Örülünk, Vincent?

Kazahsztán felett száll a dal...

Troll proximity


Orbanisztán Infochart

P/c szerint a világ

  • Hibás feed URL.

Rovataink

Viccországban Gengszterkrónikák Gasztrowhat Focitörténelem Borzalmasvers Hülyeország Színház A nap idézete Zene-bona


nem felejtünk.jpg

Jobban teljesít...


Orbán Pinocchio thumb.jpg

FRISSÍTVE!

Itt az újabb történelmi csúcs

A központi költségvetés bruttó adóssága: 2010. május: 19.933,4 Mrd Ft; 2011. május: 21.116,5 Mrd Ft; 2012. május: 21.180,9 Mrd Ft; 2013. május: 21.765,4 Mrd Ft; 2014. október 24.736 Mrd Ft;2015. június 6. 24 847 Mrd F

 

Szűjjé má'!
tumblr_nzd85jlxqr1qd6fjmo1_1280.jpg

 

Híres utolsó szavak

 




 

Te már bekövetted?

 

Vincent tumblr Falus.JPG

 


 

Vincenzúra

Troll Vincent.jpg

Figyelem! A Vincent szerzői — főszabályként — maguk moderálják a posztjaikra érkező hozzászólásokat. Panaszaitokkal vagy a mellékhatásokkal a poszt írójához forduljatok!

Köszönettel: Vincent Anomália

Címkék

abszurd (39) áder (5) adózás (11) alkotmány (45) alkotmánybíróság (10) államosítás (7) arcképcsarnok (14) ascher café (24) a létezés magyar minősége (6) bajnai (16) bank (7) bayer (23) bayerzsolt (14) békemenet (7) bkv (7) bloglossza (14) borzalmasvers (156) cigány (7) civilek (5) civil társadalom (8) demokrácia (24) deutsch tamás (6) devizahitelek (9) dogfüggő (10) egyház (10) ellenzék (7) erkölcs (17) érték (19) Érvsebész (11) eu (13) eu elnökség (8) felsőoktatás (15) fidesz (76) fideszdemokrácia (7) film (12) filozófia (13) foci (12) focijós (19) focikvíz (54) focitörténelem (94) fritztamás (6) gasztrowhat (9) gavallérjános (10) gazdaság (8) gengszterkrónikák (14) gyurcsány (27) hangfal (98) heti válasz (19) hétköznapi történetek (32) hétvége (44) hoax (5) hülyék nyelve (16) hülyeország (165) idézet (768) igazságszolgáltatás (6) imf (26) indulatposzt (11) interjú (7) járai (12) jobbik (17) jogállamiság (33) kampány (12) kampányszemle (9) katasztrófa (5) katonalászló (21) kdnp (9) kétharmad (16) költségvetés (21) könyvszemle (9) konzervatív (18) kormányváltás (22) kormányzás (42) kósa (8) kövér (11) kultúra (21) kumin (14) lánczi (5) lázár jános (12) levelező tagozat (12) lmp (8) magánnyugdíj (25) mandiner (15) március 15 (8) matematika (9) matolcsy (44) mdf (5) média (48) melegek (8) mesterházy (7) mnb (5) mosonyigyörgy (7) mszp (32) mta (5) napitahó (7) navracsics (14) nedudgi (15) nekrológ (11) nemigazország (5) nemzeti együttműködés (5) ner (11) nyugdíj (5) oktatás (12) önkormányzatok (6) orbán (46) orbanisztán (15) orbánizmus (101) orbánviktor (65) országgyűlés (6) pártállam (23) politika (14) polt (5) program (9) retró (22) retro (115) rettegünk vincent (14) rogán (9) sajtó (22) sajtószemle (6) schmitt (38) selmeczi (8) semjén (6) simicska (7) sólyom (7) spoof (19) stumpf (5) szász (6) századvég (7) szdsz (9) szijjártó (16) színház (35) szlovákia (5) szszp (5) tarlós (12) társadalom (50) törökgábor modul (8) történelem (5) tudjukkik (22) tudomány (17) tüntetés (17) ügyészség (9) választás (37) vb2010 (19) vendégposzt (68) videó (11) vincent (10) voks10 (7) vörösiszap (16) zene (23) Címkefelhő

A magyar felsőoktatás helyzetéről (megjegyzésposzt)

2017.08.16. 19:03 | jotunder | 110 komment

 

 Több lap is foglalkozott az ún. ARWU listával.  Ez a lista a világ felsőoktatási intézményeit rangsorolja és idén nem volt magyar egyetem az első ötszázban. Az alábbi táblázat az ARWU metodológiáját mutatja.  Látható, hogy itt  leginkább a csúcsteljesítményeket mérik.

Criteria Indicator Code Weight
Quality of Education Alumni of an institution winning Nobel Prizes and Fields Medals Alumni 10%
Quality of Faculty Staff of an institution winning Nobel Prizes and Fields Medals Award 20%
Highly cited researchers in 21 broad subject categories HiCi 20%
Research Output Papers published in Nature and Science* N&S 20%
Papers indexed in Science Citation Index-expanded and Social Science Citation Index PUB 20%
Per Capita Performance Per capita academic performance of an institution PCP 10%
Total 100%

 

Egy magyar egyetem leginkább egy nagyon régen végzett diákja Nobel-díjával tud pontot szerezni, illetve a PUB-bal jelölt általános Research Outputtal. A CEU-t erősen sújtja, hogy a Per Capita Performance csak tíz százalékot jelent. Barabási-Albert László egyedül több pontot hozna a HiCi és N & S rovatban, mint a legtöbb magyar egyetem összes professzora, és bizony e sorok szerzőjének voltak már  kritikusabb megjegyzései Barabási egyes brutálisan HiCi eredményeivel kapcsolatban. Ez egy nehéz ügy.

Az MTA intézeti rendszerében azért van HiCi és N & S potenciál, de az MTA-t nem számolják be a magyar felsőoktatásba. Ha formálisan egy University of Budapest címke jelenne meg az akadémiai kutatók cikkein, a SOTE, ELTE, BME professzoraival együtt, akkor még mindig kisebb lenne az a bizonyos virtuális egyetem, mint a bécsi tudományegyetem, de a U. of B. vélhetően már benne lenne a legjobb háromszázban.

Maximális kormányzati jóindulat, akarat és elszántság mellett is nehéz lenne a helyzet,  sportcentrikus állami vezetéssel viszont teljesen reménytelen ügyről van szó. A magyar felsőoktatás annyira azért nem rossz, mint amilyennek látszik, de rettenetesen alul van finanszírozva és a fentiek miatt is jelentős hátrányban van a listákon.

P.S CETERUM CENSEO: Egy magyar egyetemi adjunktus nettó fizetése kb. 500 font, egy brit adjunktusé pedig kétezer font felett van, a kvázi magánnyugdíj-befizetés után is.  És a magyar adjunktus terhelése a nagyobb.

 

 

A bejegyzés trackback címe:

http://orulunkvincent.blog.hu/api/trackback/id/tr1812756004

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2017.08.16. 21:58:10

@fortin: A Belgradi Egyetem PUB score-ja magasabb, mint a Princetoni egyeteme. Komoly. Ezek tenyleg kilora lemertek a cikkeket. Top 5 folyoirat cikk pontosan annyit ert, mint a 142 oldalas "index" legszomorubb ujsagai.

Amugy megneztem, a harom magyar egyetem mind kapott Alumni vagy Award Score-t, ami nyilvan nagyon regi Nobel-dijbol jott ossze, de sokat szamit. A belgradi egyetemen lenyegeben minden le van nullazva kiveve a kilorairjunkcikket scoret (nem mintha a hellokaptunkegynobelt1937ben score sokkal ertelmesebb lenne).

harmadikszem · http://harmadikszempont.blog.hu/ 2017.08.16. 22:00:19

@harmadikszem: persze csak félig vicces, félig szomorú, hogy az MTA magának osztja ki a szánalmas nettó 90ezres ösztöndíjakat intézeti munkatársaknak, hogy érette ugyanazt kutassák amit amúgy is tennének.

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2017.08.16. 22:20:00

ez az egesz eggyel nagyobb okorseg, mint gondoltam.
az ELTE-BME egyesitett egyetem kisebb lenne, mint a belgradi, de ugye ugy nyitna, hogy szerezne 26 ALUMNI score-t, aztan 45 PUB score-t, 11 N&S-t, es mondjuk tovabbra is nulla darab HiCi-t. Ezzel megverne az erlangeni egyetemet, amelyik benne van a legelso ketszazban. Es akkor nincs MTA, nincs SOTE, amivel ugye lenne itt HiCi is, meg rengeteg plusz PUB es N & S, nem tudom mennyi lenne, de szazotvenben abszolute tutira.

fortin 2017.08.16. 22:27:24

@jotunder: Szemerédi (ELTE), Szentgyörgyi (Szeged), Oláh (BME).

Itt egy részletes elemzés: hvg.hu/itthon/201548_a_magyar_felsooktatas_kulfoldi_osszehasonli

Van alaposabb is, de azt nem találom a rankimng.elte.hu-n, sztem átépítik éppen.

