A Vincent-blog elköltözött

Ez nektek vicces?

nem felejtünk.jpg

 

 


 

Jobban teljesít...


Orbán Pinocchio thumb.jpg

FRISSÍTVE!

Itt az újabb történelmi csúcs

A központi költségvetés bruttó adóssága: 2010. május: 19.933,4 Mrd Ft; 2011. május: 21.116,5 Mrd Ft; 2012. május: 21.180,9 Mrd Ft; 2013. május: 21.765,4 Mrd Ft; 2014. október 24.736 Mrd Ft;2015. június 6. 24 847 Mrd F

 

Szűjjé má'!
tumblr_nzd85jlxqr1qd6fjmo1_1280.jpg

 



 

Te már bekövetted?

 

Vincent tumblr Falus.JPG

 


 

Vincenzúra

Troll Vincent.jpg

Figyelem! A Vincent szerzői — főszabályként — maguk moderálják a posztjaikra érkező hozzászólásokat. Panaszaitokkal vagy a mellékhatásokkal a poszt írójához forduljatok!

Köszönettel: Vincent Anomália

Címkék

abszurd (39) áder (5) adózás (11) alkotmány (45) alkotmánybíróság (10) államosítás (7) arcképcsarnok (14) ascher café (24) a létezés magyar minősége (6) bajnai (16) bank (7) bayer (23) bayerzsolt (14) békemenet (7) bkv (7) bloglossza (14) borzalmasvers (156) cigány (7) civilek (5) civil társadalom (8) demokrácia (24) deutsch tamás (6) devizahitelek (9) dogfüggő (10) egyház (10) ellenzék (7) erkölcs (17) érték (19) Érvsebész (11) eu (13) eu elnökség (8) felsőoktatás (15) fidesz (76) fideszdemokrácia (7) film (12) filozófia (13) foci (12) focijós (19) focikvíz (54) focitörténelem (94) fritztamás (6) gasztrowhat (9) gavallérjános (10) gazdaság (8) gengszterkrónikák (14) gyurcsány (27) hangfal (98) heti válasz (19) hétköznapi történetek (32) hétvége (44) hoax (5) hülyék nyelve (16) hülyeország (165) idézet (768) igazságszolgáltatás (6) imf (26) indulatposzt (11) interjú (7) járai (12) jobbik (17) jogállamiság (33) kampány (12) kampányszemle (9) katasztrófa (5) katonalászló (21) kdnp (9) kétharmad (16) költségvetés (21) könyvszemle (9) konzervatív (18) kormányváltás (22) kormányzás (42) kósa (8) kövér (11) kultúra (21) kumin (14) lánczi (5) lázár jános (12) levelező tagozat (12) lmp (8) longtail (10) magánnyugdíj (25) mandiner (15) március 15 (8) matematika (9) matolcsy (44) mdf (5) média (48) melegek (8) mesterházy (7) mnb (5) mosonyigyörgy (7) mszp (32) mta (5) napitahó (7) navracsics (14) nedudgi (15) nekrológ (11) nemigazország (5) nemzeti együttműködés (5) ner (11) nyugdíj (5) oktatás (12) önkormányzatok (6) orbán (46) orbanisztán (15) orbánizmus (101) orbánviktor (65) országgyűlés (6) pártállam (23) politika (14) polt (5) program (9) retró (22) retro (115) rettegünk vincent (14) rogán (9) sajtó (22) sajtószemle (6) schmitt (38) selmeczi (8) semjén (6) simicska (7) sólyom (7) spoof (19) stumpf (5) szász (6) századvég (7) szdsz (9) szijjártó (16) színház (35) szlovákia (5) szszp (5) tarlós (12) társadalom (50) törökgábor modul (8) történelem (5) tudjukkik (22) tudomány (17) tüntetés (17) ügyészség (9) választás (37) vb2010 (19) vendégposzt (68) videó (11) vincent (10) Vincent szülinap (6) voks10 (7) vörösiszap (16) zene (23) Címkefelhő

Wass Albert: Harmonia caelestis (székelybicskásváltozat)

2019.07.16. 01:29 | jotunder | 75 komment

 

    Wass Albert: Harmonia caelestis (székelybicskásváltozat) 

       (részlet)

    Édesapám, Takaró Mihály, fent élt a hegyben, ahun az Isten is csak csutorázni járt. Amíg fent ült a Nap az égen, az én édesapám vadkosra vadászott a nagy húzott rezedás puskájával, aztán ha lűtt egyet, akkor volt vacsora, ha nem, akkor nem.  És hát nem nagyon lűtt vadkost az én édesapám Takaró Mihály, mert nemigen laktak arra vadkosok, csak vadberbécsek, aszt meg nem lűtt az én édesapám. Egyszer arra es ment egy miniszter, oláhféle, motoroskocsival, kérdi az édesapámat, hogy ce faci domnule. Megharagudott az én édesapám, hogy zsidóul szóltak hozzá, nem es beszélt aznap senkivel, még az Istennel sem. 

