Híres utolsó szavak

Ez nektek vicces?

nem felejtünk.jpg

 

 


 

Jobban teljesít...


Orbán Pinocchio thumb.jpg

FRISSÍTVE!

Itt az újabb történelmi csúcs

A központi költségvetés bruttó adóssága: 2010. május: 19.933,4 Mrd Ft; 2011. május: 21.116,5 Mrd Ft; 2012. május: 21.180,9 Mrd Ft; 2013. május: 21.765,4 Mrd Ft; 2014. október 24.736 Mrd Ft;2015. június 6. 24 847 Mrd F

 

Szűjjé má'!
tumblr_nzd85jlxqr1qd6fjmo1_1280.jpg

 



 

Te már bekövetted?

 

Vincent tumblr Falus.JPG

 


 

Vincenzúra

Troll Vincent.jpg

Figyelem! A Vincent szerzői — főszabályként — maguk moderálják a posztjaikra érkező hozzászólásokat. Panaszaitokkal vagy a mellékhatásokkal a poszt írójához forduljatok!

Köszönettel: Vincent Anomália

Címkék

abszurd (39) áder (5) adózás (11) alkotmány (45) alkotmánybíróság (10) államosítás (7) arcképcsarnok (14) ascher café (24) a létezés magyar minősége (6) bajnai (16) bank (7) bayer (23) bayerzsolt (14) békemenet (7) bkv (7) bloglossza (14) borzalmasvers (156) cigány (7) civilek (5) civil társadalom (8) demokrácia (24) deutsch tamás (6) devizahitelek (9) dogfüggő (10) egyház (10) ellenzék (7) erkölcs (17) érték (19) Érvsebész (11) eu (13) eu elnökség (8) felsőoktatás (15) fidesz (76) fideszdemokrácia (7) film (12) filozófia (13) foci (12) focijós (19) focikvíz (54) focitörténelem (94) fritztamás (6) gasztrowhat (9) gavallérjános (10) gazdaság (8) gengszterkrónikák (14) gyurcsány (27) hangfal (98) heti válasz (19) hétköznapi történetek (32) hétvége (44) hoax (5) hülyék nyelve (16) hülyeország (165) idézet (768) igazságszolgáltatás (6) imf (26) indulatposzt (11) interjú (7) járai (12) jobbik (17) jogállamiság (33) kampány (12) kampányszemle (9) katasztrófa (5) katonalászló (21) kdnp (9) kétharmad (16) költségvetés (21) könyvszemle (9) konzervatív (18) kormányváltás (22) kormányzás (42) kósa (8) kövér (11) kultúra (21) kumin (14) lánczi (5) lázár jános (12) levelező tagozat (12) lmp (8) longtail (10) magánnyugdíj (25) mandiner (15) március 15 (8) matematika (9) matolcsy (44) mdf (5) média (48) melegek (8) mesterházy (7) mnb (5) mosonyigyörgy (7) mszp (32) mta (5) napitahó (7) navracsics (14) nedudgi (15) nekrológ (11) nemigazország (5) nemzeti együttműködés (5) ner (11) nyugdíj (5) oktatás (12) önkormányzatok (6) orbán (46) orbanisztán (15) orbánizmus (101) orbánviktor (65) országgyűlés (6) pártállam (23) politika (14) polt (5) program (9) retró (22) retro (115) rettegünk vincent (14) rogán (9) sajtó (22) sajtószemle (6) schmitt (38) selmeczi (8) semjén (6) simicska (7) sólyom (7) spoof (19) stumpf (5) szász (6) századvég (7) szdsz (9) szijjártó (16) színház (35) szlovákia (5) szszp (5) tarlós (12) társadalom (50) törökgábor modul (8) történelem (5) tudjukkik (22) tudomány (17) tüntetés (17) ügyészség (9) választás (37) vb2010 (19) vendégposzt (68) videó (11) vincent (10) Vincent szülinap (6) voks10 (7) vörösiszap (16) zene (23) Címkefelhő

Filozófiai kérdés a tesztelési kapacitásról (megjegyzésposzt)

2020.09.13. 10:56 | jotunder | 179 komment

 

     A pandemia.hu adatai szerint április elején volt a legmagasabb a pozitív tesztek aránya Magyarországon. Ez valamivel 10 százalék alatt volt.

    Nem tudom mennyi a magyar tesztelési kapacitás. Azt tudom, hogy még sohasem teszteltek napi 12000-et és mostanában előfordult hét százalék körüli pozitív tesztarány. 

    A fiatalok között ez a vírus jobban terjed, tehát ha keveredés következik be, vélhetően lassul a fertőzöttségi ráta (vagy nem), de én azt gondolom, hogy munkahipotézisként elfogadhatjuk, hogy nem jelentéktelen eséllyel két hét múlva háromszor annyi fertőzött lesz, mint most. Lehet, hogy kevesebb lesz, mint ma, de nem jelentéktelen eséllyel háromszor annyi. Nagyon kicsi valószínűséggel meg ötször annyi. 

     Ha valaki úgy gondolkozik, hogy tíz százalék körül lesz a pozitív tesztek aránya két hét múlva, akkor ahhoz, minimum 20000 tesztre lenne szükség (nyilván többre, tudatosan írok kisebb értéket). Hol tudja egy ország megduplázni a tesztek számát?  20000 magyar teszt az 130000 brit tesztnek felel meg. Emlékszem arra a küzdelemre, ami a 100000-es napi tesztért ment Angliában.

    Ha úgy gondolkozunk, hogy háromszor annyi fertőzőtt esetén háromszor annyian fognak tesztet kérni, akkor már egy hét múlva  tesztelési córesz lehet.

    A britek nyilvános adatként kezelik a tesztelési kapacitást (nagyjából 350000, innen akarnak felmenni több millióra, amit én alig akarok elhinni, százmilliárd font kiadásról beszélnek, annyi pénz nincs).

    Az, hogy itt október közepére tesztelési káosz lesz, tehát emberek teszteltetni akarnak és erre nem lesz semmiféle lehetőségük, plauzibilisnak tűnik. Valamit talán csinálni kellene. Talán a logisztikában (autós tesztelés?), talán a PCR-ben, mert kormányfői populizmussal nem lehet mindent megoldani. 

