Híres utolsó szavak

Ez nektek vicces?

nem felejtünk.jpg

 

 


 

Jobban teljesít...


Orbán Pinocchio thumb.jpg

FRISSÍTVE!

Itt az újabb történelmi csúcs

A központi költségvetés bruttó adóssága: 2010. május: 19.933,4 Mrd Ft; 2011. május: 21.116,5 Mrd Ft; 2012. május: 21.180,9 Mrd Ft; 2013. május: 21.765,4 Mrd Ft; 2014. október 24.736 Mrd Ft;2015. június 6. 24 847 Mrd F

 

Szűjjé má'!
tumblr_nzd85jlxqr1qd6fjmo1_1280.jpg

 



 

Te már bekövetted?

 

Vincent tumblr Falus.JPG

 


 

Vincenzúra

Troll Vincent.jpg

Figyelem! A Vincent szerzői — főszabályként — maguk moderálják a posztjaikra érkező hozzászólásokat. Panaszaitokkal vagy a mellékhatásokkal a poszt írójához forduljatok!

Köszönettel: Vincent Anomália

Címkék

abszurd (39) áder (5) adózás (11) alkotmány (45) alkotmánybíróság (10) államosítás (7) arcképcsarnok (14) ascher café (24) a létezés magyar minősége (6) bajnai (16) bank (7) bayer (23) bayerzsolt (14) békemenet (7) bkv (7) bloglossza (14) borzalmasvers (156) cigány (7) civilek (5) civil társadalom (8) demokrácia (24) deutsch tamás (6) devizahitelek (9) dogfüggő (10) egyház (10) ellenzék (7) erkölcs (17) érték (19) Érvsebész (11) eu (13) eu elnökség (8) felsőoktatás (15) fidesz (76) fideszdemokrácia (7) film (12) filozófia (13) foci (12) focijós (19) focikvíz (54) focitörténelem (94) fritztamás (6) gasztrowhat (9) gavallérjános (10) gazdaság (8) gengszterkrónikák (14) gyurcsány (27) hangfal (98) heti válasz (19) hétköznapi történetek (32) hétvége (44) hoax (5) hülyék nyelve (16) hülyeország (165) idézet (768) igazságszolgáltatás (6) imf (26) indulatposzt (11) interjú (7) járai (12) jobbik (17) jogállamiság (33) kampány (12) kampányszemle (9) katasztrófa (5) katonalászló (21) kdnp (9) kétharmad (16) költségvetés (21) könyvszemle (9) konzervatív (18) kormányváltás (22) kormányzás (42) kósa (8) kövér (11) kultúra (21) kumin (14) lánczi (5) lázár jános (12) levelező tagozat (12) lmp (8) longtail (10) magánnyugdíj (25) mandiner (15) március 15 (8) matematika (9) matolcsy (44) mdf (5) média (48) melegek (8) mesterházy (7) mnb (5) mosonyigyörgy (7) mszp (32) mta (5) napitahó (7) navracsics (14) nedudgi (15) nekrológ (11) nemigazország (5) nemzeti együttműködés (5) ner (11) nyugdíj (5) oktatás (12) önkormányzatok (6) orbán (46) orbanisztán (15) orbánizmus (101) orbánviktor (65) országgyűlés (6) pártállam (23) politika (14) polt (5) program (9) retró (22) retro (115) rettegünk vincent (14) rogán (9) sajtó (22) sajtószemle (6) schmitt (38) selmeczi (8) semjén (6) simicska (7) sólyom (7) spoof (19) stumpf (5) szász (6) századvég (7) szdsz (9) szijjártó (16) színház (35) szlovákia (5) szszp (5) tarlós (12) társadalom (50) törökgábor modul (8) történelem (5) tudjukkik (22) tudomány (17) tüntetés (17) ügyészség (9) választás (37) vb2010 (19) vendégposzt (68) videó (11) vincent (10) Vincent szülinap (6) voks10 (7) vörösiszap (16) zene (23) Címkefelhő

A Nagy (de teljesen üres) Koronavírusposzt

2020.03.10. 14:45 | jotunder | 1416 komment

 

     Nem vagyok orvos, nem fogok írni a koronavírusról, de ha valakinek fontos gondolatai támadnak, akkor idekommenteljen, ne egyenesen bele a levegőbe.

A bejegyzés trackback címe:

https://orulunkvincent.blog.hu/api/trackback/id/tr1915513772

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ámbátor 2020.03.27. 12:49:07

@Senki A.: Szerintem a hajón meglehetősen hamar beállt az az állapot, hogy senki nem megy ki a kabinjából. Oda viszik a kaját. Innentől kezdve a vírust csak a légkondi meg a személyzet hordta amennyire hordta. Nem hiszem, hogy fokozatokban adagolták a szeparációt, mint pl Magyarországon.
A görbéd meg biztos jól illeszkedik, de két hete még az 50+-10-nél, illetve 220+- 150. Tíz napja 160+-30, inflexió 20.--án. 19-én 260+-60. 21-én 323+- 45 inflexió 24-én. Legutóbb 25-én mondtál 1020+- 50 értéket 30.-ai inflexióval.
Nekem nem úgy tűnik, hogy a telítési értékeid sorozata konvergens. Nem egyre pontosabb értéket mondasz hol többet, hol kevesebbet, közelítve egy pontos becsléshez, hanem pár naponta duplázódik a becsült telítési értéked.
Egy-két hét múlva megtudjuk, hogy az eddig meghozott izolációs lépések elégségesek voltak-e ahhoz, hogy a sima exponenciáls növekedési görbe elkezdjen S alakba görbedni. Amit én hallok, vidéken a múlt héten még simán bejártak a népek dolgozni. Talán most a "kijárási tilalom/korlátozás" eljut oda is, ahova a mentő nem megy be.

kemény keleti kommentelő 2020.03.27. 13:07:27

@kisa: Orbán már az elején megmondta, hogy neki 102 éves a nagymamája.
Úgyhogy erre tessék számolni vele.

Senki A. 2020.03.27. 13:09:03

@ámbátor: "A görbéd meg biztos jól illeszkedik, de két hete még az 50+-10-nél, illetve 220+- 150. Tíz napja 160+-30, inflexió 20.--án. 19-én 260+-60. 21-én 323+- 45 inflexió 24-én. Legutóbb 25-én mondtál 1020+- 50 értéket 30.-ai inflexióval."

