Örülünk, Vincent?

Kazahsztán felett száll a dal...

Troll proximity


Orbanisztán Infochart

P/c szerint a világ

  • Hibás feed URL.

Rovataink

Viccországban Gengszterkrónikák Gasztrowhat Focitörténelem Borzalmasvers Hülyeország Színház A nap idézete Zene-bona


nem felejtünk.jpg

Jobban teljesít...


Orbán Pinocchio thumb.jpg

FRISSÍTVE!

Itt az újabb történelmi csúcs

A központi költségvetés bruttó adóssága: 2010. május: 19.933,4 Mrd Ft; 2011. május: 21.116,5 Mrd Ft; 2012. május: 21.180,9 Mrd Ft; 2013. május: 21.765,4 Mrd Ft; 2014. október 24.736 Mrd Ft;2015. június 6. 24 847 Mrd F

 

Szűjjé má'!
tumblr_nzd85jlxqr1qd6fjmo1_1280.jpg

 

Híres utolsó szavak

 




 

Te már bekövetted?

 

Vincent tumblr Falus.JPG

 


 

Vincenzúra

Troll Vincent.jpg

Figyelem! A Vincent szerzői — főszabályként — maguk moderálják a posztjaikra érkező hozzászólásokat. Panaszaitokkal vagy a mellékhatásokkal a poszt írójához forduljatok!

Köszönettel: Vincent Anomália

Címkék

abszurd (39) áder (5) adózás (11) alkotmány (45) alkotmánybíróság (10) államosítás (7) arcképcsarnok (14) ascher café (24) a létezés magyar minősége (6) bajnai (16) bank (7) bayer (23) bayerzsolt (14) békemenet (7) bkv (7) bloglossza (14) borzalmasvers (156) cigány (7) civilek (5) civil társadalom (8) demokrácia (24) deutsch tamás (6) devizahitelek (9) dogfüggő (10) egyház (10) ellenzék (7) erkölcs (17) érték (19) Érvsebész (11) eu (13) eu elnökség (8) felsőoktatás (15) fidesz (76) fideszdemokrácia (7) film (12) filozófia (13) foci (12) focijós (19) focikvíz (54) focitörténelem (94) fritztamás (6) gasztrowhat (9) gavallérjános (10) gazdaság (8) gengszterkrónikák (14) gyurcsány (27) hangfal (98) heti válasz (19) hétköznapi történetek (32) hétvége (44) hoax (5) hülyék nyelve (16) hülyeország (165) idézet (768) igazságszolgáltatás (6) imf (26) indulatposzt (11) interjú (7) járai (12) jobbik (17) jogállamiság (33) kampány (12) kampányszemle (9) katasztrófa (5) katonalászló (21) kdnp (9) kétharmad (16) költségvetés (21) könyvszemle (9) konzervatív (18) kormányváltás (22) kormányzás (42) kósa (8) kövér (11) kultúra (21) kumin (14) lánczi (5) lázár jános (12) levelező tagozat (12) lmp (8) magánnyugdíj (25) mandiner (15) március 15 (8) matematika (9) matolcsy (44) mdf (5) média (48) melegek (8) mesterházy (7) mnb (5) mosonyigyörgy (7) mszp (32) mta (5) napitahó (7) navracsics (14) nedudgi (15) nekrológ (11) nemigazország (5) nemzeti együttműködés (5) ner (11) nyugdíj (5) oktatás (12) önkormányzatok (6) orbán (46) orbanisztán (15) orbánizmus (101) orbánviktor (65) országgyűlés (6) pártállam (23) politika (14) polt (5) program (9) retró (22) retro (115) rettegünk vincent (14) rogán (9) sajtó (22) sajtószemle (6) schmitt (38) selmeczi (8) semjén (6) simicska (7) sólyom (7) spoof (19) stumpf (5) szász (6) századvég (7) szdsz (9) szijjártó (16) színház (35) szlovákia (5) szszp (5) tarlós (12) társadalom (50) törökgábor modul (8) történelem (5) tudjukkik (22) tudomány (17) tüntetés (17) ügyészség (9) választás (37) vb2010 (19) vendégposzt (68) videó (11) vincent (10) voks10 (7) vörösiszap (16) zene (23) Címkefelhő

Az MTA Közgazdaság-tudományi Intézete elleni támadásról (megjegyzésposzt)

2018.09.13. 21:17 | jotunder | 112 komment

 

    Palkovics László be akarja záratni a Magyar Tudományos Akadémia Közgazdaság-tudományi Intézetét, mert az szerinte "rosszul teljesít".

    Ezzel kapcsolatban a következőket szeretném megjegyezni.

    Az IDEAS-REPEC rangsorban, amelyik egy meglehetősen ismert rangsor, a legjobb 20 magyar közgazdász- kutató a következő.

    1. Kőszegi Botond, CEU

    2. Szeidl Ádám, CEU

    3. Weber Andrea, CEU

    4. Kornai János, Corvinus

    5. Varga Attila, Pécs

    6. Koren Miklós, CEU és MTA Közgazdaság-tudományi Intézet

    7. Halpern László, MTA Közgazdaság-tudományi Intézet

    8. Simonovits András, MTA Közgazdaság-tudományi Intézet

    9.  Fertő Imre, Kaposvár, MTA Közgazdaság-tudományi Intézet

    10, Kondor Péter, CEU

    11. Mátyás László, CEU

    12. Kézdi Gábor, MTA Közgazdaság-tudományi Intézet

    13. Telegdy Álmos, MNB

    14. Szerb A. László, Pécs

    15. Muraközy Balázs, MTA Közgazdaság-tudományi Intézet

    16. Békés Gábor, MTA Közgazdaság-tudományi Intézet

    17. Kóczy Á. László, BME és MTA Közgazdaság-tudományi Intézet

    18. Szapáry György, CEU

    19. Tasnádi Attila, Corvinus

    20. Valentiny Ákos, MTA Közgazdaság-tudományi Intézet

    ...........................................................................................................

    Magyarországon nem lesz vita arról, hogy mennyit ér az MTA Közgazdaság-tudományi Intézete, ugyanis semmiről sincs vita, nincs kivel vitatkozni. A méltányosság kifejezés értelmét veszítette. Márpedig egy ilyen intézmény teljesítményéről csak méltányos vita folytatható, egy meglehetősen bonyolult előzetes megállapodás-rendszer alapján lehetne csak összehasonlítani tudományos műhelyek teljesítményét. Ami fel sem merülhet, ne gyerekeskedjünk. Palkovics hónapok óta hazudik folyamatosan az Akadémiáról, folyamatosan aláz meg olyan embereket, akiknek a bokájáig nem ér. Mert teheti.

    Az Egyesült Királyságban az egyetemek tudományos teljesítményének mérésére hét év alatt 250 millió fontot, 90 milliárd forintot költöttek el, miközben Magyarországon egyetlen fillért sem.  Ez az egész úgy nevetséges, ahogy van.

A bejegyzés trackback címe:

https://orulunkvincent.blog.hu/api/trackback/id/tr8314239013

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2018.09.14. 07:41:18

Magyarországon is milliárdokat költöttek el főleg EU-s pénzből mindenféle tudományos teljesítmény mérésére, de ablakon kidobott pénz volt (MTMT 2.0, ELTE stratégiai adatbázis, fióknak írt publikációk, intézeti egyszer publikált éves rangsorok, stb.)

@borzzz: @fortin2: A Corvinus lesz a CEU utódja a tervek szerint, ez szerintük automatikusan működik...

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2018.09.14. 09:47:00

@nerángass: a fényképet érdemes megnézni. Kertesi ránéz Palkovicsra, Palkovics pedig vigyorogva írja be a kis jegyzetfüzetébe, hogy "megszüntetni"....

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2018.09.14. 09:56:36

@fortin2: 1. a REF-ben sem kizárólag a publikációs teljesítményt mérik, hanem az ún. impaktot is, aminek nincs köze az impakt faktorhoz, a hasznosulást nevezik annak. elég magas súllyal szerepel.
2. a Corvinusos diákreformerek kevesebb teóriát és több gyakorlatiasságot várnak. nem hiszem, hogy nagyon sikeresen fogják meghekkelni a rangsorokat. inkább azt gondolom, hogy botrányok lesznek. egyre nagyobb botrányok.

ámbátor 2018.09.14. 10:55:01

@_ef_: Itt nálunk ma a vezetö hírek arról szólnak, hogy elfogtak egy betöröbandát, nyílik egy új helytörténeti múzeum és fejleszteni kéne a vízmüveket. Nekem megfelel.

Bogomil 2018.09.14. 10:58:30

@fortin2: Az utolsó bekezdésből, ahol a BCE "előrébb tolásáról" írsz, kiderül, hogy még mindig feltételezel valamiféle racionális megfontolást "ártunk és ormányunk" részéről. Ez teljes tévedés; egyszerűen csak szemétkedni és lopni akarnak, ahogy ezt annó Vincent első törvényében olvashattuk, esetleg elvesztették az eszüket, bár a miniszterelnök legfrissebb megszólalásai egyértelműen az utóbbira utalnak.

közösperonos átszállás 2018.09.14. 11:20:49

@_ef_: "én az egyetemkhez csapott kutatóintézeteket sem tudom értelmezni decemberi határidővel, mert valahogy sokkal összetettebbnek tűnik a feladat."

