Híres utolsó szavak

Ez nektek vicces?

nem felejtünk.jpg

 

 


 

Jobban teljesít...


Orbán Pinocchio thumb.jpg

FRISSÍTVE!

Itt az újabb történelmi csúcs

A központi költségvetés bruttó adóssága: 2010. május: 19.933,4 Mrd Ft; 2011. május: 21.116,5 Mrd Ft; 2012. május: 21.180,9 Mrd Ft; 2013. május: 21.765,4 Mrd Ft; 2014. október 24.736 Mrd Ft;2015. június 6. 24 847 Mrd F

 

Szűjjé má'!
tumblr_nzd85jlxqr1qd6fjmo1_1280.jpg

 



 

Te már bekövetted?

 

Vincent tumblr Falus.JPG

 


 

Vincenzúra

Troll Vincent.jpg

Figyelem! A Vincent szerzői — főszabályként — maguk moderálják a posztjaikra érkező hozzászólásokat. Panaszaitokkal vagy a mellékhatásokkal a poszt írójához forduljatok!

Köszönettel: Vincent Anomália

Címkék

abszurd (39) áder (5) adózás (11) alkotmány (45) alkotmánybíróság (10) államosítás (7) arcképcsarnok (14) ascher café (24) a létezés magyar minősége (6) bajnai (16) bank (7) bayer (23) bayerzsolt (14) békemenet (7) bkv (7) bloglossza (14) borzalmasvers (156) cigány (7) civilek (5) civil társadalom (8) demokrácia (24) deutsch tamás (6) devizahitelek (9) dogfüggő (10) egyház (10) ellenzék (7) erkölcs (17) érték (19) Érvsebész (11) eu (13) eu elnökség (8) felsőoktatás (15) fidesz (76) fideszdemokrácia (7) film (12) filozófia (13) foci (12) focijós (19) focikvíz (54) focitörténelem (94) fritztamás (6) gasztrowhat (9) gavallérjános (10) gazdaság (8) gengszterkrónikák (14) gyurcsány (27) hangfal (98) heti válasz (19) hétköznapi történetek (32) hétvége (44) hoax (5) hülyék nyelve (16) hülyeország (165) idézet (768) igazságszolgáltatás (6) imf (26) indulatposzt (11) interjú (7) járai (12) jobbik (17) jogállamiság (33) kampány (12) kampányszemle (9) katasztrófa (5) katonalászló (21) kdnp (9) kétharmad (16) költségvetés (21) könyvszemle (9) konzervatív (18) kormányváltás (22) kormányzás (42) kósa (8) kövér (11) kultúra (21) kumin (14) lánczi (5) lázár jános (12) levelező tagozat (12) lmp (8) longtail (10) magánnyugdíj (25) mandiner (15) március 15 (8) matematika (9) matolcsy (44) mdf (5) média (48) melegek (8) mesterházy (7) mnb (5) mosonyigyörgy (7) mszp (32) mta (5) napitahó (7) navracsics (14) nedudgi (15) nekrológ (11) nemigazország (5) nemzeti együttműködés (5) ner (11) nyugdíj (5) oktatás (12) önkormányzatok (6) orbán (46) orbanisztán (15) orbánizmus (101) orbánviktor (65) országgyűlés (6) pártállam (23) politika (14) polt (5) program (9) retró (22) retro (115) rettegünk vincent (14) rogán (9) sajtó (22) sajtószemle (6) schmitt (38) selmeczi (8) semjén (6) simicska (7) sólyom (7) spoof (19) stumpf (5) szász (6) századvég (7) szdsz (9) szijjártó (16) színház (35) szlovákia (5) szszp (5) tarlós (12) társadalom (50) törökgábor modul (8) történelem (5) tudjukkik (22) tudomány (17) tüntetés (17) ügyészség (9) választás (37) vb2010 (19) vendégposzt (68) videó (11) vincent (10) Vincent szülinap (6) voks10 (7) vörösiszap (16) zene (23) Címkefelhő

A konzervatív felsőoktatási stratégiáról (megjegyzésposzt)

2014.10.23. 20:38 | jotunder | 67 komment

 

         A napokban hozták nyilvánosságra a kormány első olvasatban már megtárgyalt felsőoktatási stratégiáját.

         A "bölcsész" szó kétszer szerepel az anyagban, és inkább negatív, mint semleges kontextusban, egyáltalán nincs szó arról, hogy az egyetemnek kultúrahordozó szerepe lenne, az universitas eszméjét is hiába kerestem a szövegben. Írnak a globalizációhoz való alkalmazkodásról, a gazdasági érdekekről beszélnek, a kultúráról nem. 

         Néhány érdekesség, ami rávilágít arra, hogy hol helyezkedik el a málnásban Palkovics államtitkár úr.

         Vállalják, hogy 2025-re bejuttatnak egy egyetemet a League of European Research Universities-be. A LERU-nak jelenleg 21 tagja van, ezek az egyetemek általában a világ száz legjobb egyetemébe tartoznak a különböző nemzetközi listákon. A közelükbe nem lehet kerülni. 

         Publikációs célkitűzés van. A felsőoktatásban keletkező idegennyelvű publikációk számát 10177-ről 13000-re kell növelni. Nincs külön leírva, hogy a szálas- illetve takarmánypublikációk volumene hogyan változik majd, de az étpublikációk vetésterületét valószínűleg növelni kell. Aki tudja, hogy mi folyik az Open Access lapokkal, az sejtheti, hogy hová futhat ki egy ilyen kissé voluntarista ötlet (a magyar kókleriparban már most divat lett predátorlapokban publikálni a máshol eladhatatlan okosságot).

        Palkovics doktor ártalmatlannak tűnő privátmániája a duális képzésről, terebélyesedett egy kicsit az elmúlt hónapokban.

        Az MTA-ról lényegében nincs szó a szövegben, két-három helyen, teljesen lényegtelen módon van csak érintve az Akadémia. A felsőoktatási együttműködésről sem beszélnek. Semmiféle új intellektuális forrás nem látszik tehát, és az sem világos, hogy bárki áttekintette a jelenlegi helyzetet. 

