Híres utolsó szavak

Ez nektek vicces?

nem felejtünk.jpg

 

 


 

Jobban teljesít...


Orbán Pinocchio thumb.jpg

FRISSÍTVE!

Itt az újabb történelmi csúcs

A központi költségvetés bruttó adóssága: 2010. május: 19.933,4 Mrd Ft; 2011. május: 21.116,5 Mrd Ft; 2012. május: 21.180,9 Mrd Ft; 2013. május: 21.765,4 Mrd Ft; 2014. október 24.736 Mrd Ft;2015. június 6. 24 847 Mrd F

 

Szűjjé má'!
tumblr_nzd85jlxqr1qd6fjmo1_1280.jpg

 



 

Te már bekövetted?

 

Vincent tumblr Falus.JPG

 


 

Vincenzúra

Troll Vincent.jpg

Figyelem! A Vincent szerzői — főszabályként — maguk moderálják a posztjaikra érkező hozzászólásokat. Panaszaitokkal vagy a mellékhatásokkal a poszt írójához forduljatok!

Köszönettel: Vincent Anomália

Címkék

abszurd (39) áder (5) adózás (11) alkotmány (45) alkotmánybíróság (10) államosítás (7) arcképcsarnok (14) ascher café (24) a létezés magyar minősége (6) bajnai (16) bank (7) bayer (23) bayerzsolt (14) békemenet (7) bkv (7) bloglossza (14) borzalmasvers (156) cigány (7) civilek (5) civil társadalom (8) demokrácia (24) deutsch tamás (6) devizahitelek (9) dogfüggő (10) egyház (10) ellenzék (7) erkölcs (17) érték (19) Érvsebész (11) eu (13) eu elnökség (8) felsőoktatás (15) fidesz (76) fideszdemokrácia (7) film (12) filozófia (13) foci (12) focijós (19) focikvíz (54) focitörténelem (94) fritztamás (6) gasztrowhat (9) gavallérjános (10) gazdaság (8) gengszterkrónikák (14) gyurcsány (27) hangfal (98) heti válasz (19) hétköznapi történetek (32) hétvége (44) hoax (5) hülyék nyelve (16) hülyeország (165) idézet (768) igazságszolgáltatás (6) imf (26) indulatposzt (11) interjú (7) járai (12) jobbik (17) jogállamiság (33) kampány (12) kampányszemle (9) katasztrófa (5) katonalászló (21) kdnp (9) kétharmad (16) költségvetés (21) könyvszemle (9) konzervatív (18) kormányváltás (22) kormányzás (42) kósa (8) kövér (11) kultúra (21) kumin (14) lánczi (5) lázár jános (12) levelező tagozat (12) lmp (8) longtail (10) magánnyugdíj (25) mandiner (15) március 15 (8) matematika (9) matolcsy (44) mdf (5) média (48) melegek (8) mesterházy (7) mnb (5) mosonyigyörgy (7) mszp (32) mta (5) napitahó (7) navracsics (14) nedudgi (15) nekrológ (11) nemigazország (5) nemzeti együttműködés (5) ner (11) nyugdíj (5) oktatás (12) önkormányzatok (6) orbán (46) orbanisztán (15) orbánizmus (101) orbánviktor (65) országgyűlés (6) pártállam (23) politika (14) polt (5) program (9) retró (22) retro (115) rettegünk vincent (14) rogán (9) sajtó (22) sajtószemle (6) schmitt (38) selmeczi (8) semjén (6) simicska (7) sólyom (7) spoof (19) stumpf (5) szász (6) századvég (7) szdsz (9) szijjártó (16) színház (35) szlovákia (5) szszp (5) tarlós (12) társadalom (50) törökgábor modul (8) történelem (5) tudjukkik (22) tudomány (17) tüntetés (17) ügyészség (9) választás (37) vb2010 (19) vendégposzt (68) videó (11) vincent (10) Vincent szülinap (6) voks10 (7) vörösiszap (16) zene (23) Címkefelhő

A magyar foci utolsó nagy korszaka - Az előzmények I.

2009.12.14. 08:00 | szempontpuska | 197 komment

Címkék: vendégposzt focitörténelem 1976 79

Eheti posztunkban megszakítjuk a sorozat eddigi tér-idő kontinuumát :-) és - az olvasótábor nem kis nyomásának eleget téve - most visszalépünk a nagy korszak előzményeihez. Olvtársunk, jabka vállalkozott a kihívásnak eleget tenni. Jegyzete egyszersmind annak előrevetítése is, mihez kezdhetünk, ha egyszer eljutunk a futballtörténeti sorozatunk - lassan már karnyújtásnyira lévő - végéhez...

 

A magyar foci utolsó nagy korszaka, avagy a korszak kezdete (1976)

 

BEVEZETÉS

Amikor a sorozat első része még csak születőfélben volt, úgy tűnt, hogy ki lehet tárgyalni a korszakot a magyar válogatott három eddigi utolsó világbajnoki részvételét felölelő szűk nyolc esztendő eseményeinek taglalásával. Ám ahogy az emberek olvasták a részeket és sorra jöttek a kommentek, kiderült, hogy nemcsak igény mutatkozik néhány korábbi esztendő felelevenítésére, hanem szükséges is visszatekinteni egy nyúlfarknyit régebbre, hiszen ez is szükséges annak megértéséhez, mi és miért történt labdarúgásunk utolsó, valóban nagy korszakában.

Ráadásul a főszereplők között bőven van átfedés, hiszen a két, kudarccal végződött világbajnoki selejtező sorozat után, ebben az évben kezdett kialakulni annak a csapatnak a gerince, amely majd' tizenkét esztendő után az argentínai Mundialon végre újra megmutathatja magát a világnak!

Jöjjön hát 1976, amikor öt csapatunk indulhatott a nemzetközi kupákban, amikor tíz meccset játszott és veretlen maradt a válogatott, ja! És majdnem elfelejtettem; amikor nyolc év után újra bajnok lett a Fradi…

Ahhoz, hogy úgy istenigazából megértsük, hol is tartott a magyar labdarúgás 1976-ban, egy rövid gondolat erejéig vissza kell még egy kicsit mennünk az időben. Egészen pontosan 1973. június 13-ig, amikor egy bizonyos Ralf Edström nevű svéd csatár fejesével 3:3-ra végződött a Népstadionban – 80.000 borzalmasan szomorú szurkoló előtt – az a világbajnoki selejtező, amelyen nekünk mindenképpen nyernünk kellett volna a továbbjutáshoz. Így már a második világbajnokság rendezték nélkülünk – az 1970-es mexikói után az 1974-ben Nyugat-Németországban megrendezett világeseményt is semleges szemlélőként nézhették a magyar szurkolók.

Ezt már tényleg nem nézhette tétlenül az MLSZ akkori vezetése. A két vb selejtezős bukás valamint egy „Lötyögés a semmibe” címmel a Népsportban megjelent írás – amely egy élvonalbeli csapat edzéséről volt hivatott tudósítani - nem beszélve Végh Antal „Miért beteg a magyar futball” című alapművének elolvasásáról - kiverte a biztosítékot a még mindig Puskásék, esetleg Alberték dicsőségét visszasíró hazai futballközvéleménynél. A honi futballszövetség tehát lépéskényszerbe került és arra az álláspontra jutott akkoriban, hogy a kudarcok oka elsősorban a magyar labdarúgók edzettségi állapotában keresendő, jelesül a mieinket a válogatott, illetve a nemzetközi kupameccseken főleg erőnlétben múlták felül a riválisok. Ennek a megállapításnak pedig nem kevés igazságtartalma volt. Így aztán az új MLSZ elnök, Kutas István – a magyar futball valóságos diktátoraként – bevezette az úgynevezett követelményrendszert, amelynek fő attrakciója a lóversenypályán évente megrendezett hosszútávfutó verseny volt.

Bár ezzel az egyedülálló kezdeményezéssel sok pengés játékos vált nevetség tárgyává, amikor méterekkel lemaradt atlétikus felépítésű társaik mögött, azért az intézkedésnek – valljuk meg – voltak pozitív hatásai. 1974-től az NB I mérkőzései nagyobb iramúvá, élvezetesebbé váltak, a közönség hamar visszatalált a lelátókra és a követelményrendszert magáévá tevő Dalnoki Jenő irányításával, a Ferencváros rengeteget futó csikócsapata 1975-ben eljutott a Kupagyőztesek Európa Kupája fináléjába, ahol csak a bombaerős Dinamo Kijev együttese parancsolt végül megálljt a zöld fehérek menetelésének.