   Ceaucescu Miklós, a románok királya, kinevezte édesapámat államtitkárnoknak. Ez az édesapám es Takaró Mihály volt, tulajdonképpen Mihai Tacaru, sőt még Tacarescu es talán, professzorátusa volt neki Bucurestiben. Kérdezi es tőle a Ceausescu Miklós, hogy miért a legbölcsebb nyelv a román kerek e világon, hogy már magától főzi a kávét, bejön rajta Kossuth, Petőfi, persze nem így mondta, mert a Ceaucescu Miklós az román volt, és ott középhullámon a Traiasca tricolorul jött be. Megmondom én királyom - válaszolta édesapám. Azt mondja a német, hogy Regenbogen, a román meg azt mondja Curcubeu, pont nyolc betű, nem tíz, mert logikája van neki, hat betű kevés, tizenkettő sok, pont nyolc. Ezért tanult meg a Washington György románul meg a Bonaparte Napóleon es. Legalábbis ezt mondta az édesapám a Ceaucescu Miklósnak, aki igencsak örvendett.

  Decebál és Árpád fejedelemünk legyimborodtak a sátraik elé. Mondsza te bozgor, te ázsiai gyüttment - csippogott a szemivel a Decebál, hogyan férkőzhetne hegyibe a magyarok kultúrája a dákokénak,  hogyan e, amikor még csiszliketek sincsen. Ha megmondod, neked adom Ardeált Cluj Napocatól Miercurea Ciucig mög vissza - tette hozzá nagy óvatatlanul a Decebál.  Futamodj már ide Bölcs Takaró Mihály - szólt oda Árpád fejedelmünk az édesapámnak. És oda is futamodott az édesapám. És tudta es a választ az édesapám, a száján es volt, majdhogynem kikerekedett belűle, csak aztán mégse.

   Édesapám Takaró Mihály ment a csolnakjával a tengeren, nézett a messzeségbe, kereste a végét a világnak, ahol lees minden a sömmibe. Könnyek folytak le az arcán, mert amikor édesapám Takaró Mihály Erdélyországra gondolt, hegyire meg völgyire, meg es a szép folyókra, zúgó patakokra, mindig megsíratta magát. Aztán a nagy könnycsurgatásban nem vette íszre, hogy ott van előtte Amerika.  Így az a zsidóformájú Kolumbusz Kristóf vette íszre, jó fertályórányival később.  

   Egy nap az édesapám, a Takaró Mihály, vett a boltos Shmuel Cipriantól egy üveg cujkát. Így hívták, hogy Shmuel Ciprian, hogy nem szégyellte magát. És drágán es adta a cujkát a boltos Shmuel Ciprian, legalábbis nem ingyér. Az én édesapám fölment a hegyre, föl, ahová már a madár es csak haldokolni járt,  csak ment, ment, föl a hegyre, annak es a tetejébe. És akkor az én édesapám, a Takaró Mihály, megitta a cujkát és mindent leírt egy nagy sárga füzetbe, mindent, amit az a két zsidó elvett tőle, az Esterházy Péter zsidó, meg a Kertész Imre zsidó. Lehet, hogy az egyik nem es volt zsidó, de akkor a másik annál inkább es. Nem bírtak ezek a zsidók magukkal, kellett nekik mindenféléket gondolni, ahelyett, hogy hagyták volna édesapámat gondolni a mindenfélékről. Aztán visszajött a hegyről az édesapám, fölvette a priccsnadrágját, elment Csonka-Magyarhonba és nem láttuk többet soha. Egyszer édesanyám kinyitotta a nagy sárga füzetet, de a betűk már annyira elhalványkodtak benne, hogy nem lehetett elolvasni üket. Csak a zsé betű maradt meg, csak a zsé. A víz szalad, a zsé marad, a zsé marad. 

Anglia krikett-világbajnok!!!

2019.07.14. 23:37 | jotunder | 43 komment

 

    Ami ma történt a krikett-világbajnokságon az nagyjából annak felel meg, mintha egy futballcsapat egy perccel a vége előtt két gól hátrányban van, és utána megnyeri a világbajnokságot.

    Új-Zéland csapata lényegében megnyerte a krikett-világbajnokságot, a brit sportújságírók már feladták. Anglia még sohasem nyerte meg a világbajnokságot, most közel volt hozzá, de elveszítette. Legalábbis minden épeszű ember szerint ennek kellett volna történnie.  

  Rövid szabálymagyarázat:  A krikett-világbajnokságon mindkét csapatnak ötven ún. overje van. Egy overben hatszor kell dobni egy csapatnak. A dobásból csak ez ellenfél szerezhet pontot, ha egyáltalán. Egy pontot, kettőt, vagy ha a labda kimegy a határvonalon akkor négyet, ha még annál is tovább, akkor hatot. 

  Először az új-zélandiak jöttek és ötven over alatt szereztek 241 pontot. Aztán jöttek az angolok és az ötvenedik overjükben 15 pont kellett a győzelemhez. Ennek nagyon kicsi az esélye. A harmadik dobásnál az angol ütőjátékos kiüti a labdát a pályáról. Ez egy nagyon ritka, hatpontos ütés, csodaszép, de kevés. Újabb dobás. A brit ütő aránylag jól találja el a labdát, de nem tökéletesen, nem megy ki a labda a határig, ez egy tipikus kétpontos ütés. Ehhez azonban kétszer kell oda-vissza szaladni a pályán, anélkül, hogy visszadobnák a wicketig a labdát. Az új-zélandiak visszadobják. A brit ütő a földön csúszik, hogy beérje a vonalát. Erre a labda csúszás közben eltalálja és onnan teljes sebességgel kivágódik a pályáról. A szabályok szerint ez extra négy pont,  ún. overthrow, ami eleve ritka mint a fehér holló, de olyan túldobást, hogy telibe dobták a földön csúszó ütőjátékost, még nagyon kevesen láttak. Mindez az utolsó overben, a világbajnoki döntőn.

