Híres utolsó szavak

Ez nektek vicces?

nem felejtünk.jpg

 

 


 

Jobban teljesít...


Orbán Pinocchio thumb.jpg

FRISSÍTVE!

Itt az újabb történelmi csúcs

A központi költségvetés bruttó adóssága: 2010. május: 19.933,4 Mrd Ft; 2011. május: 21.116,5 Mrd Ft; 2012. május: 21.180,9 Mrd Ft; 2013. május: 21.765,4 Mrd Ft; 2014. október 24.736 Mrd Ft;2015. június 6. 24 847 Mrd F

 

Szűjjé má'!
tumblr_nzd85jlxqr1qd6fjmo1_1280.jpg

 



 

Te már bekövetted?

 

Vincent tumblr Falus.JPG

 


 

Vincenzúra

Troll Vincent.jpg

Figyelem! A Vincent szerzői — főszabályként — maguk moderálják a posztjaikra érkező hozzászólásokat. Panaszaitokkal vagy a mellékhatásokkal a poszt írójához forduljatok!

Köszönettel: Vincent Anomália

Címkék

abszurd (39) áder (5) adózás (11) alkotmány (45) alkotmánybíróság (10) államosítás (7) arcképcsarnok (14) ascher café (24) a létezés magyar minősége (6) bajnai (16) bank (7) bayer (23) bayerzsolt (14) békemenet (7) bkv (7) bloglossza (14) borzalmasvers (156) cigány (7) civilek (5) civil társadalom (8) demokrácia (24) deutsch tamás (6) devizahitelek (9) dogfüggő (10) egyház (10) ellenzék (7) erkölcs (17) érték (19) Érvsebész (11) eu (13) eu elnökség (8) felsőoktatás (15) fidesz (76) fideszdemokrácia (7) film (12) filozófia (13) foci (12) focijós (19) focikvíz (54) focitörténelem (94) fritztamás (6) gasztrowhat (9) gavallérjános (10) gazdaság (8) gengszterkrónikák (14) gyurcsány (27) hangfal (98) heti válasz (19) hétköznapi történetek (32) hétvége (44) hoax (5) hülyék nyelve (16) hülyeország (165) idézet (768) igazságszolgáltatás (6) imf (26) indulatposzt (11) interjú (7) járai (12) jobbik (17) jogállamiság (33) kampány (12) kampányszemle (9) katasztrófa (5) katonalászló (21) kdnp (9) kétharmad (16) költségvetés (21) könyvszemle (9) konzervatív (18) kormányváltás (22) kormányzás (42) kósa (8) kövér (11) kultúra (21) kumin (14) lánczi (5) lázár jános (12) levelező tagozat (12) lmp (8) longtail (10) magánnyugdíj (25) mandiner (15) március 15 (8) matematika (9) matolcsy (44) mdf (5) média (48) melegek (8) mesterházy (7) mnb (5) mosonyigyörgy (7) mszp (32) mta (5) napitahó (7) navracsics (14) nedudgi (15) nekrológ (11) nemigazország (5) nemzeti együttműködés (5) ner (11) nyugdíj (5) oktatás (12) önkormányzatok (6) orbán (46) orbanisztán (15) orbánizmus (101) orbánviktor (65) országgyűlés (6) pártállam (23) politika (14) polt (5) program (9) retró (22) retro (115) rettegünk vincent (14) rogán (9) sajtó (22) sajtószemle (6) schmitt (38) selmeczi (8) semjén (6) simicska (7) sólyom (7) spoof (19) stumpf (5) szász (6) századvég (7) szdsz (9) szijjártó (16) színház (35) szlovákia (5) szszp (5) tarlós (12) társadalom (50) törökgábor modul (8) történelem (5) tudjukkik (22) tudomány (17) tüntetés (17) ügyészség (9) választás (37) vb2010 (19) vendégposzt (68) videó (11) vincent (10) Vincent szülinap (6) voks10 (7) vörösiszap (16) zene (23) Címkefelhő

Mennyire "teljesít" jól az ország? (kérdésposzt)

2017.05.29. 14:28 | jotunder | 500 komment

Címkék: longtail

 

      (A kérdés nem a poszt címére vonatkozik. A posztban szereplő okfejtéssel kapcsolatban szeretném tudni pl. a Defacto blog véleményét. Egyszerűen azért, mert bennük bízom, másokban meg nem. Én nem vagyok közgazdász, csak szeretek számolgatni. )

      Magyarország éves GDP-je nagyjából 30000 milliárd forint. Évente úgy 1500-2000 milliárd forint uniós támogatást kap az ország. Ezt az összeget nem számolják bele a hivatalos GDP-be. Ha az állam megrendel egy felújítást egy vállalkozótól 10 milliárd forintért, akkor abból a 10 milliárd forintból 0 forint hivatalos GDP keletkezik, ha ez uniós pénzből készül, és 10 milliárd forint, ha ez egy tiszta költségvetési kiadás. Persze, ha a felújítás 12 milliárdba kerül, mert az állam belerak 2 milliárd forintot a 10 milliárd uniós támogatás mellé, akkor azért 2 milliárd forintot elszámolnak keletkező GDP-nek ( ha ezt jól tudom, ne felejtsük el, ez egy kérdésposzt). A felújítás azonban felújítás, az uszoda uszoda, a kórház kórház, akkor is, ha növelte a hivatalos GDP-t, akkor is ha nem. 

       Ez teljesen rendben van így, ez egy szabály, ami alapján a hivatalos GDP-t megállapítják. 

      Van azonban egy  tényleges  GDP is, ami a hivatalos GDP plusz az uniós támogatások felhasználása.  Ez az, amit az emberek a bőrükön éreznek.  Magyarország tényleges GDP-je  5-6 százalékkal magasabb lehet annál, mint amit a statisztikák mutatnak. A tényleges GDP nagy mértékű volatilitást mutathat a támogatások időzítése miatt, ezt nyilván különböző pufferekkel csökkenteni lehet, ennek valamennyire meg kell látszania a hivatalos GDP alakulásán is, és mintha valóban ez történne. Van három mutató: foglalkoztatottság, költségvetési bevétel, reálbér, ami mintha (kérdésposzt!) inkább kötődne a tényleges GDP-hez, mint a hivatalos GDP-hez. És igen, a reálbérek egyszer csak meglódultak, és sokkal nagyobb mértékben, mint amennyit a hivatalos GDP adatok magyaráznának, de a korábbi stagnálást és a tényleges GDP emelkedését tekintve már ez sem olyan meglepő.

     Ugyanez vonatkozik a foglalkoztatásra, ahol talán a közmunka jelenti a pufferezési lehetőséget. A foglalkoztatás jelentősen bővült, megint csak jobban, mint azt a hivatalos GDP alapján várni lehetett volna, de a foglalkoztatás az bizony a tényleges GDP-hez kötődik, a munkaerő esetében mindegy (?, kérdésposzt), hogy milyen forrásból fizetik.  

     Ha ez az okfejtés nem nagyon téves, akkor bizony az elmúlt öt évben Magyarország valóban  jobban "teljesített", mint azelőtt, lényegesen jobban, mint azt a hivatalos GDP adatok mutatják.  Másfelől, és ez elég  ijesztő, elképzelhető, hogy 2019-2020-tól  brutális mértékben csökkennek az uniós támogatások. Ez nyilván valamennyire csökkenteni fogja a hivatalos GDP növekedését, de talán nem túl jelentős mértékben, legalábbis nem azonnal. Hivatalos recesszió nem lesz. A tényleges GDP azonban nagyon gyorsan csökkenhet négy százalék körüli értékben, tényleges recesszió következhet be, nem is sokkal kisebb, mint a válság idején. 

A bejegyzés trackback címe:

https://orulunkvincent.blog.hu/api/trackback/id/tr3712548227

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ijontichy 2019.04.05. 21:15:12

index.hu/gazdasag/bankesbiztositas/2019/04/05/csanyi_5000_milliardnyi_profit_hianyzik_a_banktulajdonosok_zsebebol/
"Csányi a konferencián keményen kritizálta a 2002 és 2008 közötti magyar gazdaságpolitikát: azt mondta, a prudenciális hatóságoknak nem kellett volna engedélyezniük a devizahitelezést."
Csányisunyi bácsi is öregszik már, aggódva figyelem, ahogy kihagy az emlékezete. Mert az ugyan igaz, hogy Megyóék nagyot hibáztak, amikor gyávák voltak kivégezni a devizahitelezést (amikor épp futott a szekér), s megálltak az államilag támogatott lakáshiteleknél, de az egész bulit mégiscsak pannónia géniusza, sunyibácsi szotyizótársa kezdte el. És én valahogy nem emlékszem, hogy sunyibácsi azidőtájt is ilyen vehemenciával vett volna részt a (politikai) közéletben, és harcolt volna ezerrel a devizahitelezés ellen. Mi több, a fideszes önkormikat se látta el jótanácsaival. Egyre csúnyább befejezése ez egy életpályának. :-(

stefan75 2019.04.06. 12:00:49

@ijontichy: Arról is valahogy mindig megfeledkeznek, hogy Járai Zsigmond 13%-ra emelte a forint alapkamatot, mondván ha nem ők kormányoznak, akkor dögöljön meg a gazdaság.

