Örülünk, Vincent?

Kazahsztán felett száll a dal...

Troll proximity


Orbanisztán Infochart

P/c szerint a világ

  • Hibás feed URL.

Híres utolsó szavak

Rovataink

Viccországban Gengszterkrónikák Gasztrowhat Focitörténelem Borzalmasvers Hülyeország Színház A nap idézete Zene-bona


nem felejtünk.jpg

Jobban teljesít...


Orbán Pinocchio thumb.jpg

FRISSÍTVE!

Itt az újabb történelmi csúcs

A központi költségvetés bruttó adóssága: 2010. május: 19.933,4 Mrd Ft; 2011. május: 21.116,5 Mrd Ft; 2012. május: 21.180,9 Mrd Ft; 2013. május: 21.765,4 Mrd Ft; 2014. október 24.736 Mrd Ft;2015. június 6. 24 847 Mrd F

 

Szűjjé má'!
tumblr_nzd85jlxqr1qd6fjmo1_1280.jpg

 

 




 

Te már bekövetted?

 

Vincent tumblr Falus.JPG

 


 

Vincenzúra

Troll Vincent.jpg

Figyelem! A Vincent szerzői — főszabályként — maguk moderálják a posztjaikra érkező hozzászólásokat. Panaszaitokkal vagy a mellékhatásokkal a poszt írójához forduljatok!

Köszönettel: Vincent Anomália

Címkék

abszurd (39) áder (5) adózás (11) alkotmány (45) alkotmánybíróság (10) államosítás (7) arcképcsarnok (14) ascher café (24) a létezés magyar minősége (6) bajnai (16) bank (7) bayer (23) bayerzsolt (14) békemenet (7) bkv (7) bloglossza (14) borzalmasvers (156) cigány (7) civilek (5) civil társadalom (8) demokrácia (24) deutsch tamás (6) devizahitelek (9) dogfüggő (10) egyház (10) ellenzék (7) erkölcs (17) érték (19) Érvsebész (11) eu (13) eu elnökség (8) felsőoktatás (15) fidesz (76) fideszdemokrácia (7) film (12) filozófia (13) foci (12) focijós (19) focikvíz (54) focitörténelem (94) fritztamás (6) gasztrowhat (9) gavallérjános (10) gazdaság (8) gengszterkrónikák (14) gyurcsány (27) hangfal (98) heti válasz (19) hétköznapi történetek (32) hétvége (44) hoax (5) hülyék nyelve (16) hülyeország (165) idézet (768) igazságszolgáltatás (6) imf (26) indulatposzt (11) interjú (7) járai (12) jobbik (17) jogállamiság (33) kampány (12) kampányszemle (9) katasztrófa (5) katonalászló (21) kdnp (9) kétharmad (16) költségvetés (21) könyvszemle (9) konzervatív (18) kormányváltás (22) kormányzás (42) kósa (8) kövér (11) kultúra (21) kumin (14) lánczi (5) lázár jános (12) levelező tagozat (12) lmp (8) magánnyugdíj (25) mandiner (15) március 15 (8) matematika (9) matolcsy (44) mdf (5) média (48) melegek (8) mesterházy (7) mnb (5) mosonyigyörgy (7) mszp (32) mta (5) napitahó (7) navracsics (14) nedudgi (15) nekrológ (11) nemigazország (5) nemzeti együttműködés (5) ner (11) nyugdíj (5) oktatás (12) önkormányzatok (6) orbán (46) orbanisztán (15) orbánizmus (101) orbánviktor (65) országgyűlés (6) pártállam (23) politika (14) polt (5) program (9) retró (22) retro (115) rettegünk vincent (14) rogán (9) sajtó (22) sajtószemle (6) schmitt (38) selmeczi (8) semjén (6) simicska (7) sólyom (7) spoof (19) stumpf (5) szász (6) századvég (7) szdsz (9) szijjártó (16) színház (35) szlovákia (5) szszp (5) tarlós (12) társadalom (50) törökgábor modul (8) történelem (5) tudjukkik (22) tudomány (17) tüntetés (17) ügyészség (9) választás (37) vb2010 (19) vendégposzt (68) videó (11) vincent (10) Vincent szülinap (6) voks10 (7) vörösiszap (16) zene (23) Címkefelhő

Az én Skóciám

2014.09.20. 01:02 | jotunder | 82 komment

 Yes no Scotland.jpg

      Glasgow-ban van egy csodálatos múzeum, a Kelvingrove. Van benne egy Dali festmény, amit a mester Keresztes Szent János spanyol misztikus festő egy műve nyomán festett. A megfeszített Krisztust felülről látjuk a képen, és mivel ez egy fontos értelmiségi blog, most hosszasan kellene írnom arról, hogy mi ennek a jelentősége. Baromi jó kép, egészen sokáig nézegettem, de most inkább arról szeretnék mesélni, mi van kb. száz méterre Dali festményétől a múzeummal szemben.

        Egy szentélyről van szó, ahová az ország távoli vidékeiről érkeznek a zarándokok. Ez a Brewdog glasgow-i kocsmája. Európában három igazán trendy sörgyár van: a Mikkeler (dán, és ún. vándorfőzde, precízen cigányfőzde, azaz kooperációban gyártja a söreit, ahol van szabad kapacitás, a tulaj ikertestvére a másik nagy dán craft beer csodacég az Evil Twin tulajdonosa), a de Molen (holland) és a skót Brewdog. Amikor Lausanne-ban laktunk, felfedeztem egy kis sörbárt a város tetején, és a tulaj tanított meg, úgy ahogy, ezekre a sörökre. Én addig azt hittem, hogy Belgiumon kívül sehol nem főznek sört Európában. 

      A Brewdog söreinek filozófiája van, rövid kis elbeszélések a világról, amelyeket az ember nem elolvas, hanem megiszik. A Mikkeler hipszterebb talán, a de Molen elegánsabb, a Brewdog, ahogy a magyar sportriporterek mondanák, fejben verhetetlen. A Hello, My Name is Vladimir nevű sörüknél szellemesebb kritikát senki sem fogalmazott még meg Viktor kedves orosz barátjáról. 

      Tegnap majdnem elveszítettem a Brewdogot. Majdnem elvette tőlem egy Alex Salmond nevű ember. Szerencsére a skótok megértették, hogy nekem fontos egy országban élnem a Brewdoggal, számomra a Brewdog nem lehet külföld. 

