A Vincent-blog elköltözött

Ez nektek vicces?

nem felejtünk.jpg

 

 


 

Jobban teljesít...


Orbán Pinocchio thumb.jpg

FRISSÍTVE!

Itt az újabb történelmi csúcs

A központi költségvetés bruttó adóssága: 2010. május: 19.933,4 Mrd Ft; 2011. május: 21.116,5 Mrd Ft; 2012. május: 21.180,9 Mrd Ft; 2013. május: 21.765,4 Mrd Ft; 2014. október 24.736 Mrd Ft;2015. június 6. 24 847 Mrd F

 

Szűjjé má'!
tumblr_nzd85jlxqr1qd6fjmo1_1280.jpg

 



 

Te már bekövetted?

 

Vincent tumblr Falus.JPG

 


 

Vincenzúra

Troll Vincent.jpg

Figyelem! A Vincent szerzői — főszabályként — maguk moderálják a posztjaikra érkező hozzászólásokat. Panaszaitokkal vagy a mellékhatásokkal a poszt írójához forduljatok!

Köszönettel: Vincent Anomália

Címkék

abszurd (39) áder (5) adózás (11) alkotmány (45) alkotmánybíróság (10) államosítás (7) arcképcsarnok (14) ascher café (24) a létezés magyar minősége (6) bajnai (16) bank (7) bayer (23) bayerzsolt (14) békemenet (7) bkv (7) bloglossza (14) borzalmasvers (156) cigány (7) civilek (5) civil társadalom (8) demokrácia (24) deutsch tamás (6) devizahitelek (9) dogfüggő (10) egyház (10) ellenzék (7) erkölcs (17) érték (19) Érvsebész (11) eu (13) eu elnökség (8) felsőoktatás (15) fidesz (76) fideszdemokrácia (7) film (12) filozófia (13) foci (12) focijós (19) focikvíz (54) focitörténelem (94) fritztamás (6) gasztrowhat (9) gavallérjános (10) gazdaság (8) gengszterkrónikák (14) gyurcsány (27) hangfal (98) heti válasz (19) hétköznapi történetek (32) hétvége (44) hoax (5) hülyék nyelve (16) hülyeország (165) idézet (768) igazságszolgáltatás (6) imf (26) indulatposzt (11) interjú (7) járai (12) jobbik (17) jogállamiság (33) kampány (12) kampányszemle (9) katasztrófa (5) katonalászló (21) kdnp (9) kétharmad (16) költségvetés (21) könyvszemle (9) konzervatív (18) kormányváltás (22) kormányzás (42) kósa (8) kövér (11) kultúra (21) kumin (14) lánczi (5) lázár jános (12) levelező tagozat (12) lmp (8) longtail (10) magánnyugdíj (25) mandiner (15) március 15 (8) matematika (9) matolcsy (44) mdf (5) média (48) melegek (8) mesterházy (7) mnb (5) mosonyigyörgy (7) mszp (32) mta (5) napitahó (7) navracsics (14) nedudgi (15) nekrológ (11) nemigazország (5) nemzeti együttműködés (5) ner (11) nyugdíj (5) oktatás (12) önkormányzatok (6) orbán (46) orbanisztán (15) orbánizmus (101) orbánviktor (65) országgyűlés (6) pártállam (23) politika (14) polt (5) program (9) retró (22) retro (115) rettegünk vincent (14) rogán (9) sajtó (22) sajtószemle (6) schmitt (38) selmeczi (8) semjén (6) simicska (7) sólyom (7) spoof (19) stumpf (5) szász (6) századvég (7) szdsz (9) szijjártó (16) színház (35) szlovákia (5) szszp (5) tarlós (12) társadalom (50) törökgábor modul (8) történelem (5) tudjukkik (22) tudomány (17) tüntetés (17) ügyészség (9) választás (37) vb2010 (19) vendégposzt (68) videó (11) vincent (10) Vincent szülinap (6) voks10 (7) vörösiszap (16) zene (23) Címkefelhő

Lex Haverok IV.

A Legyőzhetetlenek

2011.07.03. 09:58 | Kettes | 4 komment

Címkék: simicska mal mahir vörösiszap fühü

A Fidesz hatalomra jutásának első évét a párt által kiválasztott személyek személyre szabott jogalkotással történő hatalmi helyzetbe hozása, bebetonozása, a jogszabály szerinti személyi feltételek által támasztott akadályok elhárítása, illetve különféle indokolatlan gazdasági és politikai előnyök biztosítsa, például a közteherviselés alóli kibújás fémjelezte. A Lex Haverok című sorozatunkban a második Orbán-kormány első évének személyre szabott törvényeit tekintjük át.

Lex MAL (2010. évi XCIII. tv., kihirdetve 2010.12.12.)