Persze nem maradhatott ki az átalakításból a válogatott csapat sem, amelynek két vb selejtezős kudarca miatt kezdődött el minden olyan intézkedés, melynek folyományaként tulajdonképpen elkezdődhetett a magyar foci mai napig utolsó nagy korszaka. Először a kissé már öregecskedő, egykori szupersztárok – mint például Bene - lettek kegyvesztettek. Albert ugyebár 1974-ben végleg szögre akasztotta a stoplist, a briliáns technikai képességekkel megáldott, de keveset futó és nem éppen profi életvitelt folytató játékosok – talán még sok olvasónk emlékszik Kocsis Lajosra – szintén kikerültek a nagyválogatott keretéből.

 

Baróti, a történelem és a kapusok átka

A tények: 1930 óta sok víz folyt le a Dunán, többek között 18 foci VB-t is rendeztek. Magyarország válogatottja pontosan a felén szerepelt.

A kilenc fellépés 6 kapitány nevéhez kötődik:

Nádas Ödön (34), Dietz Károly (38), Sebes Gusztáv (54),Mészöly Kálmán (82), Mezey György (86) egy-egy VB-re jutottak el a csapattal.

Baróti Lajos négyre.

Első és utolsó világbajnoki fellépése közt 20 év telt el, 117-szer ült a kispadon, ott volt az 50-es, 60-as és 70-es évek nagy versenyein is. Kapitányként 62 győzelem mellett 28 vereséget jegyzett.

Csikóévek (1928-48)

Játékosként a Szegedet erősítette, 14 évesen szerződtették - 1928-at írtunk…

Fedezetet játszott, még a válogatók szeme is megakadt rajta, 1939-ben és 41-ben egy-egy alkalommal szerepelt a nemzeti együttesben.

Aztán jött a háború, a behívó, a front és a hadifogság-1946-ben került haza…

A Győr szerződtette, jól is ment a játék úgy 2 évig, míg egy ostravai barátságos meccsen a kapussal ütközve lábát nem törte.

Így került pár hónapra rá - 34 évesen -az ETO kispadjára.

A klubedző (1948-57)

1948-tól 52-ig edzősködött Győrött, többször voltak a vidék legjobbjai.

Talán tovább is maradhatott volna, ha egy meccs után nem küldi ki az öltözőből a játékosokkal üvöltöző gyári nagyfőnököt. Azonnal felmondtak neki.

Így került Pestre, egy kiscsapatnál tett egyéves kitérő után szerződtette a Vasas. A kor nagycsapatai (Honvéd, MTK) mellett is feltűnést keltett az akkori angyalföldi gárda. Illovszky, Csordás, Szilágyi, Sárosi, Berendi és Bundzsák-nagyon sokszoros válogatottak lehettek volna, ha nem épp az Aranycsapat korát éljük.

Baróti irányításával így is nyertek Magyar Népköztársasági Kupát a Puskás-féle Honvéd ellen, két alkalommal szerezték meg a Közép-Európa Kupát, másodikra 100.000 néző előtt 9-2 verve a bécsi Rapidot.

57-ben lettek bajnokok.

Különös év volt, három szempontból is.

1. 43 évesen mesteredző lett.

2. A Vasas bajnoki vacsoráján Kádár megkérdezte tőle, mit szeretne? „A bátyám, Baróti Dezső irodalomtörténész 56 miatt börtönben ül, szeretnénk gyakrabban látogatni” Baróti Dezső kikerült a börtönből… kutathatott tovább, csak tanítani nem engedték.

3. Pártutasításra szövetségi kapitány lett, bár nem nagyon akarta, megszerette a Vasast.

Az első kapitányság (1957-66)

58-ban Svédország rendezte a VB-t, a magyar csapat a lassan kiöregedő Aranycsapat maradék klasszisaira (Grosics, Bozsik, Hidegkuti és a bajnok Vasasra (Sárosi, Berendi, Bundzsák) épült.

A lelátókon emigráns magyarok tüntettek a csapat ellen.

Idehaza azidőtájt végezték ki Nagy Imrét és társait.

A csapat 4:0-ra verte Mexikót, 1:1-et játszott a walesiekkel és 2:1-re kikapott a házigazda, végül döntőig jutó svédektől.

Az akkori kiírás szerint megismételt meccset kellett játszani a walesiekkel, egy rossz pillanatban Grosics és Sárosi, a balhátvéd nem értett szót és gólt kaptunk.

Baróti beadta a lemondását - nem fogadták el.

59 és 62 között fokozatosan alakult ki az új nagycsapat. Még mindig Grosics védett, a hátvédsorban a villámgyors Mátrai mellett kezdetben az elképesztő futóteljesítményekre képes Sipos Ferenc (a Tüdő), később az „egekbe ugróan fejelő” Mészöly, elöl a sokadvirágzását élő, harcos és szellemes Sándor Csikar, két nagytehetségű fiatal: Göröcs János és Albert Flórián, a nagy bombázó Tichy Lajos és a szorgalmas, precíz balszélső, Fenyvesi dr.

A 62-es chilei VB-re simán kijutott a csapat, a keletnémet és a holland válogatott nem jelentett akadályt a selejtezőkön.

A csoport nem tűnt túl könnyűnek, a bulgár futballt ugyan még nem jegyezték, de Anglia és Argentína, hát…

Szellemes játékkal győztünk az angolok ellen, 6:1-re vertük szegény bulgárokat, kicsit tartalékosan is kibírtuk 0:0-al a hatalmas argentin nyomást.

Ott voltunk a 8 között.

Csehszlovákia ellen estünk ki. Vilem Schroif, a kapusuk kb.olyasmit produkált azon a VB-n, mint Oliver Kahn 2002-ben, kivédte a Puskással felálló spanyolok, a világbajnok brazilok szemét is.

Meg a mienket.

A pálya szinte felborult, annyit támadott és lőtt a magyar csapat - Tichy elképesztő szabadrúgása bentről jött ki, nem adta meg a bíró…

A gólt szokásos módon kaptuk: Grosics lest reklamált a bírónál és késve indult.

Baróti később mindig azt mondta: ez volt a legjobb csapata. És mindig hozzátette: nem volt szerencséje a kapusaival.

64-ben a válogatott sorra győzte le a walesi, keletnémet és francia csapatokat - így kerültünk az akkori EB négyes döntőjébe.

Akkor már Szentmihályi védett, elöl Bene villogott Alberték mellett, az MTK-s Nagy István és a Fradiban még a hetvenes években is játszó Rákosi Gyula rakkolt.

A spanyol válogatott ellen Madridban (!) jó eséllyel lépett pályára a döntőbe jutásért a csapat. Ezúttal nem a mi kapusunkon múlt az egygólos vereség: Bene haláláig emlegette, hogy 3-szor vezethette a labdát szemtől-szembe a spanyol kapura. Nem jött be.

A bronzmeccsre Baróti fiatalokat dobott be: Farkas Jánost, Varga Zoltánt, Novákot és Ihászt-megverték a dánokat.

Az EB-bronz kudarcnak számított itthon… Akkor.

66-ban az angliai VB gyilkos csoportot hozott. Bulgár barátaink mellé a világbajnok brazilokat és a BEK-győztes Benficára épülő, Eusebio irányította portugálokat.

Utóbbiak ellen Szentmihályi fogott ki rossz napot, a csapat szép játéka nem tudta ellensúlyozni a kapushibákat.

A brazilok ellen már Gelei védett, a tatabányai Szepesi levette Garrinchát a pályáról, Bene, Farkas és Albert egymást múlták felül - a csatársor átlaga az angol szaklap szerint 9,87 volt…

Legyőztük Bulgáriát-ismét a 8 között voltunk.

Most a szovjetekkel nem bírtunk, rúgtunk luftot a kapu torkában, ráadásul mindjárt az elején ezúttal Gelei - megint a kapus! - hibázott.

Baróti dühében a BBC mikrofonjába mondta be, hogy elege van, lemond.

Így ért véget első, 9 évig tartó kapitánysága - két világbajnoki 8 közé jutás és egy EB-bronzérem után.

A dózsás évek (1967-71)

Egy év pihenés után szerződött az Újpesti Dózsához.

Rettegett, elképesztő győzelmi arányokat, 6:0-kat és 8:1-eket produkáló támadó csapat született a keze alatt.

Az első, ezüstérmes évben 102 gólt rúgtak, a bajnok Fradi nem érte el a 70-et sem.

Az öregebbek máig fejből fújják: Szentmihályi-Káposzta, Solymosi, Noskó-Dunai III., Nagy L.-Fazekas, Göröcs, Bene, Dunai II, Zámbó és persze a később elhíresült tartalékok: Juhász Péter, Tóth András, Horváth József nevét.

