Örülünk, Vincent?

Kazahsztán felett száll a dal...

Troll proximity


Orbanisztán Infochart

P/c szerint a világ

  • Hibás feed URL.

Rovataink

Viccországban Gengszterkrónikák Gasztrowhat Focitörténelem Borzalmasvers Hülyeország Színház A nap idézete Zene-bona


nem felejtünk.jpg

Jobban teljesít...


Orbán Pinocchio thumb.jpg

FRISSÍTVE!

Itt az újabb történelmi csúcs

A központi költségvetés bruttó adóssága: 2010. május: 19.933,4 Mrd Ft; 2011. május: 21.116,5 Mrd Ft; 2012. május: 21.180,9 Mrd Ft; 2013. május: 21.765,4 Mrd Ft; 2014. október 24.736 Mrd Ft;2015. június 6. 24 847 Mrd F

 

Szűjjé má'!
tumblr_nzd85jlxqr1qd6fjmo1_1280.jpg

 

Híres utolsó szavak

 




 

Te már bekövetted?

 

Vincent tumblr Falus.JPG

 


 

Vincenzúra

Troll Vincent.jpg

Figyelem! A Vincent szerzői — főszabályként — maguk moderálják a posztjaikra érkező hozzászólásokat. Panaszaitokkal vagy a mellékhatásokkal a poszt írójához forduljatok!

Köszönettel: Vincent Anomália

Címkék

abszurd (39) áder (5) adózás (11) alkotmány (45) alkotmánybíróság (10) államosítás (7) arcképcsarnok (14) ascher café (24) a létezés magyar minősége (6) bajnai (16) bank (7) bayer (23) bayerzsolt (14) békemenet (7) bkv (7) bloglossza (14) borzalmasvers (156) cigány (7) civilek (5) civil társadalom (8) demokrácia (24) deutsch tamás (6) devizahitelek (9) dogfüggő (10) egyház (10) ellenzék (7) erkölcs (17) érték (19) Érvsebész (11) eu (13) eu elnökség (8) felsőoktatás (15) fidesz (76) fideszdemokrácia (7) film (12) filozófia (13) foci (12) focijós (19) focikvíz (54) focitörténelem (94) fritztamás (6) gasztrowhat (9) gavallérjános (10) gazdaság (8) gengszterkrónikák (14) gyurcsány (27) hangfal (98) heti válasz (19) hétköznapi történetek (32) hétvége (44) hoax (5) hülyék nyelve (16) hülyeország (165) idézet (768) igazságszolgáltatás (6) imf (26) indulatposzt (11) interjú (7) járai (12) jobbik (17) jogállamiság (33) kampány (12) kampányszemle (9) katasztrófa (5) katonalászló (21) kdnp (9) kétharmad (16) költségvetés (21) könyvszemle (9) konzervatív (18) kormányváltás (22) kormányzás (42) kósa (8) kövér (11) kultúra (21) kumin (14) lánczi (5) lázár jános (12) levelező tagozat (12) lmp (8) magánnyugdíj (25) mandiner (15) március 15 (8) matematika (9) matolcsy (44) mdf (5) média (48) melegek (8) mesterházy (7) mnb (5) mosonyigyörgy (7) mszp (32) mta (5) napitahó (7) navracsics (14) nedudgi (15) nekrológ (11) nemigazország (5) nemzeti együttműködés (5) ner (11) nyugdíj (5) oktatás (12) önkormányzatok (6) orbán (46) orbanisztán (15) orbánizmus (101) orbánviktor (65) országgyűlés (6) pártállam (23) politika (14) polt (5) program (9) retró (22) retro (115) rettegünk vincent (14) rogán (9) sajtó (22) sajtószemle (6) schmitt (38) selmeczi (8) semjén (6) simicska (7) sólyom (7) spoof (19) stumpf (5) szász (6) századvég (7) szdsz (9) szijjártó (16) színház (35) szlovákia (5) szszp (5) tarlós (12) társadalom (50) törökgábor modul (8) történelem (5) tudjukkik (22) tudomány (17) tüntetés (17) ügyészség (9) választás (37) vb2010 (19) vendégposzt (68) videó (11) vincent (10) voks10 (7) vörösiszap (16) zene (23) Címkefelhő

BREAKING! A Putyin-Orbán alku igazi háttere

2014.01.16. 10:50 | szempontpuska | 228 komment

Címkék: spoof

A hazai sajtó és a szakértők élénken találgatják mi lehet a több évtizedre nyúló gigahitel valóságos háttere. A 444 mai cikkében eljut odáig, hogy a projekt gazdasági hatása meg sem közelítheti azt az értéket, amit Lázár János hangoztatott, ráadásul nem igaz Lázár azon állítása sem, hogy a megállapodás már megkapott minden uniós engedélyt.


Az Index számításai szerint minden magyar családnak 775 ezer forintjába kerül a paksi atomerőmű két új blokkja, amellyel most a magyar piacra segítjük a Roszatomot és ezzel hosszabb távon sem szabadulunk az orosz befolyástól.

A valódi okok felkutatásában a HVG röptette fel az első fecskét, miszerint a Roszatom magyar képviselője a Fidesz holdudvarból érkezett. A szovjet orosz óriáscég, már 2012-ben Bács Zalánt vette fel budapesti irodájának vezetésére.

A Vincent szerkesztőségébe azonban ma reggel olyan fotót fújt be a szél, amely rávilágít arra, hogy Orbán Viktor putyinista kötődése sokkal régebbre vezethető vissza és teljesen új alapokra helyezi a min. 10 Mrd eurós adósság körüli találgatásokat.

Hol született a nagy ötlet?

Paks.jpg

A bejegyzés trackback címe:

http://orulunkvincent.blog.hu/api/trackback/id/tr165760982

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

incze 2014.12.11. 17:14:36

@dvhr: ja, erről volt szó korábbban. lényegében minél nagyobb és komplexebb egy beruházás, annál biztosabb, hogy mind időben, mind költségben elszalad (a magam területén a "runaway software projects" névvel lehet a legszaftosabb sztorikat kigúglizni, sajnos a magyarországiakról jóval kevesebbet tudni, holott az orrunk előtt futottak és futnak.)

paks2 kapcsán néhány főbb tétel eleve nincsen is benne a számlában:

- a szükséges energiatároló megoldás
- a szükséges hálózatbővítés
- a szerződés szerint húsz év után állítólag visszatérő atomhulladék
- az erőmű leállításának és pacifikálásának költsége (ez paks1 kapcsán hamarost előkerül)

ha már szoftveripar: egyáltalán nem véletlen, hogy nagy monolit rendszereket ma már nem nagyon építenek. ez a fajta építkezés a legprecízebb munka mellett is végtelenül sérülékeny, mindig jöhet egy az előfeltételezett biztonsági értékeknél magasabb árhullám, cunami földrengés, szoftverhiba, és akkor kő kövön nem marad.

az egyik legbiztonságosabb programozási nyelvnek pl. a java számít (nyelvi szinten megvéd egy csomó bajtól, eleve "avarage joe" programozóra tervezték a szintaxist, etc.) cak tessék megnézni, a nyelvben (compiler, virtuális gép, futtató környezetek) hány (bejelentett és még ki nem küszöbölt) hiba van.

de elég valahol egy triviálisnak látszó hiba valahol pl. egyenlőségre vizsgálni egy számítás eredményét:

Itt egy híres példa (nem én találtam ki, tehát pl. 1 + 0.2 =/= 1.2):

public class Dbl {

public static void main(String[] args) {
for (double d = 0.1; d <= 0.5; d += 0.1) System.out.println(d);
System.out.println("----------------------");
for (double d = 1.1; d <= 1.5; d += 0.1) System.out.println(d);
}

}

Eredmény:

0.1
0.2
0.30000000000000004
0.4
0.5
----------------------
1.1
1.2000000000000002
1.3000000000000003
1.4000000000000004

(és ez nem is "java" hiba, hasonlót bármikor produkálok neked excel összeadással.)

egy nagy monolit rendszert a legkisebb előre nem látott jelenség a padlóra vihet, elég néhány náthás spanyol martalóc.

incze 2014.12.12. 02:08:50

Ura-e a magyar kormány az atomerőmű-beruházással kapcsolatos történéseknek?

230.atlatszo.hu/2014/12/10/ura-e-a-magyar-kormany-az-atomeromu-beruhazassal-kapcsolatos-torteneseknek/

és ez tényleg jó kérdés. legutóbb, mikor gazprom miller ideugrott, a kormány elzárta az ukrajnába menő gázt.

most, hogy maga putyin csippentett ide a szemével telefonon (teremtő képzavar), a kormányzat nem csatlakozott a déli áramlattal hoppon maradt eu államok kezdeményezéséhez, viszont hanyatt-homlok aláírt három paksi szerződést kapcsán (pedig magyar szemszögből ezügyben kapkodni semmi ok).

én aszódit tisztelem, de a kérdések zömét láthatólag egyszerűen nem is érti:

"Aszódi Attila, paksi bővítésért felelős kormánybiztos mindenesetre végzett egy saját szavai szerint „primitív” számítást, ami „nem egy rocket science”, és nem is egy hivatalos kormányzati dokumentum, hatásvizsgálat."

ez bizonnyal vicc.

egy többezer milliárdos beruházás kapcsán. ő végez "primtív" számításokat? nincsen ez készen, grafikákkal a segge alá tolva, mi az ábra, a kurva gondos előkészítés eredményeként?

stadler juhász annak idején egy kockás füzetben vezette a bevételt meg a kiadást. rendes alföldi seftes lévén, tisztességgel bekönyvelte a sixtusi mennyezetfreskót is. (még stadiont is épített.) szóval jó magyar nóhau van, hogy kell az ilyet intézni.

incze 2015.01.03. 20:55:02

Az olcsó áram teóriája az Orbán-Putyin kézfogó magyarázatául is felhangzott, de arról 2014-ben egyetlen potentát sem beszélt, hogy mindez érinti-e a lakossági áramárat. Azt a szálat decemberben Aszódi Attila befésülte az addigi felépítménybe, hogy levezette: Paks 2 60 éves életciklusára vetítve kijön a 17 Ft/kWh termelői ár.

