Híres utolsó szavak

Ez nektek vicces?

nem felejtünk.jpg

 

 


 

Jobban teljesít...


Orbán Pinocchio thumb.jpg

FRISSÍTVE!

Itt az újabb történelmi csúcs

A központi költségvetés bruttó adóssága: 2010. május: 19.933,4 Mrd Ft; 2011. május: 21.116,5 Mrd Ft; 2012. május: 21.180,9 Mrd Ft; 2013. május: 21.765,4 Mrd Ft; 2014. október 24.736 Mrd Ft;2015. június 6. 24 847 Mrd F

 

Szűjjé má'!
tumblr_nzd85jlxqr1qd6fjmo1_1280.jpg

 



 

Te már bekövetted?

 

Vincent tumblr Falus.JPG

 


 

Vincenzúra

Troll Vincent.jpg

Figyelem! A Vincent szerzői — főszabályként — maguk moderálják a posztjaikra érkező hozzászólásokat. Panaszaitokkal vagy a mellékhatásokkal a poszt írójához forduljatok!

Köszönettel: Vincent Anomália

Címkék

abszurd (39) áder (5) adózás (11) alkotmány (45) alkotmánybíróság (10) államosítás (7) arcképcsarnok (14) ascher café (24) a létezés magyar minősége (6) bajnai (16) bank (7) bayer (23) bayerzsolt (14) békemenet (7) bkv (7) bloglossza (14) borzalmasvers (156) cigány (7) civilek (5) civil társadalom (8) demokrácia (24) deutsch tamás (6) devizahitelek (9) dogfüggő (10) egyház (10) ellenzék (7) erkölcs (17) érték (19) Érvsebész (11) eu (13) eu elnökség (8) felsőoktatás (15) fidesz (76) fideszdemokrácia (7) film (12) filozófia (13) foci (12) focijós (19) focikvíz (54) focitörténelem (94) fritztamás (6) gasztrowhat (9) gavallérjános (10) gazdaság (8) gengszterkrónikák (14) gyurcsány (27) hangfal (98) heti válasz (19) hétköznapi történetek (32) hétvége (44) hoax (5) hülyék nyelve (16) hülyeország (165) idézet (768) igazságszolgáltatás (6) imf (26) indulatposzt (11) interjú (7) járai (12) jobbik (17) jogállamiság (33) kampány (12) kampányszemle (9) katasztrófa (5) katonalászló (21) kdnp (9) kétharmad (16) költségvetés (21) könyvszemle (9) konzervatív (18) kormányváltás (22) kormányzás (42) kósa (8) kövér (11) kultúra (21) kumin (14) lánczi (5) lázár jános (12) levelező tagozat (12) lmp (8) longtail (10) magánnyugdíj (25) mandiner (15) március 15 (8) matematika (9) matolcsy (44) mdf (5) média (48) melegek (8) mesterházy (7) mnb (5) mosonyigyörgy (7) mszp (32) mta (5) napitahó (7) navracsics (14) nedudgi (15) nekrológ (11) nemigazország (5) nemzeti együttműködés (5) ner (11) nyugdíj (5) oktatás (12) önkormányzatok (6) orbán (46) orbanisztán (15) orbánizmus (101) orbánviktor (65) országgyűlés (6) pártállam (23) politika (14) polt (5) program (9) retró (22) retro (115) rettegünk vincent (14) rogán (9) sajtó (22) sajtószemle (6) schmitt (38) selmeczi (8) semjén (6) simicska (7) sólyom (7) spoof (19) stumpf (5) szász (6) századvég (7) szdsz (9) szijjártó (16) színház (35) szlovákia (5) szszp (5) tarlós (12) társadalom (50) törökgábor modul (8) történelem (5) tudjukkik (22) tudomány (17) tüntetés (17) ügyészség (9) választás (37) vb2010 (19) vendégposzt (68) videó (11) vincent (10) Vincent szülinap (6) voks10 (7) vörösiszap (16) zene (23) Címkefelhő

Szemerédi Endre kapta a Szent István-rendet

2020.08.20. 13:39 | jotunder | 124 komment

 

         Szemerédi Endre kapta a Magyar Szent István-rendet, a legnagyobb magyar kitüntetést. Már írtam Szemerédiről, amikor az Abel-díjat kapta.  Ő az egyik legnagyobb élő magyar.  Nyolcvanéves. 

         "A természetes számok minden pozitív sűrűségű részhalmazában van tetszőlegesen hosszú számtani sorozat. "

         Szemerédi nagyon sok mást is csinált az életében, de a fenti mondat valószínűleg a leghíresebb állítás, amelynek az igazságát bebizonyította. Azon a módon, ahogy ő megcsinálta, ezt az tételt nem lehet bebizonyítani. Nem lehet és kész. Isten egyetlen pillanatra nem figyelt oda, csak egyetlen pillanatra, elszakadt valami a világmindenség szövedékében,  aztán ott állt az Univerzum megfürödve, ezt nem látta jönni. 

         

A bejegyzés trackback címe:

https://orulunkvincent.blog.hu/api/trackback/id/tr4116171194

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

netukki 2020.08.21. 12:59:29

@jotunder: A matematika például (mérhetetlenül) fontosabb dolog, mint egy sötét múltú plecsni (lásd: bilev) fejében kedélyesen mosolyogva együtt fotózkodni a képen látható bűnözőkkel.

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2020.08.21. 13:10:27

@netukki: és mi van, ha Endre ezt nem így gondolja? mi van, ha ő nem baloldali/liberális? akkor már nem is a "mienk"? nyolcvanéves, hagyjuk ki a meccseinkből.

aronsatie 2020.08.21. 13:23:47

@netukki: Nem volt muszáj, de minden további nélkül megtehette. Ha nincs a járvány, még azt se kifogásoltam volna, ha kezet fog velük. Nem lehet mindenkiből Szabad György, és ne is legyen.

mafi mushkila 2020.08.21. 13:46:47

@jotunder: Az is lehet! Mért ne lehetne? Mindkét felvetésre. Nem értek egyet, nem állunk egy oldalon ebben a helyzetben, de elfogadom.

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2020.08.21. 13:50:23

@jan: íme, amikor a matematika rocksztárja (index lelemény) magyarázza el a Szemerédi tételt.
www.scholarpedia.org/article/Szemer%C3%A9di%27s_Theorem

jan 2020.08.21. 13:57:05

@jotunder: Terence Taónak már a neve is rocksztáros! :)

labrys 2020.08.21. 14:57:40

Nem akartam ehhez a poszthoz hozzászólni, mert a személyeknek szánt kitüntetésekhez, mellszobrokhoz és díszmenetekhez (etc.) hasonló szimbolikus faszkodások mérhetetlen infantilizmusuk okán többnyire teljesen érdektelenek, max. enyhén irritálóak – de azért nem ártana rögzíteni pár dolgot.

.

1. Bárki, aki valamely politikai ágenstől – például az aktuális kormánytól – kitüntetést fogad el, egyben politikai aktust (is) hajt végre.

2. Bárki, aki kitüntetést fogad el Orbánéktól, e (többek közt) politikai aktussal egyben annak a véleményének is hangot ad, hogy tiszteli & támogatja Orbánékat*. Azaz tiszteli & támogatja például az etnikailag homogén nemzetre való törekvést; az illiberális rendszert; az alkotmány önkényes megsemmisítését és tákolmányra cserélését; az ország lerablását; az oktatás tönkretételét; az ideológiailag elkötelezett államot (lásd kötelező hittan, vallások/egyházak kormány általi definiálása); a korrupciót mint az Orbánék által explicite bevallott államszervező elvet; a nyílt, nyilvános és folyamatos törvényszegést; a pávatáncot; a hanyatló Nyugattal szemben a fejlett putyinizmust preferáló jövőképet; a nyilvánvalóan néphülyítő, fasiszta propagandát és így tovább, és így tovább…

3. Egy valódi értelmiségi SOHA nem rázhatja le magáról a társadalmi felelősség terhét. Ha valaki tudatosan nem hajlandó foglalkozni a tágabb közösségeinek, a honfitársainak, azok gyerekeinek, a megalázottaknak & megszomorítottaknak stb. az életét meghatározó (politikai-társadalmi) folyamatokkal, akkor az a valaki nem értelmiségi, csak egy önző hobbista**.
(Ezt a viselkedést bizonyos tudományterületeken ’parazitizmusnak’ nevezi a szak.)

4. A társadalmi felelősség – az értelmiségi lét meghatározó eleme – alól sem a kor, sem a hit, sem a szakmai elfoglaltságok, sem az esetleges ’szórakozott professzori’ viselkedésösszes nem mentesíthet egyetlen valódi értelmiségit – sőt, valódi citoyent – sem.

5. A teljesen hülyék kedvéért: természetesen a felsoroltaknak semmi köze ahhoz, hogy egy adott személy milyen (szak)terület mennyire kiváló (szak)értője. Hogy – például – mennyire nagy, korszakos tudós (vagy milyen kiemelkedően neves lepkegyűjtő).

.

