Híres utolsó szavak

Ez nektek vicces?

nem felejtünk.jpg

 

 


 

Jobban teljesít...


Orbán Pinocchio thumb.jpg

FRISSÍTVE!

Itt az újabb történelmi csúcs

A központi költségvetés bruttó adóssága: 2010. május: 19.933,4 Mrd Ft; 2011. május: 21.116,5 Mrd Ft; 2012. május: 21.180,9 Mrd Ft; 2013. május: 21.765,4 Mrd Ft; 2014. október 24.736 Mrd Ft;2015. június 6. 24 847 Mrd F

 

Szűjjé má'!
tumblr_nzd85jlxqr1qd6fjmo1_1280.jpg

 



 

Te már bekövetted?

 

Vincent tumblr Falus.JPG

 


 

Vincenzúra

Troll Vincent.jpg

Figyelem! A Vincent szerzői — főszabályként — maguk moderálják a posztjaikra érkező hozzászólásokat. Panaszaitokkal vagy a mellékhatásokkal a poszt írójához forduljatok!

Köszönettel: Vincent Anomália

Címkék

abszurd (39) áder (5) adózás (11) alkotmány (45) alkotmánybíróság (10) államosítás (7) arcképcsarnok (14) ascher café (24) a létezés magyar minősége (6) bajnai (16) bank (7) bayer (23) bayerzsolt (14) békemenet (7) bkv (7) bloglossza (14) borzalmasvers (156) cigány (7) civilek (5) civil társadalom (8) demokrácia (24) deutsch tamás (6) devizahitelek (9) dogfüggő (10) egyház (10) ellenzék (7) erkölcs (17) érték (19) Érvsebész (11) eu (13) eu elnökség (8) felsőoktatás (15) fidesz (76) fideszdemokrácia (7) film (12) filozófia (13) foci (12) focijós (19) focikvíz (54) focitörténelem (94) fritztamás (6) gasztrowhat (9) gavallérjános (10) gazdaság (8) gengszterkrónikák (14) gyurcsány (27) hangfal (98) heti válasz (19) hétköznapi történetek (32) hétvége (44) hoax (5) hülyék nyelve (16) hülyeország (165) idézet (768) igazságszolgáltatás (6) imf (26) indulatposzt (11) interjú (7) járai (12) jobbik (17) jogállamiság (33) kampány (12) kampányszemle (9) katasztrófa (5) katonalászló (21) kdnp (9) kétharmad (16) költségvetés (21) könyvszemle (9) konzervatív (18) kormányváltás (22) kormányzás (42) kósa (8) kövér (11) kultúra (21) kumin (14) lánczi (5) lázár jános (12) levelező tagozat (12) lmp (8) longtail (10) magánnyugdíj (25) mandiner (15) március 15 (8) matematika (9) matolcsy (44) mdf (5) média (48) melegek (8) mesterházy (7) mnb (5) mosonyigyörgy (7) mszp (32) mta (5) napitahó (7) navracsics (14) nedudgi (15) nekrológ (11) nemigazország (5) nemzeti együttműködés (5) ner (11) nyugdíj (5) oktatás (12) önkormányzatok (6) orbán (46) orbanisztán (15) orbánizmus (101) orbánviktor (65) országgyűlés (6) pártállam (23) politika (14) polt (5) program (9) retró (22) retro (115) rettegünk vincent (14) rogán (9) sajtó (22) sajtószemle (6) schmitt (38) selmeczi (8) semjén (6) simicska (7) sólyom (7) spoof (19) stumpf (5) szász (6) századvég (7) szdsz (9) szijjártó (16) színház (35) szlovákia (5) szszp (5) tarlós (12) társadalom (50) törökgábor modul (8) történelem (5) tudjukkik (22) tudomány (17) tüntetés (17) ügyészség (9) választás (37) vb2010 (19) vendégposzt (68) videó (11) vincent (10) Vincent szülinap (6) voks10 (7) vörösiszap (16) zene (23) Címkefelhő

El lehet menni

2012.05.11. 22:28 | jotunder | 659 komment

Pár hónapja védte meg a doktoriját egy fiatal kollégánk. Nagyon jó munkát végzett, egészen biztos lehet benne, hogy az eredményét komoly folyóiratban publikálhatja. Nagyon, nagyon tehetséges matematikus és mellékesen a svájci egyetemi programozóbajnokságban is a legjobbak között volt. A védés után volt egy kis buli, a srác barátai eljöttek Svájcból, Németországból, Franciaországból. Sokat beszélgettünk az otthoni dolgokról. Kinek kinek az otthoni dolgairól. Ők ugyanis románok.

Románia sok tekintetben már megelőzte Magyarországot. Bukarest Európa informatikai outsourcing fővárosa. Egy  fiatal, tehetséges gyerek megtalálhatná a számítását ott is, de a legtehetségesebb fiatalok elhagyják az országot. Európa és Amerika egyetemei tele vannak kiváló román diákokkal.

A román matematika nagyjai már a nyolcvanas-kilencvenes években elmentek Amerikába, pld. a nagy román operátoralgebrai iskola ma Kaliforniában van. Szinte minden évben "kitermelődik" egy utód. Abban a "sportágban" a világ élvonalában vannak a románok, csak persze egyikük sem él már odahaza.

Idő kérdése, hogy mikor fognak elindulni a magyar fiatalok tízezrei külföldre. A folyamat már elkezdődött, és én nem hiszem, hogy visszafordítható. Gondolkozzunk egy huszonéves tehetséges magyar fiatal fejével. Milyen életre számíthat Magyarországon? Milyen karrierkilátásai vannak, milyen lehetőségei, mit gondolhat arról, hogyan fog élni tíz, húsz, harminc év múlva? Hogy itt élned, halnod kell? Hogy ne az nézd, mit adhat neked Taktaharkány, hanem azt, hogy te mit adhatsz Taktaharkánynak? Hogy csak le kell merülni, és azt a harminc évet fél seggen is ki lehet bekkelni?

És mi van, ha valaki egyszerűen nem akarja ez végigcsinálni? A nemoligarchák árnyékában, a Nemzeti Együttműködés Rendszerének kicsiny csavarjaként, ha éppen nem rokona Orbán Viktor fodrászának?  Ezt az országot még mindig Móricz Zsigmond írja. Egy tehetséges magyar fiatal ma jó eséllyel elkallódik, megkeseredik, beleszürkül a középszerűségbe. Szomorú élete lesz. Ez ilyen egyszerű. Vereségre van ítélve, talán egy szánalmas kis döntetlenre. 

Pedig győzhet is. A "centrális erőtér" sugara uszkve háromszáz kilométer. Ennyi a torkosmatildok, bayerzsoltok, MTI-k, HírTV-k hatótávolsága. Azon a körön túl a liberális-konzervatív-baller-jobber háborúnk kis színes a délutáni hírekben, vagy még az se. 

Tudom, azok a tehetséges román fiatalok egy élhetetlenebb országot hagynak ott, de azért nem egy sokkal élhetetlenebbet. Teletehetik Horthy szobrokkal a Belvárost, tőlem akár büdös kis zsidónak is nevezhetnek, ha éppen Los Angelesben, Zürichben vagy Aucklandban ülök egy számítógép előtt. Hobbiból ott is őrjönghetünk a matolcsyn, futkoshat a hideg a hátunkon, amikor valamelyik agykoponya nélküli jobbikos gibbonból előtör a solymosiesztervére. Időnként hazajöhetünk, megnézhetjük Udvarost és Alföldit abban a Heiner Müller darabban, elmehetünk a régi helyekre, és fájhat, amikor a terminál várójában utoljára felhívjuk apánkat. De aztán este a Skype-on megbeszéljük  vele az orbánviktort. Lemegyünk a brüsszeli, londoni, lausanne-i sörözőbe, belenézünk a poharunkba, és akkor nem lesz teljesen jó, mert teljesen jó már sohasem lehet, de valamennyire jó azért mégis. Erre gondolhatnak. Én nem tudok erről semmit mondani, én ehhez már túl öreg vagyok, az én életem egyszerre túlságosan is egyszerű és túlságosan is bonyolult ehhez, nem én vagyok az a huszonéves gyerek, aki döntés előtt áll. Én csak tiszteletben fogom tartani a döntését. 

· 5 trackback

A bejegyzés trackback címe:

https://orulunkvincent.blog.hu/api/trackback/id/tr594503230

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Irigy bizonytalanság 2014.11.23. 15:21:08

Akocsis hívta fel a figyelmünket  Vincenték blogbejegyzésére. Szokás szerint egy dolog a bejegyzés és egy másik a kommentek, az olvasók megjegyzései. Amelyek között azért van néhány valódi gyöngyszem – ismét szokás szerint és a jó értelemben. ÉnR…

Trackback: Fiatalok 2012.05.14. 07:16:58

A generációk körforgásának paradoxona, hogy a fiatalok, akik egykor idősek lesznek, nem fogják fel, mit jelent idősnek lenni, s ami még különösebb, az idősek sem értik a fiatalokat, akik egyszer maguk is voltak. Az empátia, melyet általában sem egyszer...

