Híres utolsó szavak

Ez nektek vicces?

nem felejtünk.jpg

 

 


 

Jobban teljesít...


Orbán Pinocchio thumb.jpg

FRISSÍTVE!

Itt az újabb történelmi csúcs

A központi költségvetés bruttó adóssága: 2010. május: 19.933,4 Mrd Ft; 2011. május: 21.116,5 Mrd Ft; 2012. május: 21.180,9 Mrd Ft; 2013. május: 21.765,4 Mrd Ft; 2014. október 24.736 Mrd Ft;2015. június 6. 24 847 Mrd F

 

Szűjjé má'!
tumblr_nzd85jlxqr1qd6fjmo1_1280.jpg

 



 

Te már bekövetted?

 

Vincent tumblr Falus.JPG

 


 

Vincenzúra

Troll Vincent.jpg

Figyelem! A Vincent szerzői — főszabályként — maguk moderálják a posztjaikra érkező hozzászólásokat. Panaszaitokkal vagy a mellékhatásokkal a poszt írójához forduljatok!

Köszönettel: Vincent Anomália

Címkék

abszurd (39) áder (5) adózás (11) alkotmány (45) alkotmánybíróság (10) államosítás (7) arcképcsarnok (14) ascher café (24) a létezés magyar minősége (6) bajnai (16) bank (7) bayer (23) bayerzsolt (14) békemenet (7) bkv (7) bloglossza (14) borzalmasvers (156) cigány (7) civilek (5) civil társadalom (8) demokrácia (24) deutsch tamás (6) devizahitelek (9) dogfüggő (10) egyház (10) ellenzék (7) erkölcs (17) érték (19) Érvsebész (11) eu (13) eu elnökség (8) felsőoktatás (15) fidesz (76) fideszdemokrácia (7) film (12) filozófia (13) foci (12) focijós (19) focikvíz (54) focitörténelem (94) fritztamás (6) gasztrowhat (9) gavallérjános (10) gazdaság (8) gengszterkrónikák (14) gyurcsány (27) hangfal (98) heti válasz (19) hétköznapi történetek (32) hétvége (44) hoax (5) hülyék nyelve (16) hülyeország (165) idézet (768) igazságszolgáltatás (6) imf (26) indulatposzt (11) interjú (7) járai (12) jobbik (17) jogállamiság (33) kampány (12) kampányszemle (9) katasztrófa (5) katonalászló (21) kdnp (9) kétharmad (16) költségvetés (21) könyvszemle (9) konzervatív (18) kormányváltás (22) kormányzás (42) kósa (8) kövér (11) kultúra (21) kumin (14) lánczi (5) lázár jános (12) levelező tagozat (12) lmp (8) longtail (10) magánnyugdíj (25) mandiner (15) március 15 (8) matematika (9) matolcsy (44) mdf (5) média (48) melegek (8) mesterházy (7) mnb (5) mosonyigyörgy (7) mszp (32) mta (5) napitahó (7) navracsics (14) nedudgi (15) nekrológ (11) nemigazország (5) nemzeti együttműködés (5) ner (11) nyugdíj (5) oktatás (12) önkormányzatok (6) orbán (46) orbanisztán (15) orbánizmus (101) orbánviktor (65) országgyűlés (6) pártállam (23) politika (14) polt (5) program (9) retró (22) retro (115) rettegünk vincent (14) rogán (9) sajtó (22) sajtószemle (6) schmitt (38) selmeczi (8) semjén (6) simicska (7) sólyom (7) spoof (19) stumpf (5) szász (6) századvég (7) szdsz (9) szijjártó (16) színház (35) szlovákia (5) szszp (5) tarlós (12) társadalom (50) törökgábor modul (8) történelem (5) tudjukkik (22) tudomány (17) tüntetés (17) ügyészség (9) választás (37) vb2010 (19) vendégposzt (68) videó (11) vincent (10) Vincent szülinap (6) voks10 (7) vörösiszap (16) zene (23) Címkefelhő

Miben bízhat Donald Trump?

2020.10.12. 22:40 | jotunder | 408 komment

 

  Donald Trump leginkább abban bízhat, hogy a közvéleménykutatók tévednek és abban, hogy valami még történik az elkövetkező három hétben.  

  Megkerestem néhány "csatatér" államot. 

  Pennsylvania:    2016 utolsó heti kutatások :  mindenki Clinton győzelmét mérte, kivétel nélkül.  Az 538.com szerint A vagy B kategóriás kutatók általában 4-5 százalékos Clinton előnyt mértek.  Végeredmény:  Trump 48.17, Clinton 47.46.

  Michigan:          2016 utolsó  heti kutatások:  mindenki Clinton győzelmét mérte, kivétel nélkül. Az 538.com szerint A vagy B kategóriás kutatók általában 4-7 százalékos Clinton előnyt mértek, egy outlierrel, aki 1 százalékos Clinton előnyt mért. Végeredmény: Trump 47.57, Clinton 47.27.

 Wisconsin:        2016 utolsó heti kutatások:   mindenki Clinton győzelmét mérte, kivétel nélkül. A Google C.S: ami Michiganben az outlier volt, itt 12 százalékos Clinton előnyt mért.  Végeredmény:  Trump 47.22, Clinton 46.45.

  Elvileg tehát sok mindenben belefér. 

  Azt azért tudni kell, hogy jelenleg Pennsylvania talán  a legkevésbé biztos állam Biden számára, de még ott is nagyon jól áll. Ha minden olyan államot megnyer, ami biztosabb, mint Pennsylvania és persze Pennsylvaniát is megnyeri, akkor ő lesz az elnök. Igenám, de a kevésbé biztos államok között még vezet Floridában, Arizonában, Észak-Karolinában, vannak aránylag tűrhető polljai Ohioban, Georgiában és Iowaban. Én nem hiszem, hogy bárki komolyan gondolja, hogy Texast megnyerheti, de elvileg még ez is megtörténhet. Érdekességképpen, a külön elektort állító nebraskai második választókerületben most elég simán vezet Biden. Négy éve ott Trump két százalékkal verte Clintont.  Érdekes, hogy Montanában, ahol Trump 21 százalékkal verte Clintont, most csak 10 százalék körüli különbséget vár az 538.com, hasonló a helyzet Kansasban és Indianában. 

  Gyakorlati problémák:

   1. Az országos méréseken Biden szignifikánsan jobban áll, mint Clinton bármikor.  Komoly cégek hoznak ki sorban 12 százalék körüli Biden vezetést, egyetlen jelentős cég sem mér jóval 10 alatt. Az utolsó polloknál Clinton nagyjából 3 százalékkal vezetett, ennél állt jobban két-három héttel a választások előtt, de mindig mért valaki kis különbséget.

   2. A dinamika. Tizenegy nappal a választások előtt Comey CIA igazgató bejelentette, hogy újabb emailekre terjed ki a Clinton elleni nyomozás. Két nappal a választások előtt ehhez hozzátette, hogy úgy tűnik, az emailek nem befolyásolják a CIA véleményét, miszerint nincs szükség vádemelésre az ügyben. Clintonnak ügyei voltak, az ügyekről beszéltek, Trumpnak inkább nőügyei voltak, de azt tudni kell, hogy ő nagyon népszerű volt TV-személyiségként (senki sem gondolta különösebben konzervatívnak) és nem sok amerikait lepett meg, hogy szexista vicceket engedett meg magának. Most itt van Trump adóügye, a BLM (ez mintha azt jelentené, hogy elkötelezettebbek lesznek a választók, pl. Minnesotában, ami az egész sztori középpontja, Clinton 1.5 százalékkal győzte le Trumpot, most általában jelentős Biden előnyt mérnek (de tegyük hozzá, ott is elmérték azért Trumpot 2016-ban) és persze a koronavírus, amellyel kapcsolatban az amerikaiak véleménye elég rossz a Trump-kormányzatról. A Clintonnak kedvezőtlen dinamika miatt 2016-ba az utolsó hétig hezitáló amerikai választópolgárok jelentős része Trumpra szavazott. 

   3.  A gazdasági alapok.  2016-ban nem az elnök indult a választáson. Obama elfogadottsága (approval rate) valamivel 50 százalék felett volt a választások idején, de a második ciklusa alatt szinte végig 50 százalék alatt volt. Az amerikai GDP növekedés 2 százalék alatt volt, a foglalkoztatási adatok azonban folyamatosan javultak. Trump approval rate-je 43 százalékos, és bár a közvélemény elégedett a gazdasági kompetenciájával és eredményeivel (főleg a járvány előtti eredményekkel, adócsökkentéssel, fontos államokban lehet előnyös számára a Kína elleni kereskedeli háborúsdi) a választás egyre inkább a koronavírusról szól, ami hátrányos Trump számára. 

  ..............

