Örülünk, Vincent?

Kazahsztán felett száll a dal...

Troll proximity


Orbanisztán Infochart

P/c szerint a világ

  • Hibás feed URL.

Híres utolsó szavak

Rovataink

Viccországban Gengszterkrónikák Gasztrowhat Focitörténelem Borzalmasvers Hülyeország Színház A nap idézete Zene-bona


nem felejtünk.jpg

Jobban teljesít...


Orbán Pinocchio thumb.jpg

FRISSÍTVE!

Itt az újabb történelmi csúcs

A központi költségvetés bruttó adóssága: 2010. május: 19.933,4 Mrd Ft; 2011. május: 21.116,5 Mrd Ft; 2012. május: 21.180,9 Mrd Ft; 2013. május: 21.765,4 Mrd Ft; 2014. október 24.736 Mrd Ft;2015. június 6. 24 847 Mrd F

 

Szűjjé má'!
tumblr_nzd85jlxqr1qd6fjmo1_1280.jpg

 

 




 

Te már bekövetted?

 

Vincent tumblr Falus.JPG

 


 

Vincenzúra

Troll Vincent.jpg

Figyelem! A Vincent szerzői — főszabályként — maguk moderálják a posztjaikra érkező hozzászólásokat. Panaszaitokkal vagy a mellékhatásokkal a poszt írójához forduljatok!

Köszönettel: Vincent Anomália

Címkék

abszurd (39) áder (5) adózás (11) alkotmány (45) alkotmánybíróság (10) államosítás (7) arcképcsarnok (14) ascher café (24) a létezés magyar minősége (6) bajnai (16) bank (7) bayer (23) bayerzsolt (14) békemenet (7) bkv (7) bloglossza (14) borzalmasvers (156) cigány (7) civilek (5) civil társadalom (8) demokrácia (24) deutsch tamás (6) devizahitelek (9) dogfüggő (10) egyház (10) ellenzék (7) erkölcs (17) érték (19) Érvsebész (11) eu (13) eu elnökség (8) felsőoktatás (15) fidesz (76) fideszdemokrácia (7) film (12) filozófia (13) foci (12) focijós (19) focikvíz (54) focitörténelem (94) fritztamás (6) gasztrowhat (9) gavallérjános (10) gazdaság (8) gengszterkrónikák (14) gyurcsány (27) hangfal (98) heti válasz (19) hétköznapi történetek (32) hétvége (44) hoax (5) hülyék nyelve (16) hülyeország (165) idézet (768) igazságszolgáltatás (6) imf (26) indulatposzt (11) interjú (7) járai (12) jobbik (17) jogállamiság (33) kampány (12) kampányszemle (9) katasztrófa (5) katonalászló (21) kdnp (9) kétharmad (16) költségvetés (21) könyvszemle (9) konzervatív (18) kormányváltás (22) kormányzás (42) kósa (8) kövér (11) kultúra (21) kumin (14) lánczi (5) lázár jános (12) levelező tagozat (12) lmp (8) magánnyugdíj (25) mandiner (15) március 15 (8) matematika (9) matolcsy (44) mdf (5) média (48) melegek (8) mesterházy (7) mnb (5) mosonyigyörgy (7) mszp (32) mta (5) napitahó (7) navracsics (14) nedudgi (15) nekrológ (11) nemigazország (5) nemzeti együttműködés (5) ner (11) nyugdíj (5) oktatás (12) önkormányzatok (6) orbán (46) orbanisztán (15) orbánizmus (101) orbánviktor (65) országgyűlés (6) pártállam (23) politika (14) polt (5) program (9) retró (22) retro (115) rettegünk vincent (14) rogán (9) sajtó (22) sajtószemle (6) schmitt (38) selmeczi (8) semjén (6) simicska (7) sólyom (7) spoof (19) stumpf (5) szász (6) századvég (7) szdsz (9) szijjártó (16) színház (35) szlovákia (5) szszp (5) tarlós (12) társadalom (50) törökgábor modul (8) történelem (5) tudjukkik (22) tudomány (17) tüntetés (17) ügyészség (9) választás (37) vb2010 (19) vendégposzt (68) videó (11) vincent (10) voks10 (7) vörösiszap (16) zene (23) Címkefelhő

AUDI kontra ELTE (megjegyzésposzt)

2019.01.29. 17:56 | jotunder | 197 komment

"Akár 50 százalékkal emelkedhet egy kezdő audis dolgozó bére két év alatt a cég béremelési ajánlata alapján – ezt állítja az Audi Hungária személyügyi osztálya által készített dokumentum. A tájékoztató néhány példát sorol audis dolgozók keresetére, illetve annak változására. E szerint egy 24 éves szakmunkatárs, aki 2018 novemberében bruttó 333 ezer forintos kezdő fizetéssel lépett be a céghez 2020 januárjában már bruttó 489 ezer forintot keresne automatikus alapbéremeléssel, prémiummal és 13. havi fizetéssel együtt. Egy 48 éves, 2013 óta a cégnél dolgozó autófényező teljes bére a 2018 végi bruttó 448 ezer forintról 2020 elejére 532 ezer forintra emelkedne. Egy 35 éves, 2007 óta az Audinál dolgozó karbantartó mérnök teljes bére 815 ezer forintról 975 ezer forintra emelkedne. (hvg.hu)

Az ELTE-n egy adjunktus havi bruttója 277000 forint és 300000 forint között van, egy docensé 388000 és 420000 között, egy habilitált docens fizetése 471000 forint, egy egyetemi professzor fizetése pedig 554000 forint, a legmagasabb kategóriában 587000. Tehát az AUDI-nál a fényezők fognak nagyjából a docensek fizetését kapni, a karbantartó mérnökök pedig több mint a professzori fizetés másfélszeresét. A melósok is sokkal többet keresnek, mint egy egyetemi adjunktus.

A brit Jaguárnál egy karbantartó mérnök nagyjából annyit keres, mint egy brit adjunktus, talán egy kicsit kevesebbet.

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://orulunkvincent.blog.hu/api/trackback/id/tr1814596934

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

lenörd hofstadter 2019.01.30. 13:09:50

@Secnir:

És azért ki a hibás, ha mezei villamosmérnökként már 30 éve tisztában voltam azzal, hogy a fékolaj beszívja a nedvességet, és ennek ellenére az autókban a mai napig olyan anyagválasztás van a fékrendszerben ami a nedvességtől korrodál. Én meg nézek mint a moziban, mert a körforgalom az csak jön, nekem meg nincs fékhatás az autóban, körforgalom meg jön, jön... Szerencsére nem jött senki. De az is vidám pillanat amikor életem első ABS-es autója az amelyikkel 10 év alatt többször is becsúsztam a piroson keresztül a kereszteződésbe, mert az ABS mindent csinált csak a dolgát nem, és nem a sebesség miatt, mert számítottam rá, csak így is egy kalap fos a rendszer és kattogva visz bele a balesetbe... Mindegyik alkalom télen, jégen, messze előre fékezve, hogy legyen idő megállni, de még így is imádkoztam, hogy ne csattanjak a szemét ABS-el. Kikapcsolni meg nem lehet, mert valami íróasztal mögött ülő pöcsfej azt nem engedi.

közösperonos átszállás 2019.01.30. 13:11:08

@fortin2: "Mint habilitált docens 2010 áprilisában brutto 308e Ft, netto 187eFt volt az illetményem (az előző munkahelyemhez képest kb. 40%-os csökkenés lett ez nagyhirtelen...). Mint habilitált docens, 2018 decemberében bruttó 388e Ft nettó 270e Ft volt az alapilletményem."

8 és fél év alatt tehát a bruttó bér 26%-kal nőtt (ez ugye nyolc évvel számolva évi majdnem 3% emelés), a nettó 44%-kal (évi 4,7%). Egyszerűen arról van szó, hogy ennyi idő alatt egyetlen jelentősebb emelés volt, és számos évnyi befagyasztás, aminek a kumulált eredménye az infláció _alatt_marad_ (az utóbbi három-négy évben a bérek 40-50%-kal nőttek a termelő cégeknél). Ráadásul a nettót nézni félrevezető, mert az SZJA-csökkentés mindenkit érintett (az audis autófényezőket is), így itt relatív előnyről természetszerűleg nem beszélhetünk.

