Híres utolsó szavak

Ez nektek vicces?

nem felejtünk.jpg

 

 


 

Jobban teljesít...


Orbán Pinocchio thumb.jpg

FRISSÍTVE!

Itt az újabb történelmi csúcs

A központi költségvetés bruttó adóssága: 2010. május: 19.933,4 Mrd Ft; 2011. május: 21.116,5 Mrd Ft; 2012. május: 21.180,9 Mrd Ft; 2013. május: 21.765,4 Mrd Ft; 2014. október 24.736 Mrd Ft;2015. június 6. 24 847 Mrd F

 

Szűjjé má'!
tumblr_nzd85jlxqr1qd6fjmo1_1280.jpg

 



 

Te már bekövetted?

 

Vincent tumblr Falus.JPG

 


 

Vincenzúra

Troll Vincent.jpg

Figyelem! A Vincent szerzői — főszabályként — maguk moderálják a posztjaikra érkező hozzászólásokat. Panaszaitokkal vagy a mellékhatásokkal a poszt írójához forduljatok!

Köszönettel: Vincent Anomália

Címkék

abszurd (39) áder (5) adózás (11) alkotmány (45) alkotmánybíróság (10) államosítás (7) arcképcsarnok (14) ascher café (24) a létezés magyar minősége (6) bajnai (16) bank (7) bayer (23) bayerzsolt (14) békemenet (7) bkv (7) bloglossza (14) borzalmasvers (156) cigány (7) civilek (5) civil társadalom (8) demokrácia (24) deutsch tamás (6) devizahitelek (9) dogfüggő (10) egyház (10) ellenzék (7) erkölcs (17) érték (19) Érvsebész (11) eu (13) eu elnökség (8) felsőoktatás (15) fidesz (76) fideszdemokrácia (7) film (12) filozófia (13) foci (12) focijós (19) focikvíz (54) focitörténelem (94) fritztamás (6) gasztrowhat (9) gavallérjános (10) gazdaság (8) gengszterkrónikák (14) gyurcsány (27) hangfal (98) heti válasz (19) hétköznapi történetek (32) hétvége (44) hoax (5) hülyék nyelve (16) hülyeország (165) idézet (768) igazságszolgáltatás (6) imf (26) indulatposzt (11) interjú (7) járai (12) jobbik (17) jogállamiság (33) kampány (12) kampányszemle (9) katasztrófa (5) katonalászló (21) kdnp (9) kétharmad (16) költségvetés (21) könyvszemle (9) konzervatív (18) kormányváltás (22) kormányzás (42) kósa (8) kövér (11) kultúra (21) kumin (14) lánczi (5) lázár jános (12) levelező tagozat (12) lmp (8) longtail (10) magánnyugdíj (25) mandiner (15) március 15 (8) matematika (9) matolcsy (44) mdf (5) média (48) melegek (8) mesterházy (7) mnb (5) mosonyigyörgy (7) mszp (32) mta (5) napitahó (7) navracsics (14) nedudgi (15) nekrológ (11) nemigazország (5) nemzeti együttműködés (5) ner (11) nyugdíj (5) oktatás (12) önkormányzatok (6) orbán (46) orbanisztán (15) orbánizmus (101) orbánviktor (65) országgyűlés (6) pártállam (23) politika (14) polt (5) program (9) retró (22) retro (115) rettegünk vincent (14) rogán (9) sajtó (22) sajtószemle (6) schmitt (38) selmeczi (8) semjén (6) simicska (7) sólyom (7) spoof (19) stumpf (5) szász (6) századvég (7) szdsz (9) szijjártó (16) színház (35) szlovákia (5) szszp (5) tarlós (12) társadalom (50) törökgábor modul (8) történelem (5) tudjukkik (22) tudomány (17) tüntetés (17) ügyészség (9) választás (37) vb2010 (19) vendégposzt (68) videó (11) vincent (10) Vincent szülinap (6) voks10 (7) vörösiszap (16) zene (23) Címkefelhő

A PISA-teszt eredménye (breakingnews)

2016.12.06. 11:04 | jotunder | 306 komment

 

     10:53 (Central European Time) A londoni Education Policy Institute-ban perceken belül nyilvánosságra hozzák a legújabb PISA-teszt eredményét. Ebben a pillanatban az OECD főtitkára Angel Gurría, a volt mexikói külügyminiszter beszél. 11:00-kor oldják fel az embargót az újságírók számára. Elvileg tizenegytől letölthetők az eredmények. Ezt fogom megpróbálni. Töltődik...

     11:00 Magyarország kilenc pontot veszített 2012-hez képest tudományban, négyet matematikából és tizenkettőt olvasásban. (ez a" three year trend" adat pontszámban ez úgy néz ki, hogy:

     2015 Magyarország     477 (tudomány),   470 (olvasás),  477 (matematika)

     2012 Magyarország     494 (tudomány),   488 (olvasás), 477 (matematika)

     2009 Magyarország     503 (tudomány),   494 (olvasás),  490 (matematika)

    

  

     

      

A bejegyzés trackback címe:

https://orulunkvincent.blog.hu/api/trackback/id/tr6912027133

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kuviklacz · szemelyesadatok.blog.hu 2016.12.08. 11:36:56

@Muad\\\'Dib: Sajnos igaz, de: kutatások bizonyítják, hogy egyenetlen színvonalú osztályban a jó képességű/hátterű tanulók is jobban teljesítenek.
Ami időnkben (egyenlősítés,igaz) a jobb tanulóknak feladata volt egy--egy gyengébbet korrepetálni. Mi is profitáltunk belőle, mert végig kellett gondolni az anyagot, gyakran más logika mentén,mint ahogy mi tanultunk (lásd még: empátia).
Nagyon károsnak tartom azt, hogy csak különórákkal lehet fenntartani a színvonalat.

jotekony koc 2016.12.08. 11:53:38

@kisa: A szülőség inkább olyan döntéseket kell hoznod, hogy sikerélményekkel akarod-e táplálni a gyereked egoját - vagyis nála gyengébbekkel járatod iskolába,
ahol kakas lehet a szemétdombon, de végül munka nélkül nagy mellényű szájhős lesz,
aki vizsgahelyzetekben elhasal, összeomlik és másokra mutogat,

vagy nála okosabbak közé íratod, hogy keményen dolgozzon meg a pozíciójáért és akkor lesz tudása, esetleg okos baráti köre is, de lehet, hogy aláértékeli magát, kialvatlan lesz és pótszerekhez nyúl, vagy lenézi a szüleit...