Ez abszolúte teljesen így van, én is ezen filóztam.

Meg azon, hogy lehet, hogy ezt Palkovics az ipari tapasztalatai alapján tartja reálisnak, de akkor is az van, hogy a jelenlegi feladatára alkalmatlan, mert eszerint fogalma sincs, hol van és kikhez beszél éppen. Ha meg ez az iparban sem igazán reális (szerintem nem az, komolyan, ott is mindenki mostanság esett vissza szabiról, július 1 és aug 20 között az ország as a whole nyaral), akkor más feladatokra is alkalmatlan.

Az meg csak sima common sense, hogy az "alacsony publikációs teljesítmény" sokmindent jelenthet, így aztán tán neki kéne igazolni, hogy hogyan gondolta és mi lenne a normális (vagy hogy miért nem lehet ezt átszervezéssel megoldani, kizárólag a beszántás marad).

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2018.09.14. 11:25:18

@közösperonos átszállás: a poszton látható listából is kitűnik, hogy a KTI messze jobban teljesít, mint a CEU-n kívül bármely intézmény. pl. a Corvinus. ez az egész a szokásos madzsarisztáni bosszú.

_ef_ 2018.09.14. 12:16:25

@közösperonos átszállás: vagy csak szimpla ötletelés, a szokásos szakértői háttér nélkül.

közösperonos átszállás 2018.09.14. 13:34:38

@_ef_: "vagy csak szimpla ötletelés, a szokásos szakértői háttér nélkül. "

Nekem sincs szakértői hátterem, csak élettapasztalatom (ráadásul abból is kevesebb, mint Palkovicsnak). Az alapján is abszolúte teljesen nyilvánvaló, hogy egy efféle integráció levezénylése három hónap alatt mennyire irreális (a bejárathoz az új táblákat nem lehet ennyi idő alatt közbeszereztetni).

Miki Telepi · http://chienenchaine.wordpress.com 2018.09.14. 14:23:21

Folyton akadékoskodik az Akadémia, teljesen depressziós lett a kormány miatta.

"Szomorú és sajnálatos, hogy az Akadémia különböző nyilatkozatokkal próbál nyomást gyakorolni a kormányra."

fortin2 2018.09.14. 14:49:04

@jotunder: "Corvinusos diákreformerek" ez bájos: megnézted, kicsodák ezek a diákreformerek? Nem véletlenül a MCC diákjaitól jött a "spontán" kezdeményezés :-) Ja, de.

Grrr 2018.09.14. 14:57:23

@Miki Telepi: Hogy lehetne az agresszív, állandóan erőből politizáló, vitára nem nyitott Akadémiával meg civil szervezetekkel végre megtalálni a szót a kormánynak? Nagy dilemma ez. Azt sem lehet folytatni, hogy a kormány állandóan enged, meghátrál, kerüli a konfliktust.

_ef_ 2018.09.14. 15:56:42

@közösperonos átszállás: létezik egy olyan haloványan átsejlő koncepció, hogy az akadémiai kutatóintézetekkel felturbózott egyetemek átütik a fantasztikus 500as álomhatárt a publikációs listák átmozgatásával. fogalmam sincs, hogy ennek mennyire van egyáltalán realitása

vizilófia 2018.09.14. 16:08:52

@közösperonos átszállás: Az "integráció" szó jelentése a magyar közigazgatásban nem az, hogy "együttműködés", "új munkamegosztás", hanem az, hogy "leépítés". Ha arról van szó, hogy az integráció során a kutatói létszám (min.) felét el kell veszíteni, akkor a dolog megoldható - három hónap sem kell...

közösperonos átszállás 2018.09.14. 17:32:10

@_ef_: " létezik egy olyan haloványan átsejlő koncepció, hogy az akadémiai kutatóintézetekkel felturbózott egyetemek átütik a fantasztikus 500as álomhatárt a publikációs listák átmozgatásával. "

Én ezt nagyjából érteni vélem, mégis, amiről itt szó van (január 1-től), úgy ezt biztosan nem lehet elérni. Ha a háttértudásom hiányos (mondjuk ki: zérus) voltát lendülettel szeretném pótolni, abból csak barmolás lesz.

@vizilófia: " Ha arról van szó, hogy az integráció során a kutatói létszám (min.) felét el kell veszíteni, akkor a dolog megoldható - három hónap sem kell... "

Ez közel sem biztos egyébként, mármint hogy akár ezt le lehetne zongorázni rendesen (legálisan) három hónap alatt.

(Ja és megjegyzem, vannak ám az MTÁ-nak kutatócsoportjai is. Persze nem szeretnék ötleteket adni...)

labrys 2018.09.14. 18:06:24

d357ur41rhr3vp.cloudfront.net/wp-content/uploads/sites/29/2015/05/4.jpg

Adj csak az akadémikusoknak, Lejszló! :)

[Ők is leszarták azt, amikor a cigányoknál elzártátok kánikulában a vizet. Ezt hívják oktrojált empátiafejlesztésnek :D]

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2018.09.14. 18:28:53

@labrys: ez milyen gusztustalan megjegyzes volt :(((

Grrr 2018.09.14. 18:33:37

Nyilván nem lehet rendesen megoldani három hónap alatt, de már régóta gyakorlata az Orbán-kormánynak - sőt, teljesen nyíltan el is mondták, emlékszem ilyen interjúkra - hogy nagyon gyorsan szeretnek cselekedni, mert ha időt hagynak az átalakítások megtervezésére, a bürokrácia ellent fog állni.

Wolff 2018.09.14. 18:47:10

@közösperonos átszállás: @Grrr: A helyzet az, hogy két évet kaptak Orbántól. addig biztos a helyük. Abba nem fér bele, hogy másfél évig integrálgassanak.

@jotunder: Akkor tisztáztuk is hogy Tombor András. :)

labrys 2018.09.14. 20:07:08

@jotunder: pusztán a társadalmi kohézió tragikus hiányára próbáltam felhívni a figyelmet írói munkásságom kétes eszközeivel.

Ki jobban, ki kevésbé, de mindannyian felelősek vagyunk ezért az egész szarságért. Most épp a hallgatag akadémiai többségért jöttek. Ássuk csak tovább annak a lódögnek a gödröt, csókolom.

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2018.09.14. 20:10:39

@labrys: ez egy hulyeseg. az akademian pontosan olyan emberek dolgoznak, mint mashol, egy reszuk vad kormanyparti, mas reszuk vad ellenzeki, vannak, akiket mocskosul nem erdekel a politika. egy reszuk fel van mindenen haborodva, egy masik reszuk semmi sincs felhaborodva.

Külsős 2018.09.14. 20:13:54

Viccelődtem én is itt Matolcsyval, de valójában a felháborodástól 2 napja nem találok szavakat a megszüntetés ötlete és annak indoklása kapcsán.
Érdemes megnézni a KTI összefoglalóját is a teljesítményükről:

www.mtakti.hu/hirek/az-mta-krtk-kozgazdasagtudomany-intezet-teljesitmenyerol/9394/

labrys 2018.09.15. 00:27:31

@jotunder: 1. Érdekes módon hithű orbánista Professzorok Balfasz Köre tudott szerveződni a t. akadémikusok mindenféle összetételű társaságából, de ugyanolyan aktív közéleti szerepet felvállaló Állítsátok Meg Arturo Uit Kör vagy Tudósok Az Embertelen Demagógia ellen nem.

2. Az az akadémikus, akit „nem érdekel a politika”, nem értelmiségi és nem polgár. Az ilyen tökéletesen megérdemli, hogy úgy is kezeljék.

3. Az az akadémikus, aki ma, Magyarországon „semmin sincs felháborodva”, gazember, és tökéletesen megérdemli, hogy úgy is kezeljék.

4. Bármely akadémikus társadalmi felelőssége összemérhetetlenül nagyobb bármely átlagpolgárénál. Az előjogokkal & pozícióval kötelességek is jár(ná)nak.

Miki Telepi · http://chienenchaine.wordpress.com 2018.09.15. 05:39:35

@Mister Gumpy: @labrys:

Tényleg lehetett és kellett volna többet felháborodni nyilvánosan a rendszer tetszőleges undorító aspektusán az elmúlt nyolc évben. Nemcsak a kutatás és tudományszervezés az Akadémia feladata.

