Híres utolsó szavak

Ez nektek vicces?

nem felejtünk.jpg

 

 


 

Jobban teljesít...


Orbán Pinocchio thumb.jpg

FRISSÍTVE!

Itt az újabb történelmi csúcs

A központi költségvetés bruttó adóssága: 2010. május: 19.933,4 Mrd Ft; 2011. május: 21.116,5 Mrd Ft; 2012. május: 21.180,9 Mrd Ft; 2013. május: 21.765,4 Mrd Ft; 2014. október 24.736 Mrd Ft;2015. június 6. 24 847 Mrd F

 

Szűjjé má'!
tumblr_nzd85jlxqr1qd6fjmo1_1280.jpg

 



 

Te már bekövetted?

 

Vincent tumblr Falus.JPG

 


 

Vincenzúra

Troll Vincent.jpg

Figyelem! A Vincent szerzői — főszabályként — maguk moderálják a posztjaikra érkező hozzászólásokat. Panaszaitokkal vagy a mellékhatásokkal a poszt írójához forduljatok!

Köszönettel: Vincent Anomália

Címkék

abszurd (39) áder (5) adózás (11) alkotmány (45) alkotmánybíróság (10) államosítás (7) arcképcsarnok (14) ascher café (24) a létezés magyar minősége (6) bajnai (16) bank (7) bayer (23) bayerzsolt (14) békemenet (7) bkv (7) bloglossza (14) borzalmasvers (156) cigány (7) civilek (5) civil társadalom (8) demokrácia (24) deutsch tamás (6) devizahitelek (9) dogfüggő (10) egyház (10) ellenzék (7) erkölcs (17) érték (19) Érvsebész (11) eu (13) eu elnökség (8) felsőoktatás (15) fidesz (76) fideszdemokrácia (7) film (12) filozófia (13) foci (12) focijós (19) focikvíz (54) focitörténelem (94) fritztamás (6) gasztrowhat (9) gavallérjános (10) gazdaság (8) gengszterkrónikák (14) gyurcsány (27) hangfal (98) heti válasz (19) hétköznapi történetek (32) hétvége (44) hoax (5) hülyék nyelve (16) hülyeország (165) idézet (768) igazságszolgáltatás (6) imf (26) indulatposzt (11) interjú (7) járai (12) jobbik (17) jogállamiság (33) kampány (12) kampányszemle (9) katasztrófa (5) katonalászló (21) kdnp (9) kétharmad (16) költségvetés (21) könyvszemle (9) konzervatív (18) kormányváltás (22) kormányzás (42) kósa (8) kövér (11) kultúra (21) kumin (14) lánczi (5) lázár jános (12) levelező tagozat (12) lmp (8) longtail (10) magánnyugdíj (25) mandiner (15) március 15 (8) matematika (9) matolcsy (44) mdf (5) média (48) melegek (8) mesterházy (7) mnb (5) mosonyigyörgy (7) mszp (32) mta (5) napitahó (7) navracsics (14) nedudgi (15) nekrológ (11) nemigazország (5) nemzeti együttműködés (5) ner (11) nyugdíj (5) oktatás (12) önkormányzatok (6) orbán (46) orbanisztán (15) orbánizmus (101) orbánviktor (65) országgyűlés (6) pártállam (23) politika (14) polt (5) program (9) retró (22) retro (115) rettegünk vincent (14) rogán (9) sajtó (22) sajtószemle (6) schmitt (38) selmeczi (8) semjén (6) simicska (7) sólyom (7) spoof (19) stumpf (5) szász (6) századvég (7) szdsz (9) szijjártó (16) színház (35) szlovákia (5) szszp (5) tarlós (12) társadalom (50) törökgábor modul (8) történelem (5) tudjukkik (22) tudomány (17) tüntetés (17) ügyészség (9) választás (37) vb2010 (19) vendégposzt (68) videó (11) vincent (10) Vincent szülinap (6) voks10 (7) vörösiszap (16) zene (23) Címkefelhő

Freund Tamás kontra liberális értelmiség (kaktuszposzt)

2020.07.09. 14:38 | jotunder | 101 komment

   

    "Egyszer egy fickó El Pasoban meztelenre vetkőzött, és beleugrott egy kaktusz bozótba. Én is ezt kérdeztem tőle: Miért? És?  Azt felelte: "Pillanatnyilag jó ötletnek látszott". (Steve McQueen a Hét mesterlövészben)

     Ez a poszt egy ugrás a kakusz bozótba, pillanatnyilag jó ötletnek látszik, ahogy Freund professzor megjegyzése is annak látszott...

       "Azok, akik nemcsak híján vannak a külföldi állásajánlatoknak, de a teljesítményük tényleges nemzetközi mércével mérve elégtelen, pusztán a kormánykritika álarca mögé bújva tudnak érvényesülni. Nem ritka, hogy egy-egy gyengén teljesítő társadalomtudós publikációját neves nemzetközi folyóiratok szakmai okokból nem fogadnák be, némi kormánykritikába csomagolva viszont tárt karokkal várják."

    Ezzel a kiváló mondattal majdnem sikerült elveszítenie az MTA-elnöki címet, pedig az most elég sokat ér, gondolom ő mondhatja meg, hogy milyen pogácsa legyen a büfében. A többit inkább a Palkovics mondja meg, aki időnként Miki bácsinak öltözik és érdekeseket mond a muszlimokról, de azért szerintem a Palkovicsot még Miki bácsi-jelmezben is felismerem, annyira kilóg a ló....láb, láb, miért mire tetszettek gondolni.

    Steve McQueen a Hét mesterlövészben egy olyan emberről is mesélt, aki kiugrott a tizedikről és minden emeletnél, ahogy zuhant, azt hallották tőle a lakók, hogy eddig minden OK. Eddig a poszttal is minden OK.

    Freund professzor nem azt mondta, hogy minden egyes társadalomtudóssal ez történik (ami szerintem nem történik, szeretném én látni azokat a tárt karokat), hanem csak egy-egy gyengén teljesítő társadalomtudóssal történik ez, bár azokkal nem ritkán (hányadik emeletnél tetszik járni a professzor úrnak?). 

