Híres utolsó szavak

Ez nektek vicces?

nem felejtünk.jpg

 

 


 

Jobban teljesít...


Orbán Pinocchio thumb.jpg

FRISSÍTVE!

Itt az újabb történelmi csúcs

A központi költségvetés bruttó adóssága: 2010. május: 19.933,4 Mrd Ft; 2011. május: 21.116,5 Mrd Ft; 2012. május: 21.180,9 Mrd Ft; 2013. május: 21.765,4 Mrd Ft; 2014. október 24.736 Mrd Ft;2015. június 6. 24 847 Mrd F

 

Szűjjé má'!
tumblr_nzd85jlxqr1qd6fjmo1_1280.jpg

 



 

Te már bekövetted?

 

Vincent tumblr Falus.JPG

 


 

Vincenzúra

Troll Vincent.jpg

Figyelem! A Vincent szerzői — főszabályként — maguk moderálják a posztjaikra érkező hozzászólásokat. Panaszaitokkal vagy a mellékhatásokkal a poszt írójához forduljatok!

Köszönettel: Vincent Anomália

Címkék

abszurd (39) áder (5) adózás (11) alkotmány (45) alkotmánybíróság (10) államosítás (7) arcképcsarnok (14) ascher café (24) a létezés magyar minősége (6) bajnai (16) bank (7) bayer (23) bayerzsolt (14) békemenet (7) bkv (7) bloglossza (14) borzalmasvers (156) cigány (7) civilek (5) civil társadalom (8) demokrácia (24) deutsch tamás (6) devizahitelek (9) dogfüggő (10) egyház (10) ellenzék (7) erkölcs (17) érték (19) Érvsebész (11) eu (13) eu elnökség (8) felsőoktatás (15) fidesz (76) fideszdemokrácia (7) film (12) filozófia (13) foci (12) focijós (19) focikvíz (54) focitörténelem (94) fritztamás (6) gasztrowhat (9) gavallérjános (10) gazdaság (8) gengszterkrónikák (14) gyurcsány (27) hangfal (98) heti válasz (19) hétköznapi történetek (32) hétvége (44) hoax (5) hülyék nyelve (16) hülyeország (165) idézet (768) igazságszolgáltatás (6) imf (26) indulatposzt (11) interjú (7) járai (12) jobbik (17) jogállamiság (33) kampány (12) kampányszemle (9) katasztrófa (5) katonalászló (21) kdnp (9) kétharmad (16) költségvetés (21) könyvszemle (9) konzervatív (18) kormányváltás (22) kormányzás (42) kósa (8) kövér (11) kultúra (21) kumin (14) lánczi (5) lázár jános (12) levelező tagozat (12) lmp (8) longtail (10) magánnyugdíj (25) mandiner (15) március 15 (8) matematika (9) matolcsy (44) mdf (5) média (48) melegek (8) mesterházy (7) mnb (5) mosonyigyörgy (7) mszp (32) mta (5) napitahó (7) navracsics (14) nedudgi (15) nekrológ (11) nemigazország (5) nemzeti együttműködés (5) ner (11) nyugdíj (5) oktatás (12) önkormányzatok (6) orbán (46) orbanisztán (15) orbánizmus (101) orbánviktor (65) országgyűlés (6) pártállam (23) politika (14) polt (5) program (9) retró (22) retro (115) rettegünk vincent (14) rogán (9) sajtó (22) sajtószemle (6) schmitt (38) selmeczi (8) semjén (6) simicska (7) sólyom (7) spoof (19) stumpf (5) szász (6) századvég (7) szdsz (9) szijjártó (16) színház (35) szlovákia (5) szszp (5) tarlós (12) társadalom (50) törökgábor modul (8) történelem (5) tudjukkik (22) tudomány (17) tüntetés (17) ügyészség (9) választás (37) vb2010 (19) vendégposzt (68) videó (11) vincent (10) Vincent szülinap (6) voks10 (7) vörösiszap (16) zene (23) Címkefelhő

Kedves Lázár János, kérlek segíts, eltűnt a dédmamám

2019.11.17. 12:08 | jotunder | 109 komment

 

     Kedves János, 

      Tudom, hogy elég szomorú dolog ülni a egy vidéki kúriában a Nemzeti Rágógumi Program első alelnökeként, amikor az emberedet Márki-Zay szecskává verte Beaverfieldmarketplace-en. Nézed a szarvasaidat, gnúidat, azt a pár orrszarvút, ami megmaradt, és arra gondolsz, hogy te, aki megmutattad, hogy Bécs mennyivel lepuszultabb hely, mint Pornóapáti, te, aki az összes felcsúti felmenőkkel rendelkező fideszesnek trafikot adtál, sínylődsz itten a kastélyaidban. Itt a fehér faj megmaradásáról van szó, mondtad ki bátran azzal a videóval, amikor kiderítetted, hogy Ausztriában nemfehérek simán sétálhatnak az utcán, rendőri kiséret nélkül. És te, aki olyan fehér vagy, és oly faj, mint Alfred Rosenberg röviddel  nyaki traumája előtt, már táskát sem hordozhatsz a székesfővárosban, miközben Rogán Tóni éppen lecseréli a Cilijét, vagy fordítva. 

      Gondoltad, üzensz a magyarságnak vitéz Nagybányai Horthy Miklósról, biztos megtalálod ezen a képen.  Tudom, sok demokrataarcú szépember van rajta, de szerintem megoldod, te János. 

       horthyka.jpg

 

     Azt találtad mondani, hogy ő egy igaz magyar hazafi volt. És tényleg, értékes döntetlent ért el a Don-kanyarnál, és oly bátran nevezte ki Szálasit nagyjából mindennek, aminek csak lehet, hogy megérdemli, hogy egy olyan mocskos utolsó szarházi, mint Te, remélem nem haragszol meg a közvetlenségemért,  vigyen neki pár szál rododendront a birtokról. És valóban The Highest Warlord volt, mint valami vicces karakter, akit kupán nyomott a Chubakka. 

    Nem vitatkozni akarok veled János, és hidd el,  pofán sem akarlak vágni, legalábbis jogi képviselőnk szerint, csak van itt egy kis probléma. A Kormányzó úr őfőméltósága éppen a teáját itta a Kormányzóné asszonnyal, és arra gondolt, hogy mennyire humánusak voltak a kis barátai Orgoványnál, amikor váratlanul eltűnt a dédmamám. Ő egy magyar állampolgár volt, és a Kormányzó úrnak meg pont a Magyar Királyság nevű államalakulat kormányzójának tetszett lenni, amikor is a dédmamámat a Kormányzó úr magyar hivatalnokai meghívták magukhoz, a Kormányzó úr tudtával és beleegyezésével, aztán azóta sem látta senki. János, segítsé' má'.

    Azt hiszed, hogy örökké fog tartani, hogy örökké fogsz nyafizni azon, hogy ebben a hónapban is csak rongyos tízmillió érkezett az unokahúgod, kertészed, filozófiatanárod bankszámlájára megérdemelt tiszteletdíjként, hogy aztán abból jusson is, maradjon is. És lehet, hogy igazad lesz. 

  De közel sem biztos. És akkor tudod, te el fogsz ebből az országból húzni, mint a birtokról az emu meg a kazuár, pár milliónyi euróval a Szigetekre, mert a Szigetek nem ad ki a Demokratikus Forradalmi Megmentés Juntájának. Iszod azt a szar Mai-Tait, kúrogatod a nem is egészen fehér szobaleányaid, és akkor valaki bekopog az ajtón. És meg fogja kérdezni, hogy hol van a dédmamája. Bad karma, very bad karma. 

     

     

A bejegyzés trackback címe:

https://orulunkvincent.blog.hu/api/trackback/id/tr5615309808

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

heptakontanonaéder 2019.11.17. 16:21:01

Ha nem tűnt volna fel, itt kegyelmesúréknál - amióta befigyel az EU apanázs megvonása - dübörög a Hosszú Glockok Éjszakája!