2057

Azzal, amit a kormánybiztos állít, az a legfőbb gond, hogy abban szó sem esik arról, hogy a 17 forintos árat a most élő felnőtt lakosság zöme egyszerűen nem fogja már megélni. Ha jóhiszeműen feltételezzük is, hogy e gigaberuházás lesz az, ami Magyarországon tényleg időre, csúszás és túlköltekezés nélkül befejeződik, és így az első reaktor valóban termelni kezd 2026-ban, azt tudni kell, hogy az nem 17, hanem inkább Kaderják Péterék által a Corvinuson kiszámolt 53 Ft/kwh körüli áron lesz csak képes megtenni. És ez az ár csak csigaléptekkel halad majd lefelé mindaddig, míg az orosz hitel le nem ketyeg. Ami ideális esetben 2057-re teljesül.

Kinek vonzó az a perspektíva, hogy 42 év múlva lehet, hogy tényleg jó lesz nekünk?

hvg.hu/gazdasag/20150103_Jegyezze_meg_2057tol_lesz_jo_nekunk

dvhr 2015.01.04. 10:18:18

@incze: "mint amit '45-ben neumann fülébe súgtak az atomenergiával kapcsolatban."

Sugtak. Na ne. O (is) mondta es o pontosan tudta, mi mit jelent. (Volt egy hires eset, amikor egy kongresszusi kepviselo keresere kiszamolta, mekkora energia van egy viharfelhoben. Persze masodpercek alatt.)

dvhr 2015.01.04. 10:22:15

@incze: "Azt a szálat decemberben Aszódi Attila befésülte az addigi felépítménybe, hogy levezette: Paks 2 60 éves életciklusára vetítve kijön a 17 Ft/kWh termelői ár."

A Nepszabadsag cikkiroja (es mint korabban ramutattam) mindenki mas kovetkezetesen ugy szamol, mintha a visszafizetes ideje alatt kellene kitermelni a kolcsont, tovabba a NSZ atomeromu eseten kamatos kamatot szamol, szeleromuvek eseten kamatmentes kolcsont szamol. Ebbol a szempontbol nekem Aszodi szimpatikusabb.

incze 2015.01.05. 01:53:47

@dvhr: nem vitatják a 60 év egészére kiadódó 17 forintos átlagárat, arról van szó, hogy annak igen csekély a közgazdasági relevanciája. téged ilyenkor nem az átlag érdekel, hanem az, hogy *finanszírozható*-e a beruházás. az áram árának a kölcsön lejártáig kell kitermelnie a kölcsönt, különben további hiteleket kell fölvenni, ami nincsen ingyen, hozzáadódik a költségekhez, amiről nem beszél senki, és amit épp hogy elrejt a látszólag kedvező átlagár.

amit itten reklamálnak, kurva egyszerű: mutassák be a *finanszírozási* modellt, mikor, milyen forrásból, mennyit kell rákölteni.

az aszódi-féle átlagár (most tekintsünk el attól, hány apróbb-nagyobb csavar van benne, ami miatt ez nem az átlagár, hanem az a minimumérték, aminél az átlagár elvileg sem lehet kisebb, sőt minden bizonnyal sokkal nagyobb) még viccnek is kevés, nagyjából a kommunizmussal kapcsolatos viccre emlékeztet (azt már tudjuk, hogy mi lesz, de addig mi lesz? - ld. az előző cikket, az első 40 évvel, 2057-től jó lesz nekünk).

városi fiú 2015.01.05. 06:22:33

@incze:

Csak...virítjuk a 16 forintot,

és már ki is fűtöttük a kócerájt uszodástul.

Jól hangzik.

de miért pont 16 forint ?

...öt éve még 300 forinttal kampányoltak.

Ennyire szarabbul élünk ?

incze 2015.01.10. 05:56:23

@incze: "pl. a nagy elektromos hálózatok legveszélyesebb ellenfele a hackertámadás (valami vírustámadás-félét irán ellen az usa - fölöttébb meggondolatlanul - már alkalmazott is)"

---
The report, issued by Germany’s Federal Office for Information Security (or BSI), indicates the attackers gained access to the steel mill through the plant’s business network, then successively worked their way into production networks to access systems controlling plant equipment.
...
The report doesn’t name the plant or indicate when the breach first occurred or how long the hackers were in the network before the destruction occurred. It’s also unclear if the attackers intended to cause the physical destruction or if this was simply collateral damage. The incident underscores, however, what experts have been warning about in the wake of Stuxnet: although that nation-state digital weapon had been expertly designed to avoid collateral damage, not all intrusions into critical infrastructure are likely to be as careful or as well-designed as Stuxnet, so damage may occur even when the hackers never intend it.
...
“Failures accumulated in individual control components or entire systems,” the report notes. As a result, the plant was “unable to shut down a blast furnace in a regulated manner” which resulted in “massive damage to the system.”

www.wired.com/2015/01/german-steel-mill-hack-destruction/

incze 2015.01.23. 03:15:38

energiaklub.hu/hir/paks-ii-nelkul-a-vilag

összefoglaló, ismert innen is máshonnan is, de szép kerek.

labrys 2015.01.23. 14:39:24

@incze: …de mindannyian tudjuk, hogy Paks II. akarásának semmi köze sem az energiabiztonsághoz, sem a fenntartható fejlődéshez, sem a politikai függetlenséghez, sem az ésszerű gazdaságpolitikához és így tovább, és így tovább.

Fölösleges szakmai érvekkel próbálkozni egy nyilvánvalóan belpolitikai irányultságú demagóg propagandaprojekttel szemben, amelynek valódi célja – a manipuláción túl – a személyes haszonszerzés álcázása (maszkirovka).

Cipőt a cipőbo… /áthúzva/ demagógia ellen csakis demagógiával! Vivát IDP! :)

incze 2015.01.24. 18:58:10

@labrys: a maga módján az ellenvízió is demagógia, azaz olyan tényválogatás és -értelmezés, mely ugyan számszerűségen és raconalitáson alapul, de relevánsnak, néha alapvetőnek tűnő tényeket és azok kihatását elhallgat.

pl. én is preferálom mindenütt a kisebb egységekből kompononált architektúrákat átlátható felelősségi, működési, együttműködási és döntési mechanizmusokkal. ám a mai magyar energiaágazat kurvára nem olyan, óriási lobbiereje is van, és kitűnően, aránytalanul kitűnően meg is él belőle.

bónuszként az egész ország minden nagyobb alrendszere hasonló uralmi klánok fennhatósága alatt áll, ez tehát a magyar televényben egy igazi őshonos képződmény.

az általuk kiszámolt költség-tagból tehát hiányzik egy irgalmatlanul nagy költségtényező, ami a struktúrális átalakulással (mind az infrastruktúra, mind az ágazati irányítási és érdekstruktúra), és egy jelentékeny időtényező, ami a társadalmi tanulással és érdekharccal kapcsolatos.

érzésem szerint "igazuk van" ugyan, de ez is, mint sok minden más, beszivárogni fog drágán akkor, amikor másutt már elterjedt és olcsó. (ez a ritmuskésés az egész magyar európaiság alapképlete, ráadásul aki a "készet" veszi át, sosem adaptálódik igazán, kimarad egy sor készségből, amit a fejlődés keserveivel mások elsajátítanak.)

labrys 2015.01.24. 20:08:29

@incze: sajnos, minden részletben igazad van, kénytelen vagyok egyetérteni.

dvhr 2015.01.25. 14:19:43

@incze: Nem errol beszeltem. Ez orulet, tenyleg keptelen vagy felfogni a szavaimat?

incze 2015.01.27. 04:30:14

@dvhr: elég sokszor megkapom, hogy fafejű vagyok, szóval lehet benne valami.

incze 2015.01.27. 04:32:47

német energiapolitikus az energiewendéről, a drága német áramról, a társadalmi szemléletről, paksról, a múlt és a jövő energiarendszereiről, etc. (mondom, politikus.)

hvg.hu/gazdasag/20150125_Onok_tovabbra_is_a_multat_tartjak_a_jovo

dvhr 2015.02.12. 08:18:52

@incze: Valami olyasmi.

