Örülünk, Vincent?

Kazahsztán felett száll a dal...

Troll proximity


Orbanisztán Infochart

P/c szerint a világ

  • Hibás feed URL.

Híres utolsó szavak

Rovataink

Viccországban Gengszterkrónikák Gasztrowhat Focitörténelem Borzalmasvers Hülyeország Színház A nap idézete Zene-bona


nem felejtünk.jpg

Jobban teljesít...


Orbán Pinocchio thumb.jpg

FRISSÍTVE!

Itt az újabb történelmi csúcs

A központi költségvetés bruttó adóssága: 2010. május: 19.933,4 Mrd Ft; 2011. május: 21.116,5 Mrd Ft; 2012. május: 21.180,9 Mrd Ft; 2013. május: 21.765,4 Mrd Ft; 2014. október 24.736 Mrd Ft;2015. június 6. 24 847 Mrd F

 

Szűjjé má'!
tumblr_nzd85jlxqr1qd6fjmo1_1280.jpg

 

 




 

Te már bekövetted?

 

Vincent tumblr Falus.JPG

 


 

Vincenzúra

Troll Vincent.jpg

Figyelem! A Vincent szerzői — főszabályként — maguk moderálják a posztjaikra érkező hozzászólásokat. Panaszaitokkal vagy a mellékhatásokkal a poszt írójához forduljatok!

Köszönettel: Vincent Anomália

Címkék

abszurd (39) áder (5) adózás (11) alkotmány (45) alkotmánybíróság (10) államosítás (7) arcképcsarnok (14) ascher café (24) a létezés magyar minősége (6) bajnai (16) bank (7) bayer (23) bayerzsolt (14) békemenet (7) bkv (7) bloglossza (14) borzalmasvers (156) cigány (7) civilek (5) civil társadalom (8) demokrácia (24) deutsch tamás (6) devizahitelek (9) dogfüggő (10) egyház (10) ellenzék (7) erkölcs (17) érték (19) Érvsebész (11) eu (13) eu elnökség (8) felsőoktatás (15) fidesz (76) fideszdemokrácia (7) film (12) filozófia (13) foci (12) focijós (19) focikvíz (54) focitörténelem (94) fritztamás (6) gasztrowhat (9) gavallérjános (10) gazdaság (8) gengszterkrónikák (14) gyurcsány (27) hangfal (98) heti válasz (19) hétköznapi történetek (32) hétvége (44) hoax (5) hülyék nyelve (16) hülyeország (165) idézet (768) igazságszolgáltatás (6) imf (26) indulatposzt (11) interjú (7) járai (12) jobbik (17) jogállamiság (33) kampány (12) kampányszemle (9) katasztrófa (5) katonalászló (21) kdnp (9) kétharmad (16) költségvetés (21) könyvszemle (9) konzervatív (18) kormányváltás (22) kormányzás (42) kósa (8) kövér (11) kultúra (21) kumin (14) lánczi (5) lázár jános (12) levelező tagozat (12) lmp (8) magánnyugdíj (25) mandiner (15) március 15 (8) matematika (9) matolcsy (44) mdf (5) média (48) melegek (8) mesterházy (7) mnb (5) mosonyigyörgy (7) mszp (32) mta (5) napitahó (7) navracsics (14) nedudgi (15) nekrológ (11) nemigazország (5) nemzeti együttműködés (5) ner (11) nyugdíj (5) oktatás (12) önkormányzatok (6) orbán (46) orbanisztán (15) orbánizmus (101) orbánviktor (65) országgyűlés (6) pártállam (23) politika (14) polt (5) program (9) retró (22) retro (115) rettegünk vincent (14) rogán (9) sajtó (22) sajtószemle (6) schmitt (38) selmeczi (8) semjén (6) simicska (7) sólyom (7) spoof (19) stumpf (5) szász (6) századvég (7) szdsz (9) szijjártó (16) színház (35) szlovákia (5) szszp (5) tarlós (12) társadalom (50) törökgábor modul (8) történelem (5) tudjukkik (22) tudomány (17) tüntetés (17) ügyészség (9) választás (37) vb2010 (19) vendégposzt (68) videó (11) vincent (10) voks10 (7) vörösiszap (16) zene (23) Címkefelhő

