Híres utolsó szavak

Ez nektek vicces?

nem felejtünk.jpg

 

 


 

Jobban teljesít...


Orbán Pinocchio thumb.jpg

FRISSÍTVE!

Itt az újabb történelmi csúcs

A központi költségvetés bruttó adóssága: 2010. május: 19.933,4 Mrd Ft; 2011. május: 21.116,5 Mrd Ft; 2012. május: 21.180,9 Mrd Ft; 2013. május: 21.765,4 Mrd Ft; 2014. október 24.736 Mrd Ft;2015. június 6. 24 847 Mrd F

 

Szűjjé má'!
tumblr_nzd85jlxqr1qd6fjmo1_1280.jpg

 



 

Te már bekövetted?

 

Vincent tumblr Falus.JPG

 


 

Vincenzúra

Troll Vincent.jpg

Figyelem! A Vincent szerzői — főszabályként — maguk moderálják a posztjaikra érkező hozzászólásokat. Panaszaitokkal vagy a mellékhatásokkal a poszt írójához forduljatok!

Köszönettel: Vincent Anomália

Címkék

abszurd (39) áder (5) adózás (11) alkotmány (45) alkotmánybíróság (10) államosítás (7) arcképcsarnok (14) ascher café (24) a létezés magyar minősége (6) bajnai (16) bank (7) bayer (23) bayerzsolt (14) békemenet (7) bkv (7) bloglossza (14) borzalmasvers (156) cigány (7) civilek (5) civil társadalom (8) demokrácia (24) deutsch tamás (6) devizahitelek (9) dogfüggő (10) egyház (10) ellenzék (7) erkölcs (17) érték (19) Érvsebész (11) eu (13) eu elnökség (8) felsőoktatás (15) fidesz (76) fideszdemokrácia (7) film (12) filozófia (13) foci (12) focijós (19) focikvíz (54) focitörténelem (94) fritztamás (6) gasztrowhat (9) gavallérjános (10) gazdaság (8) gengszterkrónikák (14) gyurcsány (27) hangfal (98) heti válasz (19) hétköznapi történetek (32) hétvége (44) hoax (5) hülyék nyelve (16) hülyeország (165) idézet (768) igazságszolgáltatás (6) imf (26) indulatposzt (11) interjú (7) járai (12) jobbik (17) jogállamiság (33) kampány (12) kampányszemle (9) katasztrófa (5) katonalászló (21) kdnp (9) kétharmad (16) költségvetés (21) könyvszemle (9) konzervatív (18) kormányváltás (22) kormányzás (42) kósa (8) kövér (11) kultúra (21) kumin (14) lánczi (5) lázár jános (12) levelező tagozat (12) lmp (8) longtail (10) magánnyugdíj (25) mandiner (15) március 15 (8) matematika (9) matolcsy (44) mdf (5) média (48) melegek (8) mesterházy (7) mnb (5) mosonyigyörgy (7) mszp (32) mta (5) napitahó (7) navracsics (14) nedudgi (15) nekrológ (11) nemigazország (5) nemzeti együttműködés (5) ner (11) nyugdíj (5) oktatás (12) önkormányzatok (6) orbán (46) orbanisztán (15) orbánizmus (101) orbánviktor (65) országgyűlés (6) pártállam (23) politika (14) polt (5) program (9) retró (22) retro (115) rettegünk vincent (14) rogán (9) sajtó (22) sajtószemle (6) schmitt (38) selmeczi (8) semjén (6) simicska (7) sólyom (7) spoof (19) stumpf (5) szász (6) századvég (7) szdsz (9) szijjártó (16) színház (35) szlovákia (5) szszp (5) tarlós (12) társadalom (50) törökgábor modul (8) történelem (5) tudjukkik (22) tudomány (17) tüntetés (17) ügyészség (9) választás (37) vb2010 (19) vendégposzt (68) videó (11) vincent (10) Vincent szülinap (6) voks10 (7) vörösiszap (16) zene (23) Címkefelhő

A Nagy Ötvenhatos Hazugság (megjegyzésposzt)

2016.10.23. 14:08 | jotunder | 134 komment

 

      1963-ban mutatták be Várkonyi Zoltán Fotó Háber című filmjét. Négymillióan nézték meg. A film egy magyar kémről szól, aki beépül egy a nyugati hírszerzéssel együttműködő csoportba. A magyar kémet (értsd: KOMMUNISTA BELÜGYEST!!!) a Latinovits Zoltán játszotta. A filmben szerepelt az a Lőte Attila is, aki Schmidt Mária személyes 56-jának az arca. 

     Még egyszer. 1956 után hét évvel egy kommunista kém és a "gaz, nyugati titkosszolgálatok" küzdelmét bemutató filmet megnézi a fél ország. Később:  Stirlitz. Minden kilométerkőnél. Bors Máté. Még később Illyés Gyula és Kádár János a Parlamentben lapogatják egymást. 

     Orbán Viktor apja és anyja is őszintén hívő kommunisták voltak, Orbán Viktor pedig negyedszázaddal 1956 után alapszervezeti KISZ-titkár. Nekem a Latinovits-csal sincs semmi bajom, az Illyéssel sem, az Orbánnal, mármint a 18 éves Orbánnal, pláne nem. A valóság az, hogy Kádár Jánost ezt az ország elfogadta. És tőlem szónokolhat szegény lelkylola arról, hogy ő hogyan hajigálta mínuszhúsz éves korában a Molotov-koktélt a tankokra, Magyarországon gyakorlatilag nem volt ellenzék, nem voltak ellenzéki falfirkák, ellenzéki gondolatok, nem volt itt semmi. Igen, az emberek egy része hallgatta a Szabad Európát, nagyon sokan kiröhögték a Gáspár Sándor szintű bornírt hülyéket, imádták Hofit amikor Kádárt parodizálta, de ennyi volt, semmi több. Amikor Kádár kezdett meggyengülni, amikor már nem tudott semmit ajánlani cserébe a kussolásért, akkor igen, akkor az emberek elkezdték kicsit (elég kicsit) kinyitogatni a szájukat.

      Kádár tudta, hogy jobb az, ha ő nincs állandóan a tévében, ha a fényképét csak május elsejéken mutogatják, tudta, hogy nem kell erőltetni az empiriokriticizmust, és adott ponton még Biszkut is képes volt félreállítani, de azt is tudta, hogy ő a Szovjetunió nevű birodalom magyarországi kormányzója, és ezt azért a magyar emberek nem nagyon hülye része is tudta. Nem tudom, hogy azt tudta-e, hogy ennek nem lehet jó vége. Valószínűleg, nem. 

    <  megjegyzés: volt egyszer egy Venesz József nevű konyhafőnök, aki a Kádár-rezsimben a magyar gasztrokultúra Ancsel Évája lett (tényleg tudja még valaki, hogy ki volt az Ancsel Éva?) . ő meg a Túrós Emil találta ki a jellegzetes magyar szocialista menüsorokat, lehet, hogy kárpáti borzaskát is, nem tudom, sok mindent. ezek a menüsorok a mai napig ott vannak a vendéglők egy nem elhanyagolható részében. időnként, mesterszakácsok, ki szoktak rohanni  a Venesz-kötetek ellen (amelyek tényleg úgy néznek ki, mint valamiféle államvédelmi útmutatók, de becsületes kaszinótojásokról és nem igazán túlkomplikált rántott májakról írtak benne) . a mesterszakácsok életükben nem főztek még munkásnak. nem is nagyon láttak munkást, lehet, hogy nem is nagyon van már munkás. viszont 1971-ben pozitív valószínűséggel találtak volna magyar munkást magyar vendéglőben, amely tényről hajlamosak vagyunk elfeledkezni, mert olyan komcsis tény. tényleg az. de tény. >

   1956-ot (ami úgy kezdődött, hogy Nagy Imre behívta az orosz csapatokat rendet csinálni [olvasónk kérésére kiegészítés: Nagy Imre statáriumot hirdetett ki október huszonnegyedikén és csapaterősítést kért a szovjetektől, amit meg is ígértek neki, ugyancsak kérte, hogy szovjet csapatok vonuljanak a kormányépületekhez, ekkor persze már orosz csapatok voltak Budapesten, az ún. Különleges Hadtest nem túlságosan jól felszerelt, de azért elég nagy erőt jelentő egységei, ezeket már október huszonharmadikán éjjel tizenegykor elindították a szovjet laktanyákból, miután az SZKP KB elnöksége úgy határozott], aztán Kádár János méltatta a "Rákosi-klikk ellen" fellázadt munkásosztályt), azt a két hetet, arra használja ez az ország, hogy elfelejtse a következő ezerötszázat.