Dr. Gy. Dr. Fűegér 2019.11.17. 16:21:40

@incze:

nem, de neki kéne használni. ez most épp úgy sikerült, hogy elhitették, az ellenzék annyira alkalmatlan, hogy fölöslegeges is a választás. ilyen faszságot Finki nem csinált volna.

Toller Béla 2019.11.17. 16:22:44

Jó, de nem cicóznék ! Pofánvágnám ! Ha megkérdezné, mégis, miért - még egszer, de teljes erőből. A fasiszták a Föld szemetjei - és ez a lázár nem egyszerűen idióta ...

Bryan élete 2019.11.17. 16:51:35

@Toller Béla: lázár egy kígyó, a legveszélyesebb fajtából.

csulla 2019.11.17. 16:55:24

A lázár és himler iszony felűté fejét a turulisztánban!

yorix 2019.11.17. 17:18:47

@ jt: Mintha kezdenéd elveszíteni legendás szarkazmusodat. Mintha kifejezetten elöntene a harag vagy a felháborodás. Egy ilyen senki miatt, érdemes?

aronsatie 2019.11.17. 17:37:34

Szegény jogi képviselő, most éppen eret vág. Végleg, de legalábbis gyógyászati célból.

jan 2019.11.17. 17:59:02

Lázár egy cinikus fasz. A legkevésbé sem tiszteli ő Horthyt, csak éppenséggel így akarja magát karakteres, karakán jobbosként pozícionálni az Orbánban elbizonytalandó "keresztény" középosztály előtt.

Azonban ez, azon túl, hogy nyilván erkölcstelen, ballépés is: lehet, hogy a 60+-os korosztály még Horthyra izgul, de a fiatalabb generációk számára Horthy kb. annyira élő karakter, mint Deák Ferenc vagy Wesselényi Miklós: egy fekete-fehér fotó a törikönyvből.

Mogorva () · https://peremvilag.blogspot.com 2019.11.17. 18:00:37

@yorix: nem egy senki miatt, hanem a dédmamája miatt. És akár mások dédszülei miatt is, egyszerre. És szerintem kurva jól egyben van ez így, ennél szigorúbban nézni, ennél fagyosabban véleményt közölni írásban már nem nagyon lehet, legalábbis permanens káromkodás nélkül.
Ami hiányzik, az Lázár lelkiismerete, de az meg nem ebből az írásból hiányzik, hanem Lázárból.

Baaaalici 2019.11.17. 18:30:42

@Secnir: OV sosem akarta Lázárt utódjának, sőt. Lázár pont azért lett eltávolítva a tűz közeléből, mert bennfentes körökben egyre több fideszes mondogatta, hogy OV megbolondult (tehát nem egyszerűen hülyeségeket csinál, hanem konkrétan, pszichiátriai kezelésre szorul. Ez egyébként régóta tudott tény, nem is értem, miért lehet még hatalmon, az ő állapotában autót sem szabadna vezetni, nem országot. ), és ha Lázárnak engedik, hogy tovább haladjon felfelé a ranglétrán, a legközelebbi tisztújító választáson a fideszesek többsége Rogán, meg még pár ember kivételével leszavazott volna Lázárra, mert ha hiszed, ha nem, a belső körnek sem tetszik, amit OV csinál, Lázár meg, hiába egy számító rohadék, legalább nem elmebeteg, és abszolút intelligens, vezető személyiség. Úgyhogy gyorsan tenni kellett valamit, mert különben 2022-ben már Nem OV lett volna a fidesz jelöltje. Ők meg megoldották okosba, adtak Lázárnak fű alatt annyi pénzt Viktor (Lölö) vagyonából, hogy soha a büdös életben ne kelljen dolgoznia, mégis beleférjen a helikopter meg a vadászgatás, ráverték a Hódmezővásárhelyi vereséget (legalábbis kifelé ezt kommunikálták), és szépen leléptették a közéletből. Ki van ez találva.

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2019.11.17. 18:33:25

@jan: A mai 65 evesek ugye 1954-ben szulettek, tehat 12 eves korukban a Nem leszek a jatekszeredet-enekeltek a Kovacs Katival. 22 eves korukban viszont mar Piramist vagy Beatricet hallgattak, Hofi Gezat es Markus Laszlot neztek a szilveszteri tevemusorban. Kisdobos es uttoronyakkendojuk volt, es a gimiben KISZ-tagok voltak. Horthyrol azt tudtak, hogy rossz volt. Most meg azt, hogy jo. Mast nem nagyon.

jan 2019.11.17. 18:52:10

@jotunder: Persze, én csak annyit akartam megjegyezni, hogy Lázárnak, aki az Orbán utáni jövő embereként akarja pozicionálni magát, nem biztos, hogy taktikus egy ilyen Horthy-nemHorthy vitában exponálnia magát.

Secnir 2019.11.17. 20:37:46

@Baaaalici:
rendben.
tételezzük fel, hogy ez történt, amit írtál. vegyük tovább a dolgot.
ott van ov, meg a "szellemi holdudvar" (kósa, rogán, németh, semjén, bayer stb.). ov messze kiemelkedik ebből a környezetből, de pont a betegsége miatt előbb-utóbb mennie kell. addigra fel KELL építeni valakit. tételezzük fel, hogy ahogy amondtad, van egy "belső köre" a fidesznek, aki ov háta mögött is mer ténykedni (mert ugye azt állapították meg, hogy ők ov vagyonából hallgattatták el lázárt).
nos, ez a belső kör kit választatna meg a közgyűléssel ov helyére? mondj egy olyan fideszest, aki nem a régi fiatalokhoz tartozik, és megbízható, és intelligens, és kvázi elismert.
lázár.
és ennyi.
én továbbra is azt állítom, hogy lázár volt a titkos szivárogtató, mert szépen lassan elfogyasztja a potenciális ellenfeleket. nincs szem előtt, elvan a hátsó sorban, mint a befőtt. és vár.

Mogorva () · https://peremvilag.blogspot.com 2019.11.17. 21:17:27

@Secnir: be sem sározódik annyira, és még az az állandó kis mosoly sem olvad le a rókaképéről soha... Bizony, szerintem ez itt egy +1.
Vár. Ráér.

Igéző 2019.11.17. 21:44:21

@jotunder köszi h ezt megírtad. Mindíg is hiányoltam, hogy a mérgelődésen túl, amit a vele való foglalkozás kivált, miért nem sorolják fel azokat a bűnöket, amiket elkövetett. Mindíg le kell írni, hogy egyértelmű legyen a mérleg.

Kis ember 2019.11.17. 23:07:26

Mondjuk Lázár orrát elnézve ez az akciója engem Kohn bácsira emlékeztet, aki ugye a német megszállás alatt a Virradatot árulta, mert ki kéri egy nyilas újság rikkancsának az iratait?!

Külsős 2019.11.18. 00:09:09

@Kis ember:
Ne haragudj, de ez a megjegyzésed egészen dermesztően nem volt helyénvaló.

Secnir 2019.11.18. 06:52:54

@HToma: gulyás? kizárt. gulyás egy csicska, nincs önálló gondolata.

Flageolet 2019.11.18. 08:02:43

Talán egy tulajdonságot hagyott ki mindenki Lézer Jánosról: a kikezdhetetlen, örökös, bicskanyitogató arroganciáját. Sátáni.

Célkereszt 2019.11.18. 08:13:13

@jan: Úristen! Én már rég elmúltam 60 és még az én korosztályomnak is csak egy fénykép Horthy. Szerintem az Y-generáció is lehet Horthy-fan, nem ettől függ. Hagyjuk már ezt a hülye sztereotípiát.

látjátok feleim szümtükkel 2019.11.18. 08:18:51

@Baaaalici: "Ők meg megoldották okosba, adtak Lázárnak fű alatt annyi pénzt Viktor (Lölö) vagyonából, hogy soha a büdös életben ne kelljen dolgoznia, mégis beleférjen a helikopter meg a vadászgatás, ráverték a Hódmezővásárhelyi vereséget (legalábbis kifelé ezt kommunikálták), és szépen leléptették a közéletből. Ki van ez találva."

Akkor feltehető, hogy ő mostanában nem fog elválni?

