Híres utolsó szavak

Ez nektek vicces?

nem felejtünk.jpg

 

 


 

Jobban teljesít...


Orbán Pinocchio thumb.jpg

FRISSÍTVE!

Itt az újabb történelmi csúcs

A központi költségvetés bruttó adóssága: 2010. május: 19.933,4 Mrd Ft; 2011. május: 21.116,5 Mrd Ft; 2012. május: 21.180,9 Mrd Ft; 2013. május: 21.765,4 Mrd Ft; 2014. október 24.736 Mrd Ft;2015. június 6. 24 847 Mrd F

 

Szűjjé má'!
tumblr_nzd85jlxqr1qd6fjmo1_1280.jpg

 



 

Te már bekövetted?

 

Vincent tumblr Falus.JPG

 


 

Vincenzúra

Troll Vincent.jpg

Figyelem! A Vincent szerzői — főszabályként — maguk moderálják a posztjaikra érkező hozzászólásokat. Panaszaitokkal vagy a mellékhatásokkal a poszt írójához forduljatok!

Köszönettel: Vincent Anomália

Címkék

abszurd (39) áder (5) adózás (11) alkotmány (45) alkotmánybíróság (10) államosítás (7) arcképcsarnok (14) ascher café (24) a létezés magyar minősége (6) bajnai (16) bank (7) bayer (23) bayerzsolt (14) békemenet (7) bkv (7) bloglossza (14) borzalmasvers (156) cigány (7) civilek (5) civil társadalom (8) demokrácia (24) deutsch tamás (6) devizahitelek (9) dogfüggő (10) egyház (10) ellenzék (7) erkölcs (17) érték (19) Érvsebész (11) eu (13) eu elnökség (8) felsőoktatás (15) fidesz (76) fideszdemokrácia (7) film (12) filozófia (13) foci (12) focijós (19) focikvíz (54) focitörténelem (94) fritztamás (6) gasztrowhat (9) gavallérjános (10) gazdaság (8) gengszterkrónikák (14) gyurcsány (27) hangfal (98) heti válasz (19) hétköznapi történetek (32) hétvége (44) hoax (5) hülyék nyelve (16) hülyeország (165) idézet (768) igazságszolgáltatás (6) imf (26) indulatposzt (11) interjú (7) járai (12) jobbik (17) jogállamiság (33) kampány (12) kampányszemle (9) katasztrófa (5) katonalászló (21) kdnp (9) kétharmad (16) költségvetés (21) könyvszemle (9) konzervatív (18) kormányváltás (22) kormányzás (42) kósa (8) kövér (11) kultúra (21) kumin (14) lánczi (5) lázár jános (12) levelező tagozat (12) lmp (8) longtail (10) magánnyugdíj (25) mandiner (15) március 15 (8) matematika (9) matolcsy (44) mdf (5) média (48) melegek (8) mesterházy (7) mnb (5) mosonyigyörgy (7) mszp (32) mta (5) napitahó (7) navracsics (14) nedudgi (15) nekrológ (11) nemigazország (5) nemzeti együttműködés (5) ner (11) nyugdíj (5) oktatás (12) önkormányzatok (6) orbán (46) orbanisztán (15) orbánizmus (101) orbánviktor (65) országgyűlés (6) pártállam (23) politika (14) polt (5) program (9) retró (22) retro (115) rettegünk vincent (14) rogán (9) sajtó (22) sajtószemle (6) schmitt (38) selmeczi (8) semjén (6) simicska (7) sólyom (7) spoof (19) stumpf (5) szász (6) századvég (7) szdsz (9) szijjártó (16) színház (35) szlovákia (5) szszp (5) tarlós (12) társadalom (50) törökgábor modul (8) történelem (5) tudjukkik (22) tudomány (17) tüntetés (17) ügyészség (9) választás (37) vb2010 (19) vendégposzt (68) videó (11) vincent (10) Vincent szülinap (6) voks10 (7) vörösiszap (16) zene (23) Címkefelhő

1975 vs. 2020

2020.08.22. 13:33 | jotunder | 141 komment

 

     Pattognak itt a kedves kommentelők, hogy miért fogadta el a Szemerédi a díjat Orbán Viktortól, hiszen azzal csak fényezi a rezsimet. Bayer keménykedik, hogy 1975-ben Székely Gábor mondott valami  beszédet az MSZMP XI. kongresszusán. Az a Székely Gábor, aki egy teljesen random nyolcvanas évekbeli délutánon többet tett a magyar kultúráért, mint  Bayer az egész életében, ez amúgy mellékszál, a poszt nem erről szól. 

      1975-ben publikálta Szemerédi Endre a híres tételét. Akkor szabadalmaztatta a Rubik-kockát Rubik Ernő, aki korábban szintén megkapta a Szent István-rendet. És pont akkor jelent meg a szintén Szent István-renddel kitüntetett Kertész Imre Sorstalanság című regénye. 

      1975-ben a Benfica ellen a nyolcaddöntőben esett ki az Újpesti Dózsa, Benével, Fazekassal a két Dunaival.

      1975-ben mutatta be a Vígszínház a Harmincéves vagyok című musical-t (Presser-Adamis), bizony Balázs Péter és Szombathy Gyula is ott volt a színpadon, de akkor tűnt fel két színművészetis, bizonyos Kútvölgyi Erzsébet és Hegedűs D. Géza.

       1975-ben került a mozikba az 1956 után elítélt Déry Tibor könyvéből írt 141 perc a befejezetlen mondatból című film, amit Fábri Zoltán rendezett,  Illés György volt az operatőr, és olyan színészek játszottak benne, mint a Latinovits, a Dajka Margit, az 1956 után szintén elítélt Mensáros László, de Cserhalmi György és Kern András is játszott benne.

      1975-ben az Ikarusz a világ második legnagyobb autóbusz exportőre volt, majdnem 10000 buszt adtak el.

      1975-ben rakják ki az MSZMP PB-ből a reformer Nyers Rezsőt és Fehér Lajost, akkor lesz miniszterelnök és PB-tag Lázár György, Biszku Béla még öt évig a politikai bizottság tagja,  a másik klasszikus elvtárs Nemes Dezső is maradt, és két év múlva ő lett a Népszabadság főszerkesztője. 

       1975-ben a Váci utcai általános iskolába jártam, Teca néninek hívták az orosztanárnénit, még "Stuka" volt a 47-es. A Matematikai Kutatóintézet pár saroknyira volt, közvetlenül későbbi gimnáziumom mellett, az ELTE TTK-g még kellett sétálni vagy száz métert, eléggé lokalizáltam a kicsi életemet, lehet, hogy néha szembejött velem az utcán a Szemerédi, akivel, valamivel később, együtt néztük meg a  Maracanában a Fluminense-Figueirense meccset. 

      Nem hiszem, hogy ma sokkal erősebb ez az ország, mint az Apró-Biszku-Kádár trió alatt,  amikor a Népszabadságban még hosszú cikkekben méltatták a tejtermelést és azt, hogy baráti látogatást tett hazánkban a Nepáli Kommunista Párt első titkára. Ott volt az a harminc, sőt lassan harmincegy posztkádári év, amikor meg lehetett volna írni azt az életművet, be lehetett volna rúgni azt a gólt, be lehetett volna kerülni a legjobb hétbe, hatvankilencbe, ezerháromszázba, ki lehetett volna ragyogni a kelet-európai karból,  sajnos nem sikerült. 

 

  

     

A bejegyzés trackback címe:

https://orulunkvincent.blog.hu/api/trackback/id/tr4216173006

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

velőtanya 2020.08.22. 18:56:19

@jan: Sőt, di(e) Maria holnap a BL-döntőn is játszani fog:)
Az én fülemnek egyébként a németben köznyelvi/bizalmas ez a fajta névelőhasználat, ahogy a magyarban is (persze van itt, aki nálam jobban tud németül), az olaszban viszont szinte már hivatalos - például egy operakritikában vagy sportközvetítésben a női előadókra/sportolókra simán így megy a hivatkozás (La Rost, La Shiffrin)

nickel head 2020.08.22. 19:10:39

@Podvinecz Marsall: Nézd meg pl. a wikipédia oldalukat. Adj egy becslést arra, hogy makkaiból kb. mennyi lehet a magyar irodalmárok között. Utána nézd meg Demény Pál "Munkásság"-át ott.