Valóban. S ez engem is zavart, ezért megnéztem, hogy Dél-Koreában miket jósoltam volna a járvány különböző napjaiban. Itt láthatod (s ugyanezt Magyarországra is a mai napig, a 0 nap önkényes!!):

imgur.com/GP6bpUp

Szóval Magyarország is kezd kifeküdni. S az eleje tök rossz mindkettőnek. De az elején persze kevés az adat.

OoOoOo 2020.03.27. 13:28:20

@jotunder: és várhatóan ez lesz a legkisebb gondja az elkövetkezendő pár évben. (Mert ő kemény gyerek és nem fog lelépni.)

@Senki A.: az amerikai gazdasági visszaesést több tizedesjegy pontossággal valahova 5 és 50 százalék közé lövik be. Na, egy akkora lyukba még bele lehetne pár görbét dobálni, könnyebb beletalálni, van lehetőség apróbb tévedésekre, ellenben minden nap egy új kaland.

ámbátor 2020.03.27. 13:31:19

@Senki A.: 0 nap önkényes, de konkrétan mi?

Senki A. 2020.03.27. 13:38:43

@ámbátor: Március 11. De írtam, hogy a mai napig tart, tehát az utolsó pont az ma.

Senki A. 2020.03.27. 13:41:21

@OoOoOo: Mi közöm az amerikai gazdasági visszaeséshez?

incze 2020.03.27. 14:45:35

@Senki A.: a tesztelt/megerősített esetek száma az egyes országokban annyifélét jelent, amennyiféle a tesztelési módszertan, ami ráadásként folyamatosan változtatik (akár acosságból, akár szükségből, akár tintáskodásból, akár észbekapásból kifolyólag). ha te azt mondod, hogy van neked egy olyanod, ami ezt a mindenütt másként előálló, és külön-külön is állandóan változó módon előálló izét egyetlen formulára illeszti, az nekem több mint bizarr.

Senki A. 2020.03.27. 15:09:00

@incze: Te valami félreértésben vagy. A görbének van három paramétere, s én sosem mondtam, hogy ez a három paraméter minden országra ugyanaz. Még csak azt sem, hogy ezek közül bármelyik azonos lenne. A görbe tipusa ugyanaz.

Pl. az a görbe a bacik szaporodását is leírja. Pedig annyiféle baci van, annyiféle táptalajon, hőmérsékleten, fényen, fény nélkül, pH értéken, stb. Oszt mégis leírja. Mi ebben a bizarr?

Senki A. 2020.03.27. 15:10:34

@incze: @Senki A.: A bacikhoz: Más, más paraméterrel persze!

Egon Estragon · http://egonazeger.blog.hu/ 2020.03.27. 15:43:07

@Senki A.: Tehát az az állításod, hogy kb. március 11 + 20 = március 31 lesz az inflexiós pont napja, és kb. 800-1000 beteg közt lesz a telítése a magyar járványnak?

Ezek bátor és határozott becslések, és leginkább falszifikálhatóak :)

Grrr 2020.03.27. 16:37:13

A belga hatóságok szerint Belgiumban jövő héten már jöhet az új esetek tetőzése

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2020.03.27. 17:09:24

A brit egészségügyi miniszter is koronavírusos. Az államtitkár már gyógyult.

incze 2020.03.27. 17:35:19

@Senki A.: hol itt a félreértés? szerinted van egy formulád, ami egy meglehetősen heterogén jelenségkörön operál (illeszkedik a számokhoz). szerinted ugyanúgy leírja a dél-koreai (mér-lekövet-izolál) stratégia számait, mint a svéd szabadeséses, nyájimmunitásos stratégia számait, noha azok a számok egész mást jelentenek mindenikben, durván más folyamatok at másféle mérésekkel reprezentálnak, de te legfeljebb néhány paramétert megvakarsz. nekem meg ez, fenomenológia ide, fenomenológia oda, több mint bizarr.

Senki A. 2020.03.27. 19:12:49

@Egon Estragon: Azért az megjegyezném, hogy Olaszországban négyszer kapott újra lábra a fertőzés. Ha megnézed a napi adatokat, négy csúcsa van, s itt vannak az én jóslásaim is időfüggésben, jól látszanak az újra nekiindulások.

imgur.com/bwprBOt

Pontosan nem tudom, hogy akkor mi történt Itáliában. De Magyarországon is volt már két (vagy talán három) fázis.

Senki A. 2020.03.27. 19:14:19

@incze: Nem tudom azt kommentelni, hogy neked mi, micsoda.

Egon Estragon · http://egonazeger.blog.hu/ 2020.03.27. 19:41:28

@Senki A.: Engem a múlt nem érdekel, csak a jövő. Ha a magyarországi esetszám mondjuk április végére 1500 alatt marad, akkor nyertél, ha fölötte, akkor nem nyertél.

Egon Estragon · http://egonazeger.blog.hu/ 2020.03.27. 20:56:59

@Senki A.: Nem, nem lottó, falszifikálható állítás. Ha azt akarod venni, hogy komolyan vegyünk, akkor ilyen állításokat kell tenni, amik falszifikálhatóak.

Senki A. 2020.03.27. 21:15:47

@Egon Estragon: Mondjuk engem sokkal jobban érdekel, hogy miért írható le ilyen görbével a járvány, minthogy bejön-e a jóslatom vagy sem. Ez valójában csak egyeseket érdekel itt, hogy örüljenek a felsülésemnek (ami engem hidegen hagy). Ha pl. betelepítesz 100 nem azonosított fertőzöttet hirtelen Magyarországra, attól a leírhatóság nem fog változni (lásd Dél-Korea) viszont a jóslat alaposan felborulna. De ez engem hidegen hagy.

@Kettes: És még mennyi minden más nem. De az sem tudja túlságosan felbolygatni a lelkemet.

