Örülünk, Vincent?

Kazahsztán felett száll a dal...

Troll proximity


Orbanisztán Infochart

P/c szerint a világ

  • Hibás feed URL.

Híres utolsó szavak

Rovataink

Viccországban Gengszterkrónikák Gasztrowhat Focitörténelem Borzalmasvers Hülyeország Színház A nap idézete Zene-bona


nem felejtünk.jpg

Jobban teljesít...


Orbán Pinocchio thumb.jpg

FRISSÍTVE!

Itt az újabb történelmi csúcs

A központi költségvetés bruttó adóssága: 2010. május: 19.933,4 Mrd Ft; 2011. május: 21.116,5 Mrd Ft; 2012. május: 21.180,9 Mrd Ft; 2013. május: 21.765,4 Mrd Ft; 2014. október 24.736 Mrd Ft;2015. június 6. 24 847 Mrd F

 

Szűjjé má'!
tumblr_nzd85jlxqr1qd6fjmo1_1280.jpg

 

 




 

Te már bekövetted?

 

Vincent tumblr Falus.JPG

 


 

Vincenzúra

Troll Vincent.jpg

Figyelem! A Vincent szerzői — főszabályként — maguk moderálják a posztjaikra érkező hozzászólásokat. Panaszaitokkal vagy a mellékhatásokkal a poszt írójához forduljatok!

Köszönettel: Vincent Anomália

Címkék

abszurd (39) áder (5) adózás (11) alkotmány (45) alkotmánybíróság (10) államosítás (7) arcképcsarnok (14) ascher café (24) a létezés magyar minősége (6) bajnai (16) bank (7) bayer (23) bayerzsolt (14) békemenet (7) bkv (7) bloglossza (14) borzalmasvers (156) cigány (7) civilek (5) civil társadalom (8) demokrácia (24) deutsch tamás (6) devizahitelek (9) dogfüggő (10) egyház (10) ellenzék (7) erkölcs (17) érték (19) Érvsebész (11) eu (13) eu elnökség (8) felsőoktatás (15) fidesz (76) fideszdemokrácia (7) film (12) filozófia (13) foci (12) focijós (19) focikvíz (54) focitörténelem (94) fritztamás (6) gasztrowhat (9) gavallérjános (10) gazdaság (8) gengszterkrónikák (14) gyurcsány (27) hangfal (98) heti válasz (19) hétköznapi történetek (32) hétvége (44) hoax (5) hülyék nyelve (16) hülyeország (165) idézet (768) igazságszolgáltatás (6) imf (26) indulatposzt (11) interjú (7) járai (12) jobbik (17) jogállamiság (33) kampány (12) kampányszemle (9) katasztrófa (5) katonalászló (21) kdnp (9) kétharmad (16) költségvetés (21) könyvszemle (9) konzervatív (18) kormányváltás (22) kormányzás (42) kósa (8) kövér (11) kultúra (21) kumin (14) lánczi (5) lázár jános (12) levelező tagozat (12) lmp (8) magánnyugdíj (25) mandiner (15) március 15 (8) matematika (9) matolcsy (44) mdf (5) média (48) melegek (8) mesterházy (7) mnb (5) mosonyigyörgy (7) mszp (32) mta (5) napitahó (7) navracsics (14) nedudgi (15) nekrológ (11) nemigazország (5) nemzeti együttműködés (5) ner (11) nyugdíj (5) oktatás (12) önkormányzatok (6) orbán (46) orbanisztán (15) orbánizmus (101) orbánviktor (65) országgyűlés (6) pártállam (23) politika (14) polt (5) program (9) retró (22) retro (115) rettegünk vincent (14) rogán (9) sajtó (22) sajtószemle (6) schmitt (38) selmeczi (8) semjén (6) simicska (7) sólyom (7) spoof (19) stumpf (5) szász (6) századvég (7) szdsz (9) szijjártó (16) színház (35) szlovákia (5) szszp (5) tarlós (12) társadalom (50) törökgábor modul (8) történelem (5) tudjukkik (22) tudomány (17) tüntetés (17) ügyészség (9) választás (37) vb2010 (19) vendégposzt (68) videó (11) vincent (10) voks10 (7) vörösiszap (16) zene (23) Címkefelhő

Az Akadémia esete a láncziandrásokkal (személyesposzt)

2018.12.07. 15:18 | jotunder | 225 komment

 

        Freund Tamás, meglehetősen dühösen, kimondta azt, amire elég sokan gondolnak. A legtehetségesebb emberek fogják elhagyni Magyarországot az akadémiai intézeti rendszer szétverése miatt.

        A Magyar Tudományos Akadémia legfontosabb szerepe az volt a rendszerváltás után, hogy itt tudott tartani olyan embereket, akik különben elmentek volna. A CEU-nak is volt egy hasonló, egyáltalán nem elhanyagolható szerepe.

        Lovász László, a Magyar Tudományos Akadémia elnöke, 1966-ban nyerte meg a Ki Miben Tudós televíziós vetélkedőt. Amit kevesebben tudnak az az, hogy ugyanabban az évben második lett a Schweitzer Versenyen. Ez nagyjából azt jelenti, hogy középiskolás korában a legjobb két-három magyar végzős egyetemista szintjén volt. Aztán ugye Yale, Microsoft, és hetvenévesen egy megnyert ERC Synergy Grant. Lovász, Freund, Vizi E. Szilveszer van az egyik oldalon, és Láncziék, Schmidtmarcsiék, Megadjáék, Békésmarcikáék a másikon, olyan emberekkel áll szemben az Akadémia, akikről már tizenhét éves korukban sírt a tehetségtelenség. Ezek a nudlik fogják most átvenni a hatalmat a magyar tudományos életben.

       Az emberi képességek közötti mérhetetlen különbségeket fel tudja fogni a magyar átlagpolgár, ha százméteres síkfutásról van szó, benga afro-amerikai (nem biztos, hogy ezt a szót használja) úgy futja le a legjobb magyart (aki azért szintén felrakta az életét az atlétikára), hogy már le is zuhanyozott, mire az utóbbi beér a célba. Talán még azt is megérti a magyar átlagpolgár, hogy nem egészen véletlen, hogy Kleinheisler a kazah első osztályban játszik, és nem a Manchester Cityben. Namost Lánczi András és társai olyan messze vannak Kleinheislertől felkészültségben és tehetségben, mint Makó attól a jeruzsálemi kézműves sörözőtől, amiről múltkor írtam.

      Magyarországon van pár világszínvonalú tudományos iskola, amelyek közül ugye pár már elindult Bécs felé. Egy kollégám már egy olasz egyetemen van. Öt ugye Párizsban a legjobb helyen képezték ki, hol és ki képezte ki Lánczit, Megadját, meg a többi nullajulcsit. Senkik, sehol, bármelyik másik tehetségtelen senkivel azonnal behelyettesíthetők.

       Én persze leginkább a saját magyarországi környezetem látom,  a gráflimeszelméletet, amelyről a hvg.hu is írt. Amúgy Macron "Lánczi Andrása " adta azt az interjút, Cédric Villani, Fields-medálos matematikus, akinek már a témavezetője Lions is Fields-medálos volt. Ekkora a különbség, atyaúristen. Az elmúlt tizenpár évben volt szerencsém végigkövetni  a magyar gráflimeszelmélet kialakulását. Nem úgy ment, hogy fideszjózsi írt egy kiáltványt vagy elfoglalt valamilyen folyóiratot. Az, hogy ma a gráflimeszelmélet egyik centruma Budapest, rengeteg tehetséges ember munkájának eredménye. Ezt tudná a szociopata Palkovics pár hét alatt lerombolni, hogy a lánczik végre elfoglalhassák a magyar tudományos életet.

     Az a hihetetlen visszafogottság, ami ebből a posztból árad, engem is meglep. Ha a tizedét írnám le annak, amit gondolok, elvinne a TEK. Ez meglehetősen személyes dolog, igyekszem kreatív módon becsatornázni az indulataim, és az most nem infantilis posztokat fog jelenteni, néha én is felnőtt vagyok, ha nem is túl gyakran.