A mostani 0.9% alapkamat mellett a kutya sem akart volna devizában eladósodni.

seol 2019.04.06. 18:27:17

@ijontichy:

Nem igazán szeretem a "mi lett volna, ha"-t, de valamiért úgy érzem, ha akkor leállították vagy korlátozták volna a devizahiteleket, másnap indultak volna a békés országszétverések a "mert elveszik a magyaremberektől a jóhitelt" felkiáltással.

ijontichy 2019.04.06. 20:32:58

@seol: Na egen. Vitya nem aggódott az ilyen miatt. Az a lakáshitel is úgy ment, hogy ha nem lesz rá további fedezet, majd "lekommunikálja" az emberek torkán, hogy miért van vége. 2010 óta tudjuk, hogy mindent képes lenyeletni Kádár népével :-(. Mondjuk ezt teljesen világosan csak a Manyup óta tudom.
Nomeg "gyűlölet főleg a baloldalon van" ;-) , de a székházgyújtogatásra hajlam, az bizony a fidesz/jobbik táborában :-D

Mickey Pearce 2019.04.06. 21:43:37

@ijontichy:

Te nem nagyon ismered annak az embernek az "életpályáját" :(
Talán az egyetlen pozitívum volt egész életében, hogy tényleg ellenezte a devizahitelezést és csak kényszerből vezette be az OTP, mert kezdtek nagyon lemaradni a versenyben. Hogy ez az ellenkezés azért volt-e mert az OTP-nek szemben a nyugati tulajdonú bankokkal nem voltak nagyobb mennyiségű euro forrásaik, vagy elvi/tudományos alapon, azt nem tudom (a külföldi tulajdonú bankok CHF hiteleket az anyabankoktól kapott euróból swap műveletekkel állították elő).

Én 2005 környékén beszéltem az Isarescuval (Román Nemzeti Bank "örökös" kormányzója), ő már akkoriban ellenezte a CHF hitlezést (az euró alapút nem) mondván hogy a CHF egy "exotic currency". Akkor ez elég viccesen hangzott, de tudta az öreg hogy mit beszél... Persze ennek dacára jóváhagyták ott is a CHF alapú hitel termékeket amik annak rendje és módja szerint később be is dőltek ugyanúgy mint nálunk. Viszont ott megpróbálták korlátozni a külföldről finanszírozást: az FX forrásokra a kötelező tartalékrátát fokozatosan 40%-ra emelték (mondjuk 5% helyett). A román bankfelügyelet jobban teljesített...

Ha már itt tartunk akkor egy kis szerecsenmosdatás:
1. ezekben az országokban a bankfelügyeleti szervek engedélyezték ezeket a termékeket (konkrétan minden bank esetében megvizsgáltak minden terméket az összes részletével együtt), ezért a bankokra hárítani minden felelősséget lehet hogy politikailag népszerű, de nagyon nem fair.
2. A magyar és pl a román kormány is akkoriban egy 5 éves euro konvergenciáról pofázott, tehát az euróban (vagy euróból swappal gyártott chf-ben) hitelező bankok igazából egy 5 éves árfolyamkockázatot futottak és nem egy 20-25 évest amilyen a lakáshitelek futamideje volt. Kb azt az 5 évet le is fedezték, nem is lett volna semmi baj ha az 5 év után bevezetik az eurót. Aztán a válság nem csak a chf árfolyamát vitte el hanem az euró konvergenciát is.

Mickey Pearce 2019.04.06. 21:54:50

@mafi mushkila:
Ez nagyon szép petíció, de nyilvánvaló hogy az EU megfelelő szerveiben tudnak ezekről a korrupciós ügyekről. Ez így van más országok esetében is. 2011 körül valahol Európában új auditort kaptam. Igyekeztem is vele gyorsan összebarátkozni. Ez olyan jól sikerült hogy elmesélt egy "hihetetlen" történetet. 2010-ig Szlovákiában dolgozott és ott kapott olyan megbízást az EU megfelelő szervétól hogy vizsgálja ki hogy az EU co-funded projektekben miért ment fel az ellopott rész 10%-ról 20%-ra az előző években. Ő azt találta (és jelentette) hogy azért mert a válságban lecsökkent a projektek száma és a korrupt tisztviselők szerettek volna ugyanannyit keresni mint korábban, hát megemelték a nekik "járó" részt. Ez teljesen hihetetlen történet de egy Big4 managing partner nem az az embertípus aki ilyeneket hazudna. Döbbenet...

Kettes · http://orulunkvincent.blog.hu 2019.04.07. 00:10:56

@Mickey Pearce: "Talán az egyetlen pozitívum volt egész életében, hogy tényleg ellenezte a devizahitelezést és csak kényszerből vezette be az OTP, mert kezdtek nagyon lemaradni a versenyben."

Haha. Ez a mese is hogy megváltozott. Csányi annyira devizahitel-párti volt, hogy ő indította el a jen-hiteleket, amire végül a PSZÁF/MNB mondta, hogy álljon meg a menet.

Egy cikk 2018 februárjából: www.origo.hu/gazdasag/20080214-csanyi-nem-fel-a-jentol.html

"Csányi Sándor szerint túlzóak az állami aggodalmak a devizaalapú, és különösen a jen alapú hitelezés kockázataival kapcsolatban. Számítások szerint a forintnak 50 százalékkal kellene gyengülnie, hogy a jen alapú hitel kedvezőtlenebb legyen a forint alapúnál."

Mondjuk Csányi már 2008 augusztusában elkezdte átírni a történelmet: hvg.hu/gazdasag/20111105_OTP_bankok_devizahitelezes_okai

Ne csapjuk be magunkat: a devizahitelezés elfutása Járaiék politikai szabotázsának, a Medgyessy- és Gyurcsány-kormányok gyávaságának, a bankok mohóságának és a hitelfelvevők felelőtlenségének szép csapatmunkája volt.

ijontichy 2019.04.07. 02:46:58

@Mickey Pearce: Uhhh... @Kettes megelőzött (és még többet is előásott, mint amit én tudtam). Amit hozzáfűznék: a fentiek fényében én attől öklendezem, hogy sunyibá' politikai kampánybeszédet mondott egy elvileg szakmai rendezvényen. Miért? Mert de facto "emútnyócévezett"!!! A jelenlegi haverjai hozták tető alá - jogilag - a devizahitelezést, és hagytak hátra egy khm... erősen forráshiányos "otthonteremtő" hitel konstrukciót. A jelenlegi haverjai (ne feledjük: egy Wehrmacht fegyelmezettségű szervezet!) adósította el a vezetésük alatt álló önkormányzatokat devizában, majd utána jó hangosan ordítoztak, hogy ők már 2006-ban megmondták hogy...
Ezután az ő haverjai kezelték olyan szarul (értsd: "politikailag népszerű" módon) a helyzetet 2010 után, hogy a buksifej-simogatott ("ti nem tehettek semmiről, azok a csúnya (nyugati!) bankok...") Kádár népe épp most is adósodik újra elfele (igaz, legalább nem devizában :-) ).

Nekem nem kell a szerecsent mosdatnod, sokkal kevésbé tartom a bankokat feketeseggűnek, mint a felügyeleteket. A történetben a bankok feleltek meg leginkább a saját szerepüknek, ti. profitot akartak csinálni. A 2. alatt egyébként meg is említed a lényeget: én kettő frankhitelt vettem fel, 3-3 éves futamidőre + némi euróban is keletkező bevételemre, és teljesen pozitívan zártam... mondjam tovább?
Magyarán, engem nem érdekelnek a jó makromutatók. Szegény exhonfitársaim zöme ugyanolyan sötét, mint volt, és "a haverok" mindent megtesznek, hogy ez így is maradjon. Ehhez asszisztál sunyibá' lelkesen. Félreértés ne essék, értem én, hogy ő egy üzletember, és a nyugalma érdekében megér neki "pár milliárdocskát" elkótyavetyélni, de azért annyira nem kéne alább adnia, hogy politikai kortesbeszédet is vállal vénkorára :-(.

