Örülünk, Vincent?

Kazahsztán felett száll a dal...

Troll proximity


Orbanisztán Infochart

P/c szerint a világ

  • Hibás feed URL.

Híres utolsó szavak

Rovataink

Viccországban Gengszterkrónikák Gasztrowhat Focitörténelem Borzalmasvers Hülyeország Színház A nap idézete Zene-bona


nem felejtünk.jpg

Jobban teljesít...


Orbán Pinocchio thumb.jpg

FRISSÍTVE!

Itt az újabb történelmi csúcs

A központi költségvetés bruttó adóssága: 2010. május: 19.933,4 Mrd Ft; 2011. május: 21.116,5 Mrd Ft; 2012. május: 21.180,9 Mrd Ft; 2013. május: 21.765,4 Mrd Ft; 2014. október 24.736 Mrd Ft;2015. június 6. 24 847 Mrd F

 

Szűjjé má'!
tumblr_nzd85jlxqr1qd6fjmo1_1280.jpg

 

 




 

Te már bekövetted?

 

Vincent tumblr Falus.JPG

 


 

Vincenzúra

Troll Vincent.jpg

Figyelem! A Vincent szerzői — főszabályként — maguk moderálják a posztjaikra érkező hozzászólásokat. Panaszaitokkal vagy a mellékhatásokkal a poszt írójához forduljatok!

Köszönettel: Vincent Anomália

Címkék

abszurd (39) áder (5) adózás (11) alkotmány (45) alkotmánybíróság (10) államosítás (7) arcképcsarnok (14) ascher café (24) a létezés magyar minősége (6) bajnai (16) bank (7) bayer (23) bayerzsolt (14) békemenet (7) bkv (7) bloglossza (14) borzalmasvers (156) cigány (7) civilek (5) civil társadalom (8) demokrácia (24) deutsch tamás (6) devizahitelek (9) dogfüggő (10) egyház (10) ellenzék (7) erkölcs (17) érték (19) Érvsebész (11) eu (13) eu elnökség (8) felsőoktatás (15) fidesz (76) fideszdemokrácia (7) film (12) filozófia (13) foci (12) focijós (19) focikvíz (54) focitörténelem (94) fritztamás (6) gasztrowhat (9) gavallérjános (10) gazdaság (8) gengszterkrónikák (14) gyurcsány (27) hangfal (98) heti válasz (19) hétköznapi történetek (32) hétvége (44) hoax (5) hülyék nyelve (16) hülyeország (165) idézet (768) igazságszolgáltatás (6) imf (26) indulatposzt (11) interjú (7) járai (12) jobbik (17) jogállamiság (33) kampány (12) kampányszemle (9) katasztrófa (5) katonalászló (21) kdnp (9) kétharmad (16) költségvetés (21) könyvszemle (9) konzervatív (18) kormányváltás (22) kormányzás (42) kósa (8) kövér (11) kultúra (21) kumin (14) lánczi (5) lázár jános (12) levelező tagozat (12) lmp (8) magánnyugdíj (25) mandiner (15) március 15 (8) matematika (9) matolcsy (44) mdf (5) média (48) melegek (8) mesterházy (7) mnb (5) mosonyigyörgy (7) mszp (32) mta (5) napitahó (7) navracsics (14) nedudgi (15) nekrológ (11) nemigazország (5) nemzeti együttműködés (5) ner (11) nyugdíj (5) oktatás (12) önkormányzatok (6) orbán (46) orbanisztán (15) orbánizmus (101) orbánviktor (65) országgyűlés (6) pártállam (23) politika (14) polt (5) program (9) retro (115) retró (22) rettegünk vincent (14) rogán (9) sajtó (22) sajtószemle (6) schmitt (38) selmeczi (8) semjén (6) simicska (7) sólyom (7) spoof (19) stumpf (5) szász (6) századvég (7) szdsz (9) szijjártó (16) színház (35) szlovákia (5) szszp (5) tarlós (12) társadalom (50) törökgábor modul (8) történelem (5) tudjukkik (22) tudomány (17) tüntetés (17) ügyészség (9) választás (37) vb2010 (19) vendégposzt (68) videó (11) vincent (10) Vincent szülinap (6) voks10 (7) vörösiszap (16) zene (23) Címkefelhő

Az elit alatt (egyetemposzt)

2015.12.19. 09:24 | jotunder | 52 komment

 

