Híres utolsó szavak

Ez nektek vicces?

nem felejtünk.jpg

 

 


 

Jobban teljesít...


Orbán Pinocchio thumb.jpg

FRISSÍTVE!

Itt az újabb történelmi csúcs

A központi költségvetés bruttó adóssága: 2010. május: 19.933,4 Mrd Ft; 2011. május: 21.116,5 Mrd Ft; 2012. május: 21.180,9 Mrd Ft; 2013. május: 21.765,4 Mrd Ft; 2014. október 24.736 Mrd Ft;2015. június 6. 24 847 Mrd F

 

Szűjjé má'!
tumblr_nzd85jlxqr1qd6fjmo1_1280.jpg

 



 

Te már bekövetted?

 

Vincent tumblr Falus.JPG

 


 

Vincenzúra

Troll Vincent.jpg

Figyelem! A Vincent szerzői — főszabályként — maguk moderálják a posztjaikra érkező hozzászólásokat. Panaszaitokkal vagy a mellékhatásokkal a poszt írójához forduljatok!

Köszönettel: Vincent Anomália

Címkék

abszurd (39) áder (5) adózás (11) alkotmány (45) alkotmánybíróság (10) államosítás (7) arcképcsarnok (14) ascher café (24) a létezés magyar minősége (6) bajnai (16) bank (7) bayer (23) bayerzsolt (14) békemenet (7) bkv (7) bloglossza (14) borzalmasvers (156) cigány (7) civilek (5) civil társadalom (8) demokrácia (24) deutsch tamás (6) devizahitelek (9) dogfüggő (10) egyház (10) ellenzék (7) erkölcs (17) érték (19) Érvsebész (11) eu (13) eu elnökség (8) felsőoktatás (15) fidesz (76) fideszdemokrácia (7) film (12) filozófia (13) foci (12) focijós (19) focikvíz (54) focitörténelem (94) fritztamás (6) gasztrowhat (9) gavallérjános (10) gazdaság (8) gengszterkrónikák (14) gyurcsány (27) hangfal (98) heti válasz (19) hétköznapi történetek (32) hétvége (44) hoax (5) hülyék nyelve (16) hülyeország (165) idézet (768) igazságszolgáltatás (6) imf (26) indulatposzt (11) interjú (7) járai (12) jobbik (17) jogállamiság (33) kampány (12) kampányszemle (9) katasztrófa (5) katonalászló (21) kdnp (9) kétharmad (16) költségvetés (21) könyvszemle (9) konzervatív (18) kormányváltás (22) kormányzás (42) kósa (8) kövér (11) kultúra (21) kumin (14) lánczi (5) lázár jános (12) levelező tagozat (12) lmp (8) longtail (10) magánnyugdíj (25) mandiner (15) március 15 (8) matematika (9) matolcsy (44) mdf (5) média (48) melegek (8) mesterházy (7) mnb (5) mosonyigyörgy (7) mszp (32) mta (5) napitahó (7) navracsics (14) nedudgi (15) nekrológ (11) nemigazország (5) nemzeti együttműködés (5) ner (11) nyugdíj (5) oktatás (12) önkormányzatok (6) orbán (46) orbanisztán (15) orbánizmus (101) orbánviktor (65) országgyűlés (6) pártállam (23) politika (14) polt (5) program (9) retro (115) retró (22) rettegünk vincent (14) rogán (9) sajtó (22) sajtószemle (6) schmitt (38) selmeczi (8) semjén (6) simicska (7) sólyom (7) spoof (19) stumpf (5) szász (6) századvég (7) szdsz (9) szijjártó (16) színház (35) szlovákia (5) szszp (5) tarlós (12) társadalom (50) törökgábor modul (8) történelem (5) tudjukkik (22) tudomány (17) tüntetés (17) ügyészség (9) választás (37) vb2010 (19) vendégposzt (68) videó (11) vincent (10) Vincent szülinap (6) voks10 (7) vörösiszap (16) zene (23) Címkefelhő

Már nincs magyar egyetem a legjobb hatszázban az ARWU listán

2020.08.19. 12:38 | jotunder | 55 komment

 

     A  világ legismertebb egyetemi rangsorában, a sanghaji ARWU-n, már nincs magyar egyetem a legjobb hatszázban. 