        Minden egyetem világszínvonalú lesz valamilyen diszciplínában! - toppant a lábával a tanulmány. Jelenleg a legjobb egyetemünk (mínusz CEU) sincs a legjobb százban a részterületi rangsorokon. De majd lesz. Úszni tud? Nem. És ha megfizetem? Vagy csak beszélek arról, hogy akár meg is fizethetném?

        A felsőoktatási stratégia elmondja az egyetemeknek, hogy mit kell csinálniuk. Részletesen. Mintha a dnyepropetrovszki csavargyár ötéves tervét olvasná az ember. 

        Nagyon sok reményt fűznek ahhoz a vezetési szisztémához, ahol a homo sapiens címre egyelőre hiába áhítozó Zárug Péter Farkas igazi egyetemi kancellár lehet (azt írják, fel kell oldani a bérplafont, höhöhö, a sok éhes száj).

        Kötelezővé tennék az emelt szintű érettségit. Ez nagyon jól hangzik, de ezek alapján azt is kötelezővé tehetnék, hogy szaladjon már el a fiatalság a Real jobbszélén, majd pontos ívelés után hátravetődve találjanak a kapuba. Nem nagyon akarják megismerni a magyar fiatalokat, megpróbálják nekik előírni, hogy milyenek legyenek, a társadalmi mérnökösködés legmagasabb szintjén. 

        Olyan az egész szöveg, mintha a Kóka János írta volna. 

 

        

        

        

 

A bejegyzés trackback címe:

https://orulunkvincent.blog.hu/api/trackback/id/tr686827147

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

OoOoOo 2014.10.23. 20:53:17

"Az informatika alapszakokon belül csökkenteni szükséges a lemorzsoló hatású alapozótárgyak súlyát. A kiemelkedő képességű hallgatók az alapozás utáni félévekben is megkaphatják azt az emelt szintű matematikát, fizikát stb., amely széles látókörrel, kutatói képességekkel is felruházza őket."

"emelt szintű matematikán" a sík egyenletét és 2 mátrix összeszorzását kell érteni. Ezek a fő morzsoló dolgok. (csak hogy képben legyen mindenki.)
Kutatói képességek, édes istenem.

dvhr 2014.10.23. 20:57:30

Egy dologrol megfeledkeztel.

Virág et. 2014.10.23. 21:14:57

@OoOoOo: Legalább említik. A jogászképzésről egy büdös szó nincs ebben a 70 oldalban. Jó érzés látni, hogy olyan alapos munkát végeztek, hogy sikerült teljes területeket kihagyni.

OoOoOo 2014.10.23. 21:48:49

@Virág et.: Kidolgozás alatt. Sztem ez ennek a 76 oldalnak a lényege.

Meg mondjuk a "felsőoktatási szakképzés", a "gyakorlati projektek" és a "duális képzés".

Peter Fender 2014.10.23. 22:10:57

Ez kb. olyan, mint hogy kitűztük célul, hogy bejutunk a foci vb-re. Nosza építsünk stadionokat, egyet pl. Felcsútra is. Ja, hogy a rendszer egésszét kellene megreformálni az utánpótlás neveléstől kezdve a korszerű edzőképzésig és csapatmenedzselésig? Ahhoz szakemberek kellenének, nem középszerű talpnyalók. Elég, ha hangzatos anyagokat gyártunk, a pártvezér úgy sem ért hozzá (ehhez sem). Csak azokat a szavakat kell használni, amit szeret. A hívők meg mindent bevesznek.
Nem szeretem a focit, csak párhuzamos példaként hoztam.

Wolff 2014.10.23. 22:26:36

@Virág et.: Miért, lesz jogászképzés az NKE-n kjvül is?

RontoPal 2014.10.23. 22:57:32

Akkor most sem sikeredett stratégiát alkotni, na majd 2018-ban, a következő Fidesz győzelem után. Esetleg előbb, ha Lézer Dzsoni végre kézbe veszi az ügyet.

nandras01 2014.10.23. 23:05:47

ki lett adva, hogy legyen felsőoktatási stratégia?
ki lett adva.
lett felsőoktatási stratégia?
lett.
hátakkor?

Kettes · http://orulunkvincent.blog.hu 2014.10.23. 23:34:12

"Olyan az egész szöveg, mintha a Kóka János írta volna."

De nem ő írta, drága dadus.

vgab 2014.10.23. 23:47:40

@OoOoOo: Tényleg nagyon jópofa: azért kell csökkenteni az alapozó tárgyak súlyát, nehogy lemorzsolódjanak a hallgatók. Ez kezdetnek jó, de nem kéne itt megállni: tulajdonképpen a többi tárgyra sincs szükség. Legegyszerűbb, ha az érettségit ezentúl diplomának hívjuk, a diplomát meg doktorinak, és máris minden gondunk megoldódik. Nem csak nekünk, Schmitt Pálnak is.

Egyébként tényleg vannak problémák az alapozó tárgyakkal (meg másokkal is) lényegében mindenütt, de elképzelhető, hogy ezeket inkább meg kéne oldani (jellemzően még a középiskolában, sőt az általánosban). Ez persze időt, pénzt, fáradságot igényel, egyszerűbb kihajítani azt a hülye matekot. Ha jegybankelnök lehet valaki matektudás nélkül, akkor informatikus miért ne lehetne? Nevetséges.

bm613 · http://izland2009.blog.hu 2014.10.23. 23:47:49

"Kötelezővé tennék az emelt szintű érettségit."
Basszus, az egyetlen értelmes lépése ennek az aljas, agyhalott, százezreket szándékosan nyomorba döntő maffiának... Eleve az emelt lett volna a felvételi (és nem is nehezebb, mint a korábbi felvételi, sőt...), a közép csak a középiskolai tanulmányok lezárására szolgált volna. De valamiért megváltoztatták, megengedték az egyetemeknek, hogy döntsenek, kérnek-e emeltet, és persze nem kértek sehol.