    

 

A bejegyzés trackback címe:

https://orulunkvincent.blog.hu/api/trackback/id/tr9611831849

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2016.10.23. 20:53:40

@kisa: Akkor fogjuk megérteni a Kádár-rendszer valóságát, ha pl. annak az embernek az életútját, pozícióját megértjük, akit a mai magyar jobboldal egyik háziszentjének tart: Mádl Ferenc. Pedigrés konzervatív férfiú, mszmp-s párttagságnak a közelében sem – csak éppen a TMB vezetője volt 1984-től kezdődően, A mai fiatalok nem tudják, de a Tudiományos Minősítő Bizottság, amelyen keresztül lehetett egyedül számontartott tudományos fokozatot (kandidátus) szerezni, a Pártközpont közvetlen szerve volt a tudományos életen belül, lényegében ezen keresztül tartották kézbe a tudományos elitet adminisztratív szempontból. Ennek a vezetője lehetett a pártonkívüli Mádl, aki ugyancsak pártonkívüliként a hatvanas évek legelején (lásd még kádári terror) kiengedtek három évre Strasbourgba ösztöndíjasanak. ja, és egy olyna politikailag is periférikus intlézmény, mint az ELTE professzora, s (ha mlékezetem nem csal) nemzetközi rektorhelyettes is volt a hetvenes években. Pártonkívüliként.
No, miről is beszélünk?
(Nem Mádlt szidalmaztam, csak a helyzetről beszéltem.)

ATCG 2016.10.23. 21:22:23

@jotunder: Nemcsak egy darab embert akartak kivágni az egyetemekről, vittek Baracskára azok után a 70-es évek elejei március tizenötödikék után, volt olyan egyetemista - nem is egy - aki egyszerűen eltűnt egy ilyen március tizenötödike után, úgy eltűnt mint az erdei tisztásról a hajnali pára, ha kisüt a nap. Volt ilyen a BME-n is a vidéki főiskolákon is pl. Szombathelyen, (Nagy Gáspár mesélhetne erről, ha élne még) nem sorolom,mert minek, minek ennek a szar puliszka népnek emlékezet,. nemde? Vigyük el egy kis elektrosokkos kezelésre, süssük ki az agyát, gondolatok nélkül jók lesznek majd robotosnok Hunnia új úri trágyadombján.
(zsíros kenyér a Lenin szobor kezébe is véletlenül került Csepelen, meg a nyereséget is véletlenül temették koporsós felvonuláson 77-ben a csepeli munkások ugyanott).
A Balázsbélások, Sebőék, a táncházi mozgalom, a néprajzi klubok, Szelényi előadásai ("Vegye ki a lányát a jogi karról, ha jót akar figyelmeztették "magas helyről 72-ben az apát"(ugyanis pl. az a lány is "felelőtlenül" hallgatni merészelte Szelényit. Ifjonti hevületében megfeledkezve arról, hogy az apja magas beosztású agrármérnök. Ma ez az akkori lány Nürnberg mellett él, örök fájdalmára szülei kivették az egyetemről, bánatában kedvesével - a frissen végzett orvossal - pár év múlva elhagyták az országot, ma Nürnberg közelében élnek, öreg korukra sem akarnak véglegesen hazajönni, a lány apja 94 éves korában nemrég halt meg, a férj szintén 94 éves apja még él, őt még látogatják, istápolják).
Amit Illyésről írsz...na igen József Attila miatt - igazságtalanul - haragudtam rá, de ő azért megírta az "Egy mondat a zsarnokságról"-t. Az NDK-ban a fiatal értelmiség nagy hányada a fal lebontása előtti években úgy tekintett Magyarországra, mint a szabadság honára, ahol egy ilyen vers megjelenhetett, meg is kérték Kalász Mártont, akit valamilyen tévedés folytán a hatalom Berlinbe kulturális attasénak, vagy valami ilyesminek nevezett ki (most nem nézem meg pontosan mi is volt a titulusa), hogy kérje meg Illyést engedje meg, hogy a versét németre lefordítsák.
Illyés utálta a németeket, de Kalász hosszas unszolására a végén hozzájárult a fordításhoz.[lásd Kalász Márton: Berlin, zárt övezet c. könyvében].
...Puszták népe..., az "Itt élned -halnod kell" c. esszégyűjteménye.
A francba nem is tudom minek védem Illyést, vagy Csoórit...
talán mert belém villan az a maradék kis ország, amiről Te is azt írtad itt nem is olyan rég, hogy nem akarom, hogy egyesek Csoóri Magyarországára és Esterházy Magyarországára darabolják szét, mert akkor semmi sem marad belőle, semmi,
a BME aulája sem, ahonnan elindult a menet azon a hatvan év előtti napon,
és akkor tényleg nem marad már semmink amit magunkra húzhatnánk a következő ezerötszáz év hidegebb napjain melegedni, amikor fázunk.

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2016.10.23. 21:42:03

@ATCG: 1986. március 15.-ről beszéltem. A hetvenes évek elején volt néhány nagyon komoly balhé március 15.-én, letartóztatásokkal, börtönnel, de ez aztán vagy tíz évig semmi. Igazi nagy ellenzéki tüntetés 1988. március 15.-én volt először. Én akkor a nagyanyámnál laktam, és arra emlékszem, hogy valakit az Eötvös utca Rudas László sarkon elég durván kiraktak egy rendőrautóból. Van egy emlékem, hogy ő volt a Solt Ottília, de ezt sohasem fogom már megtudni.

snakekiller23 2016.10.23. 21:59:18

@közösperonos átszállás:

Amit Kina veghezvitt az elmult kb. ket evtizedben az minden visszassagaval es feloldalausagaval egyutt verfagyaszto. Brutalisan nagy tomeget emeltek harmadik vilagbeli nyomor szintjerol a tisztes kozeposztalybeli letbe. Amerikaner libertarianusok is csodajara jarnak mifele vadkapitalizmus es konyortelen meritokracia jellemzo az orszag bizonyos reszein, kommunista part allando jelenlete ide vagy oda. Harom ev alatt tobb betont hasznaltak fel mint az USA(!) az egesz XX. szazadban(!!). Barmilyen realtudomanyban kinyitsz egy journalt az elmult par evbol es hemzseg a nyugati elitegyetemekre kikuldott kinai PhD-diakok neveitol. Szerintem az egyetlen akadalya annak, hogy atvegyek az USA helyet kulturalisan, gadasagilag, stb. az az egyeni ambiciot es kreativitast kifejezetten elnyomo kulturalis millo, a nyugatra jellemzo zsenikultusz hianya - ha ez valamiert elkezd komolyan valtozni, Europabol egy halodo skanzen lesz, az USA meg a Brit Birodalom sorsara jut meg a mi eletunkben.

Az elmult evtizedekben szabalyos katekizmussa nemesult neolib elmeletekkel szemben a tortenelmi tapasztalatok szerint a siker titka egy felzarkozni kivant orszag szamara a kemeny kapitalizmus es a kemeny allami reszvetel, protekcionizmus, stb. valamilyen elso ranezesre paradox elegye. Ellenpelda alig van. Pl. a mar emlitett Del-Korea, vagy Szingapur nem az, egyes kozhiedelmekkel ellentetben. Innen nezve a liberalizmus/demokracia vs. illiberalizmus/autokracia az egy a gazdasagtol teljesen fuggetlen tengely, igy alapvetoen ideologiai/kulturalis/erkolcsi kerdesse fog valni. Most megint kicsit trollkodva megjegyeznem, hogy pontosan ezt fogalmazta meg Orban is a hirhedt felazsiai fajtas beszedeben.

ATCG 2016.10.23. 22:02:17

@jotunder: A Kossuth Nyomdában dolgoztam az Alkotmány- utca Honvéd utca sarkán 1987-től 90-ig. 1988 március 15-én - munka után - Weberrel az osztrák montírozó gép szerelővel az Alkotmány utca- Kiskörút sarkán lévő presszóban-sörözőben üldögéltünk.
Láttuk a vonuló embereket. Weber nem tudta mi ez.
- 48-ra. Batthyány-ra, Kossuthra emlékeznek, mondtam neki. Továbbra is értetlenül nézett rám.
- Tudod ki volt Kossuth? - kérdeztem.
Nem tudta.

zizego 2016.10.23. 22:14:42

@ATCG:
1976 és 1977-es évekből a BME-sek közül pár embert ismertem. Sokat kirúgtak ezek közül. Volt köztük egy-két különösen elszánt figura, és nem csak a balhé kedvéért csinálták.
Az 1977-es különösen kemény márc.15.-e volt. A Petőfi hídról bedobálták a vízbe az orosz zászlókat. Sok ember kirúgtak akkor.