Kábé ilyenek a döntési helyzeteid.

sárospataki 2016.12.08. 12:23:26

@TG69: itt nem a versenyzés a lényeg, illetve szerintem nem, hanem a magas színvonalon leadott anyag, illetve a visszakérdezés minősége, továbbá hogy olyan gyerekek között van, akiknek nem ciki jótanulás. a fiam nem is jó a versengésben, pl az olyanokon csúnyán elbukik, hogy 100 szorzás vagy összeadás 15 perc alatt másodikban, ezeket kell kezelni otthon, hogy ne érezze butának/sikertelennek magát, másban viszont jó, ott meg azt kell tudatosítni. a szülők nagy része úgy szerezteti be a jó jegyeket, hogy a tesztkérdéseket és válaszokat előre bemagoltatják (meg lehet szerezni, ugye), illetve 2-3 órát együtt tanulnak a gyerekkel, ezt mi direkt nem csináljuk, ami belefér a napi fél-egy órába, az mehet, ha az hármast ér, akkor hármast ér, ne több tanuással töltött órával legyen jobb jegye, hanem legyen hatékonyabb. abszolút tisztában vagyok azzal, hogy még az osztálytársai nagy részével szemben is versenyelőnye van (meg persze lokálisan versenyhátránya), szerinted ezt ne használjam ki? én úgy nőttem fel, hogy ha nem vagyok a legjobb, nem jutok be egyetemre, és visznek katonának dolgozni a dunadeltába, 20% fölötti halandósági rátával, ha érted.

sárospataki 2016.12.08. 12:28:54

@jotekony koc: elvileg az integrált-differenciált oktatás arról szól, hogy teljes vertikumból merítenek az osztályok, de képességek szerint differenciáltan megy a képzés, és van is, ahol működik, de ahol a szülők fejében meg a tanárok fejében is ezek a döntési pontok, egészen egyszerűen nem lehet egyik kormányról a másikra bevezetni az integrált oktatást. ezt nem kritikaként mondom a hsz-edre, hanem mint ultraracionális realista.

sárospataki 2016.12.08. 12:33:51

@Kuviklacz:"de: kutatások bizonyítják, hogy egyenetlen színvonalú osztályban a jó képességű/hátterű tanulók is jobban teljesítenek." - az Abulafia által belinkelt vita alapján ez pl. cigánygyerekek esetén nem igaz.

TG69 2016.12.08. 12:42:14

@sárospataki lány: Látod benned is az alapvető motiváció a félelem (dunadelta).

TG69 2016.12.08. 13:01:24

@jotekony koc: Csakhogy Japánban teljesen más feltételrendszerben működik ez felvételiztető/versenyeztető oktatás.

www.magyarpedagogia.hu/document/Gordon_MP984.pdf

közösperonos átszállás 2016.12.08. 14:07:32

@fortin2: "Az Orbán-Parragh féle oktatási reform néhény valóban megoldandó problémát (önkormányzatok egy részének fenntartás-képtelensége, szakmai egyenszilárdásgá biztosítása, tanári munka minpségbiztosítása) próbált megoldani"

Ezt vitatnám. Baloldaliként támogatnám a minél egységesebb, esélyegyenlítős iskolarendszert (ld. a fönti három pontodból kettő), ami nyilván csak állami üzemeltetéssel vagy igen erős állami felügyelettel működhet. Ugyanakkor a Fidesz-féle oktatási reform ezeket nem _próbálta_megoldani_. Alapvetően pénzt próbált megtakarítani, ehhez használta takarónak a fennálló (valós) problémákat, közben tett olyan lépéseket, amelyek értelmesen megvalósítva akár kezelhették is volna a föntieket, és tett olyan lépéseket is, amelyek eleve csak ezzel ellentétesen hathattak (pl. az egyházi iskolák számának növelése és azok nagyobb fokú önállósodása). Gondolom, az számodra sem számít az "önkormányzatok egy részének fenntartás-képtelensége" probléma megoldásának, ha ezentúl a KLIK lesz fenntartás-képtelen, és az egyenlőtlen színvonalnak sem megoldása az egyenlően alacsony színvonal. :-)

Tehát nem, a fönti problémákat a Fidesz-kormányzat nem akarta megoldani; semmi sem utal rá, hogy lett volna ilyen szándéka.

kisa 2016.12.08. 14:33:26

@közösperonos átszállás: +1
Továbbá én úgy gondolom, hogy a fideszt (aka orbán) kezében olyan financiális és hatalmi erő összpontosul(t, főleg az első ciklusban, vagyis a másodikban 2010-től), hogy ha akarta volna, akkor ezeket a problémákat simán megoldhatta volna. És most nem akarok - de igen, akarok - demagóg lenni, de pl. a stadionokba ölt milliárdokat és tao-pénzeket simán lehetett volna az oktatásra fordítani, persze értelmes - és lehetőleg konszenzusos - célok érdekében.
De hát az a hajó elszállt a szélben...

közösperonos átszállás 2016.12.08. 14:43:59

@sárospataki lány: "hogy mit jelent a fogalom? hát, hogy egy szervezet, cég, kormány ha valamit kigondol, akkor az megközelítőleg olyan lesz a kivitelezés során (és főleg sikerül). a fidesz elég sok területen magas megvalósítási eredményességet mutatott, jóval többet, mint a 2002 utáni mszp+szdsz"

Hogy mivan?

Pont ebben bénák nagyon, nagyon-nagyon. Pont ebben üt vissza a kapkodás. Nagyon hamar hatályba lép minden, aztán üzem közben patkolgatják. A bankban említette az ügyintéző, hogy az újlakás-építéses történetben (ami az új lakások ÁFA-kulcsának csökkentésének patkolása, mert hát hoppá, van, aki maga szervezi meg az építkezést), tehát mikor ÁFA-különbözetet lehet visszaigényelni, a most leadott igényeknél is észnél kell lenni. Jelenleg egy csomó minden máshogy van attól függően, hogy mikor kezdődött meg az építkezés: négy(!) különböző intervallum van. (Ismétlem: most leadott igényekről beszélünk, eleve 2015. jan. 1. utáni számlákat lehet leadni (ez is módosítás amúgy, két hétig lehetett régebbieket is), tehát a teljes vertikum három, max. négy év.) Namost ez semmi másra nem jó, csak az egész bonyolítására, és semmi másra nem fogható, csak a durván felpörgött tempóra, aka. kapkodás. Ha normális felkészülési időt hagynának mindenkinek, akkor egyúttal saját maguknak is normális felkészülési időt hagynának.

Vagy az e-útdíjfizetési rendszer, nyomokban hasonlít csak arra, amit az elején bevezettek.

Vagy az EKÁER, menet közben patkolgatták állandóan, hogy a túróba hasonlítana akkor arra, amit eredetileg kitaláltak?

A Fidesz-kivitelezés egészen elképesztő mértékben dilettáns. Szerintem pont ebben a legrosszabbak. És nem, ennek egyáltalán nem örülök.

Fuxos (ex bömis) · http://fuxianizmus.blog.hu 2016.12.08. 15:02:24

@Érvsebész: " A középiskolába bejutásnál az érdemjegyekben kifejeződő tanulmányi eredmény számít. (Ott is, ahol felvételit nem kell írni.) Az érdemjegyek feljavítása nem szülői feladat. Ami nem azt jelenti, hogy ne volna olyasmi, ami szerencsés esetben ide vezet(het): ölelgetni, amikor pici, énekelni-hintáztatni, mesélni neki, és beszélgetni, beszélgetni, beszéltetni őt, sétálni, kirándulni, megmutatni, kipróbálni, engedni, hogy csinálja, hogy megfogja, stb."