    A legjobb hatszázban 154 amerikai, 84 kínai, 43 brit, 35 német, 26 ausztrál, 24 olasz, 20 francia, 18 spanyol és 17 dél-koreai és japán egyetem található. A franciáknál először indult az állami elit egyetemi rendszerből kialakított Paris-Saclay, azonnal a lista 14-ik helyére került harmadik európai egyetemként, matematikából pedig azonnal az első helyezett lett a Princeton előtt.

   A kisebb országokat is érdemes megnézni. A leghatszázban 8 osztrák, 6 finn, 6 izraeli, 8 svájci, 12 holland egyetem van, és láthatunk még öt dél-afrikai, öt iráni, két mexikói, egy észt, két cseh, egy argentín, négy szaúdi, hat brazil egyetemet is.

   A kétezres évek elején még a legjobb háromszázban is volt magyar egyetem, tavalyelőtt még ketten voltak a legjobb hatszázban, tavaly csak az ELTE, ma már egyetlen felsőoktatási intézmény sem. Közben a legjobb százról álmodozik Matolcsy György. 

   Közben súlyos csapást mértek a magyar tudományra, kiszorították az országból a CEU-t (ami miatt heteken belül fogja elkaszálni az európai bíróság a rezsimet), és egymilliárd dollárt adományoztak egy tudományosan értékelhetetlen intézménynek a Matthias Corvinus Collegiumnak. 

   Nyilván ki fognak adni valamilyen győzelmi jelentést, hogy tulajdonképpen, ha a diógörgetéstudományi listát hunyorítva nézzük nagyszerűek a perspektívák, de ettől ez még tart egy kisebb távolságot a jelentős előrelépéstől. 

A bejegyzés trackback címe:

https://orulunkvincent.blog.hu/api/trackback/id/tr9116169482

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kemény keleti kommentelő 2020.08.19. 12:55:44

"Amikor elüldözte az alapítványt és az egyetemet, Orbán nem tett mást, csak Lukasenko példáját követte: először Fehéroroszországban tiltották be az alapítványt, és Lukasenko volt az, aki elüldözte a European Humanities Universityt Minszkből. Úgy tűnik, Orbán Lukasenko legjobb tanítványa."
/Soros/

fortin2 2020.08.19. 13:29:33

Az ELTE pozícióromlása kisebb részt az alumnusai tudományos díjai (Nobel-Field) "évülésének" az eredménye (minél régebben kapták, annál alacsonyabb az indikátor-érték, tehát ha nincs újabb ilyen, akkor ez automatikusan romlást hoz) Nagyobb a pontszámcsökkenés az ARWU legvitatottabb indikátora, "Per Capita Performance" esetében, ahol az ARWU nem dolgozik magyarországi adatokkal, hanem a többi indikátor eredményét súlyozza. Ha megnézzük az ugyancsak publikációs adatokból készített (és sokkal professzionálisabb, hitelesebb) Leiden Ranking számait, azt látjuk, hogy az ELTE publikációs teljesítménye nem romlott, hanem nem nőtt olyan mértékben, mint a (valódi) versenytárs egyetemeké. Vagyis, a publikációs versenyben nem tudja tartani a lépést a középmezőny aljával.
Mivel negyven új intézmény került be a rangsorolt 1000 közé, ez óhatatlanul az alsó csoportokban hoz kisebb változásokat, a Jagello is hátrébb került, Varsó viszont előbbre egy csoporttal. Feltűnő a Comenius két csoportnyi előugrása (így érte el az ELTE és Szeged sávját), miközben tavaly eggyel lejjebb került. Ez ennek a rétegnek a hektikusságát mutatja.
Igazán a finnek változásai érdekesek: a nyolc rangsorolt egyetemükből öt rosszabb pozícióba került.

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2020.08.19. 13:32:26

@kemény keleti kommentelő: és dekára ugyanaz történt, átköltöztek a szomszédos litvániába.

fortin2 2020.08.19. 13:36:48

Ja, csak két apró kiigazítás: "A franciáknál először indult az állami elit egyetemi rendszerből kialakított Paris-Saclay" – a rankingben nem "indulnak" egyetemek, hanem rangsorolják őket, a Paris-Saclayt azért most először, mert ebben a formájában 2014 óta létezik csak. És nem brexit ide vagy oda, nem a legjobb európai helyezés az övé, hanem a legjobb kontinentális...