Mindezek után próbáld meg Polgár Juditnak, Kertész Imrének vagy Szemerédinek látni őket. Vagy csak Schiff Andrásnak.

Secnir 2020.08.22. 19:11:30

Kútvölgyi Erzsébet.
(OFF: vonzódom az Erzsébetekhez, de ez a véletlen műve. kivéve az utalványhoz)
szóval Kútvölgyi. 1996. Dzsungel könyve, bemutató. Ő énekelt. a többiek CD-ről.
szóval Kútvölgyi. 2001. Dzsungel könyve. sokadik előadás. Ő énekelt, a többiek Cd-ről.

ezzel szemben bayer, demeter, balogákos meg a többi (nevezzük őket jánoskáknak) . az akárkik, akik akkor se lehettek volna valakik, ha időben kezdik. nos, szóval ha mérlegre teszem őket, Kútvölgyi az egyikben, a jánoskák a másikban - és jánoskák összesen nem ütik meg Kútvölgyi szintjét. Valószínűleg (bár a valószínűségszámításhoz bevallottan nem értek) ha kicseréljük Kútvölgyit SzékelyGáborra, még mindig nagyobbat nyom a latban, mint a jánsokák.
hm
tulajdonképp jánoskáknál bárki többet nyom a latban...

kemény keleti kommentelő 2020.08.22. 19:43:27

Tetszett nagyon ez a 75-ös évről szóló poszt. És a kicsengése.
Én szimpatizálok Szemerédivel, aki Kanadába emigrált. Biztos, hogy semmi szüksége nem volt erre a díjra, ahogy az egész országra se volt, a vírus is nagyon veszélyessé teszi az utazást éppen most, meg a magas kora is, de eljött, hogy adhassunk neki valamit. Szép tőle, hogy eljött. Hogy ilyen állapotban talált minket, az csak a mi hibánk.

libernyák 2020.08.22. 19:46:55

@kemény keleti kommentelő: "Szép tőle, hogy eljött. Hogy ilyen állapotban talált minket, az csak a mi hibánk."
Nagyon igazad van.

Podvinecz Marsall 2020.08.22. 19:54:35

@nickel head: hú, már azt hittem, reakciósok... Ezeket a kérdéseket olyanokról kérdezd meg, akik azokra a területekre rálátnak, én nem ilyen vagyok. Te igen?

kemény keleti kommentelő 2020.08.22. 19:55:32

@jan: A kedvenc költőm a Petőfi, meg .. A Könyves Kálmán jó király volt . … példáidon talán látszik is, hogy mit jelent az az - a -.
Azt jelenti, hogy ismerem, és te is ismered, mert őt mindenki ismeri.
Vannak, akik csak a rokonukra, kocsmai ismerősükre használják, vannak, akik színészekre, vagy politikusokra.
Aki ezt a két mondatot mondja Petőfiről és Könyves Kálmánról - mert van ilyen is -, az büszke rá, hogy ismer egy költőt, és meg tud nevezni egy királyt. Azért mondja.
Azért hangzik neked furán, mert ezzel más esetleg nem vágna fel.
Szóval az az - a - kell oda, ahova használják.
Sajna vannak, akik sznobizmusból nem hajlandóak olyan nyelvi játékokra, amik lerövidítik a szöveget. Inkább dagályosan mondják el ugyanezt a tartalmat.

jan 2020.08.22. 20:03:15

@velőtanya: azt hallottam, ezek szerint igaz, hogy az emelkedett-hivatalos olaszban éppenhogy az elismerés jele, ha valakinek a neve előtt névelőt használnak, a példáid ezt megerősítik

@mafi mushkila: a nyelv folyton változik :)

Podvinecz Marsall 2020.08.22. 20:18:12

@Podvinecz Marsall: olyanokTól, természetesen, elnézést.

nickel head 2020.08.22. 20:20:43

@Podvinecz Marsall: Rendben, nézd meg az angol wikipedia oldalukat is.

nickel head 2020.08.22. 20:22:44

iussp.org/en/iussp-laureate-2003-paul-demeny

One of the best examples of that constant willingness to see demographic questions in a broad view is the recent article you published on international migrations in May 2002 in the Journal of Population Research, an article the subtitle of which was "Globalization and its discontents". That general orientation was so relevant and the wording was so good that immediately after, in June 2002, the Nobel Prize Joseph Stiglitz gave exactly that title "Globalization and its discontents" to his new book. Unfortunately, my dear Paul, there is no Nobel Prize for demography and that is a great pity. Because of that you suffer a great injustice. If you surf on Google with your title "Globalization and its discontents" you will get 19,500 search results. If you do it again using that title jointly with the name Stiglitz, you will still get 9,750 search results. But, alas! If you do it with the same title and Demeny you will receive only 4 hits!

MadMary 2020.08.22. 20:24:06

@jan: "La Callas" = "A/z" (utánozhatalan, egyedi, rendkívüli) Callas. "Őcallassága", "A callasság abszolút megtestesítője". "A kedvenc költőm meg a Petőfi" = csípemasanyát, "a Könyves Kálmán jó király volt" = a könyveskaja meg klassz csávó, frankón rulz. Óriási jelentésbeli és stilisztikai különbség van az olasz és a magyar nyelvben a határozott névelők használata során. Az olasz az emelkedett, utánozhatatlan egyediséget fejezi ki, a magyar meg a prosztó bizalmaskodást.

Podvinecz Marsall 2020.08.22. 20:27:22

@MadMary: az elején egy pillanatra azt hittem, hogy most lesz belekötve a (sic!) Marton Évába is...

kisa 2020.08.22. 20:28:47

@miért: most is. Csak most (egyelőre) könnyebb és nem muszáj olyan véglegesnek
lennie.

MadMary 2020.08.22. 20:33:05

@Podvinecz Marsall: Marton Éva számomra öléggé ambivalens ember, ennek azonban a határozott olasz névelőkhöz momentán nincs köze. :-)

Podvinecz Marsall 2020.08.22. 20:34:10

@nickel head: szóval szerinted ők nem a crėme de la crème kategória. Lehet, én tényleg nem tudom, az irodalmat talántalán akár sejthetném is mezei alapfokú user szinten, de a demográfiát soha. Mindenesetre nem emlékszem akkoriban felzúduló bölcsészekre és közgazdászokra, de az is lehet, hogy elkerülte a figyelmem.

legeslegujabbkor 2020.08.22. 20:34:35

"Pattognak itt a kedves kommentelők, hogy miért fogadta el a Szemerédi a díjat Orbán Viktortól, hiszen azzal csak fényezi a rezsimet."

Miért jelent neki bármit is egy Orbán kitüntetés???

Vagy pénzzel jár?

nickel head 2020.08.22. 20:53:45

@Podvinecz Marsall: "nem emlékszem akkoriban felzúduló bölcsészekre és közgazdászokra,"

Ezt inkább vedd úgy, hogy maga a díj a PLSz ((c) JT) kategóriába esik. Kivéve, ha valaki olyan kapja meg, aki tényleg kiérdemelte. Akkor kezdődik a mostani pattogás (úgyszintén (c) JT).

kemény keleti kommentelő 2020.08.22. 21:45:29

@MadMary: Lehet bizalmaskodásnak is nevezni. Egy összekacsintás. Valami közös ismeret, ami jó, hogy van nekünk, mert így fél szavakból is megértjük egymást.
Kivéve Debrecent meg Erdélyt, ahol nem.

Bourbaki 2020.08.22. 21:45:38

@kemény keleti kommentelő: Szemerédi nem emigrált sehova. Voltak évek, amikor többet volt az USA-ban, mint itthon, de soha nem hagyta el az országot. Jelenleg Budapesten él a feleségével (már legalább 15 éve, bár közben néha tartott egy-egy kurzust az USA-ban). A díj sokat jelent neki, ahogyan Magyarország is.

kemény keleti kommentelő 2020.08.22. 21:54:08

@Bourbaki: Ja, bocs. Úgy értettem, Kanadában él a nyolcvanas évek óta. Ebben az esetben több alkalma volt ismerkedni a rezsimmel, de talán több oka is van elfogadni.