 Ezek alapján azt lehet mondani, hogyha semmi különös nem történik a választásokig, akkor Trump nagy valószínűséggel  elveszíti a választást. Persze alig tudom elképzelni, hogy az elkövetkező három hétben semmi különös nem fog történni. Ez most egy történős időszak. Annyit azért lehet látni, hogy a választásokhoz közeledve a Trump:Biden számok elkezdtek hasonlítani a Disapproval:Approval számokra, ami nem jó hír Trump számára. Semmi nem bizonyítja azt, hogy csak azért mert 2016-ban Trumpot mérték alul, most is alul fogják mérni.

Trumpnak abban kell bíznia, hogy minden mérés ellenére van egy "félénk Trump szavazó" réteg, és valami olyasmi történik, ami számára kedvező módon alakítja a véleményeket. A bukmékereknél 2:1-re adják Trump győzelmét, 2016-ban a választások előtt 4:1 körüli értékek voltak, a fogadók óvatosabbá váltak. 

A bejegyzés trackback címe:

https://orulunkvincent.blog.hu/api/trackback/id/tr1216236942

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Barkalot 2020.10.26. 13:12:13

@ámbátor:

"A fehér ház már nem is próbál úgy tenni, minthe kontrollálnák a járványt."

De ismerős...

incze 2020.10.26. 13:45:02

@fortin2: én pont az ellenkezőjét látom. 4 éve, számok ide, számok oda, azért jószerivel mindenki (benne a legfőbb érdekelt maga) el-kép-zel-he-tet-len-nek tartotta, hogy ez a bunkó, tájékozatlan, hadovás pinamarkoló elnök legyen. ma viszont minden levélzörgéstől összefossák magukat, hogy jön tramp, minden zugba bekukkantanak, nincsen-e ott egy rejtőzködő trampista, minden pilllanatban várják a mindent megfordító nagy tramp bomba robbanását. pollsterek inklúzíve, kivéve a nagyon irányosakat, sőt.

szerintem nincsen bomba és hiába zörgetik a harasztot. az a folyamatos, 4 éves 52-55% undor vs 40-44% istenítés november 3-án bőven realizálódik - annak ellenére, hogy az ördögöt nekem elég érthetetlenül, és csaknem önsorsrontón állandóan a falra próbálják mesterkedni.

mindez persze túlzás, meg van időzítés, meg hajrá, meg célcsoport, meg minden istennyila, de kikivánkozott egy hahó.

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2020.10.26. 13:53:15

@incze: ma reggel megint 88:12 van az 538-on.
amúgy abszolút igazad van, magamon látom... :(

fortin2 2020.10.26. 14:17:25

@incze: nyilván ez is benne van, de azért nem csak ez. A négyévvelezelőttihez képest nem csak a folyamatos negatív approv van, hanem ezek is:
– hivatalban lévő elnök;
– nagyon megszilárdult evangelical támogatás;
– gazdasági eredmények
– a republikánus fejek jó részének átformálása
– még élesebb kultúrharc
– a társadalmi kommunikáció teljesen összezavarodott értékrendje az alright hatása alatt.

Szóval, az az ördög nem igényel sok festéket, nagyon is fülkék felé jár.

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2020.10.26. 14:44:31

@fortin2: Az 538 egynegyed súllyal veszi figyelembe Texasban azt, hogy ott aztán mindig republikánus győzött (1980 óta) és általában nagyon nagy fölénnyel. 2016-ban a 9 százalékos Trump fölényt szinte pontosan bemérték a kutatók. most, komoly kutató nem mér Trump vezetést. Az 538 azonban a szabályaikat alkalmazva odaadja Trumpnak az államot. Ami rendben van, de a valóság az, hogy ott szinte biztosan bukóban van 8 százalékot. és hát lehet, hogy lesz az 10 is. és ha Texas bukó, akkor lehet, hogy Georgia, Észak-Karolina és Arizona még nagyobb bukó lesz. ha csak egyet megnyer valahogy Biden már nem is kell neki PA, ami meg egyelőre biztosan az övé. szerintem én fantomaggódást produkálok, de sajnos nem tudok ezzel mit kezdeni...

ámbátor 2020.10.26. 14:58:52

@jotunder: Ilyenkor, amikor a lóversenyen az utolsó kanyarból a megtett ló jön ki elöl üvöltik a lovin, hogy "Így, ahogy vagytok!"
Most már a célvonalig ne legyen bukás, előzés, semmi, csak gyertek be.

libernyák 2020.10.26. 15:57:35

@fortin2: Én sem érzem az ördögöt a falra festve. Ha egy évvel ezelőtt kérdeztél volna, akkor Trump győzelmet jósoltam volna, mert a gazdasági eredményeket túl könnyen el tudta volna adni a maga sikereként, de a koronavírus mindent megváltoztatott.

Komoly (de még kevéssé komoly) válságok idején az elnökök általában bukni szoktak, ráadásul Trump ezt a válságot - a pártfüggetlenek számára is nyilvánvalóan - félrekezelte és teljesen felelőtlenül viselkedett.
A koronavírus pedig folyamatosan előtérben van, így megakadályozza, hogy a negatív approve egy részét átfordíthassa a gazdasági sikerekre való hivatkozással.

fortin2 2020.10.26. 16:36:39

@jotunder: Biden Texas-győzelme azért is tűnik nehezen hihetőnek, mert az szerintem landslideot jelentene, annyi más helyen is veszítene a GOP. Ez viszont nem csak az USA-ban, hanem a világhatásában és nekünk nagyon nem mellékesen Mo számára is akkora pozitívum volna, hogy azt a világ közelmúltbéli nyilvánvaló megőrülésének tapasztalatával aligha merhetjük elképzelni.

fortin2 2020.10.26. 17:05:22

@jotunder: amúgy megnéztem, 2016-ban ilyentájt októberben általában 7% körüli Trump előnyt mértek, de a YouGov csak hármat – és senki nem mutatta ki az 52%-os szavazati arányt, 45-47-et mondtak, Clintont inkább 3 körüli százalékkal mérték alá (Az ipsos kivételével, de az egy nagyon kis mintán összevissza mért). Most viszont csak egy cég mutat Biden előnyt, egészen minimálisat.

KennyOMG · http://etkt.blog.hu 2020.10.26. 17:15:29

@fortin2: TX elvesztese nem feltetlen jelentene automatikusan landslide gyozelmet. Hiaba kepzeljuk mi itt a vegeken azt, hogy Walker texasi kopo nyiiihaaaa lohaton lasszoval, egyik kezben biblia, masikban soretes puska (hogy a lasszo hova fer ezen a kepen, netolem kerdezd)...

Az igazsag ezzel szemben az, hogy a nagyvarosok ott is folyamatosan tolodnak balra, Austin konkretan mar most is liberalis fellegvar. Houston is jo uton van (most mar kirobbanthatatlanul minden 20 legliberalisabb varos listak tagja), Dallas meg kicsit le van maradva, de 4, max 8 ev mulva ott is a lathato-merheto nagysagrend felett lesz boven a mozgas. Nem veletlen, hogy Cruz 2018-as 200k-s gyozelme is mar-mar pofonszintuen megalazo volt szamukra O'Rourke-kal szemben.

Barkalot 2020.10.26. 17:33:24

Hát ha Ohio sikerülne Bidennek, akkor akár Texas is.

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2020.10.26. 18:13:09

@fortin2: más volt a dinamika. a jelentős trump előny a végére alakult ki, az utolsó héten. ma kapott néhány jó pollt trump texasban. tegnap volt a ut at tyler poll amelyikben biden vezetett.

Késes Szent Alia 2020.10.26. 21:08:48

@incze: Kegyetlen, hogy mekkorát zuhant Amerika megítélése. Hallgattam épp Reagan búcsúbeszédét 1989-ből arról, hogy a "hegyen épült város" stabilan és fényesen áll a gránitgerincen, otthonul mindenki számára, aki a sötétségből érkezik, nagyobb békében és boldogságban, mint nyolc évvel azelőtt, és persze patetikus, de nem légbőlkapott. Viszont nem tudok elképzelni olyan Trump-elnökséget, amely után ilyesmit lehetne mondani, és nemcsak azért, mert a gránitgerinc nem szerepel az elnök szókincsében.
www.youtube.com/watch?v=c32G868tor0

fortin2 2020.10.26. 23:32:12

@Késes Szent Alia: Azért azt ne felejtsük el, hogy miként gyalázta a komplett nyugati és keleti baloldal Reagant nyolc éven át...

libernyák 2020.10.26. 23:40:29

@Késes Szent Alia: Egészen döbbenetes ezt a beszédet hallgatni, és összehasonlítani a mai valósággal. Már szinte nehéz visszamemlékezni azokra az időkre...