    A valóság az, hogy Freund Tamás egyszerűen nem azon a pályán fociz, (nem, ilyenkor ez nem ikes ige), mint a liberális értelmiség egyes társadalomtudós megmondói (nem a Szelényi Ivánra gondolok, hanem). Lassan csak megérkezem a pihepuha kaktuszba. Freundnak voltak bizonyos igazságai. Mindenki tudja, hogy voltak, csak a mi Overton ablakunkból (ezt a poént még párszor elsütöm) az az igazság nem látszik. Vannak liberális értelmiségi hiperfontoskák, akik annyira otthonosan kontraszelektáltak, mint Mari néni az Andrássy úton, jó, annyira nem, ez csak egy hiperbola. 

    Másfelől, persze az is igaz, hogy lehetne kicsit kisebb az arcocskája azoknak természettudósoknak, és itt azért némi önkritikusság is játszhatna, khmm, akik totálisan nemzetközi pályán rugdossák a lasztit. Egyébként, és nem fogok nevet mondani, amúgy nem magyar az illető, láttam én már neuroscience/networkscience kombót mérhetetlen mennyiségű hivatkozással, nécsörtől a szájenszig elterülve, ami azért elég merésznek tűnt első, de talán második látásra is, és az égbehájpolt tudományágakban ez nem annyira ritka. Még mindig minden OK, de mintha közeledne a parkoló. 

    Mielőtt megpihenek a bozótosban... Baromira nehéz méltányosnak lenni a tudományos teljesítmények megítélésében. De azért törekedni kellene rá. Még Orbániában sem minden az Orbán professzor úrról szól, vannak dolgok, amelyek talán nem. Freundnak is, és a liberális társadalomtudósoknak is, hátra kellene lépniük egyet, lepakolni az ideológiai cuccost a sarokba, és miért ne legyek tisztességes kiterítenek úgyis alapon (most azt még se írhatom, hogy a kő marad, a kő marad, a kő marad mint egyszeri papagáj a Fogarason), meg kellene ezeket a dolgokat beszélni. 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://orulunkvincent.blog.hu/api/trackback/id/tr5115991700

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

wulfer 2020.07.09. 15:38:50

@cruickshank:
Mivel itt minden pont az ellenkezője, - vagyis minden át van politizálva, - ezért az is áthallásos, ami (talán) egyébként nem annak lett szánva.

" . . . A kormányzat helyében én óvakodnék attól, hogy tudománytalan elméletekre, háttér-információkra alapozzam a kormányzást, csak azért, mert így azt hallom, amit szeretnék. Kell egy szigorúan tudományos alapon meghúzott alapvonal, aminek tudatában persze a döntéshozó egyéb megfontolásokat is figyelembe véve különböző döntéseket hozhat".
Orbánt elképzelem, egy tudományosan meghúzott türk színű alapvonalnál, ahol latolgatja, hogy az amit elé tártak, az tudományos vagy nem.
Na meg az arcát, amikor ezt elolvasta a mai Nemzetben.

magyarnemzet.hu/belfold/az-akademia-nemzeti-intezmeny-nem-lehet-ellenzekben-8353893/

balmoral 2020.07.09. 15:49:19

Már nincs mit megbeszélni. Freund lett az elnök, ettől fogva tévedhetetlen. (Tepertős pogácsa lesz a büfében és kész.) Bírálni is csak egyrészt-másrészt szabad, pláne javasolni valamit, azt meg csak úgy fabulárisan.

Osvaldo · http://szocio.blog.hu 2020.07.09. 17:02:31

Szerintem az emeletről kiugrósat a pokoli toronyban mondta.

szazharminchet 2020.07.09. 17:32:41

@poszt: Azért szerintem túlvéded ezt a Freundot (ilyen Freundok mellett nem is kell Feind). Az a mondat azért vlamilyen szinten kormányhozdörgölődzés volt, amig nem sikerül neki konkrét példával előrukkolni. Felhasználható arra, hogy egy-két a kormánynak kellemetlen társadalomtudóst még akkor is kipenderítsenek, ha jobban publikál, mint a bandzsamari, és az akadémiaelnök ehhez bólogathat, mert ő megmondta.
Szerintem a jelenlegi helyzetben nagyon nem jó, hogy olyan akadémiaelnök lett, aki ilyeneket már mondott, mert senki nem bízhat benne, hogy konfrontáció esetén melléáll, vagy inkább dörgölődzik még egyet. Akkor sem, ha van tudományos teljesítménye az illetőnek. Az az előző elnöknek is volt, mégsem védett meg semmit, sőt, eléggé csendesen tűrt.

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2020.07.09. 17:58:16

@szazharminchet: Az ilyen "védésre" mondta Arisztid, hogy "te csak ne védj engem Tasziló" :)

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2020.07.09. 18:01:45

@szazharminchet: hogy penderít freund? nincs penderítési joga, milyen értelemben munkáltatója ő egy társadalomtudósnak? . szerintem freund egyáltalán nem akar bajt, azt már közölte, kicsit félénken, hogy tulajdonképpen az akadémián helye van a kormánykritikának. nyilván orbánékkal sem akar verekedni, nem is tudna, de nem érdeke az, hogy balhé legyen.

szazharminchet 2020.07.09. 18:07:47

@jotunder: Nem Freund penderít, hanem az ELQH, ő csak csendben lesz esetleg.

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2020.07.09. 18:20:59

@szazharminchet: nem maradhat csendben, mert az mta kiválósági intézeteiról van szó, és egyébként is. az elnöktől elvárják, hogy ilyenkor lép. én nem vagyok meggyőződve arról, hogy magyarország pozíciói erősödni fognak a krízis után, lehet, hogy nem éri meg orbánnak a keménykedés.

pont7 2020.07.09. 18:54:13

Megprobalok nagyon finoman fogalmazni, hogy meglegyen a hatralepes.