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2017.08.16. 22:47:25

@fortin: ez az egész ARWU ügy komolytalan. pillanatok alatt ki lehetne hozni, hogy a magyar felsőoktatás tulajdonképpen világszínvonalú. már meg is van a tervem. két egyetemet kell csinálni. az egyik a legjobb százötvenben lenne, a másik a legjobb kétszázban. és lehetne mutogatni mindenkinek, hogy így meg úgy. még a vidéki egyetemekkel is kellene csinálni egy University of Countryside-ot és szerintem még őket is be lehetne őket suszterolni a legjobb ötszázba, az mekkora havaj lenne.

fortin 2017.08.16. 23:08:13

@jotunder: és ugye most azt gondolod, hogy ez egy parodisztikus ad absurdum gondolati játék csupán, ami nem szerepelt felsőoktatás-politikai anyagban Mo-n? Hát de. Két dolgon múlt a süllyedése: helyi fideszista potentátok elkezdtek küzdeni egyetemükért, és a SE khm, sajátos érdekérvényesítő pozíciója (ja, és hogy az éppen akkor aktuális szakállamtitkár hamar bukott, mint eddig mindegyik amúgy).

Egyébként az észtek, dánok, franciák csináltak hasonlót (a franciák durván, de aztán azt nem tudták a rangsorokon átvinni igazán), az osztrákok daraboltak inkább (az orvosi karokat önállósították, nem is jött be). Nálunk összevisszaság, persze.
Ami viszont értelmes kérdés volna (az SE-ELTE reuniontól túl), az az MTA intézetek ügye. Ma is nyakig benne vannak a felsőoktatásban, doktori iskolákat működtetnek, tanítanak stb. Viszont ez még egy viszonylag épségben megmaradt kutatói bázis, ami még az MTA TTK súlyos félrecsúszását is el tudta viselni. Odadobni őket az egyetemi rendszernek, eszeveszetten kockázatos ügy.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2017.08.16. 23:18:02

@fortin: "Ja, a Bécsi Egyetem költésgvetése 170.000 Mrd Ft. Az ELTE-é negyedannyi hallgatóval 26 Mtd Ft."
Az ELTE idei költségvetése 31,5 milliárd forint, a Bécsi Egyetemé 170 millárd forint (557 millió euró). Szóval hallgatókra leosztva 1,27 millió forint az 1,81 millió ellen, nagyjából 30% a különbség. Nem is olyan rossz, mint a jövedelmek különbsége...

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2017.08.16. 23:19:11

@fortin: De nem dobnák oda őket. Konkrétan SEMMI sem történne. Létrehoznának egy University of Budapest nevű állami intézményt, amelynek Habsburg Rozália anyakirálynő lenne a tiszteletbeli főrektora, és lennének rektorok vagy elnökök , akik teljes függetlenséget élveznének és egészen különböző módon kapnák meg a budget-jukat, mondjuk pont úgy, mind most. Az MTA nevű alegyetem, az ELTE nevű alegyetem, a SOTE nevű alegyetem és a BME nevű alegyetem. A törvény külön garantálná azt, hogy a University of Budapestre nem vonatkoztatható a felsőoktatási törvény, csak a University of Budapest-törvény. Abszolúte semmi sem történne, se jó, se rossz. Nem, nem akarom megcsinálni, de azért szupervicces, hogy a Magyar Narancsban az jelenik meg, hogy a béka segge alatt van az egyetemeink színvonala.

fortin 2017.08.17. 00:02:48

Emlékszem, még a kilencvenes évek elején volt egy terv, az Atheneum projekt, az MTA csináljon egyetemet az intézetekből, elitképzés, de leginkább csak doktori képzés. Vmi köze is volt aztrán a CEU-hoz, de ez már nem rémlik pontosabban. Horváth Iván irodalmár volt a fő mozgatója talán.

MOndjuk azért is hasznos lenne összevonni egyetemeket, mert jelenleg kb. max nyolc-tíz rektorképes ember van a magyar felsőoktatásban, közülük most egy vállalta, hogy rektor legyen, de már nemsokára lejár neki is. Kancellárképesből még kevesebb akad. (Az angol vice-cancellor fizetéseket végképp ne hasonlítsuk össze a magyar rektorikkal, mondjuk az angoion eléggé ki vcn akadva ott is sokmindenki.)

szamaritánus 2017.08.17. 08:26:18

Kb annyi koze van az arwunak a valosaghoz, mint a fifa-ranglistanak a fociban.

OoOoOo 2017.08.17. 09:30:22

Amúgy a külföld mellett van egy másik vonzóerő, amivel a számolni kell, a nyugati bérek. De itthon. Talán ez a legjobb biznisz.

Tehát sztem azt kéne megoldani, hogy az adjunktusok ne brit pénzekhez képest ígymegúgy keressenek, hanem a sarki giroszos "mosogatót keresünk 140 nettóért, d emivel nem jelentkezett senki, inkább 160ért", meg az "Aldi pénztáros x" és az "Auchan targoncás y" pénzéhez képest keressenek jól. Nyilván olyan ember(ek 80%-a, most nem a N. Közszolga -ről beszélek vagy mi is az), aki potenciálisan alkalmas egyetemei karrierre, az akárhol se lesz "hülye". Tehát van vonzóerő.

Mondjuk ez ugyanaz a problematika, h nem lehet informatika tanárt találni etc.
(Persze emiatt megjelennek programozási kurzusok drágáért, csak megint azok fognak többszörösen kiszorulni, akiknél nincs erőforrás.)

Amúgy én párszor már leírtam, hogy mi lenne az "NERideális" (olyan) egyetem (ami persze nem kifizetőhelyként működik): a legjobb másodévesek vmi kreditpontért skype kurzuson tanítják az elsőéveseket, a legjobb harmadévesek a másodéveseket, ... etc. A doktoranduszoknak fizetünk vmennyit, ők az utolsó éveseket. Az egész beosztását egy program szervezi, a tananyagok online elérhetőek etc. Minimális rezsivel megoldható az egész.

Sztem erre a lehetőségre van ráapproximálva itthon (legalább részlegesen) minden.

Európai téridő 2017.08.17. 10:49:21

Köszi a korrekt kiegért.

Novák Aircraft Ferencné 2017.08.17. 11:02:45

És az angol adjunktus mennyit fizet lakhatásra? Mennyit hagy ott a fodrásznál? Színházban? Moziban? Étteremben?

hebab 2017.08.17. 11:03:35

az ugye megvan, hogy a tanársegéd és az adjunktus terhelése csak azért nagy, mert ők csinálnak mindent? docenstől fölfelé meg semmit. láttam én olyan tszv. habil. egyetemi tanárt, aki egyben dékánhelyettes is volt, és ezt a három munkakörét sikerült abszolválnia úgy, hogy hetente egy délutánra belátogatott az egyetemre. (és nem, a maradék idejében nem kutatott.)

fizeto_utas 2017.08.17. 14:03:11

@hebab: Azért ez eléggé egyetem- és tanszőkfüggő lehet. Az ELTE fizikus és matematikus szakon én elég sok előadást hallottam docensektől és professzoroktól, tanszékvezetőtől is, jó előadást is. (Az ellenpélda: államtitkár-helyettes is tanított, mondjuk ő legalább szarul, de arrogánsan, róla viszont amúgyis sejtettem, hogy egy fasz.)

balmoral 2017.08.17. 16:16:02

@Online Távmunkás: "Egyébként azóta sincs nő az ELTE rektori vezetésében, hiába bizonyított tény, hogy egy szervezet felsővezetésébe kell legalább 15-20% mindkét nemből, hogy hatékony és innovatív legyen..." Tehát összesen kell úgy harminc-negyven százaléknyi nő és férfi, a többi lehet semleges nemű, vagy nem emberi lény, utóbbi egyébként is valószínű. Nélkülük bizonyára sérülne az innovativitás. (Tudom, hogy nem úgy értetted! De ezt írtad.)

