Híres utolsó szavak

Ez nektek vicces?

nem felejtünk.jpg

 

 


 

Jobban teljesít...


Orbán Pinocchio thumb.jpg

FRISSÍTVE!

Itt az újabb történelmi csúcs

A központi költségvetés bruttó adóssága: 2010. május: 19.933,4 Mrd Ft; 2011. május: 21.116,5 Mrd Ft; 2012. május: 21.180,9 Mrd Ft; 2013. május: 21.765,4 Mrd Ft; 2014. október 24.736 Mrd Ft;2015. június 6. 24 847 Mrd F

 

Szűjjé má'!
tumblr_nzd85jlxqr1qd6fjmo1_1280.jpg

 



 

Te már bekövetted?

 

Vincent tumblr Falus.JPG

 


 

Vincenzúra

Troll Vincent.jpg

Figyelem! A Vincent szerzői — főszabályként — maguk moderálják a posztjaikra érkező hozzászólásokat. Panaszaitokkal vagy a mellékhatásokkal a poszt írójához forduljatok!

Köszönettel: Vincent Anomália

Címkék

abszurd (39) áder (5) adózás (11) alkotmány (45) alkotmánybíróság (10) államosítás (7) arcképcsarnok (14) ascher café (24) a létezés magyar minősége (6) bajnai (16) bank (7) bayer (23) bayerzsolt (14) békemenet (7) bkv (7) bloglossza (14) borzalmasvers (156) cigány (7) civilek (5) civil társadalom (8) demokrácia (24) deutsch tamás (6) devizahitelek (9) dogfüggő (10) egyház (10) ellenzék (7) erkölcs (17) érték (19) Érvsebész (11) eu (13) eu elnökség (8) felsőoktatás (15) fidesz (76) fideszdemokrácia (7) film (12) filozófia (13) foci (12) focijós (19) focikvíz (54) focitörténelem (94) fritztamás (6) gasztrowhat (9) gavallérjános (10) gazdaság (8) gengszterkrónikák (14) gyurcsány (27) hangfal (98) heti válasz (19) hétköznapi történetek (32) hétvége (44) hoax (5) hülyék nyelve (16) hülyeország (165) idézet (768) igazságszolgáltatás (6) imf (26) indulatposzt (11) interjú (7) járai (12) jobbik (17) jogállamiság (33) kampány (12) kampányszemle (9) katasztrófa (5) katonalászló (21) kdnp (9) kétharmad (16) költségvetés (21) könyvszemle (9) konzervatív (18) kormányváltás (22) kormányzás (42) kósa (8) kövér (11) kultúra (21) kumin (14) lánczi (5) lázár jános (12) levelező tagozat (12) lmp (8) longtail (10) magánnyugdíj (25) mandiner (15) március 15 (8) matematika (9) matolcsy (44) mdf (5) média (48) melegek (8) mesterházy (7) mnb (5) mosonyigyörgy (7) mszp (32) mta (5) napitahó (7) navracsics (14) nedudgi (15) nekrológ (11) nemigazország (5) nemzeti együttműködés (5) ner (11) nyugdíj (5) oktatás (12) önkormányzatok (6) orbán (46) orbanisztán (15) orbánizmus (101) orbánviktor (65) országgyűlés (6) pártállam (23) politika (14) polt (5) program (9) retró (22) retro (115) rettegünk vincent (14) rogán (9) sajtó (22) sajtószemle (6) schmitt (38) selmeczi (8) semjén (6) simicska (7) sólyom (7) spoof (19) stumpf (5) szász (6) századvég (7) szdsz (9) szijjártó (16) színház (35) szlovákia (5) szszp (5) tarlós (12) társadalom (50) törökgábor modul (8) történelem (5) tudjukkik (22) tudomány (17) tüntetés (17) ügyészség (9) választás (37) vb2010 (19) vendégposzt (68) videó (11) vincent (10) Vincent szülinap (6) voks10 (7) vörösiszap (16) zene (23) Címkefelhő

Mandiner: A Kora'nt csak arabul lehet olvasni

2015.10.16. 12:25 | jotunder | 41 komment

 

A Koránt elvileg arabul lehet csak olvasni. Ön tud arabul?  (Stumpf Andras, sztarujsagiro)

Es akkor ez mi? (Wikipedia, nemsztarujsagiro)

 

A bejegyzés trackback címe:

https://orulunkvincent.blog.hu/api/trackback/id/tr107973343

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2015.10.16. 12:28:50

tisztaban van azzal stumpf andras, hogy a muszlimok tobbsege nem tud arabul??