A 2010. október 4-i kolontári vörösiszap-ömlés felelősének a kormány a 1221/2010. (XI.4.) határozatában a Magyar Alumínium Termelő és Kereskedelmi Zrt.-t (MAL) nevezte meg, egyúttal felhívta a közigazgatási és igazságügyi minisztert, hogy indítson kártérítési eljárást az állami kezelésbe vett cég ellen. A kormány ezzel a határozatával prejudikált egy majdani, a MAL-t esetlegesen (de valószínűsíthetően) elmarasztaló bírósági döntést. A MAL-t október 12-én állami felügyelet alá vette az állam, ezt a honvédelemről és a Magyar Honvédségről szóló 2004. évi CV törvény Hende Csaba honvédelmi miniszter által T/1334 számon 2010. október 11-én benyújtott, majd másnap elfogadott módosítása tette lehetővé.

A módosítás szerint veszélyhelyzetben "Gazdálkodó szervezet működése rendeletben a Magyar Állam felügyelete alá vonható." A veszélyhelyzetet az Alkotmány úgy határozza meg, mint "az élet- és vagyonbiztonságot veszélyeztető elemi csapás, illetőleg következményeinek az elhárítása". A miniszterelnök nem is titkolta, hogy a MAL állami felügyelet alá vonásának egyik oka a MAL vagyonának biztosítása a majdani, valószínűsíthető kártérítések fedezésére. Bár az élet- és vagyonbiztonságot veszélyeztető helyzet már októberben megszűnt, a kormány a veszélyhelyzetet előbb 2011. március 31-ig, majd június 30-ig meghosszabbíttatta (13/2011. (III. 9.) OGY határozat).

A miniszterelnök a MAL Zrt. működését felügyelő kormánybiztosnak Bakondi Györgyöt, az Országos Katasztrófavédelmi Felügyelőség 2010-ben kinevezett vezetőjét jelölte ki, aki 2010-es kormányváltás előtt a Fidesszel kapcsolatba hozott, volt titkosszolgálati tisztek által alapított UD Zrt. felügyelő bizottságának tagjaként és az UD Zrt. ügyvédjeként dolgozott. Bakondi felügyelete alatt a MAL Zrt. átállt "száraztechnológiára", azaz innentől az iszapot nem csővezetéken, hanem száraz anyagként, teherautókon szállítják a tárolóba.

Az átállás indokait a kormánybiztos nem támasztotta alá a nyilvánosság előtt. A nyilvánosság számára hasonlóan megítélhetetlen az ésszerűsége azoknak a biztonsági intézkedéseknek is, amelyeket a kormány az ömlést követő napokban elrendelt és amelynek a költségeit kétségkívül a MAL-ra fogja terhelni, mint például a falu köré épített gátak, a talajcsere és a mederkotrás. Miközben a kormányzat többnyire új lakóházakat építtetett vagy vásárolt a károsultaknak a részlegesen megrongálódott lakóházak helyett is, a Kármentő Alapban összegyűlt mintegy 300 millió forintot egyházi karitatív szervezetek között osztotta fel.

A kormány végül 2011. június 30-án szüntette meg a MAL állami felügyeletét. A MAL menedzsmentje a helyén maradt és - meglepő módon - 2011. áprilistól már nyereségről számolt be a felmerült 2,5 milliárd forintos technológiaváltási és kármegelőzési költségei, valamint a várható többtízmilliárdos kártérítési kötelezettségei ellenére. Jellemző, hogy a MAL Zrt.-nek a 100 leggazdagabb magyar között számon tartott tulajdonosai 2010. novemberében "önként" felajánlották a tulajdonrészüket az állam képviselője számára egy Pintér Sándor belügyminiszternek írott levelükben, azonban a MAL felügyeletének feloldása után a tulajdonosok ajánlata lekerült a napirendről.

A Lex Mal, azaz honvédelmi törvény módosítása alkotmányos jogokat korlátozott, amelyet természetesen egy élet- és vagyonbiztonságot veszélyeztető helyzet igazolhat. A kormány azonban a gyakorlatban alacsony szintű jogszabályban - alkotmányosan igazolhatatlanul - a kártérítési pozícióinak védelme érdekében hosszabbította meg az alkotmányos jogok korlátozását az élet- és vagyonbiztonságot veszélyeztető körülmények megszűnte után is. A vörösiszap okozta veszély elhárult, de megmaradt a kockázat, hogy kormányközeli vállalkozások nyomására a kormány akár a MAL-t, akár más jelentős magánvállalkozást állami felügyelet alá vonhat és a nyilvánosság számára ellenőrízhetetlen üzleti tranzakciókra vagy akár tulajdonosváltásra is kényszeríthet.