2016.10.23. 22:53:07

@zizego: Talán 79-ben vagy 81ben volt az a balhé a Bölcsészkaron, amikor még az épületbe is benemtek rendőrök és munkásőrök, felntről dobálták a padokat. Én pár évvel utna kezdtem oda járni, csak elmesélésből tudom, de ez nem október 23 volt, hanem március 15. Viszont a nyolcvanas évek közepén az Égtájak közöttért Bartók Gyulát vagy Keszthelyi Zsoltot elég erősen vegzálták (utóbbit formálisan szolgálatmegtagadás miatt börtönbe is csukták, 1987ben!). És ez a nyolcvanas évek közepe volt, de persze az is, hogy amúgy nyugodtan ment a aláírásgyűjtés MOzgó Világ ügyben, Aczél áthozatta Tamás Gáspár Miklóst Romániából stb.

Kukac Plömpi 2016.10.23. 23:33:27

Nem tudom... Én nem érzem 56-ot a magaménak... Én csak annak örülök, hogy nem kellett dolgozni menni... 56- ban volt valami pesten, amivel a többség nem biztos, hogy egyet értett magyarországon... Mint ahogy akár ma lett volna pár ezer ember, aki meg akarja változratni az ország sorsát füttyögéssel, vagy amikor a rendőrtverők budapestet szétverve akarták bizonyítani hogy igazuk van...

estónia 2016.10.24. 06:55:43

@zizego: Mondanivalód jó és ha jól értelmezem két fő részből áll. Én az elsőre reagálnék. Elegem röviden abból van ami látható egy ilyen 23. rendezvényen. Vagy vén faszok vagy kopasz alkoholtól csillogó szemű emberek balhéznak....már évek évtizedek óta. nem tudják pontosan mit akarnak de ami van az nem jó és mást,mást. Semmi értelme ennek akár Orbán Viktor beszél akár Gyurcsány Ferenc.
Álláspontom szerint egy tizenéves nem gondolkodik nagy hazafias dolgokon hanem ha kell erőből próbálja megoldani a dolgokat. Szerintem ez történt 56-ban is. Feltüzelték őket,hitegették és belerángatták egy értelmetlen és halálos, nevezzük mert kell, forradalomba:-( Egy tizennyolc éves nincs tisztában szerintem mi az meghalni azaz az akkoriaknak igen talán folt fogalma róla de mostanság ne akarja senki elmesélni nekem,hogy egy fiatal tudna halni egy célért.. Nem nem fog csak felelőtlenségből meghalni. Túl sok itt a duma. Olyan ez az október 23. mint a kukta. szaporodik a gőz és néha ki kell engedni belőle aztán rotyoghat tovább mert hát a hús rágós ami benne van.No hát ezt jelenti nekem e nap.

zizego 2016.10.24. 07:13:11

Március 15. volt a problémás mindig. Sokáig nem értettem miért, aztán 79-ben hosszabb időt - hónapokat - beszélgethettünk "szolgálatmegtagadókkal" megértettem a miérteket.
Október 23. nem bírt akkora mozgósító erővel az én időmben, mert a 70-es 80-as években már nem '56 üzenete volt érvényes a konszenzusos kádári rendszerben, másrészt még élőbb volt a rendszer válaszreakciója. Nekem a családban volt egy külön bélyeggyűjteményem, mert az egyik vészbíró családtag volt, míg a másik közeli rokonom meg bivalyról termelte a rizst a Hortobágyon.
Természetesen 86.ban de még 88.-ban is az elhárítás alsóbb szintjeiről nagyon buzgón vegzálták a népeket, de már akkor be-be jártam a Fehér-házba pár erdélyi fontos ember ügyeiben, de akkor már a Párt felsőbb vezetői közül nagyon sokan igen közreműködőek voltak. Sőt a saját négyszemközti nyilatkozataik szerint "belülről reformálták" (sic!) a rendszert.

stoppos76 2016.10.24. 09:21:30

@kisa: "100-151 évenként meg felhorgadunk, leverődünk, morgunk és elfogadjuk."

Spec ha most végre felhorgadnánk, nem nagyon lenne aki leverjen.

kisa 2016.10.24. 09:26:06

@fortin2: Igen, Mádl jó példa, de vehetnénk akár magát Antallt, Copypálról nem is beszélve, és még sokan mások... Gyakorlatilag mindenki, aki elmúlt 50, valamilyen módon kiszolgálója (pl Tasnádi)/haszonélvezője (pl Orbán)/eltűrője (pl én) volt a rendszernek.
Ezért is tartom a komcsizást tök értelmetlennek és értelmezhetetlennek. Főleg mivel nálunk anno az ún. kommunizmus is amolyan magyarosch módon zajlott (szerencsére), sőt, én anno tanultam olyat, hogy tudományos szocializmus - tahát a 80-as években kommunizmusról szó se volt, de lehet, hogy már a 70-es években se. Mindig szocializmusról beszéltek.

kisa 2016.10.24. 09:44:26

@stoppos76: hát ez az, ezért írtam, hogy lényegesen könnyebb lenne most lázadni. De még nem időszerű, ezek szerint, még hiányzik pár csepp a pohárból, bár nem tudom, mi kell még ahhoz, hogy kicsorduljon. Szerintem ez az ország most éppen azt is békésen lenyelné, ha orbán karácsonykor megkoronázná magát a Duna jegén. 2 millióan boldogok lennének, páran nyígnának, hogy demokrácia így meg úgy, törökgáborelemez egyrészt másrészt megmagyarázná, hogy ez miért jónemjó, bayerzsóti kurvaanyázná a nyígókat, a mandiner elitikusan megmagyárázná, hogy dehát anglia, meg svédország, belgium, dánia - igazán ideje volt már csatlakoznunk a fejlett nyugati királyságokhoz, akik tulajdonképpen egy igazi, vezérkirályra vágynak, mert fejükre nőttek a libsibolsik.
a többség meg nagyívben szarná le, amíg be van nekik ígérve az évi egy ingyen kisvonatozással összekötött királynézés a királyi páholyban felcsúton a bajnokság döntőjén. (aminek persze egyik résztvevője a felcsút. mindig)

nerángass 2016.10.24. 09:56:34

A románok döntő többségének nem volt különösebb baja Ceusescuval. Az önérzetesebb románok a szivükbe zárták az 1963 ban a KGST – belüli különutas politikája és Csehszlovákia 1968 –as lerohanásából való kimaradásért. Mindkettőt népszerüségi tőkévé tudta tenni harsány propagandával, Románia „függetlenségéért vívott harcként” eladva. ( az a benyomásom néha, hogy egyesek kútfőként használják a román néplélek tanulmányozásában elért korai sikereiért ). A helyzet persze gyökeresen rosszabb lett a 70 es évek vége felé.
Mindazonáltal, íme a köztünk élő múlt, avagy hogyan emlékeznek valakik „csak a szépre”.
ceausescunicolae.wordpress.com/ , avagy Nicolae Ceausescu „hivatalos” weboldala.

Innen tudjuk meg, hogy az emberek biztonságban éltek, munkájuk, lakásuk, kiszámitható jövőjük volt ( „helyem volt, determinált” mondja gúnyosan a kőltő ) . A forradalom államcsíny volt ( szerintem is ), Ceusescu korát fiatal celebek méltatják, akiknek fogalmuk sincs – mert nem lehet - arról milyen is volt valójában az a fullasztó diktatúra.

aronsatie 2016.10.24. 10:12:08

Ez nem igazság. A Bors Máté kitűnő sorozat volt, talán a legjobb az összes közt. Nem kell ahhoz kollaboránsnak lenni, hogy az ember élvezze.

velőtanya 2016.10.24. 10:36:04

@aronsatie: Hát 10 évesen még én is így gondoltam, de belenéztél te a Bors Mátéba felnőtt fejjel is?:)

nerángass 2016.10.24. 11:01:59

@nerángass: " El sem tudták képzelni, hogy mi saját meggyőződésünkből jöttünk ide tüntetni az Orbán-rendszer ellen." Hát ez az. A nép apa komplexuma

aronsatie 2016.10.24. 11:24:57

@velőtanya: De még mennyire. A vége felé már elég erőltetett és vonalas volt, de hát aztán? Akkor is a legjobb magyar tévésorozat, és még az is kiderül belőle, hogy Antal Imre színésznek is bevált, nem akárhogy.

2016.10.24. 11:30:04

@Érvsebész: a polgároknak ez a dolga. tank nem áll mindenkinek a kertjében (senkinek). Te sem mész molotov koktélokat dobálni a tegnapi "ünnepségen".
Apámnak annyi lehetősége volt a hetvenes nyolcvanas években hogy megtagadja hogy a pátba belépjen, ezért ő parkoló pályára került. Ellenben hozta haza demszky szamizdatjait és azt olvasgattuk kamaszként.
Ennyit tehetett és ezt meg megtette.
Te mit teszel manapság ?

kocog 2016.10.24. 11:33:59

@ATCG:
> az Alkotmány utca- Kiskörút sarkán lévő presszóban-sörözőben üldögéltünk.

