Híres utolsó szavak

Ez nektek vicces?

nem felejtünk.jpg

 

 


 

Jobban teljesít...


Orbán Pinocchio thumb.jpg

FRISSÍTVE!

Itt az újabb történelmi csúcs

A központi költségvetés bruttó adóssága: 2010. május: 19.933,4 Mrd Ft; 2011. május: 21.116,5 Mrd Ft; 2012. május: 21.180,9 Mrd Ft; 2013. május: 21.765,4 Mrd Ft; 2014. október 24.736 Mrd Ft;2015. június 6. 24 847 Mrd F

 

Szűjjé má'!
tumblr_nzd85jlxqr1qd6fjmo1_1280.jpg

 



 

Te már bekövetted?

 

Vincent tumblr Falus.JPG

 


 

Vincenzúra

Troll Vincent.jpg

Figyelem! A Vincent szerzői — főszabályként — maguk moderálják a posztjaikra érkező hozzászólásokat. Panaszaitokkal vagy a mellékhatásokkal a poszt írójához forduljatok!

Köszönettel: Vincent Anomália

Címkék

abszurd (39) áder (5) adózás (11) alkotmány (45) alkotmánybíróság (10) államosítás (7) arcképcsarnok (14) ascher café (24) a létezés magyar minősége (6) bajnai (16) bank (7) bayer (23) bayerzsolt (14) békemenet (7) bkv (7) bloglossza (14) borzalmasvers (156) cigány (7) civilek (5) civil társadalom (8) demokrácia (24) deutsch tamás (6) devizahitelek (9) dogfüggő (10) egyház (10) ellenzék (7) erkölcs (17) érték (19) Érvsebész (11) eu (13) eu elnökség (8) felsőoktatás (15) fidesz (76) fideszdemokrácia (7) film (12) filozófia (13) foci (12) focijós (19) focikvíz (54) focitörténelem (94) fritztamás (6) gasztrowhat (9) gavallérjános (10) gazdaság (8) gengszterkrónikák (14) gyurcsány (27) hangfal (98) heti válasz (19) hétköznapi történetek (32) hétvége (44) hoax (5) hülyék nyelve (16) hülyeország (165) idézet (768) igazságszolgáltatás (6) imf (26) indulatposzt (11) interjú (7) járai (12) jobbik (17) jogállamiság (33) kampány (12) kampányszemle (9) katasztrófa (5) katonalászló (21) kdnp (9) kétharmad (16) költségvetés (21) könyvszemle (9) konzervatív (18) kormányváltás (22) kormányzás (42) kósa (8) kövér (11) kultúra (21) kumin (14) lánczi (5) lázár jános (12) levelező tagozat (12) lmp (8) longtail (10) magánnyugdíj (25) mandiner (15) március 15 (8) matematika (9) matolcsy (44) mdf (5) média (48) melegek (8) mesterházy (7) mnb (5) mosonyigyörgy (7) mszp (32) mta (5) napitahó (7) navracsics (14) nedudgi (15) nekrológ (11) nemigazország (5) nemzeti együttműködés (5) ner (11) nyugdíj (5) oktatás (12) önkormányzatok (6) orbán (46) orbanisztán (15) orbánizmus (101) orbánviktor (65) országgyűlés (6) pártállam (23) politika (14) polt (5) program (9) retró (22) retro (115) rettegünk vincent (14) rogán (9) sajtó (22) sajtószemle (6) schmitt (38) selmeczi (8) semjén (6) simicska (7) sólyom (7) spoof (19) stumpf (5) szász (6) századvég (7) szdsz (9) szijjártó (16) színház (35) szlovákia (5) szszp (5) tarlós (12) társadalom (50) törökgábor modul (8) történelem (5) tudjukkik (22) tudomány (17) tüntetés (17) ügyészség (9) választás (37) vb2010 (19) vendégposzt (68) videó (11) vincent (10) Vincent szülinap (6) voks10 (7) vörösiszap (16) zene (23) Címkefelhő

A "lényeges javulás" kifejezés palkovicsi értelmezéséről

2020.01.11. 11:32 | jotunder | 94 komment

 

    " Lényegesen javult a magyar egyetemek hazai és nemzetközi presztízse, a világ legjobb ezer egyeteme közé 2019-ben öt magyar felsőoktatási intézmény is bekerült – közölte tegnap Palkovics László innovációs miniszter az Educatio oktatási szakkiállítás megnyitóján. (MNO)"

 

     ARWU Shanghai Rangsor:  (itt került be a legjobb ezerbe öt magyar egyetem)

     Mind az öt egyetem esetében megkerestem a korábbi helyezések grafikonját.  Ezt volt képes Palkovics javulásnak nevezni. Ötből  ötször romlott a helyezés 2018 óta, hosszabb távon a helyzet sokkal szomorúbb. 

    Mielőtt a táblázatokat megmutatnám, a hanyatló nyugati felsőoktatás helyzetéről is álljon itt pár adat. Hány egyetemük van a legjobb magyar egyetem előtt (az első ötszázban nincs magyar egyetem).

    Németországban 30 egyetem van a legjobb ötszázban. 

    Az Egyesült Királyságban 36.

    Franciaországban   21.

    Az Egyesült Államokban 137 (igen, százharminchét)

    Izraelben  6.

    Ausztriában 6.

    Hollandiában 12.