@OoOoOo: Öcsém járt egy ideig a BME infóra. Lemorzsolódást főként az olyanok okoztak, mint a fizikatanár, aki 95 %-ot megbuktatott a (nem gyenge pontszámmal bekerült, valószínűleg nagyrészt nem hülye) diákok közül, majd közölte, hogy a kurva anyjukat, hülye faszok, hogy gondolják, hogy maguk mérnökök lesznek??? Vagy a másik, nem tudom már, mit tanított, aki ZH-nál a jogos reklamációra azt mondta, hogy jó, akkor kap 2 pontot, de ott meg levonok 4-et, most boldog?
És épp a múlt héten nézegettem, mi most ott a tananyag matekból, mert lett egy magántanítványom onnan, hát nem azokkal a szavakkal írnám le a feladataikat, amikkel te. Persze egy másik intézményben lehet, hogy ennyi. De a BME infón igenis kell gondolkodni némelyik matekpéldán. Ami persze jó.

vgab 2014.10.24. 00:02:07

@bm613: Orosz már jó ideje nem tart fizikát az infósoknak... A matek pedig tényleg sokkal több, mint a síkegyenlet meg a mátrixszorzás, de OoOoOo nyilván a tanult anyag és a kutatói képességek viszonyára célzott, meg persze lehet, hogy más intézményre gondolt.

alte trottel 2014.10.24. 01:02:17

"...írók, alkossatok remekműveket!"
(és lőn)

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2014.10.24. 01:04:02

@bm613: ez nyilván teljesen elfogadhatatlan, így nem lehet diákokkal beszélni, egyáltalában, nem így működik egy kurzus. nem buktathat meg valaki ennyi diákot, ha megteszi, akkor vizsgálatot kell indítani az ügyben. ezeket a kurzusokat át kell néznie valakinek, az órákat, a követelményrendszert, az, hogy egyáltalán mi a célja a kurzusnak.

Kis ember 2014.10.24. 01:57:38

@alte trottel:
Megelőztél, szóról-szóra ez jutott az eszembe. :)))

snakekiller23 2014.10.24. 02:40:10

@OoOoOo:

A matematikai alapozás nálunk a legtöbb helyen vagy túlságosan elméleti, vagy a papíron számolásra koncentrál - mérnökképzésben, a XXI. században egyiknek sincs túl sok értelme. A jelenlegi szisztéma azt eredményezi, hogy előbb tanulja meg a jövőbeni mérnök hogyan kell mindenféle diff. egyenletet analitikusan megoldani minthogy látott volna közelről egy oszcilloszkópot ami just plain wrong. Ahelyett, hogy mindenkiből elit kutatómérnököt próbálnánk faragni már az alapképzés első évétől (úgyis csak annál fog menni, aki már kb. "készen érkezett" a középiskolából), inkább meg kéne próbálni kicsit(?) kevesebbet, de alaposabban és gyakorlatiasabban átadni a szamkmából és a gyakorlat oldalról közelíteni az elmélet felé, nem pedig fordítva. Amúgy ezt a filozófiát követik még a legelitebb nyugati egyetemek is - ma már rengeteg kurzus anyaga, akár előadásokkal, segédanyagokkal együtt hozzáférhető neten, össze lehet hasonlítani azzal amit nálunk színvonalas oktatásként próbálnak eladni.

mr Fülig Jimmy 2014.10.24. 09:00:19

Ezek az ájpodonírtezerévesgránitszilárdságút ötszörtákolók mindegy mit akarnak az röhejbe fullad,ráadásul most a KGB-CIA meccs hülyegyerekeinek bizonyultak.

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2014.10.24. 10:46:16

@snakekiller23: vannak pozitívumok is az anyagban. palkovics nyugati mintákat akar behozni. a kérdés az, hogy komolyan gondolják-e, hogy államtitkári szinten kommunikálják az egyetemekkel, hogyan kell modern felsőoktatást csinálni.

Szegény Adófizető 2014.10.24. 12:25:14

@snakekiller23: Már megbocsáss, már mér' ne lenne értelme? Hogy van az, hogy mondjuk a MIT is tanítanak Kalkulust, az első évben azzal kezdik? Talán azért mert semmi értelme megmutatni egy oszcilloszkópot addig amíg nem tudod, hogy mi az a Fourier-transzformált a Fourier transzformáltat nem tudod (korrektül) elmondani, ha nem tudod hogy mi az hogy integrál, mi az hogy vektortér, mi az hogy ortonormált bázis.

Már megbocsáss, de mondjuk egy végzett (akár B.Sc.-s) villamosmérnöknek a végzés után nem azt kéne tudni, hogy mi az hogy oszcilloszkóp, hanem hogy hogyan kéne megtervezni egyet. Ami mellesleg marhára nem kutatómérnöki feladat (erre sehol nem adnak Ph.D-t).

Amire te gondolsz ahhoz elég egy OKJ-s képzés. De az nem diploma.

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2014.10.24. 12:39:41

@Szegény Adófizető: ott ette meg a fene, amikor mérnököknek "korrektül" el akarod magyarázni, hogy mi a Fourier-transform (Laplace-transform), whatever. m az, hogy korrektül??? komolyan Hilbert-tereket akarsz bevezetni mérnököknek? amit az MIT-n, Stanfordon a világ legjobb diákjainak megtehetsz, még egy egészen jó európai egyetemen is necces lehet.

vakapad 2014.10.24. 12:39:42

Itten lesz minálunk majd a példa arra, hogy kell az oktatást erőből megoldani. Ilyen még úgyse volt.

snakekiller23 2014.10.24. 13:59:28

@Szegény Adófizető:

"nem azt kéne tudni, hogy mi az hogy oszcilloszkóp, hanem hogy hogyan kéne megtervezni egyet"

Azt senki nem fogja úgy megtanulni, hogy előbb nem piszkolta be a kezét a gyakorlatban azzal amiről majd elméletben tanul. Eleve, a mérnök gyakorlati ember - először tapasztal, barkácsol és persze gondolkodik az elemi fizikai/matematikai összefüggések szintjén, aztán ha ez nem elég (ami meglepően ritkán fordul elő a gyakorlatban), előveszi a komolyabb elméletet meg a matekot. Senki nem mondja, hogy nem kell az elmélet - ezért egyetem amiről beszélünk - hanem, magamat ismételve, a gyakorlat/tapasztalat felől kell közelíteni az elmélet fele és nem fordítva, különben az elméleti ismeret valami légüres térben lebeg a diák fejében (mint amikor néhány országban elkezdtek Bourbaki-stílusban matekot tanítani már áltisiben aztán nem értették hogyhogy nem tud a gyerek megoldani egy bölcsis szintű szöveges feladatot mikor tudja, hogy a szorzás kommutatív meg asszociatív). Igen, legyen kalkulus, de az a szemléletre meg a releváns matematikai alapkészségek elsajátítására és alkalmazására koncentráljon. Szerintem legyen viszont pl. több lineáris algebra és numerikus módszer (nem úgy, hogy a diák papíron oldjon meg egyenletrendszert meg számoljon sajátértéket valami algoritmussal, ahogy azt mifelénk egyesek érteni vélik).