Strawdog 2019.11.18. 08:59:00

Nem tudom, mi ez a kvázi lelkesedés vagy elismerés Lázárral kapcsolatban. Lekéste a vonatot, Orbán szippantyús kocsinak használta, ennek teljesen és lelkesen engedett, a saját pátriájában megbukott és most is folyamatosan le van maradva egy lépéssel. Nem lesz belőle soha utód, valaki olyanból lesz, aki kitalál egy új, erős mérget Magyarországnak.

A dédmama eltűnése nagyon is pontos számonkérnivaló Horthyval kapcsolatban. Pontosan ugyanaz a felelőtlen, korlátolt, gőgös politizálás volt jellemző rá, amiben ma is fürdik az egész magyar jobboldal. Nem az van, hogy ebből megint donkanyar lesz, már most is folyamatos donkanyarokba viszik az országot.

Prostatikus Vogon Jelzt 2019.11.18. 09:10:15

@Külsős:

Nem igazán értem a fanyalgásod.
Ott van például a néhai Finkenstein bácsi.
Azt kell tudni róla, hogy holokauszt túlélő zsidók gyereke, aki melegházasságban élt egy másik fickóval és még gyerekeket is neveltek.
Ez mondjuk nem is lenne érdekes, ha a karrierjét nem arra építi, hogy olyan széljobbos seggfejeknek ad szaktanácsot atekintetben, hogy hogyan kell zsidózni meg buzizni akik anno a szüleit juttaták a lágerbe.

Prostatikus Vogon Jelzt 2019.11.18. 09:13:37

Ami a Lázárt illeti.
Amikor látom ezt az ürgét valahogy soha nem az ugrik be róla, hogy egy decens és következetes úriember aki valamiféle jobbos éthoszt testesít meg.
Inkább valami olyan hogy egy elvtelen gerinctelen gazember aki ügyesen forgolódik annak érdekében, hogy megtömhesse a zsebét.

miért 2019.11.18. 09:13:40

@jotunder: Azért a ratkó-korszak szülöttei nem vákumban nőttek fel. Szüleik, nagyszüleik megélt történelme (kinek így, kinek úgy) nagyon sokunknak alapvetően meghatározza gondolkodását.

Kis ember 2019.11.18. 10:06:25

@Külsős:
Nekem szabad, az én dédmamám is eltűnt.

kemény keleti kommentelő 2019.11.18. 10:40:44

@Secnir: Egy sajnálatosan bekövetkezett eseményre szerintem az öreg fidesz lenne az utód, mert náluk futnak össze a személyzeti akták.
Kövér, Pintér, Matolcsi, Csányi, ...ilyenek.
Esélyes, hogy Kövér lenne az arc, a többiek meg a nyomaték.

kemény keleti kommentelő 2019.11.18. 10:46:19

@Prostatikus Vogon Jelzt: Pont ezért testesíti meg a fideszes "középosztályt".
Akik csak röhögnek a migránshisztin meg a soroskommandón. Tömik a zsebüket, a többit meg parasztvakításnak szánják.

yorix 2019.11.18. 11:01:15

@Mogorva (): Félreértesz: a senki az Lázár János, aki kiváltotta jt felháborodását. Azt hittem, világos volt.

Plumper_ 2019.11.18. 11:14:17

megrendelésre készült és tesztelik, melyik szervezet mit szól hozzá.

velőtanya 2019.11.18. 13:19:24

@Secnir: Szerintem úgy értette, hogy Gulyás lehet egy következő logikus célpont, ha tényleg Lázár keveri. És annyiból érdekes a felvetés, hogy a legnagyobb fantáziával se tudok Gulyásról szexvideót elképzelni, szóval ebben az esetben műfaji újításra kell felkészülnünk:)

Secnir 2019.11.18. 14:18:31

@velőtanya: gulyás, mint célpont? szerintem lázár csak azokat szúrja ki, akikről feltételezi, hogy ov esetleges távozása tán veszélyt jelenthetnek rá. na gulyás egy pont olyan, izé, egy senki. hollik szintén. vannak, beszélnek, mert megtanultak, de önálló gondolkodás már nem. pláne, ha kockára kellene tenni az egzisztenciájukat.
már ha van.

szazharminchet 2019.11.18. 15:36:06

@Kis ember: Nekem csak egy-két nagybácsi és nagynéni. De akkor sem akarom azt hinni, hogy ez a szar lézerjani zsidó. Eléggé szégyellem, hogy annyi közöm van hozzá, hogy mind a ketten magyarok vagyunk, nem kell, hogy még több közös is legyen.

Tzp 2019.11.18. 16:43:20

@fortin2:

Lehet hogy egyes antiszemiták számára Horthy jelkép az antiszemitizmusban, de általában véve Horthy sosem volt az antiszemitizmus jelképe. Az ellenkezője inkább.

Tzp 2019.11.18. 16:47:20

@Tzp:

Ami van némi tiszteletszerűség Horthy irányába az átlag magyarban, az egyértelműen Trianon miatt van, ami persze érthető.

Mellesleg nem láttam még olyat, aki ne ismerte volna el Horthy hibáit. Tehát még csak nem is tartja senki sem hűdejó vezetőnek. Csak a revizionista szándékait. Ami érthető.

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2019.11.18. 18:01:22

@Tzp: Milyen relacioban van Horthy Miklos Trianonnal? Nehezmenyezte? Amikor a romanok bejottek Magyarorszagra, o nem csinalt semmit. A romanok elfoglaltak Budapestet, meg mindig nem csinalt semmit. Megvarta, hogy elmenjenek a romanok, es aztan meltoztatott bevonulni. Gratulalok. A revizionista szandekaibol pontosan annyi valosult meg, amennyit Adolf Hitler megadott neki, ugyanis nem Horthy szerezte vissza Erdelyt, hanem Hitler, es tole is vettek vissza, for good. Az, hogy soha nem lehet autonomia Szekelyfoldon, javareszt Horthynak koszonheto.

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2019.11.18. 18:06:34

@Tzp: Horthy abszolute az antiszemitizmus jelkepe volt. Aze az uri antiszemitizmuse, aminek egy kicsit sok volt Hejjas Ivan es Pronay, de azert el volt veluk. Harom darab zsidotorvenyt kormanyzott vegig, egy darab numerus clausust, es a videki zsidosag deportalasat. Menjunk mar a picsaba ezzel. Az egesz csaladom Horthyra ment ra. Ugyanis ok pont videki zsidok voltak. Kurvaeletbe, mikor lesz egyszer az eletben a Bartok Bela a jo magyar, a Polanyi Mihaly, a Wigner Jeno, miert mindig ez a Highest Warlord, akinek a hadsereget ugy szetkaptak a Szasaek, mint tacsko a labtorlot.

Külsős 2019.11.18. 18:06:51

@Tzp:
fortin2 a "keresztény középosztályról" beszélt, ismerem ezt, sajnos. Lehet, nem volt általános a harcos, nyílt antiszemitizmus, de a szalonzsidózás bizony igen, csakúgy, mint a trianoni veszteség el nem múló sebe, fűszerezve a kommunisták (akik persze zsidók voltak en bloc) iránti utálattal, hiszen megfosztották őket kiváltságaiktól. (Márait idézve olyan szépen lehetett aladárkodni a nagyvállalatokban, képzettség és hozzáértés nélkül.) Ez a mentalitás mélyen beleivódott a gyerekekbe, sőt az unokákba is, máig él. Én mondjuk gyerekkoromtól kezdve zsigerből, ösztönösen lázadtam ellene (vessenek a mókusok elé a tudósok, de azt gondolom, hogy valahogy a mentalitásunkban is nagy szerepe van a géneknek, nem csak a környezet hatásának), de nagyon sokakat tesz boldoggá, hogy a fidesz végre az ő kegyeiket keresi (látszólag, szimbolikus szinten).
A revizionista szándékok érthetőségéről meg csak annyit, hogy szerintem meg nem a múltba, hanem előre kellene nézni, én mindig azt reméltem, hogy az EU-ban a légiessé vált határokkal a szétszakítottság fájdalma magától enyhülni fog. De hát amíg ezzel foglalkozunk, addig sem kell magunkba nézni, hogy vajon saját erőnkből, mások és a körülmények hibáztatása nélkül mire vagyunk képesek.

