TGM írt egy rövid publit a Mércére a Jobbikról, mármint, hogy nem szabad rájuk szavazni, mert nácik voltak.
Én ma Mellár Tamást, Pálinkás Józsefet, Bod Péter Ákost és Jeszenszky Gézát támogatom, és a Válasz a kedvenc lapom. Öt éve ez nem egészen így volt. Az idők változnak, Jakab Péter is változhatott, ahogy egyébként Heller Ágnes is változott (igen, egy mondatban írtam le JP és HÁ nevét, és ki tudja mire lennék még képes). Amikor Heller 85 éves volt, Szilvayék az 1970-ben, Vajda Mihállyal közösen írt, "Családforma és kommunizmus" című munkájával "köszöntötték". 1973-ban jelent meg a Filozófiai Szemlében az a feljelentőleges cikk, amelyben Heller egy lengyelországi előadását és Vajda Telos-cikkét idézték az akkori szilvayk, néhány héttel később HÁ és VM már állástalanok voltak.
Ha Jakab Péter lesz az ellenzék közös miniszterelnök-jelöltje nem fogom magam túl jól érezni, de most sem érzem magam túl jól. És igen, TGM-nek igaza van, ezek általában nácik voltak, nem is olyan régen voltak nácik (akkor, amikor Thürmer ma orbánista sztárújságíró lánya még orbánellenes sztálinista volt). Nem hiszem, hogy szívesen söröznék velük. Bár azt hiszem, ha Lukács Gyuri bácsival beszélgetnék egy Double Punk IPA vagy egy Mikkeler Black mellett, akkor is kerülnék pár témát.
TGM írt egy hosszabb publit is az ÉS-be A kulturális háború halottai címmel, amelyet sokkal kevesebben fognak elolvasni, pedig sokkal érdekesebb, és egy árva szó nincs benne a Jobbikról. Tamás professzor ebben a cikkben a munkásosztállyal szakít, akik valahogy saját maguk árulójává válva középosztályosodtak, a represszív kispolgárság részéve lettek és Netflixet néznek (én is), a züllött represszív-szadisztikus hivatásos sportot nézik (előfordult velem az utóbbi időben), kommersz "zenét" hallgatnak (Nina Simone és Janis Joplin gondolom kommersz, Ray Charles is, de voltam én már Péterfy Bori koncerten, az meg zicher, hogy kommersz). Egy vegán woke (na, amit ezért kapnék, jujj) egyetemista-aktivista még átmegy, ha olvasta lengyelül a Történelem és Osztálytudatot. TGM-mel egy fair trade herbatea mellett szinte minden témát kerülnöm kéne.
TGM többször idéz egy filozófiai művet, amelyet megkerestem, az egész két oldal, érdemes elolvasni. Hegel, Schelling és Hölderlin lehetnek a szerzők. Amit TGM nem ír le, az az, hogy ezt a szöveget három gyerek írta. Hegel, Schelling és Hölderlin tübingeni egyetemisták voltak 1796-ban, a legidősebb is csak 26 éves.
"Thus finally the enlightened and unenlightened must shake hands; mythology must become
philosophical, and the people reasonable, and philosophy must become mythological in order
to make philosophy sensual. Then external unity will reign among us. Never again the
contemptuous glance, never the blind trembling of the people before its wise men and priests. Only then does equal development of all powers await us, of the individual as well as if all
individuals"
Ezeket a sorokat TGM is idézi (ő az eredeti német szöveget -amely az ÉS-ben linkelve van - fordította le).
"S végül a fölvilágosultaknak és a föl nem világosultaknak kezet kell fogniuk, a mitológiának filozófiaivá kell válnia és a népnek észszerűvé, s a filozófiának mitologikussá kell lennie, hogy a filozófusok érzékiek lehessenek, s akkor örök egység lesz közöttünk. Soha többé nem lesz megvető tekintet, soha nem reszket többé a nép a papjaitól és bölcseitől, mindenkit összes erőinek az egyenlő kiművelése vár, az egyesé és minden individuumé."
TGM mintha azt szeretné, hogy a nép észszerűvé válása azzal járna, hogy BLM-polóban szürcsölgetnék a zsírmentes kecsketejjel készített cikóriakávét, miközben a Tiszta ész kritikájának Salomon Maimon általi kontrakritikájának Fichte-i rekontrakritikáját olvasnák és Doors lemezekkel fűtenének be televíziókészülékmentes genderneutrális garzonjukban, hogy másnap hajnalban az angolai proletárdemokráciát építve dolgozzanak mindenféle elidegenedés nélkül egy társadalmi tulajdonban lévő NGO-nál. Ami persze egy lehetséges olvasata a Das älteste Systemprogramm des deutschen Idealismus-nak.
Amit TGM szerintem nem enged meg, az az, hogy vannak más lehetséges olvasatok is, amelyekben a nép nem teljesen veszíti el népjellegét. Én megengedem, sőt támogatólag engedem meg, hogy nem sajátos germán szimbólumokkal dúsan tetovált, előemberszabású, fajvédelmi frizurát viselő népfarkas lenne az, amelynek együtt kellene legelésznie a felső (TGM-nél kizárólagosan fölső) értelmiségi népbárányokkal. Judith Butler nem fog csápolni Ferencváros: Vardar Skopje mérkőzésen (amelyen persze szellemes Derrida szövegeket olvasnának fel, csak semmi represszív-szadisztikum).
A népszerű nép és az észszerű ész esetleg találkozhat, talán nem fognak egymás csutorájából mangót szemezgetni, de esetleg érdeklődnének egymás iránt, meg-megfontolnák egymást, szem szembe nézne, ha kar talán nem öltődne karba. Ez talán nem a német idealizmus rendszerprogramja, hanem a kismagyaré, ami még beleférhet, kétszázhuszonpár évvel azután, hogy a három tübingeni srác uncsi előadás után álmodozott egy nagyot a menzán.
(itt lehet kommentelni)