Ez amúgy megint messzire vezet, de Orbánék egyik vonulatból se jönnek ki jól (az inflációs adat nem spontán módon hazugság, hanem megtervezetten; a felsőoktatási (általában: közalkalmazotti) béremelések nem követik a minimálbér-emelés mértékét sem; a felsőoktatásra fordított kormányzati pénzek aránya nem követi a kb. semmit sem stb.).

Megközelíthetjük ezt amúgy egy másik síkon is. A jotunder által vázolt helyzet nyolc (majdnem kilenc) évnyi teljhatalmú kormányzás után (amely során nem igazán féltek élni a hatalmukkal, sőt időnként olyan hatalommal is éltek, mellyel nem rendelkeztek) áll fenn. Ha ennyi idő alatt csak annyi lenne a rovásukon, hogy a nem túl fényes kiindulási helyzeten (mely, talán még emlékszünk, talán valamennyire holmi világgazdasági válságnak is be volt tudható) nem tudtak javítani, már az is teljes mértékben az ő saruk lenne -- de hát még csak ez sem igaz, ld. fönt.

Flageolet 2019.01.30. 13:16:03

@Dárnok: Oh, nekem ezzel nincs semmi bajom, HA EZ NYILVÁNOS és bárkinek szabad. Hogy a kari tanácson kimondja nyíltan a dékán/meghívott kancellár, hogy emberek, fullba lehet nyomni a privát bizniszt, csak ne menjen az oktatás rovására, "használjuk ki a szabad kapacitásokat", legyen mindenkinek egy bt-je meg egy kft-je, meg kössön dealt a kari alapítvánnyal, és itt meg itt írásban lefektetem, senkit sem jelentünk fel sikkasztásért (mivel ha más nem, az épület-infrastruktúra céltól eltérő felhasználása bizony annak minősül, hiába veszem bele a szekrényt meg a PC-t).
Ja, hogy ez csak megtűrt? Ja, hogy csak a dékánhelyettesnek lehet X kft-je, Pinduri Béla Cukimuki bt-jét meg felnyomta a szenátuson? Ja, hogy csak akkor mehet, ha lejattolok 20%-ot a dékánhelyettesnek? Hoppárézimi, az ottan' nem egy kft-s számlatömb a dékáni titkárság asztalán?
Reménytelen. Rohadt az egész.

Dárnok 2019.01.30. 13:34:35

@lenörd hofstadter: Ezt most nagyon benézted. Nem nézted, mire írom?

Dárnok 2019.01.30. 13:41:19

@Flageolet: Nálunk lehet mindenkinek. Umbuldák persze vannak, de nem kellett résztvennem semmiben. A lelkiismeretem meg tiszta, mert a magánlakásom infrastruktúráját használtam nem rendeltetésszerűen, amikor éjszaka készültem az előadásaimra. Fifty-fifty.

G1 2019.01.30. 13:54:42

@Sweet Gus,táv: pontosan.
Egyébként meg rendkívül ostoba klikkvadász a poszt címe, amolyan tipikus magyar dögöljön meg a szomszéd tehene is fíling, amit kurva gyorsan le kéne már vetkőzni!!!! Kibaszottul bomlasztja a társadalmat. Ezzel az erővel inkább tényleg a megoldáson kéne pörögni, vagyis, hogy az ELTE-sek fizuja hogyan lehetne közelebb az EU-s szinvonalhoz. Annak meg örülni kéne, ha az Audinál végre jobban keresnek.Minden más csak lényegtelen részletkérdés, amin utána is el lehet vitatkozgatni.

Flageolet 2019.01.30. 14:02:30

@Dárnok: Ez most komoly? Van róla kari tanácsi jegyzőkönyv, vagy szenátusi leirat, vagy kancellári körlevél? Én még ilyen hazai egyetemmel nem találkoztam. Ott van pl. a BME építészmérnöki kar, onnan balhéztam össze egy oktatóval, aki rendszeresen az egyetemi megkereséseket (=egyetemet megkeresi egy cég X feladattal) kiszervezte a kft-jébe, és a részben benn hallgatókkal meg kollégákkkal végrehajtott munkát a saját cégén keresztül számlázta. A BME épülete meg rohaggyon' a vérbe. És még neki állt feljebb, hogy senki sem tícsa' azt meg neköm', hogy mit csinálok otthon, e'! Ja, persze, nem. Ő is ilyeneket mondott (jó a hallgatónak, mert valódi feladatokkal találkozik, piaci megkeresést elégít ki, stb.), a számlakönyv meg pörgött, ahogy a budai rakparton a BME vakolata.
Komolyan: van róla "papír", hogy szabad?

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2019.01.30. 14:14:42

@G1: hol van a posztban barmifele ertekitelet ???
kizarolag az a tenyallitas szerepel a szovegben, hogy magyarorszagon az adjunktusok sokkal kevesebbet keresnek, mint az audinal az autofenyezok. angliaban meg sokkal tobbet keresnek az adjunktusok, mint a jaguarnal az autofenyezok.

Kettes · http://orulunkvincent.blog.hu 2019.01.30. 14:20:51

444.hu/2019/01/30/parragh-laszlo-szerint-a-gyori-sztrajk-erveket-ad-a-nemeteknek-hogy-elvigyek-az-autogyarat

„butaság lenne tagadni, hogy a kiválasztásában szerepe volt annak, hogy ő az én feleségem. Bizalmi pozíció, korrupciómentesnek kell lenni, ami feltételez bizonyos anyagi hátteret”.

Korrupciómentes státuszunkat biztosító anyagi hátterünket korrupcióból biztosítjuk. :))

Bogomil 2019.01.30. 14:33:12

@Lajszlo: Már rég eltörölte a legtöbb egyetem a nagydoktorit a professzori követelmények közül. PhD/kandidátusi és egy helyi habilitáció elég hozzá. Lánczi András rektori kinevezéséhez is elég volt ennyi. Amúgy tapasztalataim szerint a nagydoktori sokkal több teljesítményt tükröz (legalábbis az általam valamennyire ismert diszciplínákban) mint a habilitáció.

kocsisj 2019.01.30. 14:35:51

Ez az egész felsőoktatási meg kutatói bérezés valahol tyúk-tojás dolog. Valaki feljebb írja, hogy az Audinál minőségi emberek vannak, a felsőoktatásban meg nem mindig. Megint visszajutunk az eltékozolt száz meg ezermilliárdok kérdésére. És nem csak az Orbánék dúlására gondolok. A Gyurcsányék idején is EU tagok voltunk, akkor is jött a pénz. Hova tűnt? Miért nem hisszük már végre el, hogy a finn vagy az észt modell a jövőbe mutató és nem az azeri. Az Audi is meg a többi "nagy adózó" is nyüszítve húz el innen, ha nem lesz minőségi szakembere, amit csak minőségi oktatás tud kinevelni minőségi (normálisan megfizetett) oktatói gárdával. Akkor majd nem kk-ban meg kiszámlázásban fognak gondolkodni, hanem a minőségi oktatásban, Ennyi!

Dárnok 2019.01.30. 14:42:28

@Flageolet: Csak annyit tudok erre válaszolni, hogy főállású vállalkozóként ingyen tanítottam két évig, utána mentem át főállású oktatónak. Tudott volt, hogy van vállalkozásom, nem kérdeztem, hogy megtarthatom-e (nem is maradtam volna ott, ha nem) és nem mondta senki, hogy ezt nem lehet. Biztos, hogy legális, mert volt néha körlevél, arról, mit szabad a vállalkozásoknak, és mit nem, de ezzel nemigen foglalkoztam, nem érintett, mert én nem azért kaptam a megbízásaimat, mert egyetemi ember vagyok, hanem azért, mert előtte 15 évig voltam vállalkozó, és ismert a piac. (Nem a Századvégnek dolgoztam :)). 18 évig szerettem tanítani, amikor már nem, azonnal abbahagytam, és éltem a piacról ugyanolyan jól, csak nyugodtabb élet mellett. Visszagondolva, hobby volt a tanítás, jó volt, elmúlt. És továbbra is tiszta a lelkiismeretem, többet adtam, mint amennyit kaptam.

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2019.01.30. 14:44:46

@kocsisj: minosegi autofenyezok es karbantarto mernokok? sokkal "minosegibbek", mint a jaguar autofenyezoi es karbantarto mernokei? ebben azert nem vagyok biztos.

