Örülünk, Vincent?

Kazahsztán felett száll a dal...

Troll proximity


Orbanisztán Infochart

P/c szerint a világ

  • Hibás feed URL.

Híres utolsó szavak

Rovataink

Viccországban Gengszterkrónikák Gasztrowhat Focitörténelem Borzalmasvers Hülyeország Színház A nap idézete Zene-bona


nem felejtünk.jpg

Jobban teljesít...


Orbán Pinocchio thumb.jpg

FRISSÍTVE!

Itt az újabb történelmi csúcs

A központi költségvetés bruttó adóssága: 2010. május: 19.933,4 Mrd Ft; 2011. május: 21.116,5 Mrd Ft; 2012. május: 21.180,9 Mrd Ft; 2013. május: 21.765,4 Mrd Ft; 2014. október 24.736 Mrd Ft;2015. június 6. 24 847 Mrd F

 

Szűjjé má'!
tumblr_nzd85jlxqr1qd6fjmo1_1280.jpg

 

 




 

Te már bekövetted?

 

Vincent tumblr Falus.JPG

 


 

Vincenzúra

Troll Vincent.jpg

Figyelem! A Vincent szerzői — főszabályként — maguk moderálják a posztjaikra érkező hozzászólásokat. Panaszaitokkal vagy a mellékhatásokkal a poszt írójához forduljatok!

Köszönettel: Vincent Anomália

Címkék

abszurd (39) áder (5) adózás (11) alkotmány (45) alkotmánybíróság (10) államosítás (7) arcképcsarnok (14) ascher café (24) a létezés magyar minősége (6) bajnai (16) bank (7) bayer (23) bayerzsolt (14) békemenet (7) bkv (7) bloglossza (14) borzalmasvers (156) cigány (7) civilek (5) civil társadalom (8) demokrácia (24) deutsch tamás (6) devizahitelek (9) dogfüggő (10) egyház (10) ellenzék (7) erkölcs (17) érték (19) Érvsebész (11) eu (13) eu elnökség (8) felsőoktatás (15) fidesz (76) fideszdemokrácia (7) film (12) filozófia (13) foci (12) focijós (19) focikvíz (54) focitörténelem (94) fritztamás (6) gasztrowhat (9) gavallérjános (10) gazdaság (8) gengszterkrónikák (14) gyurcsány (27) hangfal (98) heti válasz (19) hétköznapi történetek (32) hétvége (44) hoax (5) hülyék nyelve (16) hülyeország (165) idézet (768) igazságszolgáltatás (6) imf (26) indulatposzt (11) interjú (7) járai (12) jobbik (17) jogállamiság (33) kampány (12) kampányszemle (9) katasztrófa (5) katonalászló (21) kdnp (9) kétharmad (16) költségvetés (21) könyvszemle (9) konzervatív (18) kormányváltás (22) kormányzás (42) kósa (8) kövér (11) kultúra (21) kumin (14) lánczi (5) lázár jános (12) levelező tagozat (12) lmp (8) magánnyugdíj (25) mandiner (15) március 15 (8) matematika (9) matolcsy (44) mdf (5) média (48) melegek (8) mesterházy (7) mnb (5) mosonyigyörgy (7) mszp (32) mta (5) napitahó (7) navracsics (14) nedudgi (15) nekrológ (11) nemigazország (5) nemzeti együttműködés (5) ner (11) nyugdíj (5) oktatás (12) önkormányzatok (6) orbán (46) orbanisztán (15) orbánizmus (101) orbánviktor (65) országgyűlés (6) pártállam (23) politika (14) polt (5) program (9) retró (22) retro (115) rettegünk vincent (14) rogán (9) sajtó (22) sajtószemle (6) schmitt (38) selmeczi (8) semjén (6) simicska (7) sólyom (7) spoof (19) stumpf (5) szász (6) századvég (7) szdsz (9) szijjártó (16) színház (35) szlovákia (5) szszp (5) tarlós (12) társadalom (50) törökgábor modul (8) történelem (5) tudjukkik (22) tudomány (17) tüntetés (17) ügyészség (9) választás (37) vb2010 (19) vendégposzt (68) videó (11) vincent (10) Vincent szülinap (6) voks10 (7) vörösiszap (16) zene (23) Címkefelhő

Mégis, miről szóljon a Nemzeti?

2013.05.25. 01:01 | jotunder | 64 komment

Címkék: színház ascher café

        A színház semmi másról nem szólhat, csak a színházról magáról. Az embernek van szerve a hallásra, a látásra, a szaglásra, van valamiféle szerve a színházra is. Nem születünk ezzel a szervvel, de kialakul bennünk, ahogy kialakulnak más furcsa szervek is, amelyeken keresztül felfogjuk, értelmezzük és újraértelmezzük a világot. Az pedig nagyon fontos, hogy folyamatosan értelmezzük és újraértelmezzük a világot, a létünknek nem nagyon van más értelme. 

        A színház nem feltétlenül aktuális. Megteheti, hogy ne legyen aktuális, hogy ne a napi semmiről szóljon, a már holnap elfelejthetőről, triviális félelmeink és előítéleteink rituális megerősítéséről. Ma az aktualitás a legfontosabb közösségi élményünk, a nagy  hírzabálás, az ideológiai emésztés, és a gyermeki rácsodálkozás a végtermékre. A színház azon dolgok közé tartozik, amelyek arra mutatnak, hogy a legfontosabb közösségi élményünk a közösen megélt magány. Az életünk arról szól, hogy kizárjuk a világot, a felfoghatatlan, értelmezhetetlen világot, megpróbáljuk helyettesíteni valami könnyen emészthetővel, de azért ez sohasem sikerül teljesen. Senkinek sem sikerül. A színház, a jó színház egy pillanatra védekezésképtelenné tesz, ránk kényszeríti a befogadást és a szükségszerű, pillanatnyi magányt.   