Ott egész biztosan nem üldögéltetek.
Az Alkotmàny utcànak és a kiskörutnak ugyanis nincsen sarka.

Ez a pontatlansàg rontja a hozzàszolàsod élvezeti értékét.

aronsatie 2016.10.24. 11:56:59

@jotunder: De, valamilyen szinten kollaboráltunk a Kádár-rendszerrel, és ezen keresztül az idegen hatalommal. Nem is volt olyan nehéz, talán gyávaságból, de inkább a megelőző, jóval gyilkosabb rezsimek miatt.

Mozigépész 2016.10.24. 12:00:24

@közösperonos átszállás:
Kicsit off, de azért nem nagyon.
Én arra is szívesen látnék statisztikákat, hogy a nyolcvanas évektől mostanáig hogyan fejlődtek ezek a területek, Magyarországgal összehasonlítva.
Gyanítom, nőtt a lemaradásunk a kádári korszak óta…

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2016.10.24. 12:10:11

@kocog: a bajcsy és az alkotmány utca sarkán fordult be a tömeg, több ezer ember. elég nehéz lehetett volna nem észrevenni a dolgot. én is szoktam úgy gondolni, hogy a kiskörút belefolyik a nagykörútba, noha tudom, hogy hivatalosan a bajcsy már a vilmos császár út.

ijontichy 2016.10.24. 12:39:57

@velőtanya: "Hát 10 évesen még én is így gondoltam..." és ez a lényeg. Bors Mátét examinálni utólag, ugyan minek. Élvezted ott és akkor? Akkor learattad, amit kell, a többi bölcsész szócsépélés.
@aronsatie: Én bizony kollaboráns voltam. Volt úttörőnyakkendőm ;-). De nem voltam kisz-tag. És nem ám azért, mert hűűűű... hanem MERT_NEM_VOLT_HOZZÁ_KEDVEM! Csak így egyszerűen. És bakker majd a rendszerváltásig meg voltam róla győződve, hogy ez természetes. Pedig párttitkár volt az ofőm (lehet, hogy ezért tűnt annak).

No mindegy. A rendszerváltáskor közvetítette a tévé (akkor még néztem), a Rádiónál tartott megemlékezést. '56 túlélő "hősei" (vagy lehet, hogy nem is ők?) letakarták a rádió védelmében elesettek emléktábláit. Rossz érzésem támadt ezt látva. 3x év után ez nem volt valami biztató kezdet. Piti. nagyon piti. Hiányzik belőle minden emberi nagyság. "Hullarablók leszünk, a legpocsékabb nemzet..." :-(

kerekes pereces 2016.10.24. 12:40:39

Nem ez az igazi ötvenhatos hazugság. Hanem az, hogy minden nagymagyarkodó számára Nagy Imre a példakép, a nagy hős, és aki Nagy Imrét támadja, az bizony a Magyarokat támadja.

Pedig Nagy Imre is egy faszfej kommunista volt. Csak éppen Kádár kivégeztette. Ezzel mártír lett, és sokan egész karriereket építettek arra, hogy ők Nagy Imre mellett vannak (azaz Kádár ellen). És aki Kádár ellen van, az csak igaz hithű magyar ember lehet. Lófaszt.

A rendszerváltás után hirtelen sok lett az olyan 56-osból, aki Nagy Imre mellett állt. Na, ők is kommunisták voltak ám, helló! De nem, ők akkor hirtelen nemzetmentő magyarok lettek.

És ez a fajta tudathasadás mérgezi a társadalmat. Mert szerintük aki Nagy Imre mellett áll, az Kádár ellen van, és aki Kádár ellen van, az igazi nemzeti magyar. Lófaszt.

aronsatie 2016.10.24. 13:05:27

@ijontichy: Én még kollaboránsabb voltam, mert kisz-tag is voltam a gimnáziumban.

kisa 2016.10.24. 13:39:34

@aronsatie: Szerintem egyetemre a kisz-tagságon keresztül vezetett az út. Legalábbis én úgy emlékszem, hogy a kisz-től is kellett ajánlás a felvételi lap mellé. Illetve biztos, hogy kellett, mert engem csak másodikra vettek föl, egy évet kép.nélküliként dolgoztam, és direkt azért léptem be a helyi kisz-be, hogy a második felvételimre is legyen papírom tőlük. Még valami egyenszöveg-féle is volt a közösségi szellemről meg hasonlókról.

Mozigépész 2016.10.24. 14:07:35

@kisa:
Én gimnázium negyedik osztályában ki akartam lépni a KISZ-ből egy igazságtalanság miatt. Az osztályfőnököm azt javasolta, maradjak, mert így nagyobb eséllyel jutok be az egyetemre. Miután nem volt különösebb jelentősége, hát maradtam. Egyébként valószínűleg anélkül is felvettek volna…

közösperonos átszállás 2016.10.24. 14:18:11

@snakekiller23: "Amit Kina veghezvitt az elmult kb. ket evtizedben az minden visszassagaval es feloldalausagaval egyutt verfagyaszto. Brutalisan nagy tomeget emeltek harmadik vilagbeli nyomor szintjerol a tisztes kozeposztalybeli letbe. "

Igen, és ugyanezt csinálta Kádár 30 év alatt (csak kisebb társadalmi különbségekkel), meg még elég sokan a XX. században (az első világháború előtt-alatti orosz életszínvonalat sem kell bemutatni, gondolom). Kb. a következőről van szó (szerintem, laikus szerint) : kell egy nagy belső piac (50-100m+), tartsuk zárva; legyen jó munkakultúra, olyan népekkel, akik hajlandóak robotolni azért, hogy egy generációval később majd jó legyen; kezdetben legyen rohadt nagy a lemaradásunk az élvonaltól.

Az utolsó azért fontos, mert arra, hogy ezt hogyan kell nagyon csökkenteni, elég jó receptek vannak; a diktatúra-szerűség meg azért jön kapóra, mert úgy tudjuk zárva tartani a belső piacot (első pont), és nem baj, ha nem vagyunk kreatívak, hiszen elsősorban úgyis csak másolni akarunk jórészt köztudott dolgokat. Egy generáció (20-30 év) feláldozza magát és kurva jók leszünk. Ezt megcsinálta Japán, Korea, Tajvan, you name it.

A dolog korlátja, amiről az imént is beszéltem, hogy ha már kb. az élvonalban vagyunk, akkor onnantól más stratégia kell. Egyrészt az emberek egy idő után szeretnék élvezni a munka gyümölcsét (kurva olcsón meg tudnék élni olyan színvonalon, mint dédapám, csak hát ugye), másrészt mikor új dolgokat kell kitalálni, sőt mikor azt szeretnénk elvárni másoktól, hogy új dolgokat találjanak ki, akkor ott a "lesz majd kenyér/rizs az asztalon" nem lesz elég. A diktatúra-szerűségekkel pont az a gond, hogy az emberben hajlamosak "a faszé' dolgozzak, gondolkozzak, kockáztassak, ha aztán jön Mészáros Lőrinc" jellegű gondolatok felbuzogni.

közösperonos átszállás 2016.10.24. 14:19:33

@snakekiller23: Amúgy gondolom, arról is hallottál már, hogy a kínai fejlődés több vonalon is eléggé vakvágányon mozog (olvastam olyat is, hogy a környezetszennyezés rejtett költségei kinullázzák a mostani GDP-növekedést, ami nekem is erős túlzásnak tűnik, de hogy ezek mind 0-ként vannak könyvelve, az ziher).

kerekes pereces 2016.10.24. 14:45:22

@snakekiller23:

Amúgy a XX. században a szocializmus volt a világ legnagyobb modernizációs kísérlete, 1-2 évtized alatt akartak évszázados lemaradásokat behozni - de csak az infrastruktúra szintjén. A társadalmi-gazdasági struktúra viszont jelentősen romlott, Magyarország épp ennek issza meg a levét.

