Örülünk, Vincent?

Kazahsztán felett száll a dal...

Troll proximity


Orbanisztán Infochart

P/c szerint a világ

  • Hibás feed URL.

Híres utolsó szavak

Rovataink

Viccországban Gengszterkrónikák Gasztrowhat Focitörténelem Borzalmasvers Hülyeország Színház A nap idézete Zene-bona


nem felejtünk.jpg

Jobban teljesít...


Orbán Pinocchio thumb.jpg

FRISSÍTVE!

Itt az újabb történelmi csúcs

A központi költségvetés bruttó adóssága: 2010. május: 19.933,4 Mrd Ft; 2011. május: 21.116,5 Mrd Ft; 2012. május: 21.180,9 Mrd Ft; 2013. május: 21.765,4 Mrd Ft; 2014. október 24.736 Mrd Ft;2015. június 6. 24 847 Mrd F

 

Szűjjé má'!
tumblr_nzd85jlxqr1qd6fjmo1_1280.jpg

 

 




 

Te már bekövetted?

 

Vincent tumblr Falus.JPG

 


 

Vincenzúra

Troll Vincent.jpg

Figyelem! A Vincent szerzői — főszabályként — maguk moderálják a posztjaikra érkező hozzászólásokat. Panaszaitokkal vagy a mellékhatásokkal a poszt írójához forduljatok!

Köszönettel: Vincent Anomália

Címkék

abszurd (39) áder (5) adózás (11) alkotmány (45) alkotmánybíróság (10) államosítás (7) arcképcsarnok (14) ascher café (24) a létezés magyar minősége (6) bajnai (16) bank (7) bayer (23) bayerzsolt (14) békemenet (7) bkv (7) bloglossza (14) borzalmasvers (156) cigány (7) civilek (5) civil társadalom (8) demokrácia (24) deutsch tamás (6) devizahitelek (9) dogfüggő (10) egyház (10) ellenzék (7) erkölcs (17) érték (19) Érvsebész (11) eu (13) eu elnökség (8) felsőoktatás (15) fidesz (76) fideszdemokrácia (7) film (12) filozófia (13) foci (12) focijós (19) focikvíz (54) focitörténelem (94) fritztamás (6) gasztrowhat (9) gavallérjános (10) gazdaság (8) gengszterkrónikák (14) gyurcsány (27) hangfal (98) heti válasz (19) hétköznapi történetek (32) hétvége (44) hoax (5) hülyék nyelve (16) hülyeország (165) idézet (768) igazságszolgáltatás (6) imf (26) indulatposzt (11) interjú (7) járai (12) jobbik (17) jogállamiság (33) kampány (12) kampányszemle (9) katasztrófa (5) katonalászló (21) kdnp (9) kétharmad (16) költségvetés (21) könyvszemle (9) konzervatív (18) kormányváltás (22) kormányzás (42) kósa (8) kövér (11) kultúra (21) kumin (14) lánczi (5) lázár jános (12) levelező tagozat (12) lmp (8) magánnyugdíj (25) mandiner (15) március 15 (8) matematika (9) matolcsy (44) mdf (5) média (48) melegek (8) mesterházy (7) mnb (5) mosonyigyörgy (7) mszp (32) mta (5) napitahó (7) navracsics (14) nedudgi (15) nekrológ (11) nemigazország (5) nemzeti együttműködés (5) ner (11) nyugdíj (5) oktatás (12) önkormányzatok (6) orbán (46) orbanisztán (15) orbánizmus (101) orbánviktor (65) országgyűlés (6) pártállam (23) politika (14) polt (5) program (9) retro (115) retró (22) rettegünk vincent (14) rogán (9) sajtó (22) sajtószemle (6) schmitt (38) selmeczi (8) semjén (6) simicska (7) sólyom (7) spoof (19) stumpf (5) szász (6) századvég (7) szdsz (9) szijjártó (16) színház (35) szlovákia (5) szszp (5) tarlós (12) társadalom (50) törökgábor modul (8) történelem (5) tudjukkik (22) tudomány (17) tüntetés (17) ügyészség (9) választás (37) vb2010 (19) vendégposzt (68) videó (11) vincent (10) Vincent szülinap (6) voks10 (7) vörösiszap (16) zene (23) Címkefelhő

Mennyire "teljesít" jól az ország? (kérdésposzt)

2017.05.29. 14:28 | jotunder | 469 komment

 

      (A kérdés nem a poszt címére vonatkozik. A posztban szereplő okfejtéssel kapcsolatban szeretném tudni pl. a Defacto blog véleményét. Egyszerűen azért, mert bennük bízom, másokban meg nem. Én nem vagyok közgazdász, csak szeretek számolgatni. )

      Magyarország éves GDP-je nagyjából 30000 milliárd forint. Évente úgy 1500-2000 milliárd forint uniós támogatást kap az ország. Ezt az összeget nem számolják bele a hivatalos GDP-be. Ha az állam megrendel egy felújítást egy vállalkozótól 10 milliárd forintért, akkor abból a 10 milliárd forintból 0 forint hivatalos GDP keletkezik, ha ez uniós pénzből készül, és 10 milliárd forint, ha ez egy tiszta költségvetési kiadás. Persze, ha a felújítás 12 milliárdba kerül, mert az állam belerak 2 milliárd forintot a 10 milliárd uniós támogatás mellé, akkor azért 2 milliárd forintot elszámolnak keletkező GDP-nek ( ha ezt jól tudom, ne felejtsük el, ez egy kérdésposzt). A felújítás azonban felújítás, az uszoda uszoda, a kórház kórház, akkor is, ha növelte a hivatalos GDP-t, akkor is ha nem. 

       Ez teljesen rendben van így, ez egy szabály, ami alapján a hivatalos GDP-t megállapítják. 

      Van azonban egy  tényleges  GDP is, ami a hivatalos GDP plusz az uniós támogatások felhasználása.  Ez az, amit az emberek a bőrükön éreznek.  Magyarország tényleges GDP-je  5-6 százalékkal magasabb lehet annál, mint amit a statisztikák mutatnak. A tényleges GDP nagy mértékű volatilitást mutathat a támogatások időzítése miatt, ezt nyilván különböző pufferekkel csökkenteni lehet, ennek valamennyire meg kell látszania a hivatalos GDP alakulásán is, és mintha valóban ez történne. Van három mutató: foglalkoztatottság, költségvetési bevétel, reálbér, ami mintha (kérdésposzt!) inkább kötődne a tényleges GDP-hez, mint a hivatalos GDP-hez. És igen, a reálbérek egyszer csak meglódultak, és sokkal nagyobb mértékben, mint amennyit a hivatalos GDP adatok magyaráznának, de a korábbi stagnálást és a tényleges GDP emelkedését tekintve már ez sem olyan meglepő.

     Ugyanez vonatkozik a foglalkoztatásra, ahol talán a közmunka jelenti a pufferezési lehetőséget. A foglalkoztatás jelentősen bővült, megint csak jobban, mint azt a hivatalos GDP alapján várni lehetett volna, de a foglalkoztatás az bizony a tényleges GDP-hez kötődik, a munkaerő esetében mindegy (?, kérdésposzt), hogy milyen forrásból fizetik.  

     Ha ez az okfejtés nem nagyon téves, akkor bizony az elmúlt öt évben Magyarország valóban  jobban "teljesített", mint azelőtt, lényegesen jobban, mint azt a hivatalos GDP adatok mutatják.  Másfelől, és ez elég  ijesztő, elképzelhető, hogy 2019-2020-tól  brutális mértékben csökkennek az uniós támogatások. Ez nyilván valamennyire csökkenteni fogja a hivatalos GDP növekedését, de talán nem túl jelentős mértékben, legalábbis nem azonnal. Hivatalos recesszió nem lesz. A tényleges GDP azonban nagyon gyorsan csökkenhet négy százalék körüli értékben, tényleges recesszió következhet be, nem is sokkal kisebb, mint a válság idején. 

A bejegyzés trackback címe:

https://orulunkvincent.blog.hu/api/trackback/id/tr9912548227

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

netukki 2018.11.27. 01:26:55

Az Egyesült Államok nagykövetségének a véleménye szerint

"Magyarország döntése kérdéseket vet fel az elkötelezettségéről az Egyesült Államokkal való bűnüldözéséi együttműködése iránt, és emiatt mind az Egyesült Államok, mind Magyarország, mind a világ polgárai kevésbé vannak biztonságban."

tablet.hvg.hu/itthon/20181126_Moszkvanak_kiadott_fegyverkereskedok_itt_az_amerikai_valasz

Grrr 2018.12.05. 20:35:43

@labrys: Növekedik a több évtizedig minimálbérre bejelentettek/volt munkanélküliek/állítólagos részmunkaidősök súlya a nyugdíjas--populációban. És alighanem ez a szerkezetváltás még eltart egy-két évtizedig.

labrys 2018.12.06. 18:33:09

@Grrr: és ezt nem lehetett tudni/látni az elmúlt nyolc (stb.) évben? Vagy isteni rendelés, nincs mit tenni, ergo a szegénységben élő nyugdíjasok duplázódása = jól teljesít az ország?

