Örülünk, Vincent?

Kazahsztán felett száll a dal...

Troll proximity


Orbanisztán Infochart

P/c szerint a világ

  • Hibás feed URL.

Híres utolsó szavak

Rovataink

Viccországban Gengszterkrónikák Gasztrowhat Focitörténelem Borzalmasvers Hülyeország Színház A nap idézete Zene-bona


nem felejtünk.jpg

Jobban teljesít...


Orbán Pinocchio thumb.jpg

FRISSÍTVE!

Itt az újabb történelmi csúcs

A központi költségvetés bruttó adóssága: 2010. május: 19.933,4 Mrd Ft; 2011. május: 21.116,5 Mrd Ft; 2012. május: 21.180,9 Mrd Ft; 2013. május: 21.765,4 Mrd Ft; 2014. október 24.736 Mrd Ft;2015. június 6. 24 847 Mrd F

 

Szűjjé má'!
tumblr_nzd85jlxqr1qd6fjmo1_1280.jpg

 

 




 

Te már bekövetted?

 

Vincent tumblr Falus.JPG

 


 

Vincenzúra

Troll Vincent.jpg

Figyelem! A Vincent szerzői — főszabályként — maguk moderálják a posztjaikra érkező hozzászólásokat. Panaszaitokkal vagy a mellékhatásokkal a poszt írójához forduljatok!

Köszönettel: Vincent Anomália

Címkék

abszurd (39) áder (5) adózás (11) alkotmány (45) alkotmánybíróság (10) államosítás (7) arcképcsarnok (14) ascher café (24) a létezés magyar minősége (6) bajnai (16) bank (7) bayer (23) bayerzsolt (14) békemenet (7) bkv (7) bloglossza (14) borzalmasvers (156) cigány (7) civilek (5) civil társadalom (8) demokrácia (24) deutsch tamás (6) devizahitelek (9) dogfüggő (10) egyház (10) ellenzék (7) erkölcs (17) érték (19) Érvsebész (11) eu (13) eu elnökség (8) felsőoktatás (15) fidesz (76) fideszdemokrácia (7) film (12) filozófia (13) foci (12) focijós (19) focikvíz (54) focitörténelem (94) fritztamás (6) gasztrowhat (9) gavallérjános (10) gazdaság (8) gengszterkrónikák (14) gyurcsány (27) hangfal (98) heti válasz (19) hétköznapi történetek (32) hétvége (44) hoax (5) hülyék nyelve (16) hülyeország (165) idézet (768) igazságszolgáltatás (6) imf (26) indulatposzt (11) interjú (7) járai (12) jobbik (17) jogállamiság (33) kampány (12) kampányszemle (9) katasztrófa (5) katonalászló (21) kdnp (9) kétharmad (16) költségvetés (21) könyvszemle (9) konzervatív (18) kormányváltás (22) kormányzás (42) kósa (8) kövér (11) kultúra (21) kumin (14) lánczi (5) lázár jános (12) levelező tagozat (12) lmp (8) magánnyugdíj (25) mandiner (15) március 15 (8) matematika (9) matolcsy (44) mdf (5) média (48) melegek (8) mesterházy (7) mnb (5) mosonyigyörgy (7) mszp (32) mta (5) napitahó (7) navracsics (14) nedudgi (15) nekrológ (11) nemigazország (5) nemzeti együttműködés (5) ner (11) nyugdíj (5) oktatás (12) önkormányzatok (6) orbán (46) orbanisztán (15) orbánizmus (101) orbánviktor (65) országgyűlés (6) pártállam (23) politika (14) polt (5) program (9) retró (22) retro (115) rettegünk vincent (14) rogán (9) sajtó (22) sajtószemle (6) schmitt (38) selmeczi (8) semjén (6) simicska (7) sólyom (7) spoof (19) stumpf (5) szász (6) századvég (7) szdsz (9) szijjártó (16) színház (35) szlovákia (5) szszp (5) tarlós (12) társadalom (50) törökgábor modul (8) történelem (5) tudjukkik (22) tudomány (17) tüntetés (17) ügyészség (9) választás (37) vb2010 (19) vendégposzt (68) videó (11) vincent (10) voks10 (7) vörösiszap (16) zene (23) Címkefelhő

Nem lehet megúszni

2011.10.25. 21:25 | maroz | 53 komment

Címkék: hétvége tüntetés nem tetszik a rendszer

- Apa, hol is lesz a tünti?
- Hát Budapesten, hol lenne?!?
- De apa…!!!
- Jól van na, azt hiszem, hogy valahol az Astoria környékén…
- Apa, tényleg elindultunk úgy, hogy te nem néztél utána a pontos helyszínnek???
- Gyermek, ne legyél már ilyen kekec, leparkolunk valahol a budai oldalban, átgyalogolunk az Erzsébet hídon, és majd megyünk arra, amerre a tömeg!

Így indul neki a vidéki Budapestnek. Szerencsére igazam lett, odaértünk, időre. Mindenképp megérte elmenni, még akkor is, ha az esemény nem érintett meg úgymond spirituálisan annyira. Mondjuk rá, hogy a hiba bennem lehet, talán ha többet jártam volna sporteseményekre. Vagy ha abból a kettőből, amin eddig előfordultam az egyik nem pont műkorcsolya lett volna… Na mindegy, nem lesz belőlem vezérszurkoló, ebbe bele lehet törődni, főleg annak a tudatában, hogy a körülöttem állókra se az az eszelős kereplés-ordítozás volt a jellemző, amit az elmúlt évek Orbán-szeánszain megfigyelhettem.

