Híres utolsó szavak

Ez nektek vicces?

nem felejtünk.jpg

 

 


 

Jobban teljesít...


Orbán Pinocchio thumb.jpg

FRISSÍTVE!

Itt az újabb történelmi csúcs

A központi költségvetés bruttó adóssága: 2010. május: 19.933,4 Mrd Ft; 2011. május: 21.116,5 Mrd Ft; 2012. május: 21.180,9 Mrd Ft; 2013. május: 21.765,4 Mrd Ft; 2014. október 24.736 Mrd Ft;2015. június 6. 24 847 Mrd F

 

Szűjjé má'!
tumblr_nzd85jlxqr1qd6fjmo1_1280.jpg

 



 

Te már bekövetted?

 

Vincent tumblr Falus.JPG

 


 

Vincenzúra

Troll Vincent.jpg

Figyelem! A Vincent szerzői — főszabályként — maguk moderálják a posztjaikra érkező hozzászólásokat. Panaszaitokkal vagy a mellékhatásokkal a poszt írójához forduljatok!

Köszönettel: Vincent Anomália

Címkék

abszurd (39) áder (5) adózás (11) alkotmány (45) alkotmánybíróság (10) államosítás (7) arcképcsarnok (14) ascher café (24) a létezés magyar minősége (6) bajnai (16) bank (7) bayer (23) bayerzsolt (14) békemenet (7) bkv (7) bloglossza (14) borzalmasvers (156) cigány (7) civilek (5) civil társadalom (8) demokrácia (24) deutsch tamás (6) devizahitelek (9) dogfüggő (10) egyház (10) ellenzék (7) erkölcs (17) érték (19) Érvsebész (11) eu (13) eu elnökség (8) felsőoktatás (15) fidesz (76) fideszdemokrácia (7) film (12) filozófia (13) foci (12) focijós (19) focikvíz (54) focitörténelem (94) fritztamás (6) gasztrowhat (9) gavallérjános (10) gazdaság (8) gengszterkrónikák (14) gyurcsány (27) hangfal (98) heti válasz (19) hétköznapi történetek (32) hétvége (44) hoax (5) hülyék nyelve (16) hülyeország (165) idézet (768) igazságszolgáltatás (6) imf (26) indulatposzt (11) interjú (7) járai (12) jobbik (17) jogállamiság (33) kampány (12) kampányszemle (9) katasztrófa (5) katonalászló (21) kdnp (9) kétharmad (16) költségvetés (21) könyvszemle (9) konzervatív (18) kormányváltás (22) kormányzás (42) kósa (8) kövér (11) kultúra (21) kumin (14) lánczi (5) lázár jános (12) levelező tagozat (12) lmp (8) longtail (10) magánnyugdíj (25) mandiner (15) március 15 (8) matematika (9) matolcsy (44) mdf (5) média (48) melegek (8) mesterházy (7) mnb (5) mosonyigyörgy (7) mszp (32) mta (5) napitahó (7) navracsics (14) nedudgi (15) nekrológ (11) nemigazország (5) nemzeti együttműködés (5) ner (11) nyugdíj (5) oktatás (12) önkormányzatok (6) orbán (46) orbanisztán (15) orbánizmus (101) orbánviktor (65) országgyűlés (6) pártállam (23) politika (14) polt (5) program (9) retró (22) retro (115) rettegünk vincent (14) rogán (9) sajtó (22) sajtószemle (6) schmitt (38) selmeczi (8) semjén (6) simicska (7) sólyom (7) spoof (19) stumpf (5) szász (6) századvég (7) szdsz (9) szijjártó (16) színház (35) szlovákia (5) szszp (5) tarlós (12) társadalom (50) törökgábor modul (8) történelem (5) tudjukkik (22) tudomány (17) tüntetés (17) ügyészség (9) választás (37) vb2010 (19) vendégposzt (68) videó (11) vincent (10) Vincent szülinap (6) voks10 (7) vörösiszap (16) zene (23) Címkefelhő

A schmittmagyar nyelv védelmében (különkiadás a XI. rész helyett)

2011.01.01. 11:01 | Pásztörperc | 243 komment

Címkék: schmitt hülyék nyelve

Már megint nem tartom egy ígéretemet: a szaknyelvek ekézését jövő héten folytatom (ha esmég közbe nem jön valami). Most ugyanis új év van, és ha újév, akkor újévi beszéd, amit hagyományosan a köztársasági elnök tart.

Tudjuk: nem akármilyen köztársasági elnökünk van, hanem olyan, aki megválasztása után (a beszédes nevű Budai Polgárnak interjút adva) kifejtette hogy ebbéli minőségében fő feladata (mondhatnók, küldetése) a magyar nyelv védelme. Nyelvünk tisztaságának megőrzését tekinti mindennél fontosabb kihívásnak, köztársasági elnökként gondolkodásának középpontjába a magyar embert állítja. "A magyar emberek szép beszédéért, a fiatalok és idősek egészségéért, az oktatásukért és az egész nemzet összetartozásáért fogok dolgozni" — hangsúlyozta Schmitt Pál. Amint összegezte, Göncz Árpád a demokratikus intézmények stabilizálásában jeleskedett, Mádl Ferenc az oktatás, a tudomány és a kutatás támogatásáért, Sólyom László pedig a fenntartható fejlődés és a környezettudatos gondolkodás elterjesztéséért, valamint a határon túli magyarság elismertetéséért tett nagyon sokat — ő pedig a magyar nyelvért kíván.

Lássuk hát, milyen is az a magyar nyelv, amit meg kíván védeni tőlünk?

"Ne fogadjunk meg semmit, ne fogadkozzunk, csak tegyük a dolgunk bölcsességgel, emberséggel." — kezdi a 3. bekezdést. Megállapíthatjuk, hogy a schmittmagyar nyelvből eltűnt a felkiáltójel. Nincsenek felszólító mondatok — valszeg azért, mert senkit nem kell felszólítani semmire: Orbán Viktor kijelenti, hogyan vannak a dolgok, és akkor azok úgy vannak. Ha azt mondja, felfelé esik a kő, ha azt mondja, szétnyílik a tenger. Nem kell rászólni, hogy "Múkodj!" — teszi a dolgát önként, saját akaratából.

"... összefogást mutatott a nemzet, mely nem kérdezett származásról, anyagi helyzetről, csak adott..." olvashatjuk a következő bekezdésben — és nem, itt nem akarom a mely kérdőszó és az amely vonatkozó névmás kapcsolatát taglalni: az egy bonyolult ügy. Egyébként is, amint később láthatjuk ("a munkáról, melyet megtettek"), a vonatkozó névmás mibenlétével és használatával elnökünk nincs tisztában. Ne szőrözzünk ezen: mindenkinek vannak gyengéi. De hát van itt két másik olyan dolog, amit szóvá kell tennünk.

*Az egyik a hagyományos magyar nyelvtől oly idegen segédigés szerkezet (összefogást mutat; a szöveg egy későbbi részében: összefogást tanúsít). Az ilyen eltérésnek egy nyelvvédőnél csak tartalmi okai lehetnek. Gondoljuk végig: miben is más ez, mint az "összefog"? Igen, tiszta a képlet: elnökünk szerint maga az összefogás, együttműkődés másodlagos, mondhatnánk, fontatlan dolog — a fontos ennek a látszata: mutassuk (tanúsítsuk) azt az összefogást! Nyugodtan belevághatjuk a kést az alkotmánybíróság, a magánnyugdíjasok, a sajtó hátába, csak mosolyogjunk közben: ez elnökünknek egyébként is remekül megy. Soha ilyen szépen mosolygó elnöke nem volt még e sokat szenvedett kis népnek!