Diakkent abszolut elsorangu voltal. Intelligens,
pontos, me'lyen gondolkozo, gyors. Ebbol mara csak a gyorsasag maradt.
Kliseket hajigalsz, feluletes vagy, hinni kezdtel abban,
hogy 30 masodpercnyi guglizassal barmirol tudsz annyit,
mint barmelyik szakerto, aki 5 evig tanulta a teruletet.
Nincs ennek semmi ertelme. Nem akarsz inkabb hazajonni?

incze 2015.03.23. 18:10:26

Mivel a 2011-es nemzeti energiastratégiában feltüntetett fogyasztási előrejelzéseket a tények nagyon nem igazolják, a kormány most 10-20 százalékkal csökkenti a jövőre vonatkozó elképzeléseit, automatikusan felvetve ezzel a kérdést: akkor ugyan mi értelme lenne a paksi bővítésnek.

nol.hu/gazdasag/nemzeti-energiastragedia-1523677

többször volt már szó arról, hogy az energiaszükségletek várható alakulását az energiaszektorral böcsültetni: kecskére a káposztát. (valószínűleg e mostani lefelé módosítás sincsen köszünő viszonyban sem a várható tényleges alakulással, minthogy, ha jól értem, a cikk szerint lényegében csak a bázist vágták vissza, és a csökkentett alapról vetítik újra a várható marha nagy energia éhséget.)

incze 2015.04.09. 04:57:52

@incze:

"Tavaly a korábbi évekhez hasonlóan tovább csökkent az ország energiafogyasztása – derül ki a KSH friss adatsorából. 2014-ben az összes energiahordozóból 956 petajoule-nyi fogyott Magyarországon. Ez körülbelül félszázalékos mínusz.
...
A kabinet, talán érezvén, hogy 2011-es jóslatai ma már a legjóindulatúbb megközelítéssel is csak hasraütésszerűnek minősíthetők, nemrég lefelé módosított: az „ölbe tett kéz” és a „közös erőfeszítés” növekedési görbéjét kissé lejjebb húzta, ellenben a fogyasztáscsökkenést előrevetítő (ám a tényadatoknál még mindig jóval magasabb) „zöld forgatókönyvet” egyszerűen törölte. De már az idei frissítés is hibádzik: a 2012-es tényeken alapuló 2014-es számok mintegy öt százalékkal haladják meg a tavalyi szintet.
...
Az Orbán-kormány – kivétel nélkül mindig felfelé tévedő – jósainak hibái viszont már ilyen rövid távon is elérik az atombővítés nagyságrendjét."

nol.hu/gazdasag/tovabb-esett-a-gazfogyasztas-1526739

incze 2015.04.14. 14:39:07

... a Dániában már működő tengeri szélenergia-termelő platformok áramtermelése jelenleg már olcsóbb, mint az Egyesült Királyságban majdan felépíteni szándékozott (de most éppen Ausztria által az EU-nál feljelentett, és ideális esetben is csak 2023-ra megépülő) atomerőművé. Mint ismeretes, a Hinkley Point C nukleáris erőmű működésének első 35 évében a brit állam garantáltan átvenné az ott megtermelt áramot 92,5 font/MWh egységáron.

A Dán Energiaügynökség legfrissebb közleménye szerint a Vattenfall egy 400 MW kapacitású szélerőműparkot építhet az Északi-tengeren. A Horns Rev 3-ról származó áramért Dánia garantáltan 103 euró/MWh árat fizet – 10 évig. Ami azt jelenti, hogy miközben a Vattenfall lényegesen korábban képes lesz üzembe állítani az új erőművét, a dán hálózatba mintegy negyedével alacsonyabb áron kerül be az így termelt áram – aminek gazdasági és szociális hatásait talán nem kell különösebben ecsetelgetni. Ráadásul a tengeri szélerőmű ezen az áron egy évtized alatt kitermeli a beruházási kölségeit, és azt követően lényegében ingyen fog termelni.

hvg.hu/gazdasag/20150414_Kegyelemdofes_Orban_paksi_almanak

incze 2015.04.14. 14:42:46

Pár éven belül már nálunk is olcsóbb lehet naperőművet építeni, mint atomerőművet. És az egészben az a legjobb, hogy ehhez állami támogatásra sem lesz szükség.

gurulohordo.blog.hu/2015/04/02/a_napelemek_forradalma

(mindazonáltal a nerállam a lakossági napelem beruházásokat - ami mindenütt a fő gazdasági húzóerőt jelenti - lényegében blokkolja)

Pelso.. 2015.04.14. 17:07:08

@incze: Majd rádobnak + csilló áfát, mert a napelem működése káros az ősturulpolgári stadiongyep fejlődésére. Stumpf fog erről értekezni, pl a jobbklikken.

velőtanya 2015.05.05. 09:59:00

Egy izgalmas kérdés: Ön szerint a képen látható négy tinédzser közül kiben rejlik ott a jövendő KGB-ezredes, aztán minden oroszok cárja, a világ legbefolyásosabb embere, és ami talán ennél is többet ér: Toto kutya és Orbán Viktor igaz barátja:)
kepfeltoltes.hu/150505/teen_www.kepfeltoltes.hu_.jpg

velőtanya 2015.05.05. 15:50:25

mandiner.hu/cikk/20150505_paks_putyin_szerint_jobb_ha_betartjuk_a_szerzodest
És csippentett hozzá a szemével...:/
(Közben még mindig elképedek, ahogy a teljes magyar jobboldal folyamatosan elélvez, amikor Putyin megmondja, hogy mi a jó... khm, a magyar embereknek.)

incze 2015.06.22. 20:03:35

@incze: "előkerült egy belső feljegyzés a Magyar Villamos Művektől, ami alapján igenis létezik hatástanulmány, amit még “aktualizáltak” is. Ezt azért írom idézőjelben, mert az “aktualizált” hatástanulmányról készült bírálat egyik legfőbb megállapítása, hogy a beruházást teljesen elavult adatok alapján próbálják megindokolni. Ezen kívül még megtudhatjuk belőle, hogy

- Paks II költségeit alulbecsülték;
- az erőmű komoly veszélyt jelent a környék élővilágára;
- ha pedig rendszerbe állítják, akkor első körben az akkor még évekig működőképes régi erőmű gazdaságos üzemeltetését lehetetleníti majd el.

A bírálatot és a kapcsolódó dokumentumokat Jávor Benedek, a PM európai parlamenti képviselője hozta nyilvánosságra blogján."

444.hu/2015/06/22/meghogy-nincs-paksi-hatastanulmany-van-de-olyan-hogy-azt-tenyleg-jobb-titkolni/
javorbenedek.blog.hu/2015/06/22/vannak_tanulmanyok_paks2-rol_de_nem_veletlenul_titkosak

mavo · http://polmavo.blog.hu 2015.06.23. 10:06:01

simán el tudom képzelni, hogy paks ii csak afféle rendkívüli hitelkeret volt az imprilista kapitlista rabótőke kiváltására. simán. jó, persze, ha putyin szar kedvében lesz, akkor meg kell majd építeni, ha beledöglünk is, ha nem lesz szar kedvében, akkor kedvezményes dupla kamattal és még pár ezer orosz kém eu-sításával megússzuk.

incze 2015.06.26. 17:24:25

kiegészítő megjegyzés a (közel)jövő gazdaságos áramtermelése témakörben (innen: gurulohordo.blog.hu/2015/06/26/mar_a_szaudiak_is_a_napelemekre_fogadnak_gurulo_linkek )

---
The goal is not just to install solar panels across Saudi Arabia but to export them. Among the potential locations is the United States.

www.theatlantic.com/magazine/archive/2015/07/saudis-solar-energy/395315/

incze 2015.07.21. 17:44:16

ismétlés a tudás anyja

"A múlt héten publikált World Nuclear Industry Status Report 2015 (WNISR) beköszönője egyetlen globális panaszáradat."

hvg.hu/gazdasag/20150721_Rossz_vasat_utnek_Orbanek

incze 2015.09.06. 15:55:05

Elhalasztják a Hinkley Point C nukleáris erőmű építését, és biztosra vehető, hogy nem fogja elkezdeni az áramtermelést 2023-ban, ahogy azt eddig tervezték - ismerte el a francia EdF, a beruházás gazdája. Jean-Bernand Levy vezérigazgató biztos benne, hogy a projekt végül sikeres lesz, de nem adott határidőt arra, mikorra fejezhetik be a gigantikus összegbe, 24,5 milliárd fontba (33,5 milliárd euró) kerülő fejlesztést.

orulunkvincent.blog.hu/2014/01/16/a_putyin-orban_alku_igazi_hattere#comment-form

incze 2015.09.26. 03:03:58

„Bizonyos aktuális trendeket nem lehet nem észrevenni” – mondja Holliday – „a világ egyértelműen a térben sokkal decentralizáltabb áramtermelés és a mikrogridek felé halad. Ennek az átalakulásnak az üteme még bizonytalan. Függ a politikai döntésektől, a szabályozó-ösztönző lépésektől, a felhasználók igényeitől és a technológiai fejlődéstől. De az irány egyértelmű.”

closer.hu/2015/09/az-alaptermelest-ado-nagy-eromuvek-kora-lejart

innen a tipp: hvg.hu/gazdasag/20150926_Paks_II_Lesz_egy_dinoszauruszunk

incze 2015.10.27. 16:51:53

"Megszereztük a Minisztérium belső anyagát, amelyből kiderül, a rezsicsökkentést azokból a milliárdokból szeretnék fenntartani, amelyet a paksi blokkok leszerelésére tettünk volna félre."

index.hu/gazdasag/2015/10/27/rezsicsokkentes/

a szokásos ner üzleti modell, add el az erdőt törmelék faanyag áron, tarvágás, fölperzselés. (a pillanat uralása, ugyebár)

incze 2015.10.28. 16:20:55

@n0ri60: ezt a mondatot bekereteztetem, és kiakasztom a vécébe:

---
Egy olyan egyensúlyi modellről folynak a szakmai konzultációk, ahol az állami energetikai érdekeltségek megbízható módon, de nonprofit jelleggel vagy minimális nyereséggel működnek, miközben az elért szinergikus hatások és pénzügyi megtakarítások a szolgáltatások fejlesztéséhez és a rezsicsökkentés folytatásához biztosítanak fedezetet.
---

soha többé nem lesz szükség hashajtóra.

n0ri60 2015.11.02. 09:42:54

Nagyon nagy a csönd a téma körül.

Wolff 2015.11.17. 21:14:27

A magyar sajtó csuhajildikó üzemmódja ismét szép eredményt hozott. Míg nem olyan régen lelkes cikkekben olvashattuk, hogy kormányzati források szerint Brüsszelben Paks sínen van ma beütött a ménkű...

hvg.hu/gazdasag/20151117_Felfuggesztheti_az_EU_a_paksi_bovites_ter

incze 2015.11.19. 15:26:24

"Magyarország versenyeztetés nélkül, nem átlátható folyamat részeként ítélte oda a két új reaktorblokk építésére és két másik korszerűsítésére vonatkozó megbízást, a bizottság pedig úgy ítéli meg, hogy ez nincs összhangban az uniós közbeszerzési előírásokkal."