Személyes megjegyzés: piszkosul nem látok rá Szemerédi _tudományos_ munkásságára – de szerencsére az a kérdés szempontjából teljesen irreleváns is. Őszintén remélem, hogy a professzor úr pusztán tájékozatlanul cselekedett.

.
.
.

* Mivel gerinces ember nyilván nem fogad el kitüntetést olyanoktól, akiket _nem_ tisztel, akiknek a tevékenységével _nem_ ért egyet, akiket _nem_ támogat; hiszen azzal saját magát degradálná és alázná meg, tudatosan.

** …legyen a hobbija akár a magfizika, a gombfoci vagy a lepkegyűjtés…

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2020.08.21. 15:06:09

@labrys: tehát mindenki, aki kitüntetést fogadott el a Kádár rezsimtől kádárista volt... aha... őrület. komolyan.
a helyzet az, hogy a kitüntetést a magyar állam adja, és olyanok kapták meg, mint a Rubik Ernő, a Kertész Imre vagy az Eötvös Péter.
nem érdekel ez a "jaj én nem vagyok gyurcsányista" című keményvonalas dékás szöveg. a nyolcvanéves Szemerédi vagy a Rubik Ernő, a Kertész Imre legyen extrabátor, amikor te az életben nem mernél ide a saját nevedben kommentelni.

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2020.08.21. 15:21:46

@labrys: ha nincs a regularitási lemma, nekem kicsit szomorúbb lett volna az életem, vélhetően otthon ülök most és kurva ideges vagyok. nekem ennyit számított a szemerédi. de ő elég sokat tett azért, hogy ez az egész ország felkerüljön arra a bizonyos térképre. és azonnal, ahogy te megteszed ezért az országért a tizedét, rögtön meg is hallgatom a véleményed arról, hogy szemerédi átvette azt a díjat, amit a kertész imre is átvett, meg a rubik ernő. OK?

aronsatie 2020.08.21. 15:42:15

@labrys: Ez teljesen abszurd. Ezen az alapon csak akkor fogadhat el valaki díjat, ha olyan politikus adja át, akivel egyetért. Tehát az idei kitüntetettek közel Szombathy Gyula és Sunyovszky Szilvia nyugodtan (holott...), Szemerédy Endre viszont semmiképp sem. Rákosi is adott át mindenféle díjat arra teljesen érdemesnek is, akkor azok is szégyelljék magukat?

mafi mushkila 2020.08.21. 16:39:22

@jotunder: De, Jótündér, szerintem teljesen szükségtelenül szorítod magad ebbe a sarokba. A fincsi lemmád (tudom, hogy az én fincsi lemmám is, de én másokon keresztül jutok valahogy hozzá) akkor is meglehetne, ha nem tekintenéd a szerző minden egyes cselekedetét kifogástalannak. Vagy ha nem tekintenéd elfogadhatatlannak, hogy más nem tekinti egyes cselekedeteit annak.

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2020.08.21. 16:58:01

@mafi mushkila: ne várom el senkitől azt, hogy egy ilyen díjat visszautasítson.
nemcsak a nyolcvanéves Szemerédi Endrétől nem várom el, senkitől sem várom el. nyilván megértem, ha valaki nem veszi át, de egyáltalán nem várom ezt el senkitől.

látjátok feleim szümtükkel 2020.08.21. 17:26:47

Ha jól olvastam a Wikiben, akkoe Szemerédi Endre matmatikus a 80-as évektől mintha nem itthon profszorkodott volna, ami persze nem baj.

Nos, még azt is olvasni, hogy kredencváltás előtt is jelentős tudományos eredményei voltak, márpedig akkor ugyé nem adtak neki itthon díjat ezért ( Wiki szrint ).
Nem hiszem, hogy 80 évesen a legnagyobb gondja az Orbánizmus elemzése ( szemben nehány más értelmiségivel ).

Dr Solymosi Frigyes szintén kapott állami kitüntetést Orbánéktól, akkor valahogy senki nem rángatta emiatt az orrát. Ráadásul ő erősen hangoztatta a politikai véleményét is, és őt a kádárizmus is kitüntette.

Volt matematika szakos hallgató bordatársam azt monda az Abel díj a matematika Nobel díja, a szakmai érdemhez kétség sem férhet.

A kitüntetettek egyébként nem tehetnek a díjak alapításnak körülményeiről, kár ezért rájuk átkot szórni.

Engem ettől sokkal jobban izgat a posztnak ez az egy mondata: " Azon a módon, ahogy ő megcsinálta, ezt az tételt nem lehet bebizonyítani. Nem lehet és kész. "

Mezei értelmiségiként(?) nem értem, hogy akkor egyáltalán bizonyított? Ha igen, mit? Jotunder szerint nem lehet.
??????

látjátok feleim szümtükkel 2020.08.21. 17:30:28

@jotunder:

Nem csak ilyen díj átvételének a megtagadását, hanem bármilyen díjt átvételének megtagadását sincs joga senkinek senkitől elvárni. Ez az emberi szabadság része, aki megkérdőjelezi, az nézzen magába.

Aegopolis2 2020.08.21. 17:55:17

@labrys: Nofene. Eddig azt hittem, egy kitüntetés a díjazott teljesítményéről szól. Mondjuk ilyen értelemben az etnikai viszonyok szempontjából a trianoninál lényegesen igazságosabb bécsi döntésekért Ciano és Ribbentrop is joggal kapta meg. Ilyesmiért újabban még Nobel-békedíjat is osztogattak még egy Arafatnak is, aki azért mégiscsak egy terrorista volt. Nobelt utasított vissza ezért valaki?

mafi mushkila 2020.08.21. 18:02:47

@jotunder: Azt értem, de amiket felvetettem, azokat nem. Nem akarom nyilván erőltetni, viszont nagyon érdekes, nem valami gumicsont ez nekem, hanem tiszta Antigoné, érték ütközik értékkel.

jan 2020.08.21. 18:13:35

@jotunder: Milyen elegánsan van ez megírva, még nekem is élvezet olvasni úgy is, hogy a szakmai részét nem értem. Ez is hasonlóan szuper szöveg, és ez közérthetőnek is van szánva, ha jól értem: gowers.files.wordpress.com/2012/03/talktalk2.pdf

Amúgy minden matematikus ennyire elegánsan tud tudományos prózát írni?

Dickon 2020.08.21. 18:26:47

Egy pedagógusokat képző matematikus állítja, elfogynak a tanárok, alig van utánpótlás...

szemlelek.net/2020/08/19/ruff_janos_interju

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2020.08.21. 20:13:22

@látjátok feleim szümtükkel: Endre a nyolcvanas évek közepén ment ki Amerikába.

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2020.08.21. 20:28:31

@látjátok feleim szümtükkel: Poetikusnak volt szánva. Egy Kanadában élő magyar matematikus bebizonyította, hogy az Erdős egyik híres sejtéséből, amit hipergráf removal lemmának neveztek, aránylag gyorsan kijön a Szemerédi tétele. de Szemerédinek csak a saját gráf regularitási lemmája kellett, meg rengeteg speciális, egyedi, bizarrul zseniális ötlet. akkor még nem is volt a hipergráf removal lemma bebizonyítva. A kétezres évek elején aztán több részben megcsinálták a hipergráf removal lemmát, a fent említett Tao is megcsinálta, és a szintén fent említett Gowers is , és tizenhárom éve egy fiatal magyar matematikus meg én, ez van, adtunk rá egy sokadik bizonyítást. Ezért nekem keletkezett valamennyi, mondjuk nem annyira hihetetlenül nagy, rálátásom a Szemerédi tételre, meg arra, hogy mi van a hátterében. Ezek alapján én szinte felfoghatatlannak tartom, hogy ezt a Szemerédi 1975-ben kiszasszerolta. Félelmetes.

Hölderlin ist ihnen unbekannt? 2020.08.21. 20:40:21

@jotunder: @aronsatie: Nem azt mondta, hogy mindenki kádárista volt, aki elfogadta, hanem azt, hogy aki kitüntetést fogad el valamilyen rezsimtől, az ezzel elfogadhatónak nyilvánítja a rezsimet.

Részemről abszolúte egyetértek: szerintem magától értetődő, hogy az ember nem fogad el kitüntetést gyanús pedigréjű államhatalmaktól, nyilvánvalóan Übü-szerűektől meg mégannyira sem. Persze ez hiába ilyen egyszerű, a jelek szerint amúgy kiváló elmék is beleesnek abba a súlyos hibába, hogy (megmagyarázzák maguknak, miért) mégis.

Sajnálhatod, jótündér, ha labrys véleményéről neked csak ez a pattogás jut eszedbe. A plecsnielfogadás problematikája teljesen független attól, hogy az illető "az országot teszi a térképre" - ki nem szarja le, hogy egy csodálatos mű alkotója melyik országból származik? és milyen ország is az, amit a térképre tenne, belegondoltál ebbe? -, az pedig csak mélyen a bizonyos szint alatti sértegetés, hogy valaki "ne merne" ide saját néven kommentelni. Amúgy meg: itt az orrod előtt tett jó sokat az "országért" - mármint az igaziért, amiben emberek élnek -, nem azért a nacionalista fantazmagóriáért, amit azzal összetévesztesz.