        Ma este Törőcsik Marit láttam az Átutazókban. Egyetlen szót sem szól a darabban. Egy öregasszonyt játszik, aki megpróbál még egy kis időt nyerni a haláltól. A családja már egy elfekvőbe küldené, de ő megszökik, és semmi mást nem tesz, csak él. Még egy kicsit. Izraelben Hanna Maron, a Törőcsik Marinál jó tíz évvel idősebb színésznő játszotta el ugyanazt a szerepet, egy legendás művész, aki egy repülőtéri terrortámadásban elveszítette az egyik lábát, és időt nyert a haláltól. Most már több mint negyven évet. 

       Nyilván egészen mást jelent a Vígszínházban az Átutazók, mint a tel-avivi Cameri színházban az Orzei Mizvadot. Más magányt. Ez egy nehéz darab. Egy repetitív, kényelmetlen, fájdalmas komédia életről és halálról, leginkább halálról. A halálról, amire aztán végképp nem akarunk gondolni — erre jön a színház, és kinyitja felé az ajtót. A színház mindig erről szól, ezekről a kényelmetlenül kinyitott ajtókról, és nem politikusokról, az ő vélt vagy valós igényeikről, a sok aktuális hülyeségről, amelyekkel teleírjuk az újságokat, a blogokat, teletömjük a fülünket és a szemünket, hogy ne lássunk meg olyan izgalmas dolgokat, mint például a halál,  aminél aztán tényleg nincs semmi magányosabb. 

     A Nemzeti is erről fog szólni, ezekről a kinyitott ajtókról, tehát magáról a színházról... vagy nem lesz színház. 

A bejegyzés trackback címe:

https://orulunkvincent.blog.hu/api/trackback/id/tr205316970

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

húzzad neki shakespeare 2013.05.25. 02:15:24

Színház?

Lehet kabát, élet, buzi is, de kit érdekel?

Ha országúton bajba kerülsz, senki nem segít, csak egy, akkor mit sem számít.

Ha halálodon vagy a mély vízben, és egy kéz kiragad, megment, nézed-e utólag hogy miféle volt?

Gyermekednek mondasz-e majd róla bántót?

rodeo36 2013.05.25. 04:21:14

nincs annál rohadtabb, mint úgy kijönni egy színházi előadásról, hogy nem volt katharzys-om...ezután jönnek azok akik nem tudják mi az a katharzys mert még nem volt nekik, ugyanúgy, mint igazi boldog pillanatuk sem, ha valaki saját magán kívűl keresi a választ önmagára sohasem találja meg és rettenetesen csalódott valamint fideszes lesz mind a kettő gyógyíthatatlan és teljesen értéktelen annál még az is jobb ha valaki tényleg elássa magát a "gazdaságos" temetéssel...ahol politika van a színpadon ott nincs színház

a 17 éves Parker Schnabel 2013.05.25. 07:50:39

Szóljon a nemzeti a csapatszellemről, mozgalomról, a szervezetről, a szervezetben élő emberről, az irányított személyiségről.
Hogy hogy érzi magát.
Szóljon a nagy menetelésről és a jussról. A harcról és a koncról.
Igazából sok érdekes minősége van a fidesznyik embernek, amit fel lehetne dolgozni, hogy az is értse, akinek nincs szellemi vezetője, vagy falkája.

dr Brcskzf Gröőő 2013.05.25. 09:01:08

az Átutazókat nem láttam, láttam viszont a Le grand macabre-t, ami egy komédia életről és halálról, leginkább halálról, és ezúton csatlakozom a poszthoz.

Késes Szent Alia 2013.05.25. 09:19:45

Akkor a színház - tömegkultúra? A középszerű embernek szól, aki megpróbálja kizárni az életéből az élet valósságát, és így kell egy-egy pillanatra megpróbálni ébresztgetni?

Megjegyzem, napok óta egy össznépi pszichodráma zajlik a magyar online világ háromnegyedében (exclusive vincent, ahol erről egy fél szó sem) a halál feldolgozására, egy aktualitás kapcsán.
Mondjuk úgy: a szerző színházba jársz átérezni a halált és kiszakadni a nagy hírzabálásból (de közben azért fejben tartva egy Kerényi nevű percemberke aktuális böffenését a színházról), miközben a halál a maga nyers valóságában éppen történik.

ámbátor 2013.05.25. 09:27:08

@Késes Szent Alia: A halál mindig éppen történik, és nem vagyok hajlandó elfogadni, hogy egy celeb (még ha épp sportteljesítménye jogán nem is a nulladrendű fikagombóc kategória) halála fontosabb lenne számomra, mint az utca végi Marika nénié, vagy azé, aki épp most hal meg a János kórház kettes belen. Attól, hogy ezen pörög a blikk, meg az index...

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2013.05.25. 09:57:55

@Késes Szent Alia: Semmit sem tudnék hozzáadni ahhoz a vitához.

Kerényi Imre szörnyen viselkedik, már nincs köze a színházhoz, de valamikor jelentős színházi ember volt. Mondjuk ehhez a poszthoz, csak egy félmondaton keresztül van köze.

oOoOoO (törölt) 2013.05.25. 12:12:11

az teccett, h (kicsit átírva, ami nekem lejött):

"a létünknek nem nagyon van (más) értelme, csak újraértelme."

zsazsu4 · http://orulunkvincent.blog.hu 2013.05.25. 14:34:28

@Késes Szent Alia: Ez nagyon béna komment volt. :-(
A halál - a maga nyers valójában- folyamatosan történik.
Fúj, de béna mondat ez! ;-)

Késes Szent Alia 2013.05.25. 16:12:35

@ámbátor: Ha folyamatosan történik a halál, akkor végképp minek kéne színházba menni a halállal való szembesüléshez. Bemész a Jánosba, és ott van, telibe kapod. Ebben az esetben a színház azoknak kell, akik nem mernek bemenni a Jánosba, hanem stilizált formában akarják megnézni a halált. Vagyis a színház éppen is az élet dolgainak kizárása lenne, és nem a kizárás pillanatnyi megszüntetése, ahogy a poszt mondja.