   P.S. Orbán világossá tette, hogy többféle szcenárióra készülnek, de arról még csak nem is szivárgott ki semmi, hogy mely szcenárióknak mennyi esélyt adnak. Szerintem a worst case szcenáriójuk elég csúnyácska lehet. 

A bejegyzés trackback címe:

https://orulunkvincent.blog.hu/api/trackback/id/tr6316199620

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kisa 2020.09.14. 13:45:54

@kemény keleti kommentelő: Mekkora cirkusz volt anno a biztonási öv kötelezővé tételekor. Egyebekben egyetértek. Én személy szerint utálom az össznépi nyalifalit.

@jaegtoer: Már csak azt várom, hogy mikor lesz a gyönyörű rakpartokból fás, parkos sétány a kipufogóbűzös autóút helyett. Ahány városban csak megfordultam, szinte mindenütt a gyalogosoké a folyópart.

incze 2020.09.14. 13:53:13

@Kettes: +1, bár úgy tűnik, ez csak bátortalan kezdőlépés, és valószínűleg torzó marad.

incze 2020.09.14. 14:00:56

@Podvinecz Marsall: @deckard_r: ez ősi mogyoró beidegződés, ha megvan az eszköz meg az anyag, a többi már kvázi készen is van, és ingyen, se áram, se helyiség, se üzemeltetés/javítás, se ember (szakértelemmel, betanítással, helyettesítéssel), n.b. mindez közterhekkel, nincsen hozzákalkulálva

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2020.09.14. 14:05:55

továbbra sincs olyan, hogy tömeges tesztelés!
nem tesztelnek, csak akit nagyon muszáj.

incze 2020.09.14. 14:10:50

@KennyOMG: szerintem az sem proaktív volt, hanem a mogyoróföldön akkortájt (a mogyoró médiában viszonylag észrevétlen) átvonuló és németországból jobbára visszaküldött koszovói albán bevándorlási hullámra reagált.

labrys 2020.09.14. 14:32:39

@deckard_r: @Podvinecz Marsall: @incze: mi itt mindannyian nagyon értünk a DNS polimerázos bagzatásához, és ez tök klafa, de tényleg – viszont az állítás lényege az volt, hogy a rendszerszerű, ingyenes, széleskörű országos tesztelésnek _elvileg_ sem intézményi, sem technikai, sem pénzügyi korlátai nincsenek. Még ebben a nyomorult országban sem.

Tehát Orbánék azért nem csinálják mert 1) tudatosan nem akarják 2) és egyébként még rendesen megszervezni is képtelenek lennének.

Podvinecz Marsall 2020.09.14. 14:51:03

@labrys: az egy korábbi, teljesen ok állítás volt (én mondjuk a "nincsenek" helyett "nem lehetnek"-et írnék), ez meg válasz volt arra, hogy sufniban is lehet ócsón nyomatni, ami szintén igaz, csak itt nem jó vagy nem eléggé biztonságos.

KennyOMG · http://etkt.blog.hu 2020.09.14. 14:56:33

@deckard_r: @Podvinecz Marsall: Nem azt mondtam, hogy hazilag hegesztett enzimekkel, hanem azt, hogy nem kesz PCR mixet veszel, hanem azt az egetrengeto 4-5-6 (basszus, most tenyleg tegyem itt hozza, hogy szakicegtol vasarolt?) reagenst laborban ontod ossze. Maris toredeke a "kit" aranak...

Podvinecz Marsall 2020.09.14. 15:11:46

@KennyOMG: oké, akkor átfogalmazom: azt a minőségbiztosítást mindenképpen meg kell fizetni, hogy a kérdésedre egy adott szabványos eljárást alkalmazva hivatalosan is elfogadott leletet kapj. Ha nem kitet használsz, hanem mittudomén ilyen dNTP-t vagy akármit, akkor nem biztos, hogy ez a garanciád megmarad. Persze ha rendesen csinálod, nyilván ugyanazt fogod detektálni, de pecsétes lelet nem lehetne belőle, csak ha vhogy akkreditálod az egészet. Én vilég életemben olyan cuccokkal dolgoztam, amire az van ráírva, hogy for research use only vagy not for diagnostic purpose vagy vmi hasonló, gondolom, ez nem véletlen, pont a minőségbiztosítás miatt.

deckard_r 2020.09.14. 15:23:33

@KennyOMG: te tényleg nem érted...
javaslom utánanézni a következő fogalmaknak: orvostechnikai eszköz, akkreditált vizsgálat, jogi felelősség...
egyebként egy ilyen (ált. egylépéses) qPCR rendszerben pont az enzimek és a spéci primerek a drágák, és nem dNTP meg a puffer...
ja és ebben még nincs benne az izoláló kit...

lüke 2020.09.14. 16:13:28

@Online Távmunkás:
az üresben még jut hely Pinocheteknek is

lüke 2020.09.14. 16:16:53

@Podvinecz Marsall:
nálunk van házilag gyártott lélegeztető gép....
Egy csőre x beteg,s a iatrogén fertőzés ? felkúszik....

lüke 2020.09.14. 16:21:08

@KennyOMG: naja
Az amerikaiknak saját tesztjük van,300€,most a Roche- hoz(Ch)folyamodtak, - 100€- mert nem volt elég tesztjük, nem tudom, miért nem házi gyártmányt vettek,10€- ért?

Bolygó Hollandi 2020.09.14. 16:27:08

Valami nem stimmel BoJo posztban is hivatkozott “world-beating” tesztelési kapacitás számai körül:

The government’s “world-beating” testing programme has a backlog of 185,000 swabs and is so overstretched that it is sending tests to laboratories in Italy and Germany, according to leaked documents.

The government claims that it has capacity for 375,000 tests a day. However, the actual number of people being tested for the coronavirus stalled to just 437,000 people a week at the start of the month — equivalent to just 62,000 a day.

www.thetimes.co.uk/article/leaked-figures-reveal-scale-of-coronavirus-test-shortage-xjxprnm0v

lüke 2020.09.14. 16:29:47

@Külsős: remek az OMSz- ra szabás!
Más,gazdag országokban a mentőt tehermentesítik,inkább fizeti a biztosító a taxit,olcsóbb,mint a drága mentő
( a németek is kiszàllnak a helyszinre tesztelni, külön gépparkkal)

Bogomil 2020.09.14. 16:34:19

Talán nem mindenki látta -- persze nem is nagyon propagálják, még kevésbé veszik figyelembe Orbánék: semmelweis.hu/hirek/files/2020/09/20200831_NKKH_Oroszi_V4.pdf

látjátok feleim szümtükkel 2020.09.14. 16:43:45

@jaegtoer:

Tessék mondani mi az a szorzótábla? Itt nálunk csak osztótáblákat látni, de azt nagyon sokat.