Külsős 2019.04.07. 07:06:07

@Mickey Pearce:
Jó, hogy említed az euro-konvergenciát, méltánytalanul keveset beszélnek róla, hogy ez is benne volt a várakozásokban, már úgy értem, azokéban, akik azért valamennyire próbálták felmérni a kockázatokat. Persze, a céldátum mindig tolódott, mindig éppen 5 évre voltunk tőle, de azért a sok kormányzati hülyeség ellenére, lehetett azt gondolni, hogy komoly a szándék. Aztán a válság és orbánék megkoronázása elsöpörte az egészet és ne hagyjuk ki a forint szándékos gyengítésére irányuló mutatványokat sem (szíjjártó és kósa görög salátája, matolcsy munkássága), ami beverte az utolsó szöget a devizahitelesek koporsójába.

Külsős 2019.04.07. 08:24:33

@Kettes:
A Medgyessy- és Gyurcsány-kormányok gyávasága mellett említsük meg a szűklátókörűségüket is. Mindenki rém happy volt, hogy a devizahitelezés felfutása segített megállítani a csak a forinthitelekre vonatkozó lakástámogatás költségvetési sor növekedését, nagyjából csak ez volt a fontos azidőtájt.

Mickey Pearce 2019.04.07. 15:07:26

@Kettes:
Jó, akkor semmi pozitív nincs a munkásságában. :)

A yen hitelt nyilván kínjukban találták ki az otpsek, mert a versentársaknak volt olcsó euró forrásuk az anyacégektől, az OTP-nek meg csak a nyamvadt kis szlovák bank volt forrásgyűjtésre, miután ott bevezették az eurót.

Mickey Pearce 2019.04.07. 15:11:55

@ijontichy:
A NER már benn van az OTP-ben Barna Zsolt általános vezérhelyettes képében. Ha a közgyűlésen szétválasztják a vezérigazgatói és elnöki posztot, akkor előbb utóbb ez a Barna Zsolt lesz a vezérigazgató (persze mindíg történhet valami, pl vadászbaleset :))) ). Cs eredetileg a fiát akarta utódnak aki értelmes ember és nem akarta ezt (McKinseynél dolgozott) Aztán mire sikerült rábeszélni és átment az OTP már késő volt, nincs elég idő felépíteni őt...

Mickey Pearce 2019.04.07. 15:31:58

@Külsős:
"A Medgyessy- és Gyurcsány-kormányok gyávasága mellett említsük meg a szűklátókörűségüket is. Mindenki rém happy volt, hogy a devizahitelezés felfutása segített megállítani a csak a forinthitelekre vonatkozó lakástámogatás költségvetési sor növekedését, nagyjából csak ez volt a fontos azidőtájt."

Igen ez így volt, de volt még egy faktor amiért politikailag fontos volt a devizahitelezés. Ezt a szerencsétlen lefidesztrollozott "pipas" nevű próbálta magyarázni ennek a posztank az elején 2017-ben de nem nagyon értette senki. Az akkori GDP növekedés egyik fontos motorja volt a nagy mértékű devizahitelezés (boldog boldogtalan vette a lakásokat, felújítások, autólízing: Suzuki 10 éves CHF hitelre, stb) amit a külföldi tulajdonú bankok úgy finanszíroztak hogy elképesztő mennyiségű anyabanki forrást tóltak be Magyarországra. És ami nélkül a hitelfelvevők jelentős része nem tudott volna lakást, autót venni. A 2007-es növekedés leállás úgy ment végbe hogy a hitlelezés még csúcsra volt járatva, a Fletó féle gazdaságpolitika tényleg nagyon elkúrta amit lehetett.
2008 után viszont megfordult a pénz áramlása és a hitelállományok leépítése következett. A lakosság is és a vállalatok is nem költekeztek hanem a hitelállományok leépítésére "költöttek", ennek a pénznek meg egy jó része elhagyta az országot és ment vissza az anyabankokhoz. Ezt a részt szeretik kihagyni azok akik mérlegeket állítanak össze a Gyurcsány és Orbán kormány teljesítményének összehasonlításához ( EU funds, külföldön dolgozók transzfere, államadósság változása, manyup és akkor kimarad ez a nagyon fontos tétel, a magánszféra eladosodottsága gyakorlatilag a külföld felé, ezt próbálta magyarázni a pipas nevű)

Egyébként ezért tudta az Orbán kormány lerabolni a bankadóval és más módon a külföldi tulajdonú bankokat, mert azok nem csak a tőkéjüket vesztették volna el ha kivonulnak és hagyják a fenébe az egészet (volt ahol ez felmerült, anyabank igazgatósági tagtól hallottam), hanem a mérlegfőösszegük fele vagy még több anyabanki euró hitelekből állt amit az anya szintén elbukott volna. Így hát kénytelenek voltak maradni, fizetni, tőkét emelni és lassan visszaszedni a hitelekból amit lehetett. Ezzel viszont 2010 után nagy mennyiségű pénz/tőke hagyta el az országot ami nyilván mnegatívan befolyásolta a növekedési lehetőségeket.

mafi mushkila 2019.04.07. 17:28:05

@Mickey Pearce: Na, és most egy olyan megbízást szeretnénk adni nekik, hogy vizsgálják meg, hogyan ment föl 90%-ra és hogy lehet leállítani.
Ők is tudják, hogy mi tudjuk, hogy tudják, de minimum jeleznünk kell, hogy mi is tudjuk.

Külsős 2019.04.07. 20:43:28

@Mickey Pearce:
Igen, 2007-ig a növekedés nagymértékű külső eladósodással járt, reménykedtek, hogy megússzák, de hát nem jött be. Úgyhogy gyávaság, szűklátókörűség, felelőtlenség és persze némi pech is - az eredmény közismert.
És igen, a válság utáni óvatosság, a lakossági és vállalati hitelállomány leépítése meg orbánék dolgát nehezítette, de azért nem hullatok értük krokodilkönnyeket. Felélték a tartalékokat, egy Marshall segélynyi (sőt több) ingyen pénz ellenére sem tudtak (nem is akartak) megalapozni egy fenntartható növekedési szerkezetet, majd csak nézd meg, mi fog történni a gazdasági ciklus leszálló ágában. Úgyhogy - szigorúan csak a gazdaságpolitikát nézve - az egyik így hosszú, a másik úgy sárga, de mindkettő (működésképtelen) villamos.

Mickey Pearce 2019.04.07. 22:12:53

@Külsős:
Kb egyetértünk. Azzal a megjegyzéssel hogy igazából nem tudom hogy mit is kellett volna csinálni, hogy megvalósuljon egy fenntartható növekedési szerkezet.
Ha körülnézünk más országokban Lengyelországtól Bulgáriáig, ők mit is csinálnak jobban? Vannak nagy autógyáraik, vannak nagy SSC-k és az összes város, falu főtere szökőkúttal, temploma, műemléke EU társfinanszírozásban lett felújítva. Én elég jól ismerem a régiót, nem nagyon látom a különbségeket. A lengyelek legalább felújították az egész vasúthálózatot EU pénzből és sok vonalon 160-nal száguldoznak, de pl a régiók (vajdaságok) miatt az is el van kúrva egy holland vagy német vasút managementhez képest és az autópálya hálózatuk is katasztrófa (pl az ország közepén van 2 magántulajdonban lévő és nagyon drága autópálya, nagy területeken meg semmi). A bezzeg Romániát hagyjuk, se normális utak, se vasút, se iható víz a csapból se semmi. De azért állítólag már lehagytak minket mert megint hitelből zabálnak mint állat mint 2008 előtt, megint fújódik az ingatlanlufi, Isarescu 3 éve sikoltozik hogy baj lesz, 1-2 éven belül megint beleállnak a földbe. Bulgária egy failed state egy túlfejlett maffiával, azt szoktam mondani hogy 3 sikerágazat van: mezőgazdaság, túrizmus és régészet (utóbbi a hobbim, volt szerencsém végigjárni az országot keresztbe kasul, az szuper) :). A szlovák gazdaság mitől fenntarthatóbb?? A néhány nagy autógyáron kívül nincsen semmi. Stb...

A 90es évek elején UK-ben csináltam az Mastert és a Thesis arról szólt mit kellene az angolszász rendszerből átvenni Magyarországnak ahhoz, hogy a kisebb nagyobb magántulajdonú bizniszek elszaporodjanak (pl private equity, MBO kultúra) Ez nemhogy Magyarországon nem valósult meg azóta se, de a kontinentális Európában (Nyugaton) sehol sem. Nem egyszerű dolgok ezek.