       

A bejegyzés trackback címe:

https://orulunkvincent.blog.hu/api/trackback/id/tr3414453128

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

M. N. Attila 2018.12.09. 08:32:24

@Kis ember: Amikor oktatás ügyben folytak a tiltakozások, tüntetések, melyiken voltál ott?

aronsatie 2018.12.09. 09:00:25

@netukki: Persze, mert a magyar szereti az összetett szavakat, és egybe is írja őket, az angol meg nem (na, ebből most baj lesz).
De azért megkérdezem: melyik az az angol szó, amiben három betűből is kettő van, mégpedig egymás mellett (aabbcc, ahol a,b és c a három ismeretlen, de nem része egy gráfnak sem)?

Flageolet 2018.12.09. 09:13:22

@fortin2: Ezt ismerem. Ezt hívják megalkuvásnak. "Holnap is felkel a nap", "az élet megy tovább", "nem mehet el mindenki külföldre", et al. Persze. A gond az, hogy a tudomány, mint olyan, meghal kritika nélkül, és bizony a Fidesz-KDNP már a tudomány minden területén beavatkozik. Ásóbot egyszerűségű példák: Kövér László beleszólt az akácfák kérdésébe, Kósa pedig a vörösáru-feldolgozásba. Kérdem én, KL #1 ökológus vagy erdőmérnök, KL #2 pedig élelmiszermérnök vagy dietetikus? Egy nagy *-t. Most akkor hogyan oktasson az egyszeri soproni vagy szegedi oktató? Merje-e kimondani az órán innentől kezdve, hogy miként kell - szigorúan szakmai oldalról - az akácfa telepítést tervezni vagy hány fokon kezeljük a szafaládét? Az a minimum, hogy ötszázszor elnézést kér előre a hallgatóktól, hogy ő nem úgy gondolja, éljen a párt meg Tömjén Zsolt, de óvatosan megjegyezné, hogy?...Hiszen erről szól az egész! Palkovics és Orbán kisajátítja a jogát annak, hogy eldöntsék, mi "politika" és mi "szakma". Egy tollvonással politika lett még egy hülye reptér-elnevezésből is.
Hogy kevesen mentek ki relatíve anno itthonról? Bocsánat, a kevésben ott volt az elmúlt idők objektíve mért legerősebb """magyar""" Nobel díjasa, Oláh György is...(Kertészt nem merem mondani, mert az irodalmi Nobel megítélése erősen szubjektív).
Oktatni meg vizsgáztatni kell? Elnézést, Palkovics az, aki 43-ra emelte 40-ről a hazai közgáz képző helyek számát két év alatt. Van értelme felhíguló oktatói anyaggal tanítani és vizsgáztatni? Ő, aki "hatékonyságról" meg "összehangolásról" beszél, más oktatási területeken úgy decentralizál, mint a huzat? Hol itt a koncepció? Ha egy megalkuvó, a saját szakmai kijelentéseit is öncenzúrázó egyetemi oktatói réteg vizsgáztat majd, az kinek lesz jó? OV-nak persze, mert legitimizáltatja velük magát és a PL által fémjelzett "felsőoktatási koncepcióját".
Elfogadom, hogy a jobboldali akadémikusokban a harag is mozgatórugó. De azért ne degradáljuk Freundot azzal, hogy kiesik OV előszobájából. OV nélkül is haladt előre, ellenszélben is, az ERC grantes csoportjai támogatását pedig nem azért kapta az EU-tól, mert OV-nek bazsevált. Van objektív érték.

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2018.12.09. 09:37:50

@csabakirályfi: Freund egy konkrét kérdés kapcsán került szembe a kormányzattal, nem lett ellenzéki. Erősen jobboldali, ami a magánügye. Palkovics a legtekintélyesebb magyar tudósokkal került szembe a gazdájával együtt. Magyarország teljesen elveszítette a tekintélyét.

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2018.12.09. 09:39:52

@csabakirályfi: Ha Lánczi nem egy tehetségtelen, szervilis kis exkomcsi senki lenne, hanem egy markánsan jobboldali, jelentős politikafilozófus, akkor nem lenne a neve bent a poszt címében. Ez itt nem a politikáról szól.

Bogomil 2018.12.09. 09:59:37

@jotunder: Nem kellene lassan elfelejteni, hogy ez a kormány jobboldali vagy keresztény-konzervatív? (Itt van most például ez a munkaidőkeret-törvény; ennél neoliberálisabbat nehéz még elképzelni is.) Ergo, jobboldali tudós éppúgy szembekerülhet(ne) már vele, mint baloldali vagy semmilyen oldali...

RontoPal 2018.12.09. 10:16:32

@Bogomil: mitől lenne neolib? nem ad egyéni jogot, hanem elvesz.

Bogomil 2018.12.09. 10:26:45

@RontoPal: Neoliberális gazdaságpolitikára gondoltam - a munkás állami szabályozási korlátok nélkül szabadon vállalhatja, hogy halálra dolgozza magát.

Flageolet 2018.12.09. 10:30:45

@fortin2: Még egy dolgot kihagytam. Az időfaktort. A mai tudomány sokkal gyorsabb, mint ezelőtt akár 20 éve, nem kell magyaráznom, miért. Minden egyes "ötször" megfontolt szakmai kijelentés, öncenzúrázott gondolat megkésett - elkésett szabadalmakban, publikációkban, ötletekben, innovációs hónapokban lesz tetten érhető, persze csak utólag, nem is beszélve a hallgatók motiválásáról, szabad szakmai gondolkodásáról. Ha a Fidesz-KDNP árnyéka rávetül a nyugaton 100%-ban politikamentes tudományágakra is (márpedig ez történik, lásd akác meg szafaládé), akkor keményen kinyílik az olló a sikeres és kevésbé sikeres országok K+F tevékenysége között, mivel az utóbbiak csak kis kockázatú, előre a pártkatonákkal leegyeztetett, az aktuális rezsimet kiszolgáló fejlesztést végeznek csak. Baj ez? Baj. Palkovics önvezető teherautókról beszél, ez a szent tehene, miközben ki tudja, 20 év múlva, földalatti hyperloopban történik a nagy méretű áruk szállítása, és minden kisebb cuccot napelemes drónok szállítanak belföldön. Kérek mindenkit, ne kössön bele a példába, csak mondtam valamit, hozhattam volna példát a saját területemről is, de már így is szóltak, hogy túl sokan ismertek fel. Kell az önvezetés meg a drón IS, ez a kulcs. Hogy nincs mindenre pénz? Értem én, de pont eről szóltak az EU pályázatok, hogy ha az ERC jónak talál valamit EU szinten, sőt, világszinten, azt támogatja,attól függetlenül, hogy Tömjén Zsolt inkább célpontvezérelt szarvas-specifikus dum-dum golyót terveztetne. Ha a rossz háttér miatt nem jön vagy nem marad jó kutató kis hazánkba, nagy a sansz, hogy bukunk közép- és hosszú távon. Nem biztos, mert lehet, hogy Palkovicsnál a bölcsek köve, de nagy rá az esély.

netukki 2018.12.09. 10:31:42

@RontoPal: A neoliberalizmus, mint gazdaságpolitika nem tévesztendő össze a klasszikus politikai szabadelvűséggel. A neoliberalizmusba simán belefér a munkavállalók jogainak a korlátozása, a kis jövedelműek rovására történő megszorítások, a szociális kiadások csökkentése, a gazdaságot korlátozó jogszabályok (pl. környezetvédelem, fogyasztóvédelem) gyengítése, a jövedelemadó progresszivitásának csökkentése vagy megszüntetése.

fortin2 2018.12.09. 10:53:56

@Flageolet: Ez mind rendben van. De én nem erről írtam, hanem arról a szerintem téves percepcióról, miszerint a magyar felősoktatás hallgatóinak és oktatóinak, a kutatóknak a tömegei is úgy éreznék, hogy vége mindennek, különösen a felsőoktatásnak, a tudománynak. Nem gondolják így, ezért mennek be holnap tanulni, oktatni stb. (Lehet helyettük azt gondolni, hogy számukra is vége, de a forradalmi élcsapat gyakran találkozik a megalkuvó tömeg értetlenségével, jajj.) Márpedig ha így van, akkor egy felelős tudományos/egyetemi intézményrendszeri vezetésnek kutya kötelessége a tőle telhető legjob színvonalon beilleszteni az oktatási-kutatási munkát az éppen aktuális igazgatási feltételrendszerbe, egészen addig, ameddig ez a feltételrendszer nem sérti az oktatás és a kutatás alapjogait, alaplogikáját. Akkor jelezni kell, hogy ez így nem megy, ha pedig továbbra is rá akarják erőltetni, akkor lemondani. Csak az a bibi a konkrét magyra helyzetben, hogy az igazgatási feltételrendszer tervezett változásai sem sértik sehol ezeket az elveket, sőt, a szereplők elég jelentős része számára nem is ellenszenevesek (lásd intézeti integrációk vagy innovációs hangsúlyok). A CEU elüldözése vagy a kormánysajtó beszólásai, kampányai, vagy a kontraszelekció tombolása egyenként megkűzdendő eseteke, különböző súlyúak, de nem jelentik az akadémiai világ számára a végleges töréspontot, ez látszik, báőrmit is gondoljunk róluk egyébként.