Bogomil 2020.09.14. 16:54:32

@labrys: Amúgy abszolút rekorderek vagyunk Európában a fertőzöttek számának növekedési ütemében is:
ourworldindata.org/grapher/weekly-growth-covid-cases?year=2020-09-07&time=2020-04-03..2020-09-07&region=Europe

Sheis 2020.09.14. 17:17:40

Kérlek, ne hasonlíts minket a britekhez, meg az osztrákokhoz, mi csóró senkik vagyunk, akikért nem kár. Az orbánék szcenáriója az, hogy megint mindenkit hazaküldenek a kórházakból, azzal sok pénzt takarítanak meg, és azt rögtön ellopják. Aztán mindenki úgy és abban halálozik el, amiben óhajt, teszttel vagy teszt nélkül, ahogy tetszik. Ez egy szabad ország. Maguknak már kialakítottak egy kórházat az első hullámra oda vitettek pld. egy szuper lélegeztető gépet a Kékgolyóból.

Sheis 2020.09.14. 17:18:48

@Sheis: Ja és ami a lényeg, hogy az orvosi ellátás már mindíg ennyi lesz a jövőben, fizetsz Tb-t és nem kapsz semmit.

kemény keleti kommentelő 2020.09.14. 17:41:47

@Sheis: Háromszár forintos fülkeforradalmárok megkapják, amit akartak.

ikaruss 2020.09.14. 17:49:17

@látjátok feleim szümtükkel:
"Tessék mondani mi az a szorzótábla? Itt nálunk csak osztótáblákat látni, de azt nagyon sokat."
Mielőtt osztják, fölszorozzák.

Külsős 2020.09.14. 17:50:58

@kemény keleti kommentelő:
Elég csak körülnézni a FB-on és láthatjuk, rengetegen tökéletesen elégedettek, harciasan védik orbánt és rendszerét. Nemcsak robotok, fizetett trollok, hanem valódi emberek is.

KennyOMG · http://etkt.blog.hu 2020.09.14. 18:26:29

@deckard_r: Izolalas a legnagyobb resze a koltsegeknek, sacc/kb 1000-1500 forint/minta korul (az Omega 1100-ert ajanlgatja a kitjet, a Qiagen 1500 korulre jon ki, stb). Egy normal (nem covid feliratu) qPCR mix, akár interkalalo, akar fret-es, sacc/kb az 3-500 forintos nagysagrend kornyeken mozog per minta. Itt most gyorsan be kell vallanom, hogy a reverse transzkriptazok arait egyaltalan nem kovetem*, igy max becslest tudnek adni, azt meg nem akarok. Tehat hol tartunk nagysagrendileg? Kell pozitiv kontrol, hol tartunk? Remelem a h2o free-t nem akarod kulon felszamolni...

Ok, diagnosztikai celra masfelszeres ara van mindennek. Hol tartunk? Potencialisan napi tobbezres tesztszamnal a rezsi, berkoltsegek es akkreditacio dija mennyit tesz hozza per minta? Koszonom a lehetoseget.

*Azt viszont igen, hogy ha minden jol megy, hamarosan mezei Taq is mukodni fog RT-hoz, nem kell kulon cuccokkal baszkodni. www.biorxiv.org/content/10.1101/2020.05.27.120238v1.full

KennyOMG · http://etkt.blog.hu 2020.09.14. 18:36:58

@lüke: Azokrol az amerikaiakrol beszelunk, akik egy PCR mixet nem voltak kepesek normalisan osszeallitani egy honapig?

Egyebkent nyilvan tudnanak, ha nagyon akarnanak, csak lehet, hogy ehhez az kellene, hogy 1) ne most akarjon egyszerre kurva nagyot szakitani a biotech cegek vezetosege es 2) legyen meg az emlitett akarat szovetsegi szinten. Khm.

kemény keleti kommentelő 2020.09.14. 18:47:01

@Külsős: Aki tökéletesen elégedett, annak nem érdemes mentőt küldeni, mert tökéletesen elégedett akkor is, ha nem megy ki érte a mentő.
Vagy kimegy, aztán kiszámláznak neki 700 ezret. Mélyen egyetért.
Pont erről beszélek.
Ezek a tökéletesen elégedett 300 forintosok azok, akik miatt bármit tönkreverhetnek, ellophatnak, elvehetnek, túlszámlázhatnak.
Mert nincs olyan, ami ne lenne ezeknek tökéletesen briliáns, zseniális kormányzás.

deckard_r 2020.09.14. 19:16:01

@KennyOMG: sok minden működhet, meg sok mindent össze lehet bütykölni olcsóbban. DE itt azt kell megfizetni, hogy 1) biztosan működik és mindenütt egyformán működik 2) ezért a kit szállítója jogi felelősséget vállal meg azért is, hogy a 12. és a 25. batch egyformán működik. Mármost persze elvileg le lehetne fejleszteni egy ilyen állami kitet, csak ugye ehhez nem áll rendelkezésre olyan szervezet/szakértelem, ami erre képes lenne. Vagy megbízol vele egy magyar biotech céget (ha van aki képes rá), csak akkor ő fogja a fejlesztés és minőségbiztosított gyártás költségeit az árban érvényesíteni. Ja és némi idő és tőkehátrányból indul a nagyokhoz képest akik ezt csinálják szerintem kb. február (de lehet hogy január óta). És a minőségbiztosított gyártás ott kezdődik, hogy az alapanyagok is minősítettek, márpedig minősített enzimeket te sem kapsz olcsóbban...
A gyógyszergyártás se a tablettázógéptől drága...

deckard_r 2020.09.14. 19:30:29

@KennyOMG: ja és úgy kalkulálj, hogy egy rendesebb Covid kit az legalább 3 targetre megy... (1 humán 2 vírus)

lüke 2020.09.14. 20:19:05

@KennyOMG: azokról,azért vették a svájciaktól.

