A Vincent-blog elköltözött

Ez nektek vicces?

nem felejtünk.jpg

 

 


 

Jobban teljesít...


Orbán Pinocchio thumb.jpg

FRISSÍTVE!

Itt az újabb történelmi csúcs

A központi költségvetés bruttó adóssága: 2010. május: 19.933,4 Mrd Ft; 2011. május: 21.116,5 Mrd Ft; 2012. május: 21.180,9 Mrd Ft; 2013. május: 21.765,4 Mrd Ft; 2014. október 24.736 Mrd Ft;2015. június 6. 24 847 Mrd F

 

Szűjjé má'!
tumblr_nzd85jlxqr1qd6fjmo1_1280.jpg

 



 

Te már bekövetted?

 

Vincent tumblr Falus.JPG

 


 

Vincenzúra

Troll Vincent.jpg

Figyelem! A Vincent szerzői — főszabályként — maguk moderálják a posztjaikra érkező hozzászólásokat. Panaszaitokkal vagy a mellékhatásokkal a poszt írójához forduljatok!

Köszönettel: Vincent Anomália

Címkék

abszurd (39) áder (5) adózás (11) alkotmány (45) alkotmánybíróság (10) államosítás (7) arcképcsarnok (14) ascher café (24) a létezés magyar minősége (6) bajnai (16) bank (7) bayer (23) bayerzsolt (14) békemenet (7) bkv (7) bloglossza (14) borzalmasvers (156) cigány (7) civilek (5) civil társadalom (8) demokrácia (24) deutsch tamás (6) devizahitelek (9) dogfüggő (10) egyház (10) ellenzék (7) erkölcs (17) érték (19) Érvsebész (11) eu (13) eu elnökség (8) felsőoktatás (15) fidesz (76) fideszdemokrácia (7) film (12) filozófia (13) foci (12) focijós (19) focikvíz (54) focitörténelem (94) fritztamás (6) gasztrowhat (9) gavallérjános (10) gazdaság (8) gengszterkrónikák (14) gyurcsány (27) hangfal (98) heti válasz (19) hétköznapi történetek (32) hétvége (44) hoax (5) hülyék nyelve (16) hülyeország (165) idézet (768) igazságszolgáltatás (6) imf (26) indulatposzt (11) interjú (7) járai (12) jobbik (17) jogállamiság (33) kampány (12) kampányszemle (9) katasztrófa (5) katonalászló (21) kdnp (9) kétharmad (16) költségvetés (21) könyvszemle (9) konzervatív (18) kormányváltás (22) kormányzás (42) kósa (8) kövér (11) kultúra (21) kumin (14) lánczi (5) lázár jános (12) levelező tagozat (12) lmp (8) longtail (10) magánnyugdíj (25) mandiner (15) március 15 (8) matematika (9) matolcsy (44) mdf (5) média (48) melegek (8) mesterházy (7) mnb (5) mosonyigyörgy (7) mszp (32) mta (5) napitahó (7) navracsics (14) nedudgi (15) nekrológ (11) nemigazország (5) nemzeti együttműködés (5) ner (11) nyugdíj (5) oktatás (12) önkormányzatok (6) orbán (46) orbanisztán (15) orbánizmus (101) orbánviktor (65) országgyűlés (6) pártállam (23) politika (14) polt (5) program (9) retró (22) retro (115) rettegünk vincent (14) rogán (9) sajtó (22) sajtószemle (6) schmitt (38) selmeczi (8) semjén (6) simicska (7) sólyom (7) spoof (19) stumpf (5) szász (6) századvég (7) szdsz (9) szijjártó (16) színház (35) szlovákia (5) szszp (5) tarlós (12) társadalom (50) törökgábor modul (8) történelem (5) tudjukkik (22) tudomány (17) tüntetés (17) ügyészség (9) választás (37) vb2010 (19) vendégposzt (68) videó (11) vincent (10) Vincent szülinap (6) voks10 (7) vörösiszap (16) zene (23) Címkefelhő