 Anglia kiharcolta a hosszabbítást, és az extra overben, történetében először, világbajnok lett. 

Negyven évvel ezelőtt az utcára vonultak volna az angolok, ma a krikett már nem az, ami volt, ez nem a futball vb. Azért az angolok mégiscsak megnyertek egy már biztosan elveszített világbajnoki döntőt. 1966, Bobby Charlton, Bobby Moore és Gordon Banks után megint csodát csináltak, a Brexit mostmár gyerekjáték. 

Orbán harca a tehetség ellen (aprómegjegyzésposztsem)

2019.07.13. 11:47 | jotunder | 111 komment

 

       Bevezetés. Tárgyalás. Befejezés.

       Az Orbán-mentes rész. A csoport fogalmát nem tudom elmagyarázni egy Vincent-posztban.  Van azonban egy csoport, amelyet mindenki ismer és ez az egész számok csoportja. Az egész számokra gondolhatunk úgy, mint egy gráfra. A három a kettővel és a néggyel van összekötve, a nulla az eggyel és a mínusz eggyel, a mínusz hatvanhárom a mínusz hatvankettővel és a mínusz hatvannéggyel. Egy mindkét irányban végtelen út képe rajzolódik ki, amikor az egész számokra gondolunk. Ezt az utat pedig kiszínezhetjük két színnel úgy, hogy mindenki színe különbözzön a szomszédja színétől. A páros számok pirosak lesznek, a páratlanok pedig kékek.

     A dinamikus rendszerek elmélete arról szól, hogy valaki megmozgatja egy tér pontjait és megpróbálja megérteni, hogy mi történik. A legegyszerűbb eset az, ha valaki elforgatja a kört valamilyen fix szöggel. Tegyük fel, hogy ez a szög nem a háromszázhatvan fok valamilyen tört része, azaz ha egy pontot elforgatjuk, majd az elforgatott pontot még tovább forgatjuk és így tovább, akkor sohasem fogunk visszaérni az eredeti pontba. Ilyenkor is keletkeznek gráfok, minden X pontot összeköthetjük azzal a ponttal ahová elforgatjuk és azzal a ponttal, akiből az X pontba juthatunk elforgatással. Így nagyon sok végtelen utat látunk. Természetesen megtehetjük azt, hogy minden utat külön-külön kiszínezünk két színnel, mint azt fent tettük, de ezt nem tehetjük meg úgy, hogy a piros pontok halmaza a körön valamilyen emberi nyelven nagyjából értelmesen leírható részhalmaz legyen. Halmazelméleti szempontból létezik ilyen színezés, de "analitikus" szempontból nem. 

   Az elmúlt években lett igazán divatos az a terület, ami arról szól, hogy a csoportok (azért az egész számoknál vannak komplikáltabb csoportok ) geometrikus struktúráit mikor fedezhetjük fel akkor, amikor a csoportok valamiféle dinamikát létesítenek tereken. A szép kérdések egy része már lassan negyvenéves, de a válaszok csak mostanában kezdenek megszületni. 

  Tegnap délelőtt egy konferencián láttam egy részleges választ az egyik ilyen klasszikus kérdésre, az első exponenciális növekedésű csoportosztályt, amelyiknek a szép hatásait "darabokra lehet vágni". Én ezen elég sokat gondolkoztam, és ezért tudom igazán értékelni, hogy négy, harmincas éveiben járó amerikai fiatal ezt a konstrukciót tényleg megcsinálta. Borzasztóan tehetséges srácokról van szó, nem ez az első nagy dobásuk (nemrég az egyikük csinálta meg egy másik amerikai fiatallal a Laczkovich Miklós híres Tarski-körnégyszögesítési tételét "Borel" módon, amiről effektíve azt gondolták, hogy lehetetlen). 

  Most jön Orbán.  Már korábban írtam az  egyik orbánista pitbull  "érdekes" doktori disszertációjáról, amelyről most egy másik orbánista pitbull írt méltatást.    Orbán pitbulljai eszmetörténésznek vagy politikafilozófusnak képzelik magukat, és pontosan annyira tehetségtelenek, mint amennyire ezek a fiúk ott a konferencián tehetségesek. Van egy súlyos hiba, amit az én drága magyar népem gyakran elkövet. Azt hiszik, hogy itt a különbség nagyjából a Lionel Messi és a Dzsudzsák Balázs futballtudása közötti különbséghez hasonlít. A valóságban azonban Lionel Messi és az Orbán Viktor futballtudása közötti különbségről van szó. Miközben Palkovics kutyái fogják  felmérni azt, hogy Erdős Pál íróasztala megfelelően mutat-e majd Orbán Ráhel nappalijában, Bolyai és Neumann örökségét tapossa el pár félőrült fasiszta, a rezsim földtehetségtelen lojálkákat nevez ki az új magyar értelmiségi csúcselitbe. Ők lesznek majd az új Szegfű és Hóman, Engel Pál és Ránki György, mitomén.

  Nem lesznek. Egyszerűen csak nem. 