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2017.08.17. 16:50:10

@balmoral: Nem, nem ezt irta. Azt irta, hogy SZUKSEGES feltetele a hatekonysagnak, hogy legalabb 15-20 szazalek legyen mindket nembol. (kell legalabb.... hogy... legyen)
"Ahhoz, hogy megnyerjuk a vilagbajnoksagot kell, hogy legyen legalabb tizenegy ember a csapatban. " Ez nem jelenti azt, hogy ha van tizenegy emberunk, akkor halleluja, megnyerjuk a vilagbajnoksagot.

harmadikszem · http://harmadikszempont.blog.hu/ 2017.08.17. 20:50:28

@hebab: ez nagyon nem így van, van egy csomó tanseg és adjunktus aki semmi értékelhetőt nem csinál és számos docens meg prof nem csak jó tanár de sokat kutat is. És persze mindkettőnek az ellenkezője is előfordul, kár általánosítani. Egy valami azért igaz, tényleg sok olyan idősebb docens és professzor kollega lézeng akik a mai feltételek/előírások közül soknak nem felelnek meg és valószínűleg nem is lennének rá képesek, de a harminc évvel ezelőtti feltételeknek, amikor kinevezték őket, még megfeletek. Az egy jogos kérdés, hogy ők pl mire tudják tanítani szakmailag a tansegeket és adjunktusokat, túl néhány kompetencia jellegű dolgon természetesen. Ez az anakronisztikus kategória (életkori okokból) a fiataloknál nem létezik, sajnos azt kell mondanom, még, mivel nem feltétlenül hullik ki az alkalmatlanja.

szazharminchet 2017.08.17. 22:00:46

@harmadikszem: Nekem nem annyira világos, hogy miért mondja valaki, hogy az Akadémia a kutatóintézet-hálózatával szovjet mintára van, mintha más országoknak is lenne hasonlója, pl. a németeknél a Kaiser Wilhelm (mai nevén Max Planck) Gesellschaft, a Leibniz-Zentrumok, stb., Amerikában is van egy-két kutatóintézet (nem csak Los Alamos).
Persze, jól hangzik egyetemi körökben, ahol szivesen elköltenék az Akadémiára pénzét.

harmadikszem · http://harmadikszempont.blog.hu/ 2017.08.17. 22:27:43

Semmi baj a kutatóintézetekkel. A baj az, hogy ha megnézed a nemzetközi kontribúciót WoS-ben akkor nálunk meg az oroszoknál fogod azt látni, hogy az akadémia önmagában 3-8szorosát hozza a legjobb egyetemekhez képest is, diszciplínától függően. Ez az USA-ban nagyon nincs így, a leading publikációban szinte alig van független vagy intézeti kutató, 95 százalékban valamelyik egyetem alkalmazottja a szerző. Mo-n viszont azt fogod látni az ösztöndíj osztásnál, ha már valaki említette a bolyait, hogy ugyancsak igen nagy arányban kapják akadémiai kutatóintézeti munkatársak gyakorlatilag ugyanarra a munkára, amiért egyébként a fizetésüket is kapják. Kicsit neccesnek érzem, hogy pályáztatnak olyan ösztöndíjakra amelyeket rögvest vissza is osztanak saját maguknak, nyilván sok esetben érdemes, máskor érdemtelen módon (egy ideig követtem a nyertes pályázatokat de már leszoktam róla).
Jelentős cinikus leegyszerűsítés tehát azt állítani, hogy az akadémiai pénzekre fáj a foga az egyetemeknek. Mintha versenyezniük kellene az MTA intézeteknek az egyetemekkel, ahelyett, hogy kölcsönösen segítenék egymást. Az egyetlen problémám sokakkal együtt az MTA-val az, hogy egy példátlan mamut, tele posztkommunista mechanizmusokkal, amibe adott esetben az is beletartozik, hogy számos intézetében semmiféle érdemlegesnek látszó munka nem történik.

balmoral 2017.08.18. 04:59:39

@jotunder: Akkor azt kellett volna írni, hogy "legalább 15-20% kell, hogy legyen az egyik (vagy "valamelyik") nemből". Mert akkor a másik már biztosan legalább 8ö-85%. Nekem ezt diktálja a nyelvérzékem és a matematikával kapcsolatos már rég lezárult múltam. És a helyzetet ismerve, azt is nyugodtan le lehetett volna írni, hogy legalább ekkora legyen a hölgyek aránya a kérdéses testületekben.

dr Brcskzf Gröőő 2017.08.18. 09:24:29

@balmoral: nem, akkor a másik legFELJEBB 80-85% (ami egyáltalán nem mond ellent a legalább 15-20%-nak).

OoOoOo 2017.08.18. 09:45:10

@harmadikszem: "ha már valaki említette a bolyait (és nem említette az ÚNKP-t)"

Bolyai (amit amúgy nem csak kutintézetisek kapnak) mellé oda lehet tenni az ÚNKP-t, amit csak egyetemi ember kaphat és többszöröse a Bolyainak.

Mellesleg nem értem ezeket a "pályáztatnak olyan pénzekre, amit rögvest vissza is osztanak maguknak" stílusú mondatokat.

Muad\\\'Dib 2017.08.18. 09:54:45

"... hiába bizonyított tény, hogy egy szervezet felsővezetésébe kell legalább 15-20% mindkét nemből, hogy hatékony és innovatív legyen..."
Nabasszus. Én meg eddig azt hittem, hogy megfelelő szakember kell egy cég vezetésébe, hogy innovatív és hatékony legyen. Most meg kiderül, hogy ha egy cég vezetésében csak 5% a férfi, vagy nő, akkor soha nem lesznek hatékonyak és innovatívak ha bele döglenek sem. Be'szép dolog a modern tudomány...

harmadikszem · http://harmadikszempont.blog.hu/ 2017.08.18. 12:05:35

@OoOoOo: mit nem lehet érteni ezen? Nézd meg az elmúlt tíz évben hány százalékban kapják akadémiai kutatóintézetek és mennyiben egyetemek. Én meg azt nem értem minek játszani az értetlent.

Persze mindenki ott próbálkozik, ahol tud, a kutatóintézeti bértábla ugyanolyan vacak mint a felsőoktatási. Szóval alapvetően a kicsi pénzen marakodik mindenki, az pedig nem jó.

pbd 2017.08.18. 12:52:22

@harmadikszem: es te megnezted? en pl azt latom, hogy 2016-ban a 175 kiosztott ösztöndíjból valamivel kevesebb, mint 50-et kaptak intézeti kutatók, és 9-en MTA TKi-sok, azaz olyan _egyetemi_ emberek, akiknek a fizetését az Akadémia adja. azaz 2/3-a az ösztöndíjasoknak egyetemi ember. ezen kívül a kuratóium elnöe egyetemi oktató és a tagok között is többségben vannak az egyetemiek.

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2017.08.18. 13:04:11

@harmadikszem: És mi van akkor, ha X akadémiai intézeti pályázó nyilvánvalóan jobb, mint Y egyetemi pályázó? Mert már számon van tartva a szakmában, mert mondjuk Amerikából vagy Nyugat-Európából jött haza. Tipikusabb, hogy a nyugatról hazajövő emberek intézeti helyekre mennek. Nem arról van szó, hogy "indexált" cikkeik vannak, hanem mondjuk olyan cikkei, hogy egyes magyar egyetemek teljes jelenlegi professzori karának soha nem voltak olyan cikkei. Ilyen van, és még csak nem is olyan nagyon ritka. Akkor mit lehet csinálni, kérdem tisztelettel? Szerencsés esetben az illető kapott egy Marie-Curie-t de szerintem utána is pályázhat Bolyait.

harmadikszem · http://harmadikszempont.blog.hu/ 2017.08.18. 13:19:47

@jotunder: pályázhat sőt pályázik is, aztán vagy kap vagy nem, mint Demeter Tamás például, aki a publikációira, a hivatkozásaira meg a témára maximális pontot kapta, de az úgynevezett "összebenyomás" kategóriára meg nullát, így nem nyert. Összbenyomás, beszarok.

De én örülök annak ha van olyan, aki a MC vagy egy amerikai állás után/helyett inkább hazajön a netto 90-es bolyaira. Tőle aztán tényleg nem sajnálok semmit. Csak attól tartok, ez jóval ritkább, mint gondolod. Én a botrány idején a filozófiai kutatóintézet tudományos főmunkatársainak a publistájába kukkantottam bele és ott nem sok nyomát láttam annak, amiről fentebb szóltál, és akkor még finom vagyok. Ami a Nemzeti Tehetség Programot illeti, én azzal akkor hagytam abba a számolást amikor a "Szemétszállítási szokások a 20. század eleji Budapesten" című beadványnak sikerült magyari ösztöndíjat nyernie. Átláthatatlan, ellenőrizhetetlen, elszámoltathatatlan dolgok ezek.

harmadikszem · http://harmadikszempont.blog.hu/ 2017.08.18. 13:27:09

@pbd: a kollaboráció kapcsán is azt mondtam feljebb, hogy az MTA többet kap, mint _bármelyik_ egyetem. Még az b'na be ha többet kapna mint az összes pályázó más egyetem és kutatóintézet együttesen (n>30) :O A legfrissebbet most a kedvedért megnéztem, az MTA 50-et kapott egymaga, őt követi az ELTE 26-al, tehát a legnagyobbat nyert magyar egyetem is a felét kapta, mint az MTA egymagában. A többiek arányosan egyre kevesebbet és kevesebbet.

harmadikszem · http://harmadikszempont.blog.hu/ 2017.08.18. 13:34:26

@jotunder: de most a kedvedért önvizsgálatot tartottam és elkezdtem nézni azon a területen amihez értek, szociológiában. Az első két nyertesig jutottam, egyiknek sincs nemzetközi publikációja, nem hogy leading de semmilyen folyóiratban, ha csak az Erdélyi Társadalom c. lapot nem tekintjük annak. Szóval, elismerve hogy lehetnek olyanok is akikről írtál én továbbra is fenntartom, hogy bár úgy lenne de nem.

szazharminchet 2017.08.18. 13:41:08

@harmadikszem: Én inkább azt mondanám, hogy az Akadémiai egyes intézetei kis civilizációs szigetek az országban, ahol normális munkát lehet (még) végezni.
Sajnos nem mindegyik ilyen, és más meg pláne nem. De nem hinném, hogy azért domináns az MTA, mert olyan sok pénzt kap (valójában a létezéshez talán épp eleget), hanem mert az oktatásban, beleértve a felsőoktatást, olyan botrányosan nincs pénz. Még az MTA intézeteknek adott pénz mellett is teljesen jogos válasz lenne a teljesítményt firtató kérdésre, hogy "kis pénz, kis foci", hogy mégis némelyik egész jól teljesít, az kész csoda.

