Örülünk, Vincent?

Kazahsztán felett száll a dal...

Troll proximity


Orbanisztán Infochart

P/c szerint a világ

  • Hibás feed URL.

Híres utolsó szavak

Rovataink

Viccországban Gengszterkrónikák Gasztrowhat Focitörténelem Borzalmasvers Hülyeország Színház A nap idézete Zene-bona


nem felejtünk.jpg

Jobban teljesít...


Orbán Pinocchio thumb.jpg

FRISSÍTVE!

Itt az újabb történelmi csúcs

A központi költségvetés bruttó adóssága: 2010. május: 19.933,4 Mrd Ft; 2011. május: 21.116,5 Mrd Ft; 2012. május: 21.180,9 Mrd Ft; 2013. május: 21.765,4 Mrd Ft; 2014. október 24.736 Mrd Ft;2015. június 6. 24 847 Mrd F

 

Szűjjé má'!
tumblr_nzd85jlxqr1qd6fjmo1_1280.jpg

 

 




 

Te már bekövetted?

 

Vincent tumblr Falus.JPG

 


 

Vincenzúra

Troll Vincent.jpg

Figyelem! A Vincent szerzői — főszabályként — maguk moderálják a posztjaikra érkező hozzászólásokat. Panaszaitokkal vagy a mellékhatásokkal a poszt írójához forduljatok!

Köszönettel: Vincent Anomália

Címkék

abszurd (39) áder (5) adózás (11) alkotmány (45) alkotmánybíróság (10) államosítás (7) arcképcsarnok (14) ascher café (24) a létezés magyar minősége (6) bajnai (16) bank (7) bayer (23) bayerzsolt (14) békemenet (7) bkv (7) bloglossza (14) borzalmasvers (156) cigány (7) civilek (5) civil társadalom (8) demokrácia (24) deutsch tamás (6) devizahitelek (9) dogfüggő (10) egyház (10) ellenzék (7) erkölcs (17) érték (19) Érvsebész (11) eu (13) eu elnökség (8) felsőoktatás (15) fidesz (76) fideszdemokrácia (7) film (12) filozófia (13) foci (12) focijós (19) focikvíz (54) focitörténelem (94) fritztamás (6) gasztrowhat (9) gavallérjános (10) gazdaság (8) gengszterkrónikák (14) gyurcsány (27) hangfal (98) heti válasz (19) hétköznapi történetek (32) hétvége (44) hoax (5) hülyék nyelve (16) hülyeország (165) idézet (768) igazságszolgáltatás (6) imf (26) indulatposzt (11) interjú (7) járai (12) jobbik (17) jogállamiság (33) kampány (12) kampányszemle (9) katasztrófa (5) katonalászló (21) kdnp (9) kétharmad (16) költségvetés (21) könyvszemle (9) konzervatív (18) kormányváltás (22) kormányzás (42) kósa (8) kövér (11) kultúra (21) kumin (14) lánczi (5) lázár jános (12) levelező tagozat (12) lmp (8) magánnyugdíj (25) mandiner (15) március 15 (8) matematika (9) matolcsy (44) mdf (5) média (48) melegek (8) mesterházy (7) mnb (5) mosonyigyörgy (7) mszp (32) mta (5) napitahó (7) navracsics (14) nedudgi (15) nekrológ (11) nemigazország (5) nemzeti együttműködés (5) ner (11) nyugdíj (5) oktatás (12) önkormányzatok (6) orbán (46) orbanisztán (15) orbánizmus (101) orbánviktor (65) országgyűlés (6) pártállam (23) politika (14) polt (5) program (9) retró (22) retro (115) rettegünk vincent (14) rogán (9) sajtó (22) sajtószemle (6) schmitt (38) selmeczi (8) semjén (6) simicska (7) sólyom (7) spoof (19) stumpf (5) szász (6) századvég (7) szdsz (9) szijjártó (16) színház (35) szlovákia (5) szszp (5) tarlós (12) társadalom (50) törökgábor modul (8) történelem (5) tudjukkik (22) tudomány (17) tüntetés (17) ügyészség (9) választás (37) vb2010 (19) vendégposzt (68) videó (11) vincent (10) Vincent szülinap (6) voks10 (7) vörösiszap (16) zene (23) Címkefelhő

A tudomány esete a Mandinerrel (mikvannakposzt)

2018.12.13. 11:16 | jotunder | 109 komment

 

      A Mandiner interjút készített Anisits Ferenc tervezőmérnökkel. A cikk külön kiemeli Anisits tudományos értekezéseit, amelyek ugyan léteznek, de nem különböznek szignifikánsan egy német főiskola átlagos docensének tudományos teljesítményétől. Ennek esetleg van jelentősége. Nem szeretném különösebben kommentálni a rezsimblog cikkeit, de két különös bekezdést azért kiemelnék.

   "  Helytelennek tartom például, hogy az MTA vezetője az autonóm autóvezetés kutatását hirdette meg a Tudomány Napján. Ezzel versenybe száll a nagy tőkeerős és kompetens, specializált mérnökgárdával rendelkező autógyárak évtizedes tapasztalatával. Erre semmi szükség, ez nem az MTA feladata. Egy valódi alapkutatásra példa lehetne az atomhulladék sugármentesítése."

   "Arra gondolok, hogyha az Alaptörvény a család fogalmát egyértelműen meghatározza, akkor a család más értelmezése nem lehet kutatás tárgya."

   

A bejegyzés trackback címe:

https://orulunkvincent.blog.hu/api/trackback/id/tr8414476728

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

HaKohen 2018.12.13. 13:51:59

.
@spinat:

Ha jól olvastam, a felezési idő a rádium egyik izotópjánál 1.580 év, a plutóniuménál 24.000 év, viszont Mecsekből éppen mostanság újra előbányászni tervezett uránnál 4.600.000.000 év.