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2020.08.19. 13:40:31

@fortin2: a világ felsőoktatása brutális mértékben fejlődik, egyre több elitegyetemi helyre lesz szükség, az emerging economies felső-középosztálya nagyon jó egyetemeken akarja taníttatni a gyerekét. itt hatalmas verseny lesz, ha a koronavíruskrízis elmúlik. és ebben magyarország le fog maradni, ha így folytatja.

balmoral 2020.08.19. 14:22:39

Szőnyi Tamás Széchenyi-díjat kapott. Minden rendben. Tessék kérem továbbmenni!

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2020.08.19. 14:29:18

@balmoral: ? az tény, hogy az nagyon rendben van, hogy ő széchenyi-díjat kapott (igazából már tavasszal), de miért kell továbbmenni?

fortin2 2020.08.19. 14:52:01

@jotunder: a verseny régóta tart és ebben a mi komplett régiónk nyilván más ligában játszik. A felső-középosztály gyerekei már régóta átsétáltak abba a ligába alapképzés után (mester előtt tökfeleslegesen teszik, az inkább csak buta divat). A pénkivonás leállt, egyre több forrást adnak, sztem két éven belül a volt akadémiai intézeti kapacitás is átzsilipelődik az egyetemekhez, a doktori képzésbe elkezdtek nagyon komoly pénzeket nyomni– de valóban ez legfeljebb ahhoz lesz elég, hogy a szintentartás meglegyen. (Ez viszont néhány területen komoly nemzetközi szintet jelent: agykutatás, molekuláris biológia, matematika, részecskefizika, asztrofizika, középkor-történet, régészet, zenetudomány, óvópedagógia, gyógypedagógia.) Ha sikerül a Károly Egyetem – Jagelló, Varsó szintre felmenni általánosan, az már nagy eredmény volna (mármint az ELTE-nek, illetve az ELTE bázisán formálódó egyetemi entitásnak). De ezek az overall rankingek lényegében érdektelenek: a válaszatni/taníttatni képes magyar családok (no, ők igen kevesen vannak) szakterületekben gondolkodnak. A Corvinus-kísérlet Lánczi után akár még be is jöhet, nem állnak rosszul, az agrár-monstrum siekrt az elmebeteg GMO-ellenesség akadélyozza, az olyan kis ékszerek, mint az Állatorvosi, vagy a MOME vagy a LFZE jól mennek, mehetnek.
De mindezeknek a globális overall rangsorokhoz legfeljebb tangenciálisan (ha már...) van közük. Azoknak a figyelése inkább csak árt. Nem hiába írta meg a rangsorkutatatások két nagyembere (Hasselkorn és Altbach) két éve lassan, hogy a középkategóriájú egyetemeknek ki kellene szállniuk ebből. Persze, nem tudnak... Pedig ha inkább arra figyelnének, hogy a magyar adófizetőknek nyújtsanak megfeleő színvonalú tudás-szolgáltatást, az támogathatóbb cél lenne.

M. Péter 2020.08.19. 14:56:14

Kit érdekelnek Magyarországon az egyetemek? Az a fontos, hogy a fociba ölt milliárdoknak köszönhetően a magyar csapatok már ott vannak a Bayern München, Real Madrid és Liverpool szintjén.

jan 2020.08.19. 15:07:18

@fortin2: Ha nem csökkentik radikálisan az óraszámokat, akkor a kutatóintézetektől átzsilipelődő kutatói kapacitás az egyetemeken jóval kevésbé tud majd eredményeket hozni. Elképesztő, hogy mennyivel több órát kell tartani egy magyar egyetemen, mint mondjuk Amerikában.

Szerintem az óraszámcsökkentés még fontosabb, mint a bérek rendezése.

