Híres utolsó szavak

Ez nektek vicces?

nem felejtünk.jpg

 

 


 

Jobban teljesít...


Orbán Pinocchio thumb.jpg

FRISSÍTVE!

Itt az újabb történelmi csúcs

A központi költségvetés bruttó adóssága: 2010. május: 19.933,4 Mrd Ft; 2011. május: 21.116,5 Mrd Ft; 2012. május: 21.180,9 Mrd Ft; 2013. május: 21.765,4 Mrd Ft; 2014. október 24.736 Mrd Ft;2015. június 6. 24 847 Mrd F

 

Szűjjé má'!
tumblr_nzd85jlxqr1qd6fjmo1_1280.jpg

 



 

Te már bekövetted?

 

Vincent tumblr Falus.JPG

 


 

Vincenzúra

Troll Vincent.jpg

Figyelem! A Vincent szerzői — főszabályként — maguk moderálják a posztjaikra érkező hozzászólásokat. Panaszaitokkal vagy a mellékhatásokkal a poszt írójához forduljatok!

Köszönettel: Vincent Anomália

Címkék

abszurd (39) áder (5) adózás (11) alkotmány (45) alkotmánybíróság (10) államosítás (7) arcképcsarnok (14) ascher café (24) a létezés magyar minősége (6) bajnai (16) bank (7) bayer (23) bayerzsolt (14) békemenet (7) bkv (7) bloglossza (14) borzalmasvers (156) cigány (7) civilek (5) civil társadalom (8) demokrácia (24) deutsch tamás (6) devizahitelek (9) dogfüggő (10) egyház (10) ellenzék (7) erkölcs (17) érték (19) Érvsebész (11) eu (13) eu elnökség (8) felsőoktatás (15) fidesz (76) fideszdemokrácia (7) film (12) filozófia (13) foci (12) focijós (19) focikvíz (54) focitörténelem (94) fritztamás (6) gasztrowhat (9) gavallérjános (10) gazdaság (8) gengszterkrónikák (14) gyurcsány (27) hangfal (98) heti válasz (19) hétköznapi történetek (32) hétvége (44) hoax (5) hülyék nyelve (16) hülyeország (165) idézet (768) igazságszolgáltatás (6) imf (26) indulatposzt (11) interjú (7) járai (12) jobbik (17) jogállamiság (33) kampány (12) kampányszemle (9) katasztrófa (5) katonalászló (21) kdnp (9) kétharmad (16) költségvetés (21) könyvszemle (9) konzervatív (18) kormányváltás (22) kormányzás (42) kósa (8) kövér (11) kultúra (21) kumin (14) lánczi (5) lázár jános (12) levelező tagozat (12) lmp (8) longtail (10) magánnyugdíj (25) mandiner (15) március 15 (8) matematika (9) matolcsy (44) mdf (5) média (48) melegek (8) mesterházy (7) mnb (5) mosonyigyörgy (7) mszp (32) mta (5) napitahó (7) navracsics (14) nedudgi (15) nekrológ (11) nemigazország (5) nemzeti együttműködés (5) ner (11) nyugdíj (5) oktatás (12) önkormányzatok (6) orbán (46) orbanisztán (15) orbánizmus (101) orbánviktor (65) országgyűlés (6) pártállam (23) politika (14) polt (5) program (9) retró (22) retro (115) rettegünk vincent (14) rogán (9) sajtó (22) sajtószemle (6) schmitt (38) selmeczi (8) semjén (6) simicska (7) sólyom (7) spoof (19) stumpf (5) szász (6) századvég (7) szdsz (9) szijjártó (16) színház (35) szlovákia (5) szszp (5) tarlós (12) társadalom (50) törökgábor modul (8) történelem (5) tudjukkik (22) tudomány (17) tüntetés (17) ügyészség (9) választás (37) vb2010 (19) vendégposzt (68) videó (11) vincent (10) Vincent szülinap (6) voks10 (7) vörösiszap (16) zene (23) Címkefelhő

Madách Imre: Őszödi beszéd

2020.05.26. 23:45 | jotunder | 136 komment

 

         Az Úr:  A Föld puszta volt és üres,  még tünde lég sem takarta, távulván setét és világos még egybeforrt, s a vizek felett nem volt más csak én. A mélység tükrébe néztem, kétség malomköve lelkem őrölé, de mondám, legyen fény.

                     S lőn fény, egy sápadt csillag pislogása, mit nappalnak neveztem, és éjnek mi rákövetkezett. S lett válaszfal a vizek között, csúszómászó állatok, kabócák, zebrák, hiénák.

                    Tudom, ígértem sárkányt, s lőn is sárkány, de egy égi kő pályája a Földét keresztezé és enyészeté lett mit tervezém. Ám voltak kabócák, zebrák, hiénák, és sokáig tasmán szigetnek tigrise, Dodó madár, s kotyvasztottam volna griffet és turult is, de a csalfa Idő homokszeme a gépezetbe hullt és néhány kerékfogat újítni kellett. 

                    Fontosb lett volna kegymosolyt orcánkról törülve elmondanunk, hogy a nyár tikkasztó heve majd felperzselé a földet,  saroglyáig ér a hó a télben, s oly rövid a hamvas barackot érlelő tavasz, hogy az erszényes toportyán is átalussza? 

                    Elindula-e útjára a  Szent Mária hajósa ha tudja, hogy útjának végén nem kincses Indiát lelé?  A véget feledni kell, és néha még a kezdetet, s mi közte van, de hinni kell, hogy az arasznyi lét értelmet nyer, legott. 

                   Kellett egy fiú, ki megváltá bűnét minden nőnek s férfinak, hogy majd ha a végtelen időben megáll az égnek szívere, a dőre sors elől a lelkek a mennyek magasában helyet nyerének. De nem volt fiú s ezért egy gépezetet alkotám, mely minden évben megünneplé a születést, halált, feltámadást, tudom, őrültség volt, de azért volt benne némi rendszer. 

                    És forgott a gép, de nem pihent az alkotó, reggel, délben és este, hazudnom kellett egy fiút, ki kínhalált halt minden vétekért, s bár a tapasztalás a kétségnek mérgét mará a húsba, a balga hit orvossága megmenté a testet. 

                    S a végek végén, mikor a föld már nem termett zöldelő növényt, s a fák nem érleltek gyümölcsöt, s már nem lett lészen világosság mikoron kérlelém,  s a vizek felett, melynek mélyén örökké megpihent a bárka, csak én lebegtem, a fiú csak álomkép maradt. 

A bejegyzés trackback címe:

https://orulunkvincent.blog.hu/api/trackback/id/tr1815718738

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

nerángass 2020.05.29. 11:18:13

Konok Péter
Mátjus 14. ·
Nyilvános

Sokan értetlenül állnak a "nyunyóka" előtt. Ez csak azt mutatja, hogy nem ismerik kellőképpen a magyar irodalom mélyrétegeit. Számos költőnk írt verset nyunyóka-témában - ezeket az alkotásokat azonban a szociálliberális genderiskolák tiltólistára tették. De a nyunyóka mélyen gyökerezik a magyar lélekben, amint azt az alábbi - korántsem teljes - idézetgyűjtemény is mutatja.

Hejj, Nyunyóka, hajh, cudar Isten,
Lázas dunnámban hősen horkolok.
Elcsentek tőlem, már semmim se nincsen,
De Én mégis gazdag, búsgazdag vagyok!
(Ady Endre: Engem, kérem, megloptak)
Nyunyókám nyív nyálszagú nyárban.

Elcsenték kincsem csecsen csecsszopók?
S én sután sürgök, mint légy a csirizben
Nyunyókám nélkül, jaj-jaj! Tessék nézni!
Csak csendben, csurranva, csúnyán sorvadok.
(Tóth Árpád: Engem is megloptak ám, kérem)

Nyunyókám nincs. Sosem volt. Kongó üresség
A dermedt város. Mint a gép: örök.
Oly síma. Hűvös. Szürke márványból vésték
Plüsstestét piszkos, törődött ördögök.
(József Attila: Hiány)

Nyunyókám, betyár leány, te
Legszebb Nunyóm életembe’
Adj csókot a bajszos számra
S csókot adsz a Szabadságra!
(Petőfi Sándor: Nyunyómmal csatába)

Nyunyóm az égben, úgy röpül!
valami kobalték szarka csente el
meg a nikkel szamovárt is ugyanaz a szarka
és a teáskanalat is. Szarka, le vagy szarva
ettől legyél boldog
bazmeg.
(Kassák Lajos: Három lovak sárgában)

Elcsenték a Nyunyókámat, köcsögök!
Tóba csalták Nyunyókámat kecsegék!
Szélbe szórták Nyunyókámat kócsagok!
Megfagyasztják Nyunyókámat jégcsapok!
Nyalják ki a seggemet mind! - picsogok.
(Tamkó Sirató Károly: Regölő rag)
Nyunyó lovag, sötét lovag,