Baróti 3 bajnokságot nyert a Dózsával, 69-ben, 70-ben és 71-ben. Utódai még 4-et, miközben a csapat gerince lényegében maradt.

'69-ben a görög Arisz Szaloniki, a lengyel Legia Warszawa, az angol Leeds United és a török Göztepe Izmir legyőzésével a VVK (az UEFA Kupa elődje) döntőjéig menetelt a gárda, ott vesztettek csak a Newcastle ellen. (Összesített gólkülönbség a sorozatban: 27-11)

A második kapitányság (1975-78)

Csendesebb évek jöttek, egy évig Peru szövetségi kapitánya volt, majd régi kedvenc csapatánál, a Vasasnál edzősködött.

Némileg meglepetésnek számított, amikor újra kinevezték szövetségi kapitánynak.

Rutinos edző kellett, a sok bukdácsolós kísérletezés után.

E sorok írója máig örök emlékként őrzi a VB-selejtezőket, a szovjetek elleni óriási hajtást, Kereki parádés fejesgólját 77 tavaszán, Martos küzdelmét az aranylabdás Blohinnal, Nyilasi cseleit, Pintér és Zombori elképesztő rakkolását, Törőcsik és Fazekas trükkjeit, Váradi hatalmas lövéseit,a Bolívia elleni interkontinentális selejtező 6:0-áját…

Lajos bácsi túl a 60-on még egyszer varázsolt. Az akkori menők közül 7-8 játékos bőven befért még a 80-as évek válogatottjába is (Martos, Török, Kocsis, Bálint, Tóth J. Nyilasi, Fazekas, Törőcsik.)

A csapat a VB-re esett szét. A londoni balsikerű előkészületi mérkőzés után (1:4) óriási harcot vívtak a házigazda argentinokkal. Aztán a szokásos: Gujdárról kipattant egy labda, majd elfogytak a bírói ítéletektől megtépázott idegek és kilencen fejezték be.

Az olaszok és a franciák ellen már csak statisztáltunk.

 

 

Epilógus

Baróti külföldre ment, 80 és 82 között a Benfica edzője volt.

Akkor hagyta abba, amikor egy durva, a kapust támadó szituáció végén megérezte a szívét…

Kérte a szerződésbontást.

34 év az edzői pályán. 1948-tól 82-ig.

Egy ember emléke, aki csendes volt, aki nagyon tudta a szakmáját, aki ért el komoly eredményeket is, akit tisztelt a közönség.

Akinek nem mindig volt szerencséje.

Hatalmas kort ért meg, 2005. karácsonya előtt ment el, 92 évesen.

Figyelte a futballt: „Ha nekem olyan hátvédeim lettek volna, mint a Roberto Carlos”-mondta egy interjúban.

Haláláig naprakész maradt.

Medvegyev

 

Az MLSZ vezetése a válogatott csapat irányítását először az aranycsapat legendás fedezetére, Bozsik Józsefre szerette volna bízni, de ő sajnálatos szívbántalmai miatt csupán egyszer, az Ausztria elleni – 1:0-ra elvesztett – barátságos találkozón ülhetett le a magyar válogatott kispadjára. Moór Ede, Szőcs János és először Baróti Lajos is csupán ideiglenes jelleggel irányította a nemzeti együttest, mert akkor még bíztak az illetékesek „Cucu” felépülésében. Végül annak ellenére, hogy a Bulgária elleni két selejtezőn, a korábban már három vb-n is a csapatot gardírozó, Baróti irányításával nem sikerült kijutni a montreali olimpiai játékokra, mégis a Vittorio de Sica külsejű mester kapta meg a feladatot, hogy Argentínába vezesse a címeres mezes együttest.

Körülbelül itt tartott tehát a történet, amikor véget ért az 1975-ös esztendő, melynek záróakkordjaként Szombathelyen – már tét nélküli EB selejtezőn, hiszen a jugoszláviai kontinensviadalra sem jutottunk ki – 8:1-re vertük a luxemburgiakat, az akkor mindössze 20 esztendős Nyilasi Tibor öt góljával, aki ezzel valósággal berobbant a köztudatba, egyúttal egy csapásra „Luxemburg grófja” lett.

Ekkor már nagyjából tudni lehetett, körülbelül kikről is fog szólni a következő évek magyar labdarúgása. BAJNOKSÁG 1969-től kezdődően egészen 1975-ig minden bajnokság lila-fehér örömünneppé vált, hiszen zsinórban hét alkalommal az Újpesti Dózsa együttese szerezte meg a bajnoki aranyérmet. Ebben a szezonban viszont komoly kihívót kaptak a Megyeri útiak, a már említett Dalnoki féle KEK-finalista FTC-ben.

1975-76 telén a Fradi állt a tabella élén és zöldek 11 győzelemből, 3 döntetlenből és csupán egyetlen vereségből álló eredménysora – Békéscsaba volt annak az egy zakónak a helyszíne – tekintélyt parancsoló volt. Érdemes visszapillantani, hogyan is állította össze a leggyakrabban csapatát abban a szezonban a pipás mesteredző: Hajdú – Martos, Bálint, Rab, Megyesi – Nyilasi, Ebedli, Mucha – Pusztai, Szabó F., Magyar.

Hellyel-közzel ez volt az a gárda, amely a KEK fináléba is beverekedte magát és tulajdonképpen rajtuk kívül csupán Vépi, a későbbi Dózsás Viczkó, valamint a már disszidálásra készülő Juhász István és a 80-as években Csepelen karriert csináló Kelemen, illetve az Üllői úti stadion villanyvilágításának elkészítéséért később szintén a szigetiekhez kerülő Branikovits jutott szóhoz.

 

 

A tavaszi szezont is MNK továbbjutással és bajnoki győzelmekkel kezdte a Fradi és miközben a hétszeres címvédő Újpestiek botladoztak, Kovács Ferenc irányításával a Videoton lett a zöldek legfőbb riválisa az aranyéremért folyó küzdelemben. A székesfehérváriak nagykorúsága akkor vált mindenki számára egyértelművé, amikor a Sóstói stadionban 3:0-ra legyőzték a Dózsát, parádés játékkal.

Kovács L. – Nagy III., Kovács J., Fejes (Baranyi), Végh (Garamvölgyi) – Nagy II., Karsai, Csongrádi – Májer (Wollek), Szalmásy, Tieber.

Wollek Tibor (Videoton)

Ha egy picit szemezgetünk a tavaszi szezon mérkőzéseiből, akkor láthatjuk, hogy a Vidi felzárkózásához kellett néhány Fradi botlás is. Rába ETO-FTC 4:2 és Vasas-FTC 3:2. Ez máris kétszer annyi vereség, mint amennyit '75 őszén összesen elszenvedtek és az igazán nagy zakó még hátra volt, ez a meccs pedig megérdemli, hogy külön is foglalkozzunk vele.

1976. május 25. szombat; ez a nap a IX. kerületben katasztrófaként, néhány házzal odébb, a negyedikben viszont minden idők egyik legnagyobb diadalának dátumaként íródott az annalesekbe.

Újpesti Dózsa-Ferencváros 8:3 (4:3) Népstadion 50.000 néző Ez egy olyan mérkőzés volt ahol a Fradinak a bajnoki cím miatt volt nagyon fontos a győzelem, míg a lilák számára inkább a hatalmas presztízs és persze a bronzérem bebiztosítása volt a cél. A csapatok összeállításait mindenképpen érdemes leírni, hiszen minden idők egyik legnagyszerűbb bajnokijáról van szó még a tősgyökeres Fradisták véleménye szerint is.

Nyilasi és Sarlós 

Újpesti Dózsa: Rothermel – Kellner, Dunai III., Sarlós, Tóth J. – Kolár(Zámbó), Nagy L., Tóth A. – Fazekas, Törőcsik, Fekete. Edző: Várhidi Pál

Ferencváros: Hajdu – Martos, Bálint, Rab(Vépi), Viczkó(Juhász I.) – Nyilasi, Ebedli, Mucha – Pusztai, Szabó F. Magyar. Edző: Dalnoki Jenő

Gólszerzők: Fazekas(5), Fekete(2), Törőcsik ill. Szabó(2), Nyilasi

Bár jómagam is éltem már abban az időszakban, sőt elég jelentősen figyeltem is a mérkőzéseket, azért alaposan kutatnom kell emlékeimben, ha magyarázatot akarok adni arra, hogyan is kaphatott ekkora zakót az egy évvel korábbi KEK döntős ezen a meccsen!

Ú.Dózsa-FTC= 8:3. Ez volt a harmadik!