Az alkotmányos puccsról

2011.04.28. 09:25 | Kettes | 18 komment

Címkék: kotmány költségvetési tanács kumin

A Fidesz alaptörvényével szemben az egyik legsúlyosabb kifogás, hogy a 2014 után esetleg ellenzékbe kerülő Fidesz alkotmányos puccsal megbuktathatja a legitim kormányt a Költségvetési Tanácson (KT) és a köztársasági elnökön keresztül. Bár a módszert több helyen leírták már (tudomásom szerint elsőként a Republikon blog), külföldi megfigyelők és kizárólag kormánypárti sajtóból tájékozódó olvasóink kedvéért röviden összefoglalom, hogy kell ezt csinálni.

Az alaptörvény szerint amennyiben a KT úgy ítéli meg, hogy a parlament által elfogadni kívánt költségvetés mellett nem csökken az adósságráta, akkor megvétózhatja azt. Amennyiben március 31-ig nincs költségvetése az országnak, a köztársasági elnök feloszlathatja a parlamentet és új választásokat írhat ki. Ha nem vettük volna észre, mind a KT tagjait, mind a köztársasági elnök személyét Orbán Viktor jelölte ki (illetve addigra ki fogja jelölni).

A kormány és az alaptörvény-előkészítő bizottság jeles tagjai mindeddig nem méltatták válaszra ezt a kritikát, annak ellenére sem, hogy ez lépett elő a nemzetközi sajtóban az alaptörvény egyik legbotrányosabb kitételévé. Szerencsére Kumin Ferenc, aki az elmúlt évben Sólyom volt főosztályvezetőjéből sikeresn újrapozícionálta magát a Fidesz fizetett apologétájává, ezúttal is ringbe szállt, hogy ízekre szedje ezt a nevetséges összeesküvést. Kumin "cáfolatának" főbb pontjai: 1. ő nem hiszi, hogy a költségvetés megvétózásánál sok mozgástér maradna pártpolitikai véleménynek 2. miért választanák meg a választók egy szűk év elteltével az épp csak elkergetett politikai erőt? Kumin szerint ki kellene várnunk a KT működését meghatározó sarkalatos törvényt, addig ne feltételezzünk rossz szándékot a Fideszről.

Vajon hányszor követi el még ezt a hibát a valaha szebb napokat látott politológus? A Fidesszel kapcsolatban egy szabályt kell megérteni: ha létezik olyan döntési alternatíva, amelyik aránytalanul és sportszerűtlenül nagy előnyhöz juttatja őket a politikai, gazdasági vagy egyéb riválisaikkal szemben, akkor azt fogják választani. Ezt ezerszer bizonyították már a kinevezési szabályok módosításánál, a kinevezési gyakorlatuknál, a választási törvény módosításánál, a lex haveroknál, a határon túli magyarok állampolgárságánál és szavazati jogánál, a különadóknál, a médiatörvénynél vagy az alkotmánybíróság jogköreinek megcsonkításánál. Ha valaki ennyiből nem tanul, az semmiből sem tanul. Viszont aki ezt az egy szabályt megérti, az többet ért a Fideszből, mint Kumin Ferenc és Török Gábor együttvéve.

Így aztán nem is nehéz megjósolni, hogy mi lesz a Költségvetési Tanács működését meghatározó sarkalatos törvényben. A Tanácsnak nem lesz apparátusa, a szakmai véleményét többé-kevésbé a tagok az ujjukból fogják kiszopni, de a döntése megfellebbezhetetlen lesz. A Tanácsnak nem kell nyilvánosságra hoznia a részletes számításait, az alkalmazott módszertant, az előfeltevései indoklását, mert ilyenek nem is lesznek.