De ez ennél összetettebb szerintem. És azért, mert a Jánosban éppen ebben a percben meghaló ember ("Mari néni") halála nem képes olyan fontos lenni, mint az a halál, amit történetben, dramatizálva kapunk. Szép dolog azt mondani, hogy ugyanannyira fontos (vagy nem szép, hanem álszent, nem tudom), csak éppen nincs így, mert egy ismeretlen ember ismeretlen történetű halála nem érint meg, nem válik fontossá. Nincs hatása az életünkre. A Szudánban tízezerszámra haló gyerekek halála se képes annyit mondani a halálról, mint a színésznő játéka a jó színházban. Mert nincs megírva és katarzisra kihegyezve, hanem csak úgy történik dramaturgia nélkül, bele a világba.
Igazából az élet kevésbé átélhető, mint az élet dolgairól szóló mesék. Legalábbis az átlagember számára, a művésznek valószínűleg nem.
Na, viszont a hegymászók halála, amellett hogy aktuális és valós, még kifejezetten drámai is, és közösségi élmény, katarzissal. Majd megírják színdarabban, és akkor talán megnézed :)

@zsazsu4: "Ez nagyon béna komment volt. :-("
Hát az simán lehet, csak a válaszodból nem derült ki, hogy miért.

nerángass 2013.05.25. 16:14:10

@Késes Szent Alia:
Jó lenne, ha legalább ezúttal a politika távol tartaná a mocskos mancsát az ügytől.

incze 2013.05.25. 19:19:31

@nerángass: Milyen "ügytől"?

A politika az orbánbajdzsánban megszokott finomsággal és módszerrel beletenyerelt az egyik legérdekesebb színházba. Mert annak (neve, és az ahhoz kapcsolódó történelmi hordalék okán) funkciója van a nerben. Abból most a Nemzeti Egyházszínt kell faragni - voltaképp nem is ellentétben Vidnyánszky személyes ambícióitól.

Mindenből legyen egy (1), reprezentatív, udvari, ideológiailag helyes, az ki is van stafírozva bőséggel, minden más le van szarva, sőt inkább sorvadjon el, kell az a pénz másra, nagy a család, és különben se legyen itten méricskélés, összehasonlítgatás. A nép azt egye, amit kap, és csókolja meg a kezet, amelyik nagyvonalúan ad, a magáéból (pedig semmi sem kötelezi, és el is tehetné zsebbe, de nem teszi, mert SZELÍD). Orbán ner-vallást épít (á la Apokalipszis most, mesterséges, gyökértelen baracktalpas teflon vallást), kellenek neki papok. Aki elszegődik a cirkuszi papírmasé templomba papnak, nem az én emberem.

Lehet, hogy Vidnyánszky tehetséges ember (sosem láttam, semmi dolgát, nem tudom megítélni), és tudom, hogy az udvari művészet magas színvonalú (mesteri tudással készült) műalkotásokat képes produkálni.

Csak hát undorodom. Hogy mást nem mondjak, a Videotontól is undorodom, pedig lehet, hogy ügyes csapat, nem tudom, és akkor is undorodnék (és nem nézném), ha BL győztes lenne.

oOoOoO (törölt) 2013.05.25. 20:18:52

@incze: "Lehet, hogy Vidnyánszky tehetséges ember (sosem láttam, semmi dolgát, nem tudom megítélni)"

Na, akkó'mos'má' mindenki nézze meg a "Mesés férfiak szárnyakkal"-t (ez volt az, amikor kirohant a poszt-ról):
www.youtube.com/watch?v=fVOEFg_-5dI
www.poszt.hu/hu/programok/143/szakmai-beszelgetes-meses-ferfiak-szarnyakkal
van valahol egy baromi érdekes video, ahol arról beszél, h hogy rakta össze ezt az előadást, asszem másfél év volt, szal nem a szokásos 2 hónap, de azt nem találtam.

Ez meg a Fodrásznő a színházából(Debrecenből), ami agyonnyerte magát egy évvel korábban:
www.youtube.com/watch?v=NAePn8ROPd8
archiv.poszt.hu/main.php?lang=HUN&disp=add_menu&ID=55

Ez meg az Álszentek összeesküvése a régi Újszínházból:
www.youtube.com/watch?v=cK2y5kiWi6U

fromdtod 2013.05.26. 06:58:12

@ámbátor: Jó tudni, hogy nem egyedül vagyok a véleményemmel. Eddig is sejtettem, csak nem tudtam....

nerángass 2013.05.26. 10:48:49

@incze: A hegymászók halálára céloztam,de nem volt egyértelmű. Bocs

aronsatie 2013.05.26. 11:21:09

@nerángass: Nem értem, miért baj, ha most ezzel foglalkoznak. Tragédia vagy sem, az biztos, hogy mindenképpen dráma, és kevesen írtak abból jobbat, mint az élet.

ámbátor 2013.05.26. 13:56:02

@aronsatie: Alapvetően azt gondolom, hogy a celebvilág magánéletének pertraktálása az emberiseg legalantasabb ösztöneinek szól. És itt mindegy, hogy Totó kutya elvesztéséről és csodával határos megkerüléséről, a kis Szandra első büfijéről, vagy a hegymászóné utolsó telefonjáról van szó. A politikust, művészt, sportolót, miegymást ismerjük meg és tiszteljük teljesítményéért, a magánélete és magánhalála pont annyit ér, mint Merika nénié. A magánéletnek ez a fajta kipletykálása nekem visszataszító.
De persze ez csak a személyes véleményem, értem én, hogy én megyek szembe az autópályán. A modern sajtó/média/közélet túlnyomórészt erről szól. De persze az még a tolerálhatóbb eset, amikor egy valódi teljesítmény mögött keresi és kukkolja a a közönség a magánembert. Ennél még fájdalmasabb, amikor teljesítmény már nincs is, csak a celeb-lét, mint magánvaló.