MTA Alapszabály 1. § [jogállás]
(2) Az Akadémia és intézményei a tudomány művelését, támogatását és képviseletét a tudományos ismeretek gyarapítása érdekében, az emberiség javára, a nemzet felemelkedése, boldogulása és jóléte érdekében végzik. A kutatás eredményeivel szolgálják a nemzetet, részt vesznek a magyar nyelv ápolásában, a nemzeti ***kulturális és természeti örökség megóvásában***, a tudomány eredményeinek elterjesztésében, alkalmazásában és a ***közvélemény alakításában***.
ASz. 3. § [közfeladatok]
(1) Az Országgyűlés vagy a Kormány felkérését ...
(2) A fentieken túl – ***saját elhatározásukból*** vagy felkérésre – ***a tudományt érintő országos jelentőségű kérdésekben és a társadalmi élet átfogó problémáiban*** az Akadémia meghatározott testületei (a Közgyűlés, az Elnökség, a tudományos osztályok, az érintett tudományos osztály felhatalmazása alapján a hozzá tartozó illetékes tudományos bizottság(ok), az Akadémia elnöke vagy az Akadémia valamely testülete által felkért bizottság), valamint a tudományos kérdésben illetékes akadémiai intézetek elvi állásfoglalást tehetnek, egyedi kérdésekben véleményt nyilváníthatnak.
(3) Az elnök, az Elnökség és a Vezetői Kollégium bizottságai – amennyiben az állásfoglalás (vélemény) kialakítása felkérés alapján történt – csak a felkérő személy vagy testület jóváhagyása után tehetik közzé állásfoglalásukat (véleményüket). A tudományos osztályok állásfoglalását és véleményét az osztályelnök, a tudományos bizottságok állásfoglalását és véleményét a bizottságok elnökei jogosultak továbbítani vagy közzétenni. Az állásfoglalásban (véleménynyilvánításban) fel kell tüntetni, hogy azt melyik testület alakította ki. Több osztály tudományágát érintő, inter- vagy multidiszciplináris kérdésekben valamennyi érintett osztály állásfoglalását (véleményét) együttesen kell kinyilvánítani. Ha az inter- vagy multidiszciplináris kérdésben az osztályok nem tudnak közös álláspontot kialakítani, akkor nincs az adott kérdésben együttes, nyilvánosságra hozható osztályvélemény.

incze 2018.09.15. 06:11:25

@közösperonos átszállás: nem gond. amikor ráklikkeltek az oktatásra, hónapokig (egy szélsőségesen centralizált rendszerben) még műkdési szabályzat sem volt, amelyben csak annyi volt világos, hogy senki nem csinálhat önállóan semmit.

a legtöbb rendszerszintű átalakítást így végzik, előzetes egyeztetés nélkül (eufémia, zömmel teljes titkolódzással), ahol alkalmi spindoktorok sütögetik a pecsenyéjüket (ld. a tanári portfóliók), eszetlen baromságokat rárakva az amúgy is vergődő ügymenetre, miközben a tudatlanságot és céltalanságot a klasszikus bürokrata eljárásokkal fedik (összeiratják a kórházakkal az összes lábtörlőt és bekérik a tartott lovak számát).

itt is ez lesz, és nem is eredménytelenül: akinek van esze kimenekül, akinek nincsen, azzal meg bármit meg lehet csináltatni, le lehet nyeletni, sőt még némi tér is nyílik neki. csak a színvonal zöttyen ismét egy szinttel lejjebb (ha még van honnan).

---
én nem vagyok az jelenlegi akadémiai és egyetemi rendszer nagy barátja, laikus szemmel és kívülről nézvést mindkettő a konformitás, a középszer és vegetálás táptalaja a napi politikai kegynek kiszolgáltatva. a fékpofa szakember pusztán ezt a viszonyt óhajtja számára kevésbé macerássá tenni a továbbiakban.

Jean Claude 2018.09.15. 09:59:54

@jotunder: Ezt a társadalomtudományokkal foglalkozókra is értetted?
Szerintem egy vad kormánypárti szociológusnak tizenöt és fél másodpercen belül fel lehet tenni egy szakmai kérdést, amitől nagyon bizonytalanul fog rádnézni.

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2018.09.15. 10:26:50

"Ezt az állami intézmények esetében az ITM a saját hatáskörében bonyolítja le, az MTA intézethálózata esetében ugyanezt az MTA-tól várja. Az átvilágítás lefolytatása előtt az intézményi struktúrát érintő döntések nem történnek." (mai közlemény)

Imaginace 2018.09.15. 10:31:29

@labrys: Azt azért figyelembe venném az akadémikusokra fókuszált szigorú elszámoltatásban, hogy a NER most az akadémiai intézeteket készül szétverni vagy áramvonalasítani, de maguk az akadémikusok csak érintőlegesen részei (egyelőre) a történetnek (az ún. kiváltságaikat nem fenyegeti semmi). Ebből következik, hogy az akadémikusok vélt vagy valódi bűnei -- a fenti és az ehhez hasonló sok-sok felszólamlásban -- a nem-akadémikus tényleges kutatókra hullanak vissza. Ez utóbbiakra nézve ha nem is várható el valamiféle szolidaritás -- én nem várom el --, azért a méltányos és körültekintő fogalmazás valahogy szebben venné ki magát.

Wolff 2018.09.15. 11:12:18

@jotunder: Wow, átvilágítják a Veritast és a Retörkit? Az buli lesz. :)

vizilófia 2018.09.15. 11:41:48

@Imaginace: Az, hogy a kutatókkal valakik szolidárisak-e, egy kérdés. Az, hogy a magyar tudomány egyik fontos kutatóhálózatát szétverik, az egy másik: az ugyanis a most dacosan nem-szolidárisaknak sem lesz jó.
Ámbár, nem lesz itt szétverve semmi: a megyszűnő MTA intézetek helyét egyszerűen átveszik a régóta épülő áltudományos "tükörintézetek": a Történettudományi helyét a Veritas, a Nyelvtudományiét a Nyelvstratégiai Kutatóint, a Politikatudományiét a "20. és 21. századi politikatörténeti int", a Közgazdaságtudományiét a kecskeméti Matolcsy egyetem, a Régészetiét a hun-, türk, párthus stb. kutatók s.í.t.

ijontichy 2018.09.15. 12:32:38

@labrys: Kivéve, ha a (mesebeli) prof az elmúlt 20 évet a laborban töltötte, és csak azért nem pusztult még éhen, mert a tanítványok behordták a tápot neki :-).
A "profok" (nevezzük így) tiszteletreméltóan tudományos igényű és tudományos kritériumoknak megfelelő vitákat folytattak. Csakhogy:
- egy természettudósnak pölö a vityafityesz nem tudományos kérdés;
- a PBK profok magasról tettek a "tudományos kritériumoknak" megfelelésre, valahányszor vityesznek segédkezni kellett a társadalom fragmentálásában.
Szóval: @labrys +1.
Konklúzió: Az "Enciklopédia Bizottság Igazgatótanácsa" ;-) nyugodtan ülésezzen tovább. Ha vitya jó kedvében lesz, talán nem bontatja el a fejük fölül az épületet.

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2018.09.15. 12:42:46

@labrys: a vincenten belul letezik egy akademiai jellegu laza szervezodes. a kommentelok kozott szamos tudomanyos kutato van, es hat tulajdonkeppen, valamilyen sajatos ertelemben, meg en is tudomanyos kutatonak szamitok. mi is a kulonbseg a PBK es a Vincent kozott filozofiai ertelemben? hogy mi nem adunk ki MTI kozlemenyt?

Bogomil 2018.09.15. 13:31:16

@jotunder: Bár nincsenek hadosztályai, azért Orbánnak és Palkovicsnak nem lesz egyszerű legyűrnie Lovászt.

ijontichy 2018.09.15. 13:54:09

- Kiszivárgott, hogy 7.20 lesz 1 kg fehérkenyér ára.
- A fehér kenyér kilójának ára 5.40-re emelkedik.
@Bogomil: Már be is kapták. Móricz Tragédiája tanulságos, de itt nem releváns ;-)
@jotunder: Nagyon sok évvel ezelőtt (nem keresem vissza) kommentelte valaki, hogy (körülbelül, szó szerint már nem emlékszem) "ezek itt a Vincent-en jámbor növényevők". Stimmel. Nagyon okos, ám jámbor növényevők.
Ami persze nem jelenti @labrys:, hogy elvárás lehetne a ragadozóvá válás. Persze az elefánt is nagyon okos és növényevő... ;-)

zsírPubli 2018.09.15. 14:43:10

@jotunder: mit szólsz corvinus alapítványhoz kerüléséhez?

incze 2018.09.15. 14:55:21

@Imaginace: ez így van, sőt. én nem vagyok benne az akadémiai életben, de azt pl. azt látom, hogy az elte bölcsészkar esetében ez a kasztrálás jóval egyszerűbben zajlik, és hatalmi kegyként az oktatók maguk végezhetik önmagukon a műveletet. és végzik. a legfurcsább nekem az, amennyire zajtalanul megy ez

incze 2018.09.15. 15:15:42

@jotunder: egyelőre visszahúzták a szarvakat, talán sargentini effektus, az akadémiának (általában az elit tudománynak) mégis csak van egy nagy nemzetközi networkje, és elég jó lobbiereje. ld. ceu.

de szerintem a leckét vette az akadémia, bármikor adhatunk sétálgatás közben a semmiből egy jó nagy gyomrost, odarajzoltuk egy pár fára a kivágandó keresztet - tartok tőle, hogy a többit majd ledarálja az idő, az alkalmazkodás, a "békétlenek" kiutálása. meg szokták ezt érteni.