Azért a babusgatásnál többre gondoltam. Pl. Megértetni a gyerekkel, hogy a tanulás és a fejlődés egy természetes folyamat az ember életében, amihez az időnkénti megmérettetések is tartoznak. Legyenek igényesek arra amit csinálnak. stb. Én megtettem, a gyerekeim nem is szoronganak semmilyen felvételi vagy vizsga előtt és jó eredményeket érnek el. Nincs szükségük felkészítő tanárra, meg magánórákra. Mindkét gyerekem abba a gimnáziumba iratkozott amelyikbe szeretett volna. Maguk választották ki az iskolát és maguk készültek fel. Nekem mint szülőnek annyi feladatom volt a gimnáziumi felvételivel, hogy a feleségem külön kérésére elvigyem őket a felvételi helyére. Ebben nekem 10-12 éves "munkám" van benne, amit egyébként nagy örömmel és élvezettel végeztem.
Tudom, ez az egyik véglet....a másik meg az index telerinyálása a sok példáról, meg a gyerek áldozati szerepbe való helyezése. Az utóbbi a könnyebb út, de én azon sosem jártam,mert nem vezet sehova...és a gyerekeimbe is ezt neveltem bele.

Kuviklacz · szemelyesadatok.blog.hu 2016.12.08. 15:06:10

@Muad\\\'Dib: Ez az, amit kutatások cáfolnak. Ha elfogadjuk, hogy az iskola eredménye nem a megtanultak mennyiségével mérhető, hanem a megszerzett készségekkel, akkor be is látható.

Érvsebész 2016.12.08. 15:07:43

@Fuxos (ex bömis): gratulálok, tényleg, és köszönöm, hogy megosztottad ezt velünk, akik az önmagunkban kételkedés mocsarában dagonyázva osztozunk a gyerekeink szorongásában. Ha újra kezdhetném az életemet, egy olyan tökéletességében egyszerűt választanék, mint a tiéd.

Kuviklacz · szemelyesadatok.blog.hu 2016.12.08. 15:11:54

@sárospataki lány: De ennek oka nem feltétlenül magában a vegyes osztályban keresendő. A hibákkal teli kötelező tankönyvek, a gleichschaltolt tananyag és módszertan, a feltételek hiánya stb. stb. vezetnek ide. A kutatások ugyanis nem azt mondják, hogy egy vegyes osztályt oly módon tanítva, mint egy homogén, otthonról motivációt, alapkészségeket, információs hátteret magukkal hozó tanulókból álló osztályt, jobb lesz az eredmény. (megjegyzendő, hogy van az ú.n. középosztálynak olyan rétege, amelynek a gyermekeit nehezebb tanítani, mint a tanyasi szegények minden háttér nélküli gyerekeit)
"a fidesz elég sok területen magas megvalósítási eredményességet mutatott, jóval többet, mint a 2002 utáni mszp+szdsz" - akkor ne sértődj meg, ha lefideszeseznek.

Muad\\\'Dib 2016.12.08. 15:18:12

@Kuviklacz:
Mármint melyik részét cáfolják?

Fuxos (ex bömis) · http://fuxianizmus.blog.hu 2016.12.08. 15:36:50

@Érvsebész: Ezt nem igazán értem. Én pont nem az egyszerű életet választottam.....vagy a nem egyszerű élet választott engem....néha magam sem tudom. :) Arról meg nem tehetek, hogy az életet egy lehetőségnek fogom fel hogy jól érezzem magam, nem pedig egymást követő balszerencsék soha véget nem érő sorozatának. Ismételem, nem személyeskedni akarok, hanem rámutatni arra, hogy a gyereknevelésben (amelynek szerves és kihagyhatatlan része az iskolai oktatás) más úton is lehet járni.
Mielőtt bárki Fidesz bérencezne. Az egész Fidesz kormányzás, beleértve azt is amit az oktatásban csinálnak, egy kalap szarral egyenlő.

jotekony koc 2016.12.08. 16:03:56

@sárospataki lány: Neked nem kell az ilyen sötét gondolataimat elolvasni. Te még csak egy óvodás szülő vagy. Az a dolgod, hogy tervezgess. Majd 6 év múlva, mondjuk...

kisa 2016.12.08. 16:05:16

@Fuxos (ex bömis): Hát, nem én is pont ezt csináltam? Oszt az egyik kölköm egyetemet végzett, külföldön dolgozott, most itthon van, szóval olyan igazi mintagyerek.
A másik meg... na, róla inkább ne beszéljünk. Pedig amúgy ő az okosabb. Ő megcsinált olyat a gimiben, hogy folyton üresen adta be a magyardolgozatát. (mellesleg több könyvet olvasott, mint bárki a korosztályából, 5 éves kora óta olvas). A magyartanár azt mondta, hogy ad neki egy kettest, ha legalább a nevét ráírja. Hát nem.
És itt jön képbe magyarbálint: ha nincs az előrehozott érettségi, akkor ő nem tudott volna leérettségizni, tekintve, hogy megbukott magyarból. Így viszont minden másból levizsgázhatott, úgymond előrehozottként, aztán a következő évben magántanulóként magyarból is. De ha egy évet kihagy, nem biztos, hogy nekiment volna.
Úgyhogy én hálás vagyok az szdsz-es oktatáspolitikának. És még reménykedem, hogy egyszer még "ember" lesz belőle is.

sárospataki 2016.12.08. 16:10:26

@Kuviklacz: nem nagyon tudjuk, hogy mi az igazi oka, hiszen nincsen kontrollcsoport, amin le lehetne tesztelni egy ideális feltételekkel integrált oktatás hatékonyságát. valószínűleg nincs egyértelmű oka, faktorok vannak, és mint általában a gyermeknevelésben, nincs látványos siker. továbbá tök más úgy integrálósdit játszani, hogy mondjuk svájcban kell integrálni az albán gyerekeket, ahol egyértelmű mindenki számára, mi az integrálás célja, stb., mint egy borsodi faluban, ahol az integráló közösség csak egy kicsit van előrébb, mint az integrálandó, és fel sem merül sem csábító célként, sem reális lehetőségként a hozzájuk való hasonulás.

sárospataki 2016.12.08. 16:24:17

@Kuviklacz: vegyünk két súlyosan elbaszott döntést (nemcsak céljaiban, módszereiben, stb), ezek az egészégügyi privatizáció és az internetadó. amikor megbuktak, az szdszmszp eleinte beleállt, majd fejlesütve megbukott, míg a fidesz egy profi kríziskommunikációt vezetett elő, ahogy a tankönyv írja. ez csak egy példa, de lehetne sorolni. minőségileg nincs lényeges különbség, de valamit végigvinni az elejétől a végéig, abban jobb a fidesz, elég csak ferenc naponta változó és végre nem hajtott világmeváltásait végigvenni.

"akkor ne sértődj meg, ha lefideszeseznek"

akkor sértődök meg, ha teljesen indokolatlanul oda van baszva egy beszélgetés közepébe, mintegy nácikártyaként. egyébként sem gondolom magam fideszesnek mondjuk a bajerzsolti értelemben, de ezek már nüanszok, ugye.

jotekony koc 2016.12.08. 16:29:44

@TG69: Hát ez fantasztikus. Köszönöm.

TG69 2016.12.08. 17:15:19

@jotekony koc: Látható, hogy ez az út nem a mi pályánk. Ez a távolkeletiekre van szabva és még így is pl a japán gyerekek 50% szorong az iskolai terheléstől (ez pl finnországban 7%).