Ugy latom, hogy a mai Magyarorszagon elofordulhat, hogy egyes tarsadalomtudosok politikai beallitodasukkal ervenyesulnek, mikozben "a teljesítményük tényleges nemzetközi mércével mérve elégtelen". De ha valaki ilyet kizarolag a kormanykritikus oldalon vesz eszre, az elfogult es csolatasa van.

billw 2020.07.09. 19:20:04

kaktuszposzt. ez jó. remélem lesz hibiszkuszposzt is :)))
de azért nekem a classic heheposzt a kedvencem

billw 2020.07.09. 19:28:51

"láttam én már neuroscience/networkscience kombót mérhetetlen mennyiségű hivatkozással, nécsörtől a szájenszig elterülve, ami azért elég merésznek tűnt első, de talán második látásra is, és az égbehájpolt tudományágakban ez nem annyira ritka." - itt nem értem mire gondolt JT, pls help

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2020.07.09. 19:36:17

@pont7: szerinted hány olyan kormánypárti társadalomtudós van, aki egyáltalán publikált komoly nemzetközi folyóiratban? ha nincs cikkük, akkor hogyan szerezhettek előnyt? fejét kopogtató dinoszaurusz mém.jpg, ahogy kettes szokta mondani.

Sheis 2020.07.09. 19:58:15

Szóval akkor megválasztott az MTA tagsága egy fidesz csicskát elnöknek, hogy majd az elintéz nekik mindent, amit csak lehet, holott korábban már többször is lejárató módon nyilatkozott a teljesítményükről. És ők Magyarország legokosabb emberei. Nem csoda, hogy itt tartunk.

Kiberiáda 2020.07.09. 20:17:28

Freund támogatásával a társadalomtudományi kutatóintézeteket be lehet majd végre zárni, és helyettük majd a Veritast és társait lehet "felvirágoztatni". Ezt lehet errefelé "megbeszélni", nem a pogácsát a büfében, hanem azt, hogy ki adja le azt intézetek kulcsait. Mindez pedig nem szakmai értékelés alapján történik, hanem e-mailben értesítik az igazgatót.

nickel head 2020.07.09. 21:18:23

Freunddal kapcsolatban egy pillanatig sem szabad elfelejteni, hogy a Professzorok Batthyany Körének tagja volt - nem mondom meg, mióta, csak az vagyon feljegyezve, hogy 2018-ban, mikor Batthyány kör nem méltóztatott morogni az akadémiai intézetek einstandja miatt, no akkor onnan kilépett. És addig mi ellen morogtak egyáltalán 2010-zel kezdődően a batthyánisták? És mekkora az ott egyesült társadalomtudósok nemzetközi tudományos megjelenése? És ebből bármi is zavarta is a kényes ízlésű elnökö? Nincs nyoma.

wulfer 2020.07.09. 21:25:28

@cruickshank:
Értettem én azt amire JT célzott. Azt próbálom kihámozni az Elnök ur elmúlt napok szavaiból, ő mire gondolhat.
Számomra az Akadémia vezetőjévé megválasztott embernek lenni, nem elég egy kiváló tudósnak lenni, - ha az volt, és bizonyára igen - hanem egy különleges missziót kell tudni beteljesíteni.
Ami baromira nem a politikáról kell hogy szóljon, annyira nem, hogy még említés szintjén sem. Ő meg teljesen leorbánozta az előkéjét már az első napon.
Egész nap ez jár a fejemben, miközben mást csinálok. De miért is?
Azt gondoltam végig, mennyi különféle habitusú embert láttam életemben, akik nagyon is tudták, mi vár rájuk, mert egyértelmű volt a feléjük áramló üzenetekből, te leszel valaki. Nem fogok sorolni neveket, mert nem a személyek az érdekesek, hanem a beteljesülő folyamatban viselkedő ember.
Nem most Freund lejátszott előttem rendesen az elmúlt napok informális teljesítményével.
Nem sokat vártam tőle, de még azt is alulmúlta.

rokakutya pri 2020.07.10. 06:50:17

@JT: te szereted a Harmonia caelestist. valld be, szereted. én már régóta gyanakszom, de most már bátran kimondom.

B.Log · glossza.blog.hu 2020.07.10. 10:41:37

1. A fő probléma az, hogy Freund összemossa a gyenge teljesítményt a kutató esetleges politikai irányultságával, holott az "ellenzékiség" nem tudományos mérce. ("Normális" esetben azért sincs ellenzéki tudomány, mert a jó kormányzás a kutatási eredményeket egy idő után beépíti a szakpolitikákba.)
2. A rögtön utána következő másik probléma az, hogy Freund a külföldi érvényesülést mércének veszi. Az az ő szakterületen igaz is lehet, de vannak olyan kutatási területek, amelyek témájuknál fogva távolabbi földrajzi pontokon kevésbé érdekesek. Az ausztrál outbackben valahogy kevésbé relevánsak a magyar reneszánsz zenei kéziratok, míg az agyműködést szabályozó molekulák igen.
3. Van egy félreértés a kutató politikai felelősségét illetően, talán, mert szeretünk a "politizálásra" fújolni. Pedig nemcsak a kutatónak kutya kötelessége felszólalni, amikor az országmenedzsment olyasmire készül, ami ellenkezik a tudományos tényekkel. Tök jó lenne, ha nemcsak "ellenzéki" kutatók állnának ki ilyenkor, hanem ha pl. a Batthyány-körös biológusok is felszólaltak volna, amikor az egyik egyház állami pénzből kreacionista "biológiatankönyvet" készített. De ők inkább lapultak, abban reménykedve, hogy őket majd nem éri el a NER.

B.Log · glossza.blog.hu 2020.07.10. 10:46:52

@B.Log: (Összefoglalva: Freund nem attól alkalmatlan, hogy kormánypárti vagy nem elég konfrontatív [szerintem amúgy nagy stratégiai hiba a behódolás, bár a kiállást 10 évvel ezelőtt kellett volna kezdeni], hanem az, hogy politikai szempontokat visz a tudományos teljesítményről szóló diszkurzusba.)