Részletesebben:
Ki a bűnös? Ki a felelős?
Hűtlen kezelés


Lex Simicska (2010. évi CLXXII. tv. 4. §)

2010. decemberére a magyar közvélemény hozzászokott, hogy a Fidesz által benyújtott törvények elsőre rejtélyes rendelkezései mögött a párt mögött álló személyek magánérdekeinek államérdekké emelését keresse. Így történt ez az ártatlannak látszó, az egyes közlekedési tárgyú törvények módosításáról szóló T/1746 számú törvényjavaslattal is, melynek 4. §-a megtiltja reklámhordozók kihelyezését a közút területén, felette vagy mellette - kivéve a járdát. Az indoklás a közlekedés biztonságát veszélyeztető táblák, jelzések visszaszorításának szükségességére hivatkozik, de nem szolgál magyarázattal arra, hogy az úttesttől 100 méterre elhelyezett reklámtábla miért veszélyesebb, mint a járdán elhelyezett. Hasonlóan rejtélyes megfontolásból villanyoszlopon tilos hirdetést elhelyezni, de hirdetőoszlopon vagy házfalon például szabad. Ki érti ezt?

Bárki, aki tudja, hogy a Simicska Lajos tulajdonában álló Mahir Zrt. piacvezető a hirdetőoszlopok és a belterületi óriásposzterek piacán. A Lex Simicska az üzleti konkurencia állami szabályozással történő kiszorításának szép példája. A konkurencia ezesetben az ESMA Zrt. volt, amelyet a Mahir korábban sikertelenül próbált felvásárolni.

Simicska Lajos országgyűlési magánüzletelése azonban többtízmilliós nagyságrendű lyukat ütött az adósságoktól szorongatott önkormányzatok, különösen a megyei jogú városok büdzséjén, így Kósa Lajos a T/3408 számon benyújtott egy módosító indítványt a közúti közlekedésről szóló törvényhez, amely az önkormányzat képviselő testülete kezébe adná a reklámtáblák elhelyezéséről szóló szabályok felülbírálatát. Kósa azonban ezt a javaslatát öt nappal később visszavonta. Az önkormányzatok tovább fuldokolnak az adósságban, és addig nem is várható a Lex Simicska módosítása, amíg az ESMA be nem dobja a törölközőt.

Részletesebben:
Simicskának nem fog fájni: újraoszthatja a hirdetési piacot a Fidesz
Kósa lazítana a köztéri reklám szabályozásán


Lex Fühü

A Független Hírügynökséget (Fühü) az RTL Klub volt munkatársai hozták létre és éveken át az MTI konkurrenciájaként gyártott fizetős híreket a kereskedelmi média számára. A közszolgálati médiák médiatörvény által elrendelt összevonása nyomán létrejött MTI Hírcentrum "a tájékoztatáshoz fűződő alapjog megvalósítása érdekében" elindította ingyenes hírszolgáltatását, ezzel gyakorlatilag kirúgta a széket a Fühü alól. Az ingyenes állami hírszolgáltatás, amellett, hogy nem garantálja a tájékozódáshoz fűződő alapjogokat, versenykorlátozó, és nem csak a tisztességtelen piaci magatartásról szóló törvényt, de nyilvánvalóan uniós versenyjogot is sért.

Ez utóbbin nem, de az előbbin általában lehet segíteni a fülkeforradalom országában. "Az Index információi szerint már elkészült a Magyar Távirati Iroda ingyenes hírszolgáltatását támogató törvénymódosítás, amely kivenné az állami hírügynökséget a szokásos piaci szabályok alól. A javaslat szerint ugyanis a tisztességtelen piaci magatartás és versenykorlátozás tilalmáról szóló törvény módosítása után nem minősülne erőfölénnyel való visszaélésnek az, amit a tavaly év végén elfogadott médiatörvény megálmodott." - írta az index 2011 februárjában.

A Fühüt (pontosabban annak hírügynökségi tevékenységét) ennek ellenére 2011 januárjában Braun Róbert, az SZDSZ korábbi kabinetfőnöke, Medgyessy Péter korábbi államtitkára, az index.hu alapítója, a Simor András vezette Nemzeti Bank kommunikációs főtanácsadója felvásárolta. A Fühü új tulajdonosai szerint "éppen az lehetett volna legnagyobb vonzerejük a médiacégek szemében, hogy azokat a témákat is feldolgozták volna, amiket véleményük szerint az MTI nem, vagy csak nem elég hangsúlyosan."

Nos, tévedtek. Braunék bevásárlása után a jobboldali média felmondta az összes szerződést, és Braun sem tudott tőkeerős partnert találni a nyilvánvaló kormányzati ellenszélben. A Fühü június 16-án bedobta a törölközőt, így a tájékozódáshoz fűződő alapjogokat mostantól a kormány biztosítja mindannyiunk számára.

A történet legszebb része azonban az, hogy a Lex Fühü a valóságban sohasem létezett. Sem törvénymódosítás, sem javaslat formájában nem került a parlament elé. Egyedül az "index információi" szerint készült el, de ez elég is volt ahhoz, hogy a független piaci szereplők értsenek a szóból és kitérjenek az állami médiaszörny útjából.

(Nyugi, folytatjuk. :-))

· 1 trackback

süti beállítások módosítása