fortin2 2018.09.15. 16:04:15

@jotunder: Amint látom az FBharsocok reakcióiból, nagy a megdicsőülés, de hát mi is történt? Az MTA dacosan kijelenti szeptember 12-én, hogy nem tárgyal tovább Palkoviccsal, csak a kormánnyal (magyarán Orbánnal). Olyan jól sikerül ez a tárgyalási szint magasabbra vitel, hogy már harmadnap Palkovics beosztottaival aláírnak egy közös nyilatkozatot, amelyben leszögezik, hogy eddig minden rendben és törvényesen történt (emlékszünk még amikor két hónapja alkotmánybírósághoz akartak fordulni?), a kutatóintézetek finanszírozása a költségvetési törvény alapján biztosított (emlékszünk még a gyászjelentésekre két hónappal ezelőtt, hogy a költségvetési törvény elvette az intézetek pénzét?), és hogy megtörténik az intézethálózat felülvizsgálata (ennél többet egyetlen anyagban sem írt le az ITM, félfüllel hallott megjegyzésekre alapozva irogattak rémleveleket igazgatók.) És közben maga az akadémia ajánlotta fel a MPI-modellt, amit senki se kért tőle, jóval kevesebbel beérte volna az ITM.
Szóval, rengeteg minden miatt lehet és megalapozott is utálni a kormányt, de hogy ebben a történetben az MTA vezetése leszerepelt, azt észre kellene venni. Már csak azért is, mert a történet folytatódik és ha így csinálják tovább, akkor sok jóval nem kecsegtet.
Ha cseppnyi önvédelmi öszöne van az akaédmiai közvéleménynek, akkor haladéktalanul kiköveteli a rendkívüli közgyűlést, beszámoltatja érdemben az MTA vezetését és komolyan vehető szakmai háttéranyaggal megtámogatott tárgyalási startégiát fogad el.

Secnir 2018.09.15. 16:07:08

@jotunder:
szia
csak egy apró megjegyzés -szerintem-, hogy miért pont ezt az intézetet szeretné megszüntetni marha gyorsan az orbán-kormány, mert így az ingatlan, ahol vannak, okafogyott lesz, és el lehet adni olcsón mondjuk egy libanoni befektetőnek. ugyanis ha meg kellene vennie az MTA-tól, az súlyos pénzbe kerül, míg ha az MTA-nak nincs rá szüksége, úgymond, akkor meg üveggyöngyökért el lehet adni.
és azért kell egy egyetemnek átadni előtte, mert így ki tudják azt zárni, hogy az MTA odakötöztessen egy másik intézetet.
szerintem, de nézz rá az intézetre a gugli street view-on, hogy hol van...

fortin2 2018.09.15. 16:56:06

@Secnir: ??? Frissen épült épület, több más intézettel együtt. gyan miért kellene másra, másnak?

Bogomil 2018.09.15. 17:31:57

@fortin2: A rendkívüli közgyűlést szerintem nem kell kikövetelni:
"Az Elnökség döntött arról is, hogy rendkívüli közgyűlés összehívására még ebben az évben szükség lesz, ennek időpontjára és napirendjére vonatkozóan a tárgyalások függvényében tesz javaslatot."
mta.hu/mta_hirei/az-mta-elakadtnak-tekinti-az-itm-mel-valo-targyalasokat-de-folytatni-kivanja-azokat-a-kormannyal-108998
Amúgy szerintem tisztességesen küzd az MTA vezetősége, és hogy a FB-harcosok örömködése korai és túlzott, abban valószínűleg igazad van.

Secnir 2018.09.15. 21:30:04

@fortin2:
Frissen épült épület, több más intézettel együtt. ugyan miért kellene másra, másnak?

kérdésedre meg is adtad a választ. nézz körbe, fejlődő környezet, a szomszédban üres telkek (ha a guglimaps körülbelül jó képet mutat). mennyibe kerülhet az az épületkomplexum?

fortin2 2018.09.15. 21:52:58

@Secnir: De onnan akkor még sok másikat is ki kellene tenni...

Secnir 2018.09.15. 22:02:55

@fortin2:
...és min dolgozik gőzerővel palkovics, anélkül, hogy tudná, miért?

fortin2 2018.09.15. 22:33:14

@Secnir: és erre van bármilyen forrás? (leszámítva némely igazgatók hallomásból eredő levelezését?) Spec. semmilyen anyag ilyemsiről nem szól, ilyet egyetlen kormányzati ember nem mondott.

Inserted Exception · https://trogervilag.blogspot.com/ 2018.09.15. 23:48:37

"semmiről sincs vita"

Ennyi.
Ha központi hatalmilag vitát kell színlelniük, azt színlelnek; ha megegyezést, akkor azt. Ettől függetlenül minden el van döntve, mielőtt a szájukat először kinyitnák. Lovász úr most úgy érezheti, hogy győzött, de aligha ő győzött; majd amikor senki nem figyel már oda, akkor A Rendszer átveri a maga akaratát, ahogy szokta. Ráér várni egy-két hónapot, hiszen.
Egy szög vagy bemegy a helyére, vagy elhajlik. A harmadszor kétharmados kalapács ezt tanulta meg mostanra. És üt, és üt, mert csak erre jó.

lüke 2018.09.16. 07:00:15

@Inserted Exception:
vita?
ugyan, átszervezés ,mint az 50- s években
miért?
csak!
még racionalitás sincs benne, s reformnak se nevezhetik, mert ott folyamatos az evaluáció, tehát vita van.....

Secnir 2018.09.16. 07:17:41

@fortin2:
hm.
figyelj, a várból is kiköltöztettek mindenkit gondolkodás nélkül, lásd Széchenyi-könyvtár, Zenetudományi Intézet, sőt, az MTA (most fejből meg nem mondom, melyik) kutatóközpontjait is kivágták onnan, mert a felsőbbrendű cél felülír mindent, ugye...

fortin2 2018.09.16. 07:36:31

@Secnir: Kiköltöztették őket a Tóth Kálmán utcába, megszüntetés stb. nélkül. (Az OSZK még ott van, elég baj az, mindneki tidta/mondta a nyiolcvana években, hogy nbem lett volna szabad odavinni, lényegében egyetlen funkciójára sem alkalmas helyre...)

A kiindulópont az volt, hogy a KTI állítólagos megszüntetési tervének (eddig senki ilyen dokumentumot nem látott) a használt (és frissen, kormányzati pénzből épült) ingatlan megszerzése volna az oka. Miközben abban az ingatlanban még 12 másik akadémiai kutatóintézet működik. Akkor hogy is van ez?

Secnir 2018.09.16. 08:45:43

@fortin2:
most még csak akti. és holnap?
amúgy logikát keresel a kormány ad-hoc, önös intézkedéseiben?

fortin2 2018.09.16. 09:15:21

@Secnir: Mondjuk itt semmilyen ilyen intézkedés nem volt. És még tervekben sincs, sehol leírva ilyesmi. (Tudom, most jön az, hogy de hát ezek olyanok, ezért ha nem is mondják, valójában ezt akarják. De ha így van, akkor mi értelme van bármit is észrevételezni? Akkor itt vagyunk Mordorban, húzódjunk meg a pincében rettegni, amíg nem lesz minden tégla OV személyes tulajdona és mindannyian a rabszolgái. Ez egy méltányolható vélemény, csak éppen megszünteti a kommunikációs teret.)

simka 2018.09.16. 09:29:53

@Secnir: MTA intézetek valóban költöztek tavaly a Várból a Ferencvárosban felépült "MTA Humán Tudományok Kutatóházába" (pl. a Filozófiai Intézet), de a Zenetudományi Intézetet nem költöztették ki, továbbra is az eredeti helyén, az egykori Erdődy-Hatvany palotában található. A Széchenyi könyvtár sem költözött el, bár a várbeli jövője tényleg kétséges.

fortin2 2018.09.16. 09:49:52

@simka: Az OSZKnak semmi keresnivalója a Várban, nem oda való, értelmetléen nutaság volt odaköltöztetni harmincegynehyán éve. Nincs a közelben egyetem, nehezen megközelíthető diákoknak, felnőtteknek egyaránt, nem lehet parkolni, iszonyú magas a rezsije stb. Tipikus szocialaista beruhézés volt, értelem és körültekintés nélkül. Ha valóban a volt MR-épületkomplexumot kapná meg, akkor az eredeti helyéhez közel, öt egyetem (kb. tucatnyi egyetemi kar) metszéspontjában, korszerű szolgáltatásokkal működthetne, akát az FSZK-val értelmes feladatmegosztásban. Ez nyilván néhány tízmilliárdos projekt, de végre lenne valami hasznos pénzköltés is.

ámbátor 2018.09.16. 10:21:12

@simka: Zenetudományi Intézetet nem költöztették ki, de ne adjunk ötleteket. Túl csinos kis palota az ott. Nehogy valami baja essen.