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2020.07.10. 10:48:16

@B.Log: index.hu/techtud/2020/07/10/freund_tamas_mta-elnok_interju_magyar_tudomanyos_akademia/

ebben az interjúban azért nem igazán mossa össze. az sem világos, hogy mi az, hogy gyenge teljesítmény, és jobb lenne ha ezt ő is felfogná. nem mondja ő azt, hogy egy irodalomtörténész feltétlenül publikáljon külföldön. normális esetben egy adott szakma vezető képviselői döntik el, hogy mi erős, mi nem, és ez még Nyugaton sem működik tökéletesen, Magyarországon pedig még mindig erős a kádári kontraszelekcíó hatása. azt hiszem, Freundnak meg kell tanulni együtt élni olyan tudományos kutatásokkal, amelyről kicsit azt gondolja, hogy gyenge. azzal viszont nem feltétlenül kell békésen egymás mellett élnie, amiről egészen biztosan tudja, hogy gyenge.

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2020.07.10. 10:50:26

@B.Log: én is viszek politikai szempontokat a tudományos teljesítményről szóló diskurzusba, mert évek óta írok arról, hogy bizonyos kormánypárti "tudósok" mennyire középszerűek valójában. (jó, én annyira vagyok alkalmas MTA-elnöknek, mint futballistának, és labdába szerintem húsz éve nem rúgtam, nem mintha azelőtt olyan nagyon gyakran tettem volna)

velőtanya 2020.07.10. 11:13:45

@Osvaldo: Csak kíváncsiságból: ez a hozzászólás tegnap este még jóval hosszabb volt (szerepelt benne például Paul Newman, de egyebek is) - hogyan és miért rövidült így meg?

nickel head 2020.07.10. 11:13:52

@jotunder: " normális esetben egy adott szakma vezető képviselői döntik el, hogy mi erős, mi nem, és ez még Nyugaton sem működik tökéletesen, "

Hát nem. Normális esetben autonóm intézmények ítélnek meg teljesítményeket - egyetemek, kutatóintézetek, ők alkalmasint saját kárukra; más kárára pedig pályázaatbírálati grémiumok. Ezeket nem hívnám az adott szakma vezető képviselőinek, az a kifejezés központi minőségbiztosítási hivatalosságot idéz, és olyan meg nincs. De majd mi itt megcsináljuk. Idézek Freund elnöki koncepciójából:

Kiemelt területek:
[...]
 az országosan egységes és teljeskörűen alkalmazott tudományos minőségi és etikai rendszer elfogultságtól mentes működtetése

Majd később:

4. Az Akadémia a tudományos minőség és a tudományetika biztosítója
[...]
Kiemelt feladatok
[...]
 A hazai tudományos közösség és a kutatás- és innovációpolitika érdeke is a tudományos értékelés objektív, tudományágtól függő, de országosan egységes rendszerének megteremtése, amelyet valamennyi tudományos intézményre kiterjesztve kell alkalmazni. A rendszer szakmai, erkölcsi, szervezeti és anyagi hátterét az MTA keretében kell biztosítani.

nickel head 2020.07.10. 11:53:04

@jotunder: Anglia / Nagy-Britannia / Egyesült Királyság nem volt a szemem előtt, mikor az előbbi sorokat írtam. Azt te első kézből ismered, tehát a részleteket majd megírod te, ha relevánsak. Mindenesetre ilyen minősítésesdi ott sincs: renszeresen megítélik a tanszékeket stb. finanszírozási célokból az ottani oktatók / kutatók frissebb publikációi alapján. Hogy ezt "az adott szakma vezető képviselői" ítélik-e meg? Döntsd el te.

_ef_ 2020.07.10. 12:05:12

@Sheis: ez így nem egészen fedi a valóságot. szakmai szempontokból FT mindenképpen kimagaslott a jelenlegi elnök aspiránsok közül. A társadalomtudományi intézetek teljesítménye régi vesszőparipája, ahogy azt is nehezményezte korábban, hogy az akadémiai intézetek forrás elosztása nem teljesítmény, hanem akadémiai alosztály erősség alapján történt. Emiatt a KOKI a költségvetésének a harmadát kapta központi forrásból, más intézmények a 95%-át.
Abban mindenki egyetért, hogy nem lehetnek azonos szempontok szerint méregetni a tudományterületeket, de az MTA eddig nem igazán kívánt azzal foglalkozni, hogy akkor ez hogyan is történjen.

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2020.07.10. 12:18:49

@nickel head: "rendszeresen megítélik a tanszékeket stb. finanszírozási célokból az ottani oktatók / kutatók frissebb publikációi alapján."

a UK-ben ezt REF-nek nevezik. és hét évente értékelik az ország összes egyetemi tanszékét központilag, állítólag 250 millió font a költsége, százmilliárd forint, amit én alig tudok elhinni, de ezt a számot publikálták. és erre alapozzák az állami tudományos támogatás jelentős részét.

a jelenlegi szabályok szerint minden tanszék az országban delegál 2.5 cikket per full time oktató, úgy, hogy mindenkinek legalább egy cikket be kell nyújtania és maximum ötöt. ezek után a cikkeket értékelik 4* a "world-leading", 3* az "internationally excellent", 2* "recognized internationally", 1* "recognized nationally". ezen kívül megmérik az adott tanszék impaktját, aki külső megbízásokat jelent, és a research environmentet, ami nagyjából az elnyert granteket (meg mást is, de nekem ebben nem kell részt vennem).

a 4* azért nem reménytelen, a benyújtott cikkek harminc százalékát így értékelik, 2014-ben 50000 egyetemi oktatót vizsgáltak meg. egyénekre lebontva nem közlik az eredményeket, a helyi REF-es bizottság aránylag jól meg tudja becsülni a dolgokat.

mafi mushkila 2020.07.10. 13:09:14

@velőtanya: Én egy verziót tudok csak elképzelni, hogy az két külön beírt komment volt, csak egyben emlékszünk rá (én is), de a második kipotyogott vagy JT kérésre kiszedte. Ez az én hozzájárulásom a tudomány kérdéseihez...