nerángass 2013.05.26. 14:34:00

@aronsatie: Persze, hogy beszélnek, miről másról, ha erről nem ? De rendszerint ráadásul rátelepszik a politika, meg a bulvár és attól aztán tényleg csak okádni lehet. Meg a sok okos kommenttől a nol, index,hvg - ben .
Ezek az emberek elsősorban hegymászók voltak, ahoz értettek, az volt az életük. A legmagasabb csúcsokra vágytak és nem a Blikkbe, vagy a Frizbibe. Egyébként a felesége első megszólalása példás volt. És most is. Munkát akar, nem alamizsnát….

aronsatie 2013.05.26. 16:36:45

@ámbátor: A celebség alapvetően pejoratív értelmet kapott, és olyanokra mondják, akik, valós teljesítmény híján, privát szférájuk szándékos feladásával akarják elérni, hogy róluk hallgassa a rádiót a világ szeme.
Erőss Zsolt nem volt celeb. Mindegy, hogy normálisnak tartom-e a hegymászókat (nem), az ő teljesítménye valódi teljesítmény, életének utolsó állomása valódi dráma. Feleségét meginterjúvolni teljesen indokolt, főleg, ha vállalja. Te magad is megállapítod, hogy milyen normális és emberi a nyilatkozata.
Ezek az emberek nem tehetnek arról, ha rájuk telepszik a politika. Egy bizonyos pontig azt is el kell fogadni, ha kuncsorognak az aktuális hatalomnál egy kis támogatásért. Anélkül nem valósíthatják meg az álmukat, és még így sem tudni, hogy mennyiben járult hozzá a végkimenetelhez a más expediciókénál alighanem jóval kisebb költségvetés.

ámbátor 2013.05.26. 18:27:41

@aronsatie: Nem értün kegyet. Erőss Zsolt celeb volt. Ez semmit se von le a sportteljesítményéből, de hagyta, hogy a bulvármédia pörgesse. Járta a tévéket, könyvet ír(atot)t. Nyilván így könnyebb volt összeszedni a mászásra valót. Tegnap láttam, hogy a könyv megint főhelyen van a könyvesboltban. Nekem nincs szükségem a többi celeb nyáladzására : 444.hu/2013/05/24/rengetegen-bucsuztatjak-eross-zsoltot/ és a feleségére sem. Gondolom otthon pont úgy gyászol, mint a Marika néni férje, csak vele nem beszéltetnek hülyeségeket a sajtóban.

aronsatie 2013.05.26. 19:00:51

@ámbátor: Aki önéletrajzi könyvet ír, vagy írnak róla, tévében interjúvolják, az már celeb? Akkor te hogy definiálod, ki celeb és ki nem?

Herbert_West 2013.05.26. 19:46:23

Miért KELL szólnia bármiről a színháznak? Én maximum annyit várnék el egy nemzetitől, hogy (mivel vaskos dotációbn kellene, hogy legyen része) tűzzön programjára egy-két rizikósabb darabot is, de egyébként nem érzem úgy, hogy a párórás szorakoztató (figyelem, ez nem egyenlő a könnyűvel, egy Tarkovszkij film is szórakoztató, mégse mosolygova nézed végig) eszkepizmuson túl kellene mutatnia.

nerángass 2013.05.26. 20:14:45

@ámbátor:Nagyon,nagyon, nagyon igazságtalan vagy és ráadásul egy cinikus faszfej is, ember. Valahol nézz már utána, mennyit keres egy hivatásos hegymászó - a non plus ultra Messnert is beleértve - egy Ronaldóhoz képest. Próbáld elképzelni azt is, mit kockáztat közben, ha a mellékelt példa nem elég.
Olvass utána, és minden 20 világhíres kibaszott focistára alig jut egy hegymászó ( és még annak sem tudod a nevét ). Ja, hogy nem nézheted élőben ? De hiszen Ő nem erre vágyik vazze........... Nem érted, hogy az olyanok,mint te csinálnak belőle celebet ? Mert mi, átlagok, mindent egyenesben akarunk nézni ? csak erre adunk pénzt ? Ha otthaggyja a fogát, bassza meg, még végig sem nézhettem.........Brávó

nerángass 2013.05.26. 20:36:37

@nerángass: A posztot viszont jól szétvertem.Elnézést feleim......

ámbátor 2013.05.26. 22:56:47

@aronsatie: hu.wikipedia.org/wiki/H%C3%ADress%C3%A9g nekem megfelel
@nerángass: az igazságtalant nem vállalom, a cinikus faszfejet igen. Leszarom mennyit keres egy hivatásos hegymászó, nem értem, miért kell az emberiségnek hivatásos hegymászó. A hegymászás egy hobbi. Esetleg sport. Az én kedvemért ne másszon és ne haljon meg. Nem akarom élőben nézni se ezt, se azt. Ha sikerül neki felmászni, örülök neki. De nem érdekel a felesége jobban mint a pék felesége, a gyereke, mint a postásé és a kutyája, mint a hentesé. Bocs, de tényleg nem.

aronsatie 2013.05.26. 23:22:53

@ámbátor: "A kifejezés mellékjelentésként azt a tartalmat is hordozza, hogy az ismertség alapja nem (vagy nem szükségszerűen) az illető tudása, ill. egyéb autonóm képessége, hanem egy, a média által róla mesterségesen kialakított kép..."
Nekem is megfelel, bár az enyém frappánsabb. Akárhogy is, Erőss nem felel meg ennek a definíciónak.
A tévét meg nem kell nézni. Ha mégis, van más csatornán dél-amerikai harmadosztályú szappanopera épp elég. Nincs jogod kijelenteni, hogy Erőss nem érdekes, mert az.