Podvinecz Marsall 2020.08.22. 22:29:09

@nickel head: ó remek, kösz, tehát ha jövőre Mága Zoltán kapná, lenne nagy csönd.
Frászt, de szigorúan szerintem.
Belekötöttél két (3) kitüntetésbe, és a wikipedián túl nem fejtetted ki a problémádat velük szemben komolyan vehető módon. Ettől persze még lehet igazad, csak nem segítesz elfogadtatni. Na mindegy, ha nem, hát nem.

resolution 2020.08.22. 22:35:46

@kemény keleti kommentelő: "Lehet bizalmaskodásnak is nevezni. Egy összekacsintás. Valami közös ismeret, ami jó, hogy van nekünk, mert így fél szavakból is megértjük egymást. Kivéve Debrecent meg Erdélyt, ahol nem."

Maradjunk annál, hogy az irodalmi magyar nyelv origója Kazinczy Ferenc és Széphalom. Természetesen a nyelv él, csak nem minden köznyelvi változás üdvözlendő. Pl. minden komment leírható a b@meg kötőszóként való gyakori használatával is, de valamiért mégsem tesszük, hiába elterjedt a mai köznyelvben.

nickel head 2020.08.22. 22:44:28

@Podvinecz Marsall: Akkor részletesebben. Erdő Péterhez, azt hiszem, nem kellett a wikipedia. Jeleztem, Makkai Ádámnak és Demény Pálnak nincs angol wikipedia oldala. Ebből te is láttad, hogy náluk nem a crème de la crème-ről van szó. Demény az MTA külső tagja, derék tudós. És Orbán oda van egy ötletétől. ezt pozícionálja felszentistvánozással, jól láthatólag. De még attól sem lett a crème de la crème. Makkai Ádám - róla még azt sem tudjuk, hogy a NER-ben pont kihez volt bekötve. De most, ebből az alkalomból ránéztem:

www.origo.hu/kultura/20200219-orban-viktor-nyelveszet.html

Látod, a Szt. István-rendet ebből egyenesen ki is felejtették.

kemény keleti kommentelő 2020.08.22. 22:49:34

@resolution: A változást úgy érted, hogy - a Ferenc Jóskát - még nem mondták volna ? Vagy csak úgy, hogy vál

incze 2020.08.23. 01:27:03

@MadMary: a határozott névelőknek ez a fajta használata a magyarban is megvan. ilyenkor egy fogalommá vált tulajdonnév viselőjét a fogalom (egyetlen autentikus) megtestesítőjeként említik. az igazi trebitsch, a sok hamis trebitsch közt az egyedül valódi, röviden: "*a* trebitsch". szóval azt magyarul is épp úgy lehet mondani, hogy "*a* callas", és épp azt jelenti, mint az a "la callas". kiejtésben jól megnyomják a névelőt, külön hangsúlyt kap, írásban esetleg kurziválják. de ennek nincsen köze a "nekem is bejön a [szíjjártó] petya stílusa" jellegű, közelebbi, bizalmasabb viszonyt érzékeltető (közvetlenkedő, bizalmaskodó) névelő használathoz.

incze 2020.08.23. 01:33:14

@Podvinecz Marsall: pont leszarom. megvolt a maga konjuktúrája, de az még egy hetykébb, jobbkedvű világérzület volt.

kiazmarmegint 2020.08.23. 06:41:57

@combo: De engem erdekel, es fentebb en is ezt kerdeztem, de nem valaszolt ra senki. Utoljara husz eve beszeltem vele, akkor tobbszor is, es akkor ugy tunt, hogy nem volt liberalis. De az persze regen volt, masreszt meg o mar akkor is hatvan eves volt, tehat gondolom, hogy kialakult velemenyei voltak sok mindenrol.

aronsatie 2020.08.23. 07:47:23

@jan: Kollokviális forma. Még jó, hogy a kisbetű fel sem tűnt.

combo 2020.08.23. 09:29:56

@kiazmarmegint: Akkor te vagy itt a kisebbség. :)

Én csak arra próbáltam rávilágítani, hogy:
1. Szemerédi nem véleményformáló: Az átlagembert nem érdekli egy 80 éves sztármatematikus véleménye; egy vele készült interjút mondjuk 1 éve kevesen olvastak volna el.
2. Nem tudok róla, hogy nyilvánosan politikai véleményt mondott volna bárhol, akár ezen a díjátadón.
3. Ennek ellenére kitartóan zeng a "legitimálta a rendszert" kórus.
4. Persze nekem is tetszett volna, ha nem fogadja el. De ezen a blogon is akkora a forradalmi hevület, mint egy átlagos vidéki kocsmában: Arra az örömködésre, hogy lesz ellenzéki előválasztás, megkaptam, hogy az személyiségi jogi aggályokat vet fel (egy petíció is, csak szólok).

Ami nem tartozik szorosan a témához, csak leírom:
A magyar társadalmat nem zavarja az ország antidemokratikus jellege. Tudnak róla az emberek? Tudnak. Vannak százezres tüntetések? Nincsenek. A kocsmákban is max Lőrinc a téma. Joga van a társadalomnak így dönteni, én ezért néplenéző attitűddel alapvetően csendben voltam 2010-2018 között is. Majd értelmiségi forradalmár leszek akkor, ha az ország is ezt akarja... (Olyan szempontból vagyok egy kicsit megengedő, hogy a demokrácia túl absztrakt ahhoz, hogy érdekelje az átlagembert. A diktatúrák igazán sötét jegyei azok, amik az átlagember ingerküszöbét megütik, de egyelőre erőszak stb. nincsenek.)

látjátok feleim szümtükkel 2020.08.23. 09:59:20

@combo:

Egyet értve veled egy két dologban, ezt ajánlom neked, és mindenkinek elgondolkodtatóként:

offforever.blog.hu/2020/08/23/boldog_szuletesnapot_sajdik_ferenc#comment-form

Podvinecz Marsall 2020.08.23. 10:11:25

@nickel head: kösz.
Én változatlanul nem tudom megítélni, hogy melyik polcra illenek Makkai tudományos, szépirodalmi meg a szerkesztett művei, meg azt sem, mekkora impaktja volt Deménynek egy olyan tudományágra, amihez lövésem sincs, ezért én marhára örülnék, ha valaki kontextusba helyezné itt a neveket, mármint az újságcikkeken felül. Nem szeretném őket idő előtt a fejemben rezsimkrémel bekenni vagy kisebbíteni, mert lehet, hogy nem érdemlik meg és lemosni mindig nehezebb, fejben is.

kemény keleti kommentelő 2020.08.23. 10:35:37

@combo: Egyetértek sokmindenben, de a kórusozást nem kéne. Nagyon primkó fideszduma az echóról.

mafi mushkila 2020.08.23. 10:50:57

@combo: Hát ezt mind te döntötted el. Nem zavarja az antidemokratikus rendszer - népakarat! Legitimálta a rendszert - kórus!

Nem tudom ebből, hogy a saját véleményednek megfelelő nézeteket tiszteled meg a komolyan vevéssel, vagy esetleg a vélemény artikuláltsága - a puszta tény, hogy hangot adnak neki, nemcsak implikáltan kivehető - kelt benned ellenérzést, de te intézed így.

kemény keleti kommentelő 2020.08.23. 11:06:18

@combo: "de egyelőre erőszak stb. nincsenek.) "

Ahogy a covidos halottakról nem tudunk lófaszt se,
titok bármi, amit építenek, méghozzá nemzetbiztonsági,
vagy ahol járnak, ahogy Szíjjártó is nemzetbiztonsági titok,
- csak vetítenek a fideszesek egyfolytában egy öltönyben parádézó képet magukról, de minden más titok.

...szóvak nem tudjuk, hogy van-e erőszak, mert nem tudhatunk semmit, amit nem akarnak, hogy tudjunk.
Hogy van-e erőszak, az nyitott kérdés. ... az az egy biztos, hogy dicsekednek vele.

látjátok feleim szümtükkel 2020.08.23. 11:38:40

@combo:

Kádáréknál sem volt nyolcvanas évek végén erőszak, és még is kredencváltás lett a dolog vége. Nem lesz ez az orbánizmussal sem másként. Ráadásul a kádári rendszer lebontását is belülről, maguk a tagok - már mint a vezetők - intézték. Nem vagyunk mi románok, mint a Csaut leverők.
A must, és a pálinka cefre is forr, a fidesz is, csak kissé lassabban. Több idő kell a szeszesedéshez, de ami késik, az nem múlik.

Persze mindettől lehet élni, és élvezni is lehet az életünket, csak rajtunk múlik.

combo 2020.08.23. 12:19:31

@kemény keleti kommentelő:
@mafi mushkila:

Bocs a szóhasználatért. Az szerintem azért kiderült a szóhasználatból ("néplenéző"), hogy jobban zavar az, hogy az embereket nem érdekli a demokrácia.