Ez a beszéd akkor hangzott el, amikor Amerika a csúcson volt (a hidegháború végén), úgy tűnt, az amerikai hegemónia évtizedei jönnek, és egy olyan elnök mondta el, akinek minden hibája (mert azért elég sok volt) ellenére volt egy víziója, amit követett és értett ahhoz, hogyan hozza össze szavaival az amerikai nemzetet.
A jelenlegi elnök viszont ehhez nem ért, pont ellenkezőleg: víziója nincs, minden szavával viszályt szít az amerikaiak közt, felkorbácsolja az mélyben rejlő bűnös indulatokat és (legalábbis retorikailag) a társadalom legvédtelenebb tagjai ellen fordítja azokat.

Ezekben az időkben Amerikára mindenki példaképként tekintett, a szabad világ egyértelmű vezetői voltak.
Mostanra viszont a teljes nyugati világ a jenkiken röhög, a teljes arab világ gyűlöli őket és az összes gazember diktátor és féldiktátor szabadon ténykedhet, mert a szabad világ úgynevezett "vezetője" rájuk se bagóz, sőt inkább lepacsizik velük.

Szinte mindenki elszörnyedve nézi az USA felelőtlenségét, legyen szó klímaváltozásról vagy járványkezelésről. Mostanra nyilvánvalóvá vált, hogy a jelenlegi amerikai rendszer súlyos és egyre növekvő egyenlőtlenségekkel terhelt, vezető politikusainak nagy részét vállalati és szervezeti lobbisták tartják kézben (vagy legalábbis erősen tőlük függenek) és hanyatlásra van ítélve, amennyiben nem jönnek súlyos reformok.

Mindaz az Amerika, amely valaha nyitott és befogadó volt mindenki számára ("teeming with people of all kinds living in harmony and peace - a city with free ports that hummed with commerce and creativity, and if there had to be city walls, the walls had doors, and the doors were open to anyone with the will and the heart to get here. That's how I saw it, and see it still."), mára bezárkózóvá vált és tribalizálódott. Vezetője úgy gondolja, hogy a bevándorláshoz, az amerikai álomhoz leginkább csak a fehéreknek van joga.

A választás tétje az, hogy a helyzet még rosszabbá válik-e vagy felcsillan egy reménysugár, egy út, ami jó irányba vezet.

Ha Trump nyer, Amerika megítélése a béka segge alá süllyed, a latorállamok tovább erősödnek, még Amerika (elvi) szövetségesei is egymással kezdenek el acsarkodni (www.theguardian.com/world/2020/oct/25/france-recalls-ambassador-to-turkey-after-erdogan-questions-macrons-mental-state), káosz lesz úrrá a világon.
Az amerikai társadalom egyenlőtlenségei tovább súlyosbodnak, a faji feszültségek tovább növekednek, a vírus egész addig irányíthatatlanul pusztít, amíg nem lesz vakcina, a két politikai tábor közti szakadék pedig tovább tágul, a média polarizáltsága tovább erősödik.
A republikánusoknak nem lesz megoldásuk ezekre a problémákra, csak az adócsökkentéssel és az államadósság tovább növelésével fognak válaszolni és tovább pusztítják a környezetet (bár itt 'talán' lehet valódi javulás); jó eséllyel újabb bírót nevezhetnek ki a Legfelsőbb Bíróságba, amely számos progresszív intézkedést visszavonat.

Ha Biden nyer, a polarizáltság és a két tábor közti szakadék várhatóan fennmarad, de talán nem tágul tovább (Bidenben legalábbis van kompromisszumkészség), a járványt az eddigieknél jóval értelmesebben kezelik, végre komolyan veszik a klímaváltozást és az eü-ben bevezetik a public optiont, amivel sok-sok szegény amerikai juthat elfogadható ellátáshoz.
Megadják az állampolgárságot sok hosszú évek óta Amerikában élő, mégis illegálisnak nyilvánított bevándorlónak és véget vetnek a voter supressiönnek. A rendőrséget megreformálják, a feketék diszkriminációját és a súlyos gazdasági egyenlőtlenségeket megpróbálják kezelni, pénzügyileg könnyebbé teszik az egyetemi továbbtanulást.
Remélhetőleg* mindezeket a gazdagok és vállalatok adójának megnövelésével, illetve az értelmetlen katonai és egyéb kiadások megnyirbálával teszik meg, hogy ne szálljon el az államadósság. (*Talán itt bilibe lóg a kezem.)
Amerikának újra lesz tekintélye - bár jóval kevesebb, mint idősebb Bush vagy akár Obama idejében, de lesz - és az EU-val és ázsiai államokkal összefogva felléphet a csaló, technológialopó Kína ellen, megingathatja a diktátorok és féldiktátorok pozícióját, megpróbálhat rendet és igazságot tenni a Közel-Keleten és
Ukrajnában (remélhetőleg nem jelentős katonai erővel, szerencsére Biden nem háborús héja, mint Hillary volt) és a tudományellenesség propagálása helyett a tudomány és a megújuló energia terjesztése jöhet.

Lehet választani.

libernyák 2020.10.27. 00:14:54

@fortin2: Azért szerintem Reagant nem kéne agyondicsérni: a Reagan-kormányzatnak elég sok gyanús és korrupt ügye volt, amit Iránnal kapcsolatban művelt (hostage crisis, Iran Contra affair), az olyan közel van a hazaáruláshoz, amennyire csak lehet.

A brutális adócsökkentései valóban hozzájárultak a növekedéshez (szükség volt rájuk, de alighanem túlzott mértékben csökkentette őket), viszont az államadósság durva megemelkedésével is jártak, az pedig eléggé bizonyított, hogy a szociális kiadások kemény megcsapolása, a jóléti állam kvázi megszüntetése nagyban hozzájárult az amerikai középosztály mértékének jelentős lecsökkenéséhez, az egyenlőtlenségek hihetetlen mértékű növekedéséhez, ahhoz, hogy a vagyon túlnyomó többsége a felső 1% kezébe kerüljön.

Neki köszönhető az evangélikus keresztények bevonása a politikába, emiatt van mára már bigott vallásos bírók és politikusok sokasága minden jelentős pozícióban. A 'drogháború' folytatásával feketék (de általában szegények) tömegeinek életét tette tönkre, jelentősen megemelve a bebörtönözött lakosság arányát és gyerekek tömegeit megfosztva az apjuktól.

Persze, a külpolitikája kiváló volt (a baloldal pedig nagyon kritizálta ezt), a SZU összeomlása, a hidegháború vér nélküli megnyerése jelentős részben az ő érdeme, és ez (főleg egy kelet-európai számára :)) bőven ellensúlyozza a hibáit.
Amerikaiaktól pedig leginkább azt hallottam (és azt hiszem ezért olyan népszerű Reagan ott), hogy egy sikertelen, hanyatló időszak (Watergate, vietnami háború, gazdasági válságok) után reményt és bizalmat adott, kiállásával és beszédeivel meggyőzte a többséget, hogy az ország egy jó irányba indult el és az amerikaiak büszkék lehetnek a hazájukra (egészséges patriotizmus).

libernyák 2020.10.27. 00:24:14

@Késes Szent Alia: @fortin2: Jobban belegondolva rájöttem, hogy Amerikának egy Ronald Reagan-szerű figurára lenne szüksége a demokrata oldalról.

Egy olyan emberre, aki egy hanyatlónak érzékelt időszak (közel-keleti háborús 'katasztrófa', Trump, járvány és súlyos válság) után képes fellépni és utat mutatni, elhitetni a jelentős többséggel, hogy a jövő jobb lesz, ÉS fontos progresszív intézkedéseket keresztülvinni, valamint visszaállítani Amerika nemzetközi tekintélyét.

Sajnos nem látok jelenleg ilyen figurát, Biden egyértelműen a "nem Trump" üzenettel próbál nyerni, de más sincs, aki igazán meggyőző lenne...

Obamában volt potenciál, benne sokan reménykedtek, de az Obamacare-t kivéve nem sikerült komolyabb progresszív intézkedést végbevinnie, sem feloldani a közel-keleti gordiuszi csomót. Akkoriban még a demokrata pártban - és talán magában Obamában - sem volt meg a kellő elhatározottság ehhez, és a republikánusok ott tettek keresztbe, ahol csak tudtak. Remélhetőleg erre a közeljövőben nem lesz lehetőségük...

Késes Szent Alia 2020.10.27. 00:33:29

@libernyák: Úgy legyen.
Igen, hatalmas feladat áll Biden előtt, a győzelmével még nem oldódik meg igazán semmi, csak egy lehetőség lesz arra, hogy a megoldások felé el lehessen indulni.