Külsős 2019.11.18. 18:19:08

@jotunder:
"mikor lesz egyszer az eletben a Bartok Bela a jo magyar, a Polanyi Mihaly, a Wigner Jeno" : majd ha egyszer végre polgárok leszünk, akik a maguk akarnak boldogulni és nem úgy, hogy az nekik jár. Belátható időn belül nem látok erre esélyt.

ha kohen 2019.11.18. 18:54:51

@jotunder:

Melléxál, de én is úgy tudtam, hogy három zsidótörvény volt. Viszont Karsai László, aki ugyebár a korszak szakértő történésze, azt írta nemrég, hogy 21 zsidótörvényt hoztak 1938-tól, hozzá kapcsolódóan többszáz rendeletet.

Na de mindegy is, ez nem változtat a leányzó (vagyis az altengernagy) fekvésén.

ekki 2019.11.18. 18:56:52

@jotunder: JT, ezt nem engedheted meg magadnak (sem) : "Horthyrol azt tudtak [mármint a 65+osok], hogy rossz volt. Most meg azt, hogy jo. Mast nem nagyon."
Ez igen ciki. Csak te érthetsz olyasmit is ami nem a dédnagymamádhoz kapcsolható, más - koránál fogva (!) - nem ? Hiányozna a blogodról a felhívás "65+osoknak csak attól fiatalabbak felügyelete mellett !" ?
;-)

9mmPara 2019.11.18. 19:07:24

@Baaaalici: @Secnir: "abszolút intelligens, vezető személyiség" ... mármint Lázár.

Ezt soha nem értettem. Min alapul ez az elismerés? Mivel bizonyította? Merthogy az ellenkezőjére szép számú példa van.
-- Rapcsák táskahordozójaként, a főnöke hulláján mászott fel a másodosztályú csicskalétből kisvalakivé. Ha Rapcsák pár hónappal előbb vagy később hal meg, Lázár valószínűleg ma is senki. OK, ha Lázár jó időzítéssel s.k. nyírta ki a főnökét közvetlenül a választások előtt, azt elismerem.
-- Országos rekorder mértékben eladósította az általa polgármesterelt Hódmezővásárhelyet -- devizában. Aztán, amikor bukóvá lett a nagy üzlet, a nagy intelligenciájából annyira tellett, hogy telesírta a sajtót, hogy milyen gonosz a bank.
-- Miniszterként megreformálhatta a közigazgatási rendszert (legalábbis nagy részét). Ennek eredményeként sokkal több közhivatalnokkal lassabban megy az ügyintézés, de legalább a hivatalnokok is pocsékul érzik közben magukat.
-- Állítólagos jogászként még a dohánybizniszt elintéző jogszabályt se volt képes maga összetákolni, a kedvezményezettel íratta meg.

Ami a vezető típust illeti: workalkoholic, még a saját idejét se volt képes menedzselni; motiválásként kizárólag az üvöltözést és fenyegetőzést ismeri.

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2019.11.18. 19:10:19

@ekki: A 65+-os korosztaly egy resze egyetemi professzor es a Horthy-korszak a temaja. A 65+-os korosztaly egy lenyegesen nagyobb resze, lenyegeben nem tudja, hogy ki volt Horthy. A kerdes az, hogy altalaban mit mondhatunk errol a korosztalyrol. A harminc szazaleknak van erettsegije, 15-16 szazaleknak egyetemi vagy (inkabb) foiskolai diplomaja. Az atlagnak garantaltan fogalma sincs Horthyrol.

aronsatie 2019.11.18. 19:26:17

@ha kohen: Azért az 1942-es 4. zsidótörvényt te is ismerted volna, ha családod birtokolt volna valami földterületfélét. Mert azt vette el.

seol 2019.11.18. 20:16:04

@9mmPara:

Valószínűleg azért hiszik intelligensnek, mert a kevés fideszes egyike, aki nem úgy néz ki, mintha disznók felzabáltak, majd kihánytak volna egy teleszaőőőmbázott búvárruhát. Hja, a csokornyakkendő okosító hatása.

Bird 2019.11.18. 20:38:51

A vári Korona cukrászdában volt pénteken az 1943-ban, egy külföldi szerző által írt és nagyon vaskos Horthy című könyv bemutatója. A plakáton "Horthy Miklós tengernagy, népi hős és kormányzó" szerepelt. Ez ugyan az országjárás sokadik állomása volt, de itt nagy hangsúlyt kapott, hogy másnap volt Horthy Budapestre bevonulásának 100. évfordulója.

A kb. 80 fős és csaknem kizárólag idősekből álló közönség ájultan hallgatta a magyaros mentébe öltözött műsorvezetőt, a kiadót és a fordítót. Időnként Dévai Nagy Kamilla énekelt és gitározott. Ott volt két Horthy leszármazott is.

Egy óra a Tanácsköztársaság borzalmairól szólt, majd Horthy zsidómentéséről, az üldözöttek későbbi hálájáról.

Sok szó esett az előző napi Koszorús konferenciáról is.

A végén vették a könyvet – sokan hármasával –, majd sorban álltak és dedikáltatták a kiadóval és a fordítóval.

Nem volt mód hozzászólni, kérdezni, így csak négyszemközt kérdezhettem meg, amit a közönség előtt szándékoztam – bár talán ki is zavartak volna. A műsorvezető hölgytől megkérdeztem, hogy mit jelent a numerus clausus és mikor volt. A fogalmat jól tudta, de 1938-ra tippelte. (Ahogyan még jogvégzettek is így tudják, pedig az 1920 tudatosítása bizonyíthatná, hogy mindehhez Hitlernek még nem sok köze volt.)

A kiadó hölgy a dátumot is ismerte, de azt mondta, hogy azért volt jogos, mert tűrhetetlen volt egyes szakmákban (orvosoknál, ügyvédeknél) az aránytalanul magas, 90%-os részvétel.

Sajnos csak utána jutott eszembe a riposzt, azaz bizonyára elítéli a Rákosi-korszak szelektálását a régi uralkodó réteg gyermekeinek háttérbe szorítása érdekében. Márpedig a kettő módszer igencsak hasonló volt.

Ja, azzal szerettem volna hozzászólni, hogy e népi hős kormányzása alatt kapott lehetőséget három nagyszülőm, hat nagybátyám-nagynéném és sok unokatestvérem arra, hogy ingyen mehessen utolsó útjára...

seol 2019.11.18. 20:46:05

@Bird:

Igazából csak az a kérdés merült fel bennem ennek olvastán, hogy miért mész olyan közegbe, melytől a legtöbb normális embert (gondolom, téged is) émelygés és ötszörzuhanyozhatnék fogna el. Felmondják a nyomorultak a bemagolt történelemhamisító hülyeségeiket, újat úgyse fognak kitalálni, akkor meg minek? (Csak részben költői kérdés.)

Bird 2019.11.18. 20:54:12

Miért mentem el? Mert olyan naív vagyok, hogy azt hiszem, a véleményem elmondása után legalább elgondolkodtathatom a másként vélekedőket. Itt erre végül nem volt lehetőségem és ez nagyon ünneprontó is lett volna az ünnepélyes, emelkedett hangulatban.

Nem képzelhető el, hogy ha valaki egy négyszem közti megbeszélés során meghallja az 1920-as évszámot, akkor egy pillanatra meglepődik és meginog az "itt minden borzalomnak a németek voltak az okozói" szerintük axiómán?

seol 2019.11.18. 21:04:52

@Bird:

Akik az ilyesmire fogékonyak, nem inognak meg a mellékes információktól. Alighanem el is felejtette már. 'Nem akarlak elkeseríteni', de nem működik a "csak az ismereteik hiányosak, de ha elmondom nekik, átgondolják". ;-\

aronsatie 2019.11.18. 21:06:05

@Bird: Nem, mert a numerus clausust eleve indokoltnak tartja, így meg nincs mitől meginognia.

mafi mushkila 2019.11.18. 21:14:30

@Bird: Szerintem nagyon becsülendő, hogy elmentél emiatt!

ha kohen 2019.11.18. 21:17:36

@aronsatie:

Sajnos nem volt a családban földbirtok. Viszont olyan gazdagok voltunk, hogy a szüleimnek meg a nagyszüleimnek is volt rádiójuk, s azokat 1944-ben be is kellett szolgáltatni.