   

     ELTE  501-600    

      
 601-700 Szeged
 
 
 801-900    BME
 
 
 901-1000    Semmelweis
 
 901-1000     Debrecen
 

A bejegyzés trackback címe:

https://orulunkvincent.blog.hu/api/trackback/id/tr9815403516

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Dr. Gy. Dr. Fűegér 2020.01.11. 11:41:09

jól értem Palkovicsot, hogy hamarosan utolérjük, majd túlszárnyaljuk a kapitalistákat?

ámbátor 2020.01.11. 11:46:10

@Dr. Gy. Dr. Fűegér: Hát persze. Most 5 magyar egyetem van az első ezerben. Nem sokára lehet öt az első kétezerben, ötezerben, sőt, akát tízezerben is.

OoOoOo 2020.01.11. 12:54:15

lehet, hogy palkovics at ARWU pontszámokat leosztja a támogatással és azt a statisztikát nézi. és abban valszeg elég jók vagyunk. ott százban is benne lehetünk.

OoOoOo 2020.01.11. 12:59:37

link.springer.com/article/10.1007/s11192-017-2634-1

"We show that the position of universities from a country in the ranking is determined by the following country-specific variables: economic potential of the country, research and development expenditure, long-term political stability (freedom from war, occupation, coups and major changes in the political system), and institutional variables, including government effectiveness."

nem néztem meg mennyire komoly a hely, mondjuk alap stat elemzésnél nem kellett többet csinálni és persze az eredmények sem meglepőek.

Bogomil 2020.01.11. 13:47:56

A negatív javulás is javulás.

flort 2020.01.11. 14:26:01

A Pázmány vajon hol szerepelhet?

Grrr 2020.01.11. 14:32:59

A Magyarországhoz hasonló méretű Belgiumban csak 10 rendes tudományegyetem - tavalyig 11 - van (plusz társult főiskolák, független főiskolák, külföldön akkreditált nemzetközi intézmények, ...), ebből 9 van az első 1000-ben a listán. Ezen belül 7 a legjobb 300-ban, 2 a legjobb százban. Namur más listákra még ráfér, az ARWU-re nem.

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2020.01.11. 14:42:55

@flort: Ez az un. hiperelitista lista. www.shanghairanking.com/ARWU-Methodology-2019.html
a szazbol harminc szazalek az, ami a Pazmanyt egyaltalan erinthetne, es abbol is baromi rosszul all. a poszt nem a rangsorokrol szol, hanem a "lenyeges javulas" specialis definiciojarol.

Dr. Gy. Dr. Fűegér 2020.01.11. 15:38:24

@ámbátor:

mindenképp a tízezret kéne megcélozni, a random sándorkingának annyi rémlik, hogy a felső tízezer, az valami menő burzsuj dolog még a Kormányzó Úr idejéből. tehát: "Öt magyar egyetem került be a felső tízezerbe!'" (origó) (fontos, hogy "került be", ezzel finoman érzékeltetjük, hogy nem az első ezerből zuhant be, mint a gúzsba kötözött vombat, hanem "bekerült", így finoman sugalljuk, hogy a Gyurcsány Alatt nem itt tartottunk, hanem.
Éljen Orbán Viktor Elvtárs, Éljen a Párt!

Dr. Gy. Dr. Fűegér 2020.01.11. 15:42:26

@ámbátor:

persze lehet, hogy túlgondolom, ebbe a nyelvészkedésbe is bele lehet fásulni, lehet Habony kitalálja, amúgy is unja már szerintem ezt az egészet, hogy egyszerűen be kell mondani a tévébe' hogy "A világ öt legjobb egyeteme magyar!" és kész.

Kettes · http://orulunkvincent.blog.hu 2020.01.11. 15:48:57

@jotunder: Először is az egyetemek hazai és nemzetközi presztízse valóban lényegesen javult, amit szubtrópusi klímájú országok tudományos jellegű konferenciáira történt meghívásaink tömkelege igazol. Másodszor pedig tény, ugyan az előző állítástól független, de tény, hogy a világ legjobb ezer egyeteme közé 2019-ben öt magyar felsőoktatási intézmény is bekerült. Ha jövőre már csak négy fog bekerülni, de a szubtrópusi klímájú országok tudományos jellegű konferencián hosszú lábú hosztesszek fogják felszolgálni a kaviáros szendvicskéket, akkor jövőre még lényegesebben fog javulni a magyar egyetemek nemzetközi presztízse.

Bolygó Hollandi 2020.01.11. 16:19:33

@jotunder: Ezek csúnya félremagyarázások :-(

Palkó azt mondta, hogy "Lényegesen javult a magyar egyetemek hazai(!) és nemzetközi presztízse(!)" és nem azt, hogy javult a helyezésük a rangsorban. Az ezer egyetem említése egy sima hozzátoldó (és nem magyarázó) kapcsolat a mellékmondatok közt.

The ARWU is based on four criteria: (1) quality of education, (2) quality of faculty, (3) research output, and (4) academic performance.

Hogyan tudná ezt befolyásolni, hogy pl. az ELTE presztizse lényegesen javult Pomázon vagy Bishkekben???

Bolygó Hollandi 2020.01.11. 16:23:42

@Kettes: Úgy látom, hogy egészen hasonlót próbálunk magyarázni Jótündérnek.
Csak nekem nem ugrott be a hosszteszek presztizsnövelő faktora ;-)

anonymand 2020.01.11. 20:56:21

Maaargit!
Nooormális?
Igen.
Egy tébolydában, ahol a "negatív növekedés is növekedés"...

rovid 2020.01.12. 07:58:33

@Bogomil: csak pontosan kérném idézni a fideszes IQ bajnokot: " a csökkenés az negatív növekedés"?