AdvocatusDiaboli 2020.10.27. 00:45:54

@libernyák: "Szinte mindenki elszörnyedve nézi az USA felelőtlenségét, legyen szó klímaváltozásról vagy járványkezelésről. Mostanra nyilvánvalóvá vált, hogy a jelenlegi amerikai rendszer súlyos és egyre növekvő egyenlőtlenségekkel terhelt, vezető politikusainak nagy részét vállalati és szervezeti lobbisták tartják kézben (vagy legalábbis erősen tőlük függenek) és hanyatlásra van ítélve, amennyiben nem jönnek súlyos reformok. "

Muris: Ez szinte mind visszavezethető Reagenre, mint ahogy Trump is. Ő emelte program szintre az egyenlőtlenség fokozását ("trickle down"), ő állította környezet-ellenes pályára a GOP-t (előtte republikánusok nem voltak kevésbé "zöldek", mint a demokraták), divattá tette a butaságot és a tudományellenességet. De közepes színészként jót alakított.

kiazmarmegint 2020.10.27. 00:57:09

Engem a kovetkezo dolog aggaszt. 87 millio ember kert levelben bekuldheto szavazolapot, es amikor ezt irom, ennek kevesebb, mint fele erkezett be. Miota nyaron Louis DeJoy lett a posta fonoke, a kezbesites minosege drasztikusan romlott. Vegen mar kongressusnak kellett raszolnia, hogy legalabb a valasztasokig alljon le a postaladak leszerelesevel. Es a levelek jelentos resze tovabbra is kesik. Szerintem minimum 10 millio szavazat nem fog idore beerkezni. Tudom, vannak allamok, mint Kalifornia, ahol nem kell a valasztas napjaig beerkezniuk, de peldaul Florida nem ilyen.

fortin2 2020.10.27. 00:59:36

@libernyák: nem evangélikus, hanem evangéliumi keresztények, nagy különbség.
De ami lényegesebb: Reagan nem volt szent, bizonyára hibákat is csinált, de a szabadságelvűség kőkemény képviselete a világban és otthon is bőven feledteti mindezt. A SDI pedig nagyban ösztönözte a digitális technológiai robbanást.

incze 2020.10.27. 01:05:32

és még: "A felmérésben megkérdezett 24 ország lakosai közül csak a lengyelek és az oroszok jósolnak Trump-győzelmet a magyarokon kívül." - telex.hu/kulfold/2020/10/26/kulfold-amerikai-elnokvalasztas-2020-usa-donald-trump-joe-biden-felmeres

libernyák 2020.10.27. 01:47:37

@AdvocatusDiaboli: Szerintem se volt Reagan akkora nagy politikus, amekkorának a republikánusok kikiáltják - le is írtam fortin2-nek, mi a problémám vele (crony capitalism, reformjai hosszú távon az egyenlőtlenségeket növeli, war on drugs, Irán, Religious Right, és még ehhez jöhet az AIDS kezelése is), de nem gondolom hogy minden problémát az ő nyakába kéne varrni. :)

A klímaváltozás akkor non-issue volt, viszont Reagan az ózonpajzs ügyében gyorsan és határozottan cselekedett. Nem gondolom, hogy ha manapság lenne elnök (ez csak gondolatkísérlet), a klímaváltozást elbagatellizálná.

Azt nem vitatom, hogy Reagan amerikai népszerűségét (ami elég meglepő mértékű) leginkább a színészi képességeinek és szerencséjének köszönheti. Ezért is mondom, hogy egy ilyen típusú demokrata elnökre lenne szükség, hogy a szükséges változások végbemehessenek...

incze 2020.10.27. 03:02:16

@kiazmarmegint: ahol nagyon érdekes a dolog, a csatatér államokban, ott (ránézésre) nem állnak rosszul a levélszavazatok. amikor a guardian okt. 15-én indította a www.theguardian.com/us-news/2020/oct/15/mail-in-ballot-tracker-us-election-2020 követést, akkor 20.2m igénylésből 7.2m jött vissza. most ez 13.9m/22.2m, azaz 62%. a vége pedig olyan 19-20m/23m lehet a (ha az igénylés már nem sokat nő, a visszaküldés tempója meg, mondjuk, kábé ennyi marad, bár szerintem nőni fog). ez 80% fölött van. szóval szerintem itt dógozni kell, nem aggódni.

a demokraták eddig amúgy is visszaküldősebbek, a electproject.github.io/Early-Vote-2020G/Early_Vote_Analysis_10_25.html szerint a demokraták eddig visszakülftek országosan 11.0m levelet a 23.6m igényeltből (46%), a republikánusok 5.2m-t a 13.5m-ból (39%). a legtöbbet a függetlenek totojáznak, tőlük 4.8m jött vissza a 15.3m igényeltből (31%).

---
a mail szavazásról kerek kis összefogalót közöl a... a nature is: www.nature.com/articles/d41586-020-02979-x

szigorúan tudományost.

libernyák 2020.10.27. 03:16:38

@AdvocatusDiaboli: uh, most jobban utánanéztem... Tényleg Reagan volt az, aki a "dereguláció" nevében sok-sok környezetvédelmi szabályozást megszüntetett, és az EPA*-t is korlátozni próbálta.
Az érme másik oldalán áll az, hogy ahol tényleg súlyos volt a helyzet (ózonpajzs), ott cselekedett (most képzeld el Trump mit tett volna), szóval nem tudom most hol állna klímaváltozás kapcsán.
Egyébként az utódja, George H.W. Bush vele szemben elég normális környezetvédelmi politikát folytatott. Nekem nagyon úgy tűnik, hogy az ő (egy moderált, értelmes jelölt) bukásával és Newt Ginrich megjelenésével mentek 'végleg' félre a dolgok...

*ez azért szomorú, mert az előző komolyabb republikánus elnök, Nixon volt talán a leginkább környezetvédő a modern amerikai elnökök sorában, ő alapította meg az EPA-t, amit aztán a republikánus utódja (egy évtizeden belül) megpróbált tönkretenni :(

labrys 2020.10.27. 03:24:26

@fortin2: :)

.

Reagan /pfejj/ nagyszerű tevékenységéhez & örökségéhez:

www.nytimes.com/2009/06/01/opinion/01krugman.html

…de persze az egész politikai elit vastagon sáros, példa rá a Clintonné kiváló férjének regnálása alatti gazdasági világ-/öntökönszúrás:

youtu.be/Oc74p4mENuI

(Magyarul [27:28-tól kb. 29:30-ig]:
streamz.vg/y83c52acaa50b36dc43fe278a714c11ba )

incze 2020.10.27. 03:58:26

még egy adalék texashoz, a nytime poll trackere - www.nytimes.com/live/2020/presidential-polls-trump-biden - mereng azon a mai bejegyzésében, hogy texasban négy jónevű pollster ugyanaznap négyféle eredményre jut (biden +1, +3, tramp +4, +5). amiben remekül egyeznek, az a fehér (nem hispano) férfi, all that tramp, 60-63 vs 30-32. a hispanok közt viszont biden 58 pontos vezetésétől 18-ig terjed a skála (amit még egy pár nap előtti mindössze 8 pontos vezetés is színez).

---
Now look at the Hispanic results. The Dallas Morning News/University of Texas at Tyler poll that showed Mr. Biden up by three points also gave him a 58-point lead among Hispanic voters. Plug that into our poll, and you’d have a Biden lead. By contrast, we had Mr. Biden up by 23 points among Hispanic voters, while YouGov came in even lower, at 18 points.

As an aside, there’s one poll that split the difference in the last couple of weeks: Quinnipiac. It showed a tied race in Texas, but actually found Mr. Biden doing worst of all among Hispanic voters compared with other pollsters, with just an eight-point lead, 51-43. Quinnipiac had a result similar to everyone else with white voters, so who knows what’s going on there. (In that world, white voters would have to represent a far, far smaller share of the electorate)

kiazmarmegint 2020.10.27. 04:21:09

@incze: Csak azt probalom mondani, hogy a posta az utobbi negy honapban sokkal megbizhatatlanabb es lassubb volt, mint korabban. Igy ha valaki azt mondja, hogy "ha egy hettel korabban elkuldom, az biztos eleg lesz", az nem ritkan ra fog fazni.

Felesegem szinten levelben szavaz, es mivel eddig meg nem kuldte vissza, tegnap fel is hivta egy demokrata aktivista, hogy most mar ne is kuldje levelben, mert hatha nem er be idoben. Majd en beviszem szemelyesen, itt ez nem problema, a varosban tobb dropbox is van, egy még az egyetemen is. Texasban viszont a kormanyzo rendelkezese szerint megyénként egy (!!). Az persze igaz, hogy ennek ellenere Texasban igen magas a reszvetel.

kiazmarmegint 2020.10.27. 04:23:57

Ez kellemetlen. Amikor kiderul, hogy 2015-ben Trump jelenlegi szovivoje hogyan hasonlitotta ossze Trumpot az akkori alelnokkel:
www.cnn.com/2020/10/26/politics/kayleigh-mcenany-biden-2015/index.html

velőtanya 2020.10.27. 09:44:39

@Késes Szent Alia: Én a Carter-Reagan vitát néztem a múltkor, és Reagan minden szavát értettem különösebb koncentrálás nélkül is - Carter viszont úgy motyogott, mint a Brian életében az a próféta, aki arról beszél, hogy eltűntek a dolgok, meg a rafiakötőállvány:) Szóval még egy gyengécske színésznek is nagy előny a beszédtechnika meg a szereplési rutin.

velőtanya 2020.10.27. 09:51:28

@incze: Florida tényleg jobban áll, de ha ott 65% érkezett be, az országos átlag meg 40%, akkor kell lenniük egészen rosszul álló államoknak is.

velőtanya 2020.10.27. 09:53:39

@kiazmarmegint: Hát ha be lehet dobni személyesen is - és lehet bízni abban, hogy korrektül számolják meg - akkor én biztos ezt választanám (akár itthon is), hogy kérem levélben a szavazólapot, és aztán bedobom.

velőtanya 2020.10.27. 10:10:02

Megtörtént ez is:
444.hu/2020/10/27/donald-trump-legnagyobb-diadala

Innentől biztosra vehető, hogy a választással kapcsolatos minden vitás kérdésben Trump javára fognak dönteni - és az igazi baj (ha jól értem), hogy a legalacsonyabb szintről is magukhoz vonhatják a döntést minden létező vitás esetben, és javában készülnek is erre.