Nyargal ködös fenyéren át.
Dalába’ kín elveszve nyí:
Nem talál sehol óvodát.
(Arany János: Nyunyó vitéz)
Vad-magyar magomat hintém szerte-széjjel:
Zrínyi Ilonával álmodtam az éjjel.
De hideg reggelen szívem eszi bánat:
Adjátok már vissza elcsent nyunyókámat!
(Wass Albert: Pollutio Hungarica)

Elcsatolták Nyunyókámat, nincs is erre semmi szó.
Számát küldöm bankszámlámnak, dögöljön meg Clemenceau!
(Lojál István: Nemnem Soha! - a Petőfi Irodalmi Múzeum pályázatának díjnyertes verse)

nerángass 2020.05.29. 11:21:26

@nerángass: a trehány tördelés az én művem ((((

látjátok feleim szümtükkel 2020.05.29. 12:08:39

@nerángass:

Nerángassmá! Mi a fene az a nyunyóka? Vagy mindenki annak gondolja, aminek akarja?;D

látjátok feleim szümtükkel 2020.05.29. 12:11:55

Értem én, és támogaotm, hogy ne permetezzünk, de mi legyen a rengeteg tetűvel, meg éréskor a gyümöcsben bújkáló kukuccal?

balmoral 2020.05.29. 12:20:16

@látjátok feleim szümtükkel: A nyunyóka az én szótáramban az a textildarab (rongy), ami nélkül a csecsemő nem tud elaludni. (Néha megmarad később is.) A nyunyóka a kisgyermek archimedesi pontja, abba kapaszkodik, hogy el ne nyelje a végtelen űr.

balmoral 2020.05.29. 12:21:03

@látjátok feleim szümtükkel: Permetezz katicabogárral és cinegével!

seol 2020.05.29. 12:27:57

@balmoral:

Szerintem ők nem bírják el a permetezőgépet.

kemény keleti kommentelő 2020.05.29. 12:31:39

@látjátok feleim szümtükkel: Nyugodt lehetsz, hogy nem gyümölcskukac és levéltetü ellen permeteznek repülővel. Mind életben fog maradni.

balmoral 2020.05.29. 12:33:05

@seol: Viszont képesek erkölcsi támogatást nyújtani. Esetleg bizottsági határozatban csóválják a fejüket.

látjátok feleim szümtükkel 2020.05.29. 14:29:58

@balmoral:

Katicabogarat láttam vagy háromat, egy hagyományost, egy pirosat tíz fekete ppöttyel, és egy feketét, azon talán a pötty volt piros. Cinege a téle járt enni, mióta jó az idő, nem jönnek, csak zöldikék, verebek, stiglincek, néhány fekete rigó, csicsörke, gerle és örvös galamb. Sajnos a kertbe nem mennek, pedig küldöm őket.

Az viszont nagyon csucsu, amikor a fiókák jönnek szülékkel enni, és lesik mit csinálnak az öregek. Sajnos a cinke nem itt tanítja az utódait, a levéltetűt meg csak a veréb mutogatja az utódjának.

Permetezés egyébként se udvaron, se kertben nincs, de lisztharmat meg tetű az akad.

látjátok feleim szümtükkel 2020.05.29. 14:37:10

@balmoral:

Bevallom vitéziesen, nem hallottam milyen szövegkörnyezetben emlegette az illetékes nertársnő a nyunyókát, ( mondjuk nem is érdekel, mert egy hivatal feje ne nyunyókázzon ) így lehet, hogy nem az a huncut aki félre mondja, hanem aki félre érti?

lüke 2020.05.29. 15:05:03

@nerángass:
ezt ,most nem keverte MC Máraival:
“Adjátok már vissza elcsent nyunyókámat!”
(Wass Albert: Pollutio Hungarica)

látjátok feleim szümtükkel 2020.05.29. 15:14:00

No, azt hiszem megelőzendő a kormányt, a nyunyókát elég jól kinemzetikonzultáltuk.
Már csak a vírusjárványt kell, vagy várni a kormány levelét.

látjátok feleim szümtükkel 2020.05.29. 15:20:05

Nem szeretnék nerángass mögött lemaradni:

Szabó Lőrinc: Kortársak

Még husz év, tiz, talán harminc, esetleg ötven,
de tán csak egy, vagy annyi se,
mindegy, végez velünk a betegség, az undor
vagy a véletlen fegyvere.
Még husz év, tiz, talán harminc, esetleg ötven,
és mind együtt leszünk s megbékülünk a földben.

Irigység s szeretet küzdött sirva bennünk;
s gyötörtük egymást szomorú
testvérharcban, (amely sokszor ma is olyan már,
mint egy szinpadi háború;)
irigység s szeretet küzködött sirva bennünk
s kapocs volt még az is, hogy ellenség lehettünk.

De hozzád mi közünk, titokzatos jövendő?
Ami különbség most akad
ember s ember között, sohsem olyan kegyetlen,
amilyen idegen te vagy!
A sirból mi közünk hozzád, örök jövendő?
Teneked, ami volt, mind semmi és egyenlő.

Az igazi haza az Időé, nem a Földé.
Az Időből halunk ki mind,
az Időből, amely hazák fölött hazánk lett
uj s nagyobb közösség szerint.
Az igazi haza az Időé, nem a Földé:
meghal az Egy Idő, de a Föld él örökké

s akár egy idegen planéta is lehetne,
ahogy tovább forog s viszi
hátán uj népeit, mig minket összerágnak
puha fekete fogai;
akár egy más világ csillaga is lehetne,
ugy száll majd, temetőnk, a tilos végtelenbe.

Még husz év, tiz, talán harminc, esetleg ötven;
s tetszik, nem tetszik, látni kell:
ellenségünkkel is közösebb sors köt össze,
mint azután majd bárkivel.
Még husz év, tiz, talán harminc, esetleg ötven;
- Béke, mért vagy csak a halottaké a földben!

balmoral 2020.05.29. 16:25:26

@látjátok feleim szümtükkel: Én meg egyszer láttam egy legalább öt centi hosszú katicabogarat pöttyök nélkül, nagy bajusszal. Csak később derült ki, hogy hőscincér volt. Mentségemül szóljon, hogy a neve nem volt ráírva.

látjátok feleim szümtükkel 2020.05.29. 18:06:06

@balmoral:

No amíg itt panaszkodtam, addig jött enni vagy 3-4 cinege, de még ilyeneket nem láttam, nincs bennük sárga szín, meg kék sem, világos meg sötét szürkék. Aztán jött a házi majdnemkandúr, és gyorsan elszeleltek.

balmoral 2020.05.29. 23:52:19

@látjátok feleim szümtükkel: @Podvinecz Marsall: Ha csuhát viseltek, akkor barátcinegék voltak. Vagy álruhás katicabogarak. Zebra és hiéna kizárva.

balmoral 2020.05.30. 09:50:53

Ha meguntátok a cinegék és hiénák megfigyelését, talán érdemes elolvasni: www.es.hu/cikk/2020-05-29/tamas-gaspar-miklos/miert-ne-irjunk-trianonrol.html
Én úgy örülök, hogy van egy ilyen kortársam.

mafi mushkila 2020.05.30. 10:12:55

@balmoral: Én is, én is. És örültem annak is, hogy van olyan legit opció szerinte, hogy nem beszélek róla, mert nem értek hozzá. Olcsó kibúvó, de az enyém. De ahhoz akkor is ragaszkodom, hogy a jelenben felfedezhessem, hogy kik és mire használják, mert azt igenis értem.

incze 2020.05.30. 14:10:52

@mafi mushkila: @balmoral: a trianon szóról tegnaptól ez a cikk fog eszembe jutni, sőt hébe-hóba trianon is eszembe fog jutni, ami eddig nem volt jellemző (ugyan kinek jutnának eszébe a menekültek, mikor migrácsoznak, a liberalizmus, mikor lipsiznek, isten, mikor balogsemjénkereszténykednek, a nemzet, mikor csak lopnak). desszertnek hozzáolvasható szécsi noémi járványnaplója az eheti narancsból (egy kicsit olyan, mint az elhíresült ördögné borika kovászos uborka komment)

seol 2020.05.30. 14:58:45

@balmoral:

Jóféle. Kár, hogy a kötelező nünükéit a nátzi ballipsikről nem tudta kihagyni, mondjuk szerintem akkor se tudná, ha akarná.

kisa 2020.05.30. 16:49:30

@balmoral: Az EU lehetne(lehetett volna) az az esély, hogy Trianon végleg jelentőségét veszítse. Nem tudunk élni vele... :(

balmoral 2020.05.30. 18:12:26

@kisa: Szerintem Trianonnak már most sincs semmi jelentősége.

kisa 2020.05.30. 18:27:04

@balmoral: Szerintem sincs. De egyesek szemében van, és ez mostanság "fentről" van, ha nem is egészen szítva, de minimum támogatva. Miközben TGM nagyon jól megmondta: "...elvesztettünk valamit, amit nem ismerünk, amit nem szeretünk, és ami nem hiányzik." Hozzátenném, hogy igazából nem is volt a miénk...

Glokta 2020.05.30. 19:00:01

@balmoral: Trianonra emlékezéssel elsősorban határon túlra szakadt nemzettársaink szenvedésére emlékezünk - ők voltak azok, akik a legtöbbet vesztették ezzel a döntéssel.