* A másik ez a -ról -ről rag. Elnökünxerint nem az a fontos, hogy a nemzet nem kérdezett meg ezt-azt, hanem az, hogy már eleve az adott témakörről se kívánt tudni semmit. Úgy véli, fontos és kiemelendő dolog, hogy a nemzet ne kérdezzen, csak tegye a dolgát (amit a nála okosabbak — és ezen persze Orbán Viktort értjük — majd megmondanak neki). Milyen csúf dolog is lett volna, ha a nemzet megkérdi, mit is tettek azzal a sok pénzzel, amit villámgyorsan összeadakozott a katasztrófa áldozatainak? (Zárolták.) A nemzet ne kérdezzen!

"Mindezek közben új alkotmányunk születik" — vezeti be elnökünk egy későbbi gondolatát. Tehát úgy véli, az alkotmány vmiféle spontán, kvázi természeti jellegű folyamat eredménye: megszületik, akár teszünk érte (vagy ellene) valamit, akár nem. Tehát nem a Fidesz stb. képviselői írják, gondosan, egyenként belefogalmazva a haverok érdekeit,  egyenként ellehetetlenítve és szimbólumokkal helyettesítve a hatalom ellenőrzésének demokratikus intézményeit, konzekvensen leszavazva mindenki más javaslatait, nem! Alkotmány csak úgy lesz: születik. Ezért hát, mivel az nem a magunkfajta gyarló emberek műve, nekünk nem is lehet más dolgunk, mint hogy farokfelvágva betartsuk bölcs rendelkezéseit.

Vannak a szövegben apróbb hibák szép számmal (csapnivaló központozás, gondolatjel helyett rövid kötőjel stb. stb.), de méltatásunkhoz nem méltó, unalmas és olcsó poénkodás lenne ezeket csócsálgatni. Összpontosítsunk inkább a záró gondolatra, mert ennek nyelvi kifejtése a legfrappánsabb.

Közvetlenül az újévi jókívánság előtt ez a sor áll, mindenféle idézőjel nélkül, de "nemzeti imádságunk" részeként:

Isten, áld meg a magyart! Jó kedvel, bőséggel!

A figyelmes szemlélőt ez akár a Himnusz kezdő sorára is emlékeztetheti, bár alapvető eltérésekkel:

— áld helyett áldd,

— kedvel helyet kedvvel.

Fenti eltéréseket elemezve arra következtethetünk, hogy a schmittmagyar nyelvben nem lesznek mássalhangzótorlódások. Ha valahol három vagy több mássalhangzó kerülne egymás mögé, azokból csak az első kettő maradhat: a többit el kell hagyni. Meg kell állapítsuk: a schmittmagyar a hagyományos magyar nyelvnél kevésbé érthető, de lényegesen gördülékenyebb, kellemesebb hangzású nyelv lesz — olyan, amin folyamatosan mosolyogva is beszélhet az ember.

Akkor azonban, ha ez nem valamiféle véletlen hasonlóság (nagy szellemek, ha találkoznak), hanem tényleg a Himnusz kezdő sorára kívánna emlékezteni (erre utal a felkiáltójel is, ami ugyebár a schmittmagyarból kikopik), akkor le kell szögezzük, hogy Kölcsey schmittmagyarra átírása etikailag problémás — idézni szöveghűen szokás.

Mivel egy pillanatig sem kívánok megfeledkezni arról, hogy a köztársasági elnök támadhatatlan, maradjunk annyiban, hogy ha ezt bárki más tette volna, az valami egészen minősíthetetlen, ordenáré bunkóság lett volna. Így persze nem az, hanem egy új, (a fentiekben vázolt) jövő felé mutat. Annyit azonban kimondhatok: ez a jövő nekem nem tetszik.

· 3 trackback

A bejegyzés trackback címe:

https://orulunkvincent.blog.hu/api/trackback/id/tr212551805

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Himnuszunk költője, Kölcsey Ferenc is utálta a keresztet 2011.01.02. 09:37:43

Biztosan hallottál róla Kölcsey Ferenc  sírhelye környékén is csónak alakúak a sírjelek. Hiszen a kereszténység olyan, mint a ruszki kommunizmus, idegen a magyarságtól. (Valláskritika Virtuson is olvasható) Mifelénk a szatmári vidéken gyerekkoro...

Trackback: Médiatörvényileg korrekt újévi köszöntő Orbán Viktorhoz 2011.01.01. 13:40:55

A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság lelki biztonságunk felett őrködő éber tekintetének fókuszában ezúton szeretném a tőlem telhető legnagyobb tisztelettel köszönteni az újév alkalmából Orbán Viktor miniszterelnök urat.Tisztelt Miniszterelnök Úr, Ked...

Trackback: Schmitt Pál horror éjfélkor (+18) 2011.01.01. 13:37:04

Egy házibuliban ért Schmitt "azemberekembere" Pál beszéde. Hogy mit mondott, az egyébként teljesen érdektelen. Az elmúlt időszak ámokfutását úgysem lehet kidumálni. Képileg viszont megdöbbentően kreatív alkotást sikerült a tanácsadóknak össze...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Pásztörperc 2011.01.01. 19:29:42

@loláb: Följebb már kértem elnézést. De ha gondolod, Tőled szívesen kérek még egyszer: elnézést!

zeus123 2011.01.01. 19:30:08

na, úgy látszik, szóltak az NMHHsoknak, hogy kell valami, ami új csámcsognivalót ad az "Internet bátor, gyakran névtelen szabadságharcosainak", s leszállnak Pali bácsiról:)

index.hu/kultur/media/2011/01/01/az_nmhh_szerint_nem_ice_t_a_magyar_sajtoszabadasg_hose/

dr kíváncsivagyok 2011.01.01. 19:39:21

@zeus123: Szabadságharcos lennék ? Pedig csak irogatok....

hidegchaco 2011.01.01. 19:54:04

Off-topic:
@zeus123: "Így hát köszöntjük a művészt nálunk, a szabadság hazájában! It's on!” – zárul a frappáns közlemény. Aláírás: „MNHH Kommunikációs Igazgatóság”."
Vajon miért van az, hogy sem itt, sem az Országos Nyugdíjbiztosítási Főigazgatóságtól érkezett, a magánnyugdíjpénztár otthagyására "igencsak határozottan ösztönző" levélnek nincs egyszemélyi aláírója, csak magát a szervezetet nevezik meg? Tudtommal mindenütt kell legyen egy olyan vezető, aki azért kapja a fizetése egy részét, hogy személyes felelősséget vállaljon az adott szervezet tevékenységéért... (Bele sem merek gondolni, csak nem fél a 'zemberek megnevezni magát...?)

