Purdékoromban nem értettem, hogy az öregek mit rínak annyit,
itt fáj, ott hasogat, jön a front, meleget rá, hideget rá, fájdalomcsillapítót,
de hát még csak el se estek, ki érti ezt?!? Idővel persze elkezdtem érteni, és nem csak a reumát, hanem az összes
többi nyomort is. Nagyszüleim háza egy domboldalban volt, valami egészen
izgalmas altalajon, legalábbis ami a talajvizeket illeti, mert összesen két
opció létezett: vagy nem volt a ház előtt lévő kútban sem semmi víz, vagy dőlt
belőle orrán-száján. Volt olyan év, amikor a talajvíz a házban bent tört fel, a
domb felőli résznél volt egy kamraszerűség, onnan indult és egy szabályos kis
erecske végigcsobogott a tornácon, majd a bejárati ajtó alatt rést erodálva
magának elindult az utca felé. Akkor még – mentség: fiatal kor – úgy éreztem,
hogy ha bármi kizökkent, akkor azt helyre kell tolni, lehetőleg nekem és minél
inkább azonnal.
Az öregek meg csak vonogatták a vállukat, nem lehet itt mit
tenni, ez van, próbára tesz minket az Isten, mert szeret, és minél inkább
próbára tesz annál inkább szeret, hát bassza meg, milyen isten ez az Isten, hogy
gyúlna meg a kaporszakálla, mekkora egy pöcs, miért pont ezekkel a
szerencsétlen öregekkel emberkedik, kóstolgasson inkább engem, aki visszaütök,
de akkorát, hogy kurvaélet. Az öregek meg csak vonogatták a vállukat, nem lehet
itt mit tenni, ez van, tanulj meg tűrni te is, és jobban tennéd, ha Isten nevét nem vennéd hiába
a szádra.
Elkalandoztam, vissza hát a reumakérdés megoldásához.
Valamiért úgy alakult, hogy mi emberek mostanság mindent meg
akarunk oldani. Lehetőleg véglegesen. Endlösung der Rheumafrage. Holott ha
jobban megvizsgáljuk mit látunk? Hogy bármennyire is szomorú és kegyetlen, de
időnként van az úgy, hogy egy problémának egészen egyszerűen nincs megoldása.
Ilyen a reumakérdés is. Nincs megoldása. Ezzel kéne tudni szembenézni. Ami
viszont cefetül nehéz, mondhatni szinte lehetetlen.
Szerző is megkötötte a maga fausti alkuját a patással (nem,
most nem rá gondoltam, hanem arra a másikra), csak éppen nem a lelkét ajánlotta
fel, hanem az ízületeit. Mefisztó teljesített, szerző megkapta a maga tíz perc
boldogságát és most zokszó nélkül fizet. (a maroz család különvéleménye: Francokat
zokszó nélkül, időnként hangosabban óbégat, mint féltucat halottsirató öregasszony.)
Elfogadja, hogy a reuma az egy olyasvalami, amivel együtt kell élni, nincs rá
végleges megoldás, tehát azt kell keresni, hogy hogyan lehet elviselni. Csak
ugye ez az elfogadás, ez az, ami igen nehezen megy. Például azért is, mert
vannak nagyon sokan, akiknek súlyosan érdekükben áll azt terjeszteni, hogy
igenis van megoldása a reumakérdésnek. Gondoljunk csak bele, hogy a mindenféle
varázsszereket, homeopátiás izéket, napkristályt árulók, a természetgyógyászok,
a ráolvasók és a mindenféle vajákosok mondhatnának mást? Hát ki a fene venné
meg a nem éppen olcsó portékáikat-szolgáltatásaikat, ha csak annyit ígérnének,
hogy egy egészen icipicivel jobb lesz tőle? A kutya se. Nekik életbevágó annak
sulykolása, hogy a reumakérdés igenis megoldható, forduljunk csak hozzájuk
bizalommal, és kergessük el azokat a kóklereket, akik azt állítják, hogy nem
lehet megoldani.
Mi pedig lelkesen
elkergetjük, mert mi azokat a megmondókat szeretjük, akik pontosan azt mondják
nekünk, amit hallani szeretnénk.