De az is zavar, amit írtam. Mindenkinek más a személyes ügy. Nekem ez az egyik: Szeret busongani azon az ország, hogy nem becsültük meg a legkiválóbbjainkat, meg értékválság, és hasonlók. De hát most sem becsüljük. Szépen végignéztem, ahogy az egész ország köpködte Lovász Lászlót (a kormánypártiak "hivatalból", az ellenzékiek meg árulózták). Azt a Lovász Lászlót, aki tényleg egy géniusz, a világ egyetemein is sokszor előkerül miatta a "Hungarian" jelző (a magyar matematika tényleg világhírű, és ebben Szemerédihez hasonlóan kiemelkedő szerepe van), és aki valaha beszélt vele 3 mondatot, nem tudott nem szimpatizálni vele (Antal Imre-effektus); nem derogált neki középiskolás könyvet írni, és úgy általában a tudománynépszerűsítés. Stb. A pletykák szerint nem is nagyon akart Akadémia-elnök lenni, már régóta kérték a tagok, hogy vállalja. Mit kapott az országtól az az ember, akit Puskáshoz hasonlóan bálványozni illene (a maga területén van annyira kiemelkedő)? Álmatlan éjszakákat öregkorra: maga nyilatkozta azt valahol, hogy minden éjjel elgondolkodik azon, hogy nem kellett volna-e lemondania. (De.) Meg a fent említett köpködést. Tényleg szívem szerint mindenkit elküldtem volna az anyjába, aki leírta, hogy Lovász gumigerincű stb. (Ha ő az, akkor Palkó micsoda?)

És persze valahol azt is érzem, hogy nincs igazam. Miért ne lehetne kririzálni Lovászt vagy Szemerédit? Erre nem tudok válaszolni, valahogy tényleg úgy érzem, hogy akik ekkora szolgálatot tesznek az országnak, azokat nem illik. Mandelának is vannak hibái, meg Churchillnek is, és ezeket az embereket úgy lábjegyzetben szokás bírálni, a tisztelet jeléül. (A példa nyilván túlzó, de hatásosabbnak gondoltam, mint Antal Imrét.) Valaki emlegette Egerszegit. Nos, én őt nem fogom kritizálni, pedig nem érdekel a sport (még a foci se amúgy), és nem szimpatikus, hogy anno beült Fidesz-díszletnek (azt nem tudom, hogy a NER-hez mit szól manapság). Pedig bírálhatnám. Valahogy én ezzel ismerem el a teljesítményét (és azt gondolom, hogy Egerszegi felelőssége elhanyagolható abban, ami most zajlik).

Szemerédiről még a politikai nézeteit sem tudom (tényleg nem). De a fentiek miatt nem is érdekel, pláne hogy ő maga nem beszél róla tudtommal. (Valamennyire meg is tudom érteni. Én sem beszélek róla szűk körön kívül.)

Tényleg jó lenne, ha abban lenne valami konszenzus, hogy kik az ország nagyjai (a hibáikkal együtt).

dr Brcskzf Gröőő 2020.08.23. 12:51:46

@combo: ez egyrészt nagyon szép, másrészt viszont csavargatnám még egy kicsit: Lovász tényleg az országtól kapta az álmatlan éjszakákat? mért ne lehetne kritizálni Lovászt szűk értelemben, mint MTA-elnököt? pontosabban: kell-e az (ex-) MTA-elnök kritikájának tekintettel lennie Lovász matematikusként (ismeretterjesztőként, magánemberként) szerzett érdemeire? kell-e az ország nagyjairól bármekkora konszenzus? tudta-e bármikor bárki az összes azévi Kossuth-díjas névsorát (vagy legalább a felét)? ha nekem effélékről megmásíthatatlan a véleményem (tudomisén, fáj, hogy Puskást jobban elismerik, mint Ligetit), akkor kifogásolhatom-e, hogy másokét meg én nem tudom megmásítani?

jan 2020.08.23. 13:15:19

@Podvinecz Marsall: Makkai mint nyelvész jelentőségéről annyit mondanék, hogy én, bár nyelvész vagyok, egészen addig a létezéséről sem hallottam, míg ki nem tüntették. Most megnéztem a GoogleScholaron, és van, létezik komoly publikációs teljesítménye, de így csuklóból tudnék mondani 6 magyar nyelvészt, akinek egyértelműen sokkal jelentősebb a teljesítménye, mint Makkaié, és mondjuk tucatnyit, akinek összemérhető Makkaiéval. Az irodalmi-fordítói-kultúraközvetítői jelentőségét nem tudom megítélni.

nickel head 2020.08.23. 13:22:14

@Podvinecz Marsall: Be ne kend őket rezsimkrémmel. Én csak, kérdőjelllel, annyit kockáztattam meg, hogy szenti istván-rendesítésük politikai motivációkra utal. Deménynél megnézheted a google scholart - ott is egy derék tudóst fogsz látni, élen egy 2 916-szor idézett szerkesztett kötettel. De nagyon kérdőjeles, hogy önmagában ez az a crème de la crème, amit az évi egy, ill. kettő kitüntetett esetében, politikai ráhatások nélkül, várnál. És Makkainál is ránézhetsz erre, még költeményeket is találsz a neten.

combo 2020.08.23. 13:25:05

@dr Brcskzf Gröőő:

"ha nekem effélékről megmásíthatatlan a véleményem (tudomisén, fáj, hogy Puskást jobban elismerik, mint Ligetit), akkor kifogásolhatom-e, hogy másokét meg én nem tudom megmásítani?"
Szerintem itt alapvetően beszélgetünk, és vagy tudunk egymásnak új szempontokat / ismereteket adni, esetleg hatni egymás világlátására, vagy nem. Lehet, hogy néha kicsit karcos / támadó a stílusom (akkor bocs), de én a szólás- és gondolatszabadság híve vagyok doktriner módon. (Felőlem buzizni és zsidózni is lehet, max nem tetszik és visszaszólok.)

Lehet bírálni Lovászt mint MTA-elnököt (én is megtettem, amikor itt is megírtam, hogy nem élt eléggé a tekintélyével). Ami nem tetszett, és nagyon nem, az a jóhiszeműségének és a tisztességének a megkérdőjelezése. Itt a kommentszekcióban is túl könnyen csináljuk ezt egymással (körülbelül a harmadik Vincent-kommentem után le lettem Fidesz-bérencezve, és az az igazság, hogy rosszul esett - én próbálom az ilyen jellembeli minősítgetést elkerülni, talán kkk-val voltam egyedül igazságtalan, amikor letrolloztam), pedig nem ismerjük egymást...

Jó, nem feltétlenül kell konszenzus. Csak kicsit elszomorodtam azon, hogy olyankor is, amikor a teljesítmény ilyen objektíven mérhető, ennyire eluralkodott a helytelenítő hangulat a kommentszekcióban. (Annyi történt, hogy valaki felkerült egy "büszkék vagyunk rájuk" listára, aki megérdemelte. És 30 év múlva senkit nem fog érdekelni, hogy ki alapította / adta a díjat.)

dr Brcskzf Gröőő 2020.08.23. 13:42:31

@combo: „Szerintem itt alapvetően beszélgetünk, és vagy tudunk egymásnak új szempontokat / ismereteket adni, esetleg hatni egymás világlátására”: evvel szívvel-lélekkel egyetértek, kösz!

az utolsó mondathoz: szerintem a teljesítmény értékeléséről megvan itt konszenzus; arról nincs, hogy egy „akikre büszkék vagyunk” listára került, vagy egy „akiket a csiga megjelölt” salátába. lehet mondani, hogy az első variációt azok mondják, akik a díjazottak felől nézik, utóbbit meg azok, akik a díjazók felől, és igen, elszomorító, hogy egy számunkra ilyen fontos területen vannak ennyire eltérő nézőpontok, dehát vannak.

(ja, és addig nem is számítasz igazi Vincent-kommentelőnek, amíg le nem Fidesz-bérenceznek. dehát most már te is tudod.)

mafi mushkila 2020.08.23. 14:18:28

@combo: Churchill, Mandela - nagyon király példák! Mivel őket emberi értékek politikai-társadalmi téren történő kifejezéséért és érvényre juttatásáért (juhéééé!!) emeltük magasra. Nem tudok ennél nagyobbat. És emellett lehetnek olyan bűneik/mulasztásaik, amiket még akkor is csak lábjegyzetelünk, ha történetesen ugyanezen a területen követték el (és pláne ha csak némely igekötőt használtak helytelenül). Én helyeslem, hogy a tudomány, a művészet, a magánélet és a (némileg viszolyogva és értetlenül, kényszerű belátással) sport eredményei a közösségi morális kérdések után kapjanak helyet.