       

A muszlim az új zsidó, a tudós az új muszlim, de ki lesz az új tudós? (csakegyposzt)

2019.07.06. 08:26 | jotunder | 67 komment

 

    "  Pedig csak akkor győzünk majd, ha az utolsó liberális az utolsó muszlimmal együtt takarodik ki Európából. "(Bálint Botond, Prostisrácok

        "A Magyarország Kormánya és az Akadémia közötti vita során a tudósok, a tudomány emberei egészen elképesztő hangnemet engedtek meg maguknak..... " (Bálint Botond, Prostisrácok)

        

         

Ungvári Tamás: Tetszettek volna... (kommentárnélkülposzt)

2019.07.05. 14:42 | jotunder | 24 komment

Ungvári Tamás   (2007)

Tetszettek volna… 

A magyar sajtóban egyedül Tamás Gáspár Miklóstól olvastam hivatkozást Victor Serge művére. Felteszem, hogy azóta se akadtak sokan, akik az Egy forradalmár emlékiratait vagy éppen A Tulajev-ügy című könyveit forgatták. Oka van annak, hogy Victor Serge ismeretlen maradt a nagyvilágban is oly sokáig. Belgiumban született orosz emigránsok gyermekeként, Párizsban nőtt fel, egyeteme a Santé börtöne volt. Lelkesen csatlakozott az orosz forradalomhoz, a Komintern küldötteként Bécsben az emigráns Lukáccsal és Antonio Gramscival tárgyalta meg a világ dolgait. A Szovjetunióba visszatérte után többször letartóztatták, száműzték, mígnem egyenest Sztálinnál interveniálva Romain Rolland szabadította ki. Sztálin a titkosszolgálatok főnökénél, Jagodánál kerestette Serge-et a Gulag mélyén. Egyetlen kérdése volt: vallott-e Serge? S amikor megtudta, hogy ez a nyakas anarchista nem adta fel egyetlen barátját és ismerősét, Joszif Visszarionovics engedélyt adott a kizsuppolására. Csak éppen a nyugati nagyhatalmak nem adtak neki tartózkodási engedélyt Európa földjén hosszabb időre. A náci veszedelem elől menekült Dominikába, majd Mexikó Citybe, ahol Trockij gyilkosai őt is provokálták. A háború végét még megélte, koldus szegényen. Egy taxiban végzett vele a szívroham. A családja elborzadva fedezte fel a halottasházban, hogy a zoknija lyukas volt.

Ez a franciául és oroszul egyaránt hibátlan stílusban fogalmazó író két regényének kéziratától búcsúzhatott el örökre, amikor kitoloncolták a Szovjetunióból, de szakadatlanul dolgozott, s jelentős életművet hagyott az utókorra. Iratait az amerikai Yale Egyetem szerezte meg, csillaga felfelé ível ötven-hatvan év múltán.

A hosszú hibernálás annak következménye, hogy nem állt mögötte “nemzet”, amelyik büszke lehetne rá, állampénzből hirdethetné dicsőségét. Serge belga volt, egyike a közmondásos belgáknak, akik a vallonok és flamandok névsorolvasásánál középre állottak, mert elutasították a törzsi identitást. Belgium egyébként hivatalos politikájaként is meghirdette a non-identitást, ugyanannyi kulturális jogot adva az egy százalék német anyanyelvűnek, mint a többségi flamandnak.

Egykor én is besorolhattam apródként Susan Sontag New York-i körébe, féltett kincsként őrzöm a táviratát: ne menj Kaliforniába dolgozni! Susan Sontag történetesen Kaliforniában született, de még a lokális identitást is szenvedélyesen visszautasította.

Tamás Gáspár Miklós tagkönyvet nyerhetett Susan Sontag körében. Ezt abból is tudhatom, hogy Victor Serge nevét Tamás említette felénk elsőnek. Hiszen Susan szerzette vissza Serge megérdemelt hírnevét egy félelmesen tájékozott esszében.

Susan Sontagot Németországban érte az ikertornyok elleni muzulmán-fasiszta támadás. Ökörséget nyilatkozott a New Yorkernek. A vele vitatkozók mégsem pergették vissza minden bűnét a szexuális orientációtól egy balul sikerült vietnami látogatásig. A gyalázkodás kívül rekedt a politikai diskurzuson.

A lázadás etikáját egyébként Susan Sontag emelte ajánlott magatartássá az unalom és a bicegő demokráciák korában. A különcség esztétikai kategória is. Sontag felismerte, milyen nehéz a kor nagy íróit feltűzni egy országokra szabdalt térképre. A XX. század magasra értékelt művészei között nagyszámú különc vagy anarchista volt található. Csak a legszélsőségesebb példát említem. Jean-Paul Sartre szentté emelte a homoszexuális gyilkost, Jean Genet-t. Így született a Szent Genet hatszáz oldala. Szent Genet, ez a börtöntöltelék provokátor tágította az ábrázolhatóság határait.

Menekülők, önkéntes és kényszeremigránsok, a saját nemzetüktől égő honszerelemben undorodók, mint az osztrák Thomas Bernhard voltak a század hősei a nemzeti bolsevizmus és a nemzetiszocializmus utóéletében is.

Susan Sontag egyenest rehabilitálta az önkínzó szent Simone Weilről szólva a hisztérikusokat és önsorsrombolókat. Nem csak Serge fizetett meg drágán azért, hogy “belga” volt. Ugyanilyen “belga” volt a kétnyelvű Samuel Beckett, akit Írország vagy Franciaország nem követelhetett magáénak. Mesterét, James Joyce-ot is elébb tudta honosának Trieszt vagy Zürich, mint Dublin, amelyiknek költője volt. A vitézkötéses szerzőket szerte a világon elhomályosították a hazafias hontalanok: Márai az éhhalál szélén San Diegóban jelképe lehetne ennek a sorsnak.