TG69 2018.09.16. 11:11:05

@fortin2: Tisztességes és tisztességtelen emberek vitájában nagyon nehezen elvárható a stratégia és következetesség számonkérése. Akkor meg még nehezebb, ha a szabályalkotó rúg fel minden elemi tárgyalási eljárást. Én azt látom, hogy egy nagyon tagolt intézmény azért képes meghatározni azt a minimumot, amiből nem tud engedni és hogy ez a mai helyzetben nem lebecsülendő teljesítmény. Nem tudom meddig képesek összezárni, de most még ez rendben van.

fortin2 2018.09.16. 11:22:40

@TG69: Semennyire se zárnak össze most sem. De mindegy, nyilván nem szívesen mond kritikát az ember a gyengébb hatalmi eszközökkel rendelkező félről, a probléma csak az, hogy ha ezzel a vezetői teljesítménnyel lelkes ünneplést kapnak, akkor a továbbiakban is az eddigiekhez hasonlóan csinálhatják igen rosszul a dolgukat ebben a konfliktusban és az már konkrét kutatóknak, kutatásoknak lesz közvetlenül káros. Ezért mondtam, hogy ki kellene állni az akaédmiai közvélemény elé, világosan számot adni az eddigiekről és egyértelmű vezetési stratégiát letenni az asztalra, amit érvényesíteniük kell. Mert éppen tegnapelőtt hozták ők maguk nyilvánosságra azt a közleményüket, ami valójában azt mondja ki, hogy eddig összevissza hablatyoltak.

Imaginace 2018.09.16. 12:49:34

@fortin2:
Hasonló a véleményem -- a most lelkesedő többséggel szemben nem sok pozitívumot látok az utóbbi néhány nap akadémiai fejleményeiben.
Ugye, az történt, hogy miután kiderült, hogy most már az akadémiai intézetek felszámolását tervezi a minisztérium (részben megszüntetés, részben egyetemekhez csatolás, valamennyi talán megmarad), Lovászék nyilvános közleményben jelentették be, hogy megszakítják a tárgyalást Palkoviccsal. És ugyanakkor másnap leült egy tárgyalócsapat -- mindkét intézményből egy fontos pozíciót betöltő, meghatalmazott ember vezetésével -- s aláírtak egy (nyilván ideiglenes, átmeneti időre szóló) megállapodást.
Na, az MTA vezetése nem éppen következetes, vagy legalábbis teljesen zavart és ellentmondásos dolgokat kommunikál. (Nem véletlen, hogy Lovász aláírásával tegnap minden köztestületi tagnak küldtek egy tájékoztató levelet, hiszen meg kellett magyarázni, hogy tegnap megszakítottuk a tárgyalást, ma pedig megállapodtunk.) Nem látnak ellentmondást.

Itt nyilván taktikai dolgokról van szó a "kormány" (ez mindig Orbán jóváhagyását jelenti) részéről.
Mert mit tartalmaz a tegnap kikerült megállapodás?
1. Az akadémia nyugtázza, hogy a 19-es évre szóló költségvetést a minisztérium rendben folyósítani fogja. Vagyis az MTA vezetősége elfogadja, hogy az intézetek bérköltségét nem az akadémia adja, hanem a minisztérium... De hát júniusban éppen ez ellen tiltakozott az egész akadémiai szféra, ezért fenyegettek azzal, hogy összehívnak egy rendkívüli közgyűlést. Júniusban másról még nem is volt szó... Most viszont már rendben van.
2. A kormány abban enged, hogy átmenetileg felfüggeszti az akadémiai intézetek szétdarabolását, részbeni felszámolását célzó terveit. De hát erről csak néhány napja van szó, ez egy újabb -- a korábbinál is súlyosabb -- lépés jegelését jelenti (cserébe a júniusi puccsszerű húzásuk már el van fogadva).
3. Az akadémia elfogadja, hogy az intézethálózat átvilágítását megkezdik (sőt ez tetszik is az akadémiai vezetőségnek). Az MTA vezetősége részéről ez egy álságos, őszintétlen, újabb taktikai engedmény, hiszen mindenki tudja az akadémiánál, hogy 2016-ban lezajlott egy minden eddiginél alaposabb átvilágítási folyamat. Minden intézet hatalmas adminisztrációs munkát volt kénytelen elvégezni, bizottságok szálltak ki, hosszan egyeztetett dokumentumok készültek, stb, stb. Az új átvilágításnak tehát semmiféle szakmai oka nincs, kizárólag taktikai engedmény a politikának (s itt is az utóbbi diktál).

Következmények.
Az akadémia beletörődött az intézetek minisztériumi finanszírozásába. Ez látszólag most megkönnyebbülést jelent a következő egy (azaz 1) évre, de beengedte a rókát a csirkefarmra, s nincs igazi garancia semmire se.
A kormány átmenetileg elállt az intézetek gyors feldarabolásától, ami ugyan lélegzetvételnyi időt jelent, de a minisztériumnak is előnyös, hiszen nincs praktikusan végigvihető tervük egy átgondoltan levezényelhető felszámoló-átalakító forgatókönyv megvalósítására. (Később talán majd lesz, de a szervezeti-bürokratikus rendszer variálása roppant nehézkes.)
Lovászék pirruszi félsikere kevés jóval kecsegtet. A minisztérium elérte, hogy az MTA vezetése és az intézetek (a kettő ugyebár nem azonos, az érdekek is eltérnek) egy időre a hamis biztonság érzetében visszavegyenek az ellenállásból. Nincs most miért összehívni a rendkívüli közgyűlést, hiszen nincs olyan eldöntendő kérdés, amiben fontos állásfoglalást fogalmazzanak meg. Egyúttal Orbánék elérték azt is, hogy Lovász nem fog most lemondani, ami az EU-parlamenti vereségük után újra látványos bizonyítékát adná a rezsim tényleges természetének. (Azt hiszem, ez áll Orbán - s nem Palkovics - mostani taktikai lépése mögött, hiszen mondjuk decemberben Lovász lemondása már nem okozna a mostanihoz mérhető botrányt.)

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2018.09.16. 14:44:58

@Imaginace: A koltsegvetesi torvenyt mar elfogadtak, tehat az Akademia koltsegvetese mindenkeppen a miniszteriumnal fog megjelenni, de a megallapodas szerint ez egyelore formalitas. A kerdes az, hogy mit jelent az atvilagitas. Ugyanis a 2016-os mta.hu/mta_hirei/az-mta-termeszettudomanyi-kutatokozpont-szakmai-atvilagitasanak-eredmenyei-106149 atvilagitas szempontrendszere nem biztos, hogy ugyanaz, mint amit Palkovics akar. nem lehet tudni, hogy mit akar Palkovics.

fortin2 2018.09.16. 15:11:30

@jotunder: "az Akademia koltsegvetese mindenkeppen a miniszteriumnal fog megjelenni, de a megallapodas szerint ez egyelore formalitas."
Amikor kéthónappal ezelőtt ezt mertem itt leírni, huh, mit kaptam... Ez még nem volna érdekes, de a lényeg, hogy at MTA az elnök által büszkén szétküldött és az indexes újságíró nyomán győzelemként hivatkozott megállapodással lenullázta a korábbi titltakozásait. Amiben akár még igaza is lehet. Csak mutatja az alkalmasságát.

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2018.09.16. 15:59:36

@fortin2: mivel a koltsegvetesi torvenyt mar elfogadtak, nem nagyon tehetett mast. nyilvan van nala egy red line, aminel lemond. egyelore van remeny, hogy legalabbis idot tud nyerni, es ugye, aki idot nyer....

labrys 2018.09.16. 16:15:17

@Mister Gumpy: kösz a linket – és minden elismerésem, illetve abszolút tiszteletem a Kör tagjainak! Mezei állampolgárként rendkívüli örömmel üdvözlöm a kezdeményezésüket, és türelmetlenül várom, hogy a heves & folyamatos közéleti szereplésük kiváltotta társadalmi viták során a mögöttük felsorakozók tömegét eggyel szaporíthassam.

@Imaginace: abszolút senkiként még akkor sem tudnék senki mást „elszámoltatni”, ha akarnék – de ilyet nem is akarok. A vonatkozó hozzászólásaimat kifejezetten az akadémikusok kapcsán írtam, mivel most épp értük jöttek. Sajnálom, ha a szubjektív érzelmeim által kiváltott szemrehányó megjegyzéseimet – szándékomon kívül – valahogy a (nem akadémikus) tényleges kutatókra lehetett érteni. Akik közül számosan köztudottan az Orbán-rezsimmel szembeni nyilvános, kemény, határozott, harcos és főleg kitartó kiállásukról ismeretesek.
(A „méltányos és körültekintő fogalmazást” viszont sajnos nem teljesen tudom dekódolni, mivel nem sejtem, konkrétan mely hozzászólásom melyik részében éltem méltánytalan & figyelmetlen megfogalmazással.)

@jotunder: „mi is a különbség a PBK és a Vincent között filozófiai értelemben? hogy mi nem adunk ki MTI-közleményt?”

Azt nem tudom, mi az a filozófiai értelem, de ja. Pontosan az a különbség, hogy a Professzorok Balfasz Köre képes (volt) hatni a társadalomra (= saját szűk értelemben vett céljai érdekében sikeres & nyilvános propagandát folytatott), míg például a Vincent laza szerveződése nem (= folytatott még a saját, szűken vett céljai érdekében sem semmilyen propagandát, nemhogy nyilvánosat).