ámbátor 2020.03.27. 22:01:11

@Senki A.: Elég messziről nézve nyilván valami logisztikus görbéhez hasonló lesz a végeredmény de szerintem nem az. Még csak nem is az ahhoz igencsak hasonló alakú hibafüggvény. Amit valóságban látunk az egy szakaszonként csökkenő kitevőjű exponenciális szakaszok egymásutánja. Az elején, a korlátozás nélküli szakaszban az adott társadalom szociális integráltsági foka és a vírus fertőzőképessége határozza meg a kitevőt. Aztán az egyes korlátozó intézkedések szakaszonként csökkentik a kitevőt. Amikor a kitevő 1 lesz, akkor örülünk az inflexiónak. Onnantól indul a lecesengés. Ha megnézed ma Koreát, akkor az látszik, hogy ha a görbe szimmetrikus lenne, mint a tied, akkor rég 0 kéne legyen a növekedésük. Ehhez képest három hete konstansnak tűnik a növekedésük. Sikerült lecsökkenteniük a növekedés ütemét de a jelek szerint még minidg minden friss beteg megfertőz egy másikat, mielőtt megyógyul vagy meghal.

Senki A. 2020.03.27. 22:17:00

@ámbátor: Minden mért görbe előállítható kellően sok paraméter bevezetésével. Pl. úgy, hogy minden ponthoz tartozik két szám (itt a napok száma és a mért betegszám). Ez tök korrekten leírja a görbét.

A függvények is sokféleképpen sorbafejthetők, kellően sokféle függvénnyel és korlátokkal lefedhetsz bármilyen mért görbét. Ha növeled a paraméterek számát, akkor tetszőleges pontosságot el tudsz érni. Pl. minden két mért érték közé húzol egy egyenest ami csak a két pont között érvényes. Ebben nincs semmi újdonság.

És ezek tök érdektelenek. Ezért nem tudom díjazni azokat a modelleket, amik egyre növelik a paraméterek számát, hogy minél pontosabban leírják a mért görbét. Aztán jól elveszekednek azon, hogy az amúgy egymással veszettül korreláló paraméterek közül melyik is a helyes és a "jobb" érték. Ezek a modellezések szerintem nem célravezetőek.

A lehető legkevesebb paraméterrel kell elírni a mért értékeket, különösen ha nincs semmi egyéb információd arról, hogy a paraméterek mekkorák is valójában (s a mostani járványnál ez így van). Esetleg valamilyen igazán jó elmélet leírja, hogy mi is történik (most nem ez a helyzet).

A te csökkenő exponenciális kitevőjű sorozatod (ami aztán negatívba is átmegy persze) pontosan leírja az én görbémet. Nem néztem utána, de nem lennék meglepve, ha lenne ilyen sorfejtése is (nem vagyok matematikus, hogy fejből tudjam).

Senki A. 2020.03.27. 22:22:03

@ámbátor: Dél-Koreát megemlítettem az egyik előző neked írt válaszomban. Ott egy új gócpont alakult ki (olvastam is róla az újságban), s emiatt van a növekedés. Mint írtam az előbb, két ilyen függvény összegével (amiknek persze mások a paraméterei) le lehet írni Dél-Koreát is meglehetős pontosan a mai napig. Ez nekem azt jelenti, hogy ezek független események, független gócpontok.

Előbb írtam valakinek, hogy Olaszországban is 4 ilyen nekilendülés volt, s valójában talán 4 függvény összegét kellene illesztenem. De ezt sajnos a mérések szórása nem engedi meg. Nem tudom az összes paramétert fittelni. A 4 független esemény nem vált el olyan jól mint Dél-Korea esetében az utolsó.

OoOoOo 2020.03.28. 08:27:51

444.hu/2020/03/28/harmincmillio-forinttal-tamogatja-a-szent-laszlo-korhazat-a-valogatott

30 millió forint. Támogatja. Ezek a számok, ezek a szavak.

Tehát akkor ismételjük együtt: egy olyan válogatott, ami kb. csont közpénzből működik, most kapott 200 milliárdos stadiont, a játékosok + stábtagok össz bevétele (klubjuk+váligatott) havi tippre milliárdhoz közeli, TÁMOGAT 30 millió közpénzzel egy intézményt, ami pl. azért sem tud rendesen működni, mert a focisták mindent megkaptak.

OoOoOo 2020.03.28. 08:51:42

Barabási "mindent megmondtam 5 éve" László is "beszállt a vírus elleni harcba":
forbes.hu/uzlet/barabasi-albert-laszlo-halozatkutato-is-beszallt-a-koronavirus-gyogyszer-utani-hajszaba/

Na, akkor legalább az tiszta, kié lesz a siker és a pénz. Hiába, a tudomány sokkal stabilabb dolog, mint a gazdaság, nem rengetheti meg holmi denevérkóstoló Vuhanban.

kemény keleti kommentelő 2020.03.28. 09:32:38

@OoOoOo: Az egyik focista felajánlotta a megunt óráját.

netukki 2020.03.28. 10:00:25

»Not wearing masks to protect against coronavirus is a ‘big mistake,’ top Chinese scientist says | Science | AAAS« www.sciencemag.org/news/2020/03/not-wearing-masks-protect-against-coronavirus-big-mistake-top-chinese-scientist-says#

Kettes · http://orulunkvincent.blog.hu 2020.03.28. 10:05:21

@OoOoOo: Nice. És most takarodjatok maszkot varrni.

ikaruss 2020.03.28. 11:09:47

Nem tudom ki hogyan bírja a bezártságot, de ez semmi a szegény fotonokhoz képest.
index.hu/tudomany/til/2020/03/28/napfeny_nap_sugarzas_foton_proton/

Senki A. 2020.03.28. 11:12:20

@kemény keleti kommentelő: Nincs külön adaatom Bergamora, csak Olaszországra. Az előrejelzéseimben Olaszországban négy nekilendülést látok:

március 2
március 10
március 16
és március 23
környékén.

Az első 12 napra van az első focimeccstől (február 19), de ugyanakkora távolságra a másodiktól (március 10) is van (március 23). A közbensőkön nem tudom mi történt (másik focimeccs?).

Ez persze semmire sem bizonyíték.