Most hogy mondod, tényleg olvastam a negyedik zsidótörvényról. De akkor elsőként azt nem értem, hogy Jótündér miért hármat említ, másodjára azt, hogy Karsai miért 21-et. Örülnék, ha fölhomályosítanál.

legeslegujabbkor 2019.11.18. 21:32:24

@jotunder:
A mi utcánkban felmérésem szerint a 65 feletti korosztály még tudja ki volt Horthy.

A másik városban alig 5 kilométerre viszont már a jelképes gesztusok számítanak: milyen a karácsonyi ünnepség meghívója, hogy adja át a 3000 ft-ot a polgi, hoz-e egy kiló krumplit a postás.

aronsatie 2019.11.18. 21:34:39

@ha kohen: Nem tudlak, mert olyan művelt vagyok, hogy mindössze annyi derengett, hogy 4 törvény és x rendelet volt. Szorgalmamból annyi telt, hogy utána néztem, mi volt a 4., innen tudom, hogy ha lett volna földünk, elvették volna. A 3. szerint meg nagyanyám nem mehetett volna hozzá a nagyapámhoz, bár ez nem biztos, utóbbi ugyanis addigra már évtizedek óta katolikus volt, és fehér karszalagos. Őt nem is kellene Lázártól megkérdeznem, mert tudhatom, mi történt vele. Évekkel ezelőtt kértük is Pokornit, hogy vetesse le a nevét a turulról, de nem azért, amiért most ő vetette le az ő nagyapjáét, hanem éppen azért, hogy ne legyenek együtt.

Grrr 2019.11.18. 22:12:14

A horthysta keresztény középosztály nagyjából olyan gyáva és megalkuvó volt, mint az azt követő rezsim alattvalói, majd a jelenlegi éra jámbor polgárai. Ez Magyarországon divat. Ők is csak kockáról-kockára akartak építkezni. Én szeretném jobban megérteni, hogy miért és hogyan is kezdődött a zsidóság jogfosztásának tragédiája. Ez a keresztény középosztályon belül is csak egy kisebb (de nyilván igen erős lobbierővel rendelkező) csoportnak hozott közvetlenül hasznot. A többiek - a "nemzetben" gondolkodó többiek - meg igazolták maguk előtt, hogy a "nemzet" érdeke volt mindez. Egy absztrakt construct, egy mese, egy kártékony lózung diadala. Valamelyik történész mondta talán, hogy az hozta csak a nagy bajt a közember fejére, amikor az elit elkezdett rá figyelni és 'nemzetnek' nevezni.

A keresztény középosztály java része számára persze kissé zsenánt, esetenként akár ellenszenves is volt egy Gömbös vagy egy Imrédy kormányzati kíméletlensége, meg az őrségváltó arrongáns percemberkék hatalma - de hát mégiscsak megvédték őket a veszélyes szocialistáktól és kommunistáktól. Meg a veszélyes Kisantanttól. Meg a kommunista érzelmű vagy felforgató veszélyes zsidóktól. Alapvetően mindenki veszélyes volt, rájuk és/vagy a Nemzetre. Néhányan meg szépen profitáltak a rezsimből.

A nyilas csőcselék által elkövetett irtózatos bűnök idején már minden késő volt.

És akkoriban a zsidók jogfosztása vagy a kommunisták üldözése biztosan kevésbé tűnt emberiség-ellenes bűnnek. Ugyebár minden egy sajátos kontextusban értelmezendő - akkoriban az országot otthon, az iskolában, a kadétképzőben, az utcán, általában mindenhol vert, alázott, megsanyarított gyerekkorú, majd a Nagy Háborúban és az utána következő polgárháborúkban gyilkolásra nevelt férfiak alkották. Tőlük több kitelt, mint a mai magyar (balkáni, lengyel stb.) néptől. Óriási szerencse, hogy ma nincsenek 'harcedzett' férfiak körülöttünk.

Bolygó Hollandi 2019.11.18. 22:21:20

@Bird: Ha véletlenül felkészültebbel találkoztál volna, aki esetleg el is olvasta az 1920. évi XXV. törvénycikket, akkor elmagyarázta volna, hogy az egy nagyon előremutató "affirmative action" volt, mert nem kizárt egyes népcsoportokat, hanem minden népcsoportot próbált beemelni a felsőoktatásba. Ezért a Nagyméltóságút dícséret illeti és nem bírálat, és a hallgatóság zajosan ünnepelt volna.

3. § Az 1. § intézkedései szerint beiratkozónak az illetékes karhoz (műegyetemen a tanácshoz) benyújtott folyamodással kell a beiratkozásra engedélyt kérnie. [...]
Az engedély megadásánál a nemzethűség és az erkölcsi megbízhatóság követelményei mellett egyfelől a felvételt kérők szellemi képességeire, másfelől arra is figyelemmel kell lenni, hogy az ország területén lakó egyes népfajokhoz és nemzetiségekhez tartozó ifjak arányszáma a hallgatók közt lehetőleg elérje az illető népfaj vagy nemzetiség országos arányszámát, de legalább kitegye annak kilenctizedrészét.

mafi mushkila 2019.11.18. 22:25:21

@Grrr: Olvasd ezt: moly.hu/konyvek/philip-roth-osszeeskuves-amerika-ellen

Félelmetes egy mese, a korabeli Amerikába áthelyezve az Európai valóságot, elemenként, lépésről lépésre, és sohasem veszít a realitásból, miközben egészen messzire elmegy. Szerintem nagyon jó adalék a megértéshez.

Grrr 2019.11.18. 23:39:29

@mafi mushkila: Én azt gondolom, hogy a német meg magyar népek amúgy nem különböztek oly' túl sokban azon más népektől, akik nem kezdtek el zsidókat gyilkolni. A civilizáció egy törékeny dolog.

ATCG 2019.11.19. 00:13:07

@jotunder:A Horthy Miklós titkos iratai c. könyv 1962-ben jelent a 65+-os korosztály ekkor legalább 8 éves volt. A könyv sok olyan magyarországi család könyvespolcán is ott volt akik nem voltak egyetemi tanárok, valószínűleg érettségizettek voltak, de ez sem olyan biztos. '1962-től 65-ig minden évben újra kiadták, ami azért jelzi, hogy volt utána érdeklődés: főleg azok részéről akiket érdekelt az ország történelme.
Aztán Karsai Elek: Számjeltávirat valamennyi magyar királyi követségnek című kötete 1969-ben. Gyerekként, kamaszként otthon olvastam ezeket, nem kellett értük könyvtárba mennem.

Legközelebb ezzel 1986-ban találkoztam.
A Gábor Áron Gépgyárból munkaügyben 1986 nyarán- egy vasárnap, erre azért emlékszem mert furcsa volt nekem, hogy a határon túl vasárnap is aratnak a kombájnok - egy kollégámmal Ágcsernyőre autóztunk. Ágcsernyőn akkor még a gázszolgáltatáshoz a városi gázt gázgenerátorokkal állították elő.
Ezeket a generátorokat a háború előtt a gyárunk (akkor még Oetl-gyár) gyártotta, a fejlesztés német-magyar koprodukció eredménye volt.
Gyárunkban 86-ban - ha hiányosan is de - megvolt még a gázgenerátorok gyártási tervdokumentációja. Ágcsernyőből jött egy levél, amelyben érdeklődtek, hogy tudnánk-e nekik egy hiánytalan gyártási tervanyagot vinni, mert néhány generátoruk tönkrement, alkatrészeik cserére szorulnak.
Összeállítottuk az anyagot és vittük.
Egyik este abban a vendéglőben ültünk le vendéglátóinkkal, ahol - elmondásuk szerint - 68-ban Kádár és Dubcek találkozott.
Jót söröztünk, beszélgettünk és vitatkoztunk.
-'Nálatok nincs is szocializmus, ha megjelenhetett könyv Horthy titkos iratairól.-támadt nekünk az egyikük.
-'Miért szerinted azt jelenti a szocializmus, hogy vasárnap is aratni kell, mint nálatok?'-kérdeztem vissza, de azért nem vesztünk össze.

borzzz 2019.11.19. 03:39:30

@szazharminchet: Megnyugodhatsz, nem az. Örmény felmenői voltak az egyik ágon.

