Híres utolsó szavak

Ez nektek vicces?

nem felejtünk.jpg

 

 


 

Jobban teljesít...


Orbán Pinocchio thumb.jpg

FRISSÍTVE!

Itt az újabb történelmi csúcs

A központi költségvetés bruttó adóssága: 2010. május: 19.933,4 Mrd Ft; 2011. május: 21.116,5 Mrd Ft; 2012. május: 21.180,9 Mrd Ft; 2013. május: 21.765,4 Mrd Ft; 2014. október 24.736 Mrd Ft;2015. június 6. 24 847 Mrd F

 

Szűjjé má'!
tumblr_nzd85jlxqr1qd6fjmo1_1280.jpg

 



 

Te már bekövetted?

 

Vincent tumblr Falus.JPG

 


 

Vincenzúra

Troll Vincent.jpg

Figyelem! A Vincent szerzői — főszabályként — maguk moderálják a posztjaikra érkező hozzászólásokat. Panaszaitokkal vagy a mellékhatásokkal a poszt írójához forduljatok!

Köszönettel: Vincent Anomália

Címkék

abszurd (39) áder (5) adózás (11) alkotmány (45) alkotmánybíróság (10) államosítás (7) arcképcsarnok (14) ascher café (24) a létezés magyar minősége (6) bajnai (16) bank (7) bayer (23) bayerzsolt (14) békemenet (7) bkv (7) bloglossza (14) borzalmasvers (156) cigány (7) civilek (5) civil társadalom (8) demokrácia (24) deutsch tamás (6) devizahitelek (9) dogfüggő (10) egyház (10) ellenzék (7) erkölcs (17) érték (19) Érvsebész (11) eu (13) eu elnökség (8) felsőoktatás (15) fidesz (76) fideszdemokrácia (7) film (12) filozófia (13) foci (12) focijós (19) focikvíz (54) focitörténelem (94) fritztamás (6) gasztrowhat (9) gavallérjános (10) gazdaság (8) gengszterkrónikák (14) gyurcsány (27) hangfal (98) heti válasz (19) hétköznapi történetek (32) hétvége (44) hoax (5) hülyék nyelve (16) hülyeország (165) idézet (768) igazságszolgáltatás (6) imf (26) indulatposzt (11) interjú (7) járai (12) jobbik (17) jogállamiság (33) kampány (12) kampányszemle (9) katasztrófa (5) katonalászló (21) kdnp (9) kétharmad (16) költségvetés (21) könyvszemle (9) konzervatív (18) kormányváltás (22) kormányzás (42) kósa (8) kövér (11) kultúra (21) kumin (14) lánczi (5) lázár jános (12) levelező tagozat (12) lmp (8) longtail (10) magánnyugdíj (25) mandiner (15) március 15 (8) matematika (9) matolcsy (44) mdf (5) média (48) melegek (8) mesterházy (7) mnb (5) mosonyigyörgy (7) mszp (32) mta (5) napitahó (7) navracsics (14) nedudgi (15) nekrológ (11) nemigazország (5) nemzeti együttműködés (5) ner (11) nyugdíj (5) oktatás (12) önkormányzatok (6) orbán (46) orbanisztán (15) orbánizmus (101) orbánviktor (65) országgyűlés (6) pártállam (23) politika (14) polt (5) program (9) retró (22) retro (115) rettegünk vincent (14) rogán (9) sajtó (22) sajtószemle (6) schmitt (38) selmeczi (8) semjén (6) simicska (7) sólyom (7) spoof (19) stumpf (5) szász (6) századvég (7) szdsz (9) szijjártó (16) színház (35) szlovákia (5) szszp (5) tarlós (12) társadalom (50) törökgábor modul (8) történelem (5) tudjukkik (22) tudomány (17) tüntetés (17) ügyészség (9) választás (37) vb2010 (19) vendégposzt (68) videó (11) vincent (10) Vincent szülinap (6) voks10 (7) vörösiszap (16) zene (23) Címkefelhő

"A magyar felsőoktatás vesszőfutása"

2015.03.09. 21:04 | jotunder | 95 komment

Címkék: felsőoktatás

       Pár napja az Eduline írt arról, hogy a US News 500-as egyetemi rangsorában az ELTE a 448.-ik helyet szerezte meg (egyedüli magyar egyetemként). Az európai egyetemek között a 196.-ik helyen végzett. 

       Az ötszáz egyetemben van 38 brit, 42 német, 22 francia és 134 amerikai, továbbá 13 holland, 7 svájci, 5 izraeli, 6 osztrák és 9 brazil egyetem.

        A poszt apropója azonban nem ez, hanem Kenesei István professzor előadása: A magyar felsőoktatás vesszőfutása. Tavaly novemberben a Felsőoktatási Stratégiáról jelent meg egy cikke, abba is érdemes belenézni. 

        A Vincentnek van egyfajta személyes jellege. Az elmúlt öt évben több tucat posztot írtam a felsőoktatásról. Eleinte akadémiai intézeti tudományos tanácsadóként, aztán egy svájci egyetem vendégkutatójaként, és az elmúlt másfél évben egy brit egyetem professzoraként. Az elmúlt években néhány dologról megváltoztak a nézeteim, pár kérdésben elbizonytalanodtam, és bizonyos problémákról határozottabb lett a véleményem. 

        Mindig is tiszteltem azokat, akik fenntartják a magyar felsőoktatást, akik az életüket erre rakták fel, mostanában azonban jobban meg is értem őket. 

        A magyar felsőoktatás vesszőfutása nem 2010-ben kezdődött, de igaza lehet Kenesei professzornak, 2010 a fordulópont. Az Orbán-kormányzatot a legcsekélyebb mértékben sem érdekli az egyetemi polgárok véleménye, és minden jel arra mutat, hogy a felsőoktatást inkább tartják kellemetlen költségvetési kiadási tételnek, mint kitörési pontnak. 

        A 448.-ik hely mögött a magyar egyetemi szféra brutális alulfinanszírozottsága áll. A magyar egyetemi oktatók jövedelme hosszú évek óta nem változott. Az egy dolog, hogy a nyugat-európai bérek töredékét kapják, de már a cseh és a lengyel kollégáiktól is lemaradnak. Mindeközben szignifikánsan többet kell tanítaniuk, mint a svájci vagy brit oktatóknak. 

         Kenesei professzorék tartják a vállukon a magyar felsőoktatást és mivel esetében bölcsészről van szó, mindezt kormányzati, és tegyük hozzá össztársadalmi, köpködés közepette teszik. Ráadásul olyan emberekről beszélünk, akik igen gyakran gond nélkül kapnának sokszoros fizetést Nyugat-Európában vagy Amerikában, sokkal kevesebb munkáért.  Ők persze nem tartoznak a "keményen dolgozó emberek" célcsoportba, mert "nem végeznek termelő tevékenységet", és ráadásul megkapják, hogy  az "állam csöcsén élnek". 

          A magyar felsőoktatás tetején meglehetősen jó képzések vannak. A követelményrendszerek inkább hasonlítanak az oxfordira, mint bármi másra. Ez persze nem igazán meglepő, hiszen a magyar populáció felső tíz százaléka sokkal de sokkal közelebb van a brit, német vagy svájci populáció felső tíz százalékához, mint a magyar alsó hatvan százalék a nyugati alsó hatvan százalékokhoz. Magyarország nem egyenletes mértékben fejletlen ország.