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll 2019.01.30. 14:56:10

@anonymand: "Vannak akik nem fogják fel, hogy hazánkban munkaalapú és nem tudásalapú társadalom épül." - Nem, kérlek alássan. Nyalásalapú társadalom épül.

Kuglóf. Az 2019.01.30. 14:56:33

@kocsisj: A finn módszer oda vezet, hogy a legnagyobb náluk az alkoholizmus és depresszió, meg az öngyilkosságok.
Isten mentsen meg minket a finn rendszertől.
Az észteket meg még soha senki sehol nem állította példának. Ami valahol érthető, ha elnézzük a médiában szereplő szakembereket, híres tudósokat, Nobel díjasokat vagy akár művészeket is.
Valószínűleg KETTŐT találni is fogunk, a kérdés hogy a fentiek közt hol.

kocsisj 2019.01.30. 15:04:07

Múltkor volt egy érdekes cikk az észt IT-felfutásról. Nem biztos, hogy csak a Nobel-díjasok mutatják egy ország értékeit, ebből mi sem tudnánk sokat felmutatni, mert majd mindegyiket előtte elüldöztük. A finnek alkoholizmusa meg depressziója éghajlati probléma (majd az összes skandináv országra igaz). Én egyáltalán nem tudnám elviselni a meleg és napfény féléves hiányát, de ők ott születtek, így tudják feloldani. De az életszínvonalukkal meg a korrupció nagyságával szívesen cserélnék (gondolom nem vagyok egyedül vele).

közösperonos átszállás 2019.01.30. 15:06:48

@Kuglóf. Az: "A finn módszer oda vezet, hogy a legnagyobb náluk az alkoholizmus és depresszió, meg az öngyilkosságok."

Meg még sötét is van!

Jó is, hogy nem vezetjük be a finn oktatási modellt, még a végén csak 22 fok lenne nyáron, aztán mit csinálnánk a kerti medencékkel?

Just for the record:

Kuglóf. Az

0 bejegyzést írt és 39 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Kuglóf. Az 2019.01.30. 15:08:12

@Secnir: Figyu, tudod mi az hogy BEUGRÓ? Én nem tudtam. Száz százalékosra KELL teljesíteni, különben nem engednek tovább, miközben aztán a VIZSGÁN 20%-nál már egy kettessel átmentél. Ha neked ez normális, oké.

Az életben SEMMIT nem csinálsz egyedül, programok, kollégák, szabványok, ellenőrök, laikusok nézik mit csinálsz, q. rvára sokat és sok embernek kell hibázni, hogy szar legyen.

A rugóenergia négyzetgyök (1/2 D * m2) számításban kihagyni az 1/2-edet NEM ilyen hiba.

Az egész arra megy, hogy a diákot szopassák. Én egy eléggé rutinos szakember vagyok, ennek ellenére amikor a munkámat alávetjük a KÖTELEZŐ teszteknek, tele vannak kisebb-nagyobb hibával. Nem gond, mert AZÉRT van a teszt. Sőt, miközben vagy három ember tesztel, EZUTÁN is szokott benne maradni olyan, amit az ÜZEMBEHELYEZÉSNÉL veszünk észre, mert ez is egy procedúra, MIELŐTT én átadom, ők átveszik a "kész terméket".
EZ az élet, így működik.

Ahogy a technológia szállító is észre szokta venni ILYENKOR, hogy hoppá, azt számoltam hogy így lesz, de ÚGY van, lécci írd át ezt meg ezt.

Szóval én továbbra is ott tartok, hogy lehetőleg ne találkozzak úgy azzal a fazonnal, hogy tudjam, ő volt.

kocsisj 2019.01.30. 15:11:39

@jotunder: Valószínűleg nem is keresnek annyit, mint az angol példád. Habár ez meg a "Tudsz úszni" viccre emlékeztet. De ha nem olyan jók, mint angliai társaik, akkor engem igazolsz. Minőségi oktatás, minőségi oktatás, minőségi oktatás (ucsitca, ucsitca, ucsitca), már Vlagyimir Iljics is megmondta.

Zabalint 2019.01.30. 15:13:56

@jotunder:
Igazából nem leépíteni kellene a felsőoktatást, hanem átalakítani. Nem biztos, hogy minden oktatónak az oktató-kutató pályafutást kellene bejárnia. Nem egyedi magyar jelenség, de rengeteg kényszerpublikáció keletkezik a publikációs kényszer miatt. Emellett a masik oldalon a hallgatóknak is jobb lenne, ha gyakorlati szakemberek is oktatnának. Simán lehetnének az egyetemeknek olyan oktatóik is, akik oktatás mellett csak projektmunkákat végeznének a versenyszféra megrendeléseire, meg a versenyszféraból is lehetne sokkal több óraadó, és csak a legkiválóbb koponyák kutatnának az oktatási tevékenység mellett, ők viszont kiemelt bért kapnának, ugyanakkor nem kényszerülnének sem projektmunkákra, sem másodállasban fusizásra.

Zabalint 2019.01.30. 15:16:02

@Secnir:
Bár nem foglalkozok autógyártással, nem tudom ott hogyan van, de nekem köszönő viszonyban sincsen a munkám azzal, mint amikor egyetemen durva időkényszer alatt kellett ZH-t vag beugrót megírnom, így sokkal több volt a hibalehetőség, valamint a cél nem a rendes munka, hanem a gyors gányolás volt.

Zabalint 2019.01.30. 15:19:11

@Kuglóf. Az:
A finnek azért alkoholisták, mert hónapokig alig kel fel náluk a nap, miközben kurva hideg van. Nem is költöznék oda, de az oktatasi rendszerüket azt idehoznám a gyerekeinknek.

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2019.01.30. 15:20:12

@Zabalint: nem tudom, hogy miert kellene a magyar felsooktatasnak szignifikansan kulonboznie a brittol vagy a nemettol? tenyleg nem.

Zabalint 2019.01.30. 15:22:16

@Kuglóf. Az:
Nekem nem a konkrét követelményekkel voltak a gondjaim egyetemista koromban. Hanem hogy sok oktató lelki terrort folytatott, olyan lekezelő hangnemet engedett meg velünk szemben, amit teljesen felnőtt emberekkel szemben nem engedett volna meg. Mikor később levelezőn másoddiplomat csináltam, ott nyoma sem volt ennek, ott ugyanolyan oktatók teljes értékű emberként kezeltek minket hallgatókat.

Zabalint 2019.01.30. 15:25:55

@jotunder:
Más téren a brit most is nagyon sokban különbözik (pl. az oktatasi rend).

De egyébként a publikálasi kényszer mindenütt probléma. Azt mondjuk nem tudom, hogy pl. Ausztriában a Fachhochschule-kban mennyire komoly kutatás folyik.

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2019.01.30. 15:28:03

https://www.timeshighereducation.com/world-university-rankings/2019/emerging-economies-university-rankings#!/page/0/length/25/sort_by/rank/sort_order/asc/cols/stats

ez a fejlodo orszagok (Lengyelorszag mar nincs a listan, ok mar fejlettnek szamitanak) egyetemi rangsora.

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2019.01.30. 15:30:04

@Zabalint: magyarorszagon egeszen biztosan kisebb a publikalasi kenyszer, mint Ausztriaban. mi az, hogy mas az oktatasi rend Angliaban? konkretan mi indokolja, hogy a magyar felsooktatas szignifikansan maskepp mukodjon, mint Angliaban?