lüke 2020.09.14. 20:21:27

@labrys: na ezt aláírom mindenkinek,születéskor

Bogomil 2020.09.15. 10:03:51

Azért ez nem néz ki túl jól:
flo.uri.sh/visualisation/1565617/embed
Azért ezt linkeltem be a koronamonitorról (atlo.team/koronamonitor/ ), mert a tesztelés hektikus volta miatt a mozgóátlagok szerintem egy kicsit megbízhatóbb képet adnak a trendről...

rdos · http://h2o.ingyenweb.hu/tema/6.html 2020.09.15. 11:40:18

@Bogomil: Igen a mozgó átlag jobb trend mutató. Nekem lineárisnak tűnik az új esetszám trendje, ami akkor érthető is ha ennél többet már nem tudunk tesztelni. :-(

Vagyis lehet hogy már régen exponenciális az új esetek száma, csak egyszerűen nem képes a rendszer ennél (napi szűk ezernél) többet kimutatni. :-( Persze ne legyen igazam.

incze 2020.09.15. 14:51:15

@rdos: csodák nincsenek. hallani, hogy a laborok három műszakban, hogy az eredmény egyre lassabban. látni, hogy a napi teszt szám stagnál 10k körül - flo.uri.sh/visualisation/1565657/embed -, és azt is, hogy ez a tesztelő kapacitás növő találati aránnyal - flo.uri.sh/visualisation/1764881/embed - dolgozik.

rdos · http://h2o.ingyenweb.hu/tema/6.html 2020.09.15. 15:14:54

@incze: Na. Akkor igaz lehet túl kedves vezetőnk kijelentése, miszerint talpig fel vagyunk fegyverkezve a vírus ellen.

Kiegészítésem, a hír igaz lehet, de csak az aszfalttól számítva (talpig). :-( Ami lássuk be elég vékony. :-(

KennyOMG · http://etkt.blog.hu 2020.09.15. 15:59:56

@deckard_r: Semmi baj, a fretes cuccok minden egyes targetre 10-15%-al dragabbak csak, tehat azt hasznalsz, es hozzaadsz egy szazast az osszkoltseghez.

Ugyanakkor kenytelen vagyok megkovetni magam. Csak nem hagyott nyugodni a reverz transzkrpitaz ara, es hat az tenylegesen eleghuzosnak bizonyul: 4khuf-tol kezdodik. Tehat a tenyleges onkoltseg 7-8k huf korul lehet (valszeg kisgomboc sem hasrautesszeruen mondta be, mennyi lenne a hatosagi ar).

deckard_r 2020.09.15. 17:10:44

@KennyOMG: akkor a kit amit néztem még csak nem is különösebben drága ahhoz képest, hogy diagnosztikum...

rdos · http://h2o.ingyenweb.hu/tema/6.html 2020.09.16. 16:31:15

4 ezer mintát tudnak venni ma a mentősök naponta. Mintegy további kétennyit ezek szerint nem a mentősök veszik.

444.hu/2020/09/16/alig-gyozik-a-mentok-a-napi-3500-4000-mintaveteli-igenyt

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2020.09.16. 16:52:26

@balmoral: napi kétszázhúszezer tesztet csinálnak meg. ez harmincháromezer magyar tesztnek felel meg, aminek nagyjából a harmadát csinálják meg magyarországon. de, amit itt kap a kormány, azt nem teszi zsebre. a konzervatív lapok is erősen kritizálják boris johnsont.

kemény keleti kommentelő 2020.09.16. 17:07:39

24.hu/sport/2020/09/16/koronavirus-sport-szabadidosport-kardiologiai-ajanlas-protokoll-szovodmenyek-veszelyek/

Akkor megvan a teszt. Átesett, meggyógyult, letelt a karantén... és a sportolóknak nem javasolják az edzést, mert a vírus károsíthatta itt-ott a szívet-agyat, ezt-azt.
Jól kivizsgálják őket.

De mi van szegény átesett nemsportolókkal ?
Őket nem vizsgálják ki hónapokig a legjobb orvosok.

Ott forduljanak föl, ahol éppen dolgoznak ?

kemény keleti kommentelő 2020.09.16. 17:47:29

@mafi mushkila: Állítólag a Mercedes gyárban a múlt héten tüdőembóliában meghalt egy munkás a gépsoron. Összerogyott és vége volt.

incze 2020.09.16. 18:10:25

@jotunder: nem heti?

"On the government’s coronavirus website, testing capacity is given as a total of pillars 1 (NHS) and 2 (Lighthouse labs). This week it totalled 243,817. But Wilson said the NHS labs were doing a fairly steady 100,000 to 120,000 tests" - www.theguardian.com/world/2020/sep/15/private-labs-unable-to-process-all-covid-tests-nhs-email-reveals

a másik fele a kiszervezett magánlaboratórikumokból jön, és - ha jól értem, legalábbis a balról - elsősorban azért támadják a kormányt, mert ezek a laboratóriumok nem teljesítik az előzetes ígéreteket és nem működnek átláthatóan (szemben a nhs-szel), ráadásul az van a levegőben, hogy a kormánynak szándékában áll áttolni az egész ügyet a magánba.

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2020.09.16. 18:14:19

@incze: nem, ez napi adat. csak valahogy heti átlagban nézik a kapacitást.

Wolff 2020.09.16. 18:50:01

A dolog eldőlt, Orbánék azzal a modellel dolgoznak, amelyik innen kezdve még három hónapig folyton romlik. Csodálkoznék, ha ez nem a worst case szcenárió lenne.

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2020.09.16. 19:06:17

@Wolff: én arra fogadnék, hogy Magyarország megússza lockdown és sok halott nélkül. hogy ez azért ki van számolva. de azért veszíthetek...

Wolff 2020.09.16. 19:39:41

@jotunder: Ettől kezdve három hónap, az még csak nem is Florida vagy Svédország (nekik is volt egy kb. másfél hónap utáni tetőzésük, kisebb visszaesésük mielőtt megint elindult felfelé, és utána sem telt el három hónap a tetőzésig). Ez a teljes elengedés, így persze nem lesz lockdown, aztán majd lesz valami, és persze kint tartjuk a kívülről behurcolt vírust!