       Most már könnyű elviccelnem a dolgot. Az utolsó pár nap nem volt könnyű. Magyarországon megszoktam, hogy a politika csak és kizárólag privát érdekekről szól, hogy a nagy szavak mögött csak a pénz és a hatalom iránti vágy áll, hogy minden látszólagos. A tegnapi skót népszavazás, a maga különös értelmetlenségével együtt is  ijesztően valóságos volt. Az embereknek azzal kellett szembesülniük, hogy a szavazatuknak rémisztő súlya van. Nemcsak Alex Salmondról, aki egyetemista korától készült erre a napra, nemcsak  David Cameronról, nemcsak az olajról, a fontról, a nyugdíjakról volt szó, hanem Kenneth MacAlpinról, Robert the Bruce-ról, a Stuartokról, akik egyszer csak bevonultak a metróba, a szupermarketekbe, a kocsmákba. Hirtelen évszázadok szakadtak az emberek nyakába, skótságuk és britségük közötti választásra kényszerültek. Ez már nem a nyolcvanas évek Celtic-Rangers meccse volt, a 90 minute bigotry, hanem valóság. Skócia nagyon gazdag és nagyon szegény. Glasgow-nak van olyan negyede, a Calton, ahol hatvan év alatt van a férfiak várható élettartama, Glasgow-ban általában rémesen korán halnak meg az emberek. Itt valóban szegények és gazdagok, katolikusok és presbiteriánusok, highlanderek és "sassenach"-ok kerültek szembe egymással, a valós érdekeik, a valódi értékeik, a reményeik, a félelmeik. A többség úgy döntött, hogy az Egyesült Királysághoz akarnak tartozni, hogy a Saltire, Szent András keresztje, továbbra is a brit lobogó része legyen, de a skótok negyvenöt százaléka a függetlenségre szavazott. Holnaptól így kell élniük, ezzel a helyzettel kell megbékülniük, a skót nép nem engedheti meg magának a gyűlöletet, a szektarianizmust, a széthúzást, össze kell tartaniuk.

        (Igen, áthallás lenne ez kedves Olvasó, áthallásféle, vannak népek még a világon, akik nem engedhetnék meg maguknak a gyűlöletet, a szektarianizmust, a széthúzást, akiknek meg kellene egyezniük, akiknek el kellene fogadniuk egymást, de erről majd egy másik posztban.)

A bejegyzés trackback címe:

https://orulunkvincent.blog.hu/api/trackback/id/tr46713735

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

nandras01 2014.09.20. 01:56:35

vártam már, hogy poszt legyen erről a szavazásról. azért vártam, hogy elmondhassam, hogy miért érintett engem és miért drukkoltam azért, hogy a nem- ek legyenek többen.
nem fűződik semmilyen konkrét önös érdekem sem az egyik, sem pedig a másik végkimenetelhez -eltekintve attól a halvány érintettségtől, hogy az egyik fiam már hatodik éve él angliában és nem is szándékozik visszatérni, így őt és rajta keresztül némileg engem is személyesen is érintett a dolog, de ez gyakorlatilag annyira halvány érintettség, hogy szóra sem érdemes.
amiért mégis figyelemmel kisértem a voksolás kimenetelét, hogy nagyon nem szerettem volna, ha a skótok önállósodása felerősíti az egyébként is elég markáns magyar tábort, akik folyamatos lázban égve erdély önállóságát várják, követelik, remélik.
van elég bajunk a szomszédokkal így is, semmi szükség arra, hogy ezek az eszementek még kvázi megerősítést is kapjanak egy eleve kudarcra ítélt ügyben, amely semmi másra nem alkalmas, mint a most sem rózsás helyzet további rosszabbodására.
a parlamenten már így is a erdélyi zászló lobog az eu zászló helyén, fatornyos falumban is kitűzette a tanácselnök a tanácsházára - ahogyan más fatornyos falukban más tanácselnökök is-, ünnepnapokon a magyar himnusz mellett mindig felhangzik a székely himnusz is (könnybe is lábad minden alkalommal a zsinóros- mentés mélymagyarok szeme), szóval eddig is mindent elkövettünk a jószomszédi viszony ápolása érdekében, nem hiszem, hogy szükséges ennek a legendásan jó viszonynak további elmélyítése...
szóval, örülök, hogy a skót atyafiaknak a helyén volt az eszük.

balmoral 2014.09.20. 04:13:27

Nyilván a skót szavazás is fontos, de én azért a cseh söröket (nem amiket palackoznak, hanem a csak ott helyben ihatókat) nem írnám le. Magam persze a felsőzsolcai barnára izgulok, de ezt hiába mondom, mert Jótündér olyat soha nem ivott és előreláthatólag nem is fog. Ha meggondolná magát, akkor természetesen a vendégem. A sör fontosabb, mint a politika és holmi nemzeti hovatartozás, meg önálló államiság, satöbbi. A sör talán még a gráfoknál is fontosabb, de ezt csak félve merem leírni.

Bebes 2014.09.20. 05:29:38

"Bolondok aranya" - így nevezték azon a portálon a függetlenséget (elszakadást), ahol a pro és kontra érveket gyűjtötték össze a szavazás előtt. Nagyon találó elnevezés. A "függetlenségre" szavazók ugrottak volna az ismeretlenbe valami csillogónak látszó dolog után, mivel ekkora horderejű dologba úgy vágtak bele, hogy nem volt igazi forgatókönyv, rengeteg fontos kérdés maradt nyitva.
(A "függetlenséget" azért teszem idézőjelbe, mert ha Skócia most nem független, akkor senki: kormánya, parlamentje van, az országot érintő kérdések helyben dőlnek el, nagyobb önállósága és szabadsága van, mint pl. nekünk volt a Monarchiában.)

Örülök, hogy győzött a józan ész, nincs veszve minden. Külön érdekes az egyes régiók helyenként meglepő eredménye.

ejropalepke 2014.09.20. 07:24:29

Magam is a "no"-ért izgultam, méghozzá azért, mert az euroszkeptikusokat még tovább tüzelné az elszakadás, és sorra dőlnének be a jelentős kisebbséggel rendelkező országok, amelyre így is nagy az esély. Aggasztó folyamatok zajlanak az EU-ban, csöppet sem reménykeltőek, a tendencia pont szembemegy az európaisággal, sorra a nemzetállamokért küzdenek. Számomra olybá tűnik, nem korszerű elvekért küzdenek, de nyilván van valami nyomós társadalmi oka, miért ez a retrómozgalom.
Tipp: elterelés a valós gazdasági problémákról, mint oly sokszor a történelem során.

rodeo36 2014.09.20. 07:44:48

@nandras01:
+10000 piros pont a "tanácselnök"-ért...és akkor most mi lesz a "nemzetállamok" hatalmasra duzzasztott de azért még mindíg nagyon lankadt...p...szerű képződményéről és az azt taszigáló "bölcsekről" és legeslegfőképpen mi lesz a: " Brewdog" helyzete és sörének "zamata"
főleg annak tükrében, ami a dailyshow-ban elhangzott: miszerint a magyar miniszterelnök (így név nélkül, hogy a guta üsse meg a hordozóját) rögtön az orosz és a kínai elnök "sajátos" kapitalzmusa után ugrik be a képbe mint pénz. és hataloméhes aki highlander is akar lenni a maga zsírpacni focialista skizofrén és teljesen sikertelen létével...az egyetlen sikere az, hogy még él a többi egy halmaz frusztráció amit újabb és újabb frusztrációkkal takargatna ha már nem látszana ki...szóval az is de az meg nekijje nincs...ki is tartja rövidpórázon ami miatt olyan harcrakész mint a láncoskutya amelyet amint lekapcslnak a láncról rögtön kezesbirka lesz és miákolni kezd...nyaú ner nyaú ner nenyi nayú rezsi nyaú bevezettedvizaalapúhitelt és most nem ereszti

rodeo36 2014.09.20. 07:56:28

kedves @jótündér -szvsz- mondandód legesleglényege a "Brewdog" ban van belefőzve...amíg van Brewdog addig teljesen mindegy hogy az Atlantis, vagy a Sirius kies lankáin zöldűlünk sárgára hogy kékek maradhassunk egy darabig...de ezt magyar nemzeti izéink sohasem fogják megérteni mert a Brewdog magyar változata az már nincs, ledíszkövezték, ezért azt keresve mindenfelé kalandoznak és assziszik rátaláltak, pedig csak paripapisi amin a Hős Cincér beó'dalog és aszongya...nem tuggya aszondani, hogy Brewdog mert az neki nincs sohasem volt sohasem van és sohasem lesz...mert két valami között a semmi van neki...assziszi van neki múltya amiben nem akar de próbálkozik (szegény kutyus mikor a Burkusnak nem áll meg a nagy Komondor) nincs neki jelennye csak jövője de a jövőhöz vezető utat befalazta nemzeti "brewoldával" amiből árad a nemzetihugyvagyi...azaz bolond likból bolond brew fúki