És ha már Nyugat Európa: van fogalmad arról hogy néznek ki a nagy nyugati bankok mérlegei?? 2008 óta nem voltak képesek rendberakni (az USA megcsinálta hamar). Ha jön "a gazdasági ciklus leszálló ága", azoknak annyi. Nem véletlen hogy az OTP market kapitalizációja nagyobb mint az egyébként sokkal nagyobb Commerzbanké. Azért akarják mergelni a Deutsche Bankkal mert gondolják hogy 2 csődtömeg együtt majd jobban teljesít. És mindezt az éveken át szárnyaló német gazdaság mellett ami ugye éppen most megy recesszióba.
Ha jön a leszálló ág akkor nagy gebasz/córesz lesz egész Európában

Mickey Pearce 2019.04.07. 22:19:14

Itt egy igazi jobban teljestés :)

index.hu/belfold/2019/04/07/a_yale-t_is_lenyomtak_az_elte_joghallgatoi_egy_nemzetkozi_jogaszversenyen/

Egyetemi rangsor, oktatók fizetése, impact factor, tandíj, anyámtyúkja :)

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2019.04.07. 23:09:21

@Mickey Pearce: A rangsorok nem a diákokat értékelik, főleg nem azt, hogy mennyire készítik fel őket egy ilyen versenyre. A matematikai diákolimpián Peru borzasztóan meg fogja verni Svájcot. A magyar középiskolások krémje baromi jó, de a thaiföldi krém is nagyon jó,noha Thaiföld egy szegény ország. Ez egy olyan verseny, amire nagyon jó képességű fiatalokat nagyon jól fel lehet készíteni, ha valaki elég sok időt és energiát fektet bele.

Mickey Pearce 2019.04.08. 00:11:01

@jotunder: Köszi a választ. Én jártam matematikai diákolimpia előkészítőre ( "Reimann szakkör" ), ismerem a műfajt :)

Ami nekem a mániám és mindig idegesít amikor itt az impact factor meg university ranking téma előjön, az az hogy nem minden diszciplinában az egyetemi emberek a legjobb szakértők (pl pont matematikában lehet hogy ők a legjobbak) .
Szerintem pl business területen ez különösen igaz. Vannak nobel dijas közgazdászok akik szerintem a gyakorlati dolgokhoz teljesen idióták (erről itt most nem akarok vitát, nem ez a lényeg). Én nagyon örülök annak hogy ahol tanultam Angliában, ott az volt az egyetem politikája, hogy gyakorlati tapasztalatú embereket vettek fel oktatóknak és nem nagy impact factoros tudósokat akik esetleg életükben nem jártak a campuson kívül. Példák: a "Business Policy" tárgyat egy volt McKinsey partner tanította. A "Financial Institutions"-t egy ember aki a Barclays Boardjából ment nyugdíjba, a "Capital Markets" tárgyat pedig egy volt City-beli bróker/trader akinek a szive nem bírta a borzalmas stresst és X év gyakorlat után orvosai tanácsára visszavonult és egyetemi oktató lett. Nagyon hálás vagyok ezeknek az embereknek azokért a gyakorlati tanácsokért amiket kaptam tőlük.
De ezek a remek tapasztalt szakemberek kb NULLÁT számítottak a rankingbe, mert nem ontották magukból a cikkeket és nem volt "academic career" a hátuk mögött.
És láttam olyat is hogy oxbridge-i professzorok egymás baromságait cáfolták (hivatkozás) a legjobb nevű Journalban bizonyos tőkepiaci témában és látszott hogy fogalmuk nincs arról hogy mi is annak a jelenségnek a magyarázata amiről értekeztek, mert a gyakorlatban sohasem csinálták (Egyszer kaptunk egy ilyen feladatot a volt brókertől, ahol HÉT cikket kellett elolvasnunk időrendben, mindegyik cáfolta az összes előző elméletet és előjött egy újjal. Szánalmas volt.)
Remélem érted.

Külsős 2019.04.08. 09:04:13

@Mickey Pearce:
Én is inkább csak negatív oldalról tudom megközelíteni, ötletszerűen néhány közhelyes példát sorolva, mi az, amivel orbánék egész biztosan ellene dolgoztak egy egészséges, fenntartható növekedésnek. (És baromira nem vigasztal, hogy mások is rosszul használták fel az eu-s támogatásokat).
- perverz jövedelempolitika: a legvagyonosabb, szűk rétegre kihegyezett támogatásból jóval kevésbé lesz kereslet, mint az alsó és alsó-közép jövedelmű réteg helyzetének javulásából. Sok tanulmány mutatja, hogy a jövedelmi különbségek szélsőséges emelkedése hosszú távon a növekedés ellen hat;
- állami beruházások dominanciája (még mindig) a magánberuházásokkal szemben;
- elképesztő méretű korrupció a közbeszerzéseknél, versenyképes vállalkozások kiszorulása;
- építőipar erőltetett pörgetése, mi a túró lesz, ha már mindent letérköveztünk, felépítettünk?
- egyoldalú autóipari függés erősítése. De ha már így van, amellett, hogy a nagy külföldi multik technológiát, munkakultúrát hoznak, ami nagyon pozitív, fontos lett volna a hazai beszállítólánc erősítése minőségbiztosítással, mittommivel;
- oktatás tönkretétele. A '90-es évek elején az volt a mondás, hogy Mo. kicsi és tőkeszegény ugyan, de nagy vonzereje a jól képzett munkaerő. Valamennyire nyilván így volt, most mit fog eredményezni a parragh által propagált nagyszerű koncepció?
- és így tovább, és így tovább, nem akarok hosszú lenni, csak a legfontosabbat hozom még ide: azt a kb. félmillió embert, akik éppen a legjobbak,legmozgékonyabbak, legképzettebbek közül kerültek ki és biztos, hogy jelentős részben éppen miattuk (is) hagyták el az országot.

Mickey Pearce 2019.04.08. 11:32:06

@Külsős:
Ezekkel mind egyetértek.
A Parragh egy debil, egyszer volt szerencsém hozzá, azt sem értette hogy nem ért semmit :-(((

Amit én látok az az hogy a "peer-group" sem csinálják ezeket sokkal jobban. Vannak részterületek ahol egyik vagy másik jobban teljesít, de azok meg elkúrják máshol. Valahogy ez a K-Európai létezés (társadalom és "jellemfejlődés" ) átka lehet.
Ha lehet hinni EUs statisztikáknak a peer groupból csak a csehektől mentek el kevesebben, de cserébe ők bezárkozó idegengyűlölő népek, az európaiakat is utálják :) (nem én találtam ki és nyilván van kivétel)
A déli EUs (latin) országokból is rengetegen vándorolnak el mert egyszerűen nincsen munka és teljesen merev struktúrák vannak.
Egy nagyon érdekes dolog volt amikor néhány évvel ezelőtt a lengyeleknél átnéztem egy nagy BPO céget (SSC féle dolog, 2500 alkalmazottal). Amin kiakadtam az volt, hogy elég nagy számban voltak Ny Európából akik a rendes (alacsony) lengyel fizetésért ott dolgoztak. Voltak dánok, hollandok, franciák, portugálok, egy olasz jogász aztán persze mindenféle más népek. Ezek olyan 3500-4000 Zł körül (300 e Ft alatt) kerestek bruttó amiből ott meg tudtak élni (a job "process executive with language" gyakorlatilag biorobot). Ha nem látom nem hiszem el. Volt egy gyönyörű fekete lány, gondoltam hogy Afrikából jött (olyan is volt ott), de azt mondta hogy Párizsban született, van egyetemi diplomája és 0 esélye van hogy Franciaországban valaha állást találjon, azért jött el.