Amúgy, hamár MIT, meg Stanford, nézd már meg egyrészt ott mit értenek kalkulus alatt (most már nálunk is a Thomas-féle tankönyvből tanítják - elvileg; gyakorlatilag, ha olyan az előadó kb. olyan is lehet az óra mint a matekszakos valós analízis), másrészt nagyon sok dolog mélyebb elméletébe ott is csak Graduate school alatt mélyednek el valamennyire rigorózus módon (ez pl. egy Graduate course: videolectures.net/stanfordee261f07_fourier_transform/ ). Erről még annyit egyébként, hogy azt, hogy a Fourier-trafó az lényegében egy vektor merőleges összetevőkre való bontásának általánosítása, a képlete meg emiatt lényegében egy skalárszorzásnak felel meg - ezt tipikusan jelenleg sem mondják el semmilyen formában az alapozó tárgyakból, hanem felvágják a képletet a táblára valami mechanikus, mágikusnak látszó levezetés után, aztán a diák évekig (netán örökké) abban a hitben él, hogy a FT az valami húdebonyolult, elvont dolog, hiába verték belé egy életre mindenféle tulajdonságát. Oszcilloszkópot biztos nem fog tervezni, az is szerencse, ha diplomázás után negyedannyi ismerete van a működéséről, mint egy diploma nélküli műszerésznek.

Vagy nézd meg a bevezető elektronika kurzust az MIT-n: hiába dolgoznak az USA (talán a világ) legelitebb diákanyagával, nem derogál az abszolút alapoknál kezdeni. Igen van ellenpélda is, pl. a (már átalakított) legendásan elméleti, a programozást a LISP-en keresztül bevezető SICP kurzus, de annak a pedagógiai színvonalát ne hasoníltsuk már ahhoz, ami a magyar egyetemeken jellemző.

balmoral 2014.10.24. 15:04:50

Vannak olyan gyakorlati szakok, mint pl. az agrárium, ahol a legjobb oktatók mindig a gyakorlatból érkeztek. Ott viszont nem biztos, hogy tudományos karriert építenek, nincsenek pulikációik és fokozataik. Ez a dolog megjelenik ebben a trágyában, mint szerény igény, de ennyiben is fog maradni. Magam tiszteletbeli docens vagyok egy hazai egyetemen, ez a német gyárban végzett nehéz fizikai munkában egyáltalán nem hátráltat.
Nem látom ebben a stratégiának nevezett komolytalan izében, (már a címlap képein röhögni kell!) hogy tennének valamit az oktatók szelektív kiválasztásának érdekében. Utána már hiába értékelik a teljesítményüket, meg ösztönzik őket még több publikációra, ha nem a legrátermettebbek kerülnek oda. És itt említeném a nehezen meghatározható, de létező pedagógiai tehetséget is. Megkockáztatom, hogy ezen még az sem segít, ha jobban megfizetik a hülyéket, bocs, a középszerűeket, akarom mondani a nem legkiválóbbakat.
Az egész stratégia egyébként vasvillával összehányt trágyadomb. Ezt a bekezdést például nem is értem: "A felsőbb szintű képzésből az alacsonyabb képzési szintbe való bekapcsolódás lehetősé-gének megteremtése, így biztosítva megfelelő szintű kimenetet." Amikor egyetemre ment, még mérnöknek készült, de lett belőle egy megbízható esztergályos?
Egy olyan országban, ahol a szakmai kiválóság általánosságban nem az előmenetel elsőrendű kritériuma, miért lenne ez máshogy pont a felsőoktatásban? (Csak hogy kérdezzek is valamit.)

balmoral 2014.10.24. 15:14:22

Na ezt még bemásolom:
"A felsőoktatási szakképzések és alapképzések, illetve mesterképzések koordinált intézményi meghirdetései során egyértelművé kell tenni a racionális továbbtanulás irányát, ami az ágazati szakpolitika felelősségi körébe tartozik."
Vajon mit akar ez jelenteni? A helyes megoldást beküldők között egy megfejtőt sorsolunk ki.

Balogh Torrente Tibi de la Omlás (törölt) 2014.10.24. 16:39:44

@jotunder:
LOL, persze, persze, nem teheti meg. Ennél durvább dolgokat is megtesznek egyes oktatók, pl. ismertem olyat, aki az általa írt feladatgyűjtemény megoldókulcsából javította a ZH-kat, a megoldókulcs meg tele volt hibával, így aki megoldotta maga a feladatot a ZH-n, és nem a megoldást magolta be, az megbukott. Egyszer egy srác szóvá tette a hibákat a megoldókulcsban, ő egy másik, az illető által oktatott tárgyból is megbukott. Vagy a laborokban a hibás mérőeszközök okozta szerencsefaktor...

Nem hiszem, hogy komolyan gondolod, hogy ilyenek ellen lehetne bármit is tenni. Nálunk, nem BME, hanem egy vidéki egyetemen matekból dicsekedett az oktató, hogy 90%-ot megbuktat. Mindezt úgy, hogy olyan előadásokat tartott, amit a jobbak sem értettek, a sajátos, más oktatókétól eltérő jelöléseivel, a táblára kerülő hibás levezetésekkel, az anyag monoton ledarálásával, a ZH-i meg nagyon könnyűek voltak, annak aki már máshonnan tanulta vagy tudta, szóval a bukási rátája valójában egy az egyben az ő oktatói képességeinek volt köszönhető, és erre még büszke is volt (nyilván a diákság sem volt okés, hiszen ha rossz az oktató, akkor máshonnan kell megszerezni a tudást).

A lényeg, hogy ha bármit tesz egy hallgató ezen dolgok ellen, akkor célzott szívatás lesz az eredménye, márpedig mindenkitől lehet olyat kérdezni, amit nem tud.