         A felső néhány százalék, tipikusan a budapesti értelmiségi családok gyerekei, számára a magyar oktatási rendszer, a sokszor temetett magyar felsőoktatás is, sőt különösen az utóbbi, tökéletesen megfelelőnek tűnik, vagy talán, ha igazán őszinték akarunk lenni, indifferens. A képességelit, az örökölt és szerzett képességek elitje könnyen teljesít mindent, amit a felső egyharmadra kalibráltak, ez nem magyar jellegzetesség. Az, hogy egy ország képes-e arra, egyáltalán szándékában van-e, a felső pár százalék számára különleges elit oktatási struktúrákat létrehozni, mint azt Franciaországban vagy Nagy-Britanniában tették, egy másik kérdés, a felső egyharmadra méretezett rendszerekben a felső két-három százaléknak nincsenek problémái. Az elithez tartozás nemcsak "skill"-eket, hanem a társadalmi átlagot jelentősen meghaladó motiváltságot is jelent, a felsőoktatásban pedig a motiváltság és a korábban rögzült kompetenciák szerepe szinte felbecsülhetetlen. 

          Az elit problémája általában az, hogy túlságosan kicsi számára ez az ország, de ez sem feltétlenül igaz, Magyarországon a képesség elit (amely elit jelentős átfedésben van a kapcsolati elittel) szabadvegyértékei valamelyest leköthetők. 

          A felsőoktatás ugyan a felső egyharmadra készül fel, de valójában a felső pár százalék képességeit, skilljeit, motiváltságát reméli, és amikor nem kapja meg, hajlamos  pánikba esni. Az elsődleges reakció a középiskola felé való mutogatás (a középiskola az általános iskolák alsóbb osztályaira, az pedig magukra a családokra mutogat) és mindegyik mutogatásnak, felelősségátruházásnak, vagy felelősségkiterjesztésnek, megvan a maga racionális alapja.

           The buck stops here - szokták idézni Harry Truman amerikai elnököt. Valakinek el kell vállalnia a végső felelősséget, és ez a valaki, ebben az esetben, a magyar felsőoktatási rendszer. Nyilván igaz, hogy folyamatosan monitorozni kell az alsóbb szintek működését, de a magyar egyetemek nem tehetik fel a kezüket, nem mondhatják, hogy ők valami mást várnak egy olyan országban, amelyik jelenleg ezt tudja adni.

            Természetesen lehet a kormányzatra is mutogatni, arra a kormányzatra, amelyik bűnös módon alufinanszírozza a teljes oktatási rendszert, de az elit alatti rétegek, különösen a felső tizenöt- húsz százalék (nem, nem az egyetemi hallgatók, hanem a teljes kohorsz felső tizenöt-húsz százalékára gondolok, ami az egyetemi képzésben résztvevőknek nagyjából a felét jelenti) megtartása, felemelése a magyar egyetemi rendszer (ne higgyük, hogy itt kizárólag magyar jellegzetességről van szó) legnehezebb feladata.

             A felsőoktatási világrangsorok számára lényegében teljesen közömbös az, hogy mi történik ezzel a tizenöt-húsz százalékkal. Amit elvárnak a magyar felsőoktatástól, a chilei, brazil, sőt kolumbiai jövedelmek töredékéért, de jóval magasabb terhelés mellett, az nem normális, és nincs "de", nem  normális és pont, de mégis van "de", afféle dupla "de", valamit tenni kell, különben minden marad a régiben.   

             Ezt az országot egyszerűen nem lehet a felső pár százalékának mégoly (ez a kiválóság maga is vita tárgya lehet persze) kiváló képességeire alapozni, a fiatalok több tudást, több lehetőséget akarnak (igen, már hallom, és ezért nem sokat tesznek), egy másik országra vágynak (igen ezt is hallom, miközben valamiért határozottan támogatják azt az országot, amelyik nem ad nekik lehetőséget) és ezt a több tudást és lehetőséget valahogy meg kell adni nekik, mindannyiunk érdekében. 