harmadikszem · http://harmadikszempont.blog.hu/ 2017.08.18. 13:57:42

@szazharminchet: maximális egyetértésem. Nekem ezért lenne furcsa ha tömeges lenne a nyugati egyetemkről 90-ért hazajövők hada, amellett hogy ismerek ilyet én is de minden ilyenre jut 200 olyan akinek eszébe sem jutna. Bizonyos területeken meg kb sehol sem elég ez a pénz semmire, már konferenciaköltséget nem is számolva. Az MTA az intézményhálózata miatt domináns természetesen, nem a pénz miatt. Azt viszont rosszul teszi szvsz hogy nem (nagyon) mozdul bele a képzésbe, mert azok az országok a régióban, akik egyre feljebb másznak a nemzetközi kontribúcióban tudatosan alakítják úgy, hogy legalább egy két elit tanszékük legyen mindenféle tudományterületeken. Pont most mondta egy kollega a firenzei Europa Institute-tól hogy Romániából például elképesztő képzett gyerekek jönnek a posztgrad/PhD képzéseikre, magyarokat meg konkrétan nem lát.

pbd 2017.08.18. 13:59:43

@harmadikszem: az ELTE-nek kb 1500-1700 oktatoja lehet (innen: www.elte.hu/kozerdeku/kozzetetel ), az MTA kutatóhálózatában ennek biztos van legalább kétszer ennyi kutató. de nem ez a lényeg.

"Kicsit neccesnek érzem, hogy pályáztatnak olyan ösztöndíjakra amelyeket rögvest vissza is osztanak saját maguknak" ezt írtad. ehhez képest a bolyai >>kutatói<< ösztöndíj kuratóriumában többségében vannak az egyetemi emberek, és nem látszik, hogy több MTA-s kapná meg a bolyait, mint amennyi megérdemelné.

egy blogposzt kommentjeiben beszélgetünk, semmi végzetes nem történik, de azért tök jó volna, ha nem lennének azt elhintő mondatok, hogy hát úgyis meg van bundázva az egész. a magyar tudományos pénzeknek nagy része (MTA-s és OTKA/NKFIH-pénzek) még érdem szerint osztódik ki (biztos vannak rossz döntések, peches emberek, stb, de a fősodor azért mégiscsak ez), de azért M. György és függő alapítványai már elkezdték játszani a játékaikat. a fenti idézeted kicsit hozzájuk hasonlítja a Bolyai ösztöndíjat, pedig kurvára nem olyan.

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2017.08.18. 13:59:51

@harmadikszem: Vannak ilyen intézetek, és vannak olyanok. Az én intézetem eddig hét (7) darab ERC grantot kapott, aminek darabja ugye 1-2 millió euró, tucatnyi Marie-Curie-t, négy vagy öt Lendületet, talán többet. És mondjuk van Top 20 tudományos folyóiratban az elmúlt tíz évben száz darab cikke az intézetnek, legalább. Nyilván a természettudományos/matematikai területeken jobbak vagyunk, mint a többi területen. Sokkal jobbak. Ezért van az, hogy te ezt látod, én meg azt.

harmadikszem · http://harmadikszempont.blog.hu/ 2017.08.18. 14:23:08

@pbd: lsd fenti kommentemet. Azért tényleg nem olyan, mert a matolcsys cuccok niylvánvaló csalások, az MTA-nak pedig csak maga felé húz a szíve, de nyilván minden sz'rra nem ad pénzt vagy csak néha.

harmadikszem · http://harmadikszempont.blog.hu/ 2017.08.18. 14:35:05

@jotunder: ez így van, 1975-2017 közötti top paperek 7 százalékát adja a CEE régió matematikában, és 2 alatt gen soc sciben. Including Russia. Szóval ez egy regionális különbség mindenféle politikai, nyelvi és episztemikus differenciával, ezért nem érdemes szvsz összevetni a helyzetet. Nekünk a régió más országaival érdemes a saját diszciplínáinkat összevetni, például matematikában feljött ránk az utolsó 5 évben a jóval kevesebb lakosú Szlovénia és a még per capita GDP-ben is alultöltött szerbia, lengyelország, románia, csehország pedig már rég megelőzött.

Fuxos (ex bömis) · http://fuxianizmus.blog.hu 2017.08.18. 14:52:24

Én az egyszeri akadémiailag képzett embör szemével látom a világot, és nem tulajdonítok túl nagy jelentőséget annak, hogy melyik egyetem hányadik akármilyen listán. Két egyetemet végeztem, egyik sem nincs az ötszázban, mégsem voltam semmiben sem hátrányban.

P.S. A belgrádi egyetemet nem kéne fikázni. Nem olyan rossz hely, pontosabban régebben nem volt az. Van vele néminemű tapasztalatom. :)

balmoral 2017.08.18. 14:58:22

@dr Brcskzf Gröőő: Igazatok van. Mindkettőtöknek. Maradjunk annyiban, hogy az a szerencsés, ha mindkét nem legalább 15-20 %-ban képviselteti magát, így mindössze 60-70 százalék marad az igeneknek.

fortin2 2017.08.18. 15:16:28

@harmadikszem: Demeter idén Lendület-grantet kapott (joggal), tehát az értékelés képes korrekcióra. Az MTA intézetek kutatási teljesítményét nem érdemes összevetni egyetemével, az nyilvánvaló. A Bolyai sok egyetemi kollégának ad kifutást, de az intézeti hangsúlya éppen a kutatási hangsúly miatt megmaradt, ez se nagy meglepetés.
Matematikában amúgy a WoS adatai alapján akár a TOP-publikációkat, akár az impactokat nézzük, a 2006-2009 közötti időszakhoz képest 2012-2015-ben a magyra egyetemek, különösen az amúgy meghatározó ELTE bővülése egyértelműen ksiebbm, mint a lengyeleké, vagy Zágrábé, Belgrádé, az osztrákokról nem is beszélve. Sőt, asz ELTE-nél csökkenés van. (nem én vagyok ilyen okos, most olvastam egy elemzésben, megkeresem majd a hivatkozást rövidest.)

balmoral 2017.08.18. 15:20:21

@balmoral: Akarom mondani: Legföljebb 60-70 százalék marad az igeneknek... Mielőtt megint kijavítanak.

harmadikszem · http://harmadikszempont.blog.hu/ 2017.08.18. 15:34:02

@fortin2: ne már, DT-nek nyíltan megmondták, miután körbeordítozta a fél országot, hogy személyes okokból nem adtak bolyait. Szerinted ez normális dolog? (most az tök mindegy hogy Demeter egyébként magánemberként vállalhatatlan hülyeségeket beszélt és ezzel sokmindenkit megharagított). Ahol ilyen megtörténhet, ott hibás a rendszer. szerinted egyébként mi jelentősége a teljesen szubjektív, "Összbenyomás" nevű kategóriának ha nem az, hogy a maga 20%-ával gyakorlatilag bárkitől elvehetővé tegye az ösztöndíjat?

Matekban (és másban is) mindenhol folyamatosan rontanak a magyar egyetemek a régió többi országához képest, de ebben nincs semmi meglepő hiszen folyamatos a forráskivonás is. Csak hogy egy példát mondjak, lemondják az egyemek a folyóirat előfizetéseket. A nélkül kicsikét problémás nemzetközi pub-ban nyomulni. Egyébként az akadémiai kutatóintézeteknek ez is egy előnyük, hogy szemben az egyetemek többségével, jó előfizetéseik vannak. Én egy menőnek számító budapesti egyetemen voltam kénytelen tavasszal végigülni egy olyan megalázó ún. tudománymetriai bemutatót, ahol a könyvtáros vörös fejjel előadott röhögcsélések közepette mutogatta KÉPKIVÁGÁSON a Scopus meg a WoS működését mondván h sajnos élőben nem tudja megmutatni, mivel se erre nincs előfizetés, se arra. A föld majdnem megnyílt.

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2017.08.18. 16:47:20

@harmadikszem: orulunkvincent.blog.hu/2013/06/15/filozofusok_es_ugyek

en ennel tobbet nem tudtam tenni az ugyben.

"matematikában feljött ránk az utolsó 5 évben a jóval kevesebb lakosú Szlovénia és a még per capita GDP-ben is alultöltött szerbia, lengyelország, románia, csehország pedig már rég megelőzött. "

naaa..... a roman matematika testuletileg koltozott ki amerikaba. szerb matematika top szinten nem is tudom, hogy mennyire letezik szloven matematika van valamennyire, de azert a kozelunkben sincs. mi nagyjabol az osztrakok szintjen vagyunk matematikaban, sot, de a ket legjobb "osztrak" matematikus szerintem ma ket magyar az IST-n.