Egyébként egy ország mentális állapotát ez jól mutatja, hiszen ehhez jól kell ismerni önmagunk erényeit és hibáinkat. Érdekes, hogy a lengyelek egyre jobbak a PISA teszteken és közben 68%-uk vissza akarja állítani a 99 előtti rendszert :
168ora.hu/lengyel-tanarok-tuntettek-tervezett-oktatasi-reform-ellen/

ámbátor 2016.12.08. 17:44:02

@sárospataki lány: Akkor vegyük még ide a vasárnapi boltbezárást is, ahol a fidesz megvalósítási eredményessége remekül szemléltethetö. Nem elég, hogy a végtelenségig szopatták magukat vele, elmentek a végsö határig, választási törvény megsértéséig, aztán az utolsó pillanatban kifaroltak belöle de néha még most is visszatérnek rá.
Vagy vegyük a KLIK-et, amiröl mindenki megmondta, hogy marhaság, azért végigcsinálták, mindenkit megszopattak vele, tanárt, diákot, magukat, önkormányzatot. Mire épp majd kész volt, kitalálták, hogy akkor mégse, hanem mégis inkább. Most lesz 59 Klik, ez is marhaság, ezt is nagy megvalósítási eredményességel meg fogják csinálni.
Szóval meg a megvalósítási eredményességet itt fordíthatjuk nyugodtan elvetemült, konok gátlástalanságnak. Hiába derül ki egy-egy agymenésükröl, hogy 100% baromság, a fönök mondta, akkor végig kell csinálni, ha az ország beledöglik is.

jotekony koc 2016.12.08. 17:54:28

@TG69: Dehogynem. Az egyetemi előkészítőket itthon is csináltuk. Nagyon kell. A sportágakat, szakköröket is. Az anyaképző baromi jó lenne. Az anyákon tényleg áll, vagy bukik a gyerek.
A körzetesítést is csináltuk már. A kitartást én is nagyon sokra tartom. A tévés képzések nálunk is nagyon népszerűek voltak, amíg voltak. A fizetős korrepetálást is mindenki csinálta, aki tudta. Az alá-fölé rendelés a sportban tanulva - hát ez nem megy olyan jól.
Igazából a tudásközpontú előrehaladás az, amit nem tudnak itthon elfogadni.
Aki nem halad, az keresi a kiskapukat. A tehetséget meg a családi helyzetet fontosabbnak tartják a jól sikerült vizsgánál.

jotekony koc 2016.12.08. 17:57:41

@TG69: De mondjuk a legjobban az tetszett, hogy a munkahelyek vizsgáztatják a tanulókat és a legjobbakat felveszik a legjobb helyekre, de akkor még három évig képzik saját költségen, de akkor már élethosszig biztos is lehet a tanuló, hogy lesz munkája és szinvonalasan fog keresni.

esernyősEvezős 2016.12.08. 20:20:07

@ámbátor:
Tegnap fogadtunk a csoportban (facebook), hogy mikor és kitől kapjuk meg direktben.
Én nyertem.

esernyősEvezős 2016.12.08. 20:23:19

@kisa:
OFF
Nem akarom szétoffolni a témát, de ...az lesz, hidd el. Az alapok, ha jók - és elmondásod alapján azok - akkor előbb-utóbb beérik. :-)
Sokat tudnék erről a témáról mondani, de nyilván nem itt és most.
Ha gondolod, hogy érdemes: citromsorbet@gmail.com
ON

fuxosbömis (ex kacagányos) · http://fuxos.blog.hu 2016.12.08. 20:26:24

@kisa: Nekem mindkét gyereknél bejött. A lány könnyebb ügy volt, a fiam kemény diónak bizonyult. Igazából a 8 osztályban kerültem vele egyenesbe. A lány már az első elemitől a legjobbak közé került, a fiam meg tavaly. Pont amikor kellett. A fiad meg valószínüleg későn érő típus. :)

esernyősEvezős 2016.12.08. 20:27:54

"a természettudományos mérésnél olyan feladatot kellett megoldani, amit a magyar gyermekek nem tanulnak az iskolában, nincs benne a tananyagban, hogy egy bizonyos eszköztárral hogyan modellezzenek egy ilyen feladatot."
Palkovics, hízás- és érthetetlenbeszédügyi államtitkár

m.eduline.hu/kozoktatas/2016/12/6/Palkovics_Olyat_kerdeztek_a_diakoktol_a_PIS_Z2KZUU

RontoPal 2016.12.08. 20:34:58

@esernyősEvezős: e zaz egész annyira cuki, lebőg az oktatáspolitika, és lézer bunkó gyorsan kiosztja a nemzet napszámosait, hiszen mennyijük van nekik? Na ugye, annyit is érnek - fideszül szólva...

esernyősEvezős 2016.12.08. 20:55:16

@RontoPal:
Iván, Szerjózsa és Misa megerőszakolják Lénát - majd kizárják a KOMSZOMOL-ból, mivel kurva.
Ez történik éppen.

ijontichy 2016.12.08. 21:16:27

@esernyősEvezős: Az mind semmi! Egy szépreményű (hímnemű) nerifjonc, sliccen keresztül, a farkával képes elcsórni a közös asztalról a köteg bankót ;-)

Azért azt be kell lássuk, hogy a kispalkó úgy, de úgy mázsál... izé... olyan, de olyan féket tervez, hogy attól még JT is ellágyul. :-D A Pártnak szüksége van az ilyen elvtársakra, elvtársak!

TG69 2016.12.08. 21:33:00

@jotekony koc: Ezekben mi mindig bukók leszünk, nem lehetséges annyit oktatásra fordítani időben, amennyit egy távol keleti gyerek simán megcsinál, más a közösségi tudata, másként viszonyul a hierarchikus viszonyokhoz stbstb nemcsak a tudásvágya nagyobb. A mi gyerekeink egy ilyen típusú versenybe lényegében mind belerokkanna, de már ott megbukna a dolog, hogy nálunk a középosztály nem 80% felett van, tehát nincs aki finanszírozná a felvételiiztető ipart. Van ennél jobb modell, ami inkább ránk van szabva.

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2016.12.08. 22:10:49

@TG69: Magyarországon feltűnően kevés egy évben a tanórák száma. Rövid ideig tart a tanév, és akkor jól megterhelik a gyerekeket. Persze vannak sikeres országok, ahol kevesebb a tanóra...

jotekony koc 2016.12.09. 05:45:05

@TG69:
Nem tudom, mostanában mi folyik, de például úgy tizenakárhány éve még felírta a tanár, hogy melyik kötelező olvasmányokat kell elolvasni. Sorban előkerestük őket, ami nem volt, utánajártunk. Mikor együtt volt, nézegettük, hogy ott a kupac. A gyerek kicsit belenézett, de nem nagyon izgatta magát. Letelt a szünidő, mondom, most aztán majd elolvassa, mert szorul a hurok. De semmi. Néha ilyenkor kapott valami egyest, de legtöbbször azt sem. Nem elemeztek olvasmányt, nem értékeltek, nem beszélték át. Nem írtak belőle dogát. Elfelejtették.
Aztán olvasó ember lett a gyerekből, de ez csak a scifinek meg a Trónok harcának köszönhető.