Kínában is az infrastruktúrát próbálják meg a semmiből ultramodernné tenni már 40 éve, azonban mivel a fejlődésük nem organikus, hanem erősen irányított, ezért nem a valódi szükségleteket elégítik ki. Hatalmas a pazarlás (lásd az üresen álló betonvárosokat, ahol senki nem lakik), mert nem szükségleteket elégítenek ki, hanem terveket hajtanak végre. Akkor is, ha a terv nem életszerű. És persze mindezt úgy teszik, hogy a felszín ultramodern, a háttér meg nem az: Kína a legkörnyezetszennyezőbb állam. Menj el Pekingbe, és meglátod, hogy nem látod az égboltot sokszor. Szóval az erőltetett fejlődésnek hatalmas ára van, amit mi mindannyian meg fogunk szívni, akkor amikor megáll hirtelen a kínai 'csoda'.

ijontichy 2016.10.24. 15:28:49

@kisa: Ez akkor volt igaz, ha valami, önmagát a vörösnél is vörösebbre festő szeméttel hozott össze a sorsod (de a '70-es évek vége felé már nem volt jellemző). Az emberi lényegét! tekintve, ilyen szarháziakkal most a Fidesz házatáján találkozhatsz - nem véletlenül. Úgy tűnik ez a fajta soká fog kipusztulni (ha egyáltalán).

christvhu 2016.10.24. 16:00:44

@kerekes pereces: Alapvetően egyetértek veled, és csak halkan - kicsit magamnak is - jegyzem meg, hogy kb. 20 éve várjuk/várják, hogy majd megtorpan a kínai csoda.
Nem akar megtorpanni az istennek sem. És épp most írták alá a klímaegyezményt, mert nem hülyék és tervezik a jövőt. Amiben szó sincs a császárság rekonstrukciójáról.

Kuviklacz · szemelyesadatok.blog.hu 2016.10.24. 16:02:17

@közösperonos átszállás: kínai szomszédaink szerint a nagyvárosok a légszennyezés miatt élhetetlenek/életveszélyesek.

Kuviklacz · szemelyesadatok.blog.hu 2016.10.24. 16:05:05

@christvhu: A világ nem egydimenziós. A kínai növekedés lassul. Ugyanakkor próbálnak modernizálódni technológiában, rengeteg területen felvásárolnak a világban. A nagy kérdés az, mi lesz, ahogy @közösperonos átszállás: írja, amikor mejd elkezd minden kínai vásárolni. Lehet, hogy megroppan a fejlődésük, de lehet, hogy ez rántja ki a világot a recessszióból. Minden lehetséges.

felhő21 2016.10.24. 16:12:17

@fortin2: ezeket nem tudtam Mádlról. Akkor az ő korábbi "helyzete" sem kétséges számomra - sok vitatkozás után, ilyen esetekről több magas beosztású rendőr és elháritó már meggyőzőtt. / és még súlyosabb, hogy a fideszfijuk mennyire pártolják.

christvhu 2016.10.24. 16:15:13

@Kuviklacz: Egyetértek, csak nem akartam most tanulmányt írni a kínai növekedés teljes többdimenziós értelmezése tárgyában. Még engem sem szórakoztatott volna, hát még azt, aki olvasná.
Meg nem is értek hozzá))

christvhu 2016.10.24. 16:17:49

@Kuviklacz: Egyébként már elkezdtek vásárolni, inkább az a problémájuk, hogy jelenleg még a kínai vásárlóerő a kívánatosnál nagyobb mértékben jelenik meg külföldi piacokon.

kisa 2016.10.24. 18:04:57

@ijontichy: 79-ben és 80-ban a felvételi bizottságban elég valósan ott ült az egyetemi kisz-titkár vagy valami kiszes hajjakend. Tőlem konkrétan megkérdezték - miután kiderült, hogy eltöltöttem némi időt az NDK-ban -, hogy szerintem hol jobb a mozgalmi élet, itt vagy ott.

RontoPal 2016.10.24. 18:26:31

@kisa: Ez azért egyetemtől is függött. Ahová én mentem, ott például kevéssé számított, ott volt a pártos/kiszes ember, de nem nagyon volt döntő szava. Én, mint később megtudtam, azért kerültem be, mert a felvételizők között a második legjobbat írtam az egyik tárgyból az évfolyamon. Később pedig kifejezetten mozgalmi vonalról akartak megfúrni egy dologban, de lepattantak. Szóval gyenge volt az ideológiai ráhatás.

kerekes pereces 2016.10.24. 18:35:54

@christvhu: Kína hatalmas, és van honnan növekednie. Még mindig van hova növekednie. Kínában még mindig nyugati szemmel nézve alacsony az életszínvonal átlagosan - persze van ultramodern mágnesvasút meg űrállomás - de közben többszázmillió ember él vállalhatatlan körülmények között. Ha elkezd nagyon durván jólétben élni a nép, és akár elkezdene utazni, és látni azt, hogy a Kínai Nagy Tűzfalon kívül is van élet. Amikor kialakul egy olyan középosztály, ami nem a pártnak köszönheti a vagyonát, akkor lesz nagy (nagyon nagy) kínai átalakulás - a Kínai Kommunista Párt vége.
Hogy egy másik számot mondjak: Kína gazdasága egy kicsivel nagyobb, mint az USA-é összességében. Miközben 5x annyi ember él Kínában, mint Amerikában. A magyar egy főre jutó GDP majdnem kétszer akkora, mint a kínai.
Van még hova növekedniük. Az egy dolog, hogy közben tönkreteszik a környezetüket. A nyugati életszínvonalat elvinni másfélmilliárd embernek 40 év alatt - ez nagyon nagy feladat és hatalmas szennyezéssel jár.

Hölderlin ist ihnen unbekannt? 2016.10.24. 18:53:01

@ijontichy:

Ezen én is önfeledten szórakoztam. :)

Hölderlin ist ihnen unbekannt? 2016.10.24. 18:54:59

@Hölderlin ist ihnen unbekannt?:

Egyébként minden bárdolatlansága mellett ez az írás szerintem elég jól megragadja a Kedves Vezető környezetének és szocializációjának lényegét: kapcsolat.hu/blog/pupublogja/8778-hogyan-keszul-despota

HaKohen 2016.10.24. 19:04:26

.
@kerekes pereces:

El vagy maradva egy brosúrával. (Ha nem ismered ezzel a poénnal rendelkező viccet, fordulj ük- vagy szépapádhoz.)

Láttál az idei 56-os propagandában akár egyetlen Nagy Imre-képet vagy idézetet vagy hivatkozást is? Na ugye!

Nézd meg a múlt heti hvg címlapját, ha ráérsz.

Oviéknak Nagy Imre a legkínosabb 56-os szereplő. Na meg a kivégzettek is. A villamosmegállók plakátjain kizárólag fegyveres harcosok vannak egy kivétellel: ez Mindszenty. Ő 56 arca. Ne má'...
.

HaKohen 2016.10.24. 19:09:57

.
@kerekes pereces:

Kínával kapcsolatban - bár nincs elég ismeretem - valszeg igazad van a legtöbben.

De hogy "csak az infrastruktúra"?

Ugyan mutass már nálunk laptopot, hightech kütyüt, alsógatyát, háztartási gépet, szintetizátort, zoknit, német fogyasztási cikkeket stb. stb., amelyet nem Kínában gyártottak. (Jó, ez túlzás, de a többségét ott.) Szóval, nem csak infrastruktúra.
.

HaKohen 2016.10.24. 19:12:34

.
@AussieBloke:

70-es évek?

Eltájoltad magadat vagy 1000 évvel.
.

HaKohen 2016.10.24. 19:16:47

.
@ijontichy:

Mér pont ez nem lenne piti? Minden piti. A Kétfarkúak A/4-es plakátocskáinak leszaggatása is. És még sok minden.

Mondják - nem láttam, de akár igaz is lehet -, hogy Spanyolországban a temetőben együtt vannak eltemetve a köztársaságiai és a francoisták polgárháborús halottai. Szimbolikus, de fontos. Ja, és nem piti.
.

zizego 2016.10.24. 19:44:58

@fortin2:
Bocsánat neked írtam a zizego 2016.10.24. 07:13:11 kommentet, csak elbénáztam még túl reggel volt.

ijontichy 2016.10.24. 19:50:31

@kisa: '81-ben a tököm se tudja, hogy ott ült-e bármilyen apparatcsik. Szakmai (azaz mat/fiz) kérdéseken kívül max. az merült fel, hogy az elnök megjegyezte, hogy rájött, miért hordok szemüveget? Hát, hogy ne lógjon a szemembe a hajam. Mondtam neki, hogy erre még nem is gondoltam, de most, hogy így mondja, lehet, hogy már 7 évesen tudtam, hogy később milyen hajdivatra szavazok, oszt gyorsan rövidlátó lettem. Elvégre mindig jó volt az intuíciós készségem. Szóval jól elhumorizáltunk. Ezért írtam, hogy ha kifogtál egy istenverte vonalas, kisebbrendűségi komplexusokkal terhelt, megfelelési kényszeres fideszest (aka. mszmp-s :-) ) az pech. Az a Mo. inkább a tények figyelembe vételével összekacsintó volt. A mostani viszont beteg.