RontoPal 2018.12.09. 10:54:35

@netukki: OK, kissé elhamarkodtam, de azért ez akkor is inkább amolyan feudális jellegű intézkedés. Engem, aki ritkán ül a munkavállalói oldalon, teljesen elképeszt a kvázi kötelező 400 túlóra 3 éves halasztott fizetéssel. Erre a modellre Joszip Tot és Kaya Ibrahim ragyogó cég piramist tudna építeni...

Bogomil 2018.12.09. 11:13:57

@fortin2: Esetleg - legalább példálózva - leírnád, mit (milyen intézkedéseket, kormányzati lépéseket) tekintenél "végleges töréspontnak" az akadémiai világ számára?

közösperonos átszállás 2018.12.09. 11:42:07

@fortin2: "Ehhez képest Palkovics buta durculása a Somogyi-féle határozati javaslatm miatt kifejzetetten jól jött"

Vegyük észre, hogy Palkovics eddig kizárólag a durcás meg a pökhendi arcát váltogatta. Érdemi mondanivalója a következő volt: "". (A buzzwordoket engedelmeddel kihagytam, bárki bármire alappal mondhatja, hogy gyakorlatorientáltabb kutykuruttyra van szükségünk, ez nem konkrétum, hanem bullsittelés.)

Kritizálhatod az MTA konkrét lépéseit, de hogy alapvetően a tárgyalásos megoldással próbálkozik, azt vitatni azért nehéz lenne -- mint ahogy az is nyilvánvaló, hogy Palkovics erre vagy nem hajlandó, vagy nem alkalmas, esetleg mindkettő. És hát ebben a felállásban Palkovics "a kormány".

És ez könnyen átköthető ide: "a K+F országos szervezetnek az újragondolása pedig túlságosan bonyolult kérdés"

Az szerintem a te illúziód, hogy itt valami szerepének újragondolásáról lenne szó. Palkovics semmi hasonlót nem mondott, valahogy az egész történetben nem érzem úgy, hogy a "gondolni" szó adekvát lenne kormányzati oldalról. Persze elhangzottak mindenféle lózungok, amikbe mindenki beleértheti azt, amit ő speciel nagyon szeretne, de ezek csak személyre szabott álombuborékok.

Például én is többször említettem már itt, hogy talán kicsit idejétmúlt efféle giga-kutatóintézetekben kutatni AZ országos matematikát, nyelvtudományt, számítástechnikát, közgazdaságtudományt, biológiát, whatevert. Egy ilyen megaizé óhatatlanul Pesten székel (tudom, van a két kedvenc kivételed), ami természetesen nonszensz -- na, a "kézenfekvő" egyetemekbe betagozás ezt betonozná be, ami dupla nonszensz. Az újragondolásnak óhatatlanul át kellene tekintenie az egyetemEKkel történő együttműködést (nem, a többes szám nem azt jelenti, hogy az ELTÉ-n kívül a BME-vel is).

Na, szerinted a mostani izé, "újragondolás" érinti-e akár egy hangyányit is a föntit? És ha nem (és hát nem), akkor mire gondolsz úgy mégis? Hogy az egész mögött azért mégiscsak, óhatatlanul kell lennie valamiféle koncepciónak, rendezőelvnek, még ha annak semmi látható jele nincs is?

Ugyan már.

közösperonos átszállás 2018.12.09. 11:46:12

@fortin2: "a törvényesen megválasztott magyar kormánnyal"

Ezt egyébként szerintem is zsákutca hangsúlyozni, hiszen

1) az MTA-elnök, elnökség stb. is törvényesen van megválasztva, úgyhogy akkor egy-egy, megválasztották, joga van azt csinálni, amit csinál, innentől nyilván end of story,
2) a kormány speciel épp a saját maga által hozott törvényeket tartja nem be (MTA kutatási szabadsága, finanszírozás "visszatartása" (nevezzük nevén, ellopása)).

Törvényességi síkon ennyit tudunk mondani, inkább az erkölcsi vonalon kellett volna maradnod.

netukki 2018.12.09. 11:54:10

@RontoPal: Egyetértek. Kilóg a törvény felfeslő szövedéke alól a fideszalapítók lólába.

lüke 2018.12.09. 12:06:42

@HANO:
Ha !
Svájcban mind a vasúton van......

Flageolet 2018.12.09. 12:49:50

@fortin2: Nagyon örülök ennek a levélnek, mert élesen mutatja, miben nem értünk egyet. Én úgy gondolom, hogy az egyetemi hallgatók többségének fogalma sincs arról, hogy az adott területen mire van szükségük, hanem megbíznak az oktatóban és a kari/egyetemi vezetésben, ennyi. Ez részben természetes is, bizonyos rugalmassággal, hiszen az oktató (mármint az igényes) minimum félélenként újrahangolja a tárgyait - diáit, ha másért nem, az aktuális ismeretanyag beépítése érdekében.
Nos, a magyar hallgatók azt is nagyjából kussban hagyták, amikor egy hónapja beomlott az ELTE TTK vezetése, az óriási anyagi hiányosságok miatt. Fel sem tűnt nekik a nagyjából 2011 óta tartó durva pénzmegvonási folyamat, amelynek az egyik csúcspontja a dékán lemondása volt. Át sem gondolták, mi vezetett ehhez - talán mert sosem jártak még egy cseh egyetemen sem, ahol az MSc képzésen fejenként jár automata pipetta a gyakorlaton, nem pedig soronként vagy csoportonként...
A felelős vezetés ilyenkor lemond, és nem viszi tovább lefelé a lejtőn a képzést. "Nem sérti az elveket..."? Nem, persze. Van épület, van meleg, van WIFI, a hallgató elégedett. Csak a képzési színvonal zuhant túl lefelé a sokadik vörös vonalon, amelyet minden rektor (talán nyelve egyet) nyugtázott, aztán üresbe rakta a váltót, mert lefelé úgy gyorsulunk a legjobban, ahelyett, hogy az MRK ülésein az asztalt az épp aktuális államtitkár fogai közé helyezte volna.
Nem kutya kötelesség asszisztálni az oktatás minőségének leépítéséhez.

csabakirályfi 2018.12.09. 13:04:39

@jotunder: "Ez itt nem a politikáról szól."
Miként ez sem arról szól, ugye:
"A magam csatornáin próbálom vívni ezt a harcot, és bízom benne, hogy az egyeztetések eredményre fognak vezetni a minisztérium és az MTA között"
– tette hozzá a Széchenyi-díjas neurobiológus, akiről a tudományon belül az a kép, hogy Orbán Viktorhoz is bejárása van.

Általában a kultúrharc nem a politikáról szól. Egy naív kérdés: meddig tekintünk értelmes embereket értelmesnek? Mármint mikor illene egy értelmes embernek eljutni a felismerésig, hogy ez a kormány nem a) nemzeti, b) nem keresztény és végül c) saját maguk (GFG) által deklaráltan nem polgári? Náray-Szabó hülye, Freund meg zseni?! NSz jó kémikus, F. meg jó agykutató. Az egyik továbbra is issza a kinyilatkoztatásokat, a másik addig itta, míg az övére is rá nem léptek.