Sétálgattam a tömegben, néztem az embereket. Semmi különös. Nem nagyon tudnám őket kategorizálni, a pártállam ifjútörökjei teljesen fölöslegesen trollkodnak olyasmiket, hogy a belvárosi értelmiség, én nem úgy láttam. Sokféle ember, mintha csak egy sima hétköznap lenne egy zsúfoltabb utcán, egy bevásárlóközpontban, vagy bárhol, ahol sokan szoktak lenni. Sok ember arcán valamiféle zavarszerűség: mit is keresünk mi itt? Nem vagyunk mi ehhez szokva. Érthető. Úgy szoktunk el az ilyen utcai demonstrálástól, hogy valójában hozzá se szoktunk. Kivezényeltek minket örülni Brezsnyev szemöldökének, vagy felvonulni május elsején, már ugye aki elég idős ezekhez, majd lett a rendszerváltás környékén egy pici mozgolódás, de az is nagyon hamar lecsengett: elhittük, hogy elég egy kellően magas erkélyről  kikiabálni a demokráciát, és az ettől már be is következik.

Ma pedig körülbelül ott tartunk, mint 1989-ben: van egy politikai elitünk, amit lassan jobban utálunk, mint a kádárista elitet, van egy társadalmunk, amelyikben olyan szörnyűséges attitűdök uralkodnak, hogy már az is kész csoda, ha egyáltalán tud államot működtetni, bármilyent. Van egy furcsán strukturált társadalmunk, egy olyan szűk vagyoni/jövedelmi elittel, amely jellemzően az állam szisztematikus lerablásából gazdagodott meg és gazdagszik folyamatosan, bármekkora is legyen a válság, bármennyire is szóljon arról az általuk megrendelt narratíva, hogy hullámsírban az ország szekerének a kereke, vagy mi a mozdonyhorgony.  Az elit mellett pedig lényegében véve nincs semmi, nincs észrevehető, beazonosítható középosztály, se alsó, se felső, se középső. Van egy heterogén tömeg, amit ezer irányból és ezerfelé repeszt szét a státuszféltés: rettegnek, hogy legalább az a kevéske, amit eddig elértek, legalább az megmaradjon, az megtartható legyen, hogy ne csússzanak le azon tömegek közé, amelyeknek már Ócsán sem jutna kapanyél. A lecsúszottakat ugyanis nálunk leírják. Már rögtön a rendszerváltással kezdve leírták, csak ugye a társadalmi jelenségek sajnos olyanok, hogy el kell teljen némi idő az ok és az okozat között a láthatósághoz, ami arra is jó, hogy ez az oksági összefüggés bátran elhazudható legyen.

Elbasztunk az életünkből húsz évet, és szinte fillérre pontosan ott tartunk, ahol 1989-ben.

Olvasom a demonstráció utáni reakciókat. A hatalom, a privilegizált politikai elit a maga kontraszelektált megmondóin keresztül azon örömködik, hogy milyen amatőr, milyen viccesen eklektikus, helyenként egyenesen kínoska volt ez a demonstráció. Igen, helyenként az is volt. A civileknek még tanulniuk kell a hatalompolitikát, nekik még nem megy olyan profin a dolog, még nem tudnak tízezreket kibolondítani egy vekkerrel a Kossuth térre, mint ahogyan a civil szféra a régi rendszerben sem tudott olyan ügyesen tömegrendezvényeket szervezni, mint ahogyan az MSZMP KB tudott. De nem ártana észrevenni egy aprócska különbséget: ezt a mostani rendezvényt nem a politikai elit szervezte, nem Kubatov Gábor mozgósított, nem Rákay „Független” Fülöpke volt a hoppmester és Orbán is hiányzott az oltárképről — az oldalán kötelezően helyet foglaló latrokkal, nem, ezek most nem érnek rá ilyesmire, ugyanis zömük éppen pont a pártállamot szolgálja, érdemeik elismerése mellett.

Ha a röstelkedésre amiatt kellene sort keríteni, mert ezt a rendezvényt nem a Fidesz Zrt. „profizmusával” szervezték és bonyolították, akkor én mégiscsak inkább büszke lennék.

A pártállam, az orbánizmus járulékos haszna az, hogy lassan egyre több ember előtt lesz világos, miszerint a valódi törésvonal nem ott van, ahová a politikai elit a saját érdekei szerint tenni szeretné. A valódi csoportképző ismérv nem az elit eddigi kényelmes húsz évét biztosító jobbos-balos hamis dichotómia, hanem sokkal inkább a civilnek levés versus a politikai elit tagjának vagy közvetlen kiszolgálójának lenni. Ez a demonstráció részben erről a felismerésről is szólt: arról, hogy civilnek nem elsődlegesen a civil a farkasa, hanem a politikai elit. A mindenkori, bármilyen színezetű politikai elit. Jobb lett volna ezt húsz évvel ezelőtt felismerni, de jobb későn, mint soha. Persze ez még csak egy óvatos, tapogatózó felismerés, ennek még tisztulnia, kristályosodnia kell, hiszen nagyon sokan még azt se nagyon értik, hogy mit is jelent ez a „civil”. Le kell írni, el kell mondani még vagy pármilliószor, hogy mitől civil a civil, és miért is jó az, ha ezt az emberek is megértik. Le kell még jó párszor írni azt a mechanizmust, ahogyan a politikai elit hatalomféltésből ellehetetlenítette a civil szféra magára találását, megerősödését. El kell magyarázni, hogy miért is rossz az, ami felületesen nézve jónak tűnik: miért vágja haza a civilséget például az a Nemzeti Civil Alapprogram, amelyik az évek során tízmilliárdokat adott át az úgymond civileknek.   