…Már ha eltekintünk a magán a blogon megfogalmazott harcos véleményektől – de hogy ne legyünk ismét méltánytalanok: ez utóbbiak összességére adjunk mondjuk egyharmincezred hadosztálynyi (SI szerint kb. 0,00068 PBK-nyi, vagy 0,000002 mikrohabonynyi) propaganda-pirospontot.
Fair, ain’t it?

fortin2 2018.09.16. 16:34:08

@jotunder: Az MTA most elismerte, hogy csak technikai az átcsoportosítás, miközben az egész balhét amiatt kezdték, mert nem csak technikai átcsoportosításnak tekintették, hanem az akadémiai szabadság durva megsérétésének. Sztem butaságot beszéltek és felesleges feszkózásba kezdtek, de mindegy, így gondolták, ezt mondták, erről volt tüntetés. És most az ellenkezőjét hitelesítik. Most van igazuk, de akkor az egészet nem keleltt volna elkezdeni és előbbre tartanának, már rég meg lehetett volna állapodni a konkrét formákról stb.
Így egyszerűen hülyét csináltak magukból, amit persze ideig-óráig elfed az MTA iránti hirtelen szimpűtia és a kormány ellenei indulat tisztán poliitkai motivációja, no meg a jó PR (lásd index-cikk), de objektívebben nézve látszik, hopgy Lovász a világon semmit sem nyert, időt végképp nem, azt éppenhogy veszített. Már rég a konkrét szabályozásokkal kellett volna foglalkozni, és abban előbbre nézni, nem beszorulni ebbe a végvári szerepbe, amit a nyilatkozat-váltogatásaikkal gondosan lenulláztak.
T

dvhr 2018.09.16. 17:03:58

@fortin2: „Hiszen ezt a forrást az MTA meg fogja kapni. Annyi változás lesz, hogy megállapodunk bizonyos nagyobb ügyekben” (Palkovics, juniusban) Technikai? Atcsoportositasnak atcsoportositas, persze.

Imaginace 2018.09.16. 17:18:27

@labrys: Rendben -- szerintem meg most éppen nem az "akadémikusokért jöttek", hanem a kutatóhálózat munkatársai néznek igen kellemetlen fejlemények elé (ez élesen elváló két szféra, hiszen az akadémikusok többsége vagy nyugdíjas, vagy egyetemi ember). Most az MTA vezetősége/menedzsmentje a tárgyaló fél az akadémia részéről, de szinte kizárólag az intézetek jövőjéről szól a kötélhúzás. Mint jeleztem, az akadémikusok ún. kiváltságait nem fenyegeti semmi, a folyamatban alárendelt szerepet játszanak (persze, szép lenne, ha ütnék az asztalt, de ennek számos okból nincs sok realitása). Viszont amikor most valaki az "akadémikusokat" hibáztatja/támadja (gyakran egyébként jó okkal), akkor ez a közvélemény előtt a végveszélyben lévő, önvédelmi eszközökkel alig rendelkező intézetekre háramlik. Ebben a kontextusban az a kijelentés, hogy "megérdemlik, hogy így is kezeljék", csak az intézeti kutatókra vonatkozhat, mert az akadémikusokat nem kezelik sehogy, hiszen békén vannak hagyva. Ezért gondolom, hogy nem körültekintő/méltányos az idézett megfogalmazás.

Imaginace 2018.09.16. 17:27:35

@fortin2: Roppant kérdéses, hogy valóban csak "technikai" átcsoportosításról van szó.
(Ugyan, mi értelme lenne, hogy a havi fizetéseket onnét utalják?) A tiltakozás ez ellen nagyon is racionális, mert a kormánygépezet az utóbbi években hasonló módszerrel/lépésékkel haladt előre, s borítékolható volt, hogy a tényleges működésbe is beleszólnak majd ezen a kiskapun belépve. Ezt a feltételezést igazolja, hogy a napokban már egyes intézetek megszüntetéséről beszéltek.

fortin2 2018.09.16. 19:23:15

@Imaginace: Kb. huszonnyolc éve kb. ötévente beszélnek egyes intézetek megszüntetéséről, most éppen semmifajta dokumentumban nem szerepelt egyetlen intézet sem konkrétan. A 92-93as kisgazda rámyolásu, Géatz konszolidációs programja, a Kóka-maygarBálint féle támadá, a Pálinkás-féle radikális átszervezés/összevonás (ami nem egy esetben lényegében megszüntetés lett) ismerős? Hoyg ez a komrény mindenféle csúnya dolgokat csinál, az világos. Most ezzel az általűnos tapazstalattal, ellenáérzássel csinőlt egy felesleges feszültásghullámot az akadémiai értelmiség egy része – csak hát ennek a támogatottséága még belül sem egyértelmű. Vagy (ahogyna két hónapja leírtam), biztosak vagyunk abban, hogy pl. az ATOMKI vagy az SZBK vezetése mindenképpen elutasítaná az egyetemi integrációjukat és hogy a lényegesen több akadémikust és akadémiai doktor képviselőt a Közgyűlésbe küldő egyetemek elutasítanák ezt? És a bölcsész vagy társadalomtudományi intézetekért harcba mennének a reálosok, akik között eléggé elterjedt a vélekedés, miszerint előbbiuek jó része TBkifizetpőhelynek használja az intézetét?
Amúgy egy ilyen előterjesztés az MTA Közgyűlésén nagy valószínűséggel sima többséggel átmenne. Akkor mit mondanak majd a kormányzati külső terrort emlegetők?
Ezért gondolom, hogy velejéig elhibázott volt az akadémiai vezetési szerencsétlenkedés mindebben.

Bogomil 2018.09.16. 20:27:41

@fortin2: Az előbb még kifejezetten fontosnak tartottad a rendkívüli közgyűlést - megváltozott a véleményed annak lehetőségeiről, illetve valószínű kimeneteléről?
Én - lehet, hogy Veled ellentétben - úgy látom, hogy most már sokkal nehezebben állhatnak a közgyűlési képviselők egy az önállóságot és az akadémiai kutatási szervezetet csorbító kormányzati javaslat mellé, mint 2-3 hónappal korábban. (Amivel egyúttal azt is állítom, hogy a Palkovics könnyebben elérhette volna a célját - akármi legyen is az - ha nem úgy viselkedik, mint elefánt a porcelánboltban, hanem a különböző lobbik parciális érdekeit kihasználva, az akadémiai döntési mechanizmuson belül próbálja meg azt. Úgy viszont nem lehetett volna demonstrálni, hogy "én vagyok az úr, azt csinálok, amit akarok"...)

fortin2 2018.09.16. 20:51:34

@Bogomil: de, közgyűlés kell, csak az nem lesz nagy ellenálló demonstráció. Egyetlen igazi vitakérdés lesz, a Palkovics-anyagban szereplő kutatási tanács (lényegében a mai AKT) összetételének és kompetencia-körének a módosulása: felerészben az ITM áltak delegált tudósokból állna és csoportszintig lenne döntési joga (vagyis mélyebben, mint az intézetek.) Vélhetően utóbbiban lehet eredményt elérni. Az intézethálózati felülvizsgálat ezzel párhuzamosan lemegy, abban széleskörű egyetértés lesz MTA-n belül is.

jan 2018.09.16. 21:04:19

@fortin2: Azért azt ne felejtsük el, hogy ez egy nagyon egyedi helyzet, ahol az MTA vezetésének lavíroznia kell. Ugyanis itt nem a kormánypárti képviselőket, vagy a hazai és nemzetközi tudományos közvéleményt, vagy az alkotmánybíróságot kell meggyőzniük észérvekkel, alkudozással, koalícióépítéssel, hanem konkrétan egy embert, Orbán Viktort. És itt nagyon ügyesen kell adagolni a keménységet, a kompromisszumkészséget, a megalkuvást stb. Például ki kell mérni patikamérlegen, hogy hogyan lehet a Palkovicsnak úgy visszaszólni, hogy azt Orbán még ne értelmezze neki való visszaszólásnak. És hasonlók. Nyilván valahol a legkönnyebb az lenne, hogy Lovász fölállna, beszólna, lemondana, és patyolattiszta lélekkel, büszkén levonulna a színről. Az erkölcsi győzelem az övé lenne, mi meg megkapnánk Náray-Szabót MTA-elnöknek.

fortin2 2018.09.16. 21:16:55

@jan: Nem így látom. Van egy innovációs rendzser átalakítási roham, immár a negyedik húsz év alatt. Ebből kettőt láttam közelebbről, egyet féltávolról, ezt még messzebbről. A mostani mögött áll a legerősebb kormányzati hatalom, de ennél is fontosabb, hogy egy igazi világtrend: a menedzserizmus uralkodása a kutatás-fejlesztésben. Az MTA-nak nincs nayg mozgástere, de azért van, az tudományos testület autonómiájának minél nagyobb teret megtartani. A Palkovics-javasléat egyébként ebben nem drámai, az AKT-ba való beszállsát jelenti lényegében, ez elviselhető. De a tárgyalási mozgásterete szerintem ezt a mozgásteret szűkítette be a teljesen felesleges és félrevivő szabadságharc-szimuláció.
A Náray-féle riogatásoknak azért sincs értelme, (túl azon, hogy még a jobboldlaon is mindneki lenézi a fickót), mert tudtommal 2007-ben nem volt OV kormány és az MTA önként dalolva választott meg nagy többséggel egy konkrét fidesz palametni képviselőt elnöknek és rá pár évre önként és dalolva az akkori intézeti átalakítást, elég sok demokrtaikus jogról lemondva az elnök számára. Lovásznak másfél éve van, és ha a társadalomtudósok nem találnak ütős elnökjelöltet, úgyis Freund jön, ha akar jönni.