PS: "jaj én nem vagyok gyurcsányista" című keményvonalas dékás szöveg" Ez mit jelent? Miért lenne "DK"-s szöveg, amit labrys a kitüntetésekről fejteget?

Aegopolis2 2020.08.21. 21:15:43

@Hölderlin ist ihnen unbekannt?: Akkor szerinted hol van az együttműködés határa? Mondjuk egy egyetemi tanári kinevezés még OK, kitüntetés elfogadása már nem?

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2020.08.21. 21:15:45

@Hölderlin ist ihnen unbekannt?: ha ide a saját neveden írsz, és IRC keménykedsz az orbán-rezsimmel, akkor majd esetleg meghallgatom azt, hogyan akarsz rávenni egy nyolcvanéves embert arra, hogy ütközzön orbánékkal. addig sajnos nem.
és mi van, ha valaki kiváló nagy ember de valamiért effektíve kormánypárti? teljesen tisztességes kormánypárti. vagy nem lehet tisztességes ember kormánypárti? szerintem lehet. nem könnyű neki az olyan embereknek, de nagyon sok tisztességes kormánypárti ember van.

mafi mushkila 2020.08.21. 21:33:06

@jotunder: Nem rávevés, hanem vélemény.

Szerintem tisztességes (és egyben értelmes) ember ma nem lehet kormánypárti, és nem is közelítheti meg egy határon belül a kormányt/hatalmat/Orbánt. A határról lehetne vitatkozni. A tisztességesség mértékéről is. Az értékek sorrendjéről is.

De nem lehet, mert neked nem fér bele az eltérő vélemény, nem ezekkel vagy párbeszédben.

aronsatie 2020.08.21. 21:48:35

@Hölderlin ist ihnen unbekannt?: Komolyan nem értem. Lovasi Andrásnak szabad fellépnie (pénzért), Bródy elmehetett Demeter Szilárddal jópofizni, elég kevés ember ütközött meg rajta. Szemerédi ne fogadhatna el egy teljesen megérdemelt díjat? Akit Orbán tüntet ki, az orbánista, akit meg Gyurcsány, az gyurcsányista?

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2020.08.21. 21:55:48

@mafi mushkila: én is azt gondolom, hogy vannak bizonyos határok, de az, hogy valaki a legnagyobb magyar kitüntetést elfogadja, számomra a határon belül van még. belaruszban nem lenne benne. számomra belefér az országút, beleférnek bizonyos mérsékelten kormánypárti, enyhén kritikus emberek. a teljes kritikátlanság nem fér be.

combo 2020.08.21. 22:40:37

Mennyivel jobb volt, amíg 3 kommentnél állt a poszt, és azt hittem, hogy érdektelenségbe fulladt... Szerintem ha JT ír egy posztot, amiben az az egy mondat szerepel, hogy "Az ég kék.", akkor is ugyanez a dagonyázás következik.

Ennek a díjnak nem néztem utána, de az ilyen kitüntetések mögött a szakma javaslata van által. Végre egyszer valószínűleg meghallgatták a szakmát, és nem Dörner Györgyök kapták. Mert bármelyik matematikus megmondja, hogy az egyik legnagyobb ma élő magyar matematikus Szemerédi (a másik Lovász).

Igen, lehet vitázni azon is, amiről fent szó volt. De én ebbe a vitába csak azért sem szállok be, ez a poszt inkább Szemerédiről szóljon. Van még sok "Az ég kék." Jótündér egyébként szép méltatást írt most.

mafi mushkila 2020.08.21. 23:09:45

@jotunder: Ez így teljesen oké részedről - mármint nyilván az, csak mondom, hogy szerintem is, és ebben a vitában is. Csak azt nem vágom, hogy mi a tűrhetetlen azon, hogy mások máshol húzzák meg a határokat.

@aronsatie: A vita egy korábbi szakaszában sztem már ennél világosabb volt, hogy nem valamilyen demokratikus versengésben szereplő politikai oldalak választásáról van szó, hanem a fasiszta jegyekkel rendelkező diktatúrába idomulás kérdéséről.

Podvinecz Marsall 2020.08.21. 23:38:38

Végignéztem a névsoron, ez egy illusztris társaság, és amíg az marad, örülhetünk, én legalábbis fogok. Még van muníció pár évre (Kurtág, Simonyi, pár matematikus biztos akad, pár olimpikon). De utána lesz-e még apolitikus vagy annak látszó nemzetközi nagyság, vagy akár szektás, egye fene, aki ezekhez felér? Freund tudóssága majd egyszer később lehetne; Katinkának előbb be kéne fejezni és feledni kéne a minimum elgondolkodtató uszodacirkuszt, de ki lesz még, akire egy Schiff, egy Fischer Iván, egy Nádas (egy Soros :)) is azt mondja, hogy hát igen, ez rendben van?
Na de mit károgok, addigra nem is lesz már NER.

Fun fact: mint olvastam, a közt elnök alapból kitüntetett. Ezek szerint a bajszos is az, de lehet, hogy Schmitt is, nem tudom, akkor volt-e már. Ez mondjuk sokat levon az értékéből :)

jan 2020.08.22. 00:31:14

@Podvinecz Marsall: Na, most megvilágosítottál, hogy valamilyen szempontból mégiscsak baj ez, hogy Szemerédi és hasonló apolitikus kitüntetettek átveszik az amúgy teljesen megérdemelt kitüntetésüket ezektől.

Ugyanis vannak pont ugyanannyira érdemes, viszont politikailag is tisztán látó tudósok, művészek (pl. Schiff András, Somogyi Péter), akik viszont baromira nem fogják átvenni az ő saját szintén megérdemelt kitüntetésüket ezektől, és épp ezt tudván ezek meg sem ítélik nekik a kitüntetést.

Tehát kialakul egy politikai szűrő, nem csak az érdem számít, és ez a kitüntetés részben a politikai hallgatás díja is lesz (még ha ennek a hallgatásnak az oka egy ártatlan apolitikusság vagy politikai vakság is). Az arra érdemes és politikailag nem problémázó tudósok, művészek kapják majd meg a kitüntetéseket. Bár gondolom, a Kádár-rendszerben is pont így volt... :(

nickel head 2020.08.22. 07:45:31

@fortin2: I. Tóth Zoltán, ritkábban Inokai Tóth Zoltán (Versec, 1911. augusztus 11. – Budapest, 1956. október 25.)
"1956-ban
Az 1956-os forradalom idején közvetíteni próbált a forradalmi ifjúság és a hatalom között. 1956. október 25-én, a Kossuth téri vérengzés idején egy előre bejelentett delegációt vezetett a Parlament közelében, az Akadémia utcában lévő pártközpontba, hogy elmondja, mit kívánnak a tüntető diákok. Az épület kapuja közelében azonban szovjet golyók megölték."

hu.wikipedia.org/wiki/I._T%C3%B3th_Zolt%C3%A1n

nickel head 2020.08.22. 07:47:34

@jan: Pontosan. Teszem hozzá: a kéz-nem-fogások és át-nem-vételek után kötelező formai elemmé vált a felterjesztéseken, hogy illető díjat elfogadja, átveszi. Gondolom, ez most is érvényben van.

nickel head 2020.08.22. 08:01:31

És egy általános bejegyzés: átvétel és átvétel között is bőven van különbség. Jotunder visszatérően emlegeti Kertész Imrét. Pedig ő igazából arra a példa, hogy ha az ember olyan díjakat átvesz, melyeket persze magától értetődően kiérdemelt, akkor nagyon kellene vigyáznia arra, hogy ezzel kapcsolatban mit is mond. Vö.:

hvg.hu/kultura/20140905_Kertesz_Imre_Amit_kinalnak_azt_el_kell_fo

(És ebben a "megbékélés reménye" fordulat még nem is szerepel, azzal kapcsolatban csak ezt találom: nol.hu/velemeny/megbekelt-1481367 )

Aegopolis2 2020.08.22. 08:06:17

Mindeközben a Mandiner büszkén jelenti, hogy az Index tőlük igazol főszerkesztő-helyettest. Hát ezt is megértük.
mandiner.hu/cikk/20200822_balogh_akos_gergely_lesz_az_index_egyik_foszerkeszto_helyettese#commentanch9337055

látjátok feleim szümtükkel 2020.08.22. 08:37:48

@Aegopolis2:

Bakos Ákos Gegely jogbboldali nézetű, vagy csak jobboldali újságot szerkesztve kereste eddig a kenyerét? Megjegyzem baloldalon elég kevés újság van, ott nem sokat tudott volna keresni. Élni pedig kell. Néha megalkuvások árán.
Mert ugyé a szezon sem fazpn.