Vidnyánszky tragédiája

2018.12.22. 01:08 | jotunder | 34 komment

 

    Az Ember Tragédiáját először 1883-ban állították színpadra.  Ekkor már játszották a Platonovot és a Nórát, Monet már megfestette a Napfelkeltét. Ekkor mondták ki magyar színpadon, hogy "voltál és leszesz".  Ami nem baj, nem adhatok mást, csak mi lényegem, a gép forog, az alkotó pihen, hódolat illet meg nem bírálat, hármas alá fiam, mondta Piroska néni, de azért megjegyeztük és alig várjuk, hogy Csurka művész úr után az orrunk alá mormoljuk a Nemzetiben. És akkor egy pillanatra elfeledjük, hogy Ibsen, Csehov, Strindberg.

   Mert, tulajdonképpen, az Ember Tragédiája is olyan.

   Nem, nem olyan. A Csongor és Tünde sem olyan, a Bánk Bán sem olyan. Ezen akár túl is tehetnénk magunkat, de akkor nem lennénk magyarok. Nekünk kell az Ember Tragédiája, nekünk meg kell mutatni a világnak, hogy hol lakik az Úristen, és főleg, hogy Sinkovics Imre az Úristen, és ezt a biztonság kedvéért el is mondjuk a kedves  közönségnek, hátha teljesen hülyének tetszik lenni a kedves közönségnek. 

 Vidnyánszky meg akarja mutatni,  hogy van olyan rendező, mint.... Olyan görcsösen szeretné ezt megmutatni, hogy az valószínűleg már neki is fáj, nemcsak azoknak a nézőknek, akik nem azért jöttek el a színházba, hogy beragaszthassák a jegyet a Prohászka Ottokár Szocialista Brigádnaplóba, nekik ugyanis mindegy. 

  Drága művész úr, tetszik olyan jó rendezőnek lenni,mint az Alföldi, kurva életbe essünk ezen már túl, csak ne tessék percekig futtatni szegény teljesen egyforma kaposvári színészpalántákat körbe-körbe az obligát zászlókkal.  Tessék szépen leállni, kifújni magát a drága művész úrnak, az öné ez a baromi nagy és megdöbbentően ronda színházépület, nem akarja  elvenni a drága művész úrtól senki. Kinek tetszik bizonyítani, most komolyan, a Szakács Árpinak, a Szentesi Zöldinek, a Bayer Zsocinak? Most komolyan, félni tetszik ezektől a faszfejektől a drága művész úrnak, hogy nem képes a drága művész úr egy pillanatra abbahagyni a pedálozást?

 Nem, nem lehet igazán jó Ember Tragédiáját rendezni, de nem kell pokoli Ember Tragédiáját rendezni!! Nem kell a zakarpatija oblaszt összes frusztrációját beleönteni mindenbe, komolyan arra vártam, hogy adott ponton Schnell művész úr belekiált a nagy-budapesti éjszakába, hogy Orbán miniszterelnök úr nem is geci, kicsit sem geci az Orbán miniszterelnök úr, a Gyurcsány kúrta el (ez utóbbit egészen konkrétan beleírta a darabba Vidnyánszky, mondjuk ez legalább érintőlegesen vicces volt, mert szegény Madáchnak kb, annyi humorérzéke volt, mint egy keletnémet trabantgyári párttitkárnak ezerkilencszázhetvenkettőben.) 

 Béke van Vidnyánszky művész úr, béke van. 

A bejegyzés trackback címe:

https://orulunkvincent.blog.hu/api/trackback/id/tr5814506448

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

heptakontanonaéder 2018.12.22. 01:56:38

Még a régi Nemzetiben ("ott ahol a hatos megáll") láttam gimnazistaként, Major volt Lucifer.
Ennyi maradt meg.
Tudja a somfa, lehet, hogy egy jó darab. De a gimnáziumban a magyartanárunk olyannyira volt Tragédia-fan, hogy cca egy életre megutáltatta velünk.