Sokan, sokféle ügy mellett elköteleződött emberke tötyögött azon a bizonyos útszakaszon. Sokukkal jó eséllyel nem tudnék komolyabban közösséget vállalni, mert az ő ügyük nem az én ügyem. Például nem vagyok anarchista, sem Wall Street-foglaló antikapitalista, és nem, nem szeretnék egy új baloldali párt alapító tagja lenni, és még sorolhatnám. Viszont nagyon szeretném azt, ha ezek a legitim törekvések egy normális, épeszű rendszerben és nem ebben a nemzeti együttműködésnek hazudott nem is tudom miben bontakozhatnának ki. Számomra ez volt a demonstráció legfontosabb üzenete, ez a sokak által értetlenül nézett pluralizmus. Engem 1989-re emlékeztetett, vagy még inkább egy kicsit korábbi időkre, amikor még csak kezdtük tanulgatni a „pluralizmus” fogalmát. Kezdtük, de nem fejeztük be, nem tanultuk meg eléggé. Megspórolt erudíció, újfent. Elblicceltük, azt hittük, hogy alibizéssel is meg lehet úszni. Nem, nem lehet megúszni. Ellazsáltuk, és mi lett belőle? Pártállam, újfent.

Mondják sokan önök közül, hogy de hát mire volt ez az egész, mit oldott meg? Igazuk van, ez tényleg nem oldott meg semmit. De miben is reménykedtek azok, akik valami ilyesmit vártak? Hogy húsz (plusz negyven, plusz megint húsz, plusz…) év tévútjain felhalmozódott, kitartóan a szőnyeg alá söpört problémákat majd pont egy civil demonstráció fog megoldani egy közepesen nyirkos vasárnap délután? Komolyan? Nahát.
Útkeresés, mint ’89-ben. Csak ugye akkor nem volt még ennyire világos, hogy pusztán a politikai elittől, de mondhatnám nyugodtan azt is, hogy a politikai osztálytól nem várható megoldás: ez a réteg saját magától nem fog megváltozni, mert semmi érdeke sincs erre a változásra. Változni csak akkor fog, ha lesz valamilyen másik erő, amelyik őt erre  kényszeríti. Amihez egyrészt létre kell jöjjön ez a bizonyos másik erő, másrészt pedig nagyon ideje lenne már végre azzal is masszívabban tisztába jönni, hogy mi is az, amit elvárhatunk, megkövetelhetünk a politikai elittől és mi az, amit nem. Ezek a diskurzusok sem spórolhatóak meg, bármennyire is azt hisszük, hogy most nem dumálni kell, hanem cselekedni. A jó szerelő sem arról ismerszik meg, hogy nagyon gyorsan odaüt, hanem inkább arról, hogy tudja, hová kell ütni.

A kínosabb ötletek között volt az a ötlet is, hogy a civileknek kéne valamiféle alternatív köztársasági elnököt választaniuk, március tizenötödikén, közfelkiáltással. Mosolyogjuk meg, de azért lássuk meg azt is, hogy mi van e mögött az igény mögött. Az, hogy mi szeretünk eszmék helyett arcok után menni. De még ha fontos is az eszme, szeretjük, ha van mögéje arc. Sújt minket annak a hiánya, hogy nem nagyon maradtak tekintélyeink. Nincsenek komoly, sokak által ismert és saját jogukon elfogadott, népszerű személyiségeink. Ennek egyik legfőbb oka, hogy az elmúlt húsz évben elfogadtuk azt, miszerint ebben az országban a politikai elit kiváltsága a tekintély „kinevezése”. Meg se tanultuk igazán azt, hogyan is ismerhetünk fel egy tekintélyt, helyette az volt a gyakorlat, hogy akire valamelyik oldal rámondta, hogy tekintély, az az adott oldal számára az is lett. A másik oldal számára természetesen ettől egyből kutya lett az illető, és vice versa. Ezen kéne túllépni, meg kéne végre tanulni, mitől is lesz tekintély egy tekintély, és megnézni, hogy van-e, akad-e olyan civil, aki egyrészt alkalmas, másrészt ambicionálja is ezt a nem mindig hálás szerepet. Nem olyan könnyű ez, mert nagyon sok rendszerszintű buktatója van. Sok komoly embert is félrevitt már az, hogy elkezdtek rá egyre sűrűbben tekintélyként hivatkozni. Nagyon erős önkontroll, intelligencia, erkölcsi érzék kell ahhoz, hogy valaki ne hülyüljön rövid úton prófétává pusztán azért, mert egyre sűrűbben beszéltetik bele mindenféle orra alá dugott málnafagyiba. Tehát jó lenne, ha lenne egy (több) olyan személyiségünk, aki(k)re akár még mint valamiféle alternatív főméltóságra is tekinthetnénk, de nem hinném, hogy ez közfelkiáltással megoldható lenne. Viszont az nehezen vitatható, hogy lenne igény ilyen személyiségekre.

Hosszúra sikeredtem, és abbahagyni se könnyű, mert tudnám még mondani, órákig. Erre volt jó ez a rendezvény leginkább. Gondolatébresztőnek. Arra, hogy felmerüljön bennünk: mi itten megspóroltunk egy munkát, ellógtunk valamit, mulasztásunk van. Munka, dolog lenne, és nem lehet megúszni. Ha megint a megúszásra, az ellógásra szavazunk, akkor újból a politikai elit győz, és talán újabb évtizedekre betonozza be hatalmát. Esély van, úgy gondolom, de kérdéses, hogy tudunk-e élni vele. A racionális énem azt mondatná velem, hogy nem, de időnként tudok én optimista is lenni. Talán. Egy próbát nekem megér.