Külsős 2018.12.06. 18:56:07

@labrys:

De, ezt mindenki előre látta, aki kicsit is foglalkozott a munkaerőpiac, nyugdíjak, stb. témájával. Másként fogalmazva amit Grrr írt, lassan nyugdíjas korba érnek a '90-es rendszerváltás vesztesei. Aki kényszervállalkozóként valamennyit félre tudott tenni, annak valamivel könnyebb lesz, de vélhetően ők elenyésző kisebbség.

labrys 2018.12.21. 15:46:54

„1800 milliárd forint felett van a költségvetési hiány”
hvg.hu/gazdasag/20181221_1800_milliard_forint_felett_van_a_koltsegvetesi_hiany

Kb. 160 milliárdot kaszáltak a letelepedési kötvényeken a Fideszhez közeli cégek
hvg.hu/gazdasag/20181221_Tobb_szazmilliardot_kaszaltak_a_letelepedesi_kotvenyeken_a_Fideszhez_kozeli_cegek

velőtanya 2018.12.21. 17:56:29

@labrys: Pedig Brüsszelen nem múlik, gyorsan átutaltak még karácsony előtt 700 milliárdot:
www.portfolio.hu/unios-forrasok/gazdasagfejlesztes/ujabb-hatalmas-karacsonyi-ajandekot-kapott-a-kormany-brusszelbol-megis-mi-van-a-hatterben.308679.html
Remélhetőleg futja belőle egy kis extra EU-ellenes kampányra is.

Külsős 2018.12.21. 19:12:20

@labrys: @velőtanya:

A rengeteg EU-pénz meg a társasági adó feltöltés miatt decemberben jó nagy többlet lesz, úgyhogy év végére valószínűleg megcsinálják a hiánycélokat (a pénzforgalmit meg az uniós módszertan szerintit egyaránt), sőt még az adósságmutatóval is tudnak bűvészkedni, hogy december 31-én (egy napig :)) legyen valami GDP-arányos csökkenés. Azután januártól indul az egész elölről.
Az EU tényleg megérdemli az extra kampányt.

incze 2018.12.21. 21:16:14

@velőtanya: "Az újabb nagy adag brüsszeli átutalással decemberben már összesen 700 milliárdos kifizetésnél járunk" - amit fentebb össszeszámoltam, annak alapján ez azt jelenti, hogy brüsszel csaknem mindent kifizet, mint egy katonatiszt. még az a bizonyos 10%-os átalány visszatartás sem igaz, amit már egy pár hónapja tényként írt meg a sajtó.

ugyanakkor a sajtóból szinte eligazodni lehetetlen, hiszen a folymatosan vezetett eddigi portfolo számol szeinr mág 730 mrd hiányzptt a hó elején az ezévi teljesítéshet, most viszont azt írják, hogy "ezzel az átutalással már határozottan meghaladta a kormány (3,4 milliárd euró) azt a célját, hogy idén Magyarország legalább mennyi uniós támogatás folyósítását érje el Brüsszelből (3,1 milliárd euró) és még mindig nem zárható ki, hogy a két ünnep között tovább emelkedik a számláló."

/az sem világos, hogy most már, hogy melyik elszámolási időszakra jöttek ezek a pénzek (a tegnapi hír szerint ennek a pénznek egy jó hányada még az előző költségvetéshez kapcsolódott)./

akár így, akár úgy (mindegy, hogy cimkézi brüsszel, és az is nagyjából mindegy, mit hazudott projektnek a nermány), ezzel a pénzzel most megint a gecizsebeket tömik, degeszre, szóval a portfolionál legalább a cím pontos: karácsonyi ajándék a kormánynak.

velőtanya 2018.12.21. 21:55:56

@incze: Nekem ez azt mutatja, hogy még az a kurvakevés, amit az EU nagy néha felmutat a ner bírálata terén, az is csak ócska színjáték.

Egyébként este néztem az ATV-t, és a dékás hülyegyerek jobban felhúzott, mint a szintén bőséges teret kapó Hídvégi, pedig az utóbbi olyanokat bírt mondani, hogy az ellenzéki szimpatizánsok által a szánkókban keletkezett rongálás miatt keletkezett károk megtérítésére összeadott pénz a Soros-hálózathoz kerül majd. És mégis az fogalmazódott meg bennem, hogy ha egy seggberúgásom lenne a mai felhozatalra, azt inkább a Molnár Csaba nevű retardált seggfejnek osztanám ki, aki arról ömlengett csillogó szemmel, hogy neki mennyi EU-s képviselő lapogatta a vállát a héten, meg hogy már az EPP képviselői is tudják ám, hogy a fidesz csak manipulációkkal és csalásokkal tud majd annyi szavazatot szállítani nekik, és akkor ööö... na itt egy kicsit elakadt, de nagyon-nagyon optimista, és most már tényleg csal egy kicsit kell még kitartani a tüntetőknek:/

incze 2018.12.22. 04:15:21

@velőtanya: a héten az a megtiszettetés érte az országot, hogy a guardian weekly első oldalain a global report-ban a no.1 hír a budapesti mocorkodás. és az ahhoz kapcsolódó véleménycikk ezúttal egyetlen lapon elég szabatosan foglalja össze, hogyan döglött meg a demokrácia (reménye) magyarországon.

www.theguardian.com/commentisfree/2018/dec/15/democracy-authoritarianism-media-spotlight-viktor-orban

"Moreover, international media have covered Orbán’s creation of an “illiberal state” in detail, but complicity of foreign elites, from the German car industry to the European People’s party (EPP), has left the EU unable, and unwilling, to act. Both hide behind the false excuse that collaboration leads to his moderation, while exclusion will further radicalize him."

miért is ugrik be erről az eu pénzesőről mindez.

jaegtoer 2018.12.22. 05:36:37

@velőtanya:

"_...és most már tényleg csal egy kicsit kell még kitartani a tüntetőknek:/_"

Pont én is így vagyok evvel.

MCS (amúgy és mindenképpen, de legalábbis föltehetően) tisztelt édesanyja is tovább is kitarthatott volna. Ámde ez esetben nem élvezhetnők MCS briliáns brillírozását.
Úgyhogy hatalmas az Úr. Nem ver bottal.

Az EU-hoz visszakanyarodva, ha minden sallangtól lecsupaszítva elemeznénk a helyzetet, akkor azt állapíthatnók meg, hogy az Orbán rendszer finanszírozója az EU.
Amennyiben ez 'megvan', úgy érdemes összevetni avval, hogy az EU nem szól bele a tagállamok belügyeibe..
No, ha ez az együttállás is 'megvan', akkor fölmerül néhány könnyen megválaszolható kérdés, hogy az Unió bőkezű finanszírozásával támogatott Orbán rendszer erőforrásaival szemben az Orbán rendszer ellenzőinek milyen erőforrások állnak rendelkezésre, és hogy szüksége van-é Magyarországnak olyan uniós tagságra, amelynek köszönhetően folyamatosan pénzeli a magyarországi demokrácia fölszámolását, támogatja a közpénzek ellopását, és ezzel nem egyszerűen támogat, hanem konkrétan hatalomban tart Magyarországon egy olyan bűnszervezetet, amely megakadályozza Magyarország fölzárkózását a fejlettebb európai országokhoz.
Összegezve: Az állapítható meg, hogy sokak édesanyja jobban kitarthatott volna anno, a kritikus időben, és akkor most kevesebb kártékony közszereplő és méltatlan közjogi méltóság terhelné az országot.

jaegtoer 2018.12.22. 05:55:00

@incze:

valahogy és általában, mondhatni többnyire, úgy szokott történni, hogy amikor kezd fogyatkozni itthon Viktor és tettestársai körül a levegő, láthatatlan eszek és kezek valahogy mindig találnak egy jelentősebb utalni való összeget. Akárhogy is ténfereg magányosan ott Brüsszelben látszólag gazda és társaság nélkül és bambán, mintegy kivert kutyaként folyosón, teremben, gyülekezetben, gondos kezek mindig utalgatják az életmentő zsetont. Már meg sem lepődök.

incze 2018.12.22. 11:15:40

@jaegtoer: én ezt nem látom ennyire sötéten, egyszerűen a jóindulatú, jogkövető, nürokratikus eljárásrend tehetetlen ezzel a gazemberséggel szemben. a pénzeső annyira váratlan, hogy a portfolio is címben kérdi, "Mégis mi van a háttérben?". hát az van, csókolom, hogy a ner a háttérben most megint nagyon elfogadott mindenféle valamiket, ahogy egy hónapja is az alapértékek nagy tisztelőjévé vált, pénz a zsebben, oszt jónapot, a hasát simogatja zabálás után, ezt már nem veheti el senki. ahol a spájzban van a bankóprés és a közlöny, és minden közösség ellenes szabály visszavonatása (hoy új köntösben szülessék újjá) több év, ott egy orbán jellegű gazembernek sof félnivalója nincsen.

a hiba nem jogilag lett elkövetve, hanem politikailag. és elsősorban merkel (akit eléggé tisztelek). és akinek a nagy tévedése az, hogy a polgári élet tisztességét és etikájét megpróbálta a politikai életben is érvényre juttatni. a nemzeti politikában egy jó darabig elég sikeres volt, a nemzetköziben már vegyes a kép, sok demokrácia, ahol hasonlók az ideálok vevő volt erre (hatalmas tekintéllyé lépett elő), de a fő külprojektjei, putyin, erdogan, orbán egy rakás súlyos kudarc. orbán de facto sokszor átbaszta, és merkel szívóssága a nyílt hetyke geciséghez, amely érdemként tartja nyilván az átbaszást, roppant kevés. és a menekültügy óta (afd, csu, merz) az is látszik, hogy a polgári tisztesség csak elég korlátozottan állja a megrázkódtatásokazt, és az ilyen helyzetekben, amikor nincsen készség a kooperációra, merkelnek nincsen másik eszköze.

velőtanya 2018.12.22. 18:48:33

@incze: Kösz a találatért, ezt pont nem láttam még. Hibátlan és fontos két mondat, és jó az egész cikk is.