űrszelvény (törölt) 2014.10.24. 16:41:57

Olyan?

Jól van, akkor nincs semmi baj, csak oldalt váltottak a szakértők. Biztosíthatom a posztert, hogy így már mi is kiállunk a reformok mellett! :)

Balogh Torrente Tibi de la Omlás (törölt) 2014.10.24. 16:44:40

@Szegény Adófizető:
El kell szomorítsalak, az felsőoktatási szakképzésben is csak az elméleti alapok vannak, nyilván némileg lebutítva. Pl. egy ismerősöm keresett embert a cégéhez, aki ért valamennyire a webfejlesztéshez, de még pályakezdő, az egyik főiskolán volt ilyen 2 éves web programozó FSZ. Kiderült, hogy a képzés során még HTML-t sem láttak, nem hogy programozni tanultak volna, a tárgyak 90%-a matematika meg némi infó elmélet volt.

Egyébként az emberek 90%-a, aki a felsőoktatásban tanul, nem lenne odavaló, de nincs helyette semmi, ami az átlagos képességű embereknek használható tudást adna át. A bolognai folyamat csak tovább rontott a helyzeten, mert a mélyebb elméletet adó egyetemi képzés és a korábban némileg gyakorlatiasabb főiskolai képzés egységesítve lett, így a BSc szakokon nem jutnak el odáig, hogy bárkiből kész szakember legyen.

bölcsbagoly 2014.10.24. 16:51:02

Látom elmentetek a mérnök/informatikus képzés területére, de mintha a felsőoktatásnak lennének más területei is , nemde?
A mai állapotokkal szembeni háborgás jórészben jogos, de mit tehetnek az egyetemek a rájuk erőszakolt feltételek (bolognai rendszer, pontok alapján történő felvételi, fejpénz, szűrési akadályok, stb) következtében?
Mit tehetnek a megfelelő/alkalmas oktatók kiválasztásában amikor a tanszékek felforditott piramisként funkcionálnak (nagyobb a professzorok/docensek száma mint az adjunktusuké/tanársegédeké, mivel a kuli munkát a doktoranduszok végzik)?
A scientográfiai ló hátán átesés miatt aki kutatói pályára készül annak kompromisszumokat kell kötnie a saját lelkiismeretével. Ha s zéllel szembe akar pisilni, arra csak ő fog ráfizetni.
Ergo, a felsőoktatás helyrepofozásának feltételei: a hagyományos felvételi rendszer visszaállitása; a fejpénz megszüntetése; s ahol lehet a három fokozatú oktatásról a kettőre való visszaállás lenne. Minden más csak ennek alapján valósítható meg.

bölcsbagoly 2014.10.24. 16:54:23

U.i. Ja persze, a valódi felvételihez valódi , igényes középiskolai oktatás szükséges (aminek a feltétele meg az általános iskolai oktatás feljavitása lenne).

egysmás 2014.10.24. 16:55:25

Kóka _nem_ írt volna ilyet, mert Kóka _értelmiségi_.

Ezt egy olyan faszparaszt írta, aki azt hiszi, hogy az alapkutatások (erről pl. nem is tudja, hogy mi) és azok finanszírozása nélkül lehet világszínvonalú képzést csinálni.

Ez egy echte fideszes mű, amit Orbán kocsmafilozófiai elvárása alapján írtak meg.

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2014.10.24. 17:10:07

@egysmás: ezt palkovics miklós írta, aki egy komoly szakember, nyugati kapcsolatokkal.

az alapkutatások fejlesztését kulcsfontosságúnak tartja az anyag. több helyen is írnak róla.

palkovics sokkal komolyabb ember, mint kóka, és ennek a stratégiának vannak elemei, amelyek arra mutatnak, hogy legalább ő komolyan veszi a dolgot (és vannak elemei, amelyek arra mutatnak, hogy OV viszont nem).

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2014.10.24. 17:20:15

@Balogh Torrente Tibi de la Omlás: én azt gondolom, hogy a szóbeli vizsgáztatást jelentősen csökkenteni kellene, ami lenne, az a prezentációs skillt fejlesztené (projektek, erőssége ennek a szövegnek szerintem, hogy ezt felveti). olyan nincs, hogy 90 százalék megbukik, ott valami nagyon nincs rendben. a department felelős azért, hogy tisztességes, jól működő, minőség biztosított képzés legyen. (a kontaktóra csökkentéssel felszabaduló energiák egy részét erre kellene áldozni)

bölcsbagoly 2014.10.24. 17:34:14

@jotunder: márpedig a szóbeli vizsgáztatás az igazán mérvadó (persze türelmes vizsgáztatóval. akinek nincs az, az ne szóbeliztessen s lehetőleg ne is oktasson!). Csak így lehet rákérdezni az állitásokra, ellenőrizni, hogy a hallgató érti is azt amit mond, vagy csak bemagolta. Hogy a a hibái a meg nemértésből vagy csak tévedésből származnak.
Arról már nem is beszélve, hogy mennyire segíti az előadói készségeket.

RontoPal 2014.10.24. 17:55:05

@jotunder: Akkor nemsokára lapátra kerül...

csársz 2014.10.24. 17:59:58

@jotunder: azt hiszem, lászló (ts-sel miklós, ő másvalaki, vagy nem?)
igen, az nagyon furcsa nekem, hogy még okos emberek is, amikor meg akarnak felelni valaminek, teljesen hülyévé válnak, és annyira didaktikussá, hogy az már csak a primitív szóval írható le
de mondjátok meg, egy felsőoktatási koncepciót mégiscsak Mo. legokosabb emberei dolgozzák ki, nem?
szóval nem az a baj, hogy ez az ember ilyen, hanem ha ő ilyen, akkor nincs remény, mert nincs jobb (akkor seincs, ha OV hülyes kívánalmait kihúzzuk belőle, mert az igazán okos ember azzal együtt meg tudná csinálni!)

egysmás 2014.10.24. 19:01:47

@jotunder: 13 oldal, 1.3

"A felsőoktatási intézmények akkor teljesítik küldetésüket, ha a hallgatóknak átadott ismeretek a munkaerőpiacon (sic!) relevánsak, ha a kutatási eredmények a társadalom és nemzetgazdaság számára hasznosak, és ha az intézmények ellátják a regionális katalizátor szerepüket."