Rhonin 2014.09.20. 08:49:06

A bejegyzést olvasva összefutott a nyál a számban, így leugrottam a sarokra, hogy megnézzem, mi még nem vesztettük-e el a Brewdog helyi áthallását. Fux Sanyi és egy üveg Kőbányai mellől jelentem: nincs baj, keleten a helyzet változatlan: www.youtube.com/watch?v=PyXH4wv2Bcc

maybach 2014.09.20. 09:45:33

A skótok szerintem is megoldják.
Hazai mélymagyrok meg nem is értik.
A cseh söröket valóban méltatlanul hagytad ki.
De ízlések és pofonok.

félázsiai nagymagyar 2014.09.20. 10:05:28

Nekem az járt az eszemben a történet zajlása közben, h az angolok hirtelen mennyire megrettentek az elválás lehetőségétől, miközben ők tele szájjal rémisztgetik az EU-t a saját kiválásukkal. A két történet részleteiben lehet h más, de alapjaiban nagy köztük a hasonlóság.

ingyenebed 2014.09.20. 10:33:13

@félázsiai nagymagyar:

hát ebben van valami.
lehet, hogy eu-s berkekben ezt meg is kapja az arcába Cameron a kollégáktól.

ingyenebed 2014.09.20. 10:36:52

@JT,

jó poszt, grat.

engem az egészben az izgatott mekkora lesz a szavazatkülönbség a végén.
sztem nagy gond lett volna, ha csak 1-2%.
ilyen jelentős kérdésben sztem csak minősített többséget tudnak az emberek érzelmileg elfogadni, ez az eredmény tekinthető annak.

félázsiai nagymagyar 2014.09.20. 11:06:10

@ingyenebed: Remélhetőleg hasznos lecke lesz Angliának és az EU-nak is.

A következő hsz-ra:
Igen, jó h meggyőző lett, de elég sok emberük maradt más véleményen. Ezek véleményével is foglalkozniuk kell. Skóciában nem divat a NER.

esernyősEvezős 2014.09.20. 12:09:23

@balmoral:
Becsatlakoznék a cseh sörök "le nem írásához".
:-)

esernyősEvezős 2014.09.20. 12:12:41

@nandras01:
Teljesen igazad van, de attól félek, a skót népszavazás végeredménye nem fogja elrettenteni a megélhetésieket és tovább nyomják az erdélyi elszakadás/visszacsatolás mantráját.
Ne feledd: ezek semmiből nem tanulnak. Semmiből!

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2014.09.20. 12:38:21

@Evezős: Székelyföld autonómiájáról van szó, és nem Erdély visszacsatolásáról. Ardeal/Erdély nagyobb, mint Magyarország, és több mint hétmillió lakosa van, óriási többségben román. Székelyföld, aminek az autonómiáról szoktak beszélni Bács-Kiskun megye másfélszerese, nyolcszázezer lakossal.

nandras01 2014.09.20. 13:00:50

@Evezős:
nincsenek illúzióim, tudom, hogy attól nem lesznek épeszűbbek, hogy van a világon egy hely, ahol a józanság győzött a (láz)álmok fölött.
de legalább nem kaptak még muníciót is.

nandras01 2014.09.20. 13:02:56

@jotunder:
és gondolod, hogy képesek ilyen finom különbségtételre, akiknek az agya teljesen el van szállva a nemnemsohától és a mindentvisszától..?

ijontichy 2014.09.20. 13:05:35

@jotunder: "Székelyföld autonómiájáról van szó" Totális tévedésben élsz. Mondhatni nem látod a fától az Erdélyt. :-))

esernyősEvezős 2014.09.20. 15:05:02

@jotunder:
:-)

Ehhez képest minden ilyen elborult agyú Erdélyről óbégat és NEM Székelyföldről.
Szerintem vagy túlontúl jóindulatú vagy (megint), vagy nem vagy képben azt illetően, hogy mi megy itthon...

esernyősEvezős 2014.09.20. 15:05:40

@nandras01:
Ó, muníciót ezek bármikor és bármiből képesek gyártani ... majd figyeld meg.
:-(

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2014.09.20. 15:28:33

@Evezős: elmebetegek mindenutt vannak (nalunk talan kicsit tobben a kelletenel). a szekelyfoldi autonomiat kovetelok es az erdelytvisszazok halmaza nem azonos, ez jol lathato.

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2014.09.20. 16:07:22

@Evezős: A cseh sorok un. pils tipusu sorok, altalaban a Saaz nevu komloval keszulnek es egy nagyon jellegzetes edeskes malataval. Tiszta izuk van, enyhen keseruek.

Ezek a craft sorok sokfele komloval keszulnek, amelyek mind sokkal aromasabbak mint a Saaz, citrusos, gyumolcsos, fenyos aromak vannak benne. Mondjuk huszszor keserubbek a pilsnel, es ezzel egyutt edesebbnek is tunnek. Az alkoholtartalmuk akar a duplaja is lehet a cseh soroknek. Magasabb homersekleten erjednek. Ezek tulajdonkeppen kozelebb vannak a borhoz, mint a pils sorhoz, foleg, amikor portoi szinten van az alkoholtartalmuk. A Brewdog Tokyo nem is emlekeztet arra, amit Magyarorszagon sornek neveznek. Nyari melegben az ember nem iszik ilyet a strandon, hacsak nem akar nagyon durvan megborulni. Mondjuk Skociaban a nyari meleg kifejezes is eleg erdekesen hat. Harmadpintes (kevesebb mint ket deci) csapolt sorokon tudnak a Brewdog Pubban tiz percig nyammogni.

Rhonin 2014.09.20. 17:15:40

Ha már a sörökig jutottunk, azért az se keseredjen el teljesen, aki a határon innen van. Az utóbbi években egyre több kézműves sörfőzde jön ki nem is rossz cuccokkal. Ha ajánlhatok valamit, akkor a Fóti Kézműves Sörfőzde termékeit érdemes keresni: www.fotisorfozde.hu/

Ezt egyébként a belvárosban járva egyéb kézműves sörök mellett is ki lehet próbálni pl. a Kaktuszban: www.cactusjuice.hu/site/kinalat/italok/sorok/

A mézessel vigyázni! Két korsó és minden kérdésre népdallal fogsz válaszolni.

balmoral 2014.09.20. 17:27:54

@Rhonin: Nem a sörökig jutottunk, hanem onnan is indultunk. Hiszen mindennek ez az alfája és omegája. (A görög ábécé többi betűjéről nem is beszélve.)

nudniq 2014.09.20. 17:59:35

@nandras01: az erdélyi zászló kék-vörös-sárga vízszintes trikolor (Erdély címerének libériás színei; ez az egyik forrása a román nemzeti zászlónak, és Budapest régi zászlójának is, amit pár éve eltöröltek).