Mindezt, nem tagadom, abból az alkalomból idéztem fel, hogy egy mértékadó lap egyik cikkében Tamás Gáspár Miklóst azzal húzták deresre, hogy megmaradt annak az anarchistának, aki fiatalkorában volt. Anarchista? Ez csak a foximaxi esti tanfolyamain diszkreditált irányzat. Annak a szemében, aki folytonosan a hatalom árnyékába igyekszik, mindenki anarchista, aki nem “gutgesinnt”, “bien pensent”, kilóg a sorból.

A miniszterelnök falán függő képekről írott Tamás Gáspár Miklós-esszé [Képek Gyurcsány falán, ÉS, 2007/34. – a szerk.] körül kialakult vitához nem szólok hozzá. Az azonban csakugyan feltűnő, hogy egyetlen hét alatt hány támadás érte a rendszerváltás meghatározó, bár kétségkívül nehezen kezelhető fenegyerekét. Benne keressem a hibát? Az egyenlegnek inkább a másik felével foglalkozom. A rendszerváltás folyamán kialakult s nem szűnő “Kulturkampf”-ot vizsgálom, azt a kulturális háborút, amelyiknek mai végjátéka Tamás Gáspár Miklós ellehetetlenítésére törekszik.

A mai médiában, minden legendával ellentétben, nem a baloldali liberalizmus uralkodik. Elsöprő a jobboldali fölény. Hangerőben és durvaságban mindenesetre a mellüket verő pankrátorokat is megszégyenítik. A rendszerváltással elégedetlen jobboldal könyörtelenül próbálja felszámolni a rendszerváltás nehezen megszerzett vívmányait. Míg a baloldal rendszerváltói egyénekre szakadt gerillacsapat, a jobboldal zárt és egységes. A papagájkommandó úgynevezett “talking-point”-ok köre szervezi a közbeszédet, mindig arról van szó, amiről ők akarnak beszélni. A legrozsdásabb kardjukat is ugyanabban a műhelyben kovácsolták.

Taktikájuk sok okból sikeres. A zsigeri politikát a legkönnyebb egységesíteni, kötőanyaga a húszas években kiválasztott epe, melyet ma más címke alatt oltóanyagként osztogatnak spontánnak álcázott álszervezetekben. Ennek az oltóanyagnak kémiai képletét jelenleg tilos beazonosítani, megnevezéséért perel az egyik parlamenti fajankó.

De a titkot kimondani se kell, hiszen a rendszerváltás egyik példátlan, máig kísértő csődje volt, hogy kiszabadította azt a szellemet, amelyet Nyugat-Európában immár a büntető törvénykönyvek üldöznek.

A célzásos antiszemitizmus új antikultúráját a “mainstream” újkonzervativizmus szülte és kakukktojásait máig neveli.

A fősodorba került hagyományelvűség (liberális konzervativizmus, konzervatív liberalizmus) természetszerűleg híján volt bárminő használható örökségnek. Ezért a két világháború közötti nacionalizmus fedőnevekkel átkeresztelt eszméi jegyében szervezte a demokratikus átalakulást.

A demokratikus átalakulás kottáját első kormánya egy mögöttes kulcsra hangolta. Nem számolt le a közelmúlttal, azért, hogy ne kelljen messzebbre és kritikusan visszanéznie a történelemben. Nagy valószínűséggel sejthették, hová fog Szűrös Mátyás és Pozsgay Imre átülni. Gyűjtőpárt került uralomra, amelyben programok vetélkedtek egymással, a posztkádárista nép-nemzeti, a restaurációs úrhatnám úri és a szélsőjobb. Az egymásnak tett engedményeknek volt egy közös nevezőjük. Kit utálunk a legjobban? Melyik a leggyengébb, védtelen társadalmi csoport, amelyiket amúgy is megtizedelte a történelem? Melyik az a csoport, amelyikért senki sem száll síkra? Nem mondta senki, de mindenki tudta, miről van szó.

Az eufemisztikus beszéd elfogadásával a “Kulturkampf”-ot a rendszerváltó kormány engedte szabadjára. Emlékszünk még az Apák és fiúk című rágalomra, amely hetedíziglen vezényelt riadót a zsigeri utálatnak? A boldogult Szabó Miklós, a nagyszerű történész, a repülőegyetemek tanára mondta, hogy míg a szerelem alkalmanként sikertelen, a gyűlölet mindig talál tárgyat, és jórészt sikeres. Ezt a zsigeri gyűlöletet fecskendezte szét a közéletben a rádió- és televízió-elnökök nyomába szegődött falka, majd a köztársaság elnökét megszégyenítő, a Kossuth térre különbuszokon odaszállított horda.

Állítólag Marx panaszkodott arról keserűen, hogy sárkányfogakat vetett és patkányok raja kelt ki belőlük. A Magyar Gárda ideológiai gyökereinek feltárására nem kell mélyre ásni. A köztársaság akkori elnökét síppal, dobbal, nádi hegedűvel büntetlenül megzavaró suhancaira ősükként tekinthetnek a Martens-bakancsosok. A történész kormány egykori hadügyminisztere tévedhetetlenül ismert rá saját unokáira a jelvényeik eredetét nyíltan rejtegető rongyos-gárdában. Történészként is tudhatta, hogy a nagy terv, a történelem átrajzolása volt a sárkányfogvetemény, amelyikből most keltek ki génkezelt utódai.