Hölderlin ist ihnen unbekannt? 2020.08.22. 08:43:50

@mafi mushkila: +1
@Podvinecz Marsall: +1
@jan: +1

@jotunder: Hát, így, hogy most meg nekem címzed ezt a fölényeskedő dumát az IRC (ami IRL akart lenni talán) keménykedésről, már inkább csak viccesnek tűnik.* Biztosíthatlak, hogy nem az empátia hiányzik belőlem.** Rávenni eszemben sincs persze, hogy is tehetném; amit írtam, az egy úgynevezett vélemény egy elvi kérdésről; de Szemerédinek - vagy bárkinek az ő helyzetében - amúgy nem kellene "ütköznie" Orbánékkal. Elég annyit mondania, hogy nem fogadja el tőlük a díjat. Ebből mindenki értené, hogy azért nem, mert akik szétverték az alkotmányos rendszert és túszul ejtették az államot, azok nem elfogadható képviselői ennek az államnak. Ha elfogadja, azzal viszont azt mondja, hogy azok. Tertium non datur, pont ez a sajnálatos ebben a helyzetben.

Ami a tisztességes kormánypártit illeti, nemtom, ismered-e a Vincent-blogot, onnan ajánlom figyelmedbe a "Miért szavazol a Fideszre?" című bejegyzést.

*Komolyan számít szerinted, ha ideírom, hogy ez meg ez vagyok Budapestről, és innen is üzenem Orbánnak és a bűnszervezete összes tagjának, seggnyalójának és haszonélvezőjének, meg a szerecsenmosdatóiknak is, hogy kapják be? Mindenesetre szívesen üzenem így is. :))

**Szemerédinek konkrétan a haja szála sem görbülne, ha visszautasítaná a díjat, rám meg alighanem magasról tesz az Übü-adminisztráció (különben is családilag edzett vagyok a különféle rémállamok általi vegzáltatásban, úgyhogy a rám gyakorolt hatáshoz korábban kellene fölkelniük a csiricsáré lopott ágyneműjükben).

@aronsatie: "Akit Orbán tüntet ki, az orbánista, akit meg Gyurcsány, az gyurcsányista?" Nem, pont nem. Ahogy mafi mushkila is írta. Nem a miniszterelnök vagy a kormánytöbbség irányzata számít, hanem az, hogy a rendszert, amiben működnek, meghagyták-e alkotmányos demokráciának, vagy übüsítették. 2010 előtt nem volt ilyen ok nem elfogadni kitüntetést. Amióta a gecizmus megroppantotta és illiberális rémbohózattá változtatta az alkotmányos demokráciát, azóta van. Mert a rendszer lett olyan. Ebben valóban különbözik Gyurcsány és Orbán, de nem a személyük vagy a politikai címkéjük az érdekes, hanem a rendszer, amit jelképeznek. Szerintem Lovasi/Bródy/Kertész/Nemes-Jeles ugyanazt a hibát követték el, csak persze a Kossuth- meg Szent István-díj jóval nagyobb súlyú, mint a fellépés meg a jópofizás, de ugyanaz a probléma jellege.

Aegopolis2 2020.08.22. 08:59:17

@látjátok feleim szümtükkel: Van az úgy, hogy "fiatal voltam, és kellett a pénz", de az orbanviktor.hu szerkesztését alighanem meggyőződésből vállalta éveken át.

mafi mushkila 2020.08.22. 09:10:13

@nickel head: Azért egy koncentrációs tábort túlélő embertől máshogy hangzik. Lehet véleményünk róla, hogy milyen tanulságot kellett volna leszűrnie, mihez hogyan kéne viszonyulnia, de nem gondolhatjuk komolyan, hogy sokat számít. Az ő tapasztalata kívül esik a mi tapasztalataink körén.

látjátok feleim szümtükkel 2020.08.22. 09:31:32

@Aegopolis2:

Ne röhögtess már! Mennyi éves is lehet, esetleg negyven körüli? Kisgyerek lehetett amikor kredencet váltottunk, csak sajnos azt még akkor ő sem tudta, mi sem, hogy az újba a régi cuccokat dugdossa vissza a hatalom. Miért ne lehetne egy mai 40-50 éves ember elvakultan hívője annak, hogy ez a rendszer minden rendszerek legjobbika? Bemutatta neki valaki, hogy nem az, és mitől nem az? Ja, mert te mondod? Tényekkel ne engem, hanem őket győzd meg!

Én már a kifelé vezető ajtóhoz közel járok, nekem van mit hasonlitani egymáshoz. Ezért azt is tudom, hogy a mai fiatalok a mában élnek, és abban hisznek. Azt, hogy közlük ki mennyire hisz Oránnak és a nernek, az egyéni helyzet függvénye, mint ahogy az enyém is az volt a kádárizmusban. Ha finnyáskodok, akkor soha nem jelentkeztem volna egyetemre, most nem lehetnék "értelmiségi", hanem egy bunkó, akit mindenki kihasznál. Az én magánügyem volt, mennyire szerettem azt a rendszet, illetve annak elvtársait, és mennyire szeretem ennek nertársait. Nem is várom el tőled, hogy te, vagy bárki másként tegyen.

Anno Friderikusz is erősen kritizálta a hatalmat, mert volt rá ok. Most is lehet(ne) kritizálni jobboldalról is, csak nem teszik, mert ha neked el kell magarázni miért, akkor demagóg vagy. Demagógnak meg hiába mondunk bámit, köti az ebet a karóhoz akkor is, amikor a karó már kikorhadt.

nickel head 2020.08.22. 09:58:01

@mafi mushkila: Két megjegyzésem van erre. Az egyik rövid, azzal kezdem. Szerinted tehát Népszabadság Szerk. durván félreértette Kertészt, mert úgy üdvözölte a "megbékélés reménye" kifejezést, mintha az úgy általában utalt volna a megbékélés reményére.
A hosszabbikból pedig hirtelenjében annyi, hogy a hvg beszámoló a Rriderikusz-interjúról tartalmazza azt a tapasztalatot, amihez képest Kertész az elfogadást elhelyezi: a Nobel-díj utáni mocskolódást. Azt nem hárította el, hogy ugyanazon mocskolódók vezéreii tüntetik ki a legmagasabb, kb. unikális érdemrenddel. Mintegy megkövetik (vö. megbékélés). Vagy ha nem, akkor legalábbis szemen köpik magukat.

mafi mushkila 2020.08.22. 10:14:40

@nickel head: Nem azt mondom, hogy számomra van értelme. Hanem hogy szerintem nincs keresnivalóm a döntései és szempontjai véleményezésében. Mondjuk megtenném neki is, de kizárólag, ha megkérdez róla.

Véleményt mondani (szemben a segglyukas bemondással) egy szolgálat, amit egymásnak és a közösségért tehetünk, mindkét félnél jelentkező kockázatokkal és felelősséggel. Az ő esetében az én felelősségem és az ő kockázata olyan lenne, amit nem vállalok magamtól.

Dickon 2020.08.22. 10:28:18

@Hölderlin ist ihnen unbekannt?:

" Nem a miniszterelnök vagy a kormánytöbbség irányzata számít, hanem az, hogy a rendszert, amiben működnek, meghagyták-e alkotmányos demokráciának, vagy übüsítették."

Pedig akárhogy is csavarod ezzel a mondattal a Kádár-rendszer összes díjazottja válik gerinctelenné és megvetendővé.

Podvinecz Marsall 2020.08.22. 10:45:15

@jan: mivel én nem érzem, hogy a rendszer ezt a díjat saját tisztára mosására, önigazolására vagy hűbéresei jutalmazására használná, én csak örülök, hogy ezek az emberek vannak és nagy dolgokat tettek és ez nem marad hazai elismerés nélkül (nyilván lehet itt-ot vitatkozni persze), és amíg ez így marad, amíg az óriások halmazából választanak, és amíg nem varrnak belőlük zászlót, addig én tényleg csak örülök.
Fogalmam sincs, ki fogadná el és ki nem. Elfogadom, ha valaki nem fogadja el, de attól, hogy valaki meg elfogadja, az a szememben nem lesz kisebb. De addig csak, amíg az első bekezdésemet saját magam validnak érzem.

mafi mushkila 2020.08.22. 11:29:00

@Dickon: Szerintem még a mai élesen és fájóan kurrens helyzetre adott reakcióinkban sem az a döntő, hogy megvetendőnek tudjunk nevezni embereket. Az is egy opció :), de elsősorban az lenne a cél, hogy az ok-okozati összefüggésre rámutathassunk: ha megbecsült embereket kooptál a rezsim, azzal erősíti magát. Vagy ha valaki ezzel nem ért egyet, akkor erről lehessen vitatkozni. Csak ennyi lenne az igényünk (bazmeg, teszem hozzá nem személyesen ellened való indulatból, hanem az egész értetlenkedés meg mismásolás miattiból), hogy beszélhessünk arról, ami történik velünk.

mafi mushkila 2020.08.22. 11:34:13

@Podvinecz Marsall: Én meg inkább úgy látom, hogy ha nem lenne módja a rendszernek ezeket az embereket ilyen módon felmutatni, akkor (valamicskével) gyengébb maradna.

(Meg a másik, hogy persze én már egyáltalán nem tudom elképzelni, hogy ez a rendszer bármiből kihagyja ezt a szempontot.)