Amúgy nagyon irritáló az a primitív zsidósítási furor a jobbszélen, amikor fizimiska meg bibliai névadás (szegény protestánsok, különös tekintettel az erdélyiekre) alapján listáznak.

látjátok feleim szümtükkel 2019.11.19. 08:47:07

Horthy 1920-tól 1944-ig volt kormányzó. Ez alatt született az nagyapámnak 8 gyereke, és ő azon a birtokon élt cselédként ( közös konyhán egy másik családdal ) , ahol most a fejét jácca Lázár. A dédunoka ott "cseléd". Amíg adnak neki munkát, utána nem tudni mihez fog kezdeni, mert se pénze, se földje, ezért csak ennyit ér.

A másik nagyapámnak ekkorra már volt 4 élő gyereke, meg egy özvegye. Apám a kormányzó ideje alatt járt a németeknél egy kis pénzt keresni, mert ithon nem tudott ötröóől a hatra jutni. Ebből a pénzecskéből lett egy vályogháza két szobával, konyhával, kamrával. Földje egy deka sem, mert az a báró tulajdona volt, napszámból élt, általában kubikosként. A háború utáni földosztáskor kapott két hold földet. A kormányzóság alatt meg elvitték köz vagy kényszer munkára, valahová a Dunán túlra, amiről valamiért soha nem beszélt. Nyilván olyat csináltattak velük, amire később nem volt büszke.

Tizenéves koromban egy nagyvárosi klinikán beszélgettem a kezelő orvosommal, aki okulásként ( saját állapoom javítáa érdekében ) elmondta, hogy az egész családját elvitték és elfüstölték. Ekkor Horthy volt a főnök, és nem tett ellene semmit. A doki paralizisesen jött haza, a megkeseredett, és magába fordult anyjával. Ennyi maradt a családjából. Apám falujába egy idős zsidó házaspár jött vissza, arra a településre, ahol az első munkahelyem volt ( értelmiségiként ), egy sem tért vissza.

Nagynéném mesélte, hogy a nagyváros legnagyobb üzletében a zsidó tulajdonos felesége nyitásól zárásig az üzletben dolgozott. Ő, és a családja sem jött vissza. Nagynéném férje időben magyarosította a nevét, mert különben őt is elvitték volna füstölésre, mint hogy a nem magyarosított tehetős rokonságát is vitték, és senki nem jött vissza.

Ez volt az a sok jó, amit Horthy javára lehetne írni? Erre büszke Lázár János?

aronsatie 2019.11.19. 21:03:37

@látjátok feleim szümtükkel: Azt nem tudom, hogy büszke-e, de mindenesetre tojik rá, mert ő ennyit ér.

Mogorva () · https://peremvilag.blogspot.com 2019.11.19. 23:47:08

@yorix: világos volt, meg az is, csak ugye mindenki arra figyel jobban egy történetből, akit magához közelebb állónak tud érezni, akárhogyan is.
Én csak ezért írtam azt, amit. Jobban sajnálom a semmiért meghalni kényszerítetteket, mint amennyire leszarom LJ akármelyik szavát.

Rot 2019.11.20. 01:22:22

ez nálam betalált, de nagyon, örülünk Vincent...

Mickey Pearce 2019.11.20. 14:31:30

@jotunder: Egy másik blogon olvastam a témában egy nagytudásútól, hogy ha nincs Horthy németbarát politikája, akkor úgy jártunk volna mint mondjuk Lengyelország (évekkel korábbi megszállás, kb full "zsidótlanítás", stb.) Ezt továbbgondolva akkor ma nagy valószinűséggel nincsen ez a blog mert mi sem vagyunk, mert meg sem születhettünk volna :(

9mmPara 2019.11.20. 16:26:11

@Mickey Pearce: Szerintem Magyarország megszállása nem lett volna szükséges a SZU elleni hadműveletekhez. Biztató mosollyal Adolfra nézve semlegesnek maradni -- épp elég lett volna.

Mickey Pearce 2019.11.20. 16:56:16

@9mmPara: Nem tudom, nem vagyok a korszak avatott kutatója. Csak amikor ezt olvastam akkor elgondolkoztam és kb tudom mi a helyzet Lengyelországban (és a volt lengyel területeken) :(

Az viszont tény hogy mikor Horthy Portugáliában "nyugdíjaskodott" akkor részben zsidók adományaiból élt (pl ifj Chorin Ferenc) akik valamiért azt gondolták hogy szivesen adnak neki pénzt hogy nyugodt öregkora lehessen. És hát a győztesek sem kértek számon rajta semmit, még egy nyamvadt zongorát sem. Ki tudja miért. Ennyit ért volna "Nyugaton" a kiugrási kisérlete a szovjet felé? Vagy más érdemei is voltak?

Külsős 2019.11.20. 20:46:47

@Mickey Pearce:
1-2 napja hallottam Karsai Lászlót, aki azt mondta, hogy Horthyt Sztálin mentette meg a felelősségre vonástól.

Mickey Pearce 2019.11.20. 22:21:33

@Külsős: Hát az lehet. Nyilván csak úgy nem úszta volna meg. De nyilván voltak zsidók akiknek segített elmenni és ők vagy a leszármazottak adtak neki pénzt amikor Portugáliában élt.

Az alapján amiket apám mesélt és amiket láttam a zsidó múzeumokban Európa szerte, azokban az időkben az antiszemitizmus teljesen máshogy nézhetett ki mint manapság. Egyrészt "mainstream" ideológia volt már azóta hogy valamelyik rátermett pápa deliriumos állapotban (látomása lehetett??) kitalálta úgy 1000 körül hogy "a zsidók" ölték meg Jézust és ezért irgum burgum és lettek idióta törvények. Másrészt volt az adott helyzet a társadalmoban (hogy tényleg kb minden előrevivő dolgot a zsidók csináltak és a teljes magyar ipari és bankszektor a kezükben volt mert egyszerűn ők hozták létre), harmadrészt a magyar és bajor tanácsköztársaság után voltak néhány évvel. Nem kellett különösen gonosz gazembernek lenni ahhoz hogy valaki ne szeresse a zsidókat :( Ezért lehet találni rengeteg antiszemita idézetet mindenféle emberektől ha nagyon megpiszkáljuk. De azért onnan a gázkamra elég messze van, nem is tudom hogy sikerült ezt összehozni (amikor ma a németek 50 afgánt nem képesek deportálni)

Volt egy osztálytársam gimiben akinek az anyja azt mesélte, hogy ő abból a faluból származott ahonnan a Csurka. Ha igaz amit mondott, akkor a Csurka apuka volt a falu lumpen-agrárproletárja (ez most nem prolizás, én úgy tanultam a proletárt hogy ez egy társadalmi réteg, és ez a neve) + falu bikája. Főleg a kocsmában tartózkodott és mások pénzén ivott. A "társadalmi tevékenysége" abban merült ki hogy időnket megszervezte a falu 2 zsidó boltosának megverését, az üzleteik rongálását/kifosztását. Fogalmam sincs hogy ez igaz-e és mennyiben, de ha Pistike így nőtt fel az sok mindent megmagyaráz. (a falvakban meg az volt a tipikus konfliktus hogy a zsidó boltos adott árut hitelbe a parasztnak, aztán amikor kellett volna visszafizetni a hitelt, akkor jött a hirigelés. Esetleg valaki emlékszik még a 2008 utáni "hitelkárosultakra"?? ) Berlinben a Nikolaiviertelben van egy tábla, hogy ott azon a helyen minden 50-100 évben volt pogrom. A recept mindíg ugyanaz volt. Az aktuális uralkodó behívta "a zsidókat" és rájuk bízta az adók beszedését, valamint kölcsönöket vett fel tőlük. Mikor már jól el volt adósodva, akkor felhívta szeretett népe figyelmét az adószedők csúnya viselkedésére, amire elég fogékony volt "a nép". Ravasz.