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2017.08.18. 16:50:49

@Fuxos (ex bömis): ez a lista nem az undergraduate oktatas minosegerol szol. hanem a tudomanyos tevekenysegrol es a statuszrol. ami persze fontos, de nagyjabol a penzzel korrelal. sokkal de sokkal tobb penzt tolnak a nyugati oktatasba, mint a magyarba. ezeket nem is lehet osszehasonlitani.

harmadikszem · http://harmadikszempont.blog.hu/ 2017.08.18. 17:23:26

@jotunder:
bocs ha hosszú meg csúnya, nem lehet képet beszúrni

(from Web of Science Core Collection)
You searched for: TOPIC: (mathematics)
Refined by: WEB OF SCIENCE CATEGORIES: ( MATHEMATICS ) AND DOCUMENT TYPES: ( ARTICLE )
Timespan: 2012-2017. Indexes: SCI-EXPANDED, SSCI, A&HCI, ESCI.

1,013 records. TOPIC: (mathematics)
Analysis: WEB OF SCIENCE CATEGORIES: (MATHEMATICS) AND DOCUMENT TYPES: (ARTICLE)
USA 337 33.268 %

GERMANY 88 8.687 %

PEOPLES R CHINA 86 8.490 %

CANADA 69 6.811 %

FRANCE 60 5.923 %

ENGLAND 56 5.528 %

ITALY 40 3.949 %

AUSTRALIA 34 3.356 %

JAPAN 33 3.258 %

RUSSIA 31 3.060 %

ISRAEL 27 2.665 %

SPAIN 26 2.567 %

AUSTRIA 24 2.369 %

INDIA 23 2.270 %

SWEDEN 22 2.172 %

BELGIUM 20 1.974 %

IRAN 20 1.974 %

NETHERLANDS 20 1.974 %

NEW ZEALAND 18 1.777 %

NORWAY 18 1.777 %

BRAZIL 17 1.678 %

SWITZERLAND 17 1.678 %

ROMANIA 16 1.579 %

SINGAPORE 14 1.382 %

SOUTH KOREA 14 1.382 %

POLAND 13 1.283 %

PORTUGAL 12 1.185 %

TAIWAN 12 1.185 %

MEXICO 11 1.086 %

TURKEY 11 1.086 %

CZECH REPUBLIC 9 0.888 %

SOUTH AFRICA 9 0.888 %

FINLAND 8 0.790 %

SCOTLAND 8 0.790 %

DENMARK 7 0.691 %

SAUDI ARABIA 6 0.592 %

CHILE 5 0.494 %

HUNGARY 5 0.494 %

MALAYSIA 5 0.494 %

SLOVENIA 5 0.494 %

ARGENTINA 4 0.395 %

COLOMBIA 4 0.395 %

CROATIA 4 0.395 %

CYPRUS 4 0.395 %

PAKISTAN 4 0.395 %

SERBIA 4 0.395 %

EGYPT 3 0.296 %

GREECE 3 0.296 %

JORDAN 3 0.296 %

TUNISIA 3 0.296 %

UKRAINE 3 0.296 %

ALGERIA 2 0.197 %

BULGARIA 2 0.197 %

REP OF GEORGIA 2 0.197 %

THAILAND 2 0.197 %

VIETNAM 2 0.197 %

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2017.08.18. 18:33:12

@harmadikszem: Ez itt a kilora lemeres tipikus esete. Angliaban hat evente megmerik a tanszekek teljesitmenyet. Az osszes egyetem osszes tanszekenek teljesitmenyet.
Minden oktato 4 legjobb cikket nezik meg, es ez alapjan ****, ***, **, * kategoriakba osztjak az embereket, de szemelyre lebontva nem hozzak nyilvanossagra az eredmenyt, csak az, hogy egy tanszeken, hany ****, ***.... ember van. A tanszekeknek van valamennyi mozgastere abban, hogy hany embert inditanak, de nem sok.
A **** a Quality that is world-leading in originality, significance and rigour. Ez persze nem jelenti azt, hogy az illeto vilagsztar, csak azt, hogy top tier lapokban publikal. Nem mondjak meg, hogy egeszen pontosan hogyan mukodik a dolog, de azt lehet tudni, hogy a lemert emberek egy otode kapott ****-t. Sejtheto, hogy a ****-hoz altalaban eleg ket nagyon eros lapban publikacio es ket kevesbe eros, de azert meg mindig top lapban megjelent cikk. Az az erdekes, hogy hany magyar matematikus kapna ****-t, es hany szerb meg roman. Nyilvan van egy kepzeletbeli ***** es ****** kategoria is, de maradjunk a brit rendszernel. Annyival lennenk a romanok elott, hogy nem is latnanak bennunket. A szerbek ditto. Direkte megneztem, hogy az utobbi evekben hol publikaltak a belgradi tanszekrol (az ams.org keresoje tudja ezt). Naaa... Eg es fold. Nekunk vannak vilaghiru iskolaink. Nekik meg nincsenek. Vannak tehetseges fiataljaik, de ok szinte mind azonnal elmennek, mar BSC-n is elmennek a romanok, es sohasem jonnek haza. Ha oket is beszamolnank, az mas lenne, borzasztoan eros amerikai romanok vannak.

harmadikszem · http://harmadikszempont.blog.hu/ 2017.08.18. 18:40:46

@jotunder: különféle mérések vannak, ha a csak a Q1-et mérem (ami ugye a WoS-ben is a legfelső 25% a legjobbak közül is) akkor nyilván mást fogok kapni. Én a matekban pont nem csináltam ilyen részletes mérést úgyhogy elhiszem neked. De a WoS meg a Scopus negyedeléstől nem nagyon lehet független az a besorolás se tekintettel arra hogy ezek az osztások sem hasraütés szerűen mennek, hanem leginkább független hivatkozások alapján, mint az SJR esetében.

A külföldre kimenteket nyilván nem is érdemes beleszámolni, innen is vannak teljes osztályok (némi túlzással) akik már a BA/BSc-t is kint csinálják meg és mit mondjak nincs értelme marasztalni őket. Szomorú lehúzós dolgok ezek.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2017.08.18. 18:57:42

@Muad\\\'Dib: Érdekes dolog tudomány. Csak a cégek felsővezetésében előny a sokszínűség, beosztottak között nem számít, sőt, az ötletek megvalósítását végző csapatban hátrányos a sokszínűség. Ezek számítanak az eredményes innováció szempontjából: nem, nemzetiség, iparági tapasztalat. Nem számít az életkor, a szexuális irányultság és a tanulmányi háttér se. Érdekes viszont, hogy a másik véglet nem jó, amikor nincs igazi többség...

@OoOoOo: AZ ÚNKP-t első körben a dékán bírálja és nem sokkal magasabb összeg, mint a Bolyai...

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2017.08.18. 18:58:18

@harmadikszem: erdemes megnezni a szerb matematikai intezetet es a magyart (ott is vannak nagyon jo emberek, es nekik is van par neves emberuk kulfoldon) azert az nem ugyanaz. nem hivnak meg kozuluk negy embert a vilagkongresszusra, nincs ERC-juk. bocs, hogy vedem a munderunk becsuletet, de meglehetosen sokat koszonhetek ennek a mundernak. a magyar matematika az rohadtul eros. nem olyan eros, mint az izraeli vagy a svajci, de pariban vagyunk az osztrakokkal, norvegokkal. kilora lemerve ez nem latszik, de a szakma tudja.

fortin2 2017.08.18. 19:12:15

@harmadikszem: Újra: Demeter megkapta az MTA legmagasabb adható támogatását, a Lendület ösztöndíjat. A korábbi időkben az ismert konfliktusa lezajlott, de a rendszer korrigált.

fortin2 2017.08.18. 19:18:59

@jotunder: A világban a tudománynetriát középpontba helyező tudományos érétkels azért eléggé lejáróbvan levő forma már, a tudományos, egyetemi teljesítmény értékelése sokkal többelemű és sok kvalitatív + nem kvantifikálható elemet is tartalmaz. A rangsorok is próbálkoznak, de inkább csak fenntartják ezt a félrevivő rendszert (ebből nem az következik, hogy ne kellene nemzetközi színvonalú, bizonyított tudományos teljesítmény, hanem csak az, hogy másképp kell az értékelését végezni, különösen másképp tudományágankánt.)

harmadikszem · http://harmadikszempont.blog.hu/ 2017.08.18. 19:19:37

@jotunder: ha a szakma tudja akkor jó, ezek szerint ez azt is jelenti hogy egy itthon megszerzett matek PhD-vel mondjuk az USA-ba tenure-re pályázó virgonc ugyanakkora esélyekkel indul mint norvég vagy osztrák kollegája? Komoly a kérdés mivel azokon a területeken amelyekre rálátok ez nagyon nincs így sőt épp a top folyóiratokban publikált cikkek hivatottak arra, hogy a magyar képzés nyújtotta hátrányokat mérsékeljék. Ezért igen sokan inkább bevállalnak még egy PhD-t külhonban. Nyilván matekból még én is tudok mondani 2-3 olyan nagy nevet (Szemerédi vagy Lovász, bár mindketten amerikai magyarok vagy hogy kell ezt mondani) akiknek nincs meg a pendantja itthon sem filozófiából sem social science-ből, de nem tudom, hogy mennyire kivételek, avagy ténylegesen az átlag magyar matematika színvonalát reprezentálják. Szóval a tenure bizottság mikor megkapja K Lajos propsalját a Harvardon vajon azt mondja-e hogy Hungary, what the f'ck? vagy pedig azt hogy whoa Hungary,whoa Lovasz, whoa Szemeredi.

harmadikszem · http://harmadikszempont.blog.hu/ 2017.08.18. 19:23:59

@fortin2: "a rendszer korrigált", ez szép. Szerintem meg a rendszer hibás, mivel van benne egy 20 százaléknyi _tökéletesen szubjektív_ elem, ezért nem a rendszer korrigált, hanem pár éve valakinek nem tetszett DT és akkor kibabrált vele, most meg valakinek (vélhetően valaki másnak) tetszett és nem babrált ki vele. A dolog szubjektivitást túlzó mértékben tartalmazó tehát szerintem hibás voltán nem változtat az, hogy az épp aktusális döntnök kinek a kénye-kedve szerint dönt éppen. A rendszerhiba bele van kódolva, lsd fentebb. De ha van érved arra mi értelme a 20 százaléknyi "Összbenyomás" értéknek, akkor nagyon szívesen meghallgatom.