Brasi 2020.09.16. 19:40:34

@jotunder: A zemberek majd megcsinaljak a lockdown-t. Suliban 1/3 hianyzik, oviban 2/3! Nyilvan nem reprezentativ, ritka beteges osztalyokat fogtak ki a gyerekeim :D

ijontichy 2020.09.16. 19:48:44

@jotunder: Szerintem is. Bár nincs kiszámolva (nem tud számolni), de a fütyi ismeri a népét (még mindig; ld: @Brasi). Ezzel együtt ez már a sokadik "19-re lapot kérek" a vityától. Egyszer elfogy a kurva szerencséje. Minél később, annál nagyobb lesz a koppanás.

Wolff 2020.09.16. 19:55:53

@ijontichy: Nyilván kiszámolták, Röst meg Jakab megkapták a kérdést, mi van ha nem csinálunk semmit, ez volt a válasz. Utána a kérdés:
- Mennyi halott lesz?
- Hát, az attól függ, hogyan paraméterezzük az átterjedést...
- Jó, akkor nem lesz halott és nem csinálunk semmit.

netukki 2020.09.16. 20:03:21

Lehet, hogy van egy rakás lélegeztetőgépünk, de kevés a szakápoló az intenzíves ágyakhoz - 444

„Ma Magyarországon teljesen mindegy, hogy mennyi lélegeztetőgép áll rendelkezésre, nagyjából 3000 intenzíves ágy fölött kalkulálni teljesen irreális a betegellátásban” - mondta egy múlt heti videókonferencián a Transzlációs Medicina Alapítvány kuratóriumának elnöke, Hegyi Péter.

"Az is kiderült az előadásból, hogy amíg tavasszal volt egy külön járványügyi bizottság, ami az operatív törzs mellett összeült, „nagyon komoly szakemberekkel.”, addig - legalábbis szeptember 8-áig - „ilyen típusú tudományos adatokra nem jelezték igényüket a döntéshozók. ennek az okát nem tudjuk, lehet, hogy most mások végzik az adatanalíziseket. Mi nagy örömmel várjuk azt, hogy amennyiben kérdés érkezik, hasonlóan, mint korábban, akár 24 órán belül, éjszaka dolgozva is próbáljuk segíteni a döntéshozókat. Jelenleg számunkra nem ismet most a második hullámban a döntéshozási mechanizmus. Valószínűleg míg tavasszal az egészségügy volt az elsődleges kérdés, és utána jött az oktatás és a gazdaság, a prioritások megváltozhattak, és elsősorban az utóbbiak azok, amik szerepet játszanak”."

444.hu/2020/09/16/lehet-hogy-van-egy-rakas-lelegeztetogepunk-de-keves-a-szakapolo-az-intenzives-agyakhoz

»A Dél-pesti Centrumkórháznak és az Országos Korányi Pulmonológiai Intézetnek sincs már szabad lélegeztetőkapacitása a Népszava szerint.«

hvg.hu/itthon/20200916_lelegeztetokapacitas_szent_janos_korhaz_kiurites

-------------------
Mindeközben Kásler és a Völkische Beobachter hülyének nézi a Vezér hőn szeretett népét.

magyarnemzet.hu/belfold/ujabb-baloldali-alhirt-cafol-az-emberi-eroforrasok-miniszteriuma-8674647/

kemény keleti kommentelő 2020.09.16. 20:04:03

@Brasi: Jó, hát nyilván aki meg tudja oldani, az megoldja. De ez a vírus itt évekig tart.
A fidesz éppen idén hirdette meg, hogy - nincs magántanuló -, - minden 6 éves elkezdi az első osztályt -.
Most ott ülnek a 6 évesek, és vagy járnak iskolába, vagy nem ? Vagy megtanulnak írni, vagy nem...
Ez minden más kormányfőnél már rég botrány lenne, de Orbán az lapot húz és nyer...

kemény keleti kommentelő 2020.09.16. 20:23:39

@netukki: ... Ez a két megtelt kórház volt a járványkórház országosan. Ide hordták az ország minden covidosát.

Arról nem volt szó, hogy esetleg abbahagyják a budapestre hurcolásukat és helyben látják el őket a megyékben,
mielőtt minden budapesti kórházat ki kell üríteni ?

kemény keleti kommentelő 2020.09.16. 20:25:44

@jotunder:... Az orvosi kamara katasztrófát jósol. Tényleg, tavasszal minden orvosnak tartani kellett a száját, most meg... Ez is különös.

kemény keleti kommentelő 2020.09.16. 20:29:40

@aronsatie: ..Az - ismeretlen szakember - számolja, ahogy minden mást is.
Ha nem stimmel, akkor csak politikai döntés volt.
Például Matolcsi tavaszi növekedési előrejelzései erősen kudarcosak lettek.
Valami következmény ?
Monnyonle ?
Semmi.
Teljesen mindegy, hogy jól döntenek, vagy rosszul, mert semminek nincs következménye.

velőtanya 2020.09.16. 21:24:16

@Wolff: @kemény keleti kommentelő: Trumpli tesó tegnap azt mondta, hogy a nyájmentalitás (sic!) kialakulása lesz a megoldás:
444.hu/2020/09/16/trump-az-emberek-nyajmentalitast-fognak-kifejleszteni-a-koronavirus-ellen

A Tehetség meg kinyitott erre egy évjáratos velőspacal konzervet, hiszen az ő hívei között a nyájmentalitás kifejlesztése tökéletesen megtörtént, így legfeljebb a törpelibsi minoritás kaphatja el a vírust. Case closed.

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2020.09.16. 21:42:05

@velőtanya: csordamentalitás. bakker. hogy élheti ezt túl ez az ember. most láttam egy videót, amin úgy ötven éves lehet, normálisan beszél, teljes mondatokban, vállalható szókinccsel. tényleg leépülhetett egy kicsit. nem nagyon, azt nem mondom, de rendesen.

ijontichy 2020.09.16. 21:46:06

@kemény keleti kommentelő: "nincs magántanuló -, - minden 6 éves elkezdi az első osztályt" A kellő időben elkezdett agymosásprogram nem szenvedhet kárt holmi covid miatt :-/

velőtanya 2020.09.16. 22:09:29

@jotunder: Amikor Leonyid Iljics itt tartott, akkor már a vécére se engedték ki egyedül, nemhogy a nyilvánosság elé. Trump pedig naponta műveli ezt a legszélesebb publikum előtt, és továbbra is bírja legalább 45 százaléknyi szavazópolgár bizalmát.

incze 2020.09.16. 22:28:46

@Wolff: nem kell egy pillanatig sem komolyan venni, amit összehordanak. gulyás azt mondta, tavasszal, hogy júliusi csúcsra számítanak. orbán azt bennfenteskedte (nyunyóka másnap ráerősített), hogy május 3-a a csúcs, hálisten gödör alja volt az orbán csúcs (miért is nem lepődik meg az ember, így az érettségi körüli félelmek alaptalanok voltak. szóval.