Trackback: Nem csak lehet, de el kell menni 2012.05.13. 11:52:34

Vegyes érzelmekkel olvastam az Örülünk, Vincent? blogon megjelent legutóbbi írást arról, hogy sokan, friss diplomával a kézben azon gondolkoznak, hogy elmennek Magyarországról. A jobb megélhetés, a kiszámíthatóbb élet, a kevésbé oligarchás gazdaság és ...

Trackback: El lehet húzni Írországba! - mondta az ügyintéző 2012.05.12. 13:28:45

A múlt heti Hogyan váltam anyából potenciális ámokfutóvá című "élménybeszámolót" követően Ügyfélszolgálatos nevű olvasónktól kaptunk egy másik véres történetet, amit engedélyével itt és most megosztunk veletek is. Kezdődjön az újabb álomutazá...

Trackback: El lehet húzni Írországba! - mondta az ügyintéző 2012.05.12. 13:27:44

A múlt heti Hogyan váltam anyából potenciális ámokfutóvá című "élménybeszámolót" követően Ügyfélszolgálatos nevű olvasónktól kaptunk egy másik véres történetet, amit engedélyével itt és most megosztunk veletek is. Kezdődjön az újabb álomutazá...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Alaister Grand 2012.05.13. 13:47:32

@rockseiaXLL:

Pontosan. Remekül leírtad a magyar karaktert.
Egy valami kimaradt: a nyálhabzó melldöngetés. (Mire is?...)

anyu 2012.05.13. 13:58:52

17 éve azért jöttem haza a válásom után, mert azt akartam, ide kötődjenek a gyerekeim, itt legyenek barátaik, ide kösse őket a család, munka. Még amikor sportolni kezdtek, akkor is arra gondoltam, hogy még inkább itt akarnak majd élni.

Aztán jöttek a szövegek jobb oldalról, hogy a nők igazi hivatása az anyaság, néha látok topicokat, hogy miért nem kezdenek szülni 18 évesen és senki nem küldi el az ilyen ötletgazdákat a francba. Aztán látom, hogy itt a nőknek a VV Akárki meg Selmeczi Gabriella életut adódik és egyik sem tetszik. Meg amit Vincent is leír.

Most már a továbbtanulásnál tartanak a gyerekeim és azt hiszem jobban örülnék, ha inkább külföldön telepednének le, szerencsére az apjuk révén ez könnyen megvalósitható. Nemcsak a pénz miatt, hanem attól félek Viktor kénye kedve szerint bármikor összeomolhatnak a terveik, nem tudnak majd dolgozni vagy nem azt amire készültek, nem ott ahol tervezték és a válasz csak annyi, hogy a vezér igy látja jónak.

Vortumnus (törölt) 2012.05.13. 14:03:32

már magyarellenesség is van!

Vortumnus (törölt) 2012.05.13. 14:06:31

@anyu:

azért nem, mert bár hülyeséget írnak egy szemponból, más szempontból pedig nem.
ők többek között abból indulnak ki, hogy ha nem lesz gyerek, nem lesz dolgozó aki eltartsa az időseket, munkaképteleneket, ill. "rasszisták" és azt szeretnék, hogy az etnikai arányok se változzanak meg túlságosan.

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2012.05.13. 14:07:41

@tede: a világ összes országában igaz, hogyha van egy minimális összeg ami adómentes, akkor aki annál többet keres, az bizony többet fog adózni mint az egy, tíz vagy százmillió ember aki kevesebbet. ez nem annyira bonyolult azért :))

a magyar költségvetésbe éppen most vontak be elvileg hatszáz milliárdnyi extra adót, aminek jelentős részéről azt mondják, hogy véglegessé válik. valamiért szükség volt rá. az ország financiális politikáját elég súlyos facepalmokkal díjazzák. szerintem rendesen perecelni is fognak Matolcsyék, de ez persze a jövő zenéje.

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2012.05.13. 14:13:55

" Matolcsy újra és újra meg tud lepni a helyzetértékeléseivel, a minden látható alap nélküli optimizmusával – vagy arcátlan, hazug önsztárolásával, ahogy tetszik. "

és ezt nem a piroslap vagy az egyenlítő írja, hanem a mandiner. nem is fogok írni az ügyről, mert semmit nem tudnék hozzátenni ahhoz, amit turul írt. de majd lesz pár tede, akik elmagyarázzák, miért éljen a matolcsy.

kiskutyuska · http://dark_jmg.blog.extra.hu 2012.05.13. 15:01:19

@Vortumnus: sokkal szebben megfogalmaztad mint en, pontosan ezt szerettem volna mondani :)

Kormányváltás, önáltatás. Volt, lesz. (törölt) 2012.05.13. 15:05:09

@rockseiaXLL:

Most magadról beszélsz? Mert csak magyar vagy te is, akárhogy nézzük, nem?

Fölösleges és káros ez a fajta önostorozás. Nem olyan rémes a magyar, minden általam is túl jól azonosított hibái mellett sem.

A magyar közösség az ami egy kollektív pszichózis traumák halmazától kiváltott állapotába került. Ez rendbehozható. Még igen. A lelki torultság falai egyszer csak le fognak omlani. Még nem tudom mikor, mitől, de történelmileg ez várható. Előre nem látható valami fogja kiiváltani. A mostani megoldás keresések éppen a pszichózis eredményeképpen rossz helyen keresgélnek mind.

Csak önbecsülésre kell találnia újra a népnek és minden rendbejön. Annak is meglenne a már járható útja (lásd korábbiak) útja, de a pszichózis megkadélyozza a közösséget hogy erre nyitott legyen, szóval csapda, és csapda megint. De van kiút, és rá is fog lépni, mint mondtam, a nép. Magunkkal kell foglalkozni, hogy mit akarunk, nem azzal, mi van Orbánnal és effélékkel. Ez mind mellékkörülmény, még ha máshogyan is kerül eladásra. Se kívülről, se föntről, sem új nagy embertől nincs mit várni. Csak és egyedül magunktól, de kollektív értelemben.

Kürosz 2012.05.13. 15:41:07

@jotunder:

tudod, az a gond, h a hülye Matolcsyt is amiatt ekézik az okos véleményvezérek, ami kábé az egyetlen jó húzása volt, az egykulcsos adó miatt.

a posztodhoz kapcsolódva: most gondold el, hogy a csúnya gazdag informatikusok, matematikusok, közgazdák meddig fogják eltűrni a rájuk kivetett 30, de inkább 40%-os szja-t (ezek a számok benne vannak az LMP-programban), közben persze fizessenek még 27% szolidaritási adót, amely után már deklaráltan nem feltétlenül jár majd nyugdíj (no nem mintha jutna majd...), az eü olyan-amilyen, stb.

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2012.05.13. 16:52:51

@Kürosz: az egykulcsos ado alternativaja nem a 40 szazalekos szja, hanem a tobbkulcsos ado. az, hogy egy adott helyzetben esetleg versenykepesebbe teszi a gazdasagot az egykulcsos ado, de mi van, ha egy orszagnak eppen komoly koltsegvetesi problemai vannak ? akkor a valsagos helyzetben megprobal kicsit magasabb adobevetelekhez jutni.
ezt totalisan kizarni, alkotmanyos modon, eleg szuicid gondolat.

Vortumnus (törölt) 2012.05.13. 16:53:55

@Kürosz:

vagyis ebben a rendszerben az az egyik probléma, hogy különösen akkor, ha azt látják, hogy az adók felhasználása nem hatékony, a mértéke pedig magas, a dolgozók egyértelműen adóellenesek lesznek és jelentős csökkentést szeretnének.
ráadásul a versenyképességünk javításának egyik és valszeg nélkülözhetetlen eleme lenne egy számottevő kiadáscsökkentés, mely közvetve vagy közvetlenül milliókat taszítana/hagyna nyomorba(n) vagy nagyfokú szegénységbe(n).

kérdés, mit mondanak erre a liberálisok, baloldaliak?
(hogy a másik oldal mit mond, tudjuk, nem túl érdekes)

Scaramella va alla guerra · http://www.youtube.com/watch?v=q1TIv7Rd3kk 2012.05.13. 18:32:34

@Vortumnus:
"van ellenzék, mszp, lmp, lehet rájuk szavazni. nem jók, de nem is megalapozott azt gondolni, hogy rosszabbak lennének kormányon, mint a fidesz, vagy a jobbik.
a dk is létezik, ha valaki akar, szavazhat rájuk. "

Nem is tudom : ki kúrta fel a GDP arányos államadósságot 53%ról 8X %-ra ?
Nem az mszp ?
Ki bohóckodott az ÄFÄval ? ( választásokkor csökkentette, ut'na beemelte ) ?
Nem gyurcsány ?
Ki is vezetett be +4% szolidaritási adót ?
Nem gyurcsány ?
Ki akart ingatlanadót bevezetni ?