velőtanya 2018.12.22. 19:04:09

@incze: Én azt sem értem egyébként, hogy tényleg semmi önérzete nincs senkinek ott a brüsszeli bürokraták között? Hogy folyamatosan a szaros gumicsizmáját törli beléjük most már nem is csak Orbán, hanem a teljesen elpofátlanodott másod-harmadvonalbeli fegyverhordozói is, és annyira nem képesek, hogy ilyenkor mondjuk csak pár hétig visszatartják még azt a pénzt, hogy a neristáknak egy kicsit meg kelljen izzadniuk az év végi kozmetikázásoknál.
Merkelnél pedig sajnos most már nem hibáról kell beszélni, és pláne nem jóindulatú naivitásról. Ez most már egy olyan alku Orbán és a német nagytőke között, amit Merkel minden idealizmus nélkül, az összes következmény és collateral damage pontos és részletes tudatában hagyott jóvá (ahogy azt a Guardian cikke is tökéletesen leírja)

Grrr 2018.12.22. 22:11:06

@velőtanya: A DG REGIO nem egy politikai szervezet. Ha az EU-hozzájárulás valamilyen konkrét szabálytalanság hiányában tutalható, akkor utalni fogják. Nem is értem egészen a felvetést. A magyar Államkincstár is tartson vissza ellenzéki városoktól pénzt?

incze 2018.12.23. 00:15:26

@Grrr: itt viszont tudható, hogy rendszerszintű "hiányosságokat" tártak föl a magori "pályáztatásnál", és hosszú ideje ment azon a huzavona, hogy érvényesítsenek egy 10%-os átalány elvonást (amibe az orbányzat a hírek szerint boldogan belement volna, mert), vagy nekiessenek tételesen a legbüdösebb daraboknak (aminek a vége minden valószínűség szerint több lett volna 10%-nál). szóval nem jó a párhuzam, és valaminek ez ügyben *tényleg* történnie kellett. ha visszalapozol ebben a threadben, láthatod, nem jókedvében kezdte el követni az ember az ez évi uniós kifizetéseket, és ez az év végi ömleny bizony elég nagy meglepetés.

labrys 2019.01.05. 15:26:25

Magyarországon a bérből és fizetésből élők felső tíz százaléknak annyi a jövedelme, mint az alsó kétharmadnak, és a társadalom legalább felének nincs semmiféle perspektívája:

abcug.hu/a-tarsadalom-felenek-nincs-perspektivaja/

Kész szerencse, hogy a makroszámok azért nagyon jók.

incze 2019.01.11. 00:14:40

@labrys: de azért van akinek van perspektívája.

---
A hazai vagyonos populáció ugyan szerényebb mértékben bővül a nemzetközinél, ám összességében minden bizonnyal a privatizációs időszak éveit is felülmúló vagyonosodást tud felmutatni egy néhány ezer fős elit, amelynek a top húszezer mellett az elmúlt években lett kivételes lehetősége élénkebb gazdasági szerepet vállalni.
...
Miközben a felső tíz százalékba már háztartásonként évi 5-6 millió forintos jövedelemmel be lehet kerülni, a gazdasági elitbe való bejutáshoz viszont már évi 15 millió forint körüli jövedelem kellene. A klasszikus értelemben vett középosztály vagyoni ereje folyamatosan csökken, a felső középosztály azonban jobb feltételekkel vághat neki a felemelkedésnek, hiszen a kormányzat számos intézkedése is főleg ennek a rétegnek kedvez.

A valódi elitet Magyarországon csupán 1000-1500 ember alkotja, ők évente legalább 300 milliót tesznek félre.
---

www.napi.hu/magyar_gazdasag/magyar-gazdagok-privatbank.676464.html

még a nernek is csak a legnerebbje

incze 2019.01.12. 01:39:01

"194976 (!) üzletember, vállalkozó és döntéshozó megkérdezésével létrehozott rangsor 50 országról: hol érdemes 2019-ben új vállalkozást indítani? Hol a legjobbak ehhez a feltételek, mint munkaerő minősége és mennyisége, szabályozás kiszámíthatósága, oktatás minősége, jogállam megléte stb.?

Lengyelország 7/50
Észtország 16/50
Csehország 28/50
Románia 30/50
Magyarország 49/50"

alapblog.hu/hol-jo-vallalkozast-inditani/
ceoworld.biz/2019/01/02/most-startup-friendly-countries-in-the-world-2019/

"Újabb 104 ezer fővel nőtt Hollandia lakossága 2018-ban, és elérte 17,3 milliót, ami abszolút rekord. ... van enyhe természetes gyarapodás (+16 ezer), de a népességnövekedés nagyját a vonzó országba beköltözők (+88 ezer) adják, és főleg más európai tagállamokból nőtt a bevándorlás."

alapblog.hu/novekvo-hollandia/
www.cbs.nl/en-gb/news/2019/01/population-up-by-100-thousand-for-third-year-in-a-row

---
viszont a makrószámok (mind a kettő) remekek, és orbán nemsoká megállapodik a nőkkel, oszt akkor beindul a szülés mint a picsa.

incze 2019.01.18. 18:30:15

"A Pénzügyminisztériumhoz tartozó Foglalkoztatás-felügyeleti főosztály 2018 első háromnegyed évében több mint 13 ezer céget ellenőrzött, és azt találta, hogy az ott dolgozó összesen majdnem 55 ezer munkavállaló 68 százalékát érintette valamilyen jogsértés. [...] A hatóság (innen letölthető) jelentéséből kiderül, hogy a munkaügyi szabálytalanságoknak két fő iránya és terepe van: egyrészt az építőiparban és a vendéglátásban továbbra is a (be nem jelentett) feketefoglalkoztatás a legnagyobb probléma, a gépiparban és a feldolgozóiparban viszont a bejelentett munkavállalók túlfoglalkoztatása megy nagyon."

cikk - g7.hu/kozelet/20190118/a-miniszteriumban-pontosan-latjak-hogyan-dolgoztatjak-tul-a-magyar-munkast/
"innen letöltehtő" - www.ommf.gov.hu/letoltes.php?d_id=7746

ha valakinek kétségei lettek volna afelől, hogy ne tudnák, mit csinálnak.

és persze, ahogy a sok más esetben is, baszomnagy "fehéredés" jön majd a a munkavállalói jogoknál a nermány áldozatos védangyali tevékenysége következtében.

további jogalkotási bravúrokkal (pl. egy nerfőni jogosult megkupakolni kiszemelt beosztottját, ha tompora elnyeri tetszését) egy csomó más kérdésben kérdésben vissza lehetne szorítani a törvénysértéseket. ekképp pedig statisztikailag is be lehet bizonyítani, hogy a ner mennyivel elébbvaló, mint a döglődő bevándorláspárti sorosista nyugat. (lukács nevű szerzőnk híres régi slágerének dallamára: a legrosszabb ner is jobb, mint a legjobb liberális demokrácia)

labrys 2019.02.06. 14:41:19

Intenzív ellátás nélkül maradt egész Nógrád:

merce.hu/2019/02/03/intenziv-ellatas-nelkul-maradt-egesz-nograd/

Persze a kiváló makroszámok azért gyógyírt jelenthetnek a számu(n)kra.

ámbátor 2019.02.06. 15:09:45

@labrys: Jó-jó a makroszámok persze bíztatóak, de November vége óta nem avattak új stadiont az országban. Mi lesz így velünk?

ijontichy 2019.02.06. 15:49:47

@ámbátor: Mi több, ősz óta egyre több apró jele van annak, hogy homokszem van a nergazdaság gépezetében. Kíváncsian várom, lehet-e még fokozni a sorosozást, vagy jön a nagy mutatvány: "Van máááásik..." :-)

incze 2019.02.06. 17:31:57

@ijontichy: misi gyerek (az ősz óta folyamatos nem-megszorítások mellett) a minap "gazdaságvédelmi intézkedéseket" jelentett be.

mafi mushkila 2019.03.19. 21:16:18

@labrys: Ehhez csatlakozva, egy petíció:

Petition Summary

The petitioner is complaining about the funding by the European Union of projects in Hungary. According to the petitioner, there is evidence that EU funds are misused in the country. The petitioner therefore believes that the European Union, by granting these funds, is supporting corruption in Hungary. In this context, he asks for an investigation into why the European Union is still funding projects in Hungary and calls into question the involvement of EU officials in the fraud schemes

petiport.secure.europarl.europa.eu/petitions/en/petition/content/0991%252F2018/html/Petition-No-0991%252F2018-by-G.-K.-%2528British%2529-on-investigating-the-funding-by-the-European-Union-of-Hungarian-projects-with-evidence-of-corruption

labrys 2019.04.02. 15:39:08

Összeomlás fenyegeti a vízszolgáltatást:

hvg.hu/gazdasag/20190402_Osszeomlas_fenyegeti_a_vizszolgaltatast

…de úgy tudom, kiemelkedően jó makroszámokkal is lehet vizet juttatni településekre, ha esetleg minden kötél szakadna /áthúzva/ vezeték elkorrodálna.

seol 2019.04.02. 16:48:45

@labrys:

Ha egy véletlenszám-generátor irányítaná az országot, akkor is akadna valami, ami javul, szóval azért nem semmi, hogy gyakorlatilag mindent szétcsesznek, amihez hozzányúlnak.

ijontichy 2019.04.02. 17:01:23

@seol: "A negatív növekedés is növekedés" ;-)
(nem, már nincsenek korlátok :-( )

ijontichy 2019.04.05. 21:15:12

index.hu/gazdasag/bankesbiztositas/2019/04/05/csanyi_5000_milliardnyi_profit_hianyzik_a_banktulajdonosok_zsebebol/
"Csányi a konferencián keményen kritizálta a 2002 és 2008 közötti magyar gazdaságpolitikát: azt mondta, a prudenciális hatóságoknak nem kellett volna engedélyezniük a devizahitelezést."
Csányisunyi bácsi is öregszik már, aggódva figyelem, ahogy kihagy az emlékezete. Mert az ugyan igaz, hogy Megyóék nagyot hibáztak, amikor gyávák voltak kivégezni a devizahitelezést (amikor épp futott a szekér), s megálltak az államilag támogatott lakáshiteleknél, de az egész bulit mégiscsak pannónia géniusza, sunyibácsi szotyizótársa kezdte el. És én valahogy nem emlékszem, hogy sunyibácsi azidőtájt is ilyen vehemenciával vett volna részt a (politikai) közéletben, és harcolt volna ezerrel a devizahitelezés ellen. Mi több, a fideszes önkormikat se látta el jótanácsaival. Egyre csúnyább befejezése ez egy életpályának. :-(

stefan75 2019.04.06. 12:00:49

@ijontichy: Arról is valahogy mindig megfeledkeznek, hogy Járai Zsigmond 13%-ra emelte a forint alapkamatot, mondván ha nem ők kormányoznak, akkor dögöljön meg a gazdaság.