A bejegyzés trackback címe:

https://orulunkvincent.blog.hu/api/trackback/id/tr858183658

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

balmoral 2015.12.19. 11:17:17

Látom Jótündér,, hogy vívódsz ezen a problémán. Még szerencse, hogy a kormány nem. Én már mondtam máskor is, hogy ha én leszek a miniszterelnök, rád bízom ezt a területet. Lehet, hogy nem érzed magad kompetensnek, de meg akarsz oldani egy számodra világosan kirajzolódó problémát, és ez nekem elég. Hogy aztán engem meg hogyan pótolnak a gyárban, az legyen az ő problémájuk.
Más. Nem elírás az a "kohort". Én ilyen szót nem ismerek, csak kohorsz, vagy cohors, latinul csoport, sereg jelentésűt.

balmoral 2015.12.19. 11:18:58

Kimaradt egy kérdőjel: ott, hogy "kohort" ? Most pótoltam. Rendnek kell lenni.

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2015.12.19. 11:26:13

angolul cohort (valamiért évente párszor használnom kell ezt a szót). javítom.

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2015.12.19. 11:30:33

@balmoral: Nyugat-Európában is ismert problémáról van szó, csak ott kevésbé fáj. Nem tudom, hogy sokkal rosszabbul állunk-e a nyugati országoknál. Valamivel rosszabbul, az biztos, de nem tudom, hogy mennyivel rosszabbul. Az látszik, hogy a diákok jelentős része, talán többsége érdemi tudás nélkül távozik a felsőoktatásból.

snakekiller23 2015.12.19. 11:44:27

@jotunder:

"a diákok jelentős része, talán többsége érdemi tudás nélkül távozik a felsőoktatásból"

Ez akkor a nyugati intézményekre is igaz szerinted? Nem mintha nagyon vitába tudnék vele szállni, sőt, csak meglepően erős állítás.

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2015.12.19. 11:53:02

@snakekiller23: nyugati egyeteme válogatja. a gyengébb egyetemeken talán igen. a BSc degreek jelentős része Magyarországon veszélyeztetett lehet. ötéves képzések (általában a professzionális képzések) esetében biztos, hogy nincs így.

TothJanJ 2015.12.19. 11:54:45

Pedig lenne erre pár megoldás. Jobb külföldi egyetemekkel kellene lebeszélni kihelyezett tanszékeket, már MA-n bevezetni az osztott témavezetést (ahol a másik témavezető nem kárpát-medencei magyar); jobban ösztönözni az erasmusozást meg ilyesmik; ezek elsősorban PR munkák és olyan sok pénzt nem igényelnek hazai részről, és nem elitet termelnének, hanem a nemzetközi párbeszédképesség felé terelnék ezt a felső egyharmadot, ami abszolúte pozitívan érintené a későbbi lehetőségeiket.

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2015.12.19. 11:55:03

@snakekiller23: azt nem állítom, hogy semmilyen skillt nem szed fel, csak azt, hogy értékelhető, szakmai jellegű tudásból a kritikus tömeg alatt.

balmoral 2015.12.19. 12:35:39

@jotunder: Én nagyon régen végeztem, 1982-ben magyar egyetemen, nem is a legrosszabbon, és akkor úgy éreztük hogy értékelhető tudás nélkül kaptunk diplomát. Az egyetemi évek legfontosabb értékének azt tartottam, hogy bejáratta az agyunkat, képessé váltunk rendkívüli mennyiségű információ gyors befogadására és feldolgozására, sőt memorizálására, mindezt kevés pihenés mellett. Ez tehát egyfajta alapozási tréning volt. Mnemotechnikai fejlődésünk még ma is bámulatba ejt. Akkor terjedt az a jelszó, hogy "egy diplomás ember számára semmi sem lehetetlen". Számomra ez azt jelentette, hogy mindegy milyen diplomád van, az agyadat alkalmassá tették új ismeretek gyors felfogására és feldolgozására. Ma is sok hasznát látom ennek, mint segédmunkás. Köszönöm a magyar adófizetőknek, hogy oly sok pénzért diplomát szerezhettem, és most a német kapitalisták javára kamatoztathatom eme tudást!