Hölderlin ist ihnen unbekannt? 2020.05.30. 19:47:38

@balmoral: @mafi mushkila: @incze: Ha legjobb mondatot kellene választanom belőle, az ez lenne talán: "Annak a paradoxiának a fölfogása nem túl könnyű így, hogy a Monarchiához s [a] benne fönnmaradt történelmi Magyarországhoz az az 1918-ban örökre uralmát vesztett magyar köznemesség ragaszkodott – amely a dualizmust soha nem ismerte el, s amely tömeghisztériákat és politikai válságokat robbantott ki, valahányszor valamelyik katonazenekar magyar területen el merte húzni a Gott erhaltét (ha nem tudnák, ez volt a császári himnusz, zenéjét szerezte: Haydn), vagy valaki ki merte tűzni valahol a császári (fekete-sárga) színeket –, s az se éppen szimpla ügy, hogy ugyanennek a nemességnek az utódai (a „keresztyén-úri középosztály”, a katolikus hivatalnokság és a tisztikar) voltak az irredenták, siratva az államalakulatot, amelyet az őrzött volt meg, amit valaha gyűlöltek: az összmonarchia s a fölforgató elemeket (a nemzetiségeket, a földosztásra vágyó parasztságot és a szocialista munkásosztályt – no meg a függetlenségi magyar sovinisztákat, azaz őket magukat) végső soron kordában tartó katonai hatalma."

labrys 2020.05.31. 00:21:06

@Glokta: egy nagy büdös frászt, azt.

(…Most pedig kérném, hogy aki nemzettársnak érzi magát, énekelje el a Nélküledet. De felállva ám! – A többiek pedig egy perces néma történelemkönyv-olvasással fejezzék ki tiszteletüket azon személy előtt, aki először papírra vetette az „emlékezetpolitikai manipuláció” szerkezetet.)

Kettes · http://orulunkvincent.blog.hu 2020.05.31. 00:37:22

@Glokta: Ezt a kibaszott képmutatást. :( Az Orbán-kormány tíz éve okoz folyamatos lelki és fizikai szenvedést határon belüli magyarok tízezreinek, ha nem százezreinek, akik nem száz évvel ezelőtt éltek, hanem ma, és senki semmiféle megemlékezéssel nem adózik a szenvedésüknek, hanem egészen konkrétan le vannak szarva, ki vannak röhögve, meg vannak fenyegetve, hogy tartsák a pofájukat. Az a Trianon-butthurt, amit Orbánék itt előadnak, egy gagyi politikai termék ignoráns szerencsétleneknek.

balmoral 2020.05.31. 08:27:45

@Kettes: Olyannal nem vitatkozunk, aki a "nemzettárs" kifejezést használja.

látjátok feleim szümtükkel 2020.05.31. 09:25:00

@balmoral:

Minden iszteleten neked, meg a HVG-nek, de még a kedvedért sem vagyok hajlandó reklámot nézni azért, hog TGM círását elolvashassam. Mert ugyé ezt írja a linkedre megnyíló oldal:

"Ha a kiválasztott írást szeretné elolvasni, a „Megnézem a reklámot” gomb megnyomását követően, egy reklámvideó megtekintése után a cikk azonnal betöltődik. Ez esetben nincs szükség regisztrációra."

Van saját véleményem a téméról, de fölösleges róla bármit is beszélni. A bornyút sem lehet az anyjába visszanyomni.
Az viszont, hogy változik az éghajlat, de nem változik az emberek szemlélete, és lombos közterületi fákat most nyakaznak le, az sokkal érdekesebb téma. Nem nekem, hanem azoknak, akiknek van kicsi unokájuk, mint pl. Orbánnak. Kérdés, hogy ők látnak majd fákat 60-70 év múlva?

kisa 2020.05.31. 09:50:05

@látjátok feleim szümtükkel: Nem muszáj végignézni. Addig kimész és csinálsz magadnak egy kávét. :))))
Egyebekben igazat adok neked, vannak fontosabb témák is, mint Trianon, bár azt se ártana normálisan kibeszélni és végre letenni a pakkot, hogy lehessen foglalkozni mással. Akár június 4-én is...

velőtanya 2020.05.31. 10:06:46

@látjátok feleim szümtükkel: A HVG-nek ehhez nem sok köze van:)
Az ÉS modellje viszont szerintem teljesen korrekt, egy fél perces reklám egy tartalmas cikkért - és amúgy többnyire* kulturális témájú a reklám, én már volt olyan, hogy kifejezetten hasznát láttam (karácsonyi ajándék lett belőle)
*Ezen kívül még néhány autóreklámra emlékszem, azt is ki lehetett bírni. A neten szokásos zajos reklámszemét ott még egyszer se támadott le.

balmoral 2020.05.31. 10:19:52

@látjátok feleim szümtükkel: Lehet előfizetni is, és akkor nem kell Vámos Miklós könyvreklámot nézni. Kemény 30 másodpercig...

Glokta 2020.05.31. 12:41:47

@Kettes: Ki a franc beszélt itt Orbánékról? A kormány gaztettei áldozatairól nem megemlékezni kell, hanem ha lehetséges, segíteni nekik.

A "határon túlra szakadt nemzettársaink" pedig nem érthető? Olyan, magukat magyarnak tartó emberek, akik a trianoni döntés következtében a határokon kívülre kerültek és általában nem volt lehetőségük arra - lévén hogy azon államok, amelyekben éltek, leszarták a kisebbségvédelmi intékedéseket - hogy saját anyanyelvükön tanulhassanak, sokaknak közülük elvették vagyonukat, földjüket, deportálták vagy börtönbe zárták őket csak azért, mert magyaroknak vallották magukat. A határon túli közösségek még ma sem kapják meg az őket megillető autonómiát (és alighanem nem is fogják soha).
Ezek közül a tettek közül elég sok durvább, mint az Orbán-kormány bármelyik gaztette, de ez nyilván a te szemedben nem számít, nem méltó az emlékezésre.

Glokta 2020.05.31. 12:43:14

@Glokta: még egy percnyi megemlékezésre sem

Glokta 2020.05.31. 12:50:44

@balmoral: illetve Trianonra emlékezéssel még egy dologra emlékezünk: egy nagy elszalasztott lehetőségre - mert ez egy lehetőség lehetett volna az igazságtételre, és egy újabb évszázados (szinte teljes) békére, mint ahogy azt 1815-ben, a bécsi kongresszuson sikerült elérni, ahol Matternichék (osztrákok) nem csonkították meg a vesztes Franciaországot.

látjátok feleim szümtükkel 2020.05.31. 14:34:58

@nerángass:

Valahogy néhai nagyanyám, és 5 gyereke nem lelt vigaszt a fociban amikor nagyapám elelejtették hazaküleni a 914-es háború csatamezejéről. Sőt még azt se mondták meg tisztességesen, hogy hol esett el, és nem kelt föltöbbé. Nagyanyám úgy tudta, hogy a Pregeli szorosnál hunyt el, de a neten sehol nem találtam ilyet. Egyébként meg már teljesen mindegy, egy gyerke sem él, meghaltak tévedésük tudata nélkül. Ja, és a focit se élvezték. Főként azért, mert lány volt a többség, és akkoriban női foci még nem volt, apámnak meg dolgoznia kellett, hogy eltartsa a családját, így nem ért rá sem vigasztalódni, sem elégtételkedni.

látjátok feleim szümtükkel 2020.05.31. 14:46:27

@Glokta:

Soros a hibás, ja meg a Gyurcsány?

Jó, hogy nem mégy vissza a magyarok bejöveteléig, mert akkor bajban lennél. Mert nem Árpád gyütt(mönt) elsőnek, ezt már kikutatták, így gond van a honfoglalás témával.

Sajnálatos, hogy elődeink hibáztak, de majd mit mondanak száz év múlva a 90-es rendszeváltásról, és annak kormányairól az utódaink? Ezen gondokodtál már?

Persze, hogy a kormánynak-fidesznek jól jönnének az elcsatolt földterületek, mert lenne mit osztani a nertagoknak, és jól jönne az ezen területek után járó úniós zsozsó is. Ennyit a nagy sirámokról.

incze 2020.05.31. 15:18:41

@nerángass: magyarokon a tintás - mint mindig - a magyarférfikat érti (egy szó, egy a múlt században, a kárpát belteknőben mutálódott faj neve). a tintás részéről elég pontos megfigyelés, hogy a magyarférfi lelkülete és szellemi élete lényegében a vigasz és elégtétel vágyásából áll. e téren azonban vannak a fodbalnál lényegesen hatásosabb, elterjedtebb és megbízhatóbb szerek, elsősorban az ital és az asszonyverés.

Glokta 2020.05.31. 15:21:41

@látjátok feleim szümtükkel: SEHOL nem említettem Sorost és Gyurcsányt ( habár a határon túli magyarok kapcsán utóbbit valamelyest emlegethetném).