Strawdog 2020.08.22. 12:11:18

@jotunder: Igen, tisztességes ember adott műveltségi szint felett ma nem lehet kormánypárti. Ha mégis az, az sokmindent jelenthet, de valami rosszat biztosan, és többek között azt is, hogy nyugodtan köpni lehet majd a sírjára. Pont.

Szemerédi nem lett nagyobb ember attól, hogy megkapta ezt a díjat. Semmit nem adott hozzá a nagyságához. El sem vett belőle, legalábbis nekem nem. Haszna sem lett belőle, sőt, azt se gondolom, hogy akár egy jó napja vagy nagy megdicsőülése lett volna tőle. Szóval mintha a szél fújna, kivéve, hogy a fotó tényleg vicces.

Ilyen szent plecsniket ki kell adni, mert legitimálják az aktuális vezetést, és most legalább olyan kapta, aki meg is érdemli.

Le kéne szállni arról a romantikus vonatról, hogy a nagy tudósok, írók, művészek automatikusan valami jellembajnokok vagy szellemi vezetők lennének. Egyrészt nem azok, miért lennének, másrészt meg pont emiatt a romantikus elvárás miatt vagy ennyire triggerelve most: ez mind a te fejedben van.

Kertész sem volt az, sem vezető, sem jellembajnok. Szemerédi sem. Ráadáasul egyik se tett soha úgy, mintha az lenne, kifejezetten őszinték voltak ebben a kérdésben, mikor kérdezték őket. Nem értem, minek őket baszogatni akkor ezzel.

rdos · http://h2o.ingyenweb.hu/tema/6.html 2020.08.22. 12:11:54

Az átkosban tudszoc? órán megtanultam a komisszártól, hogy aszongya hogy. Eftársak (ezek voltunk mi a diákok :-()! A cucializmusban minden politika. :-(

Harminc év azóta eltelt, és basszus, ma ott tartunk hogy egy matematikus kitüntetése is politikai felhangokkal kísért. :-( Valami itt nagyon félrement. :-(

Hölderlin ist ihnen unbekannt? 2020.08.22. 12:13:10

@mafi mushkila: +1

@Podvinecz Marsall: Ja igen, azt akartam volna még neked írni az előzőhöz, hogy a lényeg épp az, hogy nem szándék kérdése se a rezsim, se a díjazott részéről, hogy a díjat a rendszer tisztára mosására használja, hanem ez objektíve működik így. De mafi mushkila ezt is pontosa(bba)n fogalmazta meg, fölösleges is koptatnom a kommentfelületet. :)

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2020.08.22. 12:15:24

@Strawdog: Szemerédi 1975-ben csinálta meg a tételt. A Sorstalanságot is 1975-ben adták ki. A Rubik kocka szabadalmát 1975-ben adta be a Rubik Ernő. Akkor most ki kivel van. Azt kellene eldönteni, hogy Fock Jenő vagy Lázár György? Mert májusban váltották egymást.

Ménkűnagy Bundáskutya 2020.08.22. 12:18:47

Nyilván ez is egy legitimációs vita.

Aki szerint az állam mára egy konkrét pártot, vagy még inkább egy konkrét személyt jelent, az ettől értelemszerűen minden formában el akar zárkózni. És ezt másoktól is elvárja.

Azt gondolom, Szemerédi nem tartozik ezek közé, és a kitüntetést Magyarországtól, és nem Orbántól vagy a Fidesztől kapottnak tekinti.

A humorista Hadházi László adott elő egy jelenetet arról, amikor Dzsudzsák egyik igazolása kapcsán (keletre, sok pénzért) sokan hőbörögtek:
- Én nem mentem vóna!
- [Téged] nem is hívott senki, te majom!

Podvinecz Marsall 2020.08.22. 12:19:44

@mafi mushkila: kb leírtad, amit a többi állami kitüntetésről gondolok. Leginkább a Kossuth és a keresztek, legkevésbé a Széchenyi (de nem elfeledve, hogy pl Schmidt Mária megkapta). Ezt a legnagyobbat a saját korábban leírt kritériumaim alapján egyelőre kihagyom. Ha elkezdenek nem beleférni, én is máshogy fogom gondolni.
Persze q könnyű nekem, nem fenyeget a díjazás veszélye, azt írok másokról, amit akarok, minden meghasonlás nélkül.

Strawdog 2020.08.22. 12:31:04

@jotunder: Miért lenne ki kivel. Nem emlékszem, hogy Szemerédi valaha is nyilvánosan támogatta volna a NER-t. Maga a díj elfogadása nem jelent politikai állásfoglalást számomra tőle. Kertész részéről volt egy megalkuvó - békülő - reménykedő (ez mind egyszerre) gesztus benne, és ezt is csak azért írom, mert ezt nyilatkozta annak idején, elég világosan.

De még ha nem így lenne is. Tegyük fel, hogy Szemerédi mély NER hívő és kiáll Orbán mellett a teljes 80 éves mellszélességével, a többi vén, valóságtól elszakadt konzervatív, valaha volt tudós díszhülye mellé (van elég ilyen is). Akkor az mit kezd a lemmájával meg a tételével, amire épít a matematikád? Megkérdőjelezi? Számít egyáltalán, hogy mit gondol a NER-ről?

Az egész feszülés benned van itt. Mert mégis büszke akarsz lenni rá a kitüntetés miatt, valami sajátos romantikából. Ezért vagy mérges is. Hát ne legyél, engedd el. Nem ettől nagy ember. Ennyike.

Dickon 2020.08.22. 12:39:40

@mafi mushkila:

Pedig itt a kommentekben hamar eldöntetett, hogy ez a cselekedet megvetendőnek tekintendő. Ahogy itt írták, az ilyen szent plecsniket ki kell adni, és ezzel az épp hatalmon lévő politikai oldal erősíti magát. És ha egy megbecsült ember arra vetemedik, hogy átvesz egy ilyen plecsnit, akkor megnézheti magát, mert egyből orbánista, gyurcsányista, trapista...stb. lesz belőle. Ezek után már senkit sem érdekel az, hogy megérdemelte-e.
Nagyon szomorú az, hogy egy tudományos teljesítmény elismerését, díjazását sem tudjuk már elválasztani a politikától.

Strawdog 2020.08.22. 12:43:49

@Dickon: Bocs, de én írtam az első mondatot ebből: az ilyen szent plecsniket ki kell adni, és ezzel az épp hatalmon lévő politikai oldal erősíti magát.

És aztán pont az ellenkezőjét írtam a következő mondatodnak.

Még egyszer. Ha van hozzáadott értelmezés a díjazott részéről, vagy világos haszonszerzés, akkor annak a fényében kell nézni.

combo 2020.08.22. 12:50:22

@Strawdog: Nem akarok JT helyett beszélni, de feltehetően ő valamennyire ismeri Szemerédit, te meg nem... Ha már így elemezgetjük a jellemét...

Strawdog 2020.08.22. 12:59:35

@combo: Én csak arról írtam, ami interjúkból stb kiderül. Soha nem állította magáról, hogy egy hős lenne, és nem emlékszem hogy valaha igyekezett volna fényezni magát. Mikor megkérdezték, miért ment Amerikába, azt mondta, hogy a sok pénz miatt és kész. Általában, egészen üdítően őszinte jelenség. Nem vettem észre, hogy bármi negatívat írtam volna a jellemére.

Nagyon nehéz leszállni erről a hősvonatról, még akkor is, amikor az ember már látja, hogy csak cirkuszi ringlispil és hogy a sárkány középen egy papírmasé tehénfej. Tulajdonképpen csak azért érdemes leszállni, hogy az ember megláthassa az igazi nagyságot.

Szemerédiben is van, áttört a busa fejével pár matematikai falat, ami nélküle most sem biztos, hogy át lenne törve. Igazi matematikai őserő van benne.

Dickon 2020.08.22. 12:59:56

@Strawdog: És le is írtad, hogy szerinted semmi haszna sem lett belőle, valamint azt is, hogy nem hallottuk, hogy "Szemerédi mély NER hívő és kiáll Orbán mellett a teljes 80 éves mellszélességével". Így van.
Miért annyira megdöbbentő, hogy egy matematikus szeret a számaival, görbéivel, képleteivel babrálni, élvezi a családjával és unokáival együtt töltött időt és imád sportközvetítéseket nézni? Miért annyira megdöbbentő és felháborító az, hogy nem hagyja hogy 80 évesként tönkre tegye kevéske boldogságát a politika mocska? Miért elítélendő, hogy nem szál harcba a lövészárok egyik oldalán sem?
Hova álljanak a belgák?

Nem vele van a baj, hanem velünk...

mafi mushkila 2020.08.22. 13:24:09

@Podvinecz Marsall: Köszi, ez így világos. Én egy kalap alá veszek minden ilyet, oszt jónapot. És nekem is könnyű :)

mafi mushkila 2020.08.22. 13:33:09

@Dickon: Ha szabad, akkor erre a korábbi kommentemre utalnék csak vissza:

@mafi mushkila:

A megvetésről én is tudnék vitatkozni. De mielőtt megteszem, mondanám, hogy felőlem nézve külön elhatározás vagy meglévő elfogultság kell hozzá, hogy a kommentekből ezt olvasd ki a lényeges elemnek.