TuRuL_2k2 · http://maglyatuz.hu 2015.10.16. 14:20:54

Aki nem arabul olvassa, nem a Koránt olvassa.

'The inherent sacredness of the Quran has historically created an unusual problem for many Muslims. Since the end of the seventh century CE, when its verses were collected into a single, authoritative canon, the Quran has remained fixed in Arabic, the language in which it was originally revealed. It was believed that translating the Quran into any other language would violate the divine nature of the text. Translations were done, of course. But to this day, non-Arabic versions of the Quran are considered interpretations of the Quran. Unless the original Arabic verses are embedded on the page, it cannot technically be called a Quran.'
www.slate.com/articles/arts/books/2008/11/how_to_read_the_quran.html

TG69 2015.10.16. 14:25:54

@TuRuL_2k2: Hanem a korán értelmezését, ami természetesen nem tilos.

aronsatie 2015.10.16. 14:32:43

@TuRuL_2k2: De nem is arab, hanem syriac -> arameus -> meg azelőtt, mint mindenki.
Hogy vannak a kommentelőid? Megzsidóztattad őket ma már rendesen?

Virág et. 2015.10.16. 14:36:31

Tudtommal egy rakás muzulmán ország van, ahol nem beszélnek arabul. Pl. Irán, ahol a CIA factbook szerint 2% az arabul értők aránya. A többiek perzsa nyelven beszélnek, úgy írnak és olvasnak is. 74 milliónyian.

De mondhatnám Afganisztánt is vagy Indiát. Vagy Indonéziát, a maga 200 millió muszlimjával.

Nyilván teológiailag az egyetlen ősforrás az arabnyelvű eredeti, de ennek az interjú relációjában semmi jelentősége. Senkinek nem kell arabul megtanulni ahhoz, hogy hozzáférjen a Koránhoz.

Inkább még doxxolni kéne egy picit, az jobban megy, mint az ilyesmi.

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2015.10.16. 14:44:24

@TuRuL_2k2: ezt majd meseld el azoknak az imamoknak, akik leforditottak a Korant. mondjuk a legjelentosebb jogtudosoknak. ember, hol tud egy pakisztani arabul??
gondolod, hogy egymilliard arabul nem beszelo muszlim rosszul tudja a sajat vallasat? Stumpf arra fel mondta ezt a baromsagot, hogy nem is tudhatja egy arabul nem beszelo ember, mit allit a Koran. Stumpf uszit a muszlimok ellen, ahol tud, fact-checking nelkul publikaltok minden szart a mohamedanokrol, mert ezert kapjatok a zset.

TG69 2015.10.16. 15:04:08

@jotunder: Valóban elejtett egy nem cizellált és talán még sértő kérdést is, de az egész cikk nem mohamedán ellenes, sőt :). Ilyen záró mondatokkal ???

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2015.10.16. 15:11:39

@TG69: ez nem (Horthy mohamedan), hanem mondjuk az osszes tobbi, egyszer beleneztem miket terjeszt a facebookjan, rettenetes. a Mandiner gyakorlatilag a Pegida oldalan all, ahogy amugy a FIDESZ is. es en ezt nem vagyok hajlando tudomasul venni.

2015.10.16. 15:39:28

Mi lett ez, valami mandinerkritikai blog vagy micsoda? Más téma már nincs is, mint a mandiner, és még a Koránnal kapcsolatos teológiai vitákba is belemegyünk, csak hogy belekössünk Stumpfba. Kb. minden második poszt arról szól, hogy mi van a mandineren, de a kommentek még Göncz Árpád halála vagy Esterházy betegsége kapcsán is csak azt ragozzák, hogy ki mit kommentelt róla a mandinerre. Amikor Boros János mno-n megjelent cikkéről van poszt, valamiért még oda sem sikerül közvetlenül belinkelni az eredeti írást, csak a mandiner által közölt kivonatot.