SEHOL nem állítottam azt se, hogy vissza kéne csatolni az elvett területeket; ez most még nagyobb igazságtalanság lenne, mint az elcsatolás volt annak idején. Az autonómia lenne a helyes megoldás, ami pl az Ausztriától 1920-ban Olaszországhoz csatolt Dél-Tirolban is van.

(Arról meg végképp nem írtam, hogy vissza kéne csatolni a területeket ÉS az ottani románokat/szlovákokat megfosztani a földjüktől, tulajdonuktól, kirabolva őket.)

És igen, gondolkodtam már azon, hogy milyen szánalmasan sikerült a "rendszerváltás" a környező országokhoz képest és mi ennek az oka.
De úgy tűnik, ez nem elég; már az is baj, ha a százéves évforduló idején egyáltalán leírom a számodra "nem megfelelő" gondolataimat Trianon kapcsán.

Mi a gond a honfoglalással? Hol említettem én a honfoglalást?

Szánalmas, hogy elvileg értelmes emberek mi mindent beleképzelnek mások gondolkodásába, milyen valóságtól elrugaszkodott agyrémeket vázolnak fel néhány mondatra alapozva.

labrys 2020.05.31. 16:33:41

@Glokta:

1. Az egész fogalmi keret, amiben megközelíted a trianonozást – ti. a „nemzeti” keret –, hamis. Egy XIX. századi társadalomfejlődési/eszmetörténeti termék anakronisztikus (és irracionális) erőltetése a mai (és a XX. századi) viszonyokra.

Ráadásul a „nemzeti” keret számos hajmeresztő alaptételre épül – például arra, hogy minden embernek van egy „nemzete”, ami egy valós csoport, és amelynek tagjait előnyben kell részesítenie a többi emberrel/nemzettel szemben; hogy egy személy hivatalosan megállapított nemzetisége bármiféle minősítő erővel bír az az adott személyre nézve stb., stb.

.

2. Emlékezetpolitika: a trianonozás már attól a pillanattól kezdve, hogy Horthy emberei aláírták 1920. márciusában a szerződést, politikai manipulációs/propagandaeszköz volt minden érintett politikai erő számára.

Mérget lehet arra venni, hogy amikor bárki olyanokat kezd prédikálni, mint „emlékezzünk meg levett kalappal erről-arról a nemzeti sérelemről”, akkor valamilyen abszolút önös (és vélhetőleg gusztustalan) érdekből próbálja épp manipulálni/indoktrinálni kevéssé tájékozott embertársait.

.

3. Ma, a XXI. században, az Európai Unió korában az összes búvalbaszott „nemzettárs” szabadon költözhet ide-oda Magyarország és az Osztrák-Magyar Monarchia szinte minden hajdani területe között. Bárki vállalhat munkát, élhet Romániában, Szlovákiában, Horvátországban, Ausztriában stb., sőt akár még földet is vásárolhat, és lófőket vagy html-eket termeszthet a retyezáti havasokban. Helyben ápolhatja a magyar nyelvet, hagyományt és kultúrát; taníthatja, gyógyíthatja és segítheti „magyar véreit”. Nem pampogni kell a rettenetes etnikai elnyomásról, meg talpig árvalányhajban-vitézkötéses harisnyában látványosan gyászolni, hanem ténylegesen segíteni embereket – nem mellesleg attól függetlenül, hogy az útlevelükben történetesen mi van a ’nemzetisége’, illetve ’állampolgársága’ rovatba nyomtatva (vagy hogy milyen színű a bőrük etc.).

.

4. „Elszalasztott lehetőség” és „igazságtétel”: mivel például Erdélyben kb. a XVII-XVIII. század óta a _román_ népesség alkotja a többséget, és mivel a Magyar Királyság egészen brutálisan és erőszakosan igyekezett elmagyarosítani minden területén élő (nemzeti) kisebbséget – még nagyszerű ’48-as forradalmi erőink is folytatták kezdetben ezt a rendkívül bölcs & toleráns politikát; és amikor végre sikerült észbe kapniuk, akkorra már rettenetes vérengzések folytak pro- és kontra egész Erdélyben a magyarok és románok között, egyben visszavonhatatlanul el volt baszva a békés megegyezés lehetősége, Bălcescu ide vagy oda –, meglehetősen sajátos holmi igazságtételt emlegetni olyasféle gondolatok kapcsán, mint ’de jó lett volna, ha Erdély mégis a miénk marad’…

(Mellesleg: „miénk”?! Mennyiben volt valóban az átlag magyar honpolgárok birtoka akár maga a Horthy-féle Magyar Királyság? Azaz a saját hazájuk?)

.

Szóval szerintem hagyjuk az álságos, néphülyítő propagandát – még akkor is, ha a „nép” többsége tájékozatlansága folytán nagyon is vevő lenne rá. Teljesen igaza volt TGM-nek ebben.

seol 2020.05.31. 16:53:22

@labrys:

Ez így ÖNMAGÁBAN mind jogos többé-kevésbé, de azért megemlíteném, hogy bár az ő megközelítésével sem értek teljesen egyet, abból, amit szövegedben im- vagy explicite neki tulajdonítasz, szinte semmit nem írt.

És azért sok ember több közösséget érez azokkal, akikkel mondjuk közös az anyanyelve (hogy a legegyszerűbb szempontot említsem), mint másokkal. Nem kell ehhez semmi visszás az általad leírtakból. Plusz ahhoz, hogy megemlékezzünk olyanok szenvedéseiről, akiket egy adott változás negatívan érintett, még ez sem kell.

kemény keleti kommentelő 2020.05.31. 17:06:41

@incze: Apám mesélte, hogy az elemi iskolában minden óra azzal kezdődött nekik, hogy Csonkamagyarország nem ország, egészmagyarország mennyország.

seol 2020.05.31. 17:09:56

@kemény keleti kommentelő:

Nekem meg azzal, hogy "Trei culori cunosc pe lume" (a többi nem rémlik). ^^

mafi mushkila 2020.05.31. 17:23:37

@seol: Nekem meg hogy tavaris ucsítyelnyica... de csak az oroszórák :)

kemény keleti kommentelő 2020.05.31. 17:33:17

@seol: Ahogy látom, nem sokat fogott rajtad. Hamar megáll a tudományod.

seol 2020.05.31. 17:36:32

@mafi mushkila:

Én románul, olaszul, angolul és latinul tanultam az általánosban (mintha lett volna korábban francia is, volt egy iskolaváltásom), elég fura volt a Pestre költözés után, hogy "orosz, mi az, miért, he"? :)

látjátok feleim szümtükkel 2020.05.31. 17:37:36

@Glokta:

Ja, neked árt a véleményszabadság? Nekem nem. Semmmi bajom a válaszoddal. Mindössze annyit jegyeznék meg, hogy valahol valamikor megfogalmazódott a magyar nyelvben az irónia. Kár, hogy te nem tudsz róla.

kemény keleti kommentelő 2020.05.31. 17:37:45

@mafi mushkila: Nekem meg ..Juli néni, Kati néni, letyepetye lepetye, üldögélnek asarokba járanyelvük mintarokka letyepetye lepetye. Bárkiinge rokolyája letyepetye lepetye, lyukatvágnak közepébe kitűzika házelébe letyepetye lepetye.
Nagyon gyorsan kellett mondani. Nem aludtunk be rajta, mint a hiszekegyesek.

seol 2020.05.31. 17:38:33

@kemény keleti kommentelő:

Biztos vagyok benne, hogy te máig kívülről fújnád. Nekem elég, ha meg tudom nézni a wikipédián.
:-D

kemény keleti kommentelő 2020.05.31. 17:46:51

@seol: Ha valamit minden óra előtt elmondatnak, az bevésődik. Azért mondtam apám esetét a csonkamagyarországgal.
Csóringerek nem maguktól kerültek traumatikus állapotba, hanem agymosással váltak traumatizálttá. Bevésték nekik kiskorukban, aztán úgymaradtak.
Mondjuk egy idegen nyelvű rigmus nem vésődik be úgy, hogy saját érzésnek hidd, mert nem is értettél beléle sokat, de egy csonkamagyarország elég könnyen előjön, ha említik. És a magyarférfi gombnyomásra elkezd búslakodni.

seol 2020.05.31. 17:51:41

@kemény keleti kommentelő:

Azért talán a hosszától is függ, az első sor bevésődött azé'. ;-) A második sortól meg kit érdekel eleve.

Vakmacska 2020.05.31. 17:53:46

@poszt: Szabó Magda kalapját lengetve küldi üdvözletét és őszinte elismerését. (nem, nem irónia)

Glokta 2020.05.31. 18:32:17

@labrys: A nemzeti keret ma is létezik, és ez a legmeghatározóbb (bár már nem egyedüli) keret Európában, nem csak egy XIX. századi anakronisztikus fogalom. Az EU-s alkotmány francia és holland elutasítása rémlik?

Azt komolyan gondolod, hogy amikor valaki valamilyen nemzetet ért veszteségről, sérelemről akar megemlékezni, azt gusztustalan propagandacélból teszi? Az aradi vértanúkról való megemlékezés propagandaünnep?
Ráadásul a Horthy-korszak vezetői is komolyan gondolták a kulturális fölényt ill. a "kis" Magyarország csonka voltát, ez nem csak a népnek szóló szöveg volt.