Péter 2 2019.11.20. 22:51:02

@Mickey Pearce: Chorinnak konkrétan bőven elég pénze volt ahhoz, hogy a vagyona hátrahagyásával megvásárolhassa az életét, és a Gestapo személyesen kísérte el a határra, kívánva neki kellemes utazást. Nem gondolnám, hogy az ő Horthy iránti érzelmei annyira reprezentálnák általában a zsidók Horthy iránt tanúsított érzelmeit.

Grrr 2019.11.21. 09:12:58

@Mickey Pearce: Bár az eset messze nem ugyanaz, de érdekességként megjegyzem: volt rá példa a háborúban sokkal kevésbé exponálódott embereknél, hogy ugyan távollétükben valami népbíróság elítélte őket, de aztán nagyjából ennyiben is hagyták; a házát persze lefoglalták, de őt már nem keresték.

Grrr 2019.11.21. 09:35:03

@Mickey Pearce: Az antiszemitizmus nyilván nem maradhatott ugyanaz a holokauszt után, ez nem vitás. A zsidók voltak már minden rossz a keresztények szemében: uzsorások, boszorkányok, a muzulmánok ötödk hadoszlopa (pl. az ibériai félszigeten)... De hát évszázadokig egy magát elkülönítő, átláthatatlan csoport volt, persze hogy be voltak 'kódolva' a komoly konfliktusok a rendszerbe. Csak a zsidó felvilágosodással jelent meg az a gondolat, hogy az akkulturáció lehetséges, sőt, kívánatos is lehet.

közösperonos átszállás 2019.11.21. 10:31:56

@Mickey Pearce: Nyilvános információ, hogy Csurka honnan származott, klasszikus óriásfalu (20e körüli mezőváros) az Alföldön, ott azért egynél több kocsma és kettőnél több bolt szokott lenni. :-)

Mickey Pearce 2019.11.21. 13:08:12

@közösperonos átszállás:
Utánanéztem most guglival, az apja valami ujságíró volt. Persze ettől még lehettek antiszemita dolgai.
Fogalmam sincs hogy a 80-as évek elején miért hazudott volna valaki ilyesmit Csurkáról?? Az osztálytársam mondta nekünk hogy az anyja mesélte nekik otthon.
Mondjuk az valószinű hogy nem filoszemitának nevelték a kis Pistikét :)

Tehéntőgy 2019.11.21. 13:12:54

@Mickey Pearce:
Pontosan a kiugrási kísérlet volt a lényeg, illetve az előtte a szovjetekkel megkötött előzetes fegyverszüneti egyezmény.
A szovjet diplomácia számára (teljesen érthetően) az volt előnyös, ha a kisebb ex-tengelyhatalmak átállásokban résztvett vezetőit nem állítják bíróság elé (ugyanemiatt nem indítottak eljárást a finn átállást levezénylő Mannerheim marsall ellen Finnországban, míg Rysto Ryti volt elnök viszont börtönbe került).
Faragho Gábor tábornokot is megmentette a felelősségrevonástól, hogy ő vezette Horthy küldöttségét és ő írta alá az egyezményt, pedig mivel a deportálások alatt mégiscsak ő volt a csendőrség országos felügyelője, azért felmerülhettek volna kérdések...
Sokakban él egyfajta idealizált kép a 2. vh. utáni felelősségrevonásokról, de valójában elég sok kanyargós dolog volt. Az NSZK-ban Adenauer idején eleve a nácisimogatás volt az alap, Veesenmayer összesen két évet ült börtönben, aztán élte világát, pedig ha valaki, ő aztán tényleg hóhéra volt a magyar zsidóságnak és Magyarországnak. De mittomén, III. Viktor Emmánuelnek sem kellett megmagyaráznia bíróság előtt, hogy ugyan, mit csinált Felséged ̶h̶á̶r̶o̶m̶t̶ó̶l̶ ̶ö̶t̶i̶g̶ 1922-től 1943-ig.
Horthyt sokáig egyenesen a nürnbergi főper vádlottjaival együtt őrizték, aztán kikerült a szórásból.

Mickey Pearce 2019.11.21. 13:19:53

@Grrr: Legyünk kicsit rasszisták... Az Ibériai félszigetről jutott eszembe... volt az az időszak mikor a Spanyol Világbirodalom fénykorában elüldözték a zsidókat. Azok meg hova mentek? Nagyrészt a Németalföldre, mert ott volt "szabadság". Ahol azután lett a Holland Köztársaság a kereskedő gyarmatbirodalmával meg a "Golden Age". A Spanyol Birodalom meg belepusztult a nagy bigott katolicizmusába hiába ömlött be az arany hajószám. Biztosan véletlen... :)
A legnagyobb holland impresszionista festőt úgy hivják hogy Isaac Israëls :)

Mickey Pearce 2019.11.21. 13:20:56

@Tehéntőgy: Soha nem gondoltam urbánusként hogy valaha egy tehéntőgytől fogok tanulni, de most ez történt. Köszi :)

velőtanya 2019.11.21. 15:52:30

@Mickey Pearce: "Az osztálytársam mondta nekünk hogy az anyja mesélte nekik otthon."
Az nem lehet, hogy a számtalan szuperbiztos bennfentes információ közül - amelyeket teljesen megbízható ismerősöktől szoktál hallani - esetleg továbbiak is ellenőrzésre szorulnának?:)

seol 2019.11.21. 16:47:42

@Mickey Pearce:

Nem csak Németalföldre:

"Amikor a spanyol uralkodók 1492. július 31-ével kiűzték a zsidókat országukból, II. Bajazid szultán azonnal elküldte értük a török hajóhadat Kemal Reis – a nagy kartográfus Piri Reis nagybátyja és nevelője – vezetésével, hogy átszállítsák őket az oszmán birodalom tartományaiba."

wangfolyo.blogspot.com/2018/02/szarajevo-zsinagogai.html

(Nagyon jó kis 'blog' egyébként.)

Bolygó Hollandi 2019.11.21. 19:35:19

@Tehéntőgy: Nem tudom, hogy Viktor Emmánuelnek ténylegesen mekkora volt a mozgástere, de azt a viccet hallottam valakitől aki látta 1937-es budapesti látogatását, hogy hozott magával egy telefonkészüléket és egy bilit. Mikor ennek okát firtatták, elmagyarázta: "Ez az utolsó dolog amibe még beleszólhatok, s ez az utolsó dolog amibe Mussolini még nem ütötte bele az orrát" ;-)

nerángass 2019.11.21. 19:38:35

@seol:Ó, a Wang folyó versei ! Mekkora blog az !Úgy érzem magam ott, mint amikor kölyökkoromban Sven Hedin, Baktay, Vámbéry és a többiről olvastam. Hihetetlen hangulata van.

Mickey Pearce 2019.11.21. 20:00:46

@velőtanya: Nem, mert teljesen más amikor az ember gyerekkorában hall valamit egy osztálytárstól és megint más amikor pl egy diplomata/kém mond valamit egy zártkörű tájékoztatón vagy egy "valaki" aki konkrétan csinálta a dolgot amiről szerepel valami a sajtóban :)
Ennél oda is írtam hogy "Ha igaz amit mondott", tessék megnézni :) Vagyis ezért nem vállaltam a feleősséget :)))

Mickey Pearce 2019.11.21. 20:07:36

@seol:
Van olyan amikor a zsidó "is selling like hot cake" :)))
A hollandok is szerették őket, érdekes ott nem hallottam pogromokról :) (csak a de Witt testvéreket, de azok hollandok voltak és nem volt kaja... )
Egy kis kultúra:
www.rijksmuseum.nl/en/collection/SK-A-15

Köszi :)

mafi mushkila 2019.11.21. 21:17:03

@Mickey Pearce: Mondjuk úgy, hogy ha nem hallasz valamiről, az annyira informatív mások számára, mint ha hallasz.