snakekiller23 2015.12.19. 13:07:32

Most kifejezetten a reál-jellegű képzésekre koncentrálva: egy komoly gond szerintem, hogy az egész oktatási rendszer az általános iskolától kezdve elavult szemléletű, kb. az ipari forradalom kezdeti időszakának attitűdjeit és szokásait őrzi a mai napig. A természettudományos ismeretek sokáig volt egyfajta öncélúsága a nem ilyen pályára készülő nagy többség számára - ez ma már a múltté. Alapvető fizikai, kémiai, biológiai, geológiai és műszaki "műveltség" nélkül ma már egyszerűen nem érti az ember az őt körülvevő világot - nem olyan formában, hogy (átvitt értelemben) nem tudjuk "miért" csap le a villám és jön az apály-dagály, hanem mintha a létezésükről se tudnánk (aztán nyugodtan beállunk a mezőn árválkodó fa alá a szakadó esőben). A vonatkozó tananyag ehhez képest a kapcsolódó szakmák, az "expertek" utánpótlását kezdi megalapozni már nagyon korán, elrémisztve, egy életre megutáltatva a témát is az óriási többséggel. Amúgy intelligens, "gógyis" emberek hidegrázást kapnak a matematikától, hobbiból barkácsoló kísérletező emberek hiszik azt, hogy a fizika csak a száraz számolgatásról és a képletekről szól, a kémia meg magolandó tananyag, stb. Műszaki, informatikai alapvetésekről várható értékben nem is tanítunk szinte semmit. Egyébként is, ahogy azt már sokan leírták ez az egész olyan mintha rajzórán kockát meg oválist rajzoltatnának a gyerekkel, de egy valódi szép rajzot, vagy festményt sohasem látna (azt írom "mintha" de tapasztalatból tudom, hogy sok magyar iskolában majdnem így zajlik a rajzóra, szóval helyben vagyunk).

Persze, aki ilyen pályára akar menni, az nem fogja megúszni azt, hogy kb. mindazt elsajátítsa amit most mindenkitől elvárunk. De, míg a jövő biológusától talán elvárható, hogy mire egyetemre megy tudja a Szentgyörgyi-Krebs ciklus alapjait, a fizikustól, hogy tudja a gáztörvényeket, műszaki ember tudja a trigonometriát vagy a másodfokú megoldóképletet, stb. a nagy többségnek talán még "szélesebb", de sokkal-sokkal "sekélyebb" alapismeretekre van szüksége ahhoz, hogy ne legyen végletesen kiszolgáltatott a XXI. századi világnak.

Most arról nem is beszélve, hogy a Matlab, meg Wolfram Alpha korában a kisiskolás algebra, ill. az egyetemi kalkulus és lineáris algebra papíron számolós, favágós része is kb. annyira releváns ismeret, még a jövő mérnökeinek, fizikusainak, tán még matematikusainak is, mint az abakusz, a logarléc és a függvénytábla volt már 30 évvel ezelőtt is.

Az, hogy a jogi, közgazdaságtani és statisztikai ismeretek szinte teljes hiánya a legtöbb iskolában egyenesen kriminális, már olyan sokan leírták, hogy szinte közhely.

Aztán persze lehet, hogy jön valaki aki velem ellentétben képzésénél és tapasztalatánál fogva ért is a pedagógiához, stb. és elhajt a francba a hülyeségeimmel. :)

2015.12.19. 13:22:43

én csak korlátozott időt töltöttem el a felsőoktatásban, ahonnan diploma nélkül távoztam, ennél nagyobb baj hogy "érdemi tudás nélkül" és nem váltam képessé "rendkívüli mennyiségű információ gyors befogadására és feldolgozására, sőt memorizálására, mindezt kevés pihenés mellett"
látom azonban, hogy mindezzel nem voltam egyedül, a diplomát szerzők között sem, sőt úgy általában a diplomások alsó kétharmadát tekintve egyáltalán nem.

amit a fiatalok szeretnének sem az elit egy része, sem az elit alatti felső és valódi középrétegek egy része nem szeretné nekik megadni.
a kispolgárok tombolásáról nem is szólva.

2015.12.19. 13:25:17

Alapvető fizikai, kémiai, biológiai, geológiai és műszaki "műveltség" nélkül ma már egyszerűen nem érti az ember az őt körülvevő világot"

egy angolszász egyetem bölcsészalapdiplomát szerzett hölgy szerint majdnem teljesen szükségtelen a természettudományos tudás, egy másik, reál területen diplomát szerzett hölgy pl. nem tudta, mikor volt a második világháború, bár azt igen, hogy valószínűleg a múlt században, nem korábban.
van munkahelyük,nem hazánkban, nem is "mekiben".

nem szükséges műveltnek, tájékozottnak lenni.