jan 2018.09.16. 21:34:29

@fortin2: Hát, azért ahhoz a naivitásig érő jóindulat kell, hogy azt gondoljuk, hogy Palkovicsot és Orbánt az vezérli, hogy csatlakozzanak a K+F menedzserizálásának nemzetközi trendjéhez. Hiszen ha így lenne, akkor miért azzal indítottak, hogy indok nélkül kirúgták a Pálinkást, aztán sunyi módon (emlékszünk, hogy 50 perce volt az MTA-nak a véleményezésre) gyorsan einstandolták az MTA költségvetésének a jelentős részét? Aztán jött a hangulatkeltés egyes kutatók, intézetek ellen. Szóval ez teljesen maffiatempó: sunyi és erőszakos.

Másrészt, még ha tiszta és jó lenne a kormány szándéka: miből gondoljuk, hogy rendelkeznek a szükséges kompetenciával? Eddig nem azt láttuk inkább, hogy még a papíron jó ötletek (KLIK bizonyos elemei) is a rossz kivitelezés miatt romboláshoz vezetnek? Másként fogalmazva, Orbán Viktor nem Lee Kuan Yew.

Imaginace 2018.09.16. 21:43:10

@fortin2: Nem kizárt, hogy tévedek a kormányzat szándékait illetően, de az, hogy a "reálosok" egy meghatározó része TB-kifizetőhelynek véli a tőle szellemileg messze eső humán/társadalomtudományi intézeteket, inkább tekinthető elfogult érzelmektől támogatott előítéletnek, mint tudományos igazságnak. Lehet persze ezen intézetek megszüntetését kívánni, de ez aligha van összhangban az MTA eredeti célkitűzéseivel, az ország kulturális önfenntartásának érdekeivel, valamint az akadémiai szellemiséggel.

fortin2 2018.09.16. 22:07:07

@Imaginace: Nem azt mondtam, hogy igazuk van, csak azt, hogy így gondolják, nem is kevesen. De ez megintcsak nem magyar ügy, lásd ehhez a science wars-ok hoszsú történetét, de még korábban, Snow Two Cultures, 1959 vagy Kodály véleménye a reálkutatókról ("vízvezetékszerelők akadémiája legyünk?!")

fortin2 2018.09.16. 22:09:50

@jan: Ki mondta, hogy tiszta és jó a korméány szándéka? van egy nemzetközi trend, ezt elékezdte Kóka/MB páros, nem ment, folytatta Pálinkás, ment, mint kés a vajban. Palkovics ezt viszi tovább, a személyes utálatok és hatalmi ambíciók perszehogy belezavarnak.
Ja, és félreértés ne essék: ezt a trendet én rossznak tartom, csak tudoimásul veszem. Az egészet lehetett volna sokkalsokkal okosabban csinálni, és normálisan egyeztetve és vadulás nélkül – de az egy másik ország.

Wolff 2018.09.17. 08:06:58

@Imaginace: Minden köztestületi tagnak? Én csak közgyűlési képviselőválasztásról kaptam egy automatikusan generált levelet ma regel...

Egyébként Palkovics egy igazi menedzserszemléletű vezető, aki menedzserszemléáletű vezetőkkel veszi magát körül. Pl. az állami kukaholding volt elnökével:
24.hu/fn/gazdasag/2018/09/17/nhkv-kukaholding-szemetszallitas/

dvhr 2018.09.17. 08:29:36

@jotunder: 2017-ben volt egy az osszes MTA-kutatointezetre kiterjedo nagyon alapos atvilagitas. Az eredmenyt (kb 1000 oldal) a 2017-es kozgyulesen megvitattak, jovahagytak.

Imaginace 2018.09.17. 08:29:55

@Wolff: A titkárság volt a feladó, úgyhogy lehet, nem az összes köztestületi tagnak küldték, hanem csak az intézeti alkalmazottaknak (hozzám péntek este 11-kor jött). Az e-választásról ma hajnalban küldték.

közösperonos átszállás 2018.09.17. 10:41:02

@fortin2: "Az OSZKnak semmi keresnivalója a Várban, nem oda való, értelmetléen nutaság volt odaköltöztetni harmincegynehyán éve."

Ez valószínűleg így van, hiszen ránézésre a világon semminek nincs jó helye a Várban (a dugó, parkolás, mindentől nagyon távol esés bármilyen funkciót ugyanúgy sújt).

közösperonos átszállás 2018.09.17. 10:43:45

@jotunder: "egyelore van remeny, hogy legalabbis idot tud nyerni, es ugye, aki idot nyer.... "

Így van, és már csak hét és fél év van hátra a 2026-os választásokig. Hátha.

(De most tényleg, szerinted mi lehet a sztori vége?)

jan 2018.09.17. 10:54:53

@fortin2: OK, világos, akkor itt azt látjuk másként, hogy szerinted a fő motiváció a nemzetközi trend, és csak bezavarnak mocskos dolgok; szerintem pedig a fő motiváció/cél maguk a mocskos dolgok, és a nemzetközi trend csak ürügy.

Azt, hogy mire képes ez a kormányzat innováció területén, jól mutatja a Jeremie-pénzek története:

index.hu/gazdasag/2016/09/07/habony_baratai_szedtek_meg_magukat_a_startup-penzekbol/

Másként fogalmazva: Pálinkásról én elhittem volna, hogy 1) tudja, hogyan kell innovációt finanszírozni és 2) mer ütközni a pénzekre rárepülő NER-hiénákkal. Palkovicsról, ill. az új NKFI-vezetőről nem tudom elhinni.

közösperonos átszállás 2018.09.17. 10:59:34

@fortin2: "Vagy (ahogyna két hónapja leírtam), biztosak vagyunk abban, hogy pl. az ATOMKI vagy az SZBK vezetése mindenképpen elutasítaná az egyetemi integrációjukat "

És két hónapja én is leírtam, hogy elmész te a fenébe, hogy mindig a két vidéki kutatóintézetet hozod példának, mikor ezek mellett van még 12 egyértelműen és 1 2/3 mértékben pesti kutatóintézet. Az MTA kutatóintézeti hálózata sokkal Budapest-központúbb, mint a felsőoktatási szféra bármilyen mutató szerint (hallgatói létszám, oktatói létszám, research output, mondom, bármi), és ez önmagában is elég gáz, és ez önmagában mutatja, mire vezet az MTA ismert "mindent úgy, mint eddig" politikája -- de az SZBK/ATOMKI példálózással kimondottan az ellenkezőjét sugallod (nem mondom, hogy szándékosan, de bizony sugallod).

A konkrét kérdésed meg most álnaív. Felelős vezető nem dönthet a részletek ismerete nélkül, és most éppen részletek nincsenek (megkockáztatom, még csak nem is az, hogy nem ismerjük őket, hanem hogy konkrétan nem léteznek) -- az, hogy mondjuk az SZBK vezetősége esetleg nem feltétlenül zárkózik el valamifajta integrációtól, semmit nem jelent. Az a releváns kérdés, hogy a megvalósulófélben lévő integrációt vajon támogatnák-e (látod, mindjárt két különbség), és erre teljesen nyilvánvaló a válasz.

közösperonos átszállás 2018.09.17. 11:05:40

@fortin2: "van egy nemzetközi trend, ezt elékezdte Kóka/MB páros, nem ment, folytatta Pálinkás, ment, mint kés a vajban. Palkovics ezt viszi tovább, a személyes utálatok és hatalmi ambíciók perszehogy belezavarnak. "

Nézd, azért az, aki reálisnak tartja a kutatóintézetek egyetemi integrációját idén szilveszterig, az nem "menedzserszemléletű", hanem egy inkompetens idióta.

És akkor most Palkovics vagy ez, vagy nem gondolja komolyan, amit mond -- ekkor pedig az "integráció" csak kamu, és szó sincs a korszellemnek megfelelésről.

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2018.09.17. 11:18:52

@közösperonos átszállás: és főleg, milyen korszellem. nincs ilyen korszellem.

közösperonos átszállás 2018.09.17. 12:21:59

@jotunder: "és főleg, milyen korszellem. nincs ilyen korszellem. "

Márhogy "a mindennapokban is hasznosítható kutatásokra van szükségünk, nem bölcsész léhűtésre, egyrésztmásrészt-ezésre, genderezésre"? De, ilyen szerintem is van.

labrys 2018.09.17. 12:39:38

@Imaginace: így már értem, és egyetértek. Igazad van, ezért nagyon erősen hangsúlyozni szeretném: a tényleges kutatók _semmiképpen_ sem érdemlik meg, hogy úgy kezeljék őket, ahogy az már évtizedek óta történik ebben az országban.
Az pedig egyértelmű, hogy a társadalom elsöprő többségéhez hasonlóan ők is tragikus vesztesei az Orbán-uralomnak.

fortin2 2018.09.17. 19:07:05

@közösperonos átszállás: Inkább nem megyek el a fenébe, merthogy miben is cáfolja az MTA Bp-központúsága a vidéki intézetek várható stratégiáját?