borzzz 2018.12.22. 05:08:22

"Nem kell a zakarpatija oblaszt összes frusztrációját beleönteni mindenbe..."
Ez most betalált. Miközben sok erdélyi, délvidéki magyar járult hozzá nagyszerű teljesítményekkel a magyar kultúrához, mintha egyre több HT nemzettársunk lenne, aki a frusztrációjával bünteti az anyaországiakat. Orbán János Dénes, Szakács Árpád vagy Demeter Szilárd azt élvezik, hogy idehaza végre ők lehetnek a románok? Hozzák a lövészárok-mentalitást, az ostromlott vár érzületet, mindenkit kiosztva, aki nem elég nemzeti, nem úgy hazafi, ahogy ők, az igazi magyarok, sőt magyarabbak elvárnák.

heptakontanonaéder 2018.12.22. 06:06:57

@borzzz:
Te eddig nem tudtad?
"Székely szarta a magyart!"

jaegtoer 2018.12.22. 06:33:55

@borzzz:

A hsz-ed is betalált. ezek a szerencsétlen frusztrált lelkületű és mentálisan beteg emberek közül, ha nem is mindegyikük, de amúgy meg túlságosan is sokan, itt vesznek revansot, állnak bosszút külhoni szerencsétlenségükért, szerencsétlenségbe taszítva az ittenieket. Most éppen azt sikerült már kivívniuk nálam, hogy baszódtak volna meg ott, ahonnan jöttek, különösen, hogy trianonjuknak is a nemzeti dölyfük* volt okozója, és most idejöttek harcolni, közben megfeledkeztek róla, hogy béke van, s itt véletlenül nem kisebbségi létbe kerültek, sőt! mitöbb! s valamint...
* Arról bezzeg nagyon diszkréten tudnak hallgatni, hogy a népszámláláskor a kurva nagy büszkeségben igen sokan nem magyarnak vallották magukat, hanem székelynek, még előtte meg feszt katonáskodni kívántak, holott ölég lett volna, ha csak dolgoznak. Csak hát ezt aranybetűkkel zsenánt beírni az annalesekbe.

Itt meg ráadásul kiderült hogy létszámarányosan korántsem olyan patyolat tiszta kezű és zsebű népség, ahogy azt láttatni szeretnék, magukat, sőt. Úgyhogy nem lettünk velük többen, még csak sűrűbben sem, mert aki gané, az gané, aki hülye az hülye, és ezekből itthon is van és volt is több, mint elég, úgyhogy ezekből eléggé terhes az áradó utánpótlás, különösen, hogy itt vitézkednek, ártva itt is, és ott is. Persze dől a lé, és ez a lényeg.

Amúgy meg: 'Vidnyánszki tragédiája' sokkal időszerűbb lehetne, mint 'Az ember tragédiája'.

Akik segítetek a többiek elől elfogni a napot, napsütésben magyarázva, hogy felhőktől nem látni a napot.
És persze tényleg nem, csak nem úgy, és nem akkor, és nem a mondott okok miatt.

Persze a bűnsegédek sorsa sohasem könnyű.

Tehéntőgy 2018.12.22. 08:13:22

"mert szegény Madáchnak kb, annyi humorérzéke volt, mint egy keletnémet trabantgyári párttitkárnak ezerkilencszázhetvenkettőben"

Ezt mélyen kikérem a keletnémet trabantgyári párttitkárok nevében. Egyszer elolvastam A civilizátort, az az, amikor Madách Imre vicces próbált lenni. Rettenetes, didaktikus, színpadképtelen borzadály, a legrosszabb értelemben vett politikai színház, avagy Pató Pál úr Mucsáról Bach-vicceket mond. (És nem a mű koráról van szó, hiszen mondjuk A helység kalapácsa ma is vicces.) Teljesen érthetetlen az is, hogy írta meg ez az ember a Tragédiát.

Ra13 2018.12.22. 08:14:05

@borzzz: És ugye Vidnyánszky se jött máshonnan...

netukki 2018.12.22. 08:15:40

"Béke van Vidnyánszky művész úr, béke van."