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2020.08.19. 15:09:08

@fortin2: ha nem szájalnának ezekről a listákról matolcsyék már rég nem írnék róluk.
gondolod, hogy angliában a szülök az arwu listát nézik? nem. a guardiant vagy a thecompleteuniversityguide-ot. undergraduate szinten ez a fontos. egy magyar diákot sem nagyon érdekel az arwu, kivéve talán, ha elitegyetemre akar menni külföldre.
az egy másik kérdés, hogy egy nyugatias, és a nyugati struktúrákba beágazott magyar akadémiai világra van szükség, és ezt nem segítik az orbáni-palkovicsi otrombaságok.

balmoral 2020.08.19. 15:28:37

@jotunder: Azt próbáltam a magam tömörségével kifejezni, hogy minden rendben a tudománnyal, hiszen arra érdemesek is kapnak díjakat. (Én most olvastam a listát, ha már Dörnert is kitüntették, de a széchenyiket tényleg tavasszal adták.) Az egyetemek meg akkor kerülnek előrébb a listákon, amikor a magyar foci. Majd ha nem erőltetik, hanem hagyják őket élni. Addig tessék kérem továbbmenni, nincs itt semmi látnivaló. (Fiatalabbak kedvéért: ha a békés kádári időkben valahol csődület támadt valami baleset, vagy egyéb látnivaló miatt, a rendőr ezekkel a szavakkal késztette távozásra a bámészkodókat.)

kemény keleti kommentelő 2020.08.19. 15:37:22

@fortin2: Ahogy én elnézem, az orbánék az egyetemeket olyan célból foglalták el, mint a szállodákat, a kastélyokat, a belvárosi épületeket és a vízpartokat.
Külföldieket akarnak megfejni az elfoglalt ingatlanokban.
Van Magyarországnak egy vonzó és értékes része, amiből elűzik a magyarokat és kiadják valutáért, mint a Zimmer Feri.
Pont a magyar diákok oktatása az, amit csökkenteni és rontani akarnak, és a külföldi madarakat akarják csak megfogni a magánosított egyetemeikre.
Ehhez elég barátkozni a világ összes nagyon buta diktátorával és kábítani őket nagy mondásokkal, mint egy házaló ügynök.

Lajszlo 2020.08.19. 15:49:47

@fortin2: "A pénzkivonás leállt,..." - Nem tudom, hogy mire gondolsz. Nálunk pár hónapja még azt hangzott el, hogy a kancellár azon dolgozik, hogy ne 4 milliárdot vonjanak el, csak kettőt.

Cringe 2020.08.19. 15:56:55

@fortin2: Ahogy hallottam a publikaciokon alapulo egyetemi rangsor erosen ferdito hatasu. Az USA-ban nagy problema hogy a jo nevu doktorok es kutatok gyakorlatilag semmifele oktatast nem vegeznek, a tevekenyseguk az egyetemen szinte kizarolag a publikalasra koncentralodik. Ugyanis az emeli az egyetemet a rangsorban es az hozza grant-eket. A tenyleges tanitast pedig sokszor posztgrad tanulok es hatarozott idore felvett tanarsegedek vegzik megalazoan alacsony fizetesert.

MadMary 2020.08.19. 16:18:55

Na most az egyetemi oktatás kapcsán a következő 30 másodpercben vagy őrjöngve elkezdem püfölni a klaviatúrát és évtizedek megtapasztalt bűzlő felsőoktatási mocskát fogom idezúdítani, vagy elrohanok hangosan káromkodva és edényeket hajigálva lecsót főzni. (…) Inkább a lecsó és a súlyos konyhai károkozás, azt nem fogja lekövetni a kágébé.

combo 2020.08.19. 16:55:08

@Cringe: Ha ez nem öncélúan történik, azaz nem(csak) a grant-ek és a listák miatt, hanem a minőségibb kutatás miatt, akkor OK. Mert ugye ez is feladata az egyetemnek, nemcsak az oktatás (és társadalmi hasznossága is van).

Az én magyar egyetememen is van arra példa, hogy a nagyon nagy koponya nem oktat, csak kutat. (A mostani hallgatók pechjére, mert a legjobb tanárom volt.) Egyébként oktatója válogatja, hogy ki mennyire szereti az oktatást a kutatáshoz képest; és mennyire jó benne.

De pénzügyi szempontból megközelítve, ha egyszer a finanszírozó úgy becsüli meg anyagilag az oktatási tevékenységet ahogy (sehogy - az sem számít nálunk, hogy hány szakdolgozód / doktoranduszod van), és ennél egy fokkal jobban a kutatást, akkor miért ne alkalmazkodna ehhez a dolgozó...