Másfél évtizednél is hosszabb története során a “Kulturkampf” egylényegűvé gyúrta össze a jobboldalt. Homousion vagy homoiusion? A kérdés csak azok fejében fordulhatott meg, akik elhatárolódást követelnek, mintha bárki is elhatárolódhatna önmagától. Én vagyok én, és te vagy te, nem értitek?

A radikális jobboldal ostrom alá vette a tabukat. Varga Domokos György, az Antall-kormányba belenőtt apparatcsik hivatalt szerezhetett azzal, hogy új numerus clausust követelt, a zsidóság százalékos számítás alapján történő visszaszorítását bizonyos foglalkozásokból, szakmákból és közéletből. Az új kiszorítási ajánlat valójában vádalku volt. Adjátok ide nekem az idegeneket, a tősgyökeresek megússzák.

Felléphetett Lovas István, a célzásos anti nagymestere. Véralgebra… cikkében a vér nem vér, a faj nem faj, a zsidó nem zsidó, ha nem éppen az. Ez tovább tolta a falakat, s egyértelművé tette, mennyire elfogadott a közbeszédben az alig rejtett kód. Mindez csak az érzéstelenítő volt a nagyműtét előtt, amikor megkísérlik kivágni az idegeneket a nemzettestből.

Mint a diktatúrában a sorok közötti írás és olvasás gyakorlattá vált, az értelmiség jobbik fele visszavonulót fújt, a lövészárokban csak a talpasok, a gyalog-publicisták maradtak. Perzekútorok és üldözöttek végül behajóztak az “érzékenység” kikötőjébe.

Az elnök azt kérte nemrégiben, hogy ne lobogtassák az árpádsávos zászlót a túlélők érzékenységét kímélendő. Figyelemre méltó logika. Ha nem lennének túlélők, nyugodtan loboghatna a nyilas uralmat jelképező zászló?

A kijelentés óta a Sándor-palota előtt burjánzik az árpádsáv. Erre az intő szózatra kevesen hallgattak, s nem csak dacból. A zsidó érzékenység felemlítése ugyanis inkább vád, mint védelem. Kíméletességbe búvó diszkrimináció.

A félelem jogát egyetlen közösségtől sem lehet elvitatni, kivált akkor, ha az ország szívében büntetlenül skandálható minden zsidózás. Akinek ez nem tűnik fel, különlegesen érzéketlen. A zsidók csak annyira érzékenyek, mint a sokgyermekes családanyák gyermekük elvesztése után. Tapasztalatuk igazolja félelmeiket. A demokrata nem fél, a legkevésbé a félelemtől. A múlttal szembenézés a rettegés birodalmába vezet, a mélységes mély kutak alvilágába, ahonnan a katartikus őszinteség emelhet ki. Az istenfélelem, az igazságért buzgó szorongás a judeo-keresztény civilizáció egyik ihletője. Éleosz és phobosz, Furcht und Zittern, fear and trembling. A rettegés és félelem. A Tóra az Úr félelmére épül, Kierkegaard ezt tette meg a kereszténység alapjává.

A honi zsidók korántsem egy új holokauszttól félnek. A gázkamrák gyorsan ölnek, tudjuk, mióta Schmidt Mária meghívására hazánkban hirdette ezt a nagy hírű, a náci alapvetésű történész, Ernst Nolte. A közbeszédbe átszivárgó ideológiai légszennyezés lassan ható mérge azonban keserű pusztulást jósol, s a nehezen helyreállított méltóságot roncsolja el. Elie Wiesel magyar származású író figyelmeztetett arra a veszedelemre, hogy a túlélő nemzedék elmúltával a fertőzött közbeszédben lehetetlen lesz Európa szenvedéstörténetének elmondása és megértése.

A közbeszéd fertőzését a történelemhamisítás apró torzításai végezték el Magyarországon. A rendszerváltó történész-kormány a revizionizmust engedte ránk, s ez folytatódik mindmáig, mint arra Szakály Sándor adott példát Nádas Péterrel vitatkozva az Élet és irodalomban. A Kamenyec-Podolszkba deportált embereket a törvény betűjét követve szolgáltatták ki a németeknek, sugallta Szakály Sándor.

Nincs itt hely felsorolni az “apró lépéseket”, Antall Józsefnek a doni hadseregről mondott beszédétől a Tiszák rehabilitálásáig, a Nappali hold Csoóritól szerzett dalmahodásáig, amelyben könnyes szívvel búcsúzott a megmaradt hazai zsidók sorsválasztó magyarságától, mert hát a vészkorszak után nem lehetséges a szívek együtt dobogása. Esterházy ennek a szövegnek a közlésétől lépett ki a Hitel munkatársai közül. A Csoóri-szövegnek egyébként a szívtelensége rettent el. Az áldozatokat tenni felelőssé egy történelmi merényletért?

A temérdek történelemhamísításnak itt egyetlen vonását nyomozom tovább: s ez a “zsidó érzékenység” feltételezésének beszivárogtatása a közbeszédbe. A legendák ezernyi forrásvidékéből egyetlen karsztpatakot emelek ki, egy olyan publicista tollából, aki most egy másik cikkében éppen a köztársaság mai elnökének fennhéjázó magatartását joggal bírálta. (Elnök, vagy király?, Népszabadság, szept. 21.) Azt talán elfeledte megemlíteni, hogy a most általa bírált elnöki szózat érzékenység-teológiájának egyik előfutára éppen ő maga volt. Debreczeni írta A miniszterelnök című könyvében: “Antall Józsefet sokszor támadták főként szabad demokrata oldalról – állítólagos avítt konzervativizmusa, tekintélyelvű gondolkodása miatt. Mondjuk ki: e megalapozatlan vádak szülője olykor a zsidó származásból fakadó túlérzékenység volt.”