Hogy a kritika a cselekedetekre és a hatásokra vonatkozik, vagy gerinctelenezésben és hasonlókban nyilvánul meg, arra nincs ráhatásom, írtam nemrég, hogy én hogy látom ezt. De összességében ha az az ára, hogy elszabadulnak az indulatok, szerintem még akkor is érdemesebb kimondani, mint ájtatosan hallgatni. Viszont az elfogulatlanabb olvasást is javaslom: nem minden személyes ítélkezés, amit többen akként olvastak. Nem ilyen például szerintem, ha megállapítjuk, hogy felelős vagy felelőtlen volt társadalmi szempontból egy döntés. Nem ilyen úgy vélekedni, hogy a nagyság bizonyos területeken mutatkozik csak meg. Nincs is ember, akiről ilyesmit ne lehetne megállapítani.

A fidesz-bérencezés miatt őszintén az elnézésedet fogom kérni, amint elég lesz a bizalmam, de addig a türelmedet kérem, mert hazudni nem akarok. Ha rokonak az alapértékeink, akkor talán azt is hasonlóan látod, hogy nem érdemes a beszélgetésnek ezt az egyik utolsó szegletét védtelenül hagyni.

kemény keleti kommentelő 2020.08.23. 14:43:12

@combo: A fideszbérencezést még mindig gondolom. Azért is szóltam, hogy ne kórusozzál nagyon, mert kilóg a lógáb.

kemény keleti kommentelő 2020.08.23. 14:56:21

@mafi mushkila: Mert tíz év egyetlen uralkodó alatt már egy megtörtént rendszerváltás.
Csak vannak, akiknek egy élet sem elég, hogy egy ilyenbe bele tudjanak nyugodni-szokni.
A kádár-korban is voltak ilyenek, pedig az 40 év volt, és viszonylag gyorsan, az elején lezajlott az az államosítás és felforgatás, aminek úgy látszik, Orbán alatt sohasem lesz vége.
Hát ennek a Rákosi kornak még nagyon nincs vége. És így kettőt lehet választani. Vagy dalolva megy az ember padlássöpörni a géppisztolyosokkal,
vagy morog, mint a bundáskutya a beszolgáltatásnál.

Podvinecz Marsall 2020.08.23. 15:16:08

@jan: @nickel head: kösz. Tehát ha vennénk egy mondjuk 50-es listát, amiről bárki megérdemelné* (Makkai esetében múlt időben), akkor van rá esély, hogy nem lennének benne. (Szar ügy ez az egész, mert művészeket is rangsorol, és a díjazott zenészek talán nem lennének benne az én ötvenemben, de azon a részen egy szint fölött a szubjektivitás miatt nem is érdemes vitatkozni). Na mindegy, szóval ha ez mind így van, lehet, kénytelen leszek legalább részben revideálni az álláspontomat.

*legyen a listára kerülés kritériuma "Magyarország érdekében tett legkiemelkedőbb, különleges érdemek, kimagasló életművek, nemzetközi téren szerzett jelentős értékek" megléte

GHermann 2020.08.23. 16:57:30

Ennek annyira, de annyira nincs semmi értelme. A regularitási lemma nem lett se jobb, se rosszabb; aki eddig nem tudta, kicsoda Szemerédi Endre, most is csak a kedvenc újságja archivumán keresztül fog rá "emlékezni". A kitüntetett átvette a díjat, jól érezte magát (www.arcanum.hu/hu/online-kiadvanyok/Verstar-verstar-otven-kolto-osszes-verse-2/arany-janos-B084/1865-1876-B97F/a-csillag-hullaskor-B9C5/ ?), egy csomó ember ugyancsak jól érezte magát (totálisan érdemtelenül amúgy), egy másik csomó ember meg nem érezte magát annyira jól (talán ők is totálisan érdemtelenül). Ez mind baromira el fog múlni.

1975: 330 ppm, 2020: 410 ppm.

I could have cried then, I should have cried then.

mafi mushkila 2020.08.23. 17:45:00

@kemény keleti kommentelő: Ja, erre én is gondoltam, hogy az én Kádár-korszakom egész más lehetett, mint azoké, akik nem beleszülettek, hanem belehajtották őket élő elevenen. Monnyuk _ahonnan_ belehajtották őket, az sem volt piskóta a legtöbbjüknek.

Nemtom, kihagy a társadalmi vízióm jelenleg... Egyrészt folyamatos a tüntetés és mozgolódás. Másrészt bőven el tudom képzelni, hogy aki az ellenzéki szavazók között jelenik meg darabra, az is beletörődött valójában, csak annyi, hogy "így ide szavazok, aztán minden megy tovább".

AdvocatusDiaboli 2020.08.23. 18:24:10

@incze: @resolution: @jan: Nekem az a benyomásom, hogy a határozott névelő (túl)használata a színházi szubkultúrára különösen jellemző. Színészek szinte kivétel nélkül így említik egymást. Nem tartom kizártnak, hogy JT is onnan vette át.

Nem tartom helytelennek (csak egy csoportnyelvi jelenség), de engem irritál, talán mert a "normális" (művelt, de nem mesterkélt) mindennapi beszédhez képest aránytalan névelőhasználat nagyon disszonáns olyan emberek szájából, akik amúgy az átlagnál műveltebbek és sokkal pallérozottabban beszélnek. Hasonló státuszú és műveltségű irodalmárok vagy filozófusok pl szerintem sokkal kisebb gyakorisággal hivatkoznak így egymásra. Ettől ez nagyon mesterkéltnek hat. A másik ok, hogy sokszor van ennek valami "name dropping" jellege, hogy én ezzel is meg azzal is vagyok olyan viszonyban, hogy így hívatkozhatok rá.

Az természetes, hogy a színházi világban erősebb, mélyebb és bensőségesebb emberi kapcsolatok és kapcsolati hálók alakulhatnak ki, mint mondjuk az állatorvosok vagy informatikusok között, de kétlem, hogy mindenki mindenkivel annyira bennsőséges viszonyban lenne és annyira nagyra tartaná a másikat, mint amennyire a nyelvhasználat alapján gondolhatja az egyszeri néző/hallgató (főleg, hogy ez a beszédmód általában párosul a szuperlatívuszok túlhasználatával is, márpedig nem lehet mindenki a legjobb meg a legédesebb).

Talán azért zavaró, mert nem tudom dekódolni, ill. az jön le, hogy a beszélő nem lehet (mindenben) őszinte. Kb úgy veszti el a hangulati és jelentésbeli értékét, mint ahogy a b+ kötőszóként való használata. Ezek így beszélnek azt' annyi.

kemény keleti kommentelő 2020.08.23. 18:33:55

@mafi mushkila: A vérüket nem ontanák, az biztos. De a fideszesek is tálcán kapták a hatalmat még gyerekként. Talán azért nem kellett senkinek olyan komolyan gondolkodni, mint a beloruszoknak, vagy az oroszoknak.

AdvocatusDiaboli 2020.08.23. 18:43:52

@GHermann:
"1975: 330 ppm, 2020: 410 ppm."
Ez kb mindent elmond, de sajnos ezen a listán ez nem játszik. Az itt megjelenő társadalmi érzékenység erre nem terjed ki.
Ignorance rulez.

dr Brcskzf Gröőő 2020.08.23. 18:56:29

@AdvocatusDiaboli: ti is járatjátok a Guardian Zöld hírlevelét?

Podvinecz Marsall 2020.08.23. 19:09:56

@AdvocatusDiaboli: nem, ez itt senkit nem érdekel, nem vagyunk mi elempések kérlek

labrys 2020.08.23. 19:16:18

@GHermann: Tökre szimpatikus, amit írsz – de azért elmondom, miért van nagyon is értelme „ennek”.

Az egész nyilvánvalóan NEM Szemerédiről (az ő személyéről) szól. Hanem arról, hogy a valóban komolyan vehető, igazi tudással, értékekkel & teljesítményekkel rendelkező embereknek szabad-e személyes hitelükkel legitimálniuk például az Orbán-rezsimet (~ az aktuális undorító rezsimet).

