Az elszemélytelenítés (lásd egy későbbi részben) egyik jellemző eszköze az áttét. A nyelvi áttét majdnem olyan, mint a rákos. Kell hozzá egy probléma, ami csak dagad, csak dagad, és amiről beszélni szeretnénk. Csak azt nem tudjuk, hogyan fogjunk hozzá a kezeléséhez. Ezért aztán elkezdünk beszélni valami másról, és nyelvtani szerkezetekkel valamiféle távoli kapcsolatot teremtünk a kettő között. Az áttét különösen gyakori olyankor, amikor konkrétan valakiről kellene beszélni, és különösen jellemző az MSZP-re (bár lehet, hogy ez csak nekem tűnik így).
Varga László, a Societas elnöke például így fogalmazott: "Mesterházy Attila személye üzenet a jövőnek". Mivel ebben a sorozatban nem tartalmi, hanem formai kérdéseket taglalgatok, kihagyom az olcsó poénkodást erról, mennyire halvány tükörképe ez a "maga a jel" krisztusi felmagasztosításának, mindössze azt kérdezném meg Varga Lászlótól, hogy ugyan, ki a büdös fene Mesterházi Attila személye? Ezt az Attila gyereket köszönöm, ismerem (bár nem kimondottan örülök ennek), de a személyével még sosem találkoztam. Jelzem, hallani sokat lehet róla: a "mesterházy attila személye" keresés 264 találatot hoz.
Komolyabb párttisztségekben az ember elsajátítja a többszörös áttét képességét. Mai, tankönyvi szépségű idézetünk Lendvai Ildikó egy etűdje:
"Az MSZP tiltakozik a progresszió kiretusálása ellen a magyar történelemből. Ha kell, minden eszközzel megvédi Károlyi Mihály szobrát, akinek nevéhez a köztársaság születésnapja fűződik."
Aktuális kérdéseink:
1. Mi Károlyi Mihály szobrának ("akit" meg kell védeni, ugyi...) a neve?
2. Hogyan fűződik a köztársaság (helyesen: népköztársaság) születésnapja egy szobor nevéhez? (Főleg, hogy a szobrot jóval a népköztársaság kikiáltása után állították föl.)
3. Hogyan válhatott egy szobor természetes személlyé, hogy Ildikó az "aki" vonatkozó névmással hivatkozzon rá?
4. Ha a szobor nevéhez "fűződik" a (nép)köztársaság kikiáltása, miért nem azt kell megvédeni, és miért magát a szobrot, amivel eszerint senkinek nem lehet semmi baja?
5. Mi a bánatos franc az a "fűződik"? Mi a fenét csinált a szobor neve — úgy voltaképpen?
Egyéb, ugyancsak értelmesnek látszó kérdéseim már tartalmi problémákat feszegetnének.