Ha gondolod, beszéljük meg a dolgot a rádium felezési idejének elmúlta után. (Bár hol lesz akkor még a teljes eltűnés?)
.

heptakontanonaéder 2018.12.13. 13:53:48

@spinat:

Csacsifiú!
Hát majd alaptörvénybe foglalják, hogy a Cézium-137 felezési ideje nem 30,17 év, hanem 8,3 perc!

Counter · http://goo.gl/EXkKH9 2018.12.13. 14:19:23

@spinat: Hát én se vagyok fizikus, de ennél pislogni kezdtem. Gondolom, vagy az interjúalany nem fejezte ki túl szabatosan magát (ez előfordulhat, hiszen jó ideje nem vagy nem csak magyar nyelven dolgozik és nem is a szakterületére vonatkozó kifejezést használt), vagy az interjú készítője vágott le pár kanyart.

Suszter maradjon a kaptafánál, sajnos, ebben az esetben is (pedig milyen jó lenne, ha az egyszer megszerzett tudás szabadon konvertálható volna bármelyik területről bármelyikre! ez is lehet hálás alapkutatási téma?).

Miki Telepi · http://chienenchaine.wordpress.com 2018.12.13. 14:19:53

Mao alatt a Kínai Kommunista Párt meghatározta, hogy "x tart a 0"-hoz csak egy elképzelt burzsoá elmélet, ergo a deriválás-integrálás nem összeegyeztethető a marxizmus-leninizmussal. Nem is lehetett kutatni. Aztán később egy cipőgyári munkás olvasói levélben megírta, hogy ő úgy tudja, hogy még Marx is derivált. Aztán a Párt is megengedte újra, hogy limeszt lehessen számolni.
Az meg külön vicces, hogy a BMW mérnöke azt hiszi, hogy egyetemen nem lehet kutatni önvezető autókat. Egy google keresés elég rá, hogy majd minden egyetemen találjon ilyen kutatókat. Nem a dízel motoron fog múlni. Nyilván nem a BMW ért legjobban a számítógépes tanuláshoz.
Érdekes, hogy az interjú alapján a debreceni gyárban ezer mérnök és közgazdász fog dolgozni a robotok mellett.

Dr. Gy. Dr. Fűegér 2018.12.13. 14:51:23

@HaKohen:

a rádium felezési idejét az Alaptörvényben fogjuk szabályozni, libsi.

spinat 2018.12.13. 15:14:09

@HaKohen: már csak a fénysebesség feletti utazást kell feltalálni, aztán elugrunk egy fekete lyukhoz, megyunk körülötte pár kört és már ott is vagyunk.

Grrr 2018.12.13. 15:31:57

@Bolygó Hollandi: Felesleges pénzkidobás lesz, amint Széles (Rogán Antal bevonásával) megoldja az energiacellája sorozatgyártásának problémáját.

Esetleg ebből a projektből lesz még valami:
atlatszo.hu/2017/06/29/ingyenenergia-gep-fejleszteset-tamogatta-490-millio-unios-forinttal-a-nemzetgazdasagi-miniszterium/

harmadikszem · http://harmadikszempont.blog.hu/ 2018.12.13. 15:48:29

@jotunder: jo poszt a marxos. Szerintem orias volt persze sokrol felreertett orias. Van egy remek mem amin az utolso vacsora kompozicioja van marx-al es a kovetoivel. A felirat a jezusi mondas radikalis parafrazisa: bizony mondom nektek kozuletek mind elarul engem.

ámbátor 2018.12.13. 15:55:58

@spinat: Ez egy szüklátókörü hozzáállás.
A kávéfoltról is azt hittük, hogy nem jön ki, de szorgos alapkutatással kiderült, hogy hidegvizes áztatással, esetleg higított citromlével a ruha kávéfoltmentesíthetö.
Lehet, hogy a sugárzásmentesítésre is volna jó háziszer, csak szorgosan kell alapkutatni.

ijontichy 2018.12.13. 16:09:18

@Jean Claude: Teljesen félreértetted, miről pöntyögtem. Az idézet lényeges. Csakúgy, mint Kispalkó tudományos "teljesítménye". (az teljesenmellékszál, hogy tényleg HDI párti vagyok)
Tudtad, hogy valamikor Anisits felajánlott pár kurzust (tán a BME-nek?), de a magyaroknak nem kellett? Elvégre mit tudhat egy ilyen nyugdíjas BMW-s ficere.

labrabbit 2018.12.13. 16:09:56

@Grrr: Pedig az ingyenenergia tarsadalomtudomanyi kerdes.

Bolygó Hollandi 2018.12.13. 16:23:30

@Grrr: ??? A NER-ben nincs felesleges pénzkidobás.

Attól, hogy esetleg lesz alternatív megoldás, még simán el lehet kutatni pár tíz milliárdot.

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2018.12.13. 16:24:29

@ámbátor: lehet, hogy pont a hidegvizes aztatas es a citromle segit. ha egyszer bejott, miert ne sikerulne ketszer.

ijontichy 2018.12.13. 16:58:09

@spinat: "de nem tudom, hogy a sugárzó atomhulladékkal ez hogyan kéne menjen" Ld: Isaac Asimov: Libamájpástétom. :-)

ikaruss 2018.12.13. 17:24:39

A linkelt cikk címe szerint: "Kvantumugrás-szerű felzárkózás előtt a magyar gazdaság".
Az ugrás-szerűt még értem, jó is lenne, ha bekövetkezne. A kvantumost hogyan kell elképzelni? Egyik pillanatban alapállapot, a következőben már gerjesztett? Ehhez többnyire külső energia kell. Na jó, valami nagyot akart mondani.
Az atom hulladék sugármentesítése már súlyosabb eset, bár a citromlé lehet hogy segít. (Esetleg az ecetes olló.)
Az alaptörvény-család viszonylat már nagyon súlyos. Ez az ember nem látja, hogy akár holnap beírják az alaptörvénybe, hogy AF hülye? És ettől kezdve ez nem lehet kutatás tárgya.