Megjelenése idején is ez gyalázatos szöveg volt. Mondjuk így: antiszemita alapvetésű. A rendszerváltó történész Szabó Miklós a szöveget így kommentálta: “Mi meg mondjuk ki: 1944 után zsidó túlérzékenységet emlegetni vérlázító.”

Ha újabb nemzedékek nem emlékeznének, Debreczeni József írt merész cikket az uralkodó párt szakadár alelnöke, bizonyos Csurka István ellen. Az akkortájt jelentős politikai háttérrel rendelkező “Zsírtáltos” egyik provokatív dolgozatára jelentette ki Debreczeni, hogy az “náci alapvetésű”.

A baloldal, vagy amit annak neveznek, Zen-buddhistaként tapsolt mindkét fél tenyerével. Feledésbe merült azonban az, amit Szabó Miklós sugallt. Ő ismerte fel, hogy Csurka bárdot emelt Antallra és a székére tört. Az alapkérdés feszegetése igényelt volna igazi bátorságot. Azt kellett volna ugyanis firtatni, hogyan lett egy uralkodó párt alelnöke az olyan világnézetű ember, mint Csurka? Milyen árat fizetett ezért egy uralkodó párt? Milyen árat az ország?

Déja vu? A jobboldal szélét is befogadta akkor a konzervatív színek pávatollait csillogtató politikai közösség. Vagyis sohasem volt mély szakadék a radikális és a mérsékelt jobboldal között. Talán csak annyi történt, hogy az Antall által “borzalmas tagságnak” nevezett tömeg lassan átszivárgott a Fideszbe, amikor kiderült, hogy Antall és követői hajlandók leereszteni a sorompót a szélsőjobb előtt.

Késő volt. A szélsőjobb belevágott a közbeszédet rontó Kulturkampfba, hiába járt le a jogosítványa, párt- és parlamenti belépője. Elindult egy visszafordíthatatlannak rémlő folyamat. Baktériumhordózókat engedett szabadjára a reaktivált jobboldal, nosztalgiás úri allűrökkel, gyámoltalan és rejtett leszámolásokkal, a titkosszolgálati akták szelektív szemlézésével.

A folyamat megannyi csontvázat dobott ki a komódból. Kísértetek a múltból, egy további déja vu mintájára. A rongyos-gárda, a különítményesek, a Héjjas Ivánok és a frankhamisítók a Legfelsőbb Hadúr jóváhagyásával garázdálkodtak és gyilkoltak, robbantottak, míg az úri Magyarország csipkés legyezővel takarta el arcát. Ezzel a történelmi korszakkal kapcsolatban sem az a kérdés, hogy az úgynevezett bethleni konszolidáció után az uralkodó osztály megszabadult saját csőcselékétől, hanem az, hogy miféle erő lökte a csőcseléket az utcára és a tanyákra. Ezért is Trianon volt a felelős?

Érzékenység mindezt felemlíteni? Érzéketlenség nem említeni a szeplőtelen fogantatású Horthy-Magyarország restaurációs kísérleteinek idején.

Karinthy Frigyest a fehérterror idején a New York kávéházból hazamenet éjszaka megállította egy britanniás tiszt. “Hé, te zsidó vagy?” Mire Karinthy hidegvérrel visszavágott az egyenruhásnak. “Én nem, hát te?”

A Britannia szállóból gyilkos portyákra induló tiszt legalább nem hadoválta azt, hogy hadisírokat gondoz. Kimondta, amit gondolt, és Karinthy ezért tokára forraszthatta a szót. Hát te ki vagy? Hogy mered kérdezni, amit kérdezel? Kotródj, nincs itt helyed!

A kettős beszéd meghökkentő arcátlanságnak nyitott utat. A dupla fenekű szóforgatás beoltotta nyelvünkbe és idegrendszerünkben a célzásos beszédet, az aiszóposzi kódot, a gyönyörű magyar “langue” tengerére a jobboldali “parole” olajfoltját. Ki a magyar? – újabb déja vu. De magyar-e az, aki idegenekről beszél, amikor tudván tudja, mást fecseg a felszín, és mást üzen a mély. Ki a magyar, tudjuk. De ki az idegen?

A magyar neonácizmus “alapvetése” a neokonzervatizmus volt, amelyik enyhe revizionizmussal fűtötte fel a demokratikus átalakulást. A konzervatív értéktudat nevében árkot ásott a felelevenített mélymagyar és hígmagyar ellentétével.

Az új, képmutató konzervativizmus kirekesztő gyanúval tekintett azokra, akik a kisebbségi kérdést nem emelték a politikai gondolkodás középpontjába. Varga Domokos György törzsi háborúként elemezte e törésvonalat, s ezzel a liberalizmus és konzervativizmus ellenétét a rasszok küzdelmére egyszerűsítette le.