Igazságos megoldás alatt azt értem, hogy ha etnikai, nem pedig gazdasági, katonai és közlekedési szempontok alapján húzták volna meg a határokat - vagyis ahol magyar többség van, az lesz magyar terület - plusz komolyan veszik a kisebbségvédelmet.

A Magyar Királyság kisebbségpolitikája 48'-ig tényleg eléggé erőszakos volt - nem véletlen, hogy a kisebbségek nemigen támogatták a szabadságharcot - de a kiegyezés utáni kisebbségpolitikát a korhoz képest eléggé liberálisnak mondanám.

Emellett szerintem (és az alapján amit olvastam, történészek körében is ez a leggyakoribb vélemény) a román, szlovák stb. kiválást még egy föderálisabb Monarchia esetén sem sikerült volna elkerülni, a birodalmak (Monarchia, SZU, Jugoszlávia, most a gyarmatbirodalmakat nem is említve) feldarabolódása a XX. század egyik jellemző folyamata volt. Egyszerűen vonzóbbnak tűnt egy saját nemzetállam.
Ez egyébként még a magyarok - vagyis a dualizmusból talán legtöbbet profitálók - körében is így volt, csak nem volt általános választójog ill. amikor a függetlenségi irányzat hatalomra került, akkor nem engedték megvalósítani a követeléseit. TGM-nek abban igaza is van, hogy paradox módon pont ezek a függetlenség mellett lándzsát törő nemesek voltak azok, akik a legjobban vágytak Nagy-Magyarország visszaszerzésére, pedig az ő politikájukkal esély se lett volna Nagy-Magyarország megtartására.

Glokta 2020.05.31. 18:35:16

@látjátok feleim szümtükkel: Őszintén szólva nehéz eldönteni mennyi az irónia a szövegedben (a fideszes rész biztos az volt), főleg hogy láthatóan mások (labrys) elég komolyan gondolnak valami hasonlót.

Glokta 2020.05.31. 18:37:19

@kemény keleti kommentelő: "Csóringerek nem maguktól kerültek traumatikus állapotba, hanem agymosással váltak traumatizálttá. Bevésték nekik kiskorukban, aztán úgymaradtak.
Mondjuk egy idegen nyelvű rigmus nem vésődik be úgy, hogy saját érzésnek hidd, mert nem is értettél beléle sokat, de egy csonkamagyarország elég könnyen előjön, ha említik. És a magyarférfi gombnyomásra elkezd búslakodni."
Ezt a csonkamagyarországos szöveget a Horthy-korszakban nyomatták. Szóval aki ezen nőtt fel, az a rendszerváltáskor már 60+ éves lehetett, tehát akik ma "gombnyomásra búslakodnak" Trianonon, azok biztos nem ezen nőttek fel.

kemény keleti kommentelő 2020.05.31. 19:16:48

@Glokta: Így van. 80+ kell hozzá. De ha egyszer megtanulták, ez lett a nemzet emlékezete. Könnyebb, mint az Anyám tyúkja.

Kettes · http://orulunkvincent.blog.hu 2020.05.31. 21:09:50

@seol: "És azért sok ember több közösséget érez azokkal, akikkel mondjuk közös az anyanyelve (hogy a legegyszerűbb szempontot említsem), mint másokkal."

Mások meg azokkal éreznek több közösséget, akikkel azonos a bőrük színe, akik ugyanabban az iskolában érettségiztek, vagy ugyanabban a háborúban harcoltak. Szabad nekik ilyet? Persze, hogy szabad. Sőt olyan is van, hogy egyesek nem azokkal éreznek közösséget, akikkel egy nyelvet beszélnek, hanem azokkal, aki tök más nyelvet beszélnek, mint például a belgák.

Én nem fogok rosszul aludni attól, mert nem érzem át ezt a nemzettestvér dolgot, és nem fogok jobban együttérezni egy nemzetiségi autonómiájától megfosztott határon túli magyarral, mint egy emberi jogaitól megfosztott határon belüli transzneművel. Magam választom meg a csoportjaimat, akikkel közösséget akarok érezni, és nem az útlevelemből fogom kiolvasni.

labrys 2020.05.31. 21:11:50

@seol: senkit sem akartam támadni, Gloktát sem. Eleve fogalmam sincs, kicsoda; hogy vajon jól áll-e neki a miniszoknya, használ-e bajuszkötőt, vagy hogy szereti-e a somlói galuskát stb. A személyek indifferensek*.

Pusztán a vonatkozó hozzászólásaiban általam látott/látni vélt gondolatokra reagáltam. A fogalmi keretre + az „elszalasztott lehetőségek”, „igazságtétel” és „nemzettárs” szöveghűen idézett kifejezések mögött gyakran megbúvó eszmékre.

.

„És azért sok ember több közösséget érez azokkal, akikkel mondjuk közös az anyanyelve (hogy a legegyszerűbb szempontot említsem), mint másokkal.”

Persze. Ez teljesen érthető & igaz. De semmi köze a „nemzet” (álcsoport) fogalmával széltében űzött manipulációkhoz. Merthogy a közös nyelv nem = nemzet.

Megemlékezés és szenvedés: ahogy arra utaltam is, erősen kétlem, hogy Trianon kapcsán például a Magyar Királyság hajdani nemzetiségeinek szenvedéseire is olyan nagyon emlékezni szeretnének a szittyakipcsák kesergők, amely szenvedések miatt említett nemzetiségek kifejezetten igazságtételként élhették meg (úgy is megélhették) az egész, természetesen elsősorban nagypolitikai érdekek által determinált – ki nem szarta már le akkor is a nagyhatalmak közül ezeket a hülye kis balkáni államokat? – vircsaftot.

Álságos, önző, etnicista baromkodás az egész kesergés/örvendezés. És teljesen mindegy, melyik „nemzeti oldal” – esetünkben a román, szlovák, szerb, horvát, ukrán vagy magyar – csinálja, ugyanúgy álságos, önző, etnicista baromkodás.

.
.

* az ellenállás pedig hasztalan :)

seol 2020.05.31. 22:28:14

@labrys:

Amellett, hogy ezekben igazad van, abban nem értek egyet, hogy pusztán annak alapján, hogy Glokta használt pár kifejezést azokból, amelyek szerinted (na jó, szerintem is) jellemzőek a hamispátoszosokra, mindent, amit írt, úgy kezelsz, mintha annak a narratívának lenne a része. Mint említettem, nem értek vele különösebben egyet, de attól a közegtől nagyon messze áll. Csak van pár kifejezés, amelyet nem állt neki körülírni. (Pl. az "elszalasztott lehetőség" és az "igazságtétel" is mást jelent nála -- nem teljesen, de számomra 'eléggé'.)

seol 2020.05.31. 22:34:26

@labrys:

És lehet, nem tartozik a tárgyhoz, de jó szórakozás beirogatni a "We will add your biological and technological distinctiveness to our own. Your culture will adapt to service us. Resistance is futile."-t a Google Translate-be, csakmondom. #niyw'rborg

AdvocatusDiaboli 2020.05.31. 22:36:59

@kemény keleti kommentelő: Nem Trianon ugyan, de volt az is, hogy "Éljen a Szálasi meg a Hitler, üssük a zsidókat bikacsökkel!" Iskolában (de azt nem tudom, hogy benne volt-e a nemzeti alaptantervben, vagy csak a tanár kreativitásának volt köszönhető).

labrys 2020.05.31. 22:42:21

@Glokta: „A nemzeti keret ma is létezik, és ez a legmeghatározóbb (bár már nem egyedüli) keret Európában, nem csak egy XIX. századi anakronisztikus fogalom.”

„Nemzeti keret” nem létezik, soha nem is létezett. Időhatárokon túl létező formában pedig pláne nem. (Szerintem érdemes olvasni e tárgyban is pl. Szűcs Jenőt.)

A „nemzet” _mint fogalom/elképzelés_ azonban természetesen nagyon is létező dolog. És különösen fontos szerepet töltött be (Európában kb. a XVIII.–XX. században) mint bizonyos – a tételezett „nemzetnél” mindig jóval kisebb – csoportok öndefiníciós és/vagy közösmítosz-képző eleme.

Azaz míg maga a „nemzet” fogalma & a hozzá társuló elképzelések, ténykedések, gyűlölködések–kirekesztések, öldöklések, mindenféle löttyös indulatok & indulók állva óbégatása nagyon is reális, _valódi_ jelenség – és nagyon is hasznos bizonyos csoportok/személyek számára –, addig a „nemzet” nem létező dolog.

.

„Az EU-s alkotmány francia és holland elutasítása rémlik?”

Franciaország és Hollandia adott időben regnáló politika garnitúrájának EU-s képviselete nem azért utasította el az említett alkotmányt, mert a „nemzeteik” ezt akarták, hanem mert a választópolgáraik _egy bizonyos_ csoportja – etnikai eredetétől függetlenül – erre szavazott. Az egésznek semmi köze a „nemzet” képzetes fogalmához.