Counter · http://goo.gl/EXkKH9 2018.12.13. 17:55:33

@ikaruss: "Az alaptörvény-család viszonylat már nagyon súlyos. Ez az ember nem látja, hogy akár holnap beírják az alaptörvénybe, hogy AF hülye? És ettől kezdve ez nem lehet kutatás tárgya."

Szerintem egyáltalán nem hülye, hanem mérnök. Nem a miérttel foglalkozik, hanem a hogyannal. Paraméter, hogy házasság = férfi + nő, család = házasság ésvagy szülő-gyermek viszony, tehát akkor az, ilyesmin normális mérnök nem áll le vitatkozni, amikor mérnököl.

netukki 2018.12.13. 18:00:22

"Az összeszerelő üzem kifejezést külföldön nem is használják. Ez egyszerűen a hozzá nem értők hiedelme, laikus tévhit."

"An assembly plant is a factory where large items such as cars are put together, usually using parts which have been made in other factories."

www.collinsdictionary.com/us/dictionary/english/assembly-plant

seol 2018.12.13. 18:09:34

@netukki:

Sehol nem látom az angol szövegben azt, hogy "összeszerelő üzem"...

netukki 2018.12.13. 18:13:37

@Counter: Vajon van-e kies hazánkban mondjuk pl. olyan mérnöki kézikönyv, amely bármely okfejtésnél az Orbán-féle fasizmus úgynevezett alaptörvényéből indul ki? Ha nincs, az komoly hiányosság, emiatt (Palkovics-szerű) fejeknek kellene hullani.

A hitlerájban volt árja fizika*, itt miért nincs ősmagyar tudomány? Skandallum! Káslernek intézkednie kellene. Első lépésként az atomhulladék sugármentesítését kellene hungarikummá nyilvánítani.

_________________________________
* www.scientificamerican.com/article/how-2-pro-nazi-nobelists-attacked-einstein-s-jewish-science-excerpt1/

ikaruss 2018.12.13. 18:15:01

@Counter:
1. Nem mondtam, hogy hülye.
2. Az a mérnök viszont, aki mindig csak a hogyannal foglalkozik, a miérttel soha, az hülye.
3, "Paraméter, hogy házasság = férfi + nő, család = házasság ésvagy szülő-gyermek viszony, tehát akkor az, ilyesmin normális mérnök nem áll le vitatkozni, amikor mérnököl."
És ha a helytelen paraméterekből indul ki? Lásd 2.

netukki 2018.12.13. 18:16:12

@seol: Igazad van, tényleg nincs "összeszerelő üzem" az angol szövegben. :)

ikaruss 2018.12.13. 18:18:17

@netukki:
Cserélj elemet az iróniamérő készülékedben. :)

ikaruss 2018.12.13. 18:19:57

@netukki:
Sikerült az elemcsere. :)

közösperonos átszállás 2018.12.13. 18:37:54

@ikaruss: "A kvantumost hogyan kell elképzelni?"

Szerintem arra gondolt, hogy egy nagyon-nagyon-nagyon pici ugrás. Mi úgy ugrunk, hogy tulajdonképpen egy helyben maradunk. Ezt csinálják utánunk a nyugatiak, főleg összeszerelő üzem nélkül!

dr Brcskzf Gröőő 2018.12.13. 18:58:52

@netukki: de ha az assembly plantet visszafordítod magyarra, az sose összeszerelő üzem. (az más kérdés, hogy viszont összeszerelő-üzem.)

ikaruss 2018.12.13. 19:19:52

Ha termelésben még nem is, de fogyasztásban már sikerült az icipici kvantumugrás. Igaz, hogy az is hanyatt. A hanyattló nyugatnak persze nem sikerült.
uzletem.hu/europai-unio/szomoru-statisztika-csak-bulgariat-elozzuk-meg-az-eu-ban

mafi mushkila 2018.12.13. 19:34:52

@dr Brcskzf Gröőő: Ezt tudom, ezt tudóóóóm!

helyesiras.mta.hu/helyesiras/default/akh12#118
különírjuk őket, ha a kapcsolatnak valamelyik vagy mindkét tagja összetett szó

Tehát itt nem illik azt hinni, hogy höhö nem is az üzem szerel össze :)

Egyébként engem is foglalkoztat az atomhulladék sugármentesítésének híre, én simán el tudom képzelni, viszont én tudom magamról, hogy nem értek hozzá, szárnyalhat a képzeletem szinte bármerre. Talán ugyanúgy kell, mint a vízbű a zoxigént!

Grrr 2018.12.13. 19:45:46

@ikaruss: Ebben benne van az aránylag alacsony egészségügyi és oktatási kiadások hatása. Érdekes a hatalmas különbség az AIC és a GDP/fő között néhány ország - pl. Írország - esetében.

FrVili 2018.12.13. 20:31:19

Ahha, innen fúj az autóipari horthysta szél. Ez az interjú hemzseg a hülyeségektől. "Elképzelhetetlen, hogy egy csavarkötés méretezésénél az alkalmazott műszaki tudományos törvények esetenként csődöt mondjanak." Pedig nem kell elképzelni, mert rendszeresen csődöt mondanak, ugyanis a mikrorezgéseket nem tudják modellezni főleg nem képlékeny tartományban, ezért a méretezés egy egyszerűsített biztonsági túlméretezés. Ebben speciel semmi tudomány , de jól hangzik. Többször említi a Trianon utáni bezzeg korszakot, ahol büszke arra hogy a gazdasági világválság Ausztriát jobban padlóra fektette, mint Magyarországot, ahol a gyorsított fegyverkezés érdekében foglalkoztatást munkaidő korlátozása nélkül lehetett alkalmazni a hadfelszerelési cikkek gyártására. Véletlenül sem az akkori iparilag fejlettebb Csehszlovákiával hasonlítja össze Magyarországot. De jól hangzik, hogy lenyomtuk Ausztriát. A kvantumugrásról nem árul el semmit, amit az autógyártásról mond az addig igaz, hogy high tech, de az üzemeltetés már nem annyira. Hacsak a Herr Wolf kommen Sie vorbei, wir haben eine Fehlermeldung bekommen annak számít. Nagy legenda volt az öreg, de ahogy egy motrorfejlesztő főnököm mondta -aki személyesen ismerte őt-, aki azt hiszi hogy egy csapatvezető ember innovál és ért mindenhez annak fogalma sincs a feladat komplexitásáról és a mérnöki tudás természetéről. Hozzátartozik, hogy a videóban megemlíti a csapatát. Miért van az az érzésem, hogy Anisits rendszeresen ad tanácsokat Palkovicséknak.