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2017.08.18. 19:47:15

@harmadikszem: lathatoan megvaltoztattak az ertekelesi rendszert.
mta.hu/data/dokumentumok/bolyai_osztondij/Bolyai_szabalyzat_szmsz_2016.pdf

ma mar indokolni kell az osszbenyomast, es explicite le van irva, hogyan. es hat ebbe rohadtul nem fer bele az, ami akkor tortent.

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2017.08.18. 19:58:14

@harmadikszem: en meglehetosen sok olyan magyart ismerek, aki magyar ph.d-vel szerzett meglehetosen komoly amerikai poziciot. allast, posztdokot, ilyesmit. a ket fiatal ERC-snek magyar ph.d-je van. a negy ember kozul, akit meghivtak a vilagkongresszusra, haromnak van magyar doktoratusa.

harmadikszem · http://harmadikszempont.blog.hu/ 2017.08.18. 20:03:41

@jotunder: na ez tök jó, örömmel hallom. Mármint mindkét hírre (bolyai + magyar PhD) :)

fortin2 2017.08.18. 20:05:21

@harmadikszem: Egyrészt: "4. A pályázó személyének értékelése összbenyomás alapján (1-10 pont)
Az alappontszámot az eddig adott szakmai pontok jelentik 10-es skálára vetítve, amely pozitív és negatív irányba maximum 50%-kal módosítható. A módosítást minden esetben indokolni kell. Kizárólag a pályázathoz kapcsolható, eddig figyelembe nem vett szempontokat lehet értékelni. Ilyen lehet például a pályázó iskolateremtő képessége (vagy annak hiánya), fiatal kora ellenére kimagasló publikációs tevékenysége (vagy annak hiánya), szakmai utánpótlás nevelésben betöltött szerepe, tudományos közéleti tevékenysége stb."
Másrészt: az ERC eevaulációs folyamatában eléggé elképednének, ha valaki kétségbe vonná, hogy ne az "összbenyomásuk" alapján döntsenek, ne 20, hanem 100%-ban...

harmadikszem · http://harmadikszempont.blog.hu/ 2017.08.18. 20:09:17

@fortin2: lsd fent, ez egy újabb szabályzat és rendben is van. Előtte nem így ment.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2017.08.18. 21:32:23

@balmoral: @jotunder: Lehet, hogy rosszul fogalmaztam. Az a lényeg, hogy amelyik nem kisebbségben van a vezetésben, abból kell legalább 15-20%-nyi létszám, mert az se jó, csak férfiak a vezetők, de az se, ha csak nők.

@OoOoOo: Tudod mi a szomorú? Az "Aldi pénztáros x" és az "Auchan targoncás y" se keres annyit, mint amit hirdetnek, mert az nem a kezdőbér, hanem a próbaidő letelte, tanfolyam elvégzése után a túlórákra fizetett éjszakai és hétvégi pótlékkal együtt annyi, de sok embert kirúgnak próbaidőn, így csak a nettó 100-120 ezret kapják... Persze lehet az idén a hirdetésekben szereplő béreket a 3-4 évvel ezelőtti felsőoktatási bérekhez hasonlítani, mint az a kommunikációkutató, aki vagy a kamuhírek terjedését vizsgálta azzal a felkapott poszttal vagy szándékosan fogalma sincs a fizetéséről vagy szimplán hazudott...
A felsőoktatásban kellene egy komolyabb teljesítménybér, ami beosztástól függetlenül mérhető. A jobbak kapjanak havi nettó 100 ezerrel többet, a leggyengébbeket pedig szórják ki.

@hebab: Tipikus, hogy az egyetemi vezetők heti egy-két napon járnak be dolgozni és azt is megbeszéléseken töltik, nem kutatnak és minden oktatáson kívüli extra tevékenységet is lepasszolnak a tanársegédeknek és adjunktusoknak.

@fizeto_utas: Engem is számtalan professzor, tanszékvezető, két dékán, több dékánhelyettes és egy rektor is tanított. Viszont az ELTÉ-n is van olyan kar, ahol a dékán és a helyettesei összesen heti 10 óránál kevesebbet tanítanak és azokon az órákon is gyakran helyettesítik őket. Vizsgáztatni pedig sokaknak derogál...

@harmadikszem: Vannak még címzetes főiskolai docensek, akik alatt az intézmény már rég egyetemmé vált. Tipikusan ők azok, akik a tananyagot se frissítették egy-két évtizede és csak annyi publikációjuk, amennyire a kollégáik ráírták a nevüket... A legdurvább az, amikor az egyik legrangosabb egyetemen valaki PhD nélkül megbízott tanszékvezető lehet.

Unseen Academical 2017.08.18. 23:26:08

Az egyetemeken nem csak a kevés pénz a gond, hanem a rengeteg (értelmetlen) adminisztráció és a leterheltség. Nem marad idő kutatásra. Persze hogy könnyebb akkor összecsapni egy konferencia-előadást és letudni ezzel a publikációs kötelezettséget! Jelen pillanatban könyörögni kell az oktatók egy jó részének, hogy publikáljanak, ugyanis nem kapnak ezért elegendő elismerést, ergo inkább pénzt keresnek. Arról persze nem is beszélve, hogy az egyetemeken egyszerre kellene jó/kiváló tanárnak és jó/kiváló kutatónak lenni, ami viszonylag ritka. És melyik ujjamat harapjam? Ha nincs az oktatóimnak PhD-ja, beleköt a MAB, ha meg van PhD-ja, de nem tud tanítani és/vagy köze nincs a szakmához, nem kellene hallgatók közelébe ereszteni. Az egész rendszert kellene újragombolni.

OoOoOo 2017.08.19. 09:57:41

@Online Távmunkás: ezzel kéne versenyezni:
hvg.hu/gazdasag/20170621_Atlepte_a_magyar_atlagfizetes_a_300_ezres_alomhatart
(beleszámítva, h sok minimálbéres kap még zsebbe mellé, legyen 330-350 az a 300, ha visszaszámolnánk)

Sztem először a felsőoktatásban 2 felé kellene osztani a munkaköröket:
1. a reguláris kurzusokat oktatók és nem kutatók
(kicsit ilyen emelt szintű középiskolai tanár)
2. emelt szintű kurzusokat oktatók és kutatók

Mindkét típusú egyetemi dolgozóra sztem nagy szükség van.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2017.08.19. 10:13:38

@OoOoOo: Az emelt szintű középiskolai tanár a főiskolai vagy BA/BSc oktató.
Az tényleg érdekes, amikor a csak alapképzésben heti 2 órát tartó prof többet keres, mint az alapképzésben és a mesterképzésben 16-20 órát tartó adjunktus, aki rendszeresen helyettesít fizetetlenül PhD-képzésben is. Arról pedig ne is beszéljünk, hogy kinek fizetnek külföldi utakat, nemzetközi szervezeti tagdíjakat, könyvkiadást...

OoOoOo 2017.08.19. 11:24:35

@Online Távmunkás: én ilyenről, h BSc/BA oktató, nem hallottam, csak BA/BSc kurzusokról.

Mind1 is. Csak annyit akartam mondani, hogy sztem a sok oktatás is komoly teljesítmény és a teljesítményüket el kellene különíteni azoktól, akik kutatást tolnak.
Pl ha az oktatásba tolnának erőforrást, akkor be lehetne vezetni egy heti házifeladatos rendszert, amihez jelenleg nincs javító (amitől talán megemelkedne a teljesítmény) etcetc. Nem is akarok diákmotivációs kérdésekbe belemenni, nem tudok róla sokat, csak ötletelnék összevissza.

Jó persze minden/hhez erőforrást kell tolni a rendszerbe.

fortin2 2017.08.19. 11:52:55

És angol felsőoktatás (tudomány) helyzete, mármint ami a kutatási és publikációs szabadságot illeti?

twitter.com/CambridgeUP/status/898517586308210688

Szégyen.