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2020.07.10. 13:16:34

@velőtanya: ??? én nem nyúltam semmihez. és egészen biztos, hogy napok óta nem törölt senki a vincentről, az utolsó törölt hozzászólás egy darab pont, és tőlem származik.

harmadikszem · http://harmadikszempont.blog.hu/ 2020.07.10. 14:13:47

@jotunder: A spanyolok pár éve bevezettek a REF-hez hasonló értékelési rendszert (ANECA) aminek lettek következményei. Egyes tanszékek nagyot léptek előre, megnőtt a nemzetközi kereslet a spanyol képzések iránt, s most importantly, kurva nehéz lett tenured pozíciókat kapni a jobb spanyol egyetemeken, olyannyira, hogy néhány, magyar mércével elképesztő jól teljesítő barátom könnyebben kap állást az USA-ban mint Madridban. Én nagyon szerettem volna ha egy hazai viszonyokra szabott REF (ANECA) megjelenik itt is, de hát ez soha ismétlem soha nem fog megtörténni, mert gyalázatos dolgok következnének belőle és nem elsősorban a tanársegédi szinteken hogy úgy mondjam.

ámbátor 2020.07.10. 15:13:52

@mafi mushkila: Még az lehet, ha RSS-t olvastok, hogy oda kiment egy komment de a blogba nem. Láttunk már ilyen blogmotor hibát.

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2020.07.10. 15:18:39

@harmadikszem: azért lett nehéz tenured pozíciókat kapni, mert spanyolországban komoly pénzügyi problémák vannak, nagy a munkanélküliség (a járvány előtt is 14 százalékos volt). a spanyol felsőoktatás azért jóval a francia, és még mindig szignifikánsan az olasz alá van rangsorolva. a kétezres évek elején volt egy boom, magas fizetésekkel vettek fel fiatalokat állami állásokba, spanyolországot irigyelte mindenki, aztán a 2008-as krízis óta PIGS-nek becézik a déli államokat. én is szeretek madridban bóklászni, nem kicsit, és az egyetemet is szeretem (az autonomat). az ANECA szerintem a magyar MAB-nak felel meg, csak nagyobb a hatásköre. nem tudom, hogy működik az egyetemi értékelési rendszerük, érdekes lehet. az biztos, hogy valamilyen autonóm értékelési rendszer jó lenne Magyarországon, de az autonóm szótól azért a kormányzat ideges szokott lenni.

nickel head 2020.07.10. 15:40:47

@jotunder: Ezt még mondogatni fogom, tesztelésképpen, hogy hogyan is hangzik, amikor az ember az "autonómia" főnévvel együtt egy mondatban említi az "MTA", a "Freund Tamás" és a "Maróth Miklós" tulajdonneveket.

agador 2020.07.10. 15:53:12

Freund, elhíresült megjegyzésével, oltári nagy tapló volt, emellett igyekezett is a gazdi szája íze szerint beszélni, amúgy Budai Gyula stílusában. Talán még magának sem tett jót ezzel, hogy beleszállt a társadalomtudósokban, abban az orbánisztánban, ahol a teljes vezérkar jogász végzettségű, tehát társadalomtudományon nevelkedett, építette karrierjét. Lehet, hogy ezért sem sikerül már két éve gazdája bokája köré tekerednie?

velőtanya 2020.07.10. 16:16:41

@jotunder: Azért is kérdeztem, mert teljesen értelmetlennek látszott egy "moderátori" törlés. A saját sima hozzászólását meg itt senki nem tudja törölni tudtommal(?) Viszont onnan eltűnt 2-3 mondat, ebben teljesen biztos vagyok, és @mafi mushkila is emlékszik rá. Szóval, akkor marad a nagybetűs REJTÉLY:)

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2020.07.10. 16:19:26

@velőtanya: jézusmária, neked igazad van. mi a szar ez?

velőtanya 2020.07.10. 16:23:10

@jotunder: Én még sose voltam admin a blog.hu-n, úgyhogy tényleg fogalmam sincs.

_ef_ 2020.07.10. 16:58:06

@furiRosa: ezzel én sem értek egyet. de kell, hogy legyen valami elfogadható szempontrendszer és igen, ehhez valami akadémiai szint kellene, amelyik már kellőképpen felülről látja ezt a probléma halmazt.

Csingiz 2020.07.10. 17:08:15

Nekem a magyar amúgy nem erősségem, de én úgy érzem. hogy ez egy magyartalan mondat. Az hogy "pillanatnyilag" nálam azt kb. jelenti, hogy "most", és nem is lehet múlt időben használni. Talán "abban a pillanatban" inkább.
Mindegy. Amikor valaki éppen kimászik a kaktuszbokorból, jobb valami egész más témát előhozni...

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2020.07.10. 17:23:18

@Csingiz: ez így van, de a szinkronba így került be, és azóta ez egy mém. ahogy Grrr kolléga mondta volt, "az ő rosszuk".

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2020.07.10. 17:35:47

@furiRosa: apró szemléltetés a modern tudományhoz.
az interjúban szereplő fehér márta akadémikus 55 idézettel szerepel a scopusban. ebből 46 idézet valójában fehér bélától származik, és a scholar.google motorja nézte el a nevét egy cikken, attól kezdve m. feher volt, nem b.feher.

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2020.07.10. 17:46:16

@furiRosa: egyszerűen nem mérhetőek össze a területek, nem lehet ugyanolyan mércével mérni A-t és B-t. sok minden, ami ma tudománynak számít, az száz éve esetleg még nem számított volna annak, valahogy filozófiai értelemben sem.

ungabunga 2020.07.10. 19:29:04

Hát, van egy olyan érzésem, hogy ezúttal egy kicsit fordítva ülsz a lovon. A szekértáborok eredendően nem pártpolitikai alapon képződnek, hanem diszciplína-ellenszenvek, személyes ellenszenvek, irigységek, pozícióharcok, kisebbrendűségi komplexusok, sőt, nő- és férfiügyek motiválják a szerveződésüket.

A politikai dörgölőzés nem ok, hanem következmény. A már meglévő szekértáborok eszközként akarják használni a seggek fényesre nyalásával kiérdemelt politikai befolyásukat (ami persze csak a naivitásukat bizonyítja: azt hiszik, ők használják fel a politikusokat a saját céljaikra, pedig).