A felsőoktatás amúgy klutatási szempontból szintén eléggé Bpközpontú, doktoriiskolák létszáma, kibocsátsa, publikációs teljesítmény stb. Ez egy régi probléma, csak éppen nem tudom, hogy jön ide? Ha elfogadja az Országgyűlés a K+F intézményrendszer strukturális átalakítását (most ősszel lesz benn), akkor utána lesz kérdés a konkrét intézetek konkrét hovatartozása, vélhetően tavasszal. No, azokra a cvitákra kellene felkészülnia az MTA-nak, nem pedig ezeket a sehova sem vezető statusquo védésekben tobzódnia.

közösperonos átszállás 2018.09.17. 19:34:51

@fortin2: "merthogy miben is cáfolja az MTA Bp-központúsága a vidéki intézetek várható stratégiáját"

Miben cáfolná? Hogy jön ez egyáltalán ide?

Arról beszélek, hogy egy durván, meg még annál is durvábban főváros-központú intézethálózat esetén mindig a két vidékit hozod példának, ami nyilván nem véletlen, viszont hogy mi oka van, az rejtély.

Mi oka van? (Nem, nem mint "a vidéki kutatóintézetek" hozod őket példának.)

"A felsőoktatás amúgy klutatási szempontból szintén eléggé Bpközpontú, doktoriiskolák létszáma, kibocsátsa, publikációs teljesítmény stb. "

85 százalékról beszélünk, nyolcvanötről. A 14 mrd Ft-os költségvetésből 800 millió az Atomki, 1,2mrd az SZBK. Mondom, akármennyire is Bp-központú a felsőoktatás, ennyire nem lesz az.

Ha bárki előállna azzal, hogy hát erősítsük meg az egyetemeket hirtelen évi soksok pénzzel, adjuk a pénz 40%-át az ELTÉ-nek, 40%-át a BME-nek, 5-ön osztozzon a Corvinus meg az agrártudományi (igen, az is Bp), 10%-át kapja Szeged, 5%-át Debrecen, a többieknek meg coki, az azért nehezen menne át. A "csapjuk a kutatóintézeteket az egyetemekhez" pedig pont ez, csak ártatlanabb, mert ködösebb formában. Én elhiszem, hogy 1970-ben nem nagyon látszott más útja annak, hogy "kéne egy kutatóintézet, ami a nyelvtudománnyal foglalkozik", de kettessel kezdődik az évszám, és az Orosháza mellett elkövetett gyorshajtásom csekkjét Vásárosnaményról postázzák -- ennek bizony nincs technikai, vagy tulajdonképpen bármiféle oka.

"Ha elfogadja az Országgyűlés a K+F intézményrendszer strukturális átalakítását (most ősszel lesz benn), akkor utána lesz kérdés a konkrét intézetek konkrét hovatartozása, vélhetően tavasszal."

Nézd, az teljesen nyilvánvaló, hogy sem az MTA, sem Palkovics nem fogja képviselni a kutatóintézetek regionalizációját, úgyhogy ez erősen mellékszál. (Vagy szerinted fogja?)

fortin2 2018.09.17. 19:43:26

@közösperonos átszállás: Egyik sem fogja. A Bp központúság olyan erős érdekekkel rögzített, hogy egy komplett rendszerváltozás, utána gazdasági váltás, utána Bp-ellenes vidékifiúkvagyunk kétharmados kormányzás se tudta nem hogy megingatni, de még erősödött is. Van a dolognak tehetetlenségi nyomatéka is: amikor a 2010-es évek elején bejöttek a nayg EUs K+F pénzek kifejezetten a vidéki bázisok erősítésére, mi törétnt? Becsületesebb esetekben a pesti egyetemek létesítettek "kihelyzett részlegeket" ezeken a vidéki egyetemeken és így részesültek a forrásokból, vagy csak az oktatóik dolgoztak ott fusiban. Az ELTE-nek vajon miért lett szombathelyi bázisa?
Ugyanaz történt, mint a vállalkozásfejlesztési KMR-régiók kapcsán: Borsodnak juttó vállalkozási EU-s pénzek jó részét végül pesti cégek kapták meg.
Nem látom, hogy ezen bérmi változtatna, amikor a maygar K+F lényegében tejhatalmú vezetője egy debreceni akaédmikus volt cca nyolc évig, sem változott igazából.

fortin2 2018.09.17. 19:52:13

@közösperonos átszállás: Azért az SZBK és az ATOMKI a két pédám, mert az egyértelmű. Az MTA TTK sztem kétesélyes, egyrészt sok érv szól a BME mellett (nem csak a "karéjban levés"), msérlészt az ELTE mellett is, de akár meg is maradhat külön, abban is volna logika (ja, nem feltétlenül józan, tudományos érvekre gondolok, nyilván.) A közgazdasági eléggé keleleni fog a BCE-nek, ha előbbre akar kerülni listákon, de szakmai irényzatban nagyon msáfele vinné őket, mint az odaszént NKE-s "közgazdászok". A két humánt sztem meghagyják az MTA-nak, éljen 1946! A SZTAKI megél magéban, a Frauhofen maygar klónja, a Bay kényelmesebb neki. A Wigner, Rényi, KOKI mesterhérmas elég erős ahhoz, hogy MTA maradjon. A csillagászokat pedig odaképzelhetik egy erős asztrofizikai egyetemi műhelyhez (ELTE). Vácrátót – Gödöllő? Martonvásár – Állatorvosi (mondjuk ennek semmi értelme) A Balaton pedig nyaralásra valóü, kormányüdülőnek, de inkább gázszerelőknek.

Imaginace 2018.09.17. 21:46:58

@közösperonos átszállás:
Csak mellesleg, miféle "integrációról" beszélünk? Akinek messzebb hord az emlékezete, talán rémlik, hogy a 90-es évek elején több intézet is dolgozott azon, hogy az egyetemek (pl. ELTE) egyik kara, leginkább talán valami posztgraduális kara legyen. Gyorsan lesöpörték, az egyetemi lobbi zárt össze. Aztán jött egy hullám, hogy szinte minden intézeti kutatótól elvárták, hogy tanítson is valamelyik egyetemen, ez egy hangsúlyos értékelési szemponttá vált. Aztán jött egy újabb fordulat, szinte tilos volt egyetemen oktatni, egy rövid ideig mintha engedélyt is kellett kérni hozzá. Számtalan esetet ismerek, hogy kenyérféltési okokból nem engedtek intézeti embert másodállásban vagy akár csak óraadóként egyetemen oktatni (inkább bevettek egy sokkal kevésbé kvalifikált kisdoktort). Én pl. jelenleg heti 4 órában tanítok egy pesti egyetemen ingyen, mert nem tudnak állítólag annyit se fizetni, ami egy gyesre ment tanárnő helyettesítéséhez kell. Egy vidéki egyetemen is tanítok heti 1-2 órát, jelképes fillérekért. Az egyik tanulság, hogy az egyetemek mai -- kancellárokkal és kontraszelekcióval súlyosbított -- állapotában tájékozott és komoly ember nem beszélhet "integrációról".

fortin2 2018.09.17. 22:43:54

@Imaginace: Ma az akadémiai kutatók kb. 40%-a tanít a felsőoktatásban, legálisan.

jan 2018.09.18. 21:02:43

@jotunder: Szerintem jó anyag, meg is osztottam a Facebookon. Még azon is túltettem magam, hogy a kutatók létszámában én (és többi projektes társam) nem is vagyok feltüntetve...

netukki 2018.09.19. 13:52:39

@Wolff:

Palkovics: "Nekem mindegy, az Akadémia milyen gyorsan csinálja ezt, de a bizonytalanság a kutatásnak nem jó, és szerintem az egésszel két hónap alatt végezni lehet. Ha megkérdezi az akadémikusokat, ott is erősen megoszlanak a vélemények az intézethálózat finanszírozásával kapcsolatban. Egyvalami fontos: Széchenyi István annak idején sem kutatóintézetekről nem beszélt, sem arról, hogy az Akadémiának aktuálpolitizálnia kellene."

Két hónap alatt kivégzik az MTA-t, mert egyes kutatóintézetekben egyesek ki merték nyitni a szájukat.

"Mi sohasem vetemednének arra, hogy elhallgattasunk valakit, aki nem ért egyet velünk." (Orbán Viktor, 2018.09.11., Strasbourg)

TG69 2018.09.19. 13:54:13

@jotunder: Mondjuk ebbe belegyömöszölhettek volna egy közgázos projektet is (mivel ez lett a legdrasztikusabban betámadva).