A mostani 0.9% alapkamat mellett a kutya sem akart volna devizában eladósodni.

seol 2019.04.06. 18:27:17

@ijontichy:

Nem igazán szeretem a "mi lett volna, ha"-t, de valamiért úgy érzem, ha akkor leállították vagy korlátozták volna a devizahiteleket, másnap indultak volna a békés országszétverések a "mert elveszik a magyaremberektől a jóhitelt" felkiáltással.

ijontichy 2019.04.06. 20:32:58

@seol: Na egen. Vitya nem aggódott az ilyen miatt. Az a lakáshitel is úgy ment, hogy ha nem lesz rá további fedezet, majd "lekommunikálja" az emberek torkán, hogy miért van vége. 2010 óta tudjuk, hogy mindent képes lenyeletni Kádár népével :-(. Mondjuk ezt teljesen világosan csak a Manyup óta tudom.
Nomeg "gyűlölet főleg a baloldalon van" ;-) , de a székházgyújtogatásra hajlam, az bizony a fidesz/jobbik táborában :-D

Mickey Pearce 2019.04.06. 21:43:37

@ijontichy:

Te nem nagyon ismered annak az embernek az "életpályáját" :(
Talán az egyetlen pozitívum volt egész életében, hogy tényleg ellenezte a devizahitelezést és csak kényszerből vezette be az OTP, mert kezdtek nagyon lemaradni a versenyben. Hogy ez az ellenkezés azért volt-e mert az OTP-nek szemben a nyugati tulajdonú bankokkal nem voltak nagyobb mennyiségű euro forrásaik, vagy elvi/tudományos alapon, azt nem tudom (a külföldi tulajdonú bankok CHF hiteleket az anyabankoktól kapott euróból swap műveletekkel állították elő).

Én 2005 környékén beszéltem az Isarescuval (Román Nemzeti Bank "örökös" kormányzója), ő már akkoriban ellenezte a CHF hitlezést (az euró alapút nem) mondván hogy a CHF egy "exotic currency". Akkor ez elég viccesen hangzott, de tudta az öreg hogy mit beszél... Persze ennek dacára jóváhagyták ott is a CHF alapú hitel termékeket amik annak rendje és módja szerint később be is dőltek ugyanúgy mint nálunk. Viszont ott megpróbálták korlátozni a külföldről finanszírozást: az FX forrásokra a kötelező tartalékrátát fokozatosan 40%-ra emelték (mondjuk 5% helyett). A román bankfelügyelet jobban teljesített...

Ha már itt tartunk akkor egy kis szerecsenmosdatás:
1. ezekben az országokban a bankfelügyeleti szervek engedélyezték ezeket a termékeket (konkrétan minden bank esetében megvizsgáltak minden terméket az összes részletével együtt), ezért a bankokra hárítani minden felelősséget lehet hogy politikailag népszerű, de nagyon nem fair.
2. A magyar és pl a román kormány is akkoriban egy 5 éves euro konvergenciáról pofázott, tehát az euróban (vagy euróból swappal gyártott chf-ben) hitelező bankok igazából egy 5 éves árfolyamkockázatot futottak és nem egy 20-25 évest amilyen a lakáshitelek futamideje volt. Kb azt az 5 évet le is fedezték, nem is lett volna semmi baj ha az 5 év után bevezetik az eurót. Aztán a válság nem csak a chf árfolyamát vitte el hanem az euró konvergenciát is.

Mickey Pearce 2019.04.06. 21:54:50

@mafi mushkila:
Ez nagyon szép petíció, de nyilvánvaló hogy az EU megfelelő szerveiben tudnak ezekről a korrupciós ügyekről. Ez így van más országok esetében is. 2011 körül valahol Európában új auditort kaptam. Igyekeztem is vele gyorsan összebarátkozni. Ez olyan jól sikerült hogy elmesélt egy "hihetetlen" történetet. 2010-ig Szlovákiában dolgozott és ott kapott olyan megbízást az EU megfelelő szervétól hogy vizsgálja ki hogy az EU co-funded projektekben miért ment fel az ellopott rész 10%-ról 20%-ra az előző években. Ő azt találta (és jelentette) hogy azért mert a válságban lecsökkent a projektek száma és a korrupt tisztviselők szerettek volna ugyanannyit keresni mint korábban, hát megemelték a nekik "járó" részt. Ez teljesen hihetetlen történet de egy Big4 managing partner nem az az embertípus aki ilyeneket hazudna. Döbbenet...

Kettes · http://orulunkvincent.blog.hu 2019.04.07. 00:10:56

@Mickey Pearce: "Talán az egyetlen pozitívum volt egész életében, hogy tényleg ellenezte a devizahitelezést és csak kényszerből vezette be az OTP, mert kezdtek nagyon lemaradni a versenyben."

Haha. Ez a mese is hogy megváltozott. Csányi annyira devizahitel-párti volt, hogy ő indította el a jen-hiteleket, amire végül a PSZÁF/MNB mondta, hogy álljon meg a menet.

Egy cikk 2018 februárjából: www.origo.hu/gazdasag/20080214-csanyi-nem-fel-a-jentol.html

"Csányi Sándor szerint túlzóak az állami aggodalmak a devizaalapú, és különösen a jen alapú hitelezés kockázataival kapcsolatban. Számítások szerint a forintnak 50 százalékkal kellene gyengülnie, hogy a jen alapú hitel kedvezőtlenebb legyen a forint alapúnál."

Mondjuk Csányi már 2008 augusztusában elkezdte átírni a történelmet: hvg.hu/gazdasag/20111105_OTP_bankok_devizahitelezes_okai

Ne csapjuk be magunkat: a devizahitelezés elfutása Járaiék politikai szabotázsának, a Medgyessy- és Gyurcsány-kormányok gyávaságának, a bankok mohóságának és a hitelfelvevők felelőtlenségének szép csapatmunkája volt.

ijontichy 2019.04.07. 02:46:58

@Mickey Pearce: Uhhh... @Kettes megelőzött (és még többet is előásott, mint amit én tudtam). Amit hozzáfűznék: a fentiek fényében én attől öklendezem, hogy sunyibá' politikai kampánybeszédet mondott egy elvileg szakmai rendezvényen. Miért? Mert de facto "emútnyócévezett"!!! A jelenlegi haverjai hozták tető alá - jogilag - a devizahitelezést, és hagytak hátra egy khm... erősen forráshiányos "otthonteremtő" hitel konstrukciót. A jelenlegi haverjai (ne feledjük: egy Wehrmacht fegyelmezettségű szervezet!) adósította el a vezetésük alatt álló önkormányzatokat devizában, majd utána jó hangosan ordítoztak, hogy ők már 2006-ban megmondták hogy...
Ezután az ő haverjai kezelték olyan szarul (értsd: "politikailag népszerű" módon) a helyzetet 2010 után, hogy a buksifej-simogatott ("ti nem tehettek semmiről, azok a csúnya (nyugati!) bankok...") Kádár népe épp most is adósodik újra elfele (igaz, legalább nem devizában :-) ).

Nekem nem kell a szerecsent mosdatnod, sokkal kevésbé tartom a bankokat feketeseggűnek, mint a felügyeleteket. A történetben a bankok feleltek meg leginkább a saját szerepüknek, ti. profitot akartak csinálni. A 2. alatt egyébként meg is említed a lényeget: én kettő frankhitelt vettem fel, 3-3 éves futamidőre + némi euróban is keletkező bevételemre, és teljesen pozitívan zártam... mondjam tovább?
Magyarán, engem nem érdekelnek a jó makromutatók. Szegény exhonfitársaim zöme ugyanolyan sötét, mint volt, és "a haverok" mindent megtesznek, hogy ez így is maradjon. Ehhez asszisztál sunyibá' lelkesen. Félreértés ne essék, értem én, hogy ő egy üzletember, és a nyugalma érdekében megér neki "pár milliárdocskát" elkótyavetyélni, de azért annyira nem kéne alább adnia, hogy politikai kortesbeszédet is vállal vénkorára :-(.