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2018.12.09. 13:48:50

@csabakirályfi: Freund egy vilaghiru agykutato, Naray-Szabo pedig eppen csak akademikus, ok nincsenek egy ligaban. Freund szerintem jobboldalibb, mint Naray-Szabo, de ennek nincs jelentosege. Freund mondatanak van jelentosege. Ha hagyjak a rezsimet bomolni, akkor a tehetseges emberek el fognak menni. Es ezt pont Freund mondta ki, aki eleg sokaig lojalis volt Orbanhoz. Errol van szo, a mondat tartalmarol. Engem nem erdekel az, hogy Freund mi mast mond, az erdekel, hogy o mondta ezt ki. Persze Somogyi Peter is kimondta (o mar nagyon-nagyon regen oxfordi professzor, szinten Agy-dijas). Van az egyetemes szoft polgarhaboru, es van ennek egy frontja, a magyar tudomany elleni massziv tamadas. En most nem foglalkozom a szoft polgarhaboruval, kizarolag a tudomany elleni tamadassal.

fortin2 2018.12.09. 13:49:14

@Bogomil: Igen, példák:
– rendeletet hozni tudományos kérdésekről (mondjuk ilyet a szoclib korszakban teljes parlamenti támogatássla hoztak a GMO ellen, de azt tekintsük jóindulatúan vitatott kérdésnek)
– igazgatási eszközökkel kötelezővé tenni valamilyen ideológiának vlaó megfelelést
– oktatók/kutatók menesztését politikai okokból
– a nemzetközi tudományos és oktatási kapcsolatok korlátozását.
A hangsúly az igazgatási lépéseken van. Pofázni lehet sokmindent és nyilván az is már presszió, hogy az andragógiát vagy az intekulturális tanulmányokat át kell nevezni, ahogyan a CEU-val szembeni fellépés is már a tűrhetetlenség kategóriájába esik, azzal szemben eléggé egységes fel is lépett az MTA és a tudományos elit egy jelentős része (jellemtző, hogy az egyetemek nem, szégyenükre.)

fortin2 2018.12.09. 13:51:10

@közösperonos átszállás: Az a koncepció, amit Palkovics átadott az MTA-nak, speciel ezekről szólt. Sztem nem jó több eleme, de azt mondanim, hogy nincs, az egyszerűen nem igaz.

fortin2 2018.12.09. 13:56:02

@Flageolet: A hallgatók ennél sokkal sokkkal aktívabbak és felelősebbek tudtak lenni régebben, és most nem a tandíjellenes demonstráciüókra gondolok, ahnem am,ikor komplett felsőoktatási konceopciókat dolgoztak ki és képvsieltek a felsőoktatspolitikában vagy ugyanezt intézményi szinten.
De most nem ez a történeti kérdés az érdekes, hanem az, hogy az oktatók-kutatók számára van egy adottság, a jogszabályi és finanszírozási környezet. Én csak annyit állítok, hogy nagy tömegben nemn érzik (még) úgy, hogy annyira ellehetetlenült már az oktatói-kutatói munka végzése, ami radikális lépséekre késztetné őket. Az MRK 2012-ben elég karakéánul fellépett a Széll Kálméán Terv ellenében, ott voltak a hallgatói tüntetésen is, azóta azok a rektorok már nem rektorok, az utódaik pedig,... ehhh.

incze 2018.12.09. 15:28:44

@jotunder: ez eddig mindig elbukott, sőt az orbánizmus könnyed sikerének egyik alapeleme, hogy a kipécézett csoport úgymond nem politizál, nem lép sorsközösségbe más, korábban kipécézett és ledarált csoportokkal, hanem csak a saját szakmai racionalitását védelmezi.

csabakirályfi 2018.12.09. 15:40:58

"Ha hagyjak a rezsimet bomolni, akkor a tehetseges emberek el fognak menni."
Amíg ezt mondják, nem történik semmi (jó, most nem poénkodom, hogy az ország tehetség csakrája Felcsúton van OV szerint). Én már az elején azon morfondíroztam, az MTA meg a kutatóintézetek, ez a magyar kutatás színevirága, mi az nekik, állást kapni nyugatpn, várja öket a katedra mindenfelé, felállni és indulni. Ezt megértené még egy focibolond is. De így, hogy na jó, majd tárgyalgatunk, a nehézsúlyú agykutató meg azt is kimondta ám, hogyaszongya: "és bízom benne, hogy az egyeztetések eredményre fognak vezetni a minisztérium és az MTA között". Igen, ez jól látszik. az erdemény.
Az eredmény motívációja nem lehet valami ilyes: A CEU a legjobb magyar egyetem. A CEU-nak szuper matematikai intézete van. Ez az intézet ca 80%-ban a Reáltanoda ucca. Ja, akkor mi is összecsapjuk az egyetemeket az MTA kutatóintézetekkel és máris benne vagyunk az elsö 100-ban (elérendö cél).

balmoral 2018.12.09. 16:10:53

@jotunder: Majd valaki közölje Freunddal, hogy 1. a tehetséges emberek jó része már elment, 2. nem csak a tehetséges emberek fognak elmenni. Sajnos a NER nem az ún. kicsit fasiszta rendszerek közé tartozik, hanem a totális szemétség diktatúrája. Itt kő nem marad kövön, mindenre és mindenkire sor kerül. Nekünk mázlink volt, az elsők között nyírtak ki minket, és most vígan bálázom a vattát dupla fizetésért egy kellemes országban. Szerintem ezt Náray-Szabó se csinálná jobban.

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2018.12.09. 16:16:31

@balmoral: az en kornyezetemben ez nem igaz. egy iskolanyi ember van pesten, vilagszinvonalu emberek harminctol felfele. es ez freund kornyezetere is igaz.

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2018.12.09. 16:20:17

ez egy un. szemelyes poszt. rolam szol, az eletemrol szol, a kornyezetemrol szol, nem orbanviktorrol.

Érvsebész 2018.12.09. 16:25:05

A cinikus kurva életbe már:

index.hu/belfold/2018/12/09/professzorok_batthyany_kore_kormany_osszefoglalo_ertekeles/

(olvassátok az eredetit, ne az összefoglalót. Alig várom, hogy értük is eljöjjenek.)

balmoral 2018.12.09. 16:47:38

@jotunder: Már te is orbánviktorról szólsz...

balmoral 2018.12.09. 16:58:02

@Érvsebész: Ezek hülyék. Nincs ezen mit ragozni.

Flageolet 2018.12.09. 17:00:25

@fortin2: Hát ez a baj! A hallgatóknak már rég észre kellett volna venniük, hogy minden határon túl, helyrehozhatatlanul romlott le az egész. Ha csak az ELTE TTK-t nézem: már több mint 5 éve lehet a vegyészmérnököknek szakirodalmi BSc szakdolgozatot készíteni - nem azért, mert ennyire elterjedt volna az in silico szintézis, mégis, nem kapcsoltak, hogy persze ez nekik király, nem kell laboratóriumi (kísérletes) szakdolgozatot készíteni, de azért nem, mert sem tanársegéd, sem vegyszer, sem műszer nincs már rá.
És nem, nem, nem kapcsoltak. Vegye már kérem észre, hogy sose fognak kapcsolni, megálljt mondani, tüntetni, tiltakozni. A könnyebb ellenállás az, hogy egyszerűbb abszolválni mindent, kevesebb jegyzőkönyv, gyakorlat, labor, stb. Szájkarate vizsgák, nulla kézimunka.
A rektorok pedig a havi 4 M bruttóért bármikor kussolnak. Ez is egyfajta kifizetőhely lett a hűségeseknek.

brunn 2018.12.09. 17:12:44

@közösperonos átszállás: Erkölcsi síkon viszont ennyit se lehet a pártkormányról mondani...

mafi mushkila 2018.12.09. 17:13:35

@Érvsebész: Rögtön az elején elsütik a legjobb poént: "nem kényszerít bennünket a hatalom iránti bizalmunk bizonygatására." Aztán mondanak egy csomó szépet a hatalomról, csak azzal maradnak adósak, hogy ez a hatalom hogyan lehet olyan, hogy egyáltalán eszükbe jutott a kényszer meg a bizonygatás, ha csak tagadólagosan is. Ha?

Meg a végén a Sargentini-jelentés vs. nemzeti sokszínűség. Nekünk a jogállamiság nem a színünk, és?

brunn 2018.12.09. 17:33:01

@csabakirályfi: Sajnálatos, de az "értelmes emberek" döntő hányada nem értelmes. Semmivel sem reagál -a tudományos területén kívül- értelmesebben az őt körülvevő világra, mint például egy a tájékozódásra is képtelen tanyasi kisnyugdíjas. (de meg lehet nézni, hogy -kevés kivétellel- a magyar értelmiség mily szégyenletesen leszerepelt dicső közelmúltunk során)

brunn 2018.12.09. 17:41:17

@trabant: És hogy csendelték túl egymást anno a "filozófusper" kapcsán...

brunn 2018.12.09. 17:51:41

@jan: Igen, mindenkit "fel lehet menteni"...