444.hu/2015/11/19/az-europai-bizottsag-elinditotta-a-kotelezettsegszegesi-eljarast-paks-ugyeben

velőtanya 2015.11.19. 17:36:39

@incze: A Fidesz szerint Brüsszel döntése a keresztényellenes (migránsbarát) liberálisok legújabb támadása a rezsicsökkentés ellen sorosbérenc dödölle bávatag.

V mint... 2015.11.19. 19:05:16

@velőtanya: kizeraméra!! bávatag. Csak pontosan, mielött lecsap rád a jobber sajtó.

incze 2015.11.21. 01:27:24

A copy of a letter sent by Mr Barroso to Mr Orban in February 2014 and seen by the Financial Times said the commission raised “no objections in principle to the agreement from the perspective of article 103”. Article 103 of the Euratom Treaty requires countries to notify the commission of draft international agreements on nuclear energy to ensure they comply with European atomic energy regulations.

But the letter continued: “There are of course, other aspects of the EU law to be observed, such as the rules on public procurement and state aid.”

www.ft.com/intl/cms/s/0/ddd83bfa-8ed9-11e5-a549-b89a1dfede9b.html#axzz3s4vbH7Dj

magyarán: a barroso levél még igen zsönge szövegértési képességekkel sem értelmezhető a nermány által fennen hirdetett eu bizottsági beleegyezésnek.

amúgy a mostani propagandában aligha a szövegértéssel van baj. a nermány jó szokása szerint a kutya ugat, a karaván halad taktikát folytatja paks, mint mindig mikor - általában előre látható, sőt a nermány által is előre látott - jogi korlátba ütközik. oszt jónapot van, visszacsinálhatatlan, kész helyzetet teremt. állítsa csak le az eu paksot akkor, amikor "az ország" már nagy hitelt vet föl, szétmarkolózta a földet, nagy összegű szerződéseket kötött. kerüljön a magyarnak sok-sok milliárdba a libsi-jogsi fikázás.

labrys 2015.11.28. 16:21:39

Ha valaki _igazán_ sok generációnyi időre szeretne tönkretenni egy országot, akkor nem szabad félmunkát végezni, ki kell maxolni a hülyeséget:

nol.hu/belfold/magyarorszag-megint-a-legnagyobb-hulyeseget-csinalja-1577351

incze 2015.11.29. 17:34:36

@labrys: ilyenkor, mikor a fogalmatlan halandó azt hiszi, hogy most épp rálépnek a ner tökére, akkor igazából benzinnel oltják a tüzet.

a nert a harc tartja életben, amelyben az egyik oldal eszköztárában egy elvileg meglehetős hatóerejű, de rendkívül lassan üzembehelyezhető és körülményesen navigálható fegyver áll (jog), a másik oldalon pedig bot, bunkó, dobálható szarlepény, jogot körbehugyozó harcipincsik hada, egyáltalán minden ami a kezükügyébe. a publikum azt tapasztalja, hogy az egyik fél egyre csak tekeregeti az irányzékot, a másik meg azalatt üti-vágja, szarzáport zúdít rá, többször diadalt ül - függetlenül attól van-e miért - és minél többet tekerget emez, annál harsányabb a válasz, hangosabb a győzelmi ének.

nehéz nem észrevenni ki lehet a publikumnál a győztes (és a siker bizony nekibuzdít egy csomó esélylesőt, a helyzet tehát fokozódik), egészen addig, míg a sok tájolás, babrálás végén nem mondja azt emez, hogy most akkor nyekk.

(előbb-utóbb kénytelen lesz, mert ha kiderül a nagyképességű jogról és a babrálásról, hogy még egy közönséges és nem túl találékony gecivel szemben is hatástalan, akkor le lehet húzni a rolót, mert akkor beindul a megélhetési gecik migránsáradata - keletről és nyugatról - amivel szemben a jog csak az eu körberöhögött és leszart gyodája áll, játszva kikerülik, átbújnak alatta, átvágják)

labrys 2015.11.29. 18:01:53

@incze: attól tartok, már eddig is a nagyhatalmi (EU-s bel)politika állta útját annak, hogy nyekkenjen a kis sperma. Lásd néppárti frakció. És amíg a nagyh. pol. nem változik (+ míg Vologyának érdekében áll, márpedig…), addig itt nem lesz spermicid ténykedés.
(Hogy közben az Úr kalapja bokrétájának szerepét betöltő leffedt, használt kis kotonban mi történik, az meg senkit sem érdekel. Ami az igazán vicces: még a benne élőket sem.)

[Nna, asszem a mettifórát ennél tágabbra már csak pajszerrel… :)]

incze 2015.11.30. 17:09:12

@jotunder: "az utolso mondatot valoszinuleg nem fogjak idezni a hiradoban." - pedig az a mondat még jóval gyengébb is, mint ami mondható (és mondják is, csak ugye ki nem szarja le a bérrettegőket): a geciknek egyenest jól jön az iszlám állam, az iszlám államnak pedig kapóra jönnek a gecik. ha nem is elvi szövetségesek (bár számos ponton közelebb állnak egymáshoz, mint a mindkettejük által megvetett, és leigázni remélt szekuláris európához), de érdekeik súlyosan egybeesnek, egymást erősítik, növelik, a többi már atz egyes társadalmak immunrendszerén múlik (egy zéró immunrendszerű országban, hunniában például, úgy szökik egekig az iszlámveszély, hogy de facto egyáltalán nincsen jelen, ami még a közundor ellenére is növeli a basizmus erejét.)

az iszlám ketrecharcos kultúra fölélesztette az eddig a periférián handabandázó európai ketrecharcos kultúrát, minthogy mainstream eszközökkel nem tudta megzabolázni. ez valószínűleg a dolgok rendje, ennek a kultúrának integráns része, hogy nem odabaszni, míg nem muszáj, azt a pontot eltrafálni meg nem nagyon lehet, van úgy hogy már késő.

szóval most egy átmeneti európai basizmushullám várható, ami viszont aligha tesz jót a gazdaságnak, és ilyen szempontból a basizmus valóban fenyegetőbb, mint a ketrecharcos iszlám, minthogy európa szebbik arca nagyon is a relatív jóléten nyugszik, ha az oda, könnyen odaveszhet sok minden más is.

incze 2015.11.30. 18:46:13

Orbán: „Az iráni nukleáris programban is szeretnénk részt venni”
444.hu/2015/11/30/orban-az-irani-nuklearis-programban-is-szeretnenk-reszt-venni

a basi száján egyre hígabb szar dől (sajnálom, de ez van, meg a nópici), ahogyan minden téren sorra ledobálja magáról élete első pár évtizedében rárétegződött ejrópai kultúrát, marad a falu vanabí bikája, a tökfej szájhős, akit addig hagytak handabandázni, hogy már mindazt el is hiszi magáról, amiről eleinte még tudta, hogy blöff.

magyarország még a saját tervezett erőművéből sem tud(na ha megépülne) érdemleges részt vállalni, ennek ellenére a basi máris kvázi atomtechnológiai nagyhatalomként billeg a tükör előtt (mer' amit ő eldöntött, ammá' meg is van).

a büszkélkedésre van is ok, eddig paks2 terített betli, kivétel nélkül minden lépés öngól. első helyen persze az "elképesztően kedvező" roszatom szerződéset, mellyel csak néhány olyan aprócska bibi van, mint pl. hogy minden kockázatot korlátlanul a magyar fél visel, bár az atomerőművi beruházások híresen feszesek határidők és költségek tekintetében. (de a többi paks2 komponens is tipikusan olyan, hogy láthatólag a legjobb módja a döntésnek, ha a zember keményen megmarkolja a botját a vízparton, hogy az eletromos áram ára durván megemelkedik majd húsz év múlva, hogy a többi erőforrás labdába sem rúg az atomerőművek mellett, de a legfontosabb a nagy basi-tétel, hogy a gazdasági hatékonyság egyetlen elemen múlik, a bőséges olcsó energián - jaaaaaaaaaaaj, hogy mit össze nem szenvednek a pöcsfej impotens libások a hatékonyággal, amit a basi egyetlen nyaraláson átlátott, és ősszel már pacsizott is a kágébéfőnivel, etc.)

velőtanya 2015.12.01. 15:55:59

@incze: Az Orbán-átok ismeretében lehet hogy ez a nyugati civilizáció utolsó előtti próbálkozása az iráni nukleáris program megállítására.

labrys 2015.12.06. 14:19:46

A hanyatló Nyugat, és főleg a négerverő USA a végromlás küszöbén: 2015-ben 3 MW-nyival bővült a szénerőművi kapacitásuk, miközben a megújuló energiák felhasználására alapuló mintegy 8000 MW-nyival.

hvg.hu/gazdasag/20151205_Brutalis_Amerikaban_csak_megujulo_energia

A marhák.