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2017.08.19. 12:13:45

@fortin2: ez egy business decision by CUP és kapnak is érte hideget és meleget is. azt hiszem az egyetem nem szól bele ilyesmibe.

fortin2 2017.08.19. 12:54:21

@jotunder: ő a tulajdonos és itt alapvető akadémiai szabadságelvről van szó. A csúszós lejtő érv itt is érvényes: amikor majd azt "kéri" Kína, hogy ha továbbra is fogadni kíván az egyetem kínai diákot, akkor ne taníthasson ez meg az ezt meg azt, joggal hivatkozik majd erre a precedensre. Vagy az ellenpróba: Ha az Eötvös Egyetemi Kiadó a Konfucius Központ egyetemen maradásért cserébe nem adna ki bizonyos könyveket, vajon mi volna itt (joggal)?

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2017.08.19. 13:35:31

@fortin2: miért is nem ismeri el senki tajvant, egy demokratikus államot, és ehelyett, miért ismer helyette mindenki egy kommunista diktatúrát? mert félnek kínától. semmi más okuk nincs rá.

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2017.08.19. 13:42:26

@fortin2: a brit egyetemi rendszert szokták vádolni azzal, hogy időnként az üzleti érdekeket túlságosan előtérbe helyezi és üzleti modellekben is gondolkodik.

fortin2 2017.08.19. 17:44:32

@jotunder: igen. elég nagy baj, de ez világpolitika. de azért maradjon illúziónk az akadémiai szabadságról.

fortin2 2017.08.19. 17:45:26

@jotunder: a közoktatást még durvábban lezdték eszerint átalakítani, az academic centerek neve alatt,

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2017.08.19. 18:23:05

@OoOoOo: A nagy tudományegyetemek hűbérrendszerének része, hogy a tanársegéd csak BA/BSc kurzusokat tarthat, az adjunktust már odaengedik az MA/MSc kurzusokhoz, a docens és a prof pedig viszi a PhD kurzusokat, így a kutatópalánták rájuk hivatkoznak. Az apróbb probléma a rendszerrel, hogy a habilitációhoz elméletileg kell PhD témavezetett is, így ahol a docensi kinevezéshez habilitáció követelnek, ott egy-két csókos adjunktus is tarthat PhD kurzusokat...

harmadikszem · http://harmadikszempont.blog.hu/ 2017.08.19. 19:19:13

@Online Távmunkás: ez nekem új, számos olyan habilitációs előadáson voltam ahol a t jelöltnek, hála a jó Istennek, nem volt doktori témavezetettje. Ezek nagy része az ELTE-n volt egyébként. Maga a habilitáció is egy elég vicces dolog egyébként, de ennek megfelelően jókat lehet rajta röhögni legalább. Főleg az angol nyelvű előadásokon.

A PhD kurzusok szempontjából ennél a felállásnál tán jóval üdvösebb lenne ha olyanok tartanák az adott kurzusokat, akik értenek hozzá, akár adjunktusok akár professzorok, nem mintha PhD szinten ennek túl nagy jelentősége lenne, az iskolai része szvsz inkább egy szükséges rossz. Persze nem kellene, hogy így legyen.

Mackósajt 2017.08.20. 07:53:44

@Online Távmunkás: Visszanyúltam most a memóriámban, hogy milyen pozíciójú emberek tartották nekem az ELTE TTK-n az előadásokat az első 3 évben. Az előadások többségét docensek és professzorok vitték. Amit kiosztottak az alacsonyabb szintre, időnként a doktori iskola hallgatóira, az a gyakorlatvezetés, de azt se mindig, volt docens gyakorlatvezető is.

Ez azonban még a bolognai rendszer élesítése előtt volt, így az első 3 éves hallgatók is MSc hallgatók voltak. Kíváncsi vagyok hogy van most.

Általában a témához: tényleg annyira számít a gyakorlatban a helyezés egy ilyen listán, hogy amiatt érdemes listára optimalizáltan átszervezni az egész felsőoktatást, mint a szerbek tették?

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2017.08.20. 14:54:36

@Mackósajt: Nem, nem érdemes. Mit értek el vele a szerbek? Semmit. Érdemes lenne komolyabban venni a magyar felsőoktatást, érdemes lenne megérteni a problémáit, a gyenge pontjait és az erősségeit is, az Akadémia szerepét, a finanszírozást, mindent. Erre nem fog sor kerülni, mert Magyarország nem erről szól, és belátható időn belül nem is fog ilyesmiről szólni.

velőtanya 2017.08.20. 15:53:39

A középfokú oktatásnak is van ám közben helyzete:
hvg.hu/elet/20170819_Bucsuleveleben_cafolja_Lazart_a_makoi_gimnazium_igazgatoja

"Tudják-e rólunk, hogy a korosztályos országos labdarúgótorna zalaegerszegi döntőjében makói gimnazisták verték ki a Puskás Akadémia csapatát?"
Hát jövőre majd nem fogják kiverni, sőt ami fontosabb, jövőre - és ezentúl - minden magyar ifjú meggondolja majd, hogy érdemes-e kiverni.
(Lásd még Tóth Tihamér atya vonatkozó munkáit, ő amúgy is nagyon passzol a kurzushoz))

velőtanya 2017.08.20. 15:57:33

Az előző linkelt cikkben van egy ilyen is:
"az Európai Matematikai Leány Olimpián – ahol az országot négy tanuló képviseli – makói tanulónk először bronz-, majd egy év múlva ezüstérmet szerzett"
Hát ez meg micsoda?
Soha nem hallottam ilyen versenyről, és most így hirtelen az értelmét se látom.

velőtanya 2017.08.20. 16:38:29

Egy kicsit hiányolom még A GIMNÁZIUM A LIBERALIZMUS SZÁLLÁSCSINÁLÓJA című kompozíciót ellenpontnak, Soros-maszkot viselő és szépirodalmat olvasó szemüveges kolorádóbogarakkal, de talán jövőre az is meglesz.
444.hu/2017/08/20/a-kisvakond-reklamozza-a-szakkkepzest-a-debreceni-viragkarnevalon

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2017.08.20. 16:51:37

@velőtanya: Ezek jo dolgok, es segitenek abban, hogy tehetsegeket talaljanak. Az amerikai Danielle Wang az MIT-n, a roman Simona Diaconu a Princetonon van mar az elso lanymatekolimpiarol.

velőtanya 2017.08.20. 17:08:50

@jotunder: Ilyesmi kérdések fogalmazódtak meg bennem is:
www.theguardian.com/science/2015/oct/13/mathematical-ratios-competition-girls-plus-or-minus
- de ha működik és behoz új tehetségeket, akkor oké.
(meg ha mindig is lett volna ilyen, akkor nem lenne furcsa, viszont hogy éppen mostanában találtak ki ilyet, az nekem meglepő)

seol 2017.08.20. 17:11:10

@jotunder:

Hát nem tudom, pont a matematika nem olyan "sport", hogy bármi indokolná a külön női versenyek megrendezését; tartok tőle, hogy sokaknak pont azt sugallja a dolog, hogy "a lányok gyengébbek, nem férnek be az 'igazi' matekolimpiára, nekik külön kell egy verseny" -- ami hülyeség persze.

Mondjuk az igaz, hogy van sok ország a bolygón, ahol a nők hátránnyal indulnak az 'olimpiai válogatón', esetleg így indokolható a külön verseny megrendezése.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2017.08.20. 17:46:15

@harmadikszem: Lehet, hogy nem feltétel, csak előny a doktori témavezetett, de szerintem be kell adni a névsort a habilitációs pályázathoz.
Az tényleg kínos, hogy a habilitációs előadáson elvileg azt nézik (kissé megkésve), ki hogyan tud előadást tartani, de angolul sokan még felolvasni is alig tudnak. Ráadásul ilyenek közül valaki még ÚNKP-t is kap, miközben tuti, hogy nem ő írta az angol publikációkat, minimum egy fordító segített neki...

A kötelező PhD tárgyaknak tényleg nincs sok értelme. Van olyan doktori iskola, ahol gyakorlatilag mindenki kitűnő, aki bemegy vizsgázni...

mafi mushkila 2017.08.20. 18:14:55

@seol: Én arra gondolok, hogy ha - ahogy hírlik - maguk a lányok már amúgy is azt gondolják, hogy ""a lányok gyengébbek" matekból, nem is való igazán nekik, akkor érdemes összekötni a matematikát a lánynak levéssel így egy rendezvénynévben, hadd szokjuk a csengését. Aztán majd ha jól megszokta egy-két generáció, hogy semmi különös nincs abban, ha egy lány a matematikával foglalkozik, akkor el lehet felejteni, vagy hagyományőrzésből meg lehet tartani, már nem lesz szerepe...

(Arról persze fogalmam sincs, hogy "mennyire való" a lányoknak úgy általában a matematika (szintén úgy általában), és ha jobban vagy ha kevésbé, akkor miért (társadalmi-percepciós vagy biológiai izé miatt), de én amúgy is egy olyan társadalom felé szeretnék haladni, ahol van annyi mozgástér, hogy az emberek kipróbálgassák, hogy mit szeretnek, mint egy olyan felé, ahol centire be van osztva a "humánerőforrás". ...És ha ez ma még lányos ábrándozás, attól holnapra még lehet férfias cél is :))

seol 2017.08.20. 19:43:46

@mafi mushkila:

Nem tudom, ahogy velőtanya is írta, ez érthető(bb) lett volna 30 éve, de hogy mostanában találják ki, fura.