Oblomov 2018.12.09. 18:07:43

@poszt
A CEU elűzésébe abszolúte beleállt Viktor, pedig nemzetközi értelemben az a kirakatban volt. Az MTA viszont neki simán és egyszerűen hazai pálya, vagyis mi miatt állna el szándékától, ha jól le tudja kommunikálni politikailag is a nyomulást: az alapkutatásokból átcsorgat állami forrásokat a célozhatóbban megtérülő alkalmazott tudományi területekre, és mellékesen kiszervezi a kutatást az egyetemekhez, ahol már inkább kézivezérelni tudja a folyamatokat.
Emiatt is boritékolhatóan elmehetnek persze kutatók az országból, de ettől még itthon megmarad az MTA-tagságuk. Tehát azt egyelőre nem nagyon értem, hogyan következne mindebből a "megadja-féle nudlik", vagy az "alig akadémikusok" hatalomátvétele az MTA-n.

Ra13 2018.12.09. 18:24:42

@fortin2: Nem ismerem az országos egyetemi világot. A debrecenit is csak szőrmentén... de mifelénk egyedül a Jogi Kar fogalmazott meg nyilvános és hivatalos állásfoglalást Putyin díszdoktorsága ellen, és volt egy nem hivatalos kezdeményezés a CEU mellett még az elején... azóta semmi.
A rektorok és a kancellárok megregulázták az egyetemeket... és ebben a HÖK-ök is vastagon benne vannak. Minden gazdálkodási funkciót kiszerveztek... egy pénzszivattyú az egész, kár, hogy kellenek hozzá hallgatók, meg oktatók. Csak fölösleges pénzpazarlás vagyunk.
Erre kelet felé az egyetemi karok már a kilencvenes években is amolyan hűbéresi rendszerben működtek, tisztelet a kivételnek (bár én olyannal nem találkoztam). Budapestről elég nehéz ezt megérteni. Persze vannak ennél még feudálisabb vidékek, még vidékebbre, de itt értelmet nyer a népi-urbánus. És talán ez megmutatja a konzervatív meg a liberális felosztás hazai értelmetlenségét. Ezt nem a választások miatt mondom, egyszerűen itt élek, a határszélhez közelebb, Budapestre ingázgatva. Aki itt polgár, az is bezárja magát a családba, a munkán kívül alig kapcsolódik más közösségekhez, örül a gyermekei fejlődésének és nem akar aggódni a holnapon. Néha hümmög, hogy hát ő nem ezt akarta a gyerekének, de aztán lefoglalja a mindennapi küzdelem. És ők azért nem a mindennapi életben maradásért küzdenek.
Ők vannak az iskolákban, az egyetemeken, a hivatalokban, az üzletekben... alig nyertek valamit, talán valamit a három gyerekesek... Az akadémia ezekhez képest szabadságharcosok gyülekezete. 2000 körül elég széles hallgatói értékvizsgálatokat végeztünk, egy részük kifejezetten a hallgatók legeredményesebb 20 %-ra irányult. Nincs energiám előszedni, csak homályos emlékemben dereng... de a kreativitás az autonómia, a játékosság a legvégére került, és a humán karokon még az anyagi értékek is középtájt. 20 évesekről beszélek. Akkor mi volt az elején? A vezetés iránti igény, a rend és a biztonság óhaja ... keverve maszkulin értékekkel. Igén a tekintélyelvű erős vezetésre, meg a biztonságra az bizony pont ezt az agyrémet adja ki. Már akkor sejtettem, hogy ennek nem lesz jó vége. Nem lett. A 90-es évek értékvizsgálatai a Balkánhoz kapcsolnak minket. Érdemes megnézni. Erős emberek kellenek, akik megmondják a tutit, és rend, biztonság. Hogy nincs? Erre jó Soros és a migránsok, akik pont ezeket szólítják meg.
Amikor a hallgató első gondolata egy képzeletbeli társadalom telepeseként, hogy ő nem szeretné, ha bárki átmászkálna az ő földjén, úgyhogy hozzunk törvényt arról, hogy tiszteletben tartja mindenki a határokat. Hm. Hosszas egyezkedés után sem jött rá a helyzet abszurditására... senki nem akarta őt erről lebeszélni, csak nem működött a világuk.
Meg amikor a hallgató azt mondja, hogy ő bizony holnap megy Erdélybe és megvédi a magyarságot. És csak pislog, amikor rákérdezünk, hogy és akkor őt kihívta ugyan oda? Mije van neki ottan, amit meg kell annyira nagyon védenie? ... mert ugye foci meccs lesz. Hogyan lehet ezeket szó nélkül hagyni? Nem lehet.

A gimnáziumban a történelem tanárunknál gyűlt össze a társaság. Rajtuk keresztül lehetett hozzájutni a szamizdatokhoz, Cseh Tamást és Pilinszkyt hallgattunk egy omladozó munkásvárosban. A Lomonoszov egyetemen végzett, alig komolyan vehető rajztanárral ordítva vitatkoztunk az idealizmusról... nagyon szerettük a tanárunkat. A diplomám átvétele után meg sem álmodtam, hogy az életemben még egyszer gondolkodni fogok mit mondhatok a kollégámnak, vagy a diákomnak.
NNa elnézést... az MTA útban van. Mert korlátozottan, vagy egyáltalán nem manipulálhatóak, átlátnak a szitán, mindig is átláttak. És aki nem lép egyszerre, nem kap ... ezért kell pusztulnia nem megbízható, nem hasznos, nem zsarolható, nem megfélemlíthető, nem hajtható igába. Ahogy Putyin és a törökök, és minden zsarnokság előbb utóbb a saját elitje ellen fordul. Újságírók, tudósok, művészek, tanárok, mindenki, aki szabad gondolkodó.

szazharminchet 2018.12.09. 18:49:20

FT-vel kapcsolatban:

Sajnos engem baromira zavar, ha tudom, hogy aki most nagy tekintélyű professzorként kimondta a véleményét, az bizony azok között volt, akik hatalomba segítették azt, aki most dúl.

Ha éppen úgy gondolom, hogy MO-on már minden elveszett, akkor csak enyhén mosolyogni tudok azon, ha ocsmányviktor egy-két PBK-s bűnsegédjét is magával rántja a mélybe, netán maga előtt küldi oda.

Ha éppen úgy gondolom, hogy még van, ami menthető, akkor más a helyzet.

Flageolet 2018.12.09. 19:47:51

Szeretnék kiemelni valamit azok számára, akik akár a legkisebb mértékben, de úgy vélik ebben a blogban, hogy Palkovicsnak valahol, valamiben igaza van, akár az MTA hibáinak feltárásában, akár a lehetséges K+F összehangolásban.
PL a Magyar Narancs szept. 20-i interjújában, az ELSŐ mondatában már rohadt keményen csúsztatott, idézem: " (az MTA)...dönt arról, hogy a köztestületi tagoknak milyen életjáradékot ad...".
Leesett? Remélem le, mindenkinek. Ez az ember, aki pénteken állítólag ilyeneket olvasott volna fel (www.atv.hu/belfold/20181209-palkovics-el-nem-mondott-akademiai-beszede/hirkereso) az MTA közgyűlésén: "És Önök is bízhatnak bennem, akadémikusként és miniszterként is.", nos, vagy síkhülye és nem tudja, hogy semmi köze a köztestületi tagságnak az életjáradékhoz, vagy szándékosan csúsztat, hogy az átlagembert az MTA ellen hangolja ('hánémá, osztanak zsét, ottan-e, csakazé' me' valaki köztestületi tag? Gyerünkoda', e!").
Viágos? Szándékosan hergel, felkészít, megaláz, aláás, aztán annyira bátor, hogy el sem megy azok elé, akikbe belerúg.
Ilyen embertől akar bárki objektíven mérve sikeres átalakítást? Reformot? Majd ő elhozza? Volt a fejénél fegyver, hogy így csúsztasson? Ki írta neki elő? Csak így lehet? Miért nem lehet tisztességesen, előzékenyen, de mégis határozottan? Csak erőből, erősebb kutya elvén, sz*rrá alázva?
Az ilyen embertől semmit nem fogadok el.
Én azt kívánom (mert OV úgysem fogja felmenteni), hogy mihamarabb ki lehessen nevetni. Nincs valakinek jó írói vénája, átfogalmazni ezt a videót? "Főleg, hogy az Akadémia eztet nem kajálja." itt: www.youtube.com/watch?v=Ia37w1RtAik
Lovász László Robet Downey Jr., Palkovics Ben Stiller, OV Damien, aki "ki akarja belőlünk hozni a tuti cuccot"... úgy adja magát, Hoffmann Rózsával, Klinghammerrel, Czunyinéval (Aztán gyütt Czunyiné. Piros topánka a lábán /hvg.hu/elet/20181008_Ezt_a_kepet_Czunyine_labarol_meg_sokaig_emlegetik/, de összekeverte a savat a lúggal és Orbán behuggyozott tőlle, tehát nem kretén. Te meg full kretént nyomtá'.".
Lécci, lécci, valaki!!!!!

seol 2018.12.09. 20:12:45

@Érvsebész:

Nehéz eldönteni, hogy ennyire kurvabuták vagy már csak a gétlástalan szociopaták maradtak ott, de valahol lenyűgöző, hogy már-már nincs két egymást követő sor hazudozás nélkül. Plusz persze akkor is szánalmas lenne, ha nem lenne a nagy része hazugság.