Van olyan is, hogy ez a megoldhatatlanságról szóló érv
kifejezetten hülyén van interpretálva. Akinek fáj, aki szenved az teljesen érthetően
kap hisztériarohamot attól, ha megpróbálják bebeszélni neki, hogy a reuma az végső
soron egy kifejezetten remek valami, és nemhogy reumakérdés nincs, hanem inkább
mindenki aljas, aki olyasmit állít, hogy a reuma az fájna. Á, ugyan, az nem is
egy fájdalmas valami, hanem inkább habcsók. Egyenesen szeretni kell. Anyádat,
azt.
De még annak sincs könnyű dolga, aki elismeri, elfogadja,
hogy a reumásnak fáj és hogy a reumás ennek nagyon nem örül. Mit pofázik maga,
hogy ezzel meg kell tanulni együttélni, bezzeg lenne maga reumás, fájna
magának, rögtön nem lenne ennyire sztoikus! És úgy teljes lelki nyugalommal
erre se nagyon van mit válaszolni. Igen, én könnyen beszélek, mert nekem nem
fáj, de ettől még lehet igazam. Ja, lehet, csak akkor már legyen jó tüskés és
dugja fel az igazát a seggébe, mondaná a reumás. Patthelyzet.
Pedig előbb-utóbb csak el kéne jutni oda, hogy szembe
merjünk nézni a ténnyel: a reumakérdésnek nincs megoldása. Tünetileg lehet valamelyest
kezelni, meg lehet tanulni együttélni vele, gondolok itt olyasmire, hogy egy
reumás figyel arra, hogy ne fázzon meg, ne kapjon huzatot, ne erőltesse meg hirtelen
a problémás alkatrészét és effélék. De a reumát elmulasztani nem lehet.
Lehet és érdemes arról vitatkozni, hogy mi okozta a reumát,
mert hátha a tanulságok a következő generációkat segítenék úgy építgetni az
életüket, hogy nagyobb eséllyel kerüljék el idősebb korukra a bajt. Mondhatta volna nekem is a szülőm azt,
hogy fiam, ne tedd ezt, mert nem lesz jó vége, ja, jut eszembe, mondta is, de
én nem hallgattam rá. Fiatalok ritkán hallgatnak ugyanis a nettó tiltásra,
nekik célszerűbb alternatívát kínálni, de olyan alternatívát, ami tényleg
elérhető és tényleg valós választási lehetőség. Számomra nem nagyon volt
alternatíva. Bocsánat, pontosítok: nagyon nem volt. Persze ezt is nehéz
elfogadtatni, mert sokan ezt sem hiszik el, dehogy nincs alternatíva, az mindig
van, lám, XY-nak is sikerült olyant találnia, ez is azt bizonyítja, hogy aki
nagyon akar, az talál. Hát hogyne, csak arról kell megfeledkezni, hogy ha teszem
fel egymillió emberből három XY-nak sikerül mégis, az nem rendszer, az nem egy
valós és bárki számára elérhető lehetőség, hanem a kivétel. Maga a csoda. De
nekünk rendszer kéne.
Fontos distinkció ez, mert más cselekvési stratégiákat
alakít ki az ember egy olyan problémára, aminek van megoldása, mint egy
olyanra, amelyiknek nincs. Ha – bármennyire is berzenkedik ellene minden
procikánk – mégis elfogadjuk azt, hogy nincs megoldás, akkor talán el lehetne
végre töprengeni azon, hogy hogyan próbáljunk meg együttélni a „kérdéssel”,
hogyan próbáljuk meg elviselni, mit lehet tenni annak érdekében, hogy
kibírhatóbb legyen. Mit tehet az, aki nem érintett, de űzi a tettvágy, valamint
arra is lehetne jobban figyelni, hogy a mostani fiatalok kapjanak valódi, számukra
is látható és elérhetőnek látszó alternatívát. Amitől persze úgyszintén nem
oldódna meg, csak esetleg egy kicsit elviselhetőbb lenne.
De azzal a mítosszal, hogy a reumakérdés megoldható le kéne
végre számolni.