Mandinerrel kelünk, mandinerrel fekszünk, és közben folyamatosan, nagy hangon szidjuk. Akkor le kéne jönni róla, nem? Még ha valami jelentős médiafelületről lenne szó, érteném, de a Medián felmérése szerint a mandinert a teljes népesség 1%-a nyitja meg hetente legalább egyszer, 98%-a pedig soha nem olvassa. Persze nem kell, hogy fontos dolgokról szóljon egy blog, lehet személyes sérelmekről is blogot indítani, csak az egyrészt nem szünteti meg a személyes sérelmeket, másrészt előbb-utóbb senkit nem fog érdekelni.

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2015.10.16. 15:57:00

@grundigg: a mandiner a hatalmat kepviseli, de nem abban a brutalis formaban, mint a 888.hu vagy a Magyar Idok. a valasz.hu rafinaltabb helyzetben van most, de azert eleg brutalis tudnak lenni. konkretan igaz egyebkent, hogy a mandiner a negyedik lap, amelybe belenezek reggel, de az egyik a vincent, szoval inkabb megis csak a harmadik. index, 444.hu, mandiner. altalaban ez a sorrend.

Érvsebész 2015.10.16. 15:59:23

JT, én nem tudom, mi okozza, de mintha mostanában csak a Mandinerhez képest határoznád meg magad. Tudom, hogy nem számít, de azért nem mászkálok a mandira olvasni, mert rohadtul nem érdekel. Mi a francért van minden másnap idelinkelve?

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2015.10.16. 16:20:28

@Érvsebész: en meg a mandinerrel sem hatarozom meg magam, egyaltalan nem vagyok meghatarozva. most egy kicsit gyakrabban irtam roluk, lehet, hogy meg fogok irni roluk, aztan masrol fogok irni. igy megy ez.

Érvsebész 2015.10.16. 16:51:43

@jotunder: persze, semmi baj, csak panaszkodtam kicsit :)

2015.10.16. 18:07:27

És bizony van jónéhány teológus, aki szerint a Biblia Ószövetsége csak héberül a tuti, az Újszövetséget ógörög nélkül ne is vegye kezébe senki, de inkább fejtse fel az arámi hegyi beszédet. Vagyis a mandineres bagázs sose találkozott még az Ige valóságával. És Gadamerrel sem nagyobb dicsőségére a tuskó konziságuknak.

Neofita agyalágyultak ezek, teljesen érdektelen pénztalicskák.

Secnir 2015.10.16. 19:15:22

nekúrjatok fel agyilag, most kell megtudnom, hogy a biblia nem magyarul íródott?
kardomba dőlök rögvest! ahhoz hogy megértsem a biblia tanításait meg tanulnom zsidóul!? ó neeee!

RontoPal 2015.10.16. 19:31:45

@Secnir: A hosszú szerelmek gyakran csalódással érnek véget. Jézus zsidó, az Újtestamentum (ó)görögül íródott, és mi, magyarok, össze-vissza imádkozunk egy nem autentikus szöveggyűjteményt lapozgatva.

RontoPal 2015.10.16. 19:34:28

@TG69: Így bizony! Érdekelne, hogy ennek a stumpfogó viperának feltűnt-e, hogy a jelenlegi helyzetben éppen a magafajtának az elég gáz, hogy a vitéznagybányai kormányzó úr őfőméltóságának echte katolikus unokája éppen az iszlám istent imádja. Nemsokára arabul. :-)

komment1 2015.10.16. 19:47:52

Ez a Stumpf gyerek nagyon beakadt neked. Nem mondom, hogy nem tud idegesítő lenni, de azért annyira nem érdekes, hogy állandóan vele kellene foglalkozni.

Egyébként ez a kérdése speciel nem teljesen hülyeség, még ha nem pontosan fogalmazott is. A muszlim gyerekek a madraszákban az eredeti arab nyelvű Korán szöveg recitálását tanulják, akkor is, ha egy szót sem értenek belőle. Vitákban egyébként gyakran hivatkoznak arra muszlimok, hogy aki nem az arab eredetit olvassa, az nem is tud semmit a Koránról. Ellentétben a normál keresztény hittanórákkal, a madraszában vitának, megtárgyalásnak helye nincs - erre viszont az ex-muszlimok panaszkodnak. Úgyhogy a fordításnak nem olyan szerepe van, mint a keresztény kultúrkörben a Luther, Károli, King James, stb bibliafordításoknak.