…Hogy az egész el fog múlni? – Természetesen.

A Seggfej rendszere is el fog múlni, sőt mi magunk is el fogunk múlni. Mi több, az egész Föld bolygó & a Naprendszer is el fog múlni. Elkerülhetetlenül.

Viszont egyáltalán nem mindegy, az addig hátralévő időt hogyan töltjük el. Hogy miképp zajlik le – elmúlásunkig – az úgynevezett „életünk”.

Ami pedig a tönkrevágott klímát illeti:

youtu.be/Uc1vrO6iL0U

So whatever :)

.

…Megelőzendő a posztnak a klímaváltozási flamewaros mellékvágányra történő elrobbantását, és mivel tudom, hogy a népek bármilyen szövegnek úgyis csak az elejét meg a végét olvassák el – ha egyáltalán :) –, végül némi népnevelő kontent:

youtu.be/ZebdQOi3QNU

ibb.co/6YNqVQ8

kemény keleti kommentelő 2020.08.23. 19:45:26

@labrys: Erről a legitimálásról jut eszembe, hogy a fideszkétharmadot ilyen nagy személyiségek legitimálták a kétezres években.
Sok műsorban szerepeltek és nagy tisztelet övezte őket. Smittmari, dajcstomi, szijjártó, Pálinkás, Makovec, …. sok-sok, hosszú-hosszú sorban.
Viszont az első Orbán kormányt meg egy munkát sosem látott duplanulla faluszéli koleszcsapat adta direkt a - múlt - eltörlésére megválasztva fiatalon és ropogósan.

Nem az a lényeg, hogy hogyan. A meccset addig játsszuk, amíg Orbánék győznek....

AdvocatusDiaboli 2020.08.23. 19:54:03

@poszt:
Abban itt mindenki egyetérteni látszik, hogy ha van ilyen díj, akkor Szemerédi megérdemelte.
Abban már megoszlanak a vélemények, hogy jó-e (nekünk?), hogy elfogadta.
Arról viszont még nem sok szó esett, hogy van-e egyáltalán értelme az ilyen jellegű "általános" díjaknak és kitüntetéseknek, ill. hogy lehet ezeket "jól" (igazságosan, értelmesen) odaítélni ill. elfogadni.

Szemerédi a szakmai munkájával tett szert hírnévre és megbecsülésre. Ezt a szakma tudja megítélni. Meg is kapta az Abel-díjat, minden bizonnyal nagyon megérdemelten. Én nem tudom megítélni, de olyanoktól kapta, akik meg tudják. Ennek így van értelme.

Ugyancsak van értelme annak, ha egy sportoló megkapja az olimpiai aranyérmét, miután győzött az olimpián. Annak is, ha valaki világhírű lesz a találmányával, mint pl. Rubik Ernő. Annak is látom értelmét, hogyha valakinek életmentő érmet adnak, mert pl. életet mentett.

Azt nem igazán látom, hogy a fentiek bármelyikéhez mit tesz hozzá az, ha az illetőt kitüntetik a Magyar Szent István-renddel is (vagy Kossuth-díjjal, Állami-díjjal, ilyesmivel). Mi ennek az értelme? Mit kellene ennek kifejeznie? Hogy jó állampolgár? Vagy jó magyar? Vagy hogy sokat tett az ország vagy a nép vagy az állam hírnevének öregbítéséért?

Mit jelent az, hogy Magyarország köztársasági elnöke a Szent-István-rend kitüntetettje? Most akkor Szemerédi egy szinten van Áder Jánossal? Dicsőség ez, vagy szégyen?

A köztársasági elnök(ök?)ön kívül eddig 13-an vannak kitüntetettek. Milyen alapon lehet 10 millió emberből egy maroknyit egy ilyen "legmagasabb" kitüntetésre kiválasztani? Mi lesz, amikor Orbán kapja meg a "nemzetközi téren szerzett jelentős értékek" (sic!) elismeréseként? Ennek a kitüntetésnek még a neve is necces. Nemcsak a történelmi előzményekre gondolok, hanem a helyesírásra ("rosszul" van a törvényben).

Nem lenne jobb és egyszerűbb az élet ha nem lenne ilyen kitüntetés?

mafi mushkila 2020.08.23. 20:08:30

@AdvocatusDiaboli: Sztem a díjakkal nincs baj, közös értékeket lehet vele kifejezni. Nyilván egész máshogy csinálnám, de az én államomban lennének.

resolution 2020.08.23. 21:24:11

@AdvocatusDiaboli: "Nekem az a benyomásom, hogy a határozott névelő (túl)használata a színházi szubkultúrára különösen jellemző. Színészek szinte kivétel nélkül így említik egymást. Nem tartom kizártnak, hogy JT is onnan vette át."

Köszönöm szépen az érdemi magyarázatot. Rögtön itt is egy mai példa:
24.hu/kultura/2020/08/23/szekely-gabor-szfe-lazar-kati/

Továbbra is fáj, de láthatóan ez egy kisebbség problémája.
Mint minden más ezen a blogon.

HaKohen 2020.08.23. 21:58:21

.
@jotunder:

Pályázok a legminuciózusabb komment címre, ezért:

Fábry Zoltán (y-nal) felvidéki (szlovákiai) közíró, a "stószi remete".

Fábri Zoltán (i-vel) díszlettervező, majd filmrendező (nagyon jó!), akiről te is beszélsz.

Azért ez a lényegtelen javítás tán nem ér kevesebbet, mint a névelőn való rugózás.
.

resolution 2020.08.23. 22:01:51

@HaKohen: Köszönjük az elegáns pontosítást. Több szem, többet lát.

HaKohen 2020.08.23. 22:30:31

Tudom, hogy undorító dolog részemről, de visszatérnék a poszt eredeti témájához. Amiben sok tudós kommentelő társunkkal nem értek egyet, viszont kevés tudós kommentelő társunkkal, így pl. @Érvsebész:szel és @AdvocatusDiaboli:val igen.

Ezért föltennék néhány kérdést úgy általában:

Vajon egy bizonyos parlamenti újságíró és népszerű lektűrök szerzőjeként túlsúlyos író és kujon, nevezett Mikszáth Kálmán kapott-e Szent István-rendet? Na és Kossuth-díjat? Esetleg Sztálin-díjat, Ábel-díjat, Wass Albert-díjat? Ha igen, mire ment vele?

Több, mint száz év után már letisztulnak a dolgok. Mondjon valaki kis hazánk huszonegyedik századi jelenéből olyan nemzeti (nem nemzethy!) problémát, amelyről vagy amelynek gyökereiről nem írt volna nevezett úriember (mellesleg kedvencem, de ez magánügy). (Olyan nemzetárulókat és zsidóbérenceket, mint bizonyos Ady Endre, most hagyjunk is.)

Lehet, hogy nagyon fontos: ki, kitől, mikor, miért, mi helyett, ki helyett, miafaszomért stb. kapott vagy nem kapott valamilyen rendet, díjat, plecsnit, akármit, és kiérdemelte-e avagy nem, ő-e a legnagyobb magyar avagy csak egy levanszarvafutottakmég... Nyugodtan rágódjatok rajta/rajtuk.

Nekem marad Mikszáth Kálmán. Minden jelző és toldalék nélkül.
.

mafi mushkila 2020.08.23. 22:38:37

@AdvocatusDiaboli: @resolution: Ne éljétek magatokat nagyon bele a színházas magyarázatba, nekem semmi közöm hozzá, előadásokra is alig járok, de szóban szénné használom a név előtti határozott névelőt. Nagyjából a környezetemmel egy mértékben. "- Kié ez a munka? A Döméé? - Nem tudom, a Julit kérdezted? " Semmi nincs benne külön jelentésárnyalatként, így kell mondani. Leírni viszont tényleg nem így kell (többnyire), még laza stílusban sem. Ott már hozzáadna valami, pl. hogy mééég lazább akarok lenni vagy extra hangsúlyt a személyre, nemtom.

resolution 2020.08.23. 22:48:04

@HaKohen: Meggyőződésem, hogy a ma divatos díjak több kárt okoznak, mint hasznot vagy örömet. Ha a díjazó személyétől el is lehetne tekinteni, akkor is sokszor annyi díjra érdemes van, mint ahány díjazott, így az emberi sértettség integrált negatív hatása sokszorosa a megérdemelt öröm pozitív hatásásának. Száz év persze már elég lenne ahhoz, hogy az értékeket mindenféle díjazás nélkül is tisztán lássuk, egy emberöltő viszont biztosan túl rövid. Ha a jövőben az emberi életkort 150 évre sikerülne növelni, a ma szokásos díjak automatikusan elveszítenék minden jelentőségüket.

szugera bácsi 2020.08.23. 23:23:59

Másképp volt szar minden, mint most. Kényelmes sivár dögunalom, így tudnám összefoglalni.

szugera bácsi 2020.08.23. 23:32:30

@jotunder: Lehet, hogy úgy vannak vele, hogy Bán úgyse venné át..:)

szugera bácsi 2020.08.23. 23:34:36

@jan: És ha azt írta volna, hogy egy Szombathy Gyula Kossuth díjas..?