Még szerencse, hogy nálunk a köztörvényes kormány (Orbán-rezsim reloaded) tudja, mi kell a magyarnak /áthúzva/ Putyinnak:

hvg.hu/gazdasag/20151203_Ez_alapjan_a_csomag_alapjan_csoda_ha_Paks

„Ebből a 200 oldalból mindenesetre kiderül, hogy van oka – a jogszerűtlen – paksi titkosításnak. Minden nyilvánosságra kerülő részlet újra és újra azt bizonyítja, hogy a paksi bővítés még annál is őrültebb, abszurdabb és károsabb beruházás, mint amilyennek azelőtt gondoltuk. Apránként derül ki, hogy tönkreteszi a Dunát; hogy az árban nincs benne az áfa; hogy nem is fogjuk tudni visszaszállítani a kiégett fűtőelemeket Oroszországba újrafeldolgozásra, és azokat az erőmű területén kell majd tárolni; hogy elfelejtették modellezni a várható energiapiaci környezetet; vagy hogy összevissza hazudoznak az erőmű kihasználtságról.” /Jávor Benedek/

labrys 2015.12.20. 19:14:15

Hát, ezeknek most már tényleg végük:

verde.444.hu/2015/12/20/az-usa-idei-utolso-torvenye-marad-az-adokedvezmeny-a-napelemre-szelgeneratorra

(A hülyék: még arra sem gondolnak, hogy pedig éjjel nem is süt a nap.)

incze 2015.12.23. 00:56:52

A Miniszterelnökség úgy döntött, hogy nyilvánosságra hozza a Paks 2. beruházás független gazdasági értékelését, amelyet a nemzetközi Rothschild bankház készített. A kormány az elemzés eredményeit Margrethe Vestager versenyjogi biztosnak is megküldte.
...
a tanulmány részletesen alátámasztja, hogy nincsen szükség állami támogatásra, a projekt a szabadpiaci körülmények között is versenyképes és megtérülő.

www.napi.hu/magyar_gazdasag/paks_ii_a_ketkedoket_cafolna_egy_uj_nemzetkozi_tanulmany.607812.html

itten már tényleg mindenkit tök hülyének néznek.

incze 2016.01.06. 20:39:31

A veszteséges működés pedig csak valamilyen állami támogatással tartható fenn.

444.hu/2016/01/06/itt-a-level-amibol-kiderul-miert-sejt-tiltott-allami-tamogatast-az-eu-a-paksi-bovitesben

megint beindul majd a kűzdelem a nyilvánvalóval szemben. rejtély, hogy a szokásos ner-módszertannal (összegereblyézni akárhonnan a szükséges számokat, találni akárhol egy passzent hivatkozást) készített anyagtól mi a szart reméltek.

beavereater 2016.01.07. 20:32:22

@incze: Megszokták. Itthon aki kérdez, levanszarva, az eju meg béna, az is. Szerintem már közel a pont ahhoz, hogy ha valaki kormányváltó erőnek akar tűnni, balhoroggal indítson, ha meglátja a NER-basikat. Ezek anno is csak a nadrágszíjból értettek, erre a kis időre meg pláne basznak megváltozni.

Kuviklacz · http://hungaryineurope.blogspot.com 2016.01.08. 14:59:45

@beavereater: Jelen pillanatban aki kormányváltó erőnek akar indulni, sőt, ai nem akar indulni, csak vágyik egy kormányváltó erőre, az is egy balhoroggal indt a többi ellenzéki felé.

velőtanya 2016.01.12. 10:30:48

Magyarország Kormánya szerint Paks2 megépítése a világ legnagyobb futballokos biznisze az energiaszektorban, ami közgazdasági oldalról is tuti sikertörténet lesz, mert az energiaárak a következő évtizedekben tartósan emelkedni fognak. A magyar nép ön-fe-led-ten ünnepel.
Magyarország Kormány szerint amikorra a közműcégek államosítása és a jogi csűrcsavar utolsó lehetőségeinek kimerülése után összedőlne a rezsicsökkentés egész rendszere, ez azért nem fog megtörténni, mert az energiaárak a következő évtizedekben tartósan csökkenni fognak. A magyar nép ön-fe-led-ten ünnepel.

tldr.444.hu/2016/01/11/eddig-a-kulfoldiekkel-fizettettek-a-rezsicsokkentest-most-muszaj-lesz-ujat-huzni
(érdemes elolvasni, vannak benne más finomságok is)

labrys 2016.01.19. 19:04:10

zsiday.hu/blog/olimpiapaks2-eup%C3%A9nzek-baj

EZÉRT nem összevethető a 2010. óta alkotmányos puccsot elkövető Orbán-rezsim tevékenysége bármelyik korábbi (szintén pocsék) kormány tevékenységével.

Az ehhez hasonló tetteikből nyilvánvaló, hogy Orbánék hosszú nemzedékekre, történelmi léptékben tették tönkre az országot.

Persze a zemberek, a média, vagy az ún. politikai szakértők elsöprő többségében – mivel politikai téren egyöntetűen egy kérész emlékezetével, előrelátásával és ok-okozat felismerési képességével rendelkeznek – mindez nem tudatosul, és soha nem is fog tudatosulni.

Ezért fogják majd természetesen az aktuális kormányzatot, a gyíkembereket, a magyarság ellen fenekedő pomogácsokat, a liberálisokat, a szingliket és a zöld levelibékákat hibáztatni akkor, amikor az Orbán-rezsim által _most_ elkövetettek eredményei beérnek.

incze 2016.01.20. 13:45:27

@labrys: ezzel szemben továbbpörög a rócsild-vicc.

www.portfolio.hu/gazdasag/energia/paks_ii_degeszre_kereshetne_magat_a_magyar_allam.1.225711.html

mielőtt valaki beleolvas, nem árt leülni és megkapaszkodni, mert rögtön az első pontnál kurva magasra kerül a léc: " a kockázatmegosztás szempontjából az esetleges többletköltségeket az orosz szállító viseli". de a további pontok is őrjítően mulatságosak, és a tanulmány azzal a vidám vízióval kecsegtet, hogy

"2026-tól már dőlhet az államhoz a pénz a paksi projekttársaság által fizetendő osztalék formájában". - no, erre varrjon az a nymorult zsiday gombot, a beruházás még javában, termelés sehol, de a pénz már dől. ehhöz kétségkívül rócsildnak, de legalábbis tolcsinak kell lenni, a finanszírozást szépen áttesszük egyetlen seggvakarással egy "projekttársaságba", és máris hoppácska van.

igazán kiváncsi vagyok ezt ki a fenének hozták le, és tényleg bemutatják-e "brüsszelben", bár ha hagymácska "külügyminiszter" lehet, tolcsi jegybankelnök (felsorolás erőszakkal lezárva), akkor miért is ne.

Hottentottenstottertrottelmutterattentäterlattengi 2016.01.21. 15:03:01

@incze: Nekem leginkább annak a kockázatnak a beárazása hiányzik, hogy mi van, ha netán mégsem fér bele a projekt a 12,5 milliárdba és az oroszok úgy gondolják, hogy akkor néhány évig befejezetlenül hagyják. Ha jól tudom, Paks üzemideje akár 8-10 éves csúszást is megenged, tehát emiatt áramhiány nem lesz, viszont a hitel visszafizetését gyakorlatilag azonnal meg kell kezdenünk a miből is? Vagy rosszul tudom?

incze 2016.01.23. 17:18:34

@Hottentottenstottertrottelmutterattentäterlattengi: megtérülési forgatókönyvek és pótlólagos finanszírozási igény a hitelvisszafizetés idejére (2025-2085)

img7.hvg.hu/image.aspx?id=4311cbea-7855-4dd4-aa54-ddb917a12ccf&view=7fcefbf8-ac48-4ee6-aef5-32203afa118c

ehhez varrták a császárnak jó pénzért a ruhát (a már az építés idején is osztalékot fizető "projekttársaságb" formájában) rócsildék, csak hát a császár sajnos pucér, ezek elég könyörtelen számlák, amit ki kell fizetni.

mint látható, az egyetlen pozitív forgatókönyv (a végső, teljes időtartamra szóló nyereségességet illetően):

- a beruházás költségei nem szaladnak el, és prompt elkészül (már késésben van)
- az erőmű folyamatosan legalább 92%-os kapacitással üzemel
- a termelt áramért legalább 75%-kal többet lehet elkérni

incze 2016.01.27. 16:55:23

@incze: csak emlékeztetőül ahhoz, hogy a beruházás költsége nem tartalmazza a majdani felszámolás költségét (minthogy ártunk és ormányunk nemrégiben döntött úgy, hogy inkább elkezd stadionozni az eddig erre félretett - amúgy elégtelen - összegből):

www.youtube.com/watch?v=tQOHmEeP_Ck

a nukleáris energetikai szakemberek természetesen mindenütt, így amerikában is kurva magabiztosak, és a mindentudás magasából néznek a kérdező földi halandókra (van miből ezt tenni, ezt eleve beleveszik az árba), akkor is amikor oltári hülyeségeget beszélnek. és sosem restek kimutatni mionden egyes katasztrófa után, miért van minden a legnagyobb rendben.

incze 2016.02.11. 01:07:36

Az osztrák kormány hivatalosan is tiltakozik a paksi atomerőmű bővítése ellen.

Reinhold Mitterlehner osztrák gazdasági miniszter (ÖVP) az Európai Bizottsághoz fordult a kifogásokkal.

Az osztrák érvek szerint "nem megtérülő technológia használatának támogatásáról" van szó, amely "a belső villamosenergia-piacon versenytorzító hatáshoz vezethet". Így előfordulhat, hogy a megújuló energiaforrást előállító és ezáltal költséghatékonyabb energiatermelők nem tudnak piacra jutni, vagy kiszorulnak onnan.