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2015.10.16. 20:09:12

@komment1: olvasd el a kontextust.

Ma, az Iszlám Állam idején elég aktuális a téma.

Igen. Pedig micsoda ostobaság ez! Ha a Koránt olvasnák, tudhatnák, hogy embert ölni bűn.

A Koránt elvileg arabul lehet csak olvasni. Ön tud arabul?

Csak kicsit. Ha lesz majd időm, rendesen megtanulom.
...................

modszeres muszlimellenes uszulas folyik Magyarorszagon. az iszlam alapjaraton semmivel sem rosszabb a zsido vagy a kereszteny vallasnal. joval tobb a fanatikus, de a nagy tobbseg nem az. lehet a problemakrol beszelni, de ami nalunk folyik az primitiv uszitas.

Secnir 2015.10.16. 20:18:52

@RontoPal:
"Jézus zsidó, az Újtestamentum (ó)görögül íródott"

ne folytasd, mert a végén még azt hozod ki belőle, hogy a nőknek is lehet szavazati joguk, a négereknek meg nem kötelező láncot viselnie!

:)

RontoPal 2015.10.16. 20:44:48

@Secnir: Hát, ezt a női izét hagyjuk! Számtalan tévedésem egyike az, hogy azt hittem, a vakkomondoros macsó csipet-fidesz-csapat legalább 15%-ot bukik azért, mert a nőkben a szülőcsatornát láttatta leginkább, de nem...

komment1 2015.10.16. 21:42:49

@jotunder: Speciel nem értek egyet azzal, hogy minden vallás egyenlő, hasonló értékrendszert hordoz. Az iszlám sokkal problémásabb, mint akár a judaizmus vagy a kereszténység. A gyakorlati tapasztalatok mellett a szövegek, a hitrendszerek vizsgálata is ezt mutatja. És nagyon helyesen szoktak arra mostanság már, Charlie Hebdo és miegymás után rámutatni, hogy minden ideológiát jogosult kritizálni, ez alól egyetlen vallás és más ideológia sem lehet kivétel. Speciel lényegében éppen ez a nyugati, liberális demokráciák alapja. Fontos megérteni, hogy az ideológia kritikája nem az embercsoport, vagy egyes ember elítélése.

Ami a vallások közötti különbségeket illeti, ez pl egy jó videó, méghozzá egy totál ateistától:
www.youtube.com/watch?v=JQezdSihI-o

Még Dawkins is, aki igazán nem vádolható azzal, hogy kedvelné a kereszténységet, rámutat a különbségekre:
www.youtube.com/watch?v=yyNv8kvd2H8

Douglas Murray pedig szerintem még jobb, pl itt:
www.youtube.com/watch?v=TChhWlM8LsE

Bill Maher egy bohóc, de itt pl tök jól összegzi, mi a különbség iszlám és kereszténység között:
www.youtube.com/watch?v=c6BoYIzhMVU

2015.10.16. 23:01:44

@komment1:

tételezzük fel hogy az iszlám problémásabb mint a kereszténység.
ez még nem teszi a keresztény és a zsidó vallást szebbé-jobbá.

az viszont igaz, hogy manapság, lsd. akár éppen a tgm-interjút a magyar narancsban, igencsak divatos lett az "érzékenység"-re hivatkozva nyilvánvaló marhaság vagy aljasságok kritizálásától visszavonulni, nem kevés hörgő médiamunkás igencsak elősegíti mindezt.
azonnal rasszista, szexista, iszlamofób, judeofób, akármi édesmindegy leszel, azonnal jön a felháborodás, a sértődés...

ugyanakkor nálunk tényleg módszeres uszítás folyik, mégpedig szélsőjobboldali emberek részéről. a fidesz szélsőjobboldali, a jobbik is