Dárnok 2019.01.30. 15:32:54

@kocsisj: Attól függ, honnan informálódsz. Kuglóf.Az azt olvasta, hogy a finn gyerekek lövöldöznek és katedrálisokat gyújtanak fel. 12 megyei lapban megjelent, így biztos igaz. Amúgy is rendkívül tájékozott, aki nem tudja, miért kell az észteket irigyelni, de rohadtul.

haXXXor 2019.01.30. 15:34:47

@HaD: Jahm, a kurva jólétben van mobilom. De a te kedvedért íme, itt az ékezet. Az okoskodásod ettől még nem értem, de én buta srác vagyok, szóval vállalom. Ha érdemleges közölni valód van, amúgy szívesen meghallgatlak mert jelenleg kettőnk közül csak tőled futotta egy személyeskedő replyre ;) Az meg tudod mit mutat...?!

ftk 2019.01.30. 15:36:05

@Kuglóf. Az: Hát ez konkrétan nem így van (finnek és öngyilok). Legalábbis már egy ideje nem. Itt van egy 2010-es európai öngyilkossági térkép, mi pl. két fokozattal verjük a finneket benne: www.origo.hu/egeszseg/20140521-ongyilkossag-europa-litvaniaban-van-a-legtobb-ongyilkos.html De ha már itt tartunk, 2018-ra egyenesen megfordult a helyzet: www.origo.hu/nagyvilag/20180314-finnorszag-a-legboldogabb-orszag-a-vilagon-egy-globalis-felmeres-szerint.html

Miki Telepi · http://chienenchaine.wordpress.com 2019.01.30. 15:37:00

Aztán az elmúlt 20-30 évben mit csináltak az egyetemi oktatók és kutatók szakszervezetei? Maximum annyit, hogy megszervezik a Mikulás bulit meg a nyári üdüléseket. Hányszor sztrájkoltak az egyetemeken?
Miközben nemcsak a fizetésekről van szó, hanem az egyetem és kutatás fogalmának teljes megváltoztatásáról. Ma Magyarországon az egyetemek diplomás-ember összeszerelő üzemként dolgoznak, okleveles könyvelők irányítása alatt [http://www.kormany.hu/download/0/e7/20000/Kancell%C3%A1rok%20%C3%A9letrajza.pdf]. Az állam az egyetlen munkaadó, és a teljes monopszónia meg is hozza a gyümölcsét, olyan alacsony a munkabér, amennyire csak lehet.

Az Audiról pedig mindenkinek jusson eszébe Zsák Ferenc.

Billy Hill 2019.01.30. 15:43:33

@Kuglóf. Az: Volt olyan beugrónk, hogy téli vizsgaidőszakban reggel 7.00 órától írtuk, 30 perces rövid időtartamban. A napi 70 vizsgázóból 50 elvérzett rajta, így már le lehetett szóbeliztetni kényelmesen a megmaradtakat minden nap. Sosem felejtem az egyik évfolyamtárs szövegét, amikor kijöttünk a teremből: "Még fel sem kelt a nap, de már megbuktunk..." :-)

seol 2019.01.30. 15:54:29

@Kuglóf. Az:

Nincs is érdekesebb az ügyeletes retardált kamutörténeteinél.

Nyírjeslakó 2019.01.30. 15:56:25

@Dárnok: Ezért kellenek az elitegyetemek. Ma már egy átlagos magyar egyetem BSc-je kb. annyit ér, mint 50-60 éve egy érettségi. Ha a skandináv országokban lényegében szinte minden korosztályos főiskolát vagy egyetemet végez, akkor nevetséges elvárás a régi egyetemei színvonal elvárása. Ha a plebsz egyetemista, akkor az egyetem színvonala a plebsz színvonala lesz. Ezt csak elitegyetemekkel lehet ellensúlyozni: de oda nem fognak járni nulla vagy elsőgenerációs csemeték... Elitképzés az elitnek. Amúgy az egyetemi tanárok - tisztelet a kivételnek - máris kontraszelektáltak. Legtöbbjük egy magyar elitegyetemen se juthatna a katedra közelébe sem.

Amúgy én 1970-75-ben jártam a Műegyetemre, jeles diplomát szereztem úgy, hogy 95%-ban egy 'Elit Technikum'-ban tanultakból éltem (az egyetemre alig jártam be, még a katalógusos előadásokra sem, kamu katalógusokat adtak le nekem.) Én ebből két következtetést vontam le: a Műegyetem színvonalára vonatkozóan (erősen negatívat), és a Technikumom színvonalára vonatkozóan (erősen pozitívat.)

Valamint azt, hogy milyen nagy, eredendő bűn volt a Technikumok megszüntetése, és még nagyobb bűn helyettük a Szakközépiskolák létrehozása...

Amúgy jellemző a mai BSc-k tekintélyére, hogy az ismerős fiataloktól nem azt kérdezem hogy "van-e diplomád?", hanem azt, hogy "_hány_ BSc-d van?!" Ugyanis az ismeretségi körömben a nebulók - a kreditrendszerben lavírozva - részben egyidőben, egymással majdnem párhuamosan - átlag két BSc-t gyűjtenek be, de van olyan ismerősöm is, aki végzett pszichológus, végzett russzisztikus és a jogon is megvan az abszolutóriuma.

Amúgy élnek és virágoznak a "büfé-ruhatár" szakok!

seol 2019.01.30. 16:00:45

@Kuglóf. Az:

Amikor a félanalfabéta szerencsétlenek logikáznak. Cum hoc, ergo propter hoc, adjunk neki.

HussarX 2019.01.30. 16:03:08

Nem gazdasági szakon végeztem, de egyszer hallottam valami olyat, hogy "kereslet-kínálat"--majd a Corvinus-os hozzászóló kollégák talán elmagyarázzák bővebben.

Valami ár/érték arány dologgal is szoktak dobálódzni, itt annyi a személyes tapasztalatom, hogy a 2000-es évek ELTE BTK oktatói közül sokuk teljesítménye a "nullához konvergált" jó néhánynak a társadalmi hasznosságát csak a mínusz értékkel tudnám kifejezni, és persze volt egy negyed rész körüli oktató (felületes becslésem szerint), aki felbecsülhetetlen értéket teremtett, ő miattuk volt egyáltalán értelme az egyetemnek. Szerintem a probléma inkább a differenciálás és értékelés-elszámoltatás hiánya, de az is igaz, hogy én 15 éve a felsőoktatás környékén sem jártam, így az is lehet, hogy azóta sokat javultak a dolgok [a remény hal meg utoljára? (vagy a kemény?)].

És végül, amióta élek ebben a szerintem viszonylag nem túl rossz országban, azóta azt látom, hogy a legtöbb ismerősömnek van egy kis mellék(es)jövedelme, ez igaz volt az egyetemi oktatókra is. Mindig megmosolyogtat, amikor egy olyan országban, ahol tradicionálisan tetemes a szürke- ill. feketegazdaság (arról külön lehet vitatkozni, hogy ez jó vagy rossz), hivatalos statisztikai (tehát fehér gazdasági) számokat hasonlítanak olyan országok fehérgazdasági adataihoz, ahol az adómentes vagy jelentősen kedvezményes adózású mellékjövedelmek nem annyira elterjedtek.
Arról pedig már nem is érdemes beszélgetni, hogy édes gyümölcstermelő hazánkban pl. hányan vesznek boltban pálinkát 10-15 Ft/liter áron? Van olyan, aki nem tud szerezni okosban 1/5 áron? A kádári szokásaink nem mindegyikét könnyi elhagynunk, talán azért sem, mert van, amelyiket nem is annyira érdemes?

seol 2019.01.30. 16:05:21

@ftk:

Azt, aki "tudja", hogy a finneknél van a legtöbb öngyilkosság a zoktatás miatt, nem fogod összezavarni a valósággal. Esetleg ha megjelent a magyaridőkben. :-D

Zabalint 2019.01.30. 16:12:38

@jotunder:
Angliában fele/harmad annyi órája van a hallgatóknak, de több beadandó, ez teljesen más oktatásszervezést kíván. Szerintem ez is szignifikáns különbség.

Zabalint 2019.01.30. 16:22:18

@Nyírjeslakó:
Nagyszüleim idejében kb. akkora arány végezte el az általanos iskolát, mint szüleim idejében amekkora arány érettségizett. Az, hogy ma ugyanekkora arány diplomát szerez, nem jelenti azt hogy kevesebb kiváló diplomás szakember lesz, sőt akár több is lehet, hiszen nagyobb a merítés, ugyanis korábban nem kizárólag az intelligencia szűrt, hanem pl. a származás is. A masik oldalon pedig a kevésbé intelligens emberek felé is mások az elvárások a munkaerőpiacon, és az életben is, hiaba próbálja a kormány azt beállítani, hogs a szakmunkasok könnyebben boldogulnak, ez csak a szakmunkasok nagyon kis töredékére igaz.

Zabalint 2019.01.30. 16:24:27

@HussarX:
Feltételezem, hogy kevésbé lenne jelentősége a fusizasnak, ha a bérek is jobbak lennének.