HK417 · http://dokkmunkas.blog.hu/ 2011.01.01. 19:54:47

@Látnok.:
Aki nem használ ékezetet,az vagy egy nagyképű majom--mert,hogy Ő külföldön él--vagy egyszerűen hüje hozzá. Mielőtt belém kötnél,hat éve élek külföldön és használok "kinti" billentyűzeteket és mindet át lehet állítani.(A "hüje" illetve "hülye" írásmódok pedig tudtommal vitatottak illetve nincsenek szabályozva,tehát azt használom,amelyik szimpatikusabb)
Ja! Még csak KE sem vagyok,................

hidegchaco 2011.01.01. 19:55:11

@Enemy No 1: "a 'zemberek előtt megnevezni"
Bocsánat.

Monarch (törölt) 2011.01.01. 19:57:46

@HK417: Van egy harmadik lehetőség is, nevezetesen, hogy csak te tulajdonítasz ennek a dolognak ekkora jelentőséget.

blacklord 2011.01.01. 20:11:31

Ezt nem hiszem el, azóta se szúrja senki szemét a helyet helyett helyett? Hát mi van itt, kérem?! :-)

HK417 · http://dokkmunkas.blog.hu/ 2011.01.01. 20:35:59

Talán igazad van. De az a felvetés,hogy ne szidjon,kritizáljon másokat az,aki maga is képtelen helyesen írni,teljesen jogos,főleg egy nyelvhelyességet kritizáló blogon.(szerintem)
Az pedig csak egy mondvacsinált indok,hogy "mert nincs ékezet"! Hát csinálj!
Én egyébként nem vagyok egy "nyelvtannáci",sőt,még csak értelmiségi sem vagyok,de erre a "kommentre" írt válaszodra muszáj volt reagálnom,mert igazat adok az írójának!

kergelepke [UK] 2011.01.01. 21:53:59

Itt valami félreértés lesz: Nem "jó kedvel", hanem "Jókedv el".
Biztos erre gondoltak, bőséggel...

moshi (törölt) 2011.01.01. 22:15:44

ok, bocs, storno, olvastam tovább.

Vitya 2011.01.01. 22:53:40

Azt azért el kellene ismerni, hogy a Közt. Eln. Hivatal eddigi teljesítményét figyelembe véve a Himnusz első két sorában elkövetett néhány apróbb helyesírási hiba gyors, egy napon belüli kijavítása mindenképp szép eredmény.

Ettől még mondjuk oldalt, az "Aktuális" rovatban továbbra is "2010. szeptembere", "2010. októbere", stb. szerepel, holott a magyar helyesírás szabályai szerint " ha az évszám (évszámcsoport) birtokos jelzője egy másik szónak, nem teszünk utána pontot" (ld. "A magyar helyesírás szabályai 294. és 295. pontok). De ne akarjunk mindent egyszerre, hiszen: "Csalfa lenne, ha nem ismernénk be, hogy van még teendőnk az új évben is. Személyes és nemzeti kihívások sora tornyosul előttünk..."

lottyedtpocsok 2011.01.01. 22:56:52

Did you miss the speech of the Hungarian president? Now you can watch it with English subtitles! www.youtube.com/watch?v=FoZxuW1L0MY

főboszorka45 2011.01.01. 23:19:31

Az érthetőbb fokozása lefelé: érthetőbb, kevésbé érthetőbb, legkevésbé érthetőbb. Felfelé: érthetőbb, sokkal érthetőbb, leginkább érthetőbb.

Nem vagyok magyar szakos tanár ( sőt tanár sem, szerencsére), de úgy emlékszem, hogy a magyar nyelvben nincs kettős fokozás, tehát "leginkább érthető" lenne a helyes.

Egyébként: fogjunk össze, és vegyünk már a Sándor Palotába egy szövegszerkesztőt, ami kijavítja a helyesírási hibákat.

főboszorka45 2011.01.01. 23:20:56

Vajon mit jelenthet a "biztos zsinórmérték" kitétel? Úgy értsük, hogy aki jövőre is itt mara még, az akassza fel magát?

Pásztörperc 2011.01.01. 23:23:12

@főboszorka45: Annak biztosan selyemzsinórt küldünk...

főboszorka45 2011.01.01. 23:25:54

@Pásztörperc: hihi!!!!

Erre gondoltamn... De egész éjjel álmatlanul fogok forgolódni, mert még mindig nem tudom, mi a zsinórmérték? Talán méter, deciliter, vagy öl? másik kérdés, hogy miért biztos?

rotfl · http://kigondoltam.blog.hu 2011.01.01. 23:40:43

Annyira jó, hogy válaszolgattok a posztokra, aztán meg moderáljátok, ez is kb. olyan erőfitogtatós módszer mint a kormányé.
Hű, még jó, hogy mindenki játszhat kicsi NMHH-t a saját kis vackán! Süti!

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2011.01.01. 23:50:41

@rotfl: Rosszul látod. Ők válaszolgatnak, én törlök. Nem moderálok, törlök. Mégpedig a trollt törlöm. Nem szeretem a trollokat. Ennyi.

rotfl · http://kigondoltam.blog.hu 2011.01.02. 00:05:26

@jotunder:

Nyilván azt csináltok itt amit akartok -a ti bizniszetek-, de legalább egyeztessetek akkor egymással. Minden moderátor/cenzor arra hivatkozik, hogy ő aztán tudja, hogy ki a troll meg van gombja. Na, akkor kellene elvenni tőle azonnal. Áhh, kár is pazaroni erre az időt, sry.

rokafogtacsuka 2011.01.02. 00:05:26

A nyelvművelő kéziszótár szerint (ha jól emlékszem -(jó a központozás?) nincs kéznél) a mely/amely benézés, sőt külön sopánkodásnak ad hangot (jól mondom?), hogy lehetne töbet (jól írom?) használni.

Karmadealer · www.sajtoszsemle.blog.hu 2011.01.02. 00:36:03

Örömmel látom hogy kicsi piros szívetek mélyén ti is éreztétek, nem lehet hogy a rettegés paganinijeit az új esztendő egy jobb napokat látott szcientológus repülőgépgyűjtő színművész és S.Jackson NTSC csíkos filmkockája alatt érje, így méltó dizájnt választottatok ennek az oly sok vidám pillanatot okozó blognak, olyat mely méltó a Legfőbb Ellen, a Patás Ördög falvédőre festésének újkori manifesztumához.

Boldog új esztendőt, erőt és kitartást a fáradhatatlan gyűlölködéshez, csúsztatáshoz, félremagyarázáshoz, árokásáshoz, bőröndrezegtetéshez!

Garantáltan index címlap lesztek hetente legalább háromszor, ez a szeződésben foglalt minimum! Csak így tovább kispajtások!!!! :-)

Pásztörperc 2011.01.02. 01:01:09

@Karmadealer: Ááá, igazából az egészet csak Érted tesszük. Tudod, hogy oszthasd itt azt az észt, amiből Neked olyan sok van, nekünk meg olyan kevés. Szívből remélem, hogy ez így is marad.

Romboljuk le a modern világot... (törölt) · http://www.youtube.com/watch?v=9vq63q45qfk 2011.01.02. 02:07:01

Kb 10 ilyen bérhuhogó blogot fosott ki a zindex a főoldalra.
Amúgy kellemes ez a lágy széklet tónus. Nem fárasztja a szemem.

Pásztörperc 2011.01.02. 02:15:45

@Blassius: Elgondolkodtál-e ezen egybehangzó írások igazságtartalmán?

Vagy csak végigjárod őket, és eme árnyalat kedvelőjeként beléjük rondítasz, hogy otthonosabban érezd magad?

petru 2011.01.02. 04:08:31

"Meg kell állapítsuk..." - hat ez borzaszto! Es ezt nem a smit mondta!