- egyetlen szavuk sem komoly.
- ha tudnák, nem mondanák.
- a december-januári csúcs pontosan azt a szerepet tölti be, mint ausztria tíz év múlva esedékes gazdasági alázása, parasztvakító (hű, de messzi lát a főni) hasalás, amire ugyan kia fasz fog emlékezni.

mentségükre szóljon, hogy másutt sem nagyon látják még azt sem, hogy most mi folyik. vagy kurva jól titkolják. szóval, nem egy "mident tudni lehet, de nem csinálnak semmit, vagy csak hülyeséget" helyzet van, hanem egy "nemigen lehet semmit tudni, és nem csinálnak semmit, csak hülyeséget" helyzet. sőt, amiket ma a főkipcsák bejelentett, önmagulban nem is hülyeségek, ha valamit kezdene a fodballal meg a templomokkal, meg ha az ilyesmik nem militáns zsandárkodással kiegészített, nyunyókával, meg barom káslerizmusokkal fűszerezett üres kinyilatkoztatások lennének,

KennyOMG · http://etkt.blog.hu 2020.09.16. 23:34:02

@jotunder: www.youtube.com/watch?v=dyIUxzpRGmw&t=1h21m54s

Ez konkretan 6 evvel, 10 honappal es 3 hettel a szeptember 11-en eloadott makogasa elott volt. Na, szerintem igy.

labrys 2020.09.17. 00:35:30

@jotunder: soha nem volt normális, mindig is súlyos személyiségzavarokkal küszködött.

www.amazon.com/Dangerous-Case-Donald-Trump-Psychiatrists/dp/1250179459

És intellektuális értelemben bőven nem érte el soha egy átlagosan értelmes kisiskolás szintjét. Emlékszel pl., amikor áprilisban arról delirált az elnöki sajttájon, hogy a covid ellen esetleg fertőtlenítőt fecskendezhetnének magukba a népek…? Mert milyen kúl lenne már, és „I'm not a medical doctor, but I'm a person who has a good you know what”…

youtu.be/BalDN6iGYpE

kemény keleti kommentelő 2020.09.17. 06:34:48

24.hu/kulfold/2020/09/16/koronavirus-jarvany-masodik-hullam-nemetorszag-budapest-kockazatos-minosites/

Tehát, ha pest-megyei lakos, akkor nem, de ha Budapest van a címében, akkor karantén ?
Talán Orbán adatokat tett ki a fertőzöttek lakhelyéről ?

hvg.hu/itthon/20200916_koranyi_korhaz_szent_janos_koronavirus

Szóval még mindig Budapestre szállítják az ország, vagyis a vidék összes covidos betegét ...
Ha cserébe minden budapesti kórházat ki kell üríteni, akkor is...

Mi ez már megint ? ... valami gettósítás ?

kemény keleti kommentelő 2020.09.17. 06:45:02

@labrys: Lehet, hogy a diktatúra kialakításához nem zseniális képességek kellenek egy tehetséges ember részéről,
hanem többségbe kerülő leépült, bolond és ostoba választók, akik agresszív tömeggé állnak össze és gyűlölik az okosabbakat.
Így lesz a máskor diliházi Napóleonokból hirtelen népszerű diktátor.

rdos · http://h2o.ingyenweb.hu/tema/6.html 2020.09.17. 08:35:02

"Magyarul nagyon úgy tűnik, hogy az állam sikerrel szervezte ki a tesztelés költségeit, és hárította azokat a lakosságra."

g7.hu/kozelet/20200917/hiaba-javasoltak-sajat-szakertoi-az-allam-nem-porgette-fel-igazan-a-tesztelest/

kemény keleti kommentelő 2020.09.17. 08:57:06

@rdos:
És ezekben a számokban nincsenek benne a - nem túl öreg tüneteket mutatók -, akiket a mentősök nem is tesztelnek, az orvos azt mondja nekik, hogy pihenjenek 10 napot, és a magántesztelők nem engednek be.

"azok a betegek ugyanis, akik tüneteket produkálnak, és szeretnék tudni, hogy koronavírus-fertőzöttek-e, jelenleg az esetek nagy részében egyszerűen nem tudják leteszteltetni magukat."

KennyOMG · http://etkt.blog.hu 2020.09.17. 10:00:51

19500-as hatosagi teszt ar. Kicsit odebb van, mint a belebegtett 6-8k huf.

hvg.hu/gazdasag/20200916_orban_viktor_kormanydontes

KennyOMG · http://etkt.blog.hu 2020.09.17. 14:33:42

"mert jó ember volt ugyan, de eléggé geci" zsenialis.

rdos · http://h2o.ingyenweb.hu/tema/6.html 2020.09.17. 15:25:48

@KennyOMG: :-) Amúgy szeretem Konok Péter írásait, de a zseniális idézeteddel azért van kis egy bajom.

A spermiumból szerintem még akár ember is lehet. :-)

Kicsit offnak tűnik, pedig nem az. Vuhani teszt és pénz.

Lépjünk egy kicsit hátrább és nézzük csak a pénzt (a nertársak is csak ezt teszik még a 2. hullám alatt is). Harmincadik éve mindenkori szabadon? választott kurmányaink munkahelyeket teremtettek. Rendszerint arany árban, de mivel a mi pénzünkből tették lehettek (nyilván érdek nélkül) nagyvonalúak. :-(

Ahelyett hogy pl. hazai tulajdonosi polgárságot és értelmiségi polgárságot teremtettek volna. :-(

A tesztelés hatósági ára is pont arről szól, mint az átkosban.