Szóval sztem a megvetés egy elég könnyen adódó érzés, oda is bekeveredik, ahol semmi helye. Engem személyesen jobban is érdekel ennél az érzelemkiélési lehetőségnél az, hogy mi működik és mit működtet ebben a történetben. Viszont ha mondjuk el lehetne jutni oda, hogy ebben a funkcióleírásban megegyezünk - és az hasonlít az enyémhez :) - akkor szuperhasznos eszköznek tudnám tartani a megvetést mint annak az eszközét, hogy egyértelmű határokat húzzunk az elfogadott és a nem elfogadott viselkedés közé.

combo 2020.08.22. 13:34:37

@Strawdog: Én is érzékelem néha JT túlzott elitizmusát, és szóvá is szoktam tenni, de itt most szerintem igaza van. Szemerédi nem az az ember, aki azt érdemelné, hogy "Kertész sem volt az, sem vezető, sem jellembajnok. Szemerédi sem." Erre mondtam, hogy szerintem nem ismered. Hidd el, JT is tudna mondani olyan nagy matematikust, aki tényleg megérdemel egy ilyen mondatot, sőt, erősebbet is.

És egy kis személyes. Én középiskolás koromban kaptam díjat SZDSZ-es meg fideszes oktatási minisztertől is. Nyilván én egy senki vagyok, pláne középiskolásként, de nem úgy gondolok rá, hogy én bármit legitimáltam volna, vagy egyáltalán, hogy a rendszer adta. Vannak ilyen díjak, amit a szakma ad, és odaállítanak egy politikust, ennyi. (Jó, Szemerédi díja kicsit más.) Amúgy már akkor is azt a politikust szerettem, aki nem politizált a díjátadón, és kábé mindenki. :) Egyetemen meg nem kellett a köztársasági ösztöndíj, mert nem tartottam magamat érdemesnek rá (és tényleg voltak nálam jobbak is, akik szintén nem adták be). Most akkor mit legitimáltam, mi ellen tiltakoztam?

Sokkal inkább kollaborációnak tartom azt, hogy a felsőoktatásban pénzekre ("adományokra") kell pályázni, hogy ne halj éhen. És hát pályázunk is... Vagy azt, hogy az órámon csak azok értették, hogy ellenzem az MTA kutatóintézetek elvételét, akik olvasnak a sorok között. (Mert úgy gondolom, hogy a hallgatók nem azért ülnek ott, mert az én világképemre kíváncsiak. Ezt is csak azért, mert Lovász miatt kapcsolódott. Példát mutatni indirekten kell szerintem.)

És akkor vissza Szemerédire. Ő a matematikában egy nemzetközi sztár. Úgy, ahogy Brad Pitt az a maga műfajában. Hozzávágtak egy 101-edik magyar díjat. Na bumm. Valószínűleg örült neki, ennyi.

mafi mushkila 2020.08.22. 13:43:19

@combo: Ez az korábbi példa akkor mond nekem valamit, ha szerinted nincs lényegi különbség a demokrácia állapotában az akkori időkhöz képest. (Meg egy középiskolás az még gyerek - egy hős a szememben, ha kinyílt a szeme és van kiállása, de nem várható el sem a koránál, sem a helyzeténél fogva, akkor sem, ha tisztességes és értelmes. Akkor is, ma is.)

combo 2020.08.22. 14:07:03

@mafi mushkila: Nyilván már középiskolásként is volt (éretlen) politikai véleményem, és kifejezhettem volna, ha akarom. (Volt, aki ki is fejezte középiskolásként: Az egyik iskolatársam egy erdélyi versenyen ülve maradt a román himnusz alatt. Én felálltam, meg amúgy szinte mindenki.)

De nem akarom elhessegetni a kérdést. Nem tudom, hogy most átvennék-e egy díjat. (Nem fenyeget ez a veszély.) Vagy ha mondjuk lenne egy OKTV-nyertes gyerekem, mit tanácsoljak neki. Az biztos, hogy rábíznám. De szerintem ha nem akarnám rábízni, akkor is ezt mondanám, mert nem tudok jobbat. Mert az tényleg egy szakmai dolog, és megérdmelten kapná. És az is tény, hogy ez a rendszer nagyon szar. De nem biztos, hogy úgy célszerű tenni ellene, hogy egy megérdemelt elismerést visszautasít.

Érdekes amúgy, hogy 2006 után a kommentekben meg azért ekézték az értelmiséget meg a köztársasági elnököt, mert nem állunk ki Gyurcsány ellen. (Nyilván nem ugyanazok az emberek, mint most.) Egy matematikusnak ugyanannyira dolga ez, mint egy péknek. És ugyanannyira hallgatnak is ránk az emberek. :)

Strawdog 2020.08.22. 14:07:13

@combo: A jellembajnokot tessék szó szerint venni. Nem az, sose mondta, hogy az lenne, sőt, épp ez ellenkezőjét mondta mindig. Kertész se, sőt, nagyon is óvatos volt ezügyben, kifejezetten nem akart lánglelkű vezető lenni, valószínűleg jobban ismerte magát.

Ahelyett, hogy JT bálványt építene belőle, amin aztán megtörik és dühöng, mint a normandiai vihar a part szikláin, lehetne esetleg elengedni az egészet és a valósággal foglalkozni. Ez volt a szerény javaslatom.

A kis személyesre: azért ez tényleg kissé más :) semmit, nyilván.

A többiben egyetértek. Az egész hozzászólásodat egyben is el tudom fogadni.

Érvsebész 2020.08.22. 14:16:00

@aronsatie: személy szerint ezek egyikét se gondolom rendben levőnek.

És - bár még nem olvastam végig az összes kommentet - nem tudom, mire ez a nagy szabadságharc labrysszal meg Hölderlinnel szemben, könyörgöm, hol vannak ők abban a helyzetben, hogy megtilthatnák bárkinek, hogy díjat vegyen át a rezsimtől, bridzsezzen Szíjjártó Péterrel vagy pacalrecepteket cseréljen Németh Szilárddal? Mindenki úgy amortizálja magát, ahogy akarja, nekünk meg véleményünk van erről, ennyi az egész

aronsatie 2020.08.22. 14:31:54

@mafi mushkila: Kodály Horthytól is, Rákositól is és Kádártól is kapott magas kitüntetést. Le vele?

aronsatie 2020.08.22. 14:41:34

@Érvsebész: Milyen szabadságharc? Csak méltányosságot kérnék. Például Egerszegi részére, aki alighanem még mindig a Fidesz híve és számos kitüntetés jogos tulajdonosa, és Szemerédinek, aki most fogadott el tőlük egy teljesen megérdemelt kitüntetést. Kérnék, annak ellenére, hogy egyáltalán nem kifogásolom, hogy az a sokat emlegetett Gyurcsány földönfutást jósolt Vidnyánszkynak.
Ha pálcát törünk valaki felett, annak legyen oka. Az angolok mai napig szégyellhetik, hogy a háború után meghurcolták (és elüldözték) P.G. Wodehouse-t, csak mert, fogságba esvén, rádióműsort vállalt a náciknak. Furtwanglert sokan ma is nácinak tartják, pedig nem volt az, csak nem menekült el. Richard Strausst dettó, aki a zsidó menyét mentette meg a véleményének véka alá rejtésével. Pedig az a hitleri Németországban történt, nem az orbáni Magyarországon.

Hölderlin ist ihnen unbekannt? 2020.08.22. 14:56:20

@Podvinecz Marsall: "a legnagyobbat a saját korábban leírt kritériumaim alapján egyelőre kihagyom" Pedig lehetne pont fordítva is, szerintem logikusabb is lenne. :) Mert ezt a Szent István izét már a NER találta fel, jellegzetes példája a horthysta állami szimbolika reciklálásának, valamint annak is, hogy Orbán "Übü" Viktor kedvtelve alázza és bosszantja a liberális/nemfideszes/nemhorthysta lakóságot/értelmiséget ilyenekkel is. Úgy adni díjat, hogy az ne csak azért legyen megalázó, mert ők adják, hanem azért is, ami a szimbolikája, az eredete, a stílusa. Olyan tenyérbemászó, ostoba alakot kinevezni pártszóvivőnek (később külügyminiszternek), olyan groteszk paródiát megtenni "rezsibiztosnak" meg honvédelmi államtitkárnak, akivel a valódi üzenet az, hogy "nektek ez is jó lesz, és meg is tehetem veletek, a legtöbben észre se veszitek, én meg röhögök a markomba". Ilyesmik.

@aronsatie: Mondjuk részemről nem "pálcatörés", hanem az a vélelem, hogy a díjátvevés hasznára válik egy olyan rezsimnek, amitől mindannyian megszabadulnánk, ennyiben a hasznos idiotizmus egyik válfaja. Az általad felsorolt példák drámai kényszerhelyzetek, az más műfaj: itt senkinek semmi baja nem lenne attól, ha élne a lehetőséggel, hogy véleményformáló tekintélyként/példaképként beintsen egy jelentősebbet Übüéknek. Ha meg ez egyenesen részévé válhatna az ellenállás kultúrájának, az számottevő erőt jelenthetne.

aronsatie 2020.08.22. 15:05:12

@Hölderlin ist ihnen unbekannt?: Nem kötelezhető beintésre, még akkor se, ha nekünk tetszene. Nem is jellemhiba, ha nem teszi. Ha jól fizető állást vállalna nekik, akkor, de még akkor sem biztos.