Rodeo36 2011.01.02. 05:32:14

@Látnok.: egyszerűbb: Windows lehetőséget ad, hogy bármilyen nyelvet beprogramozzál, és mindegy, hogy milyen billentyűzeted van, azon a nyelven ír, mint most én "HU" de van ES, EN, PT (br, pt) DE, FR egy egyszerű klikk, és már másik nyelven vagy hahahaha a zékezettelenek hülyék:

mi a különbség

Orban es a Fidesz szarbaszokott

és

Orbán és a Fidesz szárbaszökött

döntsétek el a szalonnamariskamitaszondmajdrája

Hari R. Seldon (törölt) · http://pirateradio.blog.hu/ 2011.01.02. 06:33:22

Egyébként honnan veszitek, hogy felszólító módban van a Himnusz első sora?

Isten áld MegaMagyart.
Ez egy sima kijelentő mondat. Ti tudjátok rosszul és Pali tudja jól, ti kis "okostojások"...;)

Hari R. Seldon (törölt) · http://pirateradio.blog.hu/ 2011.01.02. 06:35:30

Yo! Kedvel bőséggel.

Még ez is kijelentő mondat. Azt jelenti nagyon kedvel. Semmi felszólító mód. Csak semmi kényszer (a slukker nállam vann)... ;)

Ugyandehogy (törölt) 2011.01.02. 09:03:52

Mindenki hozzon még egy betűt....!

▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒ 2011.01.02. 09:16:26

Még a Kányádi-verset sem sikerült pontosan idézni... Roppant hiteles társaság.

Kányádi Sándor:
Ballag már

Ballag már az esztendő,
vissza-visszanézve,
nyomában az öccse jő,
vígan fütyörészve.

Beéri az öreget
s válláról a terhet
legényesen leveszi,
pedig még csak gyermek.

Lépegetnek szótlanul
s mikor éjfél eljő,
férfiasan kezet fog
Múlttal a Jövendő.

Mikrobi 2011.01.02. 09:50:02

Gratulálok, 8 posztot sikerült kigyűjteni a Schmitt ellen. Engem és még többmillió embert viszont ezzel a módszerrel sem lehet a Schmitt ellen hangolni:-)

szempontpuska 2011.01.02. 09:54:53

@Mikrobi: Ellen? Gyűjteni?? többmillió???
:-D

Kettes · http://orulunkvincent.blog.hu 2011.01.02. 10:02:38

@Mikrobi: Akkor majd ellened hangoljuk a maradék hatmilliárdot.

ver@s kan-tár 2011.01.02. 10:24:38

Idézet a posztból: ""... összefogást mutatott a nemzet, mely nem kérdezett származásról, anyagi helyzetről, csak adott..." olvashatjuk a következő bekezdésben — és nem, itt nem akarom a mely kérdőszó és az amely vonatkozó névmás kapcsolatát taglalni: az egy bonyolult ügy. Egyébként is, amint később láthatjuk ("a munkáról, melyet megtettek"), a vonatkozó névmás mibenlétével és használatával elnökünk nincs tisztában. Ne szőrözzünk ezen: mindenkinek vannak gyengéi."

Sajnos azt kell írjam, Schmitt – egyetértve amúgy valahány (!) észrevételeddel, mely (!) újévi beszéde tárgyában lejegyeztetett – ez esetben korrektül fogalmazott. Ennek a "mely-amely-amelyik-melyik" formahasználatnak és kérdéskörnek azért még nézz utána, mert nem olyan egyértelmű ám, mint amilyennek te lefested. A "mely" ugyanis "mi", "ami" értelmében is használatos, azaz nyelvünkben teljes értékű vonatkozószó. Mára kissé achaikusnak ható szóhasználat, igaz. De attól még élő. Vö.: 'mely. Kurtított forma. Miként a "mit" sem csupán kérdőszó, hanem az "amit" mutató-vonatkozószavunk eredetileg aposztróffal jelzett változata. "A rossz, mit ember tesz, túléli őt." Ez itt sem kimondott kérdőszó ám... Mint ahogy(an) – lásd, szavaink kétfelől is rövidíthetők! – a "hol" is kétféle értelmében használatos, pedig hát erősen kérdőszó jellegű. "Kisded ország, hol születtem..." Nem kérdőszó, vonatkozó.

Ettől eltekintve a pátosz, amit Schmitt köszöntő beszéde vezérmotívumának szánt, hamiskás. Tényekkel hadilábon áll, az e pozícióban elvárható elemző-következtető képességeknek pedig ugyancsak híján van. És szövegírója sem kevésbé.

Látnok. 2011.01.02. 10:44:06

@Rodeo36: ... egyszerűbb: Windows lehetőséget ad, hogy bármilyen nyelvet beprogramozzál ...
Sajnos nem így van. Csak arra a nyelvre tudsz átváltani, ami teleoítve lett az Op. rendszerrel együtt. Ellenben a szállodákban még a nyelvi váltás lehetőségét is le szokták tiltani, az ikon meg sem jelenik a tálcán. Egy nyelv van, és kész.

Pásztörperc 2011.01.02. 10:44:33

@ver@s kan-tár: Könyörgöm, pont ezért írtam erre, hogy bonyolult ügy!
Ez az, aminek helyessége-helytelensége a szövegkörnyezet és az alkotó szándékának elemzése nélkül nem állapítható meg, és még akkor is marad benne egy csomó szubjektív elem! Ha elkezdtem volna elemezni, hogy szerintem az államfő beszéd miért inkább hivatali, mint költői szöveg stb., az elvitt volna kb. annyi helyet, amennyi most az egész, és utána is éppen ilyen vitatható maradt volna. Szóval, ez egy bonyolult ügy, ne boncolgassuk!

Pásztörperc 2011.01.02. 10:46:44

@ver@s kan-tár: ... viszont örvendenék, ha elmondanád, hogy "a munkáról, melyet megtettek" részt miért tartod helyesnek. Hajlandó vagyok tanulni belőle (nem szívesen persze, de hát ha az embernek nincs igaza, akkor nincs).

Látnok. 2011.01.02. 10:52:54

@HK417: ... Aki nem használ ékezetet,az vagy egy nagyképű majom--mert,hogy Ő külföldön él--vagy egyszerűen hüje hozzá ...
Hát bazdmeg egy dolgot kifelejtettél: nem mindenki a saját gépét használja külföldön. Például én sem. Mert a szállodákban, az IT Cafékban nincs lehetőség állítgatni. Az van amit adnak.