Bogomil 2020.01.12. 09:03:34

@kemény keleti kommentelő: ...umso schlimmer für die Tatsachen.

Dr. Gy. Dr. Fűegér 2020.01.12. 10:27:28

@rovid:

az impotencia az negatív erekció

is 2020.01.12. 12:22:17

mondjuk akarhogy csavarjak ezeket a felmereseket, a vegen megiscsak ennek az ezer egyetemnek kuldik ki a kerdoivet, hogy ugyan mar ki a jo egyetem, es egymas hatbaveregetese alapon megy a besorolas. nincs Michelin csillag rendszeru kulso ellenorzes, nem ul be valaki 62 egyetemre 62 ev alatt, hogy aztan nagy bolcsen megmondja, melyik a jobb, mielott razarjak a koporso fedelet.

nem mondom, hogy kamu az egesz, de a hiperobjektiv vs. eurovizios szavazas skalajan nem tudom tisztan az elso veglethez adni.

mafi mushkila 2020.01.12. 12:35:08

@OoOoOo:

Don't cross the streams... It would be bad :)

youtu.be/wyKQe_i9yyo?t=46

ámbátor 2020.01.12. 14:15:50

@velőtanya: volt amikor születtek cikkek és erre reagált a közönség úgynevezett kommentekkel. Most meg a jelek szerint vannak kommentek amikre komplett cikkekkel reagálnak.

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2020.01.12. 14:29:04

@ámbátor: + index, hvg, propeller, ebből nekem bajom lesz....

rdos · http://h2o.ingyenweb.hu/tema/6.html 2020.01.12. 14:35:22

@ámbátor: Hja kérem? A tartalom előállításához dolgozni kell. :-)

A négyről jöttem ide, hiszen ki ne ismerné Vincentet? :-) Viszont a 4-en nem láttam az ide mutató linket. :-(

kemény keleti kommentelő 2020.01.12. 14:35:33

@ámbátor: Valahol elérted a halhatatlanságot. Talán ez a Szily is kiadja a műveit kötetben. Szerénytelenség nélkül mondom, hogy annakidején egy kétsoros szösszenetem megjelent nyomtatásban a 168 órában.

kemény keleti kommentelő 2020.01.12. 14:40:37

@jotunder: Azért az átkos Gyurcsány korszak jobb eredményeit egyik sem említi meg.
Mintha veszélyes vizeken eveznének.

leofarkas 2020.01.12. 14:45:10

Egyeb rangsorokban allitolag javulas van. Pl: oecd.

Lóval ne 2020.01.12. 14:47:18

Nem igazán értem az ellenvetést, hiszen a grafikonok pont azt mutatják, hogy 2017 előtt még csak 2, azóta meg már 5 magyar intézmény szerepel. Na jó, a BME 2004-ben valamiért bekerült a top500-ba, de az, hogy se előtte se utána nem volt ott mondjuk ennek a rangsorolási módszernek a hitelességét erősen megkérdőjelezi - úgy is el lehet érni magas helyezést, ha abban az egy évben volt egy Nobel-díjas vendégoktató. Azért a QS-féle statisztika még mindig jobb, még ha annak is vannak hibái.

ámbátor 2020.01.12. 14:57:28

@rdos: pedig ott van az. Mondjuk ha @jotunder: szerint neki ebből baja lesz, akkor elgondolkodtató, örülünk-e (Vincent), hogy végre nem hivatkozás nélkül lopják a tartalmat.

rdos · http://h2o.ingyenweb.hu/tema/6.html 2020.01.12. 15:02:21

@ámbátor: Hávégén, indexen látom az ide mutató linket, 444-en nem, de lehet hogy csak én vagyok a balfácán. :-(

ámbátor 2020.01.12. 15:11:34

@rdos: Harmadik bekezdés (Jotunder blogger kezdetű) "megnézte" szó a link.

rdos · http://h2o.ingyenweb.hu/tema/6.html 2020.01.12. 15:21:45

@ámbátor: :-) Tényleg balfácán voltam. :-) Köszi a linket. :-) Hvg pont hun a kommenteknél pörög a poszt ezerrel, jobban mint itt. Nem tudom ez jó hír-e? Lehet hogy mégsem Jó tündérnek - jotunder-nek lesz ebből baja? :-)

OoOoOo 2020.01.12. 15:23:55

Én sértően kevésnek érzem a trollok számát eddig. :-( Vagy konstans ki vannak dobva? Vagy munkaerőhiány van Kubatov Műveknél?

AvéCézárVavan 2020.01.12. 16:01:52

@OoOoOo: A Fityisztroll igen fegyelmezett állat! Csak akkor, ha már megmondták neki, mi az aktuális trollkodás tárgya és irányvonala! Vasárnap délután husilevesre, sertéspöri, noki és koviubi kombóra neki semmi nem jut magától az éeszébe!

OoOoOo 2020.01.12. 16:22:32

@AvéCézárVavan: valamelyik szervezésközépvezető nyígott hogy felszívódtak az aktivistáik az önkori előtt. Ez ugrott be most. (De persze ez a feketeöves wishful thinking.)