X nem meggyőződésből áll be a wassalbertista zászló alá, hanem azért, mert Y (akit azóta rühell, hogy helyette ő lett a demonstrátor ötödévben) a másik táborban van. És persze mindegyik szekértáborban a kontraszelektált fontoskák szája habzik a legjobban, ez tény.

mafi mushkila 2020.07.10. 19:33:01

@ungabunga: Nagyon életszerűen hangzik.

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2020.07.10. 19:33:54

@ungabunga: én ennek soha nem állítottam az ellenkezőjét.

Tamáspatrik 2020.07.10. 20:32:09

Freund prof. mondatában nagyítóval se lehet megtalálni a logikát. Egy neves külföldi lapot mért érdekelne egy kvázi nyugat-balkáni kormány tevékenysége? Bukarest vagy Budapest, úgyis összekeverik.
Mert nálunk a tudomány átpolitizált, ebből nem következik, hogy tőlünk nyugatra is az, és annyira érdekelné a legtöbb társadalomtudóst az aktuálpolitika.
Másrészt Freund mennyire képes megítélni egy társadalomtudományi cikk színvonalát? A pletykákon túlmenően.
Egyszerű benyalós mondat.

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2020.07.10. 20:34:05

@Tamáspatrik: azt meg tudja ítélni, hogy nincs. jó, most éppen azt mondta, hogy van, de ezt a részt rosszul tudta.

Vén motoros 2020.07.10. 21:28:48

@szazharminchet: Rendkívül nagy többséggel választották meg. Szerintem NEM ANNAK ELLENÉRE, amit a térsadalomtudósokkal kapcsolatban kifejtett, hanem PONT AZÉRT.

Vén motoros 2020.07.10. 21:36:01

@B.Log: Ha a tudós akadémikus urak egy ennyire nyilvánvalóan alkalmatlan embert választottak meg számottevően nagy többséggel, akkor vajon miért is ne hajítanánk be egy kézigránát-köteget az MTA következő ülésére? Mindenkinek csak jobb lenne...

flamer 2020.07.10. 21:56:48

@Tamáspatrik: Ráadásul azt implikálja, hogy a kormánykritikus attitűd olyan ritka a magyar társadalomtudósok közül, hogy az nagyon komoly megkülönböztető jellemző, vagyis a magyar társadalomtudósok zöme Fidesz-rajongó.

Szerintem ezt nem nagyon sikerült átgondolnia.

Osvaldo · http://szocio.blog.hu 2020.07.10. 22:11:10

@velőtanya: Nem tudom... Mindenesetre semmi lényeges nem veszett el... :) No worries

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2020.07.10. 22:15:24

@Osvaldo: de te is emlékszel arra,hogy a Paul Newmanról írtál abban a kommentben könyörgöm?

velőtanya 2020.07.11. 13:09:29

@Osvaldo: Csak a rejtély izgatott, az viszont egyelőre megoldhatatlannak látszik:)

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2020.07.11. 19:36:53

@velőtanya: azt látod, hogy mi maradt meg a kommentjéből... baaaassssszusss....

Podvinecz Marsall 2020.07.11. 20:57:31

@jotunder: szerintem sokkal valószínűbb, h valamelyikőtök félrekapcsolt, a többiek pedig tudat alatt automatikusan beépítették az emlékeikbe

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2020.07.11. 22:28:37

@Podvinecz Marsall: nem. azt írta, hogy szinte hallotta, hogy McQueen Paul Newmannek mondja ezt. és én nem is emlékeztem a Pokoli toronyra. most komolyan azt gondolod, hogy két ember egymástól függetlenül behozza a Paul Newman-t? szerintem Paul-t nem is írt, csak Newmant. és volt még egy eszkuzáló félmondat.

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2020.07.11. 22:30:03

olyan ez, mint a gázláng. i don't like it :)

Podvinecz Marsall 2020.07.11. 22:58:08

@jotunder: hát akkor két lehetőség van. 1. Eddies in the space-time continuum, ebben az esetben nem érdemes tenni semmit, mert minek; 2. Ideje nem NERes blogszolgáltató után nézni, lehet, hogy Vaszilynak baja van Newmannal.

Podvinecz Marsall 2020.07.11. 23:02:32

@jotunder:belegondolva azért baromi vicces, hogy pont az a szöveg, h funny how memory works :)

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2020.07.11. 23:25:20

@Podvinecz Marsall: nekem voltak konkrét ötleteim. Osvaldo vicces fiú is lehet, az egész egy hekk, beírt egy javascriptet a mathjaxba, ami valahogy egy timestamppel működik. De az látszódna a source-on, és ha jól értem a mathjax importálásánál ezt a lehetőséget kizárták, a Safe paranccsal. Kénytelen vagyok azt gondolni, hogy vagy kívűlről belenyúltak, (de miért????) vagy valami különös buggal állunk szemben.

velőtanya 2020.07.12. 00:40:10

Ha John von Neumann még élne, talán ő meg tudná magyarázni, hogy hova tűnt Paul von Newman:)

Külsős 2020.07.12. 07:27:32

@jotunder: @Kettes:
Én is emlékszem a hosszabb kommentre. Valami olyasmi rémlik belőle, hogy hallani vélte Paul Newman nevetését, meg szabadkozott kicsit. Már akkor feltűnt, hogy egyszer csak rövidebb lett, mielőtt @velőtanya szóvá tette.

mafi mushkila 2020.07.12. 09:01:42

@Külsős: Én is a Newman nevetésére emlékeztem. Majdnem be is írtam, csak akkor még nem tudtam, hogy ennyire belemegyünk, és nem akartam variálni. ...És ezt azért tettem hozzá, hogy innen tudom, hogy nem most álmodom hozzá a te nevetés-emlékezésedhez az enyémet.

@jotunder: Az milyen viccelődés, amit majdnem biztosan soha senki nem vesz észre? :))

mafi mushkila 2020.07.12. 09:04:24

@Podvinecz Marsall: annyiszor drukkoltam már az 1-esnek, tök izgi lenne, de mindig volt valami lelombozó magyarázat...