Grrr 2018.12.09. 20:20:28

@Ra13: Azt mondják, hogy tavaly elkezdtek Törökországból a képzett városi fiatalok nagyobb számban Európába jönni; a gazdasági problémák mellett a politikai reményeik elvesztése is nagy szerepet játszik ebben. Érdeklődve várom az európai törökségre gyakorolt hatását - jól fog jönni, ha ez a művelt, liberálisabb, urbánus csoport felhigítja a nagyon vidéki, tanulatlan Erdogan-hívő tömegeket.

nerángass 2018.12.09. 20:30:49

@Érvsebész: ++++1 Egy rettegő féligmeddig írástudó.

_ef_ 2018.12.09. 21:18:40

@ámbátor: nehéz eset ez a NAPocska. akire süt, az jelentős pénzeket kapott, amiből több új csoport alakult, ráadásul számonkérés is volt, így tényleg csak az arra érdemeseket támogatták vele.
persze ilyen koncentráltan nem kevés irigységet szült.
az urban legend szerint, ha nem FT kapja meg, akkor Széles Gábor kikapcsolható gravitációja kapta volna meg a pénzt.
akkor már inkább száz napocska, szerintem.

_ef_ 2018.12.09. 21:22:40

@Flageolet: a diákok szerettek volna tüntetni, de a dékán leintette őket. hasonképpen a biológiai intézet natgeo bátor vezetője arra kérte meg a diákokat, hogy ne demonstráljanak, pedig a biológus képzés sínyli meg leginkább a pénzelvonást.

Flageolet 2018.12.09. 21:38:03

@_ef_: A sajtóban (mármint nem a kormánypártiban) nem ez jött le, hanem a * (=trágár szó) HÖK-arc süketelése (index.hu/techtud/2018/10/19/reszleges_sztrajkba_lepett_tobb_oktato_is_az_elte-n/). Másrészt az a dékán már ment a levesbe, és ha jól tudom, a casting már a harmadik személynél tart...

ámbátor 2018.12.09. 21:53:06

@_ef_: Félreértés ne essék, én lennék az utolsó aki kétségbevonja hogy jó helyre ment az a pénz. Csodálkoztam is annak idején, hogy ebből meg hogy lesz stadion.

_ef_ 2018.12.09. 21:54:04

@Flageolet: azt hiszem a hök sok szempontból egy a diákoktól teljesen különélő entitás. amennyire a fiamon keresztül látom.

_ef_ 2018.12.09. 22:07:16

@ámbátor: veszélyes foglalkozás házi tudósnak lenni.

trabant 2018.12.09. 22:07:25

@jan:
Náci az öreganyád.
Tegnap a gugli külön írva adta meg helyesen írvaa a kifejezést, ma az e-nyelv-vel nyitott ami szerint egybeírva helyes.
Mondanám, hogy mea culpa, de nem szolgáltál rá.

jan 2018.12.09. 22:19:28

@trabant: nyugi már... a helyesírásnáci egy ironikus kifejezés, nyilván nem azt jelenti, hogy náci... de azt továbbra is fenntartom, hogy eléggé bicskanyitogató volt a viselkedésed, a következők miatt: 1) intelligens beszélgetést megszakítani helyesírási kötekedéssel szerintem méltatlan, 2) kioktatni egy szakterület művelőjét (Jótündér), hogy hogyan kell írni az ő szakterületének a nevét, hát szintén elég merész, 3) az, hogy a kettőnél több elemű összetett szavakat 6 szótagig egybe kell írni, egyébként kötőjellel, de semmiképp sem külön, az a helyesírás egyik legismertebb és legintuitívabb szabálya, ezt elvéteni, miközben kioktatsz másokat, elég fatális hiba.

nem akarom túlrugózni a témát, számomra a tanulság az, hogy nem kell ennyit feszkózni a helyesíráson

trabant 2018.12.09. 22:25:13

@jotunder:

Maradj annál, amíg nincs magyar megfelelője. Pedig lehetne, mert egybeírva látni elég nehezen tagolható hosszú szó. A logika is ellene szól, két idegen szóval és mássalhangzótorlódásokkal az elején.

Magyarul a grafikus vagy grafikai határ nem fedné a lényegét, szerintem inkább határhalmazelmélet (egybeírva, hm?) lenne közelítőbb. Szerinted?

FrVili 2018.12.09. 22:29:08

@jotunder: "palkovics létezett mint kutató, de azért ő alapjában véve egy menedzser. annak azért elég sikeres volt. egyetemi emberként is megfelelt. nem igazán akadémikus szint"
Palkovics egy gátlástalan titulushalmozó menedzser. Már a Knorrnál is, a valódi fejlesztési javaslatai sorra a lomtárba kerültek, ezt konkrétan tudom.
Minden műegyetemi beszédét "a húszon valahány szabadalmam van"-nal kezdi, ezzel páváskodik, hogy ő a gyakorlat embere. Pedig minden mérnök tudja, hogy a szabadalom önmagában semmit sem jelent, bármit be lehet adni, át lehet nyomni, a patent léte önmagában nem mond semmit annak valódi értékéről.
Az elméleti tudása -megsúgom- állítólag barátjának és példaképének Stépán Gábor (matematikus mérnök az alkalmazott mech. tanszék vezetője és gépész dékán ) a nemlineáris dinamika tényleg kiváló művelőjének köszönhető, akinek a segítségével vagy hátán kapaszkodott fel. El nem tudom képzelni, hogy Stépánék segítsége nélkül (vagyis mások magas matematikai tudása nélkül) érdemben hozzá tudna szólni a fékeknél előforduló stability of self-excited friction induced nonlinear dynamic témához. Stépán prof. tudósként közelebb áll Lovászékhoz mint Palkovicshoz. Nem tudom, ha tanítványának tekinti még Palkovicsot, szégyelli-e magát. Én szégyellem magam emiatt az ember miatt a mérnök társadalom nevében is.

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2018.12.09. 22:38:13

@trabant: Engedd meg, hogy en ugy írjam le a graflimeszelmeletet, ahogy akarom.

Bolygó Hollandi 2018.12.09. 22:42:16

@Ra13: Ez az? Mintha mas lenne a sorrend 1-15 kozott.

1. szerelem, boldogsag
2. csalad biztonsaga
3. igaz baratsag
4. belso harmonia
6. szabadsag
10. tarsadalmi rend, stabilitas
13. haza, nemzet
14. vallas
15. hatalom

rmpsz.ro/uploaded/tiny/files/magiszter/2008/tavasz/04.pdf

Érvsebész 2018.12.09. 22:45:49

@jotunder: Én eleve az egészet külön akartam írni, kb. így: gráf Li meszel mélet, ami értelmezésemben azt jelenti, hogy bevándorlási kötvénnyel honosult kínai üzletember egyben kutyabőrt is vásárolt, és azóta elektronikus leveleket fest le.

(Bocsánatot kérek :) )

trabant 2018.12.09. 23:05:18

@jotunder:
Vagy inkább: hálózathatárelmélet?

trabant 2018.12.09. 23:17:08

@jan:

"eléggé bicskanyitogató volt a viselkedésed, a következők miatt:

Bocsikával kezdtem, abban mi a bicskanyitogató? Semmi

"1) intelligens beszélgetést megszakítani helyesírási kötekedéssel szerintem méltatlan"

A kötekedés szó mást jelent, amit írtam Jótündérnek, ahhoz nem passzol.