Aha, persze. Pax Orbana, és olyan is.

fortin2 2018.12.22. 08:53:45

@borzzz: a menekülni kényszerült erdélyi elit jelenléte a magyar politikai életben a huszas-harmincas években már sok (kimondatlan, hiszen a valóban egzisztenciális fenyegetteségből ideérkezőket mégsem volt illendő kritizálni nyilvánsoan) feszültséget hordozott, de az irodalmi-kulturálisban kevésbé volt domináns ez a tényező. Mostanra ez másképpen van, hiszen az Erdélyből idemenekültek között viszonylag kicsi a politikába bevonódók széma (vannak kivételek, persze, Szőtcs Géza, msikolci polgármester stb.), azonban a szellemi életben ők a leghívebb támaszai az orbánizmusnak, illetve fordítva is így van: OV számára ők jelentik a szellemi közeget, mióta magára vette ezt a nemzeti cafrangot.

Tehéntőgy 2018.12.22. 09:16:13

@fortin2: Viszont érdemes nem elfelejteni, hogy ez egy magát direkte politikailag futtató "hivatásos erdélyi"-típus. Ami annál szánalmasabb, hiszen valójában érdemben semmi nem akadályozta, hogy erdélyi magyar alkotók sikeresek legyenek idehaza is, Bartis Attila, Dragomán György vagy Székely Csaba nem politikusvalagak pereméről lett népszerű, hanem mert tudnak írni.
(Sokat el is árul, milyen sisteregve gyűlöli az utóbbi kettőt szakácsárpád, néha előkerülnek a feljelentőcikkeiben, jókat vigyorgok.)

@Ra13: Tegyük hozzá, ő azért eredendően nem tehetségtelen, sőt. Inkább a határtalan ambíciók miatti politikáhozdörgölőzés jellemromboló hatása tanulmányozható rajta, ami a munkáin is látszik.

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2018.12.22. 09:29:40

@borzzz: Vidnyánszky speciel a fantasztikusan jó orosz-szovjet színházi kultúrát is hozza. Meg a tehetségét. Hogy miért nem elég ez neki, az nem világos.

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2018.12.22. 09:35:07

@Tehéntőgy: Pontosan. Ahogy valaki autentikus, ahogy ereje van, ahogy sugárzik, azonnal az "Ügy" árulója lesz. Nehezen tudom elképzelni, hogy VA sohasem fogja kihúzni a gyufát. Szakács és Bayer ugyanis a tehetségre allergiás, azt meg nem lehet sokáig titkolni.

incze 2018.12.22. 12:40:38

@netukki: a háború béke, stb.

ijontichy 2018.12.22. 13:15:40

Rekviem egy (újabb) erkölcsi hulláért? :-/
"Tudod, hogy nincs bocsánat,
hiába hát a bánat."

György Baranyai 2018.12.22. 14:01:43

@heptakontanonaéder: Igen, nyúztak a Tanárok rendesen vele, igaz. Viszont az is igaz, hogy "Az ember tragédiája" egy fantasztikus nagy mű, örüljünk, hogy Madách írta és nem Beckett. Másik ilyen nagyhatású darab nincs e világon, így összerakva.

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2018.12.22. 14:12:58

@György Baranyai: én fél méterről néztem meg a Tragédiát, a színpadon. valami őrült pénzt és energiát rakott bele VA. még azt sem állítom, hogy az ötletei rosszak voltak. de ez rémisztő. ujjukkal mutogattak a színészek, mint a harmincas évek előadásaiban. és sajnos szegény Imre bácsit nem lehet ujjmutogatás nélkül mondani a színpadon.
ahogy feleségem mondaná, az Ember tragédiáját az menthetné meg, ha Nádasdy és Závada Jr. lefordítaná magyarra. azt persze nem merné senki se meghúzni.

György Baranyai 2018.12.22. 14:25:43

Válaszod köszönöm. Én, sajnos nem láttam ezt az előadást, én magáról a Műről alkottam véleményt. V.A. nem rossz rendező, eltekintve most attól, hogy került oda. "Az ember tragédiája" tele van utalásokkal, jövőképekkel, rendkívül szépen megírva. Én is csak később, gimnázium után éreztem rá a szépségére. Feleséged ötlete megmosolyogtatott, de jó értelemben, akár igaza is lehetne. Ehhez a darabhoz nem szabad hozzányúlni, ez csak Szinetárnak sikerült a '70- es években, ma is hozzáférhető online. Mindig szemezek vele, hogy újranézem és mindig elmarad...
Nagyon remélem, ettől még szép estétek volt.
Innen kívánok boldog Karácsonyt Neked és Családodnak!
Tisztelettel: Baranyai Györg