Szóval 8 (NYOLC) év kommer ámokfutás ( országeladósítás && elkúrás ) után szerinted nem megalapozott azt gondolni, hogy az mszp rosszabb lenne a kormányon, mint a Fidesz.

Érdekes okfejtés, no.

kiskutyuska · http://dark_jmg.blog.extra.hu 2012.05.13. 18:38:40

@Kürosz: pedig en orulnek, ha nekik jobban menne mint nekem. ezert rosz ez. es teljesen igazad van. Viszont epp ezert nagyon megtanultam kussolni es veletlenul sem elohozni a nyaralast utazast vagy barmit :D

Vortumnus (törölt) 2012.05.13. 18:44:20

@Scaramella va alla guerra:

Mivel

-a hibás logika (győzelem és újraválasztás mindenáron) a fidesz 98-02 közötti stílusa miatt vált uralkodóvá.
-a fidesz kezdetben sokmindent megszavazott, sőt, még többet is követelt lsd. nemzeti petíció
-gyurcsány nem része az orbánt leváltani képes baloldalnak, már megmondtam
-2008-ban jött egy válság (amit aztán úgy-ahogy kezeltek)
-balfaszságban és bohóckodásban a jelenlegi kormány talán még rosszabb, ergo ha ugyanolyanok lesznek mint az "elmúttnyócév" alatt voltak már nem lesznek rosszabbak, sőt

ezért megkérlek, ilyen faszságokat nekem ne címezz. mindenki másnak azt írsz, amit akarsz, értelemszerűen, de nekem ilyeneket ne.
köszi.

Scaramella va alla guerra · http://www.youtube.com/watch?v=q1TIv7Rd3kk 2012.05.13. 18:50:35

@jotunder:
"hanem a tobbkulcsos ado"

rendben van, holland sávhatárokkal.
0-18000 EUR : 32%
18001 - 53000 EUR : 42 %
53001 EUR - 52%.

Adóból lejön EUR 2030 ( általános adókedvezmény ) + EUR 1450 ( mert bérböl és fizetésbol élsz ).

Másképpen : pofátlanság, ha a megélhetési költségek NyEu szintüek, a jövedelmek meg szarok, akkor ezeket a jövedelmeket NyEu szintü adókulccsal terhelni.

A másik pedig : azért, mert az EU valamit csinál, még nem jelenti, hogy ez jó is. A progresszív adózás az EUban p.l. nekem nem tetszik : még 2-3 évet lehúzok itt, utána lehet menni olyan helyre ( p.l. Anglia, Szingapúr vagy Kína ), ahol az adózáshoz normálisabban állnak hozzá, és nem leng be mindent a szociáldemokrata irigység és kétszínüség.

Scaramella va alla guerra · http://www.youtube.com/watch?v=q1TIv7Rd3kk 2012.05.13. 18:59:51

@Vortumnus:

Bocsánatot kívánok,
1. A kormányzati felelösség 2002-2010 között a kommereket terhelte
2. a meggyesi a fidesztöl beijedt, és a 2X100napos programban az ország eladósítását megkezdte
3. gyurcsánynak 6 ( HAT ) éve volt, hogy az adóssághegyet szanálja, ehelyett azt csinálta, amit csinált

már elég érv arra, hogy megcáfoljam, amit mondtál ( h. ti nem bizonyított, hogy az mszp rosszabbul kormányozna ). A felelös kormány nem ijedezik, meg 48 pontozik, meg zászlóshajózik hanem CSELEKSZIK. Na, ezt nem tette az mszp 8 évig ( hacsak az eladósítás nem cselekvés. )

4. A válságot meg kéretik nem ide keverni. Lengyelország példája ( ugye, ahol nem kúrák fel az államadósságot a másfélszeresére ) mutatja, hogy akár válság idején IS lehet növekedni.

ës normális ember tetöt nem akkor javít, amikor esik az esö : a válságra akkor kell felkészülni, amikor a világgazdaság "dübörög" ( ugye, kedves dr. Kóka ? ). A válságra nem úgy készül fel az ember, hogy a GDP arányos adósságot felkúrja 53%-ról 82%ra.

ebben azér csak egyetértünk, nem ?

Vortumnus (törölt) 2012.05.13. 19:02:27

a szociáldemokrata irigység és kétszínüség. "

egy újabb tájékozott és széleslátókörű ember.

Vortumnus (törölt) 2012.05.13. 19:04:38

@Scaramella va alla guerra:

nem a d-209 kezdte a költségvetés elengedését, ennyiben pontosítanám.
ezen túl nem mondtál semmi ellenérvet, semmi értelmeset, szóval mondom, hanyagolj.

Vortumnus (törölt) 2012.05.13. 19:06:16

@Scaramella va alla guerra:

A felelös kormány nem ijedezik, meg 48 pontozik, meg zászlóshajózik hanem CSELEKSZIK. "

a jelenlegi kormány tényleg ezt teszi, bátran és felelősen cselekszik hülyén és csinál bohócot magából

qwasder 2012.05.13. 19:08:18

@Scaramella va alla guerra: A lakásvételek támogatott hitelezése a viktátor míve. Még a használt lakásra is fel lehetett venni támogatott hiteleket. Felverte az egekbe az árakat, miközben a hitelezés baromira megnőtt. Már akkor. 2002 előtt.

ezanicknevem 2012.05.13. 19:46:59

@Vortumnus: "@stefan75: magyarán orbán-fóbiás vagy."

Orbán 2002-2010 között is ott gáncsolta az aktuális kormányokat, ahol tudta, és bónusznak összehozott egy csinos 2006-os őszt. Úgy általában nem az ország érdeke vezette, hanem a politikai ellenfél megbuktatása. Minden más ezután jött. És sikerült is neki, ha nem is azonnal.

Pedig akkor még nem állította a stefan75 által emlegetett intézményeket kézivezérlésre, nem volt mindenki a kádere a közt. elnöktől az utolsó kisvárosi könyvtár takarítónőjével bezárólag, nem volt különbejáratú alkotmánya és választójogi törvénye stb.

Úgyhogy stefan75-nek marhára igaza van: ha Orbán nem nyeri meg a következő választást, akkor sem fog történni semmi fontos a parlamentben a beleegyezése nélkül. Az új kormány bocsánatkérő hangon fogja mindenben kikérni a véleményét, önállóan max. csak arról dönthetnek majd, hogy jobbról vagy balról hintsenek puszit az ülepére.

Nevezheted persze ezt orbánfóbiának, csak nincs igazad, mert fóbiának a megalapozatlan félelmeket hívjuk. Ez pedig vastagon alátámasztott, tapasztalati és logikai úton.

Radio Silicon 2012.05.13. 19:58:15

Menjen minél több fiatal külföldre, lehetőleg már az érettségi után. Lássanak világot álljanak helyt idegen környezetben, tanulják meg értékelni más népek kultúráját, aztán meg, amelyiknek úgy jó, maradjon ott. Legalább lesz olcsó ingatlan itthon a piacon. Amelyik meg hazajön, többnyire hasznára lesz a hazának és sok kicsi sokra fog menni.

Vortumnus (törölt) 2012.05.13. 22:02:23

@ezanicknevem:

"Ha nem volna birtoklás, a munka elveszítené a motivációját, és kimenne a divatból. ____(Ld. megvalósult szocializmus.)___ "

ez kb. akkora okosság, mint ez: "Az új kormány bocsánatkérő hangon fogja mindenben kikérni a véleményét, önállóan max. csak arról dönthetnek majd, hogy jobbról vagy balról hintsenek puszit az ülepére."

elképesztő emberek vagytok, komolyan.

komplikato 2012.05.13. 22:12:38

@stefan75: Orbán is csak báb, a kérdés az lesz aki a bábmester kezére csap? Amíg "csak" a magyarokon tipor kicsi az esélye, de még párszor belelép pl. ruszki érdekeltségek szájába, nem biztos marad keze amivel a fogait összeszedné.

komplikato 2012.05.13. 22:25:10

@qwasder: OFF/ Copy Paste, mástól, máshonnan, régebbről:
"Borókai az az ember, aki a meleg szarig nyalásban is két hét lemaradásban van. De tulajdonképpen mit várunk az embertől, aki Viktorral együtt ordítva ünnepelte, hogy a magyar lakosság hitelállománya több, mint a duplájára nőtt egy év alatt a támogatott lakáshiteleknek köszönhetően 2002-ben?

Amit nem máig fizetünk, hanem még húsz év múlva is fizetni fogunk. Mindannyian." /OFF

komplikato 2012.05.13. 22:34:49

@ezanicknevem: "... és bónusznak összehozott egy csinos 2006-os őszt. "
Nem hozta össze, inkább lenyúlta a kossuth-téri naiv lelkektől. Oké a székházgyújtogatás már egy másik színpadon, másik rendező műve volt ...

Dr. No 2012.05.13. 22:37:21

"Milyen életre számíthat Magyarországon? Milyen karrierkilátásai vannak, milyen lehetőségei, mit gondolhat arról, hogyan fog élni tíz, húsz, harminc év múlva?"
Csillag születik: Oroján Sándor, Zsiga Marcell.