          A magyar oktatási rendszernek hatalmas felelőssége van a fiatalok alsó hatvan százalékával szemben, más jellegű, de nem kisebb felelőssége a következő harminccal, és igen azzal a bizonyos Top 10 százalékkal szemben is. Ezeket a felelősségeket nem lenne szabad kijátszani egymás ellen, sem a közoktatásban, sem a felsőoktatásban. 

          A magyar egyetemeknek (szemben Svájccal, Nagy-Britanniával, Németországgal vagy az Egyesült Államokkal) nincs kizárólagos szerepe a tudományos kutatásban, aminek bizony van hatása arra, hogy milyen helyezéseket érhetnek el a különböző listákon. A magyar egyetemek szinte minden szempontból hátrányos helyzetben vannak, és ez a hátrány egyre inkább növekszik. 

          Semmi sem fog történni. Semmi. Minden marad a régiben. A vesszőfutás folytatódik. A magyar társadalom cserben hagyta az egyetemeit, ahogy sok mást is cserben hagyott, ahogy tulajdonképpen cserben hagyta saját magát. Méltatlan embereket emeltünk fel, akik magukhoz hasonló méltatlan embereket emeltek maguk mellé, itt egy méltatlan ország fog felépülni, nincsenek kétségeim. Magyarország nem fog tönkremenni, el fog vegetálni az idők végezetéig, de a lehetőségeinek a töredékét sem fogja elérni. Ezért pedig már nem lehet sem a nácikra, sem a kommunistákra, sem a Sors kezére kenni a felelősséget.

A bejegyzés trackback címe:

https://orulunkvincent.blog.hu/api/trackback/id/tr207255017

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

andras314 2015.03.09. 22:09:40

Biztos mindaz igaz, amit írsz. És nálam jobban kevesen gyűlölik az Orbán vezette Fidesz országpusztító politikáját.
De. Egy olyan körülmény is lényeges szerepet játszhat, amit nem írsz, és ami téged személyesen is illet. Nevezetesen a kutató intézetek léte.
Ha ugyanis nagyon komoly szellemi potenciált kutató intézetekbe koncentrálnak és ez a szellemi potenciál csak igen kis mértékben érintkezik a fiatalokkal, az egyetemi hallgatókkal, nos akkor természetesen az egyetemek mutatói (oktatók publikációi, hivatkozásai, az egyetemeken készített disszertációk szinvonala) alacsonyabbak lesznek. Persze az intézeti kutató jobban ki tudja magát futni, hamarabb lesz MTA doktora stb,

Boli – Ch.T. is, meg hát! 2015.03.09. 22:20:54

Keményen melózó magyarok, hogy a gyerek tovább tanulhasson. Mármint aki itt marad. Svájcra nem telik, de apránként másra sem.
Olyan gimibe jár a gyerek, ahonnan nemrég még 99%-os volt a továbbtanulási arány. Anyagi okok miatt ez hamarosan változik az oszt.főnök szerint...
A lányom meg angol-töri szakos tanár akar lenni. Nyugodt szívvel mit mondjak neki?

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2015.03.09. 22:21:41

@andras314: "A magyar egyetemeknek (szemben Svájccal, Nagy-Britanniával, Németországgal vagy az Egyesült Államokkal) nincs kizárólagos szerepe a tudományos kutatásban, aminek bizony van hatása arra, hogy milyen helyezéseket érhetnek el a különböző listákon. "

andras314 2015.03.09. 22:26:32

@jotunder: OK, igaz, említetted. Csak talán nem mindenkinek világos, hogy ez nagyon jelentős mértékben vezet a magyar egyetemek hátrébb sorolódásához.

Boli – Ch.T. is, meg hát! 2015.03.09. 22:33:09

@andras314:
Az àltalánosan elfogadott játékszabályok és minősítési követelmények azonosak. Innentől...

ingyenebed 2015.03.09. 22:36:39

ezért jó, hogy ha nem függ valaki az államtól. akkor nem tartozik neki hálával és elvárnia sincs mit.

én nem hiszek az államban.
pontosabban nem az államban hiszek.

abban hiszek, hogy csak minőségi emberek tudnak normálisan működő államot csinálni, és Magyarországon túl kevés a minőségi ember. egy svéd képviselő bejár vonattal dolgozni, és ezt teljesen természetesnek veszi. egy litván lemond a fizetése ötödéről, mikor baj van, és a többi közalkalmazottól is ezt kéri. és nem trükközi vissza költségtérítésként.

mindenki azt hiszi, hogy az intézményrendszer. frászt. az intézményrendszer ugyanaz itt is, ott is. az emberek nem ugyanazok.

itt aki nagyot akar tenni, az ne az államért cselekedjen, hanem annak ellenére. és ne a magyar népért, hanem annak ellenére. önmagáért. a szakmájáért, az igazságért, a becsületért. aki megérti, vele tart. aki nem, az mehet a levesbe.

andras314 2015.03.09. 23:02:22

@Boli – Ch.T. is, meg hát!: No de könyörgöm, ezt azért érteni kell. Hogy ahol a legkiválóbb kutatók számára létrehozzák a kutató intézet intézményét, ott ezek a kutatók hiányozni fognak az egyetemekről. Míg más országokban ezek a kutatók az egyetemeken dolgoznak. Ezek után hiába tűnik igazságosnak a kétféle ország egyetemeit összehasonlító egységes mérce.
Én egyébként nem is a magyar egyetemeket akarnám ezzel védeni, azt bizonygatni, hogy igazából előkelőbb helyre kéne őket sorolni. Nem. Sőt.
Hanem azt akarom felvetni, hogy jó-e a kutató intézetek léte, létrehozása? Igazságos-e az egyetemi oktatót és a kutató intézeti kutatót ugyanazon mércével mérni? Jó-e, hogy ennyi okos kutató intézeti ember nem, vagy alig okítja az ifjúságot?
Elismerem , ez kissé off topic megjegyzés.

nandras01 2015.03.09. 23:54:36

off, de furdal a kíváncsiság. a vincent komplett szerkesztőgárdája szabadságon van, és te tartod egyedül a frontot, jt, vagy mifene van?

Boli – Ch.T. is, meg hát! 2015.03.10. 00:02:25

@nandras01:
Termékeny korszakát éli, még a zenei vonal is hanyagolva mostanság. Női terror... csóri pasik meg meghúzzák magukat a sarokban, tündérke meg élesre fent pennáva cikázik. Váááá...

2015.03.10. 00:23:06

@andras314: Az MTA intézeti kutatóinak cca háromnegyede tanít a felsőoktatásban, nem abban az abszurd mértékű óraszámban, mint a főállású oktatók, de ott vannak. Ünálló kutatóhálózat több kontinentális országban működik, (németek, franciák), ezek többnyire speciális, nagyműszeres kutatásokra jönnek létre, mindig erős kapcsolódásokkal az egyetemekhez, de tőlük függetlenül.
Egyszer modellezték a rangsor-kutatók (www.elte.ranking.hu), hogy ha a felsőoktatásban oktató MTA kutató publikációs stb. adatait beszámítanák, az érdemben emelné a rangsorpozíciókat. Mármint ha ez bármennyire si fontos.

tableno 2015.03.10. 07:07:51

@Boli – Ch.T. is, meg hát!: Szerinted jótündér nő? Elárulom: nem az.

maybach 2015.03.10. 07:33:40

Egy régi ovi még az oktatás fontosságáról papolt.
Ma már valóban csak egy költséges nyűg neki az egész.
Az általános- és középiskolai gazságairól már ne is beszéljünk.