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2018.12.22. 14:38:42

@György Baranyai: Beckett egy modern író, aki semmi hasonlót sem írt. Beckett nagy költő volt és dramaturgiai zseni, szemben Madách Imrével aki rossz költő volt és egyáltalán nem is gondolkodott el a dramaturgián. Madách egy művelt és mély gondolkodású, szerencsétlen ember volt, és igen, rohadtul érdekes az Ember tragédiája, de nekünk fontos, mert bizonyítani akarunk vele valamit. Menj el a Pradoba nézd meg a Zurbaranokat, El Greco-kat, Velazquez-eket és kérdezd meg magadtól, hogy mi volt akkor Magyarországon. Semmi sem volt. A dánoknak van egy múzeumuk, ahol látszik, hogyan alakult ki a dán festészet és szobrászat az ő aranykorukban, amikor Magyarországon keményvonalas Habsburg-megszállás volt. Magyarország mindenben le volt maradva, és aztán a huszadik században valamelyest behozta a lemaradást. Madách a lemaradásunkat szimbolizálja, csak nem akarjuk észrevenni.

György Baranyai 2018.12.22. 15:03:30

Teljesen igazat adok Neked. Ahogy volt kolléganőm mondta valamikor, pl.: a cseheknek már rég volt zeneszerzőjük, amíg mi a lovat puhítottuk...klasszikus- zenei eladó voltam. Tény, iszonyú lemaradásban voltunk minden művészetben, ami szép lassan kezdett felzárkózni a XIX. században, Liszt Ferenc- cel, Munkácsy- val, Bartókkal, Kodály- jal. Erre a szimbolikára még nem gondoltam, hogy a lemaradásunkat akarja bemutatni Madách. Ezen elgondolkodom, mert van benne éleslátás. Újra kell olvasnom, ami nem baj. Biztos rájövök olyan dolgokra, amikre fiatal koromban nem figyeltem fel.
A spanyoloknál is volt egy hatalmas korszakváltás mind zenében, mind képzőművészetben a XX. század elején. Persze, mindenki Párizsba akart menni, tanulni, ott aztán minden megvolt hozzá. Picasso, Dali, Pablo Casals és megannyi énekes, akiket ma kevesen ismernek, nekem szerencsém volt evvel. De Sztravinszkij is Párizst választotta, mert otthon nem tudott kiteljesedni. Milyen jól tette! Aztán a balettek, amik nem csak Moszkvában, Párizsban is hatalmas érdeklődésnek örvendtek. Uhh! Rengeteget lehetne erről beszélni, a kapcsolatrendszerekről művészet és művészet között. Egy lexikon összejönne.
Üdvözlettel: Baranyai György

Jean Claude 2018.12.22. 16:23:05

@György Baranyai: A spanyoloknak nem volt más választásuk, csak elmenni.
Spanyolország egy jó ideig Európa hullája volt, a nap járása már nem tudta feledtetni a kontinensen marginalizálódó helyzetét, nagyjából Franco haláláig. Párizs az I. VH előtt és után is mágnesként beszívta az újat (nem csak Európából), amit például az előző században beragadt Bécs kiköpött. Budapest is valahol ott versengett, de végül hoztuk a jól ismert történelmi formánkat a fehérlovas ember bevonulásával.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2018.12.22. 17:05:50

A Tragédia számomra azért emlékezetes, mert érettségin ezt a tételt húztam irodalomból. És azért is, mert a Nemzeti megnyitójával egyszerre láttam egy határontúli magyar színházban, távol az akkori fideszes politikusoktól...