· 1 trackback

A bejegyzés trackback címe:

https://orulunkvincent.blog.hu/api/trackback/id/tr533329983

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Nem lehet megúszni 2011.10.25. 22:58:01

Számomra ez volt a demonstráció legfontosabb üzenete, ez a sokak által értetlenül nézett pluralizmus. Engem 1989-re emlékeztetett, vagy még inkább egy kicsit korábbi időkre, amikor még csak kezdtük tanulgatni a „pluralizmus” fogalmat. Kezdtük, de nem feje

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Irsai Oliver 2011.10.25. 22:33:26

Ez az egész olyan, mint a nátha gyógyszerét keresni, amitől az orrdugulás- ólomfej 1 nap alatt elmúlik.
Lehet remélni, hogy jön egy jóképű, szőke herceg, aki új pártot alapítva (miből, hogyan, ki engedi oda a húsosfazékhoz?) felsorakoztatja maga mögé azt az igazi kétharmadot, akinek Fideszből, Mszp-ből és a többiekből egyaránt elege van.
De ilyen ugyebár nincs.
Nem ússzuk meg egy héten alul, nem ússzuk meg a levertséget, a nem kapok levegőt, a gondolkodni sem tudok-ot, szépen végig kell menni a stációkon a gyógyulásig, nincs rövidítés a kerteken át.
Kérdés, mennyi minden megy el közben mellettünk.
Én épp ezért nem győzöm arra buzdítani a fiam, legalább ő menjen el pár (akár egy) határral arrébb. Ha már a szüleinek nem volt eszük akkor, amikor ő született hogy maradjanak, ahol vannak és hazajöttek és ahogy Hofi mondta, kalandvágyból azóta is itthon maradtak....

Minor.Dragon 2011.10.25. 22:58:10

@Irsai Oliver: Muszáj esélyt adni magunknak. Bízom benne, hogy sikerülni fog. Nem akarom feladni. Most akarok örökbefogadni egy kivert kutyát. Az röghöz köt, mint az ebédlőszekrény elődeimet. (Popper P.)

És ismét nagyon tetszik az írásod, Maroz, gratulálok!

Bloghézag 2011.10.25. 23:55:56

Hát igen. Valahogy így. És csak nagyon röviden:
Elsőre talán az jutna eszembe hogy bármi jó, amit ez a civil világ képes lenne magából kitermelni, pillanatokon belül a mára "köznyelvült" politika (és nem kis mértékben spirituális szórakoztatóipar) erőterében találja magát, melynek "izgalmát" már nem tudja nélkülözni a bedrogoz(tat)ott nagyérdemű". Indulatokba csatornázzák be az alkotásra szánható energiáikat.

ámbátor 2011.10.26. 00:30:21

Hát igen. Annyit tennék csak hozzá, hogy ez előtt, utoljaára valamikor 88-89-ben voltam tüntetni, akkor a román követség előtt, a falurombolás okán. Meg most megint. Mert megint nem tetszik a rendszer.

zooltek 2011.10.26. 05:08:37

Maroz, ez nagyon jó lett, gratulálok!

nexialista · http://nexialista.blog.hu 2011.10.26. 07:08:00

nem lehet, hogy éppen a tekintélyekből lett elegünk mára?

Pelso.. 2011.10.26. 07:41:38

@nexialista: A tekintélyelvű kreatúrákból, melyek persze lehetnek személyek, tárgyak, fogalmak.

TuRuL_2k2 · http://maglyatuz.hu 2011.10.26. 08:28:23

'Mosolyogjuk meg, de azért lássuk meg azt is, hogy mi van e mögött az igény mögött. Az, hogy mi szeretünk eszmék helyett arcok után menni.'

Ugye jól értem, hogy itt ugyanarról van szó, mint amit a fasisztákok és Orbán esetében személyi kultuszként és autoriter hajlamként diagnosztizáltok?

sajtohuba 2011.10.26. 08:30:26

@Pelso..: Fejétől bűzlik a hal.
Azt mondta erre az előző miniszterelnök a mostaniról, hogy egy komoly dologban tévedett kormányzása alatt, ami csak utána derült ki. Azt hitte ugyanis, hogy a mostani miniszterelnök mégiscsak demokrata legbelül. De nem.

nerángass 2011.10.26. 08:46:37

„nagyon szeretném azt, ha ezek a legitim törekvések egy normális, épeszű rendszerben és nem ebben a nemzeti együttműködésnek hazudott nem is tudom miben bontakozhatnának ki. Számomra ez volt a demonstráció legfontosabb üzenete, ez a sokak által értetlenül nézett pluralizmus.”

A sokszínű – mert sokfélék vagyunk – törekvés, a dolgok – még ha néha indulatos – kibeszélése, a bármifajta ideológia - mint bunkó vagy baltanyél - mellőzése, szerintem olyan dolgok, amelyek befűthetnének a “centrális erőtér” az “állandó kormányzás” apostolának ( V.ö. : “huzamosan létrejön egy nagy kormányzó párt, egy centrális politikai erőtér, amely képes lesz arra, hogy a nemzeti ügyeket megfogalmazza – és ezt nem állandó vitában teszi, hanem a maga természetességével képviseli” ). Aha, “a maga természetességével”…………Képviseli, ühüm.. Ahogy a dolgok újragondolását, úgy ügyeink “megfogalmazását” sem spórolhatjuk meg, nem maradhatunk ki belőle, nem hagyhatjuk másra, mert látjuk hová visz.
“nagyon ideje lenne már végre azzal is masszívabban tisztába jönni, hogy mi is az, amit elvárhatunk, megkövetelhetünk a politikai elittől és mi az, amit nem. Ezek a diskurzusok sem spórolhatóak meg.”

De nem ám..

maroz 2011.10.26. 08:47:53

@TuRuL_2k2: Nem jól érted. Az egy érthető és elfogadható igény patológiás megjelenése. Kábé olyan, mint az anyaszeretés: annak is van egy elfogadható, méltányolható, tisztelhető mértéke, de van egy beteges is. Na, kábé ehhez hasonlítanám az Orbánimádatot. Vagy bármelyiket, de most ez az aktuális.

maroz 2011.10.26. 08:51:12

@nexialista: Nekem a tekintély hiányából lett elegem. Ja, és igen, a "tekintély"-ekből is elegem lett.

tyto 2011.10.26. 09:05:55

gratulálok. ez egy szuperpontos írás. egyet kívánhatsz érte. csokiban pl. pillanatnyilag verhetetlen vagyok. ha megírod hova, küldök egy jelentősebb mennyiséget. barátilag.
és kösz.