incze 2018.12.13. 20:31:44

@Counter: csakhogy nem arról nyilatkozik, hogy ha a házasság férfi+nö, akkor mit és hogyan (pedig mennyivel érdekesebb lenne) , hanem hogy ezek után ez nem lehet alapkutatás tárgya. ha a kresz megmondja mi a jármű, onnantól meg van aszondva, nincsen mit lehet kutatni, nincsen új üzemanyag, meghajtás, semmi. egy rosszul felszerelt féklámpa, és nem vagy jármű. van a kreszjármű, oszt slussz.

szóval ez nem mérnök, hanem egy csőlátó pöcs, a mérnöki tekintély mögé bújva nyomja a földszintes baromságokat. (már kérdés, hogy a mérnököknél az ilyesmi szakmai betegség, ha átlátja, hogy fogja meg a fékpofa a kereket, akkor mindent átlát, vö. mérnökfasiszta)

incze 2018.12.13. 20:39:16

@netukki: "The next blow to the traditional factories came from globalization. Manufacturing processes (or their logical successors, assembly plants) in the late 20th century re-focussed in many instances on Special Economic Zones in developing countries or on maquiladoras just across the national boundaries of industrialized states. Further re-location to the least industrialized nations appears possible as the benefits of out-sourcing and the lessons of flexible location apply in the future." - en.wikipedia.org/wiki/Factory

annyira kurvára nincs ilyen, hogy a gyáripar struktúrális átalakulásának és térbeli relokálásának a globalizációban ez volt az egyik legtipikusabb képződménye.(mint az a magoriaknál is jól látható.)

brunn 2018.12.13. 20:43:23

Anisits egy tipikus, rendszernek behajló észember. (megjegyzem, hogy jónéhány, a saját szakterületén egy német főiskola docensénél szignifikánsan magasabb teljesítményt nyújtó észlény igencsak befeküdt a NER-nek...)

brunn 2018.12.13. 20:46:12

@incze: Éppen (csak) a mérnököknél van ilyen szakmai betegség? Na neeeee

brunn 2018.12.13. 20:56:55

@mafi mushkila: Majd, ha az "angol tudósok" felfedezik, akkor vedd komolyan.

labrabbit 2018.12.13. 21:09:23

@mafi mushkila: feneket. Csak nem kell mérni.

Counter · http://goo.gl/EXkKH9 2018.12.13. 21:35:26

@ikaruss:
1. "nagyon súlyos", ezt hülyének/hülyeségnek szokás értelmezni, úgy tettem. Elnézést.
2. Ebben nem vagyok biztos. A mérnökök egy jelentős csoportjának az a dolga, hogy megoldást szállítsanak. Ha erre rááll az észjárása, akkor nem is biztos, hogy észreveszi egy idő után.
3. A helytelen paraméter nem az ő felelőssége, ő mérnök. Ha kiszámolták, hogy a mittudoménmelyik állandó annyi, akkor annyi. Ha nem jön ki a gépezet, akkor a gépezetet kell alakítani, és legyen nagyon észnél, aki a konstansra akarja kenni a hibát a saját, a konstanson alapuló és nem működő gépe helyett.

@incze: Könyvelőfasiszták is vannak, a személyiedző-fasisztákról nem is szólva; igazából mindenki fasiszta és minden szakma ócska fasiszta trükk, fasiszta összeesküvés a laikusok ellen. Az egyetlen helyes antifasiszta magatartás élni a világba bele, csak úgy!

mafi mushkila 2018.12.13. 22:32:22

@labrabbit: Jó tudni egyébként, hogy fel vagyunk készülve arra is, amikor már azt sem tudjuk, hogy mi a mérés, nemhogy mérőműszereink nincsenek:
emperorx.bandcamp.com/album/10000-year-earworm-to-discourage-settlement-near-nuclear-waste-repositories

Néha meghallgatom így előre :)

A háttérsztori: 99percentinvisible.org/episode/ten-thousand-years/

Érvsebész 2018.12.13. 22:37:22

@Dr. Gy. Dr. Fűegér: milyen felezési idő? Kétharmadozási!

Grrr 2018.12.13. 23:03:31

@mafi mushkila: Én a Simulated Litho​-​Acoustic Repeller​/​Emitter track-et szoktam hallgatni erről az albumról, amikor egy kis lazulásra van szükségem

incze 2018.12.13. 23:48:51

@brunn: @Counter: nem akarom ezt a mérnökfasiszta dolgot túlfeszíteni, de sajnos valódi jelenség. inkább az a kérdés, hogy itt magyarországon miért olyan virulens. ez nekem erősen összefügg azzal, amikor társadalom, spirituális közeg nincsen, a hatalom szociopata, így nagyon is csodáltakká, másfelől meg használhatókká és megbecsültekké válnak azok az emberek, aki számára az ember paragrafus, kilógramm és köbcenti, és hatékonyan pakolássza a kilókat és köbcentiket. (ld. mesterségem a halál)

ez a faszfej is jó példa, palkovics faszfej is..

Counter · http://goo.gl/EXkKH9 2018.12.14. 00:00:27

@incze: OK, vannak mérnök-, jogász- és nyilván orvosfasiszták is, de miért álljunk meg itt? A masszőr-, a szobafestő- és a kertészfasizmus mételye is faldossa hazánk testét.

Egyébként meg egy dízelmérnökön háborogni, amikor este a közrádióban éppen Eőry Ajándok meséli el, hogy akupunktúrával ő fél óra alatt gyógyítja a rákot, hát kérem... aránytévesztés. A dízelautó legalább megy.