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2020.08.19. 17:10:40

@fortin2: Óvópedagógia területén ki és milyen nemzetközileg elismert publikációt tud felmutatni?

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2020.08.19. 17:22:41

@combo: A magyar professzorok között kisebbségben vannak azok, akik heti kettőnél több órát tartanak. Az már más kérdés, hogy a felszabaduló idejükben publikálnak, vezetők vagy felesleges megbeszéléseken gittet rágnak vagy éppen vidéken élvezik az életet az egyetemtől többórányi útra (koronavírus előtt is...)

@Lajszlo: A koronavírus miatt csendben megvágták az egyetemek támogatását is.

combo 2020.08.19. 17:57:55

@Online Távmunkás:

A rövid válaszom: Legyél te is magyar professzor. :P

A hosszabb válaszom: A magyar professzorok egészére nem látok rá, de szűkebb munkahelyemen a profok egyikétől sem sajnálom a (versenyszférához képest nem magas) fizetését, sokat dolgoznak. Amúgy inkább a heti 6-7 óra a jellemző itt (45 percekben számolva); bár nem ez a lényeges fokmérő itt (egy prof készülés nélkül kirázza a kisujjából az anyagot), hanem az, hogy hány hallgatót kell értékelni stb. Mert ugye van 600 hallgatós óra, meg 8 hallgatós is...

combo 2020.08.19. 18:01:17

@combo: Azt gondolom mondanom sem kell, hogy az oktatott hallgatók számát sem veszik figyelembe sehol (a rendszer is az óraszámot nézi csak).

És messze nem állítom, hogy tökéletes az egyetemen minden, de legalábbis nálunk, nem a professzorok között látok igazságtalanságot / lustaságot (inkább a docensek / adjunktusok között).

kemény keleti kommentelő 2020.08.19. 18:19:16

ht5tps://444.hu/2020/08/19/a-magyar-allam-10-szazaleknyi-mol-reszvenyt-atadott-a-corvinust-fenntarto-alapitvanynak

Felcsúti stróman lett a közgázból is.

AdvocatusDiaboli 2020.08.19. 18:45:29

@fortin2:
Nem látom át a feésőoktatás helyzetét, csak kis szegmenseiről van fogalmam, köztük az agrár és az állatorvosi vonalról. Írod:
" az agrár-monstrum siekrt az elmebeteg GMO-ellenesség akadélyozza, az olyan kis ékszerek, mint az Állatorvosi, vagy a MOME vagy a LFZE jól mennek, mehetnek"

Az Állatorvosi mint "ékszer"? Jól tejel, mert több a külföldi diák, mint a magyar, sokat fizetnek, de nem költenek rájuk. A szakmai hitelét éli fel az egyetem. A színvonal csökken, a zsúfoltság évről-évre nő, ennyi diák oktatásához nincsenek meg a feltételek (gyakorlat során nem férnek hozzá az állatokhoz). A britnél magasabb tandíj ellenére a külföldi diákok kevesebb és rosszabb oktatást kapnak, mint a magyarok. Boldog-boldogtalant fölvesznek, de az így bejutott külföldi diákok is egyre inkább lenyúlásnak élik meg az egészet. A magyar állatorvosi az egyik legpatinásabb a kontinensen, de a sokkal újabb zágrábi, kolozsvári és kassai karokkal versenyez, egyre nehezebben. Ismerek egy ír állatorvost aki Budapesten végzett még anno. Ő szeretett itt lenni, de a fiát már Lengyelországba küldte. Oda nincs kötődése, csak sokkal jobb value for money.

Az agrároktatás színvonalának vajmi kevés köze van a GMO-ellenességhez. Az agrároktatás sokkal több mindenről szól, mint a GMO, és a GMO-k kerülése legalább annyi lehetőséget hordoz(hatna), mint a GMO-k fölkarolása. A baj nem az, hogy Magyarország szkeptikus a GMO-kkal szemben (teljesen jogosan), hanem hogy nem innovatív, pl. nem használja ki a biológiai növényvédelemben vagy a biogazdálkozásban rejlő potenciált (és erős hagyományokat). Inkább Kishantost is beszántjuk.