Az alapkutatás, természetéből fakadóan nem eldönthető hasznossággal rendelkezik.
Az esetleges eredmények sem biztos, hogy használhatók most, vagy holnap, vagy tíz év múlva, vagy egyáltalán.
Ez a koncepció, valamint a később fejtegetett rész egy mérnöki modell, amiben az outputból mindenképpen haszon lesz.
Mert, ha nem szar az egész.

Ez olyan speciális, unortodox alapkutatás.

Amiben a részecskegyorsítónak pl. nincs szerepe. Mert abból nem lesz haszon tíz év múlva.

egysmás 2014.10.24. 19:18:47

@jotunder: Ha ezt Palkovics írta, ki az a Nádai László?

zobod 2014.10.24. 19:54:51

@OoOoOo: ennyi erővel lehetne a neve programozó-szakmunkás képzés is.

Fisk 2014.10.24. 22:55:33

AZ utolsó mondat hogy jön ide? Vagy csak a politikai semlegesség kedvéért rúgunk egyet a ki tudja mióta nem tényező Kókajankóba?

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2014.10.25. 00:42:37

@Fisk: ez a szöveg olyan catch phrase-ekre épül, amit a kóka jános féle figuráktól hallottam, anno. szerintem kóka ma már rendes fideszes, amúgy.

Fisk 2014.10.25. 00:48:26

@jotunder: értem. De kb. minden fideszes stratégia ilyen buzzwordökre épül, nekem csak az innovációs és start-up stratégiákhoz volt "szerencsém" és hasonszőrüek voltak. Vagyis sok Kóka Jani van elrejtve még az államapparátusban.

incze 2014.11.27. 03:13:44

az utóbbi időben keveset hallom a kifejezést, hogy az

"egyetemek önállósága".

palkovics ma a világ legtermészetesebb hangján mondja be, hogy "[a közgazdász] képzés minőségében és struktúrájában sem olyan, mint amilyennek kellene lennie. Ezt valóban átalakítjuk. [...] még egyeztetni kell az egyetemekkel és a vállalatokkal is, akik a közgazdász szakembereket alkalmazzák. Sok szakmai vélemény van, mást mond a Corvinus, a BGF és a többi intézmény." az abszolúte nem lehetséges, hogy az egyetemek/főiskolák megpróbáljanak a legjobbá lenni, a legkeresettebb szakembereket képezi. már föl sem kapja senki a fejét, amikor ezt a szutymót zsolozsmázzák.

"A koncepcióból az olvasható ki, hogy minthogyha a felsőoktatás kiszolgálója volna a gazdaságnak." veti közbe egyszer a riporter. "Miért, nem az?", kérdi palkovics, az ember minisztérium felsőoktatással foglalkozó erőforrása.

engem borzasztóan lelomboz ez a palkovics, nem annyira a személy maga (életem tekintélyes részét műszakiak között töltöttem, azokhoz mérten palkovics egy alanyi költő érzékenységű figura és elmélyült társadalomtudós).

ami lelomboz az, hogy a fost és rombolást lényegében megkönnyebbülés fogadja. tipikus kádárista reakció, a magyar hoch-entelektüel vakkomondorné módjára hálás, hogy most nem csizmatalppal rúgják pofán, hanem az ura, az az édes ember csak büdös szájjal ráfordul.

esernyősEvezős 2014.11.27. 08:28:37

hvg.hu/velemeny.nyuzsog/20141127_Orban_Rahel_tanulj_szakmat#5rp0sy

Előre is elnézést, nem illendő mások családjával foglalkozni, de rohadtul megvan a mentségem: az az illető is foglalkozik a miénkkel. Még arról is véleménye van, hogy mit csináljak velük vasárnap.

Vagy hogy mi legyen a gyerekemből. Szerinte. A digitális analfabéta, stoplis agyú bunkó szerint. Kösz, nem kérdeztelek. Szerinte tanuljon szakmát, értve ezalatt az ipari és mezőgazdasági termelést; az ő érdekében persze, mert ebben van a jövő. A diploma úri muri.

Úgyhogy érdeklődnék tisztelettel: milyen szakmát tanul Orbán Ráhel Svájcban évi tizenötmillióért, ami mellesleg a jó édesapjának az éves legális bevétele?

dr Brcskzf Gröőő 2014.11.28. 12:54:59

a mai ÉS-ben Radó Péter ír a felsőoktatási stratégiáról:
www.es.hu/rado_peter;egy_felsooktatasi_strategianak_latszo_targyrol;2014-11-27.html
a teljes cikk csak előfizetéssel olvasható; néhány megállapítás, részlet:
- csak azért foglalkoznak stratégiagyártással, mert enélkül komoly uniós forrásoktól esnének el
- ha már csinálnak valamit, azt valamennyire be is kell tartani, hogy be ne fagyjanak azok a források
- ,,egy avítt minőségfogalom jegyében, mely szerint a felsőoktatás minőségét a legjobban teljesítő tanulók lefölözése biztosítja, a stratégia tovább keményítené a belépési követelményeket, hogy kiszűrje a „nem odavaló” tanulókat. Ennek következtében az intézmények semmilyen alkalmazkodásra nem kényszerülnének. Ugyanígy, a többszintű bolognai rendszeren belül a programkínálat növelése és a programok illeszkedésének, egymásra épülésének biztosítása helyett a kormányzat az intézményrendszer négylépcsős vertikális szintezésével és az intézmények profiltisztításával szeretne operálni valamilyen homályos és definiálatlan funkcionális munkamegosztás alapján. Ez nyilvánvalóan nem a tervezhető és rugalmas tanulási pályákat, hanem a hallgatók horizontális szelekcióját, alacsony és magas értékű végzettségekhez vezető tanulási ágakra terelését eredményezné.''
- ,,a stratégiának olyan kormányzati oktatáspolitikába kell illeszkednie, mely szűkítené a gimnáziumi oktatás férőhelyeit, szakmunkásképzéssé egyszerűsítené a szakközépiskolai oktatást, egyáltalán nem áll szándékában növelni a felsőoktatási képzési keretszámokat, ugyanis az költségvetési többletfinanszírozást igényelne, szigorítani szeretné a belépési feltételeket és egyáltalán nem elkötelezett a közoktatás szelektivitásának és a romákat sújtó szegregációnak a csökkentése mellett. A stratégia titkos jövőképe tehát nem csupán a szocialista iparosítás oktatáspolitikai paradigmáján, de egyúttal erős kasztosodáson alapuló társadalomképen alapszik.''