Bourbaki 2018.12.22. 17:09:25

Jegyezzük meg, hogy a magyar nyelv nem volt olyan jó helyzetben, mint az angol, német, francia, orosz stb. Ki kellett találni a nyelvet. Szerintem is fantasztikus mű Az ember tragédiája (és nagyon is univerzális, kozmopolita mű), örüljünk neki.

nerángass 2018.12.22. 19:37:22

@jaegtoer: @fortin2: @Tehéntőgy: Morfondíraitok jogosak és igazak, de ne lepődjetek meg, ha pár év múlva a mostani helyzet viccnek tűnik majd. Elmondom, egyszerű : Orbán talált egy olyan tömeget a határon túli magyarokban, amely ugyanannyira érzékeny – eufemizmus – azokra a hívószavakra amelyekkel a hazai támogatóinak kemény magját eteti. Azzal a különbséggel, hogy nekik – a hazai hivekkel ellentétben – nem kell elviselniök azokat a hatásokat, amelyeket ez az urambátyám – ténsúr – hétszilvafás nivójú „szép, nemes és választékos elit” a „maga természetes” módján képvisel és terjeszt azok felé, akik annyit is érnek. Ellenkezőleg, a célirányos 25 milliárd támogatás a „székely gazdáknak” ( whatever that means ) - szemben az MTA 28 milliárdos finanszirozásához képest ( egy liba / egy ló, mint a libaszalámiban ) - bizonyosan meghozza majd áldásos hatását. Annál is inkább, hogy a román állam nem kényeztette el őket ilyesmivel. Úgyhogy, majd ne lepődjünk meg, ha irodalmi ( és egyébb, hajaj ! ) erény helyet, sőt azt pótólva, majd olyasmival is találkozunk, amely inkább mellveregető kivagyiság, pofonnal fűszerezve, mint például Weisz Gizella a Részlegből ( tiszteletem Bodor Ádám ). Uraim, hölgyeim a Kárpát – haza kies tájai sem képesek másra mint, hibahatáron belül hozni önmagunkat.

borzzz 2018.12.22. 20:16:49

@fortin2: Igen, csakhogy amióta magára vette "a nemzeti cafrangot", már nem választható külön a kettő: amit kultúrharcnak mondanak, az valójában politikai harc.

borzzz 2018.12.22. 20:20:53

@jotunder: Rejtély, hogy Vidnyánszky mitől ilyen frusztrált. Mindene megvolt - tehetség, elismerés, platform -, hogy ne legyen más gondja, mint jó színházat csinálni.

brunn 2018.12.22. 21:33:39

Vidnyánszki (kissé) frusztrált, na nem "azért". Megérezte, milyen, mikor a velociraptorok kis csapata a hasfalába vájta a karmait. És az cseppet sem hasonlít a csiklandozáshoz, vagy egy kielégítő hastáji vakaródzáshoz. Ettől beszart és úgy érzi, "kell" egy művészi pedálozás.

brunn 2018.12.22. 21:38:39

@Jean Claude: A mostaninak meg még fehér lova sincs. Hogy a fax.. lehet ló nélkül nemzetet menteni, nem tudom.

Jean Claude 2018.12.22. 21:45:53

@brunn: Óvatosan ezzel. Még rá fog szokni új hobbikra, aztán dőlnek majd az ügetők,
meg a díjugrató pályák. Imádkozom, nehogy baseballra vagy krikettre kapcsoljon véletlenül a távirányítón. Ilyenkor sír vissza az ember egy diktátort, aki a sakkot szerette.

Gerbó 2018.12.23. 01:00:13

Vidnyánszky azért frusztrált, mert a színházába nem járnak a nézők. Ennyi.

Ra13 2018.12.23. 04:11:17

@Tehéntőgy:
Semmiképpen sem gondolom, hogy a határon túliság tehetségtelenséget jelentene. Egyszerűen feltűnő, mint karrierút, és/vagy narratíva. A debreceni társulatnál szinte csak határon túlról építette a csapatot, remek külföldi rendezőket hozott és unikum darabokat mutatott be, budapesti rendezőt és színészt keveset. Inkább Kaposvárhoz kötődött, ahogyan most is. Ezzel nincs is semmi probléma, ha emögött nem valami vélt vagy valós kisebbségi létérzés háborog. Mert ezzel az érzéssel csak kisebbségi színházat lehet csinálni, ahol Budapest az elnyomó kultúra-szomorító.

Debrecenben színházat igazgatott és rendezett. Most is ezt teszi. Beregszászon is ezt tette, csak mostoha körülmények között. Szerintem beregszászi színházat csinálta meg Debrecenben kőszínházban, néha udvarias gesztusokkal helyi kötődésű darabokkal, témákkal. Debrecen sokkal közelebb van Beregszászhoz, mint Budapesthez.