444.hu/2016/02/10/ausztria-megtamadta-paks-2-t

incze 2016.02.11. 18:21:10

@incze: rócsildoznak egyet a vűálaszban. "It is the firm standpoint of the Hungarian Government that the Paks II project does not include state funding and is also a competitive and profitable investment under free market conditions. The Hungarian Government officially notified the Commission of its standpoint on 22 May 2015. The Government’s standpoint has also been confirmed by the Rothschild Bank’s detailed economic analysis prepared using international comparative data, which is available in full on the project secretariat’s website and on the kormany.hu government portal" - hungarytoday.hu/news/hungary-rejects-austrias-opposition-nuclear-enlargement-project-66614

éedekes, hogy azt a hígfost mindenhová belóbálják, ráadásul azzal az eltéveszthetetlen tónusú fölvezetéssel, amellyel az egérszart szokás eladni rákgyógyszerként.

incze 2016.03.05. 20:04:32

a szél- és napenergia termelés neuralgikus pontja a tárolás. ezeknek az enregiáknak a forrása nem egyenletes, hol túl sok, hol túl kevés áll rendelkezésre (ilyen szempontból paks2 sem hibátlan, mert bár mai technológiákkal lehetőség lenne rá, a választott megoldásnál - főként, míg a régi blokkok is működnek - sokszor lesz nehezen értékesíthető túltermelés.)

az utóbbi időben több olyan technológiát bemutattak, amelyekkel a tárolás "tisztán", és a ma használtaknál sokszor jobb hatásfokkal megoldható, minden ok megvan azt gondolni, hogy ezek az energiatermelési formák egyéb előnyeik mellett záros határidőn belül olcsóbbak is lesznek a konkurrens formákhoz (közte az atomenergia) képest. de még az ilyen bejelentések közl is kilóg az arpa-e igazgató szóhasználata (ebben az iparágban sokkal óvatosabban szoktak fogalmazni):

"Breakthrough in next generation of storage batteries could transform the US electrical grid within five to 10 years, says research agency, Arpa-E."

www.theguardian.com/environment/2016/mar/03/us-agency-says-has-beaten-elon-musk-gates-to-holy-grail-battery-storage

(ugyanakkor a cikkből nem derül ki semmi konkrétum, közelebbről miben is áll az áttörés - ha egyáltalán egyetlen dologról van szó, a cikkből inkább úgy tűnik, hogy nem)

dvhr 2016.03.06. 08:26:40

@incze: Tulajdonkeppen melyik a legolcsobb energiafajta?

incze 2016.03.06. 17:08:01

@dvhr: két elég alapos cikk (mármint egy magamfajta layman számára) van a wikipedián a villamos hálózat költségeiről, és az áram árazásáról: en.wikipedia.org/wiki/Cost_of_electricity_by_source#Renewables ill. en.wikipedia.org/wiki/Electricity_pricing

én amúgy egy sor dolgot a szoftver/számítógép iparban látott tendenciák szemszögéből ítélek meg, ami ott a nagy rendszerek kapcsán bekövetkezik, rengeteg okból egy pár évnyi spéttel más nagy rendszereknél is bekövetkezik, könnyebben és gyorsabban a szoft rendszerekben (kereskedelem, pénzügyek, etc.), de idővel, és lassaban a hard rendszerekben is.

ezek általában nem központilag levezényelt átalakulások, egyszerűen valami kezd emígyen olcsóbb, vagy csak trendibb lenni, mint amúgy (az usában pl. a nagy áramtermelők már minden fronton elkeseredett harcban állnak a napelem ellenében, kurva nagy pénzekről van szó). az átalakulásoknak megvannak a maguk über-szerű lefölözői, akik újszerűen, és olcsón vagy ingyen használnak valami más célra létrehozott infrastruktúrát, így nagyon olcsók tudnak lenni a drágán létrehozott és üzemeltetett cél-infrastruktúrákkal szemben (amelyek ráadásul másra, mint amire létrehozták őket, nem is alkalmasak).

incze 2016.03.12. 04:53:38

www.portfolio.hu/vallalatok/fenntarthatovilag/repkednek_a_gigawattok_elkepeszto_novekedes_elott_a_napelem_piac.228610.html

elég beszédes ábrák vannak, pl. az újonnan telepített kapacitások bő kétharmada szél-, ill, napenergia az egyesült államokban:

www.portfolio.hu/img/upload/2016/03/t4g4tgt4gg.png

de érdekes a cikket záró régiós körkép is a napenergia áramtermelésen belüli részesedéséről:

www.portfolio.hu/img/upload/2016/03/grtgtrgtrgt.png

igen, a sötétkék oszlop magyarország, és nem nem nulla az, de elő kell venni a nagyítót, mert ha látható méretű oszlopot akartak volna a magyar fejlesztésekhez rajzolni, akkor a szomszédos régiós országoké kiütné a plafont, velünk egyedül lengyelország tartja a lépést (vagyis az egy helyben állást, hozzátehetjük, hogy a régió amúgy jelentékeny elmaradásban van európában)

labrys 2016.05.30. 14:12:24

Az MVM számításai szerint egyáltalán nem éri majd meg a paksi bővítés:

444.hu/2016/05/30/az-mvm-szamitasai-szerint-egyaltalan-nem-eri-majd-meg-a-paksi-bovites

(Persze az MVM vezetőségét nyilván eleve börtönbe kellene zárni számos gaztettük miatt, és ebben az esetben is - mint ahogy arra a cikk is rámutat - vélhetőleg főleg önző célok mozgatják őket, de ettől még a tények tények maradnak.)

incze 2016.05.31. 00:39:48

@labrys: a ner az ner. nem azt mondtuk, félreértették, etc.

---
Update:

Minden alapot nélkülöz az az állítás, miszerint az MVM nem áll ki Paks II. mellett - tette közzé anyagunk megjelenését követően a térsaságcsoport. Az MVM Zrt. elnök-vezérigazgatója az MVM Csoport új stratégiájának bemutatásakor a vállalat piaci várakozásait és az arra adandó válaszokat foglalta össze, hangsúlyozottan a 2016-2020 közötti időszakra. Paks II. belépése pedig a jelenlegi tervek szerint ezen időszak után következik be. A 2020 utáni árkörnyezetre vonatkozóan az MVM egyik vezetője sem fogalmazott meg prognózist. A 2016-2020 alatti időszakra, illetve a Paks II. beruházás megvalósulását követő időszakra vonatkozó áramárbecslések érdemben nem összevethetőek.

Az MVM Csoport 2016. május 25-én bemutatott stratégiájában kiemelt szerepet játszik a nukleáris energia. Az MVM jövőképe szerint a társaságcsoportnak fenntarthatóan, alacsony karbonintenzitású villamosenergia-termelési alapokon kell működnie. Ennek fontos része a nukleáris alapú termelés is. Az MVM egyetért a Nemzetközi Energia Ügynökséggel, amelynek elemzése szerint a klímavédelmi célok nem teljesíthetők nukleáris termelési kapacitások nélkül. Az MVM Csoport számára kiemelt jelentőségű Magyarország ellátásbiztonsága, amely nukleáris kapacitások nélkül nem biztosítható.

nol.hu/gazdasag/sztaniolba-csomagolt-haduzenetet-kuldott-az-mvm-lazarnak-1617479
---

ugyan belátható időn belül semmi esély a gazdaságosságot biztosító árakra, de a belátható időn túl viszont tuti. az áramtermelés szerkezete, így az árak is nyilván a nagy basi mai látomásai szerint alakulnak, őszintén én már gyakorlatilag leálltam annak követésével, hogy a napból, szélből, fapapucsok súrlódásából, maszturbálásból kinyert energiákat kövessem, a bejelentések sűrűségével, csak a basiszta "barátok közt" rezsim-teleregény napi tucatnyi epizódja veszi föl a versenyt. pl. ma, hvg:

---
Hatalmas fejlődés előtt állnak a napelemek, hála a Massachusettsi Műszaki Egyetem (MIT) kutatóinak. A szakembereknek most először sikerült áttörniük a fizikában csak Shockley-Queisser limitként ismert határt, vagyis azt az értéket, ami a napelem maximális hatékonyságát mutatja. Az eljárásban felfogták és hővé alakították a beérkező napfényt még azelőtt, hogy abból a panel elektromos áramot fejlesztett volna. Ezzel nem kevesebbet értek el, mint hogy megduplázták a panel által előállított energia mennyiségét.
[...]
Az MIT kutatói szerint a hőtárolós rendszerrel nemcsak felhős időben, de teljes sötétségben is képes lesz a napelem elektromos áramot termelni. A csapat szerint a technológiát még tovább lehet optimalizálni, vagyis a napelem hatékonysága még ennél is jobb lehet.

satöbbi, satöbbi

hvg.hu/tudomany/20160530_ejszakai_aram_napelem_mit
bővebben: news.mit.edu/2016/hot-new-solar-cell-0523

incze 2016.06.17. 16:33:03

a bloomberg energiaipari (benne ár) előrejelzése a világra (üzenjünk a basinak, hogy ő is értse). ez sokkal radikálisabb, mint az energiaipar kebelén belül születettek, de azért tendenciájukban hasonlóhoz (ami elég jó részt a részvényesek miatt van, nem lehet a petrol, vagy az olajiparban azt mondani, hogy uraim, futás).

www.bnef.com/dataview/new-energy-outlook-2016/index.html

(a "guruló hordók" linkje: gurulohordo.blog.hu/2016/06/17/garantaltan_focimentes_linkajanlo_gurulo_linkek )

incze 2016.06.24. 18:16:24

"Scientists have figured out how microbes can suck energy from rocks."

www.quantamagazine.org/20160621-electron-eating-microbes-found-in-odd-places/

nem kapcsolódik közvetlenül ide, de azért, de.

incze 2016.12.16. 01:07:06

A transformation is happening in global energy markets that’s worth noting as 2016 comes to an end: Solar power, for the first time, is becoming the cheapest form of new electricity.

www.bloomberg.com/news/articles/2016-12-15/world-energy-hits-a-turning-point-solar-that-s-cheaper-than-wind

btw. a sok szempontból hasonló (becsült árában, méretébe igen, technológiája modernebb, áramkibocstátása szabályozható, finanszírozása tisztább, és a drága nukleáris áram a brit energiarendszerben csak egy pár százalékkal jelentkezik, nem a felét teszi ki) "Hinkley Point C"-ből a britek mintha kihátrálnának. a brit kormány ugyanis "expects solar and wind power to be cheaper than new nuclear power by the time Hinkley Point C is completed, its own projections show."

www.theguardian.com/environment/2016/aug/11/solar-and-wind-cheaper-than-new-nuclear-by-the-time-hinkley-is-built

incze 2016.12.24. 16:31:08

The price of power for delivery on Christmas Day in Germany turned negative as a surge in wind generation is forecast to boost supply.