Pelso.. 2011.10.26. 09:14:04

@maroz: Az alapok hiánya, illetve hamis alapok tekintéllyé ideologizálása...
Mégis, mire épülhetne legalább minimális értékalapú tekintély (melyet elengedhetetlenül némileg egységes társadalmi elismertség övez) ebben az országban?

xcrow · http://falevel.freeblog.hu 2011.10.26. 09:16:14

maroz, köszi! Jó sok gondolat meg érzés kavargott bennem, de nem tudtam még letisztázni magamban. De most téged olvasva azt hiszem helyén vannak a dolgok. Ugyanezek a benyomások értek, és pont valami ilyet gondolok. Nem első felindulásból, aludtam rá egyet, és újraolvasva is teljesen OK amit írtál. Még ilyet, sokat. (jobban tetszett mint a bazmegelősök - bár azzal is egyet tudtam érteni :-))
Ja, és küldeném szeretettel az írást Szijjártó Péternek (meg mindenkinek aki szereti), csak hogy képben legyen, kik voltak ott és mi is történt.

xcrow · http://falevel.freeblog.hu 2011.10.26. 09:32:02

Plusz egy félig off gondolat. Sokat járok mostanság a Parlament környékén, meg olvasom ezeket a posztokat, nézem a videókat, hallgatom a megmondásokat. És arra jutottam, hogy nekem, meg azt hiszem sokaknak még egy valamiből van nagyon elege. Hogy mi itten urakat tartunk el (érintette ám ezt a poszt is, meg a tüntetésen is volt rá utalás), akik méltóságos urak, mi meg kiszolgáljuk őket. Nulla tapasztalattal és értékteremtő munkával a hátuk mögött osztják az észt és megmondják nekünk nagy komoly arccal, sokszor huszonévesen, hogy márpedig jólét csak termelő, értékteremtő munkából lehet, és hát aki nem dolgozik az ne is, estébé. Csak hát mekkora arc és pofátlanság kell már ehhez? Hogy a mi pénzünkből, semmi munkával az élősködők se(re)ge alá tesszük a pénzt-fegyvert-paripát, majd ők még jól meg is mondják, hogy keményebben, húzzátok parasztok - nézzetek csak ránk, mink dolgozunk keményen (sic!) és hát lám-lám, mi mindenre vittük. A klasszik vicc jut eszembe, picit továbbgondolva: egér meg elefánt a hídon, előbbi az utóbbi hátán, és mikor reng a híd utóbbi alatt, az egérke megszólal, hogy hallod elefánt, hogy dübörgÖK!?
Szóval, nekem, meg szerintem sokaknak abból van elege, hogy itt saccperkábé 70-80%-a azoknak, akik igazán jól élnek, akiknél már eljöt ta jólét, nem igazán a tehetségükkel, szorgalmukkal, értékteremtő munkájukkal érték ezt el. Hanem vagy az állam kebelén híztak fel jó nagyra, vagy teljesen illegálban (gyk. bűnözők). De lassan a Q7-ben terpeszkekő virslinyakúra vagy a 7-es BMW-ben ribit szállító huszonéves drogdílerre kevésbé tudok haragudni, mint az ugyanígy viselkedő politukusra/közelire. Mert utóbbiak legalább nem állnak elém és tolják az arcomba nagykomolyan, hogy lám-lám, ők bizony becsületesen és szorgalmas munkával értéke ezt el.
Bár bizonytalan vagyok kissé, hogy a két halmaz nem azonos-e...

berajlany 2011.10.26. 10:10:26

Szeretünk követhető mintát látni a köztársasági elnökben. És ebből a szempontból nagyon fontos, hogy nem mineszterelnököt akarnak közfelkiáltással választani, hanem köztársasági elnököt.

A köztársasági elnököt szeretjük a politikától független valakinek látni. Aki megteremti az egyensúlyt. Aki elvek mellett áll ki, nem a napi politika bábjaként viselkedik.

Egy új Göncz Árpádot keresünk.

Ez nem személyi kultusz. Ez egyfajta biztosnág keresés. Stabil pont keresés. A Maslow-i szükségleti hierarchia legalja. És valóban, ennek az igénynek a kihasználásából (visszaélésből) építkezik a személyi kultusz is.

maroz 2011.10.26. 10:15:03

@tyto: Így, ilyen biztos kézzel rátapintani a gyengémre, csoki, huhh. ;)

tyto 2011.10.26. 10:43:57

@maroz: és még komolyan is mondtam. használd ki. :)))

csutkababa 2011.10.26. 10:47:15

@Minor.Dragon:
Klasszikusoktól csak pontosan: zongora volt, nem ebédlőszekrény :)

NAgyon egyetértek a poszttal. És eszembe juttatja, hogy vagy 7 éve egy blogos ismerős pont ezt írta le: nem Vezetők és Vezérek kellenek, ez tévút. A nemes értelemben vett polgár, a civil, aki önerőből, saját maga józan esze által vezetve tart fenn élhető államot, társadalmat. És nem tűri a nyakán az uralkodó, szipolyozó osztályt.
De Magyarországon a történelmi polgári réteg mindig is vékony volt, és nem tett jót a 40 év szoc éra sem.
Valamint a katolikus uralkodó klérus és vallás sem tett jót. Nagyon messze van ugyanis a nyugati protestáns felfogástól, miszerint a hasznos munka istennek teccő dolog :)