Mister Gumpy 2015.10.17. 01:08:05

@komment1: Ez ez egész "melyik vallás milyen" kérdés egy kissé nonszensz. Lehet, hogy van nem gondolkodás- és élet-ellenes vallás, bár akkor kérdés, miért hívják vallásnak, de a kereszténység, az iszlám, a számomra fontos szempontokból eleve rosszak. A kereszténység azért tűnik jelenleg jobbnak az iszlámnál, mert a kapitalizmus + felvilágosodás kombó a maga képére formálta. Szerintem azért gondoljuk megengedőnek és békésnek, mert a felvilágosodás ilyen, amit viszont a kapitalizmus termelt ki, és nem fordítva, hogy Európa keresztény gyökerei, blaaa. (Kiváncsi vagyok, hogy Ferenc pápa, aki egészen tisztában látszik lenni mindezzel, mire jut a romkatonaság megreformálásával.) Douglas Murray nem veszi észre, de ő is ezt mondja az iszlámról: a jelenlegi iszlám jobb, mint históriailag, na vajon miért? Mert van a liberális globalizáció, ami az iszlámra is hat, és elviszi a tudományt az iszlám gondolkodókhoz, a nyugati értékendet a muszlim tömegekhez.

Sam Harris elég sok dolgot mond az arab világról, amitől sírhatnékom támad, de nem tudom, hogy az iszlámot kellene-e ezért ekéznünk, vagy inkább marxistáknak lennünk, és pld a kolonializáció struktúrájáról beszélgetnünk.

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2015.10.17. 01:28:56

@komment1: igen, az iszlám (tehát tipikusan harmadik világbeli) országok úgy általában problémásabbak, mint a keresztény (tipikusan fejlett ipari) országok, de azért törökország kevésbé tűnik problémásnak számomra, mint mondjuk paraguay. az urbánus, erősen szekularizált szír és libanoni muszlim középosztály értékrendje sincs igazán távol az európaitól. én nagy-britanniában élek, ahol létezik egy jól integrálódott és meglehetősen szekularizálódott muszlim középosztály is (akiknek egy része kb. úgy muszlim, ahogy egy megkeresztelt átlagmagyar keresztény), akik ennek az országnak a megbecsült polgárai. egyetemi oktatóink között is vannak muszlimok, és nem tudom jól tolerálni azt, ha valaki lekicsinylő hangnemet használ velük szemben. igen, vannak necces figurák szép számmal, vannak nem-integrálódott, és részben lumpenizálódó muszlim közösségek, és vannak ijesztő radikálisok is, és ezek a csoportok valódi problémát jelentenek. ahogy szálasi ferenc és milliós tábora is elég komoly problémát jelentett a világnak, kicsit talán nagyobbat, mint valamely obskurus birminghami imám. és ne mondd nekem, hogy a német keresztény középosztálynak nem a többsége támogatta a hitlerájt. a jelenlegi amerikai evangelikus-keresztény dinoszaurusztagadó, homofób idióták több tízmilliós tábora is elég megdöbbentő tud lenni.

incze 2015.10.17. 01:30:51

@jotunder: ez annyira fidesz.hasznosságú mondatot kimazsoláznak egy esszéből,(amit vagy végigolvastak, vagy nem, amúgy kétlem, hisz lényegében pont az ellenkezőjéről szól annak mint ami stumpf és 2k fejében megragadt belőle. a szerző a cikkben ugyan a elsősorban a fordítók problémájaként említi föl az arab kifejezések sokértelműségét, de nagyon világos, hogy a sokértelműség magában az arab textusban áll fenn. a szakadék tehát nem az arab nyelv és más nyelvek között áll fenn, hanem az originálisnak tekintett (történetesen arabul lejegyzett) isteni szöveg és annak emberi interpretációi között bármely nyelven, arabul is.

a fickó igazából muszlim modernizátor, nagyon is kiderül a szövegből, hogy az iszlám jeleneg uralkodó értelmezésétt nem autentikusnak tekinti, hanem egy századokon óta regnáló férfiklérus termékének, olyan történeti állapotnak, ami épp most van elmúlóban, hasonlóan a keresztény ortodoxiával szemben is lezajlott volt a reformációval.

keresve sem lehetett volna kevésbé találó mondatot kiragadni abból a cikkből.