Mister Gumpy 2018.12.14. 00:10:19

@Bolygó Hollandi: @spinat: Nem értek a fizikához, de ha jó ütemben beledobjuk egy jól működő fúziós erőműbe (pld rakétával belelőjük a Napba), az megoldja, nem? És akkor már csak egy masszív fúziós erőművet kell csinálnunk. (Van egy ilyen Örkény egyperces, Hogyan oltsunk tüzet? Vegyük le a poroltót a falról, közelítsük meg a tűzfészket, oltsuk el a tüzet, akasszuk vissza a poroltót.)

Mister Gumpy 2018.12.14. 00:20:03

@brunn: A top 10-es listádat megnézném. (Az persze nehezíti a dolgodat, hogy Orbán támogatója per def nem lehet értelmes, de majd próbálok ettől eltekinteni.)

Mister Gumpy 2018.12.14. 00:27:10

@jotunder: @ámbátor: Már vagy 10 perce próbálgatom. Úgy tűnik, a Stroncium-90-re jó a citromlé, de a Cézium-137-re nem, azt komposztálni kell.

nerángass 2018.12.14. 07:25:28

@netukki: @seol: Ezek a Collinsnál tudnak egyáltalán magyarul ?

msmester 2018.12.14. 09:38:01

Nyilván átlátja az itteni értő közönség, de gyorsan szögezzük le: _sugármentesíteni_ nem lehet "atomhulladékot" (uramisten 30 éve ismeretterjesztő könyvben sem ment volna el ez a szó...).

Egyenlőre Magyarországon a biztonságos _elásásához_ sincs meg az infrastruktúra. Vannak homályos hátterű kísérletek arra, hogy radioaktív szervesanyagokkal mot tud kezdeni néhány nagyon igénytelen, ellenálló baktériumtörzs. Cserébe, ha csak annyi fejlesztés kapna támogatást, hogy ma a drágán megtermelt paksi áramot csúcsidőben ne a földbe söntöljük le, akkor máris beljebb lennénk évi 15-20 Mrd Ft-al.

De hopp! Ezt pont a Kandó villanykarán kutátnák! Azt pedig közismerten a Pázmányba akarják olvasztani. Hát én véletlenül mindkettőre jártam és ... Maradjunk abbn, hogy gyökeresen eltérőek a profilok.

ijenanyelvtan 2018.12.14. 11:44:55

És hol vannak azok, akikről a mese szól?
Ha a "munkást" +400 óráig akarják dolgoztatni, lehet példát venni a csúnya történelemből, ahol bizony a túlterhelt dolgozók nem átallottak szart termelni és bebuktatni a céget.
Szakszervezet?
Az autogyári melósok 100%-a a fideszre szavazott.
Nekik 1000 túlórát kérek.

nerángass 2018.12.14. 12:28:06

@ijenanyelvtan: Nem is tudom, mér’ ez a nyavalygás. Indiában és Bangladesben egy szál kötényben vágják szét a hajóroncsokat és rendkívül rugalmas ( látástól mikulásig ) a munkaidő, mint ez nagyon helyesen vetette a szememre az indiai CEO, amikor munkavédelmi ruháról beszéltem neki ( kohászoknak ). Végül kiegyeztünk abban, hogy Európa azért egy kicsit más. Now I wonder....

9mmPara 2018.12.14. 12:50:54

@nerángass: Viszonylag jól viselem mások nyomorának a látványát, de ezek a hajótemetők/bontók...elképesztő. Ja, és láttad, hogy modern szerszámokra valahogy szokott telleni a megbízónak, csak védőfelszerelésre jut ritkán?

Na, itt pl. volna helye nemzetközi szabályozásnak: ezeket a hajókat nem hobbisták ragasztgatják össze a fészerben rétegelt lemezből. Pontosan lehet tudni, hogy hol, mikor, melyik cég gyártotta.

Grrr 2018.12.14. 13:34:50

@ijenanyelvtan: A munkások egy része szeretne túlórázni, mert fiatal/jó erőben van/nincs gyereke/felesége mindent elintéz a ház körül. És a jó pénzre szüksége van. A munkások másik része - idősebbek/gyerekesek/nők - kevésbé tudják megoldani. Esetleg a család szétesésével.

A javaslat igen erősen jobboldali, valóban - a nagyrészt helyzeténél fogva jobb helyzetben levő munkásoknak és a vállalkozásoknak kedvez. A gyengébb helyzetben levő munkásoknak közvetve ártalmas lehet, hiszen megbecsültségük, előmenetelük romolhat.

ámbátor 2018.12.14. 14:00:01

@Grrr: ennél nagyobb a gond, mert a törvény ugyan lehetőségről beszél, praktikusan viszont (mivel az erőviszonyok legalábbis nem kiegyenlítettek) jó eséllyel kényszerről lehet szó sok munkáltatónál. Kósáék azt papolják, hogy ez egy megengedő jellegű törvény, senkit nem kényszerít túlórázni, de ez csak azért van, mert életükben nem láttak munkahelyet belülről.

velőtanya 2018.12.14. 14:19:53

@ámbátor: "a törvény ugyan lehetőségről beszél..."
Még ez sem igaz:
"11. § A Javaslat megemeli az egy évben ELRENDELHETŐ rendkívüli munkaidő maximális mértékét évi 400 órára."

Grrr 2018.12.14. 14:37:32

@ámbátor: Ez nyilván igaz, én csak az optimális esetről írtam. Minden szabályozásnak vannak kedvezményezettjei és kevésbé kedvezményezettjei.

közösperonos átszállás 2018.12.14. 15:30:03

@incze: A dolog egyébként még ennél is mókásabb. Könyvelőtopikban olvastam anno, hogy nincs olyan, hogy "teherautó"; olyan van, hogy KRESZ szerint teherautó, meg ÁFA-törvény szerint teherautó, meg cégautóadó szerint teherautó; attól, hogy B-s jogsival valami vezethető, még nem biztos, hogy a NAV visszaadja az ÁFÁ-ját. Ebből nekem mint laikusnak az jön le, hogy hát a családdal is lehet ez ugyanígy (és nem, nem az ÁFA-visszaigényelhetőségre gondoltam :-) ).

balmoral 2018.12.14. 15:59:05

Anisits Johann Dániel egy magyar gyógyszerész volt, botanikus gyűjtő, akiről kaktuszt is elneveztek, a Gymnocalycium anisitsii nevű kis jószágot. A cikkben szereplő hasonnevű úr szóra sem érdemes.