2015.12.19. 13:27:14

@snakekiller23:

a kisiskolás algebra, ill. az egyetemi kalkulus és lineáris algebra papíron számolós, favágós része is kb. annyira releváns ismeret, még a jövő mérnökeinek, fizikusainak, tán még matematikusainak is, mint az abakusz, a logarléc és a függvénytábla volt már 30 évvel ezelőtt is. "

mindjárt jön a bme-n végzett "bambanő" és őrjöngeni kezd:)

OoOoOo 2015.12.19. 13:36:56

berakom ide a köv. talán nem feltétlen irreleváns, elég up-to-date videot.
talán informatívabb megnyilatkozása emberünknek, mint vmi reggelistúdióbeszélgetésezés kétdeci gesztesikároly között.

mondjuk én igazából egyelőre max. a problémák detektálását látom itt is.
www.youtube.com/watch?v=Qb5jxWVdnjE

snakekiller23 2015.12.19. 13:45:15

@WiteNoir:

"nem szükséges műveltnek, tájékozottnak lenni."

Végülis, táplálkozni, dolgunkat végezni, párzani és szaporodni "szükséges" csak, minden más civilizációs vívmány. Elemi társadalmi érdek volna, hogy múltjukkal és jelenükkel tisztában lévő embereket nyílvánítsunk nagykorúnak. Ha komolyan gondoljuk ezt a demokrácia nevű dolgot, annál inkább.

Az illetők majd faszán bólogatnak és tapsolnak mikor a (nem sokkal tájékozottabb, de expertekkel megáldott) politikusok és vállalatvezetők nulla energiabefektetéssel hülyére veszik őket.

Ha úgy állunk a dologhoz, ahogy az oktatási rendszer legtöbb szereplője hajlamos hozzáállni, hogy van valami önmagáért való, absztrakt síkon létező "tananyag", amit a gyereknek muszáj elsajátítania, mert csak, valaki okos így döntött meg ez a szokás, akkor ne csodálkozzunk, ha a diák átlát a szitán és elkönyveli magában, hogy azon kívül ami őt éppen nagyon érdekli, minden mást nyugodtan leszarhat, ha megvan a jó jegy.

snakekiller23 2015.12.19. 13:54:33

@WiteNoir:

Gyakorló, tapasztalt mérnököknek jószokása nálam sokkal-sokkal sarkosabban is megfogalmazni ezt, szóval hajrá. :)

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2015.12.19. 13:56:08

@snakekiller23: valójában az utolsó bekezdésedről akartam írni a posztot, de nagyon nehéz. elmegy az egyetem a diákok nagy része mellett, vagy inkább egymás mellett, és nem nagyon történik semmi.

2015.12.19. 14:01:22

@snakekiller23:

én a középiskolában azt tanultam, hogy ottlétünk oka a szegénység és a hagyomány
(nincs pénz mindenkit magánúton tanítani, a közoktatás meg egy jól bejáratott, részben úgyis csak szocializációs funkciót betöltő rendszer).
matektanárom meg azt válaszolta a kérdésre, hogy azt kell tanítani, ami a tananyag, akár van értelme, akár nincs., mert "valaki okos így döntött és ez a szokás"

snakekiller23 2015.12.19. 14:46:02

@WiteNoir:

Nagyszüleim még egy szűk társadalmi elitbe léptek be, mikor a 40-es években egy rendes gimnáziumban leérettségiztek - és ugye azon a ponton nem volt oly rég, hogy az ország elkezdte felszámolni az analfabetizmust. Szüleim még óriási dolognak élték meg, hogy egyetemre mehettek, értetlenséggel nézték, hogy milyen blazírtan várom a (a rendszer viszonyainak és a pontszámom ismeretében borítékolható) felvételi eredményt.

A világ már túllépett azon (ha még nem is mindenhol vették észre), hogy az iskola feladata megtanítani írni-olvasni, himnuszt énekelni, elvárásoknak megfelelni és ha ezen felül ragad rád valami, az a bónusz. Ha ez a szemlélet érvényesül továbbra is, egyre nehezebb lesz védeni a demokráciát valami orosz-kínai típusú meritokratikus, felvilágosult zsarnoksággal szemben.

snakekiller23 2015.12.19. 15:00:47

Amúgy a "nincs pénz" című kifogás egyrészről baromira jogos, mert tényleg borzasztóak a viszonyok, de amit a már rendelkezésre álló erőforrásokkal - ideértve a diák idejét és szellemi energiáját is - kezdünk az kutyaközönséges, ostoba pazarlás. Ha pár lépést hátrébb lép az ember és próbálja objektíven összevetni az "is"-t az "ought"-tal, amit lát, ahhoz képest a Tanú c. film abszurdja a politikai és társadalmi józanság mintapéldájának tűnik.

beavereater 2015.12.19. 15:04:44

@jotunder: Nem baszogatásképpen, de Truman papó "bucket"-et mondott, gondolom vödöri értelemben. Amúgy sajnos, igazad van.