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2020.01.12. 16:47:21

@leofarkas: nincs felsooktatasi rangsora az OECD-nek.
@Lóval ne: a QS rangsor jelentos resze szubjektiv reputation-based, es komoly sulya van az undergraduate oktatasnak. joval tobb nemamerikai egyetem van a legjobb szazban. itt az, hogy az ELTE 650-700-ra van merve kinosabb, mert regionalisan sokkal tobben verik meg (pl feherorosz egyetem van a legjobb ketszaz europai egyetemen). ez nagyjabol penzkerdes. a magyar undergraduate oktatas (ELTE, BME, Szeged, Semmelweis) szinvonala a top szakokon nagyon magas. szamos teruleten brutalisak a kovetelmenyek, es a felso tiz szazaleka a magyar diakoknak akarhol megallna a helyet. ez mindig igy volt, az ujdonsag az, hogy a legeslegjobb magyar diakok nem elhanyagolhato resze kulfoldre megy egyetemre.

cavalry 2020.01.12. 16:50:07

Az én gyermekeim az első 100-ban végeztek közgazdaság-pénzügy szakon a szigeten.
Az 500 felettiek már nem érdekesek.

Bogomil 2020.01.12. 17:47:15

@is: Még szerencse, hogy Palkovics sokkal objektívebb mutatókkal igazolta állítását...
Oh, wait!

látjátok feleim szümtükkel 2020.01.12. 18:42:01

"negatív növekedés is növekedés"...

Naná! Minden csak nézőpont kérdése. Ha mi lennénk a Palkovics helyében, mi is úgy látnánk, ahogy a főni megrendeli.;D

Majd eldobtam az agyam amikor azt olvastam, hogy a nem fizetünk egy fillért sem kijelentéssel Orbán tulajdonképpen azt mondta, módosítani kell a törvényt. De meg is nyugodtam, mert kormány szája meg azt írta, hogy meg kell állítani a gátlástalan börtönbizniszt. Amíg ezzel a témával háborúznak, addig kipihenhetjük a hülyeségeik egy részét.

Egyedül az aggaszt, mit szólnak nemzetiségi társai(nk) a munkanélküli jövedelemszerzés kifogásolásához.

lüke 2020.01.12. 20:08:38

@látjátok feleim szümtükkel:
hogy hogy mit szólnak?
ők nem úgy kapják?

fortin2 2020.01.12. 23:10:17

@poszt: nem ment itt valami félre? Az idézetben ez szerepel: "Lényegesen javult a magyar egyetemek hazai és nemzetközi presztízse" A hazait most hagyjuk, annak a mérése utoljára 2013-ban zajlott, itt legfeljebb a jelentkezési adatok lehetnek mérvadóak, azok minden felsőoktatás-ellenes kampány ellenére az lrdeklődés bővülését mutatják. A nemzetközi presztízsnek viszont csak igen-igen távoli kapcsolata van az ARWU alapvetően tudományos publikációs produktumra (citációk és a Nobel is végülis ide kapcsolódik) épülő rangsorával. Két ranking mér prezstízst, a QS és a THE. Az utóbbi nem közli külön a presztízs-indikátorokat, de az oktatási és kutatási indokátorn belül ezek meghatározóak. Viszont ebben a kettőben a rangsorolt magyar egyetemek mindegyike javított a tavalyi pontszámához képest (és a nemzetközi kimenetekben is, ami szintén valamilyne mérétkig presztízshez kapcsolódik). A QS közli a reputációs adatok pontszám-eredményeit, itt ahol egyáltalán mérik az akadémiai reputációt (ELTE Szeged), ott tavalyhoz illetve az elmúlt öt évhez képest ez javult. (nem tudoktáblázatot vagy képet ide beilleszteni, ezért a pontos számokat most mellőzöm.) A külföldi hallgatók száma szintén emelkedik, persze, ez jórészt a Stipendiumnak köszönhető.
Ettől még régiós összevetésben nyilván semmi sem javult a magyar egyetemek nemzetközi pozíciójában (az USA, Német o. stb. össevetések teljesen értelmetlenek, ezen sokszor vitáztunk már), de a posztban a ranking-érvelés nem stimmel a ranking-adatok szerint.

fortin2 2020.01.13. 00:03:31

@VIII. Lenin: Másról beszélünk. Az egy dolog, mit gondolunk arról a szövegről és egy másik, hogy az ARWU-érv (és általában a ranking-érv) helytálló-e. Az indikátorok alapján nem az.

fortin2 2020.01.13. 00:20:20

@VIII. Lenin: Nemzetközi presztízsről volt szó. A nemzetközi prezstízst az ARWU nem méri. A THE igen, ott a legjobbnak mért 1000-be öt magyar egyetem került be. Ezek prezstízs-indikátorait tartalmazó score-jai javultak (a helyezésük változatlan, egyiké romlott). A QS igen, ott a legjobb ezerbe hat egyetem magyar egyetem van, közülük három helyezése javult, egy romlott, valamenniy presztízs-indikátora javult.

OoOoOo 2020.01.13. 08:33:21

Látom beindult egy kis szokásos vita a mi mit mér jegyében, de komoly troll nincs.

Nehéz lesz komolyan venni ezt a blogot súlyosan elmebeteg trollok legalább felbukkanása nélkül. :-)

látjátok feleim szümtükkel 2020.01.13. 09:11:59

@lüke:

Ne haragudj, de nagyon találó a nicked.

Szegregálás miatt, nemzetközi bírósági ítélet alapján kártérítéséként kapják. Ha ezt nem birod megérteni, akkor gyorsan fordulj orvoshoz.