2015.10.17. 08:27:15

@jotunder: evangelical, nem evangélikus.

Hraskó András 2015.10.17. 09:10:52

Szia Jótündér! Muszlim ismerősünknél a gyerekek külön tanulják a Korán nyelvét. Talán erős, motiválatlan is Stumpf András kérdésében ez a kijelentés, de nem túl lényeges. Remélem, hogy interjúja szelidíti a Mandíner olvasóközönségét.

ingyenebed 2015.10.17. 10:56:18

csak félig off, mert szintén mandi szitu:

közben megint szintet léptünk.
ellentmondva legutóbbi kommentemnek emellett nem tudok csak úgy elmenni.
ez már nyilas stílus.

mandiner.hu/cikk/20151016_bayer_zsolt_greczy_zsolt_egy_kicsike_csunyacska_pocs

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2015.10.17. 12:16:54

@Hraskó András: A Korán recitálása, kántálása, whatever, arabul történik. Gyakorlatilag egy beszédének. A "kántor"-ok tipikusan nem értik tökéletesen az arab szöveget. A lényeg a dallam. www.youtube.com/watch?v=24zDC_Qc60A

mintha egy magyar népdal lenne

Muad\\\'Dib 2015.10.17. 15:17:40

@ingyenebed:
"...ez már nyilas stílus..."
Hagyjuk már ezt. Komolyan, már számtalanszor leírtam. Fasiszta, nyilas, náci. Kéretik arra használni, ami. Az alpári megnyilvánulás nem nyilas stílus. Vagy, ha igen, akkor minden kiskocsma, bolhapiac, stb. nyilasok gyűjtőhelye, ami minimum fura.

Kis ember 2015.10.17. 17:09:10

@jotunder:
"A bibliai gyökerű hoc est corpus (meum) formula, a katolikus mise legfontosabb elemeként, az átváltozás részeként hangzik el (a mai liturgiában: hoc est [enim] corpus [meum] formában). A hoc est... corpus... > hókuszpókusz változás hangtanilag pontosan levezethető, ehhez azonban fel kell idéznünk a katolikus latin nyelvű mise kötelező előírásait. Az előírások szerint az átváltozás szavait egyfelől figyelmesen és folyamatosan („attente et continuante”), másfelől, még az énekes misén is, kötelezően csendben („secreto”) kell mondani. Azaz úgy ejtse a pap a szavakat, hogy maga magát hallja, de a körülállók számára ne legyen hallható. Ez a lényegében egy erőteljes suttogást eredményezett. A suttogással és folyamatosan kimondott szavak azonban a gyenge hallású hívők mormolásként hoc es(t) kó(r)pus-kén érzékelték, s az „érthetetlen” kifejezés – hangtani módosulások következtében – kapta a mai – hókuszpókusz – alakját. Új szerepe, változó jelentése azonban feledtette származását. A szó használatában mára már elhalt mindenféle kegyeletsértés, szentségtörés, blaszfémia, annak ellenére, hogy a szó keletkezése, vándorlása kezdetben protestáns hitű országokra utal."

imádom Vagin prof. legkisebb lányát 2015.10.17. 20:32:32

Az Iliászt is kizárólag ógörögül...

balmoral 2015.10.17. 21:49:18

@Muad\\\'Dib: Hol van az megírva, hogy nyilas, náci vagy fasiszta egyszerre csak kevés ember lehet? Esetleg, hogy alkoholista nem lehet náci? A kígyótojásból ritkán kel ki egyéb szerzet, mint kígyó. A tapasztaltabb elmék utóbbit mintegy előre megjósolják, méghozzá megnyugtató bizonyossággal.

mavo · http://polmavo.blog.hu 2015.10.17. 22:31:28

@Muad\\\'Dib:

mi történt, hogy avatart váltottál?

in Tyler we trust 2015.10.22. 11:52:55

@jotunder: jah, csak ők nem robbantgatnak.
még...
de majd fognak, amikor rájönnek, h ezzel el lehet érni valamit.
whatever... az a társadalom, amelyik a vallásnak központi szerepet tulajdonít, egy bukott/bukásra ítélt társadalom. ennyike