.

„Azt komolyan gondolod, hogy amikor valaki valamilyen nemzetet ért veszteségről, sérelemről akar megemlékezni, azt gusztustalan propagandacélból teszi?”

Nem kizárólag; igen sokan akadnak olyanok is, akik ugyanúgy őszintén rajonganak az efféle érzemények gerjesztette csoport-felhevülésekért, ahogy az operettrajongók többsége is őszintén rajong a Marica grófnőért.

.

„Az aradi vértanúkról való megemlékezés propagandaünnep?”

Az aradi tizenhármak:

~ Knezić Károly – horvát származású
~ Nagysándor József – magyar származású (de édesanyja neve Tatzel Jozefa)
~ Damjanich János – szerb származású
~ Aulich Lajos – német származású
~ Lahner György – német származású
~ Poeltenberg Ernő – osztrák származású
~ Leiningen-Westerburg Károly Ágost – német származású
~ Török Ignác – magyar származású
~ Vécsey Károly – magyar származású (de édesanyja, Colson Amália pl. nem beszélt magyarul)
~ Kiss Ernő – örmény származású
~ Schweidel József – német származású (felesége, Bilinska Domicella lengyel)
~ Dessewffy Arisztid – magyar származású
~ Lázár Vilmos – örmény származású

Az aradi vértanúknak semmi közük holmi „nemzethez”. Egy eleve bukásra ítélt, szokás szerint felemás, egyszerre szörnyű, hősies & tragikus (szabadság)harchoz van közük. Amikor rájuk emlékezünk, erre emlékezünk, és a személyes bátorságukra/integritásukra/tragédiájukra.

(Találós kérdés: milyen nemzetiségű volt Pulcher Antal, az erdélyi császári-királyi csapatok főparancsnoka?)

.

„Ráadásul a Horthy-korszak vezetői is komolyan gondolták a kulturális fölényt ill. a »kis« Magyarország csonka voltát, ez nem csak a népnek szóló szöveg volt.”

Persze, hogy komolyan gondolták. És? – Gyerekek milliói is komolyan gondolják, hogy a Télapó hozza az ajándékokat. (Pedig a gyerekek millióinak elsöprő többsége értelmesebb, mint a Horthy-korszak vezetőinek elsöprő többsége volt.)

.

„Igazságos megoldás alatt azt értem, hogy ha etnikai, nem pedig gazdasági, katonai és közlekedési szempontok alapján húzták volna meg a határokat – vagyis ahol magyar többség van, az lesz magyar terület – plusz komolyan veszik a kisebbségvédelmet.”

Ebben teljesen igazad van.
Viszont az emberiség történelmében nagyon ritkán (talán sohasem) érvényesültek méltányossági/humanitárius szempontok. Sok esetben pontosan a saját csoport – mások csoportja megkülönböztetés okán (vö. nacionalizmus, „nemzet”).

.

„…a birodalmak (Monarchia, SZU, Jugoszlávia, most a gyarmatbirodalmakat nem is említve) feldarabolódása a XX. század egyik jellemző folyamata volt.”

A birodalmak előbb-utóbb _mindenképpen_ feldarabolódnak. Kivétel nélkül. Minden birodalom.

„Egyszerűen vonzóbbnak tűnt egy saját nemzetállam.”

Hát ja, sajnos. Mint ahogy vonzónak tűnt bizonyos századokban például a zsidók gettókba zárása, az erőszakos hittérítés stb. is, továbbá a sok ezer éves örök kedvenc: az etnikai tisztogatás.

.

„TGM-nek abban igaza is van, hogy paradox módon pont ezek a függetlenség mellett lándzsát törő nemesek voltak azok, akik a legjobban vágytak Nagy-Magyarország visszaszerzésére, pedig az ő politikájukkal esély se lett volna Nagy-Magyarország megtartására.”

Igen, egyetértünk.

labrys 2020.05.31. 22:50:52

@seol: …gondolod, nem tudtam, honnan idézek? :) :P #sevenofnine
(Amúgy a ST-et elég gagyi trashnek tartom.)

seol 2020.05.31. 22:58:43

@labrys:

Miért gondoltam volna? Azért írtam, mert úgy láttam, tudod. :)

'Ne is mondd', pár hete daráltam le a Voyagert. És a Picard-ot. (Ez utóbbi elég tré.)

És vondd vissza. Három, kettő, ... :) Nagyon nem 'high sci-fi', tele van hibákkal minden értelemben, de a gagyi trash-től is messze áll.

Glokta 2020.05.31. 22:59:20

@labrys: Attól még, hogy az aradi vértanúk közül sokan nem voltak magyarok, a magyar szabadságharc vezetői voltak, megölésüket lehet nemzeti sérelemnek tekinteni.
Egyébként Trianon kapcsán is emberek - határon túli magyarok - szenvedéseiről beszéltem.

"A birodalmak előbb-utóbb _mindenképpen_ feldarabolódnak. Kivétel nélkül. Minden birodalom."
Mély igazságok.

"„Egyszerűen vonzóbbnak tűnt egy saját nemzetállam.”

Hát ja, sajnos. Mint ahogy vonzónak tűnt bizonyos századokban például a zsidók gettókba zárása, az erőszakos hittérítés stb. is, továbbá a sok ezer éves örök kedvenc: az etnikai tisztogatás."

Azt állítottam, hogy egy föderálisabb képződmény létrehozásával sem sikerült volna megőrizni a Monarchiát, egyszerűen lehetetlenség volt a kor viszonyai közt.

Ezt én személy szerint sajnálom, de mit sem változtat azon, hogy hiába bántunk volna jobban vagy kegyetlenebbül a kisebbségekkel, 1920-ban az eredmény nem lett volna igazán más, mert ez elsősorban nem rajtunk múlott. Ezért nem gondolom, hogy a magyar eliteket lehetne felelőssé tenni Trianonért.

szatmárynéirénke 2020.05.31. 23:17:36

@Glokta: "...hiába bántunk volna jobban vagy kegyetlenebbül a kisebbségekkel, 1920-ban az eredmény nem lett volna igazán más, mert ez elsősorban nem rajtunk múlott. Ezért nem gondolom, hogy a magyar eliteket lehetne felelőssé tenni Trianonért."

Biztos vagy benne, hogy az 1920-ra kialakult helyzetért a magyar eliteket nem terheli felelősség? Különös tekintettel arra, hogy mennyire érezték/nem érezték hazájuknak a kisebbségek a történelmi Magyarországot? Biztos vagy benne, hogy Románia el tudta volna csatoltatni Trianonban Erdélyt, ha az erdélyi románok nem akarnak elcsatolódni? Biztos vagy benne, hogy az erdélyi románok elcsatolódási vágya teljesen függetelen volt a magyar elitek magatartásától?

AdvocatusDiaboli 2020.06.01. 01:02:38

@labrys:
"„Igazságos megoldás alatt azt értem, hogy ha etnikai, nem pedig gazdasági, katonai és közlekedési szempontok alapján húzták volna meg a határokat – vagyis ahol magyar többség van, az lesz magyar terület – plusz komolyan veszik a kisebbségvédelmet.”

Ebben teljesen igazad van. "

Ebben szerintem magadnak mondasz ellen, elismerve az etnikai hovatartozás döntő szerepét.

Ezt nem vitatom, de szvsz "igazságos" megoldás nem volt lehetséges. A trianoni határoknál lehetett volna "igazságosabban" (ésszerűbben? kevesebb sérelmet okozva) meghúzni a határokat, de az "ahol magyar többség van" nehezen értelmezhető. Abszolút vagy relatív többség? Milyen egységekre vetítve: község? járás? megye? Mi legyen az exklávékkal? Vagy ha el akarjuk őket kerülni, akkor milyen elv/módszer alapján?

kemény keleti kommentelő 2020.06.01. 05:26:50

@AdvocatusDiaboli: Ezeket a rigmusokat tervezetten tanították.

www.forrasfolyoirat.hu/0707/biro.pdf

A Védő Ligák Szövetsége pályázatán első díjat nyert rigmusokat minden alsó és felső iskolában kötelezően elrendelten elmondatták a tanítás kezdetén és végén, és kifüggesztették minden tanteremben.

A művészek megszoborták, az újságok megírták, a zenészek megzenésítették.