Talán a magyarázat egyszerűbb, mint gondolnánk; a lilák talán minden idők egyik legnagyszerűbb játékát nyújtották történetük során, Fazekas László öt találatával élete meccsét játszotta, a Megyesi hiányában a balhátvéd posztra állított Viczkónak pedig nyílván rémálmaiban jön elő, ahogy a lilák hetesének egyfolytában csak a hátát láthatja. Bár ezen a napon az újpestiek népszerű „Kapáját” nem akadt volna a földön balhátvéd, aki semlegesíthette volna.

Pedig az első félidőben még jól tartotta a versenyfutást ebben a szenzációs gólpárbajban a Fradi és tulajdonképpen – bármilyen furcsa, de igaz – az egész mérkőzésen nem játszottak rosszul a ferencvárosiak, de hát a tizenegy gólból nyolcat az Újpest szerzett.

Pusztai kapufája (Ú.Dózsa-FTC= 8:3)

Egy dologra tisztán emlékszem, és aki látta a meccset szintén emlékezhet; az 50.000 néző klubhovatartozástól függetlenül végigtombolta ezt a 90 percet, amely valóban minden idők egyik legjobb magyar bajnokija volt. A ferencvárosiak persze nem nyalogathatták sokáig a sebeiket, hiszen folytatódott a versenyfutás az aranyért, a rendkívül jól játszó és pontjait szorgosan gyűjtögető Vidivel.

Június 9. vagyis a tulajdonképpeni bajnoki döntő előtt 43 ponttal vezetett az FTC, mögötte 41 egységgel volt második a Videoton, így aztán a székesfehérváriak győzni mentek az Üllői útra, hiszen ebben az esetben jobb gólkülönbségüknek köszönhetően a tabella élén találták volna magukat és karnyújtásnyira kerültek volna fennállásuk első bajnoki címéhez. A Fradi-Vidi ugyanis már a 29. – utolsó előtti fordulóban került sorra és az utolsó körben az FTC-re Zalaegerszegen, a Videotonra pedig Szegeden várt nyerhető mérkőzés, főleg mivel a létszámemelés miatt ebben a szezonban nem volt kieső az NB I-ből így az alsóház csapatai, tulajdonképpen tét nélkül játszhattak a hajrában.

A természetesen zsúfolt ház – 30.000 néző – előtt megrendezett meccsen Szalmásy Tamás góljával sokáig 1:0-ra vezetett a Videoton, majd Kovács József révén szereztek még egy gólt a fehérváriak, de ezt Müncz György játékvezető nem adta meg, majd nem sokkal később Májer Lajos az 1998-ban tragikus autóbalesetben elhunyt remek jobbszélső a kiállítás sorsára jutott. A székesfehérváriak persze a mai napig összeesküvést emlegetnek, és egyenesen azt állítják, hogy a Fradinak kellett megnyernie azt a bajnokságot. Egy másik tragikusan fiatalon elhunyt jobbszélső, Pusztai László viszont higgadt tudott maradni és negyedórával a lefújás előtt kiegyenlített, így egy – létfontosságú pontot otthon tartott a Ferencváros.

Tekintettel arra, hogy az utolsó fordulóban – minő meglepetés – megszülettek a papírforma eredmények, a Fradisták a május 1-i MNK döntő után – FTC-MTK-VM 1:0 – a bajnoki aranyérmet is megszerezték, ezzel pedig nyolc éves várakozás után lett újra bajnok a zöld fehér gárda, fennállása során huszonkettedik alkalommal.

Ami pedig ennek az évnek egyik legnagyszerűbb eredménye, egyben a bajnokságunk akkori erejét is nagyon jól mutatja, öt csapatunk várhatta 1976 nyarán a nemzetközi kupák sorsolását: BEK: Ferencváros KEK: MTK-VM UEFA kupa: Videoton, Ú. Dózsa, Bp. Honvéd És akkoriban ezek nem selejtezős, hanem főtáblás helyek voltak.

Mindenesetre az előzmények további áttekintésénél majd az is kiderül, hogyan szerepeltek ezek a csapataink 1976 őszén, a nemzetközi porondon. 

 jabka

 


Eddig jutottunk most az előzmények feltárásában. A múltidézést - szándékaim szerint - nem szeretnénk több részre osztani és széttördelni. De kaptunk egy ízelítőt, étvágygerjesztőt arról, hogy a sorozat eredetileg kitűzött időszakához kapcsolódóan is van - vagy inkább lesz - még mit visszaidézni.

A következő számunban - még a karácsonyi leállás előtt - visszatérünk az eredeti tematikához. 1984 ősze következik.

A képek forrásai az ftcbk.hu és a vidi.hu oldalak.


Ha tetszett, értékelje a posztot!

 

A bejegyzés trackback címe:

https://orulunkvincent.blog.hu/api/trackback/id/tr371585986

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kroos 2009.12.16. 09:29:02

@Tutó: A Bors hivatkozik egy 1989-es Sport Plusz számra.... ez hogy-hogy csak most derül ki és miért a Borsnak kell megírni hogy felfigyeljenek rá ?

Tutó 2009.12.16. 09:36:59

@kroos:

Tisztelt kross!

Olvastam én is, őszintén szólva ez akkoriban nem vert fel olyan nagy port, hogy máig megragadt volna az emlékezetekben...
Most a jelek szerint Kisteleki került a célkeresztbe,s egy akkori érintett jelentkezett a Borsnál.
De ez, miként a fentebb Ön által leirt témák is annyira a legalja, hogy én inkább itt kiszállnék a taglalásukból, mert ez a sorozat ennél sokkal többet érdemel...
Üdvözlettel:
Lakat T. Károly

maribor 2009.12.16. 09:38:28

@kroos: Amennyiben szeparalni tudjuk a ket jelenseget, marmint "bunda" es "elore megbeszelt, mindenkinek jo eredmeny", ugy feltetlen osztom a nezetet:) Nem hiszem, hogy a hatterben tortent volna barmilyen penzmozgas a 6:6 kapcsan, de az X valoszinu, egy elore lebeszelt dolog lehetett (aztan elszurtak rendesen...). A Honvednak mar mindegy volt, a fovarosi nagyok meg mindig erdekes es varatlan eredmenyekkel segitettek a mindekori piciket. Pusztan gazdasagi es praktikai okokbol. Inkabb utaztak a Czabanra, mint Jaszkaraszentjenore.

kroos 2009.12.16. 09:47:30

@Tutó: @maribor:
Értettem uraim, teljesen jogos.
Egy gondolat bánt még engemet"- beszéltünk 66-ról.
Nos, az biztos hogy Varga nem lépett pályára és több helyen is olvastam hogy el sem utazott sérülés/egyéb ok miatt.
Viszont azt is olvastam hogy nagyon is kint volt, ső mezszáma is volt, a 8-as.
Mi az igazság?

Tutó 2009.12.16. 10:00:27

@kroos:

Tisztelt kroos!

Zoli kint volt az angliai világbajnokságon, hivatalosan kerettag volt,de részint sérülés, részint "még nem igazán érett"-ség okán a játékára nem került sor.
Volt közben egy nagyon rangos külföldi szerződési ajánlata is,de ez ugye akkor szóba sem jöhetett.

Üdvözlettel:
Lakat T. Károly

maribor 2009.12.16. 10:13:33

@kroos: A hirt csak megerositeni tudom, de a kerdesre nem tudok valaszolni.

A forras: wapedia.mobi/en/Zolt%C3%A1n_Varga_(footballer)

Hungary squad - 1966 FIFA World Cup

1 Szentmihályi • 2 Káposzta • 3 Mátrai • 4 Sóvári • 5 Mészöly • 6 Sipos • 7 Bene • 8 Varga • 9 Albert • 10 Farkas • 11 Rákosi • 12 Fenyvesi • 13 Mathesz • 14 I. Nagy • 15 Molnár • 16 Tichy • 17 Szepesi • 18 Ihász • 19 Puskás • 20 A. Nagy • 21 Gelei • 22 Géczi • Coach: Baróti

kroos 2009.12.16. 10:19:30

@Tutó: @maribor: Köszönöm uraim:)
u.i 21 évesen valaki nem elég érett?

Tutó 2009.12.16. 10:43:37

@kroos:
Tisztelt kross!