Martian (törölt) 2012.05.13. 23:31:00

@Vortumnus: "a szociáldemokrata irigység és kétszínüség."

Amikor anno Olof Palme svéd szocdem miniszterelnököt lelőtték, sok svéd bontott pezsgőt.

abax64 2012.05.13. 23:45:06

Csak mosolygok ezen a sok nyavalygáson! Azt hiszitek nekem nem volt ezerszer több okom kezdő mérnökként a 70-es évek elején elhúznom innen. Inkább kalandvágyból itthon maradtam :-) elsősorban azért, mert nem jöhettem volna haza, és nem mehettem volna vissza akkor amikor akarok. Viszont felneveltem két gyermeket, akik szorgalmas, becsületes munkával önálló életet kezdhettek. Lehet, h "ott" többet apríthatnék a tejbe, de itthon a nélkül, élvezhetem munkám gyümölcsét, h megtűrt idegen lennék. Viszont ma már lehet jönni-menni, így aki akar hát menjen, tanuljon, gyarapodjon és cselekedjen Veres Péter felhívása szerint: "... ide kell hozni a nagyvilágot, ide kell hozni mindent, ami szép, ami jó, ami nemes, és amit érdemes."

iparterves 2012.05.14. 09:41:23

@gigacherry: Hogy lehet "beleszaladni" egy hitelcsapdába?
Maga bizonyosan nem egy tapasztalatlan, buta gyerek.

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2012.05.14. 09:54:47

" A Fidesz e kérdésekben egyértelműen jobboldali. Célja egy szűk nemzeti burzsoázia kialakítása, amely a nemzeti és nemzetközi nagyvállalatok üzemeiben alacsony bérért és munkavállalói jogaiktól megfosztottan dolgozó rétegek felett gyakorolhatja a hatalmat. A kormánypolitika így az egyenlőtlenségek szélesítését és megerősítését célozza. Mindazon rétegek, amelyek nem találják helyüket eme új társadalmi szerkezetben – mert egyetlen Fidelitas-bulin sem tudtak kiérdemelni legalább egy tisztes középvezetői állást, viszont nem akarnak a szalag mellett állni – az új oktatási törvénnyel érthették meg a kormány nagyon őszinte és igenis tisztességes üzenetét, ajánlatát arról, hogy el kell menniük."

Ezt ma írja a Mandineren Téchet Péter. Egykori barikad.hu-s szélsőjobboldali, későbbi Heti Válaszos mérsékeltebb konzervatív.

netukki 2012.05.14. 10:04:02

@jotunder:

"A kormányzati anyag nem kertel, a gyerekszám-növekedést nem csak úgy általában akarja. Az a stratégiai cél, hogy „a középosztálynak” legyen több gyereke. Így kimondva. Értsd: úgyis mindenki érti. Ne azoknak. Hanem nekünk, fehéreknek."

Ónody Molnár Dóra: Fehér babák; NOL, 2012. május 14.
nol.hu/velemeny/20120514-feher_babak

iparterves 2012.05.14. 10:20:51

@pandras11: Ez így igaz.
Ezért alkalmas az idő arra, hogy a szülők teljesen felszámolják az itteni létüket.
Lakáseladás, értékek pénzzé tétele és el innen.

NIL7 2012.05.14. 10:46:43

@abax64: Nem nyavajgás ez, mindenki elmondja ahogy gondolja - erre valók a hozzászólások ... a tiéd sem nyavajgás. Különféleképpen gondolkodunk a világról, Veres Péternek is joga van/volt ide hozni a nagyvilágot, más pedig úgy gondolja, hogy odamegy a nagyvilághoz. Különféle módon oldjuk meg problémáinkat, érjük el különféle céljainkat.

A beilleszkedés attól függ mennyire vagyunk hajlandóak Rómában rómaiként élni, illetve mi magunk mennyire érezzük otthon magunkat új hazánkban. Úgy tényleg nehezebb, hogy a múlton nosztalgiázva szenvedni. Persze vannak nehézségei a váltó generációnak, de a második ott született generáció már teljes része az ottani kultúrának. Nekem úgy tűnik, hogy nem olyan rettenetesek a nehézségek, hogy ne érné megfizetni (persze kinek hogy, különbözőek vagyunk) - az egyik gyerekem most az alapján tervezi a lépéseit, hogy a születendő gyerekének miként lesz a legjobb. Sokan építenek így családot, jövőbe tekintve, jövőbeli gyerekei érdekében még nehézségeket is vállalva.

George Sand 2012.05.14. 12:17:28

@jotunder: Normális jobbosoknak se tetszik az, ami folyik.
Amit például ő is leírt, arra kellenek a Horthy-szobrok, az új Munka Törvénykönyv, minden dolgozói érdekképviselet ledarálása.
Nekem ezzel az a fő bajom, hogy sok gumicsizmásnak, akik most az első sorokban ülnek, az általuk létrehozandó világban esélyük se lenne kimászni a sárból.

dvhr 2012.05.14. 15:16:09

@Radio Silicon: "Legalább lesz olcsó ingatlan itthon a piacon."

Orulhetsz, mar van.

TG69 2012.05.14. 16:29:17

@jotunder: Különös összecsengés ez Vincent és Mandi közt :). Egyébként nem teljesen értem a dolgot, ma a piacon is meg lehet élni, az egész eszmefutttatás pedig abból indul ki, hogy ismerni kell Orbán fodrászát. Olyan egydimenziósra (közalkalmazott) sikerült a poszt. Zavaró az is, hogy olyan felsőoktatást siratunk, aminek jó része olyan gyenge, hogy tényleg felesleges fenntartani velük az oktatás illúzióját (pl közgáz képzés), ennél már sokkal jobb ha tényleg kimennek a fiatalok olyan helyekre, ahol valóban megtanulhatják a választott szakmát és nem csak az idejüket fecsérlik. Ekkor ha csak egy részük tér vissza már az is megérte, mert jó szakembereket kapunk a sok szarért cserébe ingyen.

A matolcsyznmus az persze más tészta ...

TG69 2012.05.14. 16:45:00

Technet jól kiöntötte a bilit:) Itt egy gyors reagálás a konziról :

konzervatorium.blog.hu/2012/05/14/valasz_techet_peternek?utm_source=mandiner&utm_medium=link&utm_campaign=mandiner_201205

Benne : "Innen kezdve valós motivációikat és céljaikat ritkán és nem konzisztensen kommunikálták. Nem volt rá szükség. A protesztmozgalomnak az is elég volt, hogy ők a másik, és sűrűn mondják, hogy a nemzetet képviselik. Innen kezdve a Fidesz lényegében sötét ló. Nem tudjuk, hogy mit akar pontosan. Még az sem egyértelmű, hogy ők tudják-e. Legjobb esetben ők a magyar CSU. Legrosszabb esetben csak másik eszközbaloldali csoport, amelyik a saját hatalmát és designer-társadalmát építi. Lehetnek köztes esetek is, és az is lehet, hogy ők sem tudják pontosan"

Azért ez így nem semmi !!!! :)

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2012.05.14. 17:50:49

@TG69: a kommentekben irtak le normativ allitasokat arrol, hogy mi a jo es mi nem jo. igen, abban igazad van, hogy leginkabb azokra gondoltam, akik magyarorszagon kozalkalmazotti statuszban vannak. de nem is irtam arrol, hogy a tobbseg el fog menni vagy ilyesmi. en azt ereztem amugy, hogy magyarorszagon a multinacionalis cegek jo allasainak jo volta igen gyakran azt jelenti. hogy sokat lehet keresni, de a feladatok nem egeszen olyanok mint az anyavallalatnal.

namost abba nem nagyon lehet beletorodni, hogy egy orszag felsooktatasa tonkremegy.

dennisthemenace 2012.05.14. 23:44:32

@abax64: Lószart, mama! Oda vinni bármit is: elfecsérelt pénz és energia.

dennisthemenace 2012.05.14. 23:47:04

@Scaramella va alla guerra: Uncsi ez a nyolc év duma. A felcsúti két év alatt okozott minimum annyi kárt, mint a szocik nyolc év alatt.
De hát ez a csurhe kell a magyarnak..

TG69 2012.05.15. 10:08:00

@jotunder: Az aktuális ellenzék szerint mindig mindent tönketesznek, én ezt már unom kissé, miközben csak a szokásos vergődést látom.

Ennél sokkal fontosabb dolog történik a mandin: mandiner.blog.hu/2012/05/15/nekrolog_polgari_magyarorszag_mi_a_jobb_xiii#comment-form

A Fideszről úgy tűnik leválik egy fontos, önálló gondolkodásra képes rész. Elképzelhető, hogy lesz ennek üdvös politikai mozzanata is:)

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2012.05.15. 10:13:32

@TG69: az nem igaz, hogy itt volt egy csudijo felsooktatas, majd jott a fidesz es szetverte. ez nem baller-jobber kerdes.