Érvsebész 2020.08.22. 15:05:34

@aronsatie: milyen méltányosságot? Egerszegi aranyérmeket kapott, mert gyorsan úszott, ennek a tevékenységnek ez volt a jutalma. Senki nem akarja tőle vissza az aranyérmeit, elvégre vitathatatlanul gyorsan úszott.

Én meg hadd gondoljam már, hogy az ő (meg mások) sikereinek a fényében fürdőző senkik által elfogadott kitüntetés olyan olcsó cafrang, amire ezek az emerek nincsenek rászorulva, és ha ezt ők nem tudják, hadd gondoljam már, hogy ez minimum némi szűklátókörűségre vall.

(a történetben meghúzódó Gyurcsány-szálra meg engedelmeddel hadd ne reagáljak, kisebb részben azért, mert nem hallottam az általad idézett kívánságot, nagyobb részben meg azért, mert a.te.ervelesi.hibad.hu/te-is)

[érdektelen megjegyzés: személy szerint amúgy nem értem, miért nagyobb a társadalmi haszna annak, hogy valaki gyorsan úszik (fut/görkorcsolyázik), mint hogy kurva gyorsan bont fel házasságot, cserél ágytálat vagy vesz ki vakbelet, de ez tényleg mellékszál]

[érdektelen megjegyzés 2: továbbá azt sem értem, hogy mi szükség van arra az önámításra, hogy az országnak jelent valamit Szemerédi (Egerszegi, Dzsudzsák Balázs, stb.) mégoly látványos sikere. Nem én kelek fel nap mint nap, nem én edzek, nem én költök egy zsák pénzt, nem én születtem zseninek, hanem ők.
(Mondjuk ugyanezen okból nem szégyenkezem sorozatgyilkos honfitársaim miatt/helyett sem)]

Podvinecz Marsall 2020.08.22. 15:13:12

@Érvsebész: azért a perverzitásnak is van határa, bridzsezni Szíjjártó Péterrel, huhh

@Hölderlin ist ihnen unbekannt?: a te logikád nem az enyém. Szigorúan a renddel kapcsolatban mi a rettenetes szimbolika, eredet és stílus? Minden mást leírtam korábban, amit erről és a díjazottakról gondolok. Egy fal akkor lesz szaros, amikor összekenik, nem akkor, amikor építik. Egyelőre ezt (és csakis erre gondolok) szerintem nem kenték össze.

mafi mushkila 2020.08.22. 15:14:04

@aronsatie: Nincs olyan vetülete semminek, amit mondtam, amiből ez jönne ki. Vagy ha szerinted van, akkor írd ki ide részletesen, hogy miből következik mi.

mafi mushkila 2020.08.22. 15:29:06

@combo: Én azt beszéltem a gyerekkel (már formailag felnőtt volt, de a gyerek az gyerek :), hogy van egy határ, amit egyszerűen nem érdemes (belülről nem érdemes) átlépni, és hogy a szürkezónában mindig esetileg kell dönteni az adott dologról az adott időben. Az ember megdolgozik a nézeteiért, döntéseiért.

A Gyurcsányos sztori: abban az időben nem egy egyszemélyi uralkodóé volt a miniszterelnöki pozíció, tehát nem volt indokolt a személye ellen harcolni, viszont bőven volt még tere a szakmai vitáknak (illetve lett volna, ha az ellenzék [bár most azt mondanám, hogy visszamenőleg nem lehet ellenzéknek sem nevezni a fideszt, ahogy most nem lehet kormányzópártnak: ellenzéki szerepben működő maffia mondjuk) azt az utat választja]. Vagy, mivel nem nagyon tudom máshogy kifejezni, a demokrácia és a diktatúra között vannak olyan különbségek, amik nem maradnak meg a papíron, nem csak valamit valahogy kifejezünk ezekkel a szavakkal, hanem az életünk összes szeletét alapvetően mássá teszik. Én értem, ha vonakodva vonják le az emberek a következtetéseket, mert szar belátni, hogy mi van.

aronsatie 2020.08.22. 16:27:13

@Érvsebész: Sose értettem a sportellenességet, mindazonáltal az ötszörös ollimpiai bajnokra és a nagyhírú matematikusra egyaránt igaz, hogy a díj nekik jár, joguk van örülni neki. Nem kell rájuk büszkének lenned, ha nem akarsz.
Kérlek alássan, nemhogy nem az érvelési hibám, hanem éppen hogy a kerlelhetetlen.ereju.logikam.eltephetetlen.vaslanca.com.
A 2., amit, mint írod, nem értesz, valóban érdektelen.

kiazmarmegint 2020.08.22. 16:34:00

@jotunder: Ki volt az a Kanadaban elo magyar matematikus?

kiazmarmegint 2020.08.22. 16:36:40

Sokan kommentelnek arrol, hogy Szemeredinek vissza kellett volna-e utasitania a kituntetest, vagy nem. Van koztunk olyan, aki nemregiben beszelt vele (en mar 20 even nem), es tudja rola, hogy annyira nem szereti a NER-t, hogy ez egyaltalan tema legyen?

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2020.08.22. 16:50:01

@kiazmarmegint: A note on a question of Erdos and Graham. ¨ Combin. Probab. Comput. 13 (2004),

jan 2020.08.22. 17:13:11

@Podvinecz Marsall: Szijjártóval ha valamit, inkább ultizni lehet. Talán esetleg tarokkozni. A bridzs mint urbánus-kozmopolita-sorosista kártyajáték, teljesen kizárható.

labrys 2020.08.22. 17:45:11

Mivel úgy tűnik, némelyek szövegértési nehézségekkel küzdenek, és mivel épp most vettem át – megérdemelten, mert ez nekem járt! – a jászkarajenői Lázár János MGTSZ vezetőségétől a Szűz Mária Valagrend kissrigólászlókkal & fodballstadionokkal ékesített középkeresztjét, mint a valaha élt összes jászkarajenői – sőt: a valaha élet összes magyar! – által kitüntetett személy (aki rengeteg fröccsöntött műanyag Kisjézus-szobrot raklapra pakolva tett a nemzetért), úgy érzem, immár rendelkezem a megfelelő legitimációval ahhoz, hogy kifejthessem a véleményem úgy a kitüntetésekkel, mint az azokat adományozó jelentős közéleti személyekkel kapcsolatban.

(Ad notam: természetesen barna félcipőt viselek rezsiszilárdmintás házikabáttal, midőn mindezt tollba mondom Gizikének.)

.

Nem akartam ehhez a poszthoz hozzászólni, mert a személyeknek szánt kitüntetésekhez, mellszobrokhoz és díszmenetekhez (etc.) hasonló szimbolikus faszkodások mérhetetlen infantilizmusuk okán többnyire teljesen érdektelenek, max. enyhén irritálóak – de azért nem ártana rögzíteni pár dolgot.

.

1. Bárki, aki valamely politikai ágenstől – például az aktuális kormánytól – kitüntetést fogad el, egyben politikai aktust (is) hajt végre.

2. Bárki, aki kitüntetést fogad el Orbánéktól, e (többek közt) politikai aktussal egyben annak a véleményének is hangot ad, hogy tiszteli & támogatja Orbánékat*. Azaz tiszteli & támogatja például az etnikailag homogén nemzetre való törekvést; az illiberális rendszert; az alkotmány önkényes megsemmisítését és tákolmányra cserélését; az ország lerablását; az oktatás tönkretételét; az ideológiailag elkötelezett államot (lásd kötelező hittan, vallások/egyházak kormány általi definiálása); a korrupciót mint az Orbánék által explicite bevallott államszervező elvet; a nyílt, nyilvános és folyamatos törvényszegést; a pávatáncot; a hanyatló Nyugattal szemben a fejlett putyinizmust preferáló jövőképet; a nyilvánvalóan néphülyítő, fasiszta propagandát és így tovább, és így tovább…

3. Egy valódi értelmiségi SOHA nem rázhatja le magáról a társadalmi felelősség terhét. Ha valaki tudatosan nem hajlandó foglalkozni a tágabb közösségeinek, a honfitársainak, azok gyerekeinek, a megalázottaknak & megszomorítottaknak stb. az életét meghatározó (politikai-társadalmi) folyamatokkal, akkor az a valaki nem értelmiségi, csak egy önző hobbista**.
(Ezt a viselkedést bizonyos tudományterületeken ’parazitizmusnak’ nevezi a szak.)

4. A társadalmi felelősség – az értelmiségi lét meghatározó eleme – alól sem a kor, sem a hit, sem a szakmai elfoglaltságok, sem az esetleges ’szórakozott professzori’ viselkedésösszes nem mentesíthet egyetlen valódi értelmiségit – sőt, valódi citoyent – sem.