Prices may be below zero for hours or even whole days during the holiday season as German wind output is predicted to climb to near-record levels and temperatures are set to increase more than 5 degrees Celsius (9 Fahrenheit) above normal.

www.bloomberg.com/news/articles/2016-12-22/germany-gets-free-power-for-christmas-as-wind-power-set-to-surge
innen: www.napi.hu/nemzetkozi_gazdasag/elkepeszto_karacsonyi_ajandekot_kapnak_a_nemetek.626621.html

hálisten a basi kiirtotta egy időre a szeleket, azok csak ne fújkáljanak itt az ő kis reaktora körül.

incze 2016.12.27. 04:20:58

egyre vonzóbb a megújuló-iparág, mivel hosszútávon jövedelmező, kis kockázatú befektetések terepe

az árak változása megbízhatóan tolja a piacot a megújulók irányába, a modellek szerint egy-két évtizeden belül a napenergia ára már csak a fele lesz a szénből vagy gázból kinyerhető áraménak

index.hu/gazdasag/2016/12/26/napenergia_mar_jobban_megeri_mint_a_fosszilis_wef/

ezeket a becsléseket évente újraírják, és míg a tavalyi becslések elavultak, a több évvel ezelőtti előrejelzések szinte nevetségesek, annyira más tempóban nyer teret a nap/szél duó, noha ennek az energiaforradalomnak még eléggé az elején vagyunk (főleg az energiatárolás terén volt egy sor olyan bejelentés, amely újraírja a lehetőségeket)

ámbátor 2016.12.28. 00:04:58

@incze: No de éjjel nem süt a nap, világítani meg pont akkor kell!!! Hát noooóóóórmááááális?

incze 2017.02.17. 19:39:07

Újabb terhet kaphatnak a nyakukba azok, akik olyan háztartási méretű kiserőművet (például napelemet) telepítenének ingatlanukra, amely hálózati kapcsolattal is rendelkezik. Azok ugyanis, akik 2017. március 31-e után engedélyeztetik a 4 kW-nál nagyobb csúcsteljesítményű otthoni kiserőművet, elosztói teljesítménydíjat, vagyis hálózati használati díjat fizethetnek majd - szúrta ki a Kiszámoló blog. Az új díjtétel nyilvánvalóan nem támogatja a megújuló energiaforrások elterjedését.

www.portfolio.hu/gazdasag/energia/napelemet_vasarolnal_jo_lesz_sietni.244253.html

turul energiewende

incze 2017.02.24. 15:57:56

...Yet green energy has a dirty secret. The more it is deployed, the more it lowers the price of power from any source. That makes it hard to manage the transition to a carbon-free future, during which many generating technologies, clean and dirty, need to remain profitable if the lights are to stay on. Unless the market is fixed, subsidies to the industry will only grow.
...
The higher the penetration of renewables, the worse these problems get—especially in saturated markets. In Europe, which was first to feel the effects, utilities have suffered a “lost decade” of falling returns, stranded assets and corporate disruption.
...
... new technology can help fix the problem ... Digitalisation, smart meters and batteries are enabling companies and households to smooth out their demand—by doing some energy-intensive work at night, for example. This helps to cope with intermittent supply. Small, modular power plants, which are easy to flex up or down, are becoming more popular, as are high-voltage grids that can move excess power around the network more efficiently.

etc.

www.economist.com/news/leaders/21717371-thats-no-reason-governments-stop-supporting-them-wind-and-solar-power-are-disrupting

minden trend szembemegy a basizmussal. egy akkor országban mint hunnia, egy akkora atomerőmű mint az orbán-putyin - katasztrófa. (ld. még alapblog.hu/olimpia-pipa-felkeszul-paks-2/ )

incze 2017.04.21. 17:54:58

mandiner.hu/cikk/20170421_aszodi_nem_hobbibol_epitunk_atomeromuvet

(mindig elcsodálkozom ezen az aszódin: ennyire vastag a bőr, vagy ennyire nem érti mit beszél? elmenne mindez, sőt érthető lenne, ha mondjuk a nerszolgálati egyetem egyik fidesz alapszerve előtt beszél így, de itt mégis csak olyanok előtt tett saját hozzá nem értését tanúsító blőd kijelentéseket, akik így vagy úgy otthon vannak a témában, vagy annak egy-egy részterületén. mire jó ez?)

incze 2017.06.18. 15:55:40

Egy friss előrejelzés szerint néhány év múlva pariba kerül egymással a szénnel és a nap-, illetve szárazföldi szélenergiával termelt elektromos áram ára. Nem csupán a szénerőműveket, de a gázzal működők egy részét is bezárják. Az áramtermelés költsége 40-60 százalékkal zuhan.

www.napi.hu/nemzetkozi_gazdasag/hamarabb_jon_a_filleres_aram_a_vartnal.641407.html
www.bloomberg.com/news/articles/2017-06-15/solar-power-will-kill-coal-sooner-than-you-think

paks a jelenlegi áramár duplájánál rentábilis a 60. életévénél (ha nem fut el a költség, és a határidők tartva). az emelkedő áramárat az atombiztos nem győzi prognosztizálni.

RontoPal 2017.06.18. 17:23:59

@incze: Hát, majd hoznak egy rendelkezést, h naperőművet is csak a lakott terület határától 12 km-re lehet telepíteni, oszt jónapot...

incze 2017.07.15. 13:07:20

Észvesztő tempóban zuhan a napenergia ára - Csúcsra tör Magyarország
...
A fellendülésben jókora szerepe van két rendkívüli méretű, az Egyesült Arab Emírségekben indított naperőmű fejlesztési projektnek, amelyek tervezett névleges kapacitása együttesen megközelíti a Paksi Atomerőmű jelenlegi kapacitását.
A 800 megawattos dubai Mohammed Bin Rashid Al-Maktoum Sejk III nevű erőmű, illetve az 1200 megawattos abu-dzabi Marubeni JinkoSolar & Adwea Sweihan projekt finanszírozása összességében 1,9 milliárd dollárral járult hozzá a globális tiszta energia beruházások értékéhez.
...
Noha az idei második negyed 64,8 milliárd dolláros adata negyedéves összevetésben dinamikus emelkedésre utal, éves összehasonlításban 12 százalékos csökkenést jelez. A csökkenő beruházási adatokból azonban hiba lenne a tiszta energiaforrások iránti kereslet gyengülésére következtetni, azok sokkal inkább a meredeken csökkenő projektköltségekre utalnak.
...
Magyarországon egyelőre - részben a szabályozási környezet miatt - nem várhatóak 100 MW kapacitás nagyságrendű nagy naperőművek telepítései, de az idei évben így is rekordot dönthetnek az újonnan telepített napenergia kapacitások hazánkban. Jelenleg a Mátrai Erőmű által üzemeltett 16 megawattos naperőmű a legnagyobb műfajában Magyarországon, azonban ennél nagyobb kapacitások telepítéséről is szólnak tervek. Például egy tavaly őszi bejelentés szerint a Dunamenti Erőmű területén akár 20 MW beépített teljesítményű szolárpark is épülhet, míg a holland Photon Energy összességében 50 MW kapacitással hozna létre több kisebb napelemparkot országszerte.
...
A fejlesztések idén pedig még nagyobb sebességre kapcsolhatnak, miután tavaly év végéig a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatalhoz (MEKH) újabb 2500, többnyire naperőművekre vonatkozó létesítési kérelem érkezett be, amelyek körülbelül 2000 megawatt kapacitást fednek le.

www.portfolio.hu/vallalatok/eszveszto_tempoban_zuhan_a_napenergia_ara_csucsra_tor_magyarorszag.256663.html

---
annyi teljesen világos mindenféle előjel nélkül, hogy a paksi erőmű (utólag hozzávarrt) üzleti modellje köszönőviszonyban sincsen a meglévő és a várható gazdasági környezettel. a napenergia-boom a keresztbefekvő basi ellenére egyszerűen befolyik a határon, ez még nem észak-korea - még így is megéri. az emírségek beruházása azt mutatja, hogy egy közel azonos erőművi kapacitás beruházási költsége ma harmadannyiban van, mint az atomerőművi, és ha hozzávesszük a tendenciát - az atomerőművi jellemzően drágul, a napenergiás jellemzően olcsóbbodik, akkor a helyzet perpektivikusan sokkal durvább. (a beruházási ár persze csak egyetlen komponens, de a többi is túlnyomóan afelé mutat, hogy a basi ez ügyben is fordítva ül a döglött lovon.)

incze 2017.07.27. 01:20:17

Egyre nagyobb kihívást jelent az európai erőművek számára hűtési igényeik kielégítése az egyre forróbb és szárazabb nyarakon mind gyakrabban jelentkező alacsony vízállások, illetve vízhiány miatt. Egy új tanulmány szerint a globális átlaghőmérséklet emelkedésével és a megszokott csapadékmintázatok módosulásával a jövőben egyre sűrűbben jelenthet gondot az erőművek hűtése, amely helyzetet csak az áramfogyasztás korlátozásával lehet kezelni. A jelenség elsősorban a mediterrán térségben, illetve azon országokban okozhat problémát, amelyek energiallátásában az atomerőművek domináns szereppel bírnak.