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2016.12.09. 10:28:37

a brit magániskolák bejelentették, hogy hajlandóak 10000 gyereknek ingyenes oktatást biztosítani, feltéve, ha a kormányzat nem veszi el tőlük a támogatást.

esernyősEvezős 2016.12.09. 10:29:13

"A szakértő azt mondja, a tanároknak is változniuk kellene, tudomásul kell venniük, hogy már régen nem ők az egyetlen és kizárólagos tudásközvetítők, pláne, ha még ezen a téren sem a leghatékonyabbak. Sokkal inkább a gyerekeket partnernek tekintő, az egyéni fejlődési lehetőségeikhez igazodva haladó tanulástámogatóként kellene megjelenniük."

hvg.hu/itthon/20161208_pisa_teszt_tanarok_elemzo

TG69 2016.12.09. 10:43:39

@jotunder: Nemcsak ez a baj, de ez már a következő posztodhoz is csatlakozik :

mnytud.arts.klte.hu/tananyag/eszabo-hiba.htm

jotekony koc 2016.12.09. 14:06:15

@TG69: Ennek az értékelésnek szinte minden javaslatát rossznak gondolom.
...hogy alsó tagozatban meséket olvassanak tanítás helyett...?
Azt gondolom, soha nem látott még alsótagozatost. A legélénkebb eszű korosztály.

TG69 2016.12.09. 14:58:32

@jotekony koc: Márpedig még nekem is meséltek elsőben :).

jotekony koc 2016.12.09. 15:26:25

@TG69: Hogy addig se hemzsegjetek. Kicsit leszedáltak.

chilis csokoládé 2016.12.09. 15:40:40

@kuksi:

Ez a magyar kompetenciamérés feladatsora, nem a PISA felmérésé.

seol 2016.12.09. 15:54:51

@sárospataki lány:

Ezzel az erővel már igazán hozhattál volna arra is példát, amit eredetileg állítottál. :-D
(Jó, nem lehet, de árulkodó, hogy egyből csúsztatni és mellébeszélni próbálsz.)

chilis csokoládé 2016.12.09. 16:02:36

@Érvsebész:

A pedagógusok többsége nő. Elképzeltem, amint "farkukat felcsapva rohannak".

kuksi 2016.12.09. 20:42:39

@chilis csokoládé:
Igen, valóban. És?
Példaként linkeltem, mert jellegében hasonló. Tehát az a borzongás veszít a tartalmából, hogy soha, de még véletlenül sem találkozhatnának 15 éves diákok hasonló feladattal, csak a PISA során.

Kuviklacz · szemelyesadatok.blog.hu 2016.12.09. 21:49:24

@Muad\\\'Dib: Azt, hogy a heterogén iskolában nem fejlődnek kielégítő módon a jó tanulók.

Tehéntőgy 2016.12.09. 23:49:57

@jotekony koc: Baromi fontos, hogy a fogékony korban lévő alsós találkozzon a mesével és a meseolvasással, pont az élénk esze miatt. Valójában épphogy ez az az időszak, amikor az olvasóvá nevelés alapjait le lehet rakni közösen végigolvasott/értelmezett gyerekirodalommal. Ha egy gyerek ezt nem kapja meg, akkor aztán hiába vágják kupán a Légy jó mindhaláliggal meg a Kőszívűvel felsőben.

jotekony koc 2016.12.10. 06:17:53

@Tehéntőgy: Szerintem őrültség 8-9 éves korig tanulás nélkül, és mesehallgatással tölteni az iskolaéveket, mint a busmanok,
mert az alsótagozat a kíváncsiság és felfedezés időszaka, amikor a legaktívabb jelenlét mellett lehetne rányitni a srácokat a világra, és a korra, amiben élnek.
Hogy később ne féljenek tőle, hanem élvezzék.
De E.Szabó többi javaslata is ilyen, szóval inkább valami esszéről van szó, mint szakértésről.

jotekony koc 2016.12.10. 07:14:41

@Tehéntőgy: Amit írsz, az irodalmat olvasóvá nevelés, szerintem nem lehet cél.
Az irodalom egy szórakozás.
A cél, hogy olyan emberek legyenek, akik jól érzik magukat a XXI. században, mint kacsa a vízben.
Az olvasás csak egy készség, amit ehhez nyilván meg kell szerezni. Mint az autóvezetéshez a vezetési gyakorlat mindenfelé furikázással. Mindenféle érdekes írás elolvasásával. A gyerekkönyvek az útleírásoktók, bolygóktól a macskákig és motorszerelésig bármiről szolgálnak fogyasztható olvasnivalóval.
A művészetek eredetileg nem szenvedésnek lettek kitalálva, hanem élvezetnek.
Ha 5 éves koráig kapott mesét, akkor 6 évesen már érdekesebb dolgok felé veszi az irányt és rákeres az ismeretlenre meg az ismerősre is,
és az emberi lét vágyai és küzdelmei a hormontúltengés idején kezdik foglalkoztatni legközelebb. Ha egyáltalán foglalkoztatják valaha. Mert ahhoz azért elég pihent agy kell, hogy valaki a hazán meg a vérvonalon merengjen évszámra.

TG69 2016.12.10. 11:57:47

@jotekony koc: Amirol beszel annak az a lenyege, hogy vegyuk figyelembe a fejlodeslelektant, de te ezt most teljesen kisarkitod. En azt latom, hogy a real targyaknal a hasznalhato megertesig elenyeszoen kevesek jutnak el es ennek egyik, ha nem legfontosabb oka az, hogy olyan fogalmakkal es osszefuggesekkel operalnak, amire az atlag nem ert meg. Az is elkepeszto baromsag, es sehol masutt nem csinaljak, hogy szaraz irodalomtortenetet tanitanak es nem az olvasas szeretetere, ertelmezesere nevelnek. Nem tudom milyen vilagban elsz, de egy kicsit kizokkenhetnel belole :-). Japanban elhanyagolhato a tortenelem oktatas, nalunk olyan enciklopedikus tudast kovetelnek, mintha mindenki tortenesz akarna lenni. Ma lrnyegeben vegig frontslosam oktatnak, mikozben atfedik vele a 7-tol 18-igvtarto elet szakaszt, 45perc egyenorakkal, ki az aki valoban elhiszi, hogy ez minden eletszakaszban optimalis?
Stbstb.

Érvsebész 2016.12.10. 12:25:03

@chilis csokoládé: :)
[Kétségkívül nem járok a szomszédba képzavarokért, ámde:]

1) Ha a pedagógusilletmény a leszakadt vidékeken úgy megemelkedik, ahogy az kívánatos, akkor a pedagógusok többsége férfi lesz

2) Akik nem kevésbé lesznek bizarr látvány, amit farkukat felcsapva rohannak tanítani (amit egyébként most, hogy felhívtad erre a figyelmem, nőként is nagy érdeklődéssel várok)

jotekony koc 2016.12.10. 13:31:20

@TG69: Szerintem nem olyan fontos a fejlődéslélektan - főleg nem filozofálgatni róla.
Bármilyen életszakaszban, akár kétéves, akár 80 éves korban lehet frontálisan oktatni, csak az a lényeg, hogy azt mindig a tanulás elején alkalmazzák, amikor megismerkednek egyes új tananyagok alapjaival. A megismerkedés után, a gyakorlás és alkalmazás során pedig hagyják el, hogy teret engedjenek az egyéni próbálkozásoknak, aktivitásnak és kreativitásnak. Hogy megtalálják az iskolán kívüli előfordulásokat.
Például megtanulnak frontálisan egy A betűt, de az A betű nem az iskolai jegyekért kell. Nem azért, hogy hazavigye az A betűre kapott ötösét, hanem meg kell találni a rendszámokban, az utcai feliratokban, a boltban az almán, és így jön rá a tanuló, hogy miért is fontos neki ez az új tudása. És akkor boldogan figyel a B betűnél is.
Ez persze csak egy kis példa volt.