Külsős 2019.04.07. 07:06:07

@Mickey Pearce:
Jó, hogy említed az euro-konvergenciát, méltánytalanul keveset beszélnek róla, hogy ez is benne volt a várakozásokban, már úgy értem, azokéban, akik azért valamennyire próbálták felmérni a kockázatokat. Persze, a céldátum mindig tolódott, mindig éppen 5 évre voltunk tőle, de azért a sok kormányzati hülyeség ellenére, lehetett azt gondolni, hogy komoly a szándék. Aztán a válság és orbánék megkoronázása elsöpörte az egészet és ne hagyjuk ki a forint szándékos gyengítésére irányuló mutatványokat sem (szíjjártó és kósa görög salátája, matolcsy munkássága), ami beverte az utolsó szöget a devizahitelesek koporsójába.

Külsős 2019.04.07. 08:24:33

@Kettes:
A Medgyessy- és Gyurcsány-kormányok gyávasága mellett említsük meg a szűklátókörűségüket is. Mindenki rém happy volt, hogy a devizahitelezés felfutása segített megállítani a csak a forinthitelekre vonatkozó lakástámogatás költségvetési sor növekedését, nagyjából csak ez volt a fontos azidőtájt.

Mickey Pearce 2019.04.07. 15:07:26

@Kettes:
Jó, akkor semmi pozitív nincs a munkásságában. :)

A yen hitelt nyilván kínjukban találták ki az otpsek, mert a versentársaknak volt olcsó euró forrásuk az anyacégektől, az OTP-nek meg csak a nyamvadt kis szlovák bank volt forrásgyűjtésre, miután ott bevezették az eurót.

Mickey Pearce 2019.04.07. 15:11:55

@ijontichy:
A NER már benn van az OTP-ben Barna Zsolt általános vezérhelyettes képében. Ha a közgyűlésen szétválasztják a vezérigazgatói és elnöki posztot, akkor előbb utóbb ez a Barna Zsolt lesz a vezérigazgató (persze mindíg történhet valami, pl vadászbaleset :))) ). Cs eredetileg a fiát akarta utódnak aki értelmes ember és nem akarta ezt (McKinseynél dolgozott) Aztán mire sikerült rábeszélni és átment az OTP már késő volt, nincs elég idő felépíteni őt...

Mickey Pearce 2019.04.07. 15:31:58

@Külsős:
"A Medgyessy- és Gyurcsány-kormányok gyávasága mellett említsük meg a szűklátókörűségüket is. Mindenki rém happy volt, hogy a devizahitelezés felfutása segített megállítani a csak a forinthitelekre vonatkozó lakástámogatás költségvetési sor növekedését, nagyjából csak ez volt a fontos azidőtájt."

Igen ez így volt, de volt még egy faktor amiért politikailag fontos volt a devizahitelezés. Ezt a szerencsétlen lefidesztrollozott "pipas" nevű próbálta magyarázni ennek a posztank az elején 2017-ben de nem nagyon értette senki. Az akkori GDP növekedés egyik fontos motorja volt a nagy mértékű devizahitelezés (boldog boldogtalan vette a lakásokat, felújítások, autólízing: Suzuki 10 éves CHF hitelre, stb) amit a külföldi tulajdonú bankok úgy finanszíroztak hogy elképesztő mennyiségű anyabanki forrást tóltak be Magyarországra. És ami nélkül a hitelfelvevők jelentős része nem tudott volna lakást, autót venni. A 2007-es növekedés leállás úgy ment végbe hogy a hitlelezés még csúcsra volt járatva, a Fletó féle gazdaságpolitika tényleg nagyon elkúrta amit lehetett.
2008 után viszont megfordult a pénz áramlása és a hitelállományok leépítése következett. A lakosság is és a vállalatok is nem költekeztek hanem a hitelállományok leépítésére "költöttek", ennek a pénznek meg egy jó része elhagyta az országot és ment vissza az anyabankokhoz. Ezt a részt szeretik kihagyni azok akik mérlegeket állítanak össze a Gyurcsány és Orbán kormány teljesítményének összehasonlításához ( EU funds, külföldön dolgozók transzfere, államadósság változása, manyup és akkor kimarad ez a nagyon fontos tétel, a magánszféra eladosodottsága gyakorlatilag a külföld felé, ezt próbálta magyarázni a pipas nevű)

Egyébként ezért tudta az Orbán kormány lerabolni a bankadóval és más módon a külföldi tulajdonú bankokat, mert azok nem csak a tőkéjüket vesztették volna el ha kivonulnak és hagyják a fenébe az egészet (volt ahol ez felmerült, anyabank igazgatósági tagtól hallottam), hanem a mérlegfőösszegük fele vagy még több anyabanki euró hitelekből állt amit az anya szintén elbukott volna. Így hát kénytelenek voltak maradni, fizetni, tőkét emelni és lassan visszaszedni a hitelekból amit lehetett. Ezzel viszont 2010 után nagy mennyiségű pénz/tőke hagyta el az országot ami nyilván mnegatívan befolyásolta a növekedési lehetőségeket.

mafi mushkila 2019.04.07. 17:28:05

@Mickey Pearce: Na, és most egy olyan megbízást szeretnénk adni nekik, hogy vizsgálják meg, hogyan ment föl 90%-ra és hogy lehet leállítani.
Ők is tudják, hogy mi tudjuk, hogy tudják, de minimum jeleznünk kell, hogy mi is tudjuk.

Külsős 2019.04.07. 20:43:28

@Mickey Pearce:
Igen, 2007-ig a növekedés nagymértékű külső eladósodással járt, reménykedtek, hogy megússzák, de hát nem jött be. Úgyhogy gyávaság, szűklátókörűség, felelőtlenség és persze némi pech is - az eredmény közismert.
És igen, a válság utáni óvatosság, a lakossági és vállalati hitelállomány leépítése meg orbánék dolgát nehezítette, de azért nem hullatok értük krokodilkönnyeket. Felélték a tartalékokat, egy Marshall segélynyi (sőt több) ingyen pénz ellenére sem tudtak (nem is akartak) megalapozni egy fenntartható növekedési szerkezetet, majd csak nézd meg, mi fog történni a gazdasági ciklus leszálló ágában. Úgyhogy - szigorúan csak a gazdaságpolitikát nézve - az egyik így hosszú, a másik úgy sárga, de mindkettő (működésképtelen) villamos.

Mickey Pearce 2019.04.07. 22:12:53

@Külsős:
Kb egyetértünk. Azzal a megjegyzéssel hogy igazából nem tudom hogy mit is kellett volna csinálni, hogy megvalósuljon egy fenntartható növekedési szerkezet.
Ha körülnézünk más országokban Lengyelországtól Bulgáriáig, ők mit is csinálnak jobban? Vannak nagy autógyáraik, vannak nagy SSC-k és az összes város, falu főtere szökőkúttal, temploma, műemléke EU társfinanszírozásban lett felújítva. Én elég jól ismerem a régiót, nem nagyon látom a különbségeket. A lengyelek legalább felújították az egész vasúthálózatot EU pénzből és sok vonalon 160-nal száguldoznak, de pl a régiók (vajdaságok) miatt az is el van kúrva egy holland vagy német vasút managementhez képest és az autópálya hálózatuk is katasztrófa (pl az ország közepén van 2 magántulajdonban lévő és nagyon drága autópálya, nagy területeken meg semmi). A bezzeg Romániát hagyjuk, se normális utak, se vasút, se iható víz a csapból se semmi. De azért állítólag már lehagytak minket mert megint hitelből zabálnak mint állat mint 2008 előtt, megint fújódik az ingatlanlufi, Isarescu 3 éve sikoltozik hogy baj lesz, 1-2 éven belül megint beleállnak a földbe. Bulgária egy failed state egy túlfejlett maffiával, azt szoktam mondani hogy 3 sikerágazat van: mezőgazdaság, túrizmus és régészet (utóbbi a hobbim, volt szerencsém végigjárni az országot keresztbe kasul, az szuper) :). A szlovák gazdaság mitől fenntarthatóbb?? A néhány nagy autógyáron kívül nincsen semmi. Stb...

A 90es évek elején UK-ben csináltam az Mastert és a Thesis arról szólt mit kellene az angolszász rendszerből átvenni Magyarországnak ahhoz, hogy a kisebb nagyobb magántulajdonú bizniszek elszaporodjanak (pl private equity, MBO kultúra) Ez nemhogy Magyarországon nem valósult meg azóta se, de a kontinentális Európában (Nyugaton) sehol sem. Nem egyszerű dolgok ezek.

És ha már Nyugat Európa: van fogalmad arról hogy néznek ki a nagy nyugati bankok mérlegei?? 2008 óta nem voltak képesek rendberakni (az USA megcsinálta hamar). Ha jön "a gazdasági ciklus leszálló ága", azoknak annyi. Nem véletlen hogy az OTP market kapitalizációja nagyobb mint az egyébként sokkal nagyobb Commerzbanké. Azért akarják mergelni a Deutsche Bankkal mert gondolják hogy 2 csődtömeg együtt majd jobban teljesít. És mindezt az éveken át szárnyaló német gazdaság mellett ami ugye éppen most megy recesszióba.
Ha jön a leszálló ág akkor nagy gebasz/córesz lesz egész Európában

Mickey Pearce 2019.04.07. 22:19:14

Itt egy igazi jobban teljestés :)

index.hu/belfold/2019/04/07/a_yale-t_is_lenyomtak_az_elte_joghallgatoi_egy_nemzetkozi_jogaszversenyen/

Egyetemi rangsor, oktatók fizetése, impact factor, tandíj, anyámtyúkja :)

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2019.04.07. 23:09:21

@Mickey Pearce: A rangsorok nem a diákokat értékelik, főleg nem azt, hogy mennyire készítik fel őket egy ilyen versenyre. A matematikai diákolimpián Peru borzasztóan meg fogja verni Svájcot. A magyar középiskolások krémje baromi jó, de a thaiföldi krém is nagyon jó,noha Thaiföld egy szegény ország. Ez egy olyan verseny, amire nagyon jó képességű fiatalokat nagyon jól fel lehet készíteni, ha valaki elég sok időt és energiát fektet bele.