A GMO-kkal kapcsolatos sommás véleményedet nem osztom: a géntechnológiának megvan a helye (és Magyarországon is lehet és kell is kutatni), de ami a gazdálkodásba kikerült GMO terményeket illeti, előnyük szinte semmi, a káruk meg felmérhetetlen. Ez nem szükségszerűen van így (lehetne esetleg hasznos GMO-kat is fejleszteni és termelésbe vonni, ritka kivételként akad is néhány), de eddig igazán csak egy maroknyi nagy világcég bulija az egész, mindenki más rovására.

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2020.08.19. 19:07:03

@combo: "egy prof készülés nélkül kirázza a kisujjából az anyagot"
tudod, hogy én mennyit készülök egy órára? másfél órát, ráadásul minden egyes órát külön megírok, a videót felteszem, aztán külön a scriptet, és persze van egy jegyzet is.

combo 2020.08.19. 20:12:19

@jotunder: Ha van már kész segédanyagom, és sokadszorra tartom az órát, akkor én tényleg semmit, pedig nem vagyok prof. A könyökömön jön ki, tényleg.

Ha új kurzust tartok, akkor persze én is készülök. (Pláne ha nem a szűkebb szakterületem.) Az írott segédanyagokkal rettenetesen sokat szöszölök; egy 90 perces óra prezentációja (ábrákkal) például minimum két nap. Szóval átlagban én is készülök azért. (A prezentációkat nem lehet kikerülni például BSc-n, annyira nincs már idő semmire...)

És még írnék pár dolgot, de itt megállok, mert nem akarom, hogy a kollégák beazonosítsanak... :)

lüke 2020.08.19. 20:15:37

@M. Péter:
senkit.....
de extra Hungariam se!
miért lennének az elsők közt magyar egyetemek?

lüke 2020.08.19. 20:23:43

@Cringe: a medicinában se az oktatásból él! a gyakorló orvoslásból:)

lüke 2020.08.19. 20:32:34

@fortin2:
GMO ellenesség...hmmm
Szója:brazil, usa termék! GMO- s( emiatt nem ment el apám a gyémánt diplomáért,mert összekülönbözött a GMO ellenes profokkal)
ezt eszi a világ állatállománya, réges rég,lehet kiabálni!

fortin2 2020.08.19. 21:20:30

@jan: ez egészen pontosan így van.

fortin2 2020.08.19. 21:23:29

@AdvocatusDiaboli: Az Állatorvosi ma komoly (nemzetközi) presztízzsel bír, csak ennyit mondtam. Annyira nem látok bele, hogyan épül ez le, de elhiszem. A GMO kapcsán csak arra utaltam, hogy az ilyen jellegű kutatásoknak a tilalma súlyos tudományos kártokoz – a használathoz nem értek, nem is érvelek se pro, se kontra.

fortin2 2020.08.19. 21:33:26

@jotunder: a globális listákat a politikusok és az egyetemvezetők nézik (az amcsik nem igazán), az idejövő stipendiumos diákok körében végzett felmérés alapján alig számítottak valamit a rangsorok. A globálisan beágyazott felsőoktatás programjának nyilván ellentmond, amit a CEU-val műveltek, de ugye nem gondoljuk, hogy az egyetempolitikai manőver volt? Egy nagyszabású (kül)politikai lépés, aminek a "mellékterméke" OV számára, hogy éppen egy egyetem és kiváló tudományos műhely esett áldozatul. A politikai helyezkedés kálója, ami egy populista és elit-ellenes rezsimben nem is tűnik olyan nagy árnak (és ez nem is meglepő).

fortin2 2020.08.20. 08:48:50

@combo: hát, én nem épp egy friss tudományágat tanítok (konkrétan a legrégebbit), de nem volt még olyan év, hogy ne kellett volna hozzányúlnom az óravázlathoz-prezentációhoz az új olvasmányok alapján, de leginkább azért, mert a hallgatók visszajelzései, kérdései szinte mindig újragondoltatják a témát. És ezek csak a bevezető évfolyamelőadások, a szemináriumok végképp szemeszterről szemeszterre új feladatot jelentenek.