A jó hírnévért adott kártérítésért sem dolgozik senki. Az nem zavar?
Mellesleg neked tetszene, ha a gyereked azért raknák más közösségbe, mert a te gyereked és nem Orbáné?

látjátok feleim szümtükkel 2020.01.13. 09:15:19

@fortin2: "A QS igen, ott a legjobb ezerbe hat egyetem magyar egyetem van, közülük három helyezése javult, egy romlott, valamenniy presztízs-indikátora javult."

Igazad van, már nem pelenkába szarik a gyerek, hanem bilibe, de csak akkor, ha ráültetik. Egyébkén megy a bugyiba. Még is javult a gyerek.;D

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2020.01.13. 09:24:50

@fortin2: az ARWU-ról volt szó, ugyanis ott került be öt magyar egyetem a legjobb ezerbe. pont. a QS rangsorban harmadik világbeli egyetemek előzik meg a magyar egyetemeket.

közösperonos átszállás 2020.01.13. 09:32:57

@fortin2: " A külföldi hallgatók száma szintén emelkedik, persze, ez jórészt a Stipendiumnak köszönhető.'

Mondjuk az, hogy a növekedés a Stipendiumnak köszönhető, szerintem egy kicsit sem kérdőjelezi meg a növekedés tényét vagy jelentőségét (nem is mondom, hogy szerinted megkérdőjelezi).

közösperonos átszállás 2020.01.13. 09:34:19

@jotunder: A hivatalos válasz szerint ők a THE-re gondoltak.

Természetesen ez sima cherry picking, minden évben lehet találni valamit, ami épp javult.

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2020.01.13. 09:49:08

@közösperonos átszállás: a legutolsó THE listán két magyar egyetem van a legjobb nyolcszázban, és öt az ezerben, az azelőttiben pedig négy van a legjobb nyolcszázban és hat az ezerben. lényeges javulás again....csak ott THE2020 néven fut a 2019-ben kiadott lista, és THE2019 néven a 2018-ban kiadott lista.

https://www.timeshighereducation.com/world-university-rankings/2019/world-ranking#!/page/0/length/25/locations/HU/sort_by/rank/sort_order/asc/cols/stats

https://www.timeshighereducation.com/world-university-rankings/2020/world-ranking#!/page/0/length/25/locations/HU/sort_by/rank/sort_order/asc/cols/stats

Grrr 2020.01.13. 11:37:45

@jotunder: Megnéztem a THE listát is: a legtöbb mutatóban valóban lényeges javulás van 2016 óta. Valószínűleg ez jellemző egyúttal a legtöbb felzárkózó ország intézményére is, hiszen a rangsorban alig van változás. Viszont fontos, hogy a látszólagos hátrább sorolás elsősorban amiatt van, hogy mintegy 200 új, 2019-ben még nem elemzett intézmény került fel a listára.

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2020.01.13. 12:40:52

@Grrr: https://www.timeshighereducation.com/world-university-rankings/2016/world-ranking#!/page/0/length/25/locations/HU/sort_by/rank/sort_order/asc/cols/stats

2016-ban a legjobb 800-ban hat magyar egyetem volt a THE-listan, most ketto. En nem latom a lenyeges javulast.

látjátok feleim szümtükkel 2020.01.13. 14:31:43

@jotunder:

No, majd ez után látni fogod. Mert az unortodoksz gazdaság és politika nem jött be, mondja aki kitalálta.

www.portfolio.hu/ingatlan/20200113/matolcsy-gyorgy-egyertelmu-kudarcrol-beszel-2020-a-lakaspolitika-eve-lehet-412275?utm_source=hirkereso_es_kapu&utm_medium=portfolio_linkek&utm_campaign=hiraggregator

Egyébként meg a béka segge alól kinézve minden siker jelentős javulásnak látszik.

jeanbart 2020.01.13. 15:45:17

a tények pozitív és rugalmas adaptációja, a politikai kommunikáció (köznyelven hazudozás) elemi feltétele /már legalábbis a hun lakta vidéken/ pl: oly vakmerőn bátor és képzett torreádor volt: most, hogy orbitális pályára állt.. bizonyára űrhajósként is beválik . ..elvitte a mentő, de van benne potenciál stb

M. Péter 2020.01.13. 20:28:04

A Szegedi Tudományegyetem miért megy ilyen meredeken lefelé?

látjátok feleim szümtükkel 2020.01.13. 21:32:29

@M. Péter:

Miért, miért! Hát azért, mert az unortodox politizálás/oktatás beérlelte a gyümölcsét. Kellett hozzá tíz év.

Szegedi matematika-fizika szakos nyugdíjas tanár mondta, abba hagyta a korrepetálást, mert annyira buták a mai deákok, hogy ő nem tanítja meg nekik azt, amit az iskolának kellene. Megunta.

Grrr 2020.01.13. 22:15:45

@jotunder: No, mégegyszer ránéztem. A 2016-os top 800 abban a sávban, ahol a magyar egyetemek voltak, átlagosan 6-7 pontot javultak 2020-ra (egyszerű lineáris regressziót használva). Ezt Pécs, Szeged és az ELTE hozta, a Semmelweis pedig 11.8 pont növekménnyel szépen túl is szárnyalta. Debrecen csak 4 pontot erősödött, BME csak 2.2-őt. Ha nem kerültek volna be új intézmények a listába, ill. a 2016-ban még gyengébbnek ítéltek nem előztek volna be (2020-ban már 1400-en vannak), akkor elvileg csak ez utóbbi kettőnek kellett volna hátrébb kerülnie.