Bizony, az egy más világ volt...
Későbben értek és sokkal hamarabb öregedtek ki a játékosok, mint manapság.
akkor ha valaki 30 éves lett már nézte magának a helyet az öregfiúkban...
Meg aztán kezdje csak el egy kicsit összeállítani azt a brazilok elleni csapatot...
Göröcsöt is beköveteljük, Vargát is,lett volna: Gelei - Káposzta, Mátrai, Sipos, Szepesi - Göröcs, Varga, Rákosi - Bene, Albert, Farkas.
És azt hiszem,hogy simán kikapunk...

jabka 2009.12.16. 11:03:19

@Tutó: Lehet,hogy kikaptunk volna ezzel a csapattal,mert nem nagyon lett volna aki védekezik,de lehet,hogy még nagyobb arányban nyertünk volna - ha lehet még nagyobb játékkal. Ezt már soha nem tudhatjuk meg! Ne feledjük, az aranycsapat tizenegyében még ennél is kevesebb védőjátékos volt. Nekünk mindig a támadó foci feküdt,erre jó példa,hogy amikor Mészöly 82-ben - a Salvador elleni 10-1 után - telerakta a csapatot védőjátékosokkal az argentinok ellen,esélyünk sem volt. Persze 66-ban nem játszott ellenünk Pelé,82-ben viszont pályára lépett Maradona! Igaz erről már volt szó korábban. Persze ha már az 50-es,60-as évek világbajnokságain is van cserelehetőség,még több sanszunk lett volna,mert nálunk nagyon hosszú volt akkoriban a kispad!
Tisztelettel: Juhász Attila

kroos 2009.12.16. 11:07:08

@Tutó:
Gondolom csak véletlen hogy Mészölyt hagyta ki.:)
Ez volt az átka annak hogy akkor még nem lehetett cserélni.
És ahhoz mit szól hogy Sipost elörébb tolni, a helyén Mészöly és Rákosi marad ki?
Szóval, Szentmihályi (nálam)
Káposzta, Mátrai, Mészöly, Szepesi
Göröcs, Sipos, Varga
Bene, Albert, Farkas.
Bár azt hiszem így is kikapunk.

kroos 2009.12.16. 11:09:54

@Tutó: és akkor egyikönk sem számolt a Tichy effektussal...
mondja Géczi miért nem volt igazából a tűz közelében?
Nem lett volna nagy kockázat kiprobálni vagy igen?

kroos 2009.12.16. 11:18:19

@jabka: Én hajlamos vagyok megvédeni Mészölyt ha nem kell akkor is.
Emlékszik a gólokra...Bálint meg Bubu finoman sem élete meccsüket játszották...ha minden lövés bemegy akkor mindegy a taktika szerintem.
De a játék képe alapján mégis csak igaza lehet.

Tutó 2009.12.16. 11:20:29

@kroos:

Tisztelt kross!

Persze, abszolut véletlen volt, Mészölynek mindenképpen helye van.
De ez csak tovább bonyolítja a dolgot,hiába,voltak idők,amikor tombolt nálunk a játékosbőség...
Akkor lássuk így:
Gelei - Káposzta, Mátrai, Mészöly,Szepesi- Göröcs, Sipos,Varga - Bene,Albert, Farkas.
A maga csapata alaptudást illetően nem rossz, sőt,nagyon is jó, csak éppen azt em tudom, hogy egyetlen árva labdát ki vesz majd el a braziloktól,akiknél azért nem akárkik játszanak.
Szentmihályi esetében ne felejtse el, hogy túl vagyunk a portugálok elleni meccsen, ahol az 1:3-ban elévülhetetlen "érdemei "voltak, nem véletlen, hogy már a második meccsen megörténik a kapuscsere,ami azért nem mondható általános gyakorlatnak.
A Géczi esetében meg azt ne felejtse el, hogy ő Fradista (...) volt...
Ha a fenti csapatba még a Tichyt is betesszük,akkor lehet, hogy 3 helyett 6-ot rúgunk,dehogy kapunk rá nyolcat az borítékolható...
Mondom ezt úgy, hogy Tichy nálam is játszott volna...
Üdvözlettel:
Lakat T. Károly

maribor 2009.12.16. 11:23:28

@Tutó: Tisztelt Tuto, valoban minden ilyen kerdest az adott kor osszes osszetevojet figyelembe veve kell vizsgalni. Nemi ellent csak az mond irasanak, hogy ugyanebbol a korszakbol Albert es Bene mar tinikent erettnek nyilavnittatott. Es ha azt veszem, hogy (emlekeim szerint, nem neztem utana) egyikuk csak 1 evvel, masikuk meg talan 2-3 evvel idosebb csak Varganal, abszolut ugyanarrol a generaciorol beszelhetunk.

kroos 2009.12.16. 11:26:20

@Tutó: Kedves Tutó, hisz az én csapatom megegyezik az önével.
Kapuskérdést illetőleg igaza van. Bár az a váltás a mai napig téma, és Baróti se biztos hogy mégegyszer meghúzná.
Tüdőt ráállitanánk Gersonra aki annak (és a 70-esnek is) az esze volt, nélküle Jairzinho meg Tostao se kapna labdát.

Tutó 2009.12.16. 11:26:40

@jabka:

Tisztelt jabka!

Elméletileg teljesen igaza van, gyakorlatilag már kevésbé...
A világon nincs edző,aki ennyi jószerivel csak támadni tudó játékossal tömi tele a kezdő csapatát.
Nem szabad csak abból kiindulni, hogy vagyunk ugye mi, mert mindíg van egy ellenfél is és ha az nem Afganisztán,hanem Brazilia, akkor bizonyos fokig hozzájuk fazonírozva illik a csapat szerkezetét kialakítani...
És ne felejtse el, hogy már túl vagyunk egy portugálok elleni vereségen,ezek után több,mint vakmerőség lett volna Lajos bácsitól a braziloknak nekimenni védekezni tudó játékosok nélkül.
Üdvözlettel:
Lakat T. Károly

Tutó 2009.12.16. 11:32:59

@kroos:

Tisztelt kros!

PErsze,hogy megegyezik,mert én az Ön által felkínált nevekből állítottam azt össze...Csak a Mészölyt kifelejtettem.
De ha akarja elmondom az én brazilok elleni csapatomat, minden előzményt és tudott dolgot (Varga például sérült,ha akanám sem tehetném be!!!,stb...):
Gelei - Mátrai,Mészöly,Sipos,Szepesi - Mathesz,Albert,Rákosi - Bene,Tichy,Farkas.
Ha az Ön Gerson példáját elfogadom, akkor azzal egyben azt is mondom,hogy ha a brazilok lefogják az Albertet,akkor a Bene meg a Farkas nem kap labdát...de mindketten tudjuk,hogy ez azért nem egészen így van...
Üdvözlettel:
Lakat T. Károly

szempontpuska 2009.12.16. 11:37:24

@Tutó: Kedves Tutó!
Mostanában nagyon hanyagolja az e-mail boxát :-)

kroos 2009.12.16. 11:39:04

@Tutó: Igen, ez így korrekt, de Tichy nem volt válogatott a 64-es Eb elődöntő óta. De mégis kivitték... mí Göröcs folyamatosan válogatott volt és ki se vitték...... egy intermezzot engedjen meg nekem hogy teljesen tiszta legyen a kép.
A hires Keglovich féle belépő a VB után volt ugye?

Tutó 2009.12.16. 11:42:55

@maribor:

Tisztelt maribor!

Tökéletesen egyetértek, ismét leszögezem: Vargát én az általam valaha látott - nincsenek kevesen és a külföldieket is ideszámolom természetesen!...- futballisták egyik legnagyobbjának tartom.
Mégis, ő 1966-ban szinte "ifijátékosnak" számított és tünt az Alberthez és a Benéhez képest.És azt se felejtse el,hogy a Flóri 1941-es, a Zoli 1945-ös születésü...Négy év azért számít.
De évszámoktól teljesen függetlenül: vannak "ifitipusú" és "felnött típusú" futballisták... a Tichy például mintha a papája lett volna a Zolinak, pedig hát tudjuk,hogy nem az volt...ráadásul a Zoli igazi klasszissá válása 1967-re tehető...
Üdvözlettel:
Lakat T. Károly

jabka 2009.12.16. 11:43:29

@Tutó: Tisztelt Tutó,kedves Lakat úr!
Győztes csapat kapitányának mindig igaza van és mivel akkor sikerült nyerni a világbajnoki cím védője ellen így Barótit tényleg nem lehet bírálni! De azért a ruszkik ellen be lehetett volna tenni a csapatba néhány friss erőt - valakit vagy valakiket a Géczi,Varga,Göröcs,Tichy kvartettből! Szerintem akkor négyben lettünk volna! Iszonyat,hogy akkor nem lehetett a meccsen cserélni;már 70-ben volt erre lehetőség - akkor mi nem voltunk ott...
Ön szerint,ha 1982-ben Argentína ellen így állunk fel mi lett volna?:
Mészáros - Martos,Kerekes,Garaba,Tóth J. - Müller,Nyilasi,Varga J. - Fazekas,Kiss L.,Pölöskei. Csak azokból válogattam akik ott voltak Hispániában a 22-es keretben. Maradona akkor is szétszedett volna minket? 66-ban meg csak Pelé hiánya miatt tudtunk nyerni?
Hú de sok kérdés! Valahogy ez a 66 és 82 sokadszor köszön vissza így egy témában! Pedig a két csapat képességekben ég és föld!
Üdvözlettel: Juhász Attila

Tutó 2009.12.16. 11:46:02

@szempontpuska:

Tisztelt szempontpuska!