Öngyarmatosítás. :-(

Mi következik ebből? Közszolgáink valóban szolgák, de nem minket szolgálnak. :-( Lehetne ezt tovább is gondolni, de már eddig is elég rémisztő. :-(

velőtanya 2020.09.17. 16:23:28

@jotunder: Ez is olyan, mint a NER: muszáj minden nap rátenni egy lapáttal:
444.hu/2020/09/17/trump-vegkepp-meggargyult-es-arrol-beszelt-hogy-az-osztrakok-robbano-fakkal-teli-erdei-varosokban-elnek-erre-megszuletett-az-utobbi-evek-legosztrakabb-memje

Próbálom elképzelni a megfelelő magyar arcokat Orbán valamelyik agymenésénél:
(de egyelőre nem megy)
www.kepfeltoltes.eu/images/2020/09/17/525trumpli.png

SMFB 2020.09.17. 20:21:20

@rdos: öngyarmatosítás. Brilliáns, ma is tanultam valamit!

incze 2020.09.18. 01:07:41

engem ez egy kicsit mellbevágott, tényleg azt hittem, hogy a mostani napi tízezres tesztelés mögöt jórészt a májusi h-uncover miatt felfuttatott, és most napi munkáraa fogott állami tesztelési kapacitás áll, de eszerint nem, nagyon nem, a felfutás java a lakoság által finanszírozott privát megrendelésű teszt. - g7.hu/kozelet/20200917/hiaba-javasoltak-sajat-szakertoi-az-allam-nem-porgette-fel-igazan-a-tesztelest/

kipcsákföld újabb "lószart, mami" pillanata.

SMFB 2020.09.18. 07:16:50

@incze: és ennek hány százaléka a színészek sportolók és focisták rendszeres tesztelése? Nem vonnám a három(!) csoportot egy kalap alá, de róliuk hallom folyamatosan a híreket. Az eü dolgozók folyamatos tesztelése kötelezô, nem is kérdéses. Szóval hány tesztet végeznek akkor a többieken?

kemény keleti kommentelő 2020.09.18. 07:34:19

@SMFB: Ha ők a fő csoport, akkor nagy szarban vannak, mert harmaduknál megjelent a vírus.
Talán nem kellett volna erőltetni a sportot, meccseket és a rendezvényeket.

Mondjuk tavasszal a kórházi fertőzéseké volt a főszerep. ...Akkor meg a kórházon kívülieket zárták a lakásaikba, és megdöglött a gazdaság.

Akkora barmok, hogy mindig a legrosszabb döntést hozzák.

Ezek a grafikonok és adatok egy rohadt nagy hülyeség meredek felfutását mutatják...

24.hu/belfold/2020/09/18/masodik-hullam-vedekezes-koronavirus-teszt-karanten-korlatozas/

netukki 2020.09.18. 09:07:33

Na, vajon mi az a probléma, ami nem érdekli a bölcs Vezért (vagy csak nem szeretné, ha az ő hűséges népe is hallana róla)?

»Orbán Viktor a látogatásról készült videó szerint reggel fél 7 környékén érkezett meg a kórházba, ahová lázmérés után lépett be. Az orvosi pihenőben egy meg nem nevezett egészségügyi dolgozóval beszélt, aki elmondta: 40 koronavírusos beteget ápolnak és 12 helyük van még. Orbán egyebek mellett arról kérdezte az orvost, hogy „lélegeztetőgép, az van elég?” A válasz pedig így hangzott: Úgy tudom, azzal nem is volt probléma, inkább azzal van a baj, hogy kell hozzá technikus meg kell hozzá… Ezen a ponton Orbán Viktor a szakember szavába vágott és közbevetette, hogy „az a kérdés, hogy most van-e”. Az egészségügyi dolgozó pedig — vélhetően a lélegeztetőgépekre utalva — azt mondja, hogy igen, most van.«

24.hu/kozelet/2020/09/18/koronavirus-orban-koranyi-lelegeztetogep/

kemény keleti kommentelő 2020.09.18. 09:17:09

@netukki: ...Azt hogy érti Orbán, hogy - most van-e ? - Tavasszal meghaltak az emberek, mert nem volt lélegeztetőgép ?

netukki 2020.09.18. 10:02:56

@kemény keleti kommentelő: A megfejtés:

»A miniszterelnök reagált arra, hogy – mint fogalmazott – „a baloldali sajtóban” elterjedt, hogy kapacitásproblémákkal küszködik a Korányi, ezért hajnalban kiement megállapítani, hogy ez nincs így.«

merce.hu/2020/09/18/orban-a-kormany-szombaton-dont-a-hitelmoratorium-meghosszabbitasarol/

A szerencsétlen ügyeletes majdnem elszúrta a bűvészmutatványt.

Bolygó Hollandi 2020.09.18. 11:57:42

@jotunder: Pedig egyre inkább úgy kezd összecsuklani az angol teszt rendszer is miközben már felétek is elkezdtek szigorítani jobb megoldás híján.
www.theguardian.com/world/2020/sep/17/covid-19-uk-test-and-trace-barely-functional-as-nearly-10-million-face-lockdown

labrys 2020.09.18. 13:38:37

@incze: nem gondolhattad komolyan, hogy Orbánék valamit ténylegesen tesznek a járvány megfékezése ügyében, ha annak nincs azonnali propagandaértéke…

kemény keleti kommentelő 2020.09.18. 14:00:30

@labrys: Hogy ne kelljen ténylegesen tenni semmit, azért szervezték Orbánék a járványtagadó tüntetést. Ha kétségeket ébresztenek, hogy van-e egyáltalán járvány, akkor nem kell semmit tenniük.
Tavasszal még a hamis és nem hamis hírek terjesztőit börtönnel büntették, a dudálókat százezres pénzbüntetésre,
most meg majálist rendezhettek a belvárosban a vírustagadásra.
Azért ez erősen Orbán szagú esemény - így, hogy őfelcsútsága nem akar óhajt védekezést, ...így meg kurvára bűzlik.

incze 2020.09.22. 15:29:01

különutasnak nevezi (vö. unortodox) az életmód magazin a kipcsák járvány tesztelési gyakorlatot (de míg az unortodox pénz- és gazdaság"politika" nem fordult katasztrófába egy diktatúrákra szakosodott hedge fund, később a bankópréses újmonetarizmus térnyerése miatt, itt legfeljebb azon lehet majd vitatkozni, hogy sok vagy kevés, amiről nem is tudni mennyi). a cikk egyebekben rendben van: www.portfolio.hu/gazdasag/20200922/koronavirus-kulonutas-tesztelesi-gyakorlatot-folytat-magyarorszag-hova-vezet-mindez-449730

látjátok feleim szümtükkel 2020.09.23. 08:36:26

@incze:

A különutas kifjezés egy régi politikai meghatározás, ezzel nem mond újat senki, nevezhetik unortodoxnak is.
Az ügyben egy biztos, nem sokszor figyelt a kormányzat illetékese matematika órán, amikor az öszeadást, kivonát tanították. Mert ahányan számolják, annyi féle végerdmény jön ki. Még a kormáynhoz küzeli médiákban is.