Debrecenben mindennel lehetett vádolni, csak azzal nem, hogy populáris. Kísérletezett, kockáztatott, néha szerintem nagyon erőlködött, kiagyalta a színházat. A közönség (mennyisége) soha nem volt fontos neki, sőt. És lett belőle Debreceni modell... tényleg, ezt leírták. Majd jött neki ez a népnemzeti-szakrális-rituális-identitás-keresés-építés ami megtetszett a NER-nek. A budapesti közönségnek meg nem annyira jön be.

Vidnyánszky szerintem nem ismeri (nem jól ismeri) a magyarokat (nem is akarja) ... Budapestet meg nagyon nem, de nem is szereti, nagyon nem. Így nem is tudja felvenni a kapcsolatot. Úgy jár, mint nyuszika, aki elindul kölcsön kérni a viccben. (És ezzel nem akarom a magyarságát kétségbe vonni.)

Nincs kontaktus. Fesz... van. Harc van. Hiszti van, meg meg nem értettség. Nehéz lehet így Nemzeti Színházat csinálni. Pedig bizony ő tehetséges. Talán kicsit túlértékelt, de tehetséges.

Lehet, hogy valami abban a régi-régi narratívában, ami népi urbánus vitaként híresült el... csak most a vidék kicsit fel lett turbózva a "határon túlról".

Tehéntőgy 2018.12.23. 13:07:53

@nerángass: Ó ez teljesen így van, sőt, nem kell ehhez pár év sem, hisz maradva az irodalomnál, például a PIM élére kinevezett Demeter Szilárdnak is van ám regénye. Legalábbis a szépirodalmi szekcióban árulták, és volt benne medve is meg még posztmodern is, úgyhogy innentől nyilván ez az erdélyi irodalom, hogy olvashatatlan, az mellékes kérdés.

@Ra13: Ez szép volt, és nincs is mit hozzátenni.

lüke 2018.12.23. 13:29:42

@brunn:
én is csodálkozom ,hogy nem a lovas póló a hobbija!

vizitor 2018.12.23. 17:45:30

jó sok éve láttam egy művházban, az eredeti beregszászi csapatával, sütött róluk a csóriság, minimális technika volt, de az előadás egyértelműen tetszett, látszott, hogy alázatosan és komolyan gondolják. kár, hogy azóta ő is fontoselvtárs lett kicsit.

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2018.12.23. 18:46:18

@brunn: azt nem felejtem el soha, amikor elhozott a mitem-re egy muszlim migransok altal csinalt fantasztikus performance-t, egy idos holgy odament hozza, hogy megkoszonje neki, hogy ilyen produkciot hozott pestre, es VA lathatoan meg volt ijedve, hogy mi lesz, ha valamilyen fasiszta barom eszreveszi. annal liberalisabb szinhaz, amit ott csinaltak, mondjuk nincs, de az elso darab, amit tole lattam sem ment volt at szakacsarpieknal, es akkor finom voltam. vidnyanszky szerintem a legjobb magyar rendezok egyike, de ugy erzi, hogy ascherek lenezik. es hat nyilvan nem nezik le, csak teljesen jogosan haragudnak ra. ami azert nem ugyanaz.

slickfh 2018.12.26. 00:52:24

@jotunder: a MITEM-et jó, hogy említed, kb. egyetlen igazán erős pontja az ő Nemzetijének. Amúgy te miért mész el még megnézni egy VA darabot? Mit várhatsz még tőle? Az első két évben néztem jó néhány darabját itt, és baromi élesnek tűnt a váltás (3N, Mesés férfiak, Ballada vs. Vitéz lélek, Körhinta, Isten ostora, stb.), és érthetetlen is a színvonalesés.

Amúgy is fura a kulturkampf színházi hadtere. VA művészete semmivel sem hiszem, hogy közelebb állna bármihez, amit a mostani rendszer képvisel, mint Alföldié. Ellenben nem hiszem, hogy hozzányúlnának. Az Újszínház után sem foglalták el a Víget. Nem értenek az egészhez, nem is szolgálná a javukat a bekebelezés, nincs az a "jóművész", aki bármekkora hátszéllel tudna működtetni egy színházat, és tuképp nem és nem is árt a létezésük. Érdektelenségbe fullad az egész.