ámbátor 2013.05.26. 23:41:26

@aronsatie:
A definíciónál ne hagyd le a folytatást se: " E mellékjelentés nem tagadja, hogy az egyébként celebnek kikiáltott személyek társadalmilag valóban értékes teljesítményt produkálhatnak, csupán arra utal, hogy e produktum nem szükségszerű."
Te hallottál korábban Kiss Péterről, aki első magyarként érte el az Alpok összes 4000-es csúcsát? Ha az Alpokban halt volna meg Erőss nélkül, minuszos hírt kapott volna. És most se tűnt fel, hogy nyilatkozott volna az anyukája, menyasszonya, mosómedvéje. Mert nem volt celeb, csak egy celeb sidekickjeként halt meg.
A tévét nem nézem.
És Erőss érdekes, mint sportember, mint kiváló hegymászó. De szabadjon azt mondanom, hogy a halála nem nagyobb megrázkódtatás számomra bárki más halálánál. A családjának tragédia, de magántragédia kellene legyen. Az, hogy most az összes hajjakend meg aki csak él és mozog együtt gyászol és sopánkodik ezügyben, azt nekem visszatszító. Ráakaszkodnak az eseményre, leszarva, hogy ez a közvetlen érintetteknek mit jelent, és cikket gyártanak belőle, meg a nevüket forgatják ennnek kapcsán is. Pfej.

aronsatie 2013.05.27. 00:36:57

@ámbátor: Ugyanazt mondod, újra meg újra. Hát ne nézd, ne olvasd. De hogy a dráma, ami elég váratlanul kialakult, még azokat is érdekli, akik különben tojnak a hegymászásra, teljesen érthető. Van pár kérdés is, ami megfejtetlen maradt, hát miért ne lenne kiváncsi az ember a válaszra?
ON: A Nemzeti szóljon jó darabokról, és adják elő jó színészek. Más nem számít.

esernyősEvezős 2013.05.27. 09:12:22

@ámbátor: "De persze ez csak a személyes véleményem, értem én, hogy én megyek szembe az autópályán. "

Ketten már vagyunk, véleményem egyezik a Tieddel.

a 17 éves Parker Schnabel 2013.05.27. 09:30:15

@aronsatie: ..... A dráma ?

..... hogy addig mászott, míg végül nem tudott lejönni ?

Ez a történet inkább egy tanmesébe illene, amit kisgyerekeknek írnak.

nerángass 2013.05.27. 10:23:06

@ámbátor: pedig pont a csúnyábbikat vonnám vissza, ha lehet. Szóval elnézést kérek, elszaladt velem a ló.

ámbátor 2013.05.27. 10:48:29

@nerángass: Segond. Magam is cinikus vén faceként szoktam magamra hivatkozni.

Késes Szent Alia 2013.05.27. 11:14:29

@ámbátor: Szoktál színházba járni? Ha láttad például a Három nővért, mi az oka, hogy megnézted? Mi lehet az érdekes abban, hogy néhány ismeretlen nő eljut-e Moszkvába, miért rakják pont ezt színpadra, miközben itt van Mari néni, akinek nagyon hasonló problémái vannak Lepsény-Székesfehévár viszonylatban...

És miért írja jótündér, hogy "Nyilván egészen mást jelent a Vígszínházban az Átutazók, mint a tel-avivi Cameri színházban az Orzei Mizvadot.". Miért jelentene "nyilván" egészen mást a két helyszínen, hiszen a történet látszólag ugyanaz?

Az én válaszom erre az, hogy semmilyen esemény nem lehet önmagában jelentős, hanem csak történetben, ráadásul olyan történetben, amit a mesélő és a befogadó együtt alakít. Ezért nem érdekes Mari néni (amúgy igen tiszteletre méltó) vágyódása a nagyvárosba, a három nővéré meg igen, és ezért lesz más Tel Avivban nézni ugyanazt, mint Budapesten: utóbbi esetben jótündér mint befogadó adja hozzá a más minőséget azáltal, hogy neki van egy története Izraelről és zsidóságról.

És ha ez így van, miért lenne másképp pont a halállal. Akinek a halála történetbe illeszthető, az tanulsággal szolgál, fontos lesz és akár közösségi élménnyé válhat, akié nem, az nem.
A Mari néni (amúgy tiszteletre méltó stb.) halálát azért hoztad ide egy indokolatlan szembeállító párhuzamban (Mari néni vs. celeb), mert beraktad egy olyan történetbe, miszerint itt egy fújjabelemjönki bulvárban megírt fújceleb haláláról van szó, pedig lám a Mari néni is ugyanúgy tud haldokolni. Mari néni a számodra is csak ebben a történetben lesz fontossá...

(Mellékszál: egyéb kommentjeid szerint azért készülsz elhagyni az országot, mert Orbánt jövőre ismét be fogják szavazni a hatalomba a mindenkor Mari nénik, akik nem tündéri öreg nénikék, hanem nagy átlagban bulvárt olvasó, enyhén antiszemita, rezsicsökkentést megszavazó, szabadságharcot beszopó arcok.)

Montefiore 2013.05.27. 11:39:59

@Késes Szent Alia: Van ebben a hegymászóhalálban még egy másik mozzanat is, amitől lényegesen különböző történetbe illeszthető, mint a Mari néni krónikusbelosztályi rutinexitusa. A hegymászó halála a saját választásaiból következő, önként vállalt kockázat, tehát heroikus halál, valójában a kényszerű, szükségszerű, nyomorult, betegség, ágytál, felfekvés és megalázó szenvedés feletti győzelem, tehát a félistenek halhatatlanságmítoszait továbbszőve tálalható történet (ha nem hívja ki maga ellen a sorsot, tán meg se hal...)

fuhur 2013.05.27. 11:46:02

@Késes Szent Alia: " mert egy ismeretlen ember ismeretlen történetű halála nem érint meg"

Ez így van, de akkor egy ismeretlen hegymászó halála miért lenne fontos? Miért érdekes, hogy ebből egy jól felépített média akciót csináltak azok akik ilyen akciók készítéséből élnek. Ennek kevesebb köze van a valósághoz mint egy jól megírt drámának.

