Hárman bennégtek egy autóban ma hajnalban az M3 autópályán. Önhibájukon kívül. (Linket direkt nem csatolok). Napok óta foglalkoztat pár gondolat a közlekedésről és annak moráljáról. Mennyire felhasználó-, vagyis utasbarát az autóipar, az egyes kormányok közlekedési politikája, illetve mennyire szociálisak/antiszociálisak a vezetők? Hogy lehetne az alapvetően inkább lesújtó válasz-eredményeken javítani?
Néhány dolog, amiért szerintem az autógyártók, illetve a forgalomba helyezésért felelős hatóságok felelősek:
— fekete dobozok vagy digitális tachográfok kötelezővé tétele a személygépkocsikban is (vezetési idő, vezetési jellemzők, fáradtság, piálás, műszaki állapot stb. rögzítése),
— a menetteljesítmény növelésére orientált fejlesztések helyett az aktív/passzív biztonságot növelő, illetve a környezetszennyezést csökkentő fejlesztések (adó)támogatása. Nem látom be, miért szabad/kell feltétlenül mondjuk 170 LE-nél nagyobb teljesítményű autókat tervezni a közúti forgalomba, amikor úgyis 130 km/h az a legnagyobb sebesség, amire a szabályokat betartva használhatják őket,
— adóztathatnák még progresszívebben a nagy teljesítményű (>170 LE) autókat, főleg, ha már okoztak balesetet. Általánosságban pedig nem csak a biztosítást, hanem az adóztatást is a balesetokozás és a közlekedési szabálysértések gyakoriságához, mértékéhez kötném.
A vezetési kultúrához, illetve annak hiányához:
Közhely, hogy a magyarországi közlekedési morál olyan, amilyen, vagyis alacsony. Mindennapos az indextakarékos BMW-k, Audik, Mercik sávváltásos cikázása. Minél inkább felfújt a kocsi, annál inkább hiányzik róluk ez a lámpa. Van viszont bennük ehelyett piroslámpa-semlegesítő szélvédő üveg, ami segít nekik, hogy a közlekedési lámpák változó színeit minden körülmények közötti zöldnek lássák.
Ezenkívül van persze a helyzet ilyenné válásában aktívan részt vevő rendőrség is. Van például a Belügyminisztériumtól többnapi hideg élelmet igénylő távolságra a József Attila utca, illetve a Széchenyi István tér (annak is a Lánchídra vezető sávja, sávjai). Ezeken a helyeket naponta egy kisebb járási székhely önkormányzatának havi költségét lehetne behajtani közlekedési szabálysértési bírságból, de ami nem megy, az nem megy. Ráadásul a forgalom is javulhatna, akár még a Bajcsy-Zsilinszky és az Andrássy út forgalmára is jótékonyan kihatva.
Úgy gondolom hát, hogy inkább közlekedünk eszetlenül és közömbösen, mint ésszel és figyelve. Ki lehetne számolni, mekkora veszteség (opportunity loss) mondjuk egy év alatt a halálesetek, személyi és anyagi károk miatti kiesés, helyreállítási költség, és hogy ezen kárköltségeket mennyivel hatékonyabban fordíthatnák megelőző intézkedésekre akár az autógyárak, akár a hatóságok. És akkor az érzelmi károkról nem is beszéltünk.