TG69 2016.12.10. 14:03:12

@jotekony koc: A nevelestudomany egy interdiszciplinaris dolog, ennek egyk legfontosabb terulete annak felmerese, hogy egy adott koru gyerelnek mikor, mit es hogyan celszeru megtanitani. Az fejlodeslelektani eredmenyek felvillantasa vs valosag ismertetese az nem filozofalgatas, hanem rendszerkritika. Azt gondolom nem is jogtalan.

jotekony koc 2016.12.10. 15:10:47

@TG69: Nem láttam a felmérését és a kutatását, sem az eredményeit.
Ha nincs neki, akkor ezen a területen csak laikus. Még Lupus piarista is többet ért hozzá, mint kecskeméti matektenár.

RontoPal 2016.12.10. 15:26:14

Ez a pisalás nem mai hülyeség. Kicsit korábban kellett volna amagor oktatáspolitikának rámutatnia arra, hogy nem jó műszer arra - itt mindenki megfogalmazhatja a neki megfelelőt.

Nekem nagyon vicces, hogy a mérést baszogatják.:-)

jotekony koc 2016.12.10. 19:24:06

@TG69: Nem tudom. Majd eldöntik egymásközt.

kuksi 2016.12.10. 20:38:46

@jotekony koc:

Na, ne! Most akkor a mese a rossz? Szókincs, narráció tanulása, fantázia stb.
Nem az olvasás megtanulása a lényeg (ez még több/ kevesebb sikerrel elsajátíttható), hanem az értő olvasás.
Azon el lehet gondolkodni, hogy "mint a busmanok". Találkoztam már olyan emberrel, aki olyan világban nőtt fel, ahol a verbalitás szerepe volt fontos /ugyan nem busman volt/. Semmit nem jegyzett fel, a memóriája - talán épp ezért -, gyémánt volt.

kuksi 2016.12.10. 20:59:58

@kuksi:
-t

@Érvsebész:

Fejvesztve értelmében használatos, habár Darwin a támadó kutyát írta le így.
És nem, én sem látom reálisnak, hogy a tanítók rohanni fognak.

incze 2016.12.10. 23:07:00

sok millió forint

a padlóra nem csorog a víz, mert úgy igyekeztek elvezetni, hogy ne legyen zavaró

sok millió forint lett volna, ehelyett a vendégfogadó helyiségeket belülről próbáltuk meg mennyezetre szerelt megoldással vízhatlanná tenni

---
egy interjúból, melyben arról van szó, miért nem lehet a nyáron szétázott planetáriumot rendesen helyreállítani - inforadio.hu/belfold/2016/12/09/kinyitott_a_nyaron_beazott_planetarium/

---
jujjjjujjjujjjujjj, de nagyon demagóg lenne fölemlíteni, hogy csak az elmúlt *héten* hány plusz milliárd jutott a "tervekben" (idézőjel, vegyük észre, idézőjel!) vizes vébé 17 milliárdos, eddig valójában 100 milliárdos "büdzséjébe" (idézőjel!), csak "elengedhetetlen" (idézőjel!) "kommunikációs" kiadásokra 150 millió (értsd 6x 24.8 millió, ugyi, igenyöst a zsebbe).

150 millió az sok millió?

2016.12.11. 09:46:15

@közösperonos átszállás: A megoldás rossz volt, a probléma valós. Ma is az és nem megoldott. A pénzkivonás sztem nem a központi költségvetés szintjén jelentkezett, hanem az államosításal elestek a gazdagabb önkormémnyzatok pluszpénzeitől. Ami nem önmagában baj, hanem a központi pluszforrás ráfordításának hiányában. Magyarán egy olyna versenynek kellene lennie az oktatásfinanszírozásban, hogy a leggazdagabb budai kerületek által biztos1tott pénzügyi témogatást mindnig haladja meg a legszeglnyebb borsodi falvak állami iskoláinak nyújtott központi állami támogatás. Ha ez megvalósul, értelmezhető az államosítás. ha nem, csak politikai szerencsétlenkedés vagy rossz stratégia.

jotekony koc 2016.12.12. 14:11:33

Talán nem sértek meg senkit, ha azt mondom, kis öröm látszik ezeknek a szülőknek a hozzáállásán...
A szegényebbek és vidékiek lemaradnak, de talán így könnyebb lesz kitűnni némi ráfordítással...

hvg.hu/itthon/20161208_pisa_teszt_oecd_magyar_oktatas_iskola_szulok

közösperonos átszállás 2016.12.12. 14:20:21

@fortin2: " A megoldás rossz volt, a probléma valós. Ma is az és nem megoldott."

Ezzel egyetértünk, de te egy harmadikat állítottál: hogy a megoldási kísérletek célja mi volt. Szerintem véletlenül sem volt az.

"A pénzkivonás sztem nem a központi költségvetés szintjén jelentkezett, hanem az államosításal elestek a gazdagabb önkormémnyzatok pluszpénzeitől."

Az iskolák államosításának indokával vontak el emlékeim szerint önkormányzati adóbevételeket is, illetve hát itt van ez a cukiság: hvg.hu/itthon/20160601_iskola_allamositas_onkormanyzatok_szolidaritasi_hozzajarulas Tehát fizetni kell azért, hogy nem helyi az iskola.

(Amúgy sárospataki lány kedvéért, az is megvan mindenkinek, ugye, hogy a gyakorlóiskolákról egyszerűen elfelejtkeztek?)

közösperonos átszállás 2016.12.12. 14:25:39

@sárospataki lány: "továbbá tök más úgy integrálósdit játszani, hogy mondjuk svájcban kell integrálni az albán gyerekeket, ahol egyértelmű mindenki számára, mi az integrálás célja, stb., mint egy borsodi faluban, ahol az integráló közösség csak egy kicsit van előrébb, mint az integrálandó, és fel sem merül sem csábító célként, sem reális lehetőségként a hozzájuk való hasonulás. "

A borsodi falu valószínűleg reménytelen, ez van, ezt megszívtuk. Ámde ahol 5-10% a cigányok aránya, ott ezek az ellenérvek nem annyira merülnek fel, és mégis, tojjuk le az egészet kormányzati és társadalmi szinten egyaránt, meg legyintgetünk, hogy hát a svájciaknak meg a németeknek de kurva könnyű is.

velőtanya 2016.12.12. 14:34:12

@Érvsebész: Sok mindent elmond az országról, hogy ennek a nOl.hu nevű oldalnak - felteszem, hogy van valami közük a kinyírt Népszabadségoz - a tetején is ott virít a Fidesz reklámja "A 98 százalék kormánya" szöveggel...
(először azt hittem, hogy talán valami poán van mögötte, de nem - valódi)

seol 2016.12.12. 14:45:00

@velőtanya:

Kétfarkúék oldala, úgy rémlik. És van ott mindenféle Fidesz-reklám, az eddigi legjobb a "GYURCSÁNY". :)

ámbátor 2016.12.12. 14:45:57

@velőtanya: Nem a népszabóhoz van köze, hanem a kétfarkúhoz.
hirek24.hu/hirek/mno/osszes?req=929892
A reklám - tekintve a kormányzat reklámozási technikáját - a vicc része. Az, hogy linkelik belöle a fidesz.hu-t vagy ov facebook oldalát, csak a te elbizonytalanításodra van.

közösperonos átszállás 2016.12.12. 15:27:50

@sárospataki lány: "vegyünk két súlyosan elbaszott döntést"

Itt eléggé torzít azért a példaválasztásod. Az MSZP-SZDSZ hajlamos volt tötymörögni, hogy tényleg ezt kell-e meg hát egyáltalán hogyan, esetleg mégis inkább vonjuk vissza. A Fidesz ezzel szemben erőből keresztülveri, gyorsan (a netadó hat és fél éves kormányzásuk egyik a kivétele ez alól). Ezzel az a gond, hogy annyira gyorsan hozzák be, hogy habár a dolog céljával esetleg egyet lehet érteni, az egész hajlamos egy kaotikus faszság alakját ölteni.

Namost az elején minden tervezet valószínűleg ilyen, mind, mindenhol. Csak azt nem vezetik be holnaputántól ilyen formában. A buktatók nagy részét amúgy el lehetne kerülni, ha megkérdeznének ötven érintettet, hogy szerintük mégis mire kéne figyelni, de a Fidesznél ilyen nincs. Nincs use case, így lesz, sőt már van, kész.

Aztán menet közben (mikor a határidő után három hónappal végre feláll a számítógépes rendszer, és már nagyjából sejti mindenki, hogy mi a rák van, mert se az apparátusnak, se a népnek nincs hagyva felkészülési idő, ugye), akkor kiderül, hogy egy csomó esetben a kitalált nagy ötlet bizony faszság, tényleg. Nem gond, korrigálunk, kinek jutott volna eszébe mindez, ugye (ld. fönt, bárkinek, aki a felkiáltójel mellett a kérdőjelet is ismeri). Jön a rögtönzés, hogy akkor ezt most így védjük ki, holnaptól, mert hát helyzet van. Aztán a rögtönzést is ki kell védeni, stb., így telik el fél-egy év, mire az egész rendeződik valahogy. Mondom, KLIK, EKÁER, útdíj, 5%-os ÁFA, CSOK, nemzeti dohányboltok (üdítő, fagyi), vasárnapi zárva tartás (ripsz-ropsz bevezetés, benzinkutak, kiszállítás, ripsz-ropsz kivezetés), you name it.

Namost ezt úgy jellemezni, hogy a végeredmény kurvára hasonlít a tervekhez, hááát.

seol 2016.12.12. 15:37:36

@közösperonos átszállás:

Ahogy elnézem, szerinte a "profi kríziskezelés"* a "magas megvalósítási eredményesség" része.

:-D

* :-D

ámbátor 2016.12.12. 15:54:33

@közösperonos átszállás: Ezt az attitüdöt emelte piedesztálra, öntötte bronzba és aranyozta vastagon maga a nagyfönök, amikor az údíjak bevezetése körüli eseményeket kommentálta:
"Amit most hallunk, az a próbaüzem gépházzaja"
Voltaképp az egész kormányzásuk ebböl áll. Nulla tervezés, essünk neki, osztán majd kríziskezeljük. Mindez nem véletlen, hanem koncepció: "Nem a szakpolitikai vitákkal kell javítani a gazdaságon. ... Nem elméletek kellenek, hanem harminc markos legény a gazdaság talpraállítására."

seol 2016.12.12. 16:10:12

@ámbátor:

Az agr.kism. "Kuss, így akartam leszállni"-ja pedig a megvalósítási eredményességek cimboraszója (sicc). :)

netukki 2016.12.12. 20:23:07

Nem lesz itt gond, jön a robotpedagógus, az elavult, a kormány nagyívű elképzeléseit tartalommal megtölteni képtelen humanoidok meg ki lesznek rúgva:

"The main goal of our work was to design a system that can detect the emotional state of primary school children interacting with educational software and make pedagogic interventions with a robot tutor that can ultimately improve the learning experience," says Luis Imbernòn Cuadrado. scienmag.com/robotic-tutors-for-primary-school-children/

A robotgyerekekre még várni kell egy kicsit.

netukki 2016.12.13. 00:45:33

@ámbátor: a nerverzió még ennél is ilyenebb lesz :)

ámbátor 2016.12.13. 08:38:34

@netukki: Helyes válasz. Nyalhat.

velőtanya 2016.12.13. 10:23:56

Nincs itt semmi látnivaló, egyrészt Magyar Bálint a felelős, másrészt miért nem bibliai idézeteket kérdeztek:
www.atv.hu/belfold/20161212-hoffmann-a-pisa-rol-a-bibliai-muzeumi-versenyeket-mi-nyernenk

Mint a Tom Sawyerben vagy az Abigélben (mellesleg egyáltalán nem vagyok biztos benne, hogy olyan kurvajól végeznénk akár egy ilyen versenyben is), ha akkor jó volt, jó lesz most is. Vagy ahogy TótaW írta: "Bezzeg a mozgássérülteknek van külön olimpia, nekünk, hülye országoknak miért nincs külön kompetenciamérés?"

Egyébként hogy mennyire sötét ez a nő mindenhez - még a saját beteg rendszerükön belül is - még egy idézet: "A legjobbak most is jól teljesítettek, tehát nem a gimnazistákkal van a probléma. Hanem inkább a szakiskolába járókkal"
Nyilván ezért próbálnak minél több gyereket átterelni a szakiskolákba a fékmérnökkel együtt, hogy üzembiztosan hülyék maradjanak. Misére járni, fideszre szavazni, meg napszámosként dolgozni a helyi döbrögi földjén, ez az ideális magyar ember akciórádiusza a 21. században.

jotekony koc 2016.12.13. 11:08:04

@velőtanya: ...Ezt a csajt már megint odadobták koncnak.

Hat év totális hatalom után sem vállalnak felelősséget semmiért.