ámbátor 2020.03.28. 11:34:14

"...a közösségi közlekedésben is csökken a tömeg, ami azt jelenti, az emberek komolyan vették és betartják azokat, amiket a kormány kért.
A törzs ezért döntött a közösségi közlekedés járatritkításáról is. "
hvg.hu/itthon/20200328_Koronavirus_az_Operativ_Torzs_szombati_tajekoztatoja
Volt olyan busz, ahol az emberek már egymástól fél méternyire eltávolodtak. A végén még akár egy méterre is lennének, ha tovább csökken a tömeg. Hová vezetne ez?

dr Brcskzf Gröőő 2020.03.28. 11:38:09

@Senki A.: nem lehet, hogy sok hétvégi esetet hétfőre datáltak?

kemény keleti kommentelő 2020.03.28. 11:44:38

@ámbátor: A járatritkítást, amit Karácsony már egy hete bejelentett.
Inkább ez lehet...
hvg.hu/360/20200327_Gomperz_Ahogy_a_nep_futyul

Senki A. 2020.03.28. 11:45:15

@dr Brcskzf Gröőő: Mikor írtam nem néztem meg, hogy ezek a dátumok milyen napokra esnek. Lehet, hogy ebben is igazad van, de nem tudom mi a stratégia az adatközlésben, szóval nem akarok állást foglalni. Lehet.
Én azzal tudok dolgozni amit rendelkezésre bocsátanak.

incze 2020.03.28. 12:32:05

@dr Brcskzf Gröőő: én csak két-három hete "figyelem" (szemmel verem) a számokat, de a március 22-23-i hétvégi számokban volt egy feltűnő apály mindenütt (franciaország, spanyolország, olaszország, németország, ausztria, etc. - ld. orulunkvincent.blog.hu/2020/03/10/a_nagy_de_teljesen_ures_koronavirusposzt/full_commentlist/1#c38315674 ). aztán jött rá egy kijózanító hétfő.

velőtanya 2020.03.28. 13:40:16

Pár nap múlva az ilyenért akkor is jön a TEK, ha minden hangja igaz:
24.hu/belfold/2020/03/28/koronavirus-ujbuda-haziorvos-beteg-laszlo-imre-dk/

Ez az egyik legnagyobb félelmem egyébként, hogy az eü-dolgozók fertőzöttsége az elmúlt három hét bűnös hanyagsága miatt ki fog lőni a következő két hétben:(
(Arra pedig tényleg nincsenek szavak, hogy napokkal a ferihegyi pózolás után az állítólag sok millió maszkkal és egyéb felszereléssel, a mai napig nem kapták meg a minimálisan elvárható védelmet a frontvonalban dolgozók)

kemény keleti kommentelő 2020.03.28. 16:39:16

@velőtanya: Nem volt túl sok maszk. Ha azt vesszük, hogy három óránként el kell dobni egyet. Bizonyára már szét is osztották őket a fideszesek között. Ők a legbátrabb 133 ember, vagy mi, és elég népes familiák.

rikitikitevi 2020.03.28. 17:06:06

@Egon Estragon:

onnan indult a modell karrier, hogy 50 fertözöttnél tetőzik magyarország, és olyan magabiztossággal, hogy mindenki hülye volt aki megkérdőjelezte ...

dícséretes az önbizalom, na

mafi mushkila 2020.03.28. 17:35:55

@ikaruss: A háromtest-trilógiában fontos szerepet játszik, (és más ámuldozni valók is vannak)
moly.hu/konyvek/cixin-liu-a-haromtest-problema

Kettes · http://orulunkvincent.blog.hu 2020.03.28. 17:47:09

@kemény keleti kommentelő: Mondjuk ha a 130 ezer üzbég maszkot szétosztanák a Fidesz-szimpatizánsok, a 2000 milliárd eurót meg az ország többi lakója között, az igazi win-win lenne. De van egy érzésem, hogy pont fordítva lesz.

Kettes · http://orulunkvincent.blog.hu 2020.03.28. 17:56:38

@rikitikitevi: Nem ismerjük a vírus terjedésének kinetikáját. Nem ismerjük a korlátozó intézkedések hatásait. Nem ismerjük a tesztelési protokoll által keltett biast. Nem ismerjük az adatgyűjtés sajátosságai által keltett biast. Nem ismerjük a propaganda által keltett biast. Az adatállomány finoman szólva egy nagy rakás szar. Ehhez hozzávágunk egy kézreeső modellt, amelynek a paramétereit az ujjunkból szoptuk, és azt várjuk, hogy ha kijön belőle egy szám, akkor az majd jelent is valamit.

Ez csak egy játék. Még annyira sem komoly, mint a választási esélylatolgatás.

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2020.03.28. 18:33:00

@OoOoOo: BAL nagyon kemény. kicsit emeltebb hangon kommunikáltam vele úgy négy hónapja táblánál, de azt el kell ismerni, hihetetlen önbizalma van, és az ilyen időkben nem jön rosszul.

flort 2020.03.28. 19:36:45

@velőtanya: Mondjuk, az szerintem elég érzékeny adat, hogy az egyik orvos milyen műtét miatt nem rendelhet, ezt speciel nem kellett volna tudatni a néppel

lüke 2020.03.28. 20:17:09

@Kettes:
en is,én is
Nem 2000 milliard €,hanem jó magyar forint
~5,6 milliárd €

OoOoOo 2020.03.28. 21:59:08

@jotunder: kicsit mintha későn kapcsolt volna, mások gyorsan ellőtték a járványmodelles kvázitrivialitásokat, (epszilonnyira hasznos) szimulációkat.

Mondjuk nem féltem. Lesznek szenzációk. Nagy megértések.

Senki A. 2020.03.28. 22:23:49

@rikitikitevi: Arról én nem tehetek, hogy te nem tudsz olvasni vagy szöveget értelmezni. Szerencsére minden archiválva van.

Senki A. 2020.03.28. 22:25:41

@Kettes: Úgy látom te sem tudsz szöveget értelmezni. Az "amelynek a paramétereit az ujjunkból szoptuk," az speciel egy sem volt. Nincs a modellben önkényes paraméter és nem is volt sosem.

Senki A. 2020.03.28. 22:56:22

@Kettes: "Ehhez hozzávágunk egy kézreeső modellt,"
Ismerjük mindannyian a tudományos közmondást:

"First they say you are wrong.
Then they admit you are not wrong, but say that your work is not important.
Then they claim to have known it all along."