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2020.10.27. 10:15:25

@velőtanya: ez azért nincs így. a legfelső bíróság nagyjából azt mondhatja ki, hogy egy bizonyos helyi döntés elleni fellebezést elutasítanak vagy sem. Amy Coney Barrett egy nagyon komoly egyetemi professzor és bíró, szilárd erkölcsi sztenderdekkel, nem fog olyasmit csinálni, ami elfogadhatatlan. a többiek sem. az elvileg lehetséges, hogy egy rendkívüli helyzetben jól jön trumpnak a konzervatív többség, de ennek az esélye majdnem nulla.

Grrr 2020.10.27. 10:20:50

@libernyák: Valahol olvastam, hogy Nixon idejében még mindenki bizott a tudomanyban és hallgattak a kutatókra. A republikanusok Reagan alatt kezdtek egyrészt tudomanytagadó adócsökkentő és deregulaló libetarianus dogmatikusok lenni, masrészt - a megfelelő szavazatszam biztosítasa érdekében - tudomanytagadó keresztény fundamentalistak, ill. tudomnytagadó sovén populistak

Grrr 2020.10.27. 10:30:05

@jotunder: 2000-ben a floridai legfelsőbb bírósag újraszamolasi hatarozatat törölte el a legfelsőbb birosag. Itt a lenyeg talan az, hogy a vilag elso szamu demokratikus hatalma nem képes egy korrekt valasztast levezenyelni. Mar azon tul, hogy teljesen ostoba valasztasi rendszerük van, ahol az orszag többsegenek semmi beleszolasa nincs a z elnökvalasztas kimenetebe, és egyre kevesebb képviselői hely kompetitiív. És a képviselők kétéves mandatumuk jelentos reszet donorok gyűjtésével töltik. Stb stb. Az egyik leggyengébb rendszer, ami a vilagon létezik.

Az Egyesült Kiralysag a masik.

velőtanya 2020.10.27. 11:03:15

@jotunder: Ha valaki rettenetes dolgokban hisz szilárdan, az ugyanúgy rettenetes eredményre tud vezetni, mintha csak simán geci lenne.

Jó példa erre Kaczynski, aki nem harácsol és nem jachtozik, és minden bizonnyal hisz abban amit csinál, de attól még borzalmas az eredmény:
"A kormány politikusai üdvözölték az alkotmánybíróság döntését, az élet védelmeként ünnepelték. Az egyikük például azt mondta, hogy az életképtelen magzatokat így lesz idő megkeresztelni, mielőtt eltemetik őket"
444.hu/2020/10/27/a-katonai-rendorseg-bevetesevel-fenyegeti-a-lengyel-kormany-a-tunteto-noket

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2020.10.27. 11:06:40

@velőtanya: A Notre Dame egyetemen egy teljesen normális és feltűnően okos professzornak ismerték ACB-t.

kemény keleti kommentelő 2020.10.27. 11:29:14

@jotunder: Talán pár hét múlva itt is lesz az a rendkívüli helyzet, amikor Trump csalást fog kiáltani, és megóvja a választásokat, és a bíróság meg helyt ad neki, és nem iktat be másik elnököt , eljátszva ezt az idők végezetéig.

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2020.10.27. 11:36:48

@kemény keleti kommentelő: nem, ilyen nincs. trump nem óvhatja meg a választást.
a legfelső bíróság már jó előre eldöntött pár kérdést. annyi történhet, hogy jogászok bizonyos helyeken újraszámlálást fognak követelni, más lehetőség nincs. amennyiben nem szoros az eredmény, akkor nem fognak újraszámolni.

AdvocatusDiaboli 2020.10.27. 13:53:53

@fortin2: "Szabadságelvűség kőkemény képviselete a világban és otthon"
Te tényleg bedőlsz ennek? A neoliberális gazdaságpolitika és az antikommunista retorika nem szabadságelvűség:
- kötelező imádság a közoktatásban
- szakszervezetek betörése
- a legmocskosabb diktátorok támogatása (Guatemala)
- Iran - Contra
- War on drugs (nem az állítólagos céljával volt baj, hanem ahogy csinálták)
- Az AIDS kutatásást viszont alig támogatta
- Dél-Afrikával kesztyűs kézzel bánt
- Taiwant elengedve Kínához húzott (az az antikommunista, szabadságszerető szíve)
- és és és
Nem mondom, hogy aktuálpolitikai vagy stratégiai szempontból rossz döntések voltak, de ha voltak a pasasnak elvei, a mások (és más népek) szabadságának tisztelete nem volt köztük.

AdvocatusDiaboli 2020.10.27. 13:55:37

@AdvocatusDiaboli: Azért az a múltkori Atlantic cikk elég aggasztó lehetőségeket vázolt föl arra az esetre, ha Trum nem akarná elfogadni az eredményt. Szerintem nem volt teljesen légbőlkapott.

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2020.10.27. 14:47:27

@AdvocatusDiaboli: de mit jelent az, hogy "nem fogadja el az eredményt"? toppant a lábával? az amerikai elnöknek nincs hatásköre az ügyben.
az elektorok megválasztása az államokra tartozik. azt megteheti, hogy fellebbez, hogy kérelmet nyújt be bíróságokhoz, hogy bizonyos szavazólapokat ne fogadjanak el, vagy számolják újra a szavazatokat. a bíróságok döntenek. de ha egy államban 2 százaléknál nagyobb a különbség, ott nagyon nehéz lesz bármit csinálni. egyszer történt ilyesmi, amikor florida államban a szavazatok egytízezrede volt a különbség a bush és gore között. egy tízezrede. nem fél százaléka, hanem a félszázalék ötvened része.

labrys 2020.10.27. 14:56:22

@jotunder: JT, amint elkezded bizonygatni valami konzervátumról, hogy milyen nagyszerű szakember meg mecsoda tudományos eredményei vannak meg hogy ő aztán biztosan nem csinál ilyet & olyat a zelvei miatt, én azonnal veszettül elkezdek aggódni :)

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2020.10.27. 14:56:30

@AdvocatusDiaboli: kötelező imádság??? a reagani alkotmánykiegészítési javaslatban szerepelt a "no person shall be required by the United States or by any state to participate in prayer.” nem lett belőle semmi, nem kapott kétharmadot a szenátusban, de ez a mondat tart bizonyos távolságot a kötelező ima elrendelésétől.

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2020.10.27. 14:59:15

@labrys: szörnyű dolgokat nem tenne. azt el tudom hinni, hogy a roe kontra wade döntést megváltoztatja. ami szerintem veszélyes dolog, de az eddig is benne volt a pakliban. nem nevezném azért gaztettnek.

kemény keleti kommentelő 2020.10.27. 15:09:40

@jotunder: ...Én el tudom képzelni Trumpról, hogy vesztét érezve gyorsan kikiáltja magát győztesnek. Elkezd ünnepelni, aztán ráuszítja a híveit azokra, akik mondanák a számokat. Teljes fejetlenséget gerjeszt és elbarikádozza magát a fehérházban.
Nem egy úriember. Nem olyan, aki tud veszíteni. Legalábbis a rokona erről írt a könyvben, ha jól hallom. És ő is külföldre menéssel fenyegetőzött.
Nem tudja elképzelni azt a szégyent, hogy ő föladjon egy pozíciót.

velőtanya 2020.10.27. 15:16:19

Prof. Dr. Szilvay Gergely írt egy cikket arról a mandiner lelkes közönségének, hogy Trump átvette a vezetést PA-ban. A valós helyzet most így néz ki:projects.fivethirtyeight.com/polls/pennsylvania/
- ö meg úgy döntött, hogy az egyetlen (és teljesen outlier) felmérés, amelyben Trump vezet, AZ igazság, a többi nem számít.