5. A teljesen hülyék kedvéért: természetesen a felsoroltaknak semmi köze ahhoz, hogy egy adott személy milyen (szak)terület mennyire kiváló (szak)értője. Hogy – például – mennyire nagy, korszakos tudós (vagy milyen kiemelkedően neves lepkegyűjtő).

.

Személyes megjegyzés: piszkosul nem látok rá Szemerédi _tudományos_ munkásságára – de szerencsére az a kérdés szempontjából teljesen irreleváns is. Őszintén remélem, hogy a professzor úr pusztán tájékozatlanul cselekedett.

.
.
.

* Mivel gerinces ember nyilván nem fogad el kitüntetést olyanoktól, akiket _nem_ tisztel, akiknek a tevékenységével _nem_ ért egyet, akiket _nem_ támogat; hiszen azzal saját magát degradálná és alázná meg, tudatosan.

** …legyen a hobbija akár a magfizika, a gombfoci vagy a lepkegyűjtés…

Muad\\\'Dib 2020.08.22. 18:41:52

@labrys:
Ez teljesen valid álláspont - csak szerintem baromság -, de akkor nem árt ezt alkalmazni a Kádár által kitüntetettek esetében is, ez már valahogy nem szokott összejönni a többségnek.

Muad\\\'Dib 2020.08.22. 18:50:51

@mafi mushkila:
"...Bárki, aki valamely politikai ágenstől – például az aktuális kormánytól – kitüntetést fogad el.."
Elnézést, hogy tudok olvasni...

mafi mushkila 2020.08.22. 19:12:09

@Muad\\\'Dib: Tudni tudsz, csak nem eleget :) Már megbeszéltük korábban többször is.

libernyák 2020.08.22. 19:42:15

@labrys: "1. Bárki, aki valamely politikai ágenstől – például az aktuális kormánytól – kitüntetést fogad el, egyben politikai aktust (is) hajt végre.
Bárki, aki kitüntetést fogad el Orbánéktól, e (többek közt) politikai aktussal egyben annak a véleményének is hangot ad, hogy tiszteli & támogatja Orbánékat*."
Ezt az elvet általánosan alkalmaznád? Tehát ha téged egy olyan kormány tüntet ki, amelyet nem támogatsz, akkor nem veszed át a díjat?
Ha mondjuk a regnáló kormányra kb. az emberek fele szavaz, akkor az állam által kitüntettek nagyjából felének - akik nem támogatják az aktuális kormányt - el kéne utasítaniuk a kitüntetést?
Ez a felfogás egy élhetetlen világhoz vezet.

kemény keleti kommentelő 2020.08.22. 20:19:34

@libernyák:
"Ha mondjuk a regnáló kormányra kb. az emberek fele szavaz, akkor az állam által kitüntettek nagyjából felének - akik nem támogatják az aktuális kormányt - el kéne utasítaniuk a kitüntetést? "
Az azért nem mindegy, hogy egy olyan kormányról van szó, amelyik az ország számára dolgozik, vagy egy olyanról, amelyik a belső elleség ellen hadat viselve felszámolja az ország tradícióját, büszkeségeit, egyetemeit, újságjait, kultúráját.
Orbánról sokan gondolják, hogy jólkormányoz, de azt kevesen gondolják, hogy nem visel hadat az országon belül.
És ha egy kormány a sajátjai ellen fog pusztításba, azt legalább azok, akik itt élnek és tudják..... legalább azok ne tapsikolják már meg.
Maradjon ez a hülyék dolga.

mafi mushkila 2020.08.22. 21:01:34

@kemény keleti kommentelő: Ez sztem eddig a rövid összefoglalók közül a legtisztább és lényegretörőbb. Mert igazad van, nem kell a demokráciával, diktatúrával vacakolni, ez a hadviselés jobban kifejezi, ami történik.

libernyák 2020.08.22. 21:09:25

@kemény keleti kommentelő: "Az azért nem mindegy, hogy egy olyan kormányról van szó, amelyik az ország számára dolgozik, vagy egy olyanról, amelyik a belső elleség ellen hadat viselve felszámolja az ország tradícióját, büszkeségeit, egyetemeit, újságjait, kultúráját.
"
Igen, valóban nem mindegy.
Azonban én labrysra reagáltam, aki általánosságokban beszélt.
Nem azt mondta, hogy akkor nem szabad elfogadni egy kormány kitüntetéseit, ha az - mint a mai - felszámolja a liberális demokráciát, rombolja a kultúrát, harcot folytat a velük szemben kritikus emberek ellen, hanem akkor is, amikor szimplán nem támogatod és tiszteled őket.

labrys 2020.08.22. 22:04:38

@libernyák: „Ezt az elvet általánosan alkalmaznád?”

„Alkalmaznád”?
Ezt az elvet általánosan érvényesnek tartom.

.

„Tehát ha téged egy olyan kormány tüntet ki, amelyet nem támogatsz, akkor nem veszed át a díjat?”

Ha engem egy olyan kormány akarna kitüntetni, amelyet kifejezetten nem tisztelek & nem támogatok – például a hitleri Harmadik Birodalom kormánya vagy a sztálini SZKP KB-ja (vagy, természetesen, a Seggfej kormánya) stb., stb., stb. –, értelemszerűen nem aláznám meg magam azzal, hogy elfogadom a kitüntetésüket.

.

„Ha mondjuk a regnáló kormányra kb. az emberek fele szavaz, akkor az állam által kitüntettek nagyjából felének - akik nem támogatják az aktuális kormányt - el kéne utasítaniuk a kitüntetést?”

1.) Egy kormány nem attól lesz legitim, tisztességes és elfogadható, ha sokan szavaznak rá. Rengeteg politikai erő/kormány létezett az emberiség történelmében, amelyet óriási tömegek éltettek és támogattak vadul (sokszor vérrel-vassal), noha embertelen, gyalázatos és gyilkos tetteket hajtott végre undorító célok érdekében.

2) Ha engem kérdezel, az embereknek sokkal többet kellene olvasniuk, továbbá sokkal értelmesebbeknek, empatikusabbaknak & emberségesebbeknek kellene lenniük.

3) Ami a kitüntetéseket illeti, elmondtam róluk a véleményem. Kétszer is. De semmi gond, szívesen megismétlem, mert tisztában vagyok vele, hogy a prekoncepcióink milyen nehézkessé tudják tenni a szövegértésünket :)

Íme: „…a személyeknek szánt kitüntetésekhez, mellszobrokhoz és díszmenetekhez (etc.) hasonló szimbolikus faszkodások mérhetetlen infantilizmusuk okán többnyire teljesen érdektelenek, max. enyhén irritálóak…”

nickel head 2020.08.22. 22:27:04

Nem olvasom végig az eddigieket. De talán nem került még szóba: Szemerédi 2012-ben (ugyancsak teljesen megérdemelten, ha jól emlékszem, az azévi Abel-díj után) Széchenyi-díjat vett át. Kiktől is? (Vagy másképp: pont Káslert kellett volna most kerülnie?)

libernyák 2020.08.22. 22:30:28

@labrys: Nos hát akkor félreértettelek.

Csak hát nekem nagyon úgy tűnt, hogy ha az alábbi mondatban az 'Orbánékat' kicseréljük az "aktuális kormányra", akkor az következik belőle, hogy egy kormánytól csak akkor szabad kitüntetést elfogadni, ha azt tiszteljük és támogatjuk.
" Bárki, aki kitüntetést fogad el Orbánéktól, e (többek közt) politikai aktussal egyben annak a véleményének is hangot ad, hogy tiszteli & támogatja Orbánékat"

Hölderlin ist ihnen unbekannt? 2020.08.24. 14:42:16

@Podvinecz Marsall: "mi a rettenetes szimbolika, eredet és stílus?" A horthyzmus, amitől bűzlik. Übüék nem építhetnek csak úgy falat, mert ők egy autokrata rezsim, perverz ízléshiánnyal súlyosbítva, ami rendszerint jól láthatóvá válik, amikor ilyen-olyan szimbolikus maradványokból tákolnak össze valamit, ami szerintük jó lesz ideológiai maszlagnak. Ez a fal is ilyen, nem kell összekenni, messziről látszik rajta, hogy csak arra való, hogy igazi teljesítményt összehozó emberek fényében fürödhessenek a révén - már ha be tudják őket palizni.

közösperonos átszállás 2020.08.24. 15:21:09

Mondjuk ami szerintem inkább fontos lenne a témában, de mintha kimaradt volna: mi is ez a díj? Mármint, kik adják és mi alapján?

mafi mushkila 2020.08.30. 16:59:04

@netukki: !

"Valójában a magukat mindig középre pozicionáló, „értéksemleges” történészeknek* és híveiknek szánom ezt az írást."

Így kell beszélni szerintem is a "középre pozicionáltakkal". Nem engedményeket kell tenni a téveszméiknek, hanem tájékoztatni kell őket. Ha középen állónak vallja magát valaki, akkor nem vallhatja egyszersmind elvakultnak, igaz? Vagy-vagy.

*Nyilván nem szó szerint kell érteni, ugyanúgy vonatkozik bármely tejipari termék készítőire.