TG69 2012.05.15. 11:30:08

@jotunder: Érdekelne a te véleményed a felsőoktatás megmentésével kapcsolatban, mert ha a minőségromlásra gondolok, akkor nekem az majdnem egyenlő a magas felvételi keretszámokkal, a dolog szvsz csak kvázi közszolgáltatás, tehát részben fizetősnek kellene lennie (nivel keveredik benne az egyéni és a közhaszon) és Mo nem tud minden tudományban jelentős eredményket elérni (szegény ország), akkor ott nem kellene erőlködni.

tollaszerge (törölt) 2012.05.15. 11:46:33

@TG69: Nem kell egy területen jelentős, világélvonalba tartozó eredményeket elérni ahhoz, hogy ott korrekt undergrad, esetleg MA szintű oktatás legyen. Jól jön hozzá, hasznos, de nem előfeltétel. Ezeken a szinteken az oktatás technológiája adott, lényegében költség nélkül lemásolható az élvonalról. Sok ország le is másolta, vagy éppen másolja.
Csak el kell dönteni hogy elkezdjük lemásolni, de hát ehhez először be kell látni hogy nem mi vagyunk a világszínvonal. Itt szokott megakadni az ügy.

A PhD már más tészta, de olyan kevés embert érint hogy ahol meg tudjuk csinálni ott örülünk neki, ahol meg nem ott az az évi párszáz ember kimegy külföldre tanulni.

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2012.05.15. 12:17:42

@TG69: te most azt mondod, hogy soha a közelébe nem juthatunk Svájcnak vagy Izraelnek, amelyek ugye kisebb országok mint Magyarország, és ahol amúgy elég sokan járnak a felsőoktatásba, mert.... miért is ? mert most éppen nem vagyunk a szintjükön ?? bakker, Izrael egy tökszegény, lényegében szocialista országocska volt az ötvenes-hatvanas években. (mondjuk Izraelben a felsőoktatási panaszok nagyon hasonlóak ma a magyar panaszokhoz)

maroz 2012.05.15. 12:30:34

@TG69:

"Ugyancsak február elején távozott a klímapolitikai főosztályvezető-helyettes, Dobi-Rózsa Anikó is. A hvg.hu szerint ő épületenergetikai szakemberként Angliába ment dolgozni."

Hát, igen, egydimenziós közalkalmazott-probléma. ;))

közösperonos átszállás 2012.05.15. 12:30:39

@jotunder: "Amiről én egyáltalán konkrétan beszélhetek az a fiatal kutatók helyzete, nem mintha fiatal kutató lennék, de legalább ismerem ezt a világot."

Itthon fiatal kutatóként már egy jó ideje az határolta be az ember lehetőségeit (vagy egyáltalán, hogy lesz-e állása), hogy kinek is az embere, és hogy a mentora mit tud, vagy mit akar elintézni neki. Ez egy jóval sógorkomajóbarátosabb világ, mint az ország.

TG69 2012.05.15. 13:44:52

@jotunder: Önmagában hogy megemelkedett a hallgatói létszám nem történt a felzárkózásunkban semmi és ez eléggé aggasztó. Azt mutatja, hogy ez csak a forma és nincs megtöltve tartalommal. Kb azt jelenti, hogy az ugyanebben a formában működő eü-be öntsünk több pénzt és akkor minden jobb lesz. Ezek teljesen alaptalan várakozások. Nincs ennyi jól képzett tanár, nincs elég pénz a kutatási projektekre, ellenben kamufőiskolák sokásága nyílt meg és valami papírt valamilyen tudásról.

Kellett emelni a keretszámokat, de ésszerűen és beágyazva más folyamatokba (pl az alapfokú oktatás javításával, gazdaságélénkítéssel stb). Ma nem tudom mit védsz? A közgázképzést? A jogászképzést?

TG69 2012.05.15. 13:46:37

@tollaszerge: Erre kitűnő példa a hazai közgázképzés színvonala. Egyszerűen egy bizonyos szint alatt nem lehet jó képzést csinálni.

TG69 2012.05.15. 13:49:40

@maroz: Most hirtelen nem tudom mennyire valós probléma a hazai épületenergetikai szakember kivándorlás :)

tollaszerge (törölt) 2012.05.15. 14:00:29

@TG69: ELTE közgáz képzéséről nagyon jókat hallok. Szerintem a Corvinusra igaz, hogy ott mindenféle intézményi okok miatt nem lehet jó képzést csinálni, és mivel sokáig a Corvinus volt a legjobb ezért sokan azt gondolták hogy akkor sehol sem lehet. Aztán, surprise surprise, eljött onnan egy kis tanszékre való ember a jobbak közül, és belekezdtek egy jó képzésbe.

Szerintem ezeket a dolgokat csak így lehet, verseny kell és lehetőség a változásra. Most teljesen szembemegyünk ezzel (legyen kevés "kiemelt" egyetem, lobbizáson múljon hogy ők kik, mindenből elég 1, ne legyen verseny), de ha ezt valaki egyszer megfordítja akkor 5-10 év alatt lehet jó dolgokat csinálni.

Viszont azt gondolom hogy még sokkal lejjebb kell menni mire a többségnek nyilvánvalóvá válik a magyar egyetemek kiválóságáról szóló narrativa mitikus dimenziója. Az elmenő diákok remélhetőleg kicsit gyorsítják a folyamatot.

maroz 2012.05.15. 14:20:20

@TG69: Ez mindig attól függ, hogy mihez képest: a taktaharkányi Horthy-szoborhoz képest nézzük-e, avagy Gyurcsány Ferike I.B osztályos tanuló másolt cicabetűihez képest. ;)

TG69 2012.05.15. 14:32:23

@tollaszerge: Pont erről beszélek! Valakik azt gondolták, hogy ezek az egyetemek milyen nagyszerűek, csak annyi a dolgunk, hogy sokkal több ember járjon oda és akkor minden megváltozik. Eközben romlott az oktatás sziinvonala, mert természetszerűleg rosszabb képességű egyedek is felvételt nyertek, a tanárok sokkal leterheltebbé váltak és olyanokat is bevontak az oktatásba, akiket addig a közelébe sem engedtek volna. Átveszünk nyugatos formákat, miközben nem töltjük meg a valódi tartalommal. Ezek így mind zsákutcák.

maroz 2012.05.15. 14:53:19

@TG69: A legutóbbi Magyar Narancsban is körüljárták ezt egy picit. A szerző felsorolta a Szél Kálmán terv felsőoktatás átalakításáról beszélő szempontjait.

Aszongya hogy:
-csórók vagyunk, koncentráljunk a hiteleink visszafizetésére is, ezért költsünk kevesebbet a felsőoktatásra
-az egyetemek tömegével és drágán adnak olyan diplomát a diákoknak, amivel nehezen tudnak elhelyezkedni
-az oktatási rendszer távol esik a munkaerőpiac igényeitől
-a jelenleg szerezhető diplomák felére nincs piaci kereslet

Ezen szempontok alapján pedig megvágták a helyeket, de úgy, hogy:
-a drágább képzési területek több helyet kaptak
-azok a szakok kaptak több helyet, ahol a legkevesebbet keresik a diplomások
-azok a szakok kaptak több helyet, ahol minél kisebb arányban foglalkoztatják a végzetteket
-és úgyszintén oda jutott több hely, ahol minél később tud elhelyezkedni egy diplomás

Szóval lehet, hogy sánta, de ha rácsapunk egy púpot attól jobb lesz? ;)

tollaszerge (törölt) 2012.05.15. 14:53:38

@TG69: Nem hiszem hogy pusztán a mennyiség hígított (és ritkán szoktam embereket egyedeknek nevezni, de ez mellékszál). A Corvinuson sohasem volt modern közgazdászképzés, nem volt mit hígítani. Elszigetelt esetekben emlékeztet egyes kurzusok tartalma arra amit ma élvonalbeli egyetemeken tanítanak, de ezek eleve 2-10 főre méretezett kurzusok, az amerikai egyetemeken szokásos rendszeres házifeladat és konzultáció nélkül, nem tudom mi terhelné ezekben túl az oktatókat.

Alapvetően nagyon óvatosan bánnék az olyan magyarázatokkal, amik a diákokat okolják egy egyetem színvonaláért.

TG69 2012.05.15. 15:12:03

@tollaszerge: A tömegképzés velejárója ez, és persze fontos az is, hogy milyen képességekkel kerülnek ki az ált. iskolákból/gimnáziumokból. Én csak azt mondom, hogy pusztán számokkal nem lehet felzárkózni, ennél sokkal összetetteb a dolog. Ha megduplázod a felsőoktatásban tanítottak létszámát, akkor a gyakorlatokon túl a viszgáztatáson át a konzultációkig az időráfordítás jelentősen megemelkedik, így a tanári leterheltség megnő, nem kutat, ideges/fáradtabb lesz stb. És valóban szembesül pl az olvasási/szövegértési képességek jelentős csökkenésével. Még mindig nem tudom mit védünk?