Dárnok 2019.01.30. 16:42:39

@Nyírjeslakó: Nagyjából mindenben egyetértünk, de azért továbbra is kétlem, hogy a diplomák száma bármi jelentőséggel bírna. Vagyis miért nem jó, ha csak elit egyetemek vannak? A nem elitegyetemi tudást igénylő feladatokat miért ne végezhetnék jól képzett középkáderek?

Dárnok 2019.01.30. 16:51:36

@Zabalint: Hiába nagyobb a merítés, a tömegképzés óhatatlanul az oktatás minőségének romlásával jár. És színvonalcsökkenéssel. (Hogy saját példával éljek, akkor hagytam abba az oktatást, amikor a TIT előadás szintjére levitt anyagomat sem tudta a többség magáévá tenni.) Inkább úgy fogalmaznék, hogy akár még több tehetséges hallgató is bekerül, mint régen, de elvesznek a masszában. A legkiválóbbak nem, de tapasztalatom szerint van ilyen jellegű veszteség.

Nyírjeslakó 2019.01.30. 17:05:57

@Dárnok: Én már elég öreg vagyok ahhoz, hogy emlékezzek arra az időszakra, amikor bevezették az ún. "emelt szintű szakmunkásképzés"-t", ez azt jelentette, hogy a szakmunkás bizonyítványhoz érettségi is járt. Akkor tele volt a Lúdas Matyi az "érettségizett WC pucolók"-on és az érettségizett vízvezeték szerelőkön élcelődő rajzokkal. Kétségtelen, hogy ez túlzás, de nagyon régen, falun a "pantallós ember" az érettségizettet jelentette. Ma közelítünk a korai Lúdas Matyi-hoz, mégpedig annak a "diplomás WC pucoló" változatában. Egyre lejjeb csúsznak a különböző végzettségi fokozatokhoz kötődő presztizs-szintek. Anyám 96 éves, és hála Istennek, még él és korához képest jól van. Ő - amikor a már 100 éve halott őseinkről mesél - mindig nyomatékosan megemlíti, különösen nőrokon esetében, hogy "4 polgárit is végzett!". 110-120 évvel ezelőtt a 4 elemi utáni 4 polgári elvégzése már bizonyos társadalmi rangot jelentett, különösen nők esetében. (Csak úgy megjegyzem: a Váli út-Fehérvári út sarkán álló oskola homlokzatára ki van írva: "Községi elemi iskola", ill. "Községi polgári iskola". A két iskolának külön-külön kapubejárata volt (még ma is megvan), , nehogy véletlenül a társadalmi osztályok nem kíván módon keveredjenek.

Én úgy látom, erősen afelé tartunk, hogy hamarosan egy vidéki főiskola BSc diplomája azonos presztizsűvé süllyed (vagy netán emelkedik?!), mint 120 éve a "négy polgári".

HussarX 2019.01.30. 17:07:59

@Zabalint: Ez így önmagában igaz is, pont ezért írtam, hogy sok "szerencsésebb"(?) országban kevésbé fajsúlyos ez a jövedelemkiegészítő lehetőség. Viszont azért mert ez igaz, még nem biztos, hogy egyértelműen hátrányos jelenség a "fusizás" :) Vannak "még szerencsétlenebb" országok, ahol egész kultúrák épülnek a jövedelmek eltitkolására, főképpen az adók elkerülése végett. Mi valahol középen vagyunk itt Európa közepén, én keleten még nem éltem, csak látogattam, nyugaton viszont eltöltöttem 13 csodálatos évet (NSZK-USA), de így visszatekintve is azt gondolom, hogy vannak az ember életének olyan szakaszai, amikor nem rosszabb itt élni, mint a sok nyugati "fejlett" országban, még ha csak az anyagiakat számítjuk is, és nem vesszük figyelembe, hogy az ember igazán csak otthon van otthon. Az viszont nagyon igaz, hogy egy életerős, betegségektől mentes, gyermektelen fiatal ember számára csábító a nyugati életvitel, én legalábbis nagyon élveztem, de így 5 gyerekkel sokat kellene ott güriznem, hogy az hozzam az itteni életszínvonalamat, pedig már régen nincsenek nagy igényeim, de amit itt az állam tud "ócsón" nyújtani a gyermekeknek, az számomra meglepő (olcsó húsnak híg a leve?), főleg ha figyelembe vesszük, hogy mennyire kicsi az ország GDP-je a nyugatiakéhoz képest.

Dárnok 2019.01.30. 17:08:35

@Dárnok: Ott ütötte fel a fejét a sántaság az elképzelésedben, hogy ha most kiváló technikumok tömkelegét indítanánk, akkor azokat nem lehetne kellő intelligenciájú (vagy ambíciójú? nem vagyok pszichológus) hallgatókkal feltölteni, ahogy most a BSc szakok tömkelegét sem. Itt a baj, a nagyon nagy.

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2019.01.30. 17:51:10

@Zabalint: fele harmada annyi oraja van a hallgatoknak? ez nem igaz. talan valamivel kevesebb, mint pesten, de ez azert van, mert rovidebbek a szemeszterek. igazabol husz hetig vannak oraik. es nem, nincs nagyon sok beadandojuk . ennek a vilagon semmi koze ahhoz, hogyan kellene megszervezni a magyar egyetemi rendszert, mert ez a kulonbseg jelentektelen. penzrol van szo. lenyegeben kizarolag penzrol.

Zabalint 2019.01.30. 18:02:50

@Dárnok:
Honnan tudod, hogy elvesznek a masszában? Végzés után sem áll meg az élet.

Brandon Frazer 2019.01.30. 18:16:34

És ez ugyan ki a faszomat érdekli? A versenyszférás fizukat mióta hasonlítgatják össze a tanári fizukkal? Valszeg, a profnak kellene beballagnia azokhoz, akiktől a fizetését kapja. Én otthon programozóként nettó 165-öt kaptam ezelőtt 10 évvel. Most szakmunkásként 900-at keresek külföldön. Akkor mi lehet a baj? Egy prof bármikor foghatja magát és elhúzhat a vérvörös naplementébe 5x ennyi pénzért. Ja, hogy kényelmetlen kimozdulni a komfortzónájából? Nekem is az volt pasztmek.
A nagynéném diri volt egy általános suliban. 250-et keresett nettó, aztán volt heti 10 óra, meg éves 9 hónap valós munkaideje. (Már amennyire a heti 10 óra annak mondható.) De érdekes módon évi 12 havi fizuja is volt. 9 hónap melóért. A te profodnak mennyi van egy évben?

Az nem zavar senkit, hogy egy multinál a 25 éve ott dolgozó melós 135 nettóért van egy hónapban? Pedig belőlük több van, mint profokból.

Dárnok 2019.01.30. 18:19:33

@Zabalint: Lehet, hogy kinövik. Csak annyit láttam, hogy a tömegben nincs idő, lehetőség felismerni a tehetségeket, ők meg húsz évesen hajlanak arra, hogy a könnyebb utat válasszák, bulizzanak a többséggel. És az sem mindegy milyen életkorban szedi fel az ember az ismereteket. Láttam annak idején, milyen húzóerő tudott lenni néhány ambiciózus hallgató egy kis létszámú évfolyamban, két ilyen évfolyam adja ma a szakma krémjét. Ahol nem volt ilyen szellem, ott az egész évfolyam gyengébben teljesített. Én egy ideig speckolokkal magamhoz tudtam csalogatni az érdeklődőket, kis szigetet alkottak, de aztán a bolonyai rendszer betett ennek is, a kreditvadászat miatt már a speckolok is felhígultak, megszűntek.

Bmw 2019.01.30. 18:21:44

A piac dönt ha az egyetemi profnak nem tetszik, szabad a világ. Elmehet egy gyárba dolgozni. Vagy olyan kutatásba vág bele ami hasznot is hoz.

Dárnok 2019.01.30. 18:25:22

@Bmw: Nem a profról van itt szó, hanem az oktatásról.

tonhalkonzerv reloaded 2019.01.30. 18:34:26

Ezt minden évben megírja valaki úgy látszik, kár hogy még mindig ugyanannyira érvényes.