Érvsebész 2015.12.19. 15:08:06

@WiteNoir: 'csak korlátozott időt töltöttem el a felsőoktatásban, ahonnan diploma nélkül távoztam, ennél nagyobb baj hogy "érdemi tudás nélkül" és nem váltam képessé "rendkívüli mennyiségű információ gyors befogadására és feldolgozására, sőt memorizálására, mindezt kevés pihenés mellett" '

én diplomával, érdemi tudás nélkül távoztam az egyetemről, birtokában az utóbbi képességeknek, amelyeknek soha semmilyen formában nem vettem többé hasznát

beavereater 2015.12.19. 15:13:38

@balmoral: Ne vedd nagyon kiváncsiskodásnak, semmi közöm hozzá, de hogy lehetséges az, (mivel kb. 55-60 éves lehetsz), hogy semmi esélyed nem volt a korodbéli , ma jellemzően vezetői poziciókban ülő kortársaidtól valamilyen melót/pozíciót/akármilyen lehetőséget szerezni?
Gondolom nem egy kő alatt/szatyorban vészelted át az elmúlt bő 30 évet.
Durva veled szembeni kibaszást sejtek a háttérben és ismeretlenül is kitartást kívánok!

snakekiller23 2015.12.19. 15:14:40

@jotunder:

Szerintem amikor az egyetemista (a jövő szakembere, akire pénzt, értéket, életet fognak bízni) felől a tipikus kérdés egy abszolút alapozó jellegű témából is az "ez lesz a vizsgán?" valamely esetleg jól leplezett variánsa, szerintem az ember reflexe az kellene, hogy legyen, hogy valami el van baszarintva és nem elsősorban az ő oldalukon. Kicsit, vagy nagyon, de el van.

balmoral 2015.12.19. 15:52:19

@beavereater: Te hol élsz, drága köztársam? Nem Orbániában? Sorstársaim csak mostanában jutnak valamiféle elfogadható álláshoz a legnagyobb inkognitóban, öt évet húztak ki megbízható jövedelem nélkül. Megtörtént, hogy azt is kirúgták, aki alkalmazni merte egyiküket. Nekem túl sok gyerekem van ahhoz, hogy megengedhessem magamnak a bizonytalanságot. Ha egyedül lennék, beköltöznék valami kies híd alá, aztán ott elmélkednék a világ folyásán. Most heti hat napot dolgozom, néha 10-11 órás műszakokban, és többet is keresek, mint nem korrupt minisztériumi főosztályvezető koromban. Hazamennék kevesebbért? Naná, de előbb megvárom az összeomlást. Ha megérem, persze.

beavereater 2015.12.19. 15:55:36

@jotunder: Köszi, akkor én láttam rosszul idézve anno, megint okosodtam valamit.

beavereater 2015.12.19. 16:04:00

@balmoral: Ja igen, hivatali former topdogok említették, hogy a szocik vs. NER-fascism között elég szignifikáns különbség van: szocik jöttek, főnökök kirúgva, stop, míg orbánék jöttek, főnökök kirúgva, aztán új helyükről is kirúg(at)va, usw. ...

Én meg amondó vagyok, hogy mikor a legsetétebb az éj, akkor legközelebb a hajnal, és hát amekkora mostanában a setétség...:-)

balmoral 2015.12.19. 16:22:43

@beavereater: Az én pozícióm szakmai volt, nem politikai. 28 évet húztam le a szakmában és ebből 13 évig voltam vezető. Vannak tapasztalásaim. A szocik hagyták az embert dolgozni, néha még segítették is, ha ez nem akadályozta őket a saját üzletükben. Az ő dicsőségüket is mi termeltük meg. Nem nagyon érdekelt senkit, hogy kinek milyen politikai nézetei vannak. Én balosnak számítottam magam, a többi orbánék által kirúgott vezetőtársam virtigli jobboldali volt. Nem ez számít, hanem, hogy ki a családtag. A szocialisták politikai módszereiben rengeteg kifogásolnivaló volt, orbánéknak viszont nincsenek politikai módszerei, csak maffiatörvényei. A lényeg a mi esetünkben a megfélemlítés volt. Sikerült. A maradék tudja a miheztartást.

balmoral 2015.12.19. 16:27:51

@beavereater: Ja, és amire célzol, a különbség. Az orbánfasizmus előtt a vezetőt leváltották, azaz visszavonták a vezetői megbízását, és ő boldogan visszamehetett szakmázni. Az én két elődöm is így járt. Minket viszont az utcára tettek, mert orbánnak az volt az utasítása, hogy ne maradjon sértett ember a rendszerben. Ezzel legyártottak maguknak néhány ellenséget, meggyengítették az adott ágazatot de mit érdekli ez őket? Lopni így is úgy is lehet, de talán így még intenzívebben.