rokakutya 2011.10.26. 10:54:38

Megvan amikor a Kalózok c. filmben Király Attila kiabálja a Keleti P.u-n hangosba, h "semmi hatalmat senkinek!" :) ?
Általában egyet szoktam érteni maroz írásaival, de ez szvsz nekem így jött le. Magyarországon - még - parlamentáris demokrácia van. A démosz ( nép, polgárok, civilek, stb. ) által gyakorolt hatalmat az általa választott képviselőkön keresztül saját maga gyakorolja, a parlamenti ülések során hozott többségi döntésekkel.
Egy nyóclakásos társasházat sem lehetne működtetni közös képviselő nélkül, kizárólag köz(lakó)gyűléseken bekiabált javaslatokkal, nemhogy egy országot.
Az egy jogos igény lenne, hogy a választók kevésbé legyenek fogékonyak a populista lózungokra és legalább 8-12 évre visszamenően tudjanak emlékezni a politikusok és pártok munkájára, de könyörgöm! Nem 20 éves gyerekek szavaztak 2/3-ot OVi-nak, hanem 18-tól 100-ig mindenki aki épp nem volt eltiltva a közügyektől.
( Szabadibéla val'szeg amúgy sem az "Itt az időre" szavazott volna :))

Most, nerm teccik a rendszer?! Ezt a mostanit Ti és Mi, a magyar lakosság többsége alkotta amikor a Budaházy, Ekrem Kemál, Fáber, stb féle szélsőségesek által elindított és a FIDESZ által kordonbontással is megtámogatott folyamat végén az arctalan -Hírtévével, MN-el, Echo és közszolgálati tévével elbutított - civil többség a "szociális népszavazással" megbuktatta Gyurcsány politikáját.
A kurucok képviselői helyekig, a támogatók 2/3-ra jutottak. Ennek ellenére úgy gondolom, hogy ez is a tanulási folyamat - általam nem annyira kedvelt - része. Gyurcsány megbukott, de a parlamentbe jutáshoz párttá kell alakulni és a pártokat politikusok vezetik akik csak voltak, civilek.

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2011.10.26. 11:00:44

@rokakutya: 1968 májusában Franciaországban parlamenti demokrácia volt.

Gyurcsány politikáját nem kellett megbuktatni, bukott az magától.

HaKohen 2011.10.26. 12:11:05

@jotunder:

És mire mentek vele - mármint ott? (Vö.: 1789 uo.)

Ad Gy.F.: szvsz ízlésficamod van. És tudom, hogy szerinted nekem.

HaKohen 2011.10.26. 12:17:46

@maroz:

Vedd nyugodtan a lényegtől távol eső minuciózus kákániscsomótkeresésnek:

"...pusztán a politikai elittől, de mondhatnám nyugodtan azt is, hogy a politikai osztálytól nem várható megoldás..."

Régi rögeszmém, hogy a 'politikai elit' összetételt számra nem veszem. Tiltja a vallásom, ugyanis én a Tízparancsolaton nevelkedtem.

aronsatie 2011.10.26. 12:20:55

@jotunder: Ennek a kijelentésnek semmivel több alapja nincs, mint annak, hogy a válság miatt Gyurcsány, ha csupa jót húz, akkor is megbukott volna.

rokakutya 2011.10.26. 12:23:40

@jotunder: :) Igaz. hozzáteszem - jelentős ellenzéki segítséggel.

A vizitdíjal egy halom felesleges orvos-beteg találkozás megszűnt. Ha marad, most talán nem kellene lepusztítani a gyógyszerpiacot és nem kellene azt hazudni a népnek, hogy nincs tandíj, csak megváltozik a térítéses és ingyenes képzésben részesülő hallgatók aránya. Ennél sokkal etikusabb lenne, hogy nem csak az elit által magántanárral, külföldi nyelvtanfolyammal stb felkészített jelentkező juthat be a kisebb létszámú ingyenes képzésre, hanem szociális alapon csak a valóban rászorulók és egységesen fizetne mindenki a képzésért aki megengedheti magának.

rokakutya 2011.10.26. 12:30:17

@rokakutya: rosszul fogalmaztam, nincs sem ingyenes gyógyszer sem ingyenes képzés - csak közpénzből finanszírozott

Csubakka Mrozsek · http://orulunkvincent.blog.hu 2011.10.26. 15:43:28

jaja, maroz mester megint jó betűket rakott ide : )

régi vesszőlovan ez a civilgéza. volt egy íve a rendszerváltásnak, amikor felpörögtek a apró kezdemények és nem csak a kelet népe pártra gondolok (zseniálisak voltak, fetrengtünk a röhögéstől *), hanem a tényleg civil világra. ezt az ívet mi lustaságból tényleg hagytuk elpukkadni, mint ahogy igazi szakszervezetek se nagyon lettek azóta egy két kivételtől eltekintve...

* sajna nem találtam a jutyubon, pedig régebben rémlett, 89 környékén az első választás idejében volt egy halom rövid párt bemutatkozó filmecske, köztük voltak ők is : )))

sajtohuba 2011.10.26. 16:24:53

@Csubakka Mrozsek: Tényleg most, hogy mondod :)! Voltak a rövidfilmek is, meg a sok (5-8) szereplős körkérdéses stúdióbeszélgetések. Előbukkantak nagyon vicces meg nagyon elborult alakok is, de volt néhány, aki aztán megkapaszkodott a nagypolitikában.
Volt valami ártatlan és amatőr lelkesedés feeling-je az egésznek. ami azóta már teljesen eltűnt.

Olyan ez szerintem, mint a VV-k, meg BB-k sorsa. Azoknál az első volt az "igazi", a többi már egyre jobban elkommerszializálódott, "profibb" (ie. nézettség maximalizálás über alles orientációjú) lett, de ezt elsősorban látványelemekkel, körítésrizsával érték el és nem a tartalom színvonalának emelésével.