NickJ 2020.08.24. 06:14:37

Az Ikarus csupán egy blöff volt, egy jelentéktelen logisztikai eredménye a szocialista iparszervezésnek. Soha nem számított önálló, teljes értékű vállalatnak, nem csoda, hogy automatikusan elsüllyedt az átkossal együtt. Az is jellemző, hogy rosszul írtad le a "világmárka" nevét. A nyolcvanas évek végén diákként végigunatkoztam két hetet az egyik összeszerelő üzemben, ahol végtelen sorban hegesztették a munkások az alumínium kereteket. A legszarabb festékszórási fázist beszélő szerszámként kezelt elítéltek végezték, itt kacsintott össze a fejlett szocializmus az ókori patríciusokkal.

is 2020.08.24. 09:30:43

@poszt: meg egy kicsit oregszel, es te is eljutsz a 'bezzeg Kadar alatt megiscsak jobb volt' pozicioba :)

is 2020.08.24. 09:36:50

@labrys: "szabad-e személyes hitelükkel legitimálniuk például az Orbán-rezsimet"

Hat szerintem a dijat el kell fogadni, mert az en CV-mben csak az lesz benne, hogy van egy ilyen dijam, az nem, hogy kitol kaptam, illetve Magyarorsag Koztarsasagi elnoketol kaptam, annak neve ugyse erdekes.

Tovabba a dij de jure nem politikai dij, nem politikai munkaert adjak. Az indoklasaban sincs egy szo politika sem. Akkor nem kell ide politikat keverni.

Viszont a dij koruli tetszoleges megnyilatkozasban elmondhatom, hogy nem tetszik a rendszer. Ha nem vagyok kozszereplo, akkor azeert a felelossegem a kialakult rendszerert csak korlatos. Es azt mar hadd donthessem el en, hogy mennyire akarok kozszereplo lenni. Pont a visszautasitassal lennek jobban kozszereplo, mint az elfogadassal.

mafi mushkila 2020.08.24. 10:43:42

@is: Szerintem ez a szemléletbeli különbség, hogy úgy tartod, hogy van még magánéleted ebben a rezsimben, vagy úgy, hogy már benyomult annyira minden szegletbe, hogy ez csak illúzióként érzékelhető.

Az utóbbi esetben a CV-det nem a privát életed minden mástól elhatárolt részének látod, hanem egy alku részének - hasonlóan ahhoz, mintha kinevezést vagy anyagi juttatást fogadnál el előnyként a rezsimtől.

Ehhez az állásponthoz nem muszáj okvetlenül megtapasztalni személyesen a rezsim elnyomó jellegét, elég, ha az ember a saját körébe tartozónak érzi azokat, akik már megtapasztalták.

Ez esetben minden politika, mert a közösségben gondolkodsz.

Szóval szerintem a leírásod nem objektív, hanem már értékválasztásokat tartalmaz.

Nagyon szeretném, ha sikerülne ezt úgy előadnom, hogy ne személyes támadásként jöjjön át. tehát a fentiek a jelenlegi elképzelésem egy nézetkülönbségről, amelyben az enyémet természetszerűleg helyesebbnek, pontosabbnak látom, mivel ezért az az enyém, de nincs erkölcsi ítéletem arról, akiben más kép él, pusztán emiatt.

libernyák 2020.08.24. 11:22:51

@mafi mushkila: Ebben igazad van.
Ha meggyőződéssel vallod, hogy a magánéletedet egyáltalán nem tudod függeteleníteni a rezsimtől - aminek kijelentése már elég közel jár ahhoz, hogy totalitérius diktatúra van szerinted - akkor egy ilyen díj elfogadása valóban elfogadhatatlan.
Viszont Szemerédi nem is Mo-on él, neki egészen biztos hogy nem szivárog át a magyar politika a mindennapjaiba és a magánéletébe, és nem hinném hogy annyira alaposan tisztában lenne az itteni viszonyokkal, az ő esetében így mindenképp elfogadhatónak tartom, hogy átvette a díjat.

adamisg 2020.08.24. 13:49:37

A 47-es soha nem volt Stuka

labrys 2020.08.24. 14:00:56

@is: a szóban forgó kitüntetést nem egy szakmai szervezet adta, nem hozzáértő kollégák mesterségbeli elismerése. Nem is a Sátoraljai Kaktuszvirággyűjtő Úrinők Egyletének (etc.) civil – noha tökéletesen laikus – csodálatát van hivatott kifejezni a csillogó plecsni.

Egy ÁLLAMI kitüntetés, amit az adott állam KORMÁNYA oszt ki, a lehető legpolitikaibb szerv lehető legpolitikaibb gesztusa.

Én értem, hogy sokan szeretnék ezt a minőséget eltüntetni a történetből, mert alaposan végiggondolva kényelmetlen feszengésekhez vezet.

A kényelmetlen feszengések elkerülésére nem ez a megfelelő mód. Hanem az, ha a cselekedeteink előtt átgondoljuk azok következményeit, hatásait & jelentőségét.

flort 2020.08.24. 14:02:29

@resolution: és másoknak:

"A díj teljesen irreleváns számomra. Ha a bizonyítás jó, nincs szükség külön elismerésre."

Korábban már visszautasította az Európai Matematikai Társaság díját, állítólag azzal az indokkal, hogy a bírálóbizottság nem alkalmas az eredményei megítélésére, így egy pozitív döntés sem fogadható el.

Grigorij Perelman: hu.wikipedia.org/wiki/Grigorij_Jakovlevics_Perelman

haha

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2020.08.24. 14:22:34

@flort: Perelman egy nagyon különös ember, talán a legkülönösebb emberek egyike,
ő semmire sem lehet példa. Az, amit ő oldott meg... arra nincsenek szavak. Az övé az egyik legfélelmetesebb agy a világon. Einsteint az ember még csak-csak megérti, a Perelmant vagy a Grothendiecket nem.

mafi mushkila 2020.08.24. 14:26:01

@jotunder: Hogy a fenébe ne. Ezt a gesztusát tökéletesen értem.

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2020.08.24. 14:29:28

@adamisg: Valójában Ganz UV volt, de én nem tudom megkülönböztetni az igazi Stukától. Aki ért hozzá, az látja a különbséget, én láttam igazi Stukát és nem látom a különbséget. Ott voltam azon a 47-esen, amit mitn valami konzervet nyitott ki egy sínszerelőgép, teljesen olyan volt, mint valami harmincas évekbeli bádogdoboz.

mafi mushkila 2020.08.24. 14:31:49

@libernyák: "hogy totalitérius diktatúra van szerinted"

Nem így határoztam meg a feltételemet abban a kommentben, amire válaszolsz, hanem úgy, hogy azonosulok és közösséget vállalok azokkal az emberekkel, akiket közvetlenül elért már. És ez nem igazán a darabszámon múlik, hanem azon, hogy felismered a rezsim jellegét. Ha elég éber vagy, az 1. tönkretett életnél elhatározhatod magad. Tévedhetsz, mert lehet, hogy eseti hiba vagy visszafordítható tendencia. De én szerintem most nem tévedek. Nem igazán az elnevezés az érdekes, meg abból aztán tényleg egy halom üres szájtépés lesz általában, de ha gondolod, nevezhetjük ténylegesen úgy is, mert csak a rezsimen múlik jelenleg idehaza, hogy meddig terjeszkedik a pusztítással.

is 2020.08.24. 18:21:51

@labrys: "Egy ÁLLAMI kitüntetés, amit az adott állam KORMÁNYA oszt ki,"

Addig rendben van, hogy allami a dij, de a Koztarsasagi elnok osztja ki, nem a Kormany. Rendes orszagokban az ALLAM nem resze a politikanak, a Koztarsasagi elnok pedig semleges. Kepzeld el, hogy utalod Boris Johnsont a Brexit miatt, de a Kiralyno adna neked valami tudomanyos idjat, netan Sir-re utne. Mit mondasz?