Summary: a politikusok mindenhol elkúrják és az számít jó helynek ahol kevésbé :(

Külsős 2019.04.08. 13:59:19

@Mickey Pearce:
Hát igen. A "nem kell, hogy használjon, bőven elég, ha nem árt" minimál követelmény inkább teljesíthetetlen maximum, úgy tűnik.

dr Brcskzf Gröőő 2019.04.08. 14:36:52

@Mickey Pearce: épp a minap volt egy riport az Abcúgon itt élő olaszokról (van köztük torinói is):
abcug.hu/budapest-az-igeret-foldje-a-kiabrandult-olasz-fiataloknak/

Mickey Pearce 2019.04.08. 15:32:07

@dr Brcskzf Gröőő: Hát igen :)

Romániában 2008 előtt már rengeteg olasz volt, főleg Erdély északnyugati részén. Ott fel is vásárolták a földeket (agrárbiznisz) és mindenféle mást is csináltak. Közben minimum 1 millió román ment Olaszországba (ki dolgozni, ki lopni vagy kurválkodni)

Valamikor sok éve leszálltam Schipholon a Bukarestből menő járattal. Mentünk ki a csápon és előttem 2 businessmen beszélgetett. Az egyik nagyon tapasztalt volt, a másiknak ez lehetett az első vizitje:
- Prostitution is the second biggest occupation in Romania.
- And what is the first??
- Theft...
Én csak csodáltam az elsőt, hogy kiismerte már azt az országot :)

dr Brcskzf Gröőő 2019.04.08. 15:51:15

@Mickey Pearce: ó, ilyen vicceseket biztos minden országról mondanak (pl. valamelyik amerikai standupos az USÁ-ról hogy a pénzt sörre és kurvákra költsük, mert csak így marad az országban).

kemény keleti kommentelő 2019.04.08. 16:04:03

@dr Brcskzf Gröőő:
“Sosem gondoltam arra, hogy mondjuk Berlinbe költözzek, mert ahhoz beszélni kellene németül. Itt nem kell tudnod magyarul, hacsak nem akarsz tényleg a társadalom részévé válni. Alapvetően elvagy az angollal”.

kemény keleti kommentelő 2019.04.08. 16:19:33

@dr Brcskzf Gröőő:

Azért ezen elgondolkoztam. Hogy a magyar telefononos ügyfélszolgálatosok nem tudnak kétszobás lakást bérelni az Oktogonnál és étteremben kajálni. És a magyar konyhai kisegítők nem tudnak az Astoriánál élni és szórakozni a szuper fizetésükből.
És egyik sem tudna kéthetente leruccanni Olaszországba repülővel, hogy eltöltsön egy családi hétvégét.
Akkor most a saját országában kisebb fizetést kap a magyar ugyanazért a képzettséget nem igénylő munkáért, mint egy szicíliai bevándorló ?

Orbán atyuskánk forogna a vippáholyában, ha erről tudomást szerezne.

dr Brcskzf Gröőő 2019.04.08. 16:43:01

@kemény keleti kommentelő: ha a magyar telefonos ügyfélszolgálatos több idegen nyelven tud ügyfeleket szolgálni, bizonyára ő is fog tudni étteremben kajálni.

kemény keleti kommentelő 2019.04.08. 16:55:29

@dr Brcskzf Gröőő: Ezek tudnak olaszul és angolul. Némelyik csak olaszul.
A magyarok tudnak magyarul és angolul. Némelyik csak magyarul.

Valami miatt diszkriminálni kéne a telefonos ügyfélszolgálatost, ha magyarul beszél ?
Le kell húzni a fizetéséből ?
Ugyanaz a munka. Ügyfeleknek kell felvenni a telefont.
Olasz ügyfélnek olaszul, magyar ügyfélnek magyarul.

Merkel tuti, hogy nem fizet kevesebbet a német dolgozóinak azért, mert németek.

Ilyen csak nálunk lehetséges.

dr Brcskzf Gröőő 2019.04.08. 20:23:43

@kemény keleti kommentelő: szerintem az IBM telefonos ügyfélszolgálatán kb. ugyanannyit keres magyar és olasz; mindketten sokkal többet, mint a Fővárosi Vízművek telefonos ügyfélszolgálatán dolgozó magyarok.

kemény keleti kommentelő 2019.04.08. 21:45:34

@dr Brcskzf Gröőő: Csak mókából. De tényleg olyan kamu történeteknek tűntek.
Az Oktogonon egy kétszobás lakás bérlete cirka 300 ezer havonta, plusz rezsi.
Idejön a szicíliai mamahotelból pénztelen munkanélküli fiatal és kibéreli három-hathavi kaucióval, aztán bulizik és repked. Végre jól él.
Mennyire taksálod az ügyfélszolgálatosok és a fagyiárusok fizetését ? Ez most csak egy játék az Indexen.

Mickey Pearce 2019.04.11. 04:08:56

@dr Brcskzf Gröőő:

Elméletben az SSC / BPO business úgy működik, hogy tipikusan high cost country-ból viszik át a munkahelyet low cost country-ba. Amennyiben ügyfeleket kell kiszolgálni, elvárás a közel anyanyelvi szintű nyelvtudás. A business modell olyan hogy nem fizethetnek többet (vagy nyugati fizetést) egy "nyugatinak", mert akkor semmi értelme az egésznek. A legalsó szinten van alapfizetés és nyelvpótlék. Hülye módon a nyelvpótlék magasabb a "ritka nyelvek" esetében, vagyis egy magyarul (vagy dánul) jól tudó Lengyelországban jóval több nyelvpótlékot kapott mint egy franciául tudó. De ez független az illető állampolgárságától. Ezek igazi multikulti, equal opportunity bizniszek :)
Az SSC-kben általában magasabb a fizetés mint a BPO-ban ugyanazért a munkáért.
Én ismerek olyan nőt aki 925 ezret keres a budapesti GE SSC-ben és nincsenek is beosztottai. Ez egy SSC és ebből lehetne az Oktogonnál lakni. De ez a hölgy idösebb nagyon tapasztalt pénzügyes. Telefonosok (és "process executive"-nak nevezett biorobotok) ennek töredékét keresik.

labrys 2019.04.14. 16:28:27

Ennyit Orbánék családtámogatásáról, nyugdíjrendszer- & népességmentési vízióiról:

alapblog.hu/szamit-e-a-csaladtamogatas/

Akárhova néz az ember a társadalomban, csak a rezsim generációkon átívelő rombolását látja.

Még szerencse, hogy a makroszámaink (3 db) azért kiválóak.

mafi mushkila 2019.04.14. 17:08:51

@labrys: Azért a "gyermekvállalási kedv" kitétel ebben a cikkben szerintem nem lehet túl pontos. Mármint lehet, hogy ezt egyfajta semleges megfogalmazásnak szánták vagy így szokásos mondani, de valójában csurig van érzelmi töltéssel és választási szabadsággal, mintha sok nagyszerű dolog között ráböknének erre a vágyott opcióra, és én ezt a szabadon születő érzelmet kevésbé tudom odaképzelni, mint a születésszabályozási anyagi és információs szegénységet, és általában mindenféle alternatív lehetőség reális hiányát. ...Ez is egy kedv, csak nem túl jó kedv.

labrys 2019.04.15. 01:34:21

@mafi mushkila: persze, az egésznek semmi köze a „gyermekvállalási kedvhez”. A szülőképes korba épphogy csak belépett, reménytelen tudatlanságra kárhoztatott, periférián tengődő fiatal nők tömegei nem jókedvükből fognak egy tragikusan elöregedő társadalomban ész nélkül, sorozatban nekiállni gyereket csinálni.

És ez (is) kifejezetten az utóbbi tíz év Orbán-uralgásának gyimilcse.

Wolff 2019.04.15. 07:04:41

@labrys: Vagy legalábbis a KSH tudja, hogy mit kell a jelentésbe írnia a három fő makroszámhoz.

incze 2019.04.16. 00:50:45

@kemény keleti kommentelő: ezt mellár már többször, az idén januárban a hvg-ben elég részletesen is kifejtette (hvg.hu/gazdasag/20190109_Mellar_harmadannyival_nonek_a_berek_mint_amivel_a_kormany_buszkelkedik ). ha még emellé az átlag helyett a tényleges megélhetési viszonyokról lényegesen többet mondó mediánt használnák, akkor nagyjából helyére kerülne, hogy és mennyiből él a magori.

incze 2019.05.23. 00:26:59

ez igazából egy tavalyi hír, amikor az éves "kifizetések" aránytalanul nagy elmaradása mögött a korrupciós káló körüli alkudozást lehetett sejteni. (az akkori értesülések szerint a magori kormányzat boldogan fizetett volna a teljes támogatási összeg után egy 10%-os átalánybüntetést, elkerülendő egy vélhetően lényegesen súlyosabb, tételes vizsgálatok nyomán kirótt büntetést: 160-200 mrd vs sokszáz mrd.) aztán az év végén, kissé váratlanul, az eu bedöntötte a teljes irdatlan összeget a magori költségvetésbe, és a dolog sajtóilag ejtve lett.

úgy tűnik, csak lassan őrölnek a bizottsági malmok.