@HaKohen: Na jah. A gond ezzel az egésszel az, hogy amikor ennek vége lesz (mert vége lesz), az egy csomó újabb indulattal terheli majd a társadalmat. Hogy mást ne mondjak, a szégyenérzet is szülhet agressziót (ami nem is oly ritka kishazánkban). " Bocs, hülye voltam." - ugyan már ilyet nehezen tudok elképzelni :-/.
Más: mindig hiányoltam az egészséges önbecsülést. Például, hogy a még élő '56-osok miért nem rugdalták le a pódiumról már annakidején ('90), az ő hátukon felmászni szándékozó újsütetű politikusokat. Talán nem lett volna tegnap Orbán-röfögőkoncert kivetítőkkel, csak egyszerűbb és tán egészségesebb megemlékezések :-/. (Tudom, menthetetlenül nájf vagyok :-) )

barsled 2016.10.24. 20:09:24

@jotunder ,poszt:
"1956-ot (ami úgy kezdődött, hogy Nagy Imre behívta az orosz csapatokat rendet csinálni,"
Mi kezdődött hogy? Mikor hívta Nagy Imre az orosz csapatokat hova? Milyen minőségben?

kisa 2016.10.24. 20:24:09

@ijontichy: Hát, ezek szerint én kifogtam. Oké, én bölcsésznek mentem, úgyhogy meg is érdemeltem, úgy kell nekem. :-)
De ez a mostani ország tényleg beteg. _valaki_valamikor_ kiengedte a szellemet a palackból, és azt hiszem, most már nagyon nehéz lesz visszaszuszakolni, ha egyáűltalán lehetséges komolyabb konfrontáció nélkül. Ahogy azt lentebb írod is. Megint a nyakunkba - helyesebben a gyerekeink nyakába - zúdul egy rakás indulat, kibeszélnivaló, ami persze valszeg nem lesz kibeszélve, csak elsunnyogva, mint általában, és újra meg újra megteremtjük a mi kis rendszerváltozásainkhoz a muníciót.

ronaine 2016.10.24. 21:23:24

@jotunder: A Fotó Háber forgatókönyvét Radványi Dezső, az ÁVH egykori ipari szabotázs-elhárító szakembere írta, aki a hatvanas évektől a nyolcvanas évek végéig a Magyar Televízióban a dokumentumfilmek atyaúristene volt. Ez még hozzátartozik a történet bonyolultságához, nem is beszélve arról, hogy ez a remek krimi valójában egy belügyi erőfitogtató oktatófilm.
Amit Veneszről írsz, az lényegét tekintve helytálló. A szakácskönyvei azonban szerintem viszonylag normális szakácskönyvek, és még az Egységes vendéglátóipari receptkönyv sem olyan, mint egy államvédelmi útmutató. Viszont nagyon valószínű, hogy ő maga nem nagyon főzött munkásoknak.

kerekes pereces 2016.10.25. 03:59:51

@HaKohen: A gyártóüzem az csak infrastruktúra. Méghozzá csak termelés, ipar. Azzal nem jár együtt a tőkepiac, a pénzpiac, a szolgáltatási szektor vagy éppen mondjuk a nagy társadalmi rendszerek (pl. egészségbiztosítás, nyugdíjbiztosítás) modernizálása. Pedig ebben látszik meg ám a fejlődés. Mutass sok olyan kínait, akinek mondjuk önkéntes nyugdíjpénztárban van nyugdíjelőtakarékossága, vagy éppen hosszú lejáratú életbiztosítás-befektetésben a vagyona.

AKIsTUDATLAN 2016.10.25. 06:05:28

Kedves Jótündér!
Engem nagyon idegesít, a tulajdonnevek előtti a, az névelő használata.
AZ Orbán-ozások.

Én a Kádár rendszerben voltam ifjú és nagyon hétköznapi ember. Akkoriban egyáltalán nem érdekelt a politika, és nagyon sok mindent nem is tudtam, nem is hallottam róla. Nem volt net, nem voltak blogok, Népszabit nem olvastam.
Ellenben az élet egész elviselhető volt, és boldogok voltunk az iskolákban, az úttörő táborokban(is). Szegény téesz paraszt szülők gyermekeként simán bejutottam főiskolára, szinte ingyen tanulhattam, és mondhatom, hogy színvonalas volt még akkortájt egy főiskola, és nem a ketteskék, hármaskák iskolája volt.
Nyaranta, szintén majdnem ingyen eljuthattunk a Balatonhoz, vagy Csehszlovákiába(testvéri szövetség a szakszervezetek között, csereüdülés).
Nyugi volt. Nem tudtunk Szipák Árpikról, Zacskós Helikopter Tónikról. Valahogy nem kellett félni mindentől.
Teljesen felesleges lenne tovább részletezni, hogy milyen volt akkortájt a hétköznapi élet. Még annyit, hogy az illyések megalkuvása is sokkal inkább érthető innen a mélyből.
Tudok a rendszerről mindent utólag, mert mostanra kiokosítottak, de mégis, miért érzem azt, hogy sokkal jobb volt mint a mostani élet.

Talán azért, mert mostanra elmúltam hatvan is?

kisa 2016.10.25. 08:37:52

@AKIsTUDATLAN: Igen, nyilván ez is bejátszik, hiszen az ember mindig szívesen emlékszik az ifjúságára. Továbbá a megszépítő távolság, ugye.
Ami viszont valóban tény, hogy a kádár-rendszerben létbiztonság volt. Nem kellett attól félni, hogy máról holnapra elvész az állásod, utcára kerülsz, elveszik a házad. Nagyjából lehetett tervezni a jövőt, mert nem változtak évente a jogszabályok, az infláció elhanyagolható volt, én tudtam, hogy 3 évenként x összegű fizetésemelést fogok kapni és hasonlók.
hogy ennek mi volt az ára, azt persze inkább ne firtassuk, de összességében jó volt nem félni a holnaptól.

HaKohen 2016.10.25. 09:42:17

.
@jotunder: @közösperonos átszállás:

Bizony hogy az a Venesz-féle szakácskönyv, ami oktatásra is szolgált, de bárki megvehette (én is), nem államvédelmi kézikönyv.

Sok ételt főztem belőle évtizedeken át. Nem láthatta előre a mai sznob fúziós konyhákat, de a kor színvonalán nagyon jó és a nemzetközi (francia) konyhának megfelelő recepteket tartalmazott.

Tournedos á la Rossini és társai mint államvédelmi kézikönyv - anyám, borogass!.
.

Mozigépész 2016.10.25. 10:09:05

@HaKohen:
Az elesettek völgye (Valle de los Caídos), Madrid közelében. Szépséghibája, hogy Franco eredetileg egy falangista vezér halálára építtette az emlékművet, jórészt politikai foglyokkal. Ezzel együtt sokáig tényleg a megbocsátás és a nemzeti összefogás jelképe volt. Most, úgy tudom, ismét nagy viták vannak körülötte.

Kuviklacz · szemelyesadatok.blog.hu 2016.10.25. 11:35:51

@christvhu: És ez lehet, hogy így is marad (mi a kívánatos? Ma Kína jelentős külkereskedelmi többlettel küzd - pont erre gondoltam, amikor azt mondtam hogy egyik forgatókönyv, hogy enek megszűnése fellendíti a világgazdaságot, a másik meg, hogy ugyanez finansszírozhatatlanná teszi).

Kuviklacz · szemelyesadatok.blog.hu 2016.10.25. 11:36:30

@christvhu: Persze én is csak következtetek a nyilvánosan hozzáférhető információkból, nem végeztem részletes elemzést a statisztikákól.

labrys 2016.10.25. 13:55:26

@ijontichy: „Például, hogy a még élő '56-osok miért nem rugdalták le a pódiumról már annakidején ('90), az ő hátukon felmászni szándékozó újsütetű politikusokat.”

Azért, mert

1) senki sem gondolta, hogy az általános & örömittas hazaffiaskodással egybekötött szocilizmus-átkonvertálásban épp _ebből_ az ifjú diákvezérből lesz majd fasisztoid Vezénylő Tábornok (= a franc sem ismerte, így 1993. előtt a széles közönség számára nem válhatott egyértelművé elragadó tehetsége & spermai személyiségstruktúrája);

2) mert rendes magyar szokás szerint azok közül a bizonyos élő ’56-osok közül is jó páran utálták egymást, mint a kukoricás gölődint;

3) mert azok között a bizonyos élő ’56-osok között olyan személyek is akadtak, mint például az a rohadt gazember /áthúzva/ orbáni jellemű Pongrátz Gergely.