De nem akarok formlitasoskodni. A tartalmi helyzet az az, hogy fiatalabb koromban jobban osztottam a velemenyed, de ma meg mar a sajatomat osztom jobban. De nem vagy-vagy alapon, hanem inkabb-kent. Ez nalam mar mennyisegi kerdes is, nemcsak minosegi. Sztalintol vagy Hitlertol elfogadni valamit, TUDVAN, hogy mit tett, az mar nekem se ferne bele.

szakértőbb 2020.08.24. 19:16:40

@is: "Sztalintol vagy Hitlertol elfogadni valamit, TUDVAN, hogy mit tett, az mar nekem se ferne bele."

Utólag vagy közben? :-)

MadMary 2020.08.24. 19:27:24

@labrys: Ismét +100.
@is: Köszönöm, hogy ilyen hosszan és hangosan nevethettem a hozzászólásodon. "Rendes orszagokban az ALLAM nem resze a politikanak, a Koztarsasagi elnok pedig semleges"... igen, Magyarisztánban az ALLAM nem resze a politikanak, oh yeah, Ader Koztarsasagi elnok pedig abszollájte semleges, valódi balansz és mérlegnyelve, semmi köze sincsen a nyolcharmados kormánypárthoz, s teljesen független Kormányzó Urunktól. S tényleg, II. Erzsébetet, ha műbajuszt ragasztana, meg sem lehetne különböztetni dr. Ádertől, ugyanaz az erkölcsi tartás, ugyanaz a horgászbot. Az ékezethiányos klaviatúrád alapján angolszász területről nyomod, csak így tovább, imádom a Monty Python-stílusú abszurd humort.

is 2020.08.24. 19:46:44

@MadMary: Hat ide jutottunk. Ez volt az utolso blog, ahol az emberek megadtak egymas velemenyenek a tiszteletet, megha nem is ertettek vele egyet. Fenntartom a velemenyem, ilyen alpari kommentek nekem mar nem osztanak.

Tartalmilag nyilvan a RENDES szo elkerultge a figyelmedet, es helybol bekepzleted, hogy en rendes orszagnak tartom Magyarorszagot. Dehat pofara estel. Ott volt a rendes szo, es nem, nem tartottam rendes orszagnak Magyarorszagot. Most aztan rohoghetsz tovabb ... magadon.

MadMary 2020.08.24. 21:42:33

@is: Természetesen én, egyszemélyben vagyok felelős a blog kommentszekciójának alpári lezülléséért, Tisztelt Bíróság. Ezennel kommunista önkritikát gyakorlok, s megköszönöm, hogy a Tisztelt Bíróság rávilágított mély morális hiányosságaimra. A gulágon eltöltendő éveimet önvizsgálattal, valamint önostorozással, s a Nagy Tanítók műveinek talulmányozásával fogom tölteni.

MadMary 2020.08.24. 23:07:50

@is: Tudod, valamikor régen lenyűgözött a blog és a kommentelők köre. Aztán ahogyan a nemzetthy helyzet egyre fokozódott, a túlnyomórészt cushy nyugati „emigráns” pozíciókból hozzászólók pedig a five o’clock tea során kisujjukat a csésze fülétől eltartva egyre inkább arról kezdtek vitatkozni, hogy derridai, Aquinói Szent Tamás-i, valamint John Rawls közbevetéseire is tekintettel dworkini perspektívából megközelítve a rendkívül tehetséges politikus Orbán Viktor vajon autokratiko-demokrata hibrid rendszert, az autokráciától öt milliméterre mégis balra álló pszeudodemokráciát, avagy maffiakormányzásnak Paolo Borsellino vagy Giovanni Falcone perspektívájából minősíthető demégsemmaffiakormányzást valósít meg, kezdett elegem lenni az állentektüel pampogásból. A Titanic süllyed, az upper deck pedig arról vitatkozik, hogy a kapitány parolija vajon óarany vagy féloxidált rembrandtbarna színű-e. Mégis visszatértem néha-néha, mert próbáltam az élő, realista, a magyar sárvalóságra figyelő kommenttársak gondolataira figyelni. Egyszer már megfogadtam, hogy húzok innen a francba, de megszegtem a magamnak tett ígéretet. Fool me once, it’s on you, fool me twice it’s on me. It’s the second occurrence now, and I must draw the respective conclusions.

jan 2020.08.24. 23:10:58

@jotunder: Hát, én Grothendieckről még csak nem is hallottam, de most az estét azzal töltöttem, hogy elolvastam róla, amit tudtam, hát, hihetetlen történet. Hihetetlen (és végtelenül szívszorító) az eleje, hihetetlen (és lenyűgöző) a közepe, és hihetetlen (és meghökkentően érthetetlen) a vége...

MadMary 2020.08.25. 00:23:35

@is: … a teátrális moralizáló hisztidnek pedig akkor lesz valamelyes hitele, ha azt egy magyar (lehetőleg kelet-magyarországi) kistelepülésről, és nem egy kényelmes, biztonságos nyugati demokráciából adod elő. Good bye and thank you for the fish.

incze 2020.08.25. 01:09:41

@MadMary: hű, de bepöccent itt valaki. ismertem egy faszit, aki kijött egy megbeszélésről, morgott valamit a bajsza alatt, aztán elidult a mosdóba, és közben fennhangon mondott egy-két csípősebbet, mikor kijött onnan, már ordított.

Péter 2 2020.08.25. 16:01:37

@resolution: Túlhajtod, ráadásul hibásan. Elég gyakori nyelvi babona, de babona. Nem pesties, teljesen hibátlan, igen, van stiláris értéke, és igen, az irodalmi nyelvben is előfordul, ha ritkábban is.

közösperonos átszállás 2020.08.25. 16:42:16

@Péter 2: "Nem pesties"

Ööö, de. Tájjellegű; lehet más tájon is elterjedt attól még, hogy Pesten is elterjedt, és az egész országban meg nem (bár persze egyre inkább de).

Ugyanilyen például a "közért" is, nyilván az is előfordul időről időre az irodalmi nyelvben is mondjuk, de attól még tájszó. :-)

resolution 2020.08.25. 20:49:41

@Péter 2: Ha keresem a korai és nagy hatású irodalmi megjelenést, akkor A Pál utcai fiúkig jutok, az meg ugye csak Pesten játszódott. Ott egy csapaton/szubkultúrán belül volt használatos, az akkori köznyelv élethű stilisztikai megjelenítésére. Jelen blogon megtanultam, hogy ma ugyanez használatos a színészek között, sőt A @jotunder, A Perelman és A Grothendieck matematikus relációban is. Mértékkel és ízléssel használva ez a nyelvi fűszer elfogadható lehet, de ahogy a konyhában a túlfűszerezés, ez is gyomorrontáshoz vezet.

Péter 2 2020.08.26. 23:35:46

@resolution: Akár Móránál is keresgélhetsz.

Mindenesetre azért az nem úgy van, hogy ha valakinek nem tetszik valami nyelvtani forma, akkor rávágja, hogy "pesties". :-))

Mickey Pearce 2020.08.27. 03:43:20

@jotunder: "Teca néninek hívták az orosztanárnénit"
Ezt miért emelted ki? Maradandó nyomokat hagyott? Nekem ő volt az osztályfőnököm is :)))

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2020.08.27. 11:06:35

@Mickey Pearce: elég sok mindent felejtettem el, vagy vált zavarossá.

Mickey Pearce 2020.08.27. 18:56:25

@jotunder: Tőlünk rettegett, soha nem vitt el minket osztálykirándulásra :))) Kicsit renitensek voltunk, 26 fős kisérleti matek osztály 21 kerületből :)
A magyar tanárunk nagyon jó volt (Éva néni, nagyon fiatal volt de irodalmi szalon szint :))) ). Valami miniszterhelyettes volt a férje, Mercedesszel fuvarozta egy sofőr :)
Én is sok mindent elfelejtettem már. Öregszünk... Jön a demenecia :)

whale 2020.08.28. 16:33:58

31 év posztkádár? Én csak 21-ig számoltam, akkor nullázódott a történet és visszarepültünk az időben vagy 30-cat...