Ez még nem is érdemelne szót, business as usual, de az igazi ínyencség a részletekben van. Prof. Dr. Szilvay Gergely szerint ugyanis: "Matt Towery hozzáteszi: a pennsylvaniai feketék körében Trump 14 százalékkal vezet"
Ez annyira nyilvánvaló képtelenség volna még egy outlier felmérésben is, hogy megnéztem az eredetit, ahol ez áll:
"Towery adds “Trump also continues to hold about 14% of the African American vote in this survey"
De hát ritka nyelv, nem csoda, ha nem akadt senki a környéken, aki bírja.

velőtanya 2020.10.27. 15:20:46

@velőtanya: Elnézést, nem láttam az új posztot (nálam mindig csak akkor jelenik meg, ha van már hozzá legalább egy komment)
De a 14 százalékos Trump vezetést a feketék körében felajánlom kiegészítésnek:)

kiazmarmegint 2020.10.27. 15:25:28

@velőtanya: Florida speciel ezt jol csinalja. Ha bekuldod levelben a szavazatot, vagy beviszed szemelyesen, akkor az interneten nezheted, hogy megszamoltak-e. Ha a valasztas napjaig sem, akkor elmehetsz szemelyesen, mondhatod, hogy mi van, es kitolthetsz egy masikat. (Itt meg szabad szamolni elore a levelszavazatokat.)

incze 2020.10.27. 15:41:54

@velőtanya: más kulcsállamokban sem áll rosszul a levélszavazás.

pl. pennsylvania (ahol btw a főbírónő beiktatásával újra nekigyürkőzik a gop, hogy egy rakás levélstavazatot kukázhasson - thehill.com/regulation/court-battles/522859-gop-files-second-request-for-supreme-court-to-block-pennsylvania ):

igényelt levélszavazat: dem +1.14m
beérkezettt levélszavazat: dem +0.86m
beérkezaett/igényelt: dem: 62.6% (1.2m/1.9m) gop: 46.6% (355k/762k)

pl. wisconsin, ahol ninsen pártbontás, de a mail ballot returned rate 61.8%., michigan 69%.

fortin2 2020.10.27. 15:49:25

@poszt: @incze: amúgy a lényeghez: fivethirtyeight.com/features/is-joe-biden-toast-if-he-loses-pennsylvania/

Ez ellene mond annak, amit korábban mondtak/gondoltam, meglátjuk, mennyire vudu.

velőtanya 2020.10.27. 15:50:23

@incze: Komolyan ott tart a SCOTUS - a precedensjog hazájának legfőbb bírói testülete - hogy egy héttel később újratárgyalnak egy ügyet, mert közben okosba' sikerült megszerezniük a többséget?
Határozottan kipcsak tempó, és azt is jelzi, hogy mostantól nincsenek szabályok meg hagyomány meg ethosz, egy trumpista rohamosztag lesz belőlük évtizedeken át, folyamatosan szétkúrva mindent, ami nem tetszik a szélsőjobbnak:/

ámbátor 2020.10.27. 15:59:04

@velőtanya: Egyelőre, ha jól értem, ott tartunk, hogy a GOP beadta újra. Az még nem erült ki, hogy befogadják-e.

velőtanya 2020.10.27. 16:09:15

@ámbátor: Sajnos ez kísértetiesen emlékeztet az "Ez még csak egy javaslat, nem kell aggódni" (kedd délután) - "Éjjel kettőkor extra sürgősséggel megszavazta a parlament, most már nincs mit tenni" (szerda reggel) forgatókönyvre.

velőtanya 2020.10.27. 16:11:25

@incze: PA-ban amúgy is minden lehetséges eszközt bevetnek már az elejétől fogva, hogy farigcsálják a potenciális demokrata szavazatokat:
www.npr.org/2020/10/01/918368319/naked-ballot-rule-could-lead-to-thousands-of-pa-votes-getting-rejected?

ámbátor 2020.10.27. 16:17:23

@velőtanya: Csak arra mondtam, hogy "ott tart a SCOTUS - [...] hogy egy héttel később újratárgyalnak..."
Még nem tart ott. Beadni bármit lehet, majd ha befogadták, akkor tart ott.

velőtanya 2020.10.27. 16:27:58

Az analógiám pont arra vonatkozott, hogy a ner mintájára színjátéktól tartok:
1) nem nyújtották volna be, ha nem tudnák pontosan, hogy át fog menni
2) esetleg pont arra megy ki a játék, hogy ezt most még látványosan nem támogatja ACB, aztán lehet erre mutogatni, miközben majd sorra mindent letarolnak, sokkal fontosabb témákban

De legyen neked igazad:)

libernyák 2020.10.27. 16:28:01

@velőtanya: Hát igen, csak ez nem Magyarország. Ha ezt a SCOTUS egyszer vagy kétszer tényleg megcsinálja, akkor igazat fogok adni neked, egyelőre megadom nekik a bizalmat.

incze 2020.10.27. 16:29:10

@fortin2: hát. ok. én az utóbbi napokban nem sok pollstert látok (projects.fivethirtyeight.com/polls/president-general/pennsylvania/ ), amely bident +6 alá méri (két darab +5, meg 400 fős mintán, részben mobil, részben automata lekérdezéssel az "InsiderAdvantage for the Center for American Greatness", ahol tramp vezet 3%-kal - amgreatness.com/2020/10/26/trump-takes-the-lead-in-pennsylvania-3-per-new-poll/ ). a többi átlaga (10 darab) rendesen biden+6 fölött van.

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2020.10.27. 18:12:36

@velőtanya: RBG helyére választották ACR-t és emiatt AOC nagyon dühös.

velőtanya 2020.10.27. 18:33:21

@jotunder: Ezt duplán nem értem: ki az az ACR, és hogy jön ide AOC?:)

velőtanya 2020.10.27. 18:37:28

@incze: 4:2 a félidőben, a végén 6:3:/
Mindenesetre még annál is rosszabbul indul, mint amit jósoltam, mert Roberts máris visszatáncolt a kórusba.
(Gondolom addig menő volt néha pávatáncolni egyet, amíg rajta múltak a dolgok, de innentől minden le van futva előre, és akkor már nem akar a vesztes oldalon szerepelni)

incze 2020.10.27. 18:51:10

@velőtanya: Ruth Bader Ginsburg helyett Amy Coney Barrett (acb, nem acr, sajtóhiba) és aki dühös, Alexandria Ocasio-Cortez

incze 2020.10.27. 20:10:39

@kiazmarmegint: @velőtanya: frissítették a guardian mail in ballots trackerét, már minden csatatér államban 56% fölött van a visszaküldött levelek aránya.

swing state / returned / requested/ percent / voters / electors

summa / 14.8m / 22.5m / 65% / 62.6m /
michigan / 2.12m / 3.07m / 69% / 8.03m / 16
wisconsin / 1.1m / 1.78m / 61% / 3.58m / 10
north carolina / 0.81 / 1.44 / 56% / 7.24 / 15
iowa / 751k / 886k / 84% / 2.2m / 6
florida / 3.9m / 6m / 65% / 14.07m / 29
minnesota / 1.19m / 1.77m / 67% / 3.64m / 10
georgia / 1.01m / 1.76m / 57% / 7m / 16
pennsylvania / 1.71m / 3.02m / 56% / 8.9m / 20
ohio / 2.2m / 2.8m / 78% / 8.07m / 18

- észak karolinában sok a személyesen szavazó (eddig 2.6m), itt a de 100k pluszt szerez eddig, levélben (eddig 0.81m) a dem 220k plusznál tart.
- floridában sok a személyesen szavazó (eddig 2.5m), itt a gop 300k pluszt szerez eddig, levélben (eddig 3.9m) a dem 600k plusznál tart.
- georgiában van 2m személyesen szavazó is eddig.

incze 2020.10.27. 20:15:30

@incze: a korai szavazók a csatatér államokban a legaktívabbak (a zember gyűjtöget mint egy güzü, ahelyett, hogy megvárná, míg megírja egy profi) - www.nytimes.com/interactive/2020/10/27/us/politics/election-voter-turnout.html

velőtanya 2020.10.27. 20:15:50

@incze: Floridában a nagy demokrata előny és Donald személyes jó példája feltüzelte a republikánusokat:
www.politico.com/news/2020/10/24/republicans-florida-early-vote-democrats-432135

De azt már nem volt erőm kibogarászni, hogy ez most jelent-e valami pluszt, vagy csak sokan előre hozták a szavazást azok közül, akik eredetileg keddre tervezték.

Hölderlin ist ihnen unbekannt? 2020.10.27. 20:32:00

@labrys: :)

@velőtanya: :D (Mégiscsak érdemes Mandinert olvasni.)

@kemény keleti kommentelő: Ez elég reálisnak látszik.

KennyOMG · http://etkt.blog.hu 2020.10.28. 01:15:48

@velőtanya: Roberts szamara sokkal fontosabb a scotus tekintelyenek megorzese, mint hogy valasztoi vagy politikai "nyomasra" (eseteben ez teljesen ertelmezhetetlen is) ide-oda tancoljon. Ugyanigy nincs "nyertes"meg "vesztes" oldal sem az o szemszogebol, csak tobbsegi es kissebbsegi velemenyek.