www.portfolio.hu/vallalatok/fenntarthatovilag/aramszuneteket_okozhat_az_europai_vizhiany_magyarorszag_is_sulyosan_erintett.3.257679.html

(mondjuk, paks2 hűtése - pláne a két paks együtt időszakra - még nincsen kitalálva, vagy gondosan titkolják)

dvhr 2017.07.28. 08:05:02

@incze: "The majority of vulnerable basins lie in the Mediterranean region, with further basins in France, Germany and Poland." Ez lett igy forditva: A jelenség elsősorban a mediterrán térségben, illetve azon országokban okozhat problémát, amelyek energiallátásában az atomerőművek domináns szereppel bírnak.

incze 2017.07.28. 12:37:12

@dvhr: nincsen hozzáférésem a nature energie-hez, de más helyeken is az érintettek között emlegetik a nukleári energiatermelést ennek a cikknek kapcsán:

---
"Thermoelectric power stations -- including coal, gas, and nuclear plants -- use significant amounts of fresh water for cooling purposes. A large gas power station can use an Olympic-sized swimming pool of water per minute. If water is not available, or if it is too warm, power stations have to reduce electricity production, or cease production completely."

www.sciencedaily.com/releases/2017/07/170725090106.htm
---

a nukleáris energiatermelés vízfüggése központi téma régóta (így kell lennie, ha még én is hallottam róla), az lenne meglepő, ha egy ilyen cikkből vagy annak fogadtatásából teljesen kimaradna ez az utalás. ha a ledeni prof cikkében említett vízprobléma áll, akkor a vízzel hűtő energiatermelés bajban van. én itt nem látok manipulációt.

dvhr 2017.07.30. 08:02:32

Erdekes, friss hirek szerint a lakossag tomegevel menekul Paksrol.

dvhr 2017.07.31. 10:12:30

@incze: Nem stimmel, ugyanis a viz megujulo es ingyenes (mint a napfeny).

incze 2017.08.03. 15:57:16

"Paks II. megépítése egyet jelent azzal, hogy Magyarország villamos energia szükségletének közel 40 százalékát 60-70 évre előre rendkívül magas áron megvásároljuk."

index.hu/gazdasag/penzbeszel/2017/08/03/kell-e_nekunk_paks_ii./

elviekben nemigen mond újat, az adatok firssebbek a korábbi hasonlóknál, azaz gazdaságilag sokkal rosszabbul néz ki az üzleti modell, mint korábban (amikor szintén rosszul nézett ki). nem értem, miért nem szokás kiemelni a hasonlítgatásoknál, pedig lényeges, hogy egy pl hasonló modellben finanszírozott hinkley point-nál az össz áramtermelésnek csak bő 1.5%-át érinti a magas áramár, a paks2-nél viszont 40%-át, tehát durván más a nemzetgazdasági hatása.

dvhr 2017.08.15. 07:02:11

@incze: A goz-gaz ciklusu eromuvek arama mennyibe kerul?

incze 2017.09.21. 02:47:09

rövid summa, (leaglább) egy éves halasztást szenved a finnországi (a magyarral megegyező) roszatom erőművi blokk engedélyeztetése:

"a finn atomipar biztonsága felett őrködő hivatal elégedetlen a tervekkel, ezért nem adják ki egyelőre a szükséges engedélyeket."

444.hu/2017/09/20/a-roszatom-keptelen-volt-idoben-bizonyitani-hogy-biztonsagos-atomeromuvet-arul

olvashatók ennél sarkosabb megfogalmazások a tervek minőségével kapcsolatban, és a 444 cikk okkal piszkálja azt a kérdést, hogy miképp haladhat a magyarországi (dupla akkora) beruházás engedélyezése sokkal tempósabban, és kinek jó, ha a nermány elsöpörheti a honi atomhivatal esetleges akadékoskodását.

---
gonndolhatnánk, hogy az alvadult lipsi 444 ugat csak soros zsebéből, de ami elérhető, aban nagyjából ugyanez olvasható, pl.:

www.helsinkitimes.fi/finland/finland-news/domestic/15031-fennovoima-concedes-nuclear-plant-construction-will-be-delayed.html
www.world-nuclear-news.org/NN-Fennovoima-sees-delay-in-licensing-of-Hanhikivi-1-1809175.html
bellona.org/news/nuclear-issues/2017-09-controversial-rosatom-reactor-build-in-finland-gets-delayed

velőtanya 2017.09.25. 12:43:28

index.hu/gazdasag/2017/09/25/paks2_innen_nincs_visszaut/

Egy józannak tűnő (és egyáltalán nem atomellenes) hang - tehát nyilván nem fognak hallgatni rá:(

RontoPal 2017.09.25. 18:45:24

@velőtanya: Azt mindenki tudja, hogy ha az 1-es blokk megkapta az élettartam hosszabbítást, akkor a többi is meg fogja, ez ugyanis első sorban a reaktortartály állapotától függ. Ha viszont megy az élettartam hosszabbítás, akkor P1 kb. 2045-ig lazán termelheti a kWh-kat 15 Ft-ért. Ez egyben azt is jelenti, hogy P2 építéséről kb. 2030-ban kellene dönteni.

incze 2017.09.26. 00:04:52

@RontoPal: paks 2-re nincsen elfogadható üzleti forgatókönyv. egyetlen erőművel lefedni az ország vilamosenergia termelésének 400%-át nehezen indokolható. ha egy blokk kiesik (márpedig kiesik), akkor 20% villamos energia esik ki.

ahol hasonló méretú erőművet terveznek. ott annak kapacitása lényegesen kisebb hányadát teszik ki a a teljes villamosáram termelésnek. a finnek esetében, pl. csak egy blokkról van szó, tehát fele ekkora a beruházás, ráadásul a finn villamosáram fogyasztás durván duplája a magyarénak (egy főre vetítve négyszerese, 15,249.99 kWh vs 3,965.96 kWh 2014-ben, ott sok minden megy árammal, ami itt pöfög), tehát arányaiban még kisebb a rendszer kockázat.

@velőtanya: amit a fickó mond, egyszerű arcvesztés nélküli (persze, persze, továbbra is atompárti) kihátrálás, pl. "Már most látszik, hogy a végleges költségek meg fogják haladni a 15 milliárd eurót. Márpedig ha nem 12 lesz, akkor nem jön ki a matek.” márpedig, ha ha "már most látszik", hogy "nem jön ki a metek", akkor miről beszélünk?

velőtanya 2017.09.26. 00:38:56

@RontoPal: @incze: Az esti Egyenes beszédben volt egy vendég szintén Paks2 témában - sajnos csak egy részét láttam/hallottam, és azt is csak fél füllel. De szó volt erről a cikkről is, illetve mondott pl. néhány ijesztő dolgot arról, hogy a finnek miért mondták vissza a partit. Annak alapján nem biztos, hogy az ötszörös áron termelt áram lesz itt a legnagyobb probléma:/ Felveszem az éjszakai ismétlést, aztán majd megnézem valamikor.
(Egyébként nekem Aszódi Attila egy óriási csalódás ebben az ügyben, őt sokra tartottam, és egy szintig az elfogultságát is megértettem, de most már ő is nyakig benne van az egész disznóságban)

RontoPal 2017.09.26. 20:57:45

@incze: Ez nem egészen így van, P1 30 éves üzemelése alatt volt kb. 4-5 nem tervezett kiesés. Semmi okunk nincs arra gondolni, hogy ez P2-nél másképp lesz.

Az persze gáz, hogy az egész beruházás nélkülözi a transzparenciát, de ez nem az atomerőmű technológia miatt, hanem a kis magyar hozzáállás miatt van.

@velőtanya: Aszódi valóban megszédült, annyiban érthető, hogy az a-energia támogatók azt látják, hogy végre kedvező irányba fordulnak a dolgok, ez amolyan hozamvakság, ami persze az ő szintjén nem igazi enyhítő körülmény.

incze 2017.09.26. 23:49:59

@RontoPal: nem gondolom, hogy máshogy lesz, nem erről beszélek. hanem arról, hogy ha úgy működik ahogy most, már akkor is máshogy működik, mert más a lépték.

paks1 négy darab 440MW-os blokk. paks2 két darab 1000 MW-os. ugyanaz a leállás pontosan két és félszer akkora kiesés. magyarországhoz túl nagyok a paks2 építőkockák (sok más módon is).

nincsen "csak 4-5 kiesés", a kiesések nem egyformák, a 2-es blokk 2003-ban bő egy évre leállt (érdekes módon akkor indult be aszódi közéleti karrierje).

ugyanakkor nagyon nem elhanyagolható a tervezett kiesések hatása sem (más az, amikor 1000 MW esik ki, és más amikor 440). csak nézd meg az erőmű hírrovatát: www.atomeromu.hu/hu/Rolunk/Hirek/Lapok/default.aspx

elég mozgalmas élet van arra. csak az idén, öt darab 100 MW-ot meghaladó teljesítmény csökkenés. vagy főjavítás, melynél leáll egy teljes blokk: a 3-as blokk főjavítás miatt leállt ez év február 1-én (www.atomeromu.hu/hu/Rolunk/Hirek/Lapok/HirReszletek.aspx?hirId=487 ), és két hónap múlva jelentik be, hogy újra a névleges kapacitásán üzemel (www.atomeromu.hu/hu/Rolunk/Hirek/Lapok/HirReszletek.aspx?hirId=497 )

azt már korábban is írtam, hogy aszódi parasztvakító levezetéseiben még a 12 milliárdnál is csak "akkor jön ki a matek" (ami nála azt jelenti, hogy az élettartama végére kitermeli az árát), ha a két blokk az élettartama folyamán megállás nélkül a névleges teljesítményén üzemel.