2015.03.10. 07:33:58

Meghallgattam Kenesei előadását. Az itt idézett fő tételében tényszerűen nincs igaza, mármint abban, hogy az Orbán-kormány abban különbözne a korábbiaktól, hogy fütyül az egyetemi körök véleményére. Sőt, néhány tekintetben az egyetemi világból érkező jelzések sokkal jobban alakították a kormány felsőoktatási politikáját, mint a korábbiakét. A felsőoktatás átalakítási koncepciói (öt év alatt pontosan 5 volt ilyen, ez is csúcs!) egyet leszámítva nagyrészt éppen az egyetemi körökből érkező visszajelzések hatására cserélődtek le (a kivétel a Klinghammer koncepció kidobása, ott már a Maruzsa kamarillapolitika érvényesült.) Ezt még a komédiába fulladó kb. kéttucanyit Magyar Bálint.-féle CSEFT-koncepciók nyilvánosság előtti tekergetése sem múlta felül. Két szocialista kormány vezetett be tandíjat a hallgatói tiltakozások ellenére, Orbán egy jóval kisebb megmozdulástól is betojt és visszakozott. A tanárképzést kifejezetten egy szűk egyetemi kör nyomására vitték vissza a a jó őreg kudarcos csőszerűségbe.
A pénzt persze elvették, ahogyan a korábbi kormányok is (azok legfeljebb rafináltabban, lásd PPP konstrukciók), és más csatornán csorgattak vissza, hatékonytalanul. Egyedül a kancellári rendszert tudták átnyomni a gerincét vesztett egyetemi eliten, ez Magyar Bálintnak nem sikerült, mert nem tudta az alkotmányból kivenni a védő passzusokat.
Az persze igaz, hogy elsősorban nem Kenesei és elvbarátai hatnak a mostani felsőoktatás-politikára, hanem egy másik professzori csoport, de ez még nem a világ és párbeszéd vége – még pontosabban nem ez a (felsőoktatási) világ vége. hanem az, hogy mindkét csoport érdekei szerint marad változatlan az alulfinanszírozottság és a teljesítmény-követelmnények hiánya.

Bebes 2015.03.10. 07:49:14

@ingyenebed: "az intézményrendszer ugyanaz itt is, ott is. az emberek nem ugyanazok"

Pro forma talán ugyanazok az intézmények. De nálunk a független és részben épp az ellenőrzésre hivatott intézményeket vagy az állam alá rendelték (pl. adatvédelmi ombudsman helyett adatvédelmi hatóság, aminek már az elnevezése is contradictio in adiecto) vagy 9-12 évre konszenzus nélkül kinevezett emberekkel töltöték fel.

Ami az emberi minőséget illeti: nem hiheted komolyan, hogy a magyar ember mint olyan sötétebb, korruptabb, hitványabb a litvánnál vagy a svédnél. De a rendszer kontraszelektál, és ez egyszerre két módon is rombol. Egyszer amikor rezsimkompatibilis emberek választódnak ki, általános értelemben pedig amikor az emberek rosszabb, hitványabb tulajdonságait, magatartásformáit "jutalmazza"

közösperonos átszállás 2015.03.10. 08:57:11

"Mindeközben szignifikánsan többet kell tanítaniuk, mint a svájci vagy brit oktatóknak. "

Kinek mennyit kell? (A magyar viszonyokat kb. ismerem, de lehet, hogy másnak az is hasznos.)

flort 2015.03.10. 09:37:41

@fortin2: Te, csak szólok, az elméden kívül létezik a világ, érdemes lenne megismerkedned vele...

szazharminchet 2015.03.10. 09:54:34

@jotunder, a poszthoz: azt írod, hogy:
"A magyar egyetemeknek (szemben Svájccal, Nagy-Britanniával, Németországgal vagy az Egyesült Államokkal) nincs kizárólagos szerepe a tudományos kutatásban, aminek bizony van hatása arra, hogy milyen helyezéseket érhetnek el a különböző listákon."

Ami látványosan nem igaz. A kutatóintézet-hálózat talán leginkább német találmány, a Max Planck Gesellschaft elődje a Kaiser Wilhelm Institut volt, és ezen kívül van még Fraunhofer Institut, stb.
Svájcban: Paul Scherrer Institut, és Angliában: Harwell.

közösperonos átszállás 2015.03.10. 10:08:19

@fortin2: "Két szocialista kormány vezetett be tandíjat a hallgatói tiltakozások ellenére, Orbán egy jóval kisebb megmozdulástól is betojt és visszakozott"

És keretszámok, azok sincsenek, ha jól emlékszem, ugye?

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2015.03.10. 10:14:15

@szazharminchet: ezek teljesen jelentektelen sulyuak. kiveve mondjuk a max planckot, ahol viszont az allando tagok szama kicsi.
franciaorszagban a CNRS az igazan komoly dolog, annak egy resze egyetemekre van delegalva es nem feltetlenul kell tanitaniuk (konkretan harcolnak azert, hogy tanithassanak). a francia felsooktatast a CNRS es a Grandes Ecoles nyomja agyon, panaszkodnak is miatta.
en nem hiszem, hogy a magyarorszagi helyzet valtoztathato lenne, annak a kockazata, hogy mindent tonkretesznek nagyobb, mint hogy valami jo sul ki belole.

ftk 2015.03.10. 10:29:14

Két dolog kívánkozik még a témához, bár eltérő oldalról.
1. A Magyar Felsőoktatási Akkreditációs Bizottság jelenlegi státusa, aminek minden bizonnyal van és lesz kihatása a magyar egyetemek nemzetközi megítélésére.
2. ...az az éppen folyó nemhivatalos tudjukmi, amiről nem szabad beszélni, főleg nem dékánoknak (de szerintem van olyan bölcsészkar az országban, amelynek az emberei tudják, miről van szó).

esernyősEvezős 2015.03.10. 10:59:09

Éppen gondolkodtam, hova tegyem be a hírt, de akkor ide:

tervezik, hogy minden egyetemen megszüntetik a kommunikáció szakot, aztán más néven a NKE-en indítják újra, egyedüliként az országban.
(Még ha tudom is, hogy sokak szemében ez a büfé-ruhatár szak egyike, de ha csak egy helyen a Navracsicskaintézményben képeznek embereket és nyilván jó okkal .... akkor azért ez elgondolkodtató.)

esernyősEvezős 2015.03.10. 11:00:37

@Boli – Ch.T. is, meg hát!:
Hogy meneküljön ebből az országból.
Komolyan.
:-(

szazharminchet 2015.03.10. 11:19:56

@jotunder: Pont azt gondoltam, hogy a magyarországi helyzeten a politika csak rontani tudna. Amellett nem hiszem, hogy rossz ötlet lenne a kutatóintézet, illetve az egyetemekre delegált kutatócsoport (ilyen is sok helyen van, említetted a CNRS-t, de pl. ilyen az argentin Conicet).