Mickey Pearce 2019.04.08. 00:11:01

@jotunder: Köszi a választ. Én jártam matematikai diákolimpia előkészítőre ( "Reimann szakkör" ), ismerem a műfajt :)

Ami nekem a mániám és mindig idegesít amikor itt az impact factor meg university ranking téma előjön, az az hogy nem minden diszciplinában az egyetemi emberek a legjobb szakértők (pl pont matematikában lehet hogy ők a legjobbak) .
Szerintem pl business területen ez különösen igaz. Vannak nobel dijas közgazdászok akik szerintem a gyakorlati dolgokhoz teljesen idióták (erről itt most nem akarok vitát, nem ez a lényeg). Én nagyon örülök annak hogy ahol tanultam Angliában, ott az volt az egyetem politikája, hogy gyakorlati tapasztalatú embereket vettek fel oktatóknak és nem nagy impact factoros tudósokat akik esetleg életükben nem jártak a campuson kívül. Példák: a "Business Policy" tárgyat egy volt McKinsey partner tanította. A "Financial Institutions"-t egy ember aki a Barclays Boardjából ment nyugdíjba, a "Capital Markets" tárgyat pedig egy volt City-beli bróker/trader akinek a szive nem bírta a borzalmas stresst és X év gyakorlat után orvosai tanácsára visszavonult és egyetemi oktató lett. Nagyon hálás vagyok ezeknek az embereknek azokért a gyakorlati tanácsokért amiket kaptam tőlük.
De ezek a remek tapasztalt szakemberek kb NULLÁT számítottak a rankingbe, mert nem ontották magukból a cikkeket és nem volt "academic career" a hátuk mögött.
És láttam olyat is hogy oxbridge-i professzorok egymás baromságait cáfolták (hivatkozás) a legjobb nevű Journalban bizonyos tőkepiaci témában és látszott hogy fogalmuk nincs arról hogy mi is annak a jelenségnek a magyarázata amiről értekeztek, mert a gyakorlatban sohasem csinálták (Egyszer kaptunk egy ilyen feladatot a volt brókertől, ahol HÉT cikket kellett elolvasnunk időrendben, mindegyik cáfolta az összes előző elméletet és előjött egy újjal. Szánalmas volt.)
Remélem érted.

Külsős 2019.04.08. 09:04:13

@Mickey Pearce:
Én is inkább csak negatív oldalról tudom megközelíteni, ötletszerűen néhány közhelyes példát sorolva, mi az, amivel orbánék egész biztosan ellene dolgoztak egy egészséges, fenntartható növekedésnek. (És baromira nem vigasztal, hogy mások is rosszul használták fel az eu-s támogatásokat).
- perverz jövedelempolitika: a legvagyonosabb, szűk rétegre kihegyezett támogatásból jóval kevésbé lesz kereslet, mint az alsó és alsó-közép jövedelmű réteg helyzetének javulásából. Sok tanulmány mutatja, hogy a jövedelmi különbségek szélsőséges emelkedése hosszú távon a növekedés ellen hat;
- állami beruházások dominanciája (még mindig) a magánberuházásokkal szemben;
- elképesztő méretű korrupció a közbeszerzéseknél, versenyképes vállalkozások kiszorulása;
- építőipar erőltetett pörgetése, mi a túró lesz, ha már mindent letérköveztünk, felépítettünk?
- egyoldalú autóipari függés erősítése. De ha már így van, amellett, hogy a nagy külföldi multik technológiát, munkakultúrát hoznak, ami nagyon pozitív, fontos lett volna a hazai beszállítólánc erősítése minőségbiztosítással, mittommivel;
- oktatás tönkretétele. A '90-es évek elején az volt a mondás, hogy Mo. kicsi és tőkeszegény ugyan, de nagy vonzereje a jól képzett munkaerő. Valamennyire nyilván így volt, most mit fog eredményezni a parragh által propagált nagyszerű koncepció?
- és így tovább, és így tovább, nem akarok hosszú lenni, csak a legfontosabbat hozom még ide: azt a kb. félmillió embert, akik éppen a legjobbak,legmozgékonyabbak, legképzettebbek közül kerültek ki és biztos, hogy jelentős részben éppen miattuk (is) hagyták el az országot.

Mickey Pearce 2019.04.08. 11:32:06

@Külsős:
Ezekkel mind egyetértek.
A Parragh egy debil, egyszer volt szerencsém hozzá, azt sem értette hogy nem ért semmit :-(((

Amit én látok az az hogy a "peer-group" sem csinálják ezeket sokkal jobban. Vannak részterületek ahol egyik vagy másik jobban teljesít, de azok meg elkúrják máshol. Valahogy ez a K-Európai létezés (társadalom és "jellemfejlődés" ) átka lehet.
Ha lehet hinni EUs statisztikáknak a peer groupból csak a csehektől mentek el kevesebben, de cserébe ők bezárkozó idegengyűlölő népek, az európaiakat is utálják :) (nem én találtam ki és nyilván van kivétel)
A déli EUs (latin) országokból is rengetegen vándorolnak el mert egyszerűen nincsen munka és teljesen merev struktúrák vannak.
Egy nagyon érdekes dolog volt amikor néhány évvel ezelőtt a lengyeleknél átnéztem egy nagy BPO céget (SSC féle dolog, 2500 alkalmazottal). Amin kiakadtam az volt, hogy elég nagy számban voltak Ny Európából akik a rendes (alacsony) lengyel fizetésért ott dolgoztak. Voltak dánok, hollandok, franciák, portugálok, egy olasz jogász aztán persze mindenféle más népek. Ezek olyan 3500-4000 Zł körül (300 e Ft alatt) kerestek bruttó amiből ott meg tudtak élni (a job "process executive with language" gyakorlatilag biorobot). Ha nem látom nem hiszem el. Volt egy gyönyörű fekete lány, gondoltam hogy Afrikából jött (olyan is volt ott), de azt mondta hogy Párizsban született, van egyetemi diplomája és 0 esélye van hogy Franciaországban valaha állást találjon, azért jött el.

Summary: a politikusok mindenhol elkúrják és az számít jó helynek ahol kevésbé :(

Külsős 2019.04.08. 13:59:19

@Mickey Pearce:
Hát igen. A "nem kell, hogy használjon, bőven elég, ha nem árt" minimál követelmény inkább teljesíthetetlen maximum, úgy tűnik.

dr Brcskzf Gröőő 2019.04.08. 14:36:52

@Mickey Pearce: épp a minap volt egy riport az Abcúgon itt élő olaszokról (van köztük torinói is):
abcug.hu/budapest-az-igeret-foldje-a-kiabrandult-olasz-fiataloknak/

Mickey Pearce 2019.04.08. 15:32:07

@dr Brcskzf Gröőő: Hát igen :)

Romániában 2008 előtt már rengeteg olasz volt, főleg Erdély északnyugati részén. Ott fel is vásárolták a földeket (agrárbiznisz) és mindenféle mást is csináltak. Közben minimum 1 millió román ment Olaszországba (ki dolgozni, ki lopni vagy kurválkodni)

Valamikor sok éve leszálltam Schipholon a Bukarestből menő járattal. Mentünk ki a csápon és előttem 2 businessmen beszélgetett. Az egyik nagyon tapasztalt volt, a másiknak ez lehetett az első vizitje:
- Prostitution is the second biggest occupation in Romania.
- And what is the first??
- Theft...
Én csak csodáltam az elsőt, hogy kiismerte már azt az országot :)

dr Brcskzf Gröőő 2019.04.08. 15:51:15

@Mickey Pearce: ó, ilyen vicceseket biztos minden országról mondanak (pl. valamelyik amerikai standupos az USÁ-ról hogy a pénzt sörre és kurvákra költsük, mert csak így marad az országban).

kemény keleti kommentelő 2019.04.08. 16:04:03

@dr Brcskzf Gröőő:
“Sosem gondoltam arra, hogy mondjuk Berlinbe költözzek, mert ahhoz beszélni kellene németül. Itt nem kell tudnod magyarul, hacsak nem akarsz tényleg a társadalom részévé válni. Alapvetően elvagy az angollal”.

kemény keleti kommentelő 2019.04.08. 16:19:33

@dr Brcskzf Gröőő:

Azért ezen elgondolkoztam. Hogy a magyar telefononos ügyfélszolgálatosok nem tudnak kétszobás lakást bérelni az Oktogonnál és étteremben kajálni. És a magyar konyhai kisegítők nem tudnak az Astoriánál élni és szórakozni a szuper fizetésükből.
És egyik sem tudna kéthetente leruccanni Olaszországba repülővel, hogy eltöltsön egy családi hétvégét.
Akkor most a saját országában kisebb fizetést kap a magyar ugyanazért a képzettséget nem igénylő munkáért, mint egy szicíliai bevándorló ?

Orbán atyuskánk forogna a vippáholyában, ha erről tudomást szerezne.

dr Brcskzf Gröőő 2019.04.08. 16:43:01

@kemény keleti kommentelő: ha a magyar telefonos ügyfélszolgálatos több idegen nyelven tud ügyfeleket szolgálni, bizonyára ő is fog tudni étteremben kajálni.

kemény keleti kommentelő 2019.04.08. 16:55:29

@dr Brcskzf Gröőő: Ezek tudnak olaszul és angolul. Némelyik csak olaszul.
A magyarok tudnak magyarul és angolul. Némelyik csak magyarul.