+ az elmult ket ev alapjan az is elmondhato, hogy gondoljunk rola barmit, Kavanaugh sem bizonyult (meg?) olyan veresszaju kokonzervnek, mint amire sokan szamitottak (-tunk).

incze 2020.10.28. 01:42:54

@velőtanya: "The Wisconsin decision triggered a rush by Democratic party campaign workers to track more than 360,000 so far unreturned mail-in ballots in the state. They urged voters to deliver their ballots by hand by 3 November rather than rely on a postal service that has been hamstrung by delays, some reportedly politically inspired."

még a végén a dem jár jól ezzel a döntéssel.

"The court is due to hear similar cases from two pivotal battleground states, North Carolina and Pennsylvania, before 3 November."

www.theguardian.com/us-news/2020/oct/27/democrats-urge-voters-to-hand-deliver-ballots-to-beat-court-deadline

AdvocatusDiaboli 2020.10.28. 01:47:53

@libernyák:
"A klímaváltozás akkor non-issue volt, viszont Reagan az ózonpajzs ügyében gyorsan és határozottan cselekedett. Nem gondolom, hogy ha manapság lenne elnök (ez csak
gondolatkísérlet), a klímaváltozást elbagatellizálná."
El is bagatelizálta. A nagyközönség körében valóban non-issue volt a dolog, de az amerikai elnököket JFK-től kezdve tájékoztatták a témáról. Reagan elődjét (Cartert) intenyíven foglalkoztatta a téma (a Limits to Growth után vagyunk), olyannyira, hogy három jelentést is íratott róla. A harmadik kötet Reagan megválasztása előtt néhány nappal jött ki. Ha Cartert újraválasztották volna, minden bizonnyal tett volna valamit az ügyben. A republikánusok (Reagannel kezdve) ezt csak akadályozták (tisztelet a kivételnek, mint McCain).

time.com/5894179/jimmy-carter-climate-change/

Az ózon ügyben talán fontos szerepe volt annak, hogy az orráról rosszindulatú bőrdaganatot kellett eltávolítani nemsokkal azután, hogy a Nature cikk az ózonlyukról megjelent. Ez talán érzékelhetővé tette számára a dolgot. De lehet, hogy amúgy is lépett volna: nagy volt a közvélemény nyomása, volt a CFC-knek alternatívája (talán még piacszerzésre vagy protekcionista célra is ki lehetett használni), úgyhogy nem volt különösebb oka nam lépni. Nem hiszem, hogy utálta volna a környezetet, csak nem volt egy nagy intellektus. Carter sokkal messzebb látott és meggyőződésből cselekedett (azóta is).

incze 2020.10.28. 02:27:32

If Europeans could vote in US Presidential election:

Trump–Biden (%)
Russia 68–32
Poland 50–50
Turkey 47–53
Hungary 41–59
Italy 23–77 / 47–53
Kingdom 19–81
France 17–83
Greece 17–83
Spain 17–83
Netherlands 15–85
Belgium 14–86
Germany 14–86
Sweden 12–88

twitter.com/EuropeElects/status/1321206699341074432

---
ipsos felmérés tramp kedvelése szerint sorbarendezve. az európai felmérésben nyilván a bizarr kontraszt, és a foldrajzi közelség miatt szerepel oroszország és törökroszág. lassan ugyanez áll mogyoróföldre és lengyelországra. a nőgyűlölő pisista és a főkipcsák figyelemreméltó munkát végzett, hogy országát kitolja az európából.

libernyák 2020.10.28. 03:32:15

@AdvocatusDiaboli: Carter kapcsán egyetértek.
Ő egy jó ember volt - a legjobb a modern kori amerikai elnökök közül - de egyszerűen nem volt meg a karizmája ahhoz, hogy elnök legyen (főleg Reagan ellen), gyengekezűnek látszott, és balszerencséje is volt.
Viszont az elnöksége után végzett munkája kiemelkedő, nagyon meg is érdemelte a békedíjat.

A Reagant követő elnök, idősebb Bush - az utolsó normális republikánus elnök - nem igazán akadályozta a klímaváltozás elleni harcot és elég fontos lépéseket tett a környezetvédelem kapcsán: www.eesi.org/articles/view/remembering-george-h.w.-bush-the-environmental-president
A dolgok igazából Bush bukása után romlottak el, amikor Ginrich elérte, hogy a republikánusok minél inkább beleálljanak a konfliktusokba, minél több téren akadályozzák a demokratákat, és az olajlobbi támogatása is hozzájuk ömlött.

velőtanya 2020.10.28. 07:22:08

Azért most nem néz ki valami jól a lista teteje: a Rassmussen és az IBD nellé - miattuk annyira nem aggódnék, az előbbi notórius trumpista, az utóbbi pedig már nem fog visszatáncolni a múltkori méréséből - bejött egy új A- national poll mindössze 4 százalékpontos Biden-előnnyel is:/
projects.fivethirtyeight.com/polls/president-general/national/

kemény keleti kommentelő 2020.10.28. 09:02:46

telex.hu/belfold/2020/10/28/david-cornstein-interju-nagykovet-usa-egyesult-allamok-orban-viktor

Nem hinném, hogy az usa lehallgatná Orbán otthoni telefonját, és bekamerázná a lakását,
ezért inkább arra tippelek, hogy éjjel 10 körül Cronstein és Viktorunk kettesben, összedugott fejjel akarták lezárni az estét, amikor Viktorunk füléhez emelte a telefont, és ezért hallott mindent.

KennyOMG · http://etkt.blog.hu 2020.10.28. 11:50:06

@velőtanya: Azert kontextuskent nem artana megjegyezni, hogy az Emerson College poll a szeptemberi 4%-rol fejlodott a mostani 5%-ra.

kemény keleti kommentelő 2020.10.28. 14:35:21

hvg.hu/itthon/20201026_republikanusok_fidesz_autokracia

Ha a republikánusok nem bekapták, hanem kitermelték Trumpot és az összeesküvéshívő talpasokat, ahogy kinéz, akkor ezt is nehéz lesz visszalapátolni, mint a fidesznyikeket. Mert az idő nekik dolgozik. A hülyék egyre hülyébbek lesznek.

kiazmarmegint 2020.10.28. 15:21:14

@kemény keleti kommentelő: Errol nem reg volt egy cikk Peter Wehner tollabol, aki 12 evet szolgalt mindenfele Bush kormanyokban. Azt irta, amit te mondasz, hogy Trump egyaltalan nem volt veletlen jelenseg, hanem logikus kovetkezmenye volt annak, a valtozasnak, amin a part atment az elmult 20 evben. George W. Bush ma nem nyerne meg a repub elovalasztast.

Mielott olvastam volna azt a cikket, idonkent gondolkoztam azon, hogy hogy lehet az, hogy Jeb Bush, aki igen siman megnyert ket floridai kormanyzovalasztast 1998-ban es 2002-ben, a 2016-os republikanus elovalasztason igen gyengen szerepelt. Meg Floridat sem nyerte meg. Talan azert, mert addigre idosebb lett, vagy az orszag valtozott, vagy hianyzott az elnok batyja segitsege (bar az csak 2002-ben volt meg). A cikk egyertelmuen azt mondta, hogy nem, a part valtozott meg, eltavolodott a kozeptol. Jeb Bush abszolut nem volt centrista, de az teny, hogy
legalabb "l'art pour l'art" nem csinalt hulyesegeket.

AdvocatusDiaboli 2020.10.28. 15:24:12

@libernyák: Igazad van és köszönöm Id. Bush-t is meg kellett volna említenem McCain mellett, mert ő igencsak konstruktív volt (és fontosabb, mint McCain, aki már csak utóvédharcot folytatott, azt is sikertelenül).

A poszt szempontjából talán az számít, hogy a republikánusok sem voltak minding ennyire megátalkodottan tudomány- és környezetellenesek. A GOP elkárhozása szerintem Reagan alatt indult és Bush I már csak egy rövid visszatérés volt valami normálisabb irányba (ami talán azzal bukott el, hogy nem választották újra). Szvsz Reagan sem gonosz volt, csak buta mint a sár. Ez tette lehetővé, hogy olyan derűsen magabiztos lehessen (nem volt tisztában tettei következményeivel, meg valszeg nem is sokat filózott rajtuk). Cartert viszont emésztette a kétely és a lelkiismeret.

kemény keleti kommentelő 2020.10.28. 15:29:09

@kiazmarmegint: Azért ezt az építkezést már elég sokan megénekelték. Hogy egy országos propagandamédia épült ki újságokkal, tévékkel, és hogy kik voltak azok a degeneráltak, akik kiépítették a néphülyítés és összeesküvéshívők rendszerét. Mint nálunk, pont azokkal a motívumokkal. Én mondjuk amerikai filmeken követem a dilijobb útját. Az alaszkai asszonyság, a nőalázó tévémogul, a birkózómániás meg az újraszámlálás is készülhetett volna magyar szereplőkkel. Annyira ismerős volt minden.

kiazmarmegint 2020.10.28. 17:31:10

Azert orszagos szinten meg mindig nagyon sok kikert (levelben visszakuldendo) szavazolap nem erkezett vissza. Jelenleg meg tobb, mint 47% az ilyenek aranya. Folyton azt varom, hogy ez a szam kezdjen exponencialisan csokkenni, de egyelore futyul ezt tenni, es legjobb esetben egy lassu linearis csokkenest mutat.

incze 2020.10.28. 18:17:07

két fő aggodalmat látok.