2015.12.19. 17:00:50

@balmoral:

nem érzed úgy, hogy lényegében meggyilkoltak? hogy már nincs semmi, sehol?
ez komolyan kérdem.

2015.12.19. 17:02:11

@Érvsebész:

ez nagyon szomorú, nem?

2015.12.19. 17:04:07

@WiteNoir:

ja közben látom az előzmény így kérdésem törölve

balmoral 2015.12.19. 17:44:06

@WiteNoir: Ha így lenne, se mondanám meg, nem szerzem meg nekik ezt az örömet. De nyilván ez volt a céljuk.

Érvsebész 2015.12.19. 18:40:28

@WiteNoir: nem tudom. Amit most csinálok, ahhoz ez a diploma kellett, de a szükséges skilleket hamarabb (család, középiskola), az ismereteket később, a munkában szedtem össze. Gyakran gondolom, hogy az egyetem összességében nem adott, hanem elvett. Bár simán előfordulhat, hogy nem az egyetem hibája, hanem én voltam éretlen/alkalmatlan az ott folyó képzésre.

Ez persze csak az egyetemi képzésre vonatkozik, nem az egyetemista létre, meg mindarra, amivel az jár, szociálisan-kulturálisan, stb.

2015.12.19. 19:18:11

@balmoral:

én most nem annyira a fideszre hegyeztem ki, más okból is kerülhet valaki ilyen élethelyzetbe

@Érvsebész:

hát pont ez az. család, középiskola, az egyetem inkább mint papír mint szakszervezeti tagsági könyv, belépő---számos állás ilyen.
és ugye aki nem kínlódja végig az egyetemet, esélye sincs ilyenekre bekerülni, viszont aki a szükséges készségeket nem sajátítja el korábban annak még papírral sem igazán---a középosztály remekül zárja ki az alsóbbakat

és hát az állások egy része is visszalépés az egyetemi színvonalhoz képest---olyan készségek dominálnak, melyekkel nem kevés ostoba is rendelkezik, értelmesebb meg esetleg kevésbé---ez meg egy másfajta exklúzió

balmoral 2015.12.19. 19:31:57

@WiteNoir: Csak most gyakrabban. Én mindenesetre kizárólag a fidesz miatt kerültem ilyen élethelyzetbe, lévén, hogy az én életem során ez az első tisztán fasiszta kormány, amelyikkel találkozni volt szerencsém. Az első orbántorgyánpolgárkormányban inkább a kisgazdákok képviselték a gátlástalanságot. A NER lényeges tulajdonsága - erre emlékeim szerint nyilvánosan és a rá jellemző precíz fogalmazással először Váncsa mutatott rá - a szadista kegyetlenség és kíméletlenség. Ez okoz számukra kielégülést. Ahogy Fülig Jimmy válaszolja a trónörökös kérdésére: "Miért ütnek? Hogy fájjon..."

beavereater 2015.12.19. 20:25:02

@balmoral: Na igen, ennyiből is állhatna a NER hitvallás: Vae victis!

Anyám mindig azt mondja: nem kerek ez fiam, mert valahol elkezdődött, valahol vége is lesz, no worries...

Mindenesetre Plan B-m nekem mindig lesz, mert ennyi suttyó között az ember nemtudhassa, mikor lép rá egy fideszes tyúxemre.

Az igazán érdekes az, hogy szoci nagykutyákkal látványosan zéró kibaszás van, lehet, hogy Puch Lacibácsi&Co. némi védőernyőt azért tartott feléjük?

Diorella Queen 2015.12.20. 00:41:34

@jotunder: Az látszik, hogy a diákok jelentős része, talán többsége érdemi tudás nélkül távozik a felsőoktatásból.
Válasz erre;
És úgy, hogy közben alkoholista is lesz a nagy részük.

snakekiller23 2015.12.20. 00:42:46

@beavereater:

Ha szocik közül valakit igazán elintéznének (nem csak pofozgatnák, rabláncon hordoznák jobbra-balra pár évig) az megtörné a jeget és precedenst teremtene miszerint nálunk az un. dolgoknak lehet un. következménye. Na még mit nem!