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2012.05.15. 15:12:14

@TG69: Romániában valami teljesen elképesztő magánegyetemi boom volt 90 után. Ott van a Spiru Haret Egyetem, ami háromszázezernél több diákot jelent, és elég ijesztően alacsony színvonalat. De még Albániában is alapítottak valami harminc magánegyetemet (az Umberto Bossi fia vett az egyiktől diplomát a friss hírek szerint).
Óriási igény lett a felsőoktatásra a szabad országokban, mert (teljes joggal) úgy gondolták a fiatalok, hogy jelentékenyen növeli az esélyeiket az életben egy diploma. Teljesen természetes az, hogy Magyarországon a nyugatihoz egyre hasonló számban akarnak a diákok egyetemre menni.
Mernél mondani egy becslést arra, hogy a magyar érettségiző gyerekek színvonala mennyire lehet a svájciaktól ?? Nem katasztrófális a magyar diákok tudása, a PISA teszten van pár dolog amelyben valamivel az OECD átlag alatt van Magyarország, de a legtöbb dologban felette, a Science és a Matematika témákban simán Svédország vagy Izrael előtt vagyunk, és szerintem mindenben megelőzzük Ausztriát. Ott vagyunk Nagy Britannia mellett.
www.oecd.org/dataoecd/54/12/46643496.pdf

Mindenki panaszkodik, de ezek az adatok arra mutatnak, hogy a felsőoktatásba érkezők általános színvonalát valamiféle mély társadalmi meghatározottságok nem húzhatják le (érdemes megnézni az amúgy elég fejlett Argentínát, mennyivel van alattunk), sansztalannak ugyan milyen alapon merném nevezni a helyzetet ??

Nyilván a felső harminc százalék helyzete a fontos, és arra meg nem találtam statisztikát, de nagyon kicsi esélyt látok arra, hogy a legendásan szociálisan egyenlőtlen magyar oktatási rendszerben a felső harminc százalék szignifikánsabban közelebb van az átlaghoz, mint Svédországban.

TG69 2012.05.15. 15:27:27

@maroz: Erre is lehet racionális válasz. Ott kell fizetni, ahol a várható jövedelem olyan magas, ami megéri a kezdeti befektetést, mert hamar megtérül. Az állam pedig most azt támogatja, ami egyelőre nem menő de kiugrási pontnak gondol. Ez a no tandíj népszavazás (ezt mi magyaruk szavaztuk meg) velejárója. Egyébként a 2006-os konvergencia program is az államilag támogatott keretszámok csökkentésében gondolkodott meg a jobb piaci visszacsatolásban (természettudományok előtérbe helyezése).

1995-2003 között 70%-os bővülés történt a felsőoktatásban. Ez eszméletlenül magas szám, amit semmi sem igazol sőt semmi nem igazolt vissza! Az oktatásunknak alapvetően strukturális és minőségi problémái vannak.

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2012.05.15. 15:37:30

@TG69: Minden ezt igazolja. Semmi ok nincs arra, hogy Magyarországon a diplomások aránya szignifikánsan alacsonyabb legyen mint Németországban. Az Unió politikája is az, hogy növeljék a csatlakozó országokban a diplomások arányát egyes kohorszokban. És összességében versenyképesebbé is vált az ország ezzel. Ezen az egyetemen itten miért nincs tandíj (van valami, de nagyjából a heti bére egy alacsonyan kvalifikált alkalmazottnak), és felvételi SEM ?? Nem vagyok ellensége egy osztrák, svájci, német szintű (vagy inkább GDP-arányosan akkora ?) tandíjnak, miért is lennék, de az, hogy egy Magyarország jellegű ország GDP arányosan háromszor annyi tandíjat kérjen mint Németország a felsőoktatásban való részvételért, az megmagyarázhatatlan. A minimum az, hogy a szorgalmas, elkötelezett, értelmes gyerekeket hagyják békén a rohadt életbe... Legalább nekik adjanak esélyt.

TG69 2012.05.15. 15:41:21

@jotunder: Én nem a sansztalanság mellett érvelek, hanem hogy eltúlzott volt ez a boom. Társadalmi igény sok mindenre van, mert csak. De ez épp olyan, mint a sok kisvárosi főtér felújítás meg uszoda stb építés, amibe végül jórészük eladósodott, mert igény volt rá a hiánygazdaság után. De mindennek megvan a szerves fejlődése és észre kell venni, hogy mikor lépünk túl a józan kereteken (pl GDP/fő). Ismétlem a 2006-os konv progi is az államilag finanszírozott helyek szűkítését irányozta elő.

tollaszerge (törölt) 2012.05.15. 15:43:40

@TG69: "Még mindig nem tudom mit védünk?"

Ne tőlem kérdezd, én arról se tudtam hogy védünk valamit :-P

"konzultációkig az időráfordítás jelentősen megemelkedik, így a tanári leterheltség megnő, nem kutat"

Eddig ez a legcukibb magyarázat a "nem kutat" témakörben :-) Egyrészt a magyar diákok híresen nem járnak konzultációra (gyakran előadásra se, és ebben gyakran igazuk van), a szorgalmi időszakban meg főleg, a Corvinuson biztos nem, másrészt meg erre való a TA.

Ismétlem: a Corvinuson biztosan sohasem volt valamiféle "aranykor", amit lerombolt az oktatás tömegesedése. Ez egy mítosz. Lehet hogy más egyetemen volt ilyen jelenség, nem tudom, de az fura hogy mindenki ezzel próbál mindent magyarázni (nem először hallom).

maroz 2012.05.15. 15:48:56

@TG69: "Ott kell fizetni, ahol a várható jövedelem olyan magas, ami megéri a kezdeti befektetést, mert hamar megtérül."

Például a bölcsészeknél és a szociális munkásoknál? ;)
Ez a "társadalmi haszon versus magánhaszon" vita sem tűnik számomra kellően átbeszéltnek, de hát lassan ez lesz a default mifelénk.

"Ez eszméletlenül magas szám, amit semmi sem igazol sőt semmi nem igazolt vissza!"
Mi lenne az, ami vissza kellett volna igazolja? Milyen mutatókra, mérőszámokra gondolsz?

TG69 2012.05.15. 15:56:33

@tollaszerge: A Corvinus szerintem sem volt jó, de attól még valami romolhat :).

TG69 2012.05.15. 16:00:12

@maroz: közgáz/jogász képzésre gondoltam... A pot. GDP az egy elég jó mutató. A nagy boom óta nálunk folyamatosan szűkül. Ezt 2000-ben 4% körülre tették, mára már bármilyen alsó becslés megteszi :) (és ez nem a válság miatt alakult így).

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2012.05.15. 16:07:11

@TG69: Ennek az itteni egyetemnek a szövetségi állam valami 530 millió frankot ad, az egy utcára lévő leginkább humánképzéséről ismert másik egyetemnek a kanton ad 270 millió frankot. az ugye összesen 800 millió frank. nem néztem az index.hu-t, de az reggel elég közel volt a 200 milliárd forinthoz. Persze ennél több a teljes bevétel. kb. a másfélszerese, talán egy picit kevesebb. Ez 7000+10000=17000 diák.

A Széll Kálmán terv szerint valami 180 milliárd forintot (vagy inkább kev esebbet ?) szán a magyar állam a teljes magyar felsőoktatásra, ami 200000 darab nappali hallgatót jelent, és még plusz százezer diákot.

Ezt nem rakod nekem össze GDP/fő alapon ugye tudod ????

maroz 2012.05.15. 16:12:33

@tollaszerge: Sokszor még csak nem is az erőforrás szűkösségén múlik az, hogy elmegy a diákok kedve a konzultálástól. Nézem a gyerekemet, és nem győzök csodálkozni, hogy még mindig van lelkiereje az egészhez. Egy komplexebb feladat megoldásához konzultálnia kell négy-öt konzulenssel, ami azt jelenti, hogy hétfőtől péntekig cűgöli a laptopját, a mappáit, a kismillió frinc-francot, alkalomadtán negyed köbméteres makettet (nem túlzok, sőt, inkább lefelé!) és előszobázik vele szorgalmasan, és ha a pénteki konzulense valami olyasmit javasol, amihez ki kellene kérnie a csütörtöki véleményét is, akkor vár egy hetet.

Kérdeztem, hogy más országokban hogy megy ez. Azt mondta, hogy valami baromi furmányosan: egy teremben ott a négy-öt konzulens, a diákok, akik a meglévő infrastruktúrát használva csinálják a munkájukat és ha elakadnak, akkor odakacsintják az illetékes konzulenst.

Kérdeztem, hogy és ezt miért nem lehet nálunk is így? Azt mondta, hogy erre a következő a szokványos válasz: nálunk a való életben is minden ilyen szervezetlenül megy, és nektek is erre kell felkészülni. Ezt mondták neki, nem viccelek.

Ezek után csoda, ha elmegy a kedvük a konzultálástól? :)

maroz 2012.05.15. 16:19:08

@TG69: Hát, azért elég izgalmas lehet az a narratíva, amelyik a gdp-bővülésünk szerény ütemét a felsőoktatási helyek számának a növekedésével magyarázza, pláne ceteris paribus.