Bogomil 2019.01.30. 18:50:04

Breaking: 444.hu/2019/01/30/vege-a-sztrajknak-megallapodott-az-audi-es-a-szakszervezet
Gratulálok a szakszervezetnek - jó lenne, ha az oktatásban és a tudomány területén is hasonló eredményről hallhatnánk. (Bár jól tudom, kisebb az érdekérvényesítő ereje az ott dolgozóknak...)

brunn 2019.01.30. 18:53:20

@közösperonos átszállás: Amit utolsó bekezdésedben írtál, nem "értékeli" Kuglófot! (remélem, te sem gondolod...).
Amit írt - ugyan némileg mutatja a "finn néplélekkel" kapcsolatos avitt előitéletet- , azzal tessék vitázni, de az ugye nem lenne egy személyeskedő "értékítélet".

Tamáspatrik 2019.01.30. 20:01:18

A poszt szerintem arról szólna, hogy nem csak európai béreket kell kérni, hanem európai bérarányokat is. Az állami szférában messzebb vannak az európai bérektől, de ott senki nem mer ugrálni, netán sztrájkolni mert kirúgják. Az állam mint foglalkoztató sokkal erősebb helyzetben van mint egy cég vezetése, mert ha másik intézménybe mész át, az is állami.
Aki sok éve dolgozott állami alkalmazottként, annak kevés esélye van a magánszektorban.
A poszt arról is szól, hogy aki a tudásba invesztált sok éven át és képezte magát, ráadásul úgy, hogy folyamatosan pozitív visszajelzéseket kapott a munkájáról (szakcikkek, doktori értekezés elfogadása), az elvárhatná, hogy ez megtérüljön. És ha ez a beruházás 20 év alatt ez egy adott életszínvonalat, társadalmi státuszt jelentett neki, akkor ne éljen át a 21.évben visszaesést.
Amikor a mérnököt és a professzort hasonlítjuk össze, ott az is van, hogy a mérnökön nagy része szinte elméleti tudást nem használ, hanem kész függvényekre, számítási sémákra épít (kivéve mondjuk pár fejlesztőmérnököt vagy kutatómérnököt), a professzornak ügyelnie kell a tudásának folyamatos szinten tartására. Emellett: szervez, irányít, képvisel, lobbizik, előad és publikál is.
Tehát a tudás szintje nem összehasonlítható a két pozíció (professzor és mérnök) között, a mérnöké leginkább a tanársegédével vethető össze. Ergó a tudás leértékeléséről is szól a nóta.

Flageolet 2019.01.30. 21:25:42

@Dárnok: Ez korrekt álláspont, köszönöm.

akakukk 2019.01.30. 21:34:07

@Bogomil: Nem annyira. Ha nem adnanak ki egy diplomat sem, lenne anyazas. Csak az altalam ismert emberek tul rendesek, es nem akarjak hogy a fiatalok szivjak meg. Alapvetoen ezzel el vissza a hatalom.

akakukk 2019.01.30. 21:52:28

@JTU: Lehet hogy van ilyen, de ez egyaltalan nem tipikus. Az alatalam ismert egyetemi oktatok legalabb 2x ha nem 3x annyit oktatnak mint nyugati kollegaik, kuzdenek az adminisztracioval (kozbeszerzes), palyazatot irnak meg beszamolot, mert szamtalan kis osszegu palyazatbol kell osszeszedniuk a kutatas felteteleit. Emellett kutatnak es nehanyan meg segitik a kozepiskolai oktatast, versenyeket, diakolimpiai elokeszitot vezetnek, referalnak ujsagoknak, ismeretterjesztenek, es meg folytathatnam. Es egyik tevekenysegert sem kapnak extra bert, csak a kozalkalmazottit.

akakukk 2019.01.30. 21:55:17

@Apkallu: Elkepeszto. Ezt nem is tudtam.

akakukk 2019.01.30. 22:07:45

@jotunder: Na ne. Dolgoztam ausztriaban es magyarorszagon (es angliaban es USA-ban is). Ha Magyarorszagon bemegyek a munkehelyemre, van futes es villany, de valami palyazat nelkul (amihez publikacio kell) ulhetek a foldon, es meg egy ceruzam sincs. Se asztal, se szek, se szamitogep, se nyomtato, se papir a nyomtatoba. Ausztriaban bizony nem igy volt, mindez adva volt palyazat nelkul is.

Mister Gumpy 2019.01.30. 22:24:23

@JTU: Mi a francért szólsz bele, ha fogalmad sincs a témáról?!

Infó1: Egy darab megtartott egyetemi órához legalább egy órát kell készülni, néha ötöt. Plusz vannak házifeladat- és vizsga-összeállítások és -javítások, szakdolgozat vezetések, stb. Ha csak az abszolút minimális munkát végzi el egy adjunktus, de ettől még simán összeomolna az egyetem, akkor esetleg összejön neki egy 2000 Ft-os órabér, inkább bruttóban mint nettóban.

Infó2: Azok az egyetemi oktatók, akik miatt hosszú távon is működik az egyetem, azok kutatnak is. Kutatás nélkül nincs képzés. A komolyabb egyetemi oktatók simán megdolgozzák a napi 10-12 órájukat, nyugi. Úgy, hogy közben pld Wendelin Werner Fields-medálos matematikus szerint (ilyet nehezebb szerezni, mint Nobel díjat) napi 5 óránál többet matematikusnak dolgoznia káros (a munka minőségére és az egészségre is).

Mister Gumpy 2019.01.30. 22:25:11

@Flageolet: Ez súlyosan törvénysértő, nem?

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2019.01.30. 22:26:16

@akakukk: azt írtam, hogy Magyarországon a publikációs kényszer fajlagosan kisebb, mint Ausztriában. nem az ELTE-n. fajlagosan.

Apkallu 2019.01.30. 23:37:34

@jotunder: Azért az ELTE-n sem megugorhatatlan a feladat. Ha az alábbit teljesíted, az új értékelés szerint rendben vagy. Igaz, ezek itt darabszámok, ami nem igazán jelent semmit, és igaz, hogy ha csak ennyit teljesítesz, egyáltalán nem biztos, hogy bármilyen olyan ösztöndíjat el tudsz nyerni, ami segítené a kutatásaidat, de az állásod valamelyest biztonságban tudhatod (???)

"A publikációs indikátor lényege, hogy a magyar és idegen nyelvű publikációk éves átlagain alapul, ahol az idegen nyelvű publikációk nagyobb súllyal számítanak. A munkaköri szorzók meghatározásának alapja az MTA doktora cím megszerzéséhez meghatározott publikációs követelményeken alapul, ez legalább 48-50 publikáció, amiből az egyes tudományterületekhez tartozó bizottságok 10-15 idegen nyelvű publikációt határoznak meg. Ez a publikációs tevékenység megkezdésétől az egyetemi tanári kinevezésig 25 évvel számolva az alábbi elvárt éves átlagokat jelenti az egyes tudományterületekre lebontva (doktori iskolák szerint):
Történettudományi: 41 magyar, 9 idegennyelvű
Irodalomtudományi: 33 magyar, 15 idegennyelvű
Nyelvtudományi: 36 magyar, 12 idegennyelvű
Filozófiatudományi: 40 magyar, 12 idegennyelvű
Mivel a tudományterületi átlagok nagyon közel esnek egymáshoz, nem szükséges a
tudományterületi differenciálás, ezért megállapítható, hogy átlagosan évi 1.5 magyar nyelvű és 0.5 idegen nyelvű publikáció szükséges az MTA elvárásának teljesítéséhez."
Uff.

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2019.01.30. 23:47:07

@Apkallu: Nem tudom, hogy ez mit jelent a gyakorlatban. Alig van értelme kilóra mérni cikkeket.

a_balazs 2019.01.30. 23:58:37

@ lenörd hofstadter : ha az ABS-re úgy számítasz, hogy az rövidebb fékutat jelent majd, akkor te is hibás vagy. Mert az ABS alapvetően nem ezt tudja, a jellemző üzemviszonyok, útviszonyok között nem rövidíti (hanem inkább növeli) a fékutat, hanem azt tudja, hogy az autó irányítható marad, reagál a kormánymozdulatra.

HaCS 2019.01.31. 00:52:24

Egyetértek a szerzővel.

Szerintem is csatlakozhatnának az egyetemi oktatók a formálódó pedagógussztrájkhoz.

De tényleg...