Szent ég, repülök.
De a maga hibája,mert főállásban kommentezem itt...

Üdvözlettel:
Lakat T. Károly

jabka 2009.12.16. 11:50:01

@kroos: Természetesen emlékszem a gólokra és tudom,hogy Maradona parádézott,de nem tudom,hogy Ön emlékszik -e arra,hogy az akkori nemzetközi sajtóban a Salvador és az Argentina elleni meccsek között ilyesmit írtak rólunk: "Nem tudjuk elképzelni,hogy a magyarok mitől félnek! 10 gólt rúgtak az előző mérkőzésükön,nem inkább a következő ellenfelüknek kellene félnie?"
Tisztelettel: Juhász Attila

szempontpuska 2009.12.16. 11:50:44

@Tutó: Mea Culpa vállalom!
:-)

Ps. nem is! ez a poszt jabkáé!!!

Tutó 2009.12.16. 11:51:51

@maribor:

Tisztelt maribor!

Most megnéztem, mert nem emlékeztem rá, Bene 1944 decemberi, Varga 1945 januári, azaz csak napok választják el ö
őket egymástól.
És mégis...Bene felnőtt volt,Varga egy "ifi"...
Magyarázhatatlan dolgok ezek...
Üdvözlettel:
Lakat T. Károly

Tutó 2009.12.16. 11:56:10

@szempontpuska:

Ok!
Akkor a havi fizetésemet jabka sporttárs utalja!!!

szempontpuska 2009.12.16. 12:02:54

@Tutó: Bármikor kész vagyok ezért tűzbe tenni a kezét :-D

jabka 2009.12.16. 12:04:25

@szempontpuska: @Tutó: Tisztelt uraim!
Beavatnának engem is,hogy miről van szó? Mit csináltam és miért kell nekem utalnom a tisztelt Tutó sporttárs havi fizetését?
Tisztelettel: Juhász Attila

maribor 2009.12.16. 12:04:43

@jabka: Es megis az elojelek ellenere Meszoly ki tudta allitani a kezdot 9 vedovel... Maig nem fogom megerteni, mi vesziteni valonk volt a kezdo sipszo elott. Mint, ahogy sosem fogom megerteni, az azt koveto meccsen miert nem tortuk el a labdat (bocsanat, de mast is, tudom, ez nem volt szep, elnezest, J.C.) 1:0 utan.

Tutó 2009.12.16. 12:07:10

@jabka:

Tisztelt jabka!

Van egy rossz hírem...
AZ A Maradona egy kapussal megvert volna minket...
Pelé egy másik történet.
Vele természetesen alapvetően más lett volna a brazílok játéka,de azt hiszem,hogy ha a Szepesi Gusztit ráállítja a Lajos bácsi - és más nem is állíthatott volna rá, bár akkor meg a Garrincha eszi meg reggelire a Sóvárit...- sokat letudtunk volna venni a hatékonyságából.
Semmi bizonyíték rá természetesen,de valahogy úgy érzem,hogy azon a napon játszhatott volna a Pelé,akkor is mi nyerünk...
(Másnap talán már nem...)

szempontpuska 2009.12.16. 12:07:15

@jabka: nem fontos, csak utald !
:-)

ha jól értem arról van szó, hogy te vagy a hibás, amiért Tutó Olvtárs munka helyett itt kommentez :-)

kroos 2009.12.16. 12:07:23

@jabka: Engedje meg hogy leírja a véleményem, bár nem nekem szánta a kérdést.
Ha Pelé játszik is nyerünk.
Az a csapat már csak nyomokban hasonlított az 58-asra. Egyrész nagyon elszaladt melletük az idő és a futball maga is. Ugy érzem ez leginkább a védelemre igaz, Djalma Santos (talán Nilton ott sem volt) Orlando és Bellini meg sem közelitették már a régi formájukat. Ahogy Gilmar sem, bár ő nem tehetett sokmindenről.
Az általam említett Gerson világklasszis írányitó volt de hiányzott mögüle az az ember aki korábban Didi mögött megvolt, ez a klasszis a brazil Bozsik azaz Zito. Tostao ha nem is Pelé de minőségi pótlás, és feltünik a fiatal Jairzinho, akinek az igazi helyén viszont Garricha játszott.
A brazilok aztán a sérült Pelét játszatták inkább Tostao helyett az utolsó meccsükön, ami szerintem nagy hiba volt. Persze tudom hogy Pelé az Pelé, de egy 30%-os Pelénél jobb egy 100%-OS Tostao.
Igenis nagy szüksége volt ennek a csapatnak erre a pofonra, mert sok hibára rávilágitott. Ilyen az amikor valaki profitál a kudarcból.
(Zito pl. kint volt azon a VB-n de 1 percet sem játszott).

Tutó 2009.12.16. 12:09:08

@szempontpuska:

Tisztelt szempontpuska!
Én is,de azért várjuk meg míg megjön a pénz!

Tutó 2009.12.16. 12:11:33

@szempontpuska:

Azt hiszem ezt nem is lehetett másként érteni!!!

jabka 2009.12.16. 12:19:01

@Tutó: @szempontpuska: Ezt most vehetem bóknak?
Mekkora összeget melyik számlaszámra? De akkor én is kérem a fizumat... Ha,ha,ha!!!!!!!!!!

szempontpuska 2009.12.16. 12:26:20

@jabka: persze hogy veheted ! :-)
Elvégre a te írásod von ki minket a GDP termelésből!!

Tutó 2009.12.16. 12:32:14

@jabka:

Tisztelt jabka!

Naná,hogy veheti!

jabka 2009.12.16. 12:39:01

@Tutó: Akkor köszönöm szépen! Arra,hogy így szóval tudom tartani az urakat még most is,egy mentségem van;itthon vagyok mert betegeskedem és ezért több időm van verni a billentyűzetet...
Üdvözlettel: Juhász Attila

berochello 2009.12.16. 13:34:25

A 82-es VB.Szerintem nem az argentínok elleni 1-4 a volt a baj. Korábban írtam hogy, a románok a 94-es vb-n a svájci 1-4-es zakón simán túltették magukat! Nálunk meg "leszakadt az ég". Ha olyan gólt mint amit Pölöskei lőtt tudtunk lőni, akkor egy kicsit több hittel akár 2-3 -at is lehetett volna. A lényegen nem változtatott volna 2-4 vagy 3-4 mert ugye ponthátránnyal estünk ki. A belga meccs volt a gáz de ezt itt mindenki tudja!
Utólag visszatekintve hányok a belgáktól 5 meccs 3 gól! Az argentínoknakl lőtt gól egy gyermeteg kapushiba volt. A salvadornak lőtt gól potya mint az állat, a 12 között egy kalap sz... stb. 86-ban 4.-ek lettek negatív mérleggel! Bevallom örültem mikor 2000-ben házigazdaként nem tudtak a csoportból továbblépni!

jabka 2009.12.16. 14:15:29

@berochello: Ebből is látszik,hogy nem volt verhetetlen az akkori argentín csapat. De hát a hányinger belgák legyőzték őket, mi meg 4-1-re zakóztunk!