Ha meg ez nem jut eszedbe, akkor még nem kell kioktatni egyből a másikat.

ver@s kan-tár 2011.01.02. 14:29:24

@Pásztörperc: Létezhet rá egzakt, nem egyéni szájíz szerint forgatható szabály – ellentétben a mostani médiafelügyeleti törvénnyel, de az más téma, más terület, csak úgy eszembe jutott; manapság ez, olybá tűnik, népbetegség –, csakhogy én nem fejtegethettek akadémiai állásfoglalást, hiszen nem vagyok sem a megfelelő képesség, sem a kívánt mandátum birtokában. A magam nyelvtani tudása szerint a fenti mondat nem csupán értelmezhető, de nyelvünk mondatalkotó szabályai szerint még helyes is. Tévedhetek persze, az esélyem megvan rá, ám az idézett "...a munkáról, melyet megtettek" szakaszból nekem kezdettől fogva – csak ezzel már nem akartam előrukkolni – inkább a "megtettek" csípte a szemem. Megtenni lehet egy szívességet, egy távolságot, a befutót lóversenyen vagy egy számot ruletten, de hogy munkát... Azt véghez vinni, befejezni, elvégezni stb. lehet, úgy gondolom. Szóval nekem a legkevésbé a vonatkozószó-használat fájt ebben a stilisztikailag döcögős, a belevitt ethosz tekintetében pedig eleve félresiklott beszédben. A munka ténye, melyet (mit, amit, amelyet) épphogy megkezdtek csak a fiúk, de be még nem végeztek, már inkább sajog nekem, hozzá még (=méghozzá) mindkét oldalamról, elevenen, ha csak rágondolok is. (Látod, ez is stílusgyakorlat.)

Ez a mi nyelvünk köznapi használatában jóval szabadabban formálható annál, hogysem efféle döccenőket hibaként kellene bárkinek felróni. Amíg ki lehet mondandójából hámozni a lényeget, nincs nagy baj. Igaz, közt. elnökünk esetében pontosan ez volna a bibi. Hogy nagyon is ki lehet belőle hámozni... (Boldogok a mit sem értők, mert nem fájnak nekik a szemlátomást semmihez nem értők.) Stilisztikán meg tényleg kár lenne hajba kapni.

mamitirtok sír( k)alaposderék (kommensevik) · http://namivanma.blog.hu/ 2011.01.02. 14:41:29

@ver@s kan-tár: Teccik a nyelvezet, amelyen vakerolsz, haver, de a "hozzá még"-et nem így írjuk, hanem ígyen: hozzámég egy söröt!:-D
A "méghozzá"-t azé' lájkolom!

HK417 · http://dokkmunkas.blog.hu/ 2011.01.02. 16:28:15

@Látnok.:
A WINDOWS operációs rendszereknél a controll panel megfelelö menüpontjában lehet a billentyűzet nyelvi beállításait intézni és ez nem "gépfügő". Amíg Londonban éltem én is "netcaffe"-t használtam XP-vel,mert az volt.Azóta a második saját gépet nyűvöm egy skandináv országban-az elsőnek még a VISTA volt az operációs rendszere,de ezt a problémát simán kezelte a mostani WIN'7,meg faék szerűen egyszerű ebből a szempontból is. Egyik PC-t sem otthon vettem.
És most nem kioktattalak bazdmeg,csak elmondtam mi van és nem felejtettem ki semmit,mert pontosan erre gondoltam,mikor a második lehetőséget leírtam.
ui.: Csak hogy tudd,a billentyűzet állításának semmi köze az operációs rendszer nyelvének állításához. A vistán például semmi lehetőség nem volt,mert az adott ország nyelvén adták ki és kész. Azért az ékezeteket be lehetett állítani simán.

Látnok. 2011.01.02. 16:42:56

@HK417: ... A WINDOWS operációs rendszereknél a controll panel megfelelö menüpontjában lehet a billentyűzet nyelvi beállításait intézni és ez nem "gépfügő"...

Nem mondtál újat, pontosan tudom (többek között informatikus is vagyok). Csakhogy az Op rendszer állítgatása mindenhol le van tiltva a hülyék, és az amatőrök miatt.

Mellesleg a control -t egy l-el írják.

Hagyjuk a fenébe az egészet.

HK417 · http://dokkmunkas.blog.hu/ 2011.01.02. 16:46:58

Ja, igazad van--a control-ban is.

HK417 · http://dokkmunkas.blog.hu/ 2011.01.02. 16:48:02

@HK417: bocsi! az előbbi,Látnoknak ment!

Professzore · http://ekonyvolvaso.blog.hu 2011.01.02. 18:40:16

Visszásnak tartom nyelvi kérdésben állást foglalni úgy, hogy – akár szándékosan, akár direkt – a hozzászólás hemzseg a magyartalan kifejezésektől: elnökünxerint, valszeg stb.
Ez a hosszú kötőjel, amit használsz, a magyar nyelvben nem elfogadott, helyette a kevésbé hosszú (alt + 0150) megfelelő.

HaKohen 2011.01.02. 20:40:18

@Hari R. Seldon:

"a slukker nállam vann"

Mit szoksz (sőt: szox) slukkolni vele? Lónyált vagy söret?

És: "Isten áld MegaMagyart."

A MegaMagyar az, aki nekifutásból hanyattvágja Brüsszelt?

Pásztörperc 2011.01.02. 22:11:03

@Professzore:

1. ez itt magáncsevely: szórakozásunk, kikapcsolódásunk eszköze. Az Általad magyartalannak vélt kifejezések nem magyartalanok, hanem rétegnyelviek (ha tudod, mi az). Olvasószerkesztőként nem használok ilyen szavakat — és halvány kifogásom se lenne, ha Pali bátyánk itt hozzászólva effélékkel fejtegetné ki szervilis gondolatait.

2. Az akadémiai helyesírás definiálja a nagykötőjel és a gondolatjel mibenlétét (sőt, teljes hülyeségként külön az ún. párbeszédjelet is), de még csak halvány utalásként sem rendelkezik ezek tipográfiai megjelenítésének mikéntjéről. Amit tehát elfogadottként említesz, az egy kimondottan rossz szokás: éppen hogy azért rossz, mert ugyanazt az írásjelet használja két alapvetően eltérő központozó jel megJELenítésére.

Az ALT+0150 a hosszú kötőjel; az ALT+0151 kimondottan azért létezik a karakterkészletben, hogy gondolatjelnek használhassuk.

dogfüggő 2011.01.02. 22:51:00

Sajnálom, kedves P/c, de azt kell mondjam, Professzore-nak teljesen igaza van.
Milyen alapon kritizálsz bármit, ha a kötőjeled hossza a szabvány alatt marad?!

Hagy kivánnyak Boldog Ujévet, minden kedves Komentelőnek aki
meg látta hogy mijen igazsságtalan dolog volt ez hogy eszt, szovátette
a Blogg!!!
Nyujcson feléjük Védőkart, a Jó Isten!!!
Ha küzddenek, Elenséggel.

Professzore · http://ekonyvolvaso.blog.hu 2011.01.02. 23:01:14

1. Elfogadom, földreszálltam. :-)

2. Nyissunk vitát! Miután te olvasószerkesztő vagy, alighanem tudod, ki az a tördelő. No, én huszonsok évig tördeltem, és nem a kezemet.
Egyelőre hagyjuk most az Akadémia értekezését, mert ő csak azt definiálja, hogy adott célra mit kell használni, azt viszont nem, hogy az hogy néz ki.
Három alternatíva van:
- elválasztójel/kötőjel (nyomdai szakszóval divíz),
– gondolatjel (nyomdai szakszóval félkvirtmínusz),
— hosszú gondolatjel (nyomdai szakszóval kvirtmínusz).

A germán tipográfia (a "lipcsei iskola") alapelvei szerint a gondolatjel használatos mindarra, ami nem elválasztó- vagy kötőjel. A hosszú gondolatjelet a modern tipográfia csak kivételes esetben használja (pl. ha a font „gyári” gondolatjele túlságosan rövid lenne a tervező „ízlésének”).
A hosszú gondolatjelet az angolszász tipográfia használja elsősorban, ráadásul máshogy, mint mi (egyébként több logika van abban).