A tényleges helyezések (2016 és 2020):

Semmelweis 517 - 457
ELTE 624 - 715
Pécs 679 - 809
Szeged 697 - 875
BME 715 - 1037
Debrecen 722 - 984

Pécs épp csak; és Szeged sem sokkal maradt ki a felső 800-ből

fortin2 2020.01.13. 22:17:22

@M. Péter: Az ok jórészt az ARWU módszertanában van: a Nobel-díjasok beszámítási "értéke" az eltelt idővel jelentősen csökken, vagyis a Szent-Györgyi - hatás nem érvényesül már annyira, mint korábban.

fortin2 2020.01.13. 22:18:58

@jotunder: Az indikátorokat kell nézni, ha valamit érdemes egyáltalán. Ott a score-okban, különösen a prezstízsekben, egyértelmű a javulás.

fortin2 2020.01.13. 22:25:19

@jotunder: Amúgy a november 21-i HVGben van egy részletes elemzés a magyar pozíciókról regionális összevetésben. A lényege: az overallokban kb. ugyanott vannak, a vezető cseh és lengyel egyetemek mögötti csoportban, a subjectekben viszont összeségükben erősödtek. Azt pedig a Közgazdasági Szemle szeptemberi számában bemutatták a szakemberek, hogy miért csakis "ligákba osztottan" van értelme globális egyetemi rankingeket olvasni. www.kszemle.hu/tartalom/cikk.php?id=1861

jan 2020.01.13. 22:42:03

Azért a józan eszünket ne veszítsük már el. A magyar egyetemek, mondjuk az ELTE, bármiben javultak szerintetek? Konkrétan ürülnek kifelé az egyetemek, egyszerűen nincsenek hallgatók, akik meg vannak, azokban kevés a köszönet. Ne bohóckodjunk már. Végveszélyben vannak a magyar egyetemek, ti meg bizonygatjátok, hogy de hiszen 6-7 pontot felfelé mentek az ilyen-olyan indikátorban.

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2020.01.13. 23:24:01

@jan: így van. másfelől, én olyan jól jártam azzal, hogy az ELTE-n végeztem, hogy semmivel sem cserélném el. hogy lehet ez a két dolog egyszerre igaz?

Grrr 2020.01.13. 23:40:05

@jan: Én csak a konkrét lista számait néztem meg, interpretáció nélkül. Ne lássunk bele többet, mint ami.

lüke 2020.01.13. 23:47:17

@látjátok feleim szümtükkel:
Olcsó volt a poén
mondja maga az orvos - az a szakmám-, s nem értetted amit írtam:
“ ők is azt csináljak” = munka nélkül szerzik a pénzt
( az én gyerekeim már kijárták egy szabad országban az iskolákat- lassan a legnagyobb unokám is- ahol nincs szegregáció, sőt a migránsoknak már alapfokon felzárkóztatás van, de az unokáim mégis egyházi magániskolában járták ki az 1-4 osztályt.)
De erről Thomas Gottschalkot kell idéznem:
Amerikában a magániskola 1. osztályától kezdik felépíteni a karriert ;
Németországban, ha valaki magániskolába jár az vagy magatartás zavaros, vagy gyenge képességű, bukdácsol.
Nálunk próbálja az elit az amerikait majmolni, bár szerintem főleg a nyelv elsajátítása az ok, még fingjuk sincs a kapcsolat építésről, ahogy a szegregációban se tudnak erről.
A sok anglomán pedig itt ,tudja ; ott - UK-hasonló az amerikaihoz, kapcsolatépítés!( ld Kate Midletont is oda íratták be ,ahová Prince William járt)

megj. még rémálmaimban se merül fel ,hogy az általad nevesítetthez hasonlítsam magam

fortin2 2020.01.14. 00:18:40

@jan: ha az indikátorok nem érdekesek, akkor miért kell a rangsorokra hivatkozni? Amúgy valóban nincs sok értelmük, ezek elsősorban kommunikációs eszközök, ezen túl addicionális információk a folyamatokról. Arról kellene leszokni, hogy a más dimenzióban mozgó "versenytársakéhoz" hasonlítgassuk őket. A presztízsük csökkenésére pedig egyáltalán nem találni adatot.

Az egyetemek kiürülésére amúgy milyen adat van? Mert a hallgatói létszám a világi felsőoktatásban hét év alatt valóban csökkent 10%-kal (ebben azért nem kis részben ott van a demográfia és a speciális szociodemográfia, vagyis az, hogy a korosztályon belül nőtt a cigány gyerekek aránya, akiknek semmi esélyt nem adott a fehér többség az egyetem közelébe se jutni), az oktatói hasonlóan, de közben a minősített oktatók száma kb. feleannyival nőtt. A külföldi diákok száma opedig látványosan megnőtt (Stipendium).