A Tanácsnak nem kell figyelembe vennie az elemzői konszenzust vagy más külső forrás véleményét. Nem lesz köteles szakmai vitában megvédenie az álláspontját. Nem kell alkalmaznia a közgazdaságtan, a közpénzügyek, az uniós számvitel, horribile dictu a matematika általánosan elfogadott tanait. Ha akarja, kitalálhat magának "unortodox" tanokat. Ez nem is csoda: makroökonómiáról és költségvetési tervezésről van szó, ahol nincsenek megfellebbezhetetlen igazságok. Igaza annak van, akit a jövő igazol. A költségvetés megvétózása esetében viszont az a jövő, ami igazolná vagy cáfolná a felek álláspontját, értelemszerűen sosem jön el.

A KT felett semmiféle kontroll nem lesz és nem is lehet. A Költségvetési Tanács lesz a törvényhozó és végrehajtó hatalom felettes énje, a Költségvetési Tanácsé pedig Orbán Viktor.

Mindez még nem lenne (akkora) baj, ha a Tanács tagjai személyükben jelentenének garanciát a politikától független szakmai ítéletalkotásra. Szájer József, az alkotmány egyik atyja úgy gondolja, hogy ha egy évtizedre kineveznek egy pártkatonát, az onnantól kezdve függetlenné válik. Ezt a cinikus hazugságot Schmitt Pál, a törvényhozás motorja, akinek a megbízhatóságára tévéújságok háromhetes lapzártáját lehet alapozni, egész életműve cáfolja.

Járai Zsigmondnak az elmúlt tíz évben nem volt olyan szakmai kijelentése, ami ne egyezett volna a Fidesz politikai véleményével. A jegybank felügyelőbizottságának elnökeként homlokegyenest ellenkező monetáris politikát sürget, mint amit jegybankelnökként követett. Még 2010 elején is gazdasági visszaesést jósolt, amikor már mindenki +0,5-1%-os növekedést. És ezt a véleményét mindaddig fenn is tartotta, amíg az unió előtt meg nem bukott az Orbán-kormány csontvázkommunikációja és 7%-os hiánycélja. Domokos László... eh, hagyjuk azt az embert.

A Költségvetési Tanács tehát ebben a formában és személyi összetételben alkalmatlan arra, hogy szakmailag minősítse a költségvetést, és méltatlan arra a felelősségre, amit egy kormányválság kirobbantásának lehetősége ráruház.

A Tanácsnak egyedül abban a formában van értelme, ahogy működött, mielőtt a Fidesz megszüntette volna, mert rámutatott a költségvetése megalapozatlanságára (és az idő egyébként Kopitsékat igazolta). A költségvetés megalapozottságáért a kormány és a parlament felel a választóknak. A Tanács valójában nem tehető felelőssé azért, mert áldását adta egy utóbb megalapozatlannak bizonyult költségvetésre, sem azért, mert ellenzett egyet, ami utóbb megvalósíthatónak bizonyult. Ennélfogva a Tanács nem is kaphat vétójogot. Véleményezési jogot kell kapnia, amiért ki kell állnia, amit részletesen igazolnia kell, ha kérik, és ehhez saját apparátust és költségvetési autonómiát kell kapnia. A Tanács szakmai hitelességét nem az Alkotmány fogja garantálni, hanem a véleményei tapasztalati megalapozottsága. Ha a Tanács rendszeresen mellélő (politikai okokból vagy a szakmai alkalmatlansága miatt), akkor sem a választók, sem a piaci szereplők nem fogják komolyan venni a megállapításait és így a parlamentnek sem kell.

Ha a parlament nem fogadja el a Tanács véleményét, akkor magára vessen. Azzal, hogy a választók látják, hogy lett volna helyes döntés, a választói visszajelzés gyorsabb és határozottabb lesz, és lerövidíti a fiskális fegyelem kollektív elsajátításhoz szükséges tanulási időt.

Már ha ez a cél és nem Orbán Viktor szupremitása.
 

süti beállítások módosítása