Ménkűnagy Bundáskutya 2020.07.19. 08:10:11

Tegnap óta nem tudok napirendre térni efölött: tte.hu/kis-magyar-mitologia/, konkrétan: "Például megtudjuk, hogy “A keresztény vallás legfőbb parancsa a szeretet Isten és embertársaink iránt.” (61) Ez még teológiai szempontból sem felel meg a valóságnak (pl. a Credo részletezi, miben kell hinnie egy katolikusnak, azaz mik a legfőbb vallási parancsok) (...)"

A szerző cambridge-i történész professzor, a fő műveinek címében hemzseg a Christian szó. Képes volt leírni a fentit. Ez most Grothendieck 57-je, vagy a Freund által emlegetett elégtelen teljesítmény és tárt karok (nem neves nemzetközi folyóirat, hanem Cambridge)?

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2020.07.19. 11:09:50

@Ménkűnagy Bundáskutya: ő a berend t. iván lánya, szerintem csak arra akarta felhívni a figyelmet, hogy mondjuk a tizenkettedik században ez a "legfőbb parancs" még nem egészen úgy volt értelmezve, mint ma.

Ménkűnagy Bundáskutya 2020.07.19. 11:35:47

@jotunder: Tudom, kinek a lánya. Aki a fél életében a kereszténységről írt, de a főparancsról nem hallott (nem azt írta, hogy akkor mást jelentett, hanem hogy teológiailag sem ül), és azt hiszi, a Credo-ban parancsok vannak, azzal én nem tudok mit kezdeni. Akárkinek a lánya. Bele kell(ett volna) tenni azt a bizonyos tízezer órát.

Még egyszer, ha Grothendieck 57-jéről van szó, az oké. De akkor lassan illene már korrigálni. Ehelyett veszik át más portálok az írást. Őrület.

Ménkűnagy Bundáskutya 2020.07.19. 14:50:25

@jotunder: Nekem erre az írásra az elmúlt tíz évben felépített, a tudományos világról alkotott szemléletem rá fog menni. Komolyan. Én azt hittem, hogy a Freund által megénekelt "elégtelen teljesítmény" és a "tárt karok" abba a jobboldali toposzba illeszkednek, hogy "a balos társadalomtudósok és bölcsészek egymást a nullára is kinevezik-díjazzák". Én több tucatszor mondtam el az elmúlt évtizedben, hogy ez szamárság: barátokat, rokonokat oktattam ki, olykor olyan fennhéjázó stílusban, hogy már öt perccel később is szégyelltem magam érte.

És most jön Cambridge, történész professzor, elismert kereszténytörténelem-szakértő. A főparancsot sem ismeri (már ez is félelmetes, de még mindig a kisebb hiba), de annak teológiáját ráadásul úgy vonja kétségbe, hogy az nincs benne a szerinte parancsokat részletező Credo-ban (erre nincsenek szavaim). A vidéki paprokonok az ilyet átengednék egy hittan érettségin, utána azon bosszankodnának, hogy manapság már mindenkit át kell rugdosni. (Igen, *lehetne* azon is elmélkedni, hogy miért lehet hittanból érettségizni egy elvileg szekuláris országban. De most azon *kell* elmélkedni, hogy hogyan lehet valaki kereszténytörténelem-szakértő Cambridge-ben ilyen háttértudással.)

Én ezzel nem fogok tudni mit kezdeni. Persze ez az én bajom.

labrys 2020.07.19. 15:24:12

@Ménkűnagy Bundáskutya: …nem lehet, hogy mindennek az az oka, hogy a tudósok is csak ún. „emberek”? Azaz néha csalnak, lopnak és hazudnak (vagy informális kapcsolataik révén jogtalan előnyökhöz jutnak), mint mi mindannyian?
Sőt, büfögnek és csámcsognak is? Lyukas zokniban? :)

Vö. „Semmi sem idegen tőlem, ami a monokinivel kapcsolatos”
(Tertulliánusz Béla)

ámbátor 2020.07.19. 15:48:33

@Ménkűnagy Bundáskutya: a helyedben a a tudományos világról alkotott szemléleted védelme érdekében beleolvasnék a tudományos munkáiba, hogy ne egy politikailag motivált blogbejegyzés alapján ítéld meg az életművét.
Ha a tudományos munkája is ilyen, akkor így jártunk. De hátha nem.

Poor Yorick 2020.07.19. 16:13:15

@Ménkűnagy Bundáskutya: Akkor ez mi?

regi.katolikus.hu/lelkiseg.php?h=21

"A főparancs

"És megkérdezte Jézust egy a törvénytudók közül: Mester, melyik a legfőbb parancs a Törvényben? Jézus azt mondta neki:
1. Szeresd Uradat, Istenedet teljes szívedből, teljes lelkedből, teljes elmédből és minden erődből!
2. Szeresd felebarátodat, mint önmagadat!" (Mk 12,30-31)"

Ménkűnagy Bundáskutya 2020.07.19. 16:13:59

@ámbátor: A fő könyvét (At the gate of Christendom) le is töltöttem, de ennyi időm nincs (self-contained bizonyítások nincsenek benne :), lényegében az összes forrását ellenőrizni kellene ahhoz, hogy értékelni tudjam - ez irreálisan sok munka, valószínűleg ő se végezte el). Arra rákerestem, hogy a Credo-s agymenés benne van-e (nincs). Ugye én nem vagyok történész, bele kéne tanulni.

Az ember természeténél fogva egyszerűsít. Nincs ezer órám a tudományos világról alkotott szemléletem védelmére. Tessék a nagyközönség előtt is úgy viselkedni, és akkor nem fogok senkit leírni (Schmidt Mária se kapta meg tőlem az esélyt, hogy elkezdjem a szakdolgozatát olvasgatni, nem most fogom elkezdeni).

Mellesleg nem látom a realitást. Nem vagyok oda a NER oktatásszemléletéért (se). Pipa. A valóságban tudom, mi a másodfokú egyenlet megoldóképlete, de írok egy olyan publicisztikát, amiben eljátszom, mintha nem tudnám. Hát ez nem pipa. Nem reális.