Nem ezt lengetik a parlamenten, hanem a "székely zászlót".

Késes Szent Alia 2014.09.20. 18:24:20

@jotunder: @Rhonin: A pesti Caledonia egy skót pub, skót tulajjal és skót menüvel, és csapolt Belhavent adnak. Angolok is járnak ide, és csak viccesen cikizik egymást a házigazdákkal. A bárpult fölötti tévén megy a krikett vagy a rugby, meg persze az angol liga.
Nem tudom, milyen a hangulat a szavazás óta, de abban biztos vagyok, hogy angolok továbbra is fognak járni, és továbbra is megy majd a fanyar humorú egymást ugratás. Talán olyan lesz, hogy csak megy tovább az élet.

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2014.09.20. 18:33:02

@Késes Szent Alia: Vincent-vacsora volt ott nem regen :)))) Haggis is van, egesz jo.

Késes Szent Alia 2014.09.20. 18:43:46

@jotunder: Nocsak :) Majd odaképzelem a szellemeteket, ha legközelebb megyek.

esernyősEvezős 2014.09.20. 19:32:54

@jotunder:
De sajnos a két halmazból az egyiknek az elemei olybá tűnnek, mintha ők alkotnák mind a kettőt.
Hangjuk is jobbára nekik van.

Ezzel aztán azt érik el, hogy a másik, jogos(nak tűnő) követelést is annullálják, minden megnyikkanásukkal.

esernyősEvezős 2014.09.20. 19:44:30

@jotunder:
El vagyok ájulva .....:-)

Én műkedvelő sörivó vagyok, a férjem ennél kicsit komolyabb. Szeretem a JÓ sört, sokat kóstoltam, nekem a csehek jönnek be - igaz, én a sörízű sört kedvelem.
Amiről itt te most írtál - és újfent ámulok! :-) - az valószínűleg nálam már nem lenne A SÖR kategória, hanem valami egészen más ... és ebből az következik, hogy én sem innám meg két perc alatt, hanem nyammognék rajta ...
Valamint: az én kategorizálásom szerint létezik az általam "gumisör" névvel illetett árpaléféleség, ezen kb. azokat a szemeteket kell érteni, amit manapság egyre több helyen árulnak - és vesznek a népek! -, készítési módját homály fedi, alapanyagait úgyszintén, ára nevetséges(en alacsony) és a legjellemzőbb az, hogy amikor megnyitja az ember az üveget, orrba vág valami iszonyú gumiszag. Na, laikusként ezeket, a gyártóikkal együtt kivégezném a világból.

(egyik kedvencem: www.kapucinus-sor.hu/termekeink/)

Rhonin 2014.09.20. 20:15:05

@balmoral: Nahát. Én meg azt hittem, hogy kósza skótokról, meg elszakadásról, meg fittyfene is szó volt. Biztos nem ittam eleget, de majd most :). Amúgy igazad van. Mivé is lenne ez a világ az nemes árpalé nélkül? A két témát simán közös nevezőre hozhatjuk. A müncheni oktoberfest éppen most indult. Biztos van az a mennyiségű sör ami után a bajorok is bejelentenék a függetlenségi törekvéseiket. Na az milyen lenne?

Rhonin 2014.09.20. 20:16:58

@Késes Szent Alia: Köszönöm az ötletet. A következő hetekben az elsők között lesz, amit meglátogatok.

balmoral 2014.09.20. 21:57:35

@Rhonin: Annyit nem bírnak inni. A bajorok most is épp eléggé függetlenek, mint ahogy a többi szövetségi állam, a járások, a települések és az egyének is Németországban. Sokszor a józan észtől is, de megengedhetik maguknak, hiszen ők gyártják a Volkswagent. (A bajorok meg azt a hárombetűs drága kocsit.)

HaKohen 2014.09.20. 23:33:12

@jotunder:

Sör ügyben @Evezős: -sel értek egyet, az illatos, gyümölcsízű stb. divathullámos sörök nekem sem méltóak a nevükre.

Viszont a cseh sör ügyében tévedésben vagy: nem mind pils (vagyis pilseni típusú). Ha itthon jársz, menj el pl. a Ferdinándba vagy más cseh sörözőbe, de csapoltat rendelj, ne üvegeset. Maga a Ferdinánd világos sem pils.

És bár itt is ízlések és pofonok..., azért az osztrák sörök között is van egy csomó jó. Én nem szeretem a pils típusúakat, ezért időnként iszom Stieglt, Ottakringert, Puntigamert, Murauert, és pl. Tirolban az egyes völgyek helyi sörét stb. (egyszer egy évben van rá módom) - no és persze csak vom Fass (nem trágárkodok).

Mindezzel nem kívánok terelni: skót ügyben együttérzek magammal.

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2014.09.21. 00:47:23

@HaKohen: ez ízlés dolga. magyarországon a lágersöröket szeretik (a pils is az, és az összes klasszikus német sör is) és általában úgy isszák, mint a vizet, nagyon hidegen, kifejezetten szomjoltás céljából. teljesen legitim módja a sörfogyasztásnak, csak tőlem idegen. megjegyzem, amikor legutoljára voltam Pesten a Kertész utcában olyan csapolt Brewdog volt, amiről még nem is hallottam. a craft beer kultúra erősödik.

Old Shatterhand is Dead 2014.09.21. 06:36:14

Biztos felreertettem, de ez ugy jott le, mintha jotunder elerkezettnek latna az idot az orbani konszolidaciora.

:-)

esernyősEvezős 2014.09.21. 13:12:49

@jotunder:
Akkor utoljára - hátha valaki fejbesom itt a sok sörözésért:
nyáron igen, kifejezetten kedvelem szomjoltás céljából a CSAPOLT(!!!!!) sört, főleg strandon - mondjuk egy naggggyyyyon kitűnő lángos után, de persze nem vetem meg vendéglő teraszán ülve és otthon iszogatva sem (bár a csapolt sör otthon nem kifejezetten működik - és ne tessen most jönni lehetőleg a kapható kisebb hordók és sörcsapoló berendezésekkel, mert ittam olyanból és az NEM UGYANAZ!), társaságban és lassan iszogatva.
De üveges söröket minden évszakban elkortyolgatok, igaz, akkor hosszabb ideig és az erősebb is elfogy.
Tehát azért nem mindig a szomjoltás a cél - amúgy is engem fejbever még ez is (nem vagyok egy szeszkazán egyébként és nem is iszom rendszeresen :-) -, hanem alkalomtól függően a (nagyon) szolíd, eccerű társasági alkoholizálás, beszélgetéssel fűszerezve.
Aki csakis szomjoltásra használja, az szerintem elmebeteg. Az alkoholizmus egyik alfajaként.