Valami miatt diszkriminálni kéne a telefonos ügyfélszolgálatost, ha magyarul beszél ?
Le kell húzni a fizetéséből ?
Ugyanaz a munka. Ügyfeleknek kell felvenni a telefont.
Olasz ügyfélnek olaszul, magyar ügyfélnek magyarul.

Merkel tuti, hogy nem fizet kevesebbet a német dolgozóinak azért, mert németek.

Ilyen csak nálunk lehetséges.

dr Brcskzf Gröőő 2019.04.08. 20:23:43

@kemény keleti kommentelő: szerintem az IBM telefonos ügyfélszolgálatán kb. ugyanannyit keres magyar és olasz; mindketten sokkal többet, mint a Fővárosi Vízművek telefonos ügyfélszolgálatán dolgozó magyarok.

kemény keleti kommentelő 2019.04.08. 21:45:34

@dr Brcskzf Gröőő: Csak mókából. De tényleg olyan kamu történeteknek tűntek.
Az Oktogonon egy kétszobás lakás bérlete cirka 300 ezer havonta, plusz rezsi.
Idejön a szicíliai mamahotelból pénztelen munkanélküli fiatal és kibéreli három-hathavi kaucióval, aztán bulizik és repked. Végre jól él.
Mennyire taksálod az ügyfélszolgálatosok és a fagyiárusok fizetését ? Ez most csak egy játék az Indexen.

Mickey Pearce 2019.04.11. 04:08:56

@dr Brcskzf Gröőő:

Elméletben az SSC / BPO business úgy működik, hogy tipikusan high cost country-ból viszik át a munkahelyet low cost country-ba. Amennyiben ügyfeleket kell kiszolgálni, elvárás a közel anyanyelvi szintű nyelvtudás. A business modell olyan hogy nem fizethetnek többet (vagy nyugati fizetést) egy "nyugatinak", mert akkor semmi értelme az egésznek. A legalsó szinten van alapfizetés és nyelvpótlék. Hülye módon a nyelvpótlék magasabb a "ritka nyelvek" esetében, vagyis egy magyarul (vagy dánul) jól tudó Lengyelországban jóval több nyelvpótlékot kapott mint egy franciául tudó. De ez független az illető állampolgárságától. Ezek igazi multikulti, equal opportunity bizniszek :)
Az SSC-kben általában magasabb a fizetés mint a BPO-ban ugyanazért a munkáért.
Én ismerek olyan nőt aki 925 ezret keres a budapesti GE SSC-ben és nincsenek is beosztottai. Ez egy SSC és ebből lehetne az Oktogonnál lakni. De ez a hölgy idösebb nagyon tapasztalt pénzügyes. Telefonosok (és "process executive"-nak nevezett biorobotok) ennek töredékét keresik.

labrys 2019.04.14. 16:28:27

Ennyit Orbánék családtámogatásáról, nyugdíjrendszer- & népességmentési vízióiról:

alapblog.hu/szamit-e-a-csaladtamogatas/

Akárhova néz az ember a társadalomban, csak a rezsim generációkon átívelő rombolását látja.

Még szerencse, hogy a makroszámaink (3 db) azért kiválóak.

mafi mushkila 2019.04.14. 17:08:51

@labrys: Azért a "gyermekvállalási kedv" kitétel ebben a cikkben szerintem nem lehet túl pontos. Mármint lehet, hogy ezt egyfajta semleges megfogalmazásnak szánták vagy így szokásos mondani, de valójában csurig van érzelmi töltéssel és választási szabadsággal, mintha sok nagyszerű dolog között ráböknének erre a vágyott opcióra, és én ezt a szabadon születő érzelmet kevésbé tudom odaképzelni, mint a születésszabályozási anyagi és információs szegénységet, és általában mindenféle alternatív lehetőség reális hiányát. ...Ez is egy kedv, csak nem túl jó kedv.

labrys 2019.04.15. 01:34:21

@mafi mushkila: persze, az egésznek semmi köze a „gyermekvállalási kedvhez”. A szülőképes korba épphogy csak belépett, reménytelen tudatlanságra kárhoztatott, periférián tengődő fiatal nők tömegei nem jókedvükből fognak egy tragikusan elöregedő társadalomban ész nélkül, sorozatban nekiállni gyereket csinálni.

És ez (is) kifejezetten az utóbbi tíz év Orbán-uralgásának gyimilcse.

Wolff 2019.04.15. 07:04:41

@labrys: Vagy legalábbis a KSH tudja, hogy mit kell a jelentésbe írnia a három fő makroszámhoz.

incze 2019.04.16. 00:50:45

@kemény keleti kommentelő: ezt mellár már többször, az idén januárban a hvg-ben elég részletesen is kifejtette (hvg.hu/gazdasag/20190109_Mellar_harmadannyival_nonek_a_berek_mint_amivel_a_kormany_buszkelkedik ). ha még emellé az átlag helyett a tényleges megélhetési viszonyokról lényegesen többet mondó mediánt használnák, akkor nagyjából helyére kerülne, hogy és mennyiből él a magori.

incze 2019.05.23. 00:26:59

ez igazából egy tavalyi hír, amikor az éves "kifizetések" aránytalanul nagy elmaradása mögött a korrupciós káló körüli alkudozást lehetett sejteni. (az akkori értesülések szerint a magori kormányzat boldogan fizetett volna a teljes támogatási összeg után egy 10%-os átalánybüntetést, elkerülendő egy vélhetően lényegesen súlyosabb, tételes vizsgálatok nyomán kirótt büntetést: 160-200 mrd vs sokszáz mrd.) aztán az év végén, kissé váratlanul, az eu bedöntötte a teljes irdatlan összeget a magori költségvetésbe, és a dolog sajtóilag ejtve lett.

úgy tűnik, csak lassan őrölnek a bizottsági malmok.

24.hu/fn/gazdasag/2019/05/21/brusszel-magyarorszag-buntetes-europai-unio-tamogatas/

labrys 2019.07.20. 15:55:32

A közalkalmazotti bértábla szerint 30 ledolgozott év után, diplomával, tudományos fokozattal lehet elérni a mekis kezdőfizetést:

444.hu/2019/07/18/a-kozalkalmazotti-bertabla-szerint-30-ledolgozott-ev-utan-diplomaval-tudomanyos-fokozattal-lehet-elerni-a-mekis-kezdofizetest

De a lényeg, hogy a makroszámainkra – pl. a fagyasztott szalmakrumpli forró olajba merítése közben – mindenki büszke lehet!

kemény keleti kommentelő 2019.07.21. 04:22:54

rontgen.444.hu/2019/07/20/orvos-helyett-mentotiszt-ugyel-es-ez-nem-lenne-baj?_ga=2.153843896.1634598413.1563043148-367417093.1496978407

Szóval Mezőberény összevon 30 ezer embert és bepánikol,

miközben Budapest-Pest megye 3 millió ember ellátására nem képes orvosi ügyeletet biztosítani.
És mi az, hogy mentőtiszt ? Fiatal fiúk egy kiesett kerekű ócska székkel és még működő vérnyomásmérőjük sem volt. Majdnem nekik adtam. A hordágy meg összecsuklott.

incze 2019.09.21. 11:56:42

www.napi.hu/tozsdek-piacok/lombardhitel-trukkozes-mnb.691871.html

nem igazán nagy falat, néhány tucat milliárd lehet, de azért van akkora, hogy az mnb radarján megjelenjék és minden elemében jellemző a nergazdaságra (üres pörgésben a nermandarinok zsebtömése állampénzen)

Kettes · http://orulunkvincent.blog.hu 2019.09.24. 07:38:25

index.hu/gazdasag/2019/09/24/oriasi_siker_a_lakossagi_szuperkotveny_pedig_sok_a_hatuluto/

Akkora siker a MÁP+, hogy Nagy Mártonék már keresik, hogy lehetne visszafogni. :-DD

"Volt, aki azt mesélte, hogy az ÁKK és az MNB előbb a tőkeáttételes konstrukciók ellen lépett fel, de később már az is felmerült, hogy semmilyen hitelfedezetnek vagy óvadéknak nem fogadják el a lakossági papírt."

Lol, egy nullakockázatú pénzügyi eszköz, ami nem használható fel fedezetnek. Unortodox ez is.

Grrr 2019.09.24. 09:59:03

@Kettes: Meglep a cikk. Én azt hittem, hogy a cél eleve a jómódú Magyar megtakarítók megkenése volt az adófizetők pénzén.

velőtanya 2019.09.24. 10:37:28

@Grrr: Igen, de ezt csak a Belső Párt tagjainak mondták el nyíltan - akinek van esze, az meg persze rájött magától. B. Gergely sajnos egyik csoportba se tartozik, neki a ner szolgálatából csak a szégyen jut, esze meg már nemigen lesz.

Kettes · http://orulunkvincent.blog.hu 2019.09.26. 08:56:32

index.hu/gazdasag/2019/09/26/folyo_fizetesi_merleg_kulso_finanszirozas_tulfutottseg_ffm_penzugyi_merleg_magyarorszag_mentsvara/

És kóbor gondolatként sem jelenik meg az elemzésben, hogy hogyan hat a külker és a folyó fizetési mérlegre az adóparadicsomi státusszal megkínált multik transzferár-buherálása és profit-repatriálása. :)

Wolff 2019.09.26. 21:53:33

@Kettes: Miért? Az valakinek eszébe jutott, hogy ez a buherálás akár a GDP adatokat is módosíthatja? Minek kellene a multinak ténylegesen itt csinálnia bármit, amit lekönyvelhet papíron? Azért ennyire nem csak a magyar vállalkozók okosak, ez még a VW menedzsmentjének is eszébe juthat.