Medvegyev 2009.12.16. 16:14:23

@berochello: A kedvencem a lengyel-belga első két gólja volt sokáig erről a VB-ről:

www.youtube.com/watch?v=D47J1DpXwSw

gyz 2009.12.16. 17:42:49

szóba került a 82-es argentin meccs. Mészárost megvédeném, mert 4-5 góltól azért megmentette a csapatot

itt

www.youtube.com/watch?v=64pLXRN_XCM

egy tanulságos videó a meccsről azoknak, akik még mindig azt hiszik, hogy Maradona egy földi halandó volt. :)

különösen ajánlott: 4:35-től

berochello 2009.12.16. 21:44:37

@jabka: "De hát a hányinger belgák legyőzték őket, mi meg 4-1-re zakóztunk!"
Persze, ez csak magánvélemény volt részemről. Csak kontrákra játszottak általában, ha esélyesek voltak és nekik kellett támadni már besültek. Az ahogy nyertek salvador ellen, ezt bizonyítja! Mindegy ne menjünk bele!
Ha másban nem abban jobbak voltunk hogy, a mi meccseinken sokkal jobban lehetett szórakozni! Volt esemény.

berochello 2009.12.16. 22:39:11

Gondolom a nyitóképen: Fazekas, Törőcsik, Martos, Hajdu látható.

jabka 2009.12.16. 23:13:23

@berochello: Ennek a bizonyos 4-1-es argentin-magyar meccsnek az összefoglalóját immár sokadszor visszanézve is azt mondom,hogy mindenki annyit focizik amennyit az ellenfele enged neki! Mi szépen asszisztáltunk az Isteni Diego gálaestjéhez, a belgák kb. tízszer annyit szabálytalankodtak Vele szemben mint a mieink. Amit pedig a védelmünk művelt a kapu előtt az vicc volt. Borsi Kálmán Béla: Az aranycsapat és a kapitánya című könyvét ajánlom mindenki figyelmébe; ott pontosan le van vezetve, hogy 1954-ben miért lettek világbajnokok a németek a több klasszissal jobb magyar csapattal szemben!

jabka 2009.12.16. 23:14:13

@berochello: Pontosan ezt a négy urat ábrázolja a nyitókép.

berochello 2009.12.16. 23:32:17

@jabka: "Ennek a bizonyos 4-1-es argentin-magyar meccsnek az ..."
Persze! Látszik a mieink fején hogy, be vannak sz...va. Csak túllenni szerettek volna rajta az elejétől fogva.

jabka 2009.12.17. 00:00:28

@berochello: Nézd meg, hogy mit írtam ma 11.50-kor!
Szia,jó éjszakát!

kroos 2009.12.17. 07:12:20

@gyz: a video az fantasztikus és nagyon tanulságos.
Ha már itt járunk akkor én is linkelek egyet a világ valaha volt egyik legjobb csapatáról
www.youtube.com/watch?v=zZxvYy5-ekI

kroos 2009.12.17. 07:18:38

Még egy rövid intermezzo.
Sokaknak azért elégtétel volt ez a Vb argentin szempontból. A 78-as vélt vagy valós visszaélések után , Vileda tábornok óvó szárnyai alól kikerülve ez a csapat simán kiesett, igaz minden idők egyik legerősebb csoportjából. A csapat szinte ugyanaz volt mint 78-ban csak több egy Maradonával.
Egyébként ha kevesebb védővel játszunk ellenük akkor lehet többet kapunk...
ám az tény hogy nekik ellenünk jött ki sajnos a csúcsformájuk...
és szabálytalanságok..csak annyit mondanék Claudio Gentile, a szabad lábon járó gyilkos. Olyan ember aki tudta volna tartani Maradonát nem csak nekünk nem volt, de sokaknak nem. pl. az olaszoknak igen..más kérdés hogy az első félidőben ki lehetett volna már állitani őt..

gyz 2009.12.17. 08:50:41

@kroos: értük volt értelme focit nézni, nagyon sajnáltam, hogy nem nyertek.
Valahol az olvastam, hogy Socratesnek a 192 centis magassága ellenére csak 37-es lába volt. A focihoz mindenesetre elég volt.

Amikor 86-ban kint voltan Népstadionban a magyar-brazilon, alattam egy szurkoló megkérdezte a társától:

"Az a Szofoklész, vagy ki az isten, az el se jött?"

Akkor még a jómunkásembereknek is volt némi klasszikus műveltségük :))

kroos 2009.12.17. 09:31:56

@gyz: Se ő se Zico se Falcao...na de a brazilok azért mégiscsak a brazilok:)

Tutó 2009.12.17. 09:58:33

@kroos:

Tisztelt kross!

Banks- Novák, Beckenbauer, Germano, Roberto Carlos - Cryff, Rivera -

Garrincha,Varga, Pelé, Maradona.

?

kroos 2009.12.17. 10:06:41

@Tutó: elnézést kell kérnem de én nem nagyon értem mire céloz...

Tutó 2009.12.17. 10:08:44

@kroos:

Tisztelt kross!

Nem is tudhatja...

Tutó 2009.12.17. 10:12:00

@kroos:

De mégis...
Mi a fene lehet?

kroos 2009.12.17. 10:19:00

@Tutó: talán hogy a világ valaha volt egyik legjobb csapatának tituláltam a 82-es brazil csapatot?

Tutó 2009.12.17. 10:20:03

Tisztelt kross!

Hideg...hideg...

kroos 2009.12.17. 10:23:45

@Tutó: nincs védekező középpályás az ön csapatában..

Tutó 2009.12.17. 10:25:03

@kroos:

Tisztelt kross!

Tudom...
Nem is akarok velük meccset játszani...

kroos 2009.12.17. 10:32:27

@Tutó: :(((((((( fogalmam sincs, segitsen...

Tutó 2009.12.17. 10:37:05

@kroos:

Nagyjából, egészéből ez a képességek alapján összeállított legjobb csapat, azokból, akiket valaha láttam játszani.
Hegyi és Török urakkal van egy szabályunk, miszerint csak az játszhat az ilyen csapatban, akit már felfogó képességünk birtokában és minimum 20-szor láttunk játszani.
(Tehát az Orth Gyuri vagy a Sindelar nem ér...)

P.S.
A Banksen hajlandó vagyok vitatkozni...

kroos 2009.12.17. 10:46:01

@Tutó: Ez nagyszerű csapat, az én szabályom az hogy csak olyan csapatot rakok össze ami az életben is megállná a helyét, tehát minimum 1 de inkább 2 védekező felfogású játékosra szükség van..persze ezek így nem lépnénel pályára sosem, de akkor is...én nem rendelkezem olyan tapasztalatokkal mint ön, de elég sok videohoz hozzá lehet jutni mostmár a neten. Most pl. egy 66-os Fradi-Ujpestet nézek (3-0), Rákosi mekkora gólt lőt...
Na szóval ettől függetlenül azért nekem is van csapatom..bár nem olyan hiteles szempontok szerint mint önnek.
Maier-Carlos Alberto, Beckenbauer, Baresi, Junior
Garrincha, Matthaus, Maradona-Boniek
Cruyff, Van Basten..........................

Tutó 2009.12.17. 10:47:42

@kroos:

67-es az a Fradi-Újpest...
Nezze meg ott a második gól előtt a Varga megoldását...

Tutó 2009.12.17. 10:50:47

@Tutó:

Erről a meccsről írtam fentebb jabka kollégának, hogy az én generációm szerint a valaha volt legjobb magyar bajnoki volt...

kroos 2009.12.17. 10:50:57

@Tutó: igen, megvan. Azért ez a Kuharszki se volt egy kutyaütő..
Szőke többet robotolt a jobb oldalon mint most bárki...és még azt mondják hogy akkor nem volt hajtás, meg ütközés........

Tutó 2009.12.17. 10:52:31

@kroos:

Tisztelt kross!

Hát,mit mondjak,nem semmi csapat a magáé sem..
Jó kis meccset tudnánk egymás ellen játszani...

kroos 2009.12.17. 11:04:31

@Tutó: Majd késöbb esetleg leirhatná a Török úr csapatát is.
A Hegyi úr-ét sejtem hogy nézhet ki:)
Valdir.Peres-Cafu, Edinho, Mészöly, F. Marinho
Garincha-Gerson-Clodoaldo-Zico
Ronaldo-Farkas.
Öszintén mennyit találtam el?

Tutó 2009.12.17. 13:34:16

Tisztelt kross!

Szerintem minimum 8-at, de inkább 9-et...!
De még ma megtudom.

Üdvözlettel:
Lakat T. Károly

popp · http://koncertblog.com/ 2009.12.17. 17:37:28

@Tutó: Török úr csapatában meg biztos helyet kapna Wilt Chambelain is ;-).

popp · http://koncertblog.com/ 2009.12.17. 17:38:58

@kroos: Nem hinném, hogy Pelé kimaradna Hegyi úr csapatából.

berochello 2009.12.18. 01:54:14

Ha ez az egész mestermű Mexikóval felyeződik be, akkor egy bizonyos magyar játékosról lehet elmondani hogy, az ő pályafutása fedi le ezt a korszakot. Mármint válogatottként és/vagy élvonalban.

paraj 2009.12.18. 11:38:17

@Tutó: Mail ment. udvozlettel

berochello 2009.12.18. 12:55:22

@maribor: Hát igen Nyíl!
De akár 92, 93-ig is nyomhatta volna ha Fazék vagy Morten Olsen példáját vesszük!

maribor 2009.12.20. 16:52:34

@berochello: pfff, hírtelen be sem ugrik, mikor és hogyan hagyta abba...