mavo · http://polmavo.blog.hu 2014.09.21. 20:36:20

@Evezős:

az nekem elég fontos kérdés, hogy te hol űzöd ezt a strandon sörözést, mivel a lángosból vannak sejtéseim. ne legyen igazam. márpedig én nem igazán hinném, hogy egy átlagos MAGYAR strandon (de szerintem átlagon felüli magyar strandon is se nagyon) mérnének bármilyen olyan sört, amihez ne lenne köze valami magyar, sörfőzdének hazudott kotyvalékgyárnak.

az elmúlt bő tíz év alatt az amúgy sem éppen világszínvonalú magyar sörgyártás olyan mértékben züllött és aljasodott le (az idén év elején kukoricagrízessé transzformált dreher, majd az ezen a dicsőséges úton a drehert épp most tavasszal nyáron követő és soproni "classic" volt számomra a kegyelemdöfés), hogy arra egyszerűen nincsenek szavak. oké, ott van kivételnek a soproni 1895, ami egy kifejezetten sörszerű ital, de aztán annyi is. ja, de azt meg nem láttam még csapolva persze ez sokat nem jelent. no meg a kozel néven árusított hungarikum is a valami iszonyatosan szar műsörből közepesen szar műsörré vált, szóval yeah, itt-ott van még "fejlődés" is.

persze ahol a frisch fassl nevű, intakt ízlelőbimbókkal rendelkező humanoid lények számára ihatatlan, de legalább műsörhöz képest meglehetősen drága méregkoktélt nem hogy megisszák az emberek, de akkora sikere van, hogy a borsodi elkezdte licenszgyártani, ott tulajdokképpen olyan mindegy? persze megértem én a sörgyrakat is: ha ez az igény, ezt gyártják. az az ország, amelyben az arany ászok téli selymes meg a dreher summer edition exkluzív sörkülönlegességként árulható, az többet nem is érdemel.

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2014.09.22. 00:04:31

@mavo: csak a soproni 1895-ben nincs kukoricagríz. itt csak arról van szó, hogy a szupermarketeket ellátó nagy sörgyárak 250 forintos áron akarnak valamiféle közepes minőségű (tehát nem vízjellegű) sört csinálni, mert mást nem tehetnek. (angliában is van 30 pennys söre minden szupermarketnek, és a 70 pennys sör sem annyira jó) a kis főzdék magyarországon is nagyon jók, de gondolom százezer fogyasztójuk van maximum. a soproni sörgyár 700 forintért gondolom már tudna csinálni nagyon jó sört, csak nem tudná eladni. alapanyag és technika kérdése az egész. pénzért lehet venni alapanyagot is és szakértelmet is. gondolom én. de ha nincs piacod, akkor nem tudsz vele mit csinálni.

mavo · http://polmavo.blog.hu 2014.09.22. 07:30:20

@jotunder:

igen, abban nincs. egyelőre. és viszonylag olcsón kínál sör érzést, ha szerencséd van, akciósan 200-220 magyar forintért hozzájuthatsz, de ha az arany ászok átlagos 220-260 forint körüli árára gondolok, akkor az 1895-ért nem sok az átlag 250-280 körüli ár. nem világbajnok sör, de a kommersz kínálatnak mindenképpen kiemelkedő darabja. többek között azért, mert a többiekkel ellentétben tényleg sör.

abban is egyetértünk, hogy a jó sörnek magyarországon jóformán nincs piaca. cserébe magyarország az általam utoljára idén megtapasztalt nyugat-európához képest sörben (és cigiben) kifejezetten olcsó hely. nem tudom, ott skóciában hogy van ez, ahol én voltam, ott egy lehúzósabb bótban annyiért vehettél kronenburgot, amenyiért itt egy szintén lehúzós helyen kettőt. a vendéglátós sör- (és kaja-) árak pedig magyar szemmel nézve helyenként horrorisztikusak voltak.

a sörfőzdés kérdés viszont nem ilyen egyszerű. a gagyisörök, vagyis hát most már szinte az összes "nagy" hazai sörgyár majdnem összes termékének közös jellemzője nem csupán a kukoricagríz, hanem az is, hogy többnyire négy egész kevés százaléknál nem tartalmaznak több alkoholt, a legjellemzőbb érték éppen a 4 százalék, egy kategórival lejjebb meg a 3.

ami tudtommal szimplán adóügyi kérdés. a kisebb alkoholtartalmú sörre kisebb adó kerül rá, tehát nem elég, hogy általában eleve olcsóbb gyártani, de az alacsonyabb adó miatt mg nagyobb lesz a versenyelőnye a valódi sörel szemben. nem véletlen, hogy a nagy gyártók sorban átálltak a műsörök gyártására. aminek szép lassan korábban a maguk kategóriájában egészen jól csengő nevek estek áldozatul, a legutóbb elejtett fenevad például a staropramen. majdnem tetszőleges német nevű sört magyarországon kifejezetten tilos megvásárolni, mert vissza fogjk kívánni az arany ászokot. kivételek a tényleg német sörök, amelyekre még érvényes a tisztasági törvény. átlagos helyen iyet nem kapni, hiperben van kint belőle maximum egy-két tucat.

mert persze, a magyarországi marktekben azért van valódi sör, csak az jellemzően a) szinte garantáltan nem magyar termék, b) egy szűk rétegen kívül nem tudja megvenni és nem is veszi meg senki, c) nem is tartanak belőle egyszerre pár tucatnál többet. és az is hetekig kopik. kivétel pár presztizssör, például a miller és a coronita.

viszont ez a konkrét 700 forintos öszeg, hogy a soproni annyiért tudna úgynevezett nagyon jó sört előálítani, abban én kételkedem. szerintem soproniék 700 forintnál jóval olcsóbban is tudnának valódi, sőt valószínleg igen jó sört készíteni. jó darabig keresgéltem, mert a kézműves söröket árusító helyek online szeretik szemérmesen nem közölni a vendéggel a mennyit.

ott van például a spíler ők nem szégyenlősek. nem egy hilton persze, de magyar szinten kifejezetten nem olcsók, átlag józsi nem oda fog menni, ha végzett a melóval é sört szeretne inni. egy korsó a gagyi borsodiért, ami átlagos krimóban maximum olyan 400-450 körül van, úgy elkérnek 580 forintot, mint a pinty. amirt ugye én 2 decit kaphattam kint. a nem kiejezeten hű de olcsó ital clubnál (nem csoda, az vásárol náluk, aki akar) a kisebbik méretű hordó vásárlása estén 226 forintba kerül vagyis nem sajnálják arról sem a hasznot. a 0,33-as stari gyümölcsös kézműves sör 423 forintért beszerezhető, és 790 forintért kerül az asztalra, vagyis nem beszélhetünk arról, hogy a spíler merő szívjóságból a többinél jóval kisebb haszonkulccsal árulná a kézműves söröket. a sörök felszolgálási ára a spílerben kisebb szórással ugyan, de az ital club eladási árainak duplja körül mozog.

ehhez képest a kifejezetten népszerű és agyondícsért keserű mézből egy korsó 790 forint, vagyis a beszerzési ára nem nagyon lehet kábé 400, maximum 450 forint felett. az ugyanennyibe kerülő 0,33-as starié 423, ami szerintem egész jó kiindulási alap. sumimogyi legyek, ha az előállítása több lenne 450-nél, de simán lesz az 400 alatt is. kézműves sörről lévén szó, nem igazán hinném, hogy olyan igazi tömegtermelés folyik ott fóton, tehát ha figyelembe veszem, hogy a soproni meg tömegtermel, akkor egy keserű méznek megfelelő, elvben hű de nagyon jó soproni sör előállítása olyan 350, maximum 400 forintnál túl sokkal nem lehet drágább.

esernyősEvezős 2014.09.22. 10:15:25

@mavo:
Orfű.
Ott van pl. magyarhertelendi Kapucinus. Csapolt.
:-)
(...és a lángos is viszonylag jó.)