Ha jól látom akkor most már a második pontnál tartunk. Vajh ki lesz aki kimondja a harmadikat?

ámbátor 2020.03.29. 00:11:27

@Senki A.: Nem tudom milyen állításodra gondolsz.
Ha azt állítod, hogy S alakú, a logisztikus vagy a hibafüggvényre valamelyest hasonlító lesz a lefutás, akkor ezt tudtuk az elejétől kezdve. Hogy mennyire hasonló, az vitatható.
Ha azt állítod, hogy az eddigi adatokból meg tudod mondani, hogy a magyar hivatalos betegszám végső értéke mi lesz, akkor szerintem tévedsz. Az, hogy az ábrádon ( imgur.com/zgFH0U8 ) a két legutolsó adatpontodnak a +- intervalluma közt se volt metszéspont az azért jelez valamit.
Ha azt állítod, hogy az 775+-25 (ha jól olvastam az ábrádról) akkor még az is lehet, hogy igazad lesz, de én kétlem és ha igen, az inkább véletlen, mint nem.

incze 2020.03.29. 00:36:21

ha ez a kórházparancsnokosdi nem bassza agyon az egészségügy maradék szervezettségét és működőképességét, akkor semmi. sajnos a tintás egyetlen szervezési formát ért (egy nagy lófaszt, azt se), a katonait.

propeller.hu/itthon/3518345-orban-viktor-parancsnokokat-kuldott-korhazakba

(viszont a magoriaknak biztos kurvára bejön, és nyilván állati effektívnek gondolják, sőt tökösnek. márpedig az egészségügy legyen tökös. főleg ilyen hogyishívják időkben. egyáltalán. minden legyen tökös.)

ámbátor 2020.03.29. 00:44:06

@incze: ha jól értem, a kórházparancsnok dolga, hogy vigyázzon a kórházakba esetleg mégis eljutó védőfelszerelésre, nehogy az egészségügyi személyzet azt használja, vagy más módon kárt tegyen benne. Adott esetben akár fegyveres őrökkel is biztosítja az "egészségügyi készlet megóvását".

incze 2020.03.29. 01:08:47

www.nytimes.com/article/coronavirus-county-data-us.html
github.com/nytimes/covid-19-data

át kéne küldeni az ántsz lelkészasszonyt, hogy egy kis fejtágítót tartana a lipsiknek adatvédelembűl, meg hogy mennyit elégésges a plebs orrára kötni.

Senki A. 2020.03.29. 01:13:46

@ámbátor: Állítani nem sokat állítottam. Az állításaim az első két pontban vannak.
1./ A Fermi függvény elég jól leírja a betegszámokat. Különösen akkor, amikor nagyjából már a végén tartunk a járványnak egy adott helyen. Ez az amit most triviálisnak neveztek, az elején ez még nem volt triviális, sem neked, sem másoknak. Mindenki az "exponenciális növekedést" mantrázta a blogon (te is). Meg a népesség 60-70%-a beteg lesz (vagy legalábbis megfertőződik).

2./ Elég jól elmondtam itt, hogy mik a feltételei annak, hogy a Fermi függvény (de hívhatjuk logisztikus függvénynek is) jól megjósolja a járványban megbetegedettek számát. Unom már ismételgeti, aki kíváncsi visszaolvashatja miket írtam. Aki ebből azt vonja le, hogy "olyan magabiztossággal, hogy mindenki hülye volt aki megkérdőjelezte" az nem tud olvasni vagy szöveget értelmezni. A paraméterek nem az ujjszopásból jönnek, hanem a modell alapján következnek (fitteléssel) az eddigi adatokból. Jövőbeli adatokat a fittelés természetesen nem tud figyelembe venni. S a múltra vonatkozó adatokat is csak annyiban amennyire azok pontosak, s amennyiben ugyanúgy ugyanolyan módszerrel mérték azokat. Aki tök pontos adatot vár, annak illúziói vannak a mérésekről.

3./ Sosem mondtam, hogy pontosan meg tudom mondani a betegszám végső értékét, csak megmondtam, hogy ha a feltételek változatlanul fennállnak akkor ennyi lenne az ugyanolyan feltételekkel mért végső betegszám. Ha váratlan esemény jön közbe, akkor nem értem miért csodálkozik mindenki, hogy módosul az eredmény? A járvány végén már könnyű okosnak lenni.
A jelenleg futó "bevett" modellek egyáltalán nem jósolnak végső betegszámot, s ha váratlan esemény következik be, akkor ugyanúgy fejreállnak mint az én közelítésem. Még az 5 napra jósolt előrejelzésük sem pontos.

4./ Mint az eddigiekből is kiderült (s már le is írtam párszor) engem tök hidegen hagy, hogy amit te most leolvastál (775+- 25) pontosan igaz marad-e (de ha változatlanok a feltételek, akkor az marad). Nem ez a lényeg, mert lehet felőlem 1000 is, s ha bejönnek az Orbán által megálmodott fertőzött migráncsok, akkor 100 000 is, ha meg megszállja az ihlet az Orbán kormányt, s olcsón beszerez gyors tesztkiteket, s mindenkit letesztel akkor meg milliós. De azt azért lássuk, hogy akkor nem ugyanazt jelentik majd a napi bejelentett betegszámok! A lényeg az, hogy az esetszám leírható egy ilyen egyszerű függvénnyel, s ez sem ad rosszabb előrejelzéseket (sőt) mint az eddigi legkifinomultabb (s a paramétereket - legalábbis egy részüket - tényleg az ujjából kiszopó) modell.

5./ Ezt a mondatodat: "Az, hogy az ábrádon ( imgur.com/zgFH0U8 ) a két legutolsó adatpontodnak a +- intervalluma közt se volt metszéspont az azért jelez valamit." nem értem, ezért nem tudok válaszolni. Milyen metszéspontról beszélsz?

Lehet tovább csesztetni.

kemény keleti kommentelő 2020.03.29. 05:55:54

@incze: @ámbátor: Ha jól értem a hazudozást, a kórház-katonák dolga a fideszeseknek biztosítani az előnyt az ellátásban,
mert a védőfelszereléseket a kopasz biztonsági szolgálataik fogják elvarnyúzni.