egy két héttel ezelőtti cikk előfizetés nélkül is elérhető:
www.es.hu/kenesei_istvan;hatramenetben;2014-11-14.html

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2014.11.28. 17:10:41

@dr Brcskzf Gröőő: Palkovicsnak le kellene ulnie Radoekkal beszelgetni. de ez lehetetlen a jelenlegi helyzetben.

a parlament bohockodik, nyilvanvaloan nem lehet felsooktatasi vitat folytatni egy bizottsagi ulesen.

nincs igazan atvilagitva a magyar felsooktatas, es egyaltalan nem vilagos, hogyan kell atvilagitani a magyar felsooktatast.

labrys 2014.11.28. 17:46:07

@jotunder: „Palkovicsnak le kellene ulnie Radoekkal beszelgetni. de ez lehetetlen a jelenlegi helyzetben.”

Azért „lehetetlen”, mert Palkovicsban és a gazdájában/kitalálójában fel sem merülhetne ez az ötlet. Soha. Mivel egyáltalán nem azok a céljaik, mint például Radónak (v. ált. az oktatáspolitikusoknak, szakértőknek). – Tehát nem az Úr, nem a sors, a végzet, az objektív világtörténeti/gazdaságpolitikai helyzet, hanem konkrétan _Orbán Viktor_ miatt lehetetlen az ilyen beszélgetés.

„a parlament bohockodik, nyilvanvaloan nem lehet felsooktatasi vitat folytatni egy bizottsagi ulesen.”

Először is nem a parlament, hanem az _Orbán-rezsim_ bohóckodik (a parlament egyéb részei, mint tudjuk, pusztán látszatlegitimáló feladatot ellátó, de egyébként funkciótlan façade-ok; semmilyen mértékben sem képesek érvényesíteni semmilyen érdekeiket).

Másodszor nem felsőoktatási vitát kellene folytatni egy parlamenti bizottságban, hanem oktatáspolitikai vitát, amely (konszenzusos!) eredményeire támaszkodva aztán a vonatkozó _szakértők_ kidolgozhatnák az oktatási rendszer alapjait, v. a további tennivalókat.

„nincs igazan atvilagitva a magyar felsooktatas…”

Tökéletesen igaz.
Bár az is igaz, hogy a jelenlegi helyzetben ez körülbelül huszonhatod rangú kérdés.
A magyar oktatásügyet nem az átvilágítás hiánya teszi tönkre, hanem az Orbán-rezsim.
Nem az átvilágítás hiánya miatt vontak ki elképzelhetetlen összegeket belőle az utóbbi öt évben, hanem Orbán Viktor miatt.
Nem az átvilágítás hiánya miatt született a KLIK, szűnt meg a tankönyvkiadás, kell kötelező érvénnyel, fizetetlenül túlórázniuk a tanároknak, neveztek ki egyetemi komisszárokat stb., stb., stb., hanem Orbán Viktor miatt.

„…es egyaltalan nem vilagos, hogyan kell atvilagitani a magyar felsooktatast.”

Egyetértek. (Sőt, én még a kaukázusi kefír elkészítésének receptjét sem ismerem, azt is jó lenne tudni.)

.

El nem tudom képzelni, miért teszel úgy, mintha a jelenlegi magyarországi helyzetben _valóban_ lehetne beszélni érvényes politikai – pláne szakpolitikai! – jelenségekről.
Mintha legitim politikai rendszerben legitim politikusok legitim eszközökkel próbálnák formálni az ország sorsát.

…Mert „ezek azért alapvetően jót akarnak”? Komolyan?

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2014.11.28. 17:53:52

@labrys: konkretan azt irtam, hogy nem lehet semmirol sem beszelni.
en amugy nem hiszem azt, hogy orbaneknak egyaltalan semmifele igazsaga nincs oktatasugyben. tudom, hogy ilyet nem szabad leirni, de en igy gondolom. orbanek kezelni probalnak bizonyos letezo problemakat, ha kepesek lennenek a kompromisszumokra, meg valami jo is kisulhetne a dologbol. de akkor nem lennenek orbanek.

városi fiú 2014.11.28. 18:11:21

@jotunder:

A pénzt akarják csak kezelni.

A problémákat inkább gerjeszteni akarják, hogy a zavarosban elsunnyogjanak a pénzekkel.

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2014.11.28. 18:49:01

@városi fiú: ezt te sem gondolhatod komolyan (tudom, hogy komolyan gondolod).

labrys 2014.11.28. 19:01:07

@jotunder: szerintem jól értjük egymást. „Ezek azért alapvetően jót akarnak.”

De pl. Gyurcsánnyal kapcsolatban simán leírod, hogy „elkúrták”.
Elképesztő.

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2014.11.28. 19:10:20

@labrys: gyurcsany eggyel meg jobbat is akart, mint ezek. soha nem ketelkedtem abban, hogy o jot akart. es az sem igaz, hogy mindent elkurt. valamit nagyon. es az sajnos pont eleg volt.

városi fiú 2014.11.28. 20:03:31

@jotunder: Köszi a bizalmat... (baromira mindegy, hogy mit gondolok).

dr Brcskzf Gröőő 2014.11.29. 14:00:01

@jotunder: a leülés azért lehetetlen, mert más a cél. a Radó által írottak (azért írnak stratégiát, mert kell az EU-s pénzekhez) hézagmentesen illeszkednek a NER-ről kialakított képbe. Palkovicsék meg legjobb esetben hasznos idiótáknak tűnnek, akik valamiféle egyetemigazgatást illető személyes nünükéjüket megpróbálják megvalósítani tekintet nélkül arra, hogy mi történik az egész felsőoktatásban (deplánesőt az egész oktatásban), és eközben nem igazán törődnek avval, hogy másoknak is vannak nünükéik, és lehetne velük beszélni.