PS: ahol meg a lángos kiváló - és van mondjuk sült keszeg: Balatonberény ... - viszont a sör felejtős, ott hosszúlépést iszom, vagy fröccsöt.

esernyősEvezős 2014.09.22. 10:30:00

@mavo:
Egyetértünk.
:-(

A soproni sört totálisan lezüllesztették, ahogyan írod, az 1895 az egyetlen iható sörük (a fiam, ha hazajön, és beül valahova a haverokkal, leginkább azt iszik.)
Mikor elkezdték gyártani, vettük egy ideig a Soproni Démont.
Hát az is egy ótvar lett, nagyon hamar. :-(

Dolgozik a sörgyárban rokonom .... hát ne tudd meg, hogy hányszor van az, hogy egyszerűen kiöntik adott műszak fejtését, annyira szar. :-(
Képzeld el, milyen lehet az, ha a saját minőségi ellenőrük is pocséknak találja!

Baszki, nincs már mit ellopni... 2014.09.22. 10:30:23

Elég jól elSÖRösödött a poszt. Így hozzáfüzném, hogy aki magyar sört (pfejj, köp) iszik, az meg is érdemli a sorsát. Egyfelöl pofátlanul drága annak ismeretében, hogy teszem (pl) azt egy olyan megyében gyártják, mint Borsod, ahol 95%-os (ironia, baszki) munkanélküliség van, (ergo a melósok fizuja az egyenlö baromi nagy nulla) de ami ugye a magyar vállalkozó/vállalat vezérek térdcsapkodása közepette ismeretes, hogy D E F I C I T E S R E amortizálja a céget (muhahaha).
Másfelöl pedig ezért a pofántlan árért nagy lófaszt kapsz, Testvérem, nem sört. Az adórésbe beleférni ne féljetek, levágjuk az alkokhol fokot, hogy attól aztán be nem baszol... De nem is baj, legalább nem fog fájni a feLYem...többek között azért sem, mert nem hagyok magamból táncos majmot csinálni.

Vegyél Ausztriában akciósan 50 centér Schwechatert, oszt jónapot. Tudom-tudom, nem mindenki jár arra. De az ismerösöd ismröse jár.

Bocs a sok trágár szóért.

mavo · http://polmavo.blog.hu 2014.09.22. 11:39:12

@Evezős:

én nem tom, de szerény véleményem szerint a démon sose volt jó.

mavo · http://polmavo.blog.hu 2014.09.22. 11:45:08

@Baszki, nincs már mit ellopni...:

amikor legutóbb voltam ajrópában, a legolcsóbb sör a bótban volt kábé 80 valahány euró. az átlagos az legalább másfél/kettő volt. igaz, mind jobb volt, mint a borsodi, de másfél/két euróért nálunk is simán kapsz jó sört.

plusz jó neked ha a gagyibb sörtől nem fáj a fejed ha kicsit túltöltöd, nekem volt ilyennel dolgom (tessék, bevallottam), és inkább jobban. nem is kellett hozzá túl sokat inni.

Baszki, nincs már mit ellopni... 2014.09.22. 12:13:01

@mavo:

Hol voltál ojrópában, Tesókám?

Na de klikk a linkre (nyugi, nem fertöz):

www.aktionsfinder.at/produktgruppen/lebensmittel/getraenke-angebote/alkoholische-getraenke-angebot/bier-angebote.html

Sörárak Ausztriában. Ma. Csak neked.

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2014.09.22. 12:14:09

@mavo: nagy britanniában az alkohol kifejezetten drága. ennek az az oka, hogy vissza akarják szorítani a "binge drinkinget". úgy tudom, bizonyos erőszakos bűncselekmények száma láthatóan fordítottan arányos az olcsóbb alkoholok árával. a font eleve túl van értékelve a forinthoz képest 1.6-1.7-szeres szorzóval. tehát egy font kb. 250 forintot ér PPP-ben. az alkohol esetében ez kettő felett van, a tej meg olcsóbb, mint Pesten.

abszolúte fogalmam sincs a vendéglátó iparról, de az eladási ár/nagyker ár hasonló lehet itt is.

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2014.09.22. 12:22:25

@Baszki, nincs már mit ellopni...: eurócentre gondolt. és ez bizony stimmel. Ausztria egyébként az olcsóbb országok közé tartozik. Svédországban a Systembolaget nevű nemzeti alkoholbolt lényegesen drágább www.systembolaget.se/

nagy britanniában a nagyon olcsó sörnél a kormány az alkoholtartalmat nem engedi 3 százalék fölé, sőt általában 2 százalékosak a szupermarketban árusított borzalmak.

a kézműves sör meg egy egészen más termék. magyarország brit szemmel nagyon olcsó, még kézműves sörben is. nem elhanyagolható a pestre inni járó angolok száma.

mavo · http://polmavo.blog.hu 2014.09.22. 13:06:48

@Baszki, nincs már mit ellopni...:

én látom rosszul, vagy ezek tényleg akciós árak? az általam valamikor kifejezetten kedvelt schwechater például ezek szerint nem akciósan cca 81 eurocent, ami kábé 250 forint. ha azt veszem, hogy a schwechater amikor még lehetett kapni, akkor egy csipettel még olcsóbb is volt, mint a steffl, ami mostanra 220-250 forint körül (a minőségéhez képest aranyáron) megy, az akciós 55 eurocent az durván 170 forint, és kapaszkdj meg, pár hónapja volt szinte forintra ennyiért akciós a steffl a sparban. az üveges gösser akció- és ajrómentesítve durván 335 forint, ennyiért itt egy kifejezetten lehúzós helyen jutsz hozzá, normális helyeken kábé annyi, mint a dreher (a még grízmentesnél nem is igen ért többet), tehát még a dobozos verziója is standard 300 forint alatt van, akciósan pedig kis szerencsével akár 200 forintért is hozzá lehet jutni, ami ha nem is sokkal, de még kevesebb is, mint a 69 ajrócent.

az ottakringer helles, ami az osztrák sörfőzés egyik szégyene, fél literes dobozos verzióban akció nélkül 247 forint az ára, nálukn durván 250, néha aciósan olyan 200, tavaly volt valamikor 189 talán a sparban, ami az 55 eurocenthez képest kb. tényleg 20-30 forinttal, vagyis eget verő 10 százalékkal drágább. a zipfer märzen fél literes üveges ott akciósan 182 forintnak megfelelő összeg, itt egy tavalyi 0,33-as dobozos árat fedeztem fel, 129 forint, és innen kezdve annyira nem is érdekel, hogy ez akciós ár-e. ráadásul az aldi märzennek elkeresztelt emberiság ellenes bűntettei óta nem bízom a märzenekben. nincs kedvem tovább sazámolgatni, meg ezek egy része itt nem is kapható átlagos helyen.

velem van a baj, hogy nem látom azt a rettenetes olcsóságot? legerősebb esetben azt mondhatom, ausztria is van OLYAN olcsó, mint magyarország. ami nyugat ajrópához képest valóba olcsó, nem is kicsit. de hogy nem fogok érte kiutazni, az biztos.