És aki eljut a 'női' matekolimpiára, az azért khm, kurvajó kell legyen, sz'al nem hinném, hogy olyanokat gondolna, hogy "nem való neki". ;-)

Az meg nagyon összetett kérdés, miért van kevesebb nő természettudományos területeken, nem is hiszem, hogy lenne "tiszta válasz". De hál'Odinnak egyre többen vannak, térjünk vissza 10 év múlva a dologra. :)

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2017.08.20. 20:09:28

@seol: Kinanak van egy lanyolimpiaja. Ebbol indult ki az egesz. Elment oda a brit csapat, es utana kitalaltak, hogy meg kellene ezt csinalni nagyban.

flort 2017.08.20. 20:51:24

@Online Távmunkás: Abban a doktori iskolában, ahova én jártam, egyedül arra volt jó a kurzus, hogy mindenki számára kiderüljön, ki a jó tanár. Azt találták ki a bölcsek, hogy minden félévet egy témára húznak rá, és az érintett tanszékek összes elérhető oktatója megnyilvánul egy-egy héten (gondolom, a káromkodásként emlegetett "óraterhelés" miatt).

Mivel a fő téma rendszerint valami elvont ökörség volt, a jó tanárok láthatóan kínosan érezték magukat, míg a gyakorló elmebetegek még lelkesedtek is.

mafi mushkila 2017.08.20. 22:00:58

@seol: Lehet, hogy 30 éve pont nem tűnt úgy, hogy meg kell ilyen látványelemekkel támogatni a társadalom szemléletét, mert úgyis mennek előre a dolgok maguktól. Most meg azt látjuk helyenként, hogy...
Azzal együtt, hogy én is olvastam a kínai részvételről, amit JT is mond, és semmi, az enyémre emlékeztető indoklásba nem futottam bele a honlapon, de az is kizárt, hogy a szervezők közül senkinek meg sem fordult a fejében ez :) A szándékos mintaadás mindig egy nagyon hatásos eszközünk volt.

seol 2017.08.21. 00:36:34

@mafi mushkila:

Mondom, ez a mintaadós izé számomra azért sántít picit, mert még a női matekolimpia is elit dolog, tehát ha eljut addig a versenyző, hogy számítson neki a részvétel, akkor már rég nincs mintára szüksége. :)
A 'sima' matekolimpia megléte se ösztönöz önmagában arra senkit, hogy jó legyen matematikából. (Plusz azon is vesznek részt lányok.)

(Az, hogy egy kínai "háziversenyből" nőtte ki magát a dolog, persze sajnos érvényteleníti a kukacoskodásaimat is, mehh.)

mafi mushkila 2017.08.21. 10:16:43

@seol: Mondom (de lehet, hogy ezt még nem mondtam, csak beleértettem :), hogy én egy általánosabb hatást képzelek el: nem az olimpián való részvételre meg a csúcseredményekre törő lányok száma lenne az érdekes, hanem azoké, akik nem zárják ki automatikusan a lehetőségeik közül a matekozást, bármilyen tanulmányi vagy érdeklődési szinten. És ezt nem (nem kizárólag) egyenesen őrajtuk keresztül képzelem el, hanem a sztereotípiák tudatos feldolgozásán és tudattalan enyhülésén keresztül a társadalmi közegükben.
(És ilyenekből van még vagy ezer - én nem látom olyan nagyon felszabadultnak még a nyugati társadalmakat sem. Persze ez csak egy érdeklődő rápillantásom, annyit ér, mint bárki másé.)

Miki Telepi · http://chienenchaine.wordpress.com 2017.08.21. 15:46:46

Az én kedvenc cikkem a témában Lior Pachter analízise, hogy hányféle különböző sorrendet lehet kihozni (geometriai probléma): arxiv.org/abs/0805.1026. ARWU/Shanghai nyilván a legkérdésesebb rangsor, pl. pont azért, mert lehetne egy megaegyetemet létrehozni az MTAval meg a többivel, és minden összeadódik. Vagy egy kis pénzzel rá lehet venni embereket, hogy adjunct-ként publikáljanak [ld. Lior analízisét a King Abdullah egyetemről, ami a világ egyik legjobbja matekból ha valaki nem tudná: https://liorpachter.wordpress.com/2014/10/31/to-some-a-citation-is-worth-3-per-year/], aztán dőlnek az idézések.

Viszont a magyar állam az egymás utáni kormányokkal még sose akart több pénzt adni a kutatásba, és így minden rangsorban mindig csak lefelé csúszunk, akármilyen mutatókat néz az ember. Pedig illiberális demokráciákban is lehetnek jó egyetemek. Richard Levin [Yale ex-rektor] írt egy érdekes elemzést az ázsiai egyetemek felemelkedéséről a Foreign Affairs-ben 2010-ben. Néhány elitegyetemnek kell nagyon sok pénzt, és több szabadságot adni. Csak sajnos a magyarok (nemcsak az állam, az istenadta nép is) nem veszik ezt túl nagy prioritásnak. A magyar ember eleve zseni (az a híres szürkeállomány!), és hazaszeretetből világszínvonalú kutató lesz havi 300e bruttóért, Windows NT gépeken omladozó falak közt dolgozva.

Az MTA meg egyszerre minden és semmi: kutatóintézeteket irányít de van mellette a Pálinkás hivatala, és fizetést ad a tagoknak, amiért a testület cserébe tartózkodik a véleménynyilvánítástól "a hazai tudomány és a társadalom alapvető fontosságú kérdéseiről", ami pedig pont a feladata lenne.

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2017.08.21. 16:52:12

@Miki Telepi: ez milyen... a Lior Pachter blogjat egyszer linkeltem egy posztban.
(network nonsense)

seol 2017.08.23. 13:33:52

@mafi mushkila:

Persze, ezek fontosak is lennének ésatöbbi (nyugaton talán alakul is a dolog), én csak az olimpiácskával kapcsolatban bátorkodtam értetlenkedni egy darabig. :)

mafi mushkila 2017.08.23. 20:06:10

@seol: Persze, én is csak úgy fantáziáltam, hogy mi van, ha van értelme :)

Lajszlo 2017.08.28. 17:00:56

Lehet, hogy a Bolyai szabályzatát módosították, de nem tartják be. Tavaly és tavalyelőtt is lényegesen kevesebb pontot kaptam az "összbenyomásra", mint a többi pont átlaga. Semmiféle indoklást nem kaptam, hiába írja elő a szabályzat. Belső emberek elmesélték, hogy a bizottság ülése előtt (azaz a két bíráló pontszáma alapján) még bőven rajta voltam a nyertesek listáján, az ülés végére már nem. Mindenki belobbizta a saját emberét, én lecsúsztam. Erről ennyit.

harmadikszem · http://harmadikszempont.blog.hu/ 2017.08.28. 20:17:58

@Lajszlo: kizárt, ilyesmi Magyarországon nem történhet! Biztos volt valaki akinek jobb volt a "megvalósíthatóság" vagy az "aktualitás" értéke, netán a társadalmi hasznosulás :D :D :D

Bolyaihoz külön kell kérvényezni az indoklás szöveges megküldését, de nem akarod te azt hallani. Én egyszer kikértem, utána egy hétig nem tudtam aludni az idegtől, oly mértékben látszott hogy az illetőnek halvány gőze nincs a témához de még ahhoz is lusta volt hogy valakit megkérdezzen.

Lajszlo 2017.08.29. 10:25:39

@harmadikszem: Nem kell kérvényezni, a netes felületen fönt van. Eddig nem néztem meg, most klikkentettem rá, hátha ott van a szabályzat által előírt indoklás. Hát nincs. Viszont sajnos elolvastam a bírálatokat, most én sem fogok tudni aludni az idegtől. Az egyik bíráló jóindulatú volt, de láthatólag gőze sincs a témáról: "Nagyon izgalmasnak találom a munkaterv fő célját, [...] amely témában rövid kereséssel nem találtam igazán erős publikácót még." Szóval annyira nem ért hozzá, hogy még azt sem tudja, hogy a gugliba mit írjon be, hogy releváns találatokat kapjon.
A másik bíráló legkedvesebb mondata: "Lehet, hogy ez egy erős pályázat, de mintha egy más univerzumhoz tartozna. Esetleg valamelyik másik osztály sokkal objektívebben tudná értékelni." Tudtommal joguk van átpasszolni másik osztályhoz, miért nem tették?

Unseen Academical 2017.09.01. 08:56:20

@Lajszlo: Mindig ezt csinálják, ha valakit nem akarnak felvenni: másik osztályra tartozik (szerintük), de nem passzolják át. Vagy olyan bírálókat kérnek fel, akiknek tényleg halvány fogalma sincs a javasolt témáról. Én csak 2000 óta figyelem, de azóta ez bevett eljárásnak tűnik. És nem csak a Bolyainál.

közösperonos átszállás 2017.09.05. 11:29:45

@harmadikszem: "kizárt, ilyesmi Magyarországon nem történhet! Biztos volt valaki akinek jobb volt a "megvalósíthatóság" vagy az "aktualitás" értéke, netán a társadalmi hasznosulás :D :D :D "

Vagy csak matematikus volt egy matematikus-informatikus "vegyes" bizottság előtt. :-)