444.hu/2020/03/28/a-belugy-rendeli-ki-a-korhazparancsnokokat

Vagy lehet ezt úgy érteni, hogy a kórházak fogadják fel a fideszes biztonságiőröket, akik majd megküzdenek a fideszes katonákkal ? Ugye nem.

kemény keleti kommentelő 2020.03.29. 06:03:35

Nem tudom, lehet-e még hangot adni a kételkedésnek bizonyos újságcikkek tartalmát illetően. Ezek a libsibolsi újságok feltűnően sok álhírt lobogtatnak. Különösen szeretnek alaptalanul híresztelni olyan dolgokat, hogy mit miért tesz valami fideszgörény.

Watchdog 2020.03.29. 07:41:46

Ma már 408 (+65). Lóf@sz lesz itt, nem inflexiós pont...

Senki A. 2020.03.29. 11:07:50

@Kettes: Ez nem volt rossz riposzt! :-)

OoOoOo 2020.03.29. 12:08:28

A koronavírus tippjátékunk mai kérdése: melyik lesz exponenciálisabb (mondjuk) április végéig?

a) magyarországi bejelentett koronavírus fertőzöttek száma.
b) budapesti kiadó új albérletek száma.

incze 2020.03.29. 14:06:43

azért van még hová fejlődni a végtelen ostobaságban, trampok, bolszonárók, és modik világában. mintha ezek a faszok brainstormigolnának, hogyan lehetne a leghatékonyabban, legszélesebben teríteni a vírust. egyelőre talán modi áll nyerésre, pedig erős a mezőny (klassz fotók): "Indiában leállították a vasútközlekedést, majd azt mondták több tízezer vendégmunkásnak, hogy menjenek haza". - index.hu/kulfold/2020/03/28/ujdelhi_koronavirus_tomeg/

ámbátor 2020.03.29. 14:19:27

@Senki A.: Nem csesztetésnek van szánva amikor azt mondom, hogy szerintem a Fermi függvényed illesztésének nincs valós alapja. A Femi függvény akkor írja le a betegség terjedését, ha egy populációt végigfertőz és kifogy a fertőzhető alanyokból. Itt az új fertőzések számát az korlátozza, hogy a végig azonos kontaktszám mellett egyre kevesebb fertőzhető alannyal találkozik a vírus. Amit meg látunk az a kontakt szám fokozatos csökkenése az izoláció miatt, mikozben a populáció telítettsége még mindig alacsony.
Ami meg azt illeti, hogy "+- intervalluma közt se volt metszéspont " arra gondoltam, hogy az utolsó előtti becslésed kb 920+-100 az utolsó meg kb 750+-25. Tehát nem azt látom, hogy az utolsó becslés pontosítja az előző napit, hanem azt, hogy ez egy tök független, más érték.Nincs olyan érték, ami az előző napi becslésedbe és az utolsó napiba is beleférne. Kívülről nézve úgy tűnik, hogy minden nap a friss adattal ha illesztesz egy másik paraméterkészlet adódik, egy másik görbe illeszkedik legjobban a pontokra és szerintem ez leginkább amiatt van, mert a Fermi függvény csak messziről hasonlít a valós adatokra, igazából nincs valós összefüggés.

Senki A. 2020.03.29. 15:03:00

@ámbátor: Belemehetünk a részletekbe.
Ez egy autokatalitikus reakció. S+I -> 2I a sémája, egy k sebességi állandóval. A fertőzés sebessége v=k*S*I, a diff egyenletet analitikusan meg lehet oldani, a megoldása a Fermi függvény.

A te magyarázatodban a sebesség azért csökken, mert az S koncentrációja csökken, mert átmegy I-be. Ekkor valóban a teljes népesség megfertőződik (illetve a teljes S). A sebesség azonban, ahogy te is leírod, úgy is csökkenhet, hogy a k lesz egyre kisebb, s akkor mondjuk hatalmas S esetében a k csökkenése fogja meghatározni a görbe menetét, mert S nem változik jelentősen. Az empirikus megfigyelés az, hogy a k úgy csökken időben, hogy az I változása még mindig leírható a konstans k és a fogyó S által meghatározott függvénnyel. Ez valószínüleg az emberi viselkedéssel, stb. van kapcsolatban, erre mondtam, hogy ez tisztán empirikus megfigyelés. A lényeg a sebesség csökkenése, az, hogy a függvény alakja megmarad, az egy megfigyelés, amit lehet vizsgálni, mikor igaz, mikor nem, de nem lehet azt mondani, hogy elvileg ne lehetne igaz, ahogy te állítod.

Amúgy valóban nem minden esetben igaz, vannak olyan országok, ahol nem igaz, sőt ha a világ összes esetét egyben ábrázolom, akkor nagyon messze vagyok attól, hogy akárcsak közelítőleg hasonlítson rá a görbe. Ezért mondtam, hogy valószínüleg kellően homogén és fegyelmezett társadalmi viselkedés esetén használható. Na és??? Ez miért baj? Ha szembeállítanál vele egy MINDEN esetben igaz modellt, akkor azt mondom visszavonulok. De minden modellt utólag fabrikálnak, s mindenféle feltételekkel igazak azok is. Ez egyszerűbb, s lehet belőle jósolni. Azt persze meg kell vizsgálni, hogy mekkora hibával.

Amit én megadok, az a fittelés hibája, mert az egyszerűen kijön a számításból. Ez nem jelenti, hogy ilyen pontos az adat, mert egyrészt az csak a 67%-os konfidenciaintervallumot határolja, másrészt semmi egyéb hiba nincs figyelembe véve. Ezért engem nem zavar az, hogy ha a végén mégis 2000 felett lesz (mondjuk) a telítési érték, s az sem igazán zavar, ha nem érnek össze a hibahatárok amit te kifogásolsz. (Megjegyzem a legelső fittek hibái meg pláne nem érnek össze az utolsóékkal). De az élet már csak ilyen. Tudnám pontosítani kicsit a fittelés hibáját, ha tudnám, hogy a naponta megadott értékek milyen valószínűségi eloszlást követnek (legalább azt, hogy mekkora a szórásuk), de erre aztán végképp semmi adat nincs, így jobb híján a szórásukat nem veszem figyelembe.