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2014.09.22. 13:09:27

@mavo: "az idén év elején kukoricagrízessé transzformált dreher" Szerintem a Dreher mindig is grízes volt, legalábbis amióta én söröscimkén összetevőket olvasgatok.

@jotunder: "itt csak arról van szó, hogy a szupermarketeket ellátó nagy sörgyárak 250 forintos áron akarnak valamiféle közepes minőségű (tehát nem vízjellegű) sört csinálni, mert mást nem tehetnek"

Nem tuom, miért ne tehetnének mást, mint amit most csinálnak: ha az ember elmegy Csehországba, akkor ott kb. ugyanezek a multik teljesen elfogadható lagersöröket főznek (persze az igényesebbek ott is panaszkodnak rájuk és a kisebb főzdék felé fordulnak, de ez mellékszál), amiben nincs kukorica, az alapanyagok elfogadhatóak és nincsenek benne gyanús tartósítók se. De még Szlovákiában is sokkal jobb a helyzet, mint itthon.

És itt egyáltalán nem 750 forintos specialitásokról lenne szó.

Baszki, nincs már mit ellopni... 2014.09.22. 13:14:22

@jotunder:

Helló-helló. Svédországban kväzi-alkoholtilalom van.

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2014.09.22. 13:21:29

@Baszki, nincs már mit ellopni...: dehogy van alkoholtilalom. először is a pubokban minden kapható. másodszor is rengeteg a systembolaget. harmadszor, egy angol észre sem venné a dolgot, mert három és fél százalékos alkoholtartalom alatt még a Coop-ban is van sör, és a gyengébb ale-ek kb. ennyire erősek. voltam én stockholmban surströmming partyn és az alkohol nélkül elviselhetetlen.

mavo · http://polmavo.blog.hu 2014.09.22. 13:22:09

@jotunder:

ennek az az oka, hogy vissza akarják szorítani a "binge drinkinget".

pont így hallottam én is. és azt is, hogy ugyanez az oka annak, hogy ahol én jártam, ott fél literes csapolt sör egyáltalán nem volt, 4 deci volt a legnagyobb kérhető mennyiség, de az is talán egy helyen a tööb, mint tucatnyiból, amit megnéztem és aranyáron.

átlagos helyen 2, 2,5 és 3 decik mentek. 2 deci csapol sör 2 eurónál indult a legprosztóbb helyen. 2,5 vagy 3 deci már akár 5 eurót is kóstálhatott, és ez egy vacak kisváros volt, nem a hiltonba mentem VOLNA sörözni, és nem extrémsört, hanem mezei helyi világost kaptam volna ennyiért, kábé mint itt borsodi, lehúzós hajnalig nyitva tartó voltban volt olyan 2-2,5 ajró fél literes dobozos, nem lehúzósban olyan 1,5. ez elg fura is volt. ha hazaviszed, mehet a "binge drinking", vendéglátó helyen meg pötyiznek a két decikkel. két deci ismeretelen minőségű vörösbor 15 euro körül az milyen? nem kicsit voltam elégedett, hogy lám, milyen szerencse, hogy nem "boros" vagyok, azzal mennyire drágább berúgni. igaz az itt is, de azért nem ennyire.

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2014.09.22. 13:23:34

@promontor: azt hiszem a csehek nem nagyon fogadnák el a teljesen tiszta, "száraz", tükrös söröket. magyarországon ez állítólag OK.

Baszki, nincs már mit ellopni... 2014.09.22. 13:28:59

@mavo:

Na de vissza a gyökerekhez:

"Vegyél Ausztriában akciósan 50 centér Schwechatert, oszt jónapot. Tudom-tudom, nem mindenki jár arra. De az ismerösöd ismröse jár."

Bizony akciós, baszki. De miért is probi ez?

Egyébként is az alapvetéssel van a gond, ugyanis Magyarországon sör néven árulnak H U L L A D É K-ot . És ha csak azt számolom, hogy -sokszor fingszagú (zB steffl)- hulladékért fizettetnek kb 230ft-ot a kifogástalan 170ft-os protékával szemben, akkor hogy is mondjam csak baromira messze van az ojrópéer-preiz-kvalitét-balansz. Tovább megyek: lófaszt a megalkuvóknak. Ezt is kapjá(to)k nap mint nap.

Baszki, nincs már mit ellopni... 2014.09.22. 13:30:48

@jotunder:

Nos az 5 eurós (50 márkás) sörár az valóban nem alkohol tilalom. Még csak nem is bújtatott.

Baszki, nincs már mit ellopni... 2014.09.22. 13:31:24

@jotunder:

Figyuzz kérlek, éltem Svédben tehát ne.

mavo · http://polmavo.blog.hu 2014.09.22. 13:35:46

@promontor:

én rettenetesen kényes vagyok a grízre, ezért minden a környezetemben elérhető sörről igyekszem tudni, hogy van-e benne, még ha most már eléggé feleslegesen is, mert ugye melyik nem az aminek flaskája nem öccá? na jó, 1895, nem aggódom, el fogják baszi azt is. szóval tavaly télen még simán vettem grízmentes drehert, valamikor január februárbam csodálkoztam rá a rutinellenőrzésen, hogy nahát, ezt is hogy utolérte a végzete.

igazán persze a német nevű sörök esetében volt drasztikus a válatozás, steffl, kaiser, holsten, spaten vállalhatatalanok. a dreher minősége meglepően keveset esett (mihez képest!!!).

a soproni a tavaly még egészen sörszerű, és tulajdonképpen iható termékből lett egy olyan borzalom, amit nyáron egyszerre háromszr kóstoltam meg: először, utoljára és soha többé. az aldi märzenei persze lejjebb vannak az új klassziknál, meg a pedigrés gagyisörök is, de az nem dicsőség.

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2014.09.22. 13:43:44

@Baszki, nincs már mit ellopni...: egy hónapig voltam egy stockholmi intézetben, de úgy, hogy közben svájcban éltem. a svéd alkoholárak pontosan olyanok, mint a svájciak. sőt, talán egy kicsit olcsóbbak. dániában láttam, hogy a svédek odajárnak inni (metróval lehet átjönni malmőből), egészen feltűnőek tudtak lenni. valamivel olcsóbbak a dán pubok, de nem sokkal.

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2014.09.22. 13:45:01

@jotunder: szövegromlás. ár nem olcsóbb, hanem alacsonyabb.