Apkallu 2019.01.31. 01:08:05

@jotunder: Teljesen egyetértek. Én csak azt másoltam be ide, ami alapján az ELTE-n mérni szeretnék az oktatókat (legalábbis a publikációs kategóriában). Ha ennek a követelménynek megfelelsz (elvileg) nem rúgnak ki - aminek azért van aktualitása, mert néhány kollégát azért most kirúgtak.

anonymand 2019.01.31. 05:55:00

@Kuglóf. Az:

"Amikor a gyerekem azzal jön haza, mivel a BEUGRÓ-ban elnézett egy osztást és NEM 100-as (95%) lett a beugrója, NEM mehet vizsgázni, akkor megkérdeztem, akarja-e hogy az apja benne legyen a hírekben miszerint laposra verte a mocsadék "audisnálkevesebbérérétrobotoló" szegény egyetemis oktató értelmiségit.
De a fiam azt mondta, ne tegyem." - és a gyereknek volt igaza.
Anno, még az "átkosban", a főnököm fia első nekifutásra nem került be az egyetemre.
Mi volt a reakció?
"Ezek a szemetek, direkt tesznek fel nehéz kérdéseket, hogy..."
Na te kb. ezen a szinten vagy képes "gondolkodni".

anonymand 2019.01.31. 05:56:10

@Kurt úrfi teutonordikus vezértroll:

Ha jobban meggondolom, igazat köll adjak néked.

közösperonos átszállás 2019.01.31. 06:58:16

@brunn: "Amit utolsó bekezdésedben írtál, nem "értékeli" Kuglófot! (remélem, te sem gondolod...)."

Ne vedd magadra. Ha kicsit körülnézel jobban pörgő, nagyobb vegyes látogatottságú, nem igazán kormánypárti blogokon (Comment, B1, Szegedi Kattintós(?)), azt látod, hogy szinte minden necces posztnál hemzsegnek az eldobható nickű Fidesz-bértrollok, akik odajönnek, kiokádják az aktuális ukázok egyikét ("amíg a disznóhús ÁFÁ-ja 5%", "előbb kapja össze magát az ellenzék", "sajnos a baloldal sem jobb, mindkét oldal egyforma" stb.), aztán talán még visszanéznek egy ideig, de inkább nem. És a többségük tényleg eldobós nick, van, hogy akár csak 4-5 hozzászólással, de szinte mind 200 alatt. (Meglepő módon egy nagy részük ennek ellenére több évvel korábbi reg. Mostani alanyunk mondjuk elég friss, most vasárnapi.)

Amit a tárgyalt nick idehányt, az pont ilyen trollkodás volt (komolyan, ki gondol komolyan akkora baromságot, hogy az észtek szarok, mert nincs Nobel-díjasuk, a finnek iskolarendszerétől meg megölik magukat az emberek?), gyanús volt, megnéztem, voilá. Ha visszanézed az eddigi megnyilvánulásait, a 90%-uk pont ilyen narancsbarnanyelvű, eldobható okádás (bocs, keresem a megfelelő kifejezéseket). Amit az illető leír, az nem valakinek a véleménye, hanem parancsba adott uszulás, ezeket nem szabad komolyan venni, hanem szimplán ki kell röhögni, jelezve, hogy lebukott.

Burgermeister 2019.01.31. 07:06:26

Kereslet kinalat! Ennyi!
Mi lesz a taplalek delben?

közösperonos átszállás 2019.01.31. 08:02:32

@Burgermeister: "Kereslet kinalat! Ennyi!"

Remélem, azért arról is hallottál már sutyorogni, hogy ha monopóliumok vagy kartellek vannak a képben (pl. habilitált egyetemi docenseket viszonylag kevés helyen szoktak alkalmazni, és valahogy mindnek igen hasonló a háttere), akkor ez kicsit máshogy szokott működni.

Kettes · http://orulunkvincent.blog.hu 2019.01.31. 08:07:05

Finom korrekció a tegnapi ribanckodás után a portfolio, please-en:

www.portfolio.hu/gazdasag/munkaugy/elokerult-egy-abra-a-magyarok-kizsakmanyolasarol-magyarazkodhat-az-audi.4.312287.html

"1. Az Audi pontosan úgy viselkedik, ahogyan az egy racionális, felelős vállalattól elvárható. Jogszabálykövető módon gazdálkodik, kihasználva a lehetőségeit. Éppen ezért a szakszervezetek követelése indokolatlanul túlzó, hiszen nekik is figyelembe kellene venni, hogy a beszámolóban szereplő számok a győri Audi-gyár termelékenységére vonatkozóan hízelgők.
2. Az Audi azért mutatja ki itt a nyereségét, mert jelentős adókedvezménnyel ösztönözzük itteni tevékenységét. Az ebből fakadó előnyeit nagyobb mértékben megoszthatná a dolgozóival, hiszen a bérszint még régiós viszonylatban sem tartozik a magasak közé."

Bár nem merik leírni, hogy az Audi nyilvánvalóan manipulálja a transzferrárait az alacsony magyar effektív adókulcs miatt, de legalább valami. Ennél eggyel őszintébb még az lenne, ha azt is bevallanák, hogy azért fáj megosztani a talált pénzt a dolgozókkal, mert annak egy része a NER gazdaságpolitikai döntéshozóinak megkenésére kell.

Muad\\\'Dib 2019.01.31. 09:08:57

@Kettes:
Ez minden multinál így van. Régóta. Az itthon - meglepő módon főleg baloldali körökből - istenített uber mestere volt az "adóoptimizálásnak", szintén esze ágában nincs megosztani a pénzét a neki gürizőkkel. Nem újdonság szerintem, hogy a multik azért szervezik ki a gyártásukat erre-arra mert megéri. Nyilván ha nem lenne rajta hasznuk maradnának a seggükön ott ahol vannak. Az is elég nyilvánvaló, hogy meglehetősen könnyű dolguk van, mert az országok versengenek egymással, hogy hozzájuk menjen és megy a licit. A gdp-ben jól mutat, a beszállítók miatt némiképpen ösztönzi a hazai termelést is és foglalkoztat. Szerintem ezt nem a fityesz találta ki. Még abban sem vagyok biztos, hogy a meg kell kenni az aktuális kormányt dolgot ők izzadták ki magukból. Szvsz csak maximalizálták és tökéletesítették a korrupciót.

Flageolet 2019.01.31. 09:15:33

@Mister Gumpy: De igen. PhD-t tudnék írni arról, hogy csak az elmúlt 10 évben hányféleképpen szembesültem a finomabb vagy durvább kft-s, alapítványos vagy bt-s egyetemi pénzszivattyúknak. 10 esetből 9 full törvénytelen.

Kettes · http://orulunkvincent.blog.hu 2019.01.31. 12:56:26

@Muad\\\'Dib: Nem. Nem adózik minden multi 3%-os effektív adókulccsal, nem kötött minden multi stratégiai együttműködési megállapodást a NER-rel, és nem keni minden multi az állami és pártvezetést a helyi sportklubon keresztül. Ez kifejezetten a fidesz unortodox gazdaságpolitikájának jellemzője.

fuhur 2019.01.31. 15:21:22

@JTU: Figyu egy egyetemi oktatóval élek és minden hétvégén dolgozik még egy kicsit otthon, a saját idejéből a saját számítógépén a saját internetjét fizetve. És nem kevésszer rúghatnék be ha elinnám azt a pénzt amit konferenciákon meg hasonlókon való részvételért a családi kasszából kifizettünk. Jobb lenne ha csitulnál, egy kicsit.

fuhur 2019.01.31. 15:23:28

@lenörd hofstadter: Ha bűnözővel találkozol, ne üzletelj vele, hanem jelentsd fel Ennyi.

brunn 2019.01.31. 15:25:29

@közösperonos átszállás: Nem magamra vettem. Egyetértek, ha megnézed, ki fia-borja, akinek olvasod a hozzászólását. Csupán amit kiemeltél "valakinek a munkásságából" nagyon is "minősítésnek" tűnt, pedig az bizony nem egy "fokmérő".

ftk 2019.01.31. 15:42:48

@seol: Ezért linkeltem pont Origót, hátha annak elhiszi...

seol 2019.01.31. 15:55:17

@ftk:

Sajnálom, magyaridők kell. :)

Külsős 2019.01.31. 17:08:21

A posztot és főként a hozzászólásokat olvasva, azt hiszem meg is van egy magyarázat arra, amit JT oly sokszor állapít meg szomorúan, hogy t.i. a magyar felsőoktatás gyengén szerepel a nemzetközi rangsorokban. Az egyetemi fizetések, különösen a rangsor alján, a középosztályi léthez alig-alig elegendőek, akinek lehetősége van, kénytelen mellékállásokból szerzett jövedelemmel kiegészíteni (hogy ezt teszik, nekem új információ volt). Ha a mellékállásra fordított időt és energiát kutatásra, az adott szakterületen való fejlődésre tudnák fordítani az oktatók, egész biztosan emelkedne a színvonal. (Bocs, ha feltaláltam a spanyolviaszt.) Amíg ez a nyomott bérszínvonal marad, nem lesz itt változás, bármilyen átszervezés is történik.
Még valami. Szóba került fentebb az is, hogy a gyerekanyag gyenge, erről meg eszembe jutott egy tanulságos történet. Gimnazista volt a fiam, amikor új, korábban gyakorlóiskolában tanító, az átlagosnál jóval magasabban kvalifikált matektanárt kaptak. Az első félévben majdnem az egész osztály megbukott, óriási volt a felháborodás. Aztán láss csodát, év végére elkezdték érteni és megszeretni a matematikát (és a tanárt is), jelentősen javultak a jegyek. Zokogtak, amikor a pasi később elment az iskolából.