Ha gyártok egy elméleti görbét, megszórom hibával, majd elindulok a napokkal, s minden nap jósolom ugyanígy az értékeket, akkor a kezdetén ugyanígy alulbecsülöm az összes paramétert mint a járvány adatainál. Aztán szépen növekednek,s az inflexiós pont környékén kezdik a valós értéket mutatni. Ilyen a hibák hatásának természete.

ámbátor 2020.03.29. 16:33:47

@Senki A.: Sajnos nem adtad meg mit jelölsz ezekkel a betükkel.
Mindazonáltal, megtippelve ezeket, az a nagy differencia, hogy amikor konstans k mellett az S csökken a telítődéssel, ott ez pontosan olyan arányban csökken, ami szépen előállítja neked a Fermit. Ellenben ha S kb konstans és a k csökken az nem ebben az ütemben csökken, hanem aszerint, hogy a kormány mikor milyen lépést tesz és az hogy megy át a tömegekhez. Szerintem.
Az összefüggés, amit itt feltételezel, hogy a növekvő esetszám pont olyan mértékben befolyásolja a hatóságok és a népesség viselkedését, hogy a kontaktszám a teljes időtartamban a Fermi görbét adja ki merész.

netukki 2020.03.29. 16:37:31

Ez volt már?

gugray.github.io/poroly-es-koteltanc/

"Mit várhatunk a következő 18 hónaptól, ha a politikusoknak sikerül időt nyerni a számunkra?

Szerző: Tomas Pueyo. Ez a szöveg a Coronavirus: The Hammer and the Dance című írás fordítása."

incze 2020.03.29. 16:58:18

"Dutch GPs are phoning elderly and at risk patients to check if they are willing to take the risk of dying at home in case they get Covid-19, so that their hospital bed can be taken up by someone with better survival chances, the Volkskrant newspaper reported." - írja a guardian live blogja erre a cikkre hivatkozva - www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/hoe-huisartsen-nu-de-kwetsbare-ouderen-bellen-voor-de-makkelijke-en-heel-moeilijke-vragen~b627521c/

ez nekem elég durván hangzik, főleg annak fényében, hogy a hollandus kormányzat a szabadesés mellett döntött (és esnek is gyorsulva, böcsülettel, ha san marino-t és andorrát nem számolom, jelenleg immár világharmadikok a mortalitásban)

rikitikitevi 2020.03.29. 17:31:08

@Senki A.: ez már komoly, azok után, hogy állítottad, a magyar fertözöttszám megáll 50 +/- 2-nél

ne beszéljünk mellé, kurva nagy marhaságokat írkáltál, és ez akkor is így van, ha a 36. iterációd esetleg egy nagyságrenden belül is fog maradni a végső tényadathoz képest

amivel nincs semmi baj, lehet játszani számokkal, csak amikor nyilvánvaló ostobaság az eredmény, azt kicsit kevésbé kell komolyan előadni

Senki A. 2020.03.29. 17:52:04

@rikitikitevi: Kedves(?) tévi! Már írtam, hogy ha valaki nem tud olvasni, vagy nem tud szöveget értelmezni (s ráadásul még pofátlan is), az hagyjon engem békén. Most akkor személyesen is felkérlek, hogy legyél olyan kedves és mellőzzed a társaságomat!

Senki A. 2020.03.29. 17:55:34

@ámbátor: Nincs sok különbség aközött, amit mondunk. Annyi csupán, hogy merész vagy nem merész. Szerintem, ha valami empirikusan (legalább az esetek jó részében), igaz, akkor az nem merész.

Aztán majd látjuk.

ámbátor 2020.03.29. 18:09:44

@Senki A.: Kicist az az érzésem, hogy egy trapéz területét közelíted a köré írható körszelettel és amikor az első három pontod illeszkedik egy körre, örülsz, hogy szépen passzolnak a körre és bőszen becsléseket adsz, miközben nem tudhatod, hogy a negyedik pont hol van. De ez legyen a te gondod.

ikaruss 2020.03.29. 18:15:37

@mafi mushkila:
Köszi. Elérhető valahol online?

rikitikitevi 2020.03.29. 18:30:44

@Senki A.: hajjajj, pedig milyen jól fittelt az a függvény két hete :)

mafi mushkila 2020.03.29. 19:03:36

@ikaruss: Aha, úgy látom a scribden elérhető (30 napig ingyenes friss regivel):
www.scribd.com/book/429807015/Haromtest-trilogia

incze 2020.03.29. 19:38:36

444.hu/2020/03/29/jakab-ferenc-ugy-tunik-a-jarvanygorbet-ellapositottuk

úgy tűnik, hogy vagy sokkal-sokkal több adat birtokában van, mint amennyit cecilia lekész asszony kívánatosnak tart, vagy megvan a maga fittingelő dilidója, ami most eldurrant.

OoOoOo 2020.03.29. 20:14:59

@incze: a legnagyobb info nekem, hogy van immunitás. (Mondjuk felvetődött bennem, hogy nyomozzak-e esetleg-e referencia után-e, merthogy a megfogalmazás szerint 1-3 éves immunitás lesz átesés után. Aminek ellenőrzésére, mondjuk úgy, elég kevés adat állhat a rendelkezésre. Bár kigörbézni én is ki tudok már bármit is.)

ámbátor 2020.03.29. 20:17:02

@incze: vagy úgy tűnik, hogy elhiszi a hivatalos számokat. Esetleg ő segít azokat megálmodni. Többletinformációt lehet nyerni innen: koronavirus.gov.hu/cikkek/pecsi-tudomanyegyetem-sikerult-meghatarozni-virus-teljes-genetikai-kodjat

Kettes · http://orulunkvincent.blog.hu 2020.03.29. 20:42:21

@ámbátor: Mhm. Teljesen hihető, hogy Európa handabanda-kormányának sikerült elérnie az egész világon először a híres nemzeti fegyelmezettséggel, hogy "ellaposítsák" a görbét a csoportos terjedés fázisa előtt, és az esetszámok az eü-kapacitásokon belül maradjanak. :)

Hát vagy ez, vagy Magyarország a végsőkig kitart a Teheráni Protokoll mellett. Deny, lie, die, repeat. :-(