24.hu/fn/gazdasag/2019/05/21/brusszel-magyarorszag-buntetes-europai-unio-tamogatas/

labrys 2019.07.20. 15:55:32

A közalkalmazotti bértábla szerint 30 ledolgozott év után, diplomával, tudományos fokozattal lehet elérni a mekis kezdőfizetést:

444.hu/2019/07/18/a-kozalkalmazotti-bertabla-szerint-30-ledolgozott-ev-utan-diplomaval-tudomanyos-fokozattal-lehet-elerni-a-mekis-kezdofizetest

De a lényeg, hogy a makroszámainkra – pl. a fagyasztott szalmakrumpli forró olajba merítése közben – mindenki büszke lehet!

kemény keleti kommentelő 2019.07.21. 04:22:54

rontgen.444.hu/2019/07/20/orvos-helyett-mentotiszt-ugyel-es-ez-nem-lenne-baj?_ga=2.153843896.1634598413.1563043148-367417093.1496978407

Szóval Mezőberény összevon 30 ezer embert és bepánikol,

miközben Budapest-Pest megye 3 millió ember ellátására nem képes orvosi ügyeletet biztosítani.
És mi az, hogy mentőtiszt ? Fiatal fiúk egy kiesett kerekű ócska székkel és még működő vérnyomásmérőjük sem volt. Majdnem nekik adtam. A hordágy meg összecsuklott.

incze 2019.09.21. 11:56:42

www.napi.hu/tozsdek-piacok/lombardhitel-trukkozes-mnb.691871.html

nem igazán nagy falat, néhány tucat milliárd lehet, de azért van akkora, hogy az mnb radarján megjelenjék és minden elemében jellemző a nergazdaságra (üres pörgésben a nermandarinok zsebtömése állampénzen)

Kettes · http://orulunkvincent.blog.hu 2019.09.24. 07:38:25

index.hu/gazdasag/2019/09/24/oriasi_siker_a_lakossagi_szuperkotveny_pedig_sok_a_hatuluto/

Akkora siker a MÁP+, hogy Nagy Mártonék már keresik, hogy lehetne visszafogni. :-DD

"Volt, aki azt mesélte, hogy az ÁKK és az MNB előbb a tőkeáttételes konstrukciók ellen lépett fel, de később már az is felmerült, hogy semmilyen hitelfedezetnek vagy óvadéknak nem fogadják el a lakossági papírt."

Lol, egy nullakockázatú pénzügyi eszköz, ami nem használható fel fedezetnek. Unortodox ez is.

Grrr 2019.09.24. 09:59:03

@Kettes: Meglep a cikk. Én azt hittem, hogy a cél eleve a jómódú Magyar megtakarítók megkenése volt az adófizetők pénzén.

velőtanya 2019.09.24. 10:37:28

@Grrr: Igen, de ezt csak a Belső Párt tagjainak mondták el nyíltan - akinek van esze, az meg persze rájött magától. B. Gergely sajnos egyik csoportba se tartozik, neki a ner szolgálatából csak a szégyen jut, esze meg már nemigen lesz.

Kettes · http://orulunkvincent.blog.hu 2019.09.26. 08:56:32

index.hu/gazdasag/2019/09/26/folyo_fizetesi_merleg_kulso_finanszirozas_tulfutottseg_ffm_penzugyi_merleg_magyarorszag_mentsvara/

És kóbor gondolatként sem jelenik meg az elemzésben, hogy hogyan hat a külker és a folyó fizetési mérlegre az adóparadicsomi státusszal megkínált multik transzferár-buherálása és profit-repatriálása. :)

Wolff 2019.09.26. 21:53:33

@Kettes: Miért? Az valakinek eszébe jutott, hogy ez a buherálás akár a GDP adatokat is módosíthatja? Minek kellene a multinak ténylegesen itt csinálnia bármit, amit lekönyvelhet papíron? Azért ennyire nem csak a magyar vállalkozók okosak, ez még a VW menedzsmentjének is eszébe juthat.

Kettes · http://orulunkvincent.blog.hu 2019.09.27. 16:51:13

@Wolff: A görögök több mint egy évtizeden keresztül főzték az adataikat, mindenki tudta, mégis mindenki monumentális pénzügyi döntéseket alapozott rájuk és senki sem merte kiborítani a bilit. Úgy vannak vele, hogy még a hiteltelen adat is jobb, mint a hiteltelen adat, amiről mindenki tudja, hogy hiteltelen. :)

Mickey Pearce 2019.09.29. 10:53:58

@Kettes: Nem tudom éltél-e már át nagy multinál nemzetközi auditot és transfer price vizsgálatot, nekem volt szerencsém ilyet elszenvedni. Még a seggünkbe is benéztek pedíg minden rendben volt és direkt az auditor Big4 cég adóosztálya késztette a transfer pricing file-t egy vagyonért. És egy ilyet nem csak 1 ország adóhatósága vizsgál hanem minden érintett, a példádban pl a német adóhatóság vizsgálja hogy a magyarországi ügyeskedés nem csökkenti-e a németeknél fizetendő adót (nyilván csökkentené) és büntet keményen.

A külker mérleg 2 okból romlik: 1. mert beruházási boom van és először hozzák be a beruházási javakat amik majd később kezdenek termelni (ilyen időszakok már voltak korábban is). 2. mert nő a jólét és a zemberek egyre több import terméket vásárolnak (ez ellen jó a gyengülő forint), ilyen is volt már.
Én értem hogy ez nem illik a magyar gazdaság napokon belüli összomlásáról szóló prekoncepcióba, de jelenleg még ez van. Majd talán később...

Mickey Pearce 2019.09.29. 10:57:02

@Kettes: Amikor kitalálták azt a kötvényt, akkor azt gondolták hogy az 5 év alatt majd jól elszáll az infláció, most meg nem úgy néz ki.

ámbátor 2019.09.29. 12:53:50

@Mickey Pearce: Látaad a forint árfolyamát mostanság?

Kettes · http://orulunkvincent.blog.hu 2019.09.29. 14:06:53

@Mickey Pearce: De, láttam már transzferárauditot belülről. Én nem tudnám megverni a rendszert, de nagyon hiú marhának kéne lennem, hogy azt a következtetést vonjam le belőle, hogy akkor nem is lehet.

Nincs prekoncepcióm arról, hogy mikor omlik össze a magyar gazdaság. Arról van prekoncepcióm, hogy a KSH-nél politikai megrendelésre kozmetikázzák a számokat, és azt azt alátámasztó sztorikat is.

Az inflációs adatot is ők diktálják, halló. Annak semmi értelme, hogy ugyanaz a csapat, mit csapat, ember, az egyik nap alacsony inflációt rendel, a másik nap pedig magas inflációt feltételezve tervez terméket.

ámbátor 2019.09.29. 14:36:11

március 20-án egy CHF 276 forint volt, ma 309.
Ez fél év alatt 12% hozam, ha valaki akkor vett frankot és a párnacihában kamatoztatta máig.

kemény keleti kommentelő 2019.09.29. 16:04:00

@ámbátor: Ez valami csúszó leértékelés. Már, ha a fidesz csinálja. Ami nem biztos.
Legalább arra utal valami, hogy ők csinálják, vagy csak elszenvedik a leértékelést ?
Hogy egy valuta fél év alatt csak romlik, az mit kell, hogy jelentsen ?
Jó, tudom, mondjon le a kormány, mert alkalmatlan, de azon kívül ?
Valamit rosszul csinálunk ?

incze 2019.09.29. 17:40:48

@Mickey Pearce: egy növekvő gazdaságban a külkermérleg akkor romlana úgy ahogy mondod, ha az export növekedés kábé a növekedés (gdp) szintjén maradna, vagy nőne, az import meg erősebben nőne. ezzel szemben az exportnövekedés az idén az első félévben 3.1% volt, az importé pedig 5.1%, mindez 5% körüli első féléves gdp index mellett. ha ezt nézzük, akkor az általad emlegetett beruházási és fogyasztási boom első sorban belső forrásból származik. ha az első féléves termelési adatokat is megnézed, akkor a növekedésből még mindig elsősorban az építőipar látszik (benne pl. az önkormányzati választásokkal erősen korreláló meredeken nekibuzduló útépítés).

ráadásul az export növekedésnek több árnyoldala van. az első, hogy jelentősebb (gdp-t húzó, 5% fölötti) növekedést csak a nyersanyagexport (14.0%) és az energiaexport (12.3%) tudott produkálni. minden más export ágazat növekedése 2018 első félévhez képest 5% alatt maradt, pl. a feldolgozott termékek kivitele kimondottan visszaesett (-0.4%). az importban sem nagyon látszik a beruházási/fogyasztási boom, a legerősebben itt is az energiahordozók behozatala növekedett (13.7% többlet az első félévben 2018-hoz képest),, minden más ágazat behozatalának növekedése 5% aladt maradt 2018 első félévéhez képest.