nekem például (szigorúan laikusként) az a nünükém, hogy a felsőoktatás remek terepe lehetne az állami szint felszámolásának (de legalábbis lényeges csökkentésének), azaz az autonómián túlmutató szabályozási, stratégiai kérdések unióhoz delegálásának, az EU-s integráció szorosabbra fonásának. ugyancsak a mostani ÉS-ből egy élménybeszámoló egy londoni egyetem internacionalizmusáról:
www.es.hu/blazsek_reka;menni_vagy_maradni;2014-11-27.html
(a „szigorúan laikusként” fentebb azt jelenti, hogy fel se merül, hogy akár Radó velem beszélgessen.)

incze 2014.11.29. 18:46:49

a narancsban ír laki egy elég jó cikket (még nem online) az otka elzabrálása aprpóján a magyar tudósok (akadémia, egyetemek) viszonyáról egy represszív (?) hatalommal szemben (lovász-pálinkás levélváltás a keretsztori).

nem ingem, nem gatyám, nem vagyok érintett, nyilván ezért mondom igen könnyű szívvel, és azért nálam a represszív mellett a kérdőjel, mert nekem úgy tűnik, hogy a magyar tudományos intézményrendszer és a ner tökéletesen kompatibilisek, sőt úgy kellenek egymásnak mint egy falat kenyér. a ner sem tudná a tudományos/akadémiai intézményi elit nélkül ezt a fost ennyire simán végigverni, és a tudományos/akadémiai intézményi elit sem lenne olyan kényelmes pozícióban a ner nélkül.

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2014.11.29. 19:04:02

@incze: szerintem ez hulyeseg, az akademia rendszeresen rendez olyan konferenciakat, amelyek nagyon nem NER-kompatibilisek. pl. az emlekmu ugyben, amugy heller agnes es ferge zsuzsa is akademikusok.
az teny, hogy a PBK-ban is van par akademikus, de nem latom az osszefuggeseket.

városi fiú 2014.11.29. 19:14:18

@jotunder:

Ahhoz képest a szegénységi adatokat elég fidesznyik módszerrel tartották vissza,
amíg le nem ment mind az összes választás a kormány sikerpropagandája közepette.

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2014.11.29. 20:02:23

@városi fiú: a szegénységi adatokat a KSH adja ki. ezzel szemben az MTA Szociológiai Intézete konferenciát rendezett a magyarországi szegénységről. nem mintha téged meg lehetne ingatni holmi tényekkel a szent meggyőzésedben, hogy rajtad kívül mindenki fidesz ügynök.

városi fiú 2014.11.29. 20:20:08

@jotunder: Nem. Engem nem lehet megingatni a szent meggyőződésemben, hogy valaki fideszügynök,

aki szociológiai intézet, és
a nyomorból rendez konferenciát,
de végignézi a Fidesz kampányt a

- Magyarország jobban teljesít -

meg a

- Folytatjuk -

szlogenekkel, és nem veri a tamtamot,

nem szól mindenkinek, hogy ....emberek..., a négy év egy katasztrófa volt, ne folytassátok már, mert bele fogtok dögleni...

incze 2014.11.30. 01:19:06

@jotunder: a fos végigverése a felsőoktatási "stratégiára" vonatkozott (a felsőoktatásihoz is dukálna egy idézőjel), de tágabban arra, amit a basizmus oktatás és tudomány terén végez. minimum ezek az én felfogásomban olyan ügyek, melyekhez nem szabadott volna kussolással asszisztálni. (és ezen nem változtat, ha rendeznek nagyritkán valami olyan konferenciát, melyen elhangzik ez vagy az. és arra sem gondolok, hogy vannak-e olyan akadémikusok, akik magánemberként így vagy úgy gondolkodnak, és a publikum előtt itt vagy ott mutatkoznak.)

nekem alapvetően úgy tűnik, hogy ez jelenleg (nagyjából a kádár korban kialakultak szerint) egy speciális mandarin réteg, amely elegendő presztízzsel és kapcsolatrendszerrel rendelkezik ahhoz, hogy saját magát bebiztosítsa az államhatalommal szemben (persze, persze, magasabb célok érdekében), valami hallgatólagos és kölcsönös meg nem támadási szerződés jelleggel.

laki mihály az előzőknél sokkal precízebben így fogalmaz (ezt most becsépelem): "Lovász elnök harcmodora nem idegen a tudományos közösség (a magyar társadalom) jelentős része által követettől. Elfogadja, adottságként kezeli a hatalom által diktált feltételeket, intézményeket és szabályozásokat. Ezen belül igyekszik a maximumot kihozni a helyzetből. Ismerős, nagy hagyományokkal rendelkező stratégia ez. A tiltakozás kiiktatása, felesleges morális fintorgássá változtatása persze kockázatokkal és veszteségekkel is jár. Nagy hibaszázalékkal, felesleges ráfordításokkal [...] működő rendszer ez [...] nem ritkán folytathatatlan, összeomlik. De addig a játék részvevőinek jó a lekiismeretük..." etc.

mit várjak bolti eladótól, irodistától, kisegzisztencától, mihez képest korrupt, mikor kijár korrekt intézmények híjával magának a polginál ezt-azt, ha minden mintája ilyen, közte a legképzettebb koponyák testülete a maga jóval nagyobb ütközési potenciáljával ugyanazt csinálja.

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2015.01.13. 13:55:09

palkovics azt mondja, hogy a drop-out rate-t 35 szazalekrol 17 szazalekra kell csokkenteni.

mennyi a magyar drop-out rate valojaban???
www.nesetweb.eu/content-resource-library/drop-out-and-completion-higher-education-europe-among-students-under

eszerint a tanulmany szerint 50 szazalek felett van, es rengeteg orszagnak 35 szazalek feletti a drop out rate-je.

www.oecd-ilibrary.org/docserver/download/9609011ec009.pdf?expires=1421154520&id=id&accname=guest&checksum=B9894387B8FCE5A0A091364585E40645

ez regebbi statisztika, szinten sokkal magasabb drop-out rate-tel. jo lenne ezeket a szamokat pontosan megismerni, mielott kituzzuk a celokat.

az biztos, hogy a drop-out rate csokkentesere kb. mindent javasolnak, csak azt nem, amit palkovics.