Én inkább azt tartom nagyon rossznak a magyar rendszerben, hogy az oktatók méricskélésében szinte semmi szerepe nincs a hallgatók véleményének, pedig pont az lehetne az előnye annak, ha van egyetem is, meg kutatóintézet is, hogy ott kutathatna az, aki oktatni nem tud/nem akar.

ftk 2015.03.10. 11:35:58

@jotunder: lásd Evezős tiédet követő hsz-át, de képzeld el, hogy a beavatkozási kör ennél jóval szélesebb. (Amúgy én ezt nem tudom hivatalosan, hivatalosan senki nem tud semmit, még az érintett dékánok sem.)
A másik: a MAB státusát még a 2011-es felsőoktatási törvényben megváltoztatták, ennek eredményeként az ENQA felfüggesztette a MAB tagságát, mert az új magyar törvényi szabályozás nem garantálja többé a testület függetlenségét (hvg.hu/itthon/20140211_Magyar_Akkreditcios_Bizottsag_kormany ). Jelenleg így néz ki a MAB aktuális státusa és működési módja: www.mab.hu/web/images/doc/szabalyok/MABrol_19_2012_Kormrend_140901.pdf , szóval nem fordult meg az irány. Ez nem titok, de nem nagyon emlegetik, mindenkinek ezer más baja van.

Dr. Gy. Dr. Fűegér 2015.03.10. 11:50:58

A magyar társadalom jelenleg azt is dermedt közönnyel nézi, hogy három nap alatt alsó hangon 200 milliárdnyi megtakarítása válik köddé, miközben a maffiózó miniszterelnöke meg a maffiózó miniszterelnök maffiózó volt pártpénztárnoka a nyílt színen faszkardozik.

csársz 2015.03.10. 11:55:21

a legszörnyűbb dolgok egyike ez a nemzeti közszolgálati micsoda
maga a gondolat hazug, aztán a tanárok, akik vállalják
a színvonal
és nem fog eltűnni orbánnal, itt marad a nyakunkon, hányingerem van, ha csak rá gondolok, ez jelenti nekem a rendszerváltás kudarcát

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2015.03.10. 12:00:52

@ftk: a MAB sztorit Kenesei is elmondja, valahol a beszede kozepen. a 2.pontot nem ertem.

esernyősEvezős 2015.03.10. 12:01:07

@csársz:
Pontosan.
Nem tudom, hogy meg lehet-e szabadulni majd valamikor ettől - elsorvasztani el lehet, ha más megoldás nem lesz -, de mind azok, akik ott "tanítanak", mind azok, akik képesek odamenni tanulni - vagy azért, mert pontosan tudják, hogy mivel jár, vagy azért, mert nem is érdekli őket -, immáron nyilvánosan is, mintegy táblaként tartják maguk elé, hogy a szervilizmus az egyetlen, ami motiválja őket.

Ott képzik majd a média munkásokat .... inkább nem akarok belegondolni, miféle népség lesz képes ott tanulni és onnan kikerülni ....

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2015.03.10. 12:02:39

@ftk: errol a kommunikacios szakokat erinto hirrol van valami konkret???

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2015.03.10. 12:04:45

@szazharminchet: nehogy mar negativ kivalasztason alapuljon egy kutatointezeti allas.... a problema az, hogy pontosan ugyanazt varjak am el egy egyetemi tanartol, mint egy kutatotol.

tolem elvarhatjak, mert itt az oktatasi feladatom mellett tenyleg annyit tudok kutatni, amennyit csak birok/akarok. de otthon....

esernyősEvezős 2015.03.10. 12:09:52

@jotunder:
A fészbukon a Hívatlanulba hozta valaki hírként, többen megerősítették (eddig), de mindenki azt is írta, hogy jelenleg még nincsen róla írott anyag, csak tervezik, de biztosnak mondják.

Mielőtt az jön, hogy ezt azért nem merik megcsinálni, mondanám, hogy de.
Sőt, talán még hír sem lesz, egyszerűen csak benne lesz valamelyik (következő?) évi felsőoktatási tájékoztatóban.
Vagy "tanárokat " toboroznak a NKE-re - némi hátszéllel.

balmoral 2015.03.10. 12:10:31

"Semmi sem fog történni. Semmi. Minden marad a régiben. A vesszőfutás folytatódik." Jótündér, mindig díjaztam az optimizmusodat, de ez már azért erős túlzás. Ezek nem bírnak a valagukon megmaradni, muszáj mindent még jobban tönkretenniük.

balmoral 2015.03.10. 12:12:42

@andras314: Nem könyörgöm, hanem könyörgök, mert a könyörög nem ikes ige, tárgyas ragozáshoz meg tárgy is kellene.

szazharminchet 2015.03.10. 12:13:56

@jotunder: Szó sincs róla, hogy negatív kiválasztáson alapuljon. Inkább úgy gondolom, hogy normális esetben ez egy pályaválasztás. Nem hiszem, hogy értelme van oktatásra kényszeríteni azt, aki nem akar. Az is veszteség lenne, ha valaki nem kutathatna, pedig jó benne, csak azért, mert oktatni is kellene hozzá. És fordítva: vannak fantasztikusan jó oktatók, akik nem (igazán) kutatók.

Az elvárásokról meg szintén lehetne vitatkozni. A kutatóintézeti kutatóknak is kijut a kutatáson kívüli feladatokból (pályázatok bírálása, beadása, stb.), és persze, hogy ezeket ésszel kellene elosztani, persze, hogy az oktatást is bele kellene számítani az emberek teljesítményébe, sőt, pl. az egyetemi oktatóknál azt kellene elsődlegesen nézni.
De ebből mind nem lesz semmi, ha az egész felsőoktatást/kutatást csak úgy tekinti a ner, mint valamit, ami viszi a pénzt, és visszapofázásra képes embereket termel ki, ergo jobb kinyírni.

szazharminchet 2015.03.10. 12:18:27

@szazharminchet: Ja, és még annyit tennék hozzá, hogy ez a pályaválasztás nem kellene, hogy örökre szóljon, kell legyen átjárhatóság és együttműködés a kutatóintézet és az egyetem között. De van olyan is egy kutató életében, amikor valamit nagyon be akar fejezni, és jobb, ha nem megy el az idő közben oktatásra, nem beszélve arról, hogy amikor éppen totál leköti valami, az az oktatás sem sikerülne úgy, ahogy kellene.

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2015.03.10. 12:26:48

@szazharminchet: nagy-britanniaban egy lecturer allasba is leginkabb a kutatasi eredmenyeket ertekelve neveznek ki valakit. gyakran nem is kernek teaching statementet. ehhez hasonlo a helyzet szamos nyugat-europai orszagban (meg a nemeteknel is messze fontosabb a kutatasi eredmeny,mint a teaching statement)

Mister Gumpy 2015.03.10. 12:42:15

@szazharminchet: @Boli – Ch.T. is, meg hát!: A minősített egyetemi oktatóknak ugyanolyan kutatási, pályázási stb aktivitást és minőséget kell fölmutatniuk, mint az intézetieknek. A megítélésükben, énképükben, és Mo kulturális és tudományos életében játszott szerepükben a kutatás legalább akkora súllyal szerepel, mint az oktatás. És az így van rendben. Ugyanis ha nincs az egyetemeken világszínvonalú kutatás, akkor egyrészt az oktatás is hamar lerohad, másrészt nem lesz kutatói utánpótlása az országnak.

Ámde az egyetemeken mindehhez járul olyan oktatási terhelés, ami a nyugati világnak legalább kétszerese, sokszor háromszorosa, max ötödannyi fizetésért, tehát emellett még sokszor másodállásokra is szükségük van. Szóval nincs sok esélyük tartani a világszínvonalat.