Miből kelt ki a mai kriptofasiszta gondolkodás? Az elhatárolódásra már fogantatásában renyhe újkonzervatizmus melegítette kakukktojásait. A mai rémület azon tipródik, van-e fasiszta veszély. Nem, nem, soha. Az utcákon fasiszták menetelnek, a könnyebb felismerés kedvéért talpig feketében, fenyegetik a szerbeket és a szlovákokat, de fasizmus nincs. Nekünk vannak a legveszélytelenebb fasisztáink, a legszelídebb médiamoguljaink, csillogó eszű kereszténydemokratáink.

Mint említettem, Marx egy helyütt azon bánkódott, hogy sárkányfogveteményéből patkányok keltek ki. Nem ismeretlen fejlődésvonal a mai korban. A Jobbik nevű képződményből kinőtt paramilitáris alakulat ideológiává emelte a kettős beszédet azzal is, hogy egyenruhában tagadja katonai jellegét. Külső és belső háborúra felkészülést hirdet, melynek egyetlen tartalma az irredenta. Ez pedig mindig is testvéri viszonyt ápolt az alkotmány elismerésének határain belül virágzó, de a célzásos beszéddel a radikalizmusig átnyúló nacionalizmussal. Tejtestvérek, kegyetlen éghajlaton akár egypetéjű ikrek.

A Vár-beli Martens bakancsosok az engesztelhetetlen kultúrharc rút arcát mutatták fel. A kulturális háborút, egyelőre szimbolikusan, a polgárháború küszöbére vezényelte a parlament legitimását megkérdőjelező szervezett lázadás.

Az egyenruhák feltűnése visszahatott a kulturális harcra. A gárda alapításánál újabb egyenruha kísértett, a papoké. S bármi a véleményünk róluk, értelmiségiek adták arcukat a gyülevész hadhoz.

Ezek az értelmiségiek rágalomáriákat énekelnek napi és heti rendszerességgel. Ebbe a sorba tartozik a Nobel-díjas Kertész Imre magyarságának kétségbevonása, ebbe tartozik az is, hogy Kertész Imrére hivatkozva másokat diszkreditáljanak.

Schmidt Mária a haldokló Eörsi Istvánt perelte sikeresen egy véleményért. Később publicisztikában sorjázta meg Esterházyt és Nádast. A rádió egykori elnöke Vásárhelyi Máriát célozta meg jogi sorozatlövésekkel.

Legutóbb Tamás Gáspár Miklós került a célkeresztbe, meglepetésünkre a kormánypárti alapvetésű független Debreczeni József fegyveréből. Bírálata felemlíti, hogy Tamás felajzott állapotban van, vagyis érthetetlenül ingerült. Bizonyára véletlen, hogy Aczél György elvtárs hasonlóképpen minősítette Kis Jánost, Bence Györgyöt, Kenedi Jánost, Konrád Györgyöt, Demszky Gábort, Kőszeg Ferencet.

“Tetszettek volna forradalmat csinálni” – mondta Antall József. A szellemes mondás az adott környezetben cinikus önfelmentés volt. Tetszettek volna jóhiszemű rendszerváltást csinálni, olyat, amelyikben senki sem csempészi vissza a célzatos beszédet, s annak örvén a “zsidókérdést”.

Palkovics László egy morális hulla avagy levelek a Zeitben

2019.07.04. 10:07 | jotunder | 66 komment

 

   (Palkovics interjú a Zeitben június végén, a német kutatóintézetek leveléről)

Palkovics: .... Megjegyzem, Reimund Neugebauer a Fraunhofer Intézet vezetője nem írta alá a levelet. 

ZEIT: A Fraunhofer Intézetnek közös projektjei vannak Önökkel.

Palkovics:   Neugebauer úr ismeri a magyar helyzetet. A többiek nem ismerik a magyar viszonyokat.

    (Mai nyílt levél a Zeitben, a címe Tényszerűen hamis, német kutatóintézetek írták alá, és arról van szó, hazugság, hogy Palkovics a Max Planck Társaság mintájára szervezné át az akadémiai intézetrendszert)

Aláírók: 

Hans-Christian Pape, Alexander von Humboldt Foundation

Peter Strohschneider, German Research Foundation

Reimund Neugebauer, Fraunhofer-Gesellschaft

Peter-André Alt, German Rectors' Conference

Matthias Kleiner, Leibniz Association

Jörg Hacker, National Academy of Sciences Leopoldina

Margret Wintermantel, German Academic Exchange Service

Otmar Wiestler, Helmholtz Association

Martin Stratmann, Max Planck Society

Martina Brockmeier, Science Council

Az új orbánista EU-vezetőkről (apróságposzt)

2019.07.03. 14:51 | jotunder | 82 komment

 

  Josep Borell jövendő külügyi főképviselő miatt Szíjjártó egyszer berendelte a budapest spanyol követet.     

  Charles Michel az Európai Tanács elnöke ki akarta dobni Orbánt és haverjait Schengenből.

  David Sassoli az Európa Parlament elnöke azzal támadta Tajanit, hogy az védelmezi Orbánt.

  Ursula von der Leyen jövendő Európai Bizottsági elnök befogadott egy szíriai menekültet és kritizálta Orbánt a menekültek elleni brutalitás miatt.

 

   Manfred Weber viszont évekig támogatta Orbán Viktort. Ezért utálják ennyire őt a liberálisok és a szociáldemokraták.

  Tudom, hogy dialektika van meg óriási politikai győzelem, de azért ez vicces.

 

Tudom, hogy kellene most írnom valamit, de nem megy.

2019.07.02. 18:31 | jotunder | 101 komment

  

       Egyszerűen nem megy.

süti beállítások módosítása
Mobil