Kisded politikánkban dettó ez van, csak ahhoz gazdasági hatalom is van.

betyár (törölt) 2011.10.26. 16:57:53

ügyes: semmi meggyőződés, elkötelezettség menti választó vonal, mert akkor azt a politikai elit változásakor állandóan újra kellene gondolni, mert az ellentéteket generálhatna. politikai elit versus civilek - ez valóban roppant kényelmes. a politikai elit mindig rossz, és a vele szemben állók pedig - minden egyébtől függetlenül -, mivel szemben állnak a gonosszal, szükségszerűen jók. jók annak meghatározása nélkül, hogy mi az egyes célja a tömegben.

ezt azért át kellene gondolni alaposabban.

remiz (törölt) 2011.10.26. 17:14:35

@betyár:
Gratulálunk! Ön az 1111edik, aki erre a véleményre 'rájön' és azt közli is.
3 napos ingyenes wellness hétvége a parlament tetszőlegesen kiválasztott 254 négyzetméterére. Ön dönt és wellnessni fog!
kb 100szor beszéltük át (igen, mindenki lát felmerülő problémákat stbstb), óvasnióvasnióvasni.

+ mondom, sztem a típusvéleményeket beszámozva valami helyre gyűjteni.

betyár (törölt) 2011.10.26. 17:21:06

@remiz:

vessen me, de eszemben sem volt végigolvasni az összes kommentet. mondja, érdemes akkor az érdemi reflexió után kutatnom a kommentek között, vagy sem?:)

acs63 2011.10.26. 17:25:05

@betyár: "ezt azért át kellene gondolni alaposabban."

Kezdd ezzel:

Miben különbözik egy példakép egy bálványtól?
(A tiszteletnek feltétel nélkülinek kell lennie, vagy ki kell érdemelni? Örökké tart, vagy el lehet veszteni? stb.)

Kutatni MINDIG érdemes.

betyár (törölt) 2011.10.26. 17:26:44

@remiz:
no. végig futottam. én csak olyan nagyonigazveledvagyunk kommenteket találtam, kivéve kettőt. az előttem lévő 1110-et már töröltétek?

acs63 2011.10.26. 17:27:58

@betyár: Idézet ennek a blognak a fejlécéből:

"Gondolni, azt szabad."

Kiegészítve: Gondolni, azt szabad, bár nem kötelező.

remiz (törölt) 2011.10.26. 17:42:13

@betyár:
nagyon sokat beszéltünk(igen, talán más posztoknál) arról a problémáról még a 23i tüntetés előtt is, h igen, kritizálni mindig könnyebb, örökellenzékség meg maga a paradicsom.
csakhogy ez, így.
miért ne kritizáljon valaki? állandóan. azt a hatalomnak kell bizonyítani, h a többi út rosszabb, mint ez.
illetve a politikai osztályhoz való viszony miért ne lehetne örök
gyanakvó és kritikus?? van a dolognak pár előzménye.
főleg most, h TALÁN megvannak a technikai feltételek egy hatékonyabb társadalmi kontrollra.
és ez nem egy kényelmes álláspont sajnos, én nagyon örülnék, ha ügyeink intézőiben megbízhatnék. nem tehetem sajna.

betyár (törölt) 2011.10.26. 17:46:23

@acs63:

ennek mi köze a kommentemhez?:)

acs63 2011.10.26. 17:53:43

@betyár: Te kérdezted, hogy mitől civil a civil.
Nálam itt kezdődik.

betyár (törölt) 2011.10.26. 17:58:26

@remiz:

igen ám, de a poszt a tartalom nélküli kritikáról szól. az önmagáért való kritikáról, ill. az önmagáért való szembeszállásról amikor azt mondja, hogy a tüntetésen kint levőkről maga sem tudta, hogy mi a kritikájuk tartalma, sőt, vélelmezte, hogy nagy részükkel egyet sem értene. mit gondol, gyakorlatban ez hogy kivitelezhető? tegyük fel hogy orbán holnap arra ébred, hogy minden tüntető elvárásának megfelel. maga szerint mi történne? rövid időn belül ezek a békés hatalom ellenes, azt kontrollálni akaró tüntetők egymás fejét vernék be kőbaltával, mert akkor már egymásban látnák céljaik legfőbb gátját: én ingyen egyetemeket akarok, maga magasabb nyugdíjakat, a harmadik 40 évesen nyugdíjba vonulni, a negyedik alanyi jogon a legfejlettebb, leghatékonyabb rák elleni kezelést. az egyik, hogy a gyereke este nyugodtan végig mehessen az utcán, a másik, hogy korlátozzák az állami túlhatalmat és az erőszakszervezetek működését. az egyik prezidentális gönczapót, a másik erős orbánt.

acs63 2011.10.26. 18:04:37

@betyár: Nem, Te állítasz valamit.
Amit előttem magyarázol remiz-nek, az már "emelt szintű" lecke, úgy hívják: kompromisszumra való készség. (Nem tévesztendő össze a feltétlen kompromisszum-képességgel.)
Pont ezért nem tekintem "elitnek" a mostani politikusainkat, párállástól függetlenül.

acs63 2011.10.26. 18:07:53

@acs63: Bocs, kihagy a klaviatúra. Helyesen:...pártállástól függetlenül.

maroz 2011.10.26. 18:27:01

@HaKohen: Én nem is nagyon értem, hogy miért is kéne ódzkodni hazai kontextusban a "politikai osztály" fogalmának a bátor használatától. Lassan tényleg jobb leíró, mint a "politikai elit". Lehet, hogy apránként meggyőzöl? :)

maroz 2011.10.26. 18:43:33

@betyár: Félreértesz.

A sorrend a fontos. Van az embernek valamiféle meggyőződése, ez jó esetben egy többé-kevésbé reflektált meggyőződés, de ez a ritkább. Aki komolyabban elmerül az ilyesmibe, az arról ismerszik meg, hogy nem tudja saját magát olyan könnyedén, mondjuk egy darab szóval leírni. De ez most mellékes, a lényeg, hogy van nekije egy meggyőződése.