Üldözés, elűzés, vérvád, pogrom, száműzés, közösségek kiirtása részben és egészben, máglyára vetés, foglyul ejtés (az ismétlődéseket nem ismételtem).
en.wikipedia.org/wiki/History_of_the_Jews_in_the_Netherlands

Tényleg csak fel kell ütni a netet hozzá...

Mickey Pearce 2019.11.21. 21:30:43

@mafi mushkila: Ember, én a protestáns Dutch Republicról írtam. Nem előtte (katolikus) vagy a Náci uralom idején.
"Religious tolerance was effectively an important constitutional element of the newly independent state. This inevitably attracted the attention of Jews who were religiously oppressed in different parts of the world. In pursuit of religious freedoms, many Jews migrated to the Netherlands where they flourished."

mafi mushkila 2019.11.21. 21:41:04

@Mickey Pearce: Én csak azt látom, ami oda van írva. (Ugyanaz az eljárás, mint az előző.) Ember.

Mickey Pearce 2019.11.21. 21:47:14

@mafi mushkila: De annak volt előzménye amire Seol reagált és én arra válaszoltam. Ott arról volt szó hogy a zsidókat elüldözték a spanyolok, azok elmentek a hollandokhoz és jé, jött a Golden Age. Na. Ha csak kötekedni akarsz akkor nem muszáj elolvasni az előzményeket.

mafi mushkila 2019.11.21. 21:58:28

@Mickey Pearce: Jogos! Visszaizélom az egészet :)

Mickey Pearce 2019.11.21. 22:09:05

@mafi mushkila: Na akkor én meg megbocsátok neked :) Egyébként azt az "előzményt" pont miattad írtam, a korábbi "rasszista" témára emlékezve kicsit provokatívan (? nem negatív értelemben) és gondoltam hogy ahhoz szólsz majd hozzá. Azért is kezdtem úgy ahogy :))) Mert az egy bonyolult téma.

Egyébként volt szerencsém Hollandiát 7 évig közelebbről tanulmányozni, bejártam az összes csodás történelmi városát és a múzeumait. Sokat gondolkoztam azon hogy mitől működött az olyan jól (a Dutch Republic), hogy voltak képesek néhányszor szarrá verni az angol flottát, világbirodalmat építeni és elképesztően meggazdagodni.

mafi mushkila 2019.11.21. 22:55:56

@Mickey Pearce: Hát, néha világbékét akarok, néha meg kötekedni...
De engem is az kezdett el foglalkoztatni, hogy a teljesen sztenderd zsidóüldözőkből hogy lettek civilizáltak, ez tanulságos lehetne.
Vagy a másik típusú rejtély, amikor juszt se akarnak egymásnak fenekedni népek.

Mickey Pearce 2019.11.22. 00:47:40

@mafi mushkila:
rövid válasz:
1. sok agymosás
2. nem elég agymosás

hosszabb válasz
1. fene tudja, talán ahogy nőtt az általános jólét (leszarják hogy utálni kellene a másikat, lusták hozzá, mai korra leforditva le kellene szakadni a távirányítóról, okostelefonról és annyit nem ér :))) )
2. még nem csökkent eléggé a jólét (még túl sok a veszteni való)

valahol ezek kombinációja lehet.

Hollandéknál az volt, hogy vagy 80 évig őket üldözték a spanyolok a vallásuk miatt, elég nagy rombolások és mészárlások voltak (ezeket szépen dokumentálja minden holland muzeum és korabeli festmények is illusztrálják, volt amikor csak úgy tudták megoldani hoyg kinyitották a gátakat és a fél országot elárasztották vízzel aztán azon tudtak jönni a hajóik, képzeld el amikor szárazföldi várostromolsz és egyszer csak átalakul a helyzet tengeri csatává a mező közepén :))) stb) aztán megtanulták hogy milyen a farok másik végén állni. De azért a fene nagy tolerancia csak részleges volt, a katolikusokat nem nagyon hagyták szabadon tevékenykedni egy ideig, nem lehettek templomaik csak elrejtve. Ennek szép emléke Amsterdamban
www.opsolder.nl/en
most lett felújítva szépen az egész, de valahol másik városban is láttam ilyet.
Tanulságos elolvasni, azt is hogy sikerült sajtát magukat aztán kinyírni. Ez is standard: amikor túl jól megy, akkor egymást kezdik nyírni
en.wikipedia.org/wiki/Dutch_Republic

A fenekedésre a legjobb a vallás meg a történelmi sérelmek (ezt a nagyon intelligens és olvasott orbánpiktor is tudja :( ). Pl a Jugo háborúban kiakadtak sokan hogy lehetett az hogy a békés, viszonylag prosperáló Jugoszlávia hirtelen átment középkoriba és a szerbek és horvátok az elfogott ellenség és polgári lakossággal szemben kegyetlenkedtek, pl kiszurták a szemüket, levágtak ezt-azt, srebrenicai mészárlás (PC módon "fast track social engineering"). Amennyire megértettem (volt rokoni kapcsolat) ott az olyan sérelmek jöttek elő hogy korábban kinek a nagypapája ölte vagy erőszakolta meg a másik dédanyját (és még a zongorát sem vitték el). És ezek a dolgok ugyanúgy éltek a családi legendáriumban mint mindjuk a holocaust. Viszont Tito alatt el volt nyomva a dolog, nem lehetett kibeszélni aztán a "rendszerváltás" után robbant az egész. És persze a vallási különbözőség is megvolt. Több helyen olvastam hogy a mai ember ösztönvilága, ösztönélete még szinte semmiben sem tér el a neandervölgyi szinttől, mikozben hatalmas technikai és tudományos fejlődés volt, mert annak a változásához több idő kell. Ezért van hogy az emberekből a legváratlanabb helyzetekben előjön a vadállat (talán a Legyek Ura is erről szól, legalább 30 éve olvastam és nem láttam a filmet). Vagyis nem akarnak uszulni a népek, aztán egyszer csak jön egy "trigger event" és mégis...

Mickey Pearce 2019.11.22. 22:51:10

@mafi mushkila: Ha érdekel az ilyen népek közötti fenekedés és hirigelés akkor nagyon tudom ajánlani az egyik könyvet abból a nyolcból amit október végén vettem Angliában:

Misha Glenny: The Balkans 1804-2012, Nationalism, War and the Great Powers

750 oldal tömény érdekesség :) Állítólag alapmű, én véletlenül találtam meg a boltban.
pl 63. oldal: a XIX. század első felében a 2 román principátus egyesülését nem az akadályozta hogy nem tudtak megegyezni a dugható birkákon (némi helyismerettel erre gondoltam volna, dolgoztam ott pár évig), hanem hogy a 2 fővárosban kialakult YOUNG LIBERAL elitek más koncepciót találtak ki a nemzetfogalomra. Iasiban a herderi koncepció (German Romantic Nationalism) továbbgondolása (national identity could not be learnt, but only transmitted through blood). Míg Bukarestben a francia "közös kultúra" koncepció győzedelmeskedett. "For this latter group, anyone, regardless of origin, could join the Romanian national struggle by accepting its goals (but Romania's Jews were excluded from this liberal embrace)" Mindenkit befogadunk, kivéve a zsidókat. Azóta sokat fejlődött a "young liberal elites" :)
Na ilyenek vannak :) Revelation :)

velőtanya 2019.11.23. 13:48:54

@Mickey Pearce: @mafi mushkila: Az biztos, hogy az idegengyűlölet nem a földrajzi koordinátáktól függ, és akár a holland, akár a német (posztnáci) fejlődés bizonyítja, hogy elsősorban nem is az alap emberanyagtól. De azért sajnos ez a ritkább irány, ennél sokkal könnyebb a normális együttélésből pogromosdit csinálni.
Az én kedvenc példám egyébként Toledo - amúgy is az egyik kedvenc városom - ahol a reconquista előtt zsidók, keresztények és muszlimok éltek híresen békében és prosperitásban együtt (egyébként muszlim rezsim alatt), aztán átvette az irányítást a szeretet vallása, és a nemkeresztények örülhettek, ha az egzisztenciájukat hátrahagyva legalább a bőrüket menthették.