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2014.09.22. 13:45:48

@mavo: elvileg lehet nagyon jó sört csinálni kukoricából, de akkor az pontosan ugyanolyan drága lesz, mintha valamilyen minőségi barley maltból csinálnák.

mavo · http://polmavo.blog.hu 2014.09.22. 13:51:29

@Baszki, nincs már mit ellopni...:

már nyugat ajróában is hódít ám a gríz, de ezt leszámítva igazad van, nem tudod, te én mit nem adnék, ha a magyarosch steffl helyett osztrák schwechatert lehetne kapni.

ugyanakkor ne feledjük, a kommersz topmárkák tönkretételében a licenszgazda is mindig nyakig sáros. a steffl nem akkor lett mocsokszar, amikor jó régen licenszsör lett belőle, hanem módszeresen, lassan pusztították le, míg jóval később licenszsörösödő kozel már eleve ordas gagyisörnek indult, amihez képest még javult is azóta.

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2014.09.22. 13:57:46

@mavo: a corn beer könnyebben iható. gyakorlatilag víz, csak kicsit olcsóbb.

mavo · http://polmavo.blog.hu 2014.09.22. 13:58:04

@promontor:

upsz, most látok egy 2012-es cikket, ami szerint már akkor grízes volt a dreher. ennyire benéztem? kínos, de legalább magyarázat lenne, az ízében miért ne éreztem radikális változást.

esernyősEvezős 2014.09.22. 14:04:47

@mavo:
Hát ... mikor elkezdték gyártani, akkor nekem ízlett.Í
Ahogyan régen a Borostyán is (Borsodi).
De nagyon hamar romlott le, aztán már nem vettük, nem tudom, most milyen.
Ha abból indulok ki, hogy a többi sörüket hogyan amortizálták le, akkor ihatatlan.

mavo · http://polmavo.blog.hu 2014.09.22. 14:06:01

@jotunder:

most olvasom, a nem gagyi kukoricasörben a kukorica nem gríz, hanem kukoricamaláta formájában szerepel.

ittam már olyat, alkoholtartalma egyezik az átlag árpasörével, és igen, kicsit fehérebb, meg hígabb, de ízben nekem bajom nincs vele. az amstel sem a harsány ízeiről volt ismert, mégis jól elvoltam vele.

amstelből az ice, az viszont büntet. 5-6 éve kíváncsiságból vettem egy kis üvegest, némi szenvedés után óvatosan elsétáltam vele egy feltűnőbb helyre és ott letettem. win-win: egy a hajléktalannal elképzelhető, hogy lett egy jó napja, én pedig túléltem.

mavo · http://polmavo.blog.hu 2014.09.22. 14:09:59

@Evezős:

a borostán valóban elviselhető volt. mostanság az is eltűnt a környezetemből, tehát nem tudo, mi lette vel. a bivaly meg sose volt jó. igaz, én az átlagos erős sörök ízével eleve nem vagyok megbékélve. ittam olyanból mindenfélét, java részüknek agresszíven letámadós, egyáltalán nem sörszerű íze volt, ahogy a bivalynak is.

mavo · http://polmavo.blog.hu 2014.09.22. 15:42:10

voltam bótban, dobozos, grízmentes magyar gösszer 199, üveges, valóban cseh staropramen 199, dobozos ottakkringer helles akciótlanul 239.

óccóság.

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2014.09.22. 16:01:27

@mavo: www.mysupermarket.co.uk/shelves/beer_in_sainsburys.html

tulajdonképpen nem sokkal drágább itt sem. ezen a szinten nagyjából a sztenderd árkülönbség tükröződik. olyan 1.5-szörös szorzó.

mavo · http://polmavo.blog.hu 2014.09.22. 17:09:20

@jotunder:

azt kell mondanom, igazad van, 380-as fonttal és 1,5-es szorzóval számolva tényleg szépen megáll, pl. a stella valami 300 forintra jön ki pintról fél literre konvertálva, ami stimmel is, hiperben néha 250-ig is is lemegy.

persze van pár kivétel, a foster például magyar szemmel is kifejezetten olcsó, nálunk a stella ártartományában mozog.

az a 2,8 százalékos bavaria premium (!) nem kellett volna. :D

bárcsak a fizetések között is meglenne ez a másfélszeres szorzó...

mavo · http://polmavo.blog.hu 2014.09.22. 17:22:25

az angolok tudatlan bunkók, az amerikaik tudatlan bunkók, de majd mi elvisszük nekik a kultúrát! most éppen főzni tanítjuk meg a puddingzabálókat:

cink.hu/en-azt-hittem-a-magyar-emberek-az-ilyen-kajak-elol-men-1637611394

gaordon bleu, hogy a jóisten rogyassza rájuk az eget. kétségtelen, hogy gaordon blue-nak még durvább lenne, de szerintem ezt mégse nem londonban kellene kimaxolni.

ijontichy 2014.09.22. 18:11:21

@mavo: "módszeresen, lassan pusztították le" Ez történt a 80-as években a honi Tuborg-al is.

@jotunder: "a svédek odajárnak inni"
Nem tudom ma milyen, de a kompon régen tax free kocsma volt. Svédék mentek egy (két-há) kört és a taxisofőröket időre rendelték a kikötőbe.

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2014.09.22. 22:01:13

@jotunder: Szerintem meg szimplán arról van szó, hogy az igénytelen, képzetlen és árérzékeny magyar piacon azt adnak el, amit nem szégyellnek. A cseheknél igényesebb a piac, plusz sok közepes főzde is van, tehát nagyobb a verseny, ezért ott a nagyüzemi sörök is jobbak. (Bár a csehek is panaszkodnak az Urquellre meg a Starora...)

Mellesleg, a tiszta és tükrös jelzők szerintem minden szűrt lagerre állnak, azokkal meg semmi bajuk a cseheknek.

@mavo: Van ilyen cikk 2011-ből is: sortesztek.blogspot.hu/2011/09/dreher-classic-nemet-sor.html

mavo · http://polmavo.blog.hu 2014.09.22. 22:58:19

@promontor:

te nyertél. eckücöm, úgy emlékeztem közben voltak grízmentes időszakok de mindegy romlik a memóriám, elismerem. de furcsa. ráadásul tényleg háklis vagyok a grízre. dreher ügyében mentségemre szolgáljon, a 90-es évek legeleje óta nem nagyon ittam.

a sopronival így már nem tudom, mi történt, gríz ide, gríz oda az idei förtelmes.

a dreherek nagyon régiek, kilencvenes évek legeleje, de rég láttam ilyet.

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2014.09.23. 09:21:19

@mavo: Hát azt én se tudom kétséget kizáróan bizonyítani, hogy nem lehetett grízmentes időszak az elmúlt 25 évben, nem voltam túl gyakori Dreher fogyasztó és akkor se ellenőriztem minden palackot összetételügyben. Viszont nem vallana a multikra, minek minőséget javítani, ha nincs piaci kényszer.

Egyébként a silányságnak a tengeri csak az egyik oka lehet a sok közül, nyilván a többi alapnyagból is jó "óccókat" vesznek. Ha meg valamikor van egy "racionalizálás", az óccót csendben lecserélik "mégóccóbbra", azt észlelhetted minőségromlásként.

Bár szvsz a sör ízérzékelés az egy mocsaras terület, jó minőségű sörök se mindig ugyanolyan ízűek, tárolási körülmények, időtartam, fogyasztási hőmérséklet (akár egy-két foknyi) rengeteget számítanak, ráadásul én is lehetek más hangulatban, állapotban...