Ra13 2018.12.14. 16:42:51

Ellenben nem dobunk ki élelmiszert, olvashattuk a múlt héten... ebben elsők közt vagyunk. 2011-ben még szabadon lehetett keresni a KSH adatbázisaiban. Akkor olvastam a táblázatokból, hogy az élelmiszerfogyasztás a rendszerváltás után 25-30%-kal csökkent... ez rengeteg, nem hittem a szememnek. Csökkent a tojás, hús, zsír fogyasztás, még a cukor is csökkent... nőtt a kenyér, tészta és krumpli. Ahol én élek nem így van, ami azt jelenti, hogy nagyon más van a fogyasztói kosarakban, ha erre jön ki az átlag. Azóta kerestem ezt az adatbázist... nem található... ahogyan szegények sincsenek az országban vagy hátrányos helyzetű tanulók 2014-től. :( Nem szeretem a túlfogyasztást, nálunk is vannak sokan akik ésszerűtlenül élnek. Annál drámaibb, hogy hány nélkülöző kell ahhoz, hogy ezek a adatok szülessenek.

szazharminchet 2018.12.14. 17:23:52

Nem lehet, hogy a faszikám a transzmutációra gondol (nem nézett utána a magyar szakkifejezésnek, és, gondolom, külföldiül is csak valami ismeretterjesztő cuccot olvasott):
en.wikipedia.org/wiki/Nuclear_transmutation#Artificial_transmutation_of_nuclear_waste

Amúgy meg nyilván sokmindent akar a bimmer a dízelcsaláson kívül, pl. hogy az önvezető autóban minél több szabadalmuk legyen nekik, és minél kevesebb public kutatási eredmény. Az legalább egy komoly pozitívum, hogy nem azt (a szintén divatos) hozzáállást vallja, hogy a kutatóintézetek/egyetemek dolga állami pénzből elvégezni a cégek helyett a fejlesztést/alkalmazott kutatást, az alapkutatás meg luxus.

Hottentottenstottertrottelmutterattentäterlattengi 2018.12.14. 18:04:11

@ámbátor: @velőtanya: Mindkettőtöknek igaza van. A 400 túlórához először kell megfelelően módosított kollektív szerződés vagy a munkavállaló külön beleegyezése, utána viszont a munkáltató döntheti el, hogy mikor és hogyan él az így megnyílt lehetőséggel.

incze 2018.12.14. 20:01:50

@ijenanyelvtan: Az AHFSZ támogat minden olyan kezdeményezést, amelynek célja a munkavállalói érdekek erősítése és az eddig elért eredmények megtartása, ezért megszólítja tagjait és szimpatizánsait, hogy a 2018 december 16-án (vasárnap) Győrben megrendezésre kerülő demonstrációt jelenlétükkel erősítsék.

www.napi.hu/magyar_vallalatok/audi-szakszervezet-tuntetes-rabszolgatorveny.675172.html
www.ahfsz.hu/uploads/dokumentumok/kozlemeny_20181214.pdf

lüke 2018.12.15. 07:49:53

AF BMW - n elől, hátul,oldalt, mint a Pirelli naptáron
tk a fityesz bevezethetné. az autócsere programot is, ha már a hűtőre van pénz, ezt követhetné a politikus csere program
Most értettem meg miért nincs környezet szennyezés Trump szerint, ott nincs dízel autó, Ferink csak egyet - egyet tudott rájuk sózni a dízel BMW- kből s a dízel kamionok nem szennyeznek, ugye?

msmester 2018.12.15. 10:44:37

@Counter: haha, Eöry Ajándok, jesszus... Ismerem és élőben ugyanezt tolja.

Ra13 2018.12.15. 12:05:36

@msmester: Élőben azt tol amit nem szégyell, de nyilvánosan azt, amit hagynak neki. :( Az a szégyen, hogy hagyják.

n0ri61 2018.12.15. 12:37:52

A rend kedvéért, amire utalhatott, az a transzmutáció, ami persze nem sugármentesítést, hanem a hosszú felezési idejű izotópok átalakítását jelenti rövid felezésű idejűvé.

Megjegyzés: ugyanaz a nori vagyok, csak az okosmobil-számítógép jelszórengetegében időnként elveszek.

RontoPal 2018.12.15. 13:03:42

@n0ri61: Sugármentesítést mondott, ami szerintem - szigorúan a szóalakot nézve - nem jelent semmit sem. Sugárzásmentesítés esetén lehetne valamiről beszélni.:)

De ez is egyszerű, csak el kell venni vagy hozzá kell tenni pár neutront az atommaghoz és kész. Csak a megfelelő szerszámot kell hozzá kialapkutatni - gondolta a mérnök.

közösperonos átszállás 2018.12.15. 14:40:57

@RontoPal: "Sugármentesítést mondott, ami szerintem - szigorúan a szóalakot nézve - nem jelent semmit sem. "

Dehogynem, az Örs vezér terét pl. lehetne Sugár-mentesíteni.

seol 2018.12.15. 14:58:22

@közösperonos átszállás:

Tűnődtem rajta, de nem mertem elsütni. ;-p

RontoPal 2018.12.15. 16:28:14

@közösperonos átszállás: Esetleg a köröket meg a gömböket lehetne sugármentesíteni, és lesznek belőlük egyenesek és síkok.

Jean Claude 2018.12.15. 17:25:18

@Grrr: Léteznek olyan munkások, akik pont azért szeretnek túlórázni, mert feleségük van.