"2) kioktatni egy szakterület művelőjét (Jótündér), hogy hogyan kell írni az ő szakterületének a nevét, hát szintén elég merész"

Nem oktattam ki, a kioktatás szó is más jelent, mint amire használod.

"3) az, hogy a kettőnél több elemű összetett szavakat 6 szótagig egybe kell írni, egyébként kötőjellel, de semmiképp sem külön, az a helyesírás egyik legismertebb és legintuitívabb szabálya"

A helyesírás alapjai szerint a kivételek erősítik a szabályt - állítólag.
Részemről a téma lezárva. Nagyot aludj!

ámbátor 2018.12.09. 23:18:15

@Érvsebész: vegyük észre, hogy a gráflimeszelmélet némiképp átrendezve : "emigrált fél zsemle"

szakértőbb 2018.12.10. 01:29:51

@balmoral: "Nem hülyék, csak másban hisznek!" (Pokorni "bukott politikus" Zoltán a múlt héten...)

balmoral 2018.12.10. 05:23:32

@szakértőbb: Nyilván a balneológiára gondolt. Én is abban hiszek, amikor megfájdulnak az uszonyaim...

Brasi 2018.12.10. 07:50:45

Freund kapcsan megemlitenem, keves hangsulyt kapott, hogy a kutatasban mekkora szerepe van a csapatmunkanak. Nem hiszem hogy FT ilyen magasra jutott volna, ha vilagnezeti alapon valogatja a munkatarsait, szerzotarsait. A konzervativ sztarkutatok kozul neki esett le elsonek, milyen karokat okoz majd ha utasitasra kell valakik/tudjukkik csemeteinek PhD fokozatot krealni, cikkekre ravenni stb.

közösperonos átszállás 2018.12.10. 08:04:15

@trabant: "A helyesírás alapjai szerint a kivételek erősítik a szabályt - állítólag."

Ez ugye azt jelenti, hogy a szabály mellékletében felsorolt kivételek erősítik a szabályt.

Gondolom, nem kell folytatnom. :-)

Bogomil 2018.12.10. 09:03:37

@közösperonos átszállás: Még pontosabban: bizonyos esetekre kivételekként való hivatkozás implicite igazolja a szabály létét ...

Érvsebész 2018.12.10. 09:39:38

@ámbátor: :DDDDD

Tudtam, hogy előbb-utóbb meglesz a Soros-szál!

De vannak még tartalékok:

Egzisztencialista dráma:
Emil feleszmélt; rág

Hortikulturális fohász:
Fel, remélt ág! Mi lesz?

Vita a fűtésszerelővel:
Tréfál? Mi lesz meleg?

Virológiai kísérlet mellékterméke:
Mit fág melléreszel

ikaruss 2018.12.10. 10:07:35

@ámbátor:
Ettől "elmigrált fél eszem".

velőtanya 2018.12.10. 10:22:43

@Brasi: Ez egy érdekes kérdés. A szerző- és munkatárs-választási szokásait nem ismerem, de azt láttam/hallottam (tévében, hosszan), hogy Freund mérhetetlenül lenéz és megvet mindenkit, aki nem teljesen magafajta. (Olyan mértékben és stílusban, hogy ha annak a felét elkövette valaki a másik oldalon 20 éve, akkor az valami rettenetes ősbűn, ami miatt tulajdonképpen ő a fő felelős a ner összes mocskáért is - egy konzervatívtól meg az ilyesmi csak határozott világnézetnek és elvi szilárdságnak számít.) Szóval Freundnál a liberális olyan szinten volt szitokszó abban a beszélgetésben, hogy bármikor elmehetne vele kdnp-szóvivőnek, vagy hogy egy jobban ideillő példát mondjak: az ateista tudós az szerinte oximoron, mert az ateisták egy értelmetlen hiedelemrendszerben élnek.
Így aztán mondjuk Pálinkáshoz képest ő már eleve egy sokkal ideológia-vezéreltebb embernek tűnik, miközben kétségtelenül az egyik legelismertebb élő magyar tudós. Az viszont nyilván ijesztő, hogy az ő elkötelezettségi szintjét rögtön át is ugrotta a ner, illetve hogy már nem tartanak igényt arra a legitimációra sem, amit egy ilyen szintű tudós elkötelezettsége és támogatása jelent (ha ezért a totális és azonnali zsákmányszerzés bármilyen mérséklése lenne az ár)

Flageolet 2018.12.10. 10:36:15

@velőtanya: Ugyanerre utalt Tarlós idén ősszel, amikor Freudot hozta fel a példaképének vallásban és tudományban egyaránt. És pont ezért gondolom, hogy óriási a gáz, mert már Freund sem"szent", egyfajta tudományos Rajk Lászlóvá vált.

Flageolet 2018.12.10. 10:38:24

@FrVili: De jó lenne erről valahol nyíltan olvasni, főleg, hogy amit én tudok róla, ugyanezt erősíti, és felerősíti azon beszólásokat, miért is kedveli annyira Sótonyit (az állatorvos rektort), az akadémikusi választásával kapcsolatban, miért támogatja ezerrel, miért rakta be az MTA / ITM bizottságba, stb.

Bogomil 2018.12.10. 11:13:54

@Flageolet: Bennem meg az ötlött föl, hogy vajon minden rendben volt-e a műszaki tudományok osztály minősítési gyakorlatával, ha néhai Michelberger Pál akadémikus (amúgy Palkovics mentora és patrónusa) az „Új tudományág született” szavakkal méltatta Bukovics teológus-tűzoltó-nagydoktor disszertációját... (moly.hu/konyvek/fay-gyula-szerk-biztonsag-es-hit - de az illetőről JT korábban részletesen megemlékezett.)

Érvsebész 2018.12.10. 11:13:55

@Grrr:
pedig megannyi gondom
már félig elmeszelt *

Kérdésem és az oligarcha válasza:
- Millát megeszel?
-Fér!

És aki még mindig csak az egyik oldalon szoptat:
máig fél mellre tesz

--------
*dolgoznom kéne, erre anagrammákkal szórakozok....

ámbátor 2018.12.10. 11:48:19

444.hu/2018/12/10/magyar-idok-az-mta-ban-kormanyellenes-hangulatot-keltenek
Vajon mennyi van hátra a név szerinti listázásig? Egy nap, egy hét?

közösperonos átszállás 2018.12.10. 12:24:26

@jotunder: "palkovics létezett mint kutató, de azért ő alapjában véve egy menedzser. annak azért elég sikeres volt. egyetemi emberként is megfelelt. nem igazán akadémikus szint, de nem is nagyon kínos."

Most ugye a tudományos vonalnál maradva, mert ott is vannak "menedzserek" (tehát akik a csapatot építik meg életben tartják (pénzt szereznek)) -- azt azért gondolom, tudod, hogy néz ki egy közepesen sikeres "menedzser" publikációs listája műszaki vonalon?

(Sok cikke van, komoly helyeken is, de azok nagyon-nagyon ritkán egyszerzősek.)

Flageolet 2018.12.10. 12:45:37

@Bogomil: Én egy senki vagyok ahhoz, hogy egy műszaki osztályos akadémiai székfoglalót minősítsek, és sajnos nem tudom megítélni, mennyire értékesek a publikációi/szabadalmai. Emberileg-erkölcsileg viszont megbukott.

_ef_ 2018.12.10. 12:51:49

@velőtanya: lehet, hogy a magánéletben nem toleráns, de nem tudok arról, hogy a MITT vezetőségét bármi retorzió érte volna, amikor kiálltak a CEU mellett. (zömében munkatársai)

Brasi 2018.12.10. 14:10:57

@velőtanya: Lehet, nem hallottam beszelni. Abbol indultam ki, hogy iden nem tudtuk betolteni a fiatal kutato allashelyeket. Jovore szerintem kiirni is teljesen felesleges a palyazatokat.

Flageolet 2018.12.10. 15:36:34

@Brasi: Talán csak egy megjegyzés, valahol már mondtam is...Amíg a doktori.hu-n nem lehet látni, hány hallgató hagyta ott az adott témavezetőt, vagy hány hallgatót nem vitt végig az adott témavezető, vagy a végig nem vittek / eltávozottak miért jutottak erre a sorsra, plusz amíg a PhD hallgatók lelkiismeretes végigvitele kevesebbet ér, mint egy nyamvadt kétoldalú, kutatási keret nélküli TéT pályázat elnyerése, addig mit sem ér itthon az az óriási meló, amelyet egy témavezető a hallgatóiba feccöl. Szóval, a PhD fokozat kreálás eleve itthon egy nullára értékelt dolog, és csak azok szívnak vele, akiknek (főleg nőknek) egy sem juthat a férfi vezetők önzése/irigysége miatt. Nem akarok linkelni senkit, mert borulna a bili.