Az én területemen az MTA intézete próbál egyéves vendégkutatói állásokra hívni egyetemi okatókat, hogy legalább olykor lélegzethez juthassanak ők is, de ez messze nem elég.

velőtanya 2015.03.10. 12:59:09

@jotunder: JT, elnézést az offért, de szerinted elképzelhető, hogy egy (vagy több) képzett matematikus valóban téves választ adjon _átgondolás után_ ezekre a cikkben említett feladványokra?

velőtanya 2015.03.10. 13:00:19

@jotunder: JT, elnézést az offért, de szerinted elképzelhető, hogy egy (vagy több) képzett matematikus valóban téves választ adjon _átgondolás után_ ezekre a cikkben említett feladványokra?
www.ipon.hu/elemzesek/ket_kecske_egy_auto_es_a_vilag_legokosabb_noje/2452/

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2015.03.10. 13:14:06

@velőtanya: amit leírnak az igaz. valóban ez történt. egy vázsonyi nevű matematikus írt arról, hogy erdős pál sem hitte el, hogy cserélni kell és hogy hosszú ideig veszekedett vele. ez az, amit nehéz elhinni.

meglátogatod Kovácsot. tudod, hogy két gyereke van. ahogy a házuk elé érsz, látsz egy kislányt játszani egy babával. megkérdezed, hogy ismeri-e Kovácsékat, erre a kislány elmondja, hogy ő a lányuk. a kérdés az, hogy mi a valószínűsége annak, hogy Kovácsék másik gyereke fiú.

ez egy jóval egyszerűbb verzió és ezen is össze lehet veszni. :))

snakekiller23 2015.03.10. 13:24:17

Mondjuk tegyük hozzá, hogy pl. az USA-ban (és a hasonló modellt követő európai egyetmeken) komoly szisztematikus bajok kezdenek lenni, ha megkapargatjuk a felszínt és nem pusztán a vitathatatlan mennyiségű és minőségű tudományos és oktatási outputot nézzük. Az egyetemi kutatás és lassan már az oktatás egy jelentős részét csereszabatos graduate studentek végzik ottani viszonyok között nevetséges összegekért, néha egészen durván megalázó körülmények között, teljesen kiszolgáltatva az advisor, a laborvezető és úgy általában az intézmény kénye-kedvének (nem véletlen, hogy a nagy részük manapság külföldről, szegényebb országokból jön, ahonnan nézve ez elviselhetőbb). A belső outsourcing ezen sajátos formája a kísérleti tudományok terén tipikus leginkább. Az egyik eredmény: brutál PhD-túlképzés aminek outputját sem az akadémia sem a magánszféra nem fogja belátható időn belül felszívni (miért is lennének a minimálisan szükségesen felül tenure track állások egy ilyen rendszerben?). És akkor a kutatásfinanszírozási rendszeren belül kialakult "kurvasok az eszkimó, kurvakevés a fóka" szituációról meg az európai szemmel nézve egészen félelmetes student loan szituációról nem is beszéltünk.

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2015.03.10. 13:32:48

@snakekiller23: nálunk nem tartanak előadást graduate studentek, csak és kizárólag workshop-ot. amerikában viszont valóban tartottam előadást diákként. :((( hogy én azt mennyire utáltam....

snakekiller23 2015.03.10. 13:32:54

Egyébként nekem is volt többször olyan érzésem, hogy ha pl. a SZTAKI (az egyetlen amire eddig minimális mértékben ráláthattam) vagy a Rényi csapata tisztán az ELTE-t, BME-t, Szegedet, stb. erősítené jóval vállalhatóbb pozíciót szereznének maguknak a rangsorokban az oktatói gárda minőségének javulásáról nem is beszélve...

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2015.03.10. 13:37:02

@snakekiller23: egyszerűbb lenne, ha csak könyvelnék a kutatókat.... az a baj, hogy ha a kutatók elkezdenek tanítani, akkor a tejszínhabot kezdik lenyalogatni a nem annyira finom csokitorta tetejéről. aránylag kevesen akarnak kalkuluskurzust tartani 150 embernek. meg lehetne persze oldani a dolgot, de én nem merném felvetni a vincenten, az zicher. pl. mert gyáva vagyok.

balmoral 2015.03.10. 13:46:03

@jotunder: Kovácsék másik gyereke fiú. Először is azért, mert a kislány nem azt mondta, hogy ő az "egyik" lányuk. Másodszor pedig azért mert ismerem a családot.
A megoldás egyébként sok Kovács család esetében (azaz megfelelő statisztikai minta esetében) úgy hangzik, hogy annak a valószínűsége, hogy két fiú, vagy két lány, vagy egy fiú egy lány van, nem egyaránt egyharmad-egyharmad-egyharmad, hanem az egy fiú egy lány valószínűsége egyketted, a másik két lehetőségé pedig egynegyed-egynegyed. (Mert az egy fiú egy lány kétféleképpen állhat elő, vagy az idősebbik a fiú, vagy a fiatalabbik, míg az azonos neműeknél ez mindegy.) A kislánnyal a két fiú valószínűsége nullává válik, ezáltal a két lány valószínűsége egyharmad, az egy fiú egy lányé pedig kétharmad. Tehát kettő az egyhez, hogy a másik gyerek fiú. Ha csak egy Kovács család van, akkor viszont ragaszkodom ahhoz, hogy a találati valószínűség ötven százalékos, azaz vagy eltaláljuk, vagy nem.

snakekiller23 2015.03.10. 13:52:43

@jotunder:

Oktatásban nem is annyira az alapképzés szintjén vannak gondok (na jó, dehogyisnem, de azon máshogy lehetne segíteni és azon a szinten még nem is akkora tragédia, ha komolyabban bevonják a grad student armyt), hanem MSc és PhD szinten, ahova már nagyon kellenének az olyan tanárok akik az egyes témákban konkrétan ott vannak/voltak a frontvonalon, tudják miről beszélnek és nem csak fásultan ledarálják a netről meg standard tankönyvekből összeollózott diákat... Nem 120 fős (pláne nem 600+ mint pl. a BME-n) gigakurzusokról volna itt szó, hanem tízenixfős, kvázi szeminárium jellegű dolgokról.

szazharminchet 2015.03.10. 14:17:37

@jotunder: Azért szerintem nem csak a tejszínhab lenyalogatásáról van szó szerintem: kutatószakokon a felsőbb években, az alapok lerakása után, amikor már a hallgatók is orientálódnak, pont a kutatók tudják megadni azt a témaválasztékot, ami kell.
Abba kár is lenne, akár a vincenten, akár a parlamentben, beleszólni, hogy egy Rényis kutató tartson meg egy kalkulus I-et, mert valószínűleg bepipulna, és Calculus 1 néven tartaná meg, máshol, más fizetésért.

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2015.03.10. 14:24:29

@szazharminchet: rohadt nehéz ügy ez. simán írogatunk posztokat putyinról, orbánról, világmindenségről, de ez valódi dolog. rohadt nehéz.

ingyenebed 2015.03.10. 14:29:22

@balmoral:

szerintem az egy fiú egy lány nem állhat elő kétféle módon, mivel itt nem számít a sorrend.

vesszünk össze !!!!