De a kormányzat sem figyel, mert a tavasszal miniszerelnöki jogkörben elő volt írva, hogy a 65 év felettiek 9-től 12 óráig mehetnek üzletekbe, gyógyszertárakba, kivéve piacokat, amikre a helyi polgármesternek volt hatásköre meghatározni a időtartamot.
Ehhez képest eg vidéki polgármester a helyi vállalkozkókal konzultálva úgy döntött, hogy a falujában csak 8-tól 10-ig mehetnek az érintettek boltba, és a gyógyszertárba, vasárnap pedig gyógyszertárba egyáltalán nem mehetnek. Senki nem vette észre, még az illetékes kormányhivatal sem, hogy olyan jogkörbe avatkozot be, ami a miniszterelnöké volt. Megkérdeztem helyieket, hogy miért nem reklamáltak, és a válasz gyakorlatilag az, hogy tartanak a polgármestertől. Meg annak anyjától.

látjátok feleim szümtükkel 2020.09.23. 08:49:50

@kemény keleti kommentelő:

Nem vagy pontos, mert nem járványról, hanem pandémiáról volt/van szó. Én sem tudtam, hogy mekkora a különbség a kettő közt, míg utána nem olvastam. Óriási.
Valahogy a pandémia szót is elfelejtették az utóbi időkben, főleg amikor jachtozni mentek, meg maszk nélkül osztották a népnek az igét a maszk viselésének fontosságáról.

Egyébként a maszk viselése nem a világtól elrugaszkodott dolog. Én már vagy 10 éve ősszel a falevelet csak maszkban tudom összegyüjteni, mert ha nem abban gereblyézem, akkor reggelre bedugul az orrom, és náthás vagyok. Nem is vagyok azóta ősszel náthás. Tavasszal pedig hasonló a helyzet a mogyó pollenre. Pollenes időszakban maszk.

Ennek kapcsán jut eszembe, hogy az egyik időjós portál szerint magas a levegőben a paragfű, alias vadkender pollenje. Elgondolkodtam rajta, mert ilyenkor már nem virágzik a vadkender, hanem a magját neveli, a magnak meg nincs pollenje. Másodszor pedig a határban érnek a vetések, búzafélék levágva, feltárcsázva a föld, és nem zöldül a helyük, a kukorica és napraforgó száraz, aratják, tehát hol van az a sok vadkender? A kiskertekben lévő egy-két szártól nem lesz teli a levegő.

ámbátor 2020.09.23. 10:14:16

@látjátok feleim szümtükkel: a parlagfű pollenszezonja simán eltart decemberig. Enyhe teleken összeér a korai mogyoróval.
Ami meg a határt illeti, magyarországon szép hagyománya van annak, hogy bármely termőföld körül a szélső két métert parlagfű, feketeüröm és társai lakhatják a békés együttélés nevében. A parlagon hagyott területeket pedig teljesen átengedik ezeknek. Legeltetés évtizedek óta nincs.

Kettes · http://orulunkvincent.blog.hu 2020.09.23. 10:26:15

@látjátok feleim szümtükkel: "parlagfű alias vadkender" :) Hát én nem vagyok egy kertész típus, de azt még én is tudom, hogy ez két dolog.

ámbátor 2020.09.23. 11:10:32

@Kettes: De mindkettő aljas és allergén.
Ha Magyarországra megyünk pár nappal előtte el szoktam kezdeni szedni az allergia ellenes gyógyszert.

rdos · http://h2o.ingyenweb.hu/tema/6.html 2020.09.23. 13:59:58

Tegnap sikerült kb. 13500 tesztet elvégezni a pandemia pont hu szerint. :-) Ha lassan is de mintha nőne a tesztelési kapacitás az eddigi 12 ezres csúcshoz képest?

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2020.09.23. 14:41:50

@rdos: és most hét százalék volt a pozitív tesztek aránya, és már volt 10 százalék felett. én most azt gondolom, hogy az IHME világvége szcenáriója nem fog bejönni.

rdos · http://h2o.ingyenweb.hu/tema/6.html 2020.09.23. 14:50:04

@jotunder: Rájuk gondoltál? www.healthdata.org/

Ugye ha volt ősrobbanás, ma ez az elfogadott "teremtés" elmélet, akkor a világnak persze hogy lesz vége is, kihűlünk, persze csillagászati, milliárd éves idő léptékben. Ehhez képest a mezőgazdasági technikai civilizációnk nagyságrendileg tízezer éves.

Az emberiség ha egyszer kipusztul, nem ettől a járványtól fog kipusztulni. Ezt már régen tudjuk. Nem tudom mit gondoljak. Néha van olyan érzésem hogy túllihegtük. Máskor meg nem. :-( Tudja a bánat. De ez legalább igaz. :-)

kamerasmobil 2020.09.23. 14:50:47

@rdos: Le fog az esni. Inkabb arrol lehet szo hogy a tegnapi 6000 ugy jott ki hogy maradt meg feldolgozni valo minta. Gondolom a laborban nem 7/24-ben dolgoznak es hetvegek utan emiatt mindig van egy atmeneti visszaeses.

rdos · http://h2o.ingyenweb.hu/tema/6.html 2020.09.23. 14:58:09

@kamerasmobil: Igen, erre én is gondoltam, hogy a tegnap előttről áthúzódók miatt lett nagyobb a szokványnál a mérések száma. Ezért is kérdeztem, nem mondtam. :-(

Mert csak kérdések vannak. :-( Semmit sem mondó, öntömjénező válasz annál több. :-( Egy biztos. Ha nem mérünk - tesztelünk eleget, akkor fogalmunk sem lesz a fertőzöttségünkről. :-( Ehhez nem kell virológusnak lenni. :-( És ezt már elég régen tudjuk. :-(