1. a pollsterek tévednek
2. sokak "érzékelik úgy", hogy "trump jön föl".

ez utóbbit én sosem értem tetten, talán azért lehet, mert minden erős (általában outlier) tramp szám zsigerileg (is) hat. a nytimes-nak van egy közszolgálata, vezetnek egy olyan becslést is, hogy mi várható, ha az államok polljai úgy tévednek, ahogy 2016-ban.

ma ennél a számolásnál bevezettek egy változtatást (mondván, hogy a választáshoz közeledve a pollok pontossága nő), amely mond az 1. mind a 2. ponthoz kapcsolódik.

mostantól ezt a becslést nem az utolsó 3 hét, hanem csak az utolsó 1 hét átlagaival számolják. az egyelőre eredmény az, hogy biden jobban nyer abban a becslésben, amelyben csak az utolsó hét polljainak átlaga szerepel. (egyhetes átlagnál: 319-219, hátomhetes átlagnál: 290-248 volt)

www.nytimes.com/live/2020/presidential-polls-trump-biden#polls-are-usually-more-accurate-as-election-day-nears

velőtanya 2020.10.28. 20:12:48

@incze: "az eredmény az, hogy biden jobban nyer abban a becslésben, amelyben csak az utolsó hét polljainak átlaga szerepel. (egyhetes átlagnál: 319-219, hátomhetes átlagnál: 290-248 volt)"
Nem biztos, hogy mindenkinek egyértelmű lesz - bele van írva a posztodba korrektül, de én például így is félreértettem elsőre - hogy itt az összes szám úgy értendő, hogy HA a pollok akkorát tévednek az egyes államokban, mint 2016-ban.
Ami jó hír, mert ha annál kisebbet tévednek (ami azért elvileg elvárható lenne a szakmától) - vagy éppen ellenkező irányba tévednek - akkor a becslés még kedvezőbb Biden számára.

velőtanya 2020.10.28. 20:15:24

Jó hírek Közép-Nyugatról (persze nem a vírus terjedése a jó hír)
fivethirtyeight.com/features/what-to-make-of-that-new-wisconsin-poll-that-has-biden-way-ahead/

Kicsit most megint kezdek optimistább lenni a nyers számokat illetően - viszont közben egyre jobban aggaszt, hogy a levélszavazatok mekkora részét fogják eljogászkodni.

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2020.10.28. 22:12:39

19 pontos outlier Biden fór egy jó minősítésű pollstertől.
plusz a 17 pontos wisconsini abc news. ez a nap biden napja.

incze 2020.10.28. 22:42:18

@velőtanya: kevésbé markolt volna a pinára, kevésbé kapnák el most a nők a tökét

incze 2020.10.29. 03:53:03

@velőtanya: "Democrats won two significant Supreme Court victories involving voting deadlines in key battleground states Wednesday, as the justices allowed extended periods for receiving mail-in ballots in Pennsylvania and North Carolina."

egybevetve a minapi wisconsini határozattal, aszondják, hogy szövetségi bíró ne pofázzon bele egy állam dógaiba.

"The seemingly contradictory decisions appeared based on a difference noted by Chief Justice John G. Roberts Jr.: that the court should be reluctant to approve changes imposed by federal judges, as in Wisconsin, but view those imposed by state courts or agencies differently, as was the case in Pennsylvania and North Carolina."

www.washingtonpost.com/politics/courts_law/supreme-court-pennsylvania-mail-ballots/2020/10/28/fe78439a-1936-11eb-82db-60b15c874105_story.html

velőtanya 2020.10.29. 08:10:49

@incze: ACB ebben a döntésben még nem vett részt, de ha jól értem, nem is volt szavazás, nem vették napirendre.

velőtanya 2020.10.29. 08:25:07

@jotunder: PA-ban ugyan formálisan megközelítette az 5%-os lélektani határt Biden előnye az 538* poll összesítőjében, de ha kivesszük a két szélső felmérést - ami a Szilvay-féle -3% az egyik oldalon és egy holtversenyes +8 a másikon - mint a műkorcsolyában, akkor 6,45 lenne, ami már jobban néz ki.
*az előrejelzésükben amúgy 86-14-re adják

További jó hír, hogy közben tartja magát az eddigi maximumon (75%) a szenátus átfordulásának esélye is:
projects.fivethirtyeight.com/2020-election-forecast/senate/

Bogomil 2020.10.29. 09:35:48

@velőtanya: Valamint az sem rossz, hogy a Realclearpolitics (www.realclearpolitics.com/epolls/2020/president/us/trump-vs-biden-top-battleground-states-2020-vs-2016/ ) szerint napok óta nő és már 2%-kal nagyobb Biden előnye Clinton 2016-os előnyénél a csatatér államokban.

incze 2020.10.29. 15:08:59

@velőtanya: tloridában az az érdekes helyzet kezd kialakulni, hogy ha beérkeznek az igényelt levélszavazatok (egyelőre 70.3% a teljes return rate (dem/gop/no-party 72.4/70.4/66.2), akkor a személyesen leadott szavazatokkal már a korai szavazás meghaladja a 2016-os részvételt.

egyelőre a látható zónában a dem előnye 200k. a személyes szavazáson a gop-nak egyelőre 420k látható plusza van, ami kevés a levélhátrány behozáshoz, és a kiálló pártos leveleknél van további 180k hátrány.

van mindemellett nagyon sok, 1.5m nem-pártos már leadott szavazat. ha felteszem, hogy ez fifty-fifty, és az arányok olyanok maradnak mint most, akkor 2016-hoz képest kell vagy +3m szavazó ahhoz, hogy a gop fordítson.

velőtanya 2020.10.29. 17:39:46

@incze: Először nem értettem a levezetésedet, de kibogarásztam, és most már értem. Azért niztos nem lesz 100% a return rate - bár igaz, hogy a no party levélszavazatokra meg én kicsit optimistábbat tippelnék az 50-50-nél.
Ami még eszembe jutott: a friss felmérésekben hogyan jelenik meg, aki már leadta a szavazatát? Be kell venniük, mert különben torz lenne az eredmény - de azt hogy kezelik, hogy így akkor összekeverednek a tényadatok (hogyan szavazott) és a szándék-adatok (hogyan készül szavazni)?

ámbátor 2020.10.29. 18:27:00

@velőtanya: Egyelőre a supreme court még tartja magát.

"On Wednesday afternoon, the Supreme Court rejected a second attempt by Pennsylvania Republicans to stop late-arriving ballots from being counted up to three days after Election Day. "
www.supremecourt.gov/opinions/20pdf/20-542_i3dj.pdf

De még a választás után is újraértékelhetik a dolgot, mindenesetre a későn érkező szavazatokat elkülönítik.

velőtanya 2020.10.29. 19:17:33

@ámbátor: Ez eléggé úgy hangzik, hogy majd megnézik az eredményeket, és az alapján eldöntik, hogy lehet-e ezen a vonalon akkorát csalni, amivel Trump nyer.
Aztán ha nem, akkor jöhet a következő lépés (mondjuk hogy a szükséges mennyiségű államban a helyi pártbizottság érvényteleníti a szavazást, és inkább ők jelölik ki az elektorokat)

velőtanya 2020.10.29. 19:18:32

De azért még bíznak a korrekt kampányban és az igazság erejében is:
"Trump szerdán Arizonában azzal riogatta hallgatóságát, hogy Biden győzelme esetén „nem lesz iskola, nem lesz Hálaadás, nem lesz Karácsony és Július 4.""

kemény keleti kommentelő 2020.10.29. 19:34:13

@velőtanya: ... És a Civil Jogász Bizottság, és - védjük meg vívmányainkat- , meg - a haza nem lehet ellenzékben - , - újraszámlálás -, elcsalták , -békemenet, polgári körök, savas bácsik, kopasz börtöntöltelék rendfenntartók, Zsil völgyi bányászok...
Az ilyen politikust nálunk korszakos zseninek nevezik. Trump egy istenáldotta tehetség, amilyen csak 250 évenként születik amerikában.
Mi meg már 30 éve tapsoljuk vissza.
süti beállítások módosítása