Erre a szokványos, mondhatni fideszkonform ellenérv, hogy igen, nem nőtt annyira a dzsídípí, de ha a felsőoktatási helyek nem nőttek volna ilyen mértékben az még nagyobb gdp-visszaesést eredményezett volna. :)

TG69 2012.05.15. 16:25:17

@jotunder: "Semmi ok nincs arra, hogy Magyarországon a diplomások aránya szignifikánsan alacsonyabb legyen mint Németországban"

Én meg azt kérdezem tőled, hogy ha elvárás az azonos %-os diplomás létszám úgy, hogy tudjuk, hogy a GDP/fő értéke 5-ször nagyobb (ez épp svájc), akkor abból miféle felsőoktatás lesz?

TG69 2012.05.15. 16:35:50

@maroz: Mindenesetre akkor mi vagyunk az az egyetlen kivétel, ami erősíti a szabályt :).

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2012.05.15. 16:49:05

@TG69: a diplomások képzése is olcsóbb, mást is jelent. ami nagyon hasonló, a fiatalok elképzelése az életről. egy az Unióhoz felzárkózó országban, a legfontosabb versenyképességi faktorban tudatosan ne húzzuk már le az országot. keveset költünk a felsőoktatásra, azt is rosszui költjük, rosszul szervezzük meg a középoktatást, nem vesszük elég komolyan magunkat, ez egy "szép" össztársadalmi projekt így együtt, de nincs benne semmiféle determináció. magyarország elvileg nincs totális kudarcra ítélve.

TG69 2012.05.15. 17:06:11

@jotunder: Utoljára felhozom még Bródy tanulmányának összegzését erről :

"Ha tehát a felsõoktatás tananyaga elavult és irreleváns, miközben a tanár–diák arány romlik, az egyetemek zsúfoltak és bürokratikusak, a végzett hallgatók pedig elkeserítõ információkat hoznak az elhelyezkedés nehézségeirõl és a munkába lépés tapasztalatairól
– mindez persze a hirtelen és túlfeszített növekedés mindenhol fellépõ szükségszerû következménye
–, akkor komoly bajok kezdõdnek. Talán világosabbá válnak mindezek a körülmények és az egész összefüggésrendszer, ha visszaemlékezünk 1968 francia és német
diákforrongásaira és tüntetéseire. Ez teljesen párhuzamos volt a Magyarországon is tapasztalható egyetemi mozgalmakkal – és nem csodálkoznék, ha a csehszlovák oktatási statisztika elemzése hasonló hullámot fedne fel ezekben az években.
Talán nem felesleges arra figyelmeztetni, hogy ma éppen ilyen, sokak szerint nem kellõen megalapozott és feszült körülmények közt folyik a felsõoktatás szokásosnál gyorsabb
ütemû fejlesztése is. Bármennyire helyes az alapvetõ igyekezet az oktatási lemaradás
ellensúlyozására, sõt megszüntetésére, annál nyomasztóbbá válhatnak következményei,
ha hiányoznak hozzá a döntõ feltételek. Nem látom biztosítottnak az ehhez szükséges
megfelelõ és új tananyagot, tanszemélyzetet, tantermeket, a modern oktatási eszközöket
és technikákat, és jócskán hiányzik a pénz is. S talán azt sem felesleges hangsúlyozni,
hogy a pénz mindennek csak szükséges, de korántsem elégséges feltétele. A döntõ mindebben a megfelelõ idõ és erõfeszítés ráfordítása, mert máról holnapra sem a pénz, sem a kinevezés nem tett még tudóssá vagy jó pedagógussá senkit."

maroz 2012.05.15. 17:15:29

@TG69: Én úgy gondolom, hogy itt is, mint minden más kellően nagy és kellően rigid rendszernél csak az apró lépések politikája hozhat el érdemi változást. Sokszor egészen apró, egészen ezredleges fontosságú problémák kezeléséhez is idő, türelem, kitartás kell, mert változtatni, na, azt aztán nem lehet! És amikor három év kemény győzködése után mégiscsak lehetett, akkor meg azt nem értik, hogy basszus, ezt miért is nem léptük meg eddig? :)

Nagyon erős tehetetlenségeket látok én ebben a rendszerben. Adott például egy képzés, ami öt évesnek van meghirdetve, de a kari statisztikák szerint a diákok tipikusan hét év alatt végzik el. Tehát hazugság az öt év, de mivel a hét év mindenkinek jó volt, diáknak különösen, ezért a rendszer erre a hét évre állt be, mintegy hozzáterpeszkedett nagy kényelmesen a bónusz két évhez. De megmaradtak a hazugság mellett, hogy ez a képzés így, ahogyan van egy ötéves képzés. Most pedig valamiféle igazság pillanata látszik eljönni, amikor dönteni kéne: vagy elfogadjuk a hét éves képzést defaultnak, vagy átalakítjuk úgy az egészet, hogy ténylegesen elvégezhető legyen öt év alatt. És ez ugye csak egy hangyafasznyi kis részecskéje az egész rendszernek, mégis, mi iszonyatos munka az átalakítás. Hát akkor az egészet, en gros! :)

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2012.05.15. 17:52:51

@TG69: Magyarország szegény. Amit meg lehetne célozni az az, hogy civilizált tömegképzést adnak a jelentkezők hetven százalékának, és európai középkategóriás képzést a húsz százaléknak és elitképzést a tíz százaléknak, átjárási lehetőséggel. Mindegyik fontos, mindegyik nehéz, és egyik sem lehetetlen. Semmi sem mutat rá, hogy ez lehetetlen, az igaz, hogy a kormányzaton is múlik, a felsőoktatás szereplőin is múlik és ami keményebb dolog az, hogy a társadalmon magán. Vicces dolog, hogy azt hiszik, hogy a nagy összefogás ahhoz kell, hogy a kormánynak kinyalja egy Békemenet a seggét, vagy egy másik menet elküldje a kormányt a francba. Ahhoz, hogy a középfokú oktatásból kikerülők tudásszintje húsz százalékkal emelkedjen sokkal de sokkal komolyabb elszántságra lenne szükség. De, nem lehetetlen.

abax64 2012.05.16. 11:30:16

@NIL7 Tett halála az okoskodás, ezért amikor valaki csak elmondja, h hogyan gondolja, de nem teszi az szerintem nyavalygás. Aki menni akar, menjen, de az h csak sír mint egy fürdős alkalmazott, h itt milyen rossz, ott meg milyen jó, de nem megy oda, az szerintem nyavalygás. Mint ahogyan például @dennisthemenace is teszi.

aronvirginas 2012.05.17. 09:41:45

Temesváron élek és informatikusként dolgozom, ennek ellenére (vagy talán épp ezért) mégsem értettem soha ezt a "Románia Közép-Európa" IT fellegvára jelenséget. Hogyan lehetséges ez, mikor a román oktatás messzeföldön híres a korrupcióról és a gyenge szinvonalról, a román nép pedig, latin és balkáni génkészletének hála messze nem tartozik Európa legszorgalmasabb népei közé? Az egyetemeink korrektek, de nem veszik fel a versenyt más országok nevesebb egyetemeivel. Például a Szegedi Tudományegyetem minden szempontból nevesebb és szinvonalasabb mint a Temesvári Tudományegyetem, a Budapesti Műszaki Egyetem pedig körökkel előzi a Temesvári Műszaki Egyetemet, amely pedig Romániában az egyik legjobb. Ennek fényében engem meghalad ez a jelenség. Egyetlen logikus magyarázatot látok, éspedig azt, hogy Romániában a bérek annyira alacsonyak hogy érdemben csak az IT és a pénzügyi szektorban lehet megélni, így talán sokan olyanok is ezeket a pályákat választják, akiknek más országban eszükbe sem jutna informatikusnak tanulni. (Míg a román átlagbér nem éri el az 500 eurót, addig egy szoftverfejlesztő megkeres akár 1500-2000 eurót is).

aronvirginas 2012.05.17. 09:53:25

Másik kérdés: akik szerint Románia bármiben is megelőzte Magyarországot, jártak-e egyáltalán Romániában? Látta hogy néznek ki az egykor szebb időket megélt nagyvárosok, mondjuk Kolozsvár vagy Temesvár? Látta milyen kicsinyes sovinizmus és politikai hozzánemértés feszíti szét az országot? Én itt élőként fejlődést nem, csak egyhelyben topogást vagy visszaesést tapasztaltam. Főleg most, hogy ismét hatalomra kerültek a szocdemek és a magyarellenes nacionalisták. Én személy szerint nem aggódnék amiatt, hogy a románok bárkit bármiben is megelőznek a korrupción és a balkáni értékrend tökélyre fejlesztésén túl. Csak az tekint nosztalgikusan Romániára, aki nem élt itt 25 évet. Szép dolog meglátogatni Segesvárt vagy Brassót és utána mesélni a rokonoknak, hogy milyen szép ország. Csakhogy a hotel ablakából nem mindig látszik az ország valódi arca.