Szóval, inkább irányítási, vezetési és működési (no meg némi morális) paralízisben vannak az egyetemeink, a minőségi állapotuk a realitásoknál (kontraszelekciós ország, politikai zsákmányszerzési körbe kerülés, pénzügyi adottságok, a tudományipar végletes nemzetközi koncentrációja stb.) még mindig jobb. Ettől maradt meg a presztízsük, jónéhány kiváló iskola, műhely hagyománya és mai működése eredményeképpen.

jan 2020.01.14. 15:01:02

@fortin2: Igen, ez igaz, hogy a peremfeltételekhez képest, amiket írsz (kontraszelekciós ország, politikai zsákmányszerzési körbe kerülés, pénzügyi adottságok, a tudományipar végletes nemzetközi koncentrációja stb.), tehát ezekhez képest még egész jó a magyar felsőoktatás minőségi állapota. Kb. mint ahogy szegény nagymamám egészségi állapota is egész jó volt 94 éves korában ahhoz képest, ahány éves volt, amiket átélt, amilyen egészségügyi ellátást kapott stb. Vagy ahogy a Bizánci birodalom is egészen jól nézett ki 1452-ben.

De mondhatnám klasszikus viccet a felhőkarcoló tetejéről leugrott emberről, so far so good. Vagy hogy a halott embernek is nő még egy ideig a haja meg a körme. Sőt ki is lehet sminkelni, egy ideig legalábbis.

látjátok feleim szümtükkel 2020.01.14. 18:49:21

@lüke:

Úgy sejtem elebeszélsz egy más mellett, honfitársaink nem ugyan azon csoportjáról, és nem egy témáról értekeztünk. Elnézést a jó poénért.

anonymand 2020.01.18. 15:34:10

@rovid:

Egészen pontosan: "a gazdasági növekedés akkor is növekedés, ha történetesen negatív".
De ez lényegtelen.
alényeg az, hogy hazánk ma (sajnos) egy tébolyda.

szazharminchet 2020.01.21. 13:25:06

@jotunder: Azt írod, hogy a top szakokon nagyon jó a magyar felsőoktatás, és hogy brutálisak a követelmények. Ezzel szeretnék vitatkozni, elsősorban az általam is ismert és egész jónak (de a nagyon jótól fényévekre levőnek) tartott ELTE fizikus és matematikus szak példájával. Egyrészt, szerintem a két dolog egymásnak ellentmond, nem lehet egyszerre nagyon jó az oktatás, és brutálisak a követelmények. Ez ahhoz vezet, hogy az évfolyamok krémje tényleg jó oktatást kap, de ők azok, akik egy nedves barlangban egy kockás papírlappal és egy ceruzával is jó eredményeket produkálnának, a többi meg csak szenved. Egy ténylegesen jó egyetemen ezzel szemben van választék. Aki nem került be az évfolyam top 5-ébe, az is meg tudja annyira tanulni a neki szükséges dolgokat, hogy azt később hasznáni tudja, és van külön "advanced" kurzus annak, aki kutatni akarja. Nálunk szinte semmilyen tárgyban nincs választék, az egy kurzus vagy fekszik neked, vagy nem, vagy jó, vagy nem. Ez maximum a "not great, not terrible".

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2020.01.21. 13:52:44

@szazharminchet: en nagyon jonak tartom az ELTE matematika szakot. hirtelen nem tudnek sokkal jobbat mondani.

közösperonos átszállás 2020.01.21. 17:55:14

@jotunder: Hmm, én mint nemeltés nemmatematikus egyelőre csak annyit látok, hogy szazharminchet írt ún. érveket is.

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2020.01.21. 18:45:31

@közösperonos átszállás: nem ertem mirol beszel. tanitottam par nyugati egyetemen, es nem tapasztaltam olyat, hogy kulon kurzus van a kulonlegesen jo diakoknak (tudom, hogy van par ilyen egyetem, de nagyon ritka)

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2020.01.21. 18:50:03

@közösperonos átszállás: ha valaki matematikus akar lenni, akkor az ELTE opcio undergraduate szinten a Top5-ban lenne Angliaban, ebben en teljesen biztos vagyok.

deckard_r 2020.01.22. 07:17:44

@jotunder: nincs itt ellentmondás. Elit hallgatókból nem nagy kunszt átlag feletti szakembert gyártani (mert mint igen helyesen megfogalmazták itt az előbb, az ilyen barlangban kockás papírral is... - volt ilyen osztálytársam)... ott a "jó egyetem" kihívása a kiemelkedő/ nemzetközit top elit szintet kihozni belőlük.
Az átlagosból kell tömegesen jó szakembert gyártani, az a jó egyetem definíciója nálam...

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2020.01.22. 09:15:08

@deckard_r: sehol sem ez a jó egyetem definíciója. én nem ismerek ilyet, amúgy.

deckard_r 2020.01.22. 09:28:02

@jotunder: pedig szerintem ez egy értelmes definíció/cél, már persze ha az egyetemet nem kizárólag elitképző intézménynek tekinted. Mondjuk vetítsd le ez orvosképzésre, mérnökképzésre, tanárképzésre...

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2020.01.22. 12:26:15

@deckard_r: a poszt az elitegyetemek rangsorarol szol.

deckard_r 2020.01.22. 13:54:32

@jotunder: elég tág értelmezése azért ez az elitegyetemnek, ha magyar egyetem ráfér...