(Aki már ’56-ban azzal vált hírhedtté, hogy a harcok szünetében megpuccsolta a Corvin-közi ellenállók igazi/első rendes parancsnokát, Iván Kovács Lászlót. Róluk kettejükről annyit érdemes még tudni, hogy Iván Kovács koordinálta a harcok első, győztes szakaszát; hogy ő volt az, aki személyesen védte meg a [hadi]foglyokat attól, hogy egyes „forradalmárok” meglincseljék őket; hogy a többpártrendszerért és hasonlókért küzdött – és persze hogy annak rendje-módja szerint utóbb ki is végezték.
Pongrátz Gergely ellenben arról ismeretes, hogy mindig is egy tipikus gyökér volt, aki hatalmi harcokban & hátbadöfésekben érezte igazán jól magát [a valódi harcok komorra fordultával simán lelécelt pl. a Corvin-közből is] – és persze annak rendje-módja szerint utóbb ő is Nyugatra emigrált*, ahol is csodálatos sertéstelep-vezetői és biztosítási ügynöki karrierje mellett a Magyar Szabadságharcos Szövetségben folytatta hivatásos forradalmári tündöklését egészen a rendszerváltásig, amikor is hazajött**, és affélékkel kezdett foglalkozni, mint például a Jobbik megalapítása.

----------

* migráncs! migráncs!

** de nem a Nagy Imre-féle temetésre, mivel „az öt kommunistát el tudják temetni nélkülem is”

ijontichy 2016.10.25. 14:02:07

@Mozigépész: Asszem Karinthynek köszönhetjük az ominózus aranyköpést (ti: A házasság szövetség férfi és nő között, olyan problémák megoldására, amik különben nem léteznének. ) Úgy tűnik, hogy a társadalmak is szeretnek kitermelni pár ingyenélni vágyót, akik problémává váló "problémákat" szeretnek generálni (akár meglévő sebek feltépésével). Az már a társadalom fejlettségén múlik, mennyire képes kissé értetlenkedő tekintettel lenézni az ilyen okvetetlenkedőkre és megkérdezni: "Hülye-e vagy?". Nos a magyar társadalom 1998-ban perecelt egyet és azóta képtelen abszolválni e vizsgát (miközben a pótvizsgadíj egyre magasabb).

@kisa: A gyerekkoromat semmi pénzért nem cserélném el (és nem azért, mert apuhoz-anyuhoz dőlt a lé). Az "agyilag legjobb éveimet" (~18-30) viszont jobb lett volna nyugaton leélni.

@Kuviklacz: Szvsz. Kína a most megkeresett zseton jelentős részét fogja 1-2 évtizeden belül arra költeni, hogy helyreállítsa a "sok kici sárga" rommá szennyezett élőhelyét. Hogy ennek milyen hatása lesz a világgazdaságra, arról fogalmam sincs ;-)

Tamáspatrik 2016.10.25. 21:34:06

Kádár Jánost nyugodtan hasonlíthatjuk Bethlen Gábor erdélyi fejedelemhez, vagy Bocskaihoz.
Bethlen és Bocskai is életük első felében számos disznóságot csináltak, számos ember vére tapadt a kezükhöz. (Kádáréhoz nem csak Nagy Imréé, hanem valamennyire Rajk Lászlóé is, bár ez nem közismert, de Rákosihoz hasonló nyomást gyakorolt a bírósághoz.)
Ugyanezen emberek Bethlen, Bocskai és Kádár helytartóként virágzó gazdasági és társadalmi életet biztosítottak 90ezer négyzetkilométeren. Persze kérdéses, hogy összemérhetőek-e több száz év távlatában élt emberek, mialatt a társadalom kultúrája is sokat változott.

Kádár ellen a legsúlyosabb érv a szememben, hogy túl sokáig volt hatalmon, a 70-es évek végétől már egyre inkább sodródott az árral. Pangás, mint Brezsnyev elvtárs idejében, nálunk is. Igazából csak a 70-es évek elejéig tart csak az ő sikertörténete, hagyta a reformokat egy ideig működni, ezt le kell ismerni.

Tamáspatrik 2016.10.25. 21:37:19

@AussieBloke: Ja, a kölcsönös korrupció rendszere volt. A melósok lazsáltak és szétlopták a gyárat, a tanácselnök házát ingyen építették...

Baluvanis 2016.10.26. 09:44:27

Akkor Kádár tehetséges volt mint Orbán? Persze a két rendszer között ennél jóval több a párhuzam...

Secnir 2016.10.26. 15:24:16

@jotunder:
szia
csak nekem nincs vége a mondatnak, vagy másnak sem?
"azt a két hetet, arra használja ez az ország, hogy elfelejtse a következő ezerötszázat,"

Secnir 2016.10.27. 08:19:57

@jotunder:
nálam az utolsó bekezdés ennyi:

1956-ot (ami úgy kezdődött, hogy Nagy Imre behívta az orosz csapatokat rendet csinálni, aztán Kádár János méltatta a "Rákosi-klikk ellen" fellázadt munkásosztályt), azt a két hetet, arra használja ez az ország, hogy elfelejtse a következő ezerötszázat,

mintha hiányozna valami a végéről...

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2016.10.27. 10:10:30

@Secnir: leesett... lett volna még egy mondat, de nem tetszett és kihagytam. a vesszőt viszont elfelejtettem kicserélni pontra. .

Secnir 2016.10.27. 13:09:41

@jotunder:
na jó, ezt még elnézem ;)

barsled 2016.10.27. 20:13:18

@Secnir:
A vessző a pont helyett: na, az tényleg lényegtelen.

Ha már jotunder nem javította ki, (pedig kellett volna), kénytelen vagyok itt is leszögezni: 1956 (a forradalom, az a két hét) nem úgy kezdődött, hogy Nagy Imre behívta az oroszokat.
Nem. Nem hívta be. Amit mindenki tud: a forradalom október 23-án kezdődött, és akkor Nagy Imre nem volt olyan helyzetben, hogy bármilyen kormányzati ügyet is intézzen. Azt Gerő Ernő kérte a szovjetektől, hogy a vidéki csapataikat rendeljék Budapestre, Hruscsov formailag ragaszkodott az írásbeli magyar kezdeményezéshez, amit Nagy Imre megtagadott 27-én, és ezért antedatálva Hegedűs András tette meg.
Nagy Imre soha nem hívta be az oroszokat. (És ellenkezőjét még a Nagy tevékenységével nem szimpatizáló történészek sem állítják). Amikor miniszterelnök lett (24-én reggel, a pontos idő nem ismert, de biztosan hat óra után, a rádió nyolc után még jelölésről beszélt), a szovjetek már órákkal korábban Budapesten voltak, és folyamatosan vonultak be. Nagyról annyi mondható el, hogy a kitört forradalom után, a zűrzavarban, a helyzettel ismerkedve, egyezkedések közepette, miniszterelnöksége első két-három napján nem ellenezte a szovjet csapatok budapesti tartózkodását.
Ami semmilyen logika szerint nem ugyanaz, mint a kezdeményezés.

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2016.10.27. 21:27:48

@barsled: kiegészítésként beírtam a posztba azt, amit tudok. azért az egy nagyon erős understatement, hogy nagy imre nem ellenezte a szovjet csapatok jelenlétét, hiszen csapaterősítést kért ÉS azt is kérte, hogy szovjet csapatok vegyék körbe a kormányépületeket.

barsled 2016.10.27. 23:09:11

@jotunder: az igaz állításom understatement, ezzel szemben a hamis állításod benne maradt...
De - kérésemre :) - a posztot kiegészítetted...

Azzal most nem foglalkoznék bővebben, hogy ki tartotta be, és miként hajtották végre a statáriumot, hogy Nagy miként enyhítette a kijárási tilalmat, amelyet nem ő kezdeményezett, hogy kb. két napig volt héja, vagy fogadta meg a héják tanácsát, követeléseit, egy részüket, vagy addig sem stb.
Hogy az 56 hazugságáról szóló posztod utolsó, leglényegesebb bekezdését formailag is, tartalmilag is hamis állítással kezded, és 56 hazugságáról Nagy Imrével kapcsolatban mindössze ezt az egyet állítod.