Kettes · http://orulunkvincent.blog.hu 2019.09.27. 16:51:13

@Wolff: A görögök több mint egy évtizeden keresztül főzték az adataikat, mindenki tudta, mégis mindenki monumentális pénzügyi döntéseket alapozott rájuk és senki sem merte kiborítani a bilit. Úgy vannak vele, hogy még a hiteltelen adat is jobb, mint a hiteltelen adat, amiről mindenki tudja, hogy hiteltelen. :)

Mickey Pearce 2019.09.29. 10:53:58

@Kettes: Nem tudom éltél-e már át nagy multinál nemzetközi auditot és transfer price vizsgálatot, nekem volt szerencsém ilyet elszenvedni. Még a seggünkbe is benéztek pedíg minden rendben volt és direkt az auditor Big4 cég adóosztálya késztette a transfer pricing file-t egy vagyonért. És egy ilyet nem csak 1 ország adóhatósága vizsgál hanem minden érintett, a példádban pl a német adóhatóság vizsgálja hogy a magyarországi ügyeskedés nem csökkenti-e a németeknél fizetendő adót (nyilván csökkentené) és büntet keményen.

A külker mérleg 2 okból romlik: 1. mert beruházási boom van és először hozzák be a beruházási javakat amik majd később kezdenek termelni (ilyen időszakok már voltak korábban is). 2. mert nő a jólét és a zemberek egyre több import terméket vásárolnak (ez ellen jó a gyengülő forint), ilyen is volt már.
Én értem hogy ez nem illik a magyar gazdaság napokon belüli összomlásáról szóló prekoncepcióba, de jelenleg még ez van. Majd talán később...

Mickey Pearce 2019.09.29. 10:57:02

@Kettes: Amikor kitalálták azt a kötvényt, akkor azt gondolták hogy az 5 év alatt majd jól elszáll az infláció, most meg nem úgy néz ki.

ámbátor 2019.09.29. 12:53:50

@Mickey Pearce: Látaad a forint árfolyamát mostanság?

Kettes · http://orulunkvincent.blog.hu 2019.09.29. 14:06:53

@Mickey Pearce: De, láttam már transzferárauditot belülről. Én nem tudnám megverni a rendszert, de nagyon hiú marhának kéne lennem, hogy azt a következtetést vonjam le belőle, hogy akkor nem is lehet.

Nincs prekoncepcióm arról, hogy mikor omlik össze a magyar gazdaság. Arról van prekoncepcióm, hogy a KSH-nél politikai megrendelésre kozmetikázzák a számokat, és azt azt alátámasztó sztorikat is.

Az inflációs adatot is ők diktálják, halló. Annak semmi értelme, hogy ugyanaz a csapat, mit csapat, ember, az egyik nap alacsony inflációt rendel, a másik nap pedig magas inflációt feltételezve tervez terméket.

ámbátor 2019.09.29. 14:36:11

március 20-án egy CHF 276 forint volt, ma 309.
Ez fél év alatt 12% hozam, ha valaki akkor vett frankot és a párnacihában kamatoztatta máig.

kemény keleti kommentelő 2019.09.29. 16:04:00

@ámbátor: Ez valami csúszó leértékelés. Már, ha a fidesz csinálja. Ami nem biztos.
Legalább arra utal valami, hogy ők csinálják, vagy csak elszenvedik a leértékelést ?
Hogy egy valuta fél év alatt csak romlik, az mit kell, hogy jelentsen ?
Jó, tudom, mondjon le a kormány, mert alkalmatlan, de azon kívül ?
Valamit rosszul csinálunk ?

incze 2019.09.29. 17:40:48

@Mickey Pearce: egy növekvő gazdaságban a külkermérleg akkor romlana úgy ahogy mondod, ha az export növekedés kábé a növekedés (gdp) szintjén maradna, vagy nőne, az import meg erősebben nőne. ezzel szemben az exportnövekedés az idén az első félévben 3.1% volt, az importé pedig 5.1%, mindez 5% körüli első féléves gdp index mellett. ha ezt nézzük, akkor az általad emlegetett beruházási és fogyasztási boom első sorban belső forrásból származik. ha az első féléves termelési adatokat is megnézed, akkor a növekedésből még mindig elsősorban az építőipar látszik (benne pl. az önkormányzati választásokkal erősen korreláló meredeken nekibuzduló útépítés).

ráadásul az export növekedésnek több árnyoldala van. az első, hogy jelentősebb (gdp-t húzó, 5% fölötti) növekedést csak a nyersanyagexport (14.0%) és az energiaexport (12.3%) tudott produkálni. minden más export ágazat növekedése 2018 első félévhez képest 5% alatt maradt, pl. a feldolgozott termékek kivitele kimondottan visszaesett (-0.4%). az importban sem nagyon látszik a beruházási/fogyasztási boom, a legerősebben itt is az energiahordozók behozatala növekedett (13.7% többlet az első félévben 2018-hoz képest),, minden más ágazat behozatalának növekedése 5% aladt maradt 2018 első félévéhez képest.

és mindez csak nagyon felszíni kapirgálás. szerintem az a prekoncepciód, hogy az egy prekoncepció, hogy itten nincsen markáns, kiegyensúlyozott és fenntartható növekedés, havaj (hanem pl. inkább az állam által pénzzel kitömött ágazatokban - elsősorban építőipar - van növekedési látványpékség, és ez egyfelől a számokban is megmutatkozik, amikor nem azt az egy mutatót szuggeráljuk, másfelől előbb-utóbb visszaüt).

kemény keleti kommentelő 2019.09.29. 18:13:46

@incze: Szóval romlott az exportunk. Erre lenne fideszes válasz a 12 % forintleértékelés ? Ahhoz képest kicsit sok lenne.
Mindenesetre ezt direkt beharangozták, hogy tudja, akinek tudnia kell, hogy válságot várunk szeptemberre.

Grrr 2019.09.30. 12:00:39

@incze: Az igaz, hogy a GDP-csökkenéshez képest meglepően alacsonynak tűnik az export- és importdinamika. Számszakilag nyilván kijön, de kicsit furcsa az összkép egy kis, nyitott gazdasághoz képest.

Külsős 2019.09.30. 18:53:57

@incze: @Grrr:
Vakuljak meg, ha látom azokat a számokat, amikről beszéltek, milyen táblázatot néztek? A KSH-nál az első félévre 5,1%-os export és 5,5%-os import van az 5,1%-os GDP-növekedéshez:
www.ksh.hu/docs/hun/xstadat/xstadat_evkozi/e_qpf004b.html?down=1715

Help!

Grrr 2019.09.30. 19:25:41

@Külsős: Én a külker statisztikát nézem, azon belül is az árufőcsoportok szerinti bontást (mert ott vannak átlag-volumenindexek az év elejétől)
www.ksh.hu/docs/hun/xstadat/xstadat_evkozi/e_qkt005.html

Külsős 2019.09.30. 20:09:01

@Grrr:
Kösz, így már értem, akkor ez csak az áruforgalom a szolgáltatások nélkül. Meg persze a külker- és a GDP-statisztikában az áruforgalom maga is el szokott térni, adatharmonizálási, ilyen-olyan okokból és akkor még nem is gondolunk az adatok esetleges "masszírozására" :)).

Grrr 2019.09.30. 20:56:59

@Külsős: Főleg a hazai hozzáadottérték-alapú megközelítés vs. a teljes áruérték beszámítása, gondolom.

Külsős 2019.09.30. 21:28:58

@Grrr:
Szerintem sem (legalábbis, ha jól értem, mire gondolsz), hiszen a felhasználási oldalról történő GDP-számításról beszélünk, ahol elvben a teljes áruérték (ill. az ebből számított volumen) szerepel, de a módszertani okokkal magyarázható eltérések finomságait nem ismerem.

incze 2019.09.30. 23:02:56

@Külsős: @Grrr: innen vettem a számokat (lefelejtettem a linket, pedig akartam):

www.ksh.hu/docs/hun/xftp/gyor/kul/kul1906.html

a lap alján vannak a féléves kumulatív összehasonlító adatok.

Grrr 2019.10.01. 09:12:25

@Külsős: Igazad van; éreztem, hogy nem lesz ez jó... :)

Külsős 2019.10.01. 11:29:36

@Grrr: :)
@incze: Kösz, szóval te is a "nyers" külker-statisztikát nézted, én meg a GDP-számítást :)

labrys 2019.10.04. 16:31:50

„Nagyon nagy bajok vannak az ivóvízellátásunkkal”

hvg.hu/gazdasag/20191002_Nagyon_nagy_bajok_vannak_az_ivovizellatasunkkal

Makroszámok? Sikerszéria? – Ha kérhetném, elénekelnék megint a Matolcsy-féle gazdaságpolitika hihhhhetetlen eredményeit azok felemlegetői?

incze 2019.10.15. 01:03:04

a ner-kormánylás dióhéjban:

---
Világítási próba volt a Puskás Arénánál, a környéken elment a közvilágítás
index.hu/belfold/budapest/2019/10/14/puskas_arena/
---

már a stadionból egész éjjel bömbölő rammstein (vö kormányinformáció) se volt kutya, de ez a szimbólum még passzentabb