Jean Claude 2018.12.15. 17:29:09

@Érvsebész: De ők a kétharmadot a felével csinálták.

Jean Claude 2018.12.15. 18:25:15

@lüke: Ha így lett volna, akkor a VW-nek nem fájt volna nagyon néhány amerikai bírósági ítélet. Ott egy egyszerű hibás teljesítésként futottak a kártérítések. A pick-upok adják ma az USA-ban a legtöbb eladott autót (Ford F-150 a legnagyobb példányszámú új autó régóta), mindegyikhez kínálnak dízelt. A VW csoport elég sok dízelt adott el az USA-ban a botrány előtt. Persze nyilván nem egy Franciaország, ahol 70% felett van a dízelek aránya. A teherauróknál a nyomaték miatt csak a dízel jön szóba, de szerintem pont ezért ott a tisztán elektromos (hely és tömegprobléma az akku miatt nincsen) hajtás fog elterjedni. A motorizáció hajnalán már volt ilyen. A japánok már le is álltak a dízelautók fejlesztésével.

lüke 2018.12.15. 21:32:02

@Jean Claude:

Átmész a Lajtán s nem szennyezett a levegő, biztos a Wiener Lüftl elfújja
a drága Audi,VW, BMW ( bayerische MIstwagen) miatt vizsgálták meg a dízeleket, hisz odaát 1 gallon annyi ,mint ideát egy liter benzin,nincs jelentősége a német dízel PKW- nak ott,csak az árának és a presztízsének.NA Otto, a Rudi Diesel meg a F. Porsche is német volt,nem amcsi,no pick up!
(Tudod, hogy Kurzra aszondják : ő az új Metternich)

közösperonos átszállás 2018.12.15. 21:38:56

@Jean Claude: A japánok mindig csak kínjukban fejlesztettek dízelmotort, az európai piac kedvéért. Ma valószínűleg nem éri meg saját, ilyen kisszériás motort tartaniuk, jobban járnak, ha inkább készet vesznek meg és építenek be.

miért 2018.12.15. 22:08:41

Atomhulladék? Nocsak? Elszólta magát a polgártárs!? Mert lassan egy évtizede már orosz testvéreik felmodták az atomhulladék átvételét! Mi lesz abból ami már nem fér el sehol, és ami kijön Paksról?

jaegtoer 2018.12.16. 06:39:40

@jotunder:

"lehet, hogy pont a hidegvizes aztatas es a citromle segit. ha egyszer bejott, miert ne sikerulne ketszer."

Sikerülhet, csak az kérdés, kinek a kezelésére alkalmazzák ezt a terápiát.

100 kóbor kutya 2018.12.16. 07:05:52

azt ugatják a falkában innen is onnan is, hogy az itm 2019-ben eléri a felezési ideje vauégét.

kutyakórusunk ezért ugatvau kéri, mindenki más addig is őrizze meg derűjét és felezési idejét*.

[*szólásszabadságát, tudományos és kutatási autonómiáját, de leginkább humorát, tovaubbá, valamint stb.]

Jean Claude 2018.12.16. 08:40:54

@közösperonos átszállás: Igen, Renault, Fiat, Isuzu és BMW dízelek. Érdekes módon a saját fejlesztés japánoktól szokatlanul kész katasztrófa lett. (Toyota 2.2, Subaru boxer) A Honda azért kivétel (ők későn léptek be és amúgy is világ legjobb motorjait építik), de ők is ki fogják vezetni.

Jean Claude 2018.12.16. 09:16:33

@lüke: Ez pont a gázolajra nem igaz. Több, mint fele az európai árnak. Ferdinand Porsche csak picit volt német. Az osztrák örökös tartományban született, de nem az osztrák állampolgárságot választotta bécsi lakosként a birodalom széthullásakor, hanem a csehszlovákot. Nyilván a német szóba sem kerülhetett. Nekem rejtély hogyan pattant ki a semmiből Csehszlovákia egyetlen demokratikus államként (ill. 19 és 33 között Németország) a Rajnától keletre.

lüke 2018.12.16. 09:56:07

@Jean Claude:
benzinről beszéltem, nem dizelről
igen a 91- s Opel kadettemben is 1,6 D Subaru motor volt
Masaryk felesége amcsi volt, ez segített, azt mondják

Muad\\\'Dib 2018.12.16. 10:42:04

@Jean Claude:
Azért az a csehszlovák úgynevezett demokrácia is döcögős volt, maradjunk annyiban...

Jean Claude 2018.12.16. 10:57:46

@Muad\\\'Dib: Nem a hollandhoz hasonlítottam, hanem a lengyel, magyar, osztrák stb. demokráciákhoz. Nem volt tekintélyuralom, hanem a hagyományos demokratikus intézmények szabályozták az állam és polgárai viszonyát egy olyan államban, ahol soha nem volt, vagy nagyon régen volt önálló állami lét. A szlovákoknál még polgárság, sőt nemesség sem volt. A Felvidéken rekedt magyarság hamarosan egy demokratikusabb környezetbe került, nyilván egyszerre etnikai kisebbségi helyzetbe is. Az akkori Európa nagy része nem volt demokratikus államnak hívható.