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2020.01.22. 14:09:34

@deckard_r: rafer egy nagy listara. a lista elejen vannak az igazan elitegyetemek, mondjuk az elso ketszazban, aztan a kevesbe elit egyetemek. a lista vegen levo egyetemek pedig alig elitek, vagy ha akarod, nem is igazan elitek.

emhem 2020.01.22. 22:28:01

@jotunder: ezeket a külön kurzusokat amúgy pont most fogja felszámolni az elte matematikai intézete.

kiazmarmegint 2020.01.23. 07:12:59

@jotunder: En mar majdnem harminc eve vegeztem az ELTE matematikus szakan.
A kovetelmenyek szerintem az elso harom evben tenyleg brutalisak voltak-- es ez nekem nem volt jo. Mivel nagyon le voltam terhelve, es a tantargyak tobbseget nem szerettem, altalaban inkabb azt kerestem, hogyan tudok tobb szabadidohoz jutni, nem azt, hogy hogyan tudok me'g jobban megtanulni valamit. Aztan amikor kijutottam nyugatra, akkor 180 fokos fordulat kovetkezett be. A heti oraszamom a harmadara esett le, a tantargyaimat szerettem, es attol kezdve folyton a kedvenc problemaimon gondolkoztam. Inkabb mindig tobbet akartam matematikaval foglalkozni, mint kevesebbet.
Persze tudom, sok mindent tenyleg meg kell tanulni, csak azt akarom mondani, hogy a brutalis kovetelmenyek eltulzasa is karos lehet. Vannak olyan emberek, mint en, akiknek akkor megy jobban, ha nagyobb szabadsaguk van.

látjátok feleim szümtükkel 2020.01.25. 11:15:56

@kiazmarmegint: " Vannak olyan emberek, mint en, akiknek akkor megy jobban, ha nagyobb szabadsaguk van."

Minden ember ilyen, csak erre még az állami oktatásban nem jöttek rá.
Én vizuális agyú vagyok, ennek ellenére gimiben a történelmi évszámokat képtelen voltam megtanulni(?), pedig ugyé az örületesen nagy hiba, és sok egyes volt. Ennek ellenére a szakmámban fontos régi dolgokra nagyon pontosan tudtam emkékezni. Tanulás nélkül. Sajnos ugyan ilyen voltam a nyelvtanulással is, nem ment, hiába magoltam. Nyelvtanból meg majdnem megbuktam, mert kihagytam szavakból betűket, meg lehagytam a szó végét, és újra olvaváskor sem vettem észre. Ezt a tulajdonságot örökölte a gyerekem is, amit én is, és ő is felnőtt korunkra kinőttünk.

Arról senki nem tehet, hogy az agya miként működik, csak segíteni próbálhat neki a jobb, és hatékonyabb működésben. Ha ezt államilag visszafogják, akkor lesz a nép nagy része buta. Általános hülyeség annak hirdetése, hogy bármiféle módszerrel bárki bármit megtanulhat. Mindenki csak a saját tempójában képes tanulni. Ma már sok mindenről van némi, több-kevesebb fogalmam, de ez nem tanulás, hanem a korosodás és tapasztalás eredménye, ami végül is tanunlás, csak sajnos sok tíz év kellett hozzá. Gondolom ebből vonták le a mondást is, hogy a jó pap is hóttig tanul.

Szerintem a te egyetemi tanulmányaidnál sem voltak a te képeségeidre figyelemmel. Az senkit nem érdekelt. Szerencsés vagy, hogy időben jó helyre kerültél.

kiazmarmegint 2020.01.25. 15:28:23

@látjátok feleim szümtükkel: "Szerencsés vagy, hogy időben jó helyre kerültél."
De me'g mennyire...nem vagyok egy sztar, de a tenyek kedveert: korulbelul harom ligaval jatszom magasabban, mint amit a pesti diakeveim alatt megjosoltam magamnak...

látjátok feleim szümtükkel 2020.01.25. 16:39:55

@kiazmarmegint:

Ez nagyon jó.:D

Én itthon szerintem a magam csúcsán jáccottam, de már megnyuggeresedtem. Nagyon ki nem tüntettek pl. állami díjakkal ( az mindig a haveroknak jár ), de munkahelyen belül a kollégáim elismerték, hogy tudom a szakmát. Ennél több nem kellett. Volt társhivatali munkatársak még szoktak emlegetni. Nem rossz példaként, ami szerintem minden állami díjnál többet ér.

Szerintem mindig szakmája válogatja, nekem itthon volt jó munkahelyhez szerencsém, és különösebben az sem volt érdekes, hogy milyen a főnök. Nem voltak roszak, de nem azért mert annyira jó emberek lettek volna, hanem azért, mert nem velük, hanem a munkámmal foglalkoztam.

látjátok feleim szümtükkel 2020.01.25. 16:48:45

@jotunder:

Magyar egyetem majd akkor lesz megint elit, amikor egy - a külföldi egyetemről éppen hazatért - előadóhoz nem csak azok mennek be meghallgati, akik oda járnak. Én voltam biofizikus előadást hallgatni, pedig kb. annyira voltam ettől, mint Makó Jeruzsálemtől. Még ma is emlékszem rá, pedig már elég régen történt.
Olyan is előfordult, hogy a saját szakom előadójának elődását elblicceltem. Gondolom most is akad rá példa.

kiazmarmegint 2020.01.25. 18:10:42

@látjátok feleim szümtükkel: " de munkahelyen belül a kollégáim elismerték, hogy tudom a szakmát. Ennél több nem kellett. "
Szerintem is a kollegak elismerese a legfontosabb, egyszeruen azert, mert veluk tolt legtobb idot az ember. Ez olyan, mint az, hogy ha valaki olyan helyzetbe kerul, hogy ket hely kozul kell valasztania, es az egyik helyen a munkanapok, masikon a hetvegek lesznek jobbak, akkor altalaban szerintem jobb az elsot valasztani, mert tobb a munkanap, mint a munkaszuneti nap.