"A vidéki iskolák önkéntes mozgalmával szemben a fővárosi oktatási intézményekben mindezt rendelet írta elő. Mintha csak Sigray Pál szeptember 15-én megjelent olvasói indítványa talált volna kormányzati visszhangra, a lap október 8-i száma adta tudtul: „A Védő Ligák Szövetsége által hirdetett pályázaton megkoszorúzott nemzeti imának az összes fővárosi községi iskolákban az iskolai munka megkezdése előtt való elmondását a székesfőváros tanácsa 92.413 számú határozatával kötelezően elrendelte, egyben meghagyta azt is, hogy az imának kartonlapokra kinyomtatott szövegét minden tanteremben kifüggesszék. Remélhető, hogy ez a példa útmutatásul szolgál az állami és felekezeti iskoláknak is.”33 (Ugyanekkor Haller István vallás- és közoktatásügyi miniszter34 1920. október 27-én kiadott rendeletében úgy intézkedett, miszerint az „isteni örök igazságosságba vetett rendíthetetlen hit” ébrentartása érdekében az Ima minden rendelkezése és közvetlen vezetése „alatt álló alsó- és középfokú tanintézetében, mindennap a tanítás megkezdése első órájának elején, valamint az utolsó óra végén a tanulók által mondassék el. Ha a tanintézményben szokás vagy valamely rendelkezés folytán már valamilyen más egyházi imát mondanak, úgy a fenti ima ezen imák után mondandó el.”35 Egy évvel később elrendelték, hogy az Imát az országszerte kiírt pályázaton nyertes Szabados Béla-féle dallamra énekeljék, és a Jelszót szintén megzenésítették: 1921-ben Szerelin Hugó írt hozzá kottát.36) "

Nincsenek ebben véletlenek.
Ez egy tervezett és elrendelt országos hisztéria tanítás volt.

AdvocatusDiaboli 2020.06.01. 08:11:38

@kemény keleti kommentelő: Persze. Csak a NAT-ban betöltött szerepét próbáltam finoman firtatni.

lüke 2020.06.01. 10:25:32

@labrys:
ha Szaniszló vezetékneve nem lenne hibás,akkor mindenki tudná a megfejtést!
puchner.hu/

kemény keleti kommentelő 2020.06.01. 10:28:00

@AdvocatusDiaboli: Elnézést a hosszas kiemelésért.
Mivel nem volt NAT, de az óvodai nevelőktől az egyházi szentszék ülésééig minden hivatalos helyen kötelező volt elmondatni minden tanítás, beszéd, gyűlés elején-végén, lehet, hogy a Hiszekegy volt a nemzeti alap tanítás. Örökre megcsonkítva a magyarokat. Beleírták az ország lelkébe, hogy ők csonkák, halottak, hogy csak egy feltámadást kell várniuk és addig gyűlölni az ellenséges külföldöt.

Imaginace 2020.06.01. 13:03:39

@labrys: "Találós kérdés: milyen nemzetiségű volt Pulcher Antal, az erdélyi császári-királyi csapatok főparancsnoka?"
Puchner Antalra gondolsz?
Egész életében a királyt/császárt szolgálta mint katonatiszt, ez lehetett az elsődleges lojalitás a számára... Magyarnak tartotta magát, de felteszem, ez egy régebbi típusú hungarus patriotizmust jelenthetett -- 48 előtt a konzervatívok többnyire nem voltak nacionalisták. Nem értett egyet az unióval, ez egy legitim álláspont.

látjátok feleim szümtükkel 2020.06.01. 13:14:02

@kemény keleti kommentelő:

Ez azért érdekes, hogy az anyám tyúkja, vagy az apám kakasa a könnyebben megjegyezhető, bevésődhető.
Egyik nagynéném tavaly halt meg 97 évesen balra, másik, aki még él, és betöltötte a 99. évét, jobbra vésődött. Elő itthon, második külországban élte le a háború utáni életét. Szerintem ők nem a magyar nép emlékezete. Csak két buggyant agyú öregasszony.
Mellesleg após 93 évesen csukta le szemeit, de soha nem hallottam tőle a csonka Magyarországról, pedig a mai határhoz közeli településen élte le az egész életét.

Az emlékezetet tároló anyag egy idő után hasolóan az öreg, és régi programpkkal dolgozó számítógéphez, általában nem tárol már pontos adatokat, csak azok foszlányait. Ezrt téved Glokta.
Manapság már ez csak egy szlogen, amit politikai haszonszerzésre akarnak használni, de a határokon kívül születetteknek ez már nem mond semmit, mert a szülőföldet nem a határok határozzák meg. Lassan a mai fiataloknak az ardi vértanúk is csak egy "mese", mint nekem volt a március 15-e, és 21-e oskolás koromban. Útáltam is, mert kötelező volt felvonulni.

lüke 2020.06.01. 14:24:52

@Imaginace: késő:)
“lüke 2020.06.01. 10:25:32
@labrys:
ha Szaniszló vezetékneve nem lenne hibás,akkor mindenki tudná a megfejtést!
puchner.hu/“

labrys 2020.06.01. 15:00:08

@Glokta: „Ezért nem gondolom, hogy a magyar eliteket lehetne felelőssé tenni Trianonért.”

Attól, hogy a történelmi trendek átgázolnak az egyéneken/csoportokon, az utóbbiak személyes felelőssége még nem múlik el, mivel – elvileg – gondolkodó, felnőtt, értelmes lények, akik fel tudják mérni a tetteik következményeit, és bizonyos mértékben képesek (lennének) segíteni/gátolni/elterelni a trendeket. És hát nagyon nem mindegy, például hányan nyomorodnak/halnak meg egy amúgy elkerülhetetlen társadalmi változás során.

Ezért szerintem a (mindenkori) magyar elitet (is) nagyon komoly, abszolút felelősség terheli az ország adott állapotáért. Azaz pl. Trianonért is.

labrys 2020.06.01. 15:08:50

@AdvocatusDiaboli: neked is igazad van :)
Természetesen az etnikai megoldás sem működött volna, és a történelmi helyzet megközelítésének keretrendszereként is alkalmatlan.

De túl sokat dumáltam már így is, nem akartam még jobban belemászni a részletekbe, ezért úgy értelmeztem a Glokta által írtakat, mint

’igazságos = az érintettek legnagyobb többsége által talán leginkább elfogadható kompromisszum potenciális alapjául szolgáló’.

labrys 2020.06.01. 15:11:59

@lüke: @Imaginace: mindenkitől elnézést kérek, fejből írtam a nevet, rosszul emlékeztem. Természetesen Puchner Antal Szaniszlónak hívták a bélát.

labrys 2020.06.01. 15:18:31

@seol: nem vonom vissza – nem, nem, soha! :D

De bizony trash. Ahogy a BG is. Meg a SW is. (E téren iszonyú szigorú vagyok, nünükém.) – Ha már űropera, akkor sokkal inkább mondjuk a The Expanse. És a tojást is hegyes csúcsával felfelé!

(A izé, Pikár meg még színésznek is rossz, rá kellett jönnöm.)

rikitikitevi 2020.06.01. 16:25:22

@labrys: a BG és SW space opera. Műfaji kötöttség hogy science értelemben trashnek kell legyen.
(Avagy, ha úgy ülsz be hogy nem tudod előre, hogy a fat lady végig énekel, akkor trashnek fogod érezni az operát)

A ST és Expanse nem opera, hanem sci-fi. Egymással ők hasonlíthatók. Science csak itt értelmezhető műfajilag.

labrys 2020.06.01. 16:51:44

@rikitikitevi: ezzel széttúrjuk a posztot.

1. A „space opera” hivatalosan a sci-fi, azaz a _tudományos_-fantasztikus zsáner egyik alzsánere. Hangsúly a _tudományon_ (kellene, hogy legyen). – Ebből következően szerintem az űroperák nem a sci-fi, hanem a Szomszédok-típusú alkotások halmazába tartoznak (szapiopi). Persze ez magánvélemény, és

2. tisztában vagyok vele, hogy sok millió ember azt hiszi, pl. a ST az sci-fi, de ez semmit sem jelent (= számosság nem legitimál állítást). Sok millió ember hisz az angyalokban, vagy Trumpban/Putyinban is.

3. Valójában nagyon egyszerű szűrők segítségével, azonnal megállapítható, hogy valami (bármi) _tudományos_-fantasztikus alkotás-é, vagy sem. Például ahol az űrben hangosan robajlanak meg süvítenek az űrhajók :D, fényesen villognak a lézerek stb., az automatikusan nem sci-fi, hanem trash.

rikitikitevi 2020.06.01. 17:39:04

@labrys: pont úgy van, ahogy mondod. Alzsáner, ahol a hangsúly nem a tudományon van, ezért nincs is a nevében, hogy sci-.
És valójában a jövőbe/űrbe, mint amolyan díszlet, helyezett szappanopera.
Ezért szerepel a nevében hogy -opera.
Elég jól leírja, amit mondasz, a space opera műfaj megnevezés.

DarthVader 2020.06.02. 13:05:15

Állítólag a történelemben nincs "mi lett volna, ha...", de azért az érdekes kérdés, hogy mi lett volna, ha :) az I Vh. végén a Birodalom teljesitette volna a csehek azon óhaját, hogy Csehország kapjon ugyanolyan jogokat a Monarchián belül, mint a magyarok. Merthogy Csehországon belül - akkor még - kisebbségben voltak az önállóságpártiak. Miután a Habsburgok ezt elutasitották, akkor támadt fel igazán a csehekben az önállóság eszméje, amivel befűzték a szlovákokat is, a z egységes Cseh-Szlovákia eszméjével.
És még egy: a Felvidék "visszavétele" után egy szlovák hivatalnok ekképpen kesergett:(nem szó szerint, lusta vagyok megkeresni az idézett helyet) "mi van a magyarokkal, ennyit még a legsötétebb cseh (!) uralom alatt sem szenvedtünk". Pedig a visszatérést tulajdonképpen felszabaditásként élték meg a felvidéki szlovákok a cseh állam "elcsehesitési" törekvései alól. Csak mi - szokás szerint - ezt is elcsesztük.