Jack Potata 2012.05.17. 12:00:34

1 év alatt 12 ezerrel nőtt a Németországba bevándorló magyarok száma a német statisztikai hivatal szerint, írja az MTI.

index.hu/kulfold/2012/05/16/40_ezer_magyar_bevandorlo_nemetorszagban_tavaly/

Még ha talán ez a legnagyobb célország is, mégiscsak egyetlen országról van szó. Asszem lezárhatjuk a kérdésnek azt a részét, hogy "tízezrek fognak megindulni". Már megindultak.

Tényleg, van erre bármiféle központi statisztika? Tavaly volt cenzus Angliában, hamarosan lesznek eredmények.

tyto 2012.05.17. 12:17:35

2008 óta megnégyszereződött a zürichi magyar prostituáltak száma. ők mondjuk nem mind önszántukból vannak ott.

index.hu/kulfold/2012/05/16/40_ezer_magyar_bevandorlo_nemetorszagban_tavaly/

és ez is csak egyetlen város. és egyetlen szakma.

ccactus · http://nivo.blog.hu/ 2012.05.19. 13:20:09

@nyuszi10:

"Sziasztok!
24 éves vagyok, 3hónapja élek Németországban. Anyukámék arra bíztattak pályaválasztásnál is, hogy olyan szakmát válasszak, amivel kint is megállom a helyem és ne maradjak ebben az országban. Tökéletesen igazuk volt. Semmi pénzért nem mennék haza. Annyira más a mentalitás itt, mint otthon, annyira mások az emberek. Persze itt is vannak rosszindulatú emberek, de lényegesen kevesebb "

Te el vagy tévedve, barátom!

Ez a poszt nem arról szól, hogy milyenek a magyar emberek, hanem arról, hogy milyen rossz itt élni a politikusok, de főleg a fidesz miatt.

Ez egy fikaposzt!

Te meg rontod itt a levegőt, hogy a magyar emberek mentalitásával van a baj... :))

ccactus · http://nivo.blog.hu/ 2012.05.19. 22:52:40

@jotunder:

Helló! :)

Kedvenc blogom veletek foglalkozott, innen kattintottam rátok:

kigondoltam.blog.hu/2012/05/14/kaosz_98

ccactus · http://nivo.blog.hu/ 2012.05.20. 00:02:49

@jotunder:

Hát eddig nívós a társalgás. :))))

mavo · http://polmavo.blog.hu 2012.05.20. 00:27:59

@ccactus:

azért elmagyarázhatnád, az a bejegyzés igazából miről is szól, ha már a kedvenc blogod

ccactus · http://nivo.blog.hu/ 2012.05.20. 00:29:51

@mavo:

Hát kérdezd meg tőlük! Szerintem örömmel elmagyarázzák majd neked. Nem szeretnélek megvezetni a saját értelmezésemmel.

mavo · http://polmavo.blog.hu 2012.05.20. 00:32:35

legalább annyit, hogy miért a kedvenc blogod, oké? bár a tiedből kiindulva van elképzelésem.

mavo · http://polmavo.blog.hu 2012.05.20. 00:44:57

@ccactus:

ja, hogy az elit eztet ércse. az más. én istennek hála nem vagyok elit.

ccactus · http://nivo.blog.hu/ 2012.05.20. 00:48:24

@mavo:

"én istennek hála nem vagyok elit."

De miért? Az elitbe tartozni jó!

ccactus · http://nivo.blog.hu/ 2012.05.20. 01:01:01

@jotunder:

Különben most esett le a poszt címében lévő finom kis célzás, hogy mit is kellene tenni. :)

maroz 2012.05.20. 12:10:58

@aronvirginas: Nézd azt, hogy mihez képest van hasonlítva Magyarország Romániával, vagy bárkivel a hasonszőrűek közül. Próbáld meg felidézni azt a lesajnálást, amit az ország kapott a honi magyarok részéről a '80-as évek végén és a '90-es évek elején. Körülbelül olyan volt az arc, mint ha Magyarország Németország lenne és Románia Burkina Faso.

És igen, akkoriban kábé hasonlóan nagy volt az arc Szlovákiát illetően is, a délieket meg ne is említsük.

Na, ehhez képest mit látni most? Hogy az egy főre eső, vásárlóerő-paritáson számolt gdp-t illetően Csehország, Lengyelország, Szlovénia, eddig még elmenne, de Szlovákia is, most mondd meg, még a tótocskák is lehagynak minket! Minket, akik 20 évvel ezelőtt még valamiféle kis régió eszének hittük magunkat és úgy lenéztük a románokat, ahogyan egy nációt lenézni csak lehet.

És ez egy folyamat, amiben mi nem állunk hogyismondjamcsak, kifejezetten nyerésre. Persze, igazad van neked abban, hogy Románia nem Svájc, és hogy hosszú időn keresztül lesz olyan szempont, amelyik alapján jobban simfelhető, mint Magyarország, de azért vannak olyan mutatószámok is, amelyeket nem nagyon lehet azzal lesöpörni az asztalról, hogy de bezzeg Kiskapuson büdös van. Ha Magyarország gdp-je ppp alapon egy főre vetítve 24 ezer euró és Romániáé 17 ezer euró, akkor nem nehéz kimatekozni, hogy ha az egyik ország nulla százalékos növekedést produkál (rosszabb esetben mínuszt) és a másik mondjuk 3%-osat, akkor olyan hat-hét év alatt a lemaradás fele már el is tűnik, és akkor ugye bátran ne vegyünk figyelembe olyan forgatókönyvet, amelyik szerint Magyarország egyszer csak dob egy szép tíz százalékos hátast, hála az unortodoxiának.

Szóval szerintem inkább ehhez képest van hasonlítva Románia Magyarországhoz, ehhez a '90-es évek elején elgondolt növekedési potenciálokhoz képest, és azt érzésem szerint kár lenne elvitatni, hogy ahhoz képest finoman szólva is súlyosan alulteljesítünk.

aronvirginas 2012.05.28. 12:52:34

@maroz: Ez igaz lenne, hogyha Románia érdemben és folyamatosan jobb növekedési mutatókkal rendelkezne. Ez anzonban csak időszakosan jellemző, és akkor is szinte elenyésző Románia előnye. A román gazdaság és társadalom küzd mindazokkal a problémákkal, amikkel a magyar, csak hatványozottan: a korrupció magasabb, az közép- és felsőoktatás szinvonala alacsonyabb (gondoljunk csak a Spiru Haret Egyetemre és egyéb diplomagyárakra, ahol tízezrek vettek pénzért egyetemi végzettséget) stb. A román vezetés dilettantizmusát az is igazolja, hogy míg Magyarország egy természeti erőforrásokban szegény ország, addíg Románia Svájcéhoz mérhető természeti adottságait nem tudja kamatoztatni. Szinte irónikus, hogy a román emberek Magyarorszégra mennek fürödni, annyira rossz nálunk a termálvízkincs kihasználtsága. És hosszasan sorolhatnám. Nem tagadom, hogy Magyarországon is sok baj van, de aki Romániára bezzegországként tekint, az legfennebb túristaként járt az országban, és úgy is csak valamely nagyobb városban.

maroz 2012.05.28. 13:34:34

@aronvirginas: Te a fejedbe vetted, hogy _mindenki_, aki bármilyen vonatkozásban egy mondaton belül használja Magyarország és Románia nevét az az utóbbira bezzegországként tekint, és teljesen mindegy, hogy mit ír neked az ember, te úgyis újból és újból ugyanazt válaszolod. Hogy ennek mi értelme...

2012.05.29. 23:39:33

@aronvirginas: @maroz: és hogy a blog eredeti témájánál maradjunk, épp ma hallottam, hogy Románia lakossága 2010ről és 2011re 1.5M-val csökkent. kivándoroltak. szóval sztem ugyanabban a cipóben járunk, csak esetleg a méret más...

Éhesló 2012.05.30. 19:27:37

@SünBalázs: szerintem egyszerűen nem merik leírni a számokat itthon.
Csak eü dolgozókból elment pártízezer/év és ez évek óta tart.
Nincs olyan család az ismeretségi körömben, ahol a 40 év alattiak közül ne mentek volna el páran.
Van ahol a teljes család.

tyto 2012.05.31. 09:38:25

@Éhesló: nem egyszerű megszámolni, mert akik elmennek, nem számolják fel az itthoni életüket teljesen. azaz ha el is adnak minden ingalant, (ami nem gyakori, inkább kiadják, vagy fenntartják, mert hazajárnak) a személyi igazolványukat sem adják le, nem jelentik be hivatalosan hogy kivándorolnak, sőt gyakran fizetik a minimál tb-t, be vannak jelentve valami rokonhoz/ismerőshöz.

maroz 2012.05.31. 11:56:39

@SünBalázs: Na hallod, a románoknak már könnyű, nekik már a kedvelt célországokban alig akadnak nyelvi nehézségeik. ;)
süti beállítások módosítása