Az Örülünk Vincent blog birtokába került a rövidesen bevezetésre kerülő "Örökségünk. Kultúránk és közéletünk fundámentuma" nevezetű tantárgy kerettanterve. Ennek egyes részleteit szeretnénk megosztani Olvasóinkkal.
.... A kerettanterv 5-6. évfolyamon egy olyan tantárgy bevezetéséhez ad útmutatást, amely egyszerre alapozza meg a Bevezetés a kétharmadba, illetve a Helyesen értelmezett múlt tantárgy tanulását is, ám önmagában is értelmezhető, lezárható stúdium. A tantárgy komplex jellegű, célját és tartalmát a NAT két műveltségterületéről veszi: a Lévai Anikó random gondolatai a konyhában, illetve a Most megtanulod, ki itt a főnök műveltségterületéről. Az "Örökségünk. Kultúránk és közéletünk fundámentuma" tantárgy célja végső soron a felkészítés a centrális politikai erőtérben való részvételre, illetve az ehhez szükséges kompetenciák fejlesztése....
.... A tantárgy azzal alapozza meg a Bevezetés a kétharmadba oktatását, hogy egyrészt a Dicsőséges Forradalom, illetve az az előtti, tragikus időszak eseményeit mesés narratívában közli, amit később majd a szakmai-tudományos megközelítés mélyít el. Másrészt e keret olyan betekintést nyújt a segédtudományok (régészet, epigráfia, kronológia, topográfia) területére, amely nem elriasztja, hanem elvezeti a tanulót a Bevezetés a kétharmadba tanulmányozásához....
5–6. évfolyam
Tematikai egység/ Fejlesztési cél |
Történetek a konzervatív mitológiából |
Órakeret 22 óra |
||
Előzetes tudás |
A helyes irány felismerése. |
|||
A tematikai egység nevelési-fejlesztési céljai |
Történetek élményszerűsége által az orbáni kultúra iránti érdeklődés felkeltése. Mítosz és valóság kapcsolatának megközelítése – az életkori érettség szintjén. "Mi már az alapszervben is rendes jobboldaliak voltunk", "És még hívők is", a "A Pártélet rovatban is meg lehetett dönteni a rendszert". Néhány nevelési értékkel is rendelkező mitológiai történet megismerése (Fricz Tamás a KISZ lapjában bátran leplezi le a marxista-leninista ideológiát, Kerényi Imre furfangosan rendez április negyediki ünnepséget a barbár Szovjetunió fővárosában, Stefka István a barikádokra viszi a középső csoportot 56-ban) Néhány nevelési értékkel is rendelkező, egyszerű szentencia megismerése, beépítése a tanulók műveltségébe, tanulságaik megbeszélése. ( "Majd még kiosztunk néhány kokit és sallert", "Az előázsiai hordákat meg kell tanítani fogat mosni", "Hajrá Videoton") |
|||
Ismeretek/fejlesztési követelmények |
Kapcsolódási pontok |
|||
A Szakkollégium lakói, megfeleléseik egymásnak. Teremtéstörténetek, családfák, az árulók bukása. Átváltozás-történetek (liberálisból konzervatív, kommunista seggfejből félnyilas seggfej), mint eredetmagyarázó mítoszok. A 2006 októberi mészárlás. A konzervatív mitológia néhány híres története ("Orbán Viktor kiűzi a szovjet-bolsevik erőket Röjtökmuzsajról", "Szűz Mária második jelenése Felcsúton", "Simicska Lajos első hatszáz forintjának története") Államalapító hősök a konzervatív mitológiában ("Pozsgay Imre harca a Központi Bizottság ellen", "Pataky Attila és a kommunista ufók"). A mitológiai történetekhez kapcsolható egyszerű kifejezések ("oszt jónapot", "nem volt taggyűlés"), idézetek, szentenciák megismerése, memorizálása. |
Matematika: A százalékszámítás mint kommunista-burzsoá áltudomány leleplezése. Földek osztása több nagy és néhány egészen kicsi részre. Etika: Molnár Attila Károly és a férfias játékok. A bayeri szeretet. Természetismeret: Magyarország stadionjai. Vizuális kultúra: Gróf Pálffy István a magyar Bacchus, konzervatív orrszínek. Fekete György korai pártházai. Vörös Október férfibocskai. Ének-zene: Székely himnusz hat sör és nyolc feles után. |
|||
Kulcsfogalmak/ fogalmak |
Kétharmad, 0.6666666..., négyhatod, egy mínusz háromkilenced |
|||