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2020.07.19. 16:54:25

@Ménkűnagy Bundáskutya: lehet, hogy az történt, hogy BN félreértette a mondatot mert volt valami sajátos kontextusa, amiből ez nem a főparancsolatnak, hanem valamiféle fő előírásnak, fontos parancsnak tűnt. mivel külföldön szocializálódott, elképzelhető, hogy a régies, esetleg a brit formához szokott. de abban egyetértek, teljes mértékben, hogy jó lenne, ha ezt tisztáznák, mert nagyon furán néz ki.

Poor Yorick 2020.07.19. 19:26:04

@Ménkűnagy Bundáskutya:
Bocs, hogy így értetlenkedem, de ez miben különbözik ettől?
“A keresztény vallás legfőbb parancsa a szeretet Isten és embertársaink iránt.”

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2020.07.19. 19:29:54

@Poor Yorick: Ez az, hogy semmiben. A tankönyvben ez volt, és ezt kritizálta Berend Nóra.

Ménkűnagy Bundáskutya 2020.07.19. 20:11:47

@jotunder: Még ha a főparancsot ki is lehet dumálni, mint mondtam, a Credo-s rész ennél sokkal fájdalmasabb (és azt egyáltalán ő kavarta oda, ott nem érthette félre a tankönyvet). Azt nem lehet kidumálni, hogy egy keresztényszakértő leírja, hogy "a Credo részletezi, miben kell hinnie egy katolikusnak, azaz mik a legfőbb vallási parancsok" (ilyen régies brit Credo nincs).

Bennem ez zaklatottság, árnyalódik valami, amit másmilyennek hittem, kételyek meg minden. Én ebből azt szűröm le, hogy amit Freund beszélt, mégse akkora marhaság, mint amekkorának két hete csúfoltam. Vannak olyanok is, akikben ez nem zaklatottság meg kételyek, hanem újabb világos bizonyíték, hogy a világ pont olyan, mint amilyennek Freund mondta.

Esetleg Grothendieck 57. De akkor írja már le BN, hogy elnézést, Grothendieck 57.

Hölderlin ist ihnen unbekannt? 2020.07.19. 21:26:07

@Ménkűnagy Bundáskutya: Ha szó szerint vesszük a "vallás parancsa" kifejezést, akkor felfogható ez annak szembeállításaként is, hogy 1. nem a keresztény vallás, hanem (az evangéliumok szerint) maga Jézus mondta, hogy ez(ek) a legfőbb parancs(ok), mármint a mózesi törvényben, tehát a _zsidó_ vallásban; 2. a (több száz évvel későbbi zsinatok által elfogadott) keresztény hitvallásban - vagyis az arra vonatkozó vallási parancsban, hogy miben kell hinni - egy szó nincs erről, ellentétben pl. az "egy, szent, katolikus és apostoli anyaszentegyházzal". Pilátusról nem is beszélve. :)

labrys 2020.07.19. 22:37:37

@Ménkűnagy Bundáskutya: Freund demagóg orbánista dumát nyomott, de ez nem abból látható, hogy szerinte a társadalomtudósok így-úgy, hanem abból, hogy szerinte a BALOS társadalomtudósok így-úgy.

Noha a tudósok között ugyanúgy a világnézettől & politikai pártállástól _függetlenül_ vannak olyanok, akik egymást a nullára is kinevezik-díjazzák, mint ahogy bármely más hivatás gyakorlói között.

A balosság hangsúlyozásából látszik, hogy ez propaganda.

Ménkűnagy Bundáskutya 2020.07.19. 22:58:57

@labrys: hmmm... szinte biztosan igazad van.

Ménkűnagy Bundáskutya 2020.07.20. 07:34:00

@Hölderlin ist ihnen unbekannt?: Nem, nem fogható fel úgy.

Szerintem az nem oké, hogy egy orbitális marhaságban átrendezzük a szavakat, kiveszünk néhányat, teszünk bele másokat, majd megállapítjuk, hogy ha így fogjuk fel, már nem is orbitális marhaság.

[Ld. még Kásler professzorminiszter urunkat Gödelről: "Aztán jött az osztrák matematikusról, Kurt Gödelről elnevezett tétel, amely szerint nem lehet olyan matematikai képletet felírni, amit ne lehetne egy másik matematikai képlettel megcáfolni. Azaz a világ nem megismerhető, így nem is jöhetett létre ilyen alapokon." Ebben is csak átrendezni kell a szavakat, egyeseket kivenni, másokat betenni, és már kész is a pite. De mind tudjuk, hogy amit Kásler professzorminiszter urunk mondott, az tökdili.]

netukki 2020.08.20. 18:50:21

Egy 2018-as nercikkből, a tartalma most is aktuális:

„...Az agy a Teremtő műve...” | Magyar Idők

"Egyéni és közösségi célok nagyon is összeférnek, miként több mint hatvanezer magyarországi civil szervezet, hivatásos művészeti társulás és amatőr alkotóközösség mutatja. Csak épp a sorrend nem közömbös. Ugyanakkor pár tucat külföldről pénzelt csoportocska megmutatja az ellenkezőjét is. Valós társadalmi támogatottságuk nincs, merthogy az emberi józanság a destrukciót felülírja, és oda helyezi, ahová való: légüres térbe. Freund Tamás végezetül pár palack nemes magyar bor mellett hallgatóinak azt is elmondta, mit vár az új Nemzeti alaptantervtől, az erkölcsneveléstől, a felelős médiától és a hit megerősödésétől."

www.magyaridok.hu/velemeny/az-agy-a-teremto-muve-3045082/

libernyák 2020.08.20. 22:27:25

@netukki: Köszönöm, jót röhögtem rajta.

Podvinecz Marsall 2020.09.05. 17:38:15

@jotunder: meg van döbbenve. De annyira azért nem, hogy a honlapra kikerült volna. A kulcs valószínűleg az utolsó bekezdésben lehet (biztosítom további hajlongó hűbéresi státuszomról).
Amikor a sok éve beágyazott viktoriánus az istennek se akarja megérteni, hogy őt is át lehet baszni.

netukki 2020.09.06. 10:05:48

@jotunder: "A részletek megbeszélésére szívesen vendégül látnám Miniszer [sic!] urat egy ebédre az MTA székházában." - fejezi be levelét Freud Zsigmond Tamás.