Urak, mi van má' a kövekező résszel?

maribor 2009.12.20. 16:53:53

@berochello: pfff..., nem is emlékszem, mikor és hogyan hagyta abba...

Urak, mi van má' a következő résszel??

berochello 2009.12.20. 18:02:09

@maribor: Asszem 88-ban, de jó nagy csendben! Szerintem 33-évesen kicsit korán, de őtudta mit akar! A válogatottságot meg 30 évesen, szintén nagyon korán, de majd az ezzel azidőszakkal foglalkozó fejezet (gondolom) mesél nekünk erről, mert elég zavaros volt akkoriban.

maribor 2009.12.20. 20:06:23

@berochello: Tényleg, ő 85-ben volt utoljára válogatott..., szerintem páran vagyunk, akik még mindig nem értik, miért nem ment Mexikóba. Lehet, a háta tényleg nem bírta volna, de azt a luxust el kellet volna a keretnek viselnie, hogy 22. kerékkötőnek kivigyék. Annak a csapatnak szüksége lett volna a jelenlétére.

STEWART NEAL 2009.12.20. 22:36:37

Tökéletesen egyet értek, Nyilasi nagyon hiányzott nekünk Mexikóból. Szerintem ö össze tudta volna fogni a csapatot. Sokkal több válogatottságot érdemelt volna, vele sokkal többre vihettük volna... Ebben egyet kell értenem Végh Antallal, sem Dajka, sem Bognár György nem ért fel vele.
Nagy hiányossága MLSZ-nek a játékosok elbúcsúztatásának hiánya, ebben is példát vehetnének más szövetségektől. Ha jól meggondolom: 1979 Bene Ferenc, 1980 Nagy László és senki más?!

berochello 2009.12.20. 23:01:47

@STEWART NEAL: "...1980 Nagy László és senki más" Ezt nem értem.
Egyébként tökéletesen igaz! Fazekas, Bálint, Martos,Tóth J., Garaba, stb
A három VB-re bejutó válogatott, akikről itt szó van, utólag jobban felértékelődött hiszen azóta ki se kerültünk. Előtte meg kétszer nem! Tény hogy, ők sem voltak sem a 60-as sem az 50-es évek magyar válogatottjaihoz képest jók, de ők még legalább bejutottak!
Utólag, legalább kerek évfordulókon összeszedhetnék őket.
Meg az is vita tárgya hogy, a Fazék-Nyíl-Törő-Détári generáció gyengébb volt tényleg a korábbiaknál, vagy a világ labdarúgása továbbfejlődött, mi meg maradtunk ugyanazon a szinten. Pl mikor Albert végigvezeti a pályán a labdát a 66-os brazil meccsen, elgondolkodom hogy, 78-ban az argentínok meddig engedték volna.
Csak hangosan gondolkodtam...

szempontpuska 2009.12.21. 01:20:55

@maribor: pontosan reggel 8-kor jelenik meg ! :-)

Tutó 2009.12.21. 01:24:51

@szempontpuska:

Tisztelt szempontpuska!

Akkor az bizony ezeklben a percekben készülhetett el...

Üdvözlettel:
Lakat T. Károly

popp · http://koncertblog.com/ 2009.12.21. 02:19:05

@berochello: Szerintem a saját korhoz érdemes mérni a csapatokat és így egyértelmű, hogy Alberték voltak a jobbak. Amit írsz inkább a hol górtuk el kérdés szempontjából érdekes.

szempontpuska 2009.12.21. 07:47:28

@Tutó: hát... úgy valahogy... :-)

kroos 2009.12.21. 08:02:58

@Tutó: rájöttem tegnap este miért nem vitték ki Göröcsöt 66-ban....

Tutó 2009.12.21. 08:35:54

@kroos:

Tisztelt kross!

Kiemelt érdeklődéssel hallgatom!
(Tudja mennyire szeretem megtudni az ifjúságtól, hogy hogy is volt az régen...)

Üdvözlettel:
Lakat T. Károly

kroos 2009.12.21. 09:09:32

@Tutó: Nos, a legutóbbi EB-n Aragones nem vitte ki Rault, helyette vitte Segio Garciát, aki nyomába se érhet Raulnak. Ugy kombinált Aragones hogy a Torres-Villa kettős fog végig játszani és ha valamelyikük megsérül akkor átáll az 1 csatáros játékra.(Fabregas beálitásával 4-2-3-1). Viszont képzelje el hogy pl. megsérül Torres, és a nemzeti ikon így sem kap lehetőséget...ez nagy port kavart volna, így ettől a ,,stressztől" megszabadult a mester ilyen módon.
Azt hiszem ez volt Göröcsel is..Baroti nem számolt vele a kezdőben de a közvélemény kikezdte volna ha kint van de nem állítja be.
Ez a ,,nem fogadta el a jobbszélső posztot" meg csak kifogás nyilvánvalóan...
erre jutottam...

Tutó 2009.12.21. 09:23:44

@kroos:
Tisztelt kross!

Ez egy abszolut korrekt és szakmailag is alátámasztható következtetés.
Az teljesen nyilvánvaló volt az előzményekből, hogy Göröcsöt kezdőként nem fogja figyelembe venni...
De "hangulatilag" a Tichyvel is ez volt a helyzet, őt meg mégis "bevállalta"...
(Amúgy: szerintem Raul otthonhagyása még akkor is szakmai hiba, ha végül az eredmény a kapitányt igazolta...)

Üdvözlettel:
Lakat T. Károly

kroos 2009.12.21. 09:27:40

@Tutó: Igen... a Tichy effekt megtorpedózza ezt az elméletet, erre öszintén szólva nem gondoltam......még akkor dolgozom az ügyön...
Raul-témában egyetértünk egyébként.

berochello 2009.12.21. 10:34:56

@popp: "Szerintem a saját korhoz érdemes mérni a csapatokat és így egyértelmű, hogy Alberték voltak a jobbak. Amit írsz inkább a hol górtuk el kérdés szempontjából érdekes. "
Egyetértek! De ez az egész sorozat úgy indult hogy, a maiak így meg az akkoriak úgy ... tehát nem én kezdtem!

berochello 2009.12.27. 12:23:57

Szinte semmi (tudom 1-2 van) video sincs ebből a korszakból a neten. Mármint magyar, mert angol, német, olasz, spanyol az dögivel. Több oka lehet persze, valószínű csak az MTV archívum megnyitása (szakértő kezek által) oldhatja meg ezt a problémát.
Viszont most belebotlottam egy youtube-channel-be, ami főleg fradistáknak okozhat örömet:
www.youtube.com/user/RETROZSOZSI80#p/u/3/nqS8gha5cbQ

Kicsit későbbi időszak, de sok Nyilasi interjú stb.

szempontpuska 2009.12.27. 16:35:44

@berochello: sajnos az MTV archívuma gyakorlatilag megsemmisült, széthordták, felhasználták stb... ne fűzz hozzá vérmes reményeket..

popp · http://koncertblog.com/ 2009.12.27. 17:15:09

@szempontpuska: Most a nyáron a költözéskor? Mert mi még júniusban a Szabadság téren voltunk a Telesport archívumában egy Kolonics kiálítás kapcsán és megtaláltuk, ami nekünk kellett. Igaz azok már kilencvenes évekbeli és ezredforduló utáni cuccok voltak.

szempontpuska 2009.12.27. 17:17:33

@popp: Nem. Én még 2004-ben kértem ki anyagokat belsősként...
Nem voltak meg, anyaghiány miatt a régi kazettákra másoltak új anyagokat... :-(

popp · http://koncertblog.com/ 2009.12.27. 18:21:53

@szempontpuska: pfff. Na ez durva. Kábé olyan mint könyveket égetni. Így már azt is értem, miért találtuk az 1985-ös szófiai ritmikus sport gimnasztika bajnokságot, mikor túl tekertük az egyik Koló versenyt. Persze azért belenéztünk, Vitár Robi bácsi értő kommentálása miatt.

szempontpuska 2009.12.27. 21:01:56

@popp: képzelheted mit éreztem amikor ezt megtudtam....

Walter Hartwell White 2014.08.19. 21:12:02

Így a poszt elkészülte után pár évvel csak egy pontosítás a gólzáporos derbi kapcsán: 1976. május 25. nem eshetett szombatra, ugyanis jómagam 31.-én bátorkodtam világra jönni és az a nap hétfő volt. Úgyhogy vagy nem 25.-én volt a meccs, vagy nem szombaton.