ámbátor 2020.03.29. 20:44:56

@Kettes: Csak a jegyzőkönyv kedvéért mondom: én elhiszem.

incze 2020.03.29. 21:22:56

@OoOoOo: @Kettes: @ámbátor: az igaszág az, hogy én kibaszott előítéletes vagyok, és belenéztem abba a jakab ferenc tekintetbe, ami a 444 címlapján van, és az a benyomásom támadt, hogy gyakorlatilag szó szerint le tudnám diktálni, mit mond majd ez az ember. aztán nekikeseredtem, mert azt mondta, amit diktáltam volna (innen a komment). most utóbb meg azt látom, hogy lényegében ezt a "mi kurva jól ellaposítunk" dolgot nyomja kásler is - 444.hu/2020/03/29/emmi-a-kormany-hatarozott-fellepese-miatt-jelent-meg-ilyen-keson-a-jarvany-magyarorszagon - amire szívesen mondanám, hogy az orcátlan pimaszság legfelső foka, de nem mondhatom, mert csak a szokásos napi szintje. külön érdekes vonása ennek a laposító altatónak, hogy akkor kezdik zümmögni az új mesét, amikor a magoriak tényleg kezdenek majd őszi légyként potyogni.

OoOoOo 2020.03.29. 21:38:34

@incze: jaja, szokásos.

vótmá? index.hu/belfold/2020/03/29/orban_viktor_video_18._nap_karanten_koronavirus/
(merthogy vki itt megjósolta hogy be fognak nélküledezni. persze ez is szokásos. azért az vicces, ahogy lefixol egy rendszer, oszt nem tud mást csinálni, mint alapjáraton.)

incze 2020.03.29. 21:42:11

@incze: @dr Brcskzf Gröőő: a mai adatokban is épp olyan jellegű erőteljes általános esetszám csökkenés van, mint a múlt, meg az atelőtti héten volt, szerintem nyugodtan nevezhető ez vasárnapi adat jelenségnek. remélem, nagyot tévedek.

seol 2020.03.29. 21:50:25

@incze:

Fura, esküdni mertem volna, hogy a nyomorultak máig nem készültek fel a járványra, de ha azt mondják, hogy januárban, akkor januárban. Gondolom, nemzetbiztonsági szempontból titkolják máig.

mafi mushkila 2020.03.29. 21:57:15

@OoOoOo: Én voltam, könnyű volt tényleg :(

OoOoOo 2020.03.29. 21:58:41

@incze: amúgy ha spanyol, olasz szinten leszünk (amit nem tudom, hogy tudnánk elkerülni), akkor ilyen napi 100-200 koronás halott lesz, hosszú hetekig. Ha nem hónapokig.

[Amit mondjuk lehazudhatnak valamennyire, de azért, hogy hányan halnak meg az országban, azt tuti nem tudják elhazudni és össze lehet vetni a tavalyi statisztikákkal.]

Take care.

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2020.03.29. 21:59:58

@OoOoOo: annyira van immunitas, hogy gyogyultak verplazmajat fogjak adni betegeknek amerikaban. engedelyeztek. itt is ez lesz szerintem.

aronsatie 2020.03.29. 22:33:51

@OoOoOo: Nem tudok olyan vírusos betegségről, amiből ha valaki felépül, ne lenne ellene legalább egy ideig védett. De hogy ezt az 1-3 évet honnan szedte, az rejtély. A védettség időtartamát leginkább a tapasztalat határozza meg, és pont az nincs. Az 1-3 év meglehetősen rövid idő, talán nem akart túl nagyot mondani.

Grrr 2020.03.29. 22:35:13

Ez a floridaiak napi jelentése. Csak hogy legyen egy összevetésün a személyiségi jogok állását illetően: floridadisaster.org/globalassets/covid19/dailies/covid-19-data---daily-report-2020-03-29-1002.pdf

lüke 2020.03.30. 00:34:16

@OoOoOo:
az immunitás mérése egyszerű,(ahogy pl a hepatitis titert oltás után is megmérik,hogy reagálsz- e,v. pl kell e adni újabb oltást)
Szerintem a kinaiak kidolgozták már ,ellenanyag titert mérnek

A plazma adása már nem olyan egyszerű,mert plasmaferezissel kell 2-3 napos fertőzöttből levenni azantitesteket, költséges
(pl vérlemezkéket - thrombocyta- is így vesznek”le)
inside.mountsinai.org/blog/mount-sinai-to-begin-the-transfer-of-covid-19-antibodies-into-critically-ill-patients/

incze 2020.03.30. 01:13:55

@aronsatie: több helyütt láttam, hogy a a közönséges megfázást okozó korona-vírusok általában ennyi ideig tartó védettséget generálnak, pl.: "The antibodies generated in response to infection with some viruses — polio or measles, for example — bestow a lifetime of immunity. But antibodies to the coronaviruses that cause the common cold persist for just one to three years — and that may be true of their new cousin as well." - www.nytimes.com/2020/03/25/health/coronavirus-immunity-antibodies.html

ami persze semmit nem jelent erre a covid-19 imposztorra nézvést. és olyat sehol nem láttam eddig, hogy arról bárki mondott volna valami bizonyosat. én rajatülök egy-két tudományos közleményeket szemléző napi hírlevélen (pl. science daily, nature briefing), de sehol nem írtak olyat, hogy bárki is valamire jutott volna az immunitás tartósságával kapcsolatban.

incze 2020.03.30. 01:35:51

@jotunder: ez azért csak az ígéretes, de nem konklúzív kategória. hogy amerikában gyorsan kiadták az engedélyt, egyáltalán nem meglepő, meglehetősen nagy szarban vannak, minimum egy teljes hónapot elvesztegettek (jan. 20-án volt az első regisztrált betegük, és tramp február végén még mindig arról szavalt, hogy amerika számára a vírus "risk is very low"). ez a vérplazma gyógymód sokkal nagyobb bajjal nem járhat mint hogy drága, de esetleg hatástalan. meg kell tehát ezt is próbálni, ha hatásos, még mindig ezerszer olcsóbb, mint egy kezelésre szoruló akut eset.

a kínaiak is tesztelték, és ők is bíztatónak látják - www.businessinsider.com/coronavirus-convalescent-plasma-treatment-early-chinese-study-results-2020-3