és mindez csak nagyon felszíni kapirgálás. szerintem az a prekoncepciód, hogy az egy prekoncepció, hogy itten nincsen markáns, kiegyensúlyozott és fenntartható növekedés, havaj (hanem pl. inkább az állam által pénzzel kitömött ágazatokban - elsősorban építőipar - van növekedési látványpékség, és ez egyfelől a számokban is megmutatkozik, amikor nem azt az egy mutatót szuggeráljuk, másfelől előbb-utóbb visszaüt).

kemény keleti kommentelő 2019.09.29. 18:13:46

@incze: Szóval romlott az exportunk. Erre lenne fideszes válasz a 12 % forintleértékelés ? Ahhoz képest kicsit sok lenne.
Mindenesetre ezt direkt beharangozták, hogy tudja, akinek tudnia kell, hogy válságot várunk szeptemberre.

Grrr 2019.09.30. 12:00:39

@incze: Az igaz, hogy a GDP-csökkenéshez képest meglepően alacsonynak tűnik az export- és importdinamika. Számszakilag nyilván kijön, de kicsit furcsa az összkép egy kis, nyitott gazdasághoz képest.

Külsős 2019.09.30. 18:53:57

@incze: @Grrr:
Vakuljak meg, ha látom azokat a számokat, amikről beszéltek, milyen táblázatot néztek? A KSH-nál az első félévre 5,1%-os export és 5,5%-os import van az 5,1%-os GDP-növekedéshez:
www.ksh.hu/docs/hun/xstadat/xstadat_evkozi/e_qpf004b.html?down=1715

Help!

Grrr 2019.09.30. 19:25:41

@Külsős: Én a külker statisztikát nézem, azon belül is az árufőcsoportok szerinti bontást (mert ott vannak átlag-volumenindexek az év elejétől)
www.ksh.hu/docs/hun/xstadat/xstadat_evkozi/e_qkt005.html

Külsős 2019.09.30. 20:09:01

@Grrr:
Kösz, így már értem, akkor ez csak az áruforgalom a szolgáltatások nélkül. Meg persze a külker- és a GDP-statisztikában az áruforgalom maga is el szokott térni, adatharmonizálási, ilyen-olyan okokból és akkor még nem is gondolunk az adatok esetleges "masszírozására" :)).

Grrr 2019.09.30. 20:56:59

@Külsős: Főleg a hazai hozzáadottérték-alapú megközelítés vs. a teljes áruérték beszámítása, gondolom.

Külsős 2019.09.30. 21:28:58

@Grrr:
Szerintem sem (legalábbis, ha jól értem, mire gondolsz), hiszen a felhasználási oldalról történő GDP-számításról beszélünk, ahol elvben a teljes áruérték (ill. az ebből számított volumen) szerepel, de a módszertani okokkal magyarázható eltérések finomságait nem ismerem.

incze 2019.09.30. 23:02:56

@Külsős: @Grrr: innen vettem a számokat (lefelejtettem a linket, pedig akartam):

www.ksh.hu/docs/hun/xftp/gyor/kul/kul1906.html

a lap alján vannak a féléves kumulatív összehasonlító adatok.

Grrr 2019.10.01. 09:12:25

@Külsős: Igazad van; éreztem, hogy nem lesz ez jó... :)

Külsős 2019.10.01. 11:29:36

@Grrr: :)
@incze: Kösz, szóval te is a "nyers" külker-statisztikát nézted, én meg a GDP-számítást :)

labrys 2019.10.04. 16:31:50

„Nagyon nagy bajok vannak az ivóvízellátásunkkal”

hvg.hu/gazdasag/20191002_Nagyon_nagy_bajok_vannak_az_ivovizellatasunkkal

Makroszámok? Sikerszéria? – Ha kérhetném, elénekelnék megint a Matolcsy-féle gazdaságpolitika hihhhhetetlen eredményeit azok felemlegetői?

incze 2019.10.15. 01:03:04

a ner-kormánylás dióhéjban:

---
Világítási próba volt a Puskás Arénánál, a környéken elment a közvilágítás
index.hu/belfold/budapest/2019/10/14/puskas_arena/
---

már a stadionból egész éjjel bömbölő rammstein (vö kormányinformáció) se volt kutya, de ez a szimbólum még passzentabb

incze 2019.12.09. 16:58:39

"Többen úgy írták le az egész helyzetet, mintha orvosi rendelőbe mentek volna: egy polgármester már bent, egy kint, a harmadik településvezető épp végzett, és távozott. Fehér Petra - elmondásuk szerint - mindenkitől elkérte a telefont, amit egy másik helyiségbe vitt, majd Boldog minden polgármesterrel egyeztetett arról, hogy mire pályázzanak, mit fognak megnyerni, és mi az, amit biztosan nem fognak tudni megnyerni. Úgy tudjuk, azokat a polgármestereket, akik esetleg mással, máshogy, más összegben pályáztak volna, mint ahogy megmondták nekik, azzal fenyegettek, hogy el lesz kaszálva a pályázatuk."

index.hu/belfold/2019/12/09/boldog_istvan_feher_petra_fidesz_top_palyazatok_korrupcio/

elég sok kérdést fölvet az index cikke, a többi közt azt is, hogy ezek a derék polgármesterek ugyan miért nincsenek szintén gyanúsítva, és fájóan hiányzó szála a történetnek, hogy az állami pályázati szervek hogyan tudták olyan flottul szállítani a boldog csapat (szójáték) igérvényeit.

fülünkbe csenghet lánczi filozóf bonmot-ja, hogy amit másutt korrupciónak neveznek, az.

labrys 2020.01.30. 15:16:27

444.hu/2020/01/30/nem-mentik-ki-az-onkormanyzatok-az-alfoldi-vizszolgaltatot

Ezer szerencse, hogy vannak azok a jó makroszámok. Nélkülük tényleg nem tudom, mi lenne velünk.

ámbátor 2020.01.30. 16:10:12

@labrys: Azért ha azok a makrószámok nem lennének ennyire jók, akkor is megvigasztalna a rezsicsökkentés. Ja, és nincsenek migránsok se.

incze 2020.01.31. 03:36:04

@labrys: @ámbátor: azokról a makrószámokról már rég senki sem tudja, hogy állnak elő, milyen folyamatok eredményeként, és mit jelentenek. ez a mindent kézben tartó kormányzat például tavaly 2 ezer milliárddal tévedett a bevételi oldalt illetőleg (ez a kellemes meglepi oldala számukra), minek folytán (mert ilyen takarékosak és beosztóak ezek a fehér heteró fijúk) megnyomták a kiadásokat is úgy 2 ezer milliárddal. nyakon megragadták a szerencsét, hogy így fogalmazzunk. kicsit túlszaladtak ugyan, mert hát a könyvelés nem lehet valami egyszerű ott, ahol ekkora rend van, így az év végi heveny költekezésben 220 milliárddal (kereken 22%-kal) túlteljesítette a pénzforgalmi deficit a (figyeljük meg jól a szót:) várakozást. ahogy a portfolio c. életmód magazin igen plasztikusan fogalmaz:

"nem csak az eredeti tervet haladta meg, hanem a kormány által decemberben közölt éves pénzforgalmi hiányra vonatkozó várakozást is, 100 milliárd forinttal. Ez azt jelenti, hogy még az év utolsó napjaiban is úgy érzékelte a kormány, hogy plusz költekezést hajthat végre" - mert, blabla, majd eredményszemléletben (bruhahaha) úgy szétkönyveljük, hogy attól koldul a zeu. ("érzékelte" - pazar)

akit részletek és magyarázatok is érdekelnek - www.portfolio.hu/gazdasag/20200122/olyan-szamokat-produkalt-a-koltsegvetes-amiken-csak-pislogunk-413325

van úgy, hogy az ember elmélázik, egy ilyen őrült pénzlapátolásban mire jutott, mire nem, és amire igen, miért, és amire nem, miért nem, de ez most nem arról szólt.

mafi mushkila 2020.01.31. 07:44:00

@incze: Jóvanazúgyisztán. Egyedül a választási törvényeket kell patikamérlegen kimérni.

labrys 2020.01.31. 12:30:44

@incze: persze, tök igazad van. Csak épp a makroszámos érvelésről már a poszt megírása idején is abszolút lehetett tudni, hogy nerista bullshit, mégis elég sokan fenemód bizonygatták még itt is, milyen marha jól áll az ország gazdasága egyrészt-másrészt.

Ezért érzem kötelességemnek az idők végezetéig újra és újra beleverni az orrukat a saját Orbán-ízesítésű süketelésükbe.