:-DDDD

közösperonos átszállás 2015.03.10. 14:42:55

@jotunder: Újra megkérdem, hátha a sárga kiemelés segít. :-) Mennyi oktatást szokás elvárni Nagy-Britanniában? (Hát itthon? Erre vannak tippjeim, de.)

nudniq 2015.03.10. 14:57:37

@ingyenebed: sajnos balmoral azt is megindokolta,h miért is számít a sorrend. Így már nem olyan hiteles ez a kötözködés. :P

2015.03.10. 15:04:45

@snakekiller23:

ez egy iparág, mint bármi más. és itt is érvényesül a hiearchia alsó szintjein lévők brutális kihasználása, mi ezen a meglepő? (az más kérdés, hogy itt is éppoly rettenetes, mint bárhol máshol)

szazharminchet 2015.03.10. 15:13:03

@WiteNoir: Nem meglepő, csak a következmények lehetnek katasztrófálisak. A tudomány fejlődéséhez szükség van a kiemelkedő képességű emberekre, de egyre gyakoribb, hogy inkább piacon pénzre váltja a tehetségét egy-egy évfolyam legjobbja, mert nem akarja bejárni a PhD-postdoc-postdoc-....-talán-egy-határozatlan-idejű-szerződés-valahol gályát.

2015.03.10. 15:17:48

@szazharminchet:

majdnem minden területen ahol ilyesmi van lehetnek súlyos következmények. ezt előre lehet(ett) tudni. miért kellett ilyenné válnia?
költői kérdés

2015.03.10. 15:26:41

@flort: Ó, végre, kaphatok róla információkat?

Addig is: a szakok ritkítása (népszerű nevén racionalizálása) zajlik, ennek során olyasmik, mint a média-kommunikáció, andragógia, szociológia, nemzetközi tanulmányok stb. nem kap állami támogatású BA helyeket. Erről egyeztettek az elmúlt két hétben a dékánokkal.
Az NKE-t nyilván nem ezekkel hozzák helyzetbe, azt már előkészítették pl. a jogászképzéssel és mesterszinten a nemzetközi tanulmányok kilövésével másutt.

De ezek olyan rendszerbeavatkozások, amelyekkel szemben nem lehet hallgatói megmozdulást szervezni, az oktatók pedig a nemtörődömségükkel asszisztáltak eddig mindenhez, nincs semmi erejük, hitelük. Lényegében szó nélkül nyelték le a kancellári rendszert, a kutatási pénzek államosítását – ez a meccs elment. Jó messzire.

flort 2015.03.10. 15:41:59

@fortin2: "tényszerűen nincs igaza, mármint abban, hogy az Orbán-kormány abban különbözne a korábbiaktól, hogy fütyül az egyetemi körök véleményére" erre gondoltam.

Én úgy látom, a felsőoktatás szisztematikus leépítése és egyetemnek látszó gittegyletek (Pázmány, Közszolgálati Egye... izé, szóval tudod) felfuttatása zajlik. A vélemények, ésszerűség, esetleg az e téren előttünk járó országok tanulságai nem számítanak.

Ha jól látom, ez nem a professzori klikkek egymás közti átrendeződéséről szól (az nem lenne különösebb baj), hanem rendesen végig nem gondolt, csak szűk gazdasági szempontok alapján született improvizációról.

Egyébként nem tudom, hogy valakinek feltűnt-e, de a tudás alapú kulturákban, az élethosszig tartó tanulás, stb. kapcsán a felnőttképzést (a szitokszóként használt andragógiát) speciel inkább fejleszteni kellene, vagy ha alapjaiban elcseszett a képzés, újra felépíteni, nem elsorvasztani.

Tudod, változó világ kihívásai, piacképes tudás, ilyesmi.

snakekiller23 2015.03.10. 15:52:32

@WiteNoir:

Egyrészt amit @szazharminchet mond. Másrészt ennek is az lesz a vége, mint más területeken a hasonló szituációknak: azon felül, hogy reál kutató pályára egyre kevesebben fognak menni mert lényegében egy tipikus bölcsészszak kilátásaival fog bírni, miközben a beléfektetendő munkát és tehetséget fordíthatná valaki egy anyagi szempontból nagységrendekkel értékesebb pl. mérnökdiploma megszerzésére is; másrészt előbb-utóbb szakszervezeteskedés, állami szintről való belepofázás lesz a dolog vége annak minden előnyével-hátrányával együtt.

Tetszik tudni, volt egy olyan, kb. évszázadokig meglévő hallgatólagos megegyezés a doktoranduszok és az egyetemek között miszerint az egyszeri diák pár évig kenyéren és vízen élve tanul, kutat és besegít az oktatásba; cserébe ha ledoktorál és megvan az ambíciója, tehetsége az akadémia (netán a magánszféra) tárt karokkal (biztos, jól fizető állással, intellektuális szabadsággal, stb.) várja a fokozatával. Ezt az intézmények a saját oldalukról az elmúlt pár évtízedben elkezdték suttyomban felrúgni - nem azért mert gonosz gecik, hanem mert a mai viszonyok között ez a gazdaságilag racionális döntés és az elitintézményeknél pláne egyszerűen brutális sok pénz forog kockán - a rövidtávú profit biztos és kézzelfogható, a hosszútávú következményeket meg senki nem látja pontosan előre nomeg in the long run we're all dead anyways.

Egy lehetséges kiút (azon kívül, hogy néhány nevesebb intézmény vezetősége önméréskletet mutat és elkezdi lassan, vért izzadva megfordítani a szekeret és pár hasonló fantasy-regénybe illő szcenárió) pont a független kutatóintézeti rendszer lehet szerintem.

Sunder 2015.03.10. 15:56:11

Én még arra leszek kíváncsi, hogy ha 2016-ban _tényleg_ indul duális képzés (elsősorban a mérnöki szakokon), az mennyire válik be.

Mert egyelőre pusholják kőkeményen, csak épp' a jogszabályi / pénzügyi / process háttér hiányzik, főleg állami szintről.

Ha erről vannak valakinek gondolatai, azt még meg is köszönöm, én még az információ lepárlásánál tartok magamban.

balmoral 2015.03.10. 16:01:39

@ingyenebed: O.K. Várom a helyes megfejtést.

2015.03.10. 16:02:46

@flort: a tanárképzés átalakításában semmiféle gazdasági racionalitás (sem )volt, az új rendszer drágább is, ott kifejezetten professzori klikkharc dúlt, és azért ez a felsőoktatás jelentős szelete.

De másról beszélünk: jelentős felsőoktatás-szerkezeti ügyekben nagyon is egyes egyetemi körök voltak képesek komolyan befolyásolni a döntéseket. Ezért is történt, hogy négy éven át nem történt semmi a pénzkivonáson túl. Ez tartott egészen idén őszig, amikor a rektorok gyáván behúzták fülüket-farkukat és odadobták az egyetemeket a kancellári rendszernek.
Most majd leállítják a pénzkivonást, uniós forrásokból többlet is lesz, megédesítik az istrángot.

A "piacképes tudás" szöveg viszont a felsőoktatás legártalmasabb rosszakarója, Parragh mantrája, Orbán kedvenc frázisa (amúgy Bokrostól vették át). Annyit is ér.

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2015.03.10. 16:03:05

@közösperonos átszállás: itt module-ok vannak. ami tíz hét vagy öt hét. idén nekem egy tíz hetes és egy öt hetes module-om van, a hosszabb module heti három ötven perces óra, a rövidebb négy, plusz bemegyek a gyakorlatra, ami nem egészen az, mint magyarországon (lényegében egy office hourhez van közelebb). ezt csinálom most ( a két module összeér).

a diákok mindent megkapnak a moodle-on, sztenderdizálva van az egész, a vizsgákat külső biztos is átnézi, nagyon nagyon komolyan van véve a minőségbiztosítás. nyilván nem olcsó dolog ezt így megcsinálni. én teljesen el vagyok képedve attól a profizmustól, ami itt van.

