Számítani lehetett rá, hogy a Fidesz a Költségvetési Tanácsot is ledarálja. Először Domokos László párttag és ÁSZ-elnök nyitott rájuk tüzet, kétségbe vonva az intézmény létjogosultságát. Amikor Nagy Anna kormányszóvivő tagadta, hogy a napirenden lenne a Tanács feloszlatása, már tudni lehetett, hogy napjai meg vannak számlálva (Nagy Annát rövid időn belül másodjára ülteti be kormánya a hintába, amihez ezúton is jó egészséget kívánunk).
A kegyelemdöfés dicsőségét végül Varga József mezei Fidesz-képviselőnek adták meg, aki költségvetési módosító javaslattal vonná el a Tanács teljes költségvetését, és adná oda egy obskurus roma-alapítványnak.
Varga azzal érvelt, hogy a KT és az Állami Számvevőszék feladatai nagyon hasonlóak, ezekre fölösleges két külön intézmény. Varga szerint a Fidesznek és a kormánynak is el kell döntenie, hogy a cigányság integrálása vagy a KT mellé áll-e. Nem lehet nem látni azt a szándékot, hogy aki kritizálni meri a döntést, az a cigányellenesség furkósbotjával találja magát szembe.
Well played, sir!
Akkor most nosztaligázzunk:
A Költségvetési Tanács ötletét a Varga Mihály (Fidesz) és Latorczai János (KDNP) vetette fel 2006-ban. Az alábbiakkal indokolták:
A mai törvények és eljárások mellett kialakult felelőtlen kormányzati magatartási gyakorlat megváltoztatásához új garanciákra, intézményes szabályokra van szükség (a rossz, vagy gyenge hatékonyságú hatályos rendelkezések kijavításának igényén túl). A nemzetközi tapasztalatok is azt mutatják, hogy a kormány felelősségének növelése és kikényszeríthetősége elérhető, ha a költségvetés átláthatósága, valódisága és hitelessége felett külön intézmény őrködik. A javaslat egy olyan intézmény törvényi feltételeinek kidolgozására tesz javaslatot, amelynek segítségével a költségvetési politika fegyelmezettsége, megalapozottsága átláthatóvá és ellenőrizhetővé válik a gazdaság szereplői számára. Az intézmény - a gazdasági szereplők támogatásé mellett - olyan biztosítékot jelent a költségvetési politikában, ami korlátozni tudja, vagy megakadályozhatja a felelőtlen kormányzati magatartást. A javaslat az Országgyűlés elnökének kötelezettségévé teszi, hogy a Költségvetési Tanács véleményét a költségvetési törvénnyel egyidejűleg a Köztársasági Elnöknek megküldje annak érdekében, hogy a Köztársasági Elnök e vélemény ismeretében döntse el, hogy kihirdeti-e a törvényt, vagy alkotmányos jogával élve megfontolásra visszaküldi-e azt az Országgyűlésnek.
Ugyanők még alkotmánymódosítást is javasoltak, hogy világosan elhatárolják a Nemzeti Bank, az Állami Számvevőszék és a Költségvetési Tanács feladatait.
Az MSZP akkor lesöpörte az ötletet az asztalról, és csak 2008-ban, a pénzügyi válság kitörése után vették napirendre. A takarékos gazdálkodásról szóló 2008. évi LXXV. törvény vitájában Varga Mihály hiányolta is, hogy nem vették figyelembe a Fidesz javaslatait a Költségvetési Tanácsra.
Végül lett Költségvetési Tanács, éppen azokkal a funkciókkal, amiket a Fidesz javasolt. Működött is mindaddig, amíg el nem követte azt a hibát, hogy az Orbán-kormány által készített költségvetésen kérte számon azokat az elveket, amiket még a Fidesz fektetett le.
A kacsa és az ő segge, már megint.