Pedig az utolsó félmondat tényleg szép.

esernyősEvezős 2016.10.28. 09:01:52

Washingtonnak Magyarországgal semmi baja, a gond az Orbán-kormánnyal van – derült ki csütörtök este ismét az amerikai fővárosban, amikor a Magyarországgal foglalkozó legfontosabb amerikai döntéshozók és véleményformálók egy informális ünnepségen emlékeztek meg az 1956-os forradalom hatvanadik évfordulójáról. Az eseményt Charles Gati, a Johns Hopkins egyetem professzora, Thomas Melia, a külügyminisztérium egykori helyettes államtitkára és Simonyi András, hazánk egykori washingtoni nagykövete szervezte.
Az esemény erős diplomáciai jelzés Budapestnek. Az amerikai külügyminisztérium Magyarországgal foglalkozó munkatársai, akiknek hatása van az amerikai-magyar kapcsolatok alakítására, mind távol maradtak a washingtoni magyar nagykövetség által múlt héten megrendezett évfordulós fogadásról. Az amerikai külügyminisztérium még ez utóbbi esemény előtt kiszivárogtatta a Politico egyik külsős szerzőjének: Victoria Nuland külügyi államtitkár és ma már a külügy segélyezési hivatalában, a USAID-ben dolgozó Melia azért nem mennek el a követségi fogadásra, mert nem akarják, hogy ezt a magyar kormány úgy “adja el” később, hogy támogatják politikáját.
Szemerkényi Réka nagykövet meghívását tehát nem fogadta el Victoria Nuland, ám férjével, a neves kozervatív újságíró Robert Kagannal együtt elment a tegnapi eseményre, amelynek az volt a célja: ellensúlyozza a magyar kormány egyoldalú, a történelmet elferdítő 56-os megemlékezéseit. A szervezők szerint a magyar kormány úgy állítja be a forradalmat, mintha az Orbán Viktor populista, büszkén vállaltan illiberális, nyugat-ellenes kormányának előzménye lett volna. Charles Gati az eseményen elmondott beszédében hangsúlyozta: ez nem igaz, hiszen az 56-os forradalmárok a szovjet uralom ellen harcoltak, de egyben a politikai és gazdasági pluralizmusért is, és azért, hogy Magyarország (ismét) Európához tartozzon.
Az eseményen számtalan neves személyiség jelent meg: a legendás külpolitikai elemző Zbigniew Brzezinski, Pal Maleter Jr. (az ’56-os vértanú, Maléter Pál fia), Sushma Palmer (Mark Palmer egykori budapesti amerikai nagykövet özvegye), Hoyt Yee és Rob Berschinski helyettes külügyi államtitkár, Andre Goodfriend, a budapesti követség egykori ügyvivője, Jackson Diehl, a Washigton Post véleményrovatának helyettes szerkesztője és Carl Gershman, a demokráciák fejlődését támogató National Endowment for Democracy elnöke. Az eseményre eljött Povl Bang-Jensen fia és lánya is – ő volt az a dán diplomata, aki az ötvenes évek végén az ENSZ-ben az 56-os forradalom ügyét tárgyaló bizottság másodtitkára volt, és nem volt hajlandó elárulni a bizottság előtt tanúskodó több száz magyar kilétét, hogy otthon maradt családjukat védje. Az ENSZ a „magyar ügy” tárgyalását 1959. november 25-re tűzte ki, ezen a napon Bang-Jensent egy parkban holtan találták; halálát öngyilkosságnak minősítették. A 301-es parcellában fejfát állítottak emlékére.
Fotó: twitter.com/AndrasSimonyi/s...

labrabbit 2016.10.30. 13:29:10

@Baluvanis: Lehet, de van egy lényeges kulonbség. A Kádár rendszer biztonságot, vagy legalábbis a biztonság érzetét igyekezett megteremteni és fenntartani míg az orbáni manipuláció pont az ellenkezojét, mind intézkedéseivel mind propagandájával. Soha nem volt a KDK ennyire sebezheto az elmúlt 50 évben.

velőtanya 2016.10.30. 14:19:02

444.hu/2016/10/30/kosa-lajos-szerint-keptelenseg-hogy-a-kilatastalansag-miatt-mennek-a-magyarok-kulfoldre

A nekem (in private) fontos, 60 évnél fiatalabb magyar emberek legalább fele nem él már Magyarországon. A maradék fél legalább fele - reményeim szerint magamat is beleértve - egy év múlva már nem fog Magyarországon élni.
Kósa Lajos, a kurva anyádat.

velőtanya 2016.10.30. 14:20:43

@velőtanya: Másik poszthoz akartam, de tulajdonképpen bárhova lehetne.

Tehéntőgy 2016.11.03. 15:31:59

@esernyősEvezős: Ennyi maradt 56-ból mára? Hazug partizánmesék? És negyedszázada hülyít vele mindenkit, meg állami plecsniket kap érte, most meg már hivatalos történelemként vannak tálalva a marhaságai? Ez olyan tragikomikus.

velőtanya 2016.11.03. 16:00:58

@esernyősEvezős: Ez nagyjából el is dönti a kérdést: ha SM ezt írja, akkor most már biztosan kamu nemcsak a kép, hanem az egész Dózsa-legendárium.

Tehéntőgy 2016.11.03. 16:40:35

@velőtanya: Így utólag persze már nincs sportértéke, hogy mondom, de nekem is gyanús lett a dolog. A neve ismeretlen volt számomra, így mikor megláttam a Schmidt Maris-féle plakátok között, rákerestem, és pont úgy festett a netes interjúiban meg a wikipédia szócikk alapján, mint egy a történeteit minimum kiszínező, de inkább összevissza hazudozó tróger. Tömegsírba temetik, de túléli, és azért nem kapják el, mert azt hiszi a diktatúra rendőrsége, hogy halott? Ennek ellenére a saját nevén él? Végig a Kádár-korszakban? Hogy kapott okmányokat? Így végzi el a színművészetit, és lesz belőle foglalkoztatott színész? Igazából csak azért nem minősítettem magamban humbugak az egészet, mert hihetetlennek gondoltam, hogy bármennyire is béna történészeket meg lehet szopatni ekkora kamuval. Biztos voltam benne, hogy átul cettig leellenőrizhették a meséit, már a rendszerváltás után. Hát lófaszt :-)

seol 2016.11.03. 21:41:40

@Tehéntőgy:

A Schmidt Mária-szintű és -típusú """történészek""" bármit beszopnak (nincs jobb szó rá valóban). Kíváncsi vagyok, milyen keverés és mutyi lehet a háttérben, hogy ennyire undorítóan beleállt S.M. a -- nagyon ordas hazugságnak tűnő -- mocskolódásba. Persze lehet, hogy csak hozza rutinból, amit szükségesnek érez.

168ora.hu/legenda-oda-ki-van-valojaban-az-56-os-foton/

seol 2016.11.03. 21:43:01

@seol:

Ja, látom, volt már. :)

velőtanya 2016.11.04. 06:45:26

@esernyősEvezős:
Hát ezért kellett beszántani a lapot, és kiretusálni Pruckot 56-ból:)
1982-es Népszabadság-cikk, és van benne Orbán, meg a lelke. Szerintem valamelyik samesz nem tudta értelmezni a dolgot, és a biztonság kedvéért megindult az átkaroló hadművelet.

jotekony koc 2016.11.04. 07:33:03

@esernyősEvezős:
Szóval Dózsa László egy sátoros artistacsalád sarja, akik 52-ben kaptak házmesterlakást és pozíciót a rákosi féle néphatalomtól.
Az unokatestvére pedig intézetben nőtt föl, mint állami gondozott.
És most az a kérdés, hogy melyik lehetett ellenálló, vagy hogy melyik oldalon ?

nerángass 2016.11.04. 10:07:04

@esernyősEvezős: @velőtanya: @seol: @Tehéntőgy: A kérdéses fénykép ott van a LIFE magazine 1956 Nov 12 – I számában, a 36 oldalon, a következő szöveggel :
“On a man’s mission. Paul Pruck, 15, was one of the many teen-agers who fought in the rebellion. He is standing in a rubble-strewn Budapest street.”
Meg lehet nézni, kis google proficiency kell hozzá ( Google.books ).

nerángass 2016.11.04. 11:21:50

@nerángass:

iconicphotos.wordpress.com/2010/11/06/hungary-1956-john-sadovy/

A cikk végén kattints a „More photos here” – re

Bejön az 1956 Nov 12 LIFE 40. oldala. Page 40 –nél visszalapozol 36 ra

Ott a fiú képe, kabátja bal hajtókájában nagy biztostű.

nerángass 2016.11.05. 21:03:11

444.hu/2016/11/05/gond-van-egy-masik-legendas-56-os-fotoval-is

Schmidt Mária ismét mélyen a szemünkbe nézett. Azzal a szemével amelyiket az 56-os hogyismondjákokon tartja . Egyszerűen nem tud tévedni.

jotekony koc 2016.11.06. 19:19:25

@nerángass: A Terror Háza múzeumát ezzel a hitelességgel okulásul meglátogatta minden iskoláscsoport az utóbbi cirka 20 évben, úgyhogy a fiatalságunk ezen a smittmari féle ál ternatív történelmen nőtt föl.

Katalin Csiha 2016.11.12. 10:02:09

Ezt olvasom a Wikipédiában:
Nagy Imre október 23-án
"Este 9 óra tájékán a pártvezetés felkérését teljesítve, a Kossuth téren az Országház előtt rövid beszédet mondott, melyben szót emelt a párt irányításával megtalálandó politikai kibontakozás mellett. Beszéde után átment az Akadémia utcai MDP-központba, itt tájékoztatták, hogy fegyveres felkelés robbant ki, és a szovjet csapatokat behívták."
Nyilvánvalóan a szovjet vezetés döntött a katonai beavatkozásról, és az MDP KB csak formálisan hívta be őket. De ha lehet hinni a Wikipédiának, akkor ebben Nagy Imrének még nem volt szerepe.