2015.03.10. 16:04:53

@Sunder: Duális képzés már elindult, nagyjából olyan lesz, mint amennyit a gazdasági szereplők elbírnak: a hallgatók minimális arányát érinti, akárcsak a minta Németo-ban. Nagy a füst körülötte, ilyen szűk körben nem tud sokat ártani.

Sunder 2015.03.10. 16:06:11

@fortin2: pedig reménykedtem benne, hogy valamiféle előremutató dolog sül ki belőle, mert koncepció-szinten nem volt antipatikus. De a válaszodból nem az jön le, mintha nagyon preferálandó út lenne.

2015.03.10. 16:06:30

@jotunder: Sokkal olcsóbb dolog ez, mint iszonyú mennyiségű kontaktórát finanszírozni.

2015.03.10. 16:08:44

@Sunder: Megvan a helye, de mivel kiveszi a felsőoktatási képzés jelentős részéből a diákokat, csak korlátosan célszerű hazsnálni, és a céges oldala nem egyszerű, nagyon komoly, hosszú távra tervező cégek kellenek hozzá. Ezért német, és nem magyar, ezért működik nálunk is német szerkezetben (pl. Kecskemét-Mercedes).

flort 2015.03.10. 16:19:22

@fortin2: úgy látom, jobban rálátsz a dolgokra nálam, de azt azért megvárnám, hogy

"Most majd leállítják a pénzkivonást, uniós forrásokból többlet is lesz, megédesítik az istrángot. "

Irigylem az optimizmusodat

[Amúgy gazdasági racionalitásról szerintem én sem beszéltem, hogy is lehetne egy olyan országban, ahol Matolcsy lehetett a pénzügyminiszter... csak gazdasági szempontok alapján történt ötletelést láttam.]

snakekiller23 2015.03.10. 16:20:45

@fortin2:

Azért az tény, hogy az nem egészséges amilyen mértékben elszakadtak pl. a hazai mérnökképzés bizonyos területei az ipari igényektől és szemlélettől. Egy dolog, hogy az egyetem elsősorban szemléletet és alapokat ad, de hogy a gyakorlat szempontjából releváns legalapvetőbb kompetenciákat és ismerteket se kapja meg az egyszeri (nem pl. jobb szakközépből érkezett) diák ha az intézményen múlik az azért kínos. Ez is az oka annak, hogy sok klasszikus mérnöki szakma brutálisan kiöregedett idehaza, mind az egyetemeken (sok helyen a 40-es átlagéletkor a fokozatszerzésig hátralévő napjait számolgató doktoranduszok és 2-3 70+-os professzor átlagából jön össze...), mind az iparban (az igazán profik jó része úgyszintén nyugdíj-közeli, a fiatalok meg kevesen vannak és a kretén képzés miatt sokkal nagyobb hátrányból indulnak, mint anno az elődeik). Volna fantázia ebben a duális képzésben, de az úristen irgalmazzon attól, hogy OV-ék kísérletzzenek vele, olyan dumák kíséretében mint amiket nyomnak.

Muad\\\'Dib 2015.03.10. 16:27:07

A posztból kimaradt, hogy a viszony kölcsönös. A magyar egyetemek szintén cserbenhagyták a társadalmat.
Mert kétség kívül vannak szívvel lélekkel tanító oktatók, akik előtt maximálisan le a kalappal, de ne feledkezzünk meg a következőkről sem:
- Az oktatók egy része messze elmarad az oktatott szakmája aktuális elvárásaitól.
- Az oktatók egy része remekül elvan úgy, hogy egymás ilyen-olyan "tudományos" műveiben publikálnak teljesen haszontalan dolgokat, ezzel letudva az ilyesmit.
- A mai napig megtalálható az oktatók között az a fura álláspont, hogy a magyar "mértéktartó" munkákat kötelező ismerni, és hivatkozni rájuk bármely kutatásban, diplomában, stb. Szomorú tény, hogy ezen munkák egy része legfeljebb az ő fejükben ér valamit. De hasznos, ha sok helyen hivatkoznak rá, hszem ez viszi tovább az előzőleg említett folymatot (lásd: mindenki hivatkozik az én publikációimra).

Szóval - egyetértve a poszttal - ez a szomorú helyzet és bizony valóban nem látható fog e bármi is történni. Mellékesen addig, amíg a középiskolai oktatás is a béka feneke alatt van, semmi nem fog változni. Mert az értéktelen érettségivel rendelkezők fognak bekerülni az értéktelen felsőoktatási intézményekbe.

balmoral 2015.03.10. 16:29:00

@ingyenebed: Na jó, akkor elmondom közérthetőbben: Ha az első gyerek fiú, akkor a második lehet fiú és lehet lány (méghozzá azonos valószínűséggel, ez a vicc!), azaz párokban elmesélve: van fiú-fiú és fiú-lány. Ha az első gyerek lány, akkor pedig van lány-lány és lány-fiú. Ebből a siket is láthatja, hogy van egy-egy egynemű párunk, de két darab kétnemű párunk. A poén tehát az, hogy vegyes párok kétszeres valószínűséggel jönnek létre, mint egyneműek. A mi családunkban egy helyen született kilenc gyerek (öt lány és négy fiú), ebből öt helyen lett két-két gyerek és mindegyik egy fiú egy lány. A további négy helyen lett egy-egy gyerek, ebből kettő fiú és kettő lány. Az élet tehát igazolja az elméletet. (Azt a példát direkt nem hozom fel, ahol 11 fiúgyerek született zsinórban.)

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2015.03.10. 16:42:40

@fortin2: az elte koltsegvetese 24 milliard forint. a mi egyetemunk sokkal kisebb, mint az elte, es 93 milliard forint az eves koltsegvetesunk. (ebben persze benne van az is, hogy most valamivel nagyobb lett a bevetelunk es elszallt a font a forinthoz kepest). per diak ez nyolcszoros szorzot jelent.

2015.03.10. 16:49:16

@flort: idénre leállították, enyhe emelkedés van. persze, egy kisebb zárolás már elviszi, de legalább a többlet visz el, nem mint a korábbi években, a mínuszból. Ráadásul GOP pénzeket is idecsatornáznak, az igazi többlet lehet.
Ja, és semmi optimizmus nincs: ennél rosszabb és szomorúbb kilátású helyzetben nem volt az elmúlt harminc évben a magyar felsőoktatás. Értékelhető intézményvezetők híján (egy-két kivételtől eltekintve, pl. Szeged) ideoda csapodó egyetemek lesznek csupán.

2015.03.10. 16:57:29

@jotunder: 30, de ez sokat nem változtat a helyzeten.

A szisztéma olcsóbb. Fele-harmadannyi annyi kontaktóra komolyabb oktatást/kutatást jelent, több bevételt, rugalmasabb személyzeti politikát, az e-tananyagok így munkaköri kötelezettségek az oktatóknak, marad kapacitás a vizsgáztatásra. Egy jól működő digitális tanulmányi rendszer megvan százmillióból, és akkor már zenél is.

A recept ezen túl az oktatói bérek megduplázása lenne, az már korrekt volna. És ez bekerülne a költségvetésnek az elte esetében plusz 12 Mrd forintjába (a többit külsős pénzekből be lehet hozni, mint minden normális egyetemnél.)

dr. mesterséges színezék 2015.03.10. 17:15:39

"Ezért pedig már nem lehet sem a nácikra, sem a kommunistákra, sem a Sors kezére kenni a felelősséget."