Jean Claude 2018.12.16. 11:18:27

@lüke: Isuzu volt az 1.7-es (az 1.6-os Opel fejlesztés volt), amit csak néhány éve váltott le a Torínóban fejlesztett és nálunk gyártott suttógó dízel család (a Fiat eredetűekkel együtt). A PSA akvizíció miatt ezek most majd mennek a kukába, pontosabban a jog marad a GM-nél. Jó hír, hogy Szentgotthárdon ezek helyett a PSA motorokat fogják gyártani. A Honda, Mazda és a Toyota is ilyet használt a sajátjaik előtt. A Subaru nem olyan régóta gyárt és csak boxerdízelt.

lüke 2018.12.16. 12:10:47

@Jean Claude:
Igazad van, rosszul emlékszem,, TDI, 3 évig jártam vele, marha jó kis autó volt, azóta a hamis VW- kon járok, Winterkorn , Piëch nagy dicsőségére
@Muad\\\'Dib:
Nagyapám ungvári 13 gyermekes családból való, az ott maradottak szerint a legjobb a csehek alatt volt , azt mondják; cseh gimnáziumba , a Károly egyetemre jártak(pláne Prágában ,zlatny Praha)

ijontichy 2018.12.16. 12:20:42

@Jean Claude: A nyavaja törje ki a jövedéki adóra ácsingózó bagázst :-/. A gyártókat még értem: OK, akkor gyártunk 3 hengeres turbó benzinest. 300ekm-et futó blokk ugyan rtika lesz, de kit érdekel. Az egy kicsit biztató, hogy a Pug (PSA) csak kihozott egy új tervezésű 1.5-ös HDI-t. Adalékos ugyan, de tudja az Euro 6.x-t. Amíg ki nem találnak valami újabb elvárást.

Imaginace 2018.12.16. 12:54:17

@Muad\\\'Dib: Mondjuk az első csehszlovák köztársaság (1918-38) volt az egyetlen ország a térségben, ahol a kommunista párt végig legálisan működött, s a képviselői ott ültek a parlamentben. (Ez azért elég mértékadó lakmuszpapír.)

Jean Claude 2018.12.16. 13:29:57

@ijontichy: A BMW direkt gyengíti a motorjai élettartamát, mert a célközönség 3 év után másikba ül és a kocsit megvásároló fiatalok meg már számolnak a turbó eldurranásával 150.000 környékén. Nem a turbófeltöltő gyártókon múlik. Ha nem építenék be, akkor nagyon sokáig húzná egy modern autó a mai gyártástechnológiánál. Az újat meg el kell adni. Bármit el lehet gyengíteni, mondjuk néhány tizeddel kisebb/nagyobb alátét alkalmazásával. Ez is mérnöki munka. Az olcsó autók most jutottak el a turbó felhasználásához (az adminisztratív szabályozás miatt), de azokat más piac veszi fel. Ott ez a politika nem működik. Szerintem a Suzuki és a Honda tíz év múlva is rendben lesz a turbómotorjaival. Valószínűleg a többiek is a kis kategóriában. Egy gyártósoron készül a 3, 4 és hathengeres soros, emiatt a V6 kuka, mert drágább gyártani. A gyártási pontosság ugyanaz (fényévekkel jobb a 70-es évekbeli motorokénál). Brett Sinclair és Danny Wilde V8 és V6-os motorja egy kövér gázadásnál dönti ki magából az olajat a kipufogón keresztül (bejáratott új autókat használtak a forgatáshoz), pedig azok akkor csúcsmotoroknak számítottak.
Európában csak a FCA hagy fel a dízelmotorokkal, a többiek fejlesztenek. A downsizinggal meg teljesen szembe megy a Mazda kivételes technológiával és sikererrel. Hirosímában nem a Szerencsekeréken szerzik a gépészdiplomát.

lüke 2018.12.17. 13:44:27

mandiner a tudománnyal smafu

Kunhalmival szégyen...

egy rendes országban KÁ- t elviszik mentővel, ( na meg vissza is hozzák)
megnézik a térdét
- fizikális vizsgálat
- rtg
- szakorvos!! trauma v. ortopéd
- evaluáció( ha kell MR)
( s ez rendszer > rikkikiteve )

@Jean Claude: Ha Porschéék nem is éltek Cseszkoszlovenszkóban de behmek voltak, ezértj járt az állampolgárság-de az Anschluss után sokan menekültek Prágába, ahol hochdeutschot beszéltek( Kafka )
pl a Furtwängler családból, erről egy remek könyv is született nem Leon, hanem Martin F-től.

Jean Claude 2018.12.17. 15:03:39

@lüke: F.P élt Böhmországban, ott járt isibe. Nem választhatott németet, mert azt tiltották a békeszerződések (valamint megtiltották a két ország egyesülését), de mivel osztrák-magyar állampolgár volt, ezért lehetett utódállami állampolgár. A szudétanémeteket (a Monarchia részeként) nem akarta Bismarck a második Reichbe bevenni (erre jó oka volt - instabillá tette volna a Birodalmat, kiemelkedő diplomata volt, a Realpolitik megtestesítője), Hitler viszont bevette a harmadikba.

lüke 2018.12.17. 19:37:04

@Jean Claude:
behmek ezt írtam ottszületett)
behmisch...így gúnyolják az osztrákok a cseheket, akik az ő- t nem tudják kiejteni
megj.Szechenyi szolgálója Döblingben Pölöskei volt, pont ezen megfontolásból

Grrr 2018.12.19. 12:29:18

@Grrr: Készítettem egy grafikont az Actual Individual Consumption alakulásáról a KKE-térségben, érdekes.

imgur.com/a/T4DHtIL

Külsős 2018.12.19. 13:01:46

@Grrr:

Magyarország jobban teljesít.

velőtanya 2018.12.19. 13:53:40

@Grrr: @Külsős: 444.hu/2018/12/19/egy-atlagos-magyar-616-forintot-kolt-kajara-egy-nap-alatt

Az kevesebb mint 2 (kettő) euró naponta kajára. Európa dübörgő motorjának szívcsakrájában.
(Mondjuk ez azért engem is meglep, ha megpróbálok konkrét napi ételsorokat képzelni mögé. De ez a rezsim saját statisztikája, szóval nem lehet Sorosra fogni)

Grrr 2018.12.19. 14:05:34

@velőtanya: Nem láttam az évkönyvet, de gondolom/könnyen lehet, hogy ebben csak a háztartások bolti, piaci vásárlása van benne (arra van egy speciális statisztikai adatfelvétel), nincsenek benne az iskolai és munkahelyi menzák, kórházak, idősek otthona, a büfék, az éttermek, a saját háztáji termelés...

seol 2018.12.19. 14:17:40

@velőtanya:

Csak futólag néztem utána, de ha jól láttam-számoltam, ez még Romániában is ~15 lej (1000 Ft)...