Miért lenne fontosabb az a béna álszent "pszichodráma" ami a sajtóban látható mint az a másik valódi dráma a Vígszínházban?

ámbátor 2013.05.27. 11:53:58

@Késes Szent Alia: Ha az ember hajlandó beszélni a környezetében élőkkel, odafigyelni rájuk, sokkal drámaibb történeteket hall, mint hogy valki addig provokálta a halált, mígnem rajtavesztett. Csak jobbára nem beszélünk egymással, az emberek a személyes törénetek helyett eszik a bulvárt. Ami régen a patikus lányának a botránya, a bábaaszony halála és a tanító harcias kiállása a plébánossal szemben volt, ahelyett építette magának az urbanizált világ a celebeket, a róluk szóló kacsákat, pletykákat. Ahelyett téma a részegen balesetező színész, a pinavillantó énekesnő, a kilencvenhét kesszúrással ölte meg és az elhagyta két hete választott párját a tehetségkutató második helyezettje. Pótszer.
Ugyanígy a drámát se a szomszédasszony magáramaradásában, szűkölködésében látják meg, meg abban, hogy végül elesik, elfekvőbe kerül és húgyszagú 16 ágyasban hal meg, hanem abban, hogy valaki sportjellegű öngyilkosságot követ el.

Ami a mellékszálat illeti, én nem készülök elhagyni az országot, hanem félek, hogy kénytelen leszek. Aki Marika néniket én ismerek, jobbára tündéri öreg nénikék, de tartok tőle, hogy tényleg ott vannak köztük azok is, akikről te írsz. És akkor nagy bajban van ez az ország és nekem túl rövid az életem, hogy további ciklusokat szánjak rá.

tollaszerge (törölt) 2013.05.27. 12:05:42

@fuhur: Csak azt tudom leírni, engem miért érint meg: azért haltak meg, mert megpróbáltak valami emberfelettien nehéz dolgot véghezvinni. Erre semmi nem kényszerítette őket, szerelemből csinálták, ez volt az életüket kitöltő hobbi. Én nem ilyen típusú ember vagyok, nem választanám azt az utat amit ők, de attól még tudom tisztelni.

Természetesen azt is elfogadom, ha mást ez nem érint meg, engem igen.

Késes Szent Alia 2013.05.27. 12:13:24

@Montefiore: Köszönöm, ez is lényeges, a meglévő történet-archetípusok, amikhez hozzá lehet illeszteni az aktualitást.

@fuhur: Lehet, hogy erre pont megadta a választ Montefiore?

@ámbátor: Én úgy értettem, eddig az emberek haláláról általánosságban írtad, hogy egyformán fontosak, és nem arról, hogy te ismered Tóth Mária Fő utca 63. alatti lakost, és az ő halála fontos.

"az emberek a személyes törénetek helyett eszik a bulvárt" - Vagy azok mellett. Vagy a bulvárban olvasott történetet beszéli meg a szomszédjával, aki így el tudja mondani, hogy a fiának a kutyájával is hasonló történt, és az milyen borzasztó volt, és így éppen a bulvár segít hozzá a személyes történetek megismeréséhez.

a 17 éves Parker Schnabel 2013.05.27. 12:18:28

@tollaszerge: Nem megpróbálták, hanem pont addig próbálták, amíg bele nem haltak. Ha most nem, akkor majd legközelebb.

Késes Szent Alia 2013.05.27. 12:25:24

@ez a Kígyó éve:
OFF
A történet ennél jóval bonyolultabb: úgy néz ki, a fiatal srác megvárta az idősebbet a hegycsúcson, nyolcezer méteren az oxigénhiányban, hogy együtt menjenek le, aztán ő simán leért volna, de a másik már nem bírt járni, erre visszafordult, hogy segítsen neki, kint éjszakázott a hegyen (oxigénhiány itt is), aztán a kimerültség miatt ő is meghalt.
De nem írok le minden részletet, véleményformálás előtt tessék utánanézni a "bulvárban".
ON

ámbátor 2013.05.27. 12:30:04

@Késes Szent Alia: Amint az köztudott (Safranek!!!), a tragédiák a távolság négyzetével fordittottan, míg a tragédiában áldozatul esettek számának logaritmusával arányos mértékben érintenek meg minket. Így lesz a ház előtti bokatöréssel járó baleset, a szegedi kettősgyilkosság és az iráni 97 áldozatot követelő tűzeset egyszinten a 40000 áldozatot követelő délkelet-ázsiai cunamival vagy a 6000-es perui földrengéssel. Ezt a szabályszerűséget túrja fel a celeb-jelenség, amikor az amúgy számodra ismeretlen színésznét, hegymászót vagy futballistát áttörve ezeket a szférákat, a személyes ismeretségi körödbe csempésznek, így aztán a focista sérülését, a színészné kábszerelvonóját vagy szerelmi csalódását úgy éled meg, mintha valaki hozzád közelállóval, faludbelivel történt volna. Én, személy szerint, próbálok ennek ellenálni, és a valódi ismerőseimet többre tarani, mint a pót-ismerősöket. Ezért szoktam le a tévéről, először az index vonal alatti részeiről, aztán lassan az egész indexről.
Sajnálom Erősst, még jobban a magáramaradt családját, és undorít, amit a halála körül csináltak. Amit már egyszer linkeltem: 444.hu/2013/05/24/rengetegen-bucsuztatjak-eross-zsoltot/ szerintem gyomorforgató. Maximum 1% valódi ézrelmet érzek benne és 99%-ban az, hogy az eset kapcsán a halott fényében akarnak sütkérezni egy kicsit. "

aronsatie 2013.05.27. 13:01:08

@ez a Kígyó éve: Azt hiszem, pár nüanszra nem vagy eléggé fogékony. Nem az a dráma, hogy túlvállalta magát, hanem az, hogy miért most, sokadikra hagyta cserben végképp az ítélőképessége. Meg az is, hogy mi történt a társával, aki tapasztalatlannak számított ugyan, de a rekonstruálható részletekből megítélhetően lejött volna, ha nincs a mester. Aki ugyan kizárt, hogy ártani akart volna neki, de alighanem mégis csak magával vitte a halálba. Ez tetszik, nem tetszik, de dráma, amit Shakespeare legyen a talpán, ha valaki saját kútfőből akarna megírni.