Nem fair, nem old meg semmit, de lehet.
Másrészt minek itt felelősséget keresni, amikor egy Patyomkin-faluval, 2 stadionnal, és egy negyedórás chemtrail szkeccsel feloldható a mindenkori zavar a mindenkori erőben?
Meg különben is: "nekünk van a lektöbb nóbel dijjasunk, nnna".

2015.03.10. 17:37:40

@flort:

gyébként nem tudom, hogy valakinek feltűnt-e, de a tudás alapú kulturákban, az élethosszig tartó tanulás, stb. kapcsán a felnőttképzést (a szitokszóként használt andragógiát) speciel inkább fejleszteni kellene, vagy ha alapjaiban elcseszett a képzés, újra felépíteni, nem elsorvasztani."

és ennek elmaradása ugyanakkora bűn, mint a felsőoktatás lezüllesztése

@snakekiller23:

ez így van, nem tudom miért nekem írod, de mint mondtam, ma ilyen a világ

Hmmm... 2015.03.10. 21:12:50

@flort:

"Én úgy látom, a felsőoktatás szisztematikus leépítése és egyetemnek látszó gittegyletek (Pázmány, Közszolgálati Egye... izé, szóval tudod) felfuttatása zajlik"

Ilyenkor mindig elmondom, hogy ez a folyamat a felsőfokú oktatási intézmények kreálásának a dömpingjével ("minden vasúti megállóba egy egyetemet") és a hallgatói létszám kb duplájára duzzasztásával az ezredforduló táján kezdődött. Most csak befejezik a művüket... A szomorú az, hogy az általános és a középfokú oktatás is hasonló sorsra fog jutni... mert nincs olyan egységfront, ami megállíthatná őket.

keletita 2015.03.11. 08:56:46

@Boli – Ch.T. is, meg hát!:

Nem azonosak a játékszabályok. Aki egyetemen tanít, annak az óráit is meg kell tartania, diákokkal kell foglalkoznia, részt kell vennie adminisztratív feladatokban a kutatás mellett. Ezen "mellékkörülmények" mellett valóban azonosak a játékszabályok, vagyis ugyanazok az elvárások.

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2015.03.11. 09:09:05

@fortin2: volt 30... én most néztem meg a papírokat, ami fent van az ELTE honlapján. 24.

esernyősEvezős 2015.03.11. 09:24:51

@jotunder:
Megelőztél ...

Külön undorító, hogy az andragógiát (ami a life long learning egyik alaptényezője) csak önköltségesen lehet majd tanulni.

Ja, és itt egy újabb csemege:
www.facebook.com/groups/oktpolcafe/permalink/931007040265328/
(Egy összehasonlítás arról, hogy a fidesz hány százalékát valósította meg a jobbik "oktatási programjának". 97% - át ....)

velőtanya 2015.03.11. 10:39:45

@jotunder: Köszönöm a választ:)
Érdekes hogy nekem ezek tök egyértelműnek látszanak, miközben a legnagyobb sikerem a matematika világában annak idején egy megyei Arany Dániel első hely volt, és az is csak azért, mert a helyi nagyágyú először rossz helyszínre ment, és lekéste a versenyt;)
(Aztán lehet, hogy itt pont az mutatja a korlátokat, ha valakinek túl egyértelmű a dolog, ezen még el fogok gondolkozni.)

aritus 2015.03.11. 12:32:06

@jotunder: Nem te dicséred mindig ezt a Palkovicsot?
"Palkovics László tavaly azt nyilatkozta, „megszűnhetnek azok az egyetemi-főiskolai alapszakok, amelyek gazdasági szempontból nem jelentenek megtérülő befektetést”. A felsőoktatásért felelős államtitkár szerint nincs szükség ennyi képzésre, az intézmények vezetőinek pedig szintén nem érdeke, hogy olyan szakokat működtessenek, amelyek nem tudják kiszolgálni a munkaerő-piaci igényeket."
Mintha Orbánt hallanám...

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2015.03.11. 17:07:15

@aritus: mit jelent a "dicserni" ?? a sajat teruleten o egy komoly embernek szamit. amit mostanaban fut a felsooktatasban, az inkabb a'mok, mint kurtoskalacs.

balmoral 2015.03.11. 20:46:26

@jotunder: Ez mindenesetre minősíti azt a területet...

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2015.03.11. 21:55:15

@balmoral: ez nem minősít semmit. www.jstor.org/discover/10.2307/1994796?sid=21106088097713&uid=4&uid=2

ez a Ph.D disszertációja volt a szerzőnek, amúgy a Harvardon végzett és a University of Michigan-en doktorált. NSF fellowshipet kapott felvették a Berkeleyre, óriási tehetségnek tartották.

aztán eltűnt, ő lett Amerika egyik leghíresebb terroristája és most a nyolcszoros életfogytiglani büntetését tölti.

Palkovicsot azért ne hasonlítsuk hozzá.

aritus 2015.03.12. 06:16:00

@jotunder: Oké, de amit Palkovics végrehajt a felsőoktatásnál az miben és mennyiben különbözik Lánczi Tamás ténykedésétől?
Komolyan kérdem. Jó, az egyik mást sem csinált eddig, csak segget nyalt, Palkovics meg valamikor ember volt, de mára már nem az, mivel nevét adja ehhez az ámokfutáshoz.
Sőt, számomra Palkovics súlyosabb féreg, mint Lánczi, mivel neki lehetett volna választása, mivel valamikor ember volt, Lánczinak meg sohasem volt választása, mert ő mindig is egy tehetségtelen senki volt/van.

jotekony koc 2015.03.12. 15:47:37

T. Egyetemi vezetők!

Egyetemi tanárok, vizsgáztatók, stb...

Kérem, közöljék a tanuló ifjúsággal, hogy ez e Béla, Fruzsina és a többiek, akik itt fenyegetnek,

valóban döntési jogkörrel rendelkező egyetemi kulcsemberek?

Mennyiben várható, hogy fiatalokat fognak kitiltani a felvételkor az ország minden egyeteméről?

Talán Önök is tagjai ezeknek a fenyegető szervezeteknek?

Vagy kapnak feketelistát a felvételihez bárkitől?

index.hu/belfold/2015/03/12/cof_aktivistak_fenyegettek_meg_a_madach_gimnazium_diakjait/

zsazsu4 · http://orulunkvincent.blog.hu 2015.03.12. 15:53:13

@jotunder: "Lószart, mama!" Valódi ez a javából.

jotekony koc 2015.03.12. 16:01:33

@zsazsu4: Amivel fenyegetőznek, és az, ahogy fenyegetőznek, már magában bűncselekmény, de hogy nem viszik el őket, azzal a rendszer elismeri, hogy feketelistával bünteti az iskolásokat.

jotekony koc 2015.03.12. 16:18:46

...amiért a mindenki számára rendelt munkaszüneti napon a tervezett családi programot felrúgva nem menetelnek az Orbánék szine előtt a mesterlövészek által pásztázott lecsempézett Kossuth téren.

balmoral 2015.03.16. 20:39:49

@jotunder: Tényleg ne hasonlítsuk! Neki elég lesz hatszoros.

velőtanya 2015.04.14. 11:18:44

hvg.hu/instant_tudomany/20150413_Ettol_a_feladvanytol_nem_tudtunk_tovabb_d
Kíváncsi lennék, hogy a magyar országgyűlési képviselők hány százaléka tudná - mondjuk legyünk nagyvonalúak - 10 perc alatt megoldani ezt a feladványt:)