Los Alamuszi 2011.01.02. 23:28:02

@dogfüggő:
helyesen: i-gazság tan külföldiesen e-gazság-tan, azaz, neten közzétett galádság.
P/c- tmeg sajnálom, ha gond van a vesszeje, pardon, kötőjele hosszával baj van :-)
Egyébként meg a kedvel nagyon kézenfekvő szó, mondaná don Fülig di St. James, nem tudom, mija baly velle.

Pásztörperc 2011.01.02. 23:53:41

@Professzore: Ez mind igaz, csak éppen azért nem megyünk vele semmire, mert a mi jóságos akadémiánk nevezett jeleket és használatukat mind a német, mind az angolszász hagyományoktól eltérően definiálta. tehát ha attól a balsorsú párbeszédjeltől (ami a gondolatjel szimpla elfajzása) eltekintünk, akkor három jelünk marad a háromféle karakterhez:

- a divíz elválasztójel/kötőjelnek;
– a félkvirtmínusz nagykötőjelnek;
– a kvirtmínusz gondolatjelnek (stb.).

Ez a rendszer — ahogyan többen használjuk — logikus, egyszerű és áttekinthető, és nincs is vele baj, amíg folyó szöveget kell lejegyezni. Abban a pillanatban azonban, amikor képletek kerülnek elő, ez is megborul, mert a matematikai mínusz leírásáról az akadémia nem rendelkezik sehogyan se. (Mintha az nem is lenne a nyelv része.)

Tudsz-e előnyöket rendelni bármely más elrendezéshez?

Professzore · http://ekonyvolvaso.blog.hu 2011.01.03. 00:31:02

@Pásztörperc:
Esztétika, egyszerűség.
A nagykötőjel definícióját én elmebeteg dolognak tartom. Tehát hiába van, hiába kellene (elvileg) használni, gyakorlatilag egyszerűbb, szebb, ha összevonjuk a gondolatjellel és a párbeszédjellel egyetemben.

A nagykötőjelet rendeli az akadémia olyan esetekben használni, amikor pl. két név van egyesítve tulajdonnévként: Duna–Rajna–Majna-csatorna. Ellenben a gondolatjel, előtte-mögötte szóközzel az általad kívánatosnak tartott gondolati részek — gyakorlatilas — elválasztására szolgál mondaton belül.
No, ebben a példában én hoztam a 151-es nehézségét: kizárólag tervezői szempontból semmi nem indokolja az ilyetén való differenciálást, mert azt a két szóköz egyébként is megoldja (senki nem fogja gondolni, hogy – az angolszász rendszerből fakadóan – a fenti mondat részek és gyakorlatias szava egyetlen összevont szerkezetet alkotnának. Ehhez pedig, hangsúlyozom, tervezői szemmel nincs szükség más differenciálásra. Másrészt: csúnya.

Professzore · http://ekonyvolvaso.blog.hu 2011.01.03. 00:59:25

Ahogy nézem, másnál is kiverte a biztosítékot. Egy profi javította végig, sajnos annyira kicsi a felbontása, hogy nem nagyon látom...
http://www.facebook.com/?ref=logo#!/photo.php?fbid=170586572983526&set=a.135312323177618.12073.119056498136534

Hari R. Seldon (törölt) · http://pirateradio.blog.hu/ 2011.01.03. 04:09:33

@HaKohen: Ez is hibásan ír!!! Megőrülök. Nem szokák, hanem SZOKOL!!!

Rádiózni szokol? Rádiód a SOKOL... Ha nem éppen Tilos...

Rodeo36 2011.01.03. 04:44:09

@Látnok.: én saját gépről beszélek, tudom, hogy néhányan olcsójánosként eleve nem vesznek olyan laptopot ami lehetővé tenné, másoknak havány lila fogalma sincs róla hogyan működik... sohasem használtam hotel gépet, de a hotel egy nagy marha, hogy csak egyetlen -angol- nyelvre számít, állítom, hogy az itteni esetek nagyrészében sima szakmai analfabétizmus van a háttérben

erre jó példa (egy blogról):
az Orban csalad szarbaszokott

és

az Orbán család szárbaszökött

jó munka a nemnemhahahaha című gittegyletnek ájsztí utánra

Rodeo36 2011.01.03. 04:55:41

@Professzore: tudnál segíteni abban, honnan lehetne szerezni egy Office2003 hoz letölthető magyar helyesírás ellenőrzőt szerezni? amit a rendszer ajánl az incompatibilis az enyémmel és még nem jöttem rá miért, ezzel ki lehetne szűrni sok olyan hibát ami kapkodás közben bennmarad, mert eleve aláhúz? megköszönném

Rodeo36 2011.01.03. 04:59:39

@Hari R. Seldon: na ezért kaptál egy csomó piros pontot még a hátam is nyilallik a röhögéstől ezt kell elkűldeni a KE-nek és brigádjának bár sok másnak is volt ötlete... szegény Kölcsey ha látná? egyébként a beszéd alatt azt figyeltem , hogy hányszor meri levenni szemét a teleprompter-ről, egyszer sem... kár, hogy az öperatőr nem esett hanyatt egy párszor, vagy görgették hintalovon?

Rodeo36 2011.01.03. 06:13:46

@Professzore: a profi szövegjavító webcam-mal csinálta a felvételt és nem screenshot-tal, de a lényeg látszik, tatárjárás méretű szégyen, és az is, hogy a KE nem volt képes bemagolni a szöveget és felmondani, hanem teleprompter-rel csinálja bambán a teleprompter-re bámúlva és sohasem a kamerába

Kettes · http://orulunkvincent.blog.hu 2011.01.03. 08:14:55

@Rodeo36: Valójában csináltak egy screenprintet, tollal kijavították, kitűzték a falra, lefényképezték, beszkennelték és feltöltötték. :)

Zebrateve 2011.01.03. 10:44:16

A Ma reggelben Kiss Norbert a KEH-ből elmondta, hogy az újévi köszöntőt Schmitt Pál írta - mint ahogy minden beszédét ő írja. Nem tudom hogy mennek ezek a dolgok, de szerintem ebből az következik, hogy ő rossz helyesírással és nyelvtannal megírta a beszédet, amit egy korrektornak ki kellett volna javítani. Annak, hogy ez miért nem történt meg - esetleg csak részlegesen történt meg -, több oka is lehet. Az egyik, hogy nem adták oda egy korrektornak. A másik, hogy a korrektor sem tud helyesen írni. A harmadik, hogy tud, csak valamiért nem javította ki a hibákat (félelem? szabotázs?).

Hari R. Seldon (törölt) · http://pirateradio.blog.hu/ 2011.01.03. 11:00:34

@Rodeo36: És együk hozzá az új beszél szótárat.

hu.wikipedia.org/wiki/%C3%9Ajbesz%C3%A9l_nyelv

Nyúszpííííík:

Kell = kel
Áldd = áld vagy álld
kedvvel = kedvel, kedd-ve, rövidítve k.e.

Az ellentétes jelentésű szavakat is eltávolítjuk felesleges voltuk miatt, így a „rossz”-ból „nemjó”, a „remek”-ből pedig „duplapluszjó” lesssssz; és így a lehető legtöbb szót is eltöröljük márciusra.