combo 2020.08.20. 09:54:02

@fortin2: Jó, akkor visszavontam az általánosításomat. :)

csacskó 2020.08.20. 11:42:09

@M. Péter: A felnőttek az u-9esek szintjén arra gondoltál?:)

vackor1 2020.08.20. 13:01:39

????? naaaa, ma nincs munkanap ??? hol vannak az ismert nickek ? birka , tejesmindegy, és tsai? Halllllóóóóóóóóó!!
Tudni akarom az igazságot ezzel kapcsolatban IS, nem csak a gaz nyugati háttérhatalmak és a tuggyukik véleményét .. az nem lehet, hogy dicső izéink vezetésével nem világelsők - mit világ, UNIVERZUM- vagyunk bármibenésmindenben is ÉS nem mi vezetünk minden listát/rangsort Sziriuszon innen -és túl , nem mi vagyunk a legmaxigigaleglegek , nem minket csodál mindenki , etc.,etc.,etc.

Elvtársak, munkára és szorgos népünk győzni fog !

haribodog 2020.08.20. 13:23:12

@fortin2: nekem úgy tűnik, hogy az ELTE kapcsán fogalmad sincs ezekről a területekről, csak a levegőbe beszélsz. Agykutatás nem folyik az ELTÉ-n, biológiából etológia területén vannak elismert kutatások.
Az asztrofizikát és a régészetet aláírom, a középkor-történet alatt nem tudom mire gondolsz (az a CEU-n volt értékelhető), zenetudomány konkrétan nincs az ELTÉ-n, az óvópedagógiai, gyógypedagógiai karokon pedig nincs mérhető tudományos publikáció.

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2020.08.20. 13:46:26

@haribodog: fortin2 nem állított ilyesmit az ELTE-ről. igazad van persze, szerencsésebb lett volna élesebben szétválasztani az A és a B gondolatsort, de kommentben az ember nem figyel ennyire.

fortin2 2020.08.20. 15:52:22

@jotunder: @haribodog:
igen, nem volt elég az elválasztás, a tudományterületi felsorolás természetesen az egész magyar akadémiai szférára vonatkozott, elnézést. Az ELTE csupán mint az egyetlen, overall rangsorokban felfuttatható egyetem jött szóba.
Ami viszont igazi vitakérdés lehet, az a kisgyerekkori pedagógusképzés (és gyógypedagógusképzés). Egyrészt nem igaz, hogy ne volna mérhető tudományos publikációs tevékenység ezeken a területeken (Marton Klára stb.). Másrészt éppen itt meglehetősen viszonylagos a relevanciája a publikációs iparban való szorgoskodásnak. Az évszázados szakmai kultúra, az igen komoly nemzetközi beágyazódás, az iskolateremtő kezdeményezések, a színvonalas oktatás éppen ezen a területen van olyan lényeges ismérve a minőségnek, mint a H-Index (jellemzően amúgy az idevágó tudományos kutatások a pszichológia területén zajlanak).

MadMary 2020.08.20. 22:23:18

@szugera bácsi: Tecciktudni bácsikám, lehet hogy Magának van qrvanagy igaza.

MadMary 2020.08.20. 22:32:35

@szugera bácsi: Mocsokfinom lett. Ha az oroszok behatolnak a spájzba, a lecsót csak a testemen át. Muhaha.

közösperonos átszállás 2020.08.24. 11:29:13

@fortin2: " A pénkivonás leállt, egyre több forrást adnak, sztem két éven belül a volt akadémiai intézeti kapacitás is átzsilipelődik az egyetemekhez, a doktori képzésbe elkezdtek nagyon komoly pénzeket nyomni"

(+Lánczi)

Ugyan már.

És még egyszer: ugyan már.

Ami pluszpénzt adnak, azt nem normatívának, nem kiszámíthatóan, hanem pluszpénzként, pofára ésvagy kiszámíthatatlanul. Mikor írták ki például az ÚNKP-t? Lesz jövőre is?

Hosszú (vagy legalább közép: 5-10 évre) távú tervezés és legalább a kiszámíthatóság illúziója nélkül pénzzel nem lehet elérni semmit. Az az egyszeri oktatónak sem jó, ha az egyik évben 3x annyit keres, mit előtte (pl. én), viszont csak tippelni tud, hogy jövőre vajh mi lesz.