WLaci 2019.01.31. 17:15:48

Én tudatosan tartom távol a felsőoktatástól magam, miközben egy területen társszerzője vagyok az adott terület magyarországi alapművének. Hogy miért? Mert látom, kik tanítanak ezeken a (nem természettudmányi) karokon: Google Scholar által nem ismert, 10 éve magyar nyelvű cikket is alig-alig író, magukat tudósnak képzelő balf.szok. Ún. "elitegyetemekről" beszélünk. Ne hasonlítsuk egy audis mérnök, fényező fizetését az ő juttatásukhoz. Az audis fényező bármikor átmehet a Jaguarhoz, az egyetemi docens úr meg igencsak meglepődne, ha egy brit egyetem publikációs követelményeivel szembesülne.

Dárnok 2019.01.31. 18:13:17

@WLaci: A poszt erről szól. Hogy miért ők vannak ott. És mi lenne a feltétele, hogy ne ők legyenek ott.

közösperonos átszállás 2019.01.31. 18:27:15

@Dárnok: "Vagyis miért nem jó, ha csak elit egyetemek vannak?"

A felvetés per def hülyeség; az itthoni "elitegyetemek" csak itthon, csak relatíve "elitek", ha kihúzod a listáról a mezőny alsó 50-70%-át, sima egyetemek lesznek, pont olyanok, mint amiket meg szeretnél szüntetni.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2019.01.31. 19:29:42

@Flageolet: Nem mondtam, hogy mi a jó, hanem a helyzetet írtam le. Az lenne a jó, ha a bérkereten belül a legalkalmasabbakat léptetnék elő, ráadásul a friss PhD extra költségvetési támogatást jelent évekig, így van rá keret. Sajnos a magyar egyetemek minőségbiztosítása a béka segge alatt van, élen az ELTÉ-vel, a vidéki gagyikról nem is beszélve...

@fortin2: Lehetne az Audi helyett a magyar focisták béréhez is hasonlítani...

@Lajszlo: Talán nem árt, ha kevesebb lesz a professzor és csak a tanszékvezetők lesznek profok. Persze manapság az ELTÉ-n is simán rábíznak tanszékeket nulla tudományos munkásságú adjunktusokra, miközben más tanszékeken 2-3 prof unatkozik...

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2019.01.31. 19:43:05

@WLaci: Van benne sok igazság, de sajnos a Google Scholar egy használhatatlan romhalmaz, aminek a hibáit évek óta nem javítják. Simán előfordul, hogy egy szerző online elérhető publikációinak csak 1-2%-át találja meg, de hasonló nevű emberek más területen, másik nyelven publikált cikkeit akarja automatikusan felvenni...

@Apkallu: Azt tegyük hozzá, hogy az ELTÉ-n is üldögélnek olyanok, akik a korábbi tucatnyi publikációjukat ebben az évtizedben nem gyarapították eggyel sem. Legalább annyi változott, hogy a pártfőiskolás doktori iskola vezetőt leváltották és elkezdtek nyugdíjba vonulni a főiskolákról örökölt címzetes docensek, akiknek a PhD odaítéléséhez is hátszél kellett. Persze a 10 év alatt PhD-t meg nem szerző tanársegédeket előléptették mestertanárrá az új lehetőséget kihasználva...

Dárnok 2019.01.31. 19:53:55

@közösperonos átszállás: Nem egészen értem. Nyilván hazai viszonyletben értettem az elit egyetemet. Ha azok is középszerűek, ám legyen, akkor szerinted miért kellenek az ezeknél is gyengébbek?

Dárnok 2019.01.31. 19:54:56

@közösperonos átszállás: Vagy úgy érted, hogy feleslegesnek tűnnek itt az egyetem úgy általában?

Flageolet 2019.01.31. 19:57:55

@Online Távmunkás: Uff, ez egy kicsit nem teljesen igaz és nem is értek vele egyet (az persze addig nem baj, amíg nem verik ki miatta a fogaim hosszában):
- "bérkereten belül a legalkalmasabb": bruttó 221800 Ft-ért (tanársegéd) nem a legalkalmasabbat tudjuk választani, hanem azt, aki egyáltalán ottmarad a tanszéken, két nyelvvizsgával, PhD fokozattal, 2-3 év oktatási-kutatási tapasztalattal.
- "friss PhD exra költségvetési támogatást jelent évekig" te jó ég, ezt komolyan gondolja? Hogy az egyetemi egyszámlára befolyó extra támogatást majd a kancellár allokálja arra a karra vagy intézetre, ahonnan a PhD érkezett, hogy legyen plusz keret bármire? Bocsánat, de Ön hol él? Melyik bolygón? Még a stipendiumos pénzeket is beépítették pár helyen AZ egyetemi költségvetésbe, ezzel egyidejűleg csökkentve más sorokat, és az sem lát egy huncut fillér pluszt sem, aki 2+2 évig vezeti az angolul olykor csak makogó szerencsétlent...

Apkallu 2019.01.31. 22:47:36

@Online Távmunkás: Ennél egy picit szofisztikáltabb a mostani mérő-rendszer: az odt (országos doktori tanács) elvárásainak megfelelően az utóbbi öt év publikációs tevékenységét mérik, és a különböző szinteken álló oktatók a szintjüknek megfelelő szorzókat kapnak, tehát elvileg egy egyetemi tanár és egy adjunktus is összemérhető... De való igaz, hogy még az ELTE top karokon is sok olyan oktató akad, aki nem végez érdemi publikációs tevékenységet. Persze ilyenkor felmerül a kérdés, hogy egy nyelvtanár miért publikáljon, miközben az oktató tevékenységére nagyon is szükség van.

közösperonos átszállás 2019.02.01. 08:58:06

@Dárnok: Nem erről beszélek, hanem arról, hogy igencsak visszatetsző állandóan "elit"-ként hivatkozni azokra az egyetemekre, amelyek valójában csak a félszeműek.

fuhur 2019.02.01. 10:47:55

@Kuglóf. Az: Nincs olyan egyetem ahol 20% al megvan a vizsga. Ha a 2 es nem minimum 50 % akkor az a vizsga szart sem ér és az a hely nem egyetem max valami taxi szak (Befizetsz = kapsz papírt). Az megvan hogy 20 éve olyan álláshirdetések jelentek meg, hogy feltétel a diploma kivéve Gábor Dénes. Na az, akkor egy taxi egyetem volt.

Az meg hogy a beugrónak 100% osnak kell lennie a tanár döntése én csak helyeslem.

fuhur 2019.02.01. 10:49:23

@Kuglóf. Az: "Szóval én továbbra is ott tartok, hogy lehetőleg ne találkozzak úgy azzal a fazonnal, hogy tudjam, ő volt."

Ennyire fáj, hogy meghúzták a gyereket? Pedig ez előfordul mindenkivel. Nyugi.

Grrr 2019.02.01. 11:15:50

@fuhur: Sokat fog a tekintélyem csökkenni a szemetekben, de megvallom, hogy én is buktam anno vizsgán az egyetemen. Teljes joggal; a felkészültségem arra volt elég csak, hogy a kérdést megértsem.