A legfontosabb célja az újbeszélnek az, hogy még az olyan egyszerű szavak kettősségét is csökkentse, mint az „igen”.
2011 februárjától olyan szó, amellyel mindenki kötelességtudóan válaszol, függetlenül a kérdéstől. Egységes Igent mond a kötelességtudó nemzeti egységbe forrt "szabad" köztársaságunk
NagyMagyarország kovácsolta frigyre.
Éljen a nemzeti együtműködés rendszerének hatalma
a népek akarták s alkották meg így.

Pásztörperc 2011.01.03. 14:35:22

@Professzore: Esztétikai kérdésekben a véleménynyilvánítást gondosan kerülöm — mivelhogy ilyen érzékem nincs. Gyakorlati szempontból viszont nem gondoltad végig: olyan esetekben, amikor a kapcsolni kívánt fogalmak többtagúak (pl. New York – El Paso vasútvonal, III. 21. – IV. 8. között stb.) a nagykötőjel elé és mögé is teszünxóközt — tehát annak nincs differenciáló szerepe.

sajtohuba 2011.01.03. 17:31:19

Van két, az interneten, tehát publikusan közzétett és megjelentetett állítás

Az egyik:
Természetesen az újévi beszéd írása a köztársasági elnök úr sajátja – válaszolta Süveges Gergő műsorvezető kérdésére az MTV Reggeli című műsorában Kiss Norbert, a Köztársasági Elnöki Hivatal Társadalmi Kapcsolatok Hivatalának vezetője,"
www.hir24.hu/belfold/194186/a-kozteven-izzasztottak-schmitt-emberet.html

A másik (KEH hivatalos közleménye):
"A tévedést elismerjük, és mindent elkövetünk, hogy a jövőben hasonló eset ne fordulhasson elő."
www.keh.hu/index.php?submenu=articles&cat=6&id=576&details=1

Ezek alapján: ha Schmitt sk csinálta a 17 helyesírási hibát tartalmazó irományt, akkar a mindent elkövetés legegyszerűbb módja, ha ő maga költözik ki a Sándor palotából.

Az más kérdés, hogy ez a Kiss norbert pilyen arcpirító módon nyomja a szijjártói mélységeket.

Professzore · http://ekonyvolvaso.blog.hu 2011.01.03. 17:36:18

@Pásztörperc:
Ok, tegyük félre az esztétikát.
Marad a tartalmi értelmezés. Az általad írt esetek kivételek, amelyektől pl. személynevek esetén el lehet térni. Végülis ezt is figyelmen kívül hagyhatjuk, innentől viszont szubjektív dolog, hogy feltételezzük-e az olvasóközönségről azt, hogy van annyira intelligens, hogy a külalaktól függetlenül képes különbséget tenni a két felhasználási mód között, vagyis nem értékeli a New York – El Paso vasútvonalat úgy, hogy az „El” utáni rész egy másik gondolat.

(Korrekt vitapartner vagy, köszönöm!)

Pásztörperc 2011.01.03. 23:41:36

@Professzore: Ez nagyjából így is van (a kivételséggel nem értek egyet; a dátumos -tól -ig kapcsolatok gyakoriak). Természetesen az is igaz, hogy feltételezhetjük az olvasóról, hogy kisilabizálja a dolgot kevesebb fajta jelből is — mint ahogy képesek voltunk erre a nagykötőjel bevezetése előtt is. A nagykötőt azonban hajszálpontosan azért vezették be, hogy ezt a silabizáló tevékenységünket egy ÚJ JELLEL megkönnyítsék. Tehát NEM azt mondták, hogy ezekben a -tól -ig stb. típusú kapcsolatokban mostantól a kötőjel helyett gondolatjelet használunk, hanem azt, hogy bevezetünk egy új jelet, ami nem a kötő- és nem a gondolat-.

(Ha találsz itt a vincentek közül bárki olyat, aki nem korrekt vitapartner, szólj, és fizetek egy sört!)

Lóhering a fattyúlovag 2011.01.05. 01:37:47

Volt ennek a felvilágosult uralkodónak egy elmélete, amelyet meg is valósított: az egyetemes boldogság elmélete. Ismeretes ugyanis, hogy az ember nem azért nevet, mert vidám, hanem azért vidám, mert nevet. Ha mindenki azt mondja, hogy remekül mennek a dolgok, mindjárt megjavul a hangulat. Pazari alattvalói ezért, természetesen saját javuk érdekében, kötelesek voltak fennhangon mondogatni, hogy rendkívül jó dolguk van, és a régi, homályos „Jó napot!” üdvözlő formulát a király az előnyösebb „Dejó minden!” köszöntéssel helyettesítette, engedélyezve azonban, hogy a tizennégy éven aluli gyermekek egyszerűen csak annyit mondjanak: „Hűha!”, az öregek pedig: „Jajdejó!”
Pazari király mindig örvendezve látta, hogyan duzzad a jókedv a népben, valahányszor csatahajó formájú hintójában végighajtatott az utcákon. Elgyönyörködött az éljenző tömegben, kegyesen kiintegetett uralkodói kezével, s az emberek teli torokból kiabálták: „Hűha!”, „Jajdejó!” és: „Ezmárdöfi

Pásztörperc 2011.01.05. 19:50:50

@Lóhering a fattyúlovag: Kiberiáda rulez! Ráadásul maga az elmélet még igaz is...

fűzfapoéta 2011.03.06. 00:32:40

Schmitt Pál alkotmányjogi előadásában a Károli jogi karán - nyilván a hely szellemétől megihletve - feltalálta a szakrális jogi nyelvet:

jhnnsclvn.wordpress.com/2011/03/05/schmitts-well-schmitt-kutja-2/

sajtohuba 2011.03.19. 18:53:28

@Wolff: MTI rövidhír:

Ma délután bezárták a hegyeshalmi Paprika Csárdát. A NAV és az ÁNTSZ közös rendkívüli helyszíni vizsgálata több szabálytalanságot állapított meg és visszaélésre gyanút adót nyomtatványokat is lefoglalt. ;-)

zsazsu4 · http://orulunkvincent.blog.hu 2011.03.20. 11:05:27

@sajtohuba: Basszus, ha errefelé lehet arra hivatkozni egy freskó megvásárlásánál, hogy ,,egyszerű parasztember vagyok,, akkor miért kéne elvárni egy egyszerű vívótól, hogy még helyesen is írjon...

Pásztörperc 2011.03.20. 12:09:26

Címzetes egyetemi tanár (1994)
Doktori cím Testnevelési Egyetem (1992)
Okleveles közgazdász, Közgazdaságtudományi Egyetem (1965):

www.keh.hu/index.php?submenu=schmitt_pal_eletrajz

A problémák ott vannak, hogy:

"Nyelvtudás: angol, német, francia, spanyol, orosz"

A megoldás az lehetne, hogy a doktorátus (Ph.D.); mi több: a diploma feltételeként az egy-két idegen nyelv tudásán túl a magyar nyelv ismeretét is elő kéne írni, és ezt egyszerű tollbamondással ellenőrizni." Ahogy nem kaphatja meg a diplomáját (fokozatát) az, akinek nincs elég nyelvvizsgája, ne kaphassa meg az se, aki a tollbamondáson elhasalt. Aztán fél év múlva próbálkozhasson újra — és mindaddig, amíg össze nem jön neki.