A cél láthatóan az apátia, az erkölcsi nihill monoton növekvő szinten tartása. Így 0 az erkölcsi elvárás a kormány felé.

2015.12.20. 01:09:57

@balmoral:

értem. (legalább valahonnan kerültél oda, nem mindig is ott voltál, ez előny is hátrány is)

nekem nem meglepő a fideszstílus, provinciális erőszakos frusztrált gazdagparaszt-kispolgár stb. stílusa kb. ilyen, sok hasonló embert ismerek, politikától függetlenül, magyarférgek.

2015.12.20. 01:10:32

@Diorella Queen:

alkoholista, az, hát hogyne

2015.12.20. 01:11:53

@snakekiller23:

így van. a fideszes aljas, bosszúálló, erőszakos, de arra vigyáz hogy egy határt véletlenül se lépjen át.

2015.12.21. 00:47:25

@Diorella Queen: Igazad van, aki nem végzett felsőfokút, az nem lesz alkoholista... ilyen ország ez!

Pelso.. 2015.12.21. 07:24:06

@WiteNoir: Az alapból saját maguk által meghúzott határt, melyet aztán tetszés szerint tolnak egyre feljebb.

Mérnork 2015.12.21. 12:37:37

@Diorella Queen:
Ez azért bőven túlzás. Tény, hogy akikkel együtt jártam a felsőoktatásba, azokra míg odajártak jellemző volt az alkohol napi szinten, igen nagy mennyiségben történő fogyasztása, magamat is beleértve.
Aztán lediplomáztunk, elkezdtünk dolgozni, családot alapítottunk és ez szépen pár év alatt lecsengett. Én pl. a karácsonyi céges bulikon kívül gyakorlatilag nem fogyasztok alkoholt évek óta.

timargabor · http://kard.blog.hu 2015.12.21. 14:17:46

Mint a magyar felsőoktatásban dolgozó, szakért, specializációért is felelős vezető oktató, nagyon köszönöm ezt a posztot. Régóta foglalkoztat, sőt gyakorlatilag a környezetemben lehetőség szerint így is csináljuk, hogy alapvetően szakspecifikus gondolkodásmódot adjunk sokkal inkább, mint lexikális ismereteket. Ugyanakkor erre a "felső harmad" vs. "felső párszázalékos elit" ellentétre így még nem gondoltam, pedig. Szóval köszönöm!

labrys 2015.12.21. 15:19:53

"Tizenhét éves mélyponton a hallgatói létszám"

"Az elmúlt években kétszer annyival csökkent a felsőoktatásba belépők száma, mint amennyivel a demográfiai okok indokolták volna."

"A GDP arányában a 2010-es 4,75 százalékról 2013-ban 3,93-ra csökkentek az oktatásra fordított kiadások."

www.vg.hu/kozelet/tarsadalom/tizenhet-eve-nem-tanultak-ennyire-kevesen-sokat-sporol-a-kormany-462833

HaKohen 2015.12.23. 10:26:09

@jotunder:

Bizonyára értékelni fogod - a többi kommentelőtársunkkal egyetemben - a következő - korántsem egyetemes, ám egyetemi - hírt, amely nyilván jól használható adalék lesz az egyetemek általad oly sokszor pertraktált összehasonlításához:

index.hu/belfold/2015/12/23/megvasarolhato_kamudijjal_dicsekedett_a_pecsi_egyetem_rektora/

Na akkor?

Unseen Academical 2016.01.29. 16:23:56

@TothJanJ: Az Erasmushoz pénz kellene. Térden állva esedezem a hallgatóimnak, hogy menjenek, de nem mennek, mert nem elég az ösztöndíj a kollégiumra és a megélhetéshez. És a családjuk általában nem tudja kifizetni. Arról már nem is beszélve, hogy félévet vagy évet vesztenek, amit szintén nem mindenki engedhet meg magának.
A külföldi témavezető meg álom: a témavezetés oktatóknak, óraadóknak ingyenes (nem jár érte pluszpénz), a bírálás külsősöknek, azt hiszem, bruttó ötezer. Ennyiért senki nem fog dolgozni a hozzánk hasonló megszállott hülyéken kívül.