Lajszlo 2018.12.10. 16:08:09

@Flageolet: Ezt hogy gondolod konkrétan? Pl. be lenne írva a doktori.hu-ra, hogy "Lelépett a Bosch-hoz a doktori ösztöndíj háromszorosáért?"

labrys 2018.12.10. 16:37:04

@velőtanya: azért az elég bizonyító erejű, hogy előbb-utóbb az orbánizmus minden támogatójáról kiderül, tudományos/irodalmi/balneológiai/stb. munkásságától függetlenül valójában egy méretes seggfej.

labrys 2018.12.10. 17:01:36

@ámbátor: +1

@Kis ember: +1

@Érvsebész: +1

&

Mindenkit, aki 1998–2002. után akár egyszer is a Fideszre szavazott, _személyes felelősség_ terhel a jelenlegi hazai állapotokért.

Bárki, aki – főleg nyolc év(!) orbánizmus után – úgy gondolja, hogy ezzel a rezsimmel tárgyalni lehet/kell, automatikusan és eleve alkalmatlan arra a szerepre, amelyet betölt.

.

Szerencsére a Magyar Stürmer már megírta, hogy csupán egy csekély, alig harmincfős – sötétben bujkáló – csoport próbál hangulatot kelteni Őfelsége kormánya ellen az MTA berkein belül.

/kézdörzsölgetés/

…Rövidesen itt a lista, remélem! És akkor majd jól lelepleződnek Soros akadémikusi álcában beépített ügynökei. Minden bizonnyal némi ürgebőrbe kötött ezaz is említésre kerül.

.

B то время как: míg a nép olvasásra vetemedő része az igaztalanul piszkálni kezdett – hisz' mindeddig lojális alattvaló! – szemüvegesek gumicsontján rágódik, a rezsim közben végzi a lényegi munkát, és zökkenőmentesen átnyomja (12-én) a közigazgatási bíróságokat, megsemmisítve ezzel az utolsó hatalmi ágat is.

Természetesen egy pisszenés sem hallatszik.

Legszívesebben azt mondanám, hogy rohadjon meg ez az ország ott, ahol van – de hát épp azt csinálja, szóval sínen vagyunk.

Ra13 2018.12.10. 17:48:15

@Bolygó Hollandi:

Nem pont ez, ez egy másik... de nincs tőle távol. Mi munkaértéket mértünk. Nemzetközi összehasonlításban. Hunyadiék is készítettek éppen akkor egy értékkutatást, az OECD érték kutatása is akkor jelent meg... És még a 90-es évek elején volt egy érdekes nemzetközi tanári érték kutatás. Lehet ezeket vitatni, de igazából egymást is jól megerősítik. A Globe-kitatásokról nem is beszélve. Nem is értem Bakacsi mit keres a Corvinus hálózatvarázslói között. Amit ír, ahogyan ír... pedig ha valaki kis hazánkban ő ismeri a magyar néplelket a kutatásaiból. Gazdasági vezetőket, középvezetőket mértek... anno Globe. Jajajaj nekünk. Szóval azért működik ez, mert egy jelentős réteg pont azt kapja, amiről azt hiszi, hogy jó neki. Ki keresem majd, csak legyen egy kis időm rá.

Flageolet 2018.12.10. 20:04:59

@Lajszlo: Akár. Bárhogy. Vagy hogy "kibékíthetetlen emberi ellentét támadt a két személy között" (=a témavezető férfi fel akarta csípni a hallgatóját), vagy hogy "nem egyeztek meg a kutatás ütemezéséről" (=a témavezető lesz*rta a hallgatót, csak ahhoz kellett neki, hogy az egyetemi tanári kinevezéshez beírhassa), ill. "a szakirodalom eltérő értelmezése törést okozott a munkakapcsolatban" (=a témavezető síkhülye a témában, és erre a hallgató 1 hónap alatt rájött).
Per pillanat mi alapján döntsön a jövendő hallgató? Főleg ha másik egyetemről érkezne, és nincsenek folyosói hírei az illetőről? Nos?...

Külsős 2018.12.10. 20:15:03

Kicsit off, elnézést. Engedjetek meg nekem egy érzelmes megjegyzést. Most hallottam Somogyi Pétert az atv-n. Egy okos, szelíd, kedves ember beszélt, aki megmelengette a szívemet. Azt fejtegette, hogy a tudósok, a kutatók, az oktatók hogyan dolgoznak a tudományért és ezáltal az országért. A következő meghívott Palkovics László és én érdeklődő, tájékozódásra törekvő emberhez méltatlanul levettem a hangot. Nem akartam elrontani az élményt.

Külsős 2018.12.10. 20:46:59

@labrys:

Borzasztóan pesszimista vagyok én is, és hajlamos lennék egyetérteni veled, de azért azt is gondolom, hogy az Akadémia a jelen helyzetben nemigen tehet mást, mint hogy megpróbál tárgyalás útján harcolni. Mond, mi mást tehetne? Ők nem költözhetnek Bécsbe.

Bourbaki 2018.12.10. 20:48:44

@netukki: Angolul graph limit theory a neve, ezért akarják egyesek magyarul gráf limesz elméletnek írni. Az angol helyesírás azonban más, mint a magyar. Magyarul nem helyes a gráf limesz elmélet, mert a gráf és a limesz nem melléknevek, hanem főnevek. Tehát egybe kell írni vagy kötőjellel, és itt jön be a szótagszabály.

Flageolet 2018.12.10. 21:07:49

@Külsős: Első körben felfüggeszti az összes akadémikusi tiszteletdíj kifizetését, mivel az jóval fontosabb, hogy ne omoljanak be a három hónap alatt az intézetek, mint az, hogy többek közt maga Palkovics is karateedzésekre költse. Ezzel három hónap alatt kb. 400 M Ft tartalék keletkezik. Ha ez sem elég, ugyanezt megteszi az MTA doktora tiszteletdíjakkal is, így a három hónap kb. összesen kb. 900 M Ft megtakarítást jelent. Az újratervezés után az akadémikusi tiszteletdíjak felét örökre elveszi, és vésztartalék alapot képez a későbbi Palkovics-féle torpedótámadások kárainak enyhítésére.
Közben pedig ezerrel harcol, és tetemre hívja a Fidesz-KDNP szimpatikus, főleg egyetemi akadémikusokat, színvallásra, a közös fellépés demonstrálására. Szigorúan nyomon követi és nyilvánosságra hozza, Sótonyi "idenekemazÁOTIt" Pétertől kezdve mindenkin, nyerészkedik-e az aktuális helyzeten és hitelesen képviseli-e az MTA és a tudomány, nem pedig a saját kis intézményecskéje érdekeit. Ha nem, etikai vizsgálatot indít.

mafi mushkila 2018.12.10. 21:43:40

@Külsős: Tudományos Akadémia. Szóval élhetne a tudomány eszközeivel, fapofával tehetne közzé tényeket, azzal, hogy nincs mit tenni, ha egyszer ezek a dolgok elfogulatlanul megállapíthatók, és semmiféle politizálás nem kell hozzá, hogy van, ami igaz, és van, ami büdös nagy hazugság. Hát ezt tehetné.

Külsős 2018.12.10. 21:55:51

@Flageolet:
A hírekből annyit lehet tudni, hogy az elvont 28 mrd az intézményhálózat költségvetése. Ez egy negyedévre 7 mrd, aminek kb. fele a bérköltség, tehát 3-4 mrd körül lehet az ún. dologi kiadásokra hiányzó összeg. Ehhez képest a 900 millió kevésnek tűnik, bár az elszántságot demonstráló eszköznek nem is rossz. Abban azonban nem vagyok biztos, hogy a bérekre megcímkézett összeget csak úgy egyszerűen át lehet-e csoportosítani más célra, engedi-e ezt az államháztartási törvény.

Külsős 2018.12.10. 22:08:06

@mafi mushkila:
Az egyik casus belli az volt, hogy olyan tanulmányok készültek (az oktatásról), amelyek nem politizáltak, csak elfogulatlanul bemutatták, milyen szar a helyzet.