Amihez aztán elkezd mondjuk pártot keresni, mert szeretné, ha a nagy politikai adok-kapokba ő is be tudna szállni valahogyan, ha másként nem, hát választóként. És rögtön itt már el is baszódik sok minden. Ha ugyanis választunk egy pártot, akkor igen nagy a veszélye annak, hogy el is köteleződünk mellette, szinte patológiás módon. Ez az elköteleződés aztán vakká tesz minket, és akár oda is eljuthatunk, hogy bőszen védjük a védhetetlent miközben szent a meggyőződésünk, hogy a jó ügyet szolgáljuk.

A civil öntudat prioritása adná meg azt az erőt, azt a pluszt, ami ahhoz szükséges, hogy meg bírjam őrizni a távolságot a párttól. Hogy nekem legyen alkalomadtán pártom, és ne a pártnak rajongója. Nekem, a civilnek, a polgárnak vannak értékeim és ahhoz keresek pártot, és csak addig, ameddig az a párt nem megy nagyon durván és nagyon kitartóan szembe azokkal az értékekkel, amelyek engem, a civil entitást jellemzik.

Ez az a rész lenne, amire azt írtam a posztban, hogy el kéne azon is gondolkodni, hogy mit várhatunk el és mit nem a politikától, a politikai osztálytól. Szerintem azt semmiképp, hogy egy politikai párt határozza meg azokat az értékeket, amelyek számomra fontosak.

Minor.Dragon 2011.10.26. 18:58:14

OFF @csutkababa: én erre emlékszem: "Hagyjuk itt azt a gyönyörű barokk szekrényt?" Jó, nem ebédlőszekrény - a kredencet más mondta -, de nem is zongora :) Bár az is lehet, hogy még felsorolt pár bútordarabot...
Egészen egy évvel ezelőttig nekem is volt szekreter-vakságom, de a költözésnél elmúlt, összekaristoltak egy csomó mindent, megtanultam legyinteni. ON

maroz 2011.10.26. 18:59:36

@betyár: Nem pont ezt mondtam, nem nagy részükkel, hanem sokukkal, ez azért más, de lépjünk túl.

Igen, nagyjából ez az, amit elvárnék a hatalomtól, és ha azt éppen pont Orbán gyakorolja, akkor tőle. Hogy fogadja el, miszerint itt igenis sokféle és eléggé szerteágazó, valamint a dolog természete miatt sokszor egymást kizáró igények, elvárások, óhajok, követelések vannak. A politikának pont az lenne a dolga, hogy egy olyan rendszert működtessen, amelyikben ezek az érdekek egymással megütközhetnek, a konfliktusok feloldódónak és lesz valami eredő, amit aztán elnevezhetünk akár nemzeti érdeknek is, bánom is én.

Tehát igen, azt várom el Orbántól, hogy hagyja abba hülyeségbeszélést, hagyja abba a süketelést arról, hogy itt lenne valamiféle nemzeti együttműködés rendszere, valami fából vaskarika hungarikum, alaptörvény asztalával és a többi kamuzással. Én egy jól bevált rendszert szeretnék, a parlamentáris demokráciát, nekem jó az, ami a több százmillió európai polgárnak is jó, én azt kérném vissza, ezt a mostani rendszert pedig vigye a fidesz ahová akarja.

betyár (törölt) 2011.10.26. 20:49:38

@maroz:

"A politikának pont az lenne a dolga, hogy egy olyan rendszert működtessen, amelyikben ezek az érdekek egymással megütközhetnek, a konfliktusok feloldódónak és lesz valami eredő, amit aztán elnevezhetünk akár nemzeti érdeknek is, bánom is én."

na a kérdésem épp erre vonatkozott: hogyan tudja ezt a praxisban elképzelni? mert az kevés, hogy az emberek a diskurzus során a józan ész által képesek egymást meggyőzni, belátni, és így feloldódik a konfliktus. a tapasztalás nem ezt mutatja: elrejteni, elfojtani lehet, de legyőzni nem:)

Counter · http://goo.gl/EXkKH9 2011.10.26. 21:26:13

@betyár: Úgyis épp ideje véget vetni a józan észnek. Mit akar maga a helyébe állítani mint konfliktusrendező eszközt és hogyan?

Maga az az ember, aki az anekdotikus bordélyházban nem a lányokat vagy a madámot, netán a zongoristát cserélgetné le, hanem hozatna egy bödön vazelint.

maroz 2011.10.26. 21:37:56

@betyár: Mondom, nem kell ezt én elképzeljem, megtették már ezt mások és a világ boldogabbik részén működik is, úgy hívják, hogy parlamentáris demokrácia. Ahhoz kéne visszatérni, végre megérteni a működését, és csinálni. Ez a NER nevű rendszer nem vált be, abbahagyni, stop! :)

laci0011 2011.10.26. 21:59:31

Becsületes jószándékú normális embereket gyakorlatilag bármeddig lehet manipulálni,hazugságokkal féligazságokkal megvezetni,azon egyszerűokból mert nem jut eszébe sem hogy a másik esetleg gazember és átb ssza mint sz art a palánkon szokás.A fidesznek az fáj a legjobban,hogy a szocik üres kincstárat hagytak maguk után nem úgy mint korábban.Most már jó előre tudták hogy bukni fognak,nem úgy mint korábban ha nincs a tocsik ügy maradtak volna a hatalomban,nem ürítettek ki alaposan amit csak lehetett.Ez most a legfájdalmasabb probléma a fidesznek ezért kellet a nyugdíjkassza is ezért lóg ki most rögtön a lóláb mert nagyon kell a pénz a fideszközelieknek meg hát meg kell fizetni a pártkatonákat különben szétesik a párt elemeire,riasztó lehet ezeknek a végszámlája és hát 8 év után nincs már türelmük a jutalom kivárására.