A felsőoktatási szféra pont olyan, aminek lételeme a kiszámíthatóság, anélkül a beleöntött pénz nagyon szarul fog hasznosulni (főleg ha ilyen egyenetlen: erősíti az addig maradok, amíg ilyen jó, aztán húzok el mentalitást). Ráadásul egy év alatt, kapkodva ki lehet irtani komplett tudományos iskolákat, amelyeket újranöveszteni / mással pótolni egy évtized (egy kiszámítható évtized).

Sajna ez van, wishful thinking, amit mondtál -- a fideszesek, minden jel szerint, ennyit tudnak kormányzatilag.

közösperonos átszállás 2020.08.24. 11:40:20

@fortin2: "Az ELTE csupán mint az egyetlen, overall rangsorokban felfuttatható egyetem jött szóba."

Valójában amúgy a franctuggya, itt a fő művelet úgyis a kutatóintézetek egyetem alá sorolása (adminisztratíve vagy ténylegesen), akkor meg lehet akár a BME is, ha meg csak adminisztratív alásorolásban gondolkodunk (és még mindig nem tudjuk, mit akarnak a főnökségben, ugye), akkor akár az SZTE is szóba jöhet.

Persze itt kijön, hogy nyilván a lobbizás fogja meghatározni az egészet, és akkor a Sztaki is mehet simán az ELTE alá-mellé. De hát eleve, a jelenlegi kutatóintézet-hálózat felépítése az MTA "csak ne nyúljunk semmihez, ha nem kell nagyon" hozzáállását tükrözi (semmi más nem indokolja pl. ezt a szintű BP-centrikusságot, sem azt, hogy ez a végtelenségig így maradt volna).

Külsős 2020.08.24. 11:57:54

@közösperonos átszállás:
"a fideszesek, minden jel szerint, ennyit tudnak kormányzatilag." - anélkül, hogy belülről ismerném az egyetemi világot, ezt csak megerősíteni tudom. A szakértelmet - akármennyi is volt, ezt most ne vitassuk meg (lehetett volna több) - kisöpörték 2010-ben, az eredmény önmagáért beszél. Minden területen.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2020.08.25. 13:53:01

@combo: Olyan kivételes helyen dolgozol, ahol a prof megtartja az óráit és nem küld be maga helyett mást? Ráadásul egyedül vizsgáztat 600 embert, nem hívja be 2-3 kollégáját segíteni, hogy végül neki csak maximum 2x10 fő jusson? Csak azért kérdezem, mert az ELTÉ-n volt szerencsém látni, amikor a tanársegédek és adjunktusok félévente 1500-1600 diákkal küzdöttek heti 20-22 órában, míg a dékán prof papíron heti 2 órát tartott, de azokat is lepasszolta másoknak és 20 éve nem vizsgáztatott...

fortin2 2020.08.28. 17:26:14

A párizsi kísérlethez: www.economist.com/europe/2020/08/29/how-france-created-a-university-to-rival-mit
Egy olyan centralizált oktatási rendszerben, mint a francia, ez megcsinálható persze, a németeknél nem hiszem, hogy átmenne.

fortin2 2020.08.28. 17:35:40

@közösperonos átszállás: valóban 5-10 év egy országos szintű felsőoktatási fejlesztés léptéke – no, ilyen táv az elmúlt harmincban még sose akadt. Kértségtelen, hogy a 2010-2016os időszak egészen példátlan fluktuációt hozott koncepciókban/emberekben, amit kb. 2018ra konszolidált Palkovics, kérdés, ez meddig tart ki. Főként úgy, hogy a CEU- és MTA-üggyel tartósan (és joggal) elvesztette az akaédmiai értelmiség markáns csoportjainak bizalmát. A mostanra létrejött egyetemi rendszer három kockázatos eleme (BCE finanszírozhatósága és versenykéepsségének megtartása, az agrár-konglomerátum és a tudományegyetemek státusának megoldatlansága) közül bármelyik berobbanása megingathatja a rendszert. (A politikai változásokról most ne beszéljünk, pl. hogy esetleg egy megingó nemzetközi politikai helyzetben OV Pálinkásék visszafogadásához beáldozza Palkovicsot.).