Még valami. Ha a magyar tárgyalóküldöttség nem írja alá a békeszerződést?
Appnyi gróf a beszédében ezt mondta:

"Ha Magyarország abba a helyzetbe állíttatnék, hogy választania kellene ennek a békének elfogadása vagy visszautasítása között, úgy tulajdonképpen arra a kérdésre adna választ: helyes-e öngyilkosnak lenni, nehogy megöljék.…"

Ha az aláírók - mármint magyar részről - aláírás helyett azt mondják: "EZT a szerződést nem írjuk alá. A nemzet azt választotta, hogy nem lesz öngyilkos, inkább öljék meg, és a gyilkosok viseljék a következményeket. Semmisitsék meg Magyarországot, osszák fel akár a teljes területét a környező népek között, egy soknemzetiségű állam helyett hozzanak létre ötöt, amelyekben sohasem lesz béke, vessék el a viszály magvát egész Közép-Európában évtizedekre, legyen ez a diktálók felelőssége. Vagy - a Wilson-i elveknek megfelelően - vegyék figyelembe a nemzetek önrendelkezését, és az etnikai határok méltányos figyelembevételével döntsenek, amit Magyarország készséggel elfogad. "

Lehet, hogy többre mentek volna.

kemény keleti kommentelő 2020.06.10. 15:14:05

@rikitikitevi: Nem akarok felvágni, de tartok valahol a zombi és apokaliptikus jövővízió témában.
Én fantasy sorozatoknak ismertem ezeket. Van valami különös plusz, amitől űroperának kéne nevezni ?

mafi mushkila 2020.06.12. 20:44:31

@kemény keleti kommentelő: Mi a kedvenced? Vagy mondjuk az első öt.

seol 2020.06.13. 20:18:56

@labrys:

A te definícióidnak -- ahogy az khm, időnként előfordul -- nincs sok közük a szinte mindenki más által elfogadottakhoz. ;-) És tegyük fel, hogy van egy film, amelyről -- kelletlenül -- elismered, hogy sci-fi (nem tudom, van ilyen?); ha beletesznek egy a vászonon hangosan átsüvítő űrhajót, automatikusan megszűnik a szifisége? Érdekes, érdekes. :)

Glokta 2020.06.13. 21:20:37

@DarthVader: Ha Apponyi azt mondta volna, hogy nem írja alá a szerződést, azzal gyakorlatilag Magyarország létét tette volna kockára. Ami pedig valószínűleg történt volna, az a teljes nemzetközi elszigetelődés, és további területvesztések, majd a végén a gazdaságilag összeomló Magyarország rákényszerült volna egy még kedvezőtlenebb béke aláírására.

ámbátor 2020.06.13. 23:16:20

@Glokta: Azt ugye tudod, hogy Apponyi konkrétan azt mondta, hogy ő nem írja alá a szerződést, és nem is írta alá.

labrys 2020.06.14. 00:02:06

@seol: nem, _én_ nem ismertem el az SW-licencet vagy bármelyik hasonló izét sci-fiként. Pusztán azt a tényt ismertem el, hogy a többségi vélemény szerint az űropera a sci-fi egyik alzsánere.

Szerintem, természetesen, nem az, mivel szerintem a _tudományos_-fantasztikus zsáner valójában sokkal szűkebb, mint ahogy azt a többségi vélemény feltételezi.

De mivel a többségi vélemény (vö. közvélekedés) általában ostobaságokra fut ki a világ bármely részletével kapcsolatban, már hosszú évek óta cseppet sem lep meg az ilyesmi :)

Az űrben süvítő űrhajók (pl.) pedig a tudományos alapok ellenpólusát képviselik. Ezért yah, az effélétől szerintem automatikusan megszűnik valami/bármi tudományos(-fantasztikus) volta.*

…Arról meg igazán nem tehetek, hogy egy csomó zember hülye definíciókban hisz. :) De mivel ugyanilyen hévvel hisznek az asztrológiában meg az angyalokban is… hogy is fogalmazzak eufemisztikusan? Tételezett önteltségem apropóján nem veszem magamra a restelkedés ódiumát. :D

.
.

* …de nyilván léteznek általam is igazi sci-finek tartott filmek (pl. 2001, Stalker, Solaris, The Martian, Europa Report, District 9, Moon, Avatar, Sunshine, Arrival, Annihilation stb., stb., stb.**). – Ami persze közel sem jelenti azt, hogy ezek a cuccok szigorúan vett tudományos szempontból kifogástalanok lennének; de belül vannak az én definíciós határaimon.

** horribile dictu: Alien et al.

seol 2020.06.14. 01:45:01

@labrys:

Arról, amiről az elején írsz, én semmit nem vetettem fel, nem tudom, hogyan jön ide.

Abban meg igazad van, hogy az, hogy mi a többségi vélemény, nem sokat számít; viszont pusztán attól, hogy neked más a véleményed, mint a többségi, neked sem lesz igazad -- tudom, hogy explicite nem írtál ilyet...

Mondjuk az, hogy "mi a sci-fi?", nem "kerek-e a főd?" típusú kérdés, és van benne szerepe annak, hogy mások mit gondolnak róla, hogyan definiálnak. De mindegy.

Akkor maradjunk a te -- önkényes -- kizáró kritériumaidnál: akkor ha bármelyik általad említett fimbe beszúrnak némi űrhajóhangoskodást, többé nem sci-fik?
Pl. a The Martian-ban ugyan nem hangos az űrhajó (asszem), viszont az űrruhák irányító fúvókái szólnak rendesen, ha jól rémlik. Kizárhatjuk? Az Alien Covenant-ban a napvitorla kellemesen susogva bomlik ki. Kár érte. A 2001 épp nincs kéznél, meg túlságosan szeretem, de pl. a 2010-ben a Jupiter hangosan "robban be", pffft, fantasy az elejétől a végéig.

ámbátor 2020.06.14. 13:32:24

@labrys: Erről a The Martian-ról beszéls, amlyikben a marsi, földihez képest 1% sűrűségű atmoszféra vihara elfújja a berendezést?
www.youtube.com/watch?v=Ebk5VHR1c6s
Érdemes kissé lazábbra engedni a követelményeid, mert a végén nem marad benn semmi. A sci-fi- nekem leginkább arról szól, hogy vegyünk egy fantasztikus problémát és azt vigyük végig, elemezzük, oldjuk meg tudományosan nem nonszensz módon. Hogy eközben a hangmérnök kever-e hangot az űrhajó alá vagy sem, leginkább mellékes, hacsak nem játszik dramaturgialiag fontos szerepet, hogy valaki felfigyel erre a hangra, mert akkor gáz. Amúgy max kicsit illúzióromboló de a SW nem emiatt nem scifi, hanem azért, mert a történetben a tudománynak 0 szerepe van. Pontosan ugyanezt a sztorit el lehetne sütni szamurájokkal, középkori lovagokkal vagy marhapásztorokkal is.

labrys 2020.06.14. 14:42:34

@seol: „Mondjuk az, hogy »mi a sci-fi?«, nem »kerek-e a főd?« típusú kérdés, és van benne szerepe annak, hogy mások mit gondolnak róla, hogyan definiálnak.”

Egyetértünk.
(Persze, a szokásos, közmegegyezésen alapuló, igazán soha nem definiált, ergo végtelenségig vitatható fogalom, mint a köznyelv szinte minden kifejezése.)

.

„…akkor ha bármelyik általad említett fimbe beszúrnak némi űrhajóhangoskodást, többé nem sci-fik?”

Amikor magamra veszem a nanoszálakból szőtt palástot és nyakamba akasztom a Maxwell-egyenletekkel díszített platinalapot, akkor a pulpitusról általában dörgedelmes hangon ki szoktam az ilyeneket taszajtani a Science-Fiction kebeléből.
(De otthon, kies magányomban kifejezett élvezettel nézegetem őket. Bikiniben. – Mármint a 2001 van bikiniben, nem én.)

.

„Erről a The Martian-ról beszélsz, amelyikben a marsi, földihez képest 1% sűrűségű atmoszféra vihara elfújja a berendezést?”

Igen, arról. De már zsírozom a csokorba fogott tápkábeleket az önostorozáshoz…

'Hahh, a labrys meg nem is konzekvens, beeee…!'
…Tudom, hogy nehéz elhinni, soha fel sem vetődne bennetek, de valójában szinte teljesen közönséges ember vagyok. :D :P

Érvsebész 2020.06.14. 18:11:10

@labrys: nos, a nanoszálakból szőtt tested (áthúzva) palástod az ellenkezőjét valószínűsíti

ijontichy 2020.06.14. 21:21:00

@ámbátor: @labrys: "A fantasztikus könyvek? Hogyne, szeretem őket, de csak a rosszakat." ;-)