.

'Elképesztő pusztítást végzett a szakközepesek képességeiben a kormány oktatási reformja'

index.hu/gazdasag/2020/01/31/szakkozepiskola_szakgimnazium_kompetencia_romlasa_oktatasi_reform_munkaeropiaci_tukor/

De a makroszámok, szerencsére, fennen ragyognak.

Wolff 2020.01.31. 13:24:22

@ámbátor: Kellenek a makroszámok is, mert Mickey Pearcenek és tsai-nak a rezsicsökkentés nem is érezhető, az az általuk lenézett pórnépnek szól. Az ő ópiumukat a KSH-ban gyártják nem az energiahivatalban.

Kettes · http://orulunkvincent.blog.hu 2020.01.31. 14:21:27

www.portfolio.hu/gazdasag/20200131/megszereztuk-a-kormany-visszautasithatatlan-ajanlatat-20-szazalekos-sarcot-szednenek-414319

"- A kórházi beszállítókat átbasztuk már?
- Még nem, főnök.
- Akkor mire vártok?!"

Egyébként volna egy szerény javaslatom a kórházi beszállítói adósságok rendezésére. Mi lenne, ha a kórházak először a beszállítókat fizetnék ki, aztán a dolgozókat, aztán a közműveket, és végül az adókat. És akkor a Pénzügyminisztérium leülhetne a NAV-val alkudozni, hogy mennyit engednek a feléből. Na? Win-win!

velőtanya 2020.01.31. 15:09:32

@Kettes: "A Pénzügyminisztérium érvelése szerint megvizsgálták az érintett cégek elmúlt 5 éves pénzügyi helyzetét és a kormány megítélése szerint a 20%-os elengedés nem okoz számukra problémát."

"Én azért szavazok a Fideszre, mert különben visszajönnének a kommunisták"

velőtanya 2020.01.31. 15:12:30

@velőtanya: Jelenleg egyébként vizsgálom a Telekom, az ELMÜ és a MOL elmúlt öt éves pénzügyi helyzetét, és ennek függvényében készülök átszervezni a számláim be- illetve kifizetését.

ámbátor 2020.01.31. 15:31:49

@velőtanya: Na jó, de az államcsőd ugye, informálisan, már be van jelentve. Akkor te is csődöt jelentesz?

Kettes · http://orulunkvincent.blog.hu 2020.01.31. 16:40:50

@velőtanya: Az teljesen nyilvánvaló, hogy van itt egy teljesen lerabolatlan piaci rés, ez a hogyishívják, ez az egészségügy, ami valahogy eddig elkerülte a figyelmüket.

Felállítottak egy operatív törzset a koronavírus miatt egy komcsi múmia és egy hőbörödött vén szamár vezetésével. Szerintem napokra vagyunk attól, hogy nemzetstratégiai érdekből államosítsák a kórházi beszállítókat a gecibe.

Pelso.. 2020.01.31. 18:34:09

@Kettes: Hol a MAK, a Kórházszövetség, a cserágnes, ....

Kettes · http://orulunkvincent.blog.hu 2020.01.31. 21:44:18

@Pelso..: Sajnos nem érnek rá, gálavacsora van Orbán patkóbelében.

labrys 2020.02.03. 19:01:24

A mi futballokos kormányunk szerencsére tudja, hogy éjjel nem süt a Nap.

alapblog.hu/megujulok-aranya-az-aramtermelesben/

Kettes · http://orulunkvincent.blog.hu 2020.02.04. 08:49:27

@labrys: Magyarország a földrajzi adottságai alapján esélytelen komolyabb megújuló energiafelhasználási részarány elérésére, ami most van, az többnyire a tűzifa-fűtés, ami inkább a szegénység, mint az ökotudatosság következménye. Napenergiában valóban tudnánk mit keresni, ha nem Moszkva rángatná a magyar energiastratégiai döntéseket.

Wolff 2020.02.04. 10:20:14

@Kettes: "A Pénzügyminisztérium javaslata az volt, hogy a cégek tegyenek „gesztust” a kormány felé, és engedjék el a lejárt követelések 20 százalékát. A találkozókról jegyzőkönyv nem készült, mert a tárca szerint ezek csak „baráti beszélgetések.”

Ezeken a „beszélgetéseken” forrásaink szerint jelzik azt is, hogy a cégek gesztusát figyelembe veszik a későbbi központosított beszerzéseknél. A beszállítók felvetették, nehéz lenne 20 százalékot utólag eltüntetni egy 2018-ban vagy 2019-ben kiállított számlából, mire stornózást javasoltak nekik. Ezt azonban többen aggályosnak tartják, mert így megsértenék a közbeszerzési- és a versenytörvényt, továbbá az adójogi előírásokat."

nepszava.hu/3065869_meregdraga-barati-beszelgetesek-finom-kormanyzati-zsarolassal

Ezek is kb. a bankárok szinvonalán állnak...

kemény keleti kommentelő 2020.02.04. 10:56:23

@Wolff:... Nyilván a 20% követelés stornozása annak az elismerése, hogy túlzásba vitték a lopást a kórházi megrendeléseknél a fideszes igazgatók.

A gyöngyösi ingázó fideszes csőgörény, aki ötmilliós bérautószámlákat csinált, nyilván nem állt meg ennél a tételnél, hogy kifossza a fővárosi kórházat.
A többi igazgató és gazdasági igazgató is mind fidesztolvaj.
Végzettségük sírgondozó, meg fogorvos.
24.hu/belfold/2020/02/04/honvedkorhaz-jako-kinga/
Már, ha van egyáltalán 8 osztályuk. Az egyetlen biztos bennük, hogy egy lopógépet működtettek.
Most 20 százalékot Orbán ebből a lopott pénzből levesz magának. Oszt jónapot.

kemény keleti kommentelő 2020.02.04. 11:00:32

@Wolff: Különben nem ismerős, ahogy szóbeli megbeszélésen döntenek a lopás gyakorlati módjáról ?
Boldog István fideszképviselő Petra nevű munkatársa pont ilyen módszerért ül most a börtönben.

24.hu/kozelet/2019/12/04/boldog-istvan-f-petra-letartoztatas/

labrys 2020.02.04. 15:49:25

@Kettes: persze, az egész „biofűtőanyag” halandzsa az olyan primitív fűtési módszerek maszkolása, amikhez _kénytelenek_ visszatérni bizonyos területeken (főleg a szegények).

Viszont ahogy te is írtad, míg a komolyabb szélenergia-kihasználás a földrajzi adottságokból eredően nem játszik, addig napenergia terén Magyarország elképesztő mértékben le van maradva, kimondottan Orbánéknak köszönhetően.

Holott a Kárpát-medansz BRUTÁLISAN több globálsugárzást kap, mint Németország:

solargis.com/maps-and-gis-data/download/hungary
solargis.com/maps-and-gis-data/download/germany

Mégis, a németeknél a napenergia-termelési kapacitás 2019-ben kis híján elérte a 43 gigawattot (csak tavaly 3 gigawattal bővült), addig nálunk 2020 végére _talán_ eléri a 2(!) gigawattot.

De hát ha egyszer a basi a szénerőművekben meg az orosz kapcsolatokban érdekelt…

ámbátor 2020.02.04. 17:55:38

@kemény keleti kommentelő: Szerintem az a 20% egyszer már el volt lopva. A beszállítónak kiadták, hogy írjon 20%-al magasabb árat és a többletet adja vissza zsebbe, pártkasszába. Most rámutatnak, hogy milyen drágán szállítottak, adják csak vissza azt az extra 20%-ot ha jót akarnak. Ha ez megy, akkor a 20%-ot eddig a közösből lopták, mostantól ez a bezállító kára.

mafi mushkila 2020.02.04. 18:28:59

@ámbátor: Életszagú!
Csak úgy jön ki, hogy "A beszállítónak kiadták, hogy írjon" 25%-kal magasabb árat. Így még életszagúbb, mert nyilván inkább lopnak többet mint kevesebbet, és a visszafelé számoláskor az a 20%.

mafi mushkila 2020.02.14. 17:27:17

@labrys: Én az egész alapját nem értettem, amikor olvastam a hírt: hogyan lehet kismegszakítót nem tudni eladni? A legmenőbb termékcsoport (gyorsan csekkoltam a benyomásaimat, és a számok is ezt mondják, 7% fölötti éves növekedéssel, nemcsak a hangok a fejemben), és az ABB-t gyakran látom a major companies lista elején. Szóval ez egy WTF hír is egyben, mielőtt még rátérnénk a nyomorunkra.