Érvsebész 2016.12.13. 11:13:14

@velőtanya: És mindnyájan haza menének. (János 7:53)

klorofilll 2016.12.13. 12:05:54

@velőtanya:

Csuhaj Ildikó azért egy gyengécske "2010 óta önök kormányoznak" helyett Hoffmann R. orra alá dörgölhette volna azt a néhány sort, amit pl. Dobrev Klára idézett a FB-ján a 2009-es mérésről: "...a PISA-mérések történetében először számolhatunk be jelentős fejlődésről. Néhány évvel ezelőtt egy másik nemzetközi mérés már jelezte a fiatalabb korosztály olvasás­szövegértésének javulását. Most, hogy az a generáció elérte a PISA-kort, immár a más elveken nyugvó PISA szövegértés­vizsgálat is megerősíti, hogy valóban jelentős pozitív változásról van szó."

www.facebook.com/klara.dobrev/posts/1231239443630109
www.oktatas.hu/pub_bin/dload/kozoktatas/nemzetkozi_meresek/pisa/pisa_2009_osszfogl_jel_110111.pdf

esernyősEvezős 2016.12.13. 16:54:12

Ajánlom olvasásra, jobban érthető a PISA-teszt eredménye ...

kotoszo.blog.hu/2016/12/13/falun_hittant_tanitani

jotekony koc 2016.12.13. 17:28:00

@esernyősEvezős: Végre egy igazi ember a sok műmájer között.
Na, pont így néz ki, ha az ember elhagyja az M0-ás körgyűrűt és megdöbben a Vidéken.
Teljesen át tudom érezni.
Nem voltak fölkészülve... A bídermájer meg ónémet garnitúráik között nem voltak fölkészülve a vidékre.

sárospataki 2016.12.14. 10:00:48

Végezetem egy kis adatbuzulást a PISA-oldalon:

The school adheres to a particular [religious philosophy]. [PA002604], year and jurisdiction: 2015 and 2012
2015:
- nincs adat
2012:
- Not important:498 (3.3)
- Somewhat important:492 (4.5)
- Important:490 (8.8)
- Very important: 526 (17.0)

The school has a particular approach to [pedagogy/didactics, e.g. example]. [PA002605], year and jurisdiction: 2015 and 2012
2015:
- nincs adat
2012
- not important:507 (3.0)
- somewhat important:485 (4.1)
- important:472 (5.7)
- very important:463 (14.0)

How many cars [ST005814], year and jurisdiction: 2015 and 2012
2015
- none:428 (4.6)
- one:482 (3.1)
- two:500 (3.6)
- more:488 (5.1)
2012
- none:460 (4.7)
- one:503 (3.1)
- two:519 (3.7)
- more:505 (7.0)

Classic literature [ST013507], year and jurisdiction: 2015 and 2012
2015
- yes:508 (2.6)
- no:426 (2.7)
2012
- yes:526 (3.1)
- no:446 (3.5)

School location [SC002301], year and jurisdiction: 2015 and 2012
2015
- village:352 (7.7)
- small town:447 (12.2)
- town:477 (7.7)
- city:483 (7.8)
- large city: 513 (6.0)
2012
- village:416 (16.8)
- small town:456 (11.9)
- town:503 (6.8)
- city:506 (11.6)
- large city:512 (10.7)

What is your annual household income? [PA001501], year and jurisdiction: 2015 and 2012
2015:
- nincs adat
2012:
- Less than [$A]: 446¹ (4.5)
- [$A] or more but less than [$B]:479¹ (3.5)
- [$B] or more but less than [$C]:508¹ (4.3)
- [$C] or more but less than [$D]:527¹ (5.0)
- [$D] or more but less than [$E]:529¹ (7.0)
- [$E] or more:558¹ (6.5)
¹ The item response rate is below 85 percent. Missing data have not been explicitly accounted for.

Az első kettő a legérdekesebb, ezek szerint az egyházi iskolák jobban teljesítenek, az alternatív iskolák meg rosszabbul? És akkor a Waldorf az melyik? A többi triviális trendeket mutat, talán a mérték meglepő. És hogy hoffmannrózsázzak is egy kicsit, lám-lám, aki klasszikus műveket olvas, magasan teljesít a PISA-n is (trollok, ide! :-) ).

ámbátor 2016.12.14. 10:07:39

@sárospataki lány: Sajnos nem írtad oda, hogy a számok mit jelntenek és mi a mértékegységük, így nem sok minden érthetö belöle.

sárospataki 2016.12.14. 10:34:35

@ámbátor: jabocs, az első a kategóri-átlag, a második a zárójeljben meg a szórás (Average, Standard Error).

sárospataki 2016.12.14. 10:51:32

@sárospataki lány: a meglepő adatok: a felső anyagi ötödben (hatodban) levők teljesítménye valahol Hong Kong-környékén van (gyk világelső szintű). Az egyházi iskoláké Svájc és Németország környékén, ugyanez igaz a budapesti átlagra is (large city).

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2016.12.14. 14:12:07

@sárospataki lány: Ezt megírtam posztban. Rengeteget szívtam az OECD adatbázisban a táblázatok beillesztésével, át kellett szerkesztenem, de most már olvasható. Köszönöm a tippet!!

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2016.12.14. 14:19:30

@ámbátor: van az új posztomban egy link. a data explorerre kell kattintani.

seol 2016.12.14. 15:55:43

@sárospataki lány:

A legizgalmasabb az, hogy ha kettőnél több autó van a családban, attól butul a gyerek. :-)

2012-ben az egyházi iskolák Magyarországon "elitebb", az átlagét jóval meghaladó finanszírozású intézmények voltak többségükben, szóval igazán nem meglepő, ha jobban szerepeltek.

Hoffmanrózsázás: a kérdőívben az szerepelt, ha jól láttam, hogy "van-e otthon klasszikus irodalom", nem az, hogy "olvasol-e olyat", erre nem kapsz most max.pontszámot, jó? ;-)

seol 2016.12.14. 16:01:51

@sárospataki lány:

A "Hongkong környékén" az a "hongkongi átlag környékén" vagy a "hongkongi felsőhatod környékén?

(Kicsit kár azért, nem, hogy nem volt pl. "f-fel kezdődő és azekasra végződő nevű iskolák" opció? Az milyen jó eredmény lehetett volna!)

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2016.12.14. 16:08:30

@seol: a japánokkal lehet összehasonlítani. a felső tíz százalékhoz tartozó magyarok a felső negyedben lennének japánban.

seol 2016.12.14. 17:57:24

@jotunder:

Tényleg csak kukacoskodásként: ő az anyagi értelemben vett "felsőtíz"-ről írt, te a teljesítmény alapján létrejövő felosztásról.

Egyébként a magyar-japán összehasonlításban az alsó értékek különbsége (is) különösen elszomorító. (2009-ben sokkal kisebb volt a különbség.)

sárospataki 2016.12.15. 08:35:04

@seol: bár az egyházi iskolák lehet, hogy jobban el vannak eresztve, nem biztos, hogy a legválogatottabb gyerekanyaggal fogalalkoznak (nem csak a piaristák, bencések és a lauder van ebben a kategóriában), szóval ez az adat, több, mint érdekes azért. a sok autó valószínűleg a kivagyi újgazdagok jellemzője, akik keveset költenek kultúrára és/vagy erőn felül motorizálják magukat.

magyarországon ha van klasszikus irodalom, akkor azt olvassák is, megmondta a rózsa, a lepontozást nem fogadom el!

sárospataki 2016.12.15. 08:37:21

@seol: megnézve ezt a tesztet, a fazekasban valszeg tényleg fullosra töltötték volna, de ez meg a pár csúcsragadozó gimi sem lenne képes annyira felhúzni az átlagot, hogy ennyire jöjjön ki, szerintem.

jotekony koc 2016.12.15. 10:04:52

@sárospataki lány: Az elitsulik pont úgy megszenvedték a szotyolamajszoló sajátlábasokat, mint a többi. Itt a fasori gimi ...
kotoszo.blog.hu/2016/02/13/egyhazi_iskolak_es_a_pedagogustiltakozasok