A közbülső időszakban pedig legyen jogosult a letisztelő "közhülye" cím viselésére.

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2011.03.20. 12:16:30

megnéztem a szöveget, ez egy firkantás, amit jó ha ki lehet olvasni. ilyen esetben elég nehéz definiálni a helyesírási hiba fogalmát, pár betű össze van olvadva.

Wolff 2011.03.20. 12:32:42

@jotunder: Ez nem teljesen igaz, elég pontosan látható, hogy nincs meg még a kezdeménye sem a második l-nek egyik esetben sem, a következő betű az a és az o. (Az m-eket rendesen kiírja két szárral, így az "álomásán"-ban megvan a következő betűszám, az "álamfői"-ben még így sem, mert az a nincs teljesen kiírva.) A köszönettel-ben viszont meg van a tt.Van előnye annak, ha az ember tanul egy kis paleográfiát és utána még használja is.

maroz 2011.03.20. 12:57:50

@Wolff: A blogolásnak is vannak előnyei, például az, ha rádöbbenünk, hogy jé, nahát, paleográfia, van ilyen, ki hitte volna. :)

Wolff 2011.03.20. 13:14:35

@maroz: Szerintem a Széll Kálmán terv ezek után felesleges bölcsész marhaságnak deklarálja és kiveszik az egyetemi tárgyak közül. :)

HaKohen 2011.03.20. 15:01:19

@Wolff:

Ha már magyar nyelvhelyesség:

"...meg van a tt." Helyesen: "...megvan a tt."

Wolff 2011.03.20. 15:25:05

@HaKohen: Sőt "meg van a tt.Van" helyesen megvan a tt. Van"

dvhr 2011.03.20. 15:47:12

@jotunder: "megnéztem a szöveget, ez egy firkantás, amit jó ha ki lehet olvasni. ilyen esetben elég nehéz definiálni a helyesírási hiba fogalmát, pár betű össze van olvadva."

Firkantas - lehet. De mégis, az álamfő irta, és úgy tűnik, nem a haverokal kártyászás köszben vagy a bevásárlólistát a mosócédulára.

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2011.03.20. 16:01:51

@dvhr: igen, tulajdonkeppen megtehetne egy koztarsasagi elnok, hogy megadja a modjat egy ilyen koszonolevelnek.

sajtohuba 2011.03.22. 14:22:17

Megjelent a KEH közleménye.

www.keh.hu/index.php?submenu=kozlemenyek_levelek&id=757&details=1&cat=6

Könyörgöm, figyeljen már valaki oda, és hajtsa el a magyarul nem tudó fogalmazókat a kommunikációs részlegről!
Az egy dolog, hogy Schmitt Pál hozott anyagból mire képes egy tollal a kezében, de az még súlyosabb hiba, hogy a Köztársasági Elnöki Hivatalban nincs egy ember, aki a Magyar Köztársaság hivatalos nyelvét és nyelvtanát hibátlanul tudja. Ha pedig van, akkor őt engedjék oda a szövegszerkesztőhöz!

Magyartalansága mellett a közlemény stílusa is megér önmagában egy misét.

Wolff 2011.03.22. 15:41:19

Szegény Pali, még ez is. Viktor bejelentette, hogy nem kap Lex-et:
hirszerzo.hu/belfold/20110322_schmitt_pal_multja_orban

XPS 2011.03.22. 17:04:55

@sajtohuba: lehet, hogy van olyan, de ő nem rokon.

Kettes · http://orulunkvincent.blog.hu 2011.03.23. 13:04:31

Nyilvánosságra hozták Schmitt 1964-es közlekedési balesetének bírósági határozatát.

index.hu/belfold/2011/03/23/kozlekedesi_baleset_miatt_iteltek_el_schmittet_1964-ben/

A 22 éves vagyontalan, egyetemi hallgató Schmitt Pál a saját tulajdonú gépkocsijával megcsúszott és nekiütközött egy szemből érkező taxinak. Foglalkozás körében elkövetett, súlyos testi sértést okozó gondatlan veszélyeztetés és társadalmi tulajdont károsító gondatlan rongálás miatt ítélték el négy hónapnyi, 3 évre felfüggesztett szabadságvesztésre.

Csak én nem értem,
1. hogy lehetett 1964-ben egy 24 éves egyetemista fiatalembernek saját kocsija?
2. hogy lehet vagyontalan az, akinek saját gépkocsija van?
3. hogy követhette el foglalkozás körében a veszélyeztetést egyetemistaként?

sajtohuba 2011.03.23. 13:36:51

@Kettes: Én készségesen elhiszem, hogy "nem volt tisztában a keramit burkolat különösen csúszóssíkos tulajdonságával".

Közismert tény, hogy a csúszós utak sajátosságairól sem az elméleti, sem a gyakorlati KRESZ tanfolyamokon nincs szó. Az MHSZ által szervezettek pedig kifejezetten hallgattak a szocialista keramit negatív tulajdonságairól.
Bizton állíthatom, hogy nem volt az akkori KRESZ tankönyvben erre történő utalás, ellenkező esetben ui. tudta volna, hogy oda kell figyelnie, hisz minden elé tett iratot gondosan áttanulmányoz elejétől a végéig.

Kettes · http://orulunkvincent.blog.hu 2011.03.23. 13:40:33

@sajtohuba: Nekem azért 1964-hez képest is aránytalanul súlyosnak tűnik a börtönbüntetés egy közlekedési baleset miatt. Elképzelhető, hogy a beszervezéshez szükséges zsarolást szolgálta.

sajtohuba 2011.03.23. 14:05:46

@Kettes: Egy személy 8 napon túl gyógyuló sérüléseket szenvedett. A szövegkörnyezetből azt értem, hogy a taxiból valaki volt az. A 8 napon túl gyógyulás jelenthet nagyon súlyos sebesülést is, illetve lehetett "valaki" is a sérült.

sajtohuba 2011.03.24. 16:17:07

Emlékezzünk az 1964-es puha diktatúrára. 2011-ben más a módi.

www.fn.hu//cegek/20110324/lekoszont_tv2_balhes_foszerkesztoje/

A közös megállapodásban sem volt politikai szándék.

sajtohuba 2011.03.24. 22:26:32

Köszönöm Elnök úrnak, hogy megérleltem bennem, hogy nyilvánosan beismerjem, egyetértek egy fideszes képviselővel!

Ez bizony "Vér ciki, kib…ottul gáz". Mind a helyesírás, mind Hoffmann szövege.

Hoffmann Rózsa megvédte Schmitt Pál „helyesírását”

hvg.hu/itthon/20110324_hoffman_rozsa_megvedte_schmitt_palt#utm_source=hirkereso&utm_medium=listing&utm_campaign=hirkereso_2011_3_24

sajtohuba 2011.03.29. 22:25:25

Poszt, illetve magyarul utánlövésfirkász honfitársaim! Innováljunk, illetve újítványozzunk!

www.mr1-kossuth.hu/hirek/legfrissebbek/schmitt-innovacio-helyett-legyen-ujitmanyozas.html

sajtohuba 2011.07.29. 19:56:36

Eh, csak bosszankodom és szégyenkezem a Magyar Köztársaság állampolgáraként. De már nem csodálkozom rajta.

www.hir24.hu/belfold/2011/07/29/elirtak-schmitt-palek-a-norveg-kiraly-nevet/~~fokusz