aronsatie 2013.05.27. 13:07:31

@ámbátor: Teljesen hamis a feltevés, hogy hallgasd meg a szomszédaidat inkább, mert még az is drámaibb. Nem kizárt, de nem valószínű. Egyébként is hogy képzeled? Csöngessek be a Mari nénikhez, hogy mondják el, mi újság, hátha valami nagyon izgalmasat, tanulságosat fogok hallani?
Az biztos, hogy nem beszélhetsz le másokat, hogy az általad bulvártörténetnek nevezett valamit végigkövessék. Ez a hegymászó story mégcsak nem is bulvár, legfeljebb előfordulhat, hogy tehetségtelen emberek számolnak be róla, bulvárstílusban. De ez az ő felelősségük.

a 17 éves Parker Schnabel 2013.05.27. 13:53:31

@aronsatie: Hát, köszi, hogy így összefoglaltad, mert tényleg nem szántam rá egy percet se erre a hegymászózásra.

Csúnya egy eset.
Sajnálom a fiatalt, hogy öreg hírnevéért meghalt ott a hegyen, mielőtt még élt volna. Én a fiatalnak még a nevét se hallottam.
Bár maga választotta a féllábút partnernek a hegymászáshoz.
Vannak hibák, amiket nem lehet jóvá tenni.

tollaszerge (törölt) 2013.05.27. 14:06:35

@ez a Kígyó éve: A végén mindenki meghal, ők előtte meg akartak mászni mindenféle hegyeket. Ez is egy választás, ez volt az ő választásuk, senki más nem választhatott helyettük.

Nem tartom a szó szűk értelmében tragédiának a történteket; persze minden ember halála tragédia, de nekem mégis inkább az a tragédia amikor az iskolabusz leesik a szakadékba, nem amikor vki kockázatot vállal önként, sportból, aztán ez utoléri. Ugyanakkor a "minekmentoda" vonalat se tartom indokoltnak. Tudatos, megfelelően informált szereplők önkéntes kockázatvállalásnak látom a történetet, a teljesítményt és a kitartást tisztelem.

SZVSZ a magyar lakosság töredékszázalékának van fogalma arról, hogy mit jelent egy ilyen hegymászás, miért nehéz és mi benne az élmény. Nekem konkrétan nincs. Furának tartom a nagy netes észosztást a dologról.

nerángass 2013.05.27. 14:24:12

@Késes Szent Alia: Elég jól ismerem a magashegyek történetét – egyik hobbim, ha már nem gyakorolhattam – de Kiss Péter viselkedése egészen kivételes . A spanyol mászó szerint fölfele menet őt is többször utólérte, de nem akarta megelőzni, mert be akarta várni a társát és a csúcson is várt kb egy órát ami rendkivüli.......

Habeler otthagyta Messnert a csúcson, amikor oxigén nélkül előszőr mászták meg az Everestet, valósággal leszánkázott onnan. Messner kb félőra múlva követte, óvatosan és „büszkén a félelemtől” hogy meg tudta állni, ne kövesse ő is rémülten a társát. Nagyon féltek az agyödémától.

a 17 éves Parker Schnabel 2013.05.27. 14:42:49

@tollaszerge: Nekem véletlenül pont van fogalmam a hegymászás élményről. Eléggé halálközeli. De hogy ezt az extrém sportot minek nevezném inkább, azt kérdezd meg jótündértől, mert egyből kimoderálta.

Wintermoots (törölt) 2013.05.27. 18:24:45

@tollaszerge:

talán egyesek olyan szempontokat is figyelembe vesznek, amiket te nem. mi van ha ez a helyzet?

Késes Szent Alia 2014.05.29. 13:31:10

Az izraeli Cameri színház vendégszerepelt tegnap a Vígszínházban, akiket JT posztja óta meg akartam nézni, és most könnyű alkalom nyílt rá. Ami a szokásosnál aktuálisabbá tette az előadást, az a vendégsereg összetétele volt: érkezéskor Lévai Anikóba botlottam az előtérben, aztán már a helyünkön a szomszédos páholyokban: Navracsics, Schmitt, Martonyi, Pintér Sándor, Lászlóné... A föntebbi páholyokban a Zoltai-Feldmájer-Heisler trió. Enyhítésképp a földszinti nézők közt Bajnai és Fodor.
A darab egyik motívuma a hatalom felelőssége, a gettóbeli nyomorúságon való nyerészkedés, és az ebben való elembertelenedés. Természetesen a színház mindannyiunkhoz egyformán szól, de egy pillanatra mégis a bőség zavarát éreztem, hogy merrefelé kapjam a fejem, ha a nézők reakcióit akarom figyelni.
Jó volt az előadás, itt egy trailer, ami kicsit visszaadja a hangulatát: www.youtube.com/watch?v=lrSGolDF7tk

A végén a közönség nem akarta elengedni a színészeket, vagy tízszer visszatapsoltuk őket. Mintha olyasmit közölnénk a tapssal, hogy ti hazamentek Izraelbe, mi meg itt maradunk ezekkel, légyszi ne menjetek, amíg nem muszáj. Légyszi játsszatok addig, amíg valami megváltozik bennük és bennünk, és másképp lesznek a dolgok, mint előtte.
Amúgy meg jó volt látni, ahogy például Pintér a pecsétgyűrűs keresztapa-kezével öt percen át tapsolni kényszerül néhány izraeli szabrénak.
Volt egy jelenet a darabban, amikor az udvaribohóc-figura rémséges hangon azt kiáltja a náci tisztnek: "Ahogy elfoglaltátok Sztálingrádot és vissza kellett adnotok, úgy fogtok megfizetni mindenért, amit most elvettetek!"
Igaz, ahhoz első lépésben kellett egy Vörös Hadsereg.

Kowalski, helyzetjelentést! 2014.05.29. 17:47:06

@Késes Szent Alia:

"jó volt látni, ahogy például Pintér a pecsétgyűrűs keresztapa-kezével öt percen át tapsolni kényszerül néhány izraeli szabrénak"

:)

Különben is remek összefoglaló, köszönet.

esernyősEvezős 2014.05.29. 18:28:02

@Késes Szent Alia:
Reklámját láttam, örülök, hogy ezt leírtad, köszi!
:-)

Késes Szent Alia 2014.05.29. 18:32:00

@Kowalski, helyzetjelentést!: @Evezős: Köszönöm, és én is örülök, ha valamit sikerült átadni az élményből.

trombitagomba 2014.05.30. 01:52:15

@Késes Szent Alia: "ahogy például Pintér a pecsétgyűrűs keresztapa-kezével öt percen át tapsolni kényszerül néhány izraeli szabrénak"
Kétségkívül hatásos mondat, de amit sugall, az szerintem elég gyenge lábakon áll. A pecsétgyűrű oké, a keresztapa oké, még az is oké lehet (nem tudom), hogy Pintér esetleg utál színházba járni, és ezért bünti volt neki ez az este. De az ő viszonya a zsidósághoz és Izraelhez (és viszont) elég komoly krediteket halmozott fel korábban. Egy kicsit olyan ez a viszony, mint Horn Gyula és a németek között volt. Nem egészen, de egy kicsit. Vagyis fontos és konkrét érdemek, amelyek kimondottan a nevéhez fűződnek, háttérbe szorítják az olyan általános negatívumokat, hogy közvetve részese olyan felelősségeknek, amelyek azt a kormányt terhelik, amelynek ő is a tagja, stb. A nyolcvanas évek végén tessék keresgélni, akárcsak Horn esetében.

nerángass 2014.05.30. 07:46:41

@Késes Szent Alia: "Mintha olyasmit közölnénk a tapssal, hogy ti hazamentek Izraelbe, mi meg itt maradunk ezekkel, légyszi ne menjetek, amíg nem muszáj. Légyszi játsszatok addig, amíg valami megváltozik bennük és bennünk, és másképp lesznek a dolgok, mint előtte."

Köszönöm, szinte mintha ott lettem volna....

Montefiore 2014.05.30. 09:29:43

@Késes Szent Alia: ez igen tehetseges, irodalmi erteku es magasabb, tisztessegesebb szempontok jelenletet sugallo szoveg.

Késes Szent Alia 2014.05.30. 11:29:12

@trombitagomba: 1. Az én megítélésem szerint nem szoríthatják háttérbe egykori érdemek az azóta felhalmozott felelősséget. Ha pedig zsidók kapcsán szerzett érdemeket, és most ugyanúgy zsidók (illetve általuk létrehozott művészi alkotás) figyelmeztetnék a tévelygésre, az annál helyénvalóbb lenne.
Nyilván azt nem tudom, hogy Pintér magánemberként szeret-e színházba járni; lehet, hogy élvezte az előadást és reflektálni fog rá a szobája magányában. De itt a maffiakormány tagjai közt ült, nagy hatalmú közemberként, akit ebbéli tevékenységében egy rövid időre megakasztott néhány művész.

2. Keresgéltem, hogy mire utalsz, de nem találtam semmit. Le lehet írni konkrétabban? A Horn-párhuzamból arra következtetek, hogy a szovjet zsidók Izraelbe való kiengedéséről van szó, de akkoriban Pintér ilyen pozíciókban volt:
1985-88, Budai Rendőrkapitányság, bűnügyi osztályvezető
1988-90, Pest Megyei Főkapitányság, vizsgálati osztály vezetője

Mit csinálhatott saját hatáskörben, ami Izraellel kapcsolatos? Kíváncsivá tettél.

@nerángass: @Montefiore: Köszönöm szépen.

én már a fény gyermeke vagyok 2014.05.31. 09:30:40

@Késes Szent Alia:

Azzal a 150 centis fideszméretével hogyan vették föl a rendőrség állományába egyáltalán ...?
Ezen még nem gondolkoztál el ?
Törpék lehetnek jogászok, de hogyan lett rendőr az átkosban ?
Milyen protekció kellett ehhez ...

trombitagomba 2014.06.04. 08:15:18

@Késes Szent Alia: Megcsalt az időérzékem, a szóban forgó események súlypontja 1991-re esett. Először azt akartam írni: a rendszerváltás környékén, de aztán nyolcvanas évek vége lett belőle, ami hiba volt. Egyébként ne legyen félreértés, a hozzászólásom nem arról szólt, hogy Pintér szebb vagy jobb lenne, mint amilyennek látszik, vagy mint a rezsim más kulcsemberei. (Az okosabbak közé tartozik, de ez nem feltétlenül érdem ebben a kontextusban.) Azonban az izraeli kapcsolatai tudomásom szerint kifejezetten jók, ezért amit a "tapsolni kényszerül néhány izraeli szabrénak" sugall, az szerintem nem áll meg. Az erre vonatkozó információim két különböző, és ebből a szempontból független forrásból származnak. Nem szeretném itt részletezni, de privátban röviden megírtam, amit tudok.

Késes Szent Alia 2014.06.04. 11:03:24

@trombitagomba: Köszönöm, bár nem látok ebben olyasmit, ami ne tartozhatna a nyilvánosságra.

Ha az "izraeli szabrék" az antiszemitizmus